Vandaag M1 1TB 16GB AIR mogen ontvangen! wat een beest! voor het formaat. Nog geen negatieve punten kunnen ontdekken. Hopelijk kan deze wel weer een aantal jaar mee
.
Fresh install gedaan of Time Machine backup gebruikt?Harrie-Handbak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:23:
Vandaag M1 1TB 16GB AIR mogen ontvangen! wat een beest! voor het formaat. Nog geen negatieve punten kunnen ontdekken. Hopelijk kan deze wel weer een aantal jaar mee.
Ik doe alleen deksel dicht, met deksel dicht gaat er hoogstens 1% af in 12 uur ofzo.matthijst schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:20:
Vandaag M1 base model binnen gekregen. Eerste indrukken: wow, alles werkt lekker vlotjes, 4K streamen op YouTube geen probleem, grote pagina's scrollen zonder haperen (had een 2015 12" Macbook).
TouchId om in te loggen werkt ook mooi!
Benieuwd hoe lang die accu mee gaat. Zetten jullie hem uit, of gewoon de deksel dicht?
En met deksel dicht, blijft ie dan net als een iPad dagen "vol"?
Ik heb een fresh install gedaan. Eerder Macbook Pro 2020 Intel verkocht en gekozen om geen backup te maken. Meeste bestanden staan in iCloud en dat is gemakkelijk weer te configureren. Daarnaast is het best wel weer leuk om even door alle menu's te klikken om alle instellingen aan te passen (zie je gelijk wat er veranderd is).Fd1sk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:30:
[...]
Fresh install gedaan of Time Machine backup gebruikt?
Absurt hoelang die batterij meegaat. Nu al een uurtje of 2 aan het configureren en apps aan het installeren en nog geen 7% minder. Zat in de doos met 85% en nog niet opgeladen.ziceykr schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:31:
[...]
Ik doe alleen deksel dicht, met deksel dicht gaat er hoogstens 1% af in 12 uur ofzo.
Krijg steeds meer zin om hem te bestellen. Eind januari word ik 50 en ik heb al toestemming van mijn wederhelft om deze laptop te kopen voor mijn verjaardag
@Fd1sk gelijk doen dan Abraham haha
@matthijst met klep dicht, ik verlies 6% op de 20 uur.... Het booten vind ik trouwens zeer lang duren. @ziceykr sluit je alle apps af of echt gewoon nergens naar kijken en klep dicht?
Ik heb vannacht activiteitenweergave aan laten staan. Ik zie gewoon "geschiedenis". Het ziet dus naar uit dat ewoon het scherm alleen uit gaat maar soc niet.. Air is ook gewoon nog wifi verbonden dus zover ik kan geen zien geen ouderwetse deep sleep.
@matthijst met klep dicht, ik verlies 6% op de 20 uur.... Het booten vind ik trouwens zeer lang duren. @ziceykr sluit je alle apps af of echt gewoon nergens naar kijken en klep dicht?
Ik heb vannacht activiteitenweergave aan laten staan. Ik zie gewoon "geschiedenis". Het ziet dus naar uit dat ewoon het scherm alleen uit gaat maar soc niet.. Air is ook gewoon nog wifi verbonden dus zover ik kan geen zien geen ouderwetse deep sleep.
Ik teken nergens meer voor
Oke, het zal wel meer ietsjes meer dan 1% zijn. Ik sluit wel de grootste apps af, 1% was iets te optimistisch. Maar veel meer dan 3-4% over 12 uur is het niet.Quakie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:54:
Er worden nu wel heel veel MacBooks in V&A aangeboden, begint op te vallen
Ik heb de indruk dat booten inderdaad langer duurt dan bijvoorbeeld een aantal OS versies terug. Zag bij iOS een zelfde ontwikkeling. Dit geeft mij de indruk dat voor macOS aangekoerst wordt op een vergelijkbare practice als bij iOS: altijd aan en (in principe) niet meer rebooten. Past ook wel bij de twee dichter naar elkaar toe te laten bewegen.Quakie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:54:
[ Voor 0% gewijzigd door raidlabs op 08-12-2020 22:05 . Reden: typo ]
@ziceykr paar jaar geleden melde Apple dat je mac 30 dagen in standbye mee zou moeten gaan... Nu lijkt 3-6% niks, maar je haalt niet oude claim ermee. Nu zeggen ze er niks over en brengen ze meer focus op instant on/always on. Voor mij is het prima zo. Ik zet hem wel uit als ik weet dat ik hem lang ga gebruiken.
@Fd1sk vorige generaties zie ik voornamelijk? Persoonlijk zou ik zo iets alleen kopen als je echt graag een Mac wilt en sowieso alles boven de 900 euro te duur vind. Niet dat het nou ineens slechte apparaten zijn, maar het feit dat M1 stil is en super lange batterij heeft is voor mij extra geld waard.
@raidlabs Ja inderdaad daar lijkt het ook op. Zeker zoals het eruit ziet dat er geen deep sleep is..Bij mij is er elk 30 min een CPU spike te zien van rond de 10% terwijl hij ligt te slapen. Ik vind het wel een vooruitgang. Zit nu te twijfelen om lock eraf te halen. Klap hem nu open en moet eerst touch id in geven. Ik heb geen apple watch.
@Fd1sk vorige generaties zie ik voornamelijk? Persoonlijk zou ik zo iets alleen kopen als je echt graag een Mac wilt en sowieso alles boven de 900 euro te duur vind. Niet dat het nou ineens slechte apparaten zijn, maar het feit dat M1 stil is en super lange batterij heeft is voor mij extra geld waard.
@raidlabs Ja inderdaad daar lijkt het ook op. Zeker zoals het eruit ziet dat er geen deep sleep is..Bij mij is er elk 30 min een CPU spike te zien van rond de 10% terwijl hij ligt te slapen. Ik vind het wel een vooruitgang. Zit nu te twijfelen om lock eraf te halen. Klap hem nu open en moet eerst touch id in geven. Ik heb geen apple watch.
Het is natuurlijk aan iedereen zelf om te bepalen of je wel of geen lock gebruikt maar persoonlijk zou ik het niet gebruiken van een lock een aanzienlijk veiligheidsrisico vinden. Zeker met het oog op de praktijk dat je het toestel minder snel uit zet. Dit in combinatie met browsers waar je doorgaans bent ingelogd in je mail, kan echt hele nare gevolgen hebben als het toestel in verkeerde handen valt.Quakie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:28:
@ziceykr paar jaar geleden melde Apple dat je mac 30 dagen in standbye mee zou moeten gaan... Nu lijkt 3-6% niks, maar je haalt niet oude claim ermee. Nu zeggen ze er niks over en brengen ze meer focus op instant on/always on. Voor mij is het prima zo. Ik zet hem wel uit als ik weet dat ik hem lang ga gebruiken.
Ik heb Office 365 geïnstalleerd samen met Zotero (referentiemanager). Het lijkt te werken, hoewel Zotero al eens vast liep. Werkt het prima. Blij!
Vraag: als Microsoft een native versie voor de M1 processor gaat uitbrengen, installeert/update hij dat automatisch of is dat een aparte manuele download/installatie?
Vraag: als Microsoft een native versie voor de M1 processor gaat uitbrengen, installeert/update hij dat automatisch of is dat een aparte manuele download/installatie?
Ik heb gekozen voor de Office 365 beta channel (support al de M1) en die wordt via de update manager automatisch bijgewerkt. Of een M1 Office goed samenwerkt met een Intel Zotero durf ik niet te zeggen.honey schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:16:
[ Voor 8% gewijzigd door SebasFM op 09-12-2020 09:24 ]
@raidlabs Je hebt gelijk, en het is nu nog minder een moeite natuurlijk ipv password tikken..
