Goedemiddag!
Graag vraag ik jullie even mee te denken of onderstaande gedachte klopt:
De huidige situatie:
CV ketel hangt op zolder
Op de eerste verdieping zijn 2 radiatoren volledig dicht en worden nooit gebruikt, op 2 andere radiatoren zit een Tado V3+ knop.
Begane grond heeft de keuken als enige ruimte nog een radiator waarop een tado knop zit, de rest is voorzien van vloerverwarming na een grote verbouwing. De keuken is een afgesloten ruimte en volgt eind volgend jaar of het jaar erop met vloervervarming.
De thermostaat van het geheel hangt in de keuken (vraag me niet waarom, keuze van de vorige bewoners/bouwers van het huis).
De vloerverwarming pomp zit in een kast in de hal tegenover de deur.
Het originele plan:
Omdat we nu in een tussenfase zitten zijn we zoekende naar een passende oplossing om de gaskosten te drukken. Het idee was om naast de radiatoren ook de vloerverwarming toevoer te voorzien van een tado radiator knop (deze komt dan voor de bedrade knop die de max temp van het water regelt, daar blijf ik vanaf). Dit ook besproken met de installeteur en gaf aan dat het een optie was voor nu.
De thermostaat zou vervolgens verhuizen naar de ruimte van cv ketel en de woonkamer krijgt dan een temp sensor van tado (
https://www.tink.nl/p/tad...aadloze-temperatuursensor) en zorgt dat de radiator knop bij de vloerverwarming pomp wordt aangestuurd.
Ik lees echter gemengde berichten over dit soort constructies en ik wil ook niet onnodig werk gaan verzetten.
Het idee nu:
Nu ben ik benieuwd of het volgende zou werken en of daar ervaringen mee zijn:
Ik wil de ruimtes daar waar nodig aansluiten met een tado knop, dat is nu in principe overal al gebeurt. De vloerverwarming pomp doe ik niets mee, en ook zetten we er geen tado knop tussen.
Ik verplaats de thermostaat naar de CV ruimte en plaats in een draadloze temp sensor in de woonkamer met vloerverwarming. Deze draadloze temp sensor kan de thermostaat vragen om de vloerverwarming van warm water te voorzien. Aangezien de vloerverwarming traag is, en veelal dezelfde temp zal behouden, wil ik het zo inrichten dat de andere knoppen alleen open en dicht gaan en dus geen warm water gaan vragen aan de thermostaat.
Is dit een gek idee of zou dit prima werken?
Alvast bedankt!