Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keirtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 23:37
Ik zie veel opmerkingen voorbij komen over het gebruik van Tado in combinatie met een warmtepomp.
Is het niet zo dat in de meeste gevallen, het hoogste rendement (SCOP) gehaald gaat worden, indien de door de fabrikant geleverde controller wordt gebruikt?
Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om een top noch warmtepomp als Vaillant met een Tado aan te gaan sturen, wat ik toch zie als een veredeld hobby project van een Duitse gesjeesde Dipl Ing. :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00

Kluus

Gang is alles

Ik heb recent een Tado X kit aangeschaft en probeer deze te koppelen met mijn Home Assistant. Ik heb inmiddels al door dat de Tado X vooralsnog doormiddel van Matter moet worden opgezet maar dit krijg ik maar niet aan de praat.

Ik heb de Matter integration geinstalleerd en ik draai de python-matter-server in een aparte docker container, deze lijkt gewoon goed te koppelen met mijn Home Assistant.

Echter, als ik nu via mijn telefoon, de HA app en de Tado app (voor de setup code) de devices probeer toe te voegen krijg ik naar enige tijd de melding "Failed to add the device" in de home assistant app... :(

Verder heb ik nog geen logging kunnen vinden die mij iets verteld. Iemand enig idee? Als ik in dit topic zoek en op internet moet het redelijk eenvoudig zijn maar ik loop hier al de hele dag mee te prutsen...

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:49
Kluus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:18:

Ik heb de Matter integration geinstalleerd en ik draai de python-matter-server in een aparte docker container, deze lijkt gewoon goed te koppelen met mijn Home Assistant.

Echter, als ik nu via mijn telefoon, de HA app en de Tado app (voor de setup code) de devices probeer toe te voegen krijg ik naar enige tijd de melding "Failed to add the device" in de home assistant app... :(
Even ter check: gebruik je de Tado X met de Bridge X? Of juist met een third party Thread Border Router (zoals bijvoorbeeld de Apple Homepod Mini)? Ik maak dit niet helemaal op uit je post maar dit maakt nogal uit aangezien niet alle Thread Border Routers op dit moment door Tado ondersteund worden. Vooralsnog worden alleen Thread Border Routers van Apple ondersteund en de eigen Bridge X van Tado. Edit: ook Google Home Hubs die als Thread Border Router functioneren worden nu ondersteund volgens de supportpagina.

Daarnaast is het belangrijk dat je de thermostaat eerst aan de Tado app koppelt en daarna pas aan Home Assistant. Nadat je de thermostaat hebt gekoppeld in de Tado app kan je vanuit daar de koppelmodus aanzetten om de thermostaat aan Home Assistant te koppelen. Zie ook deze link voor info uit de Home Assistant community: https://community.home-as...t-x-through-matter/736576

[ Voor 4% gewijzigd door Wolffe op 15-11-2024 10:01 ]

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:46
Het moet niet vanuit HA maar vanuit je (Android)
telefoon settings.
Wellicht iets andere situatie maar ik had de Tado X thermostaat gekoppeld met de app via de bridge X (Matter).
Enorm gezocht hoe ik hem ook met Homeassistant kon koppelen via Matter/Thread (in mijn HA heb ik de Skyconnect USB dongle). Toevoegen vanuit HA lukte niet via Matter en de Tado integratie biedt geen controls.

Het bleek dat het 'overdragen' naar een andere Thread border router enkel kon via een Android telefoon , diep in de telefoon settings. Deze Android telefoon moet je ook gebruikt hebben om de thermosstaat te koppelen aan je bridge X.
(Het Matter overdracht beheer zit helaas (nog?) niet in de Tado app en kan ook niet vanaf een iPhone) .

Op de (moderne) Android telefoon zoeken in de telefoo instellingen naar 'Matter' en dan kom je bij het Matter beheer stuk waar je de thermostaat, het beheer ervan kunt overdragen naar een andere Matter controller. Ook de HA app moet dan op de telefoon staan om die als optie te zien. En interface technisch is het bizar slecht gemaakt waar je precies moet drukken.

Super omslachtig maar het is hier gelukt. Zowel de Tado app (via Bridge X-Matter) als HA (ook via Matter) kunnen de thermosstaat X aansturen.

Wel merk ik dat als ik via HA de temp aanpas, het ingestelde slimme schema uit de Tado app uit/gepauzeerd gaat? Is dat 'by design'?

[ Voor 12% gewijzigd door Kappade op 14-11-2024 08:55 ]

• Wolffe
Kappade schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:49:
Het moet niet vanuit HA maar vanuit je (Android)
telefoon settings.
Dit is dan alleen voor Android. Voor iOS doe je dit in de Tado app zelf. Je gaat naar 'Rooms & Devices', selecteert het apparaat dat je wilt delen en selecteert dan 'Device Linking'. Vervolgens kan je de Thermostaat toevoegen een andere app (Apple Home, Home Assistant, etc.).
Kappade schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:49:
(Het Matter overdracht beheer zit helaas (nog?) niet in de Tado app en kan ook niet vanaf een iPhone) .
Dat is raar, dit is letterlijk hoe ik het gedaan heb... Al gebruik ik wel een Apple HomePod Mini als Thread Border Router en niet de Bridge X.

[ Voor 28% gewijzigd door Wolffe op 14-11-2024 09:10 ]

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:46
Oh top. Dan is dat inmiddels toegevoegd in de iOS Tado app, weet haast zeker dat dit eerst helemaal niet kon via iOS. Nu ieder geval via de iOS Tado app.

Op Android kan het naar mijn idee nog steeds niet via de Tado app en moet het via de Android telefoon (Matter) instellingen.

• Wolffe
Er is inderdaad wel een grotere update geweest paar dagen geleden waarmee ze ook support voor Google Hubs met een Thread Border Router hebben toegevoegd. Zie ook dat ze inmiddels de support pagina daarvoor hebben herzien (https://help.tado.com/en/...-devices-with-google-home)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:20
Kappade schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:09:
Oh top. Dan is dat inmiddels toegevoegd in de iOS Tado app, weet haast zeker dat dit eerst helemaal niet kon via iOS. Nu ieder geval via de iOS Tado app.

Op Android kan het naar mijn idee nog steeds niet via de Tado app en moet het via de Android telefoon (Matter) instellingen.
Ik heb het op android gewoon uit de Tado app gedaan. Moest wel even wachten op een update van de tado app ergens begin oktober en de tado knoppen resetten en opnieuw toevegen, daarna werd de share knop in de tado app zichtbaar.

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Hi iedereen,

Gisteren m'n Tado installatiepakket ontvangen en is allemaal goed gegaan. Ik zit nu echter te twijfelen of ik niet teveel radiator knoppen heb besteld. Even een korte situatieschets:
Mijn woning wordt verwarmd met stadsverwarming, waarbij de temperatuur in de slaapkamer en badkamer geregeld wordt door de radiator open te zetten, en dus zonder een thermostaat (volgens mij wordt dat dus zonder zone regelaar genoemd, nog niet helemaal thuis in de lingo). De temperatuur in de woonkamer wordt geregeld door twee radiatoren die aangestuurd worden door een thermostaat (nu dus Tado). Van de radiator in de slaap- en badkamer snap ik wat de winst is door de radiatorknoppen slim te maken, maar in de woonkamer zie ik achteraf niet in wat het voordeel is als deze toch al door een slimme thermostaat worden voorzien van warm water.

Is er een voordeel te behalen door de radiatorknoppen in de woonkamer ook te vervangen door slimme knoppen, of is dit eigenlijk niet nodig?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
Als je alleen je zolderkamer wilt verwarmen en de woonkamer niet perse, dan kan dat winst opleveren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:57
Capstie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:28:
Hi iedereen,

Gisteren m'n Tado installatiepakket ontvangen en is allemaal goed gegaan. Ik zit nu echter te twijfelen of ik niet teveel radiator knoppen heb besteld. Even een korte situatieschets:
Mijn woning wordt verwarmd met stadsverwarming, waarbij de temperatuur in de slaapkamer en badkamer geregeld wordt door de radiator open te zetten, en dus zonder een thermostaat (volgens mij wordt dat dus zonder zone regelaar genoemd, nog niet helemaal thuis in de lingo). De temperatuur in de woonkamer wordt geregeld door twee radiatoren die aangestuurd worden door een thermostaat (nu dus Tado). Van de radiator in de slaap- en badkamer snap ik wat de winst is door de radiatorknoppen slim te maken, maar in de woonkamer zie ik achteraf niet in wat het voordeel is als deze toch al door een slimme thermostaat worden voorzien van warm water.

Is er een voordeel te behalen door de radiatorknoppen in de woonkamer ook te vervangen door slimme knoppen, of is dit eigenlijk niet nodig?
Als het goed is heb je voor de zone "woonekamer" 3 apparaten staan: 1x thermostaat, 2x radiatorknop. De radiatorknoppen worden aangestuurd door de thermostaat, dus als de thermostaat warmtevraag heeft, zullen de radiatorknoppen open gaan. Zodra er geen warmtevraag meer is, gaan de radiatorknoppen weer dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wolffe schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:39:
[...]

Even ter check: gebruik je de Tado X met de Bridge X? Of juist met een third party Thread Border Router (zoals bijvoorbeeld de Apple Homepod Mini)? Ik maak dit niet helemaal op uit je post maar dit maakt nogal uit aangezien niet alle Thread Border Routers op dit moment door Tado ondersteund worden. Vooralsnog worden alleen Thread Border Routers van Apple ondersteund en de eigen Bridge X van Tado.

Daarnaast is het belangrijk dat je de thermostaat eerst aan de Tado app koppelt en daarna pas aan Home Assistant. Nadat je de thermostaat hebt gekoppeld in de Tado app kan je vanuit daar de koppelmodus aanzetten om de thermostaat aan Home Assistant te koppelen. Zie ook deze link voor info uit de Home Assistant community: https://community.home-as...t-x-through-matter/736576
Ik gebruik inderdaad ook een Bridge X. Ik heb inderdaad eerst alles aan de Tado app gekoppelt, wel lekker ook om een werkend systeem te hebben in deze tijd. ;) De koppel code haal ik ook uit de app. Ik heb inmiddels het netwerk zo plat mogelijk geslagen door de wifi access point en de Synology waarop de dockers draaien op een simpele netwerk switch te zetten maar nog geen succes.

Mijn vermoeden is dat het aan mijn setup met dockers op Synology ligt, ik lees overal dat dit gedoe is. Ik denk dat ik voor de HA setup moet gaan verhuizen naar een VM en HAOS, zodat ik gewoon lekker add-ons kan gaan gebruiken en belangrijker, zodat HA zijn eigen OS networking kan doen. Om VMs te draaien moet ik helaas wel wat memory aan mijn NAS gaan toevoegen, maar dat mag eigenlijk toch wel. :P

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden in ieder geval!

Edit: ik kan nu wel bevestigen dat bovenstaande mijn probleem is. Ik heb even Home Assistant in HAOS gestart op Virtual Box op mijn PC om te testen en daar kan ik ze zo aan toevoegen! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 14-11-2024 14:13 ]

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:34:
Als je alleen je zolderkamer wilt verwarmen en de woonkamer niet perse, dan kan dat winst opleveren.
AWEF schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:38:
[...]

