Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik wil graag ook een M1 Air aanschaffen maar ben nogal een heavy photoshop en lightroom gebruiker. Heb niet het hele topic doorgenomen (15 paginas). Zijn hier mensen die dergelijke best pittige programma's draaien op hun Macbook?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
zomertje schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:12:
Ik wil graag ook een M1 Air aanschaffen maar ben nogal een heavy photoshop en lightroom gebruiker. Heb niet het hele topic doorgenomen (15 paginas). Zijn hier mensen die dergelijke best pittige programma's draaien op hun Macbook?
Ja nou! Die zijn er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik vraag me altijd af wat dan "heavy Photoshop" is.
Photoshop deed 't ook op een 12" 2015 Macbook, en dus ook prima op de M1.
Zijn er ueberhaupt nog computers in 2020 waarop Photoshop totaal niet draait?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

matthijst schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:27:
[...]

Ik vraag me altijd af wat dan "heavy Photoshop" is.
Photoshop deed 't ook op een 12" 2015 Macbook, en dus ook prima op de M1.
Zijn er ueberhaupt nog computers in 2020 waarop Photoshop totaal niet draait?
Digitale kunst maken met 25 layers? Grote bestanden en leuke filters draaien? Mijn Imac is op dit moment niet content met mij... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Jeetje... vanavond m'n Air M1 uitgepakt en in gebruik genomen. Nog nooit zoveel apps geforceerd moeten afsluiten in een uur tijd :(

Kan op m'n Windows laptop + Chromebook probleemloos op Gmail en Google Drive maar op de Air krijg ik meteen een eindeloze spinning beachball op zowel Safari als Chrome. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

catchingfire schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:41:
Jeetje... vanavond m'n Air M1 uitgepakt en in gebruik genomen. Nog nooit zoveel apps geforceerd moeten afsluiten in een uur tijd :(

Kan op m'n Windows laptop + Chromebook probleemloos op Gmail en Google Drive maar op de Air krijg ik meteen een eindeloze spinning beachball op zowel Safari als Chrome. Iemand tips?
Weird. Heb die van mij zo'n 2 weken nu. Nog geen beachball gezien. firefox, safari, outlook, iterm, remote desktop, excel, word, allemaal zonder problemen.

Als je uiteindelijk wacht, gaat die beachball dan wel weg?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
De M1 (of Big Sur?) kent nog wel wat kinderziektes.

Zo kon ik laatst geen bestanden kopieren/verplaatsen vanuit mijn bureaublad naar een folder. Bleef hangen op iets van "Voorbereiden van ...".
Als ik een document wilde printen, liep de text editor vast en was ik mijn tekst kwijt.

Bovenstaande 2 punten zijn opgelost door te rebooten.

Waar ik nu last van heb is als ik met de M1 naar de woonkamer loop (1 kamer hier naast) schiet mijn latency soms naar 300-400 ms. Verbind ik opnieuw met mijn Wifi AP is het weg, maar iets later weer terug. Zet ik BT uit, is het permanent opgelost. Doordat mijn muis en toetsenbord (loopt via BT) in mijn kamer zijn en ik in de woonkamer gaat er dus iets niet goed, waardoor Wifi enorm slecht wordt.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
megamuch schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:56:
Als je uiteindelijk wacht, gaat die beachball dan wel weg?
Een reboot lijkt het euvel opgelost te hebben... moet er weer even inkomen. M'n laatste Macbook was zo'n witte plastic fantastic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digilike
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 22:56
Photoshop gaat als een mes door de boter op mijn Macbook Air M1, 8 gigabyte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digilike
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 22:56
zomertje schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:25:
[...]

Digitale kunst maken met 25 layers? Grote bestanden en leuke filters draaien? Mijn Imac is op dit moment niet content met mij... O-)
Hoorde vandaag een tech podcast van mensen die zware video rendering deden op een Macbook air M1 en die deed dat zonder hapering. Ook zeer zware fireworks bestanden met veel layers was geen enkel probleem. Een van dit gasten had een bestand van 8 gigabyte zonder problemen geopend en bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Digilike schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:55:
[...]

Photoshop gaat als een mes door de boter op mijn Macbook Air M1, 8 gigabyte.
Dat klinkt als een aanrader dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel tussen de volgende opties

Macbook Air 8core CPU/GPU 8GB 512GB, en de Macbook Pro instapmodel.

Qua prijs zijn ze vrijwel hetzelfde, al heeft de Air geen fan.

Waar ik vooral naar benieuwd ben is of de Air dan (vrijwel) dezelfde kracht kan leveren als een Pro of dat dit toch niet helemaal klopt. Het gebruik is standaard en af en toe voor school AutoCAD/Photoshop, maar op mijn huidige 13"MBP i5 2017 lukt dit ook nog wel (al wil deze laatste tijd nog wel eens vastlopen of vertragen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rustybolt
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 22:10
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:34:
Ik twijfel tussen de volgende opties

Macbook Air 8core CPU/GPU 8GB 512GB, en de Macbook Pro instapmodel.

Qua prijs zijn ze vrijwel hetzelfde, al heeft de Air geen fan.

Waar ik vooral naar benieuwd ben is of de Air dan (vrijwel) dezelfde kracht kan leveren als een Pro of dat dit toch niet helemaal klopt. Het gebruik is standaard en af en toe voor school AutoCAD/Photoshop, maar op mijn huidige 13"MBP i5 2017 lukt dit ook nog wel (al wil deze laatste tijd nog wel eens vastlopen of vertragen)
Van wat ik ervan hoor zit er wat verschil in als je langere tijd CPU intensief werk doet, dan kan de CPU bij de air wat gaan throttlen (dat is op een lagere klokfrequentie gaan werken -- de CPU is dan langzamer -- zodat de warmte die vrijkomt beperkt wordt, dit om oververhitting van de chip tegen te gaan). Wat ik lees is dat de CPU 15% langzamer wordt na 10 minuten 'sustained load'.

Dus als je regelmatig een CPU-intensieve taak doet van langer dan 10 minuten kan je waarschijnlijk iets verschil tussen de Air en Pro merken. Uitgaande van 15% throttling zou een taak van 30 minuten zonder throttling 10 + 20 / .85 = ±33.5 minuut duren. Een taak van 60 minuten zou 10 + 50 / .85 = ±69 minuten duren.

Voor mij persoonlijk is de reden dat ik geen pro heb gekocht die afzichtelijke touch bar.

[ Voor 7% gewijzigd door rustybolt op 21-12-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
Digilike schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:58:
[...]

