Weet niet waar je woont maar als je twijfelt zou ik in de winkel gaan kijken. Niks is beter dan in het echt zieniwaarden schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:35:
[...]
Heeft iemand zo'n soort foto van een space grey variant, ik twijfel welke kleur ik wil, zilver of space grey.
Ik heb al eens een zilveren MBP gehad en als ik zo deze foto zie vind ik silver erg strak, maar op de website vind ik de space grey versie ook wel nice. Ik kan alleen geen fatsoenlijke real life foto vinden, alles op google is van reviews en op 1 of andere manier wel bewerkt ofzo.
Gewoon een goed verlichte foto in thuissituatie zonder poespas.
Net mijn MacBook Air in gebruik genomen. Damn, die is echt super snel. Ben echt onder de indruk van de prestatie.
(MBA M1 16GB RAM en 7core GPU)
(MBA M1 16GB RAM en 7core GPU)
Onder led-verlichting maar misschien heb je er wat aan. Edit: witbalans aangepastiwaarden schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:35:
[...]
Heeft iemand zo'n soort foto van een space grey variant, ik twijfel welke kleur ik wil, zilver of space grey.
[..]
Gewoon een goed verlichte foto in thuissituatie zonder poespas.
:strip_exif()/f/image/nFjPc2FA88KXJe1hOzjpLQRb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X0COnW6RPhiKZ4lU0pbvQ68t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door bite op 23-11-2020 19:48 ]
Voor degene die het interesseert; de Affinity suite is nu in de aanbieding. Mocht je, net als ik, van het gehele Adobe creative cloud gebeuren af willen.
Bijkomend voordeel dat Affinity wel al hun programma's (Photo, Designer en Publisher) native op de M1 chip hebben draaien.
Bijkomend voordeel dat Affinity wel al hun programma's (Photo, Designer en Publisher) native op de M1 chip hebben draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door XeroFox op 23-11-2020 19:49 ]
Interessante video over 8GB vs 16GB:
YouTube: 8GB vs 16GB M1 MacBook Pro - How much RAM do you NEED?!
8GB komt dus prima mee! Zelf neig ik naar 8GB omdat ik geen power user ben en zelden meerdere zware apps tegelijk open heb staan maar desondanks twijfel ik een beetje. in 2012 kocht ik namelijk ook een 8GB versie ipv 4GB en daar heb ik nu in 2020 geen spijt van..stel je voor in 2020 4GB memory
Wat is trouwens de reden dat zoveel hier bij Apple zelf bestellen? Ik zie daar dat je dan 1 tot 2 weken moet wachten maar de grote (web)shops in Nederland hebben de meeste modellen gewoon op voorraad volgende dag in huis.
8GB komt dus prima mee! Zelf neig ik naar 8GB omdat ik geen power user ben en zelden meerdere zware apps tegelijk open heb staan maar desondanks twijfel ik een beetje. in 2012 kocht ik namelijk ook een 8GB versie ipv 4GB en daar heb ik nu in 2020 geen spijt van..stel je voor in 2020 4GB memory
Wat is trouwens de reden dat zoveel hier bij Apple zelf bestellen? Ik zie daar dat je dan 1 tot 2 weken moet wachten maar de grote (web)shops in Nederland hebben de meeste modellen gewoon op voorraad volgende dag in huis.
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
OnderwijskortingMelkaz schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:03:
8GB komt dus prima mee! Zelf neig ik naar 8GB omdat ik geen power user ben en zelden meerdere zware apps tegelijk open heb staan maar desondanks twijfel ik een beetje. in 2012 kocht ik namelijk ook een 8GB versie ipv 4GB en daar heb ik nu in 2020 geen spijt van..stel je voor in 2020 4GB memory![]()
To boldly go where no man has gone before...
Het is natuurlijk een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt, maar toch. Ik heb Apple sales support per chat eens de vraag gesteld wat ze adviseerden. Ze adviseerden voor 16gb te gaan bij gebruik van verschillende programma’s tegelijkertijd (Excel met grotere bestanden, browsen met meerdere tabs en meerdere extensies, verder huis tuin en keuken fotobewerking en nog notities en agenda geopend). Wetend wie het advies geeft, verbaast me dat niet zo zeer maar wilde toch delen wat Apple ‘officieel’ dus adviseert itt wat sommige reviews lijken aan te tonen.Melkaz schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:03:
8GB komt dus prima mee! Zelf neig ik naar 8GB omdat ik geen power user ben en zelden meerdere zware apps tegelijk open heb staan maar desondanks twijfel ik een beetje. in 2012 kocht ik namelijk ook een 8GB versie ipv 4GB en daar heb ik nu in 2020 geen spijt van..stel je voor in 2020 4GB memory![]()
Even een anecdote van mijn kant (als iOS developer).
Afgelopen vrijdag heb ik een 8GB/512GB Air in ontvangst mogen nemen via werk, om zo onze apps te kunnen testen op de M1 chip. Ik werk in Xcode en heb als daily driver een 16'' MBPro. Tot mijn verbazing rent de Air rondjes om mijn 16'', blijft de air volledig cool en maakt ie geen geluid (wat natuurlijk logisch is zonder fan). Een dag werken in Xcode, google meet, slack, een zoom meeting, spotify, Tweetbot en tientallen tabjes in Safari blijken geen enkel probleem. De geheugendruk blijft de gehele dag in het groen, ook tijdens compileren (wat bizar genoeg een stuk sneller gaat op deze air).
Mijn vrouw is al een tijd aan het kijken naar een nieuwe Macbook, voornamelijk voor haar studie en het uitvoeren van fotobewerkingen. Ze heeft haar workflow (meerdere instanties van Affinity Photo en Albelli) op de Air gedaan en daarbij schoot de geheugendruk wél in het oranje (en zelfs rood). Zij heeft daarom dan ook de 16GB/1TB besteld.
Ik was er altijd van overtuigd dat mijn workflow de veeleisende van de twee zou zijn, maar dat lijkt deze Air toch te ontkrachten.
Afgelopen vrijdag heb ik een 8GB/512GB Air in ontvangst mogen nemen via werk, om zo onze apps te kunnen testen op de M1 chip. Ik werk in Xcode en heb als daily driver een 16'' MBPro. Tot mijn verbazing rent de Air rondjes om mijn 16'', blijft de air volledig cool en maakt ie geen geluid (wat natuurlijk logisch is zonder fan). Een dag werken in Xcode, google meet, slack, een zoom meeting, spotify, Tweetbot en tientallen tabjes in Safari blijken geen enkel probleem. De geheugendruk blijft de gehele dag in het groen, ook tijdens compileren (wat bizar genoeg een stuk sneller gaat op deze air).
Mijn vrouw is al een tijd aan het kijken naar een nieuwe Macbook, voornamelijk voor haar studie en het uitvoeren van fotobewerkingen. Ze heeft haar workflow (meerdere instanties van Affinity Photo en Albelli) op de Air gedaan en daarbij schoot de geheugendruk wél in het oranje (en zelfs rood). Zij heeft daarom dan ook de 16GB/1TB besteld.
Ik was er altijd van overtuigd dat mijn workflow de veeleisende van de twee zou zijn, maar dat lijkt deze Air toch te ontkrachten.
Ga ik proberen, alleen geen Apple store of Media Markt in de buurt dus moet even kijken waar ze nog meer liggen.Bigg Balls schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:11:
[...]
Weet niet waar je woont maar als je twijfelt zou ik in de winkel gaan kijken. Niks is beter dan in het echt zien
Bedankt, helaas geeft dit, voor mij, nog niet helemaal het goeie beeld, dat zal waarschijnlijk aan het led licht en de witte ondergrond liggen.bite schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:42:
[...]