Ik overweeg een Macbook Air M1 aan te schaffen. Op dit moment heb ik een Lenovo T490 icm een Lenovo Thunderbolt 3 dock waar twee display port 1440P monitoren aan handen en nog alle handen peripherals (Logitsch Unify, USB, RJ-45 etc). Mijn vraag is of ik deze kan aansturen met een MacBook Air M1 door het laptopscherm af te sluiten? Zo ja kan dat dan via de dock of moet ik met adapters aan de gang gaan? Of een combinatie van beiden?
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Heeft hier iemand een M1 met 16gb geheugen en Adobe Cloud met After Effects? Ben wel benieuwd hoe snel een projectje rendert t.o.v. m'n iMac 2019 i9 met 64gb geheugen. Ik zou graag een eenvoudig AE projectje met je delen via PM. Alvast hartelijk dank!
Ik heb zelf ook een LG (27UK850) en via USB-C kan ik de Air M1 niet gebruiken terwijl hij dichtgeklapt is. Hij springt dan de hele tijd op standby of in ieder geval scherm uit en weer aan (de M1 is zo snel dat ik het verschil niet zieCitroentaart schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:39:
Aan welke externe monitor hebben jullie de Macbook Air m1 hangen? Ik wil een LG 32lu950w aanschaffen. Maar die dingen zijn overal uitverkocht. Lijkt me handig in combinatie met Thunderbolt 3.
Ik had even gezocht en dat schijnt bij meer MacBooks, ook al uit de Intel tijd, in combinatie met LG schermen voor te komen, en een oplossing is er niet. Met de Air open werkt het wel gewoon.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Met mijn MBPro 2020 Intel en dit scherm werkt dit gewoon.Hertog schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:40:
[...]
Ik had even gezocht en dat schijnt bij meer MacBooks, ook al uit de Intel tijd, in combinatie met LG schermen voor te komen, en een oplossing is er niet. Met de Air open werkt het wel gewoon.
Loopt die echt sneller dan de niet M1 versie? Ik heb nu gewoon Office 365 vanuit de appstore. Werkt prima onder Rosetta, maar is ook weer niet super snel ofzo.SebasFM schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:23:
[...]
Ik heb gekozen voor de Office 365 beta channel (support al de M1) en die wordt via de update manager automatisch bijgewerkt. Of een M1 Office goed samenwerkt met een Intel Zotero durf ik niet te zeggen.
Iedreen kan toch die beta installeren? Als ik de Microsoft site volg, hoef je je niet aan te melden, maar moet je het via updates > advanced doen
https://insider.office.com/en-us/join/mac
Ik had ook niet verwacht dat het bij ieder scherm zou optreden - helaas, want dan was het vast al opgelostAscension schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:51:
[...]
Met mijn MBPro 2020 Intel en dit scherm werkt dit gewoon.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik heb de M1 ook binnen. Snel apparaat t.o.v. 2018 macbook air. Ik zat te kijken naar de LG 32UL950w. Iemand hier ervaring mee.Hertog schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:40:
[...]
Ik heb zelf ook een LG (27UK850) en via USB-C kan ik de Air M1 niet gebruiken terwijl hij dichtgeklapt is. Hij springt dan de hele tijd op standby of in ieder geval scherm uit en weer aan (de M1 is zo snel dat ik het verschil niet zie).
De mijne komt volgende week aan. Als je tegen dan nog geen resultaat hebt dan stuur je me gerust een dm en doe ik het wel even voor je.DJH schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:21:
Heeft hier iemand een M1 met 16gb geheugen en Adobe Cloud met After Effects? Ben wel benieuwd hoe snel een projectje rendert t.o.v. m'n iMac 2019 i9 met 64gb geheugen. Ik zou graag een eenvoudig AE projectje met je delen via PM. Alvast hartelijk dank!
Reactie verwijderd omdat ik deze in het verkeerde topic had geplaatst. (Ging over levertijden en per abuis in dit topic geplaatst. Dacht dat ik ‘m in de juiste had gezet maar niet dus. Sorry.)
[ Voor 90% gewijzigd door raidlabs op 09-12-2020 18:18 . Reden: Reactie in verkeerde topic geplaatst ]
Slecht nieuws. 23 november m'n MacBook Air ontvangen - vandaag doet hij niks meer. Reageert nergens op. Netstroom of niet. Lees op Reddit dat meer mensen hier last van hebben. Spijtig, maar ik durf het niet aan om voor een vervangend exemplaar te gaan. Denk dat ik wacht op de volgende generatie...
Er zijn nu vier-vijf mensen op reddit die dat ook hebben. Lijkt mij wat vroeg om meteen de hele generatie af te schrijven. Bovendien heb je geen keuze, want er is geen vervanging voorradig. Ik zou 'm gewoon terugsturen en een maand wachten. Dat moet je toch als je nu bestelt. Tegen die tijd kan je er een in store ophalen en intussen de verdere ervaringen afwachten. Wel vervelend natuurlijk.
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Kom op zeg. Een handjevol mensen op de hoeveel.SureshR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:25:
Slecht nieuws. 23 november m'n MacBook Air ontvangen - vandaag doet hij niks meer. Reageert nergens op. Netstroom of niet. Lees op Reddit dat meer mensen hier last van hebben. Spijtig, maar ik durf het niet aan om voor een vervangend exemplaar te gaan. Denk dat ik wacht op de volgende generatie...
Vooral het opstarten is sneller, behalve de eerste keer na updaten.Reverb_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:08:
[...]
Loopt die echt sneller dan de niet M1 versie? Ik heb nu gewoon Office 365 vanuit de appstore. Werkt prima onder Rosetta, maar is ook weer niet super snel ofzo.
Iedreen kan toch die beta installeren? Als ik de Microsoft site volg, hoef je je niet aan te melden, maar moet je het via updates > advanced doen
https://insider.office.com/en-us/join/mac
[ Voor 3% gewijzigd door SebasFM op 09-12-2020 19:56 ]
Geen idee op de hoeveel? Jij denk ik wel gezien je reactie? Vertel.aschja schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:55:
[...]
Kom op zeg. Een handjevol mensen op de hoeveel.
Het punt is dat hij ineens niks meer doet. Noppes, nada. Prima dat jij dan een nieuwe zou nemen, maar ik doe dat niet.
De Air bevalt heel goed tot nu. Wel echt jammer dat Google Drive nog niet werkt met de M1 chip.
Ieder zijn goed recht, maar dit kan toch gebeuren? Waarom niet vervangen met nieuwe exemplaar? Mocht die ook kapot gaan begrijp ik dat je het niet nog een keer aandurft.SureshR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:38:
[...]
Geen idee op de hoeveel? Jij denk ik wel gezien je reactie? Vertel.
Het punt is dat hij ineens niks meer doet. Noppes, nada. Prima dat jij dan een nieuwe zou nemen, maar ik doe dat niet.
Ik weet niet waar je besteld hebt? Maar vermoedelijk heb je eerder je vervanger dan je geld terug?
Kun je niet de iPad App gebruiken? De MB kan deze apps ook gebruiken.Alexknl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:42:
De Air bevalt heel goed tot nu. Wel echt jammer dat Google Drive nog niet werkt met de M1 chip.
[ Voor 6% gewijzigd door honey op 09-12-2020 20:49 ]
Volgens mij zijn apps geblokkeerd van de grote jongens Microsoft, Facebook, Google.
Ontwikkelaars kunnen het uitzetten en hoeven dus niet beschikbaar te zijn op Mac OS.
Ontwikkelaars kunnen het uitzetten en hoeven dus niet beschikbaar te zijn op Mac OS.
Lightroom M1 supported variant is nu ook uit!
