Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 14:21

SebasFM

BOFH

frankmulder schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:09:
Iedereen bedankt die hier het verschil tussen de verschillende Mac-toetsenborden heeft genoemd! Dankzij jullie heb ik nog net op tijd mijn bestelling bij Surfspot/Amac kunnen laten aanpassen naar een "Engels (VS)"-toetsenbord.

Dit wordt mijn eerste MacBook, en ik had geen idee dat die in Nederland standaard met een toetsenbord geleverd worden dat afwijkt van wat ik gewend ben. Ik was ervan uitgegaan dat het toetsenbord hetzelfde zou zijn als op de productfoto's (met brede Shift- en Enter-toetsen en de backtick/tilde-knop links bovenaan), maar blijkbaar niet dus.

Dat ik het heb kunnen laten aanpassen scheelt ongetwijfeld een hoop frustratie de komende jaren. :)
Is dat sowieso iets wat achteraf gedaan moet worden? Wil ook via surfspot bestellen, maar kan die optie bij bestellen nergens vinden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
pimsaint schreef op maandag 28 december 2020 @ 05:14:
[...]
...
Is er iemand hier toevallig in het bezit van een USB-C monitor waarvan de helderheid wél vanuit het MacOS control center te bedienen is? Of die HiDPI (scaling) heeft werken op een 1440p monitor?
...
Ik heb hier een jaar geleden ook naar gezocht, dus geen m1, maar kwam alleen externe apps tegen. Werkt allemaal niet heel soepel. Alleen de LG Ultrafine 4K (24") en 5K (27") kunnen dat zover ik weet. Die 5K vind ik trouwens een prachtige monitor qua kleur, scherpte en helderheid. Veel mensen vinden alleen de behuizing niet heel mooi, vind 't ook wat verouderd nu maar vind het in het echt wel mooier dan het klinkt en op foto's lijkt. Ben ook wel benieuwd mocht iemand dit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 13:26
Oké, de knoop doorgehakt. 7/16/256GB. Besteld bij Xando.nl met de 10% korting dus mooi meegenomen.
Onmiddellijk ook nog een rain design stand erbij genomen. :+

Benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 16:09
SebasFM schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:46:
[...]

Is dat sowieso iets wat achteraf gedaan moet worden? Wil ook via surfspot bestellen, maar kan die optie bij bestellen nergens vinden...?
Voor zover ik heb begrepen, biedt alleen de Apple-website een dropdown waarmee je het toetsenbord kunt kiezen. Daar kun je overigens ook "onderwijskorting" krijgen, maar dat is minder korting dan wat je via Surfspot krijgt. (Bijvoorbeeld een MacBook Air 13" - M1 8C-CPU - 8C-GPU (2020) 16GB / 1TB is normaal € 1.859,00, bij Apple met onderwijskorting € 1.748,45, en bij Surfspot € 1.669,00.)

Wat ik verder bij mijn zoektocht in het Tweakers-forum heb gezien, is dat mensen inderdaad eerst bestellen en dan direct een mailtje erachteraan sturen dat ze het VS-toetsenbord willen. (Ik heb dat mailtje pas na een week verstuurd, omdat ik eerder niet wist dat er een Nederlands toetsenbord geleverd zou gaan worden. Aangezien de laptop al in het bestelproces zat heb ik ze heel lief moeten aankijken om de bestelling om te kunnen zetten naar een VS-toetsenbord.)

Als ik het nog een keer zou doen, zou ik vooraf een mailtje sturen met de aankondiging dat ik een MacBook wil bestellen met een VS-toetsenbord, wachten op hun reactie, dan pas de bestelling plaatsen, en dan direct nogmaals een mail sturen met daarin het bestelnummer en het verzoek om er een VS-toetsenbord van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
Inmiddels het anker hubje ook binnen en mijn 27 inch 4k monitor aangesloten. Merk wel dat de monitor veel moeite heeft om beeld op het scherm te toveren, nog geen idee waarom maar dan blijft hij in een zwart scherm hangen, even de hdmi erin en eruit wil dan wel helpen maar het blijft lastig en echt lekker loopt dat niet.
Iemand die dit ook heeft met zo'n anker hub of kan het ook aan de monitor liggen?
Update: ook mijn samsung 4k tv aan dit hubje gezet maar ook daar signaal verlies na een herstart, kortom of dit hubje is gewoon niet goed of de Air gaat niet lekker.
Wie heeft er een hubje dat wel goed werkt? de originele van apple is echt niet normaal zo duur en is zonder netwerk.
Na wat googelen zijn er toch wel erg veel isues met usb c naar hdmi. Zelfde problemen als ik ervaar, na reboot geen beeld meer.
Ook even gekeken hoe de Air omgaat met F1 2017 met G29 stuurtje, maar dat werkt vooralsnog niet.
Stuurtje word wel herkend maar dat is dan ook alles. Spel zelf draait prima.
Counterstrike gaat als een speer, en dat is mooi en dat zonder extra grafische kaart ;-)
Mijn iCloud Drive is inmiddels hersteld en werkt weer, met apple support gebabbeld en ineens werkte het weer, eigelijk geen idee waarom.

[ Voor 32% gewijzigd door merlin1201 op 29-12-2020 09:31 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 11:12
Mijn eerste KernelPanic ? error gehad, zie Big Sur topic voor error log. Ik hoop serieus niet dat het door hardware dus mijn M1 air komt... Ik heb zulke errors bij mijn vorig Mac ook gehad en dat was toen hardware matig en is moederboard plus cpu toentertijd vervangen..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ondertussen tweetal dagen met de M1 Air kunnen werken. Bevalt me echt meer en meer, heb zelfs bewust mijn desktop pc nu even niet gebruikt om me volop op Mac (en OS) te concentreren. Ondertussen paar applicaties getest ook, allemaal dik in orde.

Enkele zaken :

* Lastpass app trekt op geen hol, dus ga mogelijk switchen naar 1Password. Goed idee?
* Adobe Creative Cloud heeft een hele hoop icoontjes in die "launchpad" staan, iets aan te doen?
* Nog aan te raden applicaties?

Als me dit zo blijft bevallen, denk ik er sterk aan mijn desktop pc op termijn te vervangen ook (is high end gamepc, maar game zelden nog zoveel als ik zou willen). Zal dan vermoedelijk wachten zijn op een M1-iMac, of misschien ga ik dan toch voor een mini zodat ik mijn ultrawide kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eyyka
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-09 23:09
Maandag mijn M1 Air 7C 16GB mogen ontvangen. Komend van een 2015 MBP zijn de eerste ervaringen super. Hij is echt heel snel, stil en blijft koel. Deze is op de bank als lap top te gebruiken zonder warme benen.

Wel heb ik al 2 x de melding gehad dat: deze webpagina is opnieuw geladen omdat er veel geheugen door werd gebruikt. Deze ochtend gebeurde het bij het kijken van een filmpje op AD.nl bij het open hebben van: Safari en Chrome met een paar tabs, Outlook en Whatsapp.
Meer mensen hier "last" van? Omdat de webpagina opnieuw werd geladen stopte het afspelen van het filmpje ook.

|  Macbook Air M1 16GB |  iPhone 15 Pro Max 256GB |  iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
lapino schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:34:

Als me dit zo blijft bevallen, denk ik er sterk aan mijn desktop pc op termijn te vervangen ook (is high end gamepc, maar game zelden nog zoveel als ik zou willen).
Voor gamen op een lichtere desktop Mac is Google Stadia een goed alternatief! Het is gratis (behalve de games die je moet kopen natuurlijk) of $10 p/maand als je op 4k wilt gamen (ipv 1080p).

[ Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 30-12-2020 10:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:30
Ook hier inmiddels 2 dagen een MacBook Air 8/256 in huis, ben zelf voor de base model gegaan omdat:

A. Ruim voldoende performance/resources voor mijn persoonlijk gebruik. Ik werk in de IT, RDP naar een Windows server sessiehost, waarvan ik weer door hop naar klant omgevingen. Daarnaast lokaal wat O365, web browsen, basic photo editing etc...

Vooralsnog draait 8GB als een zonnetje, ik ben ook van mening dat 8GB ruim voldoende is voor 90% van de MacBook Air gebruikers. Veel mensen begrijpen nog altijd de RAM / Swap technieken niet, en laten zich gek maken door de massa dat schreeuwt om 16GB te nemen. Als je niet continu aan (4k/8k) video editing doet, foto's bewerkt met vele layers, VM's draait of iets dergelijks dan kan je prima overweg met de 8GB M1.

B. 256GB is voor mij voldoende, zoals gezegd voer ik remote m'n werk uit op een Windows omgeving, waar mijn werk gerelateerde zaken ook opgeslagen staan. Daarnaast maak ik gebruik van iCloud en Google drive, waardoor veel lokale opslag voor mij niet interessant is.

C. Dit een Gen.1 product, nieuwere modellen worden alleen maar (nog) beter, sneller en efficiënter. Ik hoor bij de groep nerds die deel wilt uitmaken van de early adopters, en zal upgraden zodra de M2/M3 uit komt. Om nu full-in te gaan, en honderden euro's extra te betalen voor een volledig ge-upgrade machine om 'm na een jaar toch weer van de hand te doen, vind ik nutteloos.