Als het goed is heb je voor de zone "woonekamer" 3 apparaten staan: 1x thermostaat, 2x radiatorknop. De radiatorknoppen worden aangestuurd door de thermostaat, dus als de thermostaat warmtevraag heeft, zullen de radiatorknoppen open gaan. Zodra er geen warmtevraag meer is, gaan de radiatorknoppen weer dicht
Ik heb nu in de woonkamer geen slimme radiatorknop, maar alleen de thermostaat hangen. In de slaap- en badkamer heb ik in beide 1 slimme radiatorknop. Als ik het goed begrijp zou de toevoeging van slimme radiatorknoppen in de woonkamer alleen een toegevoegde waarde hebben als er een warmtevraag van de thermostaat nodig is voor het verwarmen van de slaap- en badkamer, klopt dit?

De slaapkamer en badkamer worden zonder tussenkomst van de thermostaat gevoed, dus het lijkt me dan dat meer radiatorknoppen overbodig is

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:48
Capstie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:59:
[...]

[...]

Ik heb nu in de woonkamer geen slimme radiatorknop, maar alleen de thermostaat hangen. In de slaap- en badkamer heb ik in beide 1 slimme radiatorknop. Als ik het goed begrijp zou de toevoeging van slimme radiatorknoppen in de woonkamer alleen een toegevoegde waarde hebben als er een warmtevraag van de thermostaat nodig is voor het verwarmen van de slaap- en badkamer, klopt dit?

De slaapkamer en badkamer worden zonder tussenkomst van de thermostaat gevoed, dus het lijkt me dan dat meer radiatorknoppen overbodig is
Het hangt er van af, hoe de warmtewisselaar met de stadsverwarming aangestuurd wordt.

Zit daar een opentherm unit op die een klep en/of pomp stuurt?
Dan zal de woonkamer thermostaat die besturen, en word de woonkamer te warm als de andere kamers warmte vragen. Als de woonkamer ook slimme knoppen heeft kan je dat voorkomen.

Of staat de stadsverwarming wiisselaar altijd open en aan ?
Dan heb je geen kamerthermostaat nodig, maar wel in alle kamers slimme knoppen en een bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 13:16
Goedemorgen,

Ik heb een tado v3 thermostaat hangen welke bedraad de klep van de vloerverwarming aanstuurt en via de draadloze ontvanger de ketel op dat moment inschakelt.

Temperatuur staat 24/7 op 19,5 graad.

Nu hangt mijn thermostaat op korte afstand van de tussendeur naar de hal, deze gaat dus regelmatig open en dicht of onze dochter vergeet hem dicht te doen.

De thermostaat 'voelt' dan al snel tocht en daarmee een iets lagere temperatuur, waardoor direct weer de klep en ketel word aangestuurd.

Ik kan de thermostaat verplaatsen maar zit dan met een aantal gaten in onze pas geschilderde muren (kleur, dus erg lastig bij te werken).

Kan ik doormiddel van bijv een draadloze temperatuurvoeler elders in de kamer een signaal sturen naar de draadloze thermostaat en de temperatuur die de thermostaat zelf meet overrulen?

Maar wel diezelfde thermostaat de vloerverwarming klep laten aansturen?

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Of moet en kan ik dit anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 01:42
Tado draadloze ontvanger. Maakt aansluiten van opentherm plus (+) en min (-) volgorde nog uit op de draadloze ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:04
qwasd schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:43:
Tado draadloze ontvanger. Maakt aansluiten van opentherm plus (+) en min (-) volgorde nog uit op de draadloze ontvanger?
Zou ik wel zeggen, maar kun je niet beter de handleiding in de app aanhouden?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Capirex65 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:55:
Goedemorgen,

Ik heb een tado v3 thermostaat hangen welke bedraad de klep van de vloerverwarming aanstuurt en via de draadloze ontvanger de ketel op dat moment inschakelt.

Temperatuur staat 24/7 op 19,5 graad.

Nu hangt mijn thermostaat op korte afstand van de tussendeur naar de hal, deze gaat dus regelmatig open en dicht of onze dochter vergeet hem dicht te doen.

De thermostaat 'voelt' dan al snel tocht en daarmee een iets lagere temperatuur, waardoor direct weer de klep en ketel word aangestuurd.

Ik kan de thermostaat verplaatsen maar zit dan met een aantal gaten in onze pas geschilderde muren (kleur, dus erg lastig bij te werken).

Kan ik doormiddel van bijv een draadloze temperatuurvoeler elders in de kamer een signaal sturen naar de draadloze thermostaat en de temperatuur die de thermostaat zelf meet overrulen?

Maar wel diezelfde thermostaat de vloerverwarming klep laten aansturen?

Begrijpen jullie wat ik bedoel?

Of moet en kan ik dit anders aanpakken?
Volgens mij, kan je in de instellingen van de ruimte, in dit geval de woonkamer, het meettoestel aanpassen.
Daar moet je dan de nieuwe draadloze sensor aanwijzen.
De zoneregelaar moet wel de thermostaat blijven, zoals het nu is.

Je zou het kunnen testen door een thermostaatknop van een andere kamer los te halen, en in de woonkamer te leggen. En dan die knop als meettoestel aan te wijzen.
(Wel effe een domme knop op die radiator zetten, waar je de slimme knop van af haald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 01:42
Klopt het dat de Tado X geen warm water functie meer heeft vergeleken met de V3? Ik heb zojuist mijn V3 vervangen en met de V3 had ik een tapwater / warm water functie in de app. Deze had ik ingesteld op 60 graden want mijn Intergas HREco had anders 55 graden als tapwater. Als ik nu aanvraag doe van warm water is het ook 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 11:46
Goedemiddag!

Graag vraag ik jullie even mee te denken of onderstaande gedachte klopt:

De huidige situatie:

CV ketel hangt op zolder
Op de eerste verdieping zijn 2 radiatoren volledig dicht en worden nooit gebruikt, op 2 andere radiatoren zit een Tado V3+ knop.
Begane grond heeft de keuken als enige ruimte nog een radiator waarop een tado knop zit, de rest is voorzien van vloerverwarming na een grote verbouwing. De keuken is een afgesloten ruimte en volgt eind volgend jaar of het jaar erop met vloervervarming.
De thermostaat van het geheel hangt in de keuken (vraag me niet waarom, keuze van de vorige bewoners/bouwers van het huis).

De vloerverwarming pomp zit in een kast in de hal tegenover de deur.

Het originele plan:

Omdat we nu in een tussenfase zitten zijn we zoekende naar een passende oplossing om de gaskosten te drukken. Het idee was om naast de radiatoren ook de vloerverwarming toevoer te voorzien van een tado radiator knop (deze komt dan voor de bedrade knop die de max temp van het water regelt, daar blijf ik vanaf). Dit ook besproken met de installeteur en gaf aan dat het een optie was voor nu.

De thermostaat zou vervolgens verhuizen naar de ruimte van cv ketel en de woonkamer krijgt dan een temp sensor van tado (https://www.tink.nl/p/tad...aadloze-temperatuursensor) en zorgt dat de radiator knop bij de vloerverwarming pomp wordt aangestuurd.

Ik lees echter gemengde berichten over dit soort constructies en ik wil ook niet onnodig werk gaan verzetten.

Het idee nu:

Nu ben ik benieuwd of het volgende zou werken en of daar ervaringen mee zijn:

Ik wil de ruimtes daar waar nodig aansluiten met een tado knop, dat is nu in principe overal al gebeurt. De vloerverwarming pomp doe ik niets mee, en ook zetten we er geen tado knop tussen.

Ik verplaats de thermostaat naar de CV ruimte en plaats in een draadloze temp sensor in de woonkamer met vloerverwarming. Deze draadloze temp sensor kan de thermostaat vragen om de vloerverwarming van warm water te voorzien. Aangezien de vloerverwarming traag is, en veelal dezelfde temp zal behouden, wil ik het zo inrichten dat de andere knoppen alleen open en dicht gaan en dus geen warm water gaan vragen aan de thermostaat.

Is dit een gek idee of zou dit prima werken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Waarvoor verhuis je thermostaat niet naar de woonkamer. Die stel je op een gewenste vaste temperatuur in en je zorgt dat de thermostaatknop voor de vloerverwarming in de cv ruimte in tado bij de woonkamer hoort. Op die manier wordt de warmte toevoer naar de vloer geregeld door de thermostaat in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
chippie777 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:15:
Waarvoor verhuis je thermostaat niet naar de woonkamer. Die stel je op een gewenste vaste temperatuur in en je zorgt dat de thermostaatknop voor de vloerverwarming in de cv ruimte in tado bij de woonkamer hoort. Op die manier wordt de warmte toevoer naar de vloer geregeld door de thermostaat in de woonkamer.
De draad van de CV ketel komt uit in de keuken, die kan ik helaas niet verleggen naar de woonkamer zonder de boel te moeten openbreken. Vandaar dus het verplaatsen van de thermostaat naar de CV ruimte, en dan een draadloze temp sensor in de woonkamer die hem aanstuurt

Op die manier zou ik geen knop bij de vloerverwarming op de begane grond nodig hebben omdat deze dan altijd gevoed wordt, de overige nemen dan alleen warmte af wanneer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Michel schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:33:
[...]

De draad van de CV ketel komt uit in de keuken, die kan ik helaas niet verleggen naar de woonkamer zonder de boel te moeten openbreken. Vandaar dus het verplaatsen van de thermostaat naar de CV ruimte, en dan een draadloze temp sensor in de woonkamer die hem aanstuurt

Op die manier zou ik geen knop bij de vloerverwarming op de begane grond nodig hebben omdat deze dan altijd gevoed wordt, de overige nemen dan alleen warmte af wanneer nodig.
Als je een draadloze ketelsturing van tado aanschaft, kan je de thermostaat gemakkelijk naar de kamer verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
just4testing schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:15:
[...]

Als je een draadloze ketelsturing van tado aanschaft, kan je de thermostaat gemakkelijk naar de kamer verplaatsen
Deze bedoel je dan denk? https://www.warmteservice...ontvanger-voor/p/37381055

Zo ja, werkt dat met de bestaande (nu nog bedrade) thermostaat? Ik kreeg de indruk dat je daarvoor een ander type thermostaat nodig hebt (en dan dus 2 apparaten moet kopen ipv alleen de temp sensor).

Als dat klopt is dit wel een mooiere oplossing inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Michel schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:28:
[...]

Deze bedoel je dan denk? https://www.warmteservice...ontvanger-voor/p/37381055

Zo ja, werkt dat met de bestaande (nu nog bedrade) thermostaat? Ik kreeg de indruk dat je daarvoor een ander type thermostaat nodig hebt (en dan dus 2 apparaten moet kopen ipv alleen de temp sensor).

Als dat klopt is dit wel een mooiere oplossing inderdaad!
Ja, dat werkt.

En als je dan de thermostaat in je woonkamer ophangt, op een plek dat je een (230volt) snoer naar je vloerverwarmings verdeler kan trekken, kan je met het relais van de thermostaat de vloerverwarmings pomp sturen.

Voila, al je problemen opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
just4testing schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:37:
[...]

Ja, dat werkt.

En als je dan de thermostaat in je woonkamer ophangt, op een plek dat je een (230volt) snoer naar je vloerverwarmings verdeler kan trekken, kan je met het relais van de thermostaat de vloerverwarmings pomp sturen.

