Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-05 14:35
Oke heel stom maar het zal wel aan mij liggen.

Ik wil eigenlijk heel simpel dat de volgende tijdvakken naar 15° sturen tenzij ik handmatig de temperatuur verhoog
  • 00:00-01:00
  • 01:00-02:00
  • 02:00-20:00
  • 20:00-21:00
  • 21:00-22:00
  • 22:00-23:00
  • 23:00-00:00
Voorbeeld: ik zet de temperatuur op 20° om 19:06, om 19:20 is het warm genoeg, om 20:00 stopt de verwarming en loopt de temperatuur geleidelijk naar 15°. Misschien zet ik hem om 21:15 weer op 20° en loopt het vanaf 22:00 weer geleidelijk naar 15°.

Op deze manier moet er nog steeds bewust omgegaan worden met de thermostaat en staat ie weinig onnodig aan.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Onderstaand werkt niet want de temperatuur blijft stug op 20° staan. Ookal breekt er een nieuw tijdvak aan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGD6QqaYwQNi-bS5shoTN3VDAbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyPL5dhrU9bWzNJJEBvzQyUc.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast... Wil het product via Matter toevoegen aan mijn Google Home maar werkt niet. Niet via de qr-code en niet via de 11-cijferige koppelcode. Denk dan koppel ik mijn Tado-account maar ook dat werkt niet...

Och wat is de wereld toch geweldig met alle technologie...🥲

Denk dat ik mijn €60,- klokthermostaat maar weer terug moet hangen...

[ Voor 36% gewijzigd door Errieseeka op 03-12-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik denk dat je deze optie moet gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojbwkL2MCpdPfrXhPQ4zTL2hGsA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c3TMLzbcmwEqxJWdFKodxNks.png?f=fotoalbum_large
Hier kan je instellen “tot volgende tijdsblok”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Staat er al.

[ Voor 96% gewijzigd door HGBMason op 03-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:02
OKA schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:32:
[...]

Via de Tado integratie zie ik alleen het huis zelf met dingen als buitentemperatuur, verder helaas geen devices. Blijkbaar ondersteunt de HA integratie de X devices nog niet. Via Matter krijg ik slechts een paar zaken binnen en als enige sensor de luchtvochtigheid. Met een template heb ik, door gebruik te maken van de beschikbare attributen, een sensor kunnen maken voor temperatuur.

Dus het is nog even afwachten of en wanneer meer zaken via HA integratie of Matter beschikbaar worden.
Dat lijkt dan inderdaad op een karige integratie van Tado X. Heb hier enkel radiatorknoppen en een bridge, met volgende opties:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
hvac_modes:
  - "off"
  - auto
  - heat
min_temp: 5
max_temp: 25
target_temp_step: 0.5
preset_modes:
  - away
  - home
  - auto
current_temperature: 15.6
temperature: 16
current_humidity: 68.9
hvac_action: heating
preset_mode: auto
offset_celsius: 0.5
offset_fahrenheit: 0.9
default_overlay_type: TADO_MODE
default_overlay_seconds: null
friendly_name: Kitchen
supported_features: 401

De hvac_action is daarbij de incidator wat hij nu doet, heeft standen off, idle en heating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-05 22:05
Vandaag had ik gehoopt de Tado X thermostaat te laten plaatsen tijdens het jaarlijkse nazicht van de condensatieketel (Itho Daalderop Cube One) maar de installateur weigerde dit omdat hij enkel installeert wat hij zelf meebrengt en van Tado had hij nog niet gehoord. Het is dus afwachten tot we iemand vinden die dit wil installeren, ik weet wel wat er dient te gebeuren maar krijg geen groen licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 00:57

Church of Noise

Drive it like you stole it

Gewoon zelf doen, heb ik ook gedaan (Itho Cube Duo trouwens) en ik ben verre van een handige Harry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
ik weet idd de volgende stap(pen)maar wat me nog niet duidelijk is, hoe het dan verder gaat wanneer de Tado bedraad dan verbonden is aan de Itho. Begint er dan meteen een uitwisseling van data? Gaat de installatie dan verder op de app of op het scherm van de Tado? of eindigt hier de installatie? Ga ik in het menu van de Itho nog instellingen moeten aanpassen en daarbij ken ik de inlogcode niet van het servicemenu van de Itho

En hoe groot is de kans dat er alsnog zich een storing in de Itho zou voordoen?

[ Voor 8% gewijzigd door bartmaniac op 04-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Je moet in principe niks veranderen de Tado neemt gewoon de functionaliteit van je huidige thermostaat over. De app geeft je stap voor stap aan wat je moet doen.
in principe vervang je enkel de thermostaat hé, de kansop problemen met je itho lijkt me erg klein... Maar als je je er niet comfortabel bij voelt, kan je misschien best de hulp inroepen van iemand met wat meer technische ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartmaniac
Hier zie je de huidige situatie. De blauwe en bruine draad (in de witte kabel)zijn verbonden met de Opentherm connecties van de Itho, de andere is de binnenkant van de Smile waar er een overgang naar een andere kabel is met dezelfde kleuren bruin en blauw die verbonden zijn met de huidige thermostaat. Volgens mij kan het denk ik geen kwaad wanneer ik blauw met blauw en bruin met bruin verbind via een of andere stuk (lasklem?)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6BCWtECiEFFH2VRJ-AjK53OYVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjoIJHjaY4nVOvG80zkl8BCd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqaBt6-0zga-R10Hm34zmK2TgR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63ipk2sCqDuAFmm3EpptczEd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door bartmaniac op 05-12-2024 00:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:02

DON PAPA

Tweaker-fan

@bartmaniac Ja klopt, de twee blauwen met elkaar verbinden en de twee bruine met elkaar verbinden. En dan bruin en blauw bij de tado thermostaat op het rechter blokje aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRGeZEU0tiLmi4L9hZ4YvuICm-o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tVCUJq7sd0tHdHOM4Qd4AOcI.jpg?f=user_large

Haal wel de stroom van de cv ketel als je dit gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 22:40
ik heb van de week een Tado X thermostaat gekocht (blackfriday)....Dit is de bedraade versie.
Ik heb thuis HA draaien en een google nest hub2 die als thread border router kan fungeren. Op basis van wat ik eerder had gelezen heb ik dan zelf geen Bridge nodig.

Ik krijg de thermostaat echter niet ONLINE in de app. Zodra ik in de app de thermostaat koppel komt deze als offline zichtbaar. Ik kan via de app dan wel de controle aan HA geven of aan google home, waarin de thermostaat dan kan bedienen. (pogingen om opnieuw in de app te koppelen gaan alleen na factory reset van de thermostaat.....met hetzelfde effect als hiervoor beschreven)

Ik had verwacht dat de tado app leidend zou zijn. (schema's/firmwareupdates/etc)

mis ik nu iets, of kan de Tado X niet goed overweg met de Google Nest thread router en heb ik alsnog een Tado X bridge nodig om de app te kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:56
@arieh uit nieuwschierigheid even google opengeslagen, stuitte al snel op dit topic. Weet niet of je hier iets mee kunt https://community.tado.co...pro-and-tado-x-thermostat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 22:40
martinus83 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:05:
@arieh uit nieuwschierigheid even google opengeslagen, stuitte al snel op dit topic. Weet niet of je hier iets mee kunt https://community.tado.co...pro-and-tado-x-thermostat
bedankt @martinus83 ik heb verchillende zoek manieren gebruikt, maar was deze duidelijke draad niet eerder tegengekomen. Gelijk een BridgeX van marktplaats gehaald (gelukkig had iemand die hier redelijk dichtbij te koop staan).
enige minuten nadat ik de bridge had geactiveerd, is ook de thermostaat in de APP zichtbaar, inclusief een nieuwe firmware.

Jammer dat de documentatie rond Tado niet specifiek genoeg is, anders had ik gelijk de bridge meebesteld. Er zijn dus nog maar een beperkt aantal Thread routers die "NAT64" ondersteunen. (Google Nest in ieder geval nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
arieh schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:46:
bedankt @martinus83 ik heb verchillende zoek manieren gebruikt, maar was deze duidelijke draad niet eerder tegengekomen. Gelijk een BridgeX van marktplaats gehaald (gelukkig had iemand die hier redelijk dichtbij te koop staan).
enige minuten nadat ik de bridge had geactiveerd, is ook de thermostaat in de APP zichtbaar, inclusief een nieuwe firmware.
Goed gevonden toch en goed geregeld.
arieh schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:46:
Jammer dat de documentatie rond Tado niet specifiek genoeg is, anders had ik gelijk de bridge meebesteld. Er zijn dus nog maar een beperkt aantal Thread routers die "NAT64" ondersteunen. (Google Nest in ieder geval nog niet)
Dat is jammer ja. Dan zou je die Nest kunnen gebruiken ipv de thermostaat van Tado.

[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 06-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
Gezien het formaat en de looks van de Tado knoppen overweeg ik deze aan te schaffen. moet ik echter ook de hele bridge e.d. hebben om deze aan homey te verbinden en te besturen?
of kan ik de knoppen los zelf koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57
Ik had gisteren dat alle Tado X (!) radiatoren en thermostaten offline waren, voor een behoorlijk aantal uur. De enige devices die online waren, waren de twee bridges. Heb bij een paar de batterijen eraf gehaald en opnieuw gestart, geprobeerd opnieuw te koppelen, maar niks hielp. Tot opeens een paar uur later ze op 1 na allemaal weer online stonden. Die is nu nog steeds offline, maar ook een draadloze temp sensor is nu offline en krijg ze niet meer offline.

De twee offline devices zitten het dichtste bij de 2e bridge die later is toegevoegd, dus misschien zitten ze nog aan de 1e bridge gekoppeld en zijn ze buiten bereik, maar weet ook niet hoe ik dat zou moeten veranderen.