Al met al, zeer tevreden en tot nu toe een heel prettige ervaring met de Macbook Air M1. Het enige echt nadeel vind ik wel dat je maar 1 extern display kan aansluiten. Thuis geen probleem ivm een Ultrawide monitor, op kantoor vervelender omdat ik daar wel gebruik maak van twee displays. Voor nu op te lossen dmv DisplayLink en dergelijke, maar wel meteen een reden om te upgraden naar M2/M3, er vanuit gaande dat deze wel meerdere displays ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Heb nog geen dock (behalve van mijn HP laptop maar durf die niet op macbook aan te sluiten), ondersteunt de Macbook Air M1 dan ultrawide? Zou wel leuk zijn die op scherm aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-07 19:34
lapino schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:23:
Heb nog geen dock (behalve van mijn HP laptop maar durf die niet op macbook aan te sluiten), ondersteunt de Macbook Air M1 dan ultrawide? Zou wel leuk zijn die op scherm aan te sluiten.
Mijn gewenste setup is:
  • Twee externe monitors waarvan één 4k/60hz.
  • USB: Muis, toetsenbord (optioneel printer, headset)
  • Opladen via dock ivm beperkte aantal USB-C slots
Mijn AirM1 is nog onderweg dus nog niet kunnen testen, maar na enkele uren Googlen heb ik de volgende setup bedacht:Met een beetje geluk kan ik de Startech (monitor) adapter via USB aansluiten op de i-tec adapter. Zo niet kan deze ook (met USB-C > USB-A kabeltje) op de tweede USB-C aansluiting aangesloten worden. Mooie van deze setup is dat de i-tec adapter ook de laptop kan opladen, dus dat scheelt meteen een slot.

Over paar dagen testen hopelijk. Mochten mensen het interessant vinden kan ik even mijn bevindingen delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
Ik heb m'n 8/245 MacBook Air zojuist met moeite aan het beruchte beach balletje geholpen:

- 9 Safari tabs open, waarvan 4 (tegelijk) YouTube 4k HDR streams en pagina's als Reddit en Verge.
- AppleTV met 4K HDR stream.
- Spotify streamend.
- Chatmate for WhatsApp
- Jump desktop met RDP connectie naar werkomgeving.
- Excel incl. spreadsheet open.
- Teams open.
- E-mail applicatie open.
- Calendar applicatie open.
- Appstore open.
- Setapp open.
- Photos en tegelijkertijd met light editing.

Hij begon gele memory pressure te vertonen op het moment dat ik foto's op Google Drive wilde aanspreken met Finder.

Maar laten we eerlijk zijn, bovenstaand is geen normaal gebruik.. Je zal sowieso al geen 4x 4k HDR streams, AppleTV en Spotify tegelijk (afspelend) open hebben staan.

Als je een light/moderate gebruiker bent, zal 8GB ruim voldoende zijn. Ga je echt flink video/photo editen en heb je de (verkeerde) gewoonte om alles open te laten staan, dan zou ik voor 16GB gaan. Al moet je jezelf afvragen of je een MacBook Air überhaupt de laptop voor jou is... Dan zou ik eerder naar een hoger segment kijken (een beefier Pro die volgend jaar uitkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
Rck010 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:11:
Ook hier inmiddels 2 dagen een MacBook Air 8/256 in huis, ben zelf voor de base model gegaan omdat:

A. Ruim voldoende performance/resources voor mijn persoonlijk gebruik. Ik werk in de IT, RDP naar een Windows server sessiehost, waarvan ik weer door hop naar klant omgevingen. Daarnaast lokaal wat O365, web browsen, basic photo editing etc...
C. Dit een Gen.1 product, nieuwere modellen worden alleen maar (nog) beter, sneller en efficiënter. Ik hoor bij de groep nerds die deel wilt uitmaken van de early adopters, en zal upgraden zodra de M2/M3 uit komt. Om nu full-in te gaan, en honderden euro's extra te betalen voor een volledig ge-upgrade machine om 'm na een jaar toch weer van de hand te doen, vind ik nutteloos.
Mag ik vragen waarom je je hier tegenspreekt? Enerzijds vind je het méér dan prima voor jouw gebruik. Maar anderzijds ben je klaar om voor een M2/M3 te gaan.

Ik ben iemand die voor de 16GB is gegaan (256GB SSD gezien ik ook gebruik maak van cloud services) maar ik ben niet echt van plan om te upgraden eens de nieuwe chipsets uitkomen. Waarom? Wel, iedereen is lovend over de performance en iedereen schreeuwt 'dit is meer dan genoeg' maar willen toch NOG performanter gaan in de toekomst. Lekker snel Outlooken & Web browsen? Ik snap het niet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Rck010 ik ben het met je eens dat 8GB voldoende is voor 90% van de gebruikers van een air.

Maar gele memory pressure is ook voor elkaar te krijgen met 16GB en met normaal gebruik. Dit keer is het met weinig swap, maar zelfs met 16GB zie ik soms 6 a 9GB swap files.. Ik check het af en toe, maar ik blijf blij met mijn keuze voor 16GB.Ik ben zelf niet van plan om gauw over te stappen. De M1 geeft mij meer dan zat performance. Misschien dat ik een V2 van een 14inch versie zou overwegen maar praten we al over mid / eind 2022.

Capture One (geeft altijd Beach balls en vaak crashes helaas)
Photos ( als referentie .. zoeken naar oudere foto's etc)
Safari, 17 tabs, YouTube open maar niks afspelend
Spotify
ApolloOne is een foto viewer
Notes
Reminders
Agenda

[ Voor 24% gewijzigd door Quakie op 30-12-2020 16:01 . Reden: teveel info in foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
jmignolet schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:09:
[...]

[...]

Mag ik vragen waarom je je hier tegenspreekt? Enerzijds vind je het méér dan prima voor jouw gebruik. Maar anderzijds ben je klaar om voor een M2/M3 te gaan.

Ik ben iemand die voor de 16GB is gegaan (256GB SSD gezien ik ook gebruik maak van cloud services) maar ik ben niet echt van plan om te upgraden eens de nieuwe chipsets uitkomen. Waarom? Wel, iedereen is lovend over de performance en iedereen schreeuwt 'dit is meer dan genoeg' maar willen toch NOG performanter gaan in de toekomst. Lekker snel Outlooken & Web browsen? Ik snap het niet. :D
Goed punt, ik had ook duidelijker moeten zijn.

Ik ga er even vanuit, dat bij de release van de M2/M3 ook een redesign van de Macbook Air/Pro komt (14 inch scherm, minder bezel, mini led? bijv..), en dat we meer mogelijkheden krijgen qua poorten, externe displays etc..

Die extra snelheid/efficiëntie zijn mooi meegenomen (nodig? Nee), iedereen hier op Tweakers heeft een zwak voor technologie. De een wat meer dan de ander maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmignolet
14 inch klinkt inderdaad aantrekkelijk, maar ik denk persoonlijk dat ik niet zal upgraden in de komende jaren. Misschien zelfs overwegen om eerder voor een desktop te gaan, mini of iMac, en die dan wat performanter te maken, maar de 1st gen MBA zal ik dan bijhouden voor lekker in de zetel te zitten of meenemen op vakantie. Geen fan van de iPads anyways. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Quakie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:22:
@Rck010 ik ben het met je eens dat 8GB voldoende is voor 90% van de gebruikers van een air.

Maar gele memory pressure is ook voor elkaar te krijgen met 16GB en met normaal gebruik. Dit keer is het met weinig swap, maar zelfs met 16GB zie ik soms 6 a 9GB swap files.. Ik check het af en toe, maar ik blijf blij met mijn keuze voor 16GB.Ik ben zelf niet van plan om gauw over te stappen. De M1 geeft mij meer dan zat performance. Misschien dat ik een V2 van een 14inch versie zou overwegen maar praten we al over mid / eind 2022.

Capture One (geeft altijd Beach balls en vaak crashes helaas)
Photos ( als referentie .. zoeken naar oudere foto's etc)
Safari, 17 tabs, YouTube open maar niks afspelend
Spotify
ApolloOne is een foto viewer
Notes
Reminders
Agenda

[Afbeelding]
Nja, dat is in principe ook hoe RAM werkt en moet werken. RAM dat niet gebruikt wordt, is in principe gewoon useless (daarom is he ook zo zonde dat veel mensen geen idee hebben en zich voor honderden euro's RAM laten aanpraten). Een goed OS zorgt ervoor dat het meeste RAM gebruikt wordt. Of dat nu 8GB of 16GB is.

Het grootste verschil is gewoon de retesnelle SSD waardoor de vertraging tijdens het swappen niet meer te merken is. Als ik niet die RAM monitor had openstaan, had ik de gele pressure ook niet opgemerkt...

En voor de mensen die zich enorm druk maken om het aantal cycles op een SSD, daar hoef je je tegenwoordig echt niet meer druk om te maken. Of je moet al dagelijks honderden GB's van en naar die SSD schrijven..