Voila, al je problemen opgelost ;)
Hmm dat is natuurlijk ook nog een optie, denk dat ik naar de vloerverwarming nog wel een draad kan krijgen. Ik ga eens op jacht naar een draadloze ontvangen, dan alles omzetten en daarna eens kijken of er mogelijkheden zijn om de pomp alsnog apart aan te sturen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Michel schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:59:
[...]

Hmm dat is natuurlijk ook nog een optie, denk dat ik naar de vloerverwarming nog wel een draad kan krijgen. Ik ga eens op jacht naar een draadloze ontvangen, dan alles omzetten en daarna eens kijken of er mogelijkheden zijn om de pomp alsnog apart aan te sturen.

Bedankt voor het meedenken!
Als je de pomp aanstuurt, dan hoeft er ook geen extra slimme knop in de vloerverwarming.
Wel opletten in de zomer: de pomp zal dan maandenlang stil staan, en dan kan ie vast gaan ztten.
Zet er in de zomer een tijdklokje tussen, elke nacht 5 minuten laten draaien....

Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
just4testing schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:07:
[...]

Als je de pomp aanstuurt, dan hoeft er ook geen extra slimme knop in de vloerverwarming.
Wel opletten in de zomer: de pomp zal dan maandenlang stil staan, en dan kan ie vast gaan ztten.
Zet er in de zomer een tijdklokje tussen, elke nacht 5 minuten laten draaien....

Graag gedaan!
Ah dan begreep ik je verkeerd, bedankt voor de toelichting. Als ik wat topics goed lees zou ik dus zo'n stekker meoten aanschaffen: https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch
En die dan laten in en uitschakelen door tado thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Michel schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ah dan begreep ik je verkeerd, bedankt voor de toelichting. Als ik wat topics goed lees zou ik dus zo'n stekker meoten aanschaffen: https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch
En die dan laten in en uitschakelen door tado thermostaat?
Nee, die pompschakelaar heb je eigenlijk niet (meer) nodig.
De unit uit je link is normaal wel nodig, zodat de pomp alleen loopt als de ketel warmte levert.
Daarmee kan je flink wat energie besparen.
Als een van de andere kamers warmte vraagt, zal de pomp ook gaan lopen, en zal de woonkamer mee verwarmen, ook als die al warm genoeg is.

Als de Tado thermostaat de pomp rechtstreeks schakelt met het ingebouwde relais, loopt de pomp alleen als de woonkamer warmte vraagt, dus nog meer energie besparing.
Je kan dan de woonkamer op 16 graden hebben, en de werkkamer op 25...

Maar... zo een pompschakelaar hy02Eco heeft nog een extra functie: hij laat in de zomer de pomp elke dag even draaien, om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.
Volgens mij heeft de Tado thermostaat deze functie niet.
Als je een simpel tijd klokje koopt, en de pomp IN DE ZOMERMAANDEN daar op aansluit, heb je die 'anti vast zit functie' ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
just4testing schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:37:
[...]

Nee, die pompschakelaar heb je eigenlijk niet (meer) nodig.
De unit uit je link is normaal wel nodig, zodat de pomp alleen loopt als de ketel warmte levert.
Daarmee kan je flink wat energie besparen.
Als een van de andere kamers warmte vraagt, zal de pomp ook gaan lopen, en zal de woonkamer mee verwarmen, ook als die al warm genoeg is.

Als de Tado thermostaat de pomp rechtstreeks schakelt met het ingebouwde relais, loopt de pomp alleen als de woonkamer warmte vraagt, dus nog meer energie besparing.
Je kan dan de woonkamer op 16 graden hebben, en de werkkamer op 25...

Maar... zo een pompschakelaar hy02Eco heeft nog een extra functie: hij laat in de zomer de pomp elke dag even draaien, om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.
Volgens mij heeft de Tado thermostaat deze functie niet.
Als je een simpel tijd klokje koopt, en de pomp IN DE ZOMERMAANDEN daar op aansluit, heb je die 'anti vast zit functie' ook.
Oke oke, ik begin het te begrijpen. Dank voor je heldere uitleg.

De vraag is dan alleen nog natuurlijk of de pomp die ik heb de mogelijkheid biedt om een draad naar de tado te hebben voor aansturing. Pomp is nog geen jaar oud dus ga daar wel vanuit.

Ik ga het eens verder uittekenen voor mijzelf en even de pomp nazoeken op mogelijkheden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Michel schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:45:
[...]

Oke oke, ik begin het te begrijpen. Dank voor je heldere uitleg.

De vraag is dan alleen nog natuurlijk of de pomp die ik heb de mogelijkheid biedt om een draad naar de tado te hebben voor aansturing. Pomp is nog geen jaar oud dus ga daar wel vanuit.

Ik ga het eens verder uittekenen voor mijzelf en even de pomp nazoeken op mogelijkheden hiervoor.
Die pomp zit toch gewoon met een stekker in een stopcontact?
Dan in het stopcontact de nuldraad los maken en via het relais van de tado laten lopen.
(dit heeft als voordeel, dat als je de pomp stekker uit het stopcontact trekt, er geen 230v op je tado staat)

Zet dan meteen een tweede stopcontact er naast, waar de fase en nul wel permanent op aangesloten zitten, dan kun je daar je zomerklokje in steken ;)

Edit: als je al homeassistant hebt, hoeft er alleen maar een slimme plug tussen. Daarmee kun je de pompsturing helemaal perfect maken, zonder extra draden.
Ik heb dit al jaren zo zitten met OpenHAB, en nu verbruikt de vloerverwarmingspomp nog maar 110kWh in plaats van 610.
In jouw geval zal de besparing minder zijn, omdat je waarschijnlijk een modene DCpomp hebt.
Er gaan geruchten, dat een moderne pomp slechter bestand is tegen in/uit schakelen.
Als je daar bang voor bent, moet er wel een slimme knop voor je vloerverwarmingsverdeler.
Dan hoef je geen kabel te trekken.

[ Voor 24% gewijzigd door just4testing op 18-11-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-05 06:58
Ik weet niet wat voor pomp de vragensteller heeft, maar ik heb altijd begrepen dat je die zuinige A label pompen niet op een (pomp)schakelaar aangesloten wil hebben. De elektronica in die pompen krijgen een opdonder, en met name de frequentieregelaar, bij het steeds weer inschakelen van de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
H. Lal schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:18:
Ik weet niet wat voor pomp de vragensteller heeft, maar ik heb altijd begrepen dat je die zuinige A label pompen niet op een (pomp)schakelaar aangesloten wil hebben. De elektronica in die pompen krijgen een opdonder, en met name de frequentieregelaar, bij het steeds weer inschakelen van de spanning.
Ik geloof niet dat de fabrikanten van die pompen zulke sukkels zijn, dat ze geen sturing kunnen maken die bestand is tegen spanning uitval ;)

Maar goed: het risico op defecten is iets groter dan bij een oude wisselstroom motor.
Ik zal mijn post aanpassen

[ Voor 9% gewijzigd door just4testing op 18-11-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
Het valt op zijn minst is te onderzoeken natuurlijk!

@just4testing Ik heb inderdaad HA draaien en zat al te denken aan zo'n constructie na een topic op de tado community te hebben gelezen. Veel praktischer dan met draden naar de tado werken.

Voor nu ga ik het denk ik, in fase 1 zeg maar, zo doen:
extensiekit bij de CV ketel op zolder plaatsen, de thermostaat draadloos in de woonkamer zetten en zorgen dat die dus de woonkamer temp (en daarmee vloerverwarming) gaat regelen.

Ik heb gelezen dat ik via Tado support dan een ticket kan laten inschieten om te zorgen dat de vloerverwarming niet constant tussen 100% en 0% schakelt qua warmte toevoer maar iets geleidelijker, dus ik heb ze gelijk even gemaild.

Voor fase 2 ga ik dan eens kijken wat ik kan met deze pomp, maar op zich zal deze denk ik niet zo veel verbruiken gezien zijn jonge leeftijd. Neemt niet weg dat het altijd onderzocht kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Ik heb een nieuwe ketel met een DCpomp er in, en die verbruikt 30 watt bij verwarming, en 60 watt bij warm water.
De bij de oude ketel deed de pomp altijd 70 watt.
Maar nu stop ik deze discussie: off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een Tado X besteld om de cv-ketel aan te sturen voor de vloerverwarming in ons huis.

Die wil ik koppelen met HomeKit, maar ik lees nergens of ik dan ook een schema aan kan maken, of moet dat dan gewoon via de Tado-app. Voor 94 euro leek het me voldoende functioneren voor het maken van een schema en bediening op afstand (of is dat niet mogelijk zonder Tado Bridge?)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 09:07
Ik heb vandaag 2 tado V3 knoppen geplaatst, nu bestaat mijn susteem uit:
Temperatuursensor keuken
thermostaatknop keuken

Temperatuursensor woonkamer
Thermostaatknop woonkamer bank
Thermostaatknop woonkamer eethoek

Thermostaat Kantoor
Thermostaatknop Kantoor

Temperatuursensor badkamer

In de huiskamer staat een pelletkachel als hoofdverwarming, Tado is (voor de woonkamer) dus bijverwarming.

In de hal bij de voordeur, de hal bij de wc en de badkamer heb ik nieuwe thermostaatkranen geplaatst.
In de badkamer moet nog een thermostaatknop van Tado komen.
Heeft het zin in deze ook in de Hal en in de hal van de wc te plaatsen?

Hier zit geen thermostaat, als ik deze hier zou plaatsen kan ik dan de temperatuur instellen met de knop en stop deze met verwarmen als deze temperatuur is bereikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:53
Henkhuppelschot schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:53:
I

Hier zit geen thermostaat, als ik deze hier zou plaatsen kan ik dan de temperatuur instellen met de knop en stop deze met verwarmen als deze temperatuur is bereikt?
Ja, dat doet hij.
Als er bv alleen in de hal warmtevraag is, gaat deze knop open en geeft hij een seintje aan de CV ketel (via de slimme thermostaat die hierop is aangesloten) dat deze moet gaan stoken.

Jouw situatie lijkt zelfs een beetje overengineered, in veel ruimtes heb je temperatuur sensors staan, terwijl eigenlijk de knoppen zelf dit ook al kunnen (niet ideaal omdat ze meestal te dicht op de verwarming zitten waardoor ze veel sneller opwarmen dan de ruimte zelf)

Let wel! het wordt wel aangeraden 1 radiator altijd open te houden als een soort bypass.

[ Voor 5% gewijzigd door ikmattie op 18-11-2024 17:03 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Henkhuppelschot schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:53:

Heeft het zin in deze ook in de Hal en in de hal van de wc te plaatsen?

De slimme thermostaatknoppen kunnen ook (min of meer) fungeren als temperatuur sensoren.
Soms hebben ze een beetje last van de radiator waar ze op ztten.
Dus het antwoord op bovenstaande vraag is: ja

Ik denk echter dat in zulke kleine ruimtes, waar je maar af en toe doorheen loopt, het niet heel zinvol is.
Daar wil je gewoon alleen maar de echte kou weghouden.
Gewone domme thermostaatknoppen werken dan ook goed genoeg. Er is vaak wel een andere kamer die warmte vraagt, en daar liften ze dan op mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-05 17:23
Ik probeer een temperatuur correctie door te voeren alleen de tado app neemt het niet over. Ik heb de tado al opnieuw opgestart. Iemand een idee ?
Het is volgens mij losse temperatuurmeter 21,0 terwijl de tado 20,2 aangeeft.

