Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
lexuzu schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:50:
[...]
Misschien dat er iets met bluetooth in Big Sur niet helemaal fris is.
Ik heb ook problemen met mn bluetooth koptelefoon (Bose NC700). Die maakt om de ong. 15 minuten een buzz/static noise, het lijkt totaal random te zijn. Geen idee of het een Big Sur probleem is aangezien de M1 Air mijn eerste Mac is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Ik heb zojuist een Dell U2719D met een USB-C -> DisplayPort kabel aangesloten. Mijn scherm ziet geen signaal, mijn MBA ziet geen externe scherm.

Kabel zelf is goed, met mijn Lenovo laptop werkt het namelijk wel. Wat kan het zijn?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18
tweegroenethee schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:53:
[...]

Ik heb ook problemen met mn bluetooth koptelefoon (Bose NC700). Die maakt om de ong. 15 minuten een buzz/static noise, het lijkt totaal random te zijn. Geen idee of het een Big Sur probleem is aangezien de M1 Air mijn eerste Mac is
Met de combi Big Sur, MacBook Pro 16" (2020), Apple Magic Keyboard, MX Master 2 en Bose NC700 heb ik zelf geen issues. Deze week komt de M1 Air binnen, dan zal ik die ook wel eens aan de tand voelen.

[ Voor 3% gewijzigd door BeZaX op 14-12-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 10:07
Volgende extern beeldscherm issue..
Mijn HP 24w monitor zag er met mijn windows laptop top uit maar met de M1 Air is de tekst nu licht blurry/wazig, heel irritant. Iemand bekend met dit issue?
Is gekoppeld met hdmi via mijn Satechi Dock

[ Voor 10% gewijzigd door Pingu007 op 14-12-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
BeZaX schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:27:
[...]

Met de combi Big Sur, MacBook Pro 16" (2020), Apple Magic Keyboard, MX Master 2 en Bose NC700 heb ik zelf geen issues. Deze week komt de M1 Air binnen, dan zal ik die ook wel eens aan de tand voelen.
Ik heb het overigens tot nu toe alleen in Safari gehad. Zojuist weer tijdens het opslaan van een bestand in Fusion 360 met op de achtergrond muziek op Youtube.

Edit: volgens mij ben ik niet de enige https://developer.apple.com/forums/thread/132423

[ Voor 20% gewijzigd door tweegroenethee op 14-12-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
styx1 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:51:
Mijn mx master 3 heeft serieus lag en stottert met Bluetooth. Momenteel geen mogelijkheid om te testen met de usb dongle. Andere ook issues met de mx master?
Geen lag hier, werkt prima.
Wel voelt de muiscursor een tikkie minder vloeiend (een miliseconde) dan op windows maar dit is mijn eerste mac dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:13
Pingu007 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:13:
Mijn HP 24w monitor zag er met mijn windows laptop top uit maar met de M1 Air is de tekst nu licht blurry/wazig, heel irritant. Iemand bekend met dit issue?
Widescreen? Had ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Weet eigenlijk niet of ik een widescreen heb 8)7

Wat was jouw oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Pingu007 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:17:
[...]

Weet eigenlijk niet of ik een widescreen heb 8)7

Wat was jouw oplossing?
Scherm omruilen voor een 16:10 variant :P Had hem net een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Mrk87 schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:38:
[...]

Scherm omruilen voor een 16:10 variant :P Had hem net een week.
Haah, dat lukt mij niet meer...heb hem een jaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mrk87 schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:45:
Wat is eigenlijk de definitie van Apple als ik lees "Eén extern display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz
". Is dat de resolutie zoals ik die op het scherm zie of ook de gerenderde HIDPI?
De resolutie die het scherm zelf aan kan en kennelijk ook de max die de GPU aan kan.
Als de "Ziet eruit als 3008x1692" resolutie gebruik betekend dit in feite dat hij gerenderd is op 6016 × 3384. Wat 6K is toch? Dus dat zou moeten werken als 6K ondersteund wordt.
Klopt. Die 6016x3384 is kennelijk ook de resolutie wat de Pro Display XDR doet.
Zijn er hier mensen die wel 4K@60Hz krijgen op hun M1? Via displayport of usb-c
Ik heb op mijn M1 Mac mini via zowel USB-C als via HDMI 4k op 60Hz. Mijn scherm is echter een 27" scherm waarbij ik de resolutie op "looks like 2560x1440" heb gezet omdat het me anders veel te groot is. Dat werkt ook allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
ppl schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:34:
[...]

De resolutie die het scherm zelf aan kan en kennelijk ook de max die de GPU aan kan.

[...]

Klopt. Die 6016x3384 is kennelijk ook de resolutie wat de Pro Display XDR doet.

[...]

Ik heb op mijn M1 Mac mini via zowel USB-C als via HDMI 4k op 60Hz. Mijn scherm is echter een 27" scherm waarbij ik de resolutie op "looks like 2560x1440" heb gezet omdat het me anders veel te groot is. Dat werkt ook allemaal prima.
Dan lijkt het een bug te zijn van mijn BenQ monitor. Op reddit kom ik hier ook eea op tegen.

"looks like 2560x1440" is een mooie optie op 27" inderdaad, maar op 32 vind ik de interface dan te groot worden.

Wat voor scherm heb jij staan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Kom er niet uit, dat wordt weer naar de Coolblue website! :P

Iemand nog een tip voor niet al te duur scherm die sowieso gaat werken!? :?
Zijn er eigenlijk ook schermen die zoals true tone meekleuren of helderheid automatisch aanpassen aan het omgevingslicht?

[ Voor 10% gewijzigd door Pingu007 op 14-12-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is er eigenlijk iemand die een verschillenlijstje heeft van de Air en de Pro?

Want ik hoor wat over een ander display en een ventilator, maar is dat nu echt het enige verschil?

Want ik zit erover te denken om een mac met 512 GB SSD en 16 GB Ram te nemen.

Alleen de Air kost dan 1629 euro...
En de pro kost dan 1909 euro..

En om nu 300 euro extra te gaan betalen voor een ventilator als ik die weinig terugzie in de performance charts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Gomez12 schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:44:

Want ik hoor wat over een ander display en een ventilator, maar is dat nu echt het enige verschil?