Edit: Overigens is bij jou idd Capture One de boosdoener. Die zorgt er in z'n eentje voor dat je 16GB "nodig" hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rck010 op 30-12-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Precies, maar je brengt het zo dat je moeite moest doen om yellow memory pressure met 8GB te krijgen.
Ik geef aan dat het zonder moeite het ook lukt met 16GB en inderdaad men moet er niet zo op moet letten. Gewoon een keuze maken op basis wat je ermee gaat doen en verifiëren met de vele suggesties en voorbeelden. Wat je zelf al zegt, bij heftig video / foto bewerking is 16GB wel een verstandige keuze. Mocht je lang met je machine doen dan kan 16GB ook gewoon een goede keuze zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
jmignolet schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:49:
14 inch klinkt inderdaad aantrekkelijk, maar ik denk persoonlijk dat ik niet zal upgraden in de komende jaren. Misschien zelfs overwegen om eerder voor een desktop te gaan, mini of iMac, en die dan wat performanter te maken, maar de 1st gen MBA zal ik dan bijhouden voor lekker in de zetel te zitten of meenemen op vakantie. Geen fan van de iPads anyways. :)
Bij mij is de Air ook een "complimentary" machine. Ik heb op de bovenverdieping een pc/hackintosh staan, die zwaarder qua specs is. De Air heb ik voor de momenten waarop ik geen zin heb om boven te gaan zitten.

Op kantoor/bij de klant heb ik keuze tussen werk laptop incl. dock of deze Macbook Air.

Edit: ik heb nog een iPad Pro 2018, maar dat is momenteel een veredelde entertainment device voor in bed geworden. Een Magic Keyboard (die veel te duur is) zal zeker helpen, maar productief zijn op een iPad is en blijft een uitdaging.

[ Voor 13% gewijzigd door Rck010 op 30-12-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Quakie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:00:
Precies, maar je brengt het zo dat je moeite moest doen om yellow memory pressure met 8GB te krijgen.
Ik geef aan dat het zonder moeite het ook lukt met 16GB en inderdaad men moet er niet zo op moet letten. Gewoon een keuze maken op basis wat je ermee gaat doen en verifiëren met de vele suggesties en voorbeelden. Wat je zelf al zegt, bij heftig video / foto bewerking is 16GB wel een verstandige keuze. Mocht je lang met je machine doen dan kan 16GB ook gewoon een goede keuze zijn.
Nou ja, met de apps die ik persoonlijk gebruik heb ik ook echt wel moeite moeten doen. Ik bedoel, 4x 4K stream, AppleTV, Spotify (allemaal tegelijk afspelen), Reddit etc... Dat is geen normaal gebruik bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lapino
Is zelfde hier, de Macbook is echt wel een 'bijkomende' computer, die ik vooral gebruik (zoals nu) om in zetel wat te internetten, bankzaken te doen enz en ik dan eens kan vermijden (alweer) op bureau te zitten (wat nu eigenlijk ook mijn kantoor is geworden, thuiswerken...). De iPad is hier quasi uitsluitend in gebruik om de krant te lezen en op toilet wat te surfen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
C. Dit een Gen.1 product, nieuwere modellen worden alleen maar (nog) beter, sneller en efficiënter. Ik hoor bij de groep nerds die deel wilt uitmaken van de early adopters, en zal upgraden zodra de M2/M3 uit komt.
Dit is zeker geen Gen. 1 product. Apple maakt deze SoCs nu toch al heel wat jaren; dit is zo'n beetje Gen. 10 of 11 al. Wel is het de eerste die specifiek gericht is op Macs waardoor er wel degelijk wat verschillen zijn maar die zijn niet zo heel erg groot. Daarbij heeft Apple in de afgelopen 10 jaar ook aardig wat aan onderliggende zaken in hun operating systems gelijkgetrokken. Meest bekendste daarvan is APFS. Het is dan ook niet zo raar dat je nu ineens iOS/iPadOS apps in macOS kunt draaien op een M1 Mac.

Dat het allemaal sneller wordt is niet zo raar, de M1 is het instapmodel en er zit nog aardig wat schaalbaarheid in Apple silicon. Efficiënter zal het niet gaan worden, dat wordt moeilijk als je ook sneller wilt. Het hoeft eigenlijk ook helemaal niet, de SoC is al erg efficiënt dus het zal eerder een kwestie zijn van dit vast zien te houden.
Om nu full-in te gaan, en honderden euro's extra te betalen voor een volledig ge-upgrade machine om 'm na een jaar toch weer van de hand te doen, vind ik nutteloos.
Dat was voor mij ook de reden om nu een instapmodel te nemen naast het feit dat deze zeer waarschijnlijk ook genoeg rekenkracht heeft voor mijn workloads. Ik kijk nog wel even de komende 2 jaar aan wat ze verder gaan doen met Apple silicon. De M1 biedt op dit moment voor zo ontzettend veel mensen een goed alternatief dat ik me ook wel een beetje afvraag wat voor nut die mid-range machines eigenlijk nog hebben. Het zit hem dan vooral in de hoeveelheid poorten, groter scherm en andere form factor. Maar om daar dan nou honderden euro's meer aan te gaan spenderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Nog even terug komend op het aansluiten van een externe monitor op de Air.
Ik ben er achter gekomen dat als ik bij beeldschermen kies voor Optimaal voor: in mij geval U28e570. samsung monitor dat het beeld op de laptop dan te smal is, maar de klep is toch gesloten, dat ik dan geen problemen meer hebt dat de monitor niet word gevonden.
Zodra ik loop te klooien met scaling gaat dat ook fout en ook als ik kies voor ingebouwd retina display dan raakt mijn samsung monitor de weg kwijt en blijft her-connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Een game machine is die Air dus ook niet echt. Zonet Disco Elysium eens geprobeerd, laptop werd meteen enorm heet onderaan. Beetje teleurgesteld, is toch niet echt superzware game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 13:09
lapino schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:25:
Een game machine is die Air dus ook niet echt. Zonet Disco Elysium eens geprobeerd, laptop werd meteen enorm heet onderaan. Beetje teleurgesteld, is toch niet echt superzware game.
Ik denk vanwege een combinatie dat de Air geen fan heeft om überhaupt te koelen en dat Disco Elysium waarschijnlijk onder rosetta draait. Ik wacht nog op mijn MacBook Pro M1, maar ik kan me best voorstellen dat Rosetta een behoorlijke (maar een nog steeds goed presterende) overhead geeft over de applicatie/game.

Ik zat bijvoorbeeld te kijken, en ik zie op YouTube 'Divinity 2 Original Sin 2' anders prima draaien op een MacBook Pro / Air met M1. Ik geloof dat deze game tevens wel specifiek voor de M1 gecompileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Nu goed, is ook niet echt de bedoeling om mijn Macbook te gebruiken als game-pc, daarvoor heb ik mijn ... game pc :) Maar wou het toch eens proberen, altijd wel handig voor op reis of eens (zeker game zoals Disco) als couch-game terwijl kinderen tv kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 14:07

Ik ben van mening dat de claim over een gen 1 product enige nuance verdient door te melden dat Apple al heel wat jaren bezig is met de optimalisatie van Apple Silicon SOCs in iPhone en iPad en met die opgebouwde kennis en ervaring nu de stap naar Mac heeft gemaakt.

Rene Ritchie legt dit mi goed uit.
YouTube: WRONG About M1 Mac Speed — Apple Silicon Explained!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:50

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

raidlabs schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:22:
[...]

Ik ben van mening dat de claim over een gen 1 product enige nuance verdient door te melden dat Apple al heel wat jaren bezig is met de optimalisatie van Apple Silicon SOCs in iPhone en iPad en met die opgebouwde kennis en ervaring nu de stap naar Mac heeft gemaakt.

Rene Ritchie legt dit mi goed uit.
YouTube: WRONG About M1 Mac Speed — Apple Silicon Explained!
En voor mensen die t liever lezen is dit een heel goede ‘samenvatting’;
https://debugger.medium.c...chip-so-fast-3262b158cba2

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
lapino schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:55:
Nu goed, is ook niet echt de bedoeling om mijn Macbook te gebruiken als game-pc, daarvoor heb ik mijn ... game pc :) Maar wou het toch eens proberen, altijd wel handig voor op reis of eens (zeker game zoals Disco) als couch-game terwijl kinderen tv kijken.
Voor gamen op een lichtere Mac is Google Stadia een goed alternatief! Het is gratis (behalve de games die je moet kopen natuurlijk) of $10 p/maand als je op 4k wilt gamen (ipv 1080p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
merlin1201 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:39:
Nog even terug komend op het aansluiten van een externe monitor op de Air.
Ik ben er achter gekomen dat als ik bij beeldschermen kies voor Optimaal voor: in mij geval U28e570. samsung monitor dat het beeld op de laptop dan te smal is, maar de klep is toch gesloten, dat ik dan geen problemen meer hebt dat de monitor niet word gevonden.
Zodra ik loop te klooien met scaling gaat dat ook fout en ook als ik kies voor ingebouwd retina display dan raakt mijn samsung monitor de weg kwijt en blijft her-connecten.
Tjonge het blijft hier toch nog steeds een drama om een externe monitor aan te sluiten, het beeld blijft wegvallen en niet her-connecten op de m1.
Ik dacht dat het inmiddels goed ging en was stabiel voor 2 dagen, maar na een reboot beeld kwijt heel vervelend en nooit meegemaakt met mijn andere MacBook
maar of het aan het doc ligt of aan de monitor is lastig te zeggen, ik heb dan ook maar even een originele van apple besteld en nu hopen dat deze het wel goed gaat doen of dat het mogelijk alsnog aan de m1 ligt of mijn samsung monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:19
Nindustries schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:21:
[...]

