Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 00:01
Vinny1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:06:
Waarschijnlijk is dit probleem al eerder behandeld hier, maar het lukt me niet te vinden waar. Ik heb op mijn bovenste verdieping twee Tado radiatorknoppen op convectorradiatoren . Deze staan standaard uit. Echter als ik de verwarming in overige ruimtes aanzet, wordt het onderblok van deze radiatoren boven wel warm door het water wat langs de bypass loopt. Doordat het onderblok warmte afgeeft aan de radiatorknop, klopt de temperatuur van geen kanten. Is hier een oplossing voor?
@Vinny1
Er zijn in grote lijnen 3 oplossingen mogelijk:
1) Verplaats de radiator kraan naar een andere positie in de aanvoer leiding. Als ie verder van de radiator vandaan zit, is de invloed minder.
Daarvoor moet je wel je CV leeg laten lopen, en wat zaagwerk verrichten. (Meeste werk, maar kan goed werken, met lage kosten)
2) gebruik isolatieplaat en/of houten/kunststof schotjes om de opstijgende warme lucht weg te voeren van de tado knop. (Goedkoopste oplossing, werking kan tegen vallen)
3) bestel een tado draadloze temperatuursensor en laat die de temperatuur in de kamer meten ipv de radiatorknop. (Beste, maar ook duurste oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-05 21:41
Ik heb nu een Honeywell wireless thermostaat in de woonkamer en ontvanger bij de vloerverwarming installatie die de caleffi kelp aanstuurt, deze wil ik vervangen en heb een Tado draadloze thermostaat gekocht met draadloze ontvanger.

De vraag is hoe sluit ik deze aan? In de receiver zie ik meerdere mogelijkheden opentherm, No-Com etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:07:
Ik heb nu een Honeywell wireless thermostaat in de woonkamer en ontvanger bij de vloerverwarming installatie die de caleffi kelp aanstuurt, deze wil ik vervangen en heb een Tado draadloze thermostaat gekocht met draadloze ontvanger.

De vraag is hoe sluit ik deze aan? In de receiver zie ik meerdere mogelijkheden opentherm, No-Com etc
@moca007
Dit te weinig informatie om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven.
Bv: heb je een cv ketel, en hoe wordt die aangestuurd?
Welke caleffi klep is het precies, en wat doet die klep ?
Welke tado versie heb je gekocht ?

Probeer wat meer details te geven, anders kunnen we je niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• just4testing
rwr_ schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:05:
Ik heb de volgende situatie, maar ik vind het lastig om te bepalen of een tado/slimme thermostaat zin heeft:
Huis uit '98 met vier verdiepingen waarbij de eerste verdieping vloerverwarming heeft en de andere radiatoren. We hebben een WTW installatie (die alleen niet is doorgetrokken naar de bovenste verdieping). Ik werk twee dagen thuis in mijn kantoor op de bovenste verdieping. Nu gaan volgende week onze CV-ketel vervangen worden (Intergas HRE) en ik ben dus nu aan het oriënteren of ik ook onze huidige thermostaat (Remeha iSense) vervangen moet worden door een slimme variant. Eigenlijk zijn er drie verschillende zones (woonkamer, slaapkamers, kantoor) maar ik neem aan dat ik als ik op die manier wil zo eren, dat ik dan alle radiatoren in die ruimtes moet voorzien van kranen? Dat zijn er al 6, dus dat zou een duur grapje zijn voor wat het oplevert: niet meer handmatig kantoor aan en uitzetten. Wat zouden jullie adviseren in deze situatie?
@rwr_
Er is 1 belangrijke vraag die je jezelf moet stellen: heb je in voorgaande koudere periodes zitten klooien met het omhoog en omlaag zetten van de thermostaat in de woonkamer, om het kantoor op een comfortabele temperatuur te krijgen ? Zo ja, dan is het zinvol om voor Tado te gaan.
In mijn persoonlijke geval ging met Tado het comfort enorm omhoog, met name de WAF, en het gasverbruik naar beneden. Win/win situatie, waar ik al 4 jaar enorm plezier van heb.
De kosten ben ik al lang vergeten, de baten voel ik 4 maanden per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:29:
[...]

@moca007
Dit te weinig informatie om een fatsoenlijk antwoord te kunnen geven.
Bv: heb je een cv ketel, en hoe wordt die aangestuurd?
Welke caleffi klep is het precies, en wat doet die klep ?
Welke tado versie heb je gekocht ?

Probeer wat meer details te geven, anders kunnen we je niet helpen.
Ik heb stadsverwarming klep type is caleffi 641034, type tado is de wireless smart X met receiver.

Honeywell wireless stuurt nu vanuit de woonkamer de klep aan en dan loopt het warm water de leiding in.

zie foto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Ik heb stadsverwarming klep type is caleffi 641034, type tado is de wireless smart X met receiver.

Honeywell wireless stuurt nu vanuit de woonkamer de klep aan en dan loopt het warm water de leiding in.

zie foto’s
@moca007
Dus je hebt een 24 volt Zone-ventielset voor toepassing in stadsverwarming en/of 2-wegzoneregelingen van cv-installaties.
Dat is een aan/uit systeem, de Tado ontvanger moet aangesloten worden op com en NO.
Dan tijdens de setup van tado aangeven dat je een aan/uit systeem wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:16:
[...]

@moca007
Dus je hebt een 24 volt Zone-ventielset voor toepassing in stadsverwarming en/of 2-wegzoneregelingen van cv-installaties.
Dat is een aan/uit systeem, de Tado ontvanger moet aangesloten worden op com en NO.
Dan tijdens de setup van tado aangeven dat je een aan/uit systeem wil gebruiken.
Blauw op No en Bruin op Com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:16:
[...]