Onder led-verlichting maar misschien heb je er wat aan. Edit: witbalans aangepast
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn ervaringen met de MBA batterij so far zijn echt bizar goed. Ding krijg je amper leeg.
Zojuist mijn MBA M1 van bol.com ontvangen. Speciaal daar besteld omdat er in de afbeeldingen specifiek stond "US layout", maar waar ik al bang voor was, gewoon de NL layout.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zVqNPXLpAJGx6E6C70QFDWuu.jpg?f=user_large)
Ik ga toch maar via Apple bestellen en wachten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zVqNPXLpAJGx6E6C70QFDWuu.jpg?f=user_large)
Zou je dat wel doen? De verschillen zijn minimaal. Zie ook dit antwoord. Ik heb zelf de Nederlandse (ISO) layout besteld, omdat het ook gewoon ‘international’ layout heeft, met enkel een paar kleine verschillen.Qun schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:54:
Zojuist mijn MBA M1 van bol.com ontvangen. Speciaal daar besteld omdat er in de afbeeldingen specifiek stond "US layout", maar waar ik al bang voor was, gewoon de NL layout.
[Afbeelding]
Het is dat ze geen 16gb/512gb hebben, daarom helaas wachten tot 9-19 dec.
Er zijn veel topics en foto’s, zoals deze. Zelfs als je de MacBook in het echt ziet, heeft licht veel invloed op het uiterlijk. Ik neem aan dat het ongeveer dezelfde kleur zal hebben als mijn iPad Pro in Space Grey.iwaarden schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:10:
[...]
Ga ik proberen, alleen geen Apple store of Media Markt in de buurt dus moet even kijken waar ze nog meer liggen.
[...]
Bedankt, helaas geeft dit, voor mij, nog niet helemaal het goeie beeld, dat zal waarschijnlijk aan het led licht en de witte ondergrond liggen.
Ik kan er gewoon niet mee overweg. Ik wil een lange shift links, de ` linksboven en een horizontale enter knop.honey schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:05:
[...]
Zou je dat wel doen? De verschillen zijn minimaal. Zie ook dit antwoord. Ik heb zelf de Nederlandse (ISO) layout besteld, omdat het ook gewoon ‘international’ layout heeft, met enkel een paar kleine verschillen.
Die kleine verschillen is precies waar het (voor mij) om gaat. Die bredere linker shift en de bredere enter zijn veel makkelijker te bereiken dan die kleine toetsen op een NL toetsenbord.honey schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:05:
[...]
Zou je dat wel doen? De verschillen zijn minimaal. Zie ook dit antwoord. Ik heb zelf de Nederlandse (ISO) layout besteld, omdat het ook gewoon ‘international’ layout heeft, met enkel een paar kleine verschillen.
Wat ik mij altijd afvroeg.. laten jullie de MacBook gewoon altijd aan de lader? Mijn oude mid-2014 (vorig jaar verkocht) had erg vele laadcycli, wat ik toen deed was van 20 tot 80 laden, leeg laten lopen tot 20, weer laden, etc.. maar dat is wel best stom, lol.
Ik gebruik hem (vooral nu) eigenlijk als desktop vervanging, dus het zal het mooist zijn als ik hem gewoon 24/7 kan laten laden. Dan hoef ik niet altijd met de kabels..
Ik gebruik hem (vooral nu) eigenlijk als desktop vervanging, dus het zal het mooist zijn als ik hem gewoon 24/7 kan laten laden. Dan hoef ik niet altijd met de kabels..
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Waarom dan een MacBook en niet een Mac Mini? Kunnen twee schermen aan.ben2513 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:11:
Wat ik mij altijd afvroeg.. laten jullie de MacBook gewoon altijd aan de lader? Mijn oude mid-2014 (vorig jaar verkocht) had erg vele laadcycli, wat ik toen deed was van 20 tot 80 laden, leeg laten lopen tot 20, weer laden, etc.. maar dat is wel best stom, lol.
I reject your reality and substitute my own
Ja klopt, daar ben ik er al veel van tegen gekomen, ook deze. Maar echt duidelijkheid geven ze niet. Als eerste is het natuurlijk persoonlijk wat je mooier vind. Daarnaast vinden veel mensen de space grey wat chiquer, maar als nadeel wel dat ie gevoelig is voor vette vingers. De silver ken ik eigenlijk al, heb een MBP 2011 gehad, en deze vind ik sowieso mooi, contrast met het toetsenbord vind ik beter.honey schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:09:
[...]
Er zijn veel topics en foto’s, zoals deze. Zelfs als je de MacBook in het echt ziet, heeft licht veel invloed op het uiterlijk. Ik neem aan dat het ongeveer dezelfde kleur zal hebben als mijn iPad Pro in Space Grey.
De ene foto vind ik de silver mooier en de andere de space grey, maar zo’n goeie foto als op de vorige bladzijde maar dan van een space grey ben ik nog niet tegen gekomen. Ik zou het jammer vinden om de “veilige” silver te nemen als ik de space grey eigenlijk mooier vind.
Zodra thuiswerken niet meer de norm is moet ik wel weer op kantoor gaan werken en fysiek onderwijs geven. Desktop is dus geen goede optie.nelizmastr schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:21:
[...]
Waarom dan een MacBook en niet een Mac Mini? Kunnen twee schermen aan.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
@honey als je blind tikt, is het verschil juist enorm groot. Ik heb 1 x een Macbook Air gehad met nl layout en nooit meer. Machine heb ik dus niet lang in bezit gehad. Ik wacht nu dus ook geduldig af voordat mijn Air met US layout komt. Is mijn wel een extra week, anderhalve week waard.
Zowel de shift als de enter knop bereik ik niet gelijk met NL layout, maar zijn uitgestrekte vingers en tikt niet lekker...Ik denk dat mijn woorden per minuut ook drastisch verminderd. Ik snap niet dat Apple nog steeds deze layout hier verkoopt. Ik kan niet 1,2,3 een merk op noemen met dezelfde layout.
Zowel de shift als de enter knop bereik ik niet gelijk met NL layout, maar zijn uitgestrekte vingers en tikt niet lekker...Ik denk dat mijn woorden per minuut ook drastisch verminderd. Ik snap niet dat Apple nog steeds deze layout hier verkoopt. Ik kan niet 1,2,3 een merk op noemen met dezelfde layout.
[ Voor 26% gewijzigd door Quakie op 23-11-2020 22:42 ]
Ik teken nergens meer voor
Can it run Crysis? Is toch altijd de vraag bij nieuwe hardware?
Yes it can!
YouTube: How to Run x86 Windows Apps and Games on M1 Macs | FREE Win Emulator...
Yes it can!
YouTube: How to Run x86 Windows Apps and Games on M1 Macs | FREE Win Emulator...
[ Voor 8% gewijzigd door Snowfall op 24-11-2020 03:14 ]
Hier hangt alles continu aan de lader.ben2513 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:11:
Heb toch de indruk dat mijn batterijen lang meegaan.
Ik type wel blind, maar heb ook gezien dat ANSI geen € teken heeft, en de ISO wel. Dat vind ik wel relevant, omdat het $ teken veel minder wordt gebruikt.Quakie schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:38:
@honey als je blind tikt, is het verschil juist enorm groot. Ik heb 1 x een Macbook Air gehad met nl layout en nooit meer. Machine heb ik dus niet lang in bezit gehad. Ik wacht nu dus ook geduldig af voordat mijn Air met US layout komt. Is mijn wel een extra week, anderhalve week waard.
Even gekeken hier, op de twee PC’s hebben we een ANSI en een ISO, maar op een groot toetsenbord is het wel weer anders. Ergonomisch zou ANSI wat beter zijn, maar op een klein MacBook toetsenbord zal dat ook weer anders zijn.