BTT is geweldig! In de middenbalk komt zelfs mijn volgende kalenderafspraak.
Ook zitten al mijn keyboard shortcuts hierin voor window management.

[Afbeelding]

Ik zit hier ongeduldig te wachten om van mijn Intel MBP over te schakelen, maar mijn dev stack heeft nog geen rosetta en/of native support; docker, goland, Go, ...
Maar wat een machine! Draait zelfs Age of Empires: Definitive Edition op de Big Sure Beta via Crossover! }:O
Welke versie mb heb je, en welke versie aoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Drials schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:51:
[...]

Welke versie mb heb je, en welke versie aoe?
De MacBook Pro 13” met M1 processor (16gb ram, 512gb ssd) en AoE Definitive Edition via Steam.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digilike
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 22:56
merlin1201 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Tjonge het blijft hier toch nog steeds een drama om een externe monitor aan te sluiten, het beeld blijft wegvallen en niet her-connecten op de m1.
Ik dacht dat het inmiddels goed ging en was stabiel voor 2 dagen, maar na een reboot beeld kwijt heel vervelend en nooit meegemaakt met mijn andere MacBook
maar of het aan het doc ligt of aan de monitor is lastig te zeggen, ik heb dan ook maar even een originele van apple besteld en nu hopen dat deze het wel goed gaat doen of dat het mogelijk alsnog aan de m1 ligt of mijn samsung monitor.
Vervelend! Mijn ervaring met een LG 4K monitor is juist heel positief. Als ik de MB Air M1 uit de sluimerstand haal of aansluit op de monitor, via USB C dan gaat de monitor meteen aan en is er ook meteen beeld. Bij mijn MB Pro uit 2016 moet ik nogal eens wachten.

Frappant is wel dat het geluid niet goed gaat via de monitor als ik Facetime. Het lukt me niet om het geluid via de monitor dan werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik denk wel dat het goed is als @robcoenen ook de problemen gaat opnemen in de TS.
want eerder geschreven problemen met een externe monitor is natuurlijk wel iets dat je wilt weten alvorens je een MacBook Air M1 wilt aanschaffen.

Wat is dan het probleem? samengevat:
- Na een sluimer/sleep komt de externe monitor niet meer tot leven.
- Je moet dan de usb-c kabel reconnecten
- Meestal moet je eerst een reboot uitvoeren en na het inloggen de usb-c kabel reconnecten.

Niet alle monitoren hebben hier last van, ook zijn er doc's die mogelijk wel werken.
Samsung 4K monitor U28E570 geeft problemen na een sluimer.
iiYama 4 K monitor g-master werkt zonder problemen.

Inmiddels komen er steeds meer reacties online zowel bij macrumors, het forum van Anker en de apple community.
Ik gebruik nu een Anker hub die problemen geeft, en volgende week hoop ik die van apple te kunnen testen en ben benieuwd of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik denk dat je beter een algemene waarschuwing neer kunt zetten dat er compatibiliteitsproblemen zijn met externe schermen. Het beperkt zich niet alleen tot de problemen die je hier nu opsomt, er zijn er meer (ultra wide screens die niet de juiste resolutie tonen, kunt geen hogere refresh rate dan 60Hz kiezen, artifacts (roze blokjes) in beeld, beeld dat aan/uit gaat). Apple heeft de problematiek deels erkent, ze kijken in ieder geval naar de problemen met de ultra wide screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02:12
Ik ben iemand die meestal >100 tabs open heeft op mozilla/chrome, met van alles en nog wat. Zou die 16gb voor mij wel verstandig zijn? Of maakt ram allemaal niet zo veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Diverse keren besproken hier... maar als dat het enige is wat het 'zwaarst' is zal je het vermoedelijk wel redden met 8GB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik heb toekomst gericht gekeken en gewoon 16GB genomen. Het kan goed zijn dat ik het niet altijd nodig heb, maar wanneer software voor M1 meer en meer zal opduiken, kan het altijd van pas komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Ligt er ook aan wat je ermee verwacht te doen natuurlijk.
Enige dat ik sinds 't begin van laptopgebruik 20 jaar terug doe is internetten, photoshop, muziek luisteren en office achtig spul.

Zou raar zijn als je daar in de toekomst opeens meer dan 8GB voor nodig hebt.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rck010
matthijst schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:36:
Ligt er ook aan wat je ermee verwacht te doen natuurlijk.
Enige dat ik sinds 't begin van laptopgebruik 20 jaar terug doe is internetten, photoshop, muziek luisteren en office achtig spul.

Zou raar zijn als je daar in de toekomst opeens meer dan 8GB voor nodig hebt.
Dat is ook precies waar een MacBook Air voor bedoeld is als je het mij vraagt. Ik snap al die lui niet helemaal die met een MacBook Air serieus gaan video/photo editen, muziek produceren of VM's gaan draaien, dan ga je volledig voorbij aan het doel van een fanloze MacBook Air.

Een MacBook Air is altijd de ideale, lichte/kleine en betaalbare office laptop geweest.
Voor het zwaardere werk is er een MacBook Pro, iMac of Mac Pro.

Dat gezegd hebbende begrijp ik Apple ook niet helemaal w.b.t. de huidige MacBook Air en Pro line-up. Ik had het logischer gevonden als ze de MacBook Air hadden voorzien van 8GB RAM, en de MacBook Pro hadden voorzien van 16GB (32/64 later). Dat zou het verschil in model/prijs beter verklaren, en deze vervelende RAM discussie voor het grootste deel elimineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Volg ik je volledig in, de MacBook Air is een 'basic' laptop maar heeft nu door de move van Apple gigantische performance boost, waardoor ik absoluut geen moeite meer heb om ook eens wat Lightroom bewerkingen te doen in de zetel. Zalig daarvoor. En waar Apple vooral hiermee scoort...ik ga heel sterk de nieuwe Mac's in de gaten houden, als ze met een iMac komen die de M1 x2 biedt qua performance, met een top-scherm dan zal dit toch droommachine worden voor foto-amateurs zoals ikzelf.

En gamen...tja, zoals eerder gezegd. Heb nu een top game-pc maar als ik een PS5 te pakken krijg, zal dat ook ferm afnemen denk ik. PC is natuurlijk nog altijd superieur maar ben het gedoe met drivers, upgrades, updates enz beetje beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
lapino schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:50:
Volg ik je volledig in, de MacBook Air is een 'basic' laptop maar heeft nu door de move van Apple gigantische performance boost, waardoor ik absoluut geen moeite meer heb om ook eens wat Lightroom bewerkingen te doen in de zetel. Zalig daarvoor. En waar Apple vooral hiermee scoort...ik ga heel sterk de nieuwe Mac's in de gaten houden, als ze met een iMac komen die de M1 x2 biedt qua performance, met een top-scherm dan zal dit toch droommachine worden voor foto-amateurs zoals ikzelf.

En gamen...tja, zoals eerder gezegd. Heb nu een top game-pc maar als ik een PS5 te pakken krijg, zal dat ook ferm afnemen denk ik. PC is natuurlijk nog altijd superieur maar ben het gedoe met drivers, upgrades, updates enz beetje beu.
De Air is prima om naast het lichte werk als hobbyist, op de bank wat foto's te bewerken.

Maar als enthousiast of professional waarbij je continu foto's exporteert, photoshop gebruikt met meerdere layers, dagelijks 4k of zelfs 8k video's rendered of gebruik maakt van VM's dan behoor je naar mijn mening niet tot de doelgroep waar de Air voor ontworpen is, ook niet met 16GB.

