4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ook vergelijk ik het met een iPhone waar een 20 Watt lader wordt gebruikt. Daar is een 5 watt lader ook beter maar doen de meeste ook niet.
[ Voor 18% gewijzigd door Quakie op 09-01-2021 08:27 ]
Ik teken nergens meer voor
De pd poort kan sws maximaal 18w.Quakie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:54:
[...]
Ik heb hem sinds gisteren binnen, maar bij geeft de PD poort aan dat ie met 18 watt laadt. Overal zegt BigSur dat batterij niet geladen wordt?
Als jij naar apple tje, over deze Mac, systeem overzicht, voeding gaat zie jij 45 watt staan?
Ik gebruik de bijgeleverde apple kabel. Als ik apple lader pak staat er 30 watt en wordt alles weer gegeven zoals apple usb c power adapter. Bij de Aukey wordt er niks gezegd qua fabrikant, maar staat er bij wattage 18 watt, zelfde als ik andere poort gebruik. Ik had hem voornamelijk voor mijn iPhone gekocht, maar wilde ook mijn air sneller laden.
Het is de poort met computericoon die je voor je macbook moet gebruiken.
Heb het nu weer getest voor je: mijn iphone 12 is op 71% en macbook air op 81%. Allebei zijn ingeplugd en aan het laden en mijn macbook zegt bij voeding 45w.
[ Voor 205% gewijzigd door Valinor op 10-01-2021 01:24 ]
Nee was niet de originele, maar die heb ik net uit de doos gehaald en ook daarmee getest. Geeft hetzelde resultaat.Quakie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:29:
@D2FValinor apart. Geen idee waarom die bij mij net werkt. Uiteraard beide poorten geprobeerd en bij beide zegt ie 18 watt. Neem aan dat je gewoon kabel van Apple gebruikt ?
Als ik alleen een kabel inplug in de poort met het computericoon en aan mijn macbook verbind dan staat er bij voeding 65w aangegegeven.
Koppel ik mijn iphone tegelijkertijd aan de pd poort dan staat er in mijn macbook bij voeding 45w.
Ook met de originele Apple kabel.
Wat staat er onderop de aukey charger? Niet dat er een 36w lader in de doos zat ofzo.
[ Voor 6% gewijzigd door Valinor op 10-01-2021 16:34 ]
Tja, het is niet anders, op zich had ik nog geen usb c iPhone/iPad lader dus hij wordt sowieso gebruikt. Diverse apparaten worden diverse keren opgeladen op een dag (kinderen en thuis).
Terugsturen anders? Goedkoop was hij niet dus eigenlijk mag je wel wat kwaliteit verwachten.Quakie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:29:
Thanks voor het kijken. Ik heb gekeken maar ik heb de juiste versie usb c1 65 watt usb c2 18 watt.
Tja, het is niet anders, op zich had ik nog geen usb c iPhone/iPad lader dus hij wordt sowieso gebruikt. Diverse apparaten worden diverse keren opgeladen op een dag (kinderen en thuis).
Pvt_Ryan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:37:
Afgelopen zondag de MacBook Air M1 16gb 256gb in zilver bij surfspot besteld met NL toetsenbord en vanmiddag al ontvangen. Levertijd was 3 a 5 weken echter duurde het voor mij maar 2 dagen. Eerste indruk: mooi strak design door het taps toelopende contouren en wat is hij licht 😱 Binnenkort ff kijken hoeveel sneller dit monstertje is in vergelijking met mijn voorgaande MacBook pro 15 van mid 2012. En in de toekomst mijn 28 inch monitor vervangen voor een ultrawide 34 inch, eerst nog ff de kinderziektes afwachten 😅
:strip_exif()/f/image/c9Sd5oFim4iCzC6QKi40POJA.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor die 34" Ultrawide hoef je echt geen kinderziektes af te wachten. Via USB-C naar DisplayPort aangesloten, 3440x1440 zonder enig issue. Letterlijk inprikken en klaar..
Die issues zijn er volgens mij met name met 5120x1440 en zo, de echte grote maatjes zeg maar.
HDMI is geen optie want dan haal ik maar 50hz, en scherm gaat tot 120hz.
[ Voor 13% gewijzigd door lapino op 12-01-2021 16:56 ]
Ah oke top, had gelukkig een scherm op het oog met o.a. displayport aansluiting. Maar dat scherm van jou ziet er wel heel strak uit. Welk type is dat?Rck010 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:46:
[...]
[Afbeelding]
Voor die 34" Ultrawide hoef je echt geen kinderziektes af te wachten. Via USB-C naar DisplayPort aangesloten, 3440x1440 zonder enig issue. Letterlijk inprikken en klaar..
Die issues zijn er volgens mij met name met 5120x1440 en zo, de echte grote maatjes zeg maar.
Een Samsung CF791, maar ik ga binnenkort zelf voor wat anders kijken.Pvt_Ryan schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:37:
[...]
Ah oke top, had gelukkig een scherm op het oog met o.a. displayport aansluiting. Maar dat scherm van jou ziet er wel heel strak uit. Welk type is dat?