Niet een heel gerustgevende situatie dat ze zomaar allemaal offline kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-05 14:32
DaCoTa schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:45:
Ik had gisteren dat alle Tado X (!) radiatoren en thermostaten offline waren, voor een behoorlijk aantal uur. De enige devices die online waren, waren de twee bridges. Heb bij een paar de batterijen eraf gehaald en opnieuw gestart, geprobeerd opnieuw te koppelen, maar niks hielp. Tot opeens een paar uur later ze op 1 na allemaal weer online stonden. Die is nu nog steeds offline, maar ook een draadloze temp sensor is nu offline en krijg ze niet meer offline.

De twee offline devices zitten het dichtste bij de 2e bridge die later is toegevoegd, dus misschien zitten ze nog aan de 1e bridge gekoppeld en zijn ze buiten bereik, maar weet ook niet hoe ik dat zou moeten veranderen.

Niet een heel gerustgevende situatie dat ze zomaar allemaal offline kunnen raken.
Dit had ik vorige week ergens ook toen de Tado X bedrade thermostaat een uurtje offline ging (volgens de Tado app). Op zich was het niet heel erg want ik kon nog steeds de thermostaat bedienen vanuit Home Assistant, Apple Home (Matter is gelukkig lokaal) en de thermostaat zelf. Alleen bij de Tado app ging het mis want die was zijn cloudverbinding kwijt. Het rare is dan alleen dat het hele systeem denkt dat het offline is. Vraag me dus af wat Tado verstaat onder offline...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Wolffe schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:34:
[...]
Dit had ik vorige week ergens ook toen de Tado X bedrade thermostaat een uurtje offline ging (volgens de Tado app). Op zich was het niet heel erg want ik kon nog steeds de thermostaat bedienen vanuit Home Assistant, Apple Home (Matter is gelukkig lokaal) en de thermostaat zelf. Alleen bij de Tado app ging het mis want die was zijn cloudverbinding kwijt. Het rare is dan alleen dat het hele systeem denkt dat het offline is. Vraag me dus af wat Tado verstaat onder offline...
Ik dacht altijd dat Tado niet cloud based was, in ieder geval niet als je thuis was? Heb dit iig nooit eerder zo gezien bij V3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
DaCoTa schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:52:
[...]

Ik dacht altijd dat Tado niet cloud based was, in ieder geval niet als je thuis was? Heb dit iig nooit eerder zo gezien bij V3+.
Het hele idee van de X serie was dat het met Matter in ieder geval lokaal zou blijven werken i.t.t. eerdere series. Schema's worden lokaal op het apparaat opgeslagen zodat wanneer de verbinding met de cloud wegvalt je schema niet weg is. Dat lijkt op zich redelijk te werken.

Wat betreft de V3+ heb ik altijd begrepen dat er veel nog in de cloud hing, waaronder de schema's. Ook de hele integratie met Home Assistant is via de cloud en niet lokaal. Ze hebben pas recent lokale schema's toegevoegd las ik en de upgrade procedure was ook niet echt handig gedaan. Dat was voor mij de reden om de eerdere series links te laten liggen en voor de X te gaan. Nou heeft die productlijn de nodige kinderziektes, dus helemaal blij ben ik er nog niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 15:39
V3+ kun je inderdaad wel lokaal blijven bedienen, maar schema's werken niet meer als hij offline is.
Ik heb begrepen dat je i.c.m. HomeAssistant ook de HomeKit-integratie zou kunnen gebruiken (ook zonder Apple), die dan wel helemaal lokaal werkt. Maar zelf heb ik me daar nog niet verder in verdiept. De "standaard" integraties hangen voor zover ik weet wel aan de cloud.

Ik kan me overigens van de afgelopen 2 jaar niet herinneren dat ik noemenswaardige problemen heb gehad die ervoor zorgden dat e.e.a. offline was. Niet bewust gemerkt, althans.

[ Voor 19% gewijzigd door Wouter! op 09-12-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Wolffe schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:30:
[...]
Het hele idee van de X serie was dat het met Matter in ieder geval lokaal zou blijven werken i.t.t. eerdere series. Schema's worden lokaal op het apparaat opgeslagen zodat wanneer de verbinding met de cloud wegvalt je schema niet weg is. Dat lijkt op zich redelijk te werken.

Wat betreft de V3+ heb ik altijd begrepen dat er veel nog in de cloud hing, waaronder de schema's. Ook de hele integratie met Home Assistant is via de cloud en niet lokaal. Ze hebben pas recent lokale schema's toegevoegd las ik en de upgrade procedure was ook niet echt handig gedaan. Dat was voor mij de reden om de eerdere series links te laten liggen en voor de X te gaan. Nou heeft die productlijn de nodige kinderziektes, dus helemaal blij ben ik er nog niet mee.
Ja, het leek er wel op toen alles in de app op offline stond, dat de schema's nu inderdaad op de knoppen draaien, dat was voorheen dacht ik niet (of recent veranderd, dat kan ik gemist hebben).

Het verschil is denk ik dat als je op hetzelfde netwerk zit, de V3 direct met de internet bridge praat. Met Tado X lijkt het erop dat de communicatie met de app altijd via de cloud loopt, ook al zit je op hetzelfde netwerk, omdat er geen centrale hub meer is? Tenminste, dat is mijn redenatie, maar dat zou ook anders kunnen zijn.

Het zou ook toeval kunnen zijn, dat er voor het eerst een cloud storing is, en dat ik het nooit eerder gezien heb bij V3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Ik had vanmorgen dat mijn thermostaat helemaal geen verbinding meer had. Althans dat wifi symbool stond te knipperen zeg maar.

Ik zag de thermostaat nog wel in de app. De draadloze onvanger was actief, en zette de zoneklep van vloerverwarming open, maar mijn ketel ging vervolgens niet aan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-04 14:22
Hi, ik kom er nu achter dat sinds eind oktober heeft Tado een maximale aanvoertemperatuur (Officiële aankondiging: Aanvoertemperatuur optimalisatie voor Opentherm nu beschikbaar (V & X))
Nu zag ik in de app dat ie voor mij op 'geen' staat. Nu had ik afgelopen maand last van een 'ploffende' ketel. Veel uitzoekwerk; ontluchten etc maar mijn gedachten gingen uiteindelijk naar een te lage stroomsnelheid en te hoge ketel temperatuur; vreemd dacht ik want ik had dit allemaal al eens naar beneden gezet om te kijken hoe goed/slecht het huis geïsoleerd is. Ik zag nu dat deze ketel temperatuur op max 68 graden stond, dat vond ik vreemd want ik heb eerder rond de 55-60 graden lopen spelen. Helaas is ook de gasrekening van november extreem hoog.
Iets om in de gaten te houden, hebben meer mensen hier 'last ' van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 14:59
Zijn er ook mensen waarbij het probleemloos werkt? :+ Heb de X hier nog liggen om te installeren maar ga toch een beetje twijfelen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
-Marco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:02:
Zijn er ook mensen waarbij het probleemloos werkt? :+ Heb de X hier nog liggen om te installeren maar ga toch een beetje twijfelen haha.
Installeren was een beetje moeizaam, kostte een paar uur (1 thermostaat/zoneregelaar, 6 radiatorthermostaten, 1 losse tempoeratuursensor). Na installatie werkt X al weken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Heb ondertussen tado weer aangeslingerd, hardwarematig zijn de knoppen mooi spul zoals al eerder gezegd maar nog steeds geen zelflerende themostaat. Op stipt 7 uur, wanneer de temp 20 graden moet zijn begint hij met stoken. 1 graad duurt deze tijd ca 2 uur.. Tado is dus erg laat.

Plugwise kon me niet bekoren, maar Tado ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
HGBMason schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:37:
[...]

Installeren was een beetje moeizaam, kostte een paar uur (1 thermostaat/zoneregelaar, 6 radiatorthermostaten, 1 losse tempoeratuursensor). Na installatie werkt X al weken goed.
Merk jij een vroege start ahv je schema? tado X begint exact op de ingestelde tijd... veel te laat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
martinus83 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:57:
[...]

Merk jij een vroege start ahv je schema? tado X begint exact op de ingestelde tijd... veel te laat dus
Vroege start heb ik met X nog niet geprobeerd. Bij vorige versie geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
martinus83 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:55:

Plugwise kon me niet bekoren, maar Tado ook niet..
Ik zit nu in hetzelfde schuitje. Ik kan mijn Tado X thermostaat nog retourneren, al vraag ik me af welk alternatief dan beter zou zijn. Honeywell Lyric T6 zou kunnen, al ben ik geen fan van hun cloud aansturing en wifi implementatie. Reviews zijn ook wat wisselend, maar je krijgt wel veel controle over het stookgedrag, iets wat me bij Tado echt stoort dat het ontbreekt. Google komt er bij mij niet in. Enige wat overblijft is de Intergas Comfort Touch, maar die kan niet met mijn bestaande ketel. Afhankelijk van het alternatief heb je ook geen optie tot zone regeling, dus het blijft allemaal suboptimaal ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:02

DON PAPA

Tweaker-fan

martinus83 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:57:
[...]
Volgens mij zit "vroege start" nog niet in de app voor de X, maar die optie gaat nog wel komen stond er een tijdje terug op het Tado forum te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-05 08:53

amphora

Websites & Fotografie

Vroege start heeft nooit goed gewerkt. Gewoon zelf half uur eerder instellen werkt het beste helaas.