Het kan altijd gebeuren met een apparaat, het geeft alleen weinig vertrouwen. Een laptop die binnen niet eens twee weken gebruik helemaal niets meer doet is gewoonweg raar. Waarom ik nu geen nieuwe neem is omdat ik het nog vervelender zou vinden als hij het over een jaar begeeft (of net buiten de garantieperiode). Dan maar een paar maanden wachten en aankijken of het inderdaad geen groot probleem blijkt te zijn met een bepaald onderdeel uit een bepaalde productieperiode of iets dergelijks.Quakie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:47:
[...]
Ieder zijn goed recht, maar dit kan toch gebeuren? Waarom niet vervangen met nieuwe exemplaar? Mocht die ook kapot gaan begrijp ik dat je het niet nog een keer aandurft.
Ik weet niet waar je besteld hebt? Maar vermoedelijk heb je eerder je vervanger dan je geld terug?
Ik heb hem overigens bij Amazon besteld; die geven gelukkig gewoon het aankoopbedrag terug.
Ben je verder nog bugs tegen gekomen? Ik merk idd dat opstarten van Word/Powerpoint een stuk langzamer gaat dan native apps. Misschien wel de moeite waard om al over te stappen als de stable release nog een paar maanden duurt.SebasFM schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:55:
[...]
Vooral het opstarten is sneller, behalve de eerste keer na updaten.
Weet je wat het veroorzaakte?SureshR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:25:
En heb je een link naar het reddit topic?
Veel verder dan een Lorem Ipsum testen en wat nummertjes typen in Excel ben ik niet gekomen. Ik gebruik bijna geen Office programma's privé en voor het werk ben ik afhankelijk van Windows apps. Ik gebruik de Mac alleen privé. Van het werk krijgen we gratis Office 365 zonder OneDrive storage, dus was meer een automatisme om het te installeren.tweegroenethee schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:20:
[...]
Ben je verder nog bugs tegen gekomen? Ik merk idd dat opstarten van Word/Powerpoint een stuk langzamer gaat dan native apps. Misschien wel de moeite waard om al over te stappen als de stable release nog een paar maanden duurt.
Topic is hier te vinden.ziceykr schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:21:
[...]
Weet je wat het veroorzaakte?
En heb je een link naar het reddit topic?
Voor wat betreft de oorzaak: geen idee. Vanmiddag werkte hij nog; begin van de avond deed ik hem open en deed hij niks meer. Geen lampjes zichtbaar, geen geluidjes hoorbaar. Gewoon 'dood' om het zo maar te stellen.
[ Voor 25% gewijzigd door SureshR op 09-12-2020 22:46 ]
Dit al geprobeerd? https://support.apple.com...urator-2/apdd5f3c75ad/macSureshR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:44:
[...]
Topic is hier te vinden.
Voor wat betreft de oorzaak: geen idee. Vanmiddag werkte hij nog; begin van de avond deed ik hem open en deed hij niks meer. Geen lampjes zichtbaar, geen geluidjes hoorbaar. Gewoon 'dood' om het zo maar te stellen.
Werd in hetzelfde topic ook al gelinked, blijkt niet te helpen. https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3CyberMania schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:53:
[...]
Dit al geprobeerd? https://support.apple.com...urator-2/apdd5f3c75ad/mac
Ik lees ook meerdere reacties over usb-c hubs. Als daar inderdaad een patroon in zit laat ik die van mij nog even in de kast liggen
Ik hoorde dat je een MacBook continue aan de stroom kunt hangen als je thuis werkt of op locatie.
Nu lees ik hier dat je het niet moet doen: https://www.macworld.com/...l-the-time-heres-why.html
... is het nu slecht om je MB aan de stroom te hangen of niet?
Mijn vorige laptop (een Asus) lang geleden verbruikte 1 nieuwe accu per jaar. Binnen een jaar kon hij nog maar 10 minuten aan blijven volledig opgeladen. Dus, ik ben er wat extra alert op.
Nu lees ik hier dat je het niet moet doen: https://www.macworld.com/...l-the-time-heres-why.html
Mijn vorige laptop (een Asus) lang geleden verbruikte 1 nieuwe accu per jaar. Binnen een jaar kon hij nog maar 10 minuten aan blijven volledig opgeladen. Dus, ik ben er wat extra alert op.
Ik heb altijd geleerd dat je inderdaad niet continue een apparaat aan de stroom moet hangen. Iedere batterij heeft een chemische levensduur met een x aantal laadcycli en na bepaalde tijd krijg je wear off. Dat is bij een MB volgens niet anders dan bij andere apparaten. Wellicht dat voor dit effect tegenwoordig iets beter wordt gecontroleerd vanwege de softwarematige controle die leveranciers gebruiken om het laadproces te optimaliseren maar uiteindelijk blijft het chemisch proces onder aan de streep hetzelfde.honey schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:10:
Ik hoorde dat je een MacBook continue aan de stroom kunt hangen als je thuis werkt of op locatie.
Ik heb wel eens gelezen dat de ideale omstandigheden zijn dat je de batterij tussen de 30 en 80% houdt. Pin me niet op de precieze percentages maar het idee is dat je niet helemaal ontlaadt en volledig oplaadt hetgeen in chemische zin een negatief effect heeft. Anderzijds is het natuurlijk ook een kwestie van wat praktisch is in de praktijk. Je koopt geen laptop om hem vervolgens niet of beperkt te gebruiken. Ik probeer er daarom rekening mee te houden waar dat kan maar gebruiksgemak is uiteindelijk toch leidend voor mij.
@honey ter vergelijking. 7 jaar oude macbookpro nooit aan de lader.. orginele batterij, batterij conditie good (93%). Moet wel zeggen dat ik redelijk lage cycles heb.. Ik heb hem aantal jaren minimaal gebruikt, maar dan nog ben ik onder de indruk. Ook zit er nu optimaal laden in. Als het goed is word je batterij dus niet in 1x opgeladen. Wat ik nog weet van een paar jaar geleden is dat Apple nooit je batterij doorlaadt. Dus batterij 100% vol en hij loopt langzaam leeg wegens werken op stroom, wordt hij pas weer opgeladen als die een stuk van zijn lading heeft verloren. Er wordt dus niet continue geladen om het op 100% te houden.
Zeker met de lange batterijduur van de M1s, er ook geen throttling plaatstvindt wanneer op batterij gewerkt wordt, gebruik ik hem gewoon weer op batterij.
Zeker met de lange batterijduur van de M1s, er ook geen throttling plaatstvindt wanneer op batterij gewerkt wordt, gebruik ik hem gewoon weer op batterij.
Mijn MacBooks hangen gewoon continu aan de stroom, nog nooit een batterij zien degraderen daardoor.raidlabs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:33:
[...]
Ik heb altijd geleerd dat je inderdaad niet continue een apparaat aan de stroom moet hangen. Iedere batterij heeft een chemische levensduur met een x aantal laadcycli en na bepaalde tijd krijg je wear off. Dat is bij een MB volgens niet anders dan bij andere apparaten. Wellicht dat voor dit effect tegenwoordig iets beter wordt gecontroleerd vanwege de softwarematige controle die leveranciers gebruiken om het laadproces te optimaliseren maar uiteindelijk blijft het chemisch proces onder aan de streep hetzelfde.
Ik heb wel eens gelezen dat de ideale omstandigheden zijn dat je de batterij tussen de 30 en 80% houdt. Pin me niet op de precieze percentages maar het idee is dat je niet helemaal ontlaadt en volledig oplaadt hetgeen in chemische zin een negatief effect heeft. Anderzijds is het natuurlijk ook een kwestie van wat praktisch is in de praktijk. Je koopt geen laptop om hem vervolgens niet of beperkt te gebruiken. Ik probeer er daarom rekening mee te houden waar dat kan maar gebruiksgemak is uiteindelijk toch leidend voor mij.
Als je Mac aan de later hangt en de batterij 100% geladen is gaat de batterij net niet gebruikt worden, en ga je dus minder wear hebben.