Of een dual 27 inch setup (incl. Mac mini), of een ultrawide in 40/49 inch.
https://www.coolblue.nl/p...2020-dots-case-zwart.html
Ik presenteer u, de blackbook air m1:
:strip_exif()/f/image/SWHCoqPmzYJdM4JIILhLqAjh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l9g6uLwQ8JbTm5XXjjYUuFXb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jDxKFrQor8TzKxNXNgfHfnlt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Ryatzu op 12-01-2021 20:04 ]
Kan het scherm met deze hoes wel helemaal open ? Ik had er een van Amazon besteld, paste erg precies passend maar de onderkant van het scherm ging er af als het scherm geheel geopend werd. Aangezien ik hem vaak helemaal open heb staan was dat niet handig.Ryatzu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:57:
Afgelopen zondag de incase dotted hard shell case besteld. Maandag binnen gekomen. Past perfect om de macbook air m1 heen. Hij is zwart en doorzichtig (zie apple logo).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet niet of je meer ervaring hebt m.b.t. tot voorgaanden modellen?
Ryatzu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:57:
Afgelopen zondag de incase dotted hard shell case besteld. Maandag binnen gekomen. Past perfect om de macbook air m1 heen. Hij is zwart en doorzichtig (zie apple logo).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij kan vrijwel helemaal open.Pixelmagic schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:49:
[...]
Kan het scherm met deze hoes wel helemaal open ? Ik had er een van Amazon besteld, paste erg precies passend maar de onderkant van het scherm ging er af als het scherm geheel geopend werd. Aangezien ik hem vaak helemaal open heb staan was dat niet handig.
Het lijkt me heel moeilijk om hier extra vuile onder te krijgen, ik heb eerder zo'n incase hard shell case gehad bij mijn MacBook Pro 15 2010 model, jaren gebruikt en er zat geen vuil onder.Harrie-Handbak schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:57:
Ziet er super strak uit met de hard case. Zelf nu de M1 Macbook Air zonder case. Hier op Tweakers gelezen dat er juist veel vuil oid onder kan komen en kan zorgen voor extra beschadigingen. Ook zou het extra gewicht slechter zijn voor de schanieren.
[...]
De hoes (bovenkant) brengt vrijwel weinig tot geen extra gewicht aan.
Ik zou daarom ook niet inzien dat dit slecht zou moeten zijn voor de scharnieren.
Pas wel op met die dingen.Ryatzu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:57:
Daar heb je helemaal gelijk in, als je hem er altijd op laat zitten merk je er niks van, maar stel dat je hem over een paar jaar wilt verkopen of iets kan dit wel een vervelende verassing zijn.Harrie-Handbak schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:57:
gelezen dat er juist veel vuil oid onder kan komen en kan zorgen voor extra beschadigingen.
[...]
Had zelf ooit van een tweaker een MacBook Pro overgekocht waar toen ook zo'n case omheen zat, maar toen die hem er af haalde, scheurde de hele (in)case ook nog eens omdat hij er zo strak op zat.
Een sleeve met zachte voering geniet voor mij dus nog steeds de voorkeur en doet verder ook geen afbreuk aan het design.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hoezo oppassen? Juist zonder case is de kans heel groot op krassen/beschadigingen. De onderkant kan je zonder case vrijwel niet kras vrij houden. Afbreuk van het design kan ik begrijpen. Daarom ben ik juist voor deze case gegaan vanwege mijn eerdere ervaringen met het merk (wordt zelfs door apple verkocht dus zou raar zijn als het schade zou aanbrengen) en omdat hij toch deels doorzichtig is.Greatsword schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:08:
[...]
Pas wel op met die dingen.
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in, als je hem er altijd op laat zitten merk je er niks van, maar stel dat je hem over een paar jaar wilt verkopen of iets kan dit wel een vervelende verassing zijn.
Had zelf ooit van een tweaker een MacBook Pro overgekocht waar toen ook zo'n case omheen zat, maar toen die hem er af haalde, scheurde de hele (in)case ook nog eens omdat hij er zo strak op zat.
Een sleeve met zachte voering geniet voor mij dus nog steeds de voorkeur en doet verder ook geen afbreuk aan het design.
Als er een case bij jou te strak omheen zat dan was het waarschijnlijk een hele goedkope case van bijvoorbeeld ali.
Overigens gebruik ik ook een sleeve tijdens vervoer.
Ik ben sowieso super zuinig op mijn spullen, na 2 jaar zou je denken dat het als nog splinternieuw is.Ryatzu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:11:
[...]
Hoezo oppassen? Juist zonder case is de kans heel groot op krassen/beschadigingen. De onderkant kan je zonder case vrijwel niet kras vrij houden. Afbreuk van het design kan ik begrijpen. Daarom ben ik juist voor deze case gegaan vanwege mijn eerdere ervaringen met het merk (wordt zelfs door apple verkocht dus zou raar zijn als het schade zou aanbrengen) en omdat hij toch deels doorzichtig is.
Als er een case bij jou te strak omheen zat dan was het waarschijnlijk een hele goedkope case van bijvoorbeeld ali.
Overigens gebruik ik ook een sleeve tijdens vervoer.
Blijkbaar hebben we dus verschillende ervaringen en die van mij/hem was ook van Incase.
De gemiddelde gebruikerservaring zal dus ergens in het midden liggen
Eindelijk ga ik de grote stap naar de air m1 maken van mijn 16 inch mbp. Werk niet meer (dagelijks) met adobe cc en mag dus allemaal wat draagbaarder. Ik gebruik visual studio code met photoshop/illustrator (nooit tegelijk), heb vaak een tiental-15 tabs open en speel oldschool runescape. Ik zie dat er een 7core en 8core variant is en hoor dat 8gb ram genoeg moet zijn voor mijn usecase. Welke configuratie raden jullie mij aan? Is de 8 core variant het waard? Of kan ik door met de basisconfiguratie?