Ik herhaal mezelf, maar Apple heeft zelf deze situatie gecreëerd. 8GB RAM voor de Air, 16GB en hoger voor de Pro had ik veel logischer gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ook mee eens, ik heb onlangs mijn iMac late 2013 voorzien van 16 GB en een terabyte SSD, dit omdat ik het gevoel had dat ik dat nodig had.
En dan blijkt dat ik totaal geen verschil merkte met dat extra geheugen en dat die interne ssd nagenoeg net zo snel was als mijn externe T1 die ook ruim 400 r/w haalde tov die interne samsung ssd.
Met die gedachte heb ik dan ook gekozen voor de 8/256 uitvoering omdat gewoon blijkt dat ik in mijn gebruik geen profijt heb van extra geheugen of meer opslagruimte, want uiteindelijk vulde ik met moeite die 1 TB tot 25%.
Ik ben dan ook iemand die niet alles op een interne schijf zal zetten en eigelijk altijd foto's, documenten of andere zaken snel in de cloud en op een externe schijf parkeer.
Daarnaast gebruik ik mijn ps4 hopelijk ps5 straks om te gamen, en echt foto's bewerken doe ik eigelijk nooit, hooguit een stukje video bewerken met iMovie.
Het is zoals ze zeggen de Air 8/256 is voor deze gebruikers bedoeld en niet voor de professional die dagelijks zware taken gebruik, want dan is de pro of de mini een beter keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
lapino schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:50:ik ga heel sterk de nieuwe Mac's in de gaten houden, als ze met een iMac komen die de M1 x2 biedt qua performance, met een top-scherm dan zal dit toch droommachine worden voor foto-amateurs zoals ikzelf.
Kan ook niet wachten, twee imacs staan die inmiddels ook wat langzamer worden (W10 op gezet). Zodra dr M1 vervangers zijn stap ik over naar Macos.
Enige dat ik ga missen is Newsleecher, omdat die nog steeds geen Mac versie hebben.

edit: wow, Usenapp lijkt een soort kopie te zijn :D

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 03-01-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Wordt dat nog gebruikt die newsgroups? Dacht dat zoiets allang voorbij was, tenzij misschien voor illegale downloads die nergens anders te vinden zijn. Maar ook dat stadium allang voorbij, als ik iets wil/nodig heb, koop ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Eggthud schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:01:
Ik ben iemand die meestal >100 tabs open heeft op mozilla/chrome, met van alles en nog wat. Zou die 16gb voor mij wel verstandig zijn? Of maakt ram allemaal niet zo veel uit
RAM maakt niet zoveel uit omdat hedendaagse browsers tabs in de slaapstand zetten na verloop van tijd.
Rck010 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:41:
Dat is ook precies waar een MacBook Air voor bedoeld is als je het mij vraagt. Ik snap al die lui niet helemaal die met een MacBook Air serieus gaan video/photo editen, muziek produceren of VM's gaan draaien, dan ga je volledig voorbij aan het doel van een fanloze MacBook Air.
Dit demonstreert heel mooi het daadwerkelijke probleem: mensen hebben een gigantische overschatting van wat ze nodig hebben en een gigantische onderschatting van de rekenkracht van een computer. Het gevolg is YouTubers die op een Mac Pro van 10.000 ~ 20.000 euro hun filmpjes gaan lopen bewerken en nu zeer positief zijn over de M1 Macs zoals de MacBook Air.

Men heeft totaal niet door dat de rekenkracht van een MacBook Air al heel wat jaren ruim voldoende is voor zaken als foto- en videobewerking, virtualisatie en containerisatie. Daar heb je geen 16" MacBook Pro of dikke Mac Pro voor nodig. Met de M1 Macs is dit niet anders: we zitten nou eenmaal al geruime tijd op een dusdanig rekenniveau dat iets als een MacBook Air voor heel veel dingen ruim voldoende is. Sterker nog, ik denk dat dit effect met Apple silicon nog veel groter is geworden omdat de hardware nu zo specifiek is. Heb je geoptimaliseerde software dan kan dit als een malle draaien.

We zien nu al een jaar of 20 dat desktops en laptops naar elkaar toe aan het schuiven zijn qua rekenkracht. We zien dit nu echter ook gebeuren bij tablets en laptops. Het is niet voor niets dat Apple de SoC van de iPad Pro 2020 heeft gebruikt in de DTK voor ontwikkelaars die ervaring met Apple silicon willen opdoen.
Dat gezegd hebbende begrijp ik Apple ook niet helemaal w.b.t. de huidige MacBook Air en Pro line-up.
De line-up zoals die vroeger bij iedereen altijd was: beetje rekenkracht, iets meer rekenkracht, belachelijke veel rekenkracht. Die line-up zal er nu nog steeds zijn maar binnen die verschillende ranges heb je nu ook weer een line-up obv de duur van de workload (kort of lang) en obv gebruik (mobiel en niet-mobiel). Dat levert het volgende overzicht op:
  • MBA = kort + mobiel
  • MBP = lang + mobiel
  • MM = lang + niet-mobiel
Het probleem is eerder dat het verschil tussen de MBA en MBP zo klein is. Dit is allemaal niet nieuw gezien het feit dat deze onderverdeling inmiddels al een jaar of 4 bestaat. Kennelijk is er toch dermate genoeg vraag naar die MBP dat Apple de optie nog steeds in het assortiment heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
lapino schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:51:
Wordt dat nog gebruikt die newsgroups? Dacht dat zoiets allang voorbij was, tenzij misschien voor illegale downloads die nergens anders te vinden zijn. Maar ook dat stadium allang voorbij, als ik iets wil/nodig heb, koop ik het wel.
TV series, heb Netflix, Videoland en Amazon Prime, maar soms handiger om alles bij elkaar in een lijst te hebben staan in Kodi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvid1968
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 16:24
nzbvortex voor usergroups beetje vergelijkbaar met newsleecher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik ben ook altijd fan geweest van nieuwgroepen maar ik vond het uiteindelijk steeds omslachtiger worden en prijzig bovendien.
SABnzb heb ik dan ook heel lang gebruikt maar heb ik later ontdekt dat ik met kodi heel goed en snel films kon downloaden.
Maar nog niet zo lang geleden ben ik nagenoeg helemaal gestopt met downloaden en vind ik het gemak van Netflix, videoland enz toch wel wat makkelijker. Dan maar wat langer wachten op een nieuwe film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 03:24

Jrz

––––––––––––

merlin1201 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:22:
Ik ben ook altijd fan geweest van nieuwgroepen maar ik vond het uiteindelijk steeds omslachtiger worden en prijzig bovendien.
SABnzb heb ik dan ook heel lang gebruikt maar heb ik later ontdekt dat ik met kodi heel goed en snel films kon downloaden.
Maar nog niet zo lang geleden ben ik nagenoeg helemaal gestopt met downloaden en vind ik het gemak van Netflix, videoland enz toch wel wat makkelijker. Dan maar wat langer wachten op een nieuwe film.
Ik vind Netflix e.d. Juist vervelend worden.. films niet beschikbaar of ze worden er af gegooid.. super irritant

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 03:24

Jrz

––––––––––––

ppl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:27:

Het probleem is eerder dat het verschil tussen de MBA en MBP zo klein is. Dit is allemaal niet nieuw gezien het feit dat deze onderverdeling inmiddels al een jaar of 4 bestaat. Kennelijk is er toch dermate genoeg vraag naar die MBP dat Apple de optie nog steeds in het assortiment heeft.
Ik ontwikkel etc.. maar ik ben, na mn pro, nu weer voor een air gegaan.
De performance is al zo goed, en van die paar procent moet ik het niet hebben. Voordeel is compleet stil, maar ook geen ventilatie rooster waar kruimels en stof etc. in kan komen.
Als ze nou 4 poorten hadden (2 kanten) of bijv. ECC geheugen, betere webcam of mss een 14”, dan was ik zeker daarvoor gegaan.
Tot nu toe (3 weken) super tevreden

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
ppl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:27:
[...]

RAM maakt niet zoveel uit omdat hedendaagse browsers tabs in de slaapstand zetten na verloop van tijd.

[...]

Dit demonstreert heel mooi het daadwerkelijke probleem: mensen hebben een gigantische overschatting van wat ze nodig hebben en een gigantische onderschatting van de rekenkracht van een computer. Het gevolg is YouTubers die op een Mac Pro van 10.000 ~ 20.000 euro hun filmpjes gaan lopen bewerken en nu zeer positief zijn over de M1 Macs zoals de MacBook Air.

Men heeft totaal niet door dat de rekenkracht van een MacBook Air al heel wat jaren ruim voldoende is voor zaken als foto- en videobewerking, virtualisatie en containerisatie. Daar heb je geen 16" MacBook Pro of dikke Mac Pro voor nodig. Met de M1 Macs is dit niet anders: we zitten nou eenmaal al geruime tijd op een dusdanig rekenniveau dat iets als een MacBook Air voor heel veel dingen ruim voldoende is. Sterker nog, ik denk dat dit effect met Apple silicon nog veel groter is geworden omdat de hardware nu zo specifiek is. Heb je geoptimaliseerde software dan kan dit als een malle draaien.

We zien nu al een jaar of 20 dat desktops en laptops naar elkaar toe aan het schuiven zijn qua rekenkracht. We zien dit nu echter ook gebeuren bij tablets en laptops. Het is niet voor niets dat Apple de SoC van de iPad Pro 2020 heeft gebruikt in de DTK voor ontwikkelaars die ervaring met Apple silicon willen opdoen.

[...]