Hoorde vandaag een tech podcast van mensen die zware video rendering deden op een Macbook air M1 en die deed dat zonder hapering. Ook zeer zware fireworks bestanden met veel layers was geen enkel probleem. Een van dit gasten had een bestand van 8 gigabyte zonder problemen geopend en bewerkt.
Fusion 360 heeft bij mij anders veel vastlopers en crashes, maar dat zal dan waarschijnlijk meer aan Autodesk hun optimalisatie liggen dan de M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-09 10:06
Voor iedereen die nog een goedkope (en geen rommel) oplader zoekt voor zijn nieuwe Macbook Air, volgens mij is dit een prima aanbieding.Voor zover ik het goed begrepen heb zit er standaard bij de macbook een 30W lader geleverd, en zou het met dit 65W exemplaar een stuk sneller moeten kunnen? https://www.aliexpress.co....8148356.9.6d6f1642xv7101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:10
GertJan2012 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:51:
Voor iedereen die nog een goedkope (en geen rommel) oplader zoekt voor zijn nieuwe Macbook Air, volgens mij is dit een prima aanbieding.Voor zover ik het goed begrepen heb zit er standaard bij de macbook een 30W lader geleverd, en zou het met dit 65W exemplaar een stuk sneller moeten kunnen? https://www.aliexpress.co....8148356.9.6d6f1642xv7101
Naast het feit dat ik dit toch niet zo snel zou vertrouwen, is het inclusief die douanekosten die erbij gaan komen (omdat >21euro) , niet echt goedkoper. Dus zou dan eerder lekker origineel gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Alexknl schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:06:
[...]

Naast het feit dat ik dit toch niet zo snel zou vertrouwen, is het inclusief die douanekosten die erbij gaan komen (omdat >21euro) , niet echt goedkoper. Dus zou dan eerder lekker origineel gaan :)
Het mooie is dat Apple zelf ook spul van Anker verkoopt. Daarbij verwijst Anker op hun eigen website zelfs naar de shop in shop bij AliExpress kortom dat zou toch goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Ziet er uit als een prima aanbieding en Anker is zeker betrouwbaar (zorg wel dat je geen namaak koopt). Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Air met maximaal 45W kan opladen: https://www.reddit.com/r/...harge_at_45w_tested_with/

Het zal dus niet 2x zo snel gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:55
GertJan2012 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:09:
[...]

Het mooie is dat Apple zelf ook spul van Anker verkoopt. Daarbij verwijst Anker op hun eigen website zelfs naar de shop in shop bij AliExpress kortom dat zou toch goed moeten zijn.
ik zou via Ali €11 goedkoper uit zijn voor dezelfde Anker dan bij Amazon.nl met het risico dat de Douane het pakket eruit pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
supercop7373 schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:03:
[...]

ik zou via Ali €11 goedkoper uit zijn voor dezelfde Anker dan bij Amazon.nl met het risico dat de Douane het pakket eruit pakt.
Dat klinkt dan wel beter ja! Sowieso nog goedkoper dan de originele van Apple en dus meer Watt ,zodat je er eventueel ook een MacBook Pro mee kunt opladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Bij mijn MacBook M1 zat er gewoon een originele Apple lader in de doos :+ :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
De aukey 2-port 65w charger is weer in de aanbieding. Werkt toppie en super compact.
27,40 euro (geen verzendkosten als je dpd afhaalpunt selecteert, of iets voor 1,60 euro erbij bestellen voor gratis verzending thuis)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B089GW9V3Y/

Bij gebruik bovenste port totaal 65w
Bij gebruik beide porten bovenste 45w en onderste 18w. Kan je dus zowel je macbook als je iphone prima mee opladen.
Sneller dan 45w kan de macbook air m1 sws niet laden.

[ Voor 14% gewijzigd door Valinor op 22-12-2020 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 11:12
@D2FValinor thanks, maar gelijk eentje besteld. Ik had geen zin om op onderzoek uit te gaan, eerlijk gezegd.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
D2FValinor schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 02:01:
[...]

De aukey 2-port 65w charger is weer in de aanbieding. Werkt toppie en super compact.
Klopt ik heb een oudere 3-ports charger van Aukey en ook super tevreden. Ze hebben ook goeie service als er iets is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valinor
Quakie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:38:
@D2FValinor thanks, maar gelijk eentje besteld. Ik had geen zin om op onderzoek uit te gaan, eerlijk gezegd.
Nice, je gaat geen compactere 2 ports vinden. Op dit moment naar mijn mening de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Heb mijn 2e besteld, zocht eigenlijk een 4 ports bureau charger van een betrouwbaar merk maar die vallen allemaal nog tegen (ik heb hoge eisen 8)7 ) of ze zijn nog veel te duur (rond de 80-100 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Net ook onze eerste Air besteld, standaard model en als Postnl meewerkt morgen in huis. We gebruiken nu een tweetal oude Mac Mini en zitten ook al aardig in de IOS omgeving dus zal snel genoeg wennen denk ik. Ik zal hem zelf op de bank gaan gebruiken denk ik, voor wat dingen die niet (lekker) gaan op de iPad, zoals wat domotica programmeren, fusion360 voor 3d en laser cutten en wat server beheer enzo. Het meissie is begonnen met instructie videos op YT en zal wat licht montage werk doen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen, kan er iemand nog een goeie case aanbevelen ? Ik denk zelf aan zo een ding wat je er om heen klikt, gaat vooral tegen beschadigen tijdens gebruik. Liefst natuurlijk een waarvan je niet merkt dat hij er om heen zit.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-09 10:14
D2FValinor schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 02:01:
[...]

27,40 euro (geen verzendkosten als je dpd afhaalpunt selecteert, of iets voor 1,60 euro erbij bestellen voor gratis verzending thuis)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B089GW9V3Y/

Bij gebruik bovenste port totaal 65w
Bij gebruik beide porten bovenste 45w en onderste 18w. Kan je dus zowel je macbook als je iphone prima mee opladen.
Sneller dan 45w kan de macbook air m1 sws niet laden.
Wat is het voordeel tov apple oplader bij M1 air naast sneller opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
ziceykr schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:07:
[...]

Meer slijtage aan de batterij, dus eerder toe aan een nieuwe laptop :9 :+

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-09 10:14
Emiel L schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:48:
[...]

Bedoel je dan met die van Apple of die ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Emiel L schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:48:
[...]

onzin.

Graag je mening ook onderbouwen, anders kun je beter niets posten.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoedje op 23-12-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
ziceykr schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:51:
[...]

Bedoel je dan met die van Apple of die ander?
Met die ander... sneller laden, sneller slijten. Tenminste, dat is de geldende mening een beetje. Of je het op de levensduur van je laptop merkt is natuurlijk de vraag.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
ziceykr schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:07:
[...]