Lastig.
Hebben er mensen al een USB-Hub in gebruikt bij de M1 om Sd-kaartjes te kunnen lezen, een HDMI kabel aan te sluiten en een USB-A stick te kunnen gebruiken? Netwerk is een mooie extra maar geen vereiste.
Deze ANKER lijkt wel een mooie oplossing waarbij ook onderweg gewoon de voeding van de Air gebruikt word. Is dit ook qua performance een goede keuze of kun je beter een versie nemen met een eigen voeding?
Deze ANKER lijkt wel een mooie oplossing waarbij ook onderweg gewoon de voeding van de Air gebruikt word. Is dit ook qua performance een goede keuze of kun je beter een versie nemen met een eigen voeding?
[ Voor 46% gewijzigd door BasvanS op 24-11-2020 10:49 ]
Hier ook inmiddels de 16GB versie gekocht bij Apple. Nu maar even 2 a 3 weken geduld hebben. Uiteindelijk voor 16 gegaan omdat ik van plan ben er nog jaren mee te doen. Verder had de 8 GB versie prima geweest, voor nu ...maar wie weet over 4 jaar.
Ik ben ook op zoek naar een hub, echter is ethernet wel een vereiste. Helaas worden de opties hiermee een stuk minderBasvanS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:41:
Hebben er mensen al een USB-Hub in gebruikt bij de M1 om Sd-kaartjes te kunnen lezen, een HDMI kabel aan te sluiten en een USB-A stick te kunnen gebruiken? Netwerk is een mooie extra maar geen vereiste.
Kwam deze van ANKER tegen, maar ik weet niet zo goed of deze producten van Anker goed aangeschreven staan? Hij is ook meteen weer bijna EUR 100 duurder..tweegroenethee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:47:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een hub, echter is ethernet wel een vereiste. Helaas worden de opties hiermee een stuk minder
Op Macs kun je een € typen door option+shift+2 te doen. Ergonomisch is het vooral wat je gewend bent denk ik, dus ik zou nemen wat je het fijnste vindt typen.honey schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:45:
[...]
Ik type wel blind, maar heb ook gezien dat ANSI geen € teken heeft, en de ISO wel. Dat vind ik wel relevant, omdat het $ teken veel minder wordt gebruikt.
Even gekeken hier, op de twee PC’s hebben we een ANSI en een ISO, maar op een groot toetsenbord is het wel weer anders. Ergonomisch zou ANSI wat beter zijn, maar op een klein MacBook toetsenbord zal dat ook weer anders zijn.
Lastig.
Ben ik idd ook wel benieuwd naar!Wat is trouwens de reden dat zoveel hier bij Apple zelf bestellen? Ik zie daar dat je dan 1 tot 2 weken moet wachten maar de grote (web)shops in Nederland hebben de meeste modellen gewoon op voorraad volgende dag in huis.
Wellicht voor de garantieafhandeling? In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd geeft Apple wel degelijk goede service en houden ze zich heel netjes aan het Nederlandse consumentenrecht. Als je bij een webshop koopt moet je vervolgens bij dezelfde webshop (als verkopende partij) aankloppen als er na een jaar iets mis is. Het is dan ook wel fijn dat Apple een paar fysieke winkels heeft waar je ook binnen kunt stappen.Melkaz schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:03:
Dat is voor mij een belangrijke reden om rechtsreeks bij Apple te bestellen.
Ben nu deze twee tegengekomen:BasvanS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:52:
[...]
Kwam deze van ANKER tegen, maar ik weet niet zo goed of deze producten van Anker goed aangeschreven staan? Hij is ook meteen weer bijna EUR 100 duurder..
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B075FW7H5J/
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B083XCLQWP/
Verschil is formaat en 1 USB A minder. Even wachten of Black Friday nog wat leuks gaat doen
Direct garantie bij Apple en toetsenbord keuze (Engels VS in mijn geval)Pingu007 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:02:
Ben ik idd ook wel benieuwd naar!
[ Voor 15% gewijzigd door tweegroenethee op 24-11-2020 11:14 ]
Pixelmagic schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:56:
[...]
Ik zag ergens voorbij komen dat vanaf volgende week er 30% korting is op verschillende producten.
Zojuist mail van Affinity gekregen. 30% korting op alles t/m 6 december.c-nan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:59:
[...]
Vorig jaar:
[...]
Zal dit jaar ook wel weer zijn.
Ik ben uiteindelijk ook bij Apple zelf terecht gekomen om twee redenen, 16GB 256Gb model en US toetsenbord![...]
Direct garantie bij Apple en toetsenbord keuze (Engels VS in mijn geval)
De (meeste) shops in Nederland leveren de MB enkel met een Nederlands toetsenbord. Ik heb 'm ook via Apple.Melkaz schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:03:
EU DNS: 86.54.11.100
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe MacBook Air. Ik twijfel tussen deze nieuwe M1 of toch de i5 8gb. Wat zouden jullie doen?
ekuup schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:10:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe MacBook Air. Ik twijfel tussen deze nieuwe M1 of toch de i5 8gb. Wat zouden jullie doen?

Heb je zelf al gezocht naar de verschillen?
[ Voor 8% gewijzigd door tweegroenethee op 24-11-2020 13:13 ]
Ik zou dit topic even doornemenekuup schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:10:
(Korte antwoord M1 nemen tenzij je iets Intel specifieks zoals Bootcamp wilt gebruiken)
@ekuup of het moet zo goede aanbieding zijn?
Ik ben zelf van plan om deze te halen. Uit verschillende testen komt deze goed naar boven. Voor mij is de schrijf en leessnelheid erg belangrijk en dat zit met deze wel snor.BasvanS schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:41:
Nu alleen nog wachten tot de MBA binnen is.
Leverdatum staat bij mij op 14 - 21 december. Is dat doorgaans 14 of 21? Of willekeurig.
EU DNS: 86.54.11.100
Precies mijn gedachte. Daarnaast zijn alle toetsen uitgeschreven, in plaats van vage iconen. Het zijn details, maar wel details waar ik de voorkeur aan geef. Ik heb tot nu toe altijd m'n Macs via zelf besteld, vanwege de US layoutScirocco schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:11:
[...]
Die kleine verschillen is precies waar het (voor mij) om gaat. Die bredere linker shift en de bredere enter zijn veel makkelijker te bereiken dan die kleine toetsen op een NL toetsenbord.
Mijn ervaring leert dat ze eerder tegen de 14e aan zitten dan de 21e, maar pin me hier niet op vast gezien dit enkel op mijn eigen ervaringen is gebaseerd door de jaren heen.c-nan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:33:
Leverdatum staat bij mij op 14 - 21 december. Is dat doorgaans 14 of 21? Of willekeurig.
Ik zat naar deze te gluren: CalDigit TB3 Mini DockMustiAai schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:31:
[...]
Ik ben zelf van plan om deze te halen. Uit verschillende testen komt deze goed naar boven. Voor mij is de schrijf en leessnelheid erg belangrijk en dat zit met deze wel snor.
Nu alleen nog wachten tot de MBA binnen is.
Een oud collega van me heeft deze bij zijn i5 MBPro en is er erg tevreden over.
Ik wil mijn early-2015 MBP met i5 @ 2.7GHz, 250GB SSD en 8GB ram gaan verruilen voor een M1 Air. Ik lees hier dus al even mee en kijk ook een hoop filmpjes over Air vs Pro en 8 vs 16GB. Toch weet ik nog niet waar ik goed aan doe.