@moca007
Krijg tijdens het setup geen mogelijkheid om aan / uit systeem aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 15:23
Ik heb mijn Toon 1 vervangen door een Tado X, maar loop tegen een dingetje aan;

In Home Assistant las ik de Toon uit en kon ik verschil zien tussen verwarmen ("heating"), niet verwarmen ("idle") en uit ("off"). Als er warmtevraag was ("heating") dan zette ik de pomp van de vloerverwarming aan totdat er minimaal 2 uur geen warmtevraag was.

De Tado geeft alleen "heat" en "off", waarbij "off" dan ook helemaal uit is. De status "heat" is, ongeacht of er warmte vraag is of niet, altijd aan. Dus nu werkt mijn truukje niet om de pomp van de vloerverwarming te schakelen... wie heeft hier iets op gevonden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_Ocs3GsFM7NmVJ-vlkrfMd_-Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXWmugroPw7py5gY6rFm0WRb.jpg?f=fotoalbum_large

(hier kun je dus zien dat de verwarming altijd 'aan' is, ook al is er dus geen warmtevraag...)

[ Voor 27% gewijzigd door podarcis op 02-01-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Blauw op No en Bruin op Com?
De kleuren van de draden suggereren dat je met 230volt bezig bent, dat is niet de bedoeling, denk ik.
De tado ontvanger heeft wel 230volt voeding nodig om te werken, dat zijn ook blauwe en bruine draden.
Hij moet echter de 24v van de klep schakelen.
Die 24 volt moet op com en NO aangesloten worden, net zoals het bij de honeywell ontvanger zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Krijg tijdens het setup geen mogelijkheid om aan / uit systeem aan te zetten.
Kreeg je wel de mogelijkheid om tijdens de setup aan te geven welk type kamerthermostaat je wil vervangen, en heb je daar het juiste type honeywell gekozen?
Zo ja, dan is het al goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:28:
[...]

De kleuren van de draden suggereren dat je met 230volt bezig bent, dat is niet de bedoeling, denk ik.
De tado ontvanger heeft wel 230volt voeding nodig om te werken, dat zijn ook blauwe en bruine draden.
Hij moet echter de 24v van de klep schakelen.
Die 24 volt moet op com en NO aangesloten worden, net zoals het bij de honeywell ontvanger zat.
Uit de klep komen 2 draden blauw en bruin en het is inderdaad 24v klep, blauw heb ik aangesloten op On aangesloten en bruin op Com verder geen andere draden. Tado heb ik op de stopcontact aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:33:
[...]

Kreeg je wel de mogelijkheid om tijdens de setup aan te geven welk type kamerthermostaat je wil vervangen, en heb je daar het juiste type honeywell gekozen?
Zo ja, dan is het al goed ingesteld.
ik ga alles opnieuw instellen, even kijken of die optie nu wel krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
moca007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:45:
[...]

ik ga alles opnieuw instellen, even kijken of die optie nu wel krijg
Ik krijg nu de melding niet compatibel als ik Honeywell selecter. zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGYLUTy2nf8KxEHkQwp18-ZZ8SY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VPX9kgBTImbMUtCxpik8lKzN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXUw9gsRONM5qJXya-foj2zsAzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qj0IK4InLaccRotjvDK82zfS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
podarcis schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:27:

In Home Assistant las ik de Toon uit en kon ik verschil zien tussen verwarmen ("heating"), niet verwarmen ("idle") en uit ("off"). Als er warmtevraag was ("heating") dan zette ik de pomp van de vloerverwarming aan totdat er minimaal 2 uur geen warmtevraag was.

De Tado geeft alleen "heat" en "off", waarbij "off" dan ook helemaal uit is. De status "heat" is, ongeacht of er warmte vraag is of niet, altijd aan. Dus nu werkt mijn truukje niet om de pomp van de vloerverwarming te schakelen... wie heeft hier iets op gevonden?

[Afbeelding]

(hier kun je dus zien dat de verwarming altijd 'aan' is, ook al is er dus geen warmtevraag...)
Ik heb geen tadoX maar wel een V3+.
V3+ werkt op de zelfde manier, heating is altijd ON.

Wel kan ik met HA het percentage heating uitlezen, en als dat meer dan bv 30% is, zet ik de vloerpomp aan.
Mogelijk zit die functie nog niet in de HA add-on voor TadoX, maar ik weet zeker dat er aan gewerkt wordt door de HA community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Ik krijg nu de melding niet compatibel als ik Honeywell selecter. zie foto [Afbeelding]

[Afbeelding]
Kies dan een andere Honeywell round die met het aan/uit principe werkt (dus niet het woord 'modulation' of 'wireless' in de naam heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Kies dan een andere Honeywell round die met het aan/uit principe werkt (dus niet het woord 'modulation' of 'wireless' in de naam heeft.
Ik heb alle Honeywell modellen aangeklikt die er aangeven worden, blijf de melding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Ik heb alle Honeywell modellen aangeklikt die er aangeven worden, blijf de melding krijgen.
Kies een andere Honeywell round, bv de T87EU, niet 1 van de wireless of modulation types.

Jouw systeem is eigenlijk het simpelste systeem wat mogelijk is, klep open= warmte, klep dicht = geen warmte. Ofwel: cv ketel aan of uit.
Het wireless is niet belangrijk, want dat heb je al opgelost door de draadloze thermostaat en ontvanger van tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Kies een andere Honeywell round, bv de T87EU, niet 1 van de wireless of modulation types.

