Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
@EpicPuma en @ben2513
Het lijkt dan of er een hele specifieke situatie ontstaat bij @EpicPuma waardoor hij problemen kreeg met de beschikbare RAM. Ben wel benieuwd of er meer zijn die tegen geheugenproblemen aanlopen bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

Ik heb net een bestelling geplaatst voor het 512GB model met 16GB geheugen. Ik was eigenlijk van plan om voor 8GB te gaan, maar dat zat mij op een of andere manier niet echt lekker. Ik ben zeker van plan om een aantal jaar met deze machine te doen gezien mijn huidige 13" MBP uit 2013 stamt.

Ik ben denk ik geen zware mac user, maar met het ook op de toekomst voel ik mij wat comfortabeler bij 16GB geheugen, ook al vraagt Apple hier de hoofdprijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicPuma
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-01-2022
honey schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:04:
@EpicPuma en @ben2513
Het lijkt dan of er een hele specifieke situatie ontstaat bij @EpicPuma waardoor hij problemen kreeg met de beschikbare RAM. Ben wel benieuwd of er meer zijn die tegen geheugenproblemen aanlopen bij normaal gebruik.
Ik moet eerlijk bekennen dat het in de meeste gevallen prima werkte. Ik merkte dan ook echt geen verschil in snelheid o.i.d. Het enige waar ik dus last van had, was dat een pagina opnieuw geladen moest worden. Niet vervelend, maar wel een 'oei' momentje. Of dat nou betekent dat er op de achtergrond iets raars gebeurde of dat mijn machine niet helemaal functioneerde naar behoren; dat weet ik niet. Ik heb nu een nieuwe met 16GB RAM besteld. Dat geeft iets meer ruimte. (en ik kwam erachter dat ik als 'onderwijzer' recht heb op onderwijskorting, dus prijsverschil voor de 16GB versie is nihil :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
EpicPuma schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:38:
[...]

en ik kwam erachter dat ik als 'onderwijzer' recht heb op onderwijskorting, dus prijsverschil voor de 16GB versie is nihil :+ )
Bij Surfspot nog eens €50 goedkoper dan bij Apple trouwens ;-) Maar dan koop je hem indd niet bij Apple.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EpicPuma
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-01-2022
ben2513 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:23:
[...]

Bij Surfspot nog eens €50 goedkoper dan bij Apple trouwens ;-) Maar dan koop je hem indd niet bij Apple.
Ja ach, ik heb hem zelfs al in huis. Vestiging DH had toevallig het model liggen waar ik naar opzoek was :) Ik moest overigens ook snel een nieuwe in huis hebben in verband met mijn werkzaamheden. Tot nu toe bevalt het super. Moet eerlijk bekennen dat ik de Touch Bar op de Air niet mis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Bigg Balls schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:31:
Valt me erg tegen dat er nog geen review van tweakers is... Zullen we allemaal excuses zijn dat ze niet een model van Apple gelegen hadden maar als je DE tech site van NL bent (of wilt zijn) is dit een groot gemis.

Wat wil je nu nog doen? Weken later de zelfde boodschap herkauwen welke al uitgebreid op GoT voorbij gekomen is?
Wordt vast een premium artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Agostino schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:48:
[...]

De snellader van de iPhone 11 Pro is 20w, scheelt weer een adapter meenemen op vakantie enz.
Waarom dan niet de lader van de Air meenemen? die laad je iPhone ook gewoon op hoor. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Is er ook al een goede videoplayer voor M1, waarmee je .mkv mee af kunt spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:08

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Als de veel te late reviews premium worden dan blijft er niet zoveel meer over van de frontpage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Bigg Balls schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:09:
[...]

Als de veel te late reviews premium worden dan blijft er niet zoveel meer over van de frontpage
Ik bedoel eigenlijk dat als het een artikel wordt dat op tijd is het premium wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:50
Ik had nog een bluetoothe muisje liggen dus die maar eens tevoorschijn gehaald, merk ik tijdens gebruik dat ie de verleerde kant op scrollt.

Even zoeken in de muisinstellingen, en ja hoor een functie “natuurlijk scrollen”. Deze uitgezet en ja, nu scrollt de muis goed...

Maar nu swiped de trackpad de verkeerde kant op, kijk in de trackpad instellingen en ook daar diezelfde functie.

Ze zijn alleen aan elkaar gekoppeld blijkbaar, als je de muis aanpast dan dus ook de trackpad en vice verca.

Iemand een idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Better Touch Tool, gebruik ik al jaren! Testversie is gratis maar het geld sowieso waard, je kunt echt alles aanpassen.

MacOS: Instellingen > Muis > Natuurlijk scrollen weer aanzetten

& “inverse scrolling for normal mice only” in BTT (eventueel moet je de oude instellingen UI gebruiken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIAwQakg7o3ESYzEeVeA8-oEBDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kYVQpYSV1w2hQy3zPYWjQmc.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
ben2513 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:54:
[...]

Better Touch Tool, gebruik ik al jaren! Testversie is gratis maar het geld sowieso waard, je kunt echt alles aanpassen.

& “inverse scrolling for normal mice only” in BTT (eventueel moet je de oude instellingen UI gebruiken):

[Afbeelding]
Hier zou je eigenlijk geen externe tool voor nodig moeten hebben. Maar fijn dat het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:43

janklp

FortyTwo Capital

Twijfel twijfel, ik sta op het punt een nieuwe Macbook te bestellen. Bij voorkeur wordt het de lichtere Air, toch maak ik me zorgen over het ontbreken van een fan. 90% van mijn gebruik is normaal kantoorgebruik waar de Air perfect geschikt voor is.

Echter zit ik 5-10 uur per week op de indoor fiets met het programma Zwift. Gedurende meerdere uren heeft de fan van mijn huidige MBP uit 2017 (i5) het dan te verduren. Qua performance niets te klagen, maar ik vraag me af hoe de nieuwe Air deze workload vindt.

Als ik filmpjes op Youtube bekijk dan lijkt het spelen van games geen probleem. Maar wat ik van mijn Air ga vragen is performance gedurende meerdere uren. Iemand al geprobeerd om meerdere uren achter elkaar te gamen? Wat doet dit met de processor en het eventuele afknijpen daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:47
janklp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:14:
Twijfel twijfel, ik sta op het punt een nieuwe Macbook te bestellen. Bij voorkeur wordt het de lichtere Air, toch maak ik me zorgen over het ontbreken van een fan. 90% van mijn gebruik is normaal kantoorgebruik waar de Air perfect geschikt voor is.

