Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-07 14:57
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:22:
[...]

Die laatste zin zit het ‘m in, inderdaad.

Ik heb een draadloze extensiekit van Tado V3. Dat is een draadloze ontvanger in combinatie met de “draadloze temperatuursensor” die je ziet in het screenshot hierboven.

Omdat ik warmtepompen heb, gebruik ik in de meest gebruikte ruimte(s), zone beneden, geen thermostaat knoppen. Voor de warmtepompen moeten er immers minimaal 3 radiatoren helemaal open staan voor een goede duurzame werking van de pomp. Thermostaatknoppen zijn daar dus overbodig.

Met de “Zone boven” wil ik 3 kamers aansturen. In de schema’s wil ik echter gebruik kunnen maken van stapjes van 0.1 graden en een meettoestel op de overloop, omdat deze locatie het beste meetpunt is, in plaats van 1 van de 3 radiatoren uit die kamers.

Omdat ik de oude bedrade thermostaat nog in de kast had liggen, vond ik het zonde om een nieuwe draadloze temperatuursensor te kopen. Daarom wilde ik die oude thermostaat daarvoor gebruiken.

Dit kan verder gewoon, hetzij met de hulp van support, maar het probleem wat ik nu heb is dat hij geen warmtevraag doorgeeft aan de draadloze ontvanger (de zoneregelaar). Mijn vraag is of dit een (bekend) probleem is waar ik zelf iets aan kan doen, of dat ik hiervoor toch weer bij de support moet zijn.

Hopelijk is de zo verduidelijkt :)
Naar mijn idee, gaat een draadloze temperatuursensor die zich niet is de zelfde ruimte bevind als de knoppen, maar wel de knoppen moet sturen niet werken, en zeker niet op 0.1 graad naukeurig.

Als het op de overloop wat te koud is, gaan in de kamers de knoppen een beetje open, maar de sensor merkt daar niks van. Gevolg: knoppen nog verder open, nog geen verandering op de overloop, enz...

Helaas lukt het me niet om je situatie in mijn hoofd te visualiseren, ik kan je verder niet helpen, sorry !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:29
just4testing schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:49:
[...]

Naar mijn idee, gaat een draadloze temperatuursensor die zich niet is de zelfde ruimte bevind als de knoppen, maar wel de knoppen moet sturen niet werken, en zeker niet op 0.1 graad naukeurig.

Als het op de overloop wat te koud is, gaan in de kamers de knoppen een beetje open, maar de sensor merkt daar niks van. Gevolg: knoppen nog verder open, nog geen verandering op de overloop, enz...
Nouja, toch wel eigenlijk, is mijn ervaring. In een woonkamer doe je hetzelfde. Heeft er ook mee te maken dat ik specifiek met een hele lage aanvoer temperatuur verwarm: maximaal 35 graden.

Als ik het schema met stapjes van 0.1 graden maak in “zone beneden”, deze door-kopieer naar een losse thermostaatknop en deze als “meetinstrument” instel voor “zone boven”, dan werkt het perfect.

Het is alleen zo gek, zo’n losse thermostaatknop :+ Ik wil in plaats daarvan gewoon netjes een temperatuursensor ophangen.
Helaas lukt het me niet om je situatie in mijn hoofd te visualiseren, ik kan je verder niet helpen, sorry !
Geeft niets! Alsnog bedankt voor het meedenken :)

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Even los van de situatie:

Het komt er dus gewoon op neer dat er geen signaal wordt gestuurd naar de ketel, ondanks dat de zoneregelaar wel is ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7FwRERcmeE6ON1We45ZxD7x8js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT0cymIxzMdxaS9Um0wq1RE4.jpg?f=fotoalbum_large

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:56:
[...]

Nouja, toch wel eigenlijk, is mijn ervaring. In een woonkamer doe je hetzelfde. Heeft er ook mee te maken dat ik specifiek met een hele lage aanvoer temperatuur verwarm: maximaal 35 graden.

[...]
Dat ben ik niet met je eens, het is de bedoeling dat alle radiatoren in de (woon) kamer waar de kamerthermostaat hangt, ook slimme knoppen hebben, anders kun je nooit de situatie maken dat de woonkamer op 18 graden blijft, en de werkkamer naar 21 gaat.
En dat is nu net de kracht van Rado....

Jouw situatie is best ongebruikelijk, maar als je draadloze temperatuursensor en de slimme-thermostaat fisiek met elkaar wisselt, dan zou het normaal gesproken moeten werken.
Normaal hangen alle thermostaatknoppen aan de zelfde zone-regelaar, en dat is normaal gesproken een RUXXXXXXX.
(Ik kan het fout heben)

Laat even weten als je het toch opgelost hebt, ter lering ende vermaak :P

[ Voor 7% gewijzigd door just4testing op 24-11-2024 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
just4testing schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:19:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, het is de bedoeling dat alle radiatoren in de (woon) kamer waar de kamerthermostaat hangt, ook slimme knoppen hebben, anders kun je nooit de situatie maken dat de woonkamer op 18 graden blijft, en de werkkamer naar 21 gaat.
En dat is nu net de kracht van Rado....
Ik snap je punt, maar agree to disagree dan. Ik wil best uitleggen waarom dat in onze situatie anders is, maar ik denk dat dit nogal off-topic gaat. Het resultaat van hoe ik het nu heb ingeregeld is in ieder geval precies zoals ik het wil hebben. Rond het vriespunt van laatst is de COP van de warmtepompen ook gemiddeld 4.2 geweest, terwijl de schema’s precies de ingestelde temperatuur haalden.
Jouw situatie is best ongebruikelijk, maar als je draadloze temperatuursensor en de slimme-thermostaat fisiek met elkaar wisselt, dan zou het normaal gesproken moeten werken.

Laat even weten als je het toch opgelost hebt, ter lering ende vermaak :P
Dat is wel een goede, dat ga ik morgen nog even proberen. Het was niet mijn eerste gedachte om een bedrade thermostaat (ingesteld als temperatuursensor) te gebruiken in combinatie met de draadloze thermostaat, maar eigenlijk zou ook dat gewoon moeten kunnen natuurlijk.

Ik zal het laten weten als ik eruit ben! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
VindiGoosh schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:22:
[...]

Die laatste zin zit het ‘m in, inderdaad.

Ik heb een draadloze extensiekit van Tado V3. Dat is een draadloze ontvanger in combinatie met de “draadloze temperatuursensor” die je ziet in het screenshot hierboven.

Omdat ik warmtepompen heb, gebruik ik in de meest gebruikte ruimte(s), zone beneden, geen thermostaat knoppen. Voor de warmtepompen moeten er immers minimaal 3 radiatoren helemaal open staan voor een goede duurzame werking van de pomp. Thermostaatknoppen zijn daar dus overbodig.

Met de “Zone boven” wil ik 3 kamers aansturen. In de schema’s wil ik echter gebruik kunnen maken van stapjes van 0.1 graden en een meettoestel op de overloop, omdat deze locatie het beste meetpunt is, in plaats van 1 van de 3 radiatoren uit die kamers.

Omdat ik de oude bedrade thermostaat nog in de kast had liggen, vond ik het zonde om een nieuwe draadloze temperatuursensor te kopen. Daarom wilde ik die oude thermostaat daarvoor gebruiken.

Dit kan verder gewoon, hetzij met de hulp van support, maar het probleem wat ik nu heb is dat hij geen warmtevraag doorgeeft aan de draadloze ontvanger (de zoneregelaar). Mijn vraag is of dit een (bekend) probleem is waar ik zelf iets aan kan doen, of dat ik hiervoor toch weer bij de support moet zijn.

Hopelijk is de zo verduidelijkt :)
Ik snap niet helemaal waarom je de helpdesk nodig had om dit in te stellen. Had je niet gewoon de knop op zijn montageplaat kunnen schroeven zonder die plaat op een thermostaatkraan te schroeven? Je kan voor een ruimte dan aangeven dat die knop de temperatuursensor is voor die ruimte.

Ik heb nu onze drie slaapkamers samengevoegd tot één zodat de warmtepomp wat rustiger aangestuurd werd en heb daarbij de TADO knop op de koudste kamer ingesteld als temperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
ErnstvV schreef op maandag 25 november 2024 @ 06:54:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je de helpdesk nodig had om dit in te stellen. Had je niet gewoon de knop op zijn montageplaat kunnen schroeven zonder die plaat op een thermostaatkraan te schroeven? Je kan voor een ruimte dan aangeven dat die knop de temperatuursensor is voor die ruimte.

Ik heb nu onze drie slaapkamers samengevoegd tot één zodat de warmtepomp wat rustiger aangestuurd werd en heb daarbij de TADO knop op de koudste kamer ingesteld als temperatuursensor.
Ik ben het helemaal met je eens en verbaasde mij dus ook dat Tado aangaf dat ik hiervoor een ticket moest inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:06
Een vraag voor enkele tado gebruikers hier.

Ik ben aan het overwegen om over te stappen naar een tado systeem.

Reden is voornamelijk gebruiksgemak en ook eventuele besparing op gas.

Situatie is als thermostaat onder aan staat op 21° alle verwarmingen blijven gaan verwarmen tot 21°.

Ik zou graag op elke radiator een tado knop willen hebben hangen en elke zone appart bedienen met temperaturen en tijdschema's.

Heb ik hiervoor ook een centrale thermostaat nog nodig dan ?

Bv van 7:30 tot 15:00 uur wil ik in de woonkamer 20 graden en van 15:01 tot 22:00 21,5.

Terwijl op de badkamer de verwarming dan van 7:30 tot 18:00 19° is en van 18:01 tot 19:00 badkamer op 222 graden.

Wat is het nut dan van een centrale thermostaat dan nog als alles toch appart bediend kan worden ?

Kan dit allemaal gratis of is dit dan met een maandelijks abonnementkost dan weer erbij of is dit enkel voor de geofencing functie ?

Is die geofencing dan ook zijn geld waard ja of nee ?

Alvast bedankt medetweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De centrale thermostaat is het apparaat dat jouw CV aanstuurt. Je radiatorknoppen communiceren vía de centrale thermostaat naar de CV. Als er "vraag" is vanuit de andere ruimtes (bijv. je badkamer) dan loopt die vraag aan je CV via de centrale thermostaat. Met "vraag" wordt bedoelt: één van je ruimtes wil verwarmd worden en je CV-ketel moet dus érgens in huis warmte gaan leveren.

Wat je nu beschrijft kan allemaal zonder abonnement, behalve inderdaad geofencing. Geofencing kun je ook (gratis) doen als je Apple Homekit gebruikt - neem aan dat dat met andere smarthome integraties ook kan (maar daar heb ik geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 17:37
Titus schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:55:
Ik zag dat er in de app nu een optie zit om je max temperatuur vraag vanuit de ketel in te stellen. Die stond aan op 50 (terwijl mijn ketel op 40 stond). Ik vroeg me al af waarom mijn ketel over de 40 kwam!