De line-up zoals die vroeger bij iedereen altijd was: beetje rekenkracht, iets meer rekenkracht, belachelijke veel rekenkracht. Die line-up zal er nu nog steeds zijn maar binnen die verschillende ranges heb je nu ook weer een line-up obv de duur van de workload (kort of lang) en obv gebruik (mobiel en niet-mobiel). Dat levert het volgende overzicht op:
  • MBA = kort + mobiel
  • MBP = lang + mobiel
  • MM = lang + niet-mobiel
Mwah de intel mba was geen performance feest hoor.
Binnen paar seconden processor op koken door het matige koeling systeem. Heb ze hier allebei staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddels heb ik het Anker hubje vervangen voor een origineel Apple USB-C HDMI Digital AV Multiport Adapter. (Nieuwste model met 60Hz A2119)
En tot mijn verbazing werkt deze gewoon perfect, geen problemen meer met ontwaken uit sluimer mode.
Wel een belachelijk geel scherm gehad, had ik ook bij die Anker, maar met een reboot was dat verholpen.
Wat me opvalt is dat mijn scherm nu niet 2 x knippert voor hij beeld krijg maar in een keer beeld, het is dan ook sneller.
Misschien is dan de combinatie dat die Anker hub 2 HDMI poorten heeft het euvel geen idee maar die gaat retour.
Het is dan blijkbaar toch de combinatie van hub en Monitor want deze hub doet het wel prima op een iiYama 4k monitor.
Update: Zo nu en dan komt het scherm tot leven in een geel kleurenpallet die niet klopt, dit is verholpen als ik sluimer aan/uit, er is geen reboot nodig of re Connect van de usb c kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door merlin1201 op 04-01-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
  • Laatst online: 30-08 23:07
WouterL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:43:
[...]

Binnen paar seconden processor op koken door het matige koeling systeem. Heb ze hier allebei staan.
En een redelijk luidruchtige ventilator ook nog. Wel een gemiste kans, want voor korte belasting is 'ie ruim snel genoeg. Als 't allemaal wat rustiger aan mag en je wilt de fan niet horen, kan je een tooltje genaamd 'turbo boost switcher' gebruiken. Daarmee blijft de CPU alleen nog op z'n base clock draaien en dat gaat prima, zelfs met Apple koeling.

Dat gezegd hebbende... ik ben erg blij met m'n M1 Air... lekker vlot en altijd 100% stil.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Eenvoudige vraag : wat heb ik nodig om mijn Air aan te sluiten op mijn Alienware 34" 3440x1440 ultrawide, waarbij ik ook kan werken aan 120hz? Dus zal sowieso via Displayport moeten. USB-C > displayport kabel zal wel kunnen, maar zoek eerder iets waar ook nog USB hub functionaliteit in zit zodat ik muis/keyb enz kan aansluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door lapino op 04-01-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
WouterL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:43:
Sja, dat doet mijn 15" MBP van het werk ook en het gekke is dat mijn eigen 2 jaar oudere 13" MBP het weer niet doet. Idem voor de MBA uit 2012. Die heb ik toch heel lang gebruikt voor het draaien van diverse vm's en het nodige compile werk van macports.

Het punt was ook niet dat de MBA een snelheidsmonster is maar dat deze ruim voldoende is voor heel veel mensen waaronder ook fotografen, programmeurs, enz. Mensen kijken gewoon niet goed naar hun daadwerkelijke workload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
lapino schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:58:
Eenvoudige vraag : wat heb ik nodig om mijn Air aan te sluiten op mijn Alienware 34" 3440x1440 ultrawide, waarbij ik ook kan werken aan 120hz? Dus zal sowieso via Displayport moeten. USB-C > displayport kabel zal wel kunnen, maar zoek eerder iets waar ook nog USB hub functionaliteit in zit zodat ik muis/keyb enz kan aansluiten.
Tja gewoon een beetje oriënteren en dan bestellen om te proberen maar wel dat je deze retour kan sturen.
Ik zou misschien de Anker modellen even overslaan want daar verschijnen al meer commpatibiliteits problemen, men zou inmiddels wel werken aan een update.
Zoals gezegd wat voor een ander goed werkt hoef voor jou dus niet te werken, het is echt een beetje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ok maar ergens advies voor een hub die ook dport ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Is er op een MacBook een handige manier om accenten op letters te plaatsen? De option-<toets> combinatie vind ik niet bijzonder intuïtief. Zoals je bij Windows gewoon een " en een u achter elkaar type voor een ü (ipv nu toevallig option u en u).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merlin1201
Simpel, langer vasthouden van de betreffende letter. je krijg dan een keuze
Maar dat geld voor alle appletjes

[ Voor 37% gewijzigd door merlin1201 op 05-01-2021 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 12:10
catchingfire schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:49:
Is er op een MacBook een handige manier om accenten op letters te plaatsen? De option-<toets> combinatie vind ik niet bijzonder intuïtief. Zoals je bij Windows gewoon een " en een u achter elkaar type voor een ü (ipv nu toevallig option u en u).
Bij mij werkt " en u gewoon om ü te maken. Kan het zijn dat je toetsenbord op Nederlands staat ingesteld oid? Als je hem op U.S. International - PC instelt dan werkt het gewoon zoals je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 11:31
oeps verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door Dracula op 05-01-2021 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

catchingfire schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:49:
Houd de u toets paar seconden vast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Als je toetsen lang vasthoudt krijg je een menu met de speciale varianten van die toets met daaronder cijfers. Voor een snelle selectie kun je het betreffende cijfer gebruiken ipv dat je met pijltjes of met de muis moet werken.

Als je de keyboard layout "US International - PC" toevoegt dan kun je net als in Windows de ü maken middels " en daarna u. Super irritant voor programmeren en scripting overigens.

De officiële term hiervoor is overigens "dead keys".

[ Voor 34% gewijzigd door ppl op 05-01-2021 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 08:30
Deze ochtend het instapmodel besteld bij surfspot. Met de onderwijskorting scheelt het toch weer 110 EUR.
Voor de leuk om te weten: deze gaat mijn rMBP mid 2012 (i7, 8GB) vervangen. Was toen een apparaat van ongeveer 2500 euro.

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat mijn mbp uit 2012 het nog best een jaar (of misschien wel twee) had uitgehouden. Op de batterij na is die best ok. Maar mijn contract in het onderwijs stopt in april dus ik wil hier nog even gebruik van maken.

Mijn werkzaamheden: ik werk als onderzoeker dus voornamelijk word, excel, spss, endnote en berg aan youtube haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 12:10
ppl schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:28:
Super irritant voor programmeren en scripting overigens.
Ik ben er zo aan gewend dat ik na elke " automatisch een spatie zet, dan is het niet zo'n probleem meer. Tot je niet langer kiest voor deze toetsenbordinstelling want dan staat 'ie er al en zet je er gewoon een spatie achter :+

Jarenlang op standaardinstallaties van Windows werken heeft wat automatismes achtergelaten blijkbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Mag ik vragen wat jullie voor externe monitor schermgrootte jullie gebruiken? en welke resolutie stel je dan in?
Als voorbeeld: gebruik ik een 28 inch scherm en de resolutie is standaard 1920x1080 (ziet eruit als) maar is dan de resolutie aangepast of is de text en de de rest dan groter?
Mijn display geeft aan dat het nog steeds 3840x2160 is welke resolutie ik ook pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
@merlin1201 Goede vraag/opmerking, want ik heb een 25" Dell QHD 2560 x 1440 scherm (U2518H) die ik voorheen, op mijn retina Macbook met Catalina, via een tooltje had ingesteld op 1080HiDPI. Dan is de werkruimte (en lettergrootte) net zo groot als op een normale Full HD monitor, maar dan met scherper beeld.

De nieuwe M1 Macbooks op Big Sur kan je vooralsnog geen 'custom scaling' instellen en val je met een 1440p monitor eigenlijk een beetje buiten de boot. Allis is dan net even iets té klein om fijn mee te kunnen werken.

Als ik het goed heb begrepen kan je de standaard macOS scaling wél gebruiken op een 4K monitor.

[ Voor 4% gewijzigd door pimsaint op 06-01-2021 14:29 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Ik heb mijn Macbook Air aan een LG 34WK95U hangen. Een 34". Helaas gaat het nog niet helemaal goed met de resolutie. Als ik hem op DisplayPorts versie 1.1 zet kan ik hem op een goede resolutie gebruiken. Maar op DisplayPorts 1.4 werkt het niet. Ook niet met de 'option+klik' optie die Apple als tijdelijke optie had genoemd. Daar staat niet de juiste resolutie tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik heb nu eigelijk dat ik voor mij ogen niet de juiste grootte heb, dwz. 1920x1080 daar vind ik de letter gewoon wat te groot terwijl de 2560x1440 de letter weer veel te klein zijn.
Dus eigelijk zou ik die 2560x1440 willen gebruiken maar dat ik de letter iets kan vergroten, mja.
Overigens nu best tevreden want ik heb geen wake-up problemen meer, alhoewel soms een vreemd geel scherm, maar dat is te verhelpen.
Ik heb nu ook maar een usb-c naar Displayport besteld eens zien of ik daarmee een beter connectie krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5RDievTfzsY4uDbjbJkNJF8qn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NefuGAKBQ1ghEG0HMs1xnrz6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJiEQ0VgJyS3HhsQ3g4uOrQ4D8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gA6gTcgdh6saBSVBohXWK7BF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 06-01-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:15
merlin1201 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:50:
Ik heb nu eigelijk dat ik voor mij ogen niet de juiste grootte heb, dwz. 1920x1080 daar vind ik de letter gewoon wat te groot terwijl de 2560x1440 de letter weer veel te klein zijn.
Dus eigelijk zou ik die 2560x1440 willen gebruiken maar dat ik de letter iets kan vergroten, mja.
Ik heb een 34" scherm met de onderstaande instellingen aangesloten. Alles is superscherp en goed te lezen.