Edit: ik dacht zelf ofwel de basis ofwel 8 core. Niet perse de opslagruimte nodig ivm icloud 200gb en mn werk is op de cloud.
[ Voor 11% gewijzigd door doebbalapoent11 op 12-01-2021 23:39 ]
Hoe vaak gebruik je de programma's en hoe lang ben je van plan met de laptop te gaan doen?doebbalapoent11 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:36:
Besten,
Ik gebruik visual studio code met photoshop/illustrator (nooit tegelijk), heb vaak een tiental-15 tabs open
Welke configuratie raden jullie mij aan? Is de 8 core variant het waard? Of kan ik door met de basisconfiguratie?
Visual studio dagelijks op kantooruren. Ik doe meestal een jaar of 2 met een laptopGreatsword schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:12:
[...]
Hoe vaak gebruik je de programma's en hoe lang ben je van plan met de laptop te gaan doen?
Voor visual studio wordt 8GB aanbevolen dus dat moet geen probleem zijn, maar je komt nu natuurlijk wel van minimaal 16GB vandaan.doebbalapoent11 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:14:
[...]
Visual studio dagelijks op kantooruren. Ik doe meestal een jaar of 2 met een laptop
15 tabbladen zijn ook niet zo heel spannend en 2 jaar zijn redelijk snel voorbij, base model lijkt me dus meer dan prima, maar 16GB is altijd mooi meegenomen.
Wel bijzonder dat je van een 16" pro naar een 13" air gaat. Geen idee of je haast hebt, maar vergeet niet dat een nieuwe 14" en 16" met nieuw ontwerp, MiniLed etc er dit jaar ook nog aan komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 13-01-2021 00:27 ]
Had de 16 inch en voor mijn huidige gebruik vond ik m te luid en haak hem altijd aan een monitor. Daarnaast is het gewicht van die 16 inch me teveel en kan ik eigenlijk niet de mobiliteit hanteren die ik zou willen.Greatsword schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:24:
[...]
Voor visual studio wordt 8GB aanbevolen dus dat moet geen probleem zijn, maar je komt nu natuurlijk wel van minimaal 16GB vandaan.
15 tabbladen zijn ook niet zo heel spannend en 2 jaar zijn redelijk snel voorbij, base model lijkt me dus meer dan prima.
Wel bijzonder dat je van een 16" pro naar een 13" air gaat. Geen idee of je haast hebt, maar vergeet niet dat een nieuwe 14" en 16" met nieuw ontwerp, MiniLed etc er dit jaar ook nog aan komen.
Herkenbaar, ben zelf ook een fan van de 13" vormfactor en gewicht.doebbalapoent11 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:27:
[...]
Had de 16 inch en voor mijn huidige gebruik vond ik m te luid en haak hem altijd aan een monitor. Daarnaast is het gewicht van die 16 inch me teveel en kan ik eigenlijk niet de mobiliteit hanteren die ik zou willen.
Gebruik je toevallig iets als iStat Menus?
https://bjango.com/mac/istatmenus/
Daar kan je bijvoorbeeld het RAM verbruik van de afgelopen uren dagen inzien en bijhouden. Misschien interessant om even te testen wat je nu daadwerkelijk gebruikt in je workload. Ze hebben een gratis trial van 14 dagen
/f/image/daXxrU6cuCesylBEjgxkypsq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 13-01-2021 00:36 ]
Zal m morgen eens draaien! Ik gok ook dat ik niet veel gebruik.Greatsword schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:30:
[...]
Herkenbaar, ben zelf ook een fan van de 13" vormfactor en gewicht.
Gebruik je toevallig iets als iStat Menus?
https://bjango.com/mac/istatmenus/
Daar kan je bijvoorbeeld het RAM verbruik van de afgelopen uren dagen inzien en bijhouden. Misschien interessant om even te testen wat je nu daadwerkelijk gebruikt in je workload.
[Afbeelding]
13” is zoveel beter als je niet het grote scherm nodig hebt.
Ik denk dat je tegen de 8gb zal aanlopen.doebbalapoent11 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:36:
Besten,
Eindelijk ga ik de grote stap naar de air m1 maken van mijn 16 inch mbp. Werk niet meer (dagelijks) met adobe cc en mag dus allemaal wat draagbaarder. Ik gebruik visual studio code met photoshop/illustrator (nooit tegelijk), heb vaak een tiental-15 tabs open en speel oldschool runescape. Ik zie dat er een 7core en 8core variant is en hoor dat 8gb ram genoeg moet zijn voor mijn usecase. Welke configuratie raden jullie mij aan? Is de 8 core variant het waard? Of kan ik door met de basisconfiguratie?
Edit: ik dacht zelf ofwel de basis ofwel 8 core. Niet perse de opslagruimte nodig ivm icloud 200gb en mn werk is op de cloud.
Het macOS systeem gebruikt zelf al zo'n 4gb.
Gebruik je naast visual studio code ook bijvoorbeeld docker?
Ik vind het helemaal niets, covers voor MacBook's.Ryatzu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet waarvoor ze dienen en snap dat jij ervoor gekozen heb om je dure MacBook te beschermen, maar persoonlijk vind ik het echt afbreuk doen aan het geweldige design van een MacBook Air. Hetzelfde heb ik overigens bij hoesjes voor iPhones, maar daar loop je vrij mee rond en die stop je nog dagelijks in je broekzak. Een MacBook gaat van tas/sleeve op het bureau of schoot, en weer terug de tas in.