Maar je lijkt het nu dus in te kunnen stellen handmatig, of met abonnementen automatisch (op basis van het weer etc "smart!")
Ah, het is een nieuwe update dus, zie ook email van Tado:
We’re excited to share a new feature in the tado° app, Flow Temperature Optimization, designed precisely for OpenTherm heating systems like yours.

What is Flow Temperature Optimization?

‘Flow temperature’ refers to the temperature of the water running through your heating system (i.e. radiators, underfloor heating).

Even if your thermostats are set to low temperatures, you still waste energy if your system is heating more than it needs to.

That’s where tado° steps in. You can now set a maximum flow temperature to match your home’s actual needs. The best part is that your bills will drop even though you’re enjoying the same temperature as usual.

Any special perks for Auto-Assist users?

Of course! If you have Auto-Assist, you can activate Automated Optimization, which not only sets the maximum flow temperature for you automatically, it accounts for fluctuating weather conditions. On a sunny day, your boiler takes a break and you pay even less.

Auto-Assist offers a range of other features designed to effortlessly cut costs and carbon. You can sign up in the app and cancel anytime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-07 15:28
Titus schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:03:
[...]

[...]
Lijkt me toch hetzelfde als wat al beschikbaar was in de Pro app ?

Toen ik vorige week weer eens wat andere zones wilde verwarmen voor het eerst dit seizoen (woonkamer verwarm ik meestal met airco) meteen weer issues dat deze nauwelijks werden aangestuurd ?

Op de ketel gechecked en ja hoor, Tado heeft de CV temperatuur weer op laagste waarde van 20 graden teruggezet ! :( Dit gebeurt een paar keer per jaar...

Wordt een beetje simpel van Tado...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

rsbroer schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:09:
[...]

Lijkt me toch hetzelfde als wat al beschikbaar was in de Pro app ?

Toen ik vorige week weer eens wat andere zones wilde verwarmen voor het eerst dit seizoen (woonkamer verwarm ik meestal met airco) meteen weer issues dat deze nauwelijks werden aangestuurd ?

Op de ketel gechecked en ja hoor, Tado heeft de CV temperatuur weer op laagste waarde van 20 graden teruggezet ! :( Dit gebeurt een paar keer per jaar...

Wordt een beetje simpel van Tado...
Je bedoelt de aanvoertemperatuur?
Door m'n OTGW weet ik dat Tado bij mij ook steeds begint met een te lage aanvoertemperatuur en deze maar erg langzaam verhoogt (en er ook niet van leert). Daarom heb ik de minimale aanvoertemperatuur op de CV verhoogt (JBS in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"). Tado kan die waarde op de CV toch niet overschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 06:57

Church of Noise

Drive it like you stole it

Die vraag stel ik me dus ook, wat wordt door Tado bepaald en wat door de OpenTherm sturing van de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-07 15:28
JBS schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:21:
[...]
Je bedoelt de aanvoertemperatuur?
Door m'n OTGW weet ik dat Tado bij mij ook steeds begint met een te lage aanvoertemperatuur en deze maar erg langzaam verhoogt (en er ook niet van leert). Daarom heb ik de minimale aanvoertemperatuur op de CV verhoogt (JBS in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"). Tado kan die waarde op de CV toch niet overschrijven?
Mijn ketel heeft geen minimale aanvoertemperatuur helaas.
Maar snap zowiezo niet waarom Tado uberhaupt die CV maximum aanvoertemperatuur verandert.
Lijkt me dat met een ketelvraag in [%] Tado het verdere moduleren van de pomp en aanvoer temperatuur lekker aan de ketel moet overlaten.

OTGW, interessant. Is er ook een ESP versie, zie zo snel alleen maar een oudere PIC versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

rsbroer schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:56:
[...]

OTGW, interessant. Is er ook een ESP versie, zie zo snel alleen maar een oudere PIC versie ?
Ik heb deze https://www.nodo-shop.nl/...herm-gateway-builder.html met een Wemos ESP erop voor de WiFi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@just4testing Ik heb geprobeerd ze om te wisselen, maar helaas geen resultaat.

Daarnaast werkt hij nu ook niet meer als bedrade thermostaat :')

Ik denk echt dat ze (helaas) aan de achterkant wat moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MrAcid schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:49:
De centrale thermostaat is het apparaat dat jouw CV aanstuurt. Je radiatorknoppen communiceren vía de centrale thermostaat naar de CV. Als er "vraag" is vanuit de andere ruimtes (bijv. je badkamer) dan loopt die vraag aan je CV via de centrale thermostaat. Met "vraag" wordt bedoelt: één van je ruimtes wil verwarmd worden en je CV-ketel moet dus érgens in huis warmte gaan leveren.

Wat je nu beschrijft kan allemaal zonder abonnement, behalve inderdaad geofencing. Geofencing kun je ook (gratis) doen als je Apple Homekit gebruikt - neem aan dat dat met andere smarthome integraties ook kan (maar daar heb ik geen ervaring mee).
Oke duidelijk dan moet ik de hele set gaan aanschaffen !

Bedankt voor de uitleg alvast.

Geofencing zou ik toch niet direct gebruiken dus dat maakt niet zoveel uit alles is via de app te besturen das meer als genoeg

Bedankt allemaal !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-07 19:18
Ronster schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:42:
[...]

Klopt inderdaad.

Ik vind ook dit terug in de handleiding van de Trendline:

[...]

Maar gezien de vastberadenheid van de installateur (die uitsluitend Nefit ketels plaatst), zou ik het fijn vinden om een ervaringsdeskundige te vinden.
Voor het geval iemand met een Nefit ketel in dit topic op zoek is naar antwoorden.
Zojuist de OpenTherm converter aangesloten op de ketel en van daaruit naar de + en - (=OT) van de bedrade Thermostaat X en dit werkt prima.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
@just4testing JAWEL!! Het werkt wel!!!

Ik was iets te voorbarig, maar het omwisselen van de locatie heeft het probleem dus wél verholpen! :D

Ik ben heel blij nu! Dankjewel 🙏 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Philtjens schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:25:
[...]

Oke duidelijk dan moet ik de hele set gaan aanschaffen !

Bedankt voor de uitleg alvast.

Geofencing zou ik toch niet direct gebruiken dus dat maakt niet zoveel uit alles is via de app te besturen das meer als genoeg

Bedankt allemaal !
Check even de kranen in je woonkamer. Als je echt overal Tado wilt installeren dan moeten er overal thermostaatkranen op je radiatoren. Vaak/standaard zit dat niet in je woonkamer. Dan moet je dus eerst nog wat extra klussen voordat je de Tado knoppen erop kunt draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
MrAcid schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:13:
[...]

Check even de kranen in je woonkamer. Als je echt overal Tado wilt installeren dan moeten er overal thermostaatkranen op je radiatoren. Vaak/standaard zit dat niet in je woonkamer. Dan moet je dus eerst nog wat extra klussen voordat je de Tado knoppen erop kunt draaien.
Heb momenteel door heel het huis al overal thermostatische knoppen dus dit zou geen probleem moeten zijn 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Dit weekend mijn V3 door Tado X vervangen. 1 thermostaat voor de vloerverwarming in de woonkamer. 1 knop voor een radiator in een kamer boven. Vloerverwaming heeft een bypass, radiator in de badkamer heeft geen knop. Staat altijd open.

Met V3 werkte alles goed, weliswaar na ingrijpen van Tado om het systeem iets trager te laten werken ivm vloerverwaming.
Tado X geïnstalleerd, ging prima, oude Home weggehaad, nieuwe aangemaakt, installatie ging als een zonnetje.
Echter, gisteravond, op het moment dat Tado volgens het schedulede nacht in zou gaan voor nachtverlaging, ging mijn ketel ineens maximaal verwarmen, heel snel al een temperatuur stijging in de woonkamer, radiator in de badkamer was gloeiend heet, om schade te voorkomen de stekker maar uit de ketel getrokken. In de Tado app niks te zien dat er een warmtevraag was oid.
Vanochtend weer aangezet, lijkt nu weer goed te gaan.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Heb support van Tado al gecontact, wacht nog op een reactie.

Wat ik overigens nu ook mis in de app tov toen ik met de V3 werkte is het instellen van de max flowtemperatuur. Mis ik ergens nog een vinkje ofzo?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Omdat het met Plugwise allemaal niet zo wil lukken, overweeg ik over te stappen op Tado (X?). We hebben een huis met beneden (woonkamer+keuken) vloerverwarming, zonder zoneklep(pen), en boven radiatoren. Er is een bedrade thermostaat-aansluiting beschikbaar in de woonkamer. De CV ketel hangt op zolder. Het huis heeft houten vloeren, dus geen last van gewapend beton o.i.d.

Mijn doel is om mijn werkkamer op de 1e verdieping te kunnen verwarmen als de woonkamer al warm is, zonder dat het daar loeiheet wordt.

Wat ik begrijp is dat ik nodig heb:
- Tado slimme thermostaat X (Opentherm) voor aan de muur in de woonkamer
- Tado X radiatorknoppen voor boven, in de kamers die niet fulltime dicht of open (badkamer) staan.
- Tado Bridge X zo lang ik geen andere Thread border router heb
- Zoneklep bij de vloerverwarming verdeler (en dus ook een bypass?)
- Tado Draadloze ontvanger X die de zoneklep bedient.

Zie ik nog iets over het hoofd? Hoe is het bereik indien ik met één slimme thermostaat x, bridge x en 1 radiatorknop begin? Bij Plugwise was dit drama, terwijl ik graag geleidelijk wil uitbreiden.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:56

Kluus

Gang is alles

ikmattie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:23:
Dit weekend mijn V3 door Tado X vervangen. 1 thermostaat voor de vloerverwarming in de woonkamer. 1 knop voor een radiator in een kamer boven. Vloerverwaming heeft een bypass, radiator in de badkamer heeft geen knop. Staat altijd open.

Met V3 werkte alles goed, weliswaar na ingrijpen van Tado om het systeem iets trager te laten werken ivm vloerverwaming.
Tado X geïnstalleerd, ging prima, oude Home weggehaad, nieuwe aangemaakt, installatie ging als een zonnetje.
Echter, gisteravond, op het moment dat Tado volgens het schedulede nacht in zou gaan voor nachtverlaging, ging mijn ketel ineens maximaal verwarmen, heel snel al een temperatuur stijging in de woonkamer, radiator in de badkamer was gloeiend heet, om schade te voorkomen de stekker maar uit de ketel getrokken. In de Tado app niks te zien dat er een warmtevraag was oid.
Vanochtend weer aangezet, lijkt nu weer goed te gaan.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Heb support van Tado al gecontact, wacht nog op een reactie.