En om nu 300 euro extra te gaan betalen voor een ventilator als ik die weinig terugzie in de performance charts...
De Pro heeft 500 nits vs 400 nits (helderheid scherm).
Design is uiteraard anders, de MBP is iets zwaarder.
De Pro heeft iets betere speakers (en microfoon?).
Touch Bar.
De Pro heeft een iets hogere batterijduur.

En vanwege de fan/ventilatie kan de Pro langer hoge load aan.

Ik zou de MBP 2020 Intel kopen, maar heb nu de MBA M1 en kwa performance is het een prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
c-nan schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:12:
Ik heb zojuist een Dell U2719D met een USB-C -> DisplayPort kabel aangesloten. Mijn scherm ziet geen signaal, mijn MBA ziet geen externe scherm.

Kabel zelf is goed, met mijn Lenovo laptop werkt het namelijk wel. Wat kan het zijn?
Ik heb zojuist met een ander kabel getest (waarvan ik weet dat de kabel werkt icm MBA en een ander Dell type scherm). Met mijn MBA icm met mijn Dell scherm werkt het nog steeds niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Pingu007 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:43:
[...]
Tegenwoordig werkt MacOS eigenlijk het beste met een 'retina' scherm. Op een scherm met 'lage' resolutie, zoals jouw full HD scherm is het niet altijd gestoken scherp. Windows doet dit anders. Technisch, Windows past de lettertypen aan om 'op' het pixel grid te passen, dus scherp. MacOS leunt heel sterk op anti-aliasing en komt daardoor in het begin wat blurry over.

Bij mijn zoektocht naar een extern scherm ben ik daarom ook gegaan voor een 4k scherm met maximaal 27"; dan blijven de pixels klein genoeg om ze niet meer te zien. Mijn keuze is gevallen op een scherm van LG (LG 27UL550). In combinatie met een goede USB-C naar DisplayPort kabel werkt het prima, ook op 4K 60Hz.

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel L op 14-12-2020 18:39 ]

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Gomez12 schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:44:

Let ook even op welke air je koopt. Er is een 7 core gpu versie en een 8 core gpu versie.
En als je klant bij ING bent kun je bij genoemde modellen online ongeveer 50 euro korting krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Big Sur 11.1 is uit, hopelijk biedt t jullie wat soelaas aangaande externe displays en Bluetooth!

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Mrk87 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:39:
Wat voor scherm heb jij staan als ik vragen mag?
De Eizo EV2785. Gek genoeg goedkoper dan de LG UltraFine 27" (en dat is een echt 5k scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Determina8ed
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-12-2020
9 december heb ik de MacbookPro M1 gekocht🤩🤩
Moet er wel een tijdje op wachten, ervaren andere dit ook? Heb gekozen voor een 16gb geheugen en 1tb opslag.

Nu ik ga overstappen van mijn oude Macbook Air die ik al 8 jaar gebruik was ik benieuwd of er tips zijn in wat voor gadgets/extra kabels of hubs. Vind het jammer dat er maar 2 usbc poorten zijn dus wil ik daar een oplossing voor met USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
c-nan schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:51:
[...]

De Pro heeft 500 nits vs 400 nits (helderheid scherm).
Design is uiteraard anders, de MBP is iets zwaarder.
De Pro heeft iets betere speakers (en microfoon?).
Touch Bar.
De Pro heeft een iets hogere batterijduur.

En vanwege de fan/ventilatie kan de Pro langer hoge load aan.

Ik zou de MBP 2020 Intel kopen, maar heb nu de MBA M1 en kwa performance is het een prima ding.
Waarom zou jij nog een Intel kopen?

Kijk, mijn grootste twijfelpunt zit wanneer parallels windows support gaat brengen... Plus de 2 usb-c poorten.

Alhoewel intel alletwee mijn twijfelpunten oplost, lijkt het mij een doodlopend pad. Ik doe minimaal 5 jaar met een mac tot nu toe en zolang zie ik apple niet nog intel supporten...

En als ik zou gokken dan gok ik dat als ik nu een m1 koop dat ik die desnoods volgend jaar nog wel tegen een goed prijs kan verkopen, terwijl ik me dat qua intel zwaar betwijfel.
(Volgend jaar verkopen met de gedachte dat er dan een m2 oid is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresh2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 20:00

fresh2000

music freak

Ik ben mijn M1 Macbook Air basis model met 8GB/256GB nu een week aan het testen.

Wat mij opvalt is dat iedere dag de geheugen swap steeds verder lijkt toe te nemen. Het staat nog op groen, maar het baart mij zorgen, wat er de komende dagen gaat gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVTjjTC2hSlESjA_vu-qqUKyTOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lj4B4H6kh9ohtkRARboMQIk9.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment alleen Chrome (+-45 Tabbladen),Safari (5 Tabbladen), TextEdit en Kiwi for Gmail open.

Wat zijn jullie geheugen ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 11:12
Big Sur en M1 apparaten schijnen meer swap te gebruiken dan intel machines. Zelfs met een lage geheugendruk en 16GB wordt swap gebruikt. Heb hem iets meer dan een week in gebruik en ik zie rond de 1GB van de 2GB aan swap bij een geheugendruk van 17-25%.

Heb zojuist 11.1 geïnstalleerd dus het is nu nog nul..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Is swap uberhaupt op M1 nog wel zo relevant als op Intell?

Kijk op Intel heeft het een slechte naam uit historisch opzicht, hdd's die echt alles omlaag trokken etc.
Maar in hoeverre is dat nog van toepassing met SSD en helemaal als die zoals bij M1 extra snel is etc?

Kijk swap zal je altijd blijven behouden met 45 Chrome-tabbladen, dat is gewoon hoe het werkt, alleen hoe veel merk je er nu praktisch van als je rustig 5 seconden per tabblad pauzerend je alle tabbladen afgaat (je emuleert dat je iets leest)?
Ik twijfel er niet aan dat je het kan opwekken dat je even moet wachten als je als een gek alle 45 tabbladen gaat aantikken en dan direct scrollen en volgende aantikken etc. Maar als je gewoon rustig aan iets leest op een pagina en dan pas verder gaat, dan vraag ik me af hoeveel je er van merkt, er zit ook gewoon een heel stuk complexiteit uit wat er uit swap gehaald moet worden en wat erin gezet wordt etc.