Mijn mening he, vooral niets van aan trekken als jij er content mee bent
Ik had voorheen een 8GB MacBook Air M1, die naar m'n vriendin is gegaan. Ik zelf heb nu een 16GB MacBook Air M1. Ik denk dat ik dan ook best een goed beeld heb van beide configuraties.
Vooropgesteld doe ik niet aan video/audio creation en/of editing, maar ben ik een "normale" gebruiker. Mijn workload ziet er als volgt uit:
- Extern display USB-C naar DP.
- Jump Desktop (naar RDP omgeving van het werk)
- Safari met om en nabij 10 tabs, waaronder Reddit, YouTube 4k video etc.
- Spotify/Apple Music
- Fantastical
- Teams (incl. video conferencies)
- Excel
- Word
- Allerlei kleine tools waaronder Bartender.
Deze workload trekt de 8GB prima, echt waar. Maar naast mijn normale workload bewerk ik nog wel eens foto met Pixelmator Pro, Adobe Photoshop of de ingebakken Photos applicatie. Wat betreft performance merk je hier ook geen verschil, echter constateerde ik d.m.v de Activity Monitor dat er met name bij het foto editen stevig gebruik werd gemaakt van swap (3GB+) en dat mijn memory pressure af en toe de gele kleur vertoonde.
Omdat ik op het gebied van technologie en computers in het bijzonder bovengemiddeld fanatiek ben, en daarnaast toch voor een tweede MacBook Air M1 aan het kijken was, heb ik besloten om voor mezelf een 16GB te nemen. Niet omdat ik het perse nodig had, maar omdat ik persoonlijk zo in elkaar zit.
Echter denk ik dat het gros prima overweg kan met 8GB, want zonder continu die Activity Monitor te bekijken zal je -door de snelle SSD- zowel het swappen, als de geringe gele memory pressure niet eens opmerken. Hou daarbij ook rekening met het feit dat heel veel software nog niet volledig geoptimaliseerd is, en het in theorie alleen maar beter kan worden w.b.t. optimalisatie.
Ik zou iedereen willen aanraden om initieel een keer naar die Activity Monitor te kijken om te zien hoe het verbruik tijdens je normale workload, en 'm daarna gewoon af te sluiten en er pas naar te kijken als je een vertraging opmerkt. Ik merk gewoon dat er mensen continu obsessief naar swap en memory pressure zitten te kijken en bij het minste op geringste aan hun aankoop beginnen te twijfelen.
Laat die Activity Monitor met rust, en geniet van je MacBook.
Nou nee dat denk ik niet hoor (@doebbalapoent11 )Ryatzu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:32:
[...]
Ik denk dat je tegen de 8gb zal aanlopen.
Het macOS systeem gebruikt zelf al zo'n 4gb.
Ik heb het goedkoopste model (8gb / 7-core GPU) en ik gebruik VS code dagelijks voor data-science i.c.m. MS Office (grote excel sheets, presentaties van 20+ slides en papers van 10+ pagina's met tabellen en figuren) plus de gebruikelijke 10 tot 30 tabs open in Edge voor mijn 'research'. Thuis met een extern display, op de uni met Sidecar.
M'n Mac fietst daar echt doorheen en als kers op de taart hoef ik hem regelmatig tot bij thuiskomst niet eens bij te laden
Een tip voor als je snelheid wilt houden in bepaalde apps die nog niet gecompiled zijn voor M1, zoals MS Teams of whatsapp: web-apps! Als er een webversie beschikbaar is, open deze in je M1 compiled browser (chrome, edge) en klik dan op 'install site as webapp'. Die app pinnen op je dock et voila, retesnel!
Oh ja ik vergat dat er dan nog met gemak een Spotify muziekje kan worden afgespeeld op de momenten dat er niet geZoomed wordt.
[ Voor 28% gewijzigd door pimsaint op 13-01-2021 13:58 ]
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
kijk dat is wat ik fijn vind om te horen. Iemand met een soortgelijke usecase die ervaringen deelt. Dan zal het het basismodel worden in dat geval!pimsaint schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:42:
[...]
Nou nee dat denk ik niet hoor (@doebbalapoent11 )
Ik heb het goedkoopste model (8gb / 7-core GPU) en ik gebruik VS code dagelijks voor data-science i.c.m. MS Office (grote excel sheets, presentaties van 20+ slides en papers van 10+ pagina's met tabellen en figuren) plus de gebruikelijke 10 tot 30 tabs open in Edge voor mijn 'research'. Thuis met een extern display, op de uni met Sidecar.
M'n Mac fietst daar echt doorheen en als kers op de taart hoef ik hem regelmatig tot bij thuiskomst niet eens bij te laden
edit:
Oh ja ik vergat dat er dan nog met gemakt een Spotify muziekje kan worden afgespeeld op de momenten dat er niet geZoomed wordt
Ik moet met mijn base model M1 meerdere malen per dag de brightness omhoog gooien omdat hij het omgevingslicht blijkbaar veel te donker inschat. Erg irritant en had ik nooit met mijn vorige 2017 MacBook Pro.
The Soul.... of an Eagle!
Herken ik niet, je hebt toch niet toevallig je camera afgeplakt?RodKimble schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:59:
Zijn er meer mensen die problemen hebben ondervonden met de automatische brightness?
Ik moet met mijn base model M1 meerdere malen per dag de brightness omhoog gooien omdat hij het omgevingslicht blijkbaar veel te donker inschat. Erg irritant en had ik nooit met mijn vorige 2017 MacBook Pro.