Hij is middels USB-C verbonden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFf7xqRWHDDiAzzDUggZLdGIEf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/18nDaAg8xUcJlBhb83kmumHx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dQAtEppqIzH7fYiCoVPbYQLysA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yghGVNH192hZU8RNeR9z5gEP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Blommie01 op 06-01-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyyka
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-09 23:09
Blommie01 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb een 34" scherm met de onderstaande instellingen aangesloten. Alles is superscherp en goed te lezen.

Hij is middels USB-C verbonden..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
USB-C naar ?
Ik heb zelf een USB-C hub van anker maar geen scherpe tekst en "maar" 50Hz. Heb daarom nu maar een USB-C naar HDMI kabeltje besteld.

[ Voor 0% gewijzigd door Eyyka op 06-01-2021 14:59 . Reden: 50Hz toegevoegd ]

|  Macbook Air M1 16GB |  iPhone 15 Pro Max 256GB |  iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:15
Eyyka schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:58:
[...]

USB-C naar ?
Ik heb zelf een USB-C hub van anker maar geen scherpe tekst en "maar" 50Hz. Heb daarom nu maar een USB-C naar HDMI kabeltje besteld.
Ik kan mijn monitor met USB-C aansluiten. Er is een dock in het scherm ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Blommie01 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Ja met 34" lijkt 1440p mij ook prima te doen :*)

Helaas wordt dat op 25" allemaal een heel stuk kleiner en moelijk te lezen. Scheelt toch zo'n 33% dus het zou wel fijn zijn als Apple custom scaling weer even terug kan toveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 08:30
drmadi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:19:
Deze ochtend het instapmodel besteld bij surfspot. Met de onderwijskorting scheelt het toch weer 110 EUR.
Voor de leuk om te weten: deze gaat mijn rMBP mid 2012 (i7, 8GB) vervangen. Was toen een apparaat van ongeveer 2500 euro.

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat mijn mbp uit 2012 het nog best een jaar (of misschien wel twee) had uitgehouden. Op de batterij na is die best ok. Maar mijn contract in het onderwijs stopt in april dus ik wil hier nog even gebruik van maken.

Mijn werkzaamheden: ik werk als onderzoeker dus voornamelijk word, excel, spss, endnote en berg aan youtube haha
3 weken zendtijd volgens surfspot is veranderd in 1 dag. Pakket wordt deze middag geleverd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekwoje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-03 19:48
merlin1201 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:22:
Pure usenet is 40€ jaar
Sabnzb + the new generation

Topcombi op Mac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt_Ryan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Binnenkort ga ik de MacBook Air bestellen en ben al een tijdje aan het verdiepen in een dock. Meeste docks hebben een USB c aansluiting maar daar staat niet bij welke versie usb-c dat is. De dock zou ik voornamelijk voor een ultrawide 34" scherm HD/2k 75hz, gigabit ethernet en externe schijf gebruiken. Bij voorkeur alle 3 tegelijk op de dock. Heb ik daar een thunderbolt dock voor nodig of is een dock met een enkele of dubbele USB-c aansluiting voldoende? Ik zat zelf aan deze dock te denken: https://www.amac.nl/satec...multimedia-adapter-silver

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pvt_Ryan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:31:
Binnenkort ga ik de MacBook Air bestellen en ben al een tijdje aan het verdiepen in een dock. Meeste docks hebben een USB c aansluiting maar daar staat niet bij welke versie usb-c dat is. De dock zou ik voornamelijk voor een ultrawide 34" scherm HD/2k 75hz, gigabit ethernet en externe schijf gebruiken. Bij voorkeur alle 3 tegelijk op de dock. Heb ik daar een thunderbolt dock voor nodig of is een dock met een enkele of dubbele USB-c aansluiting voldoende? Ik zat zelf aan deze dock te denken: https://www.amac.nl/satec...multimedia-adapter-silver
Daar kun je het beste voor in dit topic kijken:
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
(Ik denk dat je niet aan Thunderbolt ontkomt gezien je wensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinicius
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2021
Ben van plan een nieuwe MB te gaan bestellen, echter heb ik een vraag.

Ik twijfel tussen MBP en MBA (M1, 16gb, 512gb ssd), beide hebben zelfde specs/chip maar waar komt het prijsverschil van bijna 300€ dan vandaan?

MBA = € 1.629,10
MBP = € 1.909,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Vinicius dat is diverse keren aan bod gekomen.

in het kort:

MBP, scherm heeft 500nits ipv 400 (dus helderder), touchbar en een fan waardoor de Pro het langer zijn maximale snelheid volhoud bij maximale belasting.
En hij kan langer op zijn batterij werken, plus minus 2uur langer

[ Voor 13% gewijzigd door Quakie op 07-01-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Laatst online: 30-08 23:07
Vinicius schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:10:
waar komt het prijsverschil van bijna 300€ dan vandaan?
Touch Bar, fan, grotere batterij, helderder scherm... of je dat 300 euro waard vindt moet je zelf bepalen. Ik ben zelf voor de air gegaan; vond de andere dingen de moeite niet waard.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pimsaint
Ik zie het juist andersom. De prestaties zijn min of meer gelijk aan de Pro maar de Macbook Air
  • is altijd stil
  • snijdt niet aan de polsen
  • is (een beetje) lichter
  • heeft gewoon voelbare functietoetsen
ohja, én is 300 euro goedkoper. Kan je toch mooi een dock/monitor/muis/iPad voor kopen 8)

[ Voor 65% gewijzigd door pimsaint op 07-01-2021 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 14:21

SebasFM

BOFH

Quakie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:22:
@Vinicius dat is diverse keren aan bod gekomen.

in het kort:

MBP, scherm heeft 500nits ipv 400 (dus helderder), touchbar en een fan waardoor de Pro het langer zijn maximale snelheid volhoud bij maximale belasting.
En hij kan langer op zijn batterij werken, plus minus 2uur langer
Plus daarbij ook nog betere microfoon ("studio kwaliteit") en betere speakers als ik Apple moet geloven. Vooral de betere speakers, feller scherm en de langere accuduur waren voor mij de reden om voor de pro te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Vind de speakers van de air ook verrassend goed (kom van een Macbook 12").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Vinicius schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:10:
Ben van plan een nieuwe MB te gaan bestellen, echter heb ik een vraag.

Ik twijfel tussen MBP en MBA (M1, 16gb, 512gb ssd), beide hebben zelfde specs/chip maar waar komt het prijsverschil van bijna 300€ dan vandaan?

MBA = € 1.629,10
MBP = € 1.909,10
Ben hier voor een macbook air gegaan.

Die 300 euro is het niet waard, voor een touchbar, iets feller scherm wat je niet merkt, een extra core erbij wat 12% meer performance geeft (en vast nog meer kleinere zaken).

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee wilt gaan doen. Maar als je hem zwaar wilt gaan belasten kan je beter wachten op de nieuwe 16 (of wellicht 14 inch) macbook pro. Deze zullen vast een snellere chip krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03:42
Ik werk al een aantal weken met de MacBook Air M1. het valt me op dat de helderheid van de toetsenbord bij mij niet automatisch wordt aangepast. De lichten gaan alleen uit wanneer het niet donker is en gaan aan in het donker, maar past zich dus niet helemaal automatisch aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@sinan10 bij mij werkte ineens nieuwe wereldbol knop niet meer. Na een paar keer aan en uit zetten werkt het 9 van 10 x weer. Misschien werkt bij jou hetzelfde trucje?

Automatically adjust backlighting in low light: Choose Apple menu > System Preferences, click Keyboard, click Keyboard, then select “Adjust keyboard brightness in low light.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
Ryatzu schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Ben hier voor een macbook air gegaan.

Die 300 euro is het niet waard, voor een touchbar, iets feller scherm wat je niet merkt, een extra core erbij wat 12% meer performance geeft (en vast nog meer kleinere zaken).

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee wilt gaan doen. Maar als je hem zwaar wilt gaan belasten kan je beter wachten op de nieuwe 16 (of wellicht 14 inch) macbook pro. Deze zullen vast een snellere chip krijgen.
Daar komt nog bij dat de pro een ventilator heeft waardoor de CPU op een hogere kloksnelheid kan draaien. Maar dat betekend ook dat ie geluid maakt. Vroeger hadden de pro’s ook een subwoofer. Weet niet of dat nog steeds geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 16:05
Ik heb mijn M1 Air (256 GB, 16 GB RAM) sinds eind december in bestelling en hij komt waarschijnlijk begin februari! Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de 10% actie bij Xando.

In de tussentijd ben ik aan het rondkijken naar DisplayLink adapters, zodat ik twee beeldschermen kan aansluiten. Zijn er hier mensen die een goede adapter hebben kunnen vinden zonder een al te hoge prijs?

Bedankt!

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Mundatin schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:15:
Ik heb mijn M1 Air (256 GB, 16 GB RAM) sinds eind december in bestelling en hij komt waarschijnlijk begin februari! Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de 10% actie bij Xando.