In wezen zou het niet boeiend moeten zijn als er 10 tabbladen in swap staan zolang dat maar de meest niet-gebruikte 10 tabbladen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Op een base M1 nog geen last gehad van traagheid oid.
Swappen zal allemaal wel, dat ding is tegenwoordig praktisch een iPad: het werkt gewoon.

Wel erg blij met deze Air. Alles werkt lekker vlot, meteen aan als je het scherm opengooit, lange accuduur en standby. Behoorlijk goed geluid als je een muziekje wilt luisteren...
Gebruik 'm nu weer dagelijks, waar ik mn oude Macbook eigenlijk alleen nog op vakantie gebruikte.

[ Voor 50% gewijzigd door matthijst op 15-12-2020 08:27 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Dat 60Hz niet werkt op mijn 32" 4K monitor lijkt aan de monitor te liggen. Daarnaast vind ik een 2560x1440 scaled resolutie wat te groot worden op 32"

Dus ruil hem om voor een LG 27UL850-W (27") Denk dat deze end-of-sale is want hij is voor leuke prijs te vinden.

Heb ik gelijk een hogere DPI te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
ppl schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:25:
[...]

De Eizo EV2785. Gek genoeg goedkoper dan de LG UltraFine 27" (en dat is een echt 5k scherm).
Kan je zo'n monitor via USB-c naar een Thunderbolt 3 kabel met 1 kabel aansluiten zodat ie gelijk oplaad enz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
[...]

Zijn er eigenlijk ook schermen die zoals true tone meekleuren of helderheid automatisch aanpassen aan het omgevingslicht?
Die ben ik zelf nog niet tegengekomen, maar ik gebruik Lunar, een tooltje om de helderheid van je tweede scherm te synchroniseren met het scherm van je laptop. Echt onwijs handig, je kan hierdoor ook met je toetsenbord de helderheid van je tweede scherm bepalen en presets instellen.

Adaptive brightness dus voor iedere monitor, maar voor truetone nog even niets gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door pimsaint op 15-12-2020 11:31 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:31
Ik ben erg tevreden tot nog toe met mijn M1. Voor Office 365 heb ik het insider programma op fast ring ingesteld en die start razendsnel op. Van Firefox ook de beta channel gekozen omdat die ondersteuning heeft voor de M1, de reguliere stabiele versie was ontzettend traag en werkte slecht. Voor de programmeurs onder ons die met Visual Studio Code werken, je kan ook daarvan de insider versie installeren met M1 ondersteuning.

De laadsnelheid van de standaard meegeleverde lader is niet super, maar voor mij voldoende om voorlopig geen nieuwe aan te kopen. Ik houd wel een aantal 65w laders in de gaten, je weet nooit dat er eentje in korting staat.

Vandaag ook m.b.v. een Anker USB-C naar HDMI de M1 aangesloten op het televisietoestel in mijn klaslokaal. Dat ging op zich goed, maar ik kan niet terugvinden hoe ik de primaire monitor kies. Standaard breidt hij het beeld uit. Het is me gelukt om op de TV alles groter te zetten. Als ik synchroniseer beeldschermen inschakel dan neemt hij de TV als primaire (en dus ook de resolutie daarvan, waardoor op de Air alles zeer klein wordt). Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Wordt die swap niet continue gebruikt voor het snel opstarten en afsluiten van de computer(geheugen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:16
Flying schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:58:
De laadsnelheid van de standaard meegeleverde lader is niet super, maar voor mij voldoende om voorlopig geen nieuwe aan te kopen. Ik houd wel een aantal 65w laders in de gaten, je weet nooit dat er eentje in korting staat.
Kan je in principe elke willekeurige USB-C lader gebruiken? MIjn laptop van de zaak (HP) heeft een 65W USB-C lader, zou je die ook kunnen gebruiken voor de Air M1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kve
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 12:38

Kve

Fd1sk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:32:
[...]

Kan je in principe elke willekeurige USB-C lader gebruiken? MIjn laptop van de zaak (HP) heeft een 65W USB-C lader, zou je die ook kunnen gebruiken voor de Air M1?
Normaal wel, tenzij de M1 plots anders met laders omgaat. Mijn 13 inch en 16 inch konden gewoon met elke lader aan de gang.

Edit: ik krijg die van mij vandaag binnen dus kan even kijken als je het zeker wilt weten.

[ Voor 10% gewijzigd door Kve op 15-12-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
Kve schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:33:
[...]
Edit: ik krijg die van mij vandaag binnen dus kan even kijken als je het zeker wilt weten.
Bijzonder graag, want de lader van de Mac zal niet voldoende voor mijn zakelijke laptop zijn. Dan laat ik straks de originele Apple lader in de doos en gebruik ik gewoon de HP USB-C lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Citroentaart schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:46:
Kan je zo'n monitor via USB-c naar een Thunderbolt 3 kabel met 1 kabel aansluiten zodat ie gelijk oplaad enz?
De 0,5m en 0,7m Thunderbolt 3 kabels zijn passief en werken hier ook mee, die van 1m en 2m zijn actief en heb ik niet getest. Bij vrijwel ieder USB-C scherm krijg je een USB-C kabel meegeleverd dus je hoeft niet eens een andere kabel te gebruiken. Bij dit scherm zit er eentje van 2m dus ook voldoende lengte.
CyberMania schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:08:
Wordt die swap niet continue gebruikt voor het snel opstarten en afsluiten van de computer(geheugen)?
Nee, het geheugenbeheer verplaatst dingen die in het RAM staan maar momenteel niet gebruikt worden naar de schijf zodat er weer meer RAM vrijkomt. Het is een tijdelijke maatregel. Dit systeem is op zowel de Intel als de M1 machines actief maar lijkt op de M1 machines wat vrijer ingesteld (lees: de M1 swapt veel sneller). Ik denk dat dit het gevolg is door de snelle SSD's die ze er in hebben gezet (vergeet hier niet dat de M1 Macs nog altijd de instapmodellen zijn; deze rappe SSD's zagen we tot voor kort alleen in de mid-range en high-end modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
ppl schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:51:
[...]