Jouw systeem is eigenlijk het simpelste systeem wat mogelijk is, klep open= warmte, klep dicht = geen warmte. Ofwel: cv ketel aan of uit.
Het wireless is niet belangrijk, want dat heb je al opgelost door de draadloze thermostaat en ontvanger van tado.
Alle round thermostaten heb ik geprobeerd echt raar dit, inderdaad is simpel systeem open en dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipsel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 22:34

Alle waarden zijn beschikbaar...maar niet direct. Zie Developer tools -> states -> zoek tado device. In de derde kolom zie je alle mogelijke waarden. Via een template kun je deze waarden weergeven en gebruiken in je automations. https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Alle round thermostaten heb ik geprobeerd echt raar dit, inderdaad is simpel systeem open en dicht.
probeer anders nog een complete reset: alle devices verwijderen, en factory-restore.
Dan weer opnieuw aanmelden.
Je moet de Draadloze ontvanger aanwijzen als zone-regelaar, en de draadloze thermostaat als meettoestel.
Als dit niet werkt, dan kan ik je verder niet meer helpen.... sorry !

Mogelijke andere oplossing: Alles terugsturen, en een bedraadde Tado kamerthermostaat aanschaffen.
Dan de 24 volt draad van de klep doortrekken naar het relais van de kamerthermostaat, en op Com en NO aansluiten.
De vraag is dan alleen: heb je dan Tado nodig, als je verder geen andere radiatoren in huis hebt met slimme knoppen kun je ook een ander merk thermostaat kopen, die je op afstand kan bedienen.

[ Voor 28% gewijzigd door just4testing op 02-01-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
just4testing schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:50:
[...]

probeer anders nog een complete reset: alle devices verwijderen, en factory-restore.
Dan weer opnieuw aanmelden.
Je moet de Draadloze ontvanger aanwijzen als zone-regelaar, en de draadloze thermostaat als meettoestel.
Als dit niet werkt, dan kan ik je verder niet meer helpen.... sorry !

Mogelijke andere oplossing: Alles terugsturen, en een bedraadde Tado kamerthermostaat aanschaffen.
Dan de 24 volt draad van de klep doortrekken naar het relais van de kamerthermostaat, en op Com en NO aansluiten.
De vraag is dan alleen: heb je dan Tado nodig, als je verder geen andere radiatoren in huis hebt met slimme knoppen kun je ook een ander merk thermostaat kopen, die je op afstand kan bedienen.
Alles opnieuw geïnstalleerd maar krijg het niet werkend, jammer gaat retour. Ga op zoek naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
moca007 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Alles opnieuw geïnstalleerd maar krijg het niet werkend, jammer gaat retour. Ga op zoek naar een andere oplossing.
Misschien kun je ergens een losse honeywell Y87RFC kopen, want de draadloze ontvanger heb je al.
(De letter C is belangrijk, want die geeft een wifi connectie aan.)

Wel even checken of de bestaande honeywell ontvanger compatible is met de nieuwe thermostaat. Mogelijk moet je even naar de WarmteService, die kunnen je de juiste spullen verkopen, omdat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Neem wel foto's en/of typenummers mee, want ook de WarmteService kan weinig doen met " ja, het is zo'n rond ding, op de muur" :P

[ Voor 9% gewijzigd door just4testing op 03-01-2025 11:08 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16

OKA

[Afbeelding]

Via Matter integratie krijg je helaas maar enkele zaken te zien. De officiële integratie heeft geen ondersteuning voor Tado X, maar er is een aangepaste integratie die hier wordt besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 10:02
Vraagje ivm OpenTherm aansluitingen. Maakt het uit aan welke pool je de blauwe en bruine draad vastmaakt? Ik lees enerzijds dat dat niet uitmaakt maar is het dan ook zo dat als de blauwe kabel aan de ene kant op de - pool zit dat je die dan aan de andere kant op de + pool mag aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiskefet296
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-04 15:27
Ik ben een draadloze Tado X aan het aansluiten op mijn Nefit cv-ketel. Ik moet een bedrade Thermosmart thermostaat vervangen. Tado zegt niet compatible te zijn met de Thermosmart en de instructie van de Nefit is ingewikkeld.

En volgens mij overbodig omdat mijn Thermosmart al een kastje heeft met een rode en blauwe draad naar de cv-ketel. Het stekkertje op de cv heeft een afbeelding met daarop OT. Moeten die draadjes niet gewoon op de plus/min worden aangesloten op de opentherm van het nieuwe Tado-kastje? Welke kleur dat op de plus en welke op de min? Is er dan verder nog inregeling nodig? Alvast dank glorieuze Tweakers!

https://postimg.cc/dLXPH89K

[ Voor 3% gewijzigd door Jiskefet296 op 04-01-2025 20:20 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Jiskefet296 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:36:
Ik ben een draadloze Tado X aan het aansluiten op mijn Nefit cv-ketel. Ik moet een bedrade Thermosmart thermostaat vervangen. Tado zegt niet compatible te zijn met de Thermosmart en de instructie van de Nefit is ingewikkeld.