Als ik op display laten knipperen klik gebeurt er niks. En als ik op de thermostaat knop druk staat er geen temperatuur.

Bijlft hier op staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTDngRRHaKELGyHhl4pI-CMofcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBqlEqZ7bZeif1ZYzVg3TqFA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 110% gewijzigd door Erik1805 op 18-11-2024 18:41 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Erik1805 schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:16:
Ik probeer een temperatuur correctie door te voeren alleen de tado app neemt het niet over. Ik heb de tado al opnieuw opgestart. Iemand een idee ?
Het is volgens mij losse temperatuurmeter 21,0 terwijl de tado 20,2 aangeeft.

Als ik op display laten knipperen klik gebeurt er niks. En als ik op de thermostaat knop druk staat er geen temperatuur.

Bijlft hier op staan

[Afbeelding]
Dat pijltje dat naar beneden wijst, betekent dat ie bezig is met een firmware download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
just4testing schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:49:
[...]

Dat pijltje dat naar beneden wijst, betekent dat ie bezig is met een firmware download
Oké dan wacht ik even. Enige idee hoelang dat normaal duurt ?

Hij is klaar maar reageert zeer vreemd. Als ik de temperatuur in de app verander doet het display niks. Ook niet als ik in de app op laat display knipperen. Gebeurt er ook niks. Alleen na een tijdje wel. Dus reageert zeer traag.

En op het display staat een temperatuur van 20,3 en in de app 20,1

Update :

Nu is ie klaar maar reageert nog steeds niet via de app.

[ Voor 45% gewijzigd door Erik1805 op 18-11-2024 20:08 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een Tado thermostaat en een Tado aircobediening in combinatie met een internet bridge. Sinds een aantal dagen reageert alles een beetje stroperig en langzaam en sinds vanavond is de Tado aircobediening helemaal niet meer online. Deze staat in de app ook als offline. Ik heb al her en der wat adapters gewisseld om te kijken of dat het probleem is, maar dat lijkt ook niet te helpen. Het ledje 'cloud' op de internet bridge knippert de hele tijd, wat volgens de website van Tado betekent dat deze verbinding probeert te maken met de cloud. Schijnbaar lukt dit niet. De Tado website toont op dit moment geen storingen. Op allestoringen.nl zie ik wel een piekje. Hebben meer mensen last?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
wolly_a schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:07:
Ik heb een Tado thermostaat en een Tado aircobediening in combinatie met een internet bridge. Sinds een aantal dagen reageert alles een beetje stroperig en langzaam en sinds vanavond is de Tado aircobediening helemaal niet meer online. Deze staat in de app ook als offline. Ik heb al her en der wat adapters gewisseld om te kijken of dat het probleem is, maar dat lijkt ook niet te helpen. Het ledje 'cloud' op de internet bridge knippert de hele tijd, wat volgens de website van Tado betekent dat deze verbinding probeert te maken met de cloud. Schijnbaar lukt dit niet. De Tado website toont op dit moment geen storingen. Op allestoringen.nl zie ik wel een piekje. Hebben meer mensen last?
Van mij reageert ook niet als ik op de app wat aanpas. Ledje knippert allen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Erik1805 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:15:
[...]

Van mij reageert ook niet als ik op de app wat aanpas. Ledje knippert allen niet.
Dan ga ik er maar vanuit dat het spul bij Tado stuk is. Dat knipperende ledje is natuurlijk omdat ik als een malle alles aan het herstarten ben geweest om uit te sluiten dat het aan mijn zijde lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 11:21
wolly_a schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:07:
Yep hier ook. Op allestoringen.nl is er een piek (ook andere landen).

Neem aan dat er iets aan de hand is bij Tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 09:07
@just4testing @ikmattie

Dank voor de reactie!

Ik denk dat ik dan nog een knop ga halen voor de badkamer, dan kan ik de woonklamer+keuken, de badkamer en het kantoor apart bedienen.
De radiatoren in de hal blijven dan 'open' staan met een 'domme' thermostaatkraan als bypass.
De radioatoren op de slaapkamer en 2de verdieping staan altijd dicht.

Hier ook problemen met de app, thermostaten en knoppen reageren al sinds vanmiddag zeer traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
Mij valt het volgende op en vraag me af of hier iets mis gaat of beter kan?

Ik heb beneden vloerverwarming, 24/7 op 19,5 graad.
Word gestuurd door tado thermostaat met zoneklep voor de vv. Bypass is ook aanwezig.

Ketel word door draadloze ontvanger opentherm aangestuurd.

Nu valt het mij regelmatig op dat als de temperatuur op 19,5 staat de zoneklep dicht loopt, maar dat er in de tado app nog lange tijd een streepje warmte vraag is.

Dit lijkt me niet heel efficiënt??

Wellicht beter om aan/uit te schakelen ipv opentherm?

Voor de volledigheid :

Boven heb ik 3 radiatoren met slimme tado knoppen, waarvan er een de badkamer op 20 graden houd.

De andere zijn 2 slaapkamers, waar alleen indien nodig warmte vraag is, maar 80% van de tijd zijn ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik denk erover om Tado X aan te schaffen en zat nog even met de volgende gedachtegang, misschien kan iemand bevestigen of dit klopt.

Op de benedenverdieping van mijn huis zitten nog oude radiatorknoppen, dus zonder cijfers. Boven heeft alles cijfers en kan ik dus direct vervangen door X-knoppen.

De thermostaat komt in de woonkamer te hangen. Als ik die bijvoorbeeld gewoon instel op 20 graden en de ouderwetse knoppen opendraai, en de X-knoppen boven op - ik noem maar wat - 15 graden. Blijft de thermostaat dan de ketel aansturen tot ie in de woonkamer 20 graden heeft bereikt, ondanks dat daar geen X-knoppen zitten?

Ik snap dat het andersom bij het verwarmen van de bovenverdieping tot bijvoorbeeld 25 graden, de woonkamer dan automatisch ook verwarmt omdat die ruimte geen slimme knoppen heeft, tenzij ik die dichtdraai.

Ik wil het in de woonkamer uiteindelijk wel vervangen door X-knoppen hoor, maar dan moet ik eerst het systeem leeg laten lopen en die knoppen vervangen voor normale thermostaatknoppen, maar het is nogal onlogisch ingedeeld met tappunten dus dat komt over een paar maanden wel bij een volgend klusproject. En ze hebben nu leuke aanbiedingen her en der.

Alvast dank!

[ Voor 9% gewijzigd door -Marco op 19-11-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
-Marco schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:26:

De thermostaat komt in de woonkamer te hangen. Als ik die bijvoorbeeld gewoon instel op 20 graden en de ouderwetse knoppen opendraai, en de X-knoppen boven op - ik noem maar wat - 15 graden. Blijft de thermostaat dan de ketel aansturen tot ie in de woonkamer 20 graden heeft bereikt, ondanks dat daar geen X-knoppen zitten?
>> KLopt. Zolang de thermostaat in de wwonkamer warmte vraagt zullen de radiatoren met X-knoppen verwarmd worden tot de daar ingestelde temperatuur.
Ik snap dat het andersom bij het verwarmen van de bovenverdieping tot bijvoorbeeld 25 graden, de woonkamer dan automatisch ook verwarmt omdat die ruimte geen slimme knoppen heeft, tenzij ik die dichtdraai.
>> Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
Nog evenals aanvulling op onderstaande.

Ik kom zojuist thuis, woonkamer temperatuur 19,7 graad en tado stuurt de ketel nog volop aan.
Capirex65 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:57:
Mij valt het volgende op en vraag me af of hier iets mis gaat of beter kan?

Ik heb beneden vloerverwarming, 24/7 op 19,5 graad.
Word gestuurd door tado thermostaat met zoneklep voor de vv. Bypass is ook aanwezig.

Ketel word door draadloze ontvanger opentherm aangestuurd.

Nu valt het mij regelmatig op dat als de temperatuur op 19,5 staat de zoneklep dicht loopt, maar dat er in de tado app nog lange tijd een streepje warmte vraag is.

Dit lijkt me niet heel efficiënt??

Wellicht beter om aan/uit te schakelen ipv opentherm?

Voor de volledigheid :

Boven heb ik 3 radiatoren met slimme tado knoppen, waarvan er een de badkamer op 20 graden houd.

De andere zijn 2 slaapkamers, waar alleen indien nodig warmte vraag is, maar 80% van de tijd zijn ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Capirex65 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:40:
Nog evenals aanvulling op onderstaande.

Ik kom zojuist thuis, woonkamer temperatuur 19,7 graad en tado stuurt de ketel nog volop aan.

[...]
Je zou denken, dat Tado verwacht dat het flink koud gaat worden vannacht, op de door jouw opgegeven locatie.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
Heeft dit gedrag inderdaad te maken met de huidige lagere buitentemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Capirex65 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:17:
Heeft dit gedrag inderdaad te maken met de huidige lagere buitentemperaturen?
Vooruit werken op een koude nacht heb ik nog niet bewust gezien (ik gebruik nachtverlaging), maar vooruit werken op een aankomende zonnige winterdag heb ik wel gezien.

Maar er bestaat een versie van Homeassistant, die zonder installeren direct onder Windows draait, en waar je heel simpel de Tado mee kan uitlezen. Misschien moet je dat een proberen, om meer inzicht te krijgen.

Dan zie je ook dat de thermostaat per kamer de warmtevraag van 0 naar 100% in stapjes van 1% kan regelen.
En op die manier ook de ketel regelt.
Waarschuwing: dit is een erg verslavende hobby, die veel tijd kost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Eens met @just4testing. Home Assistant kan je een stukje meer inzicht geven dan enkel de Tado app. Aanvullend heb ik daarbij gekozen om tussen de ketel en de Tado Draadloze Ontvanger een OTGW ([OTGW] OpenTherm gateway) te plaatsen, dit geeft je nog nuttige en bruikare meer inzichten.

Bijvoorbeeld dat één streepje in de Tado app niet per definitie betekent dat Tado warmte vraagt aan je ketel. En, dat Tado bijvoorbeeld erg langzaam de gevraagde aanvoertemperatuur ophoogt en dat ie niet leert dat 30 graden aanvoer geen zin heeft met HT radiatoren (de temperatuur loopt daarmee niet op, en toch blijft Tado structureel de gevraagde aanvoertemperatuur maar erg langzaam ophogen). Uiteindelijk heb ik dit laatste zelf ondervangen door de CV ondanks een lagere vraag van Tado toch 60 graden aanvoertemperatuur te leveren.

Zeer waardevol, zo'n OTGW, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
Zal eens kijken of ik daaruit kom om met home assistent eea te bekijken.

Het feit dat er daadwerkelijk warmte vraag en ook levering is door de ketel is voelbaar aan de warme aanvoer leiding in het trapgat richting mijn vv verdeler in de trapkast.

Woonkamer is 19,8 graden inmiddels en aanvoer van boven nog steeds warm/heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels een Tado Thermostat X opgehangen op de plek van de Honeywell Round, waarschijnlijk gewoon met aa/uit naar Intergas Extreme 36. Maar voor mij is dat prima, het belangrijkste is dat ik ook op afstand de temperatuur kan checken/sturen en een schema kan aanmaken. Daarvoor voldoet de Tado prima.