Wat ik overigens nu ook mis in de app tov toen ik met de V3 werkte is het instellen van de max flowtemperatuur. Mis ik ergens nog een vinkje ofzo?
Hier geen vloerverwarming dus geen directie ervaring met je probleem, maar er is wel een setting voor max flow temp in de app. Deze zit onder “Instellingen -> Aanvoertemperatuur Optimalisatie -> Maximale Aanvoertemperatuur” (in het nederlands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-07 17:57
Ik wil graag een vriend van mij helpen met het aanschaffen van Tado X knoppen, nu gebruikt hij echter een CV ketel en die heb ik zelf niet, dus ik vraag me even af wat hij allemaal echt nodig heeft voor het gebruik van de knoppen i.c.m. radiatoren.

Hij heeft een Apple TV dus er is geen Thread bridge nodig.

De CV ketel betreft een Intergas HRE 28/24 CW4 A-Label TSK/RGK samen met een bedrade thermostaat. De grootste vraag is nu of er nu wel echt ook een Tado X thermostaat nodig is of niet.

Zie ook deze discussie
https://community.tado.co...mart-radiator-thermostats
If by TRV's you mean the Smart Radiator Thermostats (SRT), then it does appear (according to another user on here called TadoUser100) that the if you have SRT's installed and want to use them only to call for heat, that you do not need a Smart Thermostat/wireless temp sensor at all. I am in the same boat here as I use a smart thermostat as the controller when in hindsight it looks like I never needed this at all (as it sits under the stairs where there are no radiators).

The SRT's talk to the Internet bridge to say I want heat, the bridge tells the extension kit to then fire the boiler.

I was told by Tado that this wasn't possible (however it didn't seem to me to be likely not the case as the extension kit does indeed have wireless capability to talk to the thermostats).
Als ik dit zo zie dan is er een extension kit nodig welke aan de CV ketel is aangesloten + knoppen en dan moet dit voldoende zijn. Ik weet niet of dit met de Tado X anders is.

[ Voor 42% gewijzigd door Soru op 26-11-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-07 08:09
Soru schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:20:
De grootste vraag is nu of er nu wel echt ook een Tado X thermostaat nodig is of niet.

[...]

Als ik dit zo zie dan is er een extension kit nodig welke aan de CV ketel is aangesloten + knoppen en dan moet dit voldoende zijn. Ik weet niet of dit met de Tado X anders is.
Dit werkt volgens mij wel iets anders bij Tado X. Je hebt met het huidige aanbod in de X lijn twee opties: óf je sluit de bedrade Thermostaat X rechtstreeks aan op de bedrading van de ketel welke dan functioneert als het apparaat dat de warmtevraag naar de ketel stuurt (zowel van de thermostaat zelf, als van een knop) óf je gebruikt de Draadloze Ontvanger X die je bij de ketel rechtstreeks aansluit. Die kan je echter niet los kopen en koop je die altijd in combinatie met de Draadloze Temperatuur Sensor X (die dan ook functioneert als thermostaat). Je zal dus altijd naast de knoppen een thermostaat krijgen, bedraad of niet.

Kortom, zoals ik het zie, heb je altijd naast de knoppen óf de bedrade Thermostaat X of de combinatie van Draadloze Ontvanger X en Draadloze Temperatuur Sensor X nodig. De Draadloze Ontvanger X functioneert in dit geval ook als Thread Border Router, maar dat is deze situatie dus niet echt nodig aangezien er al een Apple TV is.

[ Voor 1% gewijzigd door Wolffe op 26-11-2024 16:19 . Reden: typo/verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 18:24
Ik heb dit pakket gekocht : https://shop.tado.com/nl-...thermostat-quattro-pack-x

En nu bij de installatie zegt de thermostaat dat ik een thread border router nodig heb. Maar dat is die bridge toch al ? Wat doe ik verkeerd ? ...

Ik heb de TADO bridge in een IOT wifi netwerk gezet. Mijn telefoon zit niet in dat netwerk. Maar dat moet gewoon kunnen werken toch omdat de Tado thermostaat via de tado-cloud word aangestuurd ?

Als ik mijn telefoon ook in dat IOT wifi netwerk zet, dan krijg ik bij het toevoegen van de thermostaat de melding "unable to add accessory"
Restarten helpt niet, blijf die melding krijgen

[ Voor 41% gewijzigd door kevertje1977 op 26-11-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
kevertje1977 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:31:
Ik heb dit pakket gekocht : https://shop.tado.com/nl-...thermostat-quattro-pack-x

En nu bij de installatie zegt de thermostaat dat ik een thread border router nodig heb. Maar dat is die bridge toch al ? Wat doe ik verkeerd ? ...

Ik heb de TADO bridge in een IOT wifi netwerk gezet. Mijn telefoon zit niet in dat netwerk. Maar dat moet gewoon kunnen werken toch omdat de Tado thermostaat via de tado-cloud word aangestuurd ?

Als ik mijn telefoon ook in dat IOT wifi netwerk zet, dan krijg ik bij het toevoegen van de thermostaat de melding "unable to add accessory"
Restarten helpt niet, blijf die melding krijgen
De bridge is de tread router.
Het lijkt me verstandig om tijdens het installeren alles op je "normale " wifi te hangen.
Als alles dan loopt, kan kijken of de bridge aan IOT kan, en of het dan nog steeds werkt.
Ik ben bang van niet...

Kijk ook e en of je niet een PiHole, of andere netwerk restrictie aan hebt staan.

[ Voor 3% gewijzigd door just4testing op 26-11-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
just4testing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
[...]

Het lijkt me verstandig om tijdens het installeren alles op je "normale " wifi te hangen.
Als alles dan loopt, kan kijken of de bridge aan IOT kan, en of het dan nog steeds werkt.
Ik ben bang van niet...
Alles naar fabrieks instelling gereset, opnieuw begonnen op mijn normale wifi.
Bij het toevoegen van de thermostaat blijf ik de melding krijgen "unable to add accessory, you may need to restart your accessory before you can add it to your home."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:15

DON PAPA

Tweaker-fan

kevertje1977 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:44:
[...]

Alles naar fabrieks instelling gereset, opnieuw begonnen op mijn normale wifi.
Bij het toevoegen van de thermostaat blijf ik de melding krijgen "unable to add accessory, you may need to restart your accessory before you can add it to your home."
Dat kreeg ik ook steeds, maar toen ik ging kijken in de app en op de tado website, stond de thermostaat er wel gewoon in.

En inderdaad beter om je "normale" WiFi te gebruiken, anders krijg je misschien ook problemen als je geolocatie wilt gebruiken, en je telefoon (s) op een ander WiFi netwerk zit dan de thermostaat, als je deze optie wilt gebruiken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RQ2HQg0zzPuRzISrlr3KdV6MoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Znv90hhGs6NEfgNmuhSnB4mr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door DON PAPA op 26-11-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
just4testing schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:41:
[...]

Ik ben bang van niet...

Kijk ook e en of je niet een PiHole, of andere netwerk restrictie aan hebt staan.
Ik heb pihole (op ander subnet) maar als ik die op disable blocking zet blijft de thermostaat nog steeds niet willen verbinden. Als ik dan in de devices kijk staat de thermostaat ook op offline

Factory reset en opeens werkt het. Kan Tado niet met pihole overweg ?

[ Voor 5% gewijzigd door kevertje1977 op 26-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
kevertje1977 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:58:
[...]

Ik heb pihole (op ander subnet) maar als ik die op disable blocking zet blijft de thermostaat nog steeds niet willen verbinden. Als ik dan in de devices kijk staat de thermostaat ook op offline

Bijna niks kan met Pihole overweg, het geeft ook veel problemen bij NLZiet en zo...
En het ergste is dan, dat mensen vergeten dat die PiHole er tussen zit, als er een nieuw wifi device in huis komt.

[ Voor 10% gewijzigd door just4testing op 26-11-2024 17:10 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
kevertje1977 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:58:
[...]

Heb je toevallig op je normale netwerk wél IPv6 actief en op je IoT netwerk niet? Dat wil ook nog weleens een boosdoener zijn met Matter/Thread. Daarnaast moet je mDNS ook actief hebben op alle netwerken.

Ik heb zelf nog geen issues gehad met PiHole i.r.t. Matter en Thread, maar dat ligt er wellicht ook aan de gekozen lijsten en configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Wolffe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:40:
[...]

Heb je toevallig op je normale netwerk wél IPv6 actief en op je IoT netwerk niet? Dat wil ook nog weleens een boosdoener zijn met Matter/Thread. Daarnaast moet je mDNS ook actief hebben op alle netwerken.

Ik heb zelf nog geen issues gehad met PiHole i.r.t. Matter en Thread, maar dat ligt er wellicht ook aan de gekozen lijsten en configuratie.
Het werkt nu. Helaas wel 1 Tado X radiatorknop te weinig besteld. Dus ik denk dat ik dan beter bij Tado een radiatorknop X starterskit neem, dan heb ik ook 1 extra bridge.
Is dat handig trouwens ? Een extra bridge ? Ik kwam van de Netatmo waar ik echt gek van werd omdat ik de knoppen beneden altijd qua signaal kwijt raakte.

Domme vraag : kan je bij een warmte vraag van 1 radiatorknop de thermostaat aan laten gaan ?
Of gebeurd dat automatisch ?

[ Voor 7% gewijzigd door kevertje1977 op 26-11-2024 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

kevertje1977 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:13:
[...]

Het werkt nu. Helaas wel 1 Tado X radiatorknop te weinig besteld. Dus ik denk dat ik dan beter bij Tado een radiatorknop X starterskit neem, dan heb ik ook 1 extra bridge.
Is dat handig trouwens ? Een extra bridge ? Ik kwam van de Netatmo waar ik echt gek van werd omdat ik de knoppen beneden altijd qua signaal kwijt raakte.
Het mooie van de X serie zou moeten zijn dat de radiatorknoppen onderling een mesh netwerk vormen (net als Zigbee dat doet). Dus radiatorknop 1 kan via radiatorknop 2 de bridge bereiken. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:56

Kluus

Gang is alles

JBS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:30:
[...]
Het mooie van de X serie zou moeten zijn dat de radiatorknoppen onderling een mesh netwerk vormen (net als Zigbee dat doet). Dus radiatorknop 1 kan via radiatorknop 2 de bridge bereiken. Toch?
Mja ik weet nog niet of het echt een mesh is, ik heb twee knoppen op de eerste verdieping waarvan er een prima de bridge beneden kon bereiken, maar de andere niet. Deze knoppen zouden elkaar dan moeten kunnen versterken want ze zitten niet ver uit elkaar maar bij de tweede zit er meer betonvloer tussen en daarvoor had ik uiteindelijk toch nog een extra bridge X nodig…

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 26-11-2024 22:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 23:41
[...]
Ik heb niet het idee dat ze dat doen. Ik heb iets vaker last van disconnected knoppen op de verste knoppen vergeleken met de V3+, maar met X kan ik een extra bridge aan de andere kant van het huis plaatsen. Dat kon met de V3+ weer niet, dus ik kan het nu iig oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Wolffe schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:16:
[...]
Kortom, zoals ik het zie, heb je altijd naast de knoppen óf de bedrade Thermostaat X of de combinatie van Draadloze Ontvanger X en Draadloze Temperatuur Sensor X nodig. De Draadloze Ontvanger X functioneert in dit geval ook als Thread Border Router, maar dat is deze situatie dus niet echt nodig aangezien er al een Apple TV is.
Wat ik merkte is dat de bedrade thermostraat X niet meer de warm water functie kan aansturen. Dit kan blijkbaar met de draadloze ontvanger X wel. Dit wist ik niet voor ik overstapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

DaCoTa schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:25:
[...]