En volgens mij overbodig omdat mijn Thermosmart al een kastje heeft met een rode en blauwe draad naar de cv-ketel. Het stekkertje op de cv heeft een afbeelding met daarop OT. Moeten die draadjes niet gewoon op de plus/min worden aangesloten op de opentherm van het nieuwe Tado-kastje? Welke kleur dat op de plus en welke op de min? Is er dan verder nog inregeling nodig? Alvast dank glorieuze Tweakers!
@Jiskefet296
Nefit is normaal gesproken niet compatibel met opentherm, maar er zijn converter units te koop.
Thermosmart thermostaten kunnen alleen maar opentherm, dus er is een grote kans dat je de converter al hebt.
Zo ja, dan hoeft je alleen maar de opentherm draadjes die uit de converter komen aan te sluiten op de tado draadloze ontvanger, en dan voor een modulerende opentherm thermostaat te kiezen bij de setup van tado.
Je kan dan kiezen voor bv een Honeywell round modulation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiskefet296
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-04 15:27
Dank je Just4. Ik moest ook nog even kijken. De mijne lijkt voorzien van Opentherm: https://bdrs.nl/2019/04/23/nefit-proline-nxt-hrc-24-cw4/

Ik zal de draden aansluiten op de + en -. Na wat onderzoek blijkt dat het niet uitmaakt welke draad op welke +/- komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het wordt nu weer wat kouder en we merken dat Tado (V3) de begane grond nog steeds niet snel genoeg op temperatuur krijgt. In de ochtend duurt het gewoon te lang. Het gaat droogbouw vloerverwarming, boven hebben we nog radiatoren. We verwarmen door een Intergas Xtreme CV-ketel.

Ik vraag me daarbij af wat de invloed van de bovenverdieping is. Warmte gaat uiteindelijk naar boven namelijk. Nu hebben we recent het (platte) dak op de verdieping laten isoleren dus dat zou het makkelijker moeten maken die kamers zonder verwarming op temperatuur te krijgen. Maar door de niet of matig geïsoleerde muren zal er nog steeds het nodige aan warmte verdwijnen.

Vraag die ik vervolgens heb: op welke temperatuur stel ik de radiatoren in voor de ruimtes boven die we niet gebruiken? Het lijkt me zonde een ruimte te verwarmen waar je niet bent maar iets zegt me dat de vloerverwarming op koude dagen ook bezig is de bovenverdieping te verwarmen alvorens echt toe te komen aan de begane grond zelf. Wat houden jullie als minimum aan in een vergelijkbare situatie? Het betreft een oudere woning met weliswaar een geïsoleerde begane grondvloer en dubbel glas maar het blijft verre van een nul op de meter ;)

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 05-01-2025 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• just4testing
@D-e-n
Je moet er gewoon rekening mee houden dat vloerverwarmng zo'n 6 uur nodig heeft om de ruimte 2 graden op te warmen.
Als de kou buiten als resultaat heeft, dat de ruimte 's nachts (in 8 uur) meer dan 2 graden afkoelt, dat kun je beter de temperatuur dag en nacht op 20 zetten.
Het verwarmen van een huis heeft niet alleen te maken met het opwarmen van de lucht die in het huis zit.
Ook de muren en plafond moeten een bepaalde saturatie temperatuur krijgen, anders blijft het on-comfortabel aanvoelen.
Vloerverwarming werkt met stralings-warmte, dat is erg lekker, maar het omgekeerde heb je ook met een koude muur of plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
just4testing schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:31:
@D-e-n
Je moet er gewoon rekening mee houden dat vloerverwarmng zo'n 6 uur nodig heeft om de ruimte 2 graden op te warmen.
Dat is zeker voor de klassieke vloerverwarming waarbij je een stuk beton opwarmt zo maar ik heb altijd "geleerd" dat droogbouw sneller zou werken. Maar bij de koudere dagen valt dat dus tegen.
Als de kou buiten als resultaat heeft, dat de ruimte 's nachts (in 8 uur) meer dan 2 graden afkoelt, dat kun je beter de temperatuur dag en nacht op 20 zetten.
We hebben hier ook een Homey staan en die ga ik nu zodanig instellen dat bij een koude weersverwachting de nachtverlaging een tandje minder gaat.

De radiatoren boven heb ik nu op 15 graden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
D-e-n schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Dat is zeker voor de klassieke vloerverwarming waarbij je een stuk beton opwarmt zo maar ik heb altijd "geleerd" dat droogbouw sneller zou werken. Maar bij de koudere dagen valt dat dus tegen.

[...]

We hebben hier ook een Homey staan en die ga ik nu zodanig instellen dat bij een koude weersverwachting de nachtverlaging een tandje minder gaat.

De radiatoren boven heb ik nu op 15 graden staan.
Ik doe het met mijn vloerverwarming als volgt:
In Tado heb ik 's ochtends vanaf 5:00 uur 6 blokken van een half uur gemaakt tot 8:00 uur.
Elk half uur gaat de temperatuur 0.5 graden omhoog, tot 20 graden.
Bij een hele koude nacht zal de vloer dan eerder beginnen met opwarmen, omdat de temperatuur in de woonkamer verder gezakt is. Die tijdsblokken moet je afstemmen naar de snelheid van de opwarming van je huis.
Ook een voordeel is, dat de ketel dan heel rustig gaat verwarmen, met lage watertemperatuur (condenserend), en je ook minder last hebt van knakkende geluiden door uitzettende leidingen.

Probeer inderdaad de andere kamers boven het dauwpunt te houden, anders loop je kans op schimmel.

[ Voor 4% gewijzigd door just4testing op 05-01-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Is het aangeraden om in elke ruimte waar een slimme radiatorknop aangesloten ls ook een draadloze temperatuursensor te plaatsen om te zorgen dat de verwarming niet te vroeg stopt omdat de slimme radiatorknop onmiddellijk de warmte van de radiator detecteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
just4testing schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Ik doe het met mijn vloerverwarming als volgt:
In Tado heb ik 's ochtends vanaf 5:00 uur 6 blokken van een half uur gemaakt tot 8:00 uur.
Elk half uur gaat de temperatuur 0.5 graden omhoog, tot 20 graden.
Bij een hele koude nacht zal de vloer dan eerder beginnen met opwarmen, omdat de temperatuur in de woonkamer verder gezakt is. Die tijdsblokken moet je afstemmen naar de snelheid van de opwarming van je huis.
Dan heb je hem dus niet op "vroege start" staan neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AHulsker
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 16:44
Wolffe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:18:
[...]