Grootste nadeel is, zoals anderen ook zeggen: het scherm. Dat wordt gevoed, er zitten batterijen in, maar toch volledig uitgeschakeld. Even snel de temperatuur zien zit er dus niet in.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 22:04

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Bliek79 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:49:
ik wil de Tado aansluiten op mijn Atag i28cz zijn er hier die deze samenstelling werkend hebben?
Zie dat je nooit antwoord hebt gekregen, is hjet je wel gelukt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:19:
Grootste nadeel is, zoals anderen ook zeggen: het scherm. Dat wordt gevoed, er zitten batterijen in, maar toch volledig uitgeschakeld. Even snel de temperatuur zien zit er dus niet in.
Dat is bij de non-X inderdaad ook het geval.

[ Voor 30% gewijzigd door JBS op 20-11-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@-Marco, ik ga ervan uit dat je dit al gecheckt hebt maar voor de zekerheid, je noemt dat je beneden knoppen zonder cijfers hebt maar weet je zeker dat de kraan die eronder zit ook niet geschikt is voor thermostatische knoppen? Er bestaan namelijk ook "domme" knoppen voor kranen met een pin, die zaten bij mij overal dus dat kon ik ook zo vervangen voor Tado knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-05 11:34
Kluus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:05:
@-Marco, ik ga ervan uit dat je dit al gecheckt hebt maar voor de zekerheid, je noemt dat je beneden knoppen zonder cijfers hebt maar weet je zeker dat de kraan die eronder zit ook niet geschikt is voor thermostatische knoppen? Er bestaan namelijk ook "domme" knoppen voor kranen met een pin, die zaten bij mij overal dus dat kon ik ook zo vervangen voor Tado knoppen.
Goed punt, thanks! Ik zal het checken, heb in ieder geval genoeg nieuwe besteld van Tado alvast, dus als het past kan het meteen en anders komen die drie eind van het jaar wel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
JBS schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:37:
[...]
Dat is bij de non-X inderdaad ook het geval.
He google, hoe warm is het in de woonkamer?
Werkt bij mij uitstekend, ik kijk nooit op de thermostaat zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu we verhuisd zijn naar een woning uit 2022 met warmtepomp, enkel vloerverwarming (2 verdelers, 1 per verdieping) en wel op bijna elke kamer een kamerthermostaat als min/max limiet, ben ik aan het kijken of het Tado X daar een oplossing bij kan zijn.

Kort gezegd hebben we 1 thermostaat, dat is de Vaillant sensoComfort (tevens WP systeemregelaar) en de kamerthermostaten zijn gekoppeld aan thermische motoren op de lussen van de vloerverwaming.

Tado X en de Warmtepomp Optimizer X zijn geschikt voor onze Vaillant aroTherm Plus warmtepomp, dat is het probleem niet.

Ik ben alleen benieuwd of de Tado Slimme Thermostaat X geschikt is voor het aansturen van die thermische motoren waar nu zo'n simpele thermostaat (230V) op zit qua binnenwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5JZ0qKP-LNHNyGyloGhV2NDsfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YFlOrvUvhv9dg7bc0AEjJrI.jpg?f=fotoalbum_large
Van boven naar beneden zie je volgens de handleiding ervan:
bruin = L (fasedraad)
zwart = load/schakeldraad
blauw = N (nuldraad)

In de Tado handleiding staat:
Voor de bedrading naar de zoneklep / vloerverwarmingsklep dien je de handleiding van de klep te raadplegen.
Maar kijkend naar het schema zie ik alleen 2 draden voorkomen bij een relais schakeling: COM en NO, al heeft de Tado Slimme Thermostaat X wel een NC, P1 en P2 aansluiting ook.

Heeft iemand dit al werkend gekregen op een vergelijkbare manier, dus op vloerverwarmingskleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
MooDyBLueS schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:24:
Nu we verhuisd zijn naar een woning uit 2022 met warmtepomp, enkel vloerverwarming (2 verdelers, 1 per verdieping) en wel op bijna elke kamer een kamerthermostaat als min/max limiet, ben ik aan het kijken of het Tado X daar een oplossing bij kan zijn.

Kort gezegd hebben we 1 thermostaat, dat is de Vaillant sensoComfort (tevens WP systeemregelaar) en de kamerthermostaten zijn gekoppeld aan thermische motoren op de lussen van de vloerverwaming.

Tado X en de Warmtepomp Optimizer X zijn geschikt voor onze Vaillant aroTherm Plus warmtepomp, dat is het probleem niet.

Ik ben alleen benieuwd of de Tado Slimme Thermostaat X geschikt is voor het aansturen van die thermische motoren waar nu zo'n simpele thermostaat (230V) op zit qua binnenwerk:
[Afbeelding]
Van boven naar beneden zie je volgens de handleiding ervan:
bruin = L (fasedraad)
zwart = load/schakeldraad
blauw = N (nuldraad)

In de Tado handleiding staat:

[...]

Maar kijkend naar het schema zie ik alleen 2 draden voorkomen bij een relais schakeling: COM en NO, al heeft de Tado Slimme Thermostaat X wel een NC, P1 en P2 aansluiting ook.

Heeft iemand dit al werkend gekregen op een vergelijkbare manier, dus op vloerverwarmingskleppen?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij, zijn die thermische motor vloerverwarmings kleppen een soort thermostaat knoppen met wax en een verwarmings element er in.
Als je de "thermische motor" er af haalt, zit er misschien gewoon een ventiel onder met zo'n pinnetje wat je in kan drukken.
Daar past dan mogelijk een slimme tado thermostaat knop op.
Dan in elke kamer een draadloze temperatuurvoeler, en klaar.
De tado-thermostaat in de woonkamer kan dan de WP aansturen.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:12
Ik zag dat er in de app nu een optie zit om je max temperatuur vraag vanuit de ketel in te stellen. Die stond aan op 50 (terwijl mijn ketel op 40 stond). Ik vroeg me al af waarom mijn ketel over de 40 kwam!

Maar je lijkt het nu dus in te kunnen stellen handmatig, of met abonnementen automatisch (op basis van het weer etc "smart!")
just4testing schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:07:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij, zijn die thermische motor vloerverwarmings kleppen een soort thermostaat knoppen met wax en een verwarmings element er in.
Als je de "thermische motor" er af haalt, zit er misschien gewoon een ventiel onder met zo'n pinnetje wat je in kan drukken.
Daar past dan mogelijk een slimme tado thermostaat knop op.
Dan in elke kamer een draadloze temperatuurvoeler, en klaar.
De tado-thermostaat in de woonkamer kan dan de WP aansturen.
Dat is ook een interessante, het zijn inderdaad gewoon pinnetjes die ingedrukt worden door the thermische motor. Alleen denk ik dat het een dure aangelegenheid wordt met 22 radiatorknoppen en 8/9 draadloze temperatuurvoelers.

Als het qua aansluiting mogelijk is, kan ik namelijk wel uit de voeten met 5 bedrade thermostaten en 3/4 draadloze thermostaten en dan enkel nog de Warmtepomp Optimizer X erbij. Enige wat ik nog zou moeten aanschaffen is 9 extra thermische motors voor woonkamer/keuken/hal/wc die ik dan op 2/3 draadloze thermostaten zou koppelen.

Ik heb hier een Engelstalig topic bij Tado zelf gevonden van iemand die volgens mij precies hetzelfde wil bereiken. Ook als je naar zijn aansluiting op een Tado thermostaat kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/cdn-cgi/image/fit=scale-down,width=1600/https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/5T8D0B3EAU7K/img-1890.jpg
Enige verschil is dat ik blauw/zwart/bruin heb, maar het klopt volgens mij wel als je zwart en grijs voor elkaar omwisselt. Bruin is stroomaanvoer (COM), zwart is schakeldraad die de thermostaat dus aan/uit zet om zo de kleppen te bedienen (NO) en blauw is de nuldraad en niet nodig dus die wordt dan in een X thermostaat op P1 of P2 afgemonteerd.

Dat is althans hoe ik het begrijp. Vraag me alleen of dit zo hoort te werken en of het wel goed is in een warmtepompsysteem. De beide vvw verdelers hebben ook geen eigen klep, dus als de WP warmtevraag krijgt, gaat het naar beide verdelers toe. En ik weet bijv. niet of het zo goed is voor het systeem als ik die kleppen allemaal dicht zou hebben in die zones en bijv. alleen de woonkamer verwarmd moet worden.
Overigens zit ik met de huidige Black Friday deals als ik de ideale combinatie van Tado zelf en andere winkels pak, kom ik voor alles bij elkaar op € 1034. Vind ik nog meevallen gezien de aantallen, want dan heb ik wel een Warmtepomp Optimizer X, 5 bedrade Slimme Thermostaat X en 3 draadloze Slimme Thermostaat X. Bridge niet nodig want dat is de Optimizer zelf al en het is Thread, ik heb verspreid door huis ook 3 Homepod Minis die thread border router zijn, dus qua dekking zit het sowieso goed en Tado geeft zelf aan dat je elke Thread border router kan inzetten (wat ook het idee is van Thread).

Dus enerzijds denk ik er ook aan om het gewoon te bestellen en wel even te letten op winkels die op z'n minst 30 dagen retour hebben, zodat ik de komende periode even kan gaan stoeien ermee en kijken of het werkt zoals het zou moeten.

[ Voor 16% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-11-2024 09:34 ]

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 12:26
Nu sommige van mijn Tado's (Firmware: 215.1) weer tegen de vorstbescherming (15 degC) bereikten, keek ik eens in de app.
Tot mijn verbazing was er 1 knop offline, zonder dat ik daar een email over gekregen had ?
Wanneer batterijen lage spanning zijn krijg ik wel een email, maar deze heb ik ook niet ontvangen voor deze knop. Is een email notificatie voor offline in te stellen, want ik heb het zo snel niet kunnen vinden.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:12
Titus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:55:
Ik zag dat er in de app nu een optie zit om je max temperatuur vraag vanuit de ketel in te stellen. Die stond aan op 50 (terwijl mijn ketel op 40 stond). Ik vroeg me al af waarom mijn ketel over de 40 kwam!

Maar je lijkt het nu dus in te kunnen stellen handmatig, of met abonnementen automatisch (op basis van het weer etc "smart!")
Al lijkt het niets te doen, mijn ketel gaat nog steeds naar 46-48 ish terwijl hij en de tado beide max 40 hebben.

That being said, met retour van 32 graden en de warmtevraag ruim 2 graden hoger dan de thermostaat beneden, pendelt ie vrolijk aan/uit in plaats van dat hij laaglast blijft draaien :(

Misschien toch maar een keer een OTGW aanschaffen om te onderzoeken.....

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Ik zit met een vraag waar ik vooralsnog niet uit kom. Hopelijk kan iemand hier me (uit de droom) helpen.

Apparatuur:
- Thermostaat X bedraad
- Nefit Trendline II HRC30 CW5

Vraag:
- Kan de Thermostaat X als Opentherm worden aangesloten op de Trendline II?

Gisteren de Toon vervangen door de bedrade Thermostaat X, volgens de instructies.
In eerste instantie als Opentherm aangesloten, aangezien de Toon dat ook was. Bij warmte aanvraag sloeg de ketel echter niet aan.
Na online zoeken kreeg ik het vermoeden dat de Trendline helemaal niet OT compatible is.
Dus de Thermostaat als relais aangesloten, wat wel werkt.