Echter zit ik 5-10 uur per week op de indoor fiets met het programma Zwift. Gedurende meerdere uren heeft de fan van mijn huidige MBP uit 2017 (i5) het dan te verduren. Qua performance niets te klagen, maar ik vraag me af hoe de nieuwe Air deze workload vindt.

Als ik filmpjes op Youtube bekijk dan lijkt het spelen van games geen probleem. Maar wat ik van mijn Air ga vragen is performance gedurende meerdere uren. Iemand al geprobeerd om meerdere uren achter elkaar te gamen? Wat doet dit met de processor en het eventuele afknijpen daarvan?
Ik had exact dezelfde afweging. Heb nu een MB pro 2016 en heb begin deze week de bestelling geplaatst voor een AIR 16GB. Ik kwam tot dit inzicht door advies van Apple zelf. Ik gebruik hem 80% voor kantoorwerk en 20% fotobewerking en films monteren (RAW en 4k spullen). Apple vertelde mij: dat de PRO zich alleen rechtvaardigt als je werk doet waarbij grafisch en/of geluid belangrijk is. Heb ook gelijk gekeken naar het beeldscherm tussen de Pro en Air; verschil is verwaarloosbaar. Ik heb de ±300 euro gepakt

[ Voor 24% gewijzigd door konehead op 02-12-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 08:11
Heb ook een bestelling lopen, maar qwerty US in Belgie is geen sinecure. Direct een weekje bij op de wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-09 13:55
Ik heb de Air m1 base, en dacht een goedkopere lader aan te schaffen dan die van Apple zelf. De 61w versie, eentje op Amazon.

Als ik deze aansluit geeft de MacBook aan dat hij verbonden is met het lichtnet, maar niet oplaadt. Die gaat dus helaas weer retour.

Iemand nog een idee voor een 61w compatible lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

nikon. schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:16:
Ik heb de Air m1 base, en dacht een goedkopere lader aan te schaffen dan die van Apple zelf. De 61w versie, eentje op Amazon.

Als ik deze aansluit geeft de MacBook aan dat hij verbonden is met het lichtnet, maar niet oplaadt. Die gaat dus helaas weer retour.

Als je kan wachten dan: https://nl.banggood.com/G...ID=47184&cur_warehouse=CZ

Je moet gewoon een lader kopen met PD. Dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 15:23

Ik heb zelf een base model Air M1 en ook Zwift. Alleen nog niet de kans gehad om op de indoor trainer te zitten met de nieuwe laptop. Als je kan wachten wil ik het aankomende dagen wel voor je testen.

Zwift zelf vind ik niet heel erg duidelijk in welke resolutie nou gebruikt wordt omdat er ook nog losse config files zijn die in te stellen zijn. Maar volgens mij draait het op 1080p als ik het opstart. Het is redelijk soepel met 40-50 fps de eerste minuten.

Het zou mooi zijn als ze Zwift ook om gaan zetten naar Apple Silicon, maar geen idee of ze daar al iets over gezegd hebben.

Overigens heb ik wel gelezen/gezien in een Max Tech video dat er een 15% thermal throttle is op puur CPU gebruik bij Cinebench b.v.

Heeft de Pro trouwens geen last van Thermal Throttling? Naar mijn idee hebben bijna alle laptops er last van.

[edit]

Zojuist na een 20 minuten spelen van Divinity Original Sin geswitcht naar Zwift om de fps te bekijken. Daarbij is de laptop flink warm geworden en de M1 Soc raakte de 97 graden. Ook tijdens Zwift. Veel meer thermal throttling dan hij nu doet zal het dus denk ik niet worden. Dan haal ik alsnog 38-40fps in Zwift bij een druk stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door MailMan op 02-12-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
lasharor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:50:
[...]

Als je kan wachten dan: https://nl.banggood.com/G...ID=47184&cur_warehouse=CZ

Je moet gewoon een lader kopen met PD. Dan werkt het wel.
Volgens de verkoper op Amazon had de mijne ook PD 3.0, maar het werkte dus nog niet helaas .
Thanks voor de tip van banggood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
nikon. schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:11:
[...]

Volgens de verkoper op Amazon had de mijne ook PD 3.0, maar het werkte dus nog niet helaas .
Thanks voor de tip van banggood.
Ik heb deze aukey 65w liggen (voor mijn ipad en mobieltje) maar krijg morgen mijn macbook pas dus kan nu nog niet testen :+
Wil deze gebruiken omdat hij lekker compact is en ik op notebookcheck had gelezen dat de air de 43 watt kan aantikken.

https://www.belsimpel.nl/...usb-c-snellader-65w-zwart?
Bovenste port 65w
Bij gebruik beide poorten tegelijkertijd is de verdeling 45w bovenste, 18w onderste.
Al paar keer in de sale geweest op amazon.de voor 27 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door Valinor op 02-12-2020 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:43

janklp

FortyTwo Capital

MailMan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:10:
[...]

Ik heb zelf een base model Air M1 en ook Zwift. Alleen nog niet de kans gehad om op de indoor trainer te zitten met de nieuwe laptop. Als je kan wachten wil ik het aankomende dagen wel voor je testen.

Zwift zelf vind ik niet heel erg duidelijk in welke resolutie nou gebruikt wordt omdat er ook nog losse config files zijn die in te stellen zijn. Maar volgens mij draait het op 1080p als ik het opstart. Het is redelijk soepel met 40-50 fps de eerste minuten.

Het zou mooi zijn als ze Zwift ook om gaan zetten naar Apple Silicon, maar geen idee of ze daar al iets over gezegd hebben.

Overigens heb ik wel gelezen/gezien in een Max Tech video dat er een 15% thermal throttle is op puur CPU gebruik bij Cinebench b.v.

Heeft de Pro trouwens geen last van Thermal Throttling? Naar mijn idee hebben bijna alle laptops er last van.