Verder ben ik best tevreden met Tado V3+, zeker niet perfect maar we redden ons hier prima mee.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik merk de laatste tijd vaak een issue waarbij Tado niet wil verwarmen, hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRnWIYtT18nNzsh0yPF-TKxpRDo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqD16PiQqRdWRqU0Sc7oFzit.png?f=fotoalbum_large

In Home Assistant zie ik dan ook dat deze ruimte niet verwarmd wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIWvNknMVuHDxwKwlKcLGhqBGqY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3WfPsqWiQqqmuMmgARb2GbN9.png?f=user_large

Nou weet ik dat Tado e.e.a. aan feedback loops heeft, we hebben een jaar of 2 geleden een nieuw dak op de keuken gekregen en recentelijker ook spouwmuurisolatie, dus ik had wel verwacht dat er misschien iets niet helemaal gelijk zou gaan lopen, maar dit moet toch niet de bedoeling zijn?
Temperatuur is nu 3 graden onder de ingestelde, dan zou je toch verwachten dat de verwarming aan springt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
amphora schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:00:
Vroege start heeft nooit goed gewerkt. Gewoon zelf half uur eerder instellen werkt het beste helaas.

Verder ben ik best tevreden met Tado V3+, zeker niet perfect maar we redden ons hier prima mee.
Hij start niet vroeg, maar stookt wel langer door.
Schema is ingesteld op 20 graden, om 7:00. Elke ochtend, 7 dagen in de week...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sK7dAsBT302viuM6YNebMjIuDgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUSGgkFQ0xjoubGXOeWF801X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 11-12-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

martinus83 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:28:
[...]

Hij start niet vroeg, maar stookt wel langer door.
Schema is ingesteld op 20 graden, om 7:00. Elke ochtend, 7 dagen in de week...

[Afbeelding]
Heb je 'm gemoduleerd of aan/uit aangesloten?
Die van ons doet hetzelfde, verwarming springt 6:30 aan op 18 graden, rond 7u is het 20 graden, maar nog tot een uur of 8 voel je 'm doorstralen. Wij hebben 'm aan/uit aangesloten op de bedrading van de vorige thermostaat, dus bij ons is het te verklaren door de ketel die gewoon vol aan springt. Tado laat dan wel zien dat hij van 3 kronkeltjes naar 1 kronkeltje gaat, maar ketel aan is ketel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Oon schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:36:
[...]

Heb je 'm gemoduleerd of aan/uit aangesloten?
Die van ons doet hetzelfde, verwarming springt 6:30 aan op 18 graden, rond 7u is het 20 graden, maar nog tot een uur of 8 voel je 'm doorstralen. Wij hebben 'm aan/uit aangesloten op de bedrading van de vorige thermostaat, dus bij ons is het te verklaren door de ketel die gewoon vol aan springt. Tado laat dan wel zien dat hij van 3 kronkeltjes naar 1 kronkeltje gaat, maar ketel aan is ketel aan.
Open therm aangesloten. Hij moduleerd wel (intergas extreme 36)
Je ziet inderdaad de kronkeltjes op en af lopen.

Maar ondanks dat is mijn gasverbruik net zo hoog, 45 minuten lang nadat de gewenste temperatuur is bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kij8CtG3N-ZMAJaHd1eXxSF-h_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BDdhp6JuSx2BLo0Fep6lnbFW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Reactie van Tado:
Beste Martinus,
Bedankt voor uw bericht.
Ik heb de data bekeken maar tado werkt zoals verwacht. Houd er rekening mee dat een verschil van +- 0.5 graden normaal is.
ALs u wil dat de verawrming eerder begint zal u het Slimme Schema ook op een vroeger tijdstip moeten zetten, tado X heeft op dit moment nog geen "vroege start".
De tado° Slimme Thermostaat maakt gebruik van PID (Proportioneel Integrerend-Differentiërend) aansturing. Dit betekent dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige temperatuur, maar ook naar de algemene temperatuurtrend en de mate van verandering.
De Slimme Thermostaat schakelt de verwarming in totdat de kamertemperatuur net boven het gewenste instelpunt ligt. Daarna blijft de verwarming uit totdat de temperatuur begint te dalen.
Op deze manier voorkomt tado° dat je verwarmingssysteem te vaak in- en uitschakelt, wat je verwarmingsketel beschermt tegen onnodig slijtage en het energieverbruik efficiënter maakt.
De PID regelaar anticipeert ook op temperatuur veranderingen. Wanneer tado° bijvoorbeeld een snelle temperatuurdaling detecteert, kan het beginnen te verwarmen om te voorkomen dat de temperatuur te ver onder het instelpunt zakt, zelfs als de huidige temperatuur in eerste instantie hoger is dan het gewenste niveau.
Houd er rekening mee dat met een PID-regelaar de temperatuur soms kan doorschieten. Dit betekent dat de kamertemperatuur soms iets hoger kan zijn dan het instelpunt voordat deze zich stabiliseert. Dit is een normaal verschijnsel van PID-regelaars en helpt om de temperatuur constant te houden.
Met vriendelijke groeten,
Chantal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 07:35
Ik gebruik nu al 2 jaar Tado v3+ themostaten. Ik heb 5 bedrade thermostaten aangesloten met het relay om de v5 vloerverwarmingspompen aan te zetten als er warmtevraag is. De warmtevraag gaat draadloos naar de draadloze ontvanger die op de warmtepomp (Elga 6kw) is aangesloten via Open Therm .
Dit is niet een voorgeschreven of veelgebruikte handelswijze maar het werkt wel goed.

Nu ben ik een sucker voor nieuwe producten, zo ook de Tado x. En aangezien ik regelmatig van Tado goede aanbiedingen krijg om over te stappen op X begint het wel te kriebelen....

Kan ik de bedrade Tado X op dezelfde wijze gebruiken als de bedrade V3? Dus een NO/NC aansluiting op de thermostaat en dat er dan ook een draadloze warmtevraag wordt gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Iemand bekend met dit probleem, waarbij (slechts) één van mijn Smart Radiator Thermostat X'en in de Tado app niet de optie 'Apparaat koppelen' / 'Device linking' heeft? De andere twee heb ik hiermee succesvol via Matter aan Home Assistant kunnen koppelen, maar bij de derde ontbreekt deze optie in de app volledig.

Edit: Na een factory reset van de betreffende knop, verscheen deze optie ineens wel in de Tado app! Nu deze ook via Matter aan HA gekoppeld!

[ Voor 15% gewijzigd door JaymzHetfield op 11-12-2024 17:22 ]

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Hallootjes.

Vorige keer lopen spuwen op dat de thermostaat non stop op 20 graden blijft ookal wilde ik dat hij per tijdsblok terugvalt naar de 15 graden. Gelukkig was dat makkelijk op te lossen door een simpele wijziging in de instellingen.

Maar nu heb ik iets geks. Als ik met de app de temp op 20 graden zet dan doet ie dat netjes tot begin volgende tijdsblok. Maar als ik dat handmatig doe op de thermostaat dan doet ie dat maar voor 1 min en dan valt ie weer terug naar 15 graden. Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWTRyFj4z1T8zXw-K_kwWR8756E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3DmtZ4hgCCc3eUGG7DFixRq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP8O7Dly7TJ37Pffc72RVld6e6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9BBzKuimWPnQzhSk5Cx3u7u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 15:39
Errieseeka schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:30:
Hallootjes.

Vorige keer lopen spuwen op dat de thermostaat non stop op 20 graden blijft ookal wilde ik dat hij per tijdsblok terugvalt naar de 15 graden. Gelukkig was dat makkelijk op te lossen door een simpele wijziging in de instellingen.

Maar nu heb ik iets geks. Als ik met de app de temp op 20 graden zet dan doet ie dat netjes tot begin volgende tijdsblok. Maar als ik dat handmatig doe op de thermostaat dan doet ie dat maar voor 1 min en dan valt ie weer terug naar 15 graden. Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Check onder "Instellingen" > "Kamers en apparaten" bij de kamers eens waar "Handmatige bediending op het tado° apparaat" op staat ingesteld.

Dat is bij handmatige bediening hoe lang hij die instelling vasthoudt. Via de app pakt hij de laatst gebruikte instelling voor die kamer, voor zover ik zelf heb ondervonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Errieseeka
Wouter! schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:09:
[...]

Check onder "Instellingen" > "Kamers en apparaten" bij de kamers eens waar "Handmatige bediending op het tado° apparaat" op staat ingesteld.

Dat is bij handmatige bediening hoe lang hij die instelling vasthoudt. Via de app pakt hij de laatst gebruikte instelling voor die kamer, voor zover ik zelf heb ondervonden.
Held. Dankje vriendelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:46
Gisteren een X binnengekregen. Ik had nog een prachtige thermostaat uit het jaar kruik.

Simpelweg de installatiehandleiding in de app gevolgd en alles werkt. Integratie met HA loopt ook (let op dat je niet de Tado integratie gebruikt. Deze kan je negeren. Je moet de MATTER (BETA) integratie gebruiken). Aansturing van de thermostaat doe ik allemaal vanuit HA.

Vooral niet denken dat je slim bent of zo ;) maar gewoon trouw de handleiding volgen. Dan komt het allemaal goed. En haal vooral de stroom van je ketel af eerst!

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 12-12-2024 10:33 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Ik heb de hele set weer in de doos zitten, retour label erop geplakt en in de auto gelegd.

Maar twijfel nog wel ergens want Plugwise is het hardware matig helemaal niet.

Mijn hekel punt is dat er gewoon weinig slimmigheid in zit naast in 3 trapjes moduleren.

Het abbo is nu een jaar gratis, maar met slaapkamer raam open blijft de knop gewoon open staan. Knop zit onder het open raam, vensterbankje er tussen. Zal dus meer warmte van de radiator op pikken dan kou vanuit het open raam

@Panzer_V . welke tado integratie bedoel je, wanneer je de knoppen aanmeld gebruik je de HA integratie ipv ios (in mijn geval)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
martinus83 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:
Ik heb de hele set weer in de doos zitten, retour label erop geplakt en in de auto gelegd.