De 2e poort. Al moet ik zeggen dat alles tegenwoordig vrij snel oplaadt en een lange accuduur heeft dus loop ik minder vaak tegen het probleem dat 2 apparaten op hetzelfde moment leeg zijn. Maar voor die keer dat het wel gebeurd is het wel chill om mijn iphone, tablet of headphones ook te kunnen laden en daarnaast als ik toch al een stekker inplug, kan ik net zo goed gelijk alles wat ik bij mij heb ook gelijk opladen 7(8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Valinor op 22-12-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Prijs
@Emiel L En waarom zou batterij eerder slijten ? De MacBook Pro heeft standaard een snellere lader in de doos. Neem aan zelfde soort batterij. Beetje gek als in air het slecht zou zijn en met pro niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymac
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 20:47
D2FValinor schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:22:
[...]

De 2e poort. Al moet ik zeggen dat alles tegenwoordig vrij snel oplaadt en een lange accuduur heeft dus loop ik minder vaak tegen het probleem dat 2 apparaten op hetzelfde moment leeg zijn. Maar voor die keer dat het wel gebeurd is het wel chill om mijn iphone, tablet of headphones ook te kunnen laden en daarnaast als ik toch al een stekker inplug, kan ik net zo goed gelijk alles wat ik bij mij heb ook gelijk opladen 7(8)7
USB-C naar Lightning kabeltje heb je dan ook al bij je, dus die kan ook in de 2e poort van je M1. Zo doe ik het tenminste. Althans, als die dingen eens leeg zijn. Met deze omstandigheden krijgen ze niet eens de kans om leeg te lopen😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
...onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek want het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat snelladen li-ion/lipo accu's sneller doet slijten (het heeft ook diverse malen hier op de frontpage gestaan). Het is alleen discutabel of die slijtage ook echt impact heeft. In sommige gevallen wel, in sommige gevallen ook niet. Dit soort zaken kun je namelijk ook afvangen in de accu controller (li-ion/lipo heeft dit puur uit veiligheid nodig). Fabrikanten nemen ook bepaalde slijtage voor lief (een accu slijt, ongeacht wat je er mee doet).

Hoe dan ook, de reactie waar je op reageert valt onder de classificatie "flauwe grap". Die smilies staan er niet voor niets.

@Quakie vooraf gezegd: uiteindelijk slijt iedere accu, op een gegeven moment zijn de gebruikte stoffen uitgeput. Een accu is namelijk een chemisch proces waarbij er verschillende stoffen met elkaar reageren. Om dat goed te laten gaan heb je bepaalde condities nodig. Als je die condities niet hebt (bijv. zoals bij snelladen) dan kan dit extra slijtage opleveren of erger: brand dan wel een explosie. Er is inmiddels genoeg hierover geschreven, als je zoekt op het internet dan kom je vast wel wat diepgaander materiaal tegen. Op diverse RC fora (of dat nou RC heli's, auto's boten of wat dan ook is) zul je deze informatie plus gebruikerservaringen ook tegenkomen. Hier worden namelijk al jaren li-ion en lipo accu's gebruikt die meestal ook niet zijn voorzien van een veiligheidscircuit (dat zit in de oplader dus de afstelling op je oplader luistert hier nauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@ppl tuurlijk je hebt helemaal gelijk qua slijten. Alleen is het niet iets te technisch nu? Voor mij komt het meer over dat Apple gewoon een goedkopere lader in de doos heeft gedaan / als je het vergelijkt met de pro versie. Iedereen zijn ding maar ga er vanuit dat Apple het goed voor elkaar hebt en dus zeker weet wat Max is qua laden in dit geval blijkbaar 45 watt ook al gebruik je zwaardere lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
De MBP heeft een grotere accu dan de MBA waardoor deze ook een 2 uur langere accuduur heeft. Een grotere accu vergt meer vermogen van de oplader. Bovendien is de MBP ook wat meer gericht op langdurig rekenwerk (vandaar de fan) waardoor de accu sneller leegloopt en sneller aangevuld moet worden. M.a.w. het gebruik van de laptop en de accu vereist een oplader met wat meer vermogen.

Als je het ding gebruikt om te internetten, wat MS Office werk, mail, beetje programmeren, dan heb je niet heel veel nodig. Die M1 kan echt ontzettend weinig gebruiken. Ik zie dat ie hier vrij regelmatig met dat soort werk niet eens 1W aan gebruik heeft voor de package (je kunt dit checken met het powermetrics commando op de commandline; de package is de hele M1 in deze, geheugen meegerekend). Als je de M1 vol gaat inzetten dan kun je de 30W wel halen maar daarmee zit je ook aan de max van wat ie aan vermogen zal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
WouterL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:09:
[...]

onzin.

[mbr]Graag je mening ook onderbouwen, anders kun je beter niets posten.[/]
Net als de post waar ik op reageer zeker 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrossYY
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-07 19:34
Wil graag over van mijn MBP Retina 2015 naar de nieuwe M1 Air. Sterker nog, heb 'm inmiddels besteld met 5-10 werkdagen levertijd :-)

Zie op Youtube dat mensen met DisplayLink twee externe monitors aangesloten krijgen, maar kan weinig van dit product in NL verkocht vinden.

Iemand een goede oplossing/tip om twee externe monitors aan te sluiten, en of er iets in NL te krijgen is wat daarvoor werkt?

Edit: inmiddels StarTech.com USB 3.0 to DisplayPort Adapter - 4K (USB32DP4K) met ondersteuning van DisplayLink DL-5500 gevonden. Als ik naar Youtube kijk zou DisplayLink moeten werken, iemand dat hier al getest?

[ Voor 30% gewijzigd door CrossYY op 23-12-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er gebruikers die van een Windows laptop een overstap hebben gedaan naar een M1?

Zoek zelf al maanden een nieuwe laptop maar het is vaak net niet of ik zal al tegen de 1700 euro moeten uitgeven.

Heb nu een Surface Pro 6 maar het scherm mag van mij iets groter en de performance beter.

Dagelijks doe ik aan video bellen, video streaming en breiden. Wekelijks werk ik in Audacity, Adobe Audition en Office 365. In principe zou alles seamless met onedrive moeten werken en dezelfde bestanden dien ik ook op mijn windows desktop te kunnen gebruiken.

In een laptop zoek ik een high res scherm, 16:10 liefst, uitstekende performance en batterijduur, grote trackpad, goede webcam en lichte form factor. Tot zover lijkt de macbook air m1 de beste keus voor een prijs van rond de 1150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Elazz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:10:
Zijn er gebruikers die van een Windows laptop een overstap hebben gedaan naar een M1?

Zoek zelf al maanden een nieuwe laptop maar het is vaak net niet of ik zal al tegen de 1700 euro moeten uitgeven.