Nu vind ik online de 'Nefit OpenTherm converter 7746901847', die naar het lijkt de ketel OT compatible zou moeten maken.
Omdat ik vanmorgen wat water onder de ketel zag liggen, heb ik de installateur gebeldHij raadde aan om 1 radiator helemaal open te laten staan zodat de ketel altijd de druk kwijt kan. Beetje vreemd voor mijn gevoel, maar ik zal straks zien of dit helpt.

Hem ook gevraagd of ik de converter kan gebruiken om de thermostaat op OT te kunnen zetten, maar volgens hem kan dit helemaal niet en kan ik beter het Bosch systeem aanschaffen of de thermostaat op relais laten staan.
Echter, hij installeert nooit Tado, dus ik heb er mijn vraagtekens bij.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 15:00

DON PAPA

Tweaker-fan

Ronster schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:03:
Nu vind ik online de 'Nefit OpenTherm converter 7746901847', die naar het lijkt de ketel OT compatible zou moeten maken.
Klopt die heb je er bij nodig om de Tado X thermostaat via OpenTherm aan te sluiten op de Nefit Trendline.

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 21-11-2024 10:25 ]

• Ronster
DON PAPA schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:23:
[...]

Klopt die heb je er bij nodig om de Tado X thermostaat via OpenTherm aan te sluiten op de Nefit Trendline.
Thanks. Heb je dit toevallig ook gedaan?
Ik zit te zoeken naar installatie instructies van de converter op de Trendline, maar kan het vooralsnog niet vinden.
En helaas kan ik dus niet vertrouwen op de installateur :|

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ronster schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
[...]
Thanks. Heb je dit toevallig ook gedaan?
Nee zelf geen ervaring mee, maar dit schrijven ze erover, ik ga er vanuit dat dit zal kloppen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lM_r_wHVcXdAjaWlz7RyYuKA-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfB2GQycitUuWIwqbf1ouZpL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWv7qgPeN8Qq2aI-AJx4g1XPcUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng26Wz3ZKgTYXxa6NatXyCT8.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronster
DON PAPA schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:53:
[...]

Nee zelf geen ervaring mee, maar dit schrijven ze erover, ik ga er vanuit dat dit zal kloppen...

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank u :)
Deze had ik inderdaad ook al gevonden, maar als ik de Trendline open, heb ik geen idee waar de converter aan te sluiten.
Hopelijk heeft iemand hier daar ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Zitten de aansluitingen uit mijn vorige posting niet achter deze kap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhwWVthq1iZoMi_DrNTiLVQgUpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZ8TibDd8jwS9HJeUKoPgSAd.jpg?f=fotoalbum_large

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:15
Ik ben even de threads aan het doorspitten, maar nog steeds niet uit wat nou de beste manier is om de temperatuur in een kamer te regelen.

Probleem is het welbekende probleem dat de radiatorknoppen te 'hoog' inzetten als de verwarming aanstaat. Zo heb ik dan in een kamer. Zo geeft de knop zelf nu 19 graden aan en een andere knop die ik als sensor nu in de kamer heb gezet 15. Als de verwarming uitstaat komen de sensoren overeen.

Ik zie dan ook drie oplossingen:

1. 'Vaste' offset. Minder ideaal want het temperatuurverschil is dynamisch. Bij hogere temperaturen groeit het temperatuurverschil tussen de temperatuursensoren. Probleem lijkt me daarmee dat je offset dan voor onnodig verwarmen / verminderd comfort zorgt. Ik ben bang dat dan midden in de nacht de ketel gaat stoken voor een foute waarde. Is het ook mogelijk om de warmtevraag los te koppelen van de knoppen? Is ook wel weer zonde dat ik dan zo'n kostbaar systeem heb gekocht - had ik net zo goed een skirre knop kunnen kopen.

2. Tado draadloze thermostaat. Nieuwprijs vind ik niet te verantwoorden. Tweedehands snel uitverkocht. Voor ongeveer 50 euro zou ik het nog wel te overzien vinden. Enige waar ik dan wel van baal is dat je vendor locked in bent - als ik ooit van tado afstap is de draadloze sensor 'voor niets' geweest en kan ik het niet makkelijk meenemen naar een ander systeem.

3. Via HA een externe temperatuursensor gebruiken (Aqara ofzo) om continu de offset te updaten. Lijkt me ook niet heel ideaal, maar qua prijs/kwaliteit lijkt het me wel het beste.

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
DON PAPA schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:23:
Zitten de aansluitingen uit mijn vorige posting niet achter deze kap
[Afbeelding]
Klopt inderdaad.

Ik vind ook dit terug in de handleiding van de Trendline:
5.4.2 Aansluiten modulerende kamerthermostaat
De modulerende kamerthermostaten Nefit ModuLine 100 t/m 400, Nefit ModuLine 1000 en de Nefit ModuLine Easy kunnen worden aangesloten. Door middel van de Nefit EMS-OpenTherm-converter (accessoire)
kan ook een OpenTherm kamerthermostaat worden aangesloten.
Maar gezien de vastberadenheid van de installateur (die uitsluitend Nefit ketels plaatst), zou ik het fijn vinden om een ervaringsdeskundige te vinden.

• just4testing
Majora schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:31:
Ik ben even de threads aan het doorspitten, maar nog steeds niet uit wat nou de beste manier is om de temperatuur in een kamer te regelen.

Probleem is het welbekende probleem dat de radiatorknoppen te 'hoog' inzetten als de verwarming aanstaat. Zo heb ik dan in een kamer. Zo geeft de knop zelf nu 19 graden aan en een andere knop die ik als sensor nu in de kamer heb gezet 15. Als de verwarming uitstaat komen de sensoren overeen.

Ik zie dan ook drie oplossingen:

1. 'Vaste' offset. Minder ideaal want het temperatuurverschil is dynamisch. Bij hogere temperaturen groeit het temperatuurverschil tussen de temperatuursensoren. Probleem lijkt me daarmee dat je offset dan voor onnodig verwarmen / verminderd comfort zorgt. Ik ben bang dat dan midden in de nacht de ketel gaat stoken voor een foute waarde. Is het ook mogelijk om de warmtevraag los te koppelen van de knoppen? Is ook wel weer zonde dat ik dan zo'n kostbaar systeem heb gekocht - had ik net zo goed een skirre knop kunnen kopen.

2. Tado draadloze thermostaat. Nieuwprijs vind ik niet te verantwoorden. Tweedehands snel uitverkocht. Voor ongeveer 50 euro zou ik het nog wel te overzien vinden. Enige waar ik dan wel van baal is dat je vendor locked in bent - als ik ooit van tado afstap is de draadloze sensor 'voor niets' geweest en kan ik het niet makkelijk meenemen naar een ander systeem.

3. Via HA een externe temperatuursensor gebruiken (Aqara ofzo) om continu de offset te updaten. Lijkt me ook niet heel ideaal, maar qua prijs/kwaliteit lijkt het me wel het beste.

Hoe doen jullie dit?
In de meeste gevallen komt de foutieve, te hoge, temperatuurmeting van een slimme knop door de opstijgende warme lucht van de aanvoer leiding.
Als je de leidingen die zich onder de knop bevinden isoleert, gaat het al een stuk beter.
Als de knop zich onder een vensterbank bevindt, zou je er een schotje naast kunnen maken zodat de warme lucht van de radiator niet bij de knop kan komen.
@Majora Wat ik ook eens meegemaakt heb bij een vriend is echt de slechtste locatie van een tado-knop ooit: onder de vensterbank met nog geen 10cm ertussen, vensterbank was natuurlijk tegen de muur gemonteerd en dus bleef alle warmte daar hangen en leek het veel warmer dan de ruimte zelf was. Komt bij dat de deur naar de tuin er direct naast zat, dus als die open ging wanneer het buiten 15C of koeler was, was het gelijk -4C ofzo op de Tado.

Uiteindelijk opgelost met een draadloze temperatuursensor.

• just4testing
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:30:
[...]

Dat is ook een interessante, het zijn inderdaad gewoon pinnetjes die ingedrukt worden door the thermische motor. Alleen denk ik dat het een dure aangelegenheid wordt met 22 radiatorknoppen en 8/9 draadloze temperatuurvoelers.

Als het qua aansluiting mogelijk is, kan ik namelijk wel uit de voeten met 5 bedrade thermostaten en 3/4 draadloze thermostaten en dan enkel nog de Warmtepomp Optimizer X erbij. Enige wat ik nog zou moeten aanschaffen is 9 extra thermische motors voor woonkamer/keuken/hal/wc die ik dan op 2/3 draadloze thermostaten zou koppelen.

Ik heb hier een Engelstalig topic bij Tado zelf gevonden van iemand die volgens mij precies hetzelfde wil bereiken. Ook als je naar zijn aansluiting op een Tado thermostaat kijkt:
[Afbeelding]
Enige verschil is dat ik blauw/zwart/bruin heb, maar het klopt volgens mij wel als je zwart en grijs voor elkaar omwisselt. Bruin is stroomaanvoer (COM), zwart is schakeldraad die de thermostaat dus aan/uit zet om zo de kleppen te bedienen (NO) en blauw is de nuldraad en niet nodig dus die wordt dan in een X thermostaat op P1 of P2 afgemonteerd.

Dat is althans hoe ik het begrijp. Vraag me alleen of dit zo hoort te werken en of het wel goed is in een warmtepompsysteem. De beide vvw verdelers hebben ook geen eigen klep, dus als de WP warmtevraag krijgt, gaat het naar beide verdelers toe. En ik weet bijv. niet of het zo goed is voor het systeem als ik die kleppen allemaal dicht zou hebben in die zones en bijv. alleen de woonkamer verwarmd moet worden.
@MooDyBLueS
Nog een beetje 'out of the box':
Een slimme knop beweegt een pinnetje naar binnen en naar buiten. Als je daarmee een electrische druk schakelaar bediend, kan die schakelaar meerdere thermische motoren sturen.
In elke kamer een knop neerzetten die zo aangesloten zit ipv de bestaande muur thermostaat, en het werkt.

Het is een beetje tweaken, maar daar zijn we hier voor, toch?

Edit, of met homeassistant, dan kan je smartpluggen gebruiken om de thermische motoren te sturen, en kan je met goedkope temperatuursensoren werken per kamer, of met Tado draadloze temp sensoren of slimme knoppen die gewoon in de kamer legt.

[ Voor 5% gewijzigd door just4testing op 21-11-2024 20:11 ]

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:15
just4testing schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:35:
[...]

In de meeste gevallen komt de foutieve, te hoge, temperatuurmeting van een slimme knop door de opstijgende warme lucht van de aanvoer leiding.
Als je de leidingen die zich onder de knop bevinden isoleert, gaat het al een stuk beter.
Als de knop zich onder een vensterbank bevindt, zou je er een schotje naast kunnen maken zodat de warme lucht van de radiator niet bij de knop kan komen.
Hoe moet ik dat voor me zien? De locatie van de knop is inderdaad om te huilen...
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:38:
@Majora Wat ik ook eens meegemaakt heb bij een vriend is echt de slechtste locatie van een tado-knop ooit: onder de vensterbank met nog geen 10cm ertussen, vensterbank was natuurlijk tegen de muur gemonteerd en dus bleef alle warmte daar hangen en leek het veel warmer dan de ruimte zelf was. Komt bij dat de deur naar de tuin er direct naast zat, dus als die open ging wanneer het buiten 15C of koeler was, was het gelijk -4C ofzo op de Tado.