Ik ben geen enorm zware user maar vooral een fan. Ik gebruik met name de volgende apps:
- Lightroom CC
- Safari
- Mail
- Zoom
- VLC
Ik merk dat RAW foto's bewerken in Lightroom op m'n QHD monitor toch wat pittig is voor deze alweer vijf jaar oude Mac. Dat gaat beter op mijn 2018 iPad Pro of iPhone 11 Pro (ondertussen wacht ik alweer een maand op de 12… Maar dat is een ander verhaal). Voor de rest gaat alles eigenlijk vlekkeloos, mits ik niet teveel tegelijkertijd open heb staan.
Nu de hamvraag: 8 of 16gb? Het is €230,- verschil, wat ik liever uitgeef aan een Apple Pencil en AirPods Pro. Iemand met een vergelijkbare user case die al ervaring heeft met 8 of 16GB?
Edit: Zoals iemand anders hieronder net schrijft overweeg ik ook voor 8GB te gaan, omdat ik deze misschien wat korter zal houden en over twee jaar alweer overstap op een M2. Anderzijds kan je hier misschien weer makkelijk vijf jaar mee vooruit en dan is wellicht nu iets meer uitgeven handig op de lange termijn. Lastig om je op voorhand te committeren in dit soort gevallen.
Ik ben geen enorm zware user maar vooral een fan. Ik gebruik met name de volgende apps:
- Lightroom CC
- Safari
- Zoom
- VLC
Ik merk dat RAW foto's bewerken in Lightroom op m'n QHD monitor toch wat pittig is voor deze alweer vijf jaar oude Mac. Dat gaat beter op mijn 2018 iPad Pro of iPhone 11 Pro (ondertussen wacht ik alweer een maand op de 12… Maar dat is een ander verhaal). Voor de rest gaat alles eigenlijk vlekkeloos, mits ik niet teveel tegelijkertijd open heb staan.
Nu de hamvraag: 8 of 16gb? Het is €230,- verschil, wat ik liever uitgeef aan een Apple Pencil en AirPods Pro. Iemand met een vergelijkbare user case die al ervaring heeft met 8 of 16GB?
Edit: Zoals iemand anders hieronder net schrijft overweeg ik ook voor 8GB te gaan, omdat ik deze misschien wat korter zal houden en over twee jaar alweer overstap op een M2. Anderzijds kan je hier misschien weer makkelijk vijf jaar mee vooruit en dan is wellicht nu iets meer uitgeven handig op de lange termijn. Lastig om je op voorhand te committeren in dit soort gevallen.
[ Voor 17% gewijzigd door mymac op 24-11-2020 17:19 ]
Poeh we gaan met de 16gb optie al naar levertijd 15 Dec - 22 Dec...
Ik ben voor 8 GB gegaan en heb een vergelijkbaar gebruik (Spotify / Photoshop / Chrome of Safari / Slack). Ik hoop de komende dagen mijn ervaringen te delen (laptop is pas net binnen).mymac schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:19:
Nu de hamvraag: 8 of 16gb? Het is €230 verschil, wat ik liever uitgeef aan een Apple Pencil en AirPods Pro. Iemand met een vergelijkbare user case die al ervaring heeft met 8 of 16gb?
Mijne stond op leveren morgen en nu is het aangepast door UPS. blijkbaar is mijne nog steeds in Shanghai:s. Dat is wel even balen.
Ik heb zelf drie leverdatums van Apple en 1 van UPS, die verdwenen is. Ik houd nu maar uiterste datum van Apple aan. Dat is vier December. Zeven jaar geleden mijn laatste bestelling en dat ging volgens mij ook zo. Tenminste kan me herinneren dat het ook zo lang duurde met hoop onduidelijkheid.
Ik heb zelf drie leverdatums van Apple en 1 van UPS, die verdwenen is. Ik houd nu maar uiterste datum van Apple aan. Dat is vier December. Zeven jaar geleden mijn laatste bestelling en dat ging volgens mij ook zo. Tenminste kan me herinneren dat het ook zo lang duurde met hoop onduidelijkheid.
Als je deze thread doorkijkt, dan zijn er veel filmpjes waar de MBA met 8gb wordt getest. Het lijkt allemaal geen probleem te zijn. Mocht je ruim in je geld zitten, dan zou ik 16gb kiezen. Heb je een beperkt budget, dan zou ik het geld uitgeven aan andere zaken.mymac schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:19:
Ik wil mijn early-2015 MBP met i5 @ 2.7GHz, 250gb SSD en 8gb ram gaan verruilen voor een M1 Air. Ik lees hier dus al even mee en kijk ook een hoop filmpjes over Air vs Pro en 8 vs 16gb. Toch weet ik nog niet waar ik goed aan doe.
- Lightroom CC
- Safari
- Zoom
- VLC
Nu de hamvraag: 8 of 16gb? Het is €230 verschil, wat ik liever uitgeef aan een Apple Pencil en AirPods Pro. Iemand met een vergelijkbare user case die al ervaring heeft met 8 of 16gb?
Dit gaat er ook over: YouTube: Apple M1 Macs 8GB vs 16GB RAM - Multitasking STRESS Test
[ Voor 5% gewijzigd door honey op 25-11-2020 10:01 ]
Nice, ik kijk uit naar je ervaringen!X-GeaR schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:31:
[...]
Ik ben voor 8 GB gegaan en heb een vergelijkbaar gebruik (Spotify / Photoshop / Chrome of Safari / Slack). Ik hoop de komende dagen mijn ervaringen te delen (laptop is pas net binnen).
Oh okiMode schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:13:
[...]
Hahaha sorry, gepost via mijn iPhone, daar lijkt het klein op
Mocht iemand dit filmpje nog willen zien over 8GB vs 16GB: YouTube: The NEW M1 Macs - Should You Get The 8GB or 16GB Version?
Created Labs post een hoop vids over de M1's, dus sowieso een handig kanaal om in de gaten te houden voor de mede-twijfelaars hier.
Created Labs post een hoop vids over de M1's, dus sowieso een handig kanaal om in de gaten te houden voor de mede-twijfelaars hier.
Ik heb bewust voor 8Gb RAM en 256Gb opslag gekozen daar dit een eerste echt nieuwe Mac is voor Apple met eigen chip.
Volgend jaar met de M2 verkoop ik m'n M1 en ga dan voor 16Gb RAM en 512Gb opslag.
En van plan de M2 een jaar of 5 te gebruiken
Volgend jaar met de M2 verkoop ik m'n M1 en ga dan voor 16Gb RAM en 512Gb opslag.
En van plan de M2 een jaar of 5 te gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 24-11-2020 16:57 ]
Na een paar jaar Windows nu weer terug bij Apple. Ik had een ongelofelijke hekel aan het oude toetsenbord van de Macbooks en besloot begin 2018 te switchen naar Surface. Blij dat ik nu weer terug ben, want het nieuwe toetsenbord is een verademing.
Ik heb mijn Macbook Air flink gestresstest en voor zover ik nu merk is 8 GB echt meer dan genoeg. Ik kom zelf van een Surface Pro 7 met 16 GB geheugen en i7 en zelfs dan is het echt een enorme verbetering. Alle apps laden instant en dat geldt ook voor de Rosetta-apps. Ik heb een tijdje gespeeld met Photoshop, maar eigenlijk verloopt alles vloeiend. Op het moment van schrijven staat Spotify aan, 4-5 Rosetta-apps (Spark, Slack, Ora, Photoshop) en twintig tabbladen in Chrome, maar ik merk geen enkele vertragingen.
Mijn vrouw heeft een Macbook Pro 16 inch en die is eigenlijk licht verbaasd dat haar laptop bijna 3 keer meer heeft gekost, terwijl er in de praktijk weinig verschillen te zien zijn en de Air het op veel vlakken wint. Beeldscherm en speakers zijn ook prima.