Ook hier is het vandaag retour gegaan. Tado stookte dermate grof dat het me meer gas kostte dan een simpele Honeywell Round Modulation. Tot zover de geclaimde besparing.
Ik sta zelf op het punt dezelfde switch te maken. In hoeverre was het verschil te zien? Ander gedrag, of simpelweg teveel verwarmen / minder moduleren/ efficiënt stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 17:14
Iemand hier ervaring met combinatie Vaillant EcoTec +VR33 en Tado ??

Lijkt af te slaan op opentherm setpoint ipv terug te moduleren , waardoor er veelvuldig start/stops onstaan , aan/uit rond 15/20min

Zie bijlage Honeywell T6 vs Tado (12u40 omgewisseld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPyTFqXp13lJlHePtRPLhfPkcs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTuEAakUWu7VzfZYuvsn4NB5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:04
AHulsker schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Ik sta zelf op het punt dezelfde switch te maken. In hoeverre was het verschil te zien? Ander gedrag, of simpelweg teveel verwarmen / minder moduleren/ efficiënt stoken?
Je zag ander stookgedrag op twee manieren. Allereerst bij het verwarmen van bijvoorbeeld 16 naar 18 graden kreeg ik enorme overshoots. De thermostaat moduleert wel iets terug maar overshoots van 0,8 - 1,0 graden gebeurde praktisch standaard. Het terugmoduleren begon voor mijn idee ook veel te laat. Pas vlak voor het bereiken van de doeltemperatuur startte het terugmoduleren.

Ten tweede het op temperatuur houden van een ruimte. Tado stuurt de ketel ongeveer 1x per 1-2 uur (afhankelijk van temperatuur) voor ongeveer 15-20 minuten aan om de ruimte zo’n 0,3 graden te verwarmen. Vervolgens bleef de ketel dan uit tot de temperatuur weer was gedaald naar de oorspronkelijke waarde en dan begon de riedel opnieuw. De Honeywell doet dat anders. Die stuurt de ketel een paar keer per uur aan en uit op laaglast (low load) om de temperatuur constant te houden. Dit zorgt ervoor dat je minder schommelingen hebt in de temperatuur en het gasverbruik ligt bij deze methode ook lager. Ik denk dat het verschil zo rond de 10% lag in mijn geval.

Tot slot was er nog de bug dat de ketel binnen 2 minuten soms aan, uit en weer aan werd gestuurd. Tado support kon er niets aan doen zeiden ze. Dat gaf voor mij de doorslag dat ik het hele ding heb teruggestuurd.

Nou moet ik wel zeggen dat ik nadat de Tado weg was de CV ketel ben gaan uitlezen met een OTGW en wat aanpassingen aan het CV systeem heb gedaan om de efficiëntie te vergroten. De Honeywell vind ik qua stookgedrag ook niet de wereld maar het verbruikt wel minder.

Het idee van Tado vind ik an sich goed: de spullen zijn degelijk gebouwd en de Matter ondersteuning is fijn voor lokale aansturing. De cloudservice, functies achter een abonnement en missende functies ten opzichte van V3+ vind ik echter nog steeds een misser. Dat gecombineerd met de ervaring die ik had was voor mij genoeg dat ik naar een ander merk ben gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
D-e-n schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:15:
[...]

Dan heb je hem dus niet op "vroege start" staan neem ik aan?
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat de vroege start werkt.
Bij mij doet het in elk geval niks.

Op deze manier werkt "vroege start " wel, en heb ik het zelf onder controle....
Nu lees ik wel de tado waardes uit met OpenHAB, dat maakt het tunen wel makkelijker.
En met een aantal zigbee (raam)sensoren kan je dan ook een perfecte open-raam detectie, geo-locatie en weersverwachting regeling maken.
@D-e-n Jij doet dat met je Homey, wat waarschijnlijk ook goed werkt.
Eigenlijk was de eenvoudige koppeling van Tado met home-automation voor mij de nummer 1 reden om voor Tado te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Wolffe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Je zag ander stookgedrag op twee manieren. Allereerst bij het verwarmen van bijvoorbeeld 16 naar 18 graden kreeg ik enorme overshoots. De thermostaat moduleert wel iets terug maar overshoots van 0,8 - 1,0 graden gebeurde praktisch standaard. Het terugmoduleren begon voor mijn idee ook veel te laat. Pas vlak voor het bereiken van de doeltemperatuur startte het terugmoduleren.

Ten tweede het op temperatuur houden van een ruimte. Tado stuurt de ketel ongeveer 1x per 1-2 uur (afhankelijk van temperatuur) voor ongeveer 15-20 minuten aan om de ruimte zo’n 0,3 graden te verwarmen. Vervolgens bleef de ketel dan uit tot de temperatuur weer was gedaald naar de oorspronkelijke waarde en dan begon de riedel opnieuw. De Honeywell doet dat anders. Die stuurt de ketel een paar keer per uur aan en uit op laaglast (low load) om de temperatuur constant te houden. Dit zorgt ervoor dat je minder schommelingen hebt in de temperatuur en het gasverbruik ligt bij deze methode ook lager. Ik denk dat het verschil zo rond de 10% lag in mijn geval.

Tot slot was er nog de bug dat de ketel binnen 2 minuten soms aan, uit en weer aan werd gestuurd. Tado support kon er niets aan doen zeiden ze. Dat gaf voor mij de doorslag dat ik het hele ding heb teruggestuurd.

Nou moet ik wel zeggen dat ik nadat de Tado weg was de CV ketel ben gaan uitlezen met een OTGW en wat aanpassingen aan het CV systeem heb gedaan om de efficiëntie te vergroten. De Honeywell vind ik qua stookgedrag ook niet de wereld maar het verbruikt wel minder.