Gek genoeg had ik hier ook vandaag voor het eerst last van.RodKimble schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:59:
Zijn er meer mensen die problemen hebben ondervonden met de automatische brightness?
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.
Nope... Dacht ook al dat het misschien aan vlekken op de sensor lag, maar ook met fris gepoetst scherm doet ie het (verkeerd).DjooKoel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:03:
[...]
Herken ik niet, je hebt toch niet toevallig je camera afgeplakt?
Ga het nog even in de gaten houden maar anders ga ik er denk ik toch maar een keer mee terug.
EU DNS: 86.54.11.100
eigenlijk juist niet, cycles zijn de grootste vijand van een batterijc-nan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:35:
Ik gebruik mijn MBA M1 meer als een desktop dan als laptop. Laptop zit continu aan de lader en de uptime is ~2 weken. Is dit nadelig voor de accu, is het beter om 'm 's avonds los te koppelen?
Ik draai mijn MacBook altijd aan de lader en laat hem eens per twee weken op de accu tot 10% gaan en dit schijnt het veiligste te zijn.c-nan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:35:
Ik gebruik mijn MBA M1 meer als een desktop dan als laptop. Laptop zit continu aan de lader en de uptime is ~2 weken. Is dit nadelig voor de accu, is het beter om 'm 's avonds los te koppelen?
Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.
Dit merk ik ook.RodKimble schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:59:
Idealiter wil je de accu dan rond de 40% laten. Geen idee of dat praktisch mogelijk is met software, maar theoretisch is dat wel het beste qua levensduur. Het liefst dan nog iets boven 0° Celciusc-nan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:35:
Spreken we over 75% brightness die je dan opkrikt naar 90-100% of echt startend vanuit 30%?RodKimble schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:41:
[...]
Nope... Dacht ook al dat het misschien aan vlekken op de sensor lag, maar ook met fris gepoetst scherm doet ie het (verkeerd).
Ga het nog even in de gaten houden maar anders ga ik er denk ik toch maar een keer mee terug.
doebbalapoent11 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:37:
[...]
eigenlijk juist niet, cycles zijn de grootste vijand van een batterij
AllInOneNerd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:31:
[...]
Ik draai mijn MacBook altijd aan de lader en laat hem eens per twee weken op de accu tot 10% gaan en dit schijnt het veiligste te zijn.
'Hoe het beste met een batterij om te gaan' blijft toch een moeilijke vraag, blijkt wel weertweegroenethee schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:49:
[...]
Idealiter wil je de accu dan rond de 40% laten. Geen idee of dat praktisch mogelijk is met software, maar theoretisch is dat wel het beste qua levensduur. Het liefst dan nog iets boven 0° Celcius
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Echt ergens vanuit de 20-30% range. Ik zit dan in een normaal (dag)licht verlichte kamer en kan het scherm bijna niet meer zien. Na het handmatig verhogen, doet ie na een paar minuten weer hetzelfdejmignolet schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:21:
[...]
Spreken we over 75% brightness die je dan opkrikt naar 90-100% of echt startend vanuit 30%?
Ik kan natuurlijk automatic brightness uitzetten, maar dat wil ik niet. Als het goed werkt (zoals bij mijn vorige MacBooks), is het een handige feature.
De M1 heeft niet meer zoiets als een SMC reset, of wel?
Hertog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:39:
'Hoe het beste met een batterij om te gaan' blijft toch een moeilijke vraag, blijkt wel weer
/f/image/co9ZCUYVirDA5Nn5SKRUIixR.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://batteryuniversity...le/how_to_store_batteries
Of van Apple zelf: https://www.apple.com/batteries/maximizing-performance/
Geen idee waar dit idee vandaan komt, heb er nog nooit over gelezen/gehoord. Het is sowieso af te raden om onder de 20-30% te gaan als de levensduur van belang isAllInOneNerd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:31:
laat hem eens per twee weken op de accu tot 10% gaan en dit schijnt het veiligste te zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door tweegroenethee op 14-01-2021 11:04 ]
Dat gaat in beide gevallen over 'storage', wat volgens mij anders is dan 'usage'.
Maar ik vond het vooral grappig dat op één vraag drie nogal verschillende antwoorden komen
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik zag het hier ook voorbij komen.Willem_H schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:29:
hebben mensen hier ook last van dat de scherm coating los laat?
Klopt, het is de vraag hoe MacOS omgaat met batterijen op het moment dat een MacBook constant aan een lader hangt. Als de batterij totaal niet gebruikt wordt zou je technisch gezien kunnen spreken over 'storage'. Bij een 'usage' scenario kun je het beste tussen de 65-75% blijven zitten:Hertog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:17:
[...]
Dat gaat in beide gevallen over 'storage', wat volgens mij anders is dan 'usage'.
/f/image/vmVYTSCdkdqSLWsepJ6h0zia.png?f=fotoalbum_large)
What the actual... heb je een foto?Willem_H schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:29:
hebben mensen hier ook last van dat de scherm coating los laat?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Afgaande op de reviews rent de Air M1 rondjes rond je MBPro maar de grootste vooruitgang die je gaat merken is dat je je turbine geluid kwijt bent als hij het druk heeft denk ikNaximuz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:52:
Ik heb op dit moment naar tevredenheid een Macbook pro 13 inch (2017) met 128 GB SSD zonder touchbar. Is het overstappen naar een Macbook Air M1-Chip een grote vooruitgang? Of doet de Air niet veel onder mijn huidige Macbook Pro?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Ik heb beiden liggen MBP en MBA M1, zo goed als niets van de merken qua speakers.SebasFM schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:09:
[...]