Batterijen slijten inderdaad snel als ze op 0% of 100% zitten, maar wat 100% in de MacOS interface is gaat lang geen 100% zijn op reële fysieke capaciteit van de batterij.
Zou nogal straf zijn moest bij een duur bedrijf als Apple een batterij verslijten door ze niet te gebruiken
Als ik het goed lees, vertel je hier dat als je een MacBook continue aan de lader hangt de accu niet belast wordt. Er ook geen slijtage zal zijn.DenBeke schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:11:
[...]
Mijn MacBooks hangen gewoon continu aan de stroom, nog nooit een batterij zien degraderen daardoor.
Als je Mac aan de later hangt en de batterij 100% geladen is gaat de batterij net niet gebruikt worden, en ga je dus minder wear hebben.
Batterijen slijten inderdaad snel als ze op 0% of 100% zitten, maar wat 100% in de MacOS interface is gaat lang geen 100% zijn op reële fysieke capaciteit van de batterij.
Zou nogal straf zijn moest bij een duur bedrijf als Apple een batterij verslijten door ze niet te gebruiken
Als je een externe monitor gebruikt en toetsenbord e.d. en je wilt de MB dicht hebben, dan moet de MB ook aan een lader heb ik begrepen. Veel mensen schijnen zo te werken.
Dus, dan blijft de vraag: wel of niet aan de lader? Het is in tegenspraak met andere meningen. 😉
Zo werk ik inderdaad. In Coconut Battery staat er bij "battery usage" steeds "0 watt".honey schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:19:
[...]
Als ik het goed lees, vertel je hier dat als je een MacBook continue aan de lader hangt de accu niet belast wordt. Er ook geen slijtage zal zijn.
Als je een externe monitor gebruikt en toetsenbord e.d. en je wilt de MB dicht hebben, dan moet de MB ook aan een lader heb ik begrepen. Veel mensen schijnen zo te werken.
Dus, dan blijft de vraag: wel of niet aan de lader? Het is in tegenspraak met andere meningen. 😉
Na meer dan twee weken de MBA gebruikt te hebben waarvan die het grootste deel van de tijd aan de lader gebruikt wordt heb ik slechts 2 cycles.
Bij een Macbook is dit volgens mij wel anders dan bij andere apparaten. Niet alleen bij de M1, maar zover ik weet heel lang al.raidlabs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:33:
[...]
Ik heb altijd geleerd dat je inderdaad niet continue een apparaat aan de stroom moet hangen. Iedere batterij heeft een chemische levensduur met een x aantal laadcycli en na bepaalde tijd krijg je wear off. Dat is bij een MB volgens niet anders dan bij andere apparaten.
Als je batterij namelijk 100% schakelt de macbook namelijk over op de stroom als power source.
Bij andere merken is het vaak oplader > batterij > moederbord/scherm, maar bij de macbooks is dit bij 100% laden oplader > moederbord/scherm, Apple heeft dus een extra route die niet via de batterij loopt.
Daarom kun je je apple device dus in clamshell mode houden met 100% zonder dat de batterij degradeerd.
Dit kun je ook zien, als je het batterij icoontje aanklikt, staat er Power source: Power adapter
PS: Tip is inderdaad om de batterij tussen 20-80% te houden voor de langste levensduur, als je de macbook een tijd permanent thuis aan de lader hebt is het handig om een tool als AIDente te gebruiken om te zorgen dat je batterij niet tot 100% maar bijv. tot 75% laadt.
[ Voor 13% gewijzigd door cvl01 op 10-12-2020 15:34 ]
Ik ben er al achter, via Apple heb ik de verkeerde hoes gekocht. Niet voor de MacBook usb-c / air retina.Pepppie schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:27:
[...]
Sleeves van MW zijn perfect passend en speciaal voor de Air.
Was vandaag bij aMac en daar is de hoes een stuk kleiner.
vandaag mij MBA m1 16bg/512gb binnen gehad, sneller dan verwacht. Is mijn eerste kennismaking met Apple.
ik moet zeggen, is wel een fijn apparaat, strak en fijn toetsenbord. compact en mooi afgewerkt. Ik zoek mij soms wel een ongeluk waar alles zit. Is soms wel heel anders dan windows. T5 ssd extern die op mijn windows pc zit, was ook te lezen EN schrijven op de mba.
Ik heb vanmiddag mijn eerste proef gedaan waar ik voor wil hebben, affinty photo projectje (+/- 10 layers), spotify open, safari met paar tabs (istockphoto, pexels, YouTube) en bleek achteraf (zwart puntjes is open?) paar apps die ik bekeken had ook open te staan, bleef alles uitstekend lopen, geen vastlopen, of stotteren.
gaming heb ik asfalt spel via apple store gedownload, ziet er goed uit. ik ben geen gamer, maar was wel even leuk om dat een half uurtje te doen.
netflix nog getest, niet echt gekeken, meer hoe het ging. Dat ook met prime video. liep zo te zien prima, mooi beeld. met batterij besparen wel uit gezet, anders is je helderheid te helft, en dat is bij fotobewerking wel minder.
na een intersief dagje vanaf 12 uur in de middag dat ik hem open deed, was hij rond 18 uur 30% accu. heb maar op de lader gedaan en rond negen uur was hij weer 100% met de standaard meegeleverde lader.
ik heb geen andere apple product ooit gehad, dus kan je geen vergelijk geven met andere. de toekomst moet blijken of ik de windows pc boven nog aan gaat ;-)
ik moet zeggen, is wel een fijn apparaat, strak en fijn toetsenbord. compact en mooi afgewerkt. Ik zoek mij soms wel een ongeluk waar alles zit. Is soms wel heel anders dan windows. T5 ssd extern die op mijn windows pc zit, was ook te lezen EN schrijven op de mba.
Ik heb vanmiddag mijn eerste proef gedaan waar ik voor wil hebben, affinty photo projectje (+/- 10 layers), spotify open, safari met paar tabs (istockphoto, pexels, YouTube) en bleek achteraf (zwart puntjes is open?) paar apps die ik bekeken had ook open te staan, bleef alles uitstekend lopen, geen vastlopen, of stotteren.
gaming heb ik asfalt spel via apple store gedownload, ziet er goed uit. ik ben geen gamer, maar was wel even leuk om dat een half uurtje te doen.
netflix nog getest, niet echt gekeken, meer hoe het ging. Dat ook met prime video. liep zo te zien prima, mooi beeld. met batterij besparen wel uit gezet, anders is je helderheid te helft, en dat is bij fotobewerking wel minder.
na een intersief dagje vanaf 12 uur in de middag dat ik hem open deed, was hij rond 18 uur 30% accu. heb maar op de lader gedaan en rond negen uur was hij weer 100% met de standaard meegeleverde lader.
ik heb geen andere apple product ooit gehad, dus kan je geen vergelijk geven met andere. de toekomst moet blijken of ik de windows pc boven nog aan gaat ;-)
Apple heeft hier een aantal tips videos: YouTube: YouTubeSkillstone schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:50:
vandaag mij MBA m1 16bg/512gb binnen gehad, sneller dan verwacht. Is mijn eerste kennismaking met Apple.
En probeer Spotlight te gebruiken; met Spotlight kun je vrijwel alles terugvinden en starten.
Het makkelijkst is om command + spatie te gebruiken. Daarna kun je o.a. zoeken op de naam van een app, bestandsnaam, tekst uit een pdf of als rekenmachine gebruiken.
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Ik ben zeer onder de indruk van de M1 Air. Kom zelf van een 2015 Pro. Hij is heel snappy en hij blijft echt lekker koel. Zat vanmiddag in een Teams call en was daarbij mijn scherm aan het delen terwijl ik een video aan het editen was. Mijn 2015 Pro zou bij alleen de Teams call al warm worden. Meerdere Twitch streams open, geen enkel probleem, blijft lekker koel.