Ik heb niet het idee dat ze dat doen. Ik heb iets vaker last van disconnected knoppen op de verste knoppen vergeleken met de V3+, maar met X kan ik een extra bridge aan de andere kant van het huis plaatsen. Dat kon met de V3+ weer niet, dus ik kan het nu iig oplossen.
Check, dan zit daar de verbetering. Na de verhuizing heb ik al m'n Tado knoppen en Draadloze Temperatuursensors verkocht omdat met name de knoppen en sensoren boven continu de verbinding verloren. Wanneer ik de bridge verplaatste naar een meer centrale plek, gebeurde hetzelfde met de sensoren beneden.

Misschien eens overwegen om het met de X serie een nieuwe kans te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolffe
[...]
Het klopt deels wat je zegt. Ja, de knoppen werken op basis van een Thread netwerk wat net zoals Zigbee een mesh netwerk vormt. Binnen dat mesh netwerk heb je routers (apparaten die altijd aan de stroom hangen) en endpoints (apparaten op batterijen/accu). De routers hebben onderling verbinding met elkaar en vormen de basis van het netwerk samen met de Border Router. De endpoints communiceren echter alleen met een router maar niet met een andere endpoints. Dit is net zo het geval bij Zigbee.

In het geval van Tado X zijn de knoppen allemaal endpoints en hebben ze geen onderlinge verbinding, alleen met de (dichtstbijzijnde) router. De Bridge X of Draadloze Ontvanger X zijn wel allebei (border)routers. Wil je dus de dekking van je meshnetwerk verbeteren moet je meerdere routers toevoegen. Dat kunnen losse Bridge X'en zijn, maar je kan ook kiezen voor bijvoorbeeld slimme stopcontacten met Thread functionaliteit als routers in het netwerk (bijvoorbeeld Eve maakt goede).

Let wel dat Tado op dit moment geen andere apparaten dan Tado's eigen apparaten kan toevoegen aan een Thread netwerk wat is opgezet door de Bridge X of Draadloze Ontvanger X. Gebruik je een HomePod (mini) als Thread Border Router kan je moeiteloos Tado en andere Thread devices door elkaar aan je netwerk toevoegen.

Ik gebruik zelf meerdere Eve Energy stopcontacten als routers en een HomePod Mini als Border Router. Ik heb zodoende een volledig dekkend netwerk zonder verbindingsproblemen en hoefde ik geen extra Tado Bridges zonder functie toe te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
DaCoTa schreef op woensdag 27 november 2024 @ 00:26:
[...]

Wat ik merkte is dat de bedrade thermostraat X niet meer de warm water functie kan aansturen. Dit kan blijkbaar met de draadloze ontvanger X wel. Dit wist ik niet voor ik overstapte.
Ah, dat was mij niet bekend. Ik gebruik zelf die functie niet en weet ook niet of mijn ketel het ondersteund. Ik kan het zo snel ook niet in de documentatie van Tado vinden. Anders is dat wel een belangrijk verschil als je de functie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Wolffe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:50:
[...]
Ah, dat was mij niet bekend. Ik gebruik zelf die functie niet en weet ook niet of mijn ketel het ondersteund. Ik kan het zo snel ook niet in de documentatie van Tado vinden. Anders is dat wel een belangrijk verschil als je de functie gebruikt.
Nodig is een groot woord, maar met de V3+ kon je er een schema aanhangen dat de boiler geen warm water hoeft warm te houden 's nachts.

Wat ik nu ook merk is dat de ketel eigenlijk continue een beetje draait, ook als er geen warmtevraag van de Tado knoppen is. Voorheen was het meer pieken met daartussenin 0 verbruik. Ben er nog niet achter wat dat verschil precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourservice
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-04 10:13
Ik heb net de hele serie Tado X gekocht maar heb nog de V3+ thermostaat.

Deze wil ik in mijn kantoor plaatsen waar een 2e CV hangt.

Kan ik dan 2 keer de Tado app gebruiken of kan de V3+ toch samen met X in 1 app?

Niet samenwerkend maar naast elkaar werkend...

Ik kan daar online niets over vinden en in de play store staat natuurlijk dat de Tado app al geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 14:17
Titus schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:03:
[...]

[...]
Ja, ik had deze functie vorige week ook ontdekt en eerder deze week ook het mailtje ontvangen.

Maar als ik het goed zie kan ik voor mijn hele systeem maar 1 temperatuur instellen?

Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Ik zou die maximale aanvoertemperatuur dus per zone (of desnoods per knop/thermostaat) in willen kunnen stellen. Voor de vloerverwarming zou ik 'm dan op 40 graden kunnen zetten en voor de normale radiatoren hoger.

Ik heb er nu volgens mij precies helemaal niks aan. Ik heb de ketel nu op 70°C staan (John Visser-instellingen) en daardoor werken de radiatoren ook perfect, maar dat is voor de vloerverwarming natuurlijk helemaal niet nodig. De vloerverwarming staat vrijwel altijd aan maar de radiatoren niet. Alleen die in de badkamer staat 's ochtends en 's avonds heel eventjes aan. De overige 3 kamers vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yourservice
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-04 10:13
Inmiddels al opgelost, kwestie van nog een account aanmaken en dan om en om inloggen V3+ en X. 8)7
yourservice schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:20:
Ik heb net de hele serie Tado X gekocht maar heb nog de V3+ thermostaat.

Deze wil ik in mijn kantoor plaatsen waar een 2e CV hangt.

Kan ik dan 2 keer de Tado app gebruiken of kan de V3+ toch samen met X in 1 app?

Niet samenwerkend maar naast elkaar werkend...

Ik kan daar online niets over vinden en in de play store staat natuurlijk dat de Tado app al geïnstalleerd is.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 17:37
Wouter! schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:20:
[...]

Ja, ik had deze functie vorige week ook ontdekt en eerder deze week ook het mailtje ontvangen.

Maar als ik het goed zie kan ik voor mijn hele systeem maar 1 temperatuur instellen?

Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Ik zou die maximale aanvoertemperatuur dus per zone (of desnoods per knop/thermostaat) in willen kunnen stellen. Voor de vloerverwarming zou ik 'm dan op 40 graden kunnen zetten en voor de normale radiatoren hoger.

Ik heb er nu volgens mij precies helemaal niks aan. Ik heb de ketel nu op 70°C staan (John Visser-instellingen) en daardoor werken de radiatoren ook perfect, maar dat is voor de vloerverwarming natuurlijk helemaal niet nodig. De vloerverwarming staat vrijwel altijd aan maar de radiatoren niet. Alleen die in de badkamer staat 's ochtends en 's avonds heel eventjes aan. De overige 3 kamers vrijwel nooit.
Hoe zou je het fysiek voor je zien dan? Je ketel heeft maar 1 buis uit right? Of bedoel je afhankelijk van waar je warmtevraag is, dat hij een andere max gebruikt. Dat zou wel interessant zijn! Maar is niet het geval nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:14
JaymzHetfield schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:32:
Omdat het met Plugwise allemaal niet zo wil lukken, overweeg ik over te stappen op Tado (X?). We hebben een huis met beneden (woonkamer+keuken) vloerverwarming, zonder zoneklep(pen), en boven radiatoren. Er is een bedrade thermostaat-aansluiting beschikbaar in de woonkamer. De CV ketel hangt op zolder. Het huis heeft houten vloeren, dus geen last van gewapend beton o.i.d.

Mijn doel is om mijn werkkamer op de 1e verdieping te kunnen verwarmen als de woonkamer al warm is, zonder dat het daar loeiheet wordt.

Wat ik begrijp is dat ik nodig heb:
- Tado slimme thermostaat X (Opentherm) voor aan de muur in de woonkamer
- Tado X radiatorknoppen voor boven, in de kamers die niet fulltime dicht of open (badkamer) staan.
- Tado Bridge X zo lang ik geen andere Thread border router heb
- Zoneklep bij de vloerverwarming verdeler (en dus ook een bypass?)
- Tado Draadloze ontvanger X die de zoneklep bedient.

Zie ik nog iets over het hoofd? Hoe is het bereik indien ik met één slimme thermostaat x, bridge x en 1 radiatorknop begin? Bij Plugwise was dit drama, terwijl ik graag geleidelijk wil uitbreiden.
Wij zitten echt in exact dezelfde situatie. Qua afweging zonesysteem en qua CV systeem.
Ik heb thuis nu Plugwise vervangen door Tado, en sinds deze week weer Plugwise aangeslingerd nav een Plugwise bezoek bij mij thuis.

Je opsomming klopt helemaal. Ik heb de draadloze ontvanger als relais schakeling op de zone klep aangesloten. Spanning op COM zetten en hij schakelt bij warmtevraag naar NO.

Bypass zit bij de vloerverdeler. Youtuber John visser zegt bij de ketel hangen, zit zou een herziene visie ziijn maar installateurs zeggen toch echt "Bypass moet zo ver van de ketel af zitten dat het startvermogen hierover gezet kan worden dus advies zo ver mogelijk weg ketel . "

De bedrade themostaat hangt in de kamer, zit op de ketel, en verder enkel de knoppen aanmelden. Bridge hangt bij mij op de begane grond.

Fotos van aansluiting 230v thermische actuator op een zoneklep (klep zit dus in aanvoer, vóór de verdeler met thermostaat knop welke op 35 gr staat ingesteld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbPjNok3Ce4WESKdtTblaZQkG6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsbA7ANSHdCqzz1yOKcdx6qY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFQutCxk2WXvkseU2cxhu2Q6LLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUZASPnYdOZY2VgM8uTdQ3Dv.jpg?f=fotoalbum_large

Je wilt misschien serial number en auth code onleesbaar maken

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 03-12-2024 14:08 ]

• martinus83
Wolffe schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:45:
[...]