De 0,5m en 0,7m Thunderbolt 3 kabels zijn passief en werken hier ook mee, die van 1m en 2m zijn actief en heb ik niet getest. Bij vrijwel ieder USB-C scherm krijg je een USB-C kabel meegeleverd dus je hoeft niet eens een andere kabel te gebruiken. Bij dit scherm zit er eentje van 2m dus ook voldoende lengte.
Aha, je kan dus gewoon 1 USB-C kabel gebruiken hiervoor. Ik dacht dat het alleen met Thunderbolt 3 kon.
Ik twijfel namelijk erg tussen een LG 32UL950 of een Eizo FlexScan EV3285.

[ Voor 6% gewijzigd door Citroentaart op 15-12-2020 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
USB-C is alleen maar de hardware: de stekker en de kabel dus. Standaard is dit een kabel die stroom tot 100W kan leveren (daarvoor gebruiken ze het USB Power Delivery (USB-PD) protocol) tezamen met USB2.0. Een wat uitgebreidere kabel heeft ook nog eens alternate mode waardoor je andere protocollen zoals USB3.0, Thunderbolt 3, DisplayPort 1.2, enz. kunt laten lopen.

Daarnaast is er een passieve en actieve variant van USB-C. De actieve wordt alleen maar voor Thunderbolt gebruikt omdat je daarmee over afstanden van 1 meter en langer de hoge 40Gbit/s kunt garanderen. Op een passieve kabel is dat beperkt tot 20Gbit/s. Voor een dockingstation waar een 4k scherm aan hangt is dat overigens voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:20
Dancing_Animal schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:00:
[...]

Let ook even op welke air je koopt. Er is een 7 core gpu versie en een 8 core gpu versie.
En als je klant bij ING bent kun je bij genoemde modellen online ongeveer 50 euro korting krijgen.
Wat is het verschil? wat raad je aan? heb er niet echt veel verstand van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Sinan10 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:29:
[...]
De versie met 7 core GPU is goedkoper, en grafisch ongeveer 15% langzamer. Afhankelijk van je gebruik ga je dat wel of niet merken. Wil je 'm gebruiken om games op te spelen, dan kan het prettig zijn voor de 8 core versie te gaan. Anders ga je het verschil niet merken.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Sinan10 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:29:
[...]

GPU is Graphics Processing Unit. Hoe meer GPU cores, hoe meer grafische handelingen op het scherm getoond kunnen worden. Dus bijvoorbeeld meer beelden per seconde weergeven of gedetailleerdere beelden.
Als iemand je iets moet aanraden moet je even vertellen wat je er mee wilt haan doen. Ga je bijvoorbeeld gamen, video bewerken op een extern scherm of ga je alleen browsen en een stukje tekst tikken? Kijk ook eens naar de YouTube videos van created labs. Dit zijn korte en makkelijk te volgen video’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Fd1sk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:32:
[...]

Ik gebruik zo'n Ankerlader, werkt prima.
Lijkt erop dat de Mac wel kieskeurig is met kabels: pauperkabel van 2m voor 5 euro van Bol laadt hij niet mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
Emiel L schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:02:
[...]

De versie met 7 core GPU is goedkoper, en grafisch ongeveer 15% langzamer. Afhankelijk van je gebruik ga je dat wel of niet merken. Wil je 'm gebruiken om games op te spelen, dan kan het prettig zijn voor de 8 core versie te gaan. Anders ga je het verschil niet merken.
Bedankt vóór de goede uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinan10
Dancing_Animal schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:04:
[...]

GPU is Graphics Processing Unit. Hoe meer GPU cores, hoe meer grafische handelingen op het scherm getoond kunnen worden. Dus bijvoorbeeld meer beelden per seconde weergeven of gedetailleerdere beelden.
Als iemand je iets moet aanraden moet je even vertellen wat je er mee wilt haan doen. Ga je bijvoorbeeld gamen, video bewerken op een extern scherm of ga je alleen browsen en een stukje tekst tikken? Kijk ook eens naar de YouTube videos van created labs. Dit zijn korte en makkelijk te volgen video’s.
Ik ga hem gebruiken voor Safari, excel, mail, YouTube, lichte taken eigenlijk geen games of editing. 1x per jaar een video maken in iMovie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kve

Kve

Fd1sk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:06:
[...]

Bijzonder graag, want de lader van de Mac zal niet voldoende voor mijn zakelijke laptop zijn. Dan laat ik straks de originele Apple lader in de doos en gebruik ik gewoon de HP USB-C lader.
Zag dat iemand anders het ook al had aangegeven maar heb even rits laders geprobeerd

90W USB C lader - werkt
60W dell usb C lader - werkt
60W samsung scherm - werkt

Zou allemaal goed moeten komen, zie dat iemand ook al een anker had geprobeerd en dat dat werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Sinan10 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:34:
[...]

Ik ga hem gebruiken voor Safari, excel, mail, YouTube, lichte taken eigenlijk geen games of editing. 1x per jaar een video maken in iMovie.
Dat moet wel lukken met de lichtste MacBook air of Mac mini qua performance. MacBook pro als je perse langer met accu wilt doen of de touch bar wilt.
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:30:
[...]

Juist de eerste generatie van nieuwe Apple producten hebben vaak een korte supporttijd, omdat achteraf vaak ergens iets tekort komt en het product (te snel) op de markt is gebracht. De ene keer is het een te zwakke CPU, de andere keer is het te weinig RAM en weer een andere keer is het de GPU. Feit is dat de eerste generatie Apple producten altijd iets tekort kwamen en daardoor een korte support hadden dan de opvolgende generaties.

Tot nu toe heeft Apple updates voor Mac altijd stopgezet voor een hele lijn. Hierbij wordt niet gekeken of jij een Macbook Air i7 met 16GB ram en 512GB SSD óf een Macbook Air i3 met 8gb ram en 128GB SSD had. Terwijl die eerste misschien wél de nieuwe Mac OS versie soepel kon draaien.

Dus als straks blijkt dat ARM MAc OS tóch 8 cores i.p.v. 7 cores nodig had (instap air) óf dat 8GB net te weinig is. Dan stopt je support dus vrij snel. Doordat ARM voor Mac nogal nieuw is, is het dus afwachten of Apple het goedkoopste model genoeg futureproof uitgerust heeft.
Hier zit ook wel wat in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweegroenethee
nieuws: Microsoft brengt Office 2019 met Apple M1-soc-ondersteuning uit

De aangegeven office apps draaien nu inderdaad op 'Apple' architectuur volgens Activity Monitor. Teams draait helaas nog op Intel, ben benieuwd wat het verschil in energieverbuik gaat zijn bij Teams.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pingu007
[...]