Mijn hekel punt is dat er gewoon weinig slimmigheid in zit naast in 3 trapjes moduleren.
Ook hier is het vandaag retour gegaan. Tado stookte dermate grof dat het me meer gas kostte dan een simpele Honeywell Round Modulation. Tot zover de geclaimde besparing. De PID sturing is leuk, maar het is ontzettend jammer dat je daar niet zelf aan mag sleutelen van Tado. Bovendien leert Tado gewoon niets van het stookgedrag waarmee de meerwaarde vrij beperkt is. Je maakt eigenlijk alleen je thermostaat op afstand bestuurbaar (als je niet het abonnement neemt voor geofencing).

Ergens is het jammer want de keuze voor Matter over Thread is fijn. Lokale bediening zit hiermee bij Tado nu ook wel aardig in elkaar. Helaas zit de basisfunctionaliteit, je huis verwarmen, in mijn ogen (nog) niet goed in elkaar.

Ik overweeg nu om toch de Plugwise Adam SA tussen de thermostaat en ketel te hangen of een avontuur te beginnen met de OTGW. Zoneregeling heb ik voor nu maar even gelaten voor in de verre toekomst, uiteindelijk lijkt daar nog geen systeem te zijn wat bij mijn situatie past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Wolffe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:18:
[...]

Ook hier is het vandaag retour gegaan. Tado stookte dermate grof dat het me meer gas kostte dan een simpele Honeywell Round Modulation. Tot zover de geclaimde besparing. De PID sturing is leuk, maar het is ontzettend jammer dat je daar niet zelf aan mag sleutelen van Tado. Bovendien leert Tado gewoon niets van het stookgedrag waarmee de meerwaarde vrij beperkt is. Je maakt eigenlijk alleen je thermostaat op afstand bestuurbaar (als je niet het abonnement neemt voor geofencing).

Ergens is het jammer want de keuze voor Matter over Thread is fijn. Lokale bediening zit hiermee bij Tado nu ook wel aardig in elkaar. Helaas zit de basisfunctionaliteit, je huis verwarmen, in mijn ogen (nog) niet goed in elkaar.

Ik overweeg nu om toch de Plugwise Adam SA tussen de thermostaat en ketel te hangen of een avontuur te beginnen met de OTGW. Zoneregeling heb ik voor nu maar even gelaten voor in de verre toekomst, uiteindelijk lijkt daar nog geen systeem te zijn wat bij mijn situatie past.
Ik trek precies dezelfde conclusie. Tado gaat retour, maar ik houd ze wel in de gaten.

Complete plugwise set heb ik ook liggen. Software matig qua functies echt goed maar hardware matig onder de maat, zigbee is te zwak en door de ontwikkeling is het een aan elkaar geknoopt systeem. Zowel qua hardware, als software is omslachtig en ook nog eens instabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
BlueSS50 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:10:
[...]
Kan ik de bedrade Tado X op dezelfde wijze gebruiken als de bedrade V3? Dus een NO/NC aansluiting op de thermostaat en dat er dan ook een draadloze warmtevraag wordt gegeven?
Ja, de bedrade thermostaat X heeft exact dezelfde aansluitingen als de V3.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:46
martinus83 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:51:

Het abbo is nu een jaar gratis, maar met slaapkamer raam open blijft de knop gewoon open staan. Knop zit onder het open raam, vensterbankje er tussen. Zal dus meer warmte van de radiator op pikken dan kou vanuit het open raam

@Panzer_V . welke tado integratie bedoel je, wanneer je de knoppen aanmeld gebruik je de HA integratie ipv ios (in mijn geval)?
Ik bedoel dat de HA Tado integratie niet geschikt is voor de X. Je moet deze dus negeren en in plaats daarvan de Matter Beta integratie installeren.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Church of Noise

Church of Noise

Een vriend heeft 2 aparte boilers in z'n huis, en wil graag Tado om alles aan te sturen. Kan dit ondertussen met 1 bridge en 1 account? (v3, X)?
Bij mij moest ik 1 thermostaat bedraad aansluiten en 1 via een draadloze ontvanger, is dit ondertussen opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Church of Noise schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:27:
Een vriend heeft 2 aparte boilers in z'n huis, en wil graag Tado om alles aan te sturen. Kan dit ondertussen met 1 bridge en 1 account? (v3, X)?
Bij mij moest ik 1 thermostaat bedraad aansluiten en 1 via een draadloze ontvanger, is dit ondertussen opgelost?
Ik weet het niet zeker, maar je kan per kamer een Zone Controller selecteren. Dus ik neem aan dat als je meerdere thermostaten, bedraad of draadloos, dit zou moeten werken. Maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Dank voor de respons @DaCoTa , er was echter een beperking in het verleden die dat niet toeliet (zie ook:
https://community.tado.co...ketel-op-het-tado-netwerk
https://community.tado.co...mment/83105#Comment_83105

Als alternatief: Zijn er mensen die het werkend hebben via 2 bridges die je dan via Homekit aanstuurt (ipv steeds in en uit te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Church of Noise schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:16:
Dank voor de respons @DaCoTa , er was echter een beperking in het verleden die dat niet toeliet (zie ook:
https://community.tado.co...ketel-op-het-tado-netwerk
https://community.tado.co...mment/83105#Comment_83105

Als alternatief: Zijn er mensen die het werkend hebben via 2 bridges die je dan via Homekit aanstuurt (ipv steeds in en uit te loggen?
hardopdenkend, correct me if i'm wrong:

Je koppelt een thermostaat, in een zone. Bij warmte vraag in die zone zal die desbetreffende thermstaat, of draadloze ontvanger de aangesloten ketel aan sturen.

Je kunt in een andere zone, dus best een andere thermostaat of onvanger aansturen die dus aan een andere ketel is aangesloten.

Bridge heeft daar toch in die zin niet direct iets mee te maken? Het kan allemaal in 1 account opgenomen worden zou ik denken.

Dit ahv met mn ervaring met Tado X afelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:33
Ik zit zelf over Tado na te denken (X) voor zover ik terug kan vinden is er alleen een WPS mogelijkheid om met Wifi te verbinden? Ik heb Uniti en die doet niet aan WPS of kun je via de app handmatig je wifi kiezen en verbinden.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:34

Agent47

I always close my contracts.

winwiz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:51:
Ik zit zelf over Tado na te denken (X) voor zover ik terug kan vinden is er alleen een WPS mogelijkheid om met Wifi te verbinden? Ik heb Uniti en die doet niet aan WPS of kun je via de app handmatig je wifi kiezen en verbinden.
Dat laatste

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Ah thx. Ik had al de handleiding gedownload en doorgelezen en verder op hun website gekeken maar er staat alleen maar WPS vermeld

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Laatst online: 22:57
Vraagje voor de kenners.

Ik heb een tado v3+ starterskit gekocht voor bij mijn ouders.

Ze hebben de badkamer op het Noorden liggen en is altijd heel koud.

Ik heb nu een tado v3 knop geplaatst met bijpassende dongle (geen thermostaat)

Hun thermostaat van CV staat nu op 22° terwijl we hebben ingesteld dat de badkamer vanaf 9:00 naar 25° moet gaan.

Verwarming is ijkoud alles heeft verbinding en is gepaird doe ik iets verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 06:55
Philtjens schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:51:
Vraagje voor de kenners.

Hun thermostaat van CV staat nu op 22° terwijl we hebben ingesteld dat de badkamer vanaf 9:00 naar 25° moet gaan.

Verwarming is ijkoud alles heeft verbinding en is gepaird doe ik iets verkeerd ?
Je hebt de thermostaat dan ook echt nodig, die knop staat nu open maar omdat er geen warmtevraag bij je CV aankomt (door het ontbreken van de thermostaat) slaat de CV niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
incomer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:56:
[...]

Je hebt de thermostaat dan ook echt nodig, die knop staat nu open maar omdat er geen warmtevraag bij je CV aankomt (door het ontbreken van de thermostaat) slaat de CV niet aan.
Oke duidelijk bedankt.

Ik dacht dat dit niet hoefde omdat tado alles onafhankelijk kon aansturen.

Dan gaat alles terug want dan heb ik niks aan dit systeem 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Philtjens schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:59:
[...]

Oke duidelijk bedankt.

Ik dacht dat dit niet hoefde omdat tado alles onafhankelijk kon aansturen.

Dan gaat alles terug want dan heb ik niks aan dit systeem 👍🏻
Je knop geeft aan dat er warmtevraag is. Die moet dat doorgeven aan een thermostaat die je ketel aanstuurt.

Dat kun je dus met een thermostaat oplossen, maar let wel dat alle andere open radiatoren etc ook warmte van je ketel krijgen. Bij een zone systeem moet je dus tevens zorgen dat de niet-warmtevragende radiatoren dichtgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:41
Philtjens schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:51:
Vraagje voor de kenners.

Ik heb een aantal jaar "wel de knoppen met dongle maar niet de CV-aansturende-thermostaat" gehad. Dat kan prima, maar je moet wel begrijpen dat de tado-knop geen signaal kan doorgeven aan de CV. Dus er komt alleen warmwater voorbij je tado-knop als er elders in de ruimte op basis van de bestaande kamer-thermostaat warmtevraag bij de CV-ketel is.

Dus als je weet wanneer de CV in de woonkamer ingeschakeld wordt kan je het tado-schema van de betreffende knop daarop afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
BovenHond schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:43:
[...]

Ik heb een aantal jaar "wel de knoppen met dongle maar niet de CV-aansturende-thermostaat" gehad. Dat kan prima, maar je moet wel begrijpen dat de tado-knop geen signaal kan doorgeven aan de CV. Dus er komt alleen warmwater voorbij je tado-knop als er elders in de ruimte op basis van de bestaande kamer-thermostaat warmtevraag bij de CV-ketel is.