[edit]

Zojuist na een 20 minuten spelen van Divinity Original Sin geswitcht naar Zwift om de fps te bekijken. Daarbij is de laptop flink warm geworden en de M1 Soc raakte de 97 graden. Ook tijdens Zwift. Veel meer thermal throttling dan hij nu doet zal het dus denk ik niet worden. Dan haal ik alsnog 38-40fps in Zwift bij een druk stuk.
Ontzettend bedankt voor je bevindingen! Heel waardevolle informatie. Het komt regelmatig voor dat ik 3-4 uur achter elkaar Zwift. Als ik dan lees dat de processor toch richting de 100 graden gaat dan lijkt het me misschien toch veiliger om de Pro te nemen.

Op het Zwift forum zag ik wel dat ze met een aangepaste versie voor de M1 komen in de december release. Dat zou de moeite van het afwachten waard zijn, een geoptimaliseerde versie kon weleens erg veel schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap best dat het gaaf is om direct op die M1-trein te springen, maar er zijn ook genoeg redenen om het nog even af te wachten.

De basis is natuurlijk super: snel, goede batterijduur, aangepaste apps van Apple.

Maar er zijn genoeg apps nog niet aangepast, bovendien verwacht ik voor de komende MacBook Air wel wat slankere bezels, of een slanker design wat weer meer richting MacBook 12” gaat.

Ik sta ook te trappelen voor een nieuwe MacBook, maar ergens denk ik: laat ik maar niet, zoals bijvoorbeeld bij de eerste iPad, direct mee gaan en voor de 2e generatie gaan.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:28

Zelf wel goede ervaringen met de Aukey laders. https://www.amazon.nl/dp/..._em_r_mt_dp_7CjYFbG1ZFCM5\

Of deze bij onze Duitse vrienden:

https://www.amazon.de/-/n...ey&qid=1606981502&sr=8-18

[ Voor 24% gewijzigd door Mrk87 op 03-12-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:06
Zeker ! Dit is een goede oplader voor een mooie prijs: Is van Anker een officiële store binnen AliExpress
https://a.aliexpress.com/_mLieptP
Als er een aanbieding is kun je hem soms wel eens scoren voor rond de 25 euro en snelle levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33
janklp schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:07:
[...]

Ontzettend bedankt voor je bevindingen! Heel waardevolle informatie. Het komt regelmatig voor dat ik 3-4 uur achter elkaar Zwift. Als ik dan lees dat de processor toch richting de 100 graden gaat dan lijkt het me misschien toch veiliger om de Pro te nemen.

Op het Zwift forum zag ik wel dat ze met een aangepaste versie voor de M1 komen in de december release. Dat zou de moeite van het afwachten waard zijn, een geoptimaliseerde versie kon weleens erg veel schelen.
Als je vergelijkingsvideos bekijkt zou een pro rond de 75 a 80 graden zitten waar de air 93/100 graden zit...
Als je inderdaad vaak 3 a 4 uur swift gaat bedrijven zou de pro de beste keuze zijn. Ik verwacht niet dat een geoptimaliseerde versie hier veel verschil in gaat brengen. Je gaat misschien meer FPS zien, maar 100% load blijft waarschijnlijk.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valinor
Let wel op, dit is de 60w. Je hebt ook een 65w die best wat kleiner is qua formaat. (Heb beide liggen) Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat , maar wilde het even aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jhpZCn7qjD9Lp9Vwh4Zj8OhbaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpibzSAuCwG99iZrg4jqki6L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHERAK3QAvJaYzg1mg_aa4QMvt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLV4wjWG1QVLEc0KitCT1MzM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door Valinor op 03-12-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalnootX
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ik heb ook een Macbook Air M1 besteld, base versie met 8GB.
Mijn huidige Macbook White stamt uit 2010 en is nu toch wel aan vervanging toe :P

Ga de Air voornamelijk gebruiken voor internet, mail, muziek (rekordbox, Traktor) en voor Acrobat Pro + wat basic Illustrator en After Effects.
Heel misschien nog wat Ableton.

Alleen nog even wachten op native support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik was weg van die witte @WalnootX En eigenlijk nog steeds.. na macbook late 2008 zien ze eigenlijk nog allemaal hetzelfde eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
ben2513 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:54:
[...]

[Afbeelding]
BTT is geweldig! In de middenbalk komt zelfs mijn volgende kalenderafspraak.
Ook zitten al mijn keyboard shortcuts hierin voor window management.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU0p2iwM9jePrBbHHP21FXh30aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjzgJLA3pnE1j7EOg5ai59zT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit hier ongeduldig te wachten om van mijn Intel MBP over te schakelen, maar mijn dev stack heeft nog geen rosetta en/of native support; docker, goland, Go, ...
Maar wat een machine! Draait zelfs Age of Empires: Definitive Edition op de Big Sure Beta via Crossover! }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Nindustries op 04-12-2020 09:24 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
THE_BASE schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:36:
Ik snap best dat het gaaf is om direct op die M1-trein te springen, maar er zijn ook genoeg redenen om het nog even af te wachten.

De basis is natuurlijk super: snel, goede batterijduur, aangepaste apps van Apple.

Maar er zijn genoeg apps nog niet aangepast, bovendien verwacht ik voor de komende MacBook Air wel wat slankere bezels, of een slanker design wat weer meer richting MacBook 12” gaat.

Ik sta ook te trappelen voor een nieuwe MacBook, maar ergens denk ik: laat ik maar niet, zoals bijvoorbeeld bij de eerste iPad, direct mee gaan en voor de 2e generatie gaan.
Exact mijn gedachte. Ik wil echt heel graag. Stond gisteren nog bij Amac erg te twijfelen. Maar ik ben zeer benieuwd waar Apple komend jaar mee gaat komen. Ik hoop op een 14" model met redesign. En ook erg benieuwd naar de echte pro chips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:24

Deze week 2 ritjes van 1,5 uur gereden op Zwift met de Air M1. Ging perfect

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
aschja schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:06:
[...]