Met de LG 27UL600 die ik vanavond heb binnen gekregen perfect beeld!👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:10
Ik lees nog niks van een officiële aankondiging maar bij mij doet Google Drive (Backup & Sync) het nu opeens wel op de M1 Air. Hoop dat het nu inderdaad gefixt is en dat ik niet straks na de synchronisatie nog een error krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
Alexknl schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:30:
Ik lees nog niks van een officiële aankondiging maar bij mij doet Google Drive (Backup & Sync) het nu opeens wel op de M1 Air. Hoop dat het nu inderdaad gefixt is en dat ik niet straks na de synchronisatie nog een error krijg.
Ik krijg een error bij het configureren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:10
tweegroenethee schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:52:
[...]

Ik krijg een error bij het configureren..
Hmm vreemd. Ik kreeg dit keer wel een melding dat ik iets moest toestaan, niet zeker wat het precies was (toegang tot schijf?) had ik bij voorgaande pogingen niet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rustybolt
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 22:10
[...]

Ik weet niet of je er al uit bent, maar Windows gebruikt iets wat ClearType heet (waarbij de RGB rechthoekjes als het ware als losse pixels worden aangestuurd, zie https://upload.wikimedia....20px-27_subpixels.svg.png en https://upload.wikimedia....x-ClearTypePixels.svg.png). Met de monitor van je laptop verwacht ik dat dit niet nodig is, maar als je een externe monitor met een lager DPI koppelt, zal het wat meer opvallen dat de tekst minder scherp is. Op de Mac heet deze techniek 'subpixel rendering' en als ik het goed begrijp is de optie om dit vanuit de settings aan te zetten verdwenen in Big Sur.

Ik ben er nooit zo voor om random commando's van internet in de terminal te runnen, maar als je het geen probleem vindt zou je de suggestie hier eens kunnen proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door rustybolt op 16-12-2020 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Probleem was hier de gebruikte resolutie: 4k op een 32" scherm. Dat is een rare resolutie die tussen retina en gewone resoluties valt. Dan heb je ofwel te kleine letters maar scherp beeld ofwel normale letters maar wazig beeld. Daar valt helaas niets aan te doen.

Daarom is het 32" scherm van Apple ook 6k: dat is retina waardoor je normale letters en scherp beeld krijgt. Met 4k op een 23~24" heb je dat ook en met 4k op een 27" waarvan je in macOS de boel op 5k zet kun je nog wegkomen.

Daarnaast lijkt Big Sur ook wat kieskeuriger te zijn wat beeldschermen betreft als je al die fora er op na slaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Digilike
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 22:56
Sinds vandaag heb ik een Macbook Air M1 binnen, met 8 Gig intern geheugen en 512 Gig harde schijf. Ik heb een clean install gedaan. En alles werkt geweldig snel. Ik kwam van een Macbook Pro 2016 met 8 Gig intern geheugen en 512 Gig harde schijf.

Ook de apps die met Rosetta 2 geconverteerd moeten worden draaien als een speer. En waar ik blij mee ben: Crossover draait goed met een specifieke app die alleen in Windows is te installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinan10
Digilike schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:09:
Sinds vandaag heb ik een Macbook Air M1 binnen, met 8 Gig intern geheugen en 512 Gig harde schijf. Ik heb een clean install gedaan. En alles werkt geweldig snel. Ik kwam van een Macbook Pro 2016 met 8 Gig intern geheugen en 512 Gig harde schijf.

Ook de apps die met Rosetta 2 geconverteerd moeten worden draaien als een speer. En waar ik blij mee ben: Crossover draait goed met een specifieke app die alleen in Windows is te installeren.
Hahah heb ook de MacBook Pro uit 2016 en ik krijg mijn Air morgen binnen ben benieuwd.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Kan je de M1 ook opladen via bv een powerbank (bijv. via usb-c) of kan dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jinoh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 20:39
Graag ben ik benieuwd of iemand een aanbeveling heeft qua USB-C > DP Kabel of een docking station. Wil graag mijn Macbook Air aansluiten op een Ultrawide display thuis.

• Pingu007
Nou volgende issue dient zich weer aan..
Als ik mijn macbook heb dichtgeklapt zonder afsluiten en ik klap hem paar uur later weer open blijft mijn externe LG monitor zwart...moet dan de mach opnieuw opstarten om weer beeld te krijgen..

Herkent iemand dit?

EDIT:
https://forums.macrumors....aking-from-sleep.2270842/
Schijnt bekende issue te zijn..

[ Voor 23% gewijzigd door Pingu007 op 17-12-2020 11:02 ]

• Kve

Kve

CyberMania schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:59:
Ligt aan de powerbank, er bestaan zeker waarbij het kan maar ik bezit er geen dus kan ook niet testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Net getest met een Anker Powercore 15000, maar die laadt 'm niet op.

Edit: getest met een 'dikkere' usb-c kabel ipv de kabel van Anker zelf, en nu krijgt de laptop wel stroom. Opladen doet hij nog steeds niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Daftz op 17-12-2020 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweegroenethee
Met een Xiaomi Power Bank 3 Pro (20000 mAh) geeft die het volgende aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJhQXSMtPtNbAkcJl4I7legvXTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xwNafkUfEIa5hZwhKtQsrm5R.png?f=user_large

De powerbank kan 15V/3A en 20V/2A laden, zou dus voldoende moeten zijn. Als die is dichtgeklapt laadt die wel langzaam op

Edit: Opnieuw opstarten van de mac met de powerbank erin lijkt het probleem op te lossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn3TQ-xU-Si2PGWovZ3kUwO9JP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnaNdzhL0cLOCelkrWD7VWRN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben pixelmator pro nog aan het leren.. pls don't judge :+

[ Voor 41% gewijzigd door tweegroenethee op 17-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digilike
Sinan10 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:32:
[...]

Hahah heb ook de MacBook Pro uit 2016 en ik krijg mijn Air morgen binnen ben benieuwd.
Ik ben ook zeer benieuwd naar je ervaringen. Zelf ben ik echt enorm enthousiast over de snelheid. En als ik de MB Air in combinatie met mijn 4K LG monitor gebruik, dan is het beeld scherper en beter van kleur dan bij de MP Pro uit 2016.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jump01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-03-2021
Ik heb sinds een week de MBA M1, erg tevreden over! Enkel heb ik 1 irritant ding wat ik maar niet opgelost krijg.