Heb nu een Surface Pro 6 maar het scherm mag van mij iets groter en de performance beter.

Dagelijks doe ik aan video bellen, video streaming en breiden. Wekelijks werk ik in Audacity, Adobe Audition en Office 365. In principe zou alles seamless met onedrive moeten werken en dezelfde bestanden dien ik ook op mijn windows desktop te kunnen gebruiken.

In een laptop zoek ik een high res scherm, 16:10 liefst, uitstekende performance en batterijduur, grote trackpad, goede webcam en lichte form factor. Tot zover lijkt de macbook air m1 de beste keus voor een prijs van rond de 1150 euro.
Op xando momenteel zelfs 1016 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
Vanmiddag de MacBook Air binnengekregen. Had voorheen een 9 jaar oude MBP 13", die niet meer voldeed. Om die reden was ik vooral aangewezen op mijn zakelijke laptop (Lenovo X1 Yoga). Wat is de MacBook Air een verademing! Alle positieve verhalen over snelheid e.d. zijn absoluut waar.

Ik heb overigens wel één euvel. Het lukte me niet om de instellingen voor noice cancellation te wijzigen van mijn AirPods Pro. De dropdown zoals hieronder verschijnt bij mij niet. Herkent iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/airpods/macos-big-sur-macbookpro-volume-output-device-airpods-max-transparency-status-bar.jpg

Thanks!

[ Voor 41% gewijzigd door iPeter op 23-12-2020 22:15 . Reden: Aanvullende opmerking opgenomen over AirPods Pro issue ]

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04:10
iPeter schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:12:
Ik heb overigens wel één euvel. Het lukte me niet om de instellingen voor noice cancellation te wijzigen van mijn AirPods Pro. De dropdown zoals hieronder verschijnt bij mij niet. Herkent iemand dit?
Ik heb dan wel de Pro, maar ik denk dat het riedeltje hetzelfde is. Ik heb überhaupt geen geluidsicoontje daar boven in. (Ligt misschien aan het feit dat ie bij mij op de touch bar zit maargoed.) Ik heb zelf een bluetooth icoontje en als ik daarop klik kan ik klikken op mijn AirPods om te verbinden met de MBP. Als deze is verbonden krijg ik dus onder de AirPods de keuze tussen: Uit, ruisonderdrukking en transparantie modus.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Hertog schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:40:
[...]

Ik heb zelf ook een LG (27UK850) en via USB-C kan ik de Air M1 niet gebruiken terwijl hij dichtgeklapt is. Hij springt dan de hele tijd op standby of in ieder geval scherm uit en weer aan (de M1 is zo snel dat ik het verschil niet zie :P).
Ik had even gezocht en dat schijnt bij meer MacBooks, ook al uit de Intel tijd, in combinatie met LG schermen voor te komen, en een oplossing is er niet. Met de Air open werkt het wel gewoon.
Om nog even hierop terug te komen, ik heb uiteindelijk de Air teruggestuurd en een nieuwe besteld. Deze heeft dit probleem (vooralsnog) niet.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Her is de Air ondertussen ook binnen gekomen, mooi speelgoed en loopt lekker vlot.

Ik zou hem met de tijd ook wel eens willen gebruiken op mijn werkplek waar nu een windows pc met 2x full hd beeldscherm staat. Heeft iemand ervaring met een beetje betaalbare adapter van usb-c naar hdmi/vga/dvi ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Pixelmagic schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:33:
Her is de Air ondertussen ook binnen gekomen, mooi speelgoed en loopt lekker vlot.

Ik zou hem met de tijd ook wel eens willen gebruiken op mijn werkplek waar nu een windows pc met 2x full hd beeldscherm staat. Heeft iemand ervaring met een beetje betaalbare adapter van usb-c naar hdmi/vga/dvi ?
Als je 2 schermen aan wilt sluiten zit je vast aan DisplayLink docking stations, dus goedkoop wordt dan lastig.
Sowieso kun je je vraag beter in het juiste topic stellen:
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• matthijst
iPeter schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:12:
Vanmiddag de MacBook Air binnengekregen. Had voorheen een 9 jaar oude MBP 13", die niet meer voldeed. Om die reden was ik vooral aangewezen op mijn zakelijke laptop (Lenovo X1 Yoga). Wat is de MacBook Air een verademing! Alle positieve verhalen over snelheid e.d. zijn absoluut waar.

Thanks!
Bij mij zit ie onder Bluetooth.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDDiXzxu_-atd3YfPl-V-aVXpiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EFektedOHNRryjPtiOrMvMYM.jpg?f=user_large

• tweegroenethee
Elazz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:10:
Ja, en totaal geen spijt van :+

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
@matthijst @RazorMaron Dank voor de reactie! Het lijkt er op dat je het enkel kunt aanpassen als er niets aan het afspelen is, weer wat geleerd.

• Quakie
Na drie weken gebruik waarvan laatste paar dagen intensiever merk ik kleine dingen.
Photos app crasht redelijk vaak (gisteren al 6x)
Capture One 21 loopt vaak vast en moet ik geforceerd afsluiten. Workaround is app eerst starten ipv via een afbeelding.
Vele beach ballen bij zwaardere programma’s zoals da vinci maar goed is een beta wegens m1 support.
Widget scherm komt naar voren bij twee vinger touch actie in Windowed scherm.

Zijn kleine dingen en mag pret niet drukken.
Meer software gerelateerd.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
Ik heb inmiddels ook de MacBook Air m1 8GB besteld.
Ik ging er vanuit dat er een cdmi aansluiting opzat maar schijnbaar heb ik daarvoor een aparte kabel nodig.
welke moet ik daarvoor bestellen? is een simpele usb c naar hdmi kabel voldoende? want ik vind die van apple 80,- wel heel prijzig.
En is een compleet kabel beter of gewoon zijn adapter dingetje?

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 24-12-2020 12:59 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Quakie
@merlin1201 zou zelf kijken naar een adapter zodat je ook de oude usb aansluitingen heb. Sommige komen naast HDMI ook met SD / micro SD aansluitingen. Houd vooral rekening met HDMI specs. Ze kunnen niet allemaal 4K 60hz aan bijv.

• merlin1201
thanx is zal eens rondkijken, misschien dat er suggesties zijn

• supercop7373
Meer mensen Coconut Battery geïnstalleerd?

Mijn M1 staat na 5 laadcycles al op 97% (4249 mAh)
100% zou 4382 mAH zijn.

Dat gaat lekker snel zo...

• WouterL
supercop7373 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:27:
Meer mensen Coconut Battery geïnstalleerd?

Mijn M1 staat na 5 laadcycles al op 97% (4249 mAh)
100% zou 4382 mAH zijn.