In het geval van Tado X zijn de knoppen allemaal endpoints en hebben ze geen onderlinge verbinding, alleen met de (dichtstbijzijnde) router. De Bridge X of Draadloze Ontvanger X zijn wel allebei (border)routers. Wil je dus de dekking van je meshnetwerk verbeteren moet je meerdere routers toevoegen. Dat kunnen losse Bridge X'en zijn, maar je kan ook kiezen voor bijvoorbeeld slimme stopcontacten met Thread functionaliteit als routers in het netwerk (bijvoorbeeld Eve maakt goede).

Ik gebruik zelf meerdere Eve Energy stopcontacten als routers en een HomePod Mini als Border Router. Ik heb zodoende een volledig dekkend netwerk zonder verbindingsproblemen en hoefde ik geen extra Tado Bridges zonder functie toe te voegen :)
De bridge heb je toch nodig om het tado netwerk aan wifi te hangen en via app te bedienen? Ik begrijp dat jij nu zegt dat de draadloze ontvanger (die ik bij mijn verdeler heb zitten) hetzelfde doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
martinus83 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:40:
[...]

De bridge heb je toch nodig om het tado netwerk aan wifi te hangen en via app te bedienen? Ik begrijp dat jij nu zegt dat de draadloze ontvanger (die ik bij mijn verdeler heb zitten) hetzelfde doet.
Ja, je hebt tenminste één bridge nodig als Thread Border Router, maar of dat de Bridge X is of de Draadloze Ontvanger X is maakt niet uit. Ze doen immers allebei precies hetzelfde wat thread betreft. Zie ook dit artikel van Tado: https://help.tado.com/en/...do-i-need-a-tado-bridge-x
Je border router kán hierbij van Tado zijn, maar de spullenboel van Apple werkt ook.

Concreet in jouw geval: je draadloze ontvanger is bij jou nu al de border router. Je kan de Bridge X wel gebruiken als aanvullende router om het bereik van je thread netwerk te verbeteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolffe op 28-11-2024 11:17 . Reden: typo/aanvulling ]

• JaymzHetfield
martinus83 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:36:
[...]

Wij zitten echt in exact dezelfde situatie.
Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie!
@martinus83 maak je nu definitief de overstap naar Tado?

[ Voor 12% gewijzigd door JaymzHetfield op 28-11-2024 17:31 ]

Metal up your ass

• Wouter!
Titus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:41:
[...]

Hoe zou je het fysiek voor je zien dan? Je ketel heeft maar 1 buis uit right? Of bedoel je afhankelijk van waar je warmtevraag is, dat hij een andere max gebruikt. Dat zou wel interessant zijn! Maar is niet het geval nee.
Exact dat laatste, ja :)
Maar zo werkt het dus helaas niet.

• martinus83
Wolffe schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:15:
[...]

Ja, je hebt tenminste één bridge nodig als Thread Border Router, maar of dat de Bridge X is of de Draadloze Ontvanger X is maakt niet uit. Ze doen immers allebei precies hetzelfde wat thread betreft. Zie ook dit artikel van Tado: https://help.tado.com/en/...do-i-need-a-tado-bridge-x
Je border router kán hierbij van Tado zijn, maar de spullenboel van Apple werkt ook.

Concreet in jouw geval: je draadloze ontvanger is bij jou nu al de border router. Je kan de Bridge X wel gebruiken als aanvullende router om het bereik van je thread netwerk te verbeteren.
Ah duidelijk, thx. Die bridge zal ik dan wel op de 1e verdieping nodig hebben wanneer ik op zolder een Tado knop zou monteren.

• Wouter!
martinus83 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:36:
[...]

Wij zitten echt in exact dezelfde situatie. Qua afweging zonesysteem en qua CV systeem.
Ik heb thuis nu Plugwise vervangen door Tado, en sinds deze week weer Plugwise aangeslingerd nav een Plugwise bezoek bij mij thuis.

Je opsomming klopt helemaal. Ik heb de draadloze ontvanger als relais schakeling op de zone klep aangesloten. Spanning op COM zetten en hij schakelt bij warmtevraag naar NO.

Bypass zit bij de vloerverdeler. Youtuber John visser zegt bij de ketel hangen, zit zou een herziene visie ziijn maar installateurs zeggen toch echt "Bypass moet zo ver van de ketel af zitten dat het startvermogen hierover gezet kan worden dus advies zo ver mogelijk weg ketel . "

De bedrade themostaat hangt in de kamer, zit op de ketel, en verder enkel de knoppen aanmelden. Bridge hangt bij mij op de begane grond.

Fotos van aansluiting 230v thermische actuator op een zoneklep (klep zit dus in aanvoer, vóór de verdeler met thermostaat knop welke op 35 gr staat ingesteld)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wordt op deze manier je ketel wel goed aangestuurd als één van de andere radiatorkranen warmtevraag heeft? Aangezien je de draadloze ontvanger alleen gebruikt om de zonklep open te zetten en de bedrade thermostaat aan de ketel hangt (modulerend?)?

Ik heb het vermoeden dat ik dezelfde situatie heb, maar ik heb het zo opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00FvT3Wv-XPVCS6u-HlzNWJMTS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o1VYIUy3lRlgvP9VJu0NjeJe.png?f=fotoalbum_large

Op de plek waar nu de bedrade Tado-thermostaat hangt zat vroeger de 'domme' kamerthermostaat. De bedrading die vroeger van kamerthermostaat naar ketel liep heb ik nu gebruikt om het relais van de Tado-thermostaat aan te sluiten op de zoneklep (die dus op zolder zit). De draadloze ontvanger zit (modulerend) aan de ketel.

Voor de verdeler van de vloerverwarming zit een drukverschilregelaar (en die moet ik eigenlijk ook nog op de verdeler voor de radiatoren zetten).

Alles werkt eigenlijk perfect en probleemloos. Ik heb dit zo sinds oktober 2022 en heb volgens mij nog nooit problemen gehad. Niet daadwerkelijk iets van gemerkt, althans. Ik heb alleen het gevoel (weinig onderbouwd) dat m'n gasverbruik nog wel wat omlaag moet kunnen. Het huis is uit 2000, dus goed geïsoleerd. Twee-onder-één-kap met uitbouw. De vloerverwarming staat op 20°C en 's nachts (en overdag als er niemand thuis is) een half graadje omlaag. De verwarming in de badkamer staat alleen 's ochtends en 's avonds heel even aan, de overige radiatoren vrijwel nooit. Intergas HRE36/30 ketel ingesteld zoals geïnstrueerd door John Visser (pompsnelheid laag, vermogen laag, temperatuur hoog). Ik heb de afgelopen twee jaar zo'n 1100m³ verstookt. De jaren daarvoor was het nog hoger.

(nog wat meer info in voorgaande posts)

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter! op 28-11-2024 15:35 ]

• just4testing
Ik denk dat beide bovenstaande oplossingen prima werken.

Nog een aanvulling:
Als je geen zone-klep op je vloerverwarming verdeler hebt zitten, kan je ook de pomp van de vloerverwarming aan/uit schakelen, dat werkt al 4 jaar prima bij mij. Je hebt dan ook geen by-pass nodig, want de vloerverwarmingsverdeler is dan een soort van by-pass, als de pomp uit staat.

Als je een Intergas ketel hebt, moet er misschien toch nog wel een extra klep bij gezet worden, vlak bij de ketel, omdat die ketels geen drieweg klep hebben. Als de vloerpomp blijft draaien terwijl je staat te douchen, kan het zijn dat er te veel warmte 'weg lekt', zodat je douche water niet warm genoeg wordt (60 gr, Legionella)

P.s. Er zijn geruchten dat moderne vloerverwarmingspompen niet tegen aan/uit schakelen zouden kunnen, maar ik heb geen bewijs daarvan kunnen vinden..

[ Voor 10% gewijzigd door just4testing op 28-11-2024 16:46 ]

• Wouter!
just4testing schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:19:
Ik denk dat beide bovenstaande oplossingen prima werken.

Nog een aanvulling:
Als je geen zone-klep op je vloerverwarming verdeler hebt zitten, kan je ook de pomp van de vloerverwarming aan/uit schakelen, dat werkt al 4 jaar prima bij mij. Je hebt dan ook geen by-pass nodig, want de vloerverwarmingsverdeler is dan een soort van by-pass, als de pomp uit staat.

Als je een Intergas ketel hebt, moet er misschien toch nog wel een extra klep bij gezet worden, vlak bij de ketel, omdat die ketels geen drieweg klep hebben. Als de vloerpomp blijft draaien terwijl je staat te douchen, kan het zijn dat er te veel warmte 'weg lekt', zodat je douche water niet warm genoeg wordt (60 gr, Legionella)
Klopt, i.v.m. de Intergas-ketel zit er net voor de verdeler van de vloerverwarming een terugslagklep.
P.s. Er zijn geruchten dat moderne vloerverwarmingspompen niet tegen aan/uit schakelen zouden kunnen, maar ik heb geen bewijs daarvan kunnen vinden..
Dat werd mij inderdaad ook gezegd, dat ik 'm gewoon aan moest laten staan. Nou heb ik niet de noodzaak om 'm uit te zetten en hij verbruikt ook niet zo veel (zeker niet vergeleken met die pompen van vroeger), dus ik laat 'm ook gewoon draaien. Maar jouw oplossing klinkt ook prima :).

Ik heb er overigens wel eens over gedacht om er zo'n pompschakelaar tussen te zetten, want hoewel hij niet veel verbruikt voelt het ergens ook niet zo nodig om hem 24/7 te laten draaien tussen pak 'm beet april en oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
JaymzHetfield schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:27:
[...]

Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie!
@martinus83 maak je nu definitief de overstap naar Tado?
Nadeel van Tado is toch dat het minder slim is. De thermostaat is niet zelflerend. Tado start de ketel volgens programma. Plugwise startede ketel vanmorgen om ca 5:55 omdat er om 7:00 20 graden gevraagd wordt in de woonkamer.

Ik had liever gehad dat plugwise overall minder omslachtig zou zijn (Anna met matter, geen t smile kastje), dat de Tom kwalitatief echt beter moet en functioneler (stekker verbinding, motor is matig, behuizing mwa, niet instelbaar op de knop) en dat de Adam een goeie zigbee stick zou hebben. Die is simpelweg slecht gebouwd.
Ook de app is omslachtig en springt vaak ineens naar het bedieningsscherm.

Tado voordeel is de radiator knop, en Matter. De app is ook beter en stabieler.

Dusja... je merkt wel, tis beide niet je van het..

[ Voor 26% gewijzigd door martinus83 op 29-11-2024 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolffe
martinus83 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:44:
[...]

Nadeel van Tado is toch dat het minder slim is. De thermostaat is niet zelflerend. Tado start de ketel volgens programma. Plugwise startede ketel vanmorgen om ca 5:55 omdat er om 7:00 20 graden gevraagd wordt in de woonkamer.