De spellingscontrole blijft woorden doorheen de hele OS onderstrepen (Web outlook, Whatsapp app, etc.). Ik heb alle spellingscontrole instellingen uit staan, inclusief per applicatie (wijzig-> Spelling en Gramatica). Hebben anderen hier ook last van of weet iemand een oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UROWtu8eRAmonm9W6l5Obbx02CA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o1cbOpXg5oY6kiI8lYmWWGwX.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 01:00
Vandaag mijn M1 air ontvangen via surfspot.
Moet wel wennen aan die NL layout moet ik zeggen, ik tik regelmatig naast de enter toets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
jump01 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:54:
De spellingscontrole blijft woorden doorheen de hele OS onderstrepen (Web outlook, Whatsapp app, etc.). Ik heb alle spellingscontrole instellingen uit staan, inclusief per applicatie (wijzig-> Spelling en Gramatica).
Weet u zeker dat u alle spell-check opties hebt uitgeschakeld in de MacOS settings?
(apple logo -> system preferences -> keyboard -> text -> hele waslijst)

Ik vind het overigens vet handig maar het lijkt erop dat MacOS zich bij u baseert op een andere taal dan Nederlands. Wellicht NL even toevoegen aan de keyboard settings (en andere talen verwijderen als u deze niet gebruikt).

[ Voor 18% gewijzigd door pimsaint op 17-12-2020 15:43 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53
Ik ben van plan om een Macbook Air m1 512 GB 8Gb aan te schaffen. In deze tijd zal er veelvuldig gebruikt gemaakt gaan worden van Microsoft Remote desktop voor thuiswerken, nu lees ik reviews van eind november dat de M1 niet goed zou omgaan met Microsoft RDP. Is er iemand die de M1 reeds al gebruikt met Microsoft RDP en wat zijn de ervaringen hiermee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

edebee schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:26:
Ik ben van plan om een Macbook Air m1 512 GB 8Gb aan te schaffen. In deze tijd zal er veelvuldig gebruikt gemaakt gaan worden van Microsoft Remote desktop voor thuiswerken, nu lees ik reviews van eind november dat de M1 niet goed zou omgaan met Microsoft RDP. Is er iemand die de M1 reeds al gebruikt met Microsoft RDP en wat zijn de ervaringen hiermee ?
Waar heb je dat gelezen? Kan het me haast niet voorstellen. Ik gebruik momenteel een MBP 2017 (8GB/256GB) en daar werkt zowel de Microsoft Remote Desktop client als RemoteDesktop Manager Free al uitstekend op dus ik zou verwachten dat dat op een M1 ook geen enkel probleem is.

[ Voor 44% gewijzigd door Tomba op 17-12-2020 19:53 ]

• edebee
Tomba schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:48:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Kan het me haast niet voorstellen. Ik gebruik momenteel een MBP 2017 (8GB/256GB) en daar werkt zowel de Microsoft Remote Desktop client als RemoteDesktop Manager Free al uitstekend op dus ik zou verwachten dat dat op een M1 ook geen enkel probleem is.
Kwam dit op bv op deze site tegen ( ook nog op een paar andere )maar aangezien Microsoft ook reeds de office apps heeft aangepast heeft vraag ik me af of dit ook reeds verholpen is.
https://discussions.apple.com/thread/252056165

• Tomba

Tomba

edebee schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:51:
[...]

Kwam dit op bv op deze site tegen ( ook nog op een paar andere )maar aangezien Microsoft ook reeds de office apps heeft aangepast heeft vraag ik me af of dit ook reeds verholpen is.
https://discussions.apple.com/thread/252056165
Hmmm das onverwacht! Zal neem op aan wel beter worden als er een M1 native versie is?
Helaas is mijn M1 nog altijd niet binnen (inmiddels is verwachtte levering 4-1...) dus kan niet voor je testen

Krijg net trouwens bericht dat de technical Preview van Parallels er is, helaas zoals verwacht geen x86 ondersteuning :'(
To install the Parallels Desktop 16 for M1 Mac Technical Preview, you need:
  • A Mac computer with an Apple M1 chip.
  • An ARM-based operating system installation image (VHDX or ISO).
[...]
  • It is not possible to install or start an Intel x86 based operating system in a virtual machine.

• edebee
Tomba schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:54:
[...]

Hmmm das onverwacht! Zal neem op aan wel beter worden als er een M1 native versie is?
Helaas is mijn M1 nog altijd niet binnen (inmiddels is verwachtte levering 4-1...) dus kan niet voor je testen

Krijg net trouwens bericht dat de technical Preview van Parallels er is, helaas zoals verwacht geen x86 ondersteuning :'(

[...]
Hoor graag als je het hebt kunnen testen. Is moeilijk uit te leggen aan de baas als ik opeens door nieuwe aankoop niet meer vanuit huis kan werken :) ;)

• Kve

Kve

edebee schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:01:
[...]

Hoor graag als je het hebt kunnen testen. Is moeilijk uit te leggen aan de baas als ik opeens door nieuwe aankoop niet meer vanuit huis kan werken :) ;)
Ik zal morgen proberen te kijken, gaat om windows remote desktop op de m1 dan he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
Mijn 32" 4K monitor omgeruild voor een 27" 4K. Dat is mijns inziens toch echt wel de sweet spot hoor :D (op 2560x1440 geschaald)

• Kamikaza
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 22:14
Jinoh schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:23:
Graag ben ik benieuwd of iemand een aanbeveling heeft qua USB-C > DP Kabel of een docking station. Wil graag mijn Macbook Air aansluiten op een Ultrawide display thuis.
Sinds gisteren ben ik trotse bezitter van https://tweakers.net/pric...mma-2m-schwarz-zwart.html, 4K/60Hz doet ie prima. Ik vermoed dat je (mócht je problemen krijgen met de in te stellen resolutie) je met deze adapter plus SwitchResX een werkend geheel gaat krijgen.

Bij allekabels.nl is het ding ook verkrijgbaar voor twee tientjes, maar die staat niet in de Pricewatch.

• edebee
Kve schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:15:
[...]