Toetsenbord is ook zeer prettig. De toetsenbordverlichting is subtieler en de dunne voorkant van de Air zorgt voor extra comfort.
Daarbij nieuwe functies als SideCar en TouchID zijn gewoon echt een fijne toevoeging. TouchID is bijzonder handig met mijn passwordmanager (1Password).
Hopelijk komt die Google Drive support snel, dat is het enige dat ik nog mis.
Toetsenbord is ook zeer prettig. De toetsenbordverlichting is subtieler en de dunne voorkant van de Air zorgt voor extra comfort.
Daarbij nieuwe functies als SideCar en TouchID zijn gewoon echt een fijne toevoeging. TouchID is bijzonder handig met mijn passwordmanager (1Password).
Hopelijk komt die Google Drive support snel, dat is het enige dat ik nog mis.
Heeft iemand hier een antwoord op? Ik ben heel benieuwd namelijk en zou dit graag weten voordat ik de overstap maak...voor mij een make/break dingetje zeg maarSpam schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:27:
Ik overweeg een Macbook Air M1 aan te schaffen. Op dit moment heb ik een Lenovo T490 icm een Lenovo Thunderbolt 3 dock waar twee display port 1440P monitoren aan handen en nog alle handen peripherals (Logitsch Unify, USB, RJ-45 etc). Mijn vraag is of ik deze kan aansturen met een MacBook Air M1 door het laptopscherm af te sluiten? Zo ja kan dat dan via de dock of moet ik met adapters aan de gang gaan? Of een combinatie van beiden?
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Test het even en als het niet werkt zoals je wenst --> retour binnen de herroepingstermijn van veertien dagen?Spam schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:23:
[...]
Heeft iemand hier een antwoord op? Ik ben heel benieuwd namelijk en zou dit graag weten voordat ik de overstap maak...voor mij een make/break dingetje zeg maar
Twee (of meer) schermen kan alleen als het een DisplayLink dock is,ook als je MacBook dicht is ondersteunt ie maar 1 scherm rechtstreeks. Zie bv deze post.Spam schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:23:
[...]
Heeft iemand hier een antwoord op? Ik ben heel benieuwd namelijk en zou dit graag weten voordat ik de overstap maak...voor mij een make/break dingetje zeg maar
[ Voor 23% gewijzigd door Tomba op 11-12-2020 14:22 ]
Is al dente veilig te gebruiken in Bigsur/M1?cvl01 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:32:
[...]
Bij een Macbook is dit volgens mij wel anders dan bij andere apparaten. Niet alleen bij de M1, maar zover ik weet heel lang al.
Als je batterij namelijk 100% schakelt de macbook namelijk over op de stroom als power source.
Bij andere merken is het vaak oplader > batterij > moederbord/scherm, maar bij de macbooks is dit bij 100% laden oplader > moederbord/scherm, Apple heeft dus een extra route die niet via de batterij loopt.
Daarom kun je je apple device dus in clamshell mode houden met 100% zonder dat de batterij degradeerd.
Dit kun je ook zien, als je het batterij icoontje aanklikt, staat er Power source: Power adapter
PS: Tip is inderdaad om de batterij tussen 20-80% te houden voor de langste levensduur, als je de macbook een tijd permanent thuis aan de lader hebt is het handig om een tool als AIDente te gebruiken om te zorgen dat je batterij niet tot 100% maar bijv. tot 75% laadt.
Ik heb mijn MBA vandaag ook binnen, voor het eerst een MB. Is het mogelijk om schaling uit te zetten, zodat ik de 100% volle pixels heb?
EU DNS: 86.54.11.100
Ja, ik gebruik zelf altijd SwitchResX. Met dit programma kan ik de volle 2560x1600 resolutie selecteren.c-nan schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:59:
Ik heb mijn MBA vandaag ook binnen, voor het eerst een MB. Is het mogelijk om schaling uit te zetten, zodat ik de 100% volle pixels heb?
https://www.madrau.com
Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity
Iemand toevallig een tip om mijn externe scherm aan te sluiten?
Ik krijg mijn HP 24w niet gekoppeld aan mijn Air M1, hij detecteert hem gewoon niet. Via hub niet, direct niet..
Al uren mee bezig....
Edit: TV pakt die ook niet
Zou het door een converter komen? Gebruik voor tv hdmi>usb-c en voor pc screen die ook of usb-a>usb-c..
Ik krijg mijn HP 24w niet gekoppeld aan mijn Air M1, hij detecteert hem gewoon niet. Via hub niet, direct niet..
Al uren mee bezig....
Edit: TV pakt die ook niet
Zou het door een converter komen? Gebruik voor tv hdmi>usb-c en voor pc screen die ook of usb-a>usb-c..
[ Voor 25% gewijzigd door Pingu007 op 11-12-2020 17:29 ]
@Pingu007 als je iets uitgebreider uitlegt wat je probeert te doen en welke spullen je daarvoor gebruikt (liefst met merk en model) dan valt daar wat zinniger uitspraken over te doen.
Als je aan de converter denkt is het misschien handig om even te testen met een andere converter of met iets wat die converter niet nodig heeft.
Als je aan de converter denkt is het misschien handig om even te testen met een andere converter of met iets wat die converter niet nodig heeft.
Thx voor je reactie.ppl schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:49:
@Pingu007 als je iets uitgebreider uitlegt wat je probeert te doen en welke spullen je daarvoor gebruikt (liefst met merk en model) dan valt daar wat zinniger uitspraken over te doen.
Uiteindelijk wil ik mijn Hp 24w monitor aan mijn Macbook Air M1 koppelen, met de hdmi kabel van de monitor en met een hdmi > usb-c converter werkt het niet.
De Mac detecteert hem niet, en mijn pansonic tv scherm dus ook niet..hoewel ik die heel af en toe een milliseconde lijk te zien in het scherm config window als ik de converter een beetje heen en weer beweeg in de usbc-port
Als ik mijn oude Dell Dock ertussen heb gebeurd er ook niets, keyboard via dock werkt wel.
In Mac alles gebprobeerd
Wat heb je aan een HDMI -> USB-C converter? Je MBA heeft toch geen HDMI uitgang?Pingu007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:06:
[...]
Thx voor je reactie.
Uiteindelijk wil ik mijn Hp 24w monitor aan mijn Macbook Air M1 koppelen, met de hdmi kabel van de monitor en met een hdmi > usb-c converter werkt het niet.
De Mac detecteert hem niet, en mijn pansonic tv scherm dus ook niet..hoewel ik die heel af en toe een milliseconde lijk te zien in het scherm config window als ik de converter een beetje heen en weer beweeg in de usbc-port
Als ik mijn oude Dell Dock ertussen heb gebeurd er ook niets, keyboard via dock werkt wel.
In Mac alles gebprobeerd
Jij hebt zoiets nodig: https://www.coolblue.nl/p...verter-1-meter-zwart.html
[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 11-12-2020 21:26 ]
Usb-C > HDMI bedoel ik dan... Om de hdmi van het scherm in de macbook te krijgen ;-)c-nan schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:24:
[...]
Wat heb je aan een HDMI -> USB-C converter? Je MBA heeft toch geen HDMI uitgang?
Jij hebt zoiets nodig: https://www.coolblue.nl/p...verter-1-meter-zwart.html
Zo een adapter werkt maar 1 kant op he, dus welke heb je :-)Pingu007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:37:
[...]
Usb-C > HDMI bedoel ik dan... Om de hdmi van het scherm in de macbook te krijgen ;-)
Hoop dat de 16 gig variant snel leverbaar wordt bij Amac inclusief ING korting, zou een mooi kerst kado zijn.
USB C naar USB A Adapter - 3.0c-nan schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:58:
[...]