Het idee van Tado vind ik an sich goed: de spullen zijn degelijk gebouwd en de Matter ondersteuning is fijn voor lokale aansturing. De cloudservice, functies achter een abonnement en missende functies ten opzichte van V3+ vind ik echter nog steeds een misser. Dat gecombineerd met de ervaring die ik had was voor mij genoeg dat ik naar een ander merk ben gaan zoeken.
Grappig. Ik had hiervoor een Nest en ervaar precies wat jij aangeeft maar juist in het voordeel van Tado. Waar je met de Nest een giga overshoot had is het juist met de Tado heel geleidelijk en de Tado gaat ook meerdere keren per uur even kort aan. Je voelt ook dat het veel evenwichter is ten opzichte van de Nest. Qua gasgebruik lijkt het ook een stuk minder maar is lastig te vergelijken met dit gekke weer.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
just4testing schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 01:16:
[...]

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat de vroege start werkt.
Hij start vroeger op maar ik heb inderdaad niet het idee dat dat superslim gaat. Op de kamer waar ik werk was het maandagochtend (na nu dus geen koude nacht) in elk geval te vroeg warm.
@D-e-n Jij doet dat met je Homey, wat waarschijnlijk ook goed werkt.
Ik ga waarschijnlijk een combi maken. Ik wil jouw idee ook wel proberen.
Eigenlijk was de eenvoudige koppeling van Tado met home-automation voor mij de nummer 1 reden om voor Tado te kiezen.
Dat en het feit dat je de radiatoren boven onafhankelijk kan laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
winwiz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:09:
[...]

Grappig. Ik had hiervoor een Nest en ervaar precies wat jij aangeeft maar juist in het voordeel van Tado. Waar je met de Nest een giga overshoot had is het juist met de Tado heel geleidelijk en de Tado gaat ook meerdere keren per uur even kort aan. Je voelt ook dat het veel evenwichter is ten opzichte van de Nest. Qua gasgebruik lijkt het ook een stuk minder maar is lastig te vergelijken met dit gekke weer.
Wel bijzonder dat het stookgedrag dan per Tado installatie ook nog verschilt. Ik heb wel begrepen dat Tado support e.e.a. kon aanpassen op afstand aan het stookgedrag (geen idee wat dan, beetje een black box). Dat je dat als gebruiker niet kan vind ik dan weer een misser. Vond het vooral ook irritant dat Tado niet zelflerend was en dus ook niet op den duur het stookgedrag aanpaste om overshoots te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Wolffe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Wel bijzonder dat het stookgedrag dan per Tado installatie ook nog verschilt. Ik heb wel begrepen dat Tado support e.e.a. kon aanpassen op afstand aan het stookgedrag (geen idee wat dan, beetje een black box). Dat je dat als gebruiker niet kan vind ik dan weer een misser. Vond het vooral ook irritant dat Tado niet zelflerend was en dus ook niet op den duur het stookgedrag aanpaste om overshoots te voorkomen.
Hier zie je bijvoorbeeld een overzicht naar de gasvraag over een dag. Je ziet rond 17:00 dat er temperatuursverhoging ingesteld staat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nsu58VAwg4ZaTzjmJ8Ya4Hll3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JxtO62xS9HXm5pHYUZEYfwXs.png?f=fotoalbum_large

Ik heb later nog wel de nachttemperaturen aangepast aangezien hij daar iets te vaak nog heel even aan sprong

[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 07-01-2025 13:49 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
winwiz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Hier zie je bijvoorbeeld een overzicht naar de gasvraag over een dag. Je ziet rond 17:00 dat er temperatuursverhoging ingesteld staat. [Afbeelding]
Dit is inderdaad ook het stookgedrag wat ik beschrijf voor Tado. Je ziet dat de ketel ongeveer 1x per 1-2 uur aangaat. Bij mij gingen die pieken ook gepaard met best fors gasverbruik, ik weet niet hoe dat in jouw geval nu is? De Honeywell doet cycli die veel korter zijn: afhankelijk van de temperatuur schakelt die tussen 3, 6 of 9 cycli per uur maar dan op laaglast. Je krijgt dan meer piekjes, maar wel veel lager. Dat stookgedrag resulteerde bij mij in ieder geval in lager verbruik en een stabielere temperatuur.