Dat gaat lekker snel zo...
Programma's als coconut zijn eigenlijk zelden accuraat te noemen.
Het kan zo maar zijn dat je batterijstatus morgen op 105% staat ;) Trek het je niks aan.

edit: iets zegt mij dat coconut nog niet goed werkt met de m1. Volgens coconut is mijn battery 2% procent en is mijn Mac gemaakt in 1979.... Euhhhh....

[ Voor 15% gewijzigd door WouterL op 24-12-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Goed nieuws voor de mensen die gedonder hadden met aansluiten van UltraWide monitoren;
https://support.apple.com/en-us/HT212027
If you connect an ultrawide or super-ultrawide monitor to your Mac with Apple M1 chip, some resolutions supported by your display may not be available.

Apple is aware of this issue and resolution is planned for a future macOS update.
In ieder geval fijn nieuws voor mij want heb een LG 32” UltraWide hier ;)

[ Voor 115% gewijzigd door Tomba op 24-12-2020 15:25 ]

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY_mCHK6-FWFLgs0GMEO4VC0_d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtBbHF3jZdZQLr9dQVu5ef3F.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag mijn MBA ontvangen, maar ik zie wat backlight bleeding bovenin beeld, iets rechts van de webcam. Is dit extreem?

• Quakie
Heb je het opgezocht of viel het op ?

Ik heb bewust niet gezocht omdat ik weet dat ik me er aan zou ergeren. Tot nu toe valt het me niet op.

• Fd1sk
Het viel me op bij het kijken van Greyhound in Apple TV+

Vrij donkere film met boven en onder twee horizontale zwarte stroken. Bij normaal webbrowsen valt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Fd1sk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:32:
[Afbeelding]

Vandaag mijn MBA ontvangen, maar ik zie wat backlight bleeding bovenin beeld, iets rechts van de webcam. Is dit extreem?
Ik zou hier persoonlijk niet mee akkoord gaan, zoals je zelf al zegt ga je dit bij breedbeeld films altijd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
Tomba schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:18:
[...]

Ik zou hier persoonlijk niet mee akkoord gaan, zoals je zelf al zegt ga je dit bij breedbeeld films altijd zien.
Eens, heb gelijk retour aangevraagd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 08-09 21:08
Net een Macbook Air M1 besteld, basis model. Volgens reviews méér dan voldoende voor mijn gebruik (Lightroom en wat eenvoudige Photoshop zaken), doorsnee internet gebruik en wat films kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Als ik zo teruglees dan merk ik wel dat de meesten van jullie tweakers de MacBook Air bestellen, ik neem dan aan dat dit is omdat de spec's air vs pro niet zo veel verschillen.
Zelf was ik van plan om de mini te bestellen maar aangezien deze nagenoeg overal uitverkocht is heb ik gekeken naar de Air, tja en bij de MM was hij dan ook nog eens 100,- goedkoper dan elders (1039,-). als ik dan voor 200,- meer een scherm krijg dan denk ik dat ik een juiste keuze maakt aangezien ik de air op een beeldscherm kan aansluiten.
Of is de Mini toch heel ander dan de Air? deze zal dan ook weinig gebruikt worden als laptop.
Mag deze dan wel constant aan de oplader of is het beter deze toch regelmatig los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:44
merlin1201 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:25:
Als ik zo teruglees dan merk ik wel dat de meesten van jullie tweakers de MacBook Air bestellen, ik neem dan aan dat dit is omdat de spec's air vs pro niet zo veel verschillen.
Zelf was ik van plan om de mini te bestellen maar aangezien deze nagenoeg overal uitverkocht is heb ik gekeken naar de Air, tja en bij de MM was hij dan ook nog eens 100,- goedkoper dan elders (1039,-). als ik dan voor 200,- meer een scherm krijg dan denk ik dat ik een juiste keuze maakt aangezien ik de air op een beeldscherm kan aansluiten.
Of is de Mini toch heel ander dan de Air? deze zal dan ook weinig gebruikt worden als laptop.
Mag deze dan wel constant aan de oplader of is het beter deze toch regelmatig los te koppelen.
De Mini is natuurlijk een ‘desktop’, waar je met de Air toch het gemak van een laptop in huis haalt. Of je hem zo gebruikt is een tweede natuurlijk, maar mocht het ooit nodig zijn (bijvoorbeeld op de bank wat internetten etc.) dan heb je denk ik toch een goede keuze gemaakt. Vooral via zo’n aanbieding, geniet er van zou ik zeggen!
En betreffende een laptop altijd aan de oplader laten hangen: batterijen gaan hier tegenwoordig goed mee om, om zelf het ‘overladen’ tegen te gaan als ‘ie op 100% zit. Niet zo druk over maken is mijn insteek.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kve
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 12:38

Kve

AntraXxX schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:21:
[...]

De Mini is natuurlijk een ‘desktop’, waar je met de Air toch het gemak van een laptop in huis haalt. Of je hem zo gebruikt is een tweede natuurlijk, maar mocht het ooit nodig zijn (bijvoorbeeld op de bank wat internetten etc.) dan heb je denk ik toch een goede keuze gemaakt. Vooral via zo’n aanbieding, geniet er van zou ik zeggen!
En betreffende een laptop altijd aan de oplader laten hangen: batterijen gaan hier tegenwoordig goed mee om, om zelf het ‘overladen’ tegen te gaan als ‘ie op 100% zit. Niet zo druk over maken is mijn insteek.
De redenen die hier worden gezegd door AntraXxX is ook waarom ik de air heb en niet de mini, beetje extra geld, is het ding plots draagbaar. Voor de rest maak ik wij weinig zorgen over de batterij, ik koppel hem af en toe toch los dus haalt wel goeie cycli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:42

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Na veel opzoekwerk uiteindelijk zojuist de standaard Macbook Air M1 gekocht. Na zo'n 5 jaar weer terug een Apple in huis. Had nog 250 euro tegoed voor Coolblue en maar daar eentje besteld. Kom ik uit op 879. Bij Fnac wel 70 euro goedkoper maar geen zin met hun service.

Er was geen enkele andere laptop interessant in de prijsklasse rond 1000 euro die dezelfde performance, batterij en schermresolutie kan geven. Gaming stream ik eventueel van mijn PS5 of gaming desktop als het echt nodig is.