Plus daarbij ook nog betere microfoon ("studio kwaliteit") en betere speakers als ik Apple moet geloven. Vooral de betere speakers, feller scherm en de langere accuduur waren voor mij de reden om voor de pro te gaan.
Integendeel zelfs, de MBA klinkt net iets 'voller' trouwens. Vreemd genoeg.
En 'studio kwaliteit' microfoons, volgens mij is het verschil miniem, aan de andere kant weten ze niet met welke ik bezig ben (beiden gewoon goed).
Voor beiden geldt: de webcam mag beter.
Webcam is niet van deze tijd. Facetime camera op iPhone is bakken beter, de webcam in de Macbooks is echt niet van Apple niveau.
Voor de rest mega tevreden van, sowieso.
RAM maakt zeker veel uit in zo'n geval, en sowieso ga je tekort komen volgens mij.Eggthud schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:01:
Ik ben iemand die meestal >100 tabs open heeft op mozilla/chrome, met van alles en nog wat. Zou die 16gb voor mij wel verstandig zijn? Of maakt ram allemaal niet zo veel uit
Als ik al zie wat ik van RAM gebruik heb, met pakweg 10 tabs open..
Voor diegenen die het nog niet zouden weten, het is dus zeker mogelijk met 2 users tegelijk in te loggen op een backend (performance) machine.jmignolet schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:08:
Sterk aan het twijfelen hier om voor 8GB te gaan ipv 16. 8 voelt zo fout aan in 2020 - zonder beledigend te willen overkomen maar voor mij lijkt 16GB anno 2020 de minimum te zijn.
Het is wel zo dat ik op een ander manier te werk wil gaan: ik zou mijn huidige desktop pc - voordien een gamepc - gebruiken als homelab waarbij er verschillende VM's op draaien. Bedoeling zou zijn om de Macbook Air te gebruiken als studeerlaptop en dus remote verbinden met de VM's indien nodig.
Daarom denk ik dat 8GB wel voldoende kan zijn. Mensen die op die manier ook zo te werk gaan?
Moest ik de VM's op de Air zelf draaien zou dit een compleet ander verhaal zijn ofcourse.
Edit: ik had ook nog even naar de mac mini gekeken, maar dan zou ik dit moeten koppelen met een iPad voor lekker in de zetel te chillen. Maar laptop lijkt me dan beter voor een all-in-one device te hebben.
Dus 2 keer MBA en 1 Mac Mini, dat werkt zeker zonder problemen. Getest.
Anders dan met Windows waar je maar met 1 user tegelijk erop kan werken.
Als je geen probleem hebt met minder batterij tijd, en ventilator lawaai (als je dat uberhaupt hebt als probleem - afhankelijk van de belasting), dan is er weinig reden toe.Tomba schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:15:
[...]
Afgaande op de reviews rent de Air M1 rondjes rond je MBPro maar de grootste vooruitgang die je gaat merken is dat je je turbine geluid kwijt bent als hij het druk heeft denk ik
Ja de M1 is zeer performant, maar wat je hebt i ook niet bepaald traag.
Er zijn nog een paar issues, ik durf beweren momenteel dat de M1 iets minder stabiel is, vooral mbt externe connectiviteit.
Bij de surface producten kan je via de bios een batterij limiet instellen. Hierdoor laad de batterij dan niet verder op dan 50% waardoor je hem continue op de oplader kan laten.tweegroenethee schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:49:
[...]
Idealiter wil je de accu dan rond de 40% laten. Geen idee of dat praktisch mogelijk is met software, maar theoretisch is dat wel het beste qua levensduur. Het liefst dan nog iets boven 0° Celcius
Ik zou een MacBook nooit 24/7 op een lader laten, dat is funest voor je batterij.
Natuurlijk is de ene batterij de andere niet, maar mijn MacBook Pro uit 2015 hangt vanwege z’n formaat al een paar jaar op dezelfde plek aan de lader en de batterij gaat op een sporadisch uitstapje nog bijna net zo lang mee als ‘vroeger’.
Houdt de informatie van Apple aan, die van Battery University houdt namelijk geen rekening met het feit dat er in de Apple notebooks al jaren een microcontroller zit die het opladen van de cellen regelt. Het systeem waar zij het over hebben is een vrij simpel systeem die je in kleine apparaten zoals een camera vindt.
De informatie van Apple houdt rekening met die microcontroller en ook met het OS zelf. macOS heeft met Big Sur weer extra functionaliteit mbt het opladen gekregen waardoor er niet meer, zoals bij vele apparaten, standaard naar 100% wordt opgeladen.
De reden waarom je 1x per maand je notebook op de accu moet gebruiken zit hem in het feit dat als ie aan de lader hangt de accu niet gebruikt wordt. Door hem 1x in de maand wel te gebruiken prikkel je de accu + controller genoeg om te voorkomen dat de boel kaduuk gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 14-01-2021 17:46 ]
Doe daar toch maar gauw mee stoppen. Mijn 2015 hing ook altijd aan de lader en mijn batterij is toen opgezwollen. Bij de Apple Store vroegen ze al of die constant aan het stroom hing.pimsaint schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:30:
Volgens mij hoeft men zich anno 2021 niet meer zo druk te maken over het laden/ontladen van de batterij in een MacBook. Daarvoor heeft Apple inmiddels tal van sensoren, regelaars en algoritmen ontwikkeld en geïmplementeerd. Die dingen zijn nu mega duurzaam en gaan langer mee dan ooit.