Zo een adapter werkt maar 1 kant op he, dus welke heb je :-)
Deze, is dat de goede? Via allekabels
Dat is van dock naar mac
En voor directvan scherm naar mac deze:
USB C naar HDMI adapter
En met die had ik net ook even met het HP scherm dat ik hem even een milliseconde zag..
[ Voor 26% gewijzigd door Pingu007 op 11-12-2020 22:41 ]
Dat hoop ik ook. Heb op 27/11 de zilveren 16 GB/8C GPU/512 GB besteld.kwdtje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:01:
Hoop dat de 16 gig variant snel leverbaar wordt bij Amac inclusief ING korting, zou een mooi kerst kado zijn.
Werk nu nog op een 2010 MBP die vanwege de later geüpgraded 8 GB RAM en SSD op meerdere vlakken nog aardig meekomt voor zijn leeftijd, maar inmiddels is het toch wel tijd voor een upgrade.
[ Voor 25% gewijzigd door SkorpionNL op 11-12-2020 22:54 ]
Dat klinkt wel verdacht veel als een converter die niet helemaal lekker is, zeker ook omdat je met wat wiebelen wel beeld kan krijgen. Dan is de link die c-nan heeft gegeven nog wel een oplossing om te proberen.Pingu007 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:21:
En voor directvan scherm naar mac deze:
USB C naar HDMI adapter
En met die had ik net ook even met het HP scherm dat ik hem even een milliseconde zag..
Overigens moet je bij die Dell docks oppassen, daar kun je compatibiliteitsissues mee hebben als je het op een niet-Dell gebruikt. Een aantal Dell docks werkt prima, een aantal echter niet. Als je op je type Dell dock zoekt dan vindt je daar vast wel meer info over.
Bespaar bij dit soort dingen niet teveel. De goedkope adapters en docks leveren vaak problemen op (ze werken meestal instabiel, soms helemaal niet) dus je kunt beter net even iets meer spenderen en bijv. een converter van StarTech kopen.
Gelijk wat software aangeschaft xD
https://stacksocial.com/s...t-parallels-pro-luminar-4
Met kortingscode CMSAVE40 kom je uit op 36,23 euro, zit best wat handigs tussen zoals luminar 4 en gemini 2. (Parallels pro is maar voor een jaar)
Ontopic: Begin al te wennen aan macOs. Nooit geweten dat het qua gebruik zo overeenkomt met ios. Had echt meer windows achtige diepgang/complexiteit verwacht. Maar beter zo, minder tijd kwijt aan het onder de knie krijgen van alles.
Verder dik tevreden met de macbook air
byebye microsoft.
https://stacksocial.com/s...t-parallels-pro-luminar-4
Met kortingscode CMSAVE40 kom je uit op 36,23 euro, zit best wat handigs tussen zoals luminar 4 en gemini 2. (Parallels pro is maar voor een jaar)
Ontopic: Begin al te wennen aan macOs. Nooit geweten dat het qua gebruik zo overeenkomt met ios. Had echt meer windows achtige diepgang/complexiteit verwacht. Maar beter zo, minder tijd kwijt aan het onder de knie krijgen van alles.
Verder dik tevreden met de macbook air

[ Voor 4% gewijzigd door Valinor op 12-12-2020 02:27 ]
Ik ga deze maar zo ff halen: https://www.coolblue.nl/p...imedia-adapter-grijs.htmlppl schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:58:
[...]
Dat klinkt wel verdacht veel als een converter die niet helemaal lekker is, zeker ook omdat je met wat wiebelen wel beeld kan krijgen. Dan is de link die c-nan heeft gegeven nog wel een oplossing om te proberen.
Overigens moet je bij die Dell docks oppassen, daar kun je compatibiliteitsissues mee hebben als je het op een niet-Dell gebruikt. Een aantal Dell docks werkt prima, een aantal echter niet. Als je op je type Dell dock zoekt dan vindt je daar vast wel meer info over.
Bespaar bij dit soort dingen niet teveel. De goedkope adapters en docks leveren vaak problemen op (ze werken meestal instabiel, soms helemaal niet) dus je kunt beter net even iets meer spenderen en bijv. een converter van StarTech kopen.
Die zou het toch moeten doen lijkt me!
gebruik zelf deze naar volle tevredenheidPingu007 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:39:
[...]
Ik ga deze maar zo ff halen: https://www.coolblue.nl/p...imedia-adapter-grijs.html
https://www.amazon.nl/Ank.../dp/B087QZVQJX/ref=sr_1_1
Apple heeft zelf deze
USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter
https://store.apple.com/nl/xc/product/MUF82ZM/A
Haters everywhere but I don’t really care
Kan je Skyrim spelen op de M1 (via Wine) en met welke settings, iemand al getest?
[ Voor 47% gewijzigd door CyberMania op 12-12-2020 08:51 ]
CMD+spatie, beginnen met intikken wat je zoekt en bij de juiste suggestie tik je op enter. Daarom is mijn Dock ook maar 5 icoontjes breed.Skillstone schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:50:
Ik zoek mij soms wel een ongeluk waar alles zit.
In de specs staat dat deze maar 30Hz doet op 4K op de Air....matthijst schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:49:
Apple heeft zelf deze
I stand corrected
1080p bij 60 Hz of UHD (3840 x 2160) bij 30 Hz op:
MacBook Air (2018 en nieuwer),
Heb je deze toevallig ook getest op 4K60 met een Air M1?krotwijk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:49:
[...]
gebruik zelf deze naar volle tevredenheid
https://www.amazon.nl/Ank.../dp/B087QZVQJX/ref=sr_1_1
Lees ik de reviews ook dat hij heel warm wordt; herken je dat?
[ Voor 50% gewijzigd door Tomba op 12-12-2020 12:46 ]
Zelf over het algemeen zeer tevreden met mijn Air m1!
Aantal dingen waar ik tegenaan loop:
3840 x 2160 pixels bij 60 Hz op:
11-inch iPad Pro, 12,9‑inch iPad Pro (3e generatie en nieuwer), MacBook Pro (16-inch, 2019), MacBook Pro (15-inch, 2017 en nieuwer), MacBook Pro (13-inch, vier Thunderbolt 3-poorten, 2020), MacBook Air (2020), iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017 en nieuwer), iMac (Retina 4K, 21,5-inch, 2017 en nieuwer) en iMac Pro (2018)
Aantal dingen waar ik tegenaan loop:
- Op widescreen montitor 3440x1440 zijn de font e.d. wazig. Op internet lees ik dat dit een groter probleem is. (zie dit draadje op macromors: https://forums.macrumors....e-monitor-issues.2269273/
- Op BenQ 32" 4K monitor krijg ik via DP en USB-C max 30Hz @4K als output. Andere laptops werken wel met 60hz @4K op dit display. HDMI zou wel moeten werken maar dit heb ik nog niet kunnen testen,
Dit klopt niet helemaal. In de alinea erboven staat dit:Tomba schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:09:
[...]
In de specs staat dat deze maar 30Hz doet op 4K op de Air....
[...]
[...]
11-inch iPad Pro, 12,9‑inch iPad Pro (3e generatie en nieuwer), MacBook Pro (16-inch, 2019), MacBook Pro (15-inch, 2017 en nieuwer), MacBook Pro (13-inch, vier Thunderbolt 3-poorten, 2020), MacBook Air (2020), iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017 en nieuwer), iMac (Retina 4K, 21,5-inch, 2017 en nieuwer) en iMac Pro (2018)
[ Voor 34% gewijzigd door Mrk87 op 12-12-2020 11:27 ]
En.......werkt gelijk!!Pingu007 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:39:
[...]
Ik ga deze maar zo ff halen: https://www.coolblue.nl/p...imedia-adapter-grijs.html
Thx voor de hulp!