Ik had liever gehad dat plugwise overall minder omslachtig zou zijn (Anna met matter, geen t smile kastje), dat de Tom kwalitatief echt beter moet en functioneler (stekker verbinding, motor is matig, behuizing mwa, niet instelbaar op de knop) en dat de Adam een goeie zigbee stick zou hebben. Die is simpelweg slecht gebouwd.
Ook de app is omslachtig en springt vaak ineens naar het bedieningsscherm.

Tado voordeel is de radiator knop, en Matter. De app is ook beter en stabieler.

Dusja... je merkt wel, tis beide niet je van het..
Ik liep hier precies ook tegenaan. Plugwise is kwalitatief minder maar Tado stelt me teleur als het gaat om het stookgedrag adaptief aanpassen. In mijn geval is Plugwise ook geen optie aangezien de producten niet integreren in een bestaand Zigbee netwerk en ik geen los extra Zigbee netwerk erbij wil hebben alleen voor mijn verwarming. De dekking wordt dan ook een issue.

Bij mij thuis leert Tado schijnbaar ook helemaal niets van het stookgedrag. Ik zit nu in de situatie dat de thermostaat 1 minuut de ketel aan stuurt, dan kort uit en een minuut later weer aan voor enkele minuten om de kamer op temperatuur te houden. Deze cyclus herhaalt zich pakweg ieder uur/iedere twee uur. Op zich is het logisch dat hij op een bepaalde tijdsinterval de ketel aan stuurt om de kamer op te warmen maar niet dat de thermostaat op zo'n korte tijdsinterval in één stooksessie de ketel aan-uit-aan stuurt. Het gekke is dat dit gedrag er opeens is ingekomen, maar er verder niet meer uit gaat. Tado staat ons helaas niet toe wat parameters in het stookgedrag van de thermostaat in te stellen (bijvoorbeeld maximaal aantal stookintervallen). Daar is Honeywell weer een stuk verder mee met hun Lyric T6. Helaas is die volledig cloud afhankelijk, dus dat wil ik al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Ok. Dit is dus wel redelijk bizar. Het is dus kiezen tussen brakke hardware (Plugwise) of brakke software (Tado).

De hardware verandert niet na aanschaf, dus in theorie kan Tado beter worden met software updates. Heeft Tado al laten zien daar mee bezig te zijn en het systeem dus écht slimmer te maken met updates? Dat de ketel 7:00 begint met stoken als je 7:00 20 graden hebt ingesteld is natuurlijk echt van de zotten.

Metal up your ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
JaymzHetfield schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:27:
Ok. Dit is dus wel redelijk bizar. Het is dus kiezen tussen brakke hardware (Plugwise) of brakke software (Tado).

De hardware verandert niet na aanschaf, dus in theorie kan Tado beter worden met software updates. Heeft Tado al laten zien daar mee bezig te zijn en het systeem dus écht slimmer te maken met updates? Dat de ketel 7:00 begint met stoken als je 7:00 20 graden hebt ingesteld is natuurlijk echt van de zotten.
Tado heeft dit wel, al zit het wat verstopt in de menu's.
In de instellingen van de app -> Slim Schema -> kies een schema -> instellingen rechtsbovenin -> Vroege start.
De temperatuur is dan bereikt zodra het schema in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
dutchgio schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:30:
[...]

Tado heeft dit wel, al zit het wat verstopt in de menu's.
In de instellingen van de app -> Slim Schema -> kies een schema -> instellingen rechtsbovenin -> Vroege start.
De temperatuur is dan bereikt zodra het schema in gaat.
Die optie is er (nog) niet voor Tado X voor zover ik zie?

Edit: de optie is er inderdaad nog niet voor Tado X. Onduidelijk wanneer ze dit gaan toevoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolffe op 29-11-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-07 18:35
mss even je s/n en auth code weghalen van de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
JaymzHetfield schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:27:

Precies, dat is mijn ervaring, waar het stukje hardware duidelijker is dan de software. Zo lang heb ik tado nog niet getest. Moduleren mwa, vroege start is er niet.

Dat de toms bij mij ratelen zou op te lossen moeten zijn. Dat de adam te kort schiet, dat is noodzakelijke maar ongustige inkoop in corona tijd icm foutje op de r&d afdeling. Hopelijk kan dat ooit nog verbeterd worden dmv upgrades. Desnoods een nieuwe zigbee stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Wolffe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:34:
[...]

Die optie is er (nog) niet voor Tado X voor zover ik zie?

Edit: de optie is er inderdaad nog niet voor Tado X. Onduidelijk wanneer ze dit gaan toevoegen.
Oh bijzonder, ik ging er vanuit dat een nieuwe versie wel minimaal over dezelfde functionaliteit zou beschikken..
Alternatief is om het schema eerder in te laten gaan maar een echt slimme oplossing is dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
dutchgio schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:42:
[...]

Oh bijzonder, ik ging er vanuit dat een nieuwe versie wel minimaal over dezelfde functionaliteit zou beschikken..
Alternatief is om het schema eerder in te laten gaan maar een echt slimme oplossing is dat niet.
Tado geeft aan dat er functies ontbreken tov V3 omdat men helemaal opnieuw is begonnen met opbouwen van de app en functionaliteiten. Tado X is dus geowon niet compleet. Daarnaast vind ik de thermostaat echt een goedkoop lomp ding. De Plugwise Anna is daar mee vergeleken een juweeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Is er ergens een overzichtje van de functionaliteit die Tado X mist t.o.v. V3 dat jullie weten?

Metal up your ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

JaymzHetfield schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:31:
Is er ergens een overzichtje van de functionaliteit die Tado X mist t.o.v. V3 dat jullie weten?
Geen idee of er zo'n lijstje bestaat, maar zoals @martinus83 ook al aangaf, zegt Tado het volgende over de X versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f1S-th38BpRP6cnzk6FLi623_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrwf3XN21QWVGdweOYeDPyq3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 29-11-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:32

amphora

Websites & Fotografie

Belangrijke toevoeging: de v3 knoppen hebben een luchtvochtigheid sensor, de X niet meen ik ooit gelezen te hebben.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door DON PAPA op 29-11-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
amphora schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:13:
Belangrijke toevoeging: de v3 knoppen hebben een luchtvochtigheid sensor, de X niet meen ik ooit gelezen te hebben.
Dat begreep ik ook, meen ergens uit een review video. De luchtvochtigheid wordt nu berekend. Dat zie je ook duidleijk aan de grafieken. De vocht grafiek is een soort spiegelbeeld van de temperatuur grafiek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Die vroege start heb ik trouwens uitgezet en ik laat 'm zelf wat eerder beginnen met verwarmen. Hij begon met vroege start veel te vroeg of veel te laat (één van beiden, ik weet het niet meer want gebruik de vroege start al 2 jaar niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
Vroege start heeft nog nooit goed gewerkt. Gaf Tado vroeger ook zelf aan. Ik gebruik Tado sinds 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
Vreemd, want zo moeilijk moet dat niet te implementeren zijn, als je daar al 10 jaar de tijd voor hebt gehad. In zijn simpelste vorm hou je bij hoeveel graden per uur er de laatste keer werd opgewarmd, of neemt een gemiddelde of relateert het aan de buitentemperatuur, of... Nou ja, hopelijk komt dat in een update.

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:54
Weet iemand of de Setpoint van de aanvoertemperatuur optimalisatie via de API aan Home assistant worden gedeeld? Nu moet je het helemaal via de instellingen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
DON PAPA schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:52:
[...]

Geen idee of er zo'n lijstje bestaat, maar zoals @martinus83 ook al aangaf, zegt Tado het volgende over de X versie:

[Afbeelding]
Bijzonder dat ze alleen nog maar OpenTherm ondersteunen, je zou denken dat met hun Duitse achtergrond ze ook het in Duitsland veel gebruikte EMSbus wel zouden ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
JaymzHetfield schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:41:
Vreemd, want zo moeilijk moet dat niet te implementeren zijn, als je daar al 10 jaar de tijd voor hebt gehad. In zijn simpelste vorm hou je bij hoeveel graden per uur er de laatste keer werd opgewarmd, of neemt een gemiddelde of relateert het aan de buitentemperatuur, of... Nou ja, hopelijk komt dat in een update.
Dat zou suggereren dat ze de afgelopen jaren ervaring hebben opgedaan om te leren hoe een kamer op warmt, maar dat heb ik nog niet zien gebeuren bij mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
opgelost :)

[ Voor 96% gewijzigd door kevertje1977 op 30-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

OKA

Is het mogelijk om wel/geen warmtevraag van een Tado X thermostaat als sensor in Home Assistant (via Matter) te krijgen? Standaard is "Humidity" als sensor beschikbaar. Via een template heb ik de huidige temperatuur als sensor kunnen toevoegen.

Via "Developer Tools" in Home Assistant zie ik deze attributen:
hvac_modes: off, heat
min_temp: 5
max_temp: 30
current_temperature: 18.9
temperature: 18
friendly_name: Radiator Slaapkamer
supported_features: 385

Ik zou verwachten dat hier een hvac_action: heating bij zou zitten, maar die is blijkbaar niet beschikbaar. Is er een andere manier om wel/geen warmtevraag eruit te halen? De tado app zelf heeft deze info wel, maar misschien hebben ze nog niet alles beschikbaar gemaakt via matter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Laatst online: 20:10

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik probeer door de bomen het bos te zien en volgens mij is het heel simpel maar toch even de check.

mijn situatie is een nieuwbouw huis (6 jaar oud)
met vloerverwarming waarbij de circuits verdeeld zijn:
BG = circuit #1
1e + 2e etage = circuit #2

vorige jaar heb ik daar een tado starters set V3 tussen gezet (beneden) gaat allemaal prima.

echter op de 1e verdieping heb ik nog dit kastje hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBS6o3bRqwKTkd-KX0SX_7hkjJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUv3CnppgmYkxMcc7wnE4iVn.jpg?f=fotoalbum_large

Het mooiste zou zijn als ik via Tado ook het 2e circuit kan aansturen, moet ik dan via support hier een aanvraag voor indienen want als ik door de app heen ga zie ik geen haakjes hoe ik dit kan toevoegen.

Tevens onder de ketal hangt dit apparaat dit is volgens mij de zone verdeler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoiFEARSUPm_etLFLO5aGEGczG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMlUUNtDF5Pscvlzjxrl42Fu.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Valkyre schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:36:
ik probeer door de bomen het bos te zien en volgens mij is het heel simpel maar toch even de check.

mijn situatie is een nieuwbouw huis (6 jaar oud)
met vloerverwarming waarbij de circuits verdeeld zijn:
BG = circuit #1
1e + 2e etage = circuit #2

vorige jaar heb ik daar een tado starters set V3 tussen gezet (beneden) gaat allemaal prima.

echter op de 1e verdieping heb ik nog dit kastje hangen:
[Afbeelding]

Het mooiste zou zijn als ik via Tado ook het 2e circuit kan aansturen, moet ik dan via support hier een aanvraag voor indienen want als ik door de app heen ga zie ik geen haakjes hoe ik dit kan toevoegen.