Natuurlijk is de ene batterij de andere niet, maar mijn MacBook Pro uit 2015 hangt vanwege z’n formaat al een paar jaar op dezelfde plek aan de lader en de batterij gaat op een sporadisch uitstapje nog bijna net zo lang mee als ‘vroeger’.
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Zie maar eens te bewijzen wat de oorzaak is geweest van het opzwellen. Dit lijkt meer het zoveelste voorbeeld van Apple Store personeel dat geen goede technische kennis heeft of een bedrijf dat zich bij voorbaat in loopt te dekken.
Overigens werkt het bedrijfsleven al jaar en dag met laptops in dockingstations die er de hele dag in blijven zitten. Iets dat door de laptopfabrikanten wordt geadverteerd en aangemoedigd
[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 14-01-2021 21:05 ]
Anoniem: 926313
Ik heb dezelfde taken als jij (lightroom en vs code dan) en heb vandaag de 7 core met 8gb besteld. Levertijd midden februari pasdoebbalapoent11 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:36:
Besten,
Ik kom van een Surface Pro 4 met een dual core i5 en 8gb en dat werkte gewoon allemaal vlekkeloos. Het enige dat nooit werkte was videochats, dan liep alles vast. Maar dat wijs ik eerder toe aan Windows, aangezien lightroom, vs code (meerdere projecten tegelijk), sql server, etc. allemaal werkte met 8gb.
Ik zou zelf in ieder geval eerder voor meer opslag dan meer geheugen gaan. Vorig jaar van een opdrachtgever een MPB moeten gebruiken met 256GB en dat was, met onder andere zowel Xcode als Android Studio, toch al behelpen. Ik weet niet hoe groot dat spel is en hoeveel ruimte photoshop / illustrator innemen, maar als dit je hoofdmachine moet worden voor een aantal jaar zou ik niet te veel op opslag besparen.doebbalapoent11 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:36:
Besten,
Ik heb gelukkig heel veel dingen in de cloud en heb ik een portable ssd die ik altijd meeneem naar werk. Voor de rest heb ik de m1 nu een dagje aan de tand gevoeld en moet ik zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van hoe gemakkelijk dit fanloze apparaat zich door apps heen manouvreerdHertog schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:58:
[...]
Ik zou zelf in ieder geval eerder voor meer opslag dan meer geheugen gaan. Vorig jaar van een opdrachtgever een MPB moeten gebruiken met 256GB en dat was, met onder andere zowel Xcode als Android Studio, toch al behelpen. Ik weet niet hoe groot dat spel is en hoeveel ruimte photoshop / illustrator innemen, maar als dit je hoofdmachine moet worden voor een aantal jaar zou ik niet te veel op opslag besparen.
Zolang je gewoon de originele Apple adapter gebruikt kan er weinig mis gaan denk ik. Ik raad dan wel aan om zoiets te nemen die je dus koppelen aan je huidige oplader. Zelf geen ervaring mee helaas.Anoniem: 926313 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:50:
Zijn er mensen die een magsafe adapter gebruiken voor usb-c? Is dit een beetje veilig? Of kan het m'n accu vernielen door onjuiste spanning o.i.d. ?

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Even zoeken in dit topic:Pingu007 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:16:
Erg vermoeide ogen door mijn externe LG monitor, blijkt nu dat met mijn Satechi Type-C Multimedia Adapter 30hz max is. Hoe los ik dit op? Ander dock of andere monitor?
Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"
En dit topic doornemen:
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
^^^^^^
@Daedalus Kan dit topic er misschien in het rode scherm onderin bij komen staan? Deze vraag blijft terug komen...

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 15-01-2021 11:24 ]
"Glas"plaat omgekeerd geplaatst bij productie van het scherm? Klinkt logisch.pimsaint schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:29:
Inderdaad, individueel productiefoutje. Kan gebeuren
Maar met alle automatisering in het productieproces zou het met niet verbazen als het groter is dan een individueel paneeltje..
[ Voor 3% gewijzigd door job op 15-01-2021 11:39 ]
Ik had vroeger een Macsafe gebruikt, alles leek prima, tot dat spontaan mijn moederbord doorgebrand was. Schade: rond de 500 euro.UnitedJunk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Zolang je gewoon de originele Apple adapter gebruikt kan er weinig mis gaan denk ik. Ik raad dan wel aan om zoiets te nemen die je dus koppelen aan je huidige oplader. Zelf geen ervaring mee helaas.
[Afbeelding]
Ik zou de poging niet wagen...
Apple A2119 besteld, thxTomba schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:22:
[...]
Even zoeken in dit topic:
Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"
En dit topic doornemen:
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
^^^^^^
@Daedalus Kan dit topic er misschien in het rode scherm onderin bij komen staan? Deze vraag blijft terug komen...
Goed ideeTomba schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:22:
[...]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Mag het dan ook gelijk in onderstaande
[MacBook Pro 13-inch (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie
[Mac Mini (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie
Dit bedoel ik inderdaad.UnitedJunk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Zolang je gewoon de originele Apple adapter gebruikt kan er weinig mis gaan denk ik. Ik raad dan wel aan om zoiets te nemen die je dus koppelen aan je huidige oplader. Zelf geen ervaring mee helaas.
[Afbeelding]
Via Aliexpress of een a-merk? Dit is een beetje waar ik bang voor ben.kevinkrs schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:28:
[...]