Bedankt, daar heb ik compleet overheen gelezen! Heb toch maar deze Apple variant besteld met een losse SDCard reader erbij. (Nu de M1 MBA nog binnen krijgen... wachten duurt lang!)Mrk87 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:21:
[...]
Dit klopt niet helemaal. In de alinea erboven staat dit:
Dit gaat zo goed als zeker over de Intel MacBook Air 2020. De Intel en M1 verschillen helaas qua wat er mogelijk is qua externe schermen.Mrk87 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:21:
Dit klopt niet helemaal. In de alinea erboven staat dit:
Ik denk het niet hoor. Anders zou de M1 wel apart vermeld worden. Maar de adapter is ook onderweg naar mij dus als ik hem heb zal ik het testenPepppie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:18:
[...]
Dit gaat zo goed als zeker over de Intel MacBook Air 2020. De Intel en M1 verschillen helaas qua wat er mogelijk is qua externe schermen.
Ik hoop dat het gaat werken uiteraardMrk87 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:21:
[...]
Ik denk het niet hoor. Anders zou de M1 wel apart vermeld worden. Maar de adapter is ook onderweg naar mij dus als ik hem heb zal ik het testen
In de supportpages van de Intel Air 2020 en de M1 Air 2020 zie je dat de Intel wat dat betreft meer biedt. Vrees dat de M1 perse een USB-C / Thunderbolt scherm vereist en HDMI geen 60Hz ondersteunt.
De M1 doet het prima. Het enige "rare" aan de M1 is dat het maar 2 schermen ondersteund. Bij de laptops is dat het interne scherm en eentje via USB-C, bij de Mac mini is dat eentje via USB-C en eentje via de HDMI poort. Als je naar de specs van deze laatste kijkt dan zie je dat op HDMI de max 4k @ 60Hz is en op USB-C hetzelfde als voor de laptops: 6k @ 60Hz. Ga je echter adapters gebruiken, let dan op wat je koopt. Lang niet alle adapters hebben ondersteuning voor 4k op 60Hz (dan ben je bijv. beperkt tot 30Hz). Apple's eigen multiport adapter was vroegah 4k op 30Hz maar is inmiddels ook 4k op 60Hz.
Sommige schermen zijn niet goed compatible en geven wat problemen en een buggy Big Sur speelt hier waarschijnlijk ook een rol in. Het hoeft dus ook niet per definitie aan de M1 chip te liggen. Overigens is dit ook niet nieuw. Die compatibiliteitsproblemen zien we voortdurend bij computers. Maar ja, schermen zijn inmiddels ook dockingstations geworden.
@Tomba praktisch al die kleine USB-C hubs/docks/multiport adapters worden warm. Als je een tijdje files heen en weer aan het kopiëren bent geweest dan kunnen ze erg warm worden (usbsticks trouwens ook). Ik denk dat men een beetje op het randje zit wat er technisch mogelijk is op dit vlak.
@Pingu007 top, dan was het dus toch je oude converter!
Sommige schermen zijn niet goed compatible en geven wat problemen en een buggy Big Sur speelt hier waarschijnlijk ook een rol in. Het hoeft dus ook niet per definitie aan de M1 chip te liggen. Overigens is dit ook niet nieuw. Die compatibiliteitsproblemen zien we voortdurend bij computers. Maar ja, schermen zijn inmiddels ook dockingstations geworden.
@Tomba praktisch al die kleine USB-C hubs/docks/multiport adapters worden warm. Als je een tijdje files heen en weer aan het kopiëren bent geweest dan kunnen ze erg warm worden (usbsticks trouwens ook). Ik denk dat men een beetje op het randje zit wat er technisch mogelijk is op dit vlak.
@Pingu007 top, dan was het dus toch je oude converter!
[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 12-12-2020 16:42 ]
hij wordt wel warm en gebruik hem juist op 4K met 60Hz, maar lang niet zo warm als de samsung 970 evo ssd in usb-c behuizing.Tomba schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:09:
[...]
Heb je deze toevallig ook getest op 4K60 met een Air M1?
Lees ik de reviews ook dat hij heel warm wordt; herken je dat?
[ Voor 5% gewijzigd door krotwijk op 12-12-2020 17:31 . Reden: 4k toegevoegd ]
Zilver, Spacegrijs of Goud? De laatste ga ik zeker niet kiezen, maar ik twijfel tussen de eerste twee......
Hebben jullie trouwens allemaal voor tobo VS Internationaal gekozen?
Ik gewoon NL.
En space gray, want mooier, maar smaak is persoonlijk.
Haters everywhere but I don’t really care
Ik kan ESO op vrij normale settings spelen op mijn base air. Maar zie op https://docs.google.com/s...5z3Z-CxQZ-uPVs/edit#gid=0 dat Skyrim nogal wat problemen heeft.CyberMania schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:50:
Kan je Skyrim spelen op de M1 (via Wine) en met welke settings, iemand al getest?
Heb vandaag ook Witcher 3 geprobeerd en afgezien van wat glitches doet die game het met de normale preset vrij goed. Speelbaar in ieder geval.
Ik twijfelde tussen goud en Spacegrey en ben toen maar naar Amac gegaan om de kleuren IRL te zien. Uiteindelijk voor Spacegrey gegaanFd1sk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:29:
Zilver, Spacegrijs of Goud? De laatste ga ik zeker niet kiezen, maar ik twijfel tussen de eerste twee......
Ik heb voor Engels (US) gekozen zodat ik een ‘normale’ lay-out heb
[edit]
Wat @ppl zegt dus
Pas op! Dat is dezelfde layout als Nederlands. Als je de layout wil met de horizontale enter ipv een verticale enter dan moet je "Engels (VS)" kiezen.Fd1sk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:29:
Silver/dutch gaat het worden hier. Doe mij maar een euro teken.Fd1sk schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:29:
Als smaak slechts persoonlijk zou zijn, dan waren we er na al die duizenden jaren wel over opgehouden. Er moet over getwist worden.matthijst schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:40:
Ik gewoon NL.
Dat gezegd hebbende: ik zie overal maar hetzelfde spees-greej. Wat mij betreft de nieuwe 'beige boxes' waar Jobs zich zo aan ergerde. Heb het ook op m'n ipad-het is zeker niet slecht-maar ik wil wel weer eens wat anders. Echt jammer dat er geen gewone alu versie is, maar goed.
Ik twijfel nu alleen nog tussen wachten op de bestelling en wachten op de winkelvoorraad. Hoe langer je wacht hoe meer winkelvoorraad er is.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)
Och, option-shift-2 voor het euro-teken werkt anders prima met "Engels (VS)"
Sure. Maar met een vs bord heb ik een liggende enter die ik niet wil, en ik ga niet speciaal een brits bordje nemen om een extra toets te moeten indrukken voor een euro teken.
Vooral, een tilde op de juiste plek .ppl schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:15:
[...]
Pas op! Dat is dezelfde layout als Nederlands. Als je de layout wil met de horizontale enter ipv een verticale enter dan moet je "Engels (VS)" kiezen.