Tevens onder de ketal hangt dit apparaat dit is volgens mij de zone verdeler?
[Afbeelding]
@Valkyre
Aan de hand van je (zeer summiere) informatie, denk ik dat het bij jou als volgt zit:

Originele situatie:
Domme kamerthermostaat in de woonkamer, die stuurt de ketel als de woonkamer warmte nodig heeft.
Als het dan ook te koud is op de 1e etage, schakelt de Honeywell round wireless de driewegklep vc4013 naar circuit #2, en uiteindelijk weer terug naar circuit #1
Als het beneden warm is, slaat de ketel af, en heb je boven geen warmte meer.

Nu heb je de kamerthermostaat vervangen door tado, maar je zegt niet of je nog ergens een slimme radiatorknop hebt geplaatst.

Wat zou kunnen: gebruik een tado draadloze ontvanger, en die laat je de driewegklep vc4013 sturen. In de belangrijkste kamerr op de 1e etage zet je dan een tado draadloze temperatuursensor.
Je systeem moet dan nog steeds kiezen tussen circuit #1 OF circuit #2 verwarmen, maar het werkt (min of meer) onafhankelijk van elkaar.
De draadloze temperatuursensor zorgt er voor dat de ketel blijft draaien, ook als de woonkamer al warm is.

Nog betere oplossing:
Haal de vc4013 weg, en plaats daar 2 Tado Slimme radiatorknoppen.
De ene knop gebruikt de Tado woonkamer thermostaat als meettoestel, de andere een tado draadloze temperatuursensor. (In de belangrijkste slaapkamer)
Nu kun je circuit #1 en circuit #2 onafhankelijk van elkaar regelen.

Misschien moet er ook nog een bypass in, want het zou kunnen dat beide vv lussen dicht staan, als de ketel wil na-draaien.

Succes !

[ Voor 5% gewijzigd door just4testing op 02-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

just4testing schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:19:
[...]

@Valkyre
Aan de hand van je (zeer summiere) informatie, denk ik dat het bij jou als volgt zit:

Originele situatie:
Domme kamerthermostaat in de woonkamer, die stuurt de ketel als de woonkamer warmte nodig heeft.
Als het dan ook te koud is op de 1e etage, schakelt de Honeywell round wireless de driewegklep vc4013 naar het vv systeem op de eerste etage, en uiteindelijk weer terug naar de woonkamer.
Als het beneden warm is, slaat de ketel af, en heb je boven geen warmte meer.

Nu heb je de kamerthermostaat vervangen door tado, maar je zegt niet of je nog ergens een slimme radiatorknop hebt geplaatst.

Wat zou kunnen: gebruik een tado draadloze ontvanger, en die laat je de driewegklep vc4013 sturen. In de belangrijkste kamerr op de 1e etage zet je dan een tado draadloze temperatuursensor.
Je systeem moet dan nog steeds kiezen tussen boven OF beneden verwarmen, maar het werkt (min of meer) onafhankelijk van elkaar.
De draadloze temperatuursensor zorgt er voor dat de ketel blijft draaien, ook als de woonkamer al warm is.

Nog betere oplossing:
De ene knop gebruikt de Tado woonkamer thermostaat als meettoestel, de andere een tado draadloze temperatuursensor. (In de belangrijkste slaapkamer)
Nu kun je boven en beneden onafhankelijk van elkaar regelen.

Misschien moet er ook nog een bypass in, want het zou kunnen dat beide vv lussen dicht staan, als de ketel wil na-draaien.

Succes !
ow wow (ik dacht echt dat ik volledig was maar bedankt voor de samenvatting!)

Ik dacht dat het wel mogelijk was om de 1e + 2e te verwarmen los van de begane grond, maar 100% zeker weet ik dat niet. (ik heb hem nu wel even aangezet maar volgens mij gebeurt er weinig)

Ik heb enkel op de begane grond de Tado v3 thermostaat geplaatst en verder niks met andere temp sensoren. (heb ook overal vloerverwaming waardoor ik dus ook geen noodzaak tot radiator knoppen heb).

dan zou ik op de 1e deze kunnen ophangen:
https://shop.tado.com/nl-...reless-temperature-sensor

echter heb ik dan nog geen modelijkheid om het circuit naar 1e en 2e aan te zetten.
want ik maak dus op uit jou verhaal dat Tado de honeywell actuator niet kan aansturen?

Ik heb homeassistant ook nog draaien, maar verder geen relevante temperatuur sensoren op de boven verdiepings.
just4testing schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:19:
[...]

Nog betere oplossing:
Nu kun je boven en beneden onafhankelijk van elkaar regelen.

Succes !
dit snap ik niet zo goed, dan moet ik het hele leidingwerk aanpassen die honeywell actuator er tussen uit halen en er dan het leidingwerk omleggen en die radiatorknoppen er tussen zetten? kan dat zomaar?

[ Voor 13% gewijzigd door Valkyre op 02-12-2024 10:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Valkyre schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:49:
[...]

ow wow (ik dacht echt dat ik volledig was maar bedankt voor de samenvatting!)

Ik dacht dat het wel mogelijk was om de 1e + 2e te verwarmen los van de begane grond, maar 100% zeker weet ik dat niet. (ik heb hem nu wel even aangezet maar volgens mij gebeurt er weinig)

Ik heb enkel op de begane grond de Tado v3 thermostaat geplaatst en verder niks met andere temp sensoren. (heb ook overal vloerverwaming waardoor ik dus ook geen noodzaak tot radiator knoppen heb).

dan zou ik op de 1e deze kunnen ophangen:
https://shop.tado.com/nl-...reless-temperature-sensor

echter heb ik dan nog geen modelijkheid om het circuit naar 1e en 2e aan te zetten.
want ik maak dus op uit jou verhaal dat Tado de honeywell actuator niet kan aansturen?

Ik heb homeassistant ook nog draaien, maar verder geen relevante temperatuur sensoren op de boven verdiepings.

[...]

dit snap ik niet zo goed, dan moet ik het hele leidingwerk aanpassen die honeywell actuator er tussen uit halen en er dan het leidingwerk omleggen en die radiatorknoppen er tussen zetten? kan dat zomaar?
@Valkyre

Op je foto zie ik de vc4013,
1 leiding komt van de ketel, links en rechts gaat een leiding naar circuit #1 en #2.
De hele vc4013 moet dan vervangen worden door een simpel T-stuk.
De twee knietjes links en rechts moeten thermostaatkranen worden met Tado knoppen er op.
Dat vereist wel wat loodgieters werk.
Het voordeel is dan, dat je niet meer hoeft te kiezen tussen circuit #1 en #2.
Ze kunnen tegelijk werken, onafhankelijk van elkaar, en continue variabel, waardoor de temperatuur veel stabieler zal worden.
Hoewel dat met een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming meestal geen issue is.

Als je de vc4013 wil laten zitten:
Tado woonkamer thermostaat kan de vc4013 aansturen, OF de ketel, maar niet tegelijk. (Je moet kiezen voor opentherm OF aan/uit relais)
Daarvoor heb je dan een extra Tado draadloze ontvanger nodig, die de vc4013 OF de ketel aanstuurt.
En een Tado temperatuursensor om 1 slaapkamer te meten.

Met HA kan je de vc4013 prima sturen met een smartplug.
Temperatuur sensoren kosten bijna niks, en een automatisering is snel gemaakt.
MAAR, je hebt geen mogelijkheid om de ketel aan te sturen, behalve dan door de temperatuur van de Tado woonkamer thermostaat hoger te zetten.
Als je het slim programmeert zou het moeten kunnen:
Met HA:
Vc4013 omschakelen naar circuit #2, (met smartplug)
Woonkamer thermostaat op 25 zetten,(ketel gaat aan, maar alle warmte gaat naar circuit #2)
Temperatuur in slaapkamer meten, tot die goed is.
Woonkamer weer op 20 zetten, (of de temperatuur waar ie op stond)
Vc4013 terug schakelen naar circuit #1.

Het is een beetje Tweaken, maar ja, daar ben je hier voor ;)
Hopelijk is het nu duidelijk, en anders de vorige post 4x lezen....

[ Voor 23% gewijzigd door just4testing op 02-12-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

just4testing schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:08:
[...]

@Valkyre

Als je de vc4013 wil laten zitten:
Tado woonkamer thermostaat kan de vc4013 aansturen, OF de ketel, maar niet tegelijk. (Je moet kiezen voor opentherm OF aan/uit relais)
Daarvoor heb je dan een extra Tado draadloze ontvanger nodig, die de vc4013 OF de ketel aanstuurt.
En een Tado temperatuursensor om 1 slaapkamer te meten.

MAAR, je hebt geen mogelijkheid om de ketel aan te sturen, behalve dan door de temperatuur van de Tado woonkamer thermostaat hoger te zetten.
Met HA:
Woonkamer thermostaat op 25 zetten,(ketel gaat aan, maar alle warmte gaat naar circuit #2)

ik waardeer sowieso je uitgebreide posts! :)
vandaar dat ik ook even dit plaatje gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCSqza-1os8R-s0TdZZP4t_VpXs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/22SRjrNesdEzFp5Fgusoho9l.png?f=fotoalbum_medium

Ik ben opzich wel voorstander om de VC4013 te laten zitten (het lekt niet, en mocht ik ooit verhuizen dan kan ik heel makkelijk de originele thermostaat weer terug zetten.)

ter test heb ik net de honeywell op de 1e verdieping (draadloos ding) even naar 25 graden gezet.
en de 1e en 2e worden netjes verwarmd.

Werkt het dan alsvolgt: door de thermostaat op de 1e verdieping op te krikken komt er een warmte vraag op het circuit #2 (1e en 2e verdieping). en daarmee word de VC4013 geopend richting circuit #2.
just4testing schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:08:
[...]

Met HA:

Wat bedoel je hiermee met een smartplug?
Ik ben niet getrouwd met Tado, wil het vooral goed hebben in Home assistant, ik hoef dus eigenlijk enkel de VC4013 aan te sturen, dat kun dus met een smartplug? (maar die smartplug is geen aan/uit stekker)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08

Agent47

I always close my contracts.

Oké ff mijn situatie. Mijn thermostaat is erg traag en al een tijd oud. Nu wil ik over naar Tado.

Ik dacht dat mijn radiatoren knoppen had met 1 tot en met 5. Dat is niet het geval.

Nu heb ik deze gekocht:

https://www.coolblue.nl/p...et-2-radiatorknoppen.html

Mijn ketel schijnt hem in ieder geval wel aan te kunnen. Kan ik ook (voorlopig) alleen de thermostaat die ik nu van Tado gekocht heb gebruiken? Mogelijk moet ik andere radiatoren / een oplossing verzinnen voor de knoppen.