Dus als je weet wanneer de CV in de woonkamer ingeschakeld wordt kan je het tado-schema van de betreffende knop daarop afstemmen.
De thermostaat hangt tegenover de airco.

Mijn ouders verwarmen net als mij met airco ipv cv daarom springt de ketel niet aan omdat de thermostaat op temperatuur is door de airco.

Dat was de opzet om te proberen als dit lukte zonder een heleboel kosten te maken maar dit werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31
Philtjens schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:54:
[...]

De thermostaat hangt tegenover de airco.

Mijn ouders verwarmen net als mij met airco ipv cv daarom springt de ketel niet aan omdat de thermostaat op temperatuur is door de airco.

Dat was de opzet om te proberen als dit lukte zonder een heleboel kosten te maken maar dit werkt dus niet.
Als je de thermostaat vervangt voor een Tado thermostaat wel. Maar ideaal zal het nooit worden aangezien de airco de thermostaat (ongeacht welk merk) zal beïnvloeden. Tenzij je een draadloze thermostaat ergens anders (andere ruimte) ophangt.

Maar het was het proberen waard met enkel een thermostaatkraan. :(:)

[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 13-12-2024 19:20 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
TheKerremenke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:19:
[...]

Als je de thermostaat vervangt voor een Tado thermostaat wel. Maar ideaal zal het nooit worden aangezien de airco de thermostaat (ongeacht welk merk) zal beïnvloeden. Tenzij je een draadloze thermostaat ergens anders (andere ruimte) ophangt.

Maar het was het proberen waard met enkel een thermostaatkraan. :(:)
Mijn ouders hebben nog een draadloze thermostaat.

Ik kon deze startset kopen van een collega voor een mooie prijs en mocht hem eerst proberen.

Volgens hem zou dit moeten werken vandaar even snel geïnstalleerd en geprobeerd maar helaas.

Geen probleem natuurlijk heeft enkel wat tijd gekost 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Werkt een Tado X systeem als je alleen de Tado X thermostaat installeert of zijn die thermostatische slimme kranen een noodzaak of werkt dit evengoed zonder. Ik vraag dit omdat onze Tado x thermostaat nog steeds niet geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
bartmaniac schreef op maandag 16 december 2024 @ 01:45:
Werkt een Tado X systeem als je alleen de Tado X thermostaat installeert of zijn die thermostatische slimme kranen een noodzaak of werkt dit evengoed zonder. Ik vraag dit omdat onze Tado x thermostaat nog steeds niet geïnstalleerd
Ja hoor, dat werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik heb sinds vrijdag ook een Tado X systeem. Ik had veel moeite om verbinding te maken met de thermostaat. Je kon zien dat er verbinding gemaakt werd maar na 2 seconden werd het configureren afgebroken. Ik had vooraf al alle 5/6 Ghz signalen uit de lucht gehaald omdat ik daar het nodig over gelezen had.

Uiteindelijk een fabrieksreset gedaan en toen werkte het in 1 keer. De 4 radiator knoppen gingen zonder problemen verder.

Vrijdag dus de initiële instellingen gedaan maar zaterdag bleek het nog niet helemaal lekker te staan. Wat aanpassingen gedaan en maar weer kijken.

Zondag bleek het veel beter te lopen en ik merkte al een groot verschil met de Nest, die ik voorheen had, dat Tado het meer verwarmt in kleine stappen, dus redelijk kort achter elkaar even de ketel aan met een rust ertussen. De Nest ging in 1 keer door met als gevolg toch bijna altijd een overshoot. Ook na een paar dagen al een verbetering t.o.v. de oude situatie voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilmithir
  • Registratie: December 2015
Vraagje over de Tado x ten opzichte van de Tado v3...

Ik heb nu de radiatorknoppen voor de tado v3 en heb hier al vaker problemen mee gehad verbinding weg en knoppen die dan op stand max gaan, batterijen die erg snel "leeg" zijn.
Ook wil de knop soms niet meer goed werken na nieuwe batterijen (ook na het gangbaar maken van de radiator klep).

Zijn de nieuwe tado x radiator knoppen sterker qua open en dicht sturen van de radiator klep?
Gaan de accu's langer mee tenopzichte van de batterijen in de oude knoppen?
Is de verbinding beter met de knoppen?

Gaat om een simpel systeempje een slimme thermostaat met 2 knoppen.

Was een beetje aan het zoeken voor vervangende knoppen en ik heb nu de mail van de kortings actie dus dacht misschien is het nu wel het juiste moment om over te gaan.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 00:13
Ik heb denk ik de zoveelste HA/Tado-vraag, maar ik kon het niet helemaal uit de docs halen.

Ik heb twee kamers die per TRV-knop (v3) worden gereguleerd, en beneden regelt de thermostaat met een handmatige knop de temperatuur. Nu is het zo dat de kamers boven moeilijker te verwarmen zijn, dus als ik een kamer op 18 graden heb, komt dat beneden neer op een temperatuur van 20-21. Nu begrijp ik dat eigenlijk de enige goede oplossing daarvoor het vervangen van de verwarmingsknop beneden is door een thermostatische variant, maar omdat dat tijd, geld en moeite kost, heb ik nu de knoppen boven passief gemaakt. Dat kan door in de Tado app de zoneregelaaroptie uit te zetten voor die specifieke knop.

Nu vroeg ik me echter af of via HA het mogelijk is om de zoneregelaaroptie aan te passen om danwel een tijdsgebonden aspect, danwel een 'boost'-optie in te stellen. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Majora schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:02:
Ik heb denk ik de zoveelste HA/Tado-vraag, maar ik kon het niet helemaal uit de docs halen.

Ik heb twee kamers die per TRV-knop (v3) worden gereguleerd, en beneden regelt de thermostaat met een handmatige knop de temperatuur. Nu is het zo dat de kamers boven moeilijker te verwarmen zijn, dus als ik een kamer op 18 graden heb, komt dat beneden neer op een temperatuur van 20-21. Nu begrijp ik dat eigenlijk de enige goede oplossing daarvoor het vervangen van de verwarmingsknop beneden is door een thermostatische variant, maar omdat dat tijd, geld en moeite kost, heb ik nu de knoppen boven passief gemaakt. Dat kan door in de Tado app de zoneregelaaroptie uit te zetten voor die specifieke knop.

Nu vroeg ik me echter af of via HA het mogelijk is om de zoneregelaaroptie aan te passen om danwel een tijdsgebonden aspect, danwel een 'boost'-optie in te stellen. Iemand tips?
Dus beneden heb je een Tado thermostaat hangen, die je ketel aanstuurt, plus radiatoren met een normale draaiknop?

Boven heb je Tado V3 zoneknoppen, die bij warmtevraag communiceren met de tado thermostaat die de ketel vervolgens aanstuurt.

En je vraag is hoe je zorgt dat je beneden geen warmte krijgt, wanneer je boven warmte vraag hebt.

Dat is door beneden inderdaad themostaat knoppen van Tado te installeren en deze aan te melden. Deze zet je in dezelfde zone als de thermostaat.

Ik snap alleen niet waarom je de radiatoren boven geen zoneregelaar geeft. Je ketel gaat dan dus niet aan wanneer je aan die knoppen draait. Waarom heb je daar dan Tado knoppen, dan kun je die net zo goed naar benden verhuizen en boven een mechanische thermostaat knop monteren.

Zorg wel dat je een bypasse hebt tussen aan- en afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:40
Majora schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:02:

@Majora Je kan met HA best veel: hudige temperatuur, ingestelde temperatuur, heatingmodus uitlezen en installen. Maar je kan NIET de configuratie van je systeem aanpassen met HA.

Zoals Martinus83 al zei: de enige juiste oplossing is op de radiatoren beneden ook Tado knoppen zetten.
Dat is zoals Tado ontworpen is om te werken.

Je kan met HA de woonkamerthermostaat bv 10 minuten op op 30 graden zetten, als iemand op de slaapkamer aan de knop draait, en de ketel zal dan vol gas warm water gaan maken = Boost. Maar je kan niet voorkomen dat dan de woonkamer ook op gaat warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:14
Even een vraagje.

Ik heb nu deze situatie. Een bedrade v3 thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuvEymZ4ixANC30ZbODlTg3fvM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JlMxUlLsgvDtt5x2dn1P1H2S.png?f=user_large

En ik wil naar deze situatie. In de uitbouw vloerverwarming, met een bedrade v3 thermostaat aan een zoneklep. (De uitbouw is af te sluiten en ik wil sowieso de nieuwe vloerverwarming onafhankelijk van de radiatoren in de woonkamer kunnen aansturen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBkCx_CgxbXWFpShyObpDQsS-pI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qI55KguvY9ms3DSE831jq0CW.png?f=user_large

Tot nu toe heb ik het Tado blijkbaar nog niet helemaal goed aan het verstand kunnen brengen. Want de nieuwe thermostaat heb ik in huis en geconfigureerd in Tado. Zet ik hem hoog, dan slaat inderdaad de CV aan. Maar het relais in de extra thermostaat wisselt niet. De COM pin blijft verbonden met de NC pin. Ik hoor minstens 5 minuten lang geen klik in de unit van het relais, deze is namelijk duidelijk hoorbaar in een stille kamer. Terwijl ik op de tado app zie dat de kamer waar de nieuwe thermostaat met de zoneklep in zit, 100% warmte vraagt.

Als ik de unit naar temperatuur sensor zet, dan wisselt het relais eenmaal bij configureren en is de pin COM met NO verbonden. Als ik de unit dan weer als een slimme thermostaat configureer is COM weer verbonden met NC.