Ik zal morgen proberen te kijken, gaat om windows remote desktop op de m1 dan he?
Bedankt, ja klopt gaat om microsoft remote desktop app voor mac op een macbook M1 processor. Op mijn intel
processor werk het goed in Big Sur.
Hiermee log ik in op een windows server/omgeving van mijn werk.

[ Voor 20% gewijzigd door edebee op 17-12-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonny_82
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-07 10:58
-

[ Voor 100% gewijzigd door jonny_82 op 18-12-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

tweegroenethee schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:25:
[...]

Met een Xiaomi Power Bank 3 Pro (20000 mAh) geeft die het volgende aan:

[Afbeelding]

De powerbank kan 15V/3A en 20V/2A laden, zou dus voldoende moeten zijn. Als die is dichtgeklapt laadt die wel langzaam op

Edit: Opnieuw opstarten van de mac met de powerbank erin lijkt het probleem op te lossen:

[Afbeelding]

Ik ben pixelmator pro nog aan het leren.. pls don't judge :+
Ik heb hetzelfde met een usb-c hub van cablecreation. Is dit normaal gedrag dat laden via de hub alleen werkt na een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
CaDje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:40:
[...]

Ik heb hetzelfde met een usb-c hub van cablecreation. Is dit normaal gedrag dat laden via de hub alleen werkt na een reboot?
Geen idee, ik las het op Reddit bij iemand die hetzelfde had bij een Windows laptop. Waarschijnlijk wel dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
edebee schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:03:
Bedankt, ja klopt gaat om microsoft remote desktop app voor mac op een macbook M1 processor. Op mijn intel
Op mijn M1 maak ik gebruik van RDP om op mn andere machines op het lokale netwerk te werken. Dat werkt iig prima, tenminste, ik merk niet echt opvallende traagheid of andere issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:39
edebee schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:03:
[...]

Ik maak geregeld gebruik van RDP (met de app Jump Desktop) en ervaar daar geen enkel probleem mee op mijn MBA 512GB/8GB. Werkt super soepel, ook op 4k resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edebee
@IceOnFire @vistu mooi dan kan ik gaan nadenken of ik de 512gb 8 gb of 16 gb ga bestellen. Weer iets leuks om naar uit te kijken 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 08:30
Ik twijfel over het 13 inch formaat. Er zijn hier vast meer mensen die komen van een 15 inch MBP en naar een 13" zijn gegaan. Verlies je veel aan real-estate? Ik wil het graag testen maar met de lockdown gaat dat voorlopig niet gebeuren.

Huidige laptop is een mid 2012 retina MBP, die doet het op zich nog prima maar ik lees zoveel verhalen over de M1 dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar de air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
drmadi schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:15:
Ik twijfel over het 13 inch formaat. Er zijn hier vast meer mensen die komen van een 15 inch MBP en naar een 13" zijn gegaan. Verlies je veel aan real-estate? Ik wil het graag testen maar met de lockdown gaat dat voorlopig niet gebeuren.

Huidige laptop is een mid 2012 retina MBP, die doet het op zich nog prima maar ik lees zoveel verhalen over de M1 dat ik erg nieuwsgierig ben geworden naar de air.
Ik heb hetzelfde probleem dat ik voor aanschaf eerst eens wilde gaan kijken in een store, maar dat zit er niet in. Dus maar gewoon besteld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:39
drmadi schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:15:

Zeker! Ik heb voor werk een MBP 16'', en sinds een aantal weken een MBA 13'' instap ernaast om onze apps te testen. Ik ben ondertussen volledig over op de MBA, die rondjes rent om de MBP 16''. Ja, real estate blijft lastig, maar voor meetings gaat het bij mij prima. Rest van de dag zit ik toch achter een 27'' 4K scherm , en heb daar dan ook geen last van. Als je er de hele dag achter zit ga je het wel merken vanaf een 15'' of 16'', en niet in positieve zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Van 15" naar 13" is amper verlies van real estate, die 2" is niet bijster veel. Van een extern scherm naar alleen het laptopscherm is daarentegen een heel groot verlies van real estate. Dan ga je van bijv. 27" terug naar 15". De hele dag op een 15" zitten werken ga je absoluut niet vrolijk van worden maar het is wel werkbaar. 13" is zelfde liedje.

M.a.w. of je nou op 13" of 15" zit, uiteindelijk is het behelpen. Geen van de twee is een goede vervanger voor een extern scherm en beiden zijn prima geschikt voor mobiel gebruik. Het echte voordeel van de 15/16" modellen is de extra rekenkracht die het heeft in vergelijking tot de 13" modellen. De 13" is vooral wat kleiner, lichter en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Heeft hier iemand al de Apple Silicon versie van Word draaien en toevallig ook EndNote X9? Paar weken geleden werkte de EndNote plugin niet met de ARM beta. Eventueel is dat opgelost? Echter verwacht ik dat, tenzij plugins geüpdatet worden naar native ARM, ze niet werken

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HNO2
  • Laatst online: 30-10-2021
Citroentaart schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:46:
[...]

Jawel, ik heb dat nagevraagd bij EIZO (onze account manager van het werk).
Mijn EIZO 2785 is voor die reden besteld ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HNO2
Jinoh schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:23:
Ik heb zo'n setup momenteel. Met deze docking: https://www.coolblue.be/n...g-station-space-gray.html

Ik heb ook een connector ACT USB-C naar DP, en dat werkt ook goed: https://www.coolblue.be/n...-displayport-adapter.html

Geen issues whatsoever met beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HNO2
Je moet eens kijken in controle paneel bij beeldscherm of je de schaling opties hebt.
Als je de schaling NIET kan aanpassen (grotere kleinere letters) dan heb je een verkeerde detectie van display, dan kan het aan je kabel of docking liggen.
Ik had dit met HDMI, met een verloopstukje van ACT (USB-C naar DisplayPort) had ik dit niet. Met hetzelfde scherm!.
Ik weet evenwel niet of het uiteindelijk de HDMI kabel was (ik had geen spare liggen).