Zat nog eventjes twijfelen voor een Surface Book 3 met 16GB en GTX 1650 maar om daar netto 600 euro meer aan uit te geven voor vooral schrijfwerk, muziek en lichte video editing leek het me niet waard. Ga die morgenochtend ophalen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik had dus een flut kabeltje besteld, maar toch maar even wat meer research gedaan en deze maar besteld.
want ik vermoed dat dat 9 euro kabeltje geen 60 Hz gaat doen. Kon die nog annuleren dus
https://www.amazon.nl/Ank...202&sprefix=anker+&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
merlin1201 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:25:
Of is de Mini toch heel ander dan de Air?
De mini is een desktop met een fan en daardoor meer vergelijkbaar met de MacBook Pro dan de Air. Voor langdurig rekenwerk is de ventilator een welkome toevoeging omdat ie de computer beter op temperatuur kan houden. Als je dat allemaal niet gebruikt dan is de Air een beter keus dan de Pro omdat ie goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Reverb_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:43:
[...]

Kan die Satechi 4K 60hz via usb c naar een 4K usb c monitor?
Wat ik zo lees alleen 30hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Die Anker usb-c hub, daar staat`;

Compatibel met stroomvoorziening: Compatibel met USB-C Power Delivery voor snelle doorvoer tot 85W. Let op: 100 W PD wandlader en USB-C naar C kabel vereist.

Betekend dit dat ik een extra voeding nodig heb? of dat dit optioneel is, want werkt het verder gewoon wel behalve dat hij niet zal opladen.
Opladen kan dan toch met de originele voeding in de 2e usb-c poort?
Hoeveel wat heeft de originele voeding eigelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
ppl schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:49:
[...]

De mini is een desktop met een fan en daardoor meer vergelijkbaar met de MacBook Pro dan de Air. Voor langdurig rekenwerk is de ventilator een welkome toevoeging omdat ie de computer beter op temperatuur kan houden. Als je dat allemaal niet gebruikt dan is de Air een beter keus dan de Pro omdat ie goedkoper is.
Wat ik dan wel weer zie is dat de Air 7 gpu's en de mini met 8GPU's werkt, vraag me dan ook af wat die ene gpu voor verschil zal maken in de benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
merlin1201 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:42:
[...]

Wat ik dan wel weer zie is dat de Air 7 gpu's en de mini met 8GPU's werkt, vraag me dan ook af wat die ene gpu voor verschil zal maken in de benchmark.
Wat ik vooral heb gezien alvorens de keuze te maken is dat de performance wel degelijk beter is op de pro. Gepaard met de iets hogere clocks en extra gpu core zit je in bepaalde scenario's snel 15 tot 20% (transcoding) sneller maar in andere is het verschil soms zeer klein. (bepaalde games bijv. Zo'n 5% meer fps).

Als je vaak met lange video projecten bezig bent kan dat met een Pro qua tijd toch wel opwegen maar voor zoals bij mij ben ik af en toe met kleine projecten bezig dus was de performance boost niet echt interessant in vergelijking met de hogere aanschafwaarde.

Uiteindelijk moet dat natuurlijk wel nog blijven. Hopelijk kan ik de Air vandaag afhalen bij Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ben toch wel benieuwd. Heb een heel goede (game)pc en ipad pro, maar ergens hoop ik dat ik met de macbook mijn fotobewerking enz ook eens in zetel kan doen terwijl gezin tv kijkt, zit nu elke dag uren aan bureau en dan lijkt laptop wel fijn. Anderzijds, kan meeste zaken ook wel op de ipad pro doen dus misschien zal blijken dat ik zo een laptop te weinig ga gebruiken. Toekomst zal het uitwijzen, op dat vlak is 30d retour via coolblue wel makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Had vorige week de nieuwe en allergoedkoopste MacBook Air M1 gekocht om mijn 1-jaar oude 16" MacBook Pro (32GB RAM, i7, 512GB SSD) te vervangen. En voor mijn dagelijkse werkzaamheden is dit echt meer dan perfect :D Ik werk als software engineer en alles werkt naar behoren (op Docker na, maar die mis ik niet) zonder een gat in mijn bureau te branden.

Mijn nieuwe baan in januari gaat een Dell XPS opleveren... en daar ben ik nu al niet blij mee omdat die ongeveer de helft trager gaat zijn dan deze MacBook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
lapino schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:00:
Ben toch wel benieuwd. Heb een heel goede (game)pc en ipad pro, maar ergens hoop ik dat ik met de macbook mijn fotobewerking enz ook eens in zetel kan doen terwijl gezin tv kijkt, zit nu elke dag uren aan bureau en dan lijkt laptop wel fijn. Anderzijds, kan meeste zaken ook wel op de ipad pro doen dus misschien zal blijken dat ik zo een laptop te weinig ga gebruiken. Toekomst zal het uitwijzen, op dat vlak is 30d retour via coolblue wel makkelijk.
Had hiervoor een Macbook 12", die wel erg traag werd en accu niet zo goed als de M1. Gebruikte 'm nauwelijks Nu de M1 een aantal weken in huis en tot nu toe vrijwel dagelijks gebruikt. Het werkt allemaal lekker vlot, en klep open beeld is ideaal.
iPad ook wel handig, maar als je meer tekst moet tikken wint de laptop het al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Elazz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:57:
[...]

Wat ik vooral heb gezien alvorens de keuze te maken is dat de performance wel degelijk beter is op de pro. Gepaard met de iets hogere clocks en extra gpu core zit je in bepaalde scenario's snel 15 tot 20% (transcoding) sneller maar in andere is het verschil soms zeer klein. (bepaalde games bijv. Zo'n 5% meer fps).

Als je vaak met lange video projecten bezig bent kan dat met een Pro qua tijd toch wel opwegen maar voor zoals bij mij ben ik af en toe met kleine projecten bezig dus was de performance boost niet echt interessant in vergelijking met de hogere aanschafwaarde.

Uiteindelijk moet dat natuurlijk wel nog blijven. Hopelijk kan ik de Air vandaag afhalen bij Coolblue.
Ik heb inmiddels ook al wel rond zitten kijken naar benchmarkt 7 vs 8 gpu cores, maar het maakt niet echt heel veel verschil, in het ene geval slechts 1% of 2 fps, en in een andere test was het dan wel 10%. maar zoals je dan lees maakt het in het dagelijkse gebruik weinig uit, en eigelijk ook niet zo veel verschil bij de wat zwaardere load.
Nou Bestel bij de MM, ik ben benieuwd wanneer ze deze droppen want dat zal dan wel volgende week worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
Elazz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:57:
[...]
Hopelijk kan ik de Air vandaag afhalen bij Coolblue.
Ik ben bang dat dat niet gaat lukken:
Onze winkels zijn tijdelijk gesloten t/m 19 januari. Het is niet mogelijk je bestelling op te halen Je kunt nog steeds online bij ons bestellen.
Bron.

[ Voor 49% gewijzigd door nielsn op 26-12-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nielsn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:31:
[...]

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken:

[...]