Exact mijn gedachte. Ik wil echt heel graag. Stond gisteren nog bij Amac erg te twijfelen. Maar ik ben zeer benieuwd waar Apple komend jaar mee gaat komen. Ik hoop op een 14" model met redesign. En ook erg benieuwd naar de echte pro chips.
Je moet gewoon kopen wat je op dit moment nodig hebt. Als de huidige modellen niet voldoen aan je eisen, dan moet je nog even wachten. Je mag aannemen dat er altijd iets nieuwers en beters/snellers zal zijn het volgende jaar. Je kunt dan het gevoel hebben dat je altijd een verkeerde koop hebt gedaan, maar zo moet je niet kijken. Als het nu voldoet aan je eisen, is het een prima moment om te kopen. Over een paar generaties koop je dan de nieuwste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik wil discussie hoeveel geheugen heb ik nodig niet herstarten maar het volgende meer als info:

Ik heb zojuist mijn Air met 16GB binnen.. na registratie dus 1e keer boot, zonder ook maar iets open te hebben: geheugengebruik, 7,80 GB bestanden in cache 6.70 GB. Het wordt dus wel gelijk goed gebruikt.

Andere bevindingen na 15min:

Ik ben weg van Space Gray
Even aanzetten en beginnen is niet meer....Je moet aardig wat stappen doorlopen
Gewicht verschil tussen de Air en late 2013 MacBookPro 13 inch valt echt niet op
Ik moet wennen aan keyboard maar eerste indruk is goed. Vind MBP 13 lekkerder tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
honey schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:48:
[...]

Je moet gewoon kopen wat je op dit moment nodig hebt. Als de huidige modellen niet voldoen aan je eisen, dan moet je nog even wachten. Je mag aannemen dat er altijd iets nieuwers en beters/snellers zal zijn het volgende jaar. Je kunt dan het gevoel hebben dat je altijd een verkeerde koop hebt gedaan, maar zo moet je niet kijken. Als het nu voldoet aan je eisen, is het een prima moment om te kopen. Over een paar generaties koop je dan de nieuwste.
Ik kan je deels gelijk geven. Mijn laptop voldoet nog prima. Illustrator begint af en toe te sputteren, vandaag dat ik aan het orienteren ben. Ik ben werkzaam in Design en de looks van een laptop vind ik net zo belangrijk. Dat is immers ook mijn werk. De huidige designtaal gaat al een geruime tijd mee, dus wacht ik nog even af. Natuurlijk voldoen de huidige modellen aan mijn eisen. Sterker nog, die lopen rondjes om mijn 2015 Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
aschja schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:38:
[...]

Ik kan je deels gelijk geven. Mijn laptop voldoet nog prima. Illustrator begint af en toe te sputteren, vandaag dat ik aan het orienteren ben. Ik ben werkzaam in Design en de looks van een laptop vind ik net zo belangrijk. Dat is immers ook mijn werk. De huidige designtaal gaat al een geruime tijd mee, dus wacht ik nog even af. Natuurlijk voldoen de huidige modellen aan mijn eisen. Sterker nog, die lopen rondjes om mijn 2015 Macbook Pro.
Als je het nu nog kunt doen met je oude MacBook, dan zou ik ook nog even wachten. Ik verwacht dat een 14 inch toch wel veel fijner en mooier is. Het is mijn eerste MacBook en zit al een paar jaar te wachten op een geschikt model. Het is nu steeds behelpen op een iPad. Het zware werk doe ik op een PC. Vandaar dat ik nu instap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
Quakie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:03:
Ik wil discussie hoeveel geheugen heb ik nodig niet herstarten maar het volgende meer als info:

Ik heb zojuist mijn Air met 16GB binnen.. na registratie dus 1e keer boot, zonder ook maar iets open te hebben: geheugengebruik, 7,80 GB bestanden in cache 6.70 GB. Het wordt dus wel gelijk goed gebruikt.

Andere bevindingen na 15min:

Ik ben weg van Space Gray
Even aanzetten en beginnen is niet meer....Je moet aardig wat stappen doorlopen
Gewicht verschil tussen de Air en late 2013 MacBookPro 13 inch valt echt niet op
Ik moet wennen aan keyboard maar eerste indruk is goed. Vind MBP 13 lekkerder tikken
Het wordt inderdaad gebruikt maar uit de tests die ik heb gezien gebruikt de 16gb sws meer maar qua prestaties is het verschil niet heel groot.

Ik heb de mijne net ontvangen. Eerste mac ooit en 1 ding wat mij gelijk een beetje frustreert is de iso toetsenbord layout..... Misschien had ik toch maar een mailtje naar surfspot moeten sturen met een ansi toetsenbord verzoek..... Maarja te laat nu en vind het zonde om te retourneren puur voor 1 knop. (Enter/return knop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Geruchten spreken over 14 inch met micro led achter de schermen ipv lcd.. Genoeg die dan weer gaan zeggen je moet geen versie1 kopen omdat versie1 altijd productie fouten vertoond.

Kortom, er komt altijd wat nieuws, er is altijd een risico. Koop wanneer je het zelf een geschikte tijd vindt (maar check wel de tijd tov kans op nieuwe modellen.)

Ik kon bijv prima uit de voeten op mijn late 2013 13 inch macbookpro. De fanloze design van de air gaf gelijk de doorslag om tot koop over te gaan.

@D2FValinor inderdaad, verschil is (nog) niet groot...maar goed plan voor mij is weer minimaal 7 jaar.. Ook onnodig swap naar ssd vind ik persoonlijk belangrijk en ik had het budget ervoor. Was een keuze of 16GB of 512GB.
Voor mij is extra 10 dagen waard qua layout. Ik heb mijn air ook zojuist binnen gekregen en het is naast enter ook de shift knop. Check op de site maar wat precies het verschil is. Ik vind het een drama met blind tikken.. Een keer de fout gemaakt met een vorige Air, nooit meer. Dan maar langer wachten.

[ Voor 35% gewijzigd door Quakie op 04-12-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
janklp schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:07:
[...]

De m1 wordt ook echt geen 100 graden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online

Een goede budget optie is de 45w usb c lader van de action. Verbaas me over hoe snel deze de Mac volgooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
D2FValinor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:49:
[...]

Het wordt inderdaad gebruikt maar uit de tests die ik heb gezien gebruikt de 16gb sws meer maar qua prestaties is het verschil niet heel groot.

Ik heb de mijne net ontvangen. Eerste mac ooit en 1 ding wat mij gelijk een beetje frustreert is de iso toetsenbord layout..... Misschien had ik toch maar een mailtje naar surfspot moeten sturen met een ansi toetsenbord verzoek..... Maarja te laat nu en vind het zonde om te retourneren puur voor 1 knop. (Enter/return knop)
Ik denk dat je snel zult wennen aan deze layout. Ik wist niet eens dat er verschillende layouts zijn. Hier thuis hebben we twee x iso en 2 x ansi. Op allemaal type ik met plezier en sinds enkele weken weet ik pas dat ze anders zijn (tot ik het hier las dat het een 'dingetje' is). Het is me nooit bewust opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 15:23
WouterL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:24:
[...]