Uiteindelijk opgelost met een draadloze temperatuursensor.
Van Tado zelf? Want ik vind dat eigenlijk net het geld niet helemaal waard...
Majora schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:14:

Ja, van Tado zelf. Is niet goedkoop, maar nu wel BF deals. En een 3rd party heb je helaas niks aan, want je zit in een Tado verwarmingssysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Majora schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:14:
[...]

Hoe moet ik dat voor me zien? De locatie van de knop is inderdaad om te huilen...
[...]

Voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhRpf9WrCg8m8Sbs3-vhhs95ekQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nmCa8U9inSagLhxlWi9BlPb.jpg?f=fotoalbum_large
Beeld je in dat bij het iets minder witte deel boven je radiator de vensterbank van een maat van mij naar links kwam zetten, zo precies boven de knop langs en dan een 25cm diepe plank en je kan je voorstellen wat er met de warmte gebeurt.

Ik snap dat oude principe: warmte stijgt omhoog en de vensterbank voorkomt dat het direct bij het koude raam komt waardoor je luchtstromingen gaat krijgen en de vensterbank duwt het weg van het raam want warmte wil alsnog omhoog, maar voor het zover is hoop je het wel op eronder. En dus kan de Tado dan ineens 26C meten terwijl het maar 21C is. En bij een huurhuis kan je dan niet even een deel van de vensterbank afzagen. Nou ja... kan wel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:44:
[...]

Beeld je in dat bij het iets minder witte deel boven je radiator de vensterbank van een maat van mij naar links kwam zetten, zo precies boven de knop langs en dan een 25cm diepe plank en je kan je voorstellen wat er met de warmte gebeurt.

Ik snap dat oude principe: warmte stijgt omhoog en de vensterbank voorkomt dat het direct bij het koude raam komt waardoor je luchtstromingen gaat krijgen en de vensterbank duwt het weg van het raam want warmte wil alsnog omhoog, maar voor het zover is hoop je het wel op eronder. En dus kan de Tado dan ineens 26C meten terwijl het maar 21C is. En bij een huurhuis kan je dan niet even een deel van de vensterbank afzagen. Nou ja... kan wel. :P
Dat iets minder witte deel heb ik in de foto als voorbeeld er op gezet, om te laten zien hoe je het ophopen van warme lucht boven de knop kan voorkomen .
Met een beetje creativiteit en wat schuimrubber kan je de warme luchtstroom echt wel wegleiden van de knop, ook in een huurhuis...

Maar ik ben het met je eens: Tado zou knoppen moeten maken waar de temperatuursensor aan het eind van een draadje zit van 60 cm. @tado , lezen jullie mee ?

[ Voor 6% gewijzigd door just4testing op 21-11-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 13:11
Ik wil graag al mijn ouderwetse radiatorknoppen vervangen door de slimme Tado X radiatorknoppen.
Momenteel zijn daar mooie acties voor bij Bol.

Momenteel heb ik een simpele bedrade thermostaat en 10 radiatoren met gewone radiatorknoppen.

Ik wil dit vervangen middels een Tado X starterskit (thermostaat, bridge, 2 radiatorknoppen) + 2 sets van 4 radiatorknoppen:
https://www.bol.com/nl/nl...art-wit/9300000179714567/
https://www.bol.com/nl/nl...art-wit/9300000179714559/

Uit dit topic heb ik begrepen dat er voor het Tado X systeem thermostatische knoppen / binnenwerken aanwezig moeten zijn. Dat is nu dus niet het geval. Hiervover heb ik dan ook 2 vragen:
  1. Ik heb 1 van de huidige knoppen even verwijderd om te kijken wat eronder zat.
    Zie foto's.
    Als ik goed begrepen heb volstaat in mijn geval het vervangen van het binnenwerk.
    Klopt dat? En is dat zo eenvoudig als het lijkt?
  2. Nu heb ik gezocht waar je die kan bestellen en kwam het volgende tegen:
    https://www.sanitairwinke...?tn_q=heimeier+binnenwerk
    Zijn dit het juiste types binnenwerken en zo ja, welke heb ik nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzSN_9zQN0q4Jy1Bhg4Jk-NJZ64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2PXAJJNLv7f152debJxvc9a.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKsmULhuIK_vGiJZQWq85vIsdPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6viBNGHme8Lz97xGzzDeadRS.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
_NooT_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:10:
Ik wil graag al mijn ouderwetse radiatorknoppen vervangen door de slimme Tado X radiatorknoppen.
Momenteel zijn daar mooie acties voor bij Bol.

Momenteel heb ik een simpele bedrade thermostaat en 10 radiatoren met gewone radiatorknoppen.

Ik wil dit vervangen middels een Tado X starterskit (thermostaat, bridge, 2 radiatorknoppen) + 2 sets van 4 radiatorknoppen:
https://www.bol.com/nl/nl...art-wit/9300000179714567/
https://www.bol.com/nl/nl...art-wit/9300000179714559/

Uit dit topic heb ik begrepen dat er voor het Tado X systeem thermostatische knoppen / binnenwerken aanwezig moeten zijn. Dat is nu dus niet het geval. Hiervover heb ik dan ook 2 vragen:
  1. Ik heb 1 van de huidige knoppen even verwijderd om te kijken wat eronder zat.
    Zie foto's.
    Als ik goed begrepen heb volstaat in mijn geval het vervangen van het binnenwerk.
    Klopt dat? En is dat zo eenvoudig als het lijkt?
  2. Nu heb ik gezocht waar je die kan bestellen en kwam het volgende tegen:
    https://www.sanitairwinke...?tn_q=heimeier+binnenwerk
    Zijn dit het juiste types binnenwerken en zo ja, welke heb ik nodig?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt voor de hulp.
@_NooT_

Het lijkt nij beter om met deze foto's naar de WarmteService te gaan en nieuwe kranen te halen.

Neem dan een ander type (haaks verkeerd of zo) want met de knop omhoog gericht gaat slecht werken.
Je wil hem naar voren, of nog beter: naar links gericht hebben.
De Tado kraan gaat anders te veel last hebben de opstijgende warme lucht van de leidingen.

P.s. in de woonkamer hoeft dat niet, omdat daar de kamerthermostaat de temperatuur meet, en niet de knop zelf.
Heb je ergens een situatie waar het niet kan om de Tado knop goed te plaatsen, dan kan je een andere Tado knop in de zelfde ruimte de temperatuur laten meten, of een draadloze temperatuursensor gebruiken.

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
just4testing schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:07:
[...]

@_NooT_

Het lijkt nij beter om met deze foto's naar de WarmteService te gaan en nieuwe kranen te halen.

Neem dan een ander type (haaks verkeerd of zo) want met de knop omhoog gericht gaat slecht werken.
Je wil hem naar voren, of nog beter: naar links gericht hebben.
De Tado kraan gaat anders te veel last hebben de opstijgende warme lucht van de leidingen.

P.s. in de woonkamer hoeft dat niet, omdat daar de kamerthermostaat de temperatuur meet, en niet de knop zelf.
Heb je ergens een situatie waar het niet kan om de Tado knop goed te plaatsen, dan kan je een andere Tado knop in de zelfde ruimte de temperatuur laten meten, of een draadloze temperatuursensor gebruiken.

Succes !
Bedankt voor de tip, ik had niet eens aan gedacht aan de positie van de knop, maar hoopte me wat werk (en kosten) te besparen.

Maakt dat bij de Tado X radiatorknoppen nog veel uit dan?
Die hebben zo te zien een 't' vorm.
Als de sensor vlak bij de display zit, dan lijkt me het verschil qua eindpositie me vrij klein, toch?
Volgens komt dat gedeelte dan ongeveer gelijk uit.

Aangezien ik de laatste jaren verschillende lekkage problemen heb gehad, ben ik een beetje terughoudened als het gaat om het plaatsen van 10 nieuwe kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
Oh btw. voor degene die momenteel ook overwegen Tado spul aan te schaffen.
Op de website van Tado zelf, zijn nu goede Black Friday kortingenvan zo'n 30-40%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
_NooT_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:30:
[...]

Bedankt voor de tip, ik had niet eens aan gedacht aan de positie van de knop, maar hoopte me wat werk (en kosten) te besparen.

Maakt dat bij de Tado X radiatorknoppen nog veel uit dan?
Die hebben zo te zien een 't' vorm.
Als de sensor vlak bij de display zit, dan lijkt me het verschil qua eindpositie me vrij klein, toch?
Volgens komt dat gedeelte dan ongeveer gelijk uit.

Aangezien ik de laatste jaren verschillende lekkage problemen heb gehad, ben ik een beetje terughoudened als het gaat om het plaatsen van 10 nieuwe kranen.
Als de tado-X knop dan niet vlak onder een vensterbank uit komt, zal het iets beter zijn dan een V3+ knop.
En de leidingen onder de knop isoleren, om opstijgende luchtstromen te verminderen.

Als je binnenwerk van de bestaande knoppen wil vervangen, zou ik eerst een knop van een radiator op zolder proberen te openen. Ze zien er uit of ze van ijzer zijn, en niet van messing ( te controleren met een magneet).
En dan zitten ze misschien vast geroest. (Lekkage veroorzaakt roestvorming)

Als met dat binnenwerk naar een goede winkel gaat, kunnen ze je het juiste thermostaat binnenwerk meegeven.
Zet dat er in, en kijk of het dicht is, en werkt.

Uiteindelijk zal je toch je hele systeem moeten aftappen...... als je alle knoppen aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

_NooT_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:32:
Oh btw. voor degene die momenteel ook overwegen Tado spul aan te schaffen.
Op de website van Tado zelf, zijn nu goede Black Friday kortingenvan zo'n 30-40%.
Hoewel dit goede kortingen zijn is het wel een beetje sneaky, twee weken geleden was deze zelfde korting er ook, afgelopen week hebben ze even minder korting gegeven in aanloop naar BF dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Kluus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:07:
[...]

Hoewel dit goede kortingen zijn is het wel een beetje sneaky, twee weken geleden was deze zelfde korting er ook, afgelopen week hebben ze even minder korting gegeven in aanloop naar BF dus.
Had je anders verwacht dan? BF is toch vooral marketing, ik vond de TADO korting ook gewoon een grap, spul is vaak genoeg voor hetzelfde geld te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NooT_
just4testing schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 22:12:
[...]

Als de tado-X knop dan niet vlak onder een vensterbank uit komt, zal het iets beter zijn dan een V3+ knop.
En de leidingen onder de knop isoleren, om opstijgende luchtstromen te verminderen.

Als je binnenwerk van de bestaande knoppen wil vervangen, zou ik eerst een knop van een radiator op zolder proberen te openen. Ze zien er uit of ze van ijzer zijn, en niet van messing ( te controleren met een magneet).
En dan zitten ze misschien vast geroest. (Lekkage veroorzaakt roestvorming)

Als met dat binnenwerk naar een goede winkel gaat, kunnen ze je het juiste thermostaat binnenwerk meegeven.
Zet dat er in, en kijk of het dicht is, en werkt.