Dan is cmd-tab + cmd-tilde in eens een stuk logischer
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ja dat klopt, MacOS gaat niet helemaal lekker om met 'niet-retina' resoluties. Ik heb zelf een Dell 1440p monitor en dat zag er alles behalve lekker uit out-of-the-box. Ik gebruik een tooltje genaamd 'RDM' om resoluties te kiezen die niet in het standaard menu staan.Mrk87 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:21:
Op widescreen montitor 3440x1440 zijn de font e.d. wazig. Op internet lees ik dat dit een groter probleem is. (zie dit draadje op macromors: https://forums.macrumors....e-monitor-issues.2269273/)
Vind zelf dat 1920*1080 HiDPI het beste werkt voor mijn 1440p monitor.
edit:
Het gaat hier over mijn Retina Macbook Pro uit 2015 met Catalina, en heeft verder dus niets met de M1 chip of Big Sur te maken zoals hieronder wordt beschreven
Het gaat hier over mijn Retina Macbook Pro uit 2015 met Catalina, en heeft verder dus niets met de M1 chip of Big Sur te maken zoals hieronder wordt beschreven
[ Voor 10% gewijzigd door pimsaint op 14-12-2020 03:34 ]
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
MacOS gaat prima om met niet-retina resoluties. Waar het mis gaat zijn de resoluties die tussen "retina" en "niet-retina" in vallen. Daar kan geen enkel OS goed mee omgaan. Dat is alleen niet waar het hier mis gaat. Er zijn een aantal beeldschermen die compatibiliteitsproblemen hebben met Big Sur waardoor het scherm niet correct wordt herkent. Er zijn veel mensen die melden dat met de 11.1 RC de beeldscherm ondersteuning aanzienlijk beter en stabieler is.
Bij de M1 Macs komt daar nog een puntje bij: waarschijnlijk is de GPU geconfigureerd om niet meer dan de resolutie van Apple's Pro Display XDR weer te kunnen geven. Bij sommige schermen is er een iets hogere resolutie nodig om er lekker mee te werken. Het is een trucje die Apple zelf ook toepast bij de laptopschermen.
Om het wat makkelijker uit te leggen: menig 4k scherm is 27" maar 4k op een 27" levert veel te grote interface elementen op die je van 3 meter afstand nog kunt zien. Dat 4k werkt pas goed op een 23~24" scherm (vandaar ook dat de LG UltraFine 4k in die range valt), voor een 27" scherm heb je 5k nodig (zie de iMacs en het LG UltraFine 5k scherm). In macOS kun je voor "scaled" kiezen waarna je 5 keuzes hebt: 2 lagere en 2 hogere resoluties dan de standaard 4k. Als je 1 stapje naar rechts gaat kom je bij de keuze die ook wel "looks like 2560x1440" heet. Dat is de 5k variant. Als je die kiest gaat ie alles dusdanig schalen zodat het op je 27" 4k scherm alles er hetzelfde uitziet als op de iMac 27". Het enige verschil is dat dit iets minder scherp is dan echte 5k. Wil je dit voor 6k doen op sommige schermen dan is er kennelijk een resolutie nodig die net iets hoger ligt dan die van de XDR en dat wil niet met de M1 GPU. Althans, dat is het het vermoeden. Het kan evenwel ook gewoon een Big Sur bug zijn.
Bij de M1 Macs komt daar nog een puntje bij: waarschijnlijk is de GPU geconfigureerd om niet meer dan de resolutie van Apple's Pro Display XDR weer te kunnen geven. Bij sommige schermen is er een iets hogere resolutie nodig om er lekker mee te werken. Het is een trucje die Apple zelf ook toepast bij de laptopschermen.
Om het wat makkelijker uit te leggen: menig 4k scherm is 27" maar 4k op een 27" levert veel te grote interface elementen op die je van 3 meter afstand nog kunt zien. Dat 4k werkt pas goed op een 23~24" scherm (vandaar ook dat de LG UltraFine 4k in die range valt), voor een 27" scherm heb je 5k nodig (zie de iMacs en het LG UltraFine 5k scherm). In macOS kun je voor "scaled" kiezen waarna je 5 keuzes hebt: 2 lagere en 2 hogere resoluties dan de standaard 4k. Als je 1 stapje naar rechts gaat kom je bij de keuze die ook wel "looks like 2560x1440" heet. Dat is de 5k variant. Als je die kiest gaat ie alles dusdanig schalen zodat het op je 27" 4k scherm alles er hetzelfde uitziet als op de iMac 27". Het enige verschil is dat dit iets minder scherp is dan echte 5k. Wil je dit voor 6k doen op sommige schermen dan is er kennelijk een resolutie nodig die net iets hoger ligt dan die van de XDR en dat wil niet met de M1 GPU. Althans, dat is het het vermoeden. Het kan evenwel ook gewoon een Big Sur bug zijn.
Mijn mx master 3 heeft serieus lag en stottert met Bluetooth. Momenteel geen mogelijkheid om te testen met de usb dongle. Andere ook issues met de mx master?
Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"
Heb het widescreen omgeruild voor een 32" BenQ 4K monitor. Dit ziet er stukken beter uit, maar ik krijg hem zowel via ubc/displayport als usb-c/usb-c niet hoger dan 30Hz terwijl het display 4K@60Hz ondersteund. Ook niet op de niet-HIDPI resoluties. Pas bij de 2560x1440 (non-retina) kan ik 60Hz kiezen.ppl schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:26:
MacOS gaat prima om met niet-retina resoluties. Waar het mis gaat zijn de resoluties die tussen "retina" en "niet-retina" in vallen. Daar kan geen enkel OS goed mee omgaan. Dat is alleen niet waar het hier mis gaat. Er zijn een aantal beeldschermen die compatibiliteitsproblemen hebben met Big Sur waardoor het scherm niet correct wordt herkent. Er zijn veel mensen die melden dat met de 11.1 RC de beeldscherm ondersteuning aanzienlijk beter en stabieler is.
Wat is eigenlijk de definitie van Apple als ik lees "Eén extern display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz
". Is dat de resolutie zoals ik die op het scherm zie of ook de gerenderde HIDPI?
Als de "Ziet eruit als 3008x1692" resolutie gebruik betekend dit in feite dat hij gerenderd is op 6016 × 3384. Wat 6K is toch? Dus dat zou moeten werken als 6K ondersteund wordt.
/f/image/ECZxD8JBzW9sPA3AvyWRS5AN.png?f=fotoalbum_large)
Op een windows laptop die ik heb liggen werkt dit allemaal wel netjes.
Wel beetje lastig troubleshooten omdat zowel de MacBook als het scherm nieuw zijn.. Ik krijg morgen nog een USB-C/HDMI adapter binnen waar ik in elk geval display als ook een LG 4K TV kan testen om te kijken of ik daar wel 4K@60Hz op krijg.
En ja, dit is met de laatste beta. (Big Sur 11.1 20C69).
Zijn er hier mensen die wel 4K@60Hz krijgen op hun M1? Via displayport of usb-c
[ Voor 24% gewijzigd door Mrk87 op 13-12-2020 21:02 ]
Ja ik ook, ook met het Apple Magic keyboard, maar dan niet met een M1 Mac maar met een 16" pro. Misschien dat er iets met bluetooth in Big Sur niet helemaal fris is. Daarom ben ik vooralsnog maar overgeschakeld op het Logitech MX keyboard die samen met de MX Master 3 op 1 unifying receiver zit. Dat gaat wel prima.styx1 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:51:
Mijn mx master 3 heeft serieus lag en stottert met Bluetooth. Momenteel geen mogelijkheid om te testen met de usb dongle. Andere ook issues met de mx master?
Geen enkel probleem met usb-c naar usb-c monitor van lg hier met de m1 met 4K60HzMrk87 schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:45:
[...]
Zijn er hier mensen die wel 4K@60Hz krijgen op hun M1? Via displayport of usb-c
Ook op een geschaalde resolutie als "Ziet eruit als 3008x1692"?krotwijk schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:22:
[...]
Geen enkel probleem met usb-c naar usb-c monitor van lg hier met de m1 met 4K60Hz
Na enkele dagen de M1 in gebruik te hebben, valt me vooral op dat de behuizing tot dusver altijd koud aanvoelt. Dat is een aanzienlijk verschil met de behuizing van de MBP uit 2014 met Intel chip, die snel warm aanvoelt en waarbij de processor warmte genereert en ook de fan aanslaat. Begrijpelijk natuurlijk vanwege het fanless design maar toch hetgeen wat ik het meest merkbaar vind. Nog meer mensen die dit zo in het bijzonder opvalt? 🙂
Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.