De m1 wordt ook echt geen 100 graden..
Hoezo niet? Dat is wel wat bij mij wordt aangegeven als ik 3D apps draai. In ieder geval 97 graden.

Of bedoel je de body vs de processor?

[ Voor 7% gewijzigd door MailMan op 04-12-2020 23:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dancing_Animal
WouterL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:27:
[...]

Een goede budget optie is de 45w usb c lader van de action. Verbaas me over hoe snel deze de Mac volgooit.
Sluit er gelijk een brandverzekering bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:55
Dancing_Animal schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:13:
[...]

Haha idd, ik gebruik echt alleen origineel Apple spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Dancing_Animal schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:13:
[...]

Beetje dom geblaat. Deze laders hebben een Duitse veiligheids certificering (dus geen CE, daadwerkelijk getest).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geprüfte_Sicherheit

Maar prima joh. Doe je ding.

[ Voor 11% gewijzigd door WouterL op 05-12-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
iMode schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:21:
[...]

Haha idd, ik gebruik echt alleen origineel Apple spul
Niet om het een of ander. Maar dan ben je werkelijk een iSheep... 8)7 Er is werkelijk waar een legio aan veilige en goede third party opties beschikbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door WouterL op 05-12-2020 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
WouterL schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:04:
[...]

Beetje dom geblaat. Deze laders hebben een Duitse veiligheids certificering (dus geen CE, daadwerkelijk getest).
TÜV certificering zegt alleen weinig over de efficiëntie van de lader. Maar om ze onbetrouwbaar te noemen is inderdaad onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
tweegroenethee schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:35:
[...]

TÜV certificering zegt alleen weinig over de efficiëntie van de lader. Maar om ze onbetrouwbaar te noemen is inderdaad onzin.
Dat is zeker waar. Het zal voor tien euro zeker niet de crème de la crème zijn, maar anekdotisch vind ik het ding goed presteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweegroenethee
Ik ben zelf tevreden over RAVPower van 90W waarmee je twee apparaten tegelijk kunt opladen. Hij is ook wat compacter dan de standaard 30W lader van Apple. Hier een versie met 2x usb-c: https://www.amazon.de/-/e...k-Nintendo/dp/B08CVCFVJY/

Kost wel 50 euro, maar is het zeker waard in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
tweegroenethee schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:35:
[...]

Als ze ook getest en gecontroleerd zijn op veiligheid (dus ook uit elkaar geschroefd), dan heb je gelijk. Electronica uit China (van Ali) was voor mij tot nu toe gevaarlijke troep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:55
WouterL schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:06:
[...]
Niet om het een of ander. Maar dan ben je werkelijk een iSheep... 8)7 Er is werkelijk waar een legio aan veilige en goede third party opties beschikbaar.
Een iSheep? Haha nee hoor ik ben gewoon mij zelf :+

Ik gebruik gewoon de originele lader die bij mijn MacBook Air M1 2020 is geleverd.

Voor mijn iPhone 12 heb ik de MagSafe + 20W Apple lader gekocht. Die paar euro kan er ook nog wel vanaf bij een toestel prijs van +1000,- Euro.

De woning van mijn neef is vorige maand volledig afgebrand door kortsluiting in een telefoon lader.
In mijn huis komt dus alleen origineel en goedgekeurd spul in het stopcontact :P

Ik slaap iig een stuk prettiger met origineel spul en een paar rookmelders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
iMode schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:53:
[...]
De woning van mijn neef is vorige maand volledig afgebrand door kortsluiting in een telefoon lader.
In mijn huis komt dus alleen origineel en goedgekeurd spul in het stopcontact :P

Uiteraard staat het ieder vrij te kopen wat hij/zij prettig vindt, maar het punt van @WouterL ging juist over de goedkeuring (CE, TüV). Het wil niet zeggen dat als het niet-origineel Apple is, dat het niet is goedgekeurd. Kan dus ook prima veilig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
honey schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:29:
[...]

Als ze ook getest en gecontroleerd zijn op veiligheid (dus ook uit elkaar geschroefd), dan heb je gelijk. Electronica uit China (van Ali) was voor mij tot nu toe gevaarlijke troep.
Dat is het voordeel van de Duitse vrijwillige certificering. Die is daadwerkelijk getest op veiligheid. CE is niks anders dan een eigen verklaring over het feit dat het stuk elektronica is gebouwd naar Europese veiligheidsstandaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
[...]

Ik gebruik gewoon de originele lader die bij mijn MacBook Air M1 2020 is geleverd.

Voor mijn iPhone 12 heb ik de MagSafe + 20W Apple lader gekocht. Die paar euro kan er ook nog wel vanaf bij een toestel prijs van +1000,- Euro.

Alles wat aan het elektriciteitsnet hangt heeft de potentie om kortsluiting te veroorzaken. Laders die verantwoord in elkaar zijn geschroefd verkleinen die kans wel. Een Apple original logo verandert daar helaas niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuup
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:26
De tijd op het inlogscherm klopt niet bij mij (9 uur verschil). Na het inloggen staat vervolgens wel de juiste tijd. In de instellingen staan de juiste regio etc. aangegeven. Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dancing_Animal
WouterL schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:43:
[...]

Alles wat aan het elektriciteitsnet hangt heeft de potentie om kortsluiting te veroorzaken. Laders die verantwoord in elkaar zijn geschroefd verkleinen die kans wel. Een Apple original logo verandert daar helaas niks aan.
Doe eens iets vriendelijker. Je noemt mensen iSheep en hebt het tegen mij over dom geblaat. Dan ben ik nu aan de beurt.
Behoorlijk dom en eigenwijs geblaat als je denkt dat een logo zomaar geplaatst mag worden.

Een officieel logo, of dat nou Mercedes of Apple is, mag er pas op staan als het product dat ook is. De meerwaarde van een product met dat logo verdient het niet zomaar.
Officiële laders en kabels kunnen ook met het device communiceren om bijvoorbeeld te weten dat het vol is en dat de lader niet door blijft laden. Was van de week nog bij Bij de brandweer. Woningbrand door slechte tabletlader.