Heeft iemand dergelijke situatie werkend? Dus zonder een draadloze unit bij de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-04 08:55
[

En ik wil naar deze situatie. In de uitbouw vloerverwarming, met een bedrade v3 thermostaat aan een zoneklep. (De uitbouw is af te sluiten en ik wil sowieso de nieuwe vloerverwarming onafhankelijk van de radiatoren in de woonkamer kunnen aansturen.)

[Afbeelding]

Tot nu toe heb ik het Tado blijkbaar nog niet helemaal goed aan het verstand kunnen brengen. Want de nieuwe thermostaat heb ik in huis en geconfigureerd in Tado. Zet ik hem hoog, dan slaat inderdaad de CV aan. Maar het relais in de extra thermostaat wisselt niet. De COM pin blijft verbonden met de NC pin. Ik hoor minstens 5 minuten lang geen klik in de unit van het relais, deze is namelijk duidelijk hoorbaar in een stille kamer. Terwijl ik op de tado app zie dat de kamer waar de nieuwe thermostaat met de zoneklep in zit, 100% warmte vraagt.

Als ik de unit naar temperatuur sensor zet, dan wisselt het relais eenmaal bij configureren en is de pin COM met NO verbonden. Als ik de unit dan weer als een slimme thermostaat configureer is COM weer verbonden met NC.

Heeft iemand dergelijke situatie werkend? Dus zonder een draadloze unit bij de CV?
Mn zoon had die setup , met 2x bedraad thermostaat (V3)

Werkte perfect , wel helpdesk nodig om die 2e toe te voegen aan de bestaande zoneregelaar als draadloze 'schakelaar' voor de klep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
Als ik mijn Toon 1, aangesloten op stadsverwarming, 1 op 1 wil vervangen met een Tado, heb ik daar dan een V3 of een X voor nodig? Kan het uberhaupt? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
@The - DDD , heb je de kamerthermostaat + draadloze ontvanger als zoneregelaars aan de zone van de vloerverwarming toegevoegd?

Als de tempratuur sensor een warmtevraag waarneemt schakelt hij de desbetreffende zonderegelaars. Uit mn hoofd voeg je deze gewoon toe aan die tempratuur sensor.
Het relais zou meteen moeten schakelen waardoor de spaning van COM naar NO loopt en je klep spanning krijgt.

[ Voor 51% gewijzigd door martinus83 op 18-12-2024 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
ilmithir schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:47:
Vraagje over de Tado x ten opzichte van de Tado v3...

Zijn de nieuwe tado x radiator knoppen sterker qua open en dicht sturen van de radiator klep?
Gaan de accu's langer mee tenopzichte van de batterijen in de oude knoppen?
Is de verbinding beter met de knoppen?
Hier werken de Tado X knoppen sinds een paar maanden. Ze zijn stiller, haperen niet tot nu toe. Te kort om iets over de ingebouwde (via usb oplaadbare) batterijen te zeggen. De verbinding via de bridge is bij mij prima, maar daar lees ik wel kritische berichten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
HGBMason schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:39:
[...]

Hier werken de Tado X knoppen sinds een paar maanden. Ze zijn stiller, haperen niet tot nu toe. Te kort om iets over de ingebouwde (via usb oplaadbare) batterijen te zeggen. De verbinding via de bridge is bij mij prima, maar daar lees ik wel kritische berichten over.
Wat je schrijft kan ik alleen maar beamen. Alleen er zit weinig slimheid in de PID, mis de hele voorverwarming zoals je aan mijn afbeeldingen kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilmithir
  • Registratie: December 2015
@HGBMason en @martinus83

Duidelijk, bedankt voor de info. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-04 16:27
heeft iemand ervaring met die Geolocation? Ik krijg nu een melding op mijn telefoon als ik de auto in stap of ik de afwezigheidsmodus in wil schakelen. Echter is mijn vrouw nog gewoon in huis.

Zij heeft een Iphone, ik Android. Iemand een idee hoe ik er voor zorg dat beide telefoons buitenhuis moeten zijn voordat die melding komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

BootVluchteling schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:13:
heeft iemand ervaring met die Geolocation? Ik krijg nu een melding op mijn telefoon als ik de auto in stap of ik de afwezigheidsmodus in wil schakelen. Echter is mijn vrouw nog gewoon in huis.

Zij heeft een Iphone, ik Android. Iemand een idee hoe ik er voor zorg dat beide telefoons buitenhuis moeten zijn voordat die melding komt?
Je vrouw zal zich ook moeten aanmelden als user binnen jullie 'home acccount' met geolocatie aan. Dan krijg je de melding niet.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
martinus83 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:39:
@The - DDD , heb je de kamerthermostaat + draadloze ontvanger als zoneregelaars aan de zone van de vloerverwarming toegevoegd?

Als de tempratuur sensor een warmtevraag waarneemt schakelt hij de desbetreffende zonderegelaars. Uit mn hoofd voeg je deze gewoon toe aan die tempratuur sensor.
Het relais zou meteen moeten schakelen waardoor de spaning van COM naar NO loopt en je klep spanning krijgt.
Geen temperatuur sensor. Maar een tweetal bedrade thermostaten.

De thermostaat aan de zone klep van de vloerverwarming moet de klep open zetten en n warmte vragen bij mijn zone regelaar, de bestaande thermostaat. De kamer met de nieuwbedrade thermostaat, en zoneklep, heeft de bestaande thermostaat als zoneregelaar. Maar waarom schakelt dat relais nog steeds niet...

[ Voor 9% gewijzigd door The - DDD op 18-12-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
JohnAlbregtse schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:18:
[...]

Mn zoon had die setup , met 2x bedraad thermostaat (V3)

Werkte perfect , wel helpdesk nodig om die 2e toe te voegen aan de bestaande zoneregelaar als draadloze 'schakelaar' voor de klep
Waarom doet Tado dan zo moeilijk bij mij. 😂

Ik heb de uitbouw nog niet. De thermostaat al wel. Dus die geconfigureerd. Maar met een multimeter zie ik de toestand van het relais niet veranderen.

• bartmaniac
Voor de plaatsing van de tado thermostaat had ik graag geweten of dit door een klusjesman kan gedaan worden en welke specialisatie die moet die hebben (kennis van elektriciteit +?) Het jammere is dat ik zelf geen toelating krijg van de vrouw en nu de Tado al enkele weken nog steeds hier werkloos ligt te wezen

• Randy21
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:51
Ik heb twee Tado X radiatorknoppen in de slaapkamer. Deze zijn in de Tado app in dezelfde kamer geplaatst. Op zich werkt alles goed. Maar ik ben benieuwd welke van de twee radiatorknoppen nou de temperatuur waarneemt. Ik kan daar in de app niets over vinden namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhuLwJWm-Ne-8nEeA6BpZMvUETE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OANHw7lWRNGUGN5mUIXvcJgM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCZMzkGpwNJWPyh0NHw1j3g0PGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUfDwwnt7JgR9MzEQh09w8XY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrPHRrvTG3fD_H-6aTRVkB1Y6vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUirfGGZ0U8wDqKOtqU1v7YN.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ideeën?

• Randy21
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:51
The - DDD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:37:
[...]

Geen temperatuur sensor. Maar een tweetal bedrade thermostaten.

De thermostaat aan de zone klep van de vloerverwarming moet de klep open zetten en n warmte vragen bij mijn zone regelaar, de bestaande thermostaat. De kamer met de nieuwbedrade thermostaat, en zoneklep, heeft de bestaande thermostaat als zoneregelaar. Maar waarom schakelt dat relais nog steeds niet...
Zo zit het bij mij ook. Het enige wat ik nog heb gedaan is bij allebei de thermostaten alle twee de zone regelaars ingesteld. Dus de thermostaat aan de zoneklep heeft zichzelf als regelaar, maar ook de bedrade thermostaat. En voor de bedrade thermostaat in mijn woonkamer geldt hetzelfde.

Of het de bedoeling is dat het op deze manier is ingesteld weet ik niet. Maar het werkt wel. Zodra de bedrade thermostaat in de woonkamer geen warmte meer vraagt sluit de zoneklep. De temperatuur van de thermostaat aan de zoneklep staat overigens op vorstvrij ingesteld, dus de zoneklep wordt echt bediend naar aanleiding van de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer.

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 10:02
Ik heb sinds kort tado x draadloze variant en ik merk dat de cv ketel gaat pendelen (kan de warmte niet kwijt 0A code, nefit ketel). Wanneer de tado wilt bij warmen. De thermostaat staat dan op 1 streepje en merk ik dat de cv buizen niet warm worden. als ik op de cv ketel kijk zie ik dus de 0a foutcode. Als ik bijv de temperatuur met 1-2 graden verhoog dan gaan er op de thermostaat 3 streepjes branden en zie ik ook dat de cv ketel uit storing gaat en weer de brander uit zet.

hoe kan ik dit oplossen? Het is best vervelend namelijk icm met de vloerverwarming, waarbij ik niet te grote temperatuur verschillen wil hebben, en een beetje bij warmen lukt niet bijv als hij 0.5 grade onder de ingestelde temperatuur is en dus maar 1 streepje aangeeft op de thermostaat.

ik snap niet helemaal waarom de cv in storing gaat dat hij de warmte niet kwijt kan want op dat moment is hij niets aan het doen... tijdens werking is de aanvoer rond de 50-60 en retour 30-40 graden

iemand tips?

edit
na wat internetten heb ik meerdere berichten gelezen dat het kan zijn dat tado onder de warmte waarde zit dan mijn cv kan leveren, minimaal 30 graden? en tado daar onderzit waardoor er niets gebeurd.. ik kan dit niet aanpassen ergen in de app of op de cv ketel. balen is dit hopelijk kan ik nog iets vinden
als ik in de tado app kijk naar het grafiekje van stoken zie ik inderdaad wel dat er vraag is ( 1 streepje dus) maar daarmee blijft de kamer temp afkoelen, tot een punt dat tado denkt nu moet ik vollop stoken ( 3 steepjes ) en zie je de temp mooi oplopen.. |:(

[ Voor 22% gewijzigd door Tweakwondo op 19-12-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 14:59
Afgelopen weekend de thermostaat vervangen voor Tado X, dat ging gelukkig heel eenvoudig. Moest alleen wat bedrading bij de ketel aanpassen maar prima.