Bron.
Ik woon in België en 2de kerstdag is geen officiële feestdag hier. Gelukkig is de winkel in Antwerpen morgen om 11:00 open en kan ik dan ophalen. Blijkbaar hwas er wel vertraging omdat ik een QWERTY model koos welke niet op voorraad in de winkel was. Vanuit NL magazijn moest die komen en pas morgen op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 17:15
Elazz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:32:
[...]

Ik woon in België en 2de kerstdag is geen officiële feestdag hier. Gelukkig is de winkel in Antwerpen morgen om 11:00 open en kan ik dan ophalen. Blijkbaar hwas er wel vertraging omdat ik een QWERTY model koos welke niet op voorraad in de winkel was. Vanuit NL magazijn moest die komen en pas morgen op te halen.
En wat zijn je eerste ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nielsn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:39:
[...]
En wat zijn je eerste ervaringen?
Hardware en design lijken me uitstekend. Toetsenbord tikt lekker weg (1 van de betere) en dit is de beste touchpad die ik ooit heb gebruikt. Op vlak van poorten is het wel karig maar gebruik zelf geen extern scherm of USB sticks etc dus denk niet dat ik daar echt issues van ga ondervinden maar een compatibele usb-c / thunderbolt dongle kan wel handig zijn om te hebben. Beeldscherm is niet mat maar kan best helder waardoor dat vaak wel meevalt. Ook met een spotlight erop (hoewel hinderlijk) is de leesbaarheid er nog. De Pro kan 100 nits hoger dus lijkt me voor buitengebruik of in een omgeving met veel licht / reflecties missschien net wat beter. Kleuren en resolutie zijn uitstekend.

Eerste setup is super simpel. Alleen jammer dat mijn toetsenbord indeling vanwege mijn woonplaats telkens terug naar AZERTY ging terwijl ik een QWERTY bewust heb gekocht. Heb dat in login scherm en na inloggen apart moeten aanpassen. Geen delete key (voor forward delete) is misschien een gemis maar blijkbaar je krijgt hetzelfde met fn+backspace.

Voor pc settings moet ik soms mijn user paswoord gebruiken wat dus los staat van je icloud account. Had graag universeel mijn icloud en touchID als login voor alles maar dat is dus blijkbaar niet zo.

OneDrive werkt nog met Rosetta maar krijg ik voorlopig niet gestart om instellingen aan te passen. Folder is wel gesyncd (geen offline files, voorlopig enkel online) maar zou bepaalde folders niet willen zien en sommige altijd offline willen houden. Zal zien of ik dat nog na reboot voor elkaar krijg. Office 365 apps werken met M1 en daar natuurlijk geen problemen mee. Andere Rosetta apps eigenlijk ook niet echt maar wat ik voorlopig gebruik heeft voornamelijk M1 ondersteuning en werkt gewoon uitstekend. Firefox is echt super snel btw, vergeleken met de Surface Pro 6 i5 is het allemaal net wat meer instant bij browsen. Had het niet verwacht.

Voorlopig ben ik tevreden maar zal waarschijnlijk wel een review schrijven op tweakers binnen enkele weken. Tot zover een degelijk apparaat dat met mijn waardebon wel waard is.

Edit: OneDrive bleek gewoon te werken. Klikken op de app logo geeft de folder weer. Instellingen moet je via de taakbalk boven aanpassen door het kleine icoon te klikken. Op Windows kon je rechterklik doen op de folder voor instellingen maar ook via hetzelfde icoon rechterklik --> instellingen. Kwam dus op hetzelfde neer woops :p

[ Voor 10% gewijzigd door Elazz op 27-12-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Anderen hier ook al last gehad van de screensaver die spontaan aangaat en niet zomaar uit te zetten is ? Hier ondertussen al een keer of 4 gehad. Ik begrijp dat ze bezig zijn met een fix, is wel irritant. De beste oplossing zou zijn klep dicht en open doen, dat nog niet geprobeerd. Een andere gebruiker inloggen en terug werkt ook in ieder geval.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Pixelmagic schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:01:
Anderen hier ook al last gehad van de screensaver die spontaan aangaat en niet zomaar uit te zetten is ? Hier ondertussen al een keer of 4 gehad. Ik begrijp dat ze bezig zijn met een fix, is wel irritant. De beste oplossing zou zijn klep dicht en open doen, dat nog niet geprobeerd. Een andere gebruiker inloggen en terug werkt ook in ieder geval.
Ik had gisteren hetzelfde, 1e keer in 1 week tijd. Spontaan de screensaver, terwijl deze op disable staat. Ook niet weg te krijgen, heb de Mac maar uitgezet. Hopen maar op een snelle fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 13:26
Sterk aan het twijfelen hier om voor 8GB te gaan ipv 16. 8 voelt zo fout aan in 2020 - zonder beledigend te willen overkomen maar voor mij lijkt 16GB anno 2020 de minimum te zijn.

Het is wel zo dat ik op een ander manier te werk wil gaan: ik zou mijn huidige desktop pc - voordien een gamepc - gebruiken als homelab waarbij er verschillende VM's op draaien. Bedoeling zou zijn om de Macbook Air te gebruiken als studeerlaptop en dus remote verbinden met de VM's indien nodig.

Daarom denk ik dat 8GB wel voldoende kan zijn. Mensen die op die manier ook zo te werk gaan?
Moest ik de VM's op de Air zelf draaien zou dit een compleet ander verhaal zijn ofcourse.

Edit: ik had ook nog even naar de mac mini gekeken, maar dan zou ik dit moeten koppelen met een iPad voor lekker in de zetel te chillen. Maar laptop lijkt me dan beter voor een all-in-one device te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door jmignolet op 27-12-2020 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
jmignolet schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:08:
Sterk aan het twijfelen hier om voor 8GB te gaan ipv 16. 8 voelt zo fout aan in 2020 - zonder beledigend te willen overkomen maar voor mij lijkt 16GB anno 2020 de minimum te zijn.

Het is wel zo dat ik op een ander manier te werk wil gaan: ik zou mijn huidige desktop pc - voordien een gamepc - gebruiken als homelab waarbij er verschillende VM's op draaien. Bedoeling zou zijn om de Macbook Air te gebruiken als studeerlaptop en dus remote verbinden met de VM's indien nodig.