In de tussentijd ben ik aan het rondkijken naar DisplayLink adapters, zodat ik twee beeldschermen kan aansluiten. Zijn er hier mensen die een goede adapter hebben kunnen vinden zonder een al te hoge prijs?

Bedankt!
Psst:
Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Hoe handig is het om iemand een antwoord te geven wat verwijst naar een verwijzing, die ook nog eens naar een algemener topic verwijst terwijl de vraag specifiek met dit topic te maken heeft ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pixelmagic schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Hoe handig is het om iemand een antwoord te geven wat verwijst naar een verwijzing, die ook nog eens naar een algemener topic verwijst terwijl de vraag specifiek met dit topic te maken heeft ?
Heel handig als die vraag letterlijk 1 dag geleden al is gesteld en dit niet het juiste topic is om je vraag te stellen :)
Graag gedaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 08-01-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Tomba schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Heel handig als die vraag letterlijk 1 dag geleden al is gesteld en dit niet het juiste topic is om je vraag te stellen :)
Graag gedaan!
Dat mag jij best vinden en je verwijst telkens opnieuw naar dat topic merk ik. Maar als mensen het hier blijven vragen (en geen antwoord vinden in het andere topic) dan komt men toch in dit specifieke topic terug om de vraag te stellen.

Mensen zijn blijkbaar op zoek naar een adapter die op zeker werkt met een Macbook Air en zoeken naar mensen met die specifieke ervaring. Laten we eens proberen die mensen te helpen zou ik denken.

Overigens kan ik inhoudelijk niet helpen, ben namelijk zelf ook op zoek naar precies zo een adapter en heb nog niets kunnen vinden.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
Toch heeft het weinig zin om te vragen welke doc geschikt is, aangezien er legio problemen zijn met docking's en externe monitoren dat het momenteel niet is te zeggen wat voor jou zal werken.
Het is momenteel echt een combinatie van factoren want mijn doc werkt wel voor jou monitor maar heeft moeite met een ander merk dus het valt niet te zeggen.
Wat we inmiddels wel zeker weten dat is dat het probleem bij de M1 ligt en of dit hardwarematig of software matig is geen idee, hopen op het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

merlin1201 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:40:
Toch heeft het weinig zin om te vragen welke doc geschikt is, aangezien er legio problemen zijn met docking's en externe monitoren dat het momenteel niet is te zeggen wat voor jou zal werken.
Het is momenteel echt een combinatie van factoren want mijn doc werkt wel voor jou monitor maar heeft moeite met een ander merk dus het valt niet te zeggen.
Wat we inmiddels wel zeker weten dat is dat het probleem bij de M1 ligt en of dit hardwarematig of software matig is geen idee, hopen op het laatste.
Ik krijg het idee dat het vooral met monitoren met hoge resolutie (4k) vaak mis gaat. Zou dat mogelijk de reden zijn waarom Apple officieel maar één monitor zegt te ondersteunen ?

Voor mijzelf zou 2x Full HD toereikend zijn, maar snap ook dat dit ondertussen niet mer mainstream is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik denk dat het niet uitmaakt of een monitor 2 of 4 k is er is gewoon iets aan de hand en ik vermoed dat de diverse drivers die het beeldscherm aansturen nog niet optimaal zijn met deze M1.
En het gaat niet alleen over het beeldscherm maar er is momenteel ook al veel externe hardware met name op het gebied van audio bewerking die slecht of zelfs totaal niet werken.
Je krijg dan al steeds meer het advies om te zien of hardware geschikt is voor intel of M1.
Het is niet zo raar dat nog niet alle hardware goed werkt simpelweg omdat driver werken dmv emulatie ofwel herschreven moeten worden.
Dit is het risico dat je als early adopter goed moet overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pixelmagic schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:08:
[...]

Dat mag jij best vinden en je verwijst telkens opnieuw naar dat topic merk ik. Maar als mensen het hier blijven vragen (en geen antwoord vinden in het andere topic) dan komt men toch in dit specifieke topic terug om de vraag te stellen.

Mensen zijn blijkbaar op zoek naar een adapter die op zeker werkt met een Macbook Air en zoeken naar mensen met die specifieke ervaring. Laten we eens proberen die mensen te helpen zou ik denken.

Overigens kan ik inhoudelijk niet helpen, ben namelijk zelf ook op zoek naar precies zo een adapter en heb nog niets kunnen vinden.
En dat mag jij dan weer vinden maar je gaat toch echt de meeste ervaring met docks vinden in het topic wat specifiek daar over gaat ;) Bovendien vervuilt dit topic enorm door deze steeds terugkerende vraag die via de zoek functie makkelijk beantwoord wordt, zeker als exact die vraag nog geen 24 uur daarvoor al geplaatst is...

Anyway; wil je een verloopstuk hebben dat 100% zeker werkt zijn er denk maar 2 opties;
- de Apple A2119
- de Caldigit TS3 Plus (* ondersteunt slechts 1 extern scherm op M1)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 08-01-2021 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Pixelmagic schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:08:
Een paar punten:
1. Dit topic gaat over de MacBook Air met de M1, niet over beeldschermen, adapters en noem maar op.
2. In de voorwaarden van deze site staat duidelijk aangegeven dat je zelf wat aan huiswerk moet doen en men hier niet van plan is om je handje vast te houden.
3. Omdat we je niet op je wenken bedienen is een verwijzing naar een ander topic waar het onderwerp wel op z'n plek is evenwel een antwoord op de vraag. Ongeacht wat jij er van vindt ;)
4. Als je geen antwoord op je vraag wilt, stel 'm dan gewoon niet.
5. Dat mensen hier steeds weer terug komen naar het topic betekent nog steeds niet dat dit het juiste topic daar voor is.
6. Gezien de problemen met bluetooth en schermen bij Big Sur, de M1 Macs en alle overige operating systems en computers waar wel 10.000 verschillende oorzaken en oplossingen bij te vinden zijn, is het vrij zinloos om een centraal topic daarover te hebben of dit in een topic over een specifieke machine te zetten. Met een algemeen topic is het overzicht heel snel kwijt vanwege de vele combinaties van hardware, software, oorzaken en oplossingen. Open liever een eigen topic, dan kan het over jouw specifieke hardware en software gaan.
7. Welkom op het forum :)

Met name punt 6 is het probleem. We hebben hier nu weliswaar een apart topic voor ieder model met de M1,waarbij er natuurlijk veel overeenkomsten zijn omdat het om dezelfde SoC gaat, maar super overzichtelijk is het nog niet. Wat je wel ziet is dat er een velerlei aan combinaties van schermen en adapters is waardoor het moeilijk is om te achterhalen wat een oorzaak kan zijn en wat de oplossing is voor die scherm problemen.

Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je een goede kwaliteit beeldscherm hebt, daar ook een goede kwaliteit kabel gebruikt die ook in staat is om de volle resolutie en refreshrate te kunnen transporteren. Datzelfde geldt ook voor adapters, docks, hubs, etc. die je zou willen gebruiken. Het USB-C topic waar naar wordt gelinkt is een goed startpunt voor alles wat je maar op die USB4 poorten aan kunt sluiten. Speel in deze ook vooral met de instellingen voor het beeldscherm, zowel in macOS als die van het beeldscherm zelf. Soms moet je een compatibiliteitsmodus aan zetten en soms juist weer uit om dingen goed te laten werken. Check de handleiding van je beeldscherm voor dat soort zaken. Test vooral ook met een ander apparaat/kabel (andere computer, beeldscherm, kabel, enz.) als je daartoe de mogelijkheid hebt want dan kun je checken of het misschien toch niet het apparaat/kabel is.

Probeer dingen ook wat georganiseerder te doen. Ik krijg soms het idee dat mensen allerlei dingen door elkaar heen aan het uitproberen zijn. Dat maakt het alleen maar moeilijker om te achterhalen wat er werkt en wat niet. Probeer het eerst 1 voor 1.

[ Voor 32% gewijzigd door ppl op 08-01-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
D2FValinor schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 02:01:
[...]

De aukey 2-port 65w charger is weer in de aanbieding. Werkt toppie en super compact.
27,40 euro (geen verzendkosten als je dpd afhaalpunt selecteert, of iets voor 1,60 euro erbij bestellen voor gratis verzending thuis)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B089GW9V3Y/

Bij gebruik bovenste port totaal 65w
Bij gebruik beide porten bovenste 45w en onderste 18w. Kan je dus zowel je macbook als je iphone prima mee opladen.
Sneller dan 45w kan de macbook air m1 sws niet laden.
Ik heb hem sinds gisteren binnen, maar bij geeft de PD poort aan dat ie met 18 watt laadt. Overal zegt BigSur dat batterij niet geladen wordt?
Als jij naar apple tje, over deze Mac, systeem overzicht, voeding gaat zie jij 45 watt staan?
Ik gebruik de bijgeleverde apple kabel. Als ik apple lader pak staat er 30 watt en wordt alles weer gegeven zoals apple usb c power adapter. Bij de Aukey wordt er niks gezegd qua fabrikant, maar staat er bij wattage 18 watt, zelfde als ik andere poort gebruik. Ik had hem voornamelijk voor mijn iPhone gekocht, maar wilde ook mijn air sneller laden. :'(

Pagina: 1 ... 12 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.