Even een interessant artikel over iPhone-laders : Study finds 98% of fake Apple power leads risk causing fatal 'electric shocks or house fires'
En deze over MacBook-laders. http://www.righto.com/201...-teardown-surprising.html

[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 05-12-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

Wokker

De avond wokkel

Net mijn nieuwe MacBook Air M1 opgehaald. Ik probeer alles weer te installeren. Echter krijg ik de spotify installer niet aan de praat. Hier in het topic lees ik dat mensen Spotify wel draaiend hebben gekregen. Hoe hebben jullie dat gedaan? :)

Nvm, blijkbaar was rosseta 2 nog niet (goed) geïnstalleerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Wokker op 05-12-2020 16:39 ]

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Laatst online: 10:43
ekuup schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:08:
De tijd op het inlogscherm klopt niet bij mij (9 uur verschil). Na het inloggen staat vervolgens wel de juiste tijd. In de instellingen staan de juiste regio etc. aangegeven. Heeft iemand een idee hoe dit kan?
https://discussions.apple.com/thread/7145520
Dancing_Animal schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:04:
[...]

Doe eens iets vriendelijker. Je noemt mensen iSheep en hebt het tegen mij over dom geblaat. Dan ben ik nu aan de beurt.
Behoorlijk dom en eigenwijs geblaat als je denkt dat een logo zomaar geplaatst mag worden.

Een officieel logo, of dat nou Mercedes of Apple is, mag er pas op staan als het product dat ook is. De meerwaarde van een product met dat logo verdient het niet zomaar.
Officiële laders en kabels kunnen ook met het device communiceren om bijvoorbeeld te weten dat het vol is en dat de lader niet door blijft laden. Was van de week nog bij Bij de brandweer. Woningbrand door slechte tabletlader.

Even een interessant artikel over iPhone-laders : Study finds 98% of fake Apple power leads risk causing fatal 'electric shocks or house fires'
En deze over MacBook-laders. http://www.righto.com/201...-teardown-surprising.html
Dat betekent echter niet dat een andere merklader zonder Apple-logo niet kan communiceren met het device. Een fatsoenlijke USB-c-lader kan gewoon prima communiceren met een device om te bepalen hoeveel V en hoeveel A er doorheen mag lopen. Dat is namelijk deel van de USB-c spec. Als een lader zich daar gewoon aan houdt (wat veel merkladers echt wel doen, behalve die van Nintendo's Switch want ze hebben wat geks gedaan bij Nintendo :+ ) dan laadt jouw device dikke prima op.

Niet elke non-Apple-lader is automatisch een fire hazard bij je Apple-device. Noch bij elk ander device. Gewoon een fatsoenlijk model kopen, eventueel van Apple of van een ander reputable brand en je zit wel snor.

[ Voor 71% gewijzigd door Merethil op 05-12-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Merethil schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:19:
[...]

https://discussions.apple.com/thread/7145520

[...]

Dat betekent echter niet dat een andere merklader zonder Apple-logo niet kan communiceren met het device. Een fatsoenlijke USB-c-lader kan gewoon prima communiceren met een device om te bepalen hoeveel V en hoeveel A er doorheen mag lopen. Dat is namelijk deel van de USB-c spec. Als een lader zich daar gewoon aan houdt (wat veel merkladers echt wel doen, behalve die van Nintendo's Switch want ze hebben wat geks gedaan bij Nintendo :+ ) dan laadt jouw device dikke prima op.

Niet elke non-Apple-lader is automatisch een fire hazard bij je Apple-device. Noch bij elk ander device. Gewoon een fatsoenlijk model kopen, eventueel van Apple of van een ander reputable brand en je zit wel snor.
Klopt. Een merklader van een bekend kan net zo goed zijn. Maar pas op met onbekende merken waar een Tüv of CE (er zijn twee CE varianten) op geplakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Dancing_Animal schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:29:
[...]

Klopt. Een merklader van een bekend merk is net zo goed. Maar pas op met onbekende merken waar een Tüv of CE (er zijn twee CE varianten) op geplakt is.
Dat is zeker een goed punt. Maar het heeft dus weinig te maken met officiële laders zoals jij in je post benoemde (dat heb ik maar even opgevat als "Lader van het merk van het device" oid), en meer met fatsoenlijke laders. Misschien om het even voor sommigen, maar ik las het op die manier en wilde dus even verduidelijken dat je dus niet per sé merkspecifiek hoeft te werken met dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Dancing_Animal schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:29:
[...]

Klopt. Een merklader van een bekend kan net zo goed zijn. Maar pas op met onbekende merken waar een Tüv of CE (er zijn twee CE varianten) op geplakt is.
Je mag inderdaad best kritisch zijn. Dat ontken ik niet. Maar een action lader automatisch bestempelen als ‘gevaarlijk’ terwijl het gewoon een gs gecertificeerde adapter is, is gewoon zeer gechargeerd en onwaar.
Mijn advies zou ook niet direct zijn om een 0.90 cent lader van AliExpress te plukken.

[ Voor 8% gewijzigd door WouterL op 05-12-2020 16:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
This is insane. The M1-based MacBooks don’t even blink when the display configuration changes.

https://twitter.com/andre.../1334573243009822721?s=20

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-09 10:14
Heb de MacBook Air base 8 gb nu een week in gebruik. Kan niks anders zeggen dan dat het een waanzinnig ding is. Eerste paar dagen even wennen aan ISO keyboard, maar inmiddels gewend. Toetsenbord typt heel fijn. Batterij is heel goed, momenteel stop ik met opladen bij 80% en laad ik hem weer op rond de 25%. Hoop zo hiermee the battery life span zo lang mogelijk te houden. Scherm is goed.

Ik gebruik hem voor lichte activiteiten als browsen met meerdere tabs, meerdere office apps, spotify, mail, agenda en geen probleem gehad met de ram. Ook heb ik Football Manager 2021 gedownload erop en die draait heel soepel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mixpower
WouterL schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:32:
[...]