PS: Ik heb een 4k AOC display, en deze was dus enkel OK via DisplayPort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Ter info: het blijkt dat de M1 apparaten een 2x2 antenne Setup hebben. Ik verbind op max 866Mbps. Mijn late 2013 MBP had gewoon (al) 3x3 en verbond op 1300Mbps. Nu moet ik zeggen dat qua maximale snelheid het verschil kleiner is. Ik haal 55 a 60MB nu en dat had ik hiervoor ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:22
Wat vinden jullie van de touchpad van de MBA. Is er gemakkelijk mee te werken of is de voorkeur om toch met een muis aan de slag te gaan? Ik denk dan bv aan selecteren van tekst etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Werkt prima, muis is misschien iets sneller, maar touchpad is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digilike
Mrk87 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:51:
Mijn 32" 4K monitor omgeruild voor een 27" 4K. Dat is mijns inziens toch echt wel de sweet spot hoor :D (op 2560x1440 geschaald)
Hier ook een gouden combinatie. De schaling heb ik 1 tikje groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raidlabs
  • Laatst online: 23-06 14:07
DanielAlm schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:02:
Wat vinden jullie van de touchpad van de MBA. Is er gemakkelijk mee te werken of is de voorkeur om toch met een muis aan de slag te gaan? Ik denk dan bv aan selecteren van tekst etc.
Werkt prima. Wat mij betreft het beste trackpad in de markt. Nooit de behoefte gevoeld om op een muis over te stappen omdat het trackpad niet goed werkt in tegenstelling tot eigenlijk de meeste andere laptops. Wel werkt een muis voor sommige taken gewoon vlotter. 🙂

[ Voor 1% gewijzigd door raidlabs op 19-12-2020 11:28 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Quakie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:01:
Ter info: het blijkt dat de M1 apparaten een 2x2 antenne Setup hebben. Ik verbind op max 866Mbps. Mijn late 2013 MBP had gewoon (al) 3x3 en verbond op 1300Mbps. Nu moet ik zeggen dat qua maximale snelheid het verschil kleiner is. Ik haal 55 a 60MB nu en dat had ik hiervoor ook.
Das wel een kleine tegenvaller dan, misschien is t een Air dingetje? Mijn MBP 2017 heeft ook 3x3 antenne.

Even gegoogled, schijnbaar hebben de 2 Ports Intel ook al 2x2 (ik heb een 4 Ports MBP)
Little known fact, if you are coming from a 4 port model to the 2 port model your wifi speed will be cut as the two port design (if not changed) only has 2x2 wifi instead of 3x3.
Benieuwd of WiFi6 nog invloed heeft (ik heb beneden een WiFi6 AP en op mijn werkkamer een WiFi5 AP dus zal als ik mijn MBA heb eens een vergelijkend warenonderzoek doen ;) )

[ Voor 38% gewijzigd door Tomba op 19-12-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@Tomba alle m1 apparaten hebben 2x2. Apart dat ze daar blijkbaar al eerder al onderscheid in gemaakt hebben. Ik wist niet beter dat het altijd 3x3 was.
Wat ik hier en daar lees is het 1200Mbps op ax. Ik ben echt benieuwd naar jouw bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
BeZaX schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:27:
[...]
Heb je het al kunnen testen? Het is overigens niet een Safari probleem, ik heb bij Chrome hetzelfde. Het enige dat tijdelijk lijkt te helpen is de koptelefoon verwijderen uit Bluetooth connecties en weer opnieuw verbinden. Dit gaat dan goed voor ongeveer 1-2 dagen, en dan komt het langzaam weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinoh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 20:39
HNO2 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:32:
[...]

Ik heb zo'n setup momenteel. Met deze docking: https://www.coolblue.be/n...g-station-space-gray.html

Ik heb ook een connector ACT USB-C naar DP, en dat werkt ook goed: https://www.coolblue.be/n...-displayport-adapter.html

Geen issues whatsoever met beiden.
Oke dankje. Ik heb zelf ondertussen wat verder gekeken, en had een 30 euro korting kunnen vinden op een Satechi USB adapter met meerdere USB Poorten, HDMI, SD/MicroSD en volgens mij Ethernet nog. Daarnaast er een MX Master 3 bij besteld aangezien ik al bij mijn game pc een Logitech MX Keys had. Dus dat ga ik testen en als het goed werkt nog even een laptop standaard erbij zoeken.

Bedankt voor de reacties. Ook de andere persoon die ik niet in de quote nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:23
ppl schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:18:
Van 15" naar 13" is amper verlies van real estate, die 2" is niet bijster veel. Van een extern scherm naar alleen het laptopscherm is daarentegen een heel groot verlies van real estate. Dan ga je van bijv. 27" terug naar 15". De hele dag op een 15" zitten werken ga je absoluut niet vrolijk van worden maar het is wel werkbaar. 13" is zelfde liedje.

M.a.w. of je nou op 13" of 15" zit, uiteindelijk is het behelpen. Geen van de twee is een goede vervanger voor een extern scherm en beiden zijn prima geschikt voor mobiel gebruik. Het echte voordeel van de 15/16" modellen is de extra rekenkracht die het heeft in vergelijking tot de 13" modellen. De 13" is vooral wat kleiner, lichter en goedkoper.
Ik moet hier wel bijtreden, na de aankoop van mijn 13 inch air. Ik merk dat ik het eigenlijk niet heel hard mis tegenover mijn 16inch. Heel af en toe als ik wat vensters heb, maar dan kan ik ook gewoon mijn ultra-wide gebruiken.
Deze air is wel echt perfect voor als ik naar een data center moet, op de trein zit. Super aankoop tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Ook hier tevreden M1 Air gebruiker, komende vanaf een 13" Intel Macbook Pro. Alles is snappy en deze is dan ook echt op je 'lap'/schoot te gebruiken. De Pro werd daarvoor veel te warm.

Waarschijnlijk is het al gevraagd, maar wat is de max resolutie voor een extern scherm? Ik overweeg een UW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
TonyPartyPlace schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:15:
Ook hier tevreden M1 Air gebruiker, komende vanaf een 13" Intel Macbook Pro. Alles is snappy en deze is dan ook echt op je 'lap'/schoot te gebruiken. De Pro werd daarvoor veel te warm.

Waarschijnlijk is het al gevraagd, maar wat is de max resolutie voor een extern scherm? Ik overweeg een UW
Precies weet ik het niet, maar ik kan bevestigen dat het werkt op 34" (3440 x 1440). _/-\o_

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kve

Kve

Ik heb het ook al werkend bevonden op een 43 inch ultrawide van Samsung, 3,840 x 1,200 als resolutie.
Pagina: 1 ... 10 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.