Ik had vroeger een Macsafe gebruikt, alles leek prima, tot dat spontaan mijn moederbord doorgebrand was. Schade: rond de 500 euro.
Ik zou de poging niet wagen...
Een A merk, en zeker niet van Aliexpress. Ik heb de verpakking niet meer liggen dus ik weet de merk niet. Heel persoonlijk, ik zou er toch vanaf zien, het is toch een converter dat in je laptop gaat met een 100W adapter eraan gesloten...Anoniem: 926313 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:22:
[...]
Via Aliexpress of een a-merk? Dit is een beetje waar ik bang voor ben.
Waarom een adapter en niet USB-C naar HDMI kabel?lapino schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:19:
Heb vandaag USB-C > displayport adaptor binnen zodat ik scherm kan aansluiten, werkt prima maar zie wel dat ik ofwel scherm moet spiegelen, ofwel dat er dan 2 schermen beschikbaar zijn. Is er ook mogelijkheid om scherm Macbook uit te schakelen als extern scherm is aangekoppeld?
Als je de helderheid van je Macbook helemaal op 0 zet gaat het scherm ook uit, externe scherm kan je dan ook gewoon blijven gebruiken, clamshell werkt uiteraard ook.
Voordeel is ook dat de nieuwe Airs makkelijk een dag op accu meekunnen. Wellicht dat zo'n adapter overbodig is, omdat je 'm niet dagen aan de lader hoeft te hebben.kevinkrs schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:25:
[...]
Een A merk, en zeker niet van Aliexpress. Ik heb de verpakking niet meer liggen dus ik weet de merk niet. Heel persoonlijk, ik zou er toch vanaf zien, het is toch een converter dat in je laptop gaat met een 100W adapter eraan gesloten...
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
[ Voor 0% gewijzigd door Sphinkx op 16-01-2021 08:18 . Reden: type ]
Nu wel 60hz, maar tekst en logootjes nog niet 100% scherp op mijn LG...
Probleem was dat ik slechts 1 60Hz hdmi poort hebt op mijn samsung monitor en dat zou betekenen dat mijn toekomstige PS5 op de 30Hz hdmi zou moeten, dus was ik er bij gebaat om de M1 toch op de displaypoort te zetten.
Blijkt dat HDMI naar Displaypoort niet zo eenvoudig is, en dat deze kabels niet bi-directional zijn maw. DP 2 HDMI gaat prima maar andersom niet, Maar die Apple doc is HDMI. dus. zou het HDMI 2 DP moeten worden, en laat dat nou niet zo eenvoudig zijn ofwel dat die kabels er gewoon niet zijn.
Ik heb daarna nog 2 usb-c 2 DP kabels getest, de choetech werkte gewoon te slecht, maar de Algebra usb-c 2 DP werkt hier nagenoeg perfect.
https://www.bol.com/nl/p/...er/9300000015689358/?s2a=
Ik wil uiteindelijk wel een doc met een usb-c maar wacht dit even af tot er meer duidelijkheid is welke goed werken.
[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 16-01-2021 12:45 ]
[ Voor 103% gewijzigd door merlin1201 op 16-01-2021 15:20 ]
Ik heb deze gister besteldUnitedJunk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:14:
[...]
[Afbeelding]
Link: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.71da4c4d7auSZt
:strip_exif()/f/image/IyaBSkgJLcscvwfdkhamVx1h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4MrKvlAVoD3Mbgl1COVwIlv5.jpg?f=fotoalbum_large)
Baseus is toch een redelijk betrouwbaar merk, ik gebruik die populaire 65W GaN charger van ze met heel veel plezier! Alles laadt hier supersnel, inclusief mijn MBA.
Ben benieuwd, wellicht wil je je ervaringen met ons delen in het USB-C en Thunderbolt 3 accessoires topic.
[ Voor 92% gewijzigd door Daedalus op 17-01-2021 00:32 ]
Ik heb meerdere kabeltjes van dit merk en was erg verrast over de kwaliteit.iMode schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:47:
[...]
Ik heb deze gister besteld![]()
Link: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.71da4c4d7auSZt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.wish.com/prod...f718d262b087?share=mobile web
Handig, ding is van vilt, die knoop plus flap er meteen af geknipt. En ff met de naaimachine 3,5cm smaller gemaakt. Dan hou je een precies passende sleeve over waar de laptop klem in blijft zitten.
Ja, wij hebben de air nu 2 dagen in huis, maar hij springt zo ongeveer ieder halfuur tot uur tijdens actief gebruik spontaan op screensaver. Enige manier om eruit te komen is de lockscreen button en na een aantal keer unlocken is het weer weg.Pixelmagic schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:01:
Anderen hier ook al last gehad van de screensaver die spontaan aangaat en niet zomaar uit te zetten is ? Hier ondertussen al een keer of 4 gehad. Ik begrijp dat ze bezig zijn met een fix, is wel irritant. De beste oplossing zou zijn klep dicht en open doen, dat nog niet geprobeerd. Een andere gebruiker inloggen en terug werkt ook in ieder geval.
Hoop dat er snel een fix komt idd...
is dat met een externe monitor ?renewilbers schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:44:
[...]
Ja, wij hebben de air nu 2 dagen in huis, maar hij springt zo ongeveer ieder halfuur tot uur tijdens actief gebruik spontaan op screensaver. Enige manier om eruit te komen is de lockscreen button en na een aantal keer unlocken is het weer weg.
Hoop dat er snel een fix komt idd...
Ik heb daar nl totaal geen last van maar ik gebruik dan ook bijna altijd een extern scherm.
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.