Je mag inderdaad best kritisch zijn. Dat ontken ik niet. Maar een action lader automatisch bestempelen als ‘gevaarlijk’ terwijl het gewoon een gs gecertificeerde adapter is, is gewoon zeer gechargeerd en onwaar.
Mijn advies zou ook niet direct zijn om een 0.90 cent lader van AliExpress te plukken.
Dat spul van de action word gewoon groot ingekocht in China zonder dat er enige EU of Tüv keuring aan te pas is gekomen, en in China heeft bijna iedere lader alle keurmerken die je maar kan bedenken en daar is niets veilig aan. Je bent uiteraard vrij om te kopen wat je wilt maar ik zou zelf met dit soort producten het risico niet willen nemen, het is namelijk al meer dan eens aangetoond dat die goedkope laders levensgevaarlijk kunnen zijn.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:54
[...]

Hmmm was het niet Apple die een paar jaar terug diverse laders moest terughalen omdat ze ....eeeuh gevaarlijk konden zijn?
https://support.apple.com/en-au/ac-wallplug-adapter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aschja
Als jullie allemaal klaar zijn met iSheep geblaat over third party opladers, kunnen we weer on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Mixpower schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:36:
[...]

Dat spul van de action word gewoon groot ingekocht in China zonder dat er enige EU of Tüv keuring aan te pas is gekomen, en in China heeft bijna iedere lader alle keurmerken die je maar kan bedenken en daar is niets veilig aan. Je bent uiteraard vrij om te kopen wat je wilt maar ik zou zelf met dit soort producten het risico niet willen nemen, het is namelijk al meer dan eens aangetoond dat die goedkope laders levensgevaarlijk kunnen zijn.
Behalve dan dat deze laders Duits actief zijn gekeurd. Goed verhaal verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
WouterL schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:31:
[...]

Welke is het specifiek? Ik heb wel interesse! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Bushie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:59:
[...]

Hmmm was het niet Apple die een paar jaar terug diverse laders moest terughalen omdat ze ....eeeuh gevaarlijk konden zijn?
https://support.apple.com/en-au/ac-wallplug-adapter
Ook daar wordt weleens een produciefout gemaakt en netjes teruggeroepen. Maar dat is wel een uitzondering en bij de goedkope laders is het meer regel. En die roepen het dan niet terug.
Dus gebruik vooral het argument “Apple maakt ook slechte adapters dus ik kan net zo goed een goedkope kopen”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dancing_Animal
[...]

Het bagataliseren druipt weer van je reactie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Merethil schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:31:
[...]

Dat is zeker een goed punt. Maar het heeft dus weinig te maken met officiële laders zoals jij in je post benoemde (dat heb ik maar even opgevat als "Lader van het merk van het device" oid), en meer met fatsoenlijke laders. Misschien om het even voor sommigen, maar ik las het op die manier en wilde dus even verduidelijken dat je dus niet per sé merkspecifiek hoeft te werken met dit soort zaken.
Met officiële lader en kabels doelde ik eigenlijk ook op MFI certified, maar ik probeerde mijn post compact te houden. Zoals ik ook in eerste instantie niet meldde dat er weleens iets van Apple teruggeroepen wordt omdat en daar kwam dus iemand anders mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mixpower
[...]

En hoe weet je dat zo zeker, omdat het op de verpakking staat? Over naïef gesproken.. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:24
Laat een ieder lekker z'n eigen lader kopen, iSheep of niet. Misschien nu weer gewoon over op de Macbook Air M1 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
lexuzu schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:14:
Laat een ieder lekker z'n eigen lader kopen, iSheep of niet. Misschien nu weer gewoon over op de Macbook Air M1 ?
Ja open anders een apart topic over alternatieve opladers anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:04
Ik heb een incase hoes gekocht via Apple voor de air alleen is die net iets te groot. Aan de bovenkant heb ik 4 cm over.

https://www.apple.com/nl/...2c3959ce86bede103529531bf

Welke passende hoes raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 14:07
aalekss schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:21:
[...]

Ja heb ik ook gehad. Paar weken geleden had ik ook al problemen met bestellen van iPhone. Even wachten en dan staat je order erin. Website werkt trouwens vaak traag en ik moet vaak een tweede keer inloggen.
Mijn order heeft er weken juist ingestaan, maar nu dus niet meer. Ik heb tussentijds mijn Apple ID geüpdatet van een Gmail naar iCloud adres. Ik dacht eerst dat dit de oorzaak was voor het verdwijnen maar het feit dat ik 'm ook niet meer handmatig kan vinden met combinatie e-mail en ordernummer geeft toch te denken dat het los staat van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raidlabs
Agostino schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:28:
Ik heb een incase hoes gekocht via Apple voor de air alleen is die net iets te groot. Aan de bovenkant heb ik 4 cm over.

Ik gebruik al jaren een eenvoudige maar degelijke sleeve van CaseLogic. Iets wat hierop lijkt:
https://www.caselogic.com...eeve-_-laps_-_213_-_black. Erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Mixpower schreef op zondag 6 december 2020 @ 03:00:
[...]

En hoe weet je dat zo zeker, omdat het op de verpakking staat? Over naïef gesproken.. :+
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:04
raidlabs schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:31:
[...]

Ik gebruik al jaren een eenvoudige maar degelijke sleeve van CaseLogic. Iets wat hierop lijkt:
https://www.caselogic.com...eeve-_-laps_-_213_-_black. Erg tevreden over.
Die zit er wel strak omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
Agostino schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:18:
[...]

Die zit er wel strak omheen?
Kan ik nog niet beoordelen voor de Air, want die moet nog worden geleverd. Wel gebruik 'm naar tevredenheid voor mijn huidige MBP 13 inch, daar sluit de case in ieder geval goed aan. Ik verwacht dat dit voor de Air niet anders zal zijn omdat de afmetingen ongeveer hetzelfde zijn. :-)

[ Voor 19% gewijzigd door raidlabs op 06-12-2020 13:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:De discussie over de kwaliteit van third-party laders is hier offtopic, en past beter in een eigen topic. Graag weer ontopic over de MacBook Air (M1) zelf :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Sleeves van MW zijn perfect passend en speciaal voor de Air.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Hoeveel batterij verliezen jullie in de nacht met de nieuwe Air?

12 uur slaap is 6% verlies..zie niks geks als ik pmset -g assertions raad pleeg. Ik heb sinds vrijdag dus kan misschien nog verbeteren... ook kan ik die 6% niet goed inschatten..
Ik houd altijd oude referentie aan waarin Apple zei dat een Mac 30 dagen moet kunnen slapen en dat er dan nog voldoende batterij is om te starten/iets te doen.. Hierdoor schat ik nu dus in dat 6% veel is.