Daarom denk ik dat 8GB wel voldoende kan zijn. Mensen die op die manier ook zo te werk gaan?
Moest ik de VM's op de Air zelf draaien zou dit een compleet ander verhaal zijn ofcourse.
8GB zal op zich prima zijn voor nu, maar je weet niet wat je over een jaar (of 2 of 3) ermee doet. Dus 16GB is wel meer toekomstbestendig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of het mogelijk is dat na sluimerstand/schermbeveiliging TouchID voldoende is?
Op dit moment krijg ik telkens een paswoord prompt wat wel een beetje vervelend is of ik moet de tijd rekken naar een uur of langer voor geen paswoord nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
Elazz schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:56:
Weet iemand of het mogelijk is dat na sluimerstand/schermbeveiliging TouchID voldoende is?
Op dit moment krijg ik telkens een paswoord prompt wat wel een beetje vervelend is of ik moet de tijd rekken naar een uur of langer voor geen paswoord nodig
Yep, bij mij vroeg hij er op een gegeven moment om, uiteraard toestemming voor TouchID gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Heeft iemand ook dat in Finder de folder icloud niet synchroniseer ? deze blijft nu leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 13:40
merlin1201 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:57:
Heeft iemand ook dat in Finder de folder icloud niet synchroniseer ? deze blijft nu leeg
Heb dit laatst gehad op mijn MBP 7,1 (Catalina). Het uit- en inloggen van iCloud loste dit toen op. Bij het “instellen” van mijn MBA M1 ging het recentelijk wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Vreemd ik heb nu al 2 x een gebruiken aangemaakt en beide keren geen synchronisatie met de Finder map. en dit terwijl de rest wel goed gaat dwz ik kan wel inloggen en mijn drive bekijken,. maar verder is het erg leeg in Finder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
merlin1201 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:57:
Heb dat ook gehad...ik heb zelfs toen mijn Mac volledig gewist en Big Sur opnieuw geïnstalleerd in de hoop op beterschap.

Alles van de iCloud werkte meteen...echter mijn iCloud Drive bleef leeg.

Maar plots na meer dan een uur (!) wachten zag ik alles netjes verschijnen van de iCloud Drive. Geen idee waarom dit zo lang duurde. Maar alles werkt nu naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
ah ok, nou dan wacht ik het gewoon even af. vreemd is wel dat wat ik nu op mijn bureaublad zet dat deze niet indeelde cloud staat als ik inlog op iCloud.com. want daar vind ik dan wel mijn bestanden terug, maar dan weer niet wat op de MacBook Air staat, vreemd.
Alsof er een enorme vertraging is, morgen ff checken

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 27-12-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Is dat niet alleen via HDMI? Als je de USB C poort van de satechi gebruikt op een USB c monitor, heb je dan niet 60Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Laptop net ontvangen, eerste indrukken zijn zoals verwacht zeer positief. Wel nog heel wat zaken uit te zoeken. Zo gaat scherm uit als ik die dichtklap, maar als ik die terug open doe, moet ik niet eens terug aanloggen. Laptop gaat dus niet in beveiligde sluimerstand of zo. Net ook na terug opendoen gezien dat laptop ongeveer 10sec in soort lockdown zat, kwam er nadien wel weer door. Zal wel instelling zijn.

Maar scherm, toetsenbord, bouw enz... prachtig ding! Enige wat wel enorm (in negatieve zin) opvalt is die 60hz, heb van werkgever een laptop op 120hz en eens je dat gewoon bent... En ook weer eens fantastisch qua verpakking, klein iets natuurlijk maar als je ziet hoe die kartonnen doos opengaat waarin de witte macbook air doos zelf zit, dat geeft toch weer net dat tikkeltje extra gevoel dat je iets degelijk koopt.

[ Voor 27% gewijzigd door lapino op 27-12-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
pimsaint schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:29:
[...]

Die ben ik zelf nog niet tegengekomen, maar ik gebruik Lunar, een tooltje om de helderheid van je tweede scherm te synchroniseren met het scherm van je laptop. Echt onwijs handig, je kan hierdoor ook met je toetsenbord de helderheid van je tweede scherm bepalen en presets instellen.

Adaptive brightness dus voor iedere monitor, maar voor truetone nog even niets gevonden.
Heb mijn M1 MBA inmiddels ook binnen en ik moet hier helaas even op terugkomen. Goede nieuws; wanneer ik True Tone aan heb staan, verandert de kleurtemperatuur van mijn externe scherm mee met de MBA (mits opengeklapt natuurlijk).

Slechte nieuws; wat Lunar betreft is het (voorlopig) NIET mogelijk om de helderheid van het externe scherm te bedienen vanaf de Mac. En ook het activeren van '1080p HiDPI' op mijn 1440p scherm behoort met de M1 niet meer tot de mogelijkheden. :(

Is er iemand hier toevallig in het bezit van een USB-C monitor waarvan de helderheid wél vanuit het MacOS control center te bedienen is? Of die HiDPI (scaling) heeft werken op een 1440p monitor?

Verder echt een fantastisch apparaat waarvan ik de lader nog niet eens heb uitgepakt (zo nu en dan ff aan de lader van m'n telefoon volstaat weer voor een werkdag) maar als je ook maar íets-minder-dan-standaard van plan bent met externe schermen dan zou ik nog eventjes wachten :)

edit:
refererend aan de omschreven problemen in dit draadje m.b.t.o.a. wide-screen monitoren, scalings-issues en nu dus ook monitor control

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 16:09
Iedereen bedankt die hier het verschil tussen de verschillende Mac-toetsenborden heeft genoemd! Dankzij jullie heb ik nog net op tijd mijn bestelling bij Surfspot/Amac kunnen laten aanpassen naar een "Engels (VS)"-toetsenbord.

Dit wordt mijn eerste MacBook, en ik had geen idee dat die in Nederland standaard met een toetsenbord geleverd worden dat afwijkt van wat ik gewend ben. Ik was ervan uitgegaan dat het toetsenbord hetzelfde zou zijn als op de productfoto's (met brede Shift- en Enter-toetsen en de backtick/tilde-knop links bovenaan), maar blijkbaar niet dus.

Dat ik het heb kunnen laten aanpassen scheelt ongetwijfeld een hoop frustratie de komende jaren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:42:
Er zijn 2 modellen van de Air: de goedkoopste optie welke maar 7 GPU cores heeft en de iets duurdere die wel alle 8 GPU cores heeft. Beiden zijn nog altijd goedkoper dan de goedkoopste MacBook Pro. Die ene core kan voor sommige grafische toepassingen best veel uit maken.

Tussen de beide Air modellen zit een prijsverschil van 270 euro. Als je beide modellen met 512GB aan opslag configureert dan zit er nog maar 40 euro verschil tussen. Die 40 euro meer levert je dus die ene extra GPU core op. Als je niet van plan bent om opslag te upgraden dan is het dus 270 euro voor een extra GPU core. Die 40 euro is het nog wel waard, die 270 euro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Al paar keer gehad nu dat ik mijn Air opendoe, en dat hij niet in sluimerstand is gegaan (dus geen login/pasw nodig), maar hij blokkeert dan wel even. Duurt paar minuutjes vooraleer hij terug 'wakker' wordt. Tips?
Pagina: 1 ... 11 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.