Overigens dat de ketel ook bij een verhoging in aan-uit pieken wordt gestuurd is wel bijzonder. Daar zou je eigenlijk een constante stooksessie verwachten waarbij het verbruik terugloopt doordat de thermostaat/cv terug moduleren naarmate de doeltemperatuur bereikt wordt. Al ligt het er natuurlijk wel aan hoeveel hoger de thermostaat wordt gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolffe op 07-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wolffe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:15:
[...]
De Honeywell doet cycli die veel korter zijn: afhankelijk van de temperatuur schakelt die tussen 3, 6 of 9 cycli per uur maar dan op laaglast. Je krijgt dan meer piekjes, maar wel veel lager. Dat stookgedrag resulteerde bij mij in ieder geval in lager verbruik en een stabielere temperatuur.
Dat doet mijn Tado ook: JBS in "Afwijkende reactie Intergas Xtreme op Tado warmtevraag"
Dat in combinatie met verhoogde minimale aanvoertemperatuur van 60 graden (instelling op m'n Intergas Xtreme) levert een mooie constante temperatuur op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
JBS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Dat doet mijn Tado ook: JBS in "Afwijkende reactie Intergas Xtreme op Tado warmtevraag"
Dat in combinatie met verhoogde minimale aanvoertemperatuur van 60 graden (instelling op m'n Intergas Xtreme) levert een mooie constante temperatuur op.
Maar zo maak je toch de hele modulerende werking van OpenTherm ongedaan? Het hele idee is dat bij OpenTherm ook een lagere aanvoertemperatuur kan worden verwarmd als dat nodig is. Zeker voor verwarmen met radiatoren is dat interessant. Nu compenseer je eigenlijk voor het feit dat Tado niet het CV setpoint juist aanpast. Lijkt me niet helemaal bevorderlijk voor je gasverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolffe op 07-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Wolffe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Maar zo maak je toch de hele modulerende werking van OpenTherm ongedaan? Het hele idee is dat bij OpenTherm ook een lagere aanvoertemperatuur kan worden verwarmd als dat nodig is. Zeker voor verwarmen met radiatoren is dat interessant. Nu compenseer je eigenlijk voor het feit dat Tado niet het CV setpoint juist aanpast. Lijkt me niet helemaal bevorderlijk voor je gasverbruik.
Tado bleef steevast een erg lage aanvoertemperatuur hanteren die slechts erg traag werd verhoogd. Met HT radiatoren heb je niets aan zo'n lage aanvoertemperatuur, waardoor het verder afkoelde voordat Tado de aanvoertemperatuur verhoogd had tot een temperatuur waar je met HT radiatoren wel iets aan hebt. Het gasverbruik is een stuk lager dan voor deze aanpassing van de minimale aanvoertemperatuur op de Intergas, én de ruimte temperatuur is een stuk stabieler dan voor deze ingreep.

Best een lap tekst, maar m'n hele relaas inclusief grafieken heb ik in dit topic staan: JBS in "Afwijkende reactie Intergas Xtreme op Tado warmtevraag"

Zie ook m'n proef met een draadloze Honeywell Home Round modulerende thermostaat (Y87RF2008) waarbij ik de minimale aanvoertemperatuur niet meer op 60 graden zet: JBS in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Levert een fors hoger gasverbruik op.

Mijn conclusie was toen ook:
JBS schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:40:
[...]

Het voelt onjuist om met P056 de door de Tado thermostaat gevraagde temperatuur te overrulen, maar in de praktijk geeft dit wel een vrijwel constante temperatuur én fors lager gasverbruik.

[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 07-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
JBS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:00:
[...]
Tado bleef steevast een erg lage aanvoertemperatuur hanteren die slechts erg traag werd verhoogd. Met HT radiatoren heb je niets aan zo'n lage aanvoertemperatuur, waardoor het verder afkoelde voordat Tado de aanvoertemperatuur verhoogd had tot een temperatuur waar je met HT radiatoren wel iets aan hebt. Het gasverbruik is een stuk lager dan voor deze aanpassing van de minimale aanvoertemperatuur op de Intergas, én de ruimte temperatuur is een stuk stabieler dan voor deze ingreep.

Best een lap tekst, maar m'n hele relaas inclusief grafieken heb ik in dit topic staan: JBS in "Afwijkende reactie Intergas Xtreme op Tado warmtevraag"

Zie ook m'n proef met een draadloze Honeywell Home Round modulerende thermostaat (Y87RF2008) waarbij ik de minimale aanvoertemperatuur niet meer op 60 graden zet: JBS in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Levert een fors hoger gasverbruik op.

Mijn conclusie was toen ook:

[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed waarom je het nu zo hebt ingesteld. Ik vind het alleen erg interessant hoe verschillend onze ervaringen zijn. Dankjewel in ieder geval voor de informatie, vind het leerzaam om te lezen :)

Ik heb zelf overigens ook op mijn Intergas ketel (HRE36/30) de minimale aanvoertemperatuur voor OpenTherm begrenst op 45 graden aangezien de Honeywell soms ook om erg lage CV setpoints vraagt (30 graden bijvoorbeeld). Daarmee heb ik net voldoende afgiftevermogen om het huis mee op temperatuur te houden. Nadeel is alleen als je wil verwarmen naar een hogere temperatuur dat soms wat langzamer gaat (Honeywell is daar ook niet slim in helaas). Ben er ook nog niet helemaal over uit hoeveel zuiniger dat nu is dan constant op 60 graden stoken. Maar goed, dat is een andere discussie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Wolffe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed waarom je het nu zo hebt ingesteld. Ik vind het alleen erg interessant hoe verschillend onze ervaringen zijn. Dankjewel in ieder geval voor de informatie, vind het leerzaam om te lezen :)

Ik heb zelf overigens ook op mijn Intergas ketel (HRE36/30) de minimale aanvoertemperatuur voor OpenTherm begrenst op 45 graden aangezien de Honeywell soms ook om erg lage CV setpoints vraagt (30 graden bijvoorbeeld). Daarmee heb ik net voldoende afgiftevermogen om het huis mee op temperatuur te houden. Nadeel is alleen als je wil verwarmen naar een hogere temperatuur dat soms wat langzamer gaat (Honeywell is daar ook niet slim in helaas). Ben er ook nog niet helemaal over uit hoeveel zuiniger dat nu is dan constant op 60 graden stoken. Maar goed, dat is een andere discussie :)
Ik zou ook nog eens kunnen proberen hoe 't met 55 of zelfs 50 graden gaat. Maar gezien het gasverbruik nu ben ik eigenlijk al behoorlijk tevreden :)

Hier bewust gekozen voor 24/7 dezelfde temperatuur. Nachtverlaging betekent een stuk hoger gasverbruik inclusief onnodige overshoots van zeker 1.5 graad. Incidentele verhoging komt vooralsnog niet voor, gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
D-e-n schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:10:

Hij start vroeger op maar ik heb inderdaad niet het idee dat dat superslim gaat. Op de kamer waar ik werk was het maandagochtend (na nu dus geen koude nacht) in elk geval te vroeg warm.