(Mijn oude 2013 MBP verloor jarenlang 24% in de nacht waardoor ik hem altijd afsloot.. Laatste jaar had ik het gefixt onder Mojave. Pakte hem soms dagen later en had niet het idee dat er zoveel batterij weg was. )

of toch door powerd? maar volgens assertions komt dit door dat display aan is.. en daar mag hij niet slapen wat logisch is...

System-wide power settings:
Currently in use:
powernap 1
sleep 1 (sleep prevented by powerd)
Sleep On Power Button 1
ttyskeepawake 1
tcpkeepalive 1
disksleep 10
standby 1
displaysleep 10

[ Voor 35% gewijzigd door Quakie op 06-12-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:22
Zit erg te twijfelen tussen de air m1 8gb 256gb of toch 512gb opslag.

En weet iemand of yourmacstore.nl echt betrouwbaar is het namelijk wel een smak
Geld

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13
deurklinkje schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:11:

Geld
Tja de vraag is natuurlijk of je al die storage nodig hebt. Werk je veel met grote bestanden (zoals video's of containers), of wil je alles per sé lokaal hebben, dan is het misschien wel een goed idee. Maar wanneer je het meeste in de cloud hebt staan middels selective sync dan is 256gb ruim voldoende.

En wat betreft youmacstore. ik heb er zelf nooit gekocht maar met 116 reviews op Google, 54 op tweakers, een lokaal telefoonnummer en de optie om via PayPal te betalen zit het volgens mij wel goed :)

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Geld
256GB is wel echt krap. Zeker als je af en toe ook games speelt.
Aan de andere kant als je verwacht je mac vaak als desktop thuis te gebruiken op een scherm/docking kom je wel weer uit met een externe hd. maar gebruik je hem voornamelijk mobiel dan wordt het wel krap (maar zeker niet onmogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-07 21:04

Geld
Ik heb ook zitten te twijfelen inderdaad vanwege de kosten. Toch heb ik gekozen voor 512GB. Je moet je realiseren dat je niet later nog even kunt upgraden met je Macbook en er toch een aantal jaar mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:37
Heeft iemand al eens een Time Machine backup van een vorige (intel) MacBook naar de M1 MacBook teruggezet? Gaat dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Laatst online: 18:35

Ik heb zelf de Woolnut leather sleeve en ben daar erg tevreden mee. Je betaalt wel iets meer (89 euro) maar dan heb je ook wat.
Ik hou zelf niet zo van ritsen en andere flappen die eraan zitten en ook niet van te grote cases. Deze zit perfect rondom mijn m1 MacBook Pro en ik kan hem er zo in en uit schuiven. Makkelijk en minimalistisch. Ook geschikt voor de air.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Fd1sk schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:54:
Heeft iemand al eens een Time Machine backup van een vorige (intel) MacBook naar de M1 MacBook teruggezet? Gaat dat werken?
Beetje half antwoord van mijn kant, want ik heb migratie op laatste moment gecanceld. Alles werd wel netjes gevonden. Migratie van Mac Intel naar Mac M1. Ook werd mijn time machine backup gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
Kvibe schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:03:
[...]

Ik heb zelf de Woolnut leather sleeve en ben daar erg tevreden mee. Je betaalt wel iets meer (89 euro) maar dan heb je ook wat.
Ik hou zelf niet zo van ritsen en andere flappen die eraan zitten en ook niet van te grote cases. Deze zit perfect rondom mijn m1 MacBook Pro en ik kan hem er zo in en uit schuiven. Makkelijk en minimalistisch. Ook geschikt voor de air.
Ik zie 99,- staan, waar koop jij 'm voor 89,- ?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Laatst online: 18:35
c-nan schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:41:
[...]

Ik zie 99,- staan, waar koop jij 'm voor 89,- ?
appelhoes

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AfroAbel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-09-2024
Na lang wikken en wegen vandaag besloten om mijn trouwe 15' Macbook Pro 2016 (1e gen touchbar) in te ruilen voor een M1 Macbook Air.
Begin me de laatste maanden meer te ergeren aan het gewicht en de batterijduur is ook niet wat ik er van zou willen, dus een Air met super goede batterij is een mooie overstap. (dat die air ongeveer 50% van de aanschaf van mijn voorige mbp is, is mooi meegenomen)

Vraagje voor iedereen hier: hebben jullie een volledige schone install gedaan of alles via een time machine backup/migration assistant overgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Aan welke externe monitor hebben jullie de Macbook Air m1 hangen? Ik wil een LG 32lu950w aanschaffen. Maar die dingen zijn overal uitverkocht. Lijkt me handig in combinatie met Thunderbolt 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-09 19:13
Vandaag besloten de overstap te maken van mijn Macbook Pro 2015 (13") naar de M1 Air, aangezien ik er veel goede verhalen over hoor. Erg benieuwd naar het verschil in performance. Hoop dat hij niet al te warm wordt met het kijken van bijvoorbeeld meerdere streams (Netflix/Twitch). Van dat multitasken kreeg mijn 2015 Pro het af en toe wel warm van de laatste tijd. De Air lijkt me vooral een stuk comfortabeler typen gezien de platte body en uiteraard het gewicht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
@Alexknl daar mee word je m1 niet warm. Bij mijn air heb ik rond 10% cpu load bij het afspelen van 4K YouTube, Netflix of appletv content. Komt door speciale decoders en encoders in soc.
Enige waarbij mijn air echt warm wordt is tot nu toe (nog geen week in huis) bij SamuraiJack 😂. Een arcade game 👌🏻

[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 08-12-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52
Vandaag M1 base model binnen gekregen. Eerste indrukken: wow, alles werkt lekker vlotjes, 4K streamen op YouTube geen probleem, grote pagina's scrollen zonder haperen (had een 2015 12" Macbook).
TouchId om in te loggen werkt ook mooi!

Benieuwd hoe lang die accu mee gaat. Zetten jullie hem uit, of gewoon de deksel dicht?
En met deksel dicht, blijft ie dan net als een iPad dagen "vol"?

[ Voor 9% gewijzigd door matthijst op 08-12-2020 18:20 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Pagina: 1 ... 8 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.