Beetje noob vraag maar toch.

In het kort: Kan ik mijn huidge thermostaat " gewoon" vervangen door de Tado thermostaat, mogelijk dat de knoppen er nog niet oppassen maar in een latere situatie wel?

[ Voor 15% gewijzigd door Agent47 op 02-12-2024 17:15 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Agent47 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:13:
In het kort: Kan ik mijn huidge thermostaat " gewoon" vervangen door de Tado thermostaat, mogelijk dat de knoppen er nog niet oppassen maar in een latere situatie wel?
Als de Tado thermostaat de bedraad versie is (dat kun je zien aan de achterplaat van de thermostaat, daar zitten dan kroonsteentjes op om de draden te monteren) dan kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

DON PAPA schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:28:
[...]

Als de Thermostaat de bedraad versie is (dat kun je zien aan de achterplaat van de thermostaat, daar zitten dan kroonsteentjes op om de draden te monteren) dan kan dat.
Er gaat vanaf beneden een draad mijn cv ketel op zolder in. Hij lijkt dus inderdaad bedraad aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Nee ik bedoel de Tado thermostaat die je kocht hebt, of dat de bedraad versie is, die moet dan zo'n achterplaat hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRGeZEU0tiLmi4L9hZ4YvuICm-o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tVCUJq7sd0tHdHOM4Qd4AOcI.jpg?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door DON PAPA op 02-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

DON PAPA schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:31:
Nee ik bedoel de Tado thermostaat die je kocht hebt, of dat de bedraad versie is
Ik heb vandaag bij draadloos ; nee aangevint. Lijkt me dat ik de bedrade versie dan krijg? Dan is het antwoord ja op je vraag.

[ Voor 19% gewijzigd door Agent47 op 02-12-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ja dan kan je die gewoon omwisselen voor je oude thermostaat, je moet alleen dan even uitzoeken of je oude thermostaat via aan/uit of OpenTherm werkt, zodat je weet op welke aansluit punten de draden moeten bij de Tado thermostaat. Maar dat wordt allemaal uitgelegd in de installatie stappen van de thermostaat, daarin moet je aangeven welke thermostaat je nu hebt hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door DON PAPA op 02-12-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 16:47
Ik gaf als huidige thermostaat Anna in maar kreeg als antwoord dat Tado helaas niet compatibel is. Betekent dit nu terug in de doos en terug naar Bol.com? Of heeft het te maken met de Smile die tussen de cv-ketel (kan opentherm aan) en de Anna thermostaat zit? Dus de smile wegnemen en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

bartmaniac schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:24:
Ik gaf als huidige thermostaat Anna in maar kreeg als antwoord dat Tado helaas niet compatibel is. Betekent dit nu terug in de doos en terug naar Bol.com? Of heeft het te maken met de Smile die tussen de cv-ketel (kan opentherm aan) en de Anna thermostaat zit? Dus de smile wegnemen en klaar?
De smile moet er inderdaad tussen uit.
Welke CV ketel heb je hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Valkyre schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:00:

[...]

Wat bedoel je hiermee met een smartplug?
Ik ben niet getrouwd met Tado, wil het vooral goed hebben in Home assistant, ik hoef dus eigenlijk enkel de VC4013 aan te sturen, dat kun dus met een smartplug? (maar die smartplug is geen aan/uit stekker)
@Valkyre

Met een smartplug bedoel ik een tussenstekker, die in een stopcontact kan steken, en daar weer een schemerlamp oid in. Dan kan je draadloos met HA de schemerlamp in of uit schakelen.

Dit is het schema van de vc4013:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJsn5wC8-1sO7XMhzXiKOOCbtHE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eKqujVBTgoLpXgt3zebOJAWD.jpg?f=user_large

op de plek die ik rood omlijst heb, zit nu de Honeywell thermostaat.
Daar moet je de 230 volt uitgang van de smartplug op aansluiten.
Als er 230V op aansluitpunt 6 komt, dan gaat de 3wegklep in de andere stand staan.

Als je nu denkt: OH Shit, 230 Volt, STOP DAN METEEN, en laat de situatie in je huis zoals ie nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
just4testing schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:51:
[...]

@Valkyre

Met een smartplug bedoel ik een tussenstekker, die in een stopcontact kan steken, en daar weer een schemerlamp oid in. Dan kan je draadloos met HA de schemerlamp in of uit schakelen.

Dit is het schema van de vc4013:
[Afbeelding]

op de plek die ik rood omlijst heb, zit nu de Honeywell thermostaat.
Daar moet je de 230 volt uitgang van de smartplug op aansluiten.
Als er 230V op aansluitpunt 6 komt, dan gaat de 3wegklep in de andere stand staan.

Als je nu denkt: OH Shit, 230 Volt, STOP DAN METEEN, en laat de situatie in je huis zoals ie nu is.
Of de motor vervangen door de 24v versie, die is gewoon mechanisch uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-07 16:47
DON PAPA schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:37:
[...]

De smile moet er inderdaad tussen uit.
Welke CV ketel heb je hangen?
Itho Daalderop Cube one 30/35 geplaatst in 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
JaymzHetfield schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:32:
[...]
Wij hebben vloerverwarming alleen in de keuken, en heb een Tado radiatorknop op de aanvoer van de vloerverwarming laten zetten, met een draadloze thermostaat in de ruimte zelf. Dit werkt. En ook idd een bypass, vlak voor de vloerverwarming, want dat is het verste van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 06:51

13art

Moderator Mobile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0tfrjZWx1sNsHy6n-jLuDEoCSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqeZ2uCzSixJeZMkIc3Vrxm3.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt er op dat de slimme thermostaatknop (VA02) gisteren niet naar behoren functioneerde waardoor het flink warm werd in de kinderkamer. De radiator was loeiende heet terwijl de temperatuur al lang bereikt was en nog steeds stroomde er water door de radiator.

Geen idee waarom de knop niet de radiator dicht draaide. Batterij was niet leeg en er werd geen storing aangegeven. Na een paar keer de knop los gemaakt te hebben en weer vast gezet te hebben leek hij op een gegeven moment wel de radiator dicht te draaien. Heb voor de zekerheid de batterijen maar even vervangen (Ikea oplaadbare batterijen) en nu maar even goed in de gaten houden of dit vaker voorkomt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:26
13art schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:51:
[Afbeelding]

Lijkt er op dat de slimme thermostaatknop (VA02) gisteren niet naar behoren functioneerde waardoor het flink warm werd in de kinderkamer. De radiator was loeiende heet terwijl de temperatuur al lang bereikt was en nog steeds stroomde er water door de radiator.

Geen idee waarom de knop niet de radiator dicht draaide. Batterij was niet leeg en er werd geen storing aangegeven. Na een paar keer de knop los gemaakt te hebben en weer vast gezet te hebben leek hij op een gegeven moment wel de radiator dicht te draaien. Heb voor de zekerheid de batterijen maar even vervangen (Ikea oplaadbare batterijen) en nu maar even goed in de gaten houden of dit vaker voorkomt.
Verkeerde accu?: https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze
Oplaadbare accu's hebben andere kenmerken dan gewone batterijen, daardoor zijn ze soms niet toepasbaar. Ik vermoed dat deze Ikea oplaadbare batterijen niet voldoen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 06:51

13art

Moderator Mobile
marnie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:31:
[...]

Verkeerde accu?: https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze
Oplaadbare accu's hebben andere kenmerken dan gewone batterijen, daardoor zijn ze soms niet toepasbaar. Ik vermoed dat deze Ikea oplaadbare batterijen niet voldoen.
Volgens mij zouden deze knoppen juist wel met oplaadbare batterijen om moeten kunnen gaan. Ik meen zelfs dat menig tweaker dezelfde batterijen gebruikt. Al heb je wel een punt dat het niet de batterijen zijn die Tado aanraadt.

[ Voor 23% gewijzigd door 13art op 03-12-2024 12:36 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-07 15:30
OKA schreef op zondag 1 december 2024 @ 01:19:
Is het mogelijk om wel/geen warmtevraag van een Tado X thermostaat als sensor in Home Assistant (via Matter) te krijgen? Standaard is "Humidity" als sensor beschikbaar. Via een template heb ik de huidige temperatuur als sensor kunnen toevoegen.

Via "Developer Tools" in Home Assistant zie ik deze attributen:
hvac_modes: off, heat
min_temp: 5
max_temp: 30
current_temperature: 18.9
temperature: 18
friendly_name: Radiator Slaapkamer
supported_features: 385

Ik zou verwachten dat hier een hvac_action: heating bij zou zitten, maar die is blijkbaar niet beschikbaar. Is er een andere manier om wel/geen warmtevraag eruit te halen? De tado app zelf heeft deze info wel, maar misschien hebben ze nog niet alles beschikbaar gemaakt via matter :?
Ik heb van buitenaf geen toegang tot mijn HA dus nu even geen zicht op wat ik heb, maar zie in mijn dashboard keurig wanneer de radiatorthermostaten actief zijn. Sommige attributen staan bij de Tado integratie, sommige dan weer bij Apple Homekit.
Het lijkt echter alsof je bij Tado X sowieso al minder attributen hebt, bij de non-X staan nog extra features als de luchtvochtigheid maar zie ik bijvoorbeeld ook 'auto' bij de HVAC_modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

OKA

R-R-L schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:42:
[...]

Ik heb van buitenaf geen toegang tot mijn HA dus nu even geen zicht op wat ik heb, maar zie in mijn dashboard keurig wanneer de radiatorthermostaten actief zijn. Sommige attributen staan bij de Tado integratie, sommige dan weer bij Apple Homekit.
Het lijkt echter alsof je bij Tado X sowieso al minder attributen hebt, bij de non-X staan nog extra features als de luchtvochtigheid maar zie ik bijvoorbeeld ook 'auto' bij de HVAC_modes.
Via de Tado integratie zie ik alleen het huis zelf met dingen als buitentemperatuur, verder helaas geen devices. Blijkbaar ondersteunt de HA integratie de X devices nog niet. Via Matter krijg ik slechts een paar zaken binnen en als enige sensor de luchtvochtigheid. Met een template heb ik, door gebruik te maken van de beschikbare attributen, een sensor kunnen maken voor temperatuur.

Dus het is nog even afwachten of en wanneer meer zaken via HA integratie of Matter beschikbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

DON PAPA schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:42:
Ja dan kan je die gewoon omwisselen voor je oude thermostaat, je moet alleen dan even uitzoeken of je oude thermostaat via aan/uit of OpenTherm werkt, zodat je weet op welke aansluit punten de draden moeten bij de Tado thermostaat. Maar dat wordt allemaal uitgelegd in de installatie stappen van de thermostaat, daarin moet je aangeven welke thermostaat je nu hebt hangen.
Zojuist gelukt ;)

Pagina: 1 ... 61 ... 65 Laatste