Ik ga waarschijnlijk een combi maken. Ik wil jouw idee ook wel proberen
@D-e-n
Laat even weten als het gelukt is, en hoe je het aangepakt hebt.
Dan kunnen we misschien een mooie handleiding maken, zodat andere tweakers het ook makkelijk kunnen inprogrammeren.
Ik vertel nu niet hoe ik het precies gedaan heb, mogelijk kom jij met een makkelijkere manier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Wolffe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Dit is inderdaad ook het stookgedrag wat ik beschrijf voor Tado. Je ziet dat de ketel ongeveer 1x per 1-2 uur aangaat. Bij mij gingen die pieken ook gepaard met best fors gasverbruik, ik weet niet hoe dat in jouw geval nu is? De Honeywell doet cycli die veel korter zijn: afhankelijk van de temperatuur schakelt die tussen 3, 6 of 9 cycli per uur maar dan op laaglast. Je krijgt dan meer piekjes, maar wel veel lager. Dat stookgedrag resulteerde bij mij in ieder geval in lager verbruik en een stabielere temperatuur.

Overigens dat de ketel ook bij een verhoging in aan-uit pieken wordt gestuurd is wel bijzonder. Daar zou je eigenlijk een constante stooksessie verwachten waarbij het verbruik terugloopt doordat de thermostaat/cv terug moduleren naarmate de doeltemperatuur bereikt wordt. Al ligt het er natuurlijk wel aan hoeveel hoger de thermostaat wordt gezet.
Om je een idee te geven, de temperatuur schommelt niet meer dan 0,2 graden gedurende de avond (de rode streep is 17,6 graden) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAzK6cEIRe0m_kTXsJ5NTYffQn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcKeakKiwppuPVp1E5VDP76w.png?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens geen modulerende verwarming maar gewoon aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Situatie: Tado X systeem met in de woonkamer de Slimme Thermostaat/zoneregelaar. In de overige ruimtes Slimme Radiatorknoppen. Nu heb ik een nog extra Slimme Thermostaat over die ik als Draadloze Temperatuursensor wil gebruiken in een van de kamers. Als ik deze ST toevoeg aan die kamer wordt hij opgenomen in het systeem, maar kan ik geen instellingen aanpassen zodat hij voor die kamer de temperatuur bepaalt. Ik kan hem ook niet toewijzen aan de zoneregelaar in de woonkamer. Heeft iemand een oplossing of ervaring met het gebruik van een ST als Draadloze Temperatuursensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@HGBMason
Ik heb alleen ervaring met V3+, maar het zou zo moeten werken:
Voeg de ST toe aan je systeem, en klik er op om hem aan een kamer toe te voegen.
Klik dan op de naam van de kamer en wijs de ST aan als meettoestel.
De zoneregelaar van die kamer moet wel nog de kamerthermostaat die aan de ketel gekoppeld is blijven, die moet je dus niet wijzigen.

Als dit niet werkt, moet je (denk ik) de Tado helpdesk vragen of ze de draadloze thermostaat willen om-programmeren naar een draadloze temperatuursensor (nogmaals, ik weet dit niet zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksb95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-04 14:57
Goedenavond allen, zelf loop ik bij de installatie vast aangezien ik nog oude radiatorknoppen heb. Deze moet ik eerst vervangen door een thermostatische kraan. Aangezien ik blokverwarming heb, heb ik geen cv die ik even kan ontkoppelen en aftappen, zodoende moet ik dat bij de laagste radiator doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQnal4IGJ3wWkfMD0PfMZ4fjBPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gia2VJJDXLAUTaReEl29Tp58.jpg?f=fotoalbum_largeHebben jullie idee hoe dat moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:33
Volgens mij heb je een voetventiel. Die kun je dicht zetten.
Als je onderaan kijkt waar die 2 buizen je voetventiel in gaan, zie rechts een dop zitten. Die kan je eraf draaien. Daaronder vindt je dan vaak een inbus. Die kan je dicht draaien, en vervolgens kun je dan werken aan je radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 12:26
g00gle schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:25:
Als je onderaan kijkt waar die 2 buizen je voetventiel in gaan, zie rechts een dop zitten. Die kan je eraf draaien. Daaronder vindt je dan vaak een inbus. Die kan je dicht draaien, en vervolgens kun je dan werken aan je radiator.
Ja, en daarna natuurlijk even melden aan de "eigenaar" van de blokverwarming dat je wel erg veel geluid uit de leidingen hoort tgv lucht indien er geen automatische ontluchting in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Je kan die radiator gewoon ontluchten. En het lijkt me een sterk verhaal dat blokverwarming geen automatische ontluchter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
just4testing schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:12:
@HGBMason
Als dit niet werkt, moet je (denk ik) de Tado helpdesk vragen of ze de draadloze thermostaat willen om-programmeren naar een draadloze temperatuursensor (nogmaals, ik weet dit niet zeker)
Bij Tado X kun je niet zomaar apparaten als meettoestel aanwijzen zoals dat bij V3 kan.
Maar dank voor je advies! De Tado helpdesk heeft het snel opgelost!
Je kunt dus ook bij X een Slimme Thermostaat als Draadloze Temperatuursensor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
ksb95 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 02:27:
Goedenavond allen, zelf loop ik bij de installatie vast aangezien ik nog oude radiatorknoppen heb. Deze moet ik eerst vervangen door een thermostatische kraan.
@ksb95
Let wel goed op, dat je de juiste thermostaat kranen koopt.
De Tado knop moet zo ver mogelijk weg zitten van de radiator.
Dus zoals de handbediende knop nu zit op je foto, dat is