Uiteraard bleek op dat moment dat ik van alle radiatorknoppen in het universum precies degene heb waarvoor geen adapter wordt geleverd, dus die komen maandag :+

Verder viel het me op dat deze thermostaat heel anders "verwarmt" dan de Honeywell Lyric die ik had hangen. Er hangt nu natuurlijk alleen in de woonkamer een thermostaat dus kon mooi vergelijken in de EnergyWizard app of hoe dat ook heet. Honeywell was over de hele dag steeds een beetje verwarmen, Tado met hetzelfde schema op een paar momenten per dag. Tot nu toe minder verbruik met Tado. Hoop dat het straks met die knoppen nog beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:05
@Tweakwondo Mis jij niet gewoon een bypass in je systeem? Klinkt mij alsof je tado kraan niet helemaal open gaat, wat kan bij minimale warmtevraag. En je CV ketel het water er niet snel genoeg doorheen geperst krijgt en dus in storing gaat. Probeer hetzelfde is te doen met een CV ergens helemaal open en kijk dan is wat er gebeurd. Overigens gaat je vloerverwarming ook dicht als de temperatuur in de verdeler behaald is. Zodat je vloer geen 60C kan worden met als gevolg dat je tegels uit de lijm springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
g00gle schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:52:
@Tweakwondo Mis jij niet gewoon een bypass in je systeem? Klinkt mij alsof je tado kraan niet helemaal open gaat, wat kan bij minimale warmtevraag. En je CV ketel het water er niet snel genoeg doorheen geperst krijgt en dus in storing gaat. Probeer hetzelfde is te doen met een CV ergens helemaal open en kijk dan is wat er gebeurd. Overigens gaat je vloerverwarming ook dicht als de temperatuur in de verdeler behaald is. Zodat je vloer geen 60C kan worden met als gevolg dat je tegels uit de lijm springen.
goedemorgen!

er zit een by pass in het systeem en ook met radiatoren open geeft hij het zelfde probleem, de badkamer radiator staat sowieso altijd open

vele uren laten met testen en tweaken is het mij gelukt dat er geen fout melding meer komt. Ik weet niet precies wat de oorzaak was van de 0A CODE
maar goed nu loop ik tegen het probleem aan dat de cv niet (of niet altijd) aanslaat als tado een lage warmte vraagt aangeeft. De CV blijft dan in 0H stand. Als ik de thermostaat wat hoger zet en de tado vraagt medium of hoog ( indicatie van golf streepjes) dan springt de cv direct aan en blijft aan.
Gister avond dit flink zitten testen en leek nu wel te werken dat de cv aanspringt bij laag vraag, maar later toch ook weer niet. Ik weet niet waarom dat gebeurd maar het dus wel maar ook weer niet?
als ik terug kijk in de schema heeft tado vannacht vrij lang geprobeerd om de kamer op temperatuur te houden met laag warmte vraag (1 streep) dat is niet gelukt. Dat heeft hij bijna ander half uur geprobeerd voordat medium warmte vraag aan ging (2streepjes)
vanaf dat moment is de kamer temperatuur weer aan het stijgen maar inmiddels wel .5 graden onder de ingestelde temperatuur is gezakt en daardoor de kamer temperatuur te laat op de ingestelde tijd is.

ook vind ik dat tado heel erg lang nog na warmt de temp is half 9 bereikt en volgens tado is hij nu nog steeds aan het na warmen op 1 streep? maar de aanvoer wederom koud en cv in stand-by

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Denk dat de gevraagde aanvoer temp van tado lager is dat de ketel kan leveren. Zou even tado support contacten met en je situatie uitleggen. Zij kunnen meer aanpassen dan dat je zelf kan doen. (Helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
g00gle schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:55:
Denk dat de gevraagde aanvoer temp van tado lager is dat de ketel kan leveren. Zou even tado support contacten met en je situatie uitleggen. Zij kunnen meer aanpassen dan dat je zelf kan doen. (Helaas)
Dit is inderdaad wat ik zelf ook vermoed na veel zoeken op internet lijkt het vaker voor te komen
ik heb contact opgenomen met tado zij zeggen helaas niets te kunnen aanpassen op de tado x lijn dat het probleem zou kunnen verhelpen. ik las wel iets over triggers aanpassen op de v3+ alleen dat zou volgens support enkel werken met relay en niet opentherm.

Net nog even in de gaten gehouden. kamer temp staat ingesteld op 19.5 bij 19.3 graden gebeurt er niets ondanks de tado aangeeft wel te stoken. bij 19.2 graden gaat de ketel aan. echter wanneer de temperatuur weer op 19.3 is gaat de ketel weer uit. zo behoud hij nooit de kamer temperatuur. tenzij het verschil groter is dan 0.5 graden dan gaat hij volop stoken met een overschot van 0.5 graden waardoor de kamer temp op 20 komt. op zich ook prima hoor alleen dan laat hij weer bijna een graden zakken voordat hij weer gaat stoken.

met een langzaam vloerverwarming zijn deze schommelingen niet optimaal

p.s. wellicht gaat hier nog verschil in zitten; text vanuit de tado app bij aanvoer temperatuur

Voor een efficiënt energieverbruik, regel op basis van de weersomstandigheden buiten de maximale temperatuur van het water dat door je verwarmingssysteem stroomt.

Als Auto-Assist is geactiveerd, doet tado⁠° dit automatisch.

wellicht als auto assist is uitgeschakeld zal hij niet meer berekenen wat voor aanvoer temperatuur hij zal nodig hebben? Ik heb auto assist gratis gekregen die verloopt morgen. ik zie nergens een optie om deze uit te schakelen..

[ Voor 18% gewijzigd door Tweakwondo op 22-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Wat voor ketel heb je? Ik heb bijvoorbeeld bij mijn CV ketel de minimale aanvoer temp van de CV op 40C staan. Alles daaronder heeft in mijn situatie geen nut.

Misschien kan je daar nog iets mee bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
g00gle schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:36:
Wat voor ketel heb je? Ik heb bijvoorbeeld bij mijn CV ketel de minimale aanvoer temp van de CV op 40C staan. Alles daaronder heeft in mijn situatie geen nut.

Misschien kan je daar nog iets mee bereiken.
ik heb de Nefit ProLine NxT HRC 24 CW4 hier hangen
ben er niet zelf achter gekomen hoe en of ik de minimale water temperatuur kan aanpassen

edit

in contact geweest met support. daar werd mij verteld dat 1 streep verwarmen een laag warmte vraag is. Dat was mij wel duidelijk inmiddels. Maar goed daarmee werd ook duidelijk dat het niet hoeft te betekend dat de cv ketel daadwerkelijk aan staat. dat klopt ook, dit heb dan ook ervaren dat hij soms wel en soms niet aan staat bij laag warmte vraag.
wellicht werkt dit goed met radiatoren alleen met de vloer verwarming merk ik gewoon dat de kamer temperatuur eigenlijk niet behaald wordt, of zelfs afkoelt wanneer er laag warmte vraag is. wellicht met maar 0.1/0.2 graden maar toch het gebeurd..
ik denk dat ik het hierbij laat en de komende periode kijken hoe het bevalt.

[ Voor 42% gewijzigd door Tweakwondo op 23-12-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Randy21 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:52:
[...]

Zo zit het bij mij ook. Het enige wat ik nog heb gedaan is bij allebei de thermostaten alle twee de zone regelaars ingesteld. Dus de thermostaat aan de zoneklep heeft zichzelf als regelaar, maar ook de bedrade thermostaat. En voor de bedrade thermostaat in mijn woonkamer geldt hetzelfde.

Of het de bedoeling is dat het op deze manier is ingesteld weet ik niet. Maar het werkt wel. Zodra de bedrade thermostaat in de woonkamer geen warmte meer vraagt sluit de zoneklep. De temperatuur van de thermostaat aan de zoneklep staat overigens op vorstvrij ingesteld, dus de zoneklep wordt echt bediend naar aanleiding van de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer.
Enige verschil wat ik zie is dat mijn zone regelaar de woonkamer thermostaat is via opentherm. Dus niet als relais.

Probleem is in de uitbouw niet de warmte vragen, maar de warmte doorlaten. Ik zie de klep niet opengaan met een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
Randy21 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:45:
Ik heb twee Tado X radiatorknoppen in de slaapkamer. Deze zijn in de Tado app in dezelfde kamer geplaatst. Op zich werkt alles goed. Maar ik ben benieuwd welke van de twee radiatorknoppen nou de temperatuur waarneemt. Ik kan daar in de app niets over vinden namelijk.

(...)

Hebben jullie ideeën?
Lijkt er op dat het bij Tado X er niet meer in zit? Ik heb nog de oude knoppen hangen, als ik bij de instellingen op de kamer klik ipv de daaraan gekoppelde knoppen dan kan ik aangeven welke knop gebruikt wordt om te meten.
Als de beide knoppen vrij hangen dan zal het niet zo'n groot verschil maken, wordt een ander verhaal als een van de knoppen achter bijvoorbeeld een gordijn hangt.
Voor de test maar een keer iets warms vlakbij de knoppen houden? Zie je vanzelf welke omhoog schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-04 08:55
The - DDD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:39:
[...]