Uiteindelijk zal je toch je hele systeem moeten aftappen...... als je alle knoppen aanpast.
Nogmaals bedankt voor je hulp.
Wederom goede tips.
Hier heb ik wat aan.

De Warmte Services waar je het over had zit hier in de buurt, dus ik zal er eens langs gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NooT_
Kluus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:07:
[...]

Wist ik niet, maar ben content met wat ik er nu voor betaald heb.
600 euro voor de thermostaat, bridge en 10 radiatorknoppen.

Ik ben er nog niet zo lang geleden naar gaan kijken.
Eigenlijk sinds ik een dynamisch energiecontract heb en me verbaasde hoeveel gas werd verbruikt toen de thermostaat op een dag een graadje hoger was gezet door m’n dochter en we deze voor het slapen vergeten waren terug te zetten.
Doorgaans ben ik juist wel van low- of no-tech oplossingen als het niet nodig is, maar hier zie ik wel de meerwaarde van in.
Bovendien erger ik me al heel lang tussen de enorme temperatuurverschillen in de verschillende kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josw33
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-05 08:29
Goedemorgen,

Onderstaand mijn situatie:
  • Intergas Xtreme 30 80/80 Combiketel CW4;
  • Intergas Touch Thermostaat (hangt in de woonkamer);
  • Vloermodel airco in de woonkamer waarmee ik de woonkamer en keuken verwarm;
  • Airco in de grote slaapkamer waarmee ik deze kamer verwarm;
  • Maar liefst 17 radiatoren in het huis voorzien van oude domme aan/uit knoppen (geen thermostaatknoppen);
Vanwege het verwarmen met de airco blijft de rest van het huis koud (cv slaat niet aan). Ik wil graag de babykamer, en twee andere ruimtes verwarmen met de CV. Mijn idee was om de thermostaat in de woonkamer te vervangen voor een bedrade tado° X thermostaat. Daarnaast wil ik de ruimtes die ik wil verwarmen voorzien van tado X slimme Radiatorknoppen.

Vragen:
Is het nodig om de intergas thermostaat te vervangen voor een tado thermostaat of is dit niet nodig kijkende naar bovenstaande wens om lokaal te verwarmen?
In bijvoorbeeld de babykamer hangen twee radiatoren, kan ik één voorzien van een slimme tadoknop en de ander dichtdraaien of moet je beide radiatoren voorzien van een nieuwe knop?
Is het naast de thermostaatknoppen nog nodig om de ruimte te voorzien van een draadloze temperatuursensor?
Het gaat me te ver om alle 17 radiatoren te voorzien van zo’n knop, wat kan ik het beste doen met de overige radiatoren? Dichtdraaien of gedeeltelijk open draaien zodat ze opwarmen als er warmtevraag komt van één van de slimme knoppen? Op deze manier wordt dan de hal en wc ook verwarmd als de cv aanslaat bij warmtevraag door de tado knoppen.
Zou het qua gasverbruik nog schelen als ik de overige radiatoren voorzie van standaard thermostaatknoppen t.o.v. de huidige oude aan/uit knoppen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Josw33 schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:45:
Goedemorgen,

Onderstaand mijn situatie:
  • Intergas Xtreme 30 80/80 Combiketel CW4;
  • Intergas Touch Thermostaat (hangt in de woonkamer);
  • Vloermodel airco in de woonkamer waarmee ik de woonkamer en keuken verwarm;
  • Airco in de grote slaapkamer waarmee ik deze kamer verwarm;
  • Maar liefst 17 radiatoren in het huis voorzien van oude domme aan/uit knoppen (geen thermostaatknoppen);
Vanwege het verwarmen met de airco blijft de rest van het huis koud (cv slaat niet aan). Ik wil graag de babykamer, en twee andere ruimtes verwarmen met de CV. Mijn idee was om de thermostaat in de woonkamer te vervangen voor een bedrade tado° X thermostaat. Daarnaast wil ik de ruimtes die ik wil verwarmen voorzien van tado X slimme Radiatorknoppen.

Vragen:
Is het nodig om de intergas thermostaat te vervangen voor een tado thermostaat of is dit niet nodig kijkende naar bovenstaande wens om lokaal te verwarmen?
In bijvoorbeeld de babykamer hangen twee radiatoren, kan ik één voorzien van een slimme tadoknop en de ander dichtdraaien of moet je beide radiatoren voorzien van een nieuwe knop?
Is het naast de thermostaatknoppen nog nodig om de ruimte te voorzien van een draadloze temperatuursensor?
Het gaat me te ver om alle 17 radiatoren te voorzien van zo’n knop, wat kan ik het beste doen met de overige radiatoren? Dichtdraaien of gedeeltelijk open draaien zodat ze opwarmen als er warmtevraag komt van één van de slimme knoppen? Op deze manier wordt dan de hal en wc ook verwarmd als de cv aanslaat bij warmtevraag door de tado knoppen.
Zou het qua gasverbruik nog schelen als ik de overige radiatoren voorzie van standaard thermostaatknoppen t.o.v. de huidige oude aan/uit knoppen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Zo dat zijn veel vragen, maar ik zal een poging doen:

Ja, je moet de kamerthermostaat vervangen door Tado, want er kan maar 1 opentherm regelaar op de ketel aangesloten zitten. De slimme-thermostaat knoppen geven dan een seintje naar de tado kamerthermostaat, die dan de ketel inschakelt. (OOK als de woonkamer al warm is)

Als de grootste radiator in de babykamer genoeg warmte kan leveren, zet je daar de slimme-thermostaat knop op, en draai de andere dicht.

Ik zou zeker op 1 radiator per ruimte, die niet direct woonruimtes zijn, een domme thermostaatkraan monteren.
Dat zorgt er voor dat die ruimte wel snel mee-loopt met de rest van het huis, maar niet TE warm wordt.
Blijkt dan dat het niet comfortabel genoeg is, dan kan je er altijd nog een tado slimme-thermostaat knop op zetten.
Probeer dan de domme kranen zo te monteren dat de knop zo ver mogelijk van de radiator vandaan zit, anders wijkt de temperatuur meting te veel af.

Tado kan ook airco units aansturen, door het infrarood signaal van de afstandsbediening na te bootsen.
Ik heb daar geen ervaring mee, dus je moet zelf effe uitzoeken of dat bij jou werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josw33
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-05 08:29
just4testing schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:30:
[...]

Zo dat zijn veel vragen, maar ik zal een poging doen:

Ja, je moet de kamerthermostaat vervangen door Tado, want er kan maar 1 opentherm regelaar op de ketel aangesloten zitten. De slimme-thermostaat knoppen geven dan een seintje naar de tado kamerthermostaat, die dan de ketel inschakelt. (OOK als de woonkamer al warm is)

Als de grootste radiator in de babykamer genoeg warmte kan leveren, zet je daar de slimme-thermostaat knop op, en draai de andere dicht.

Ik zou zeker op 1 radiator per ruimte, die niet direct woonruimtes zijn, een domme thermostaatkraan monteren.
Dat zorgt er voor dat die ruimte wel snel mee-loopt met de rest van het huis, maar niet TE warm wordt.
Blijkt dan dat het niet comfortabel genoeg is, dan kan je er altijd nog een tado slimme-thermostaat knop op zetten.
Probeer dan de domme kranen zo te monteren dat de knop zo ver mogelijk van de radiator vandaan zit, anders wijkt de temperatuur meting te veel af.

Tado kan ook airco units aansturen, door het infrarood signaal van de afstandsbediening na te bootsen.
Ik heb daar geen ervaring mee, dus je moet zelf effe uitzoeken of dat bij jou werkt
Bedankt voor het snelle antwoord en het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:11
Ik wil een tado thermostaat die ik over had gaan gebruiken als draadloze temperatuursensor. Hiervoor moest ik de support contacten, want die kan je als gebruiker zelf niet als zodanig instellen.

Nu is dit gelukt, maar stuurt deze temperatuursensor geen warmtevraag naar de draadloze ontvanger. Als ik het meettoestel weer instel op een thermostaatknop, dan loopt die warmtevraag wel weer zoals het moet.

Iemand enig idee waar dit aan ligt? Kan ik dit zelf oplossen, of moet ik hiervoor weer naar de support?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHKBGtIdKPF4qurwzEjqQhdtCAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbPd0TZy5xaEdBRL0fcLVhjF.jpg?f=fotoalbum_large

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:48:
Ik wil een tado thermostaat die ik over had gaan gebruiken als draadloze temperatuursensor. Hiervoor moest ik de support contacten, want die kan je als gebruiker zelf niet als zodanig instellen.

Nu is dit gelukt, maar stuurt deze temperatuursensor geen warmtevraag naar de draadloze ontvanger. Als ik het meettoestel weer instel op een thermostaatknop, dan loopt die warmtevraag wel weer zoals het moet.

Iemand enig idee waar dit aan ligt? Kan ik dit zelf oplossen, of moet ik hiervoor weer naar de support?

[Afbeelding]
Ik vind dat je layout van de zones een beetje raar is.
Bij 'zone beneden' heb je alleen een temperatuur sensor, maar geen knoppen?
En boven een thermostaat die je als sensor wil gebruiken, maar wel met knoppen moet samenwerken.

Het zou logischer zijn om de thermostaat en de sensor om te wisselen.
En laat de thermostaat gewoon de ketel aansturen....

Maar mogelijk heb je een andere indeling in je huis die ik niet zie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:11
just4testing schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:10:
[...]

Ik vind dat je layout van de zones een beetje raar is.
Bij 'zone beneden' heb je alleen een temperatuur sensor, maar geen knoppen?
En boven een thermostaat die je als sensor wil gebruiken, maar wel met knoppen moet samenwerken.

Het zou logischer zijn om de thermostaat en de sensor om te wisselen.
En laat de thermostaat gewoon de ketel aansturen....

Maar mogelijk heb je een andere indeling in je huis die ik niet zie....
Die laatste zin zit het ‘m in, inderdaad.

Ik heb een draadloze extensiekit van Tado V3. Dat is een draadloze ontvanger in combinatie met de “draadloze temperatuursensor” die je ziet in het screenshot hierboven.

Omdat ik warmtepompen heb, gebruik ik in de meest gebruikte ruimte(s), zone beneden, geen thermostaat knoppen. Voor de warmtepompen moeten er immers minimaal 3 radiatoren helemaal open staan voor een goede duurzame werking van de pomp. Thermostaatknoppen zijn daar dus overbodig.

Met de “Zone boven” wil ik 3 kamers aansturen. In de schema’s wil ik echter gebruik kunnen maken van stapjes van 0.1 graden en een meettoestel op de overloop, omdat deze locatie het beste meetpunt is, in plaats van 1 van de 3 radiatoren uit die kamers.

Omdat ik de oude bedrade thermostaat nog in de kast had liggen, vond ik het zonde om een nieuwe draadloze temperatuursensor te kopen. Daarom wilde ik die oude thermostaat daarvoor gebruiken.

Dit kan verder gewoon, hetzij met de hulp van support, maar het probleem wat ik nu heb is dat hij geen warmtevraag doorgeeft aan de draadloze ontvanger (de zoneregelaar). Mijn vraag is of dit een (bekend) probleem is waar ik zelf iets aan kan doen, of dat ik hiervoor toch weer bij de support moet zijn.

Hopelijk is de zo verduidelijkt :)

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Pagina: 1 ... 60 ... 65 Laatste