De enige problemen die ik op dit moment heb met deze Macbook zijn bugs die vooral komen door de nieuwe chip (en dus niet zozeer door de keuze 8 GB/16 GB). Een paar punten waar ik tegenaan loop:
- Badges zijn niet uit te zetten voor sommige Rosetta (Intel) apps, bijvoorbeeld Slack.
- De Intel-versie van Spotify kan mijn grootste playlist (met 5000+ songs) niet laden, maar er zijn geen problemen met afspeellijsten met 500-1000 songs. Inmiddels opgelost met een restart & update naar nieuwe versie van Big Sur.
- De beta-versie van Photoshop is echt megasnel. Na het starten laadt Photoshop binnen enkele seconden. Dit is een gigantisch verschil met Photoshop voor Windows (of de oude versie van Photoshop voor Mac). Wel is Photoshop (beta) nog enorm buggy en klapt deze er bij mij uit als ik de lasso selecteer. Dit is echter een kwestie van tijd. Voorlopig werkt de Intel-versie van Photoshop prima.
De Caldigit is inderdaad een top product. Het nadeel van de caldigit is echter dat die geen sd reader heeft. Daardoor valt die voor mij af.Tomba schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:19:
[...]
Ik zat naar deze te gluren: CalDigit TB3 Mini Dock
Een oud collega van me heeft deze bij zijn i5 MBPro en is er erg tevreden over.
Nu even wachten tot Black Friday. Misschien dat die dan in uitverkoop gaat
Dat klinkt heel erg positief! Ik twijfel zelf ook nog tussen 8 en 16gb, en dit duwt me toch meer naar 8gb.X-GeaR schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:15:
[...]
Ik heb mijn Macbook Air flink gestresstest en voor zover ik nu merk is 8 GB echt meer dan genoeg. Ik kom zelf van een Surface Pro 7 met 16 GB geheugen en i7 en zelfs dan is het echt een enorme verbetering. Alle apps laden instant en dat geldt ook voor de Rosetta-apps. Ik heb een tijdje gespeeld met Photoshop, maar eigenlijk verloopt alles vloeiend. Op het moment van schrijven staat Spotify aan, 4-5 Rosetta-apps (Spark, Slack, Ora, Photoshop) en twintig tabbladen in Chrome, maar ik merk geen enkele vertragingen.
Mijn vrouw heeft een Macbook Pro 16 inch en die is eigenlijk licht verbaasd dat haar laptop bijna 3 keer meer heeft gekost, terwijl er in de praktijk weinig verschillen te zien zijn en de Air het op veel vlakken wint. Beeldscherm en speakers zijn ook prima.
Ik ben absoluut geen power user met af en toe wat lightroom of korte vakantiefilmpjes knutselen, maar het argument 'futureproofing' blijft toch in mijn hoofd zitten.
Ik ben er nog niet over uit of het wijsheid is nu een base model te kopen voor max 4 jaar, of toch wat meer neer te leggen (en 4 weken te wachten) en er een aantal jaar langer mee te doen...
Ik snap heel goed je punt. Het hangt er inderdaad van af wat je wil. Ik volg de opzet van @_Bailey_, dus waarschijnlijk snel verkopen als M2 arriveert. Mogelijk kan ik de laptop dan ook interessanter doorverkopen dan een M1 met 16 GB, oftewel met procentueel/absoluut minder verlies.Basfr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:23:
[...]
Dat klinkt heel erg positief! Ik twijfel zelf ook nog tussen 8 en 16gb, en dit duwt me toch meer naar 8gb.
Ik ben absoluut geen power user met af en toe wat lightroom of korte vakantiefilmpjes knutselen, maar het argument 'futureproofing' blijft toch in mijn hoofd zitten.
Ik ben er nog niet over uit of het wijsheid is nu een base model te kopen voor max 4 jaar, of toch wat meer neer te leggen (en 4 weken te wachten) en er een aantal jaar langer mee te doen...
[ Voor 3% gewijzigd door X-GeaR op 24-11-2020 17:42 ]
Mja, jullie hebben wel een punt.
Heb de 512/16 in bestelling staan, zou ook kunnen switchen naar base model.
Scheelt nu 450 euro en dan over paar jaar weer verkopen voor de nieuwste op dat moment.
Scheelt nu 450 euro en dan over paar jaar weer verkopen voor de nieuwste op dat moment.
Haters everywhere but I don’t really care
Techcrunch Editor in Chief die een statement maakt over 16gb.
https://twitter.com/panzer/status/1328708737482121217?s=20
En even later een statement over waar Apple in de (verre) toekomst met RAM naar toe gaat: vergelijkbaar met iPhone/iPad.
https://twitter.com/panzer/status/1328708734692982785?s=20
https://twitter.com/panzer/status/1328708737482121217?s=20
En even later een statement over waar Apple in de (verre) toekomst met RAM naar toe gaat: vergelijkbaar met iPhone/iPad.
https://twitter.com/panzer/status/1328708734692982785?s=20
[ Voor 5% gewijzigd door raidlabs op 24-11-2020 18:15 . Reden: repareren van de twitter urls ]
@X-GeaRmatthijst schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:54:
Toch kan ik het niet helemaal volgen. Het zou logisch zijn als de M1 een inferieur product is, maar dat lijkt het niet te zijn. De M2 zal vast beter zijn, de M3 vast nog beter. Ik zou op zijn minst ook 1 generatie overslaan. Je koopt toch wat je nodig hebt? Voldoet een product niet, dan is wachten altijd goedkoper.
Ik denk er onder aan de streep weinig verschil zit tussen elke 3 jaar een base model kopen, of om de 6 jaar een geupgrade machine kopen.matthijst schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:54:
Behalve dat je dan wel elke 3 jaar de nieuwste technologie in huis haalt.
Als ik het zo lees neig ik er helemaal naar om nu gewoon de 8gb te halen
Als het een inferieur product was, dan had ik de laptop sowieso niet gekocht. Ik snap je argumentatie, maar dat geldt natuurlijk ook voor mensen die jaarlijks hun iPhone vernieuwen. Dat is ook niet zinvol, want er zijn nauwelijks verschillen met de oude generatie, en toch doe ik het zelf ook ;-)honey schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:11:
[...]
@X-GeaR
Toch kan ik het niet helemaal volgen. Het zou logisch zijn als de M1 een inferieur product is, maar dat lijkt het niet te zijn. De M2 zal vast beter zijn, de M3 vast nog beter. Ik zou op zijn minst ook 1 generatie overslaan. Je koopt toch wat je nodig hebt? Voldoet een product niet, dan is wachten altijd goedkoper.
Daarom. Zoveel wensen zoveel mensen. De een neigt naar 8GB. De ander naar 16GB. In beide gevallen zal je blij zijn.
Toch een kleine kanttekening. Het is helemaal niet gezegd dat het door M1 komt. Het kan ook gewoon optimalisatie in BigSur zijn in combinatie met dubbele snelheid van de SSDs. In begin werd het in reviews niet genoemd maar bij de testen zie je heel vaak dat er twee GB in swap zit. Kortom er is een geheugen te kort maar het valt niet op.
Toch een kleine kanttekening. Het is helemaal niet gezegd dat het door M1 komt. Het kan ook gewoon optimalisatie in BigSur zijn in combinatie met dubbele snelheid van de SSDs. In begin werd het in reviews niet genoemd maar bij de testen zie je heel vaak dat er twee GB in swap zit. Kortom er is een geheugen te kort maar het valt niet op.
Valt me erg tegen dat er nog geen review van tweakers is... Zullen we allemaal excuses zijn dat ze niet een model van Apple gelegen hadden maar als je DE tech site van NL bent (of wilt zijn) is dit een groot gemis.
Wat wil je nu nog doen? Weken later de zelfde boodschap herkauwen welke al uitgebreid op GoT voorbij gekomen is?
Wat wil je nu nog doen? Weken later de zelfde boodschap herkauwen welke al uitgebreid op GoT voorbij gekomen is?
Ik wil graag voor het basis model gaan, maar twijfel nog waar ik ‘m ga bestellen. Coolblue/Mediamarkt of bij Apple. Morgen in huis of later..
Zijn er voor/nadelen aan het NL toetsenbord? En levert Apple.nl altijd US toetsenborden?
Zijn er voor/nadelen aan het NL toetsenbord? En levert Apple.nl altijd US toetsenborden?
Ik ben vanmiddag even bij een BCC wezen kijken, nu hadden ze maar 1 macbook staan en dat was een space grey dus ik heb hem even live kunnen bekijken, helaas dus geen andere macbook in silver om ze naast elkaar te houden om het verschil te zien.iwaarden schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:10:
[...]
Ga ik proberen, alleen geen Apple store of Media Markt in de buurt dus moet even kijken waar ze nog meer liggen.
[...]
Bedankt, helaas geeft dit, voor mij, nog niet helemaal het goeie beeld, dat zal waarschijnlijk aan het led licht en de witte ondergrond liggen.
Hij is donkerder dan ik had verwacht van alle foto’s en de air is zeker een strak apparaat. Qua kleur komt ie eigenlijk wel in de buurt van de body van mijn HP Probook 430 G1, alleen is die glimmend.
Ik neig denk ik meer naar de silver, de space grey is luxe en een beetje stealthy maar doet me wel meer denken aan windows laptops, de silver voelt daarom meer premium, uniek, het contrast met het toetsenbord vind ik mooier.
Deze video kwam ik nog tegen en die geeft het ook mooi weer: YouTube: SILVER vs SPACE GREY Macbook Pro 16 - Which would you keep?
Apple makkelijker in 2e jaar garantie.Ralluff schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:38:
Ik wil graag voor het basis model gaan, maar twijfel nog waar ik ‘m ga bestellen. Coolblue/Mediamarkt of bij Apple. Morgen in huis of later..
Je kunt kiezen welk toetsenbord.
Haters everywhere but I don’t really care
Ik heb daar zelf ook over getwijfeld.Ralluff schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:38:
Apple levert verschillende toetsenborden, dat kun je zelf kiezen. Het meest belangrijk is het verschil tussen Nederlands ISO en Engels ANSI.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Nederlands ISO toetsenbord, omdat je dan meer vrijheid hebt om andere talen te gebruiken. Als ik zo lees op het internet zijn programmeurs blijer met een ANSI layout, en ik kwam topics tegen dat mensen met een ANSI layout problemen hadden met verschillende talen.
Het is een persoonlijke keuze. Zelf type ik thuis op beide lay-outs. Dat wist ik niet eens, totdat ik het hier las. Ik denk dat beiden zal wennen.
Bestellen bij een webshop kan alleen als je de basismodel kiest, heb ik begrepen. Ik heb zelf 16GB/512GB gekozen, daarom via Apple.
[ Voor 6% gewijzigd door honey op 24-11-2020 20:02 ]
Ik heb deze macbook gezien in de apple store van Amazon voor 886 euro maar niet op voorraad natuurlijk
Echter, iemand schreef als negatief ding bij zijn review:
Disliked:
- As with other MacBooks, the keyboard is mediocre especially compared to laptops like Lenovo Thinkpad
- Incompatible applications (With the M1 processor still being new, you might experience existing programs frequently crash. For example, Chrome keeps crashing) But I would guess there will be a fix soon
Weet iemand hier meer van (vooral dat laatste), mij lijkt dat een wat vreemde bewering maar ik heb (nog) niet deze macbook dus ...
https://www.amazon.com/dp/B08N5KWB9H/ref=fs_a_mbt2_us1?th=1
Disliked:
- As with other MacBooks, the keyboard is mediocre especially compared to laptops like Lenovo Thinkpad
- Incompatible applications (With the M1 processor still being new, you might experience existing programs frequently crash. For example, Chrome keeps crashing) But I would guess there will be a fix soon
Weet iemand hier meer van (vooral dat laatste), mij lijkt dat een wat vreemde bewering maar ik heb (nog) niet deze macbook dus ...
Geen last van, en Chrome is intussen al native voor de M1superlion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:04:
Ik heb deze macbook gezien in de apple store van Amazon voor 886 euro maar niet op voorraad natuurlijk
Disliked:
Deze hele thread gaat daar over. Beide punten blijken niet te kloppen.superlion schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:04:
Disliked:
Thanks! Als ik ANSI (QWERTY) wil, moet ik dan bij ‘toetsenbordtaal’ Engels VS, of Internationaal Engels kiezen?honey schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:59:
[...]
Ik heb daar zelf ook over getwijfeld.
Apple levert verschillende toetsenborden, dat kun je zelf kiezen. Het meest belangrijk is het verschil tussen Nederlands ISO en Engels ANSI.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Nederlands ISO toetsenbord, omdat je dan meer vrijheid hebt om andere talen te gebruiken. Als ik zo lees op het internet zijn programmeurs blijer met een ANSI layout, en ik kwam topics tegen dat mensen met een ANSI layout problemen hadden met verschillende talen.
Het is een persoonlijke keuze. Zelf type ik thuis op beide lay-outs. Dat wist ik niet eens, totdat ik het hier las. Ik denk dat beiden zal wennen.
Bestellen bij een webshop kan alleen als je de basismodel kiest, heb ik begrepen. Ik heb zelf 16GB/512GB gekozen, daarom via Apple.
Verder zijn ze gewoon indentiek, alleen de enter knop is geen L vorm en de shift is groter?
Ik heb uit een andere threat begrepen dat je dan Engels (VS) moet kiezen.Ralluff schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:41:
[...]
Thanks! Als ik ANSI (QWERTY) wil, moet ik dan bij ‘toetsenbordtaal’ Engels VS, of Internationaal Engels kiezen?
Verder zijn ze gewoon indentiek, alleen de enter knop is geen L vorm en de shift is groter?
Je hebt ook een extra Key bij ISO en de layout is iets anders van een paar keys. Bekijk de plaatsjes op de website van Apple (eerdere post en link van mij).
Ik heb hem al een week in gebruikGluten Parody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:10:
[...]
Oh okWeet je al wanneer je ‘m krijgt?

Ik ben er echt heel blij mee, echt een groot verschil mbt snelheid met mijn "oude" Air uit 2019 (model 2018).
Geen skippyballen en geblaas meer, iets wat toch regelmatig voorkam in de foto's app op de Mac.
Vorige week binnen gekregen, 'om mee te spelen'. Deze week heb ik hem gepromoveerd tot m'n primaire machine, wel gekoppeld aan een extern scherm natuurlijk. Gaat helemaal prima. Ik doe voornamelijk webdevelopment en veel package-combinaties werken nog niet helemaal lekker op ARM, maar in Rosetta draait alles prima en sneller dan op m'n oude Pro - al is die ook al weer uit 2016.
Enige probleem tot nu toe: 'clamshell mode' lijkt niet goed te werken op m'n LG scherm via USB-C, het scherm valt dan geregeld uit. Opengeklapt gaat het wel prima. Even snel gezocht en leek met eerdere MacBooks ook al een probleem te zijn in combinatie met LGs. Wellicht later nog eens wat dieper in duiken. Het is niet alsof het er trager van lijkt te worden
.
Enige probleem tot nu toe: 'clamshell mode' lijkt niet goed te werken op m'n LG scherm via USB-C, het scherm valt dan geregeld uit. Opengeklapt gaat het wel prima. Even snel gezocht en leek met eerdere MacBooks ook al een probleem te zijn in combinatie met LGs. Wellicht later nog eens wat dieper in duiken. Het is niet alsof het er trager van lijkt te worden
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik twijfel om of de 8gb of de 16gb ram te bestellen. Ik werk nu op een air van 2014 met een i5 1.4ghz, waar ik wel 8gb op heb. En daar heb ik geen spijt van!
Ik weet niet of 8gb genoeg futureproof is?
Ik heb 99% vd tijd +20 tabs openstaan, mail, pdf of 3, pages of 2, en musescore app (geen idee van het ram)
Ik cast ook af en toe wel naar een beamer.
Ik heb 99% vd tijd +20 tabs openstaan, mail, pdf of 3, pages of 2, en musescore app (geen idee van het ram)
Als je er weer 6 jaar mee gaat doen altijd 16gb pakken!Kenny1001 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:06:
Ik twijfel om of de 8gb of de 16gb ram te bestellen. Ik werk nu op een air van 2014 met een i5 1.4ghz, waar ik wel 8gb op heb. En daar heb ik geen spijt van!
Kenny1001 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:06:
Ik twijfel om of de 8gb of de 16gb ram te bestellen.
Sorry maar daar ben ik het dus niet mee eens, het is totaal afhankelijk van wat je nu en in de toekomst voor programma's gaat gebruiken.Pingu007 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:08:
[...]
Als je er weer 6 jaar mee gaat doen altijd 16gb pakken!
Als ik naar zijn huidige gebruik kijk zie ik geen enkele reden om voor 16GB te gaan.
Genoeg mensen die het gewoon altijd bij simpele taken houden en die hebben aan 8GB meer dan zat.
Wilt hij echter in de toekomst wel met zwaardere (muziek) progammas aan de slag, dan is 16GB uiteraard wel verstandig.
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 25-11-2020 11:15 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
230,- / 6 = €38,33 per jaar.Greatsword schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:13:
[...]
[...]
Sorry maar daar ben ik het dus niet mee eens, het is totaal afhankelijk van wat je nu en in de toekomst voor programma's gaat gebruiken.
Als ik naar zijn huidige gebruik kijk zie ik geen enkele reden om voor 16GB te gaan.
Genoeg mensen die het gewoon altijd bij simpele taken houden en die hebben aan 8GB meer dan zat.
Daar koop je dus een iets snellere macbook voor en koop je het risico dat je aan 8gb in de toekomst niet genoeg hebt mee af!
Voor mij een no-brainer!
Het gaat er juist om dat je nadenkt over wat je wilt voor nu en in de toekomst, op basis daarvan maak je een afweging.Pingu007 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:15:
[...]
230,- / 6 = €38,33 per jaar.
Daar koop je dus een iets snellere macbook voor en koop je het risico dat je aan 8gb in de toekomst niet genoeg hebt mee af!
Voor mij een no-brainer!
Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn vriendin, schoonouders etc, die doen echt super lang met een Macbook (Air) maar daar heeft 16GB totaal geen nut, het zijn simpelweg resources die niet gebruikt worden en dan is het zonde van het geld.
Jij weet al precies wat je over 3/4 jaar doet met je macbook?Greatsword schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:23:
[...]
Het gaat er juist om dat je nadenkt over wat je wilt voor nu en in de toekomst, op basis daarvan maak je een afweging.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn vriendin, schoonouders etc, die doen echt super lang met een Macbook (Air) maar daar heeft 16GB totaal geen nut, het zijn simpelweg resources die niet gebruikt worden en dan is het zonde van het geld.
Met het verbruik nu van degene die het vroeg lijkt me de kans dat het verbruik over 3/4 jaar hoger is minimaal 50% dus pak je de 16GB.
Persoonlijk denk ik dat de M1 steeds meer futureproof wordt. Als ik zie welke applicaties nu het meeste geheugen kosten, dan zijn dat nog niet geoptimaliseerde Intel-apps, bijv. Photoshop (1,2 GB). Zelfs met Photoshop, veel Chrome-tabs, Slack, Spark, Spotify blijf ik in het groen (5-6 GB geheugen). Als bepaalde apps omgezet worden naar ARM, verwacht ik een verdere daling. Gezien jouw gebruik lijkt me 8 GB meer dan voldoende, zeker naast de Air uit 2014.Kenny1001 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:06:
Ja, dat heet dus nadenkenPingu007 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:30:
[...]
Jij weet al precies wat je over 3/4 jaar doet met je macbook?
- Ben je een simpele huis, tuin keuken gebruiker dan is 8GB meer dan prima, beetje browsen, mailen, muziek luisteren, (online) films/videos kijken, office taken, snapshots en vakantie foto's/videos verzamelen en bewerken etc.
- Ben je iemand die lang met de MacBook wilt doen en overweeg je in de toekomst meer dan huis tuin keuken gebruik te gaan doen, (Professioneel fotos/videos bewerken, programmeren, muziek maken etc dan is 16GB een aanrader
- Ben je een Pro die brood verdient met je Mac en de daarop draaiende applicaties dan is 16GB of hoger aan te bevelen.
Niemand weet hoe zijn leven er over 3/4 jaar uitziet en dus ook het macbook gebruik niet.Greatsword schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:44:
[...]
Ja, dat heet dus nadenken
- Ben je een simpele huis, tuin keuken gebruiker dan is 8GB meer dan prima, beetje browsen, mailen, muziek luisteren, (online) films/videos kijken, office taken, snapshots en vakantie foto's/videos verzamelen en bewerken etc.
- Ben je iemand die lang met de MacBook wilt doen en overweeg je in de toekomst meer dan huis tuin keuken gebruik te gaan doen, (Professioneel fotos/videos bewerken, programmeren, muziek maken etc dan is 16GB een aanrader
- Ben je een Pro die brood verdient met je Mac en de daarop draaiende applicaties dan is 16GB of hoger aan te bevelen.
Het gaat er om dat je weet wat voor type gebruiker je bent, dan kan ieder weldenkend mens wel bepalen of anders in laten adviseren.Pingu007 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:58:
[...]
Niemand weet hoe zijn leven er over 3/4 jaar uitziet en dus ook het macbook gebruik niet.
Als er straks configuraties zijn met 32GB en 64GB dan zou je met jouw logica 64GB aan iedereen aanraden, want je weet maar nooit of je het ooit nodig hebt

Pfff...je weet toch niet wat voor type gebruiker je bent over 3/4 jaar? Maar het wil er bij jou niet in, prima..Greatsword schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:04:
[...]
Het gaat er om dat je weet wat voor type gebruiker je bent, dan kan ieder weldenkend mens wel bepalen of anders in laten adviseren.
Als er straks configuraties zijn met 32GB en 64GB dan zou je met jouw logica 64GB aan iedereen aanraden, want je weet maar nooit of je het ooit nodig hebt
En laat ik je proza over de 64gb maar even vergeten

Tsja, hypothetisch tegenomen gebruik over 6 jaar.. Ik zou niet snel overinvesteren in techniek die per definitie vlot verouderd en goedkoper wordt. Stel dat je over 4 jaar opeens onverwacht toch intensiver gebruik wil maken van de Air kan je misschien zelfs beter hem wel inruilen voor het basismodel van dat moment. Die heeft dan misschien al meer geheugen standaard maar vast ook wel een M4 chip die weer sneller/beter/zuiniger is en wat er al niet meer in die vier jaar zal verbeteren op technisch vlak. Met een leuke restwaarde van de Air van nu heb je dan waarschijnlijk meer waar voor je investering.