Waarom doet Tado dan zo moeilijk bij mij. 😂

Ik heb de uitbouw nog niet. De thermostaat al wel. Dus die geconfigureerd. Maar met een multimeter zie ik de toestand van het relais niet veranderen.
Setup werd toen besproken op Tado forum , zijn er daar meerdere die het zo doen

Daar ook ergens een schema gevonden dat die bedrade thermostaat niet aaleen de klep opent maar ook als pompschakelaar fungeert

Na contact met helpdesk was het 'toevoegen' eigenlijk zo geregeld

Wel erachter gekomen door HW socket voor de 220v klep te plaatsen dat Tado klep 'pulserend' aanstuurt dus Xtijd open / Xtijd Dicht net zoals ze stoken

Dat 'gedrag' hebben ze dan veel later weer kunnen aanpassen , ook via helpdesk

[ Voor 9% gewijzigd door JohnAlbregtse op 25-12-2024 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
R-R-L schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:24:
[...]

Lijkt er op dat het bij Tado X er niet meer in zit? Ik heb nog de oude knoppen hangen, als ik bij de instellingen op de kamer klik ipv de daaraan gekoppelde knoppen dan kan ik aangeven welke knop gebruikt wordt om te meten.
Als de beide knoppen vrij hangen dan zal het niet zo'n groot verschil maken, wordt een ander verhaal als een van de knoppen achter bijvoorbeeld een gordijn hangt.
Voor de test maar een keer iets warms vlakbij de knoppen houden? Zie je vanzelf welke omhoog schiet.
Tado helpdesk: bij Tado X wordt als er meerdere slimme radiator thermostaten in een ruimte zijn de gemiddelde temperatuur van de apparaten aangehouden. Je kunt dus niet meer kiezen welk apparaat de temperatuur bepaalt. Is er een losse temperatuursensor in de ruimte dan meet en bepaalt deze de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
HGBMason schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:34:
[...]

Tado helpdesk: bij Tado X wordt als er meerdere slimme radiator thermostaten in een ruimte zijn de gemiddelde temperatuur van de apparaten aangehouden. Je kunt dus niet meer kiezen welk apparaat de temperatuur bepaalt. Is er een losse temperatuursensor in de ruimte dan meet en bepaalt deze de temperatuur.
Dat klinkt niet onaardig, zodra één van de knoppen niet vrij hangt schiet dat gemiddelde al snel de verkeerde kant op. In mijn woonkamer zit een knop achter een gordijn, dat scheelt al snel een paar graden tov de vrij hangende knop die nu de meting pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53
In februari wordt de 17 jaar oude CV ketel+voorraadvat+centrale ventilatiebox vervangen in een 75m2, twee-slaapkamer appartement. Er komt een Intergas HRE 24/18 CW3.
De twee kamers en de hal hebben elk een radiator. De woonkamer heeft een lange radiator en een kleine "dikke" (met 3 platen). Waarom het die kleine ook heeft snap ik niet goed. Mogelijk omdat het een hoek appartment is. Die kleine kan niet lang zijn ivm balkondeur aan die zijde.

Nu heb ik de monteur gevraagd direct een Tado X thermostaat te plaatsen en de bestaande oude radiatorknoppen te vervangen met ventielen waar de Tado X radiatorknoppen op passen.

Ik heb de Tweakers review vandaag doorgelezen en ben eigenlijk best wel verbaasd in negatieve zin, maar misschien begrijp ik eea niet:

1. Ik had verwacht dat je met de thermostaat bijvoorbeeld de slaapkamer 20 graden kan maken. Terwijl de kleine slaapkamer koud blijft. Ik begrijp nu dat dit soort handmatige acties niet mogelijk zijn met de thermostaat. Dat kan alleen door naar die kamer te lopen en aan de thermostaat te draaien..
Dan ontgaat het nut mij een beetje. Als je alsnog (bij afwijken van een vooraf ingestelde programmering via de app) aan een knop in een kamer moet draaien.
2. De radiatorknoppen hebben een ingebouwde thermometer (?). Is dat niet harstikke onlogisch? Die dingen worden toch als eerste warm?
3. Heeft de thermostaat zelf ook een thermometer? Of moet je daarvoor nog de losse Tado X thermometer kopen?
4. Ik begrijp dat de thermometer op de radiatorknop niks kan doen. De info komt niet bij de CV terecht. Alleen de temp van de thermostaat (van 1 ruimte dus) wordt gebruikt. Dat is toch helemaal niet nuttig? Want als de woonkamer 22 graden is, de slaapkamer 18 en ik wil daar 20 van maken, gaat er dus niks gebeuren?
5. Kan je in de app wel per ruimte schemas per dag opstellen, met slechts 1 thermostaat of moet je dan in elke kamer iets ophangen naast het installeren van radiatorknoppen?

Verder betwijfel ik of de hal radiator niet permanent uit kan. Aan de andere kant van de hoofdingang is een afgesloten hal, aan de binnenkant van het gebouw. Die is nooit koud. Tussen woonkamer (incl open keuken) en hal is de deur verwijderd.
Echter, deze radiator zit direct naast de hal kast waar de CV en het voorraadvat in zit. Kan het "kwaad" als ik op deze radiator geen Tado knop installeer en m gewoon dicht draai en laat?

Ik overweeg hetzelfde te doen met de kleine radiator in de woonkamer.. maar ik heb ooit geleerd van een CV monteur dat je nooit radiatorkranen dicht moet laten. Dat kan je alleen voor even doen..

Veel vragen.. veel misverstanden misschien ook over wat Tado kan. Ik vind het bizar dat er geen alternatieven zijn. Evo van Honeywell en een systeem van Bosch bekeken. Harstikke duur en lijken elk hun eigen problemen en beperkingen te hebben..

Doel is vooral gemak. 1 keer instellen via app en verder zo makkelijk mogelijk handmatige uitzonderingen kunnen doen voor als je het keer toch koud hebt. Doel is ook na initiële programmering, de app zo min mogelijk nodig te hebben.
Een derde doel is gasverbruik te optimaliseren, maar geen idee of dat werkelijk (meetbaar) zal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:40
@Jazco2nd
1) het is de bedoeling dat je per kamer een schema maakt, en als je een uitzondering wil, kan met de app, of met de thermostaatknoppen of met hey google, de temperatuur aanpassen.
Dat werkt uitstekend.
2) de ingebouwde thermometer in de knop werkt prima, maar je moet wel aan de installateur vragen om 'haaks verkeerde' knoppen te monteren, zodat de tado knop zo ver bij de radiator vandaan zit als wat mogelijk is. Anders gaat het meten van de ruimte temperatuur wat lastig, door de invloed van de warme radiiator.
3)de woonkamer thermostaat heeft een thermometer, en geeft de ketel opdracht om te gaan verwarmen, als een van de knoppen warmte vraagt.
4)zie 3) en 2)
5) als de tado radiatorknop echt heel ongelukkig zit, onder een vensterbank met een gordijn er voor, dan zal ie ruimtetemperatuur niet goed meten, dan kan je een draadloze temperatuursensor gebruiken om die de temperatuur in de ruimte te laten meten ipv de radiatorknop.

Als de warmteafgifte van 1 radiator genoeg is om je woonkamer warm te houden, kan je de andere dichtdraaien. Als de kleine radiator onder een enkelglas raam zit, zou ik hem niet dicht draaien ivm de koude luchtstroom van het raam.

Zorg wel dat de ketel zijn opstart warmte kwijt kan. Ketels geven bij het starten vaak een aantal seconden veel warmte af, en als dat niet weg kan, valt de ketel in storing.

Als je al een ouderwetse klokthermostaat had, en daar schema's in had zitten, en niet steeds de kamerthermostaat omhoog moest zetten om het in de werkkamer warm te krijgen, dan zal gas besparen niet echt meevallen.
Het op afstand bedienen van je cv is wel enorm handig, en kan flink besparen.
Tado houd ook rekening met de weersverwachting voor de komende uren, en dat kan ook gas besparen.
Ze kunnen echter niet toveren, 50% besparen gaat niet lukken in een appartement van 75m2

[ Voor 5% gewijzigd door just4testing op 29-12-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:13
Ik heb de volgende situatie, maar ik vind het lastig om te bepalen of een tado/slimme thermostaat zin heeft:
Huis uit '98 met vier verdiepingen waarbij de eerste verdieping vloerverwarming heeft en de andere radiatoren. We hebben een WTW installatie (die alleen niet is doorgetrokken naar de bovenste verdieping). Ik werk twee dagen thuis in mijn kantoor op de bovenste verdieping. Nu gaan volgende week onze CV-ketel vervangen worden (Intergas HRE) en ik ben dus nu aan het oriënteren of ik ook onze huidige thermostaat (Remeha iSense) vervangen moet worden door een slimme variant. Eigenlijk zijn er drie verschillende zones (woonkamer, slaapkamers, kantoor) maar ik neem aan dat ik als ik op die manier wil zo eren, dat ik dan alle radiatoren in die ruimtes moet voorzien van kranen? Dat zijn er al 6, dus dat zou een duur grapje zijn voor wat het oplevert: niet meer handmatig kantoor aan en uitzetten. Wat zouden jullie adviseren in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-05 16:35
Waarschijnlijk is dit probleem al eerder behandeld hier, maar het lukt me niet te vinden waar. Ik heb op mijn bovenste verdieping twee Tado radiatorknoppen op convectorradiatoren . Deze staan standaard uit. Echter als ik de verwarming in overige ruimtes aanzet, wordt het onderblok van deze radiatoren boven wel warm door het water wat langs de bypass loopt. Doordat het onderblok warmte afgeeft aan de radiatorknop, klopt de temperatuur van geen kanten. Is hier een oplossing voor?
Pagina: 1 ... 62 ... 65 Laatste