ChuckBartowski schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:05:
[...]
Ik heb het over non-conformiteit, als dat vastgesteld is mogen er geen kosten in rekening gebracht worden. Ook niet voor eerder gebruik.
Dat staat ook heel helder beschreven in de link die ik gestuurd heb (die gericht is op verkopers).
Ik snap als je de koop om andere redenen wil verbreken dat het niet zo werkt, maar dit soort issues gaan over wettelijke garantie en dus non-conformiteit.
Prima dat je vast wil houden aan 2 jaar fabrieksgarantie en dat je het terecht vind dat verkopers niet het volledige bedrag voor reparatie/ontbinding hoeven te betalen. Maar de wetgeving is daar duidelijk in, los van de moeite die het kost om dat ook geregeld te krijgen, want verkopers gaan uiteraard ook altijd beginnen over “2 jaar wettelijke garantie” (die niet bestaat in NL) en over alles daarbuiten moeilijk doen.
Wat mij betreft is hier genoeg over gezegd, het wordt een beetje wellus/nietus zo

Je hebt niet altijd het recht op volledig aankoop bedrag met koopontbinding ik zeg het nog maar een keer ondanks binnen de garantie van 2 jaar dat ligt ook aan de situatie en conform.
Stel je koopt een tv na 1.5 jaar binnen de garantie termijn van 2 jaar treed er voor het eerst een klein defect op tv doet het nog steeds goed ondanks het kleine defect wat niet kan worden gefikst de verkoper is jou verplicht om je een vergelijkbaar en vervangend toestel te leveren al dan niet een oplossing te vinden daar kun je absoluut niet mee eens zijn maar in dit geval heb je geen recht op volledige aankoopbedrag terug je kunt wel geld terug eisen door koopontbinding verkoper hoeft jouw ook niet het volledig aankoop bedrag terug te geven verkoper is wel verplicht jouw volgens redelijkheid terug te betalen de tv is is in dit geval niet volledig stuk het euvel dient zich pas na 1.5 jaar voor daarvoor heb je zonder problemen gebruik kunnen maken van je tv er wordt een gebruikers afschrijving op gehanteerd gaat helemaal volgens de wet.
Je kunt in een discussie terecht komen met de verkoper dat je niet eens bent met het bedrag wat de verkoper jou aanbied kom je er niet uit dan wordt het een juridische kwestie.
Heb jaren geleden een soort geval meegemaakt het kwam op juridisch gebakkelei uit eis was van mijn kant volledig aankoop bedrag terug verkoper ging daar niet in mee. heb deze zaak ook verloren had geen recht op volledig aankoop bedrag wegens voorgeval klein defect en eerste aanloop gebruik van tv zonder problemen in mijn geval 16 maanden uitkomst was dat verkoper juist en conform heeft gehandeld en mij een redelijke vergoeding heeft aangeboden en wel degelijk gebruikers afschrijven is op toegepast.
Daarom zeg ik je hebt niet altijd recht op volledig aankoop bedrag terug en ligt helemaal aan welke situatie.
Een koopontbinding met volledig aankoopbedrag terug is vaak op van toepassing op beginsel dat er problemen zijn met je toestel en door je melding van problemen tijdens je eerste aankoop datum en door allerlei reparaties en problemen die zijn of kunnen ontstaan je moet de verkoper altijd in de gelegenheid stellen door de problemen te laten oplossen en repareren hier zijn geen kosten aan verbonden binnen de garantie termijn en ondanks de reparaties dat er nog steeds geen goede oplossing is en nog steeds problemen vertoont op je toestel dan heb je recht binnen de 2 jaar garantie termijn op volledige aankoop bedrag terug met koopontbinding.
Is je garantie voorbij na 2 jaar dan heb je geen recht op volledig aankoopbedrag terug dat kan wel een geval zijn als je termijn van garantie ondertussen is verlopen en nog steeds met de verkoper met eerste aanloop beginsel van het probleem zit met je toestel en de reparaties nog steeds geen oplossingen zijn verholpen.
Dan is er nog de Conformiteit-beginsel
Economische levensduur
"Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten."
In Nederland blijft de verkoper niet slechts tijdens de garantie, maar in feite onbeperkt aansprakelijk, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.
Stel dat een product een gebruiksduurverwachting heeft van 10 jaar en na 7 jaar doet zich een gebrek voor, dan is de verkoper hierop volgens ons recht alsnog aan te spreken. Dit laatste is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW. Dat zegt dat degene die iets verkoopt (een artikel of een dienst) de plicht heeft een goed product te leveren.
Dit is het zogenaamde conformiteitbeginsel. Dit houdt in dat het product moet voldoen aan de verwachtingen die je als consument redelijkerwijze mag hebben. Zo mag je verwachten dat een wasmachine niet binnen drie jaar versleten lagers heeft.
De klant heeft dus ook rechten na (buiten) de garantietermijn. Maar; dit betekent niet dat het altijd volledig kosteloos moet. Ook de klant zal een deel van de kosten redelijkerwijs moeten dragen, per slot van rekening heeft het apparaat een tijd goed gefunctioneerd.
[
Voor 28% gewijzigd door
J.E. Weinor op 14-11-2020 12:59
]