Je vergeet het belangrijkste, kun je het geld missen? Voor de één is 250 euro heel veel geld, voor de ander niet.Kun je het geld prima missen, waarom dan moeilijk doen en bestel gewoon 16GB.Greatsword schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:44:
[...]
Ja, dat heet dus nadenken
Voor iedereen, misschien zinvol:
8GB vs 16GB M1 MacBook Pro - How much RAM do you NEED?!
Apple M1 Macs 8GB vs 16GB RAM - Multitasking STRESS Test
[ Voor 3% gewijzigd door honey op 25-11-2020 12:55 ]
EDIT: Kan mijn vraag beter in andere topic stellen.
[ Voor 98% gewijzigd door Jinoh op 25-11-2020 14:28 . Reden: Ik denk dat ik vraag beter in een ander topic kan stellen. ]
Heeft iemand hier ook het probleem dat de Macbook niet ontgrendeld met de Apple Watch? Dit heeft vorig jaar wel gewerkt toen ik de 16'' uitprobeerde.
Niet met een M1 MacBook, maar met een MacBook 2015 wel onlangs.XeroFox schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:39:
Heeft iemand hier ook het probleem dat de Macbook niet ontgrendeld met de Apple Watch? Dit heeft vorig jaar wel gewerkt toen ik de 16'' uitprobeerde.
Dit loste het op: klik
Dankjewel, het werkt nu. Heb de stappen twee keer moeten doorlopen, belangrijk is ook om keychain in iCloud aan te hebben staanfreggel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:43:
[...]
Niet met een M1 MacBook, maar met een MacBook 2015 wel onlangs.
Dit loste het op: klik

Top, het was heel toevallig dat ik het topic aan het lezen was en jouw post zag.XeroFox schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:07:
[...]
Dankjewel, het werkt nu. Heb de stappen twee keer moeten doorlopen, belangrijk is ook om keychain in iCloud aan te hebben staan
Dat lag aan Photos zelf waar de encoder en een ander proces vaak alle cpu-speed opeiste er ervoor zorgde dat Photos eigelijk helemaal vastliep. Sinds Big Sur nog niet meegemaakt gelukkigiMode schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:30:
[...]
Ik heb hem al een week in gebruik![]()
Ik ben er echt heel blij mee, echt een groot verschil mbt snelheid met mijn "oude" Air uit 2019 (model 2018).
Geen skippyballen en geblaas meer, iets wat toch regelmatig voorkam in de foto's app op de Mac.
Ik vind €250,- best veel geld voor 8Gb ram (en een extra (12,5%) GPU core). Zie zo bij coolblue een HP laptop waarbij 8 of 16Gb een verschil van €100,- is en pakweg de helft kost van een MacBook Air m1. Misschien is dat van Apple sneller en het is Apple en hun verkoop strategie. Zo ook 64Gb in een iPhone 11 Pro, daar is eigenlijk toch niks "Pro" aan?honey schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:55:
[...]
Je vergeet het belangrijkste, kun je het geld missen? Voor de één is 250 euro heel veel geld, voor de ander niet.Kun je het geld prima missen, waarom dan moeilijk doen en bestel gewoon 16GB.
[..]
Die ssd is toch snel dus de vraag is of je daar veel van merkt als incidenteel swap wordt gebruikt.
Gebruik je nu standaard meer dan 8Gb dan is het niet anders natuurlijk indien mogelijk je gebruik wat aanpassen.
Zo vond ik bij m'n 2018 MacBook Air vooral de 128Gb storage wat een beperking maar redde ik me wel mee door niet alle foto's en andere bestanden altijd lokaal op te slaan en regelmatig cache en en andere zooi op te ruimen. Ietwat als wonen in een klein huis, dan ga je niet onnodig spullen bewaren itt een huis met grote zolder met zooi waar je eigenlijk zelden of nooit naar omkijkt. Als je echter met dagelijkse dingen tegen beperkingen aanloopt is dat wel vervelend.
Zelf overigens wel verrast dat bijvoorbeeld Cities Skylines en AccuRC2 goed draaien op m'n MacBook. Dat passief gekoeld zonder heet te worden en met lange accuduur voelt wel als een goede upgrade. Op het 2018 model was afgezien van via Stadia nauwelijks een game te spelen. Daar ook niet primair voor gekocht want game wel op Stadia maar voor paar dingen nog wel een PC staan die nu nog minder nodig is.
Op m'n bureau gekoppeld aan een LG 27UL850 wat wel handig is met tb/muis/monitor en opladen met een kabel. Soms komt de MacBook echter niet uit z'n sluimer, dan gaat de monitor aan en vervolgens weer uit. Misschien iets icm met LG waar Hertog oner postte. Tijdens gebruik valt ie niet uit en kabeltje opnieuw aansluiten lost het wel op.
Vanochtend besteld:
Macbook Air met 16GB RAM en 256GB SSD (7 GPU cores)
MacBook Air
Wordt bezorgd: 29 Dec
Oef..
MacBook Air
Oef..
[ Voor 61% gewijzigd door Pingu007 op 25-11-2020 16:54 ]
Coolblue, morgen in huis (8GB).Pingu007 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:52:
Vanochtend besteld:
MacBook Air
Oef..
Maar hij wil de 16gb, net als ik. Hopelijk zijn die binnenkort ook beter leverbaar.
Echt ... als je toch review videos nodig hebt om te bepalen hoeveel RAM je nodig hebt, dan ben je soort van per ongeluk op tweakers terecht gekomen en heb je kennelijk geen idee van je gebruik. Mijn stelling, als je je toevlucht moet zoeken tot YouTube videos om dat besluit te nemen, dan gewoon de 8GB variant nemen. De echte power users weten zelf wel dat ze 16GB willen hebben, of eigenlijk 32GB, dus die wachten nog wel even tot de update van de echte pro modellen.honey schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:55:
[...]
Voor iedereen, misschien zinvol:
8GB vs 16GB M1 MacBook Pro - How much RAM do you NEED?!
Apple M1 Macs 8GB vs 16GB RAM - Multitasking STRESS Test
[ Voor 5% gewijzigd door lexuzu op 25-11-2020 18:57 ]
Are you talking to me?uiterlix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:49:
[...]
Echt ... als je toch review videos nodig hebt om te bepalen hoeveel RAM je nodig hebt, dan ben je soort van per ongeluk op tweakers terecht gekomen en heb je kennelijk geen idee van je gebruik. Mijn stelling, als je je toevlucht moet zoeken tot YouTube videos om dat besluit te nemen, dan gewoon de 8GB variant nemen. De echte power users weten zelf wel dat ze 16GB willen hebben, of eigenlijk 32GB, dus die wachten nog wel even tot de update van de echte pro modellen.
... als 'Tweaker' weet je ook dat wat je hier opschrijft niet klopt. Dus, dit soort testen zijn zeker wel zinvol.
Ja want elke Tweaker weet nu al welke gevolgen de unified chip en arm architectuur heeft voor je ram gebruik. Wat een dom geblaat. Early video’s en benchmarks tonen aan dat de m1 zeer efficiënt met ram omspringt.uiterlix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:49:
[...]
Echt ... als je toch review videos nodig hebt om te bepalen hoeveel RAM je nodig hebt, dan ben je soort van per ongeluk op tweakers terecht gekomen en heb je kennelijk geen idee van je gebruik. Mijn stelling, als je je toevlucht moet zoeken tot YouTube videos om dat besluit te nemen, dan gewoon de 8GB variant nemen. De echte power users weten zelf wel dat ze 16GB willen hebben, of eigenlijk 32GB, dus die wachten nog wel even tot de update van de echte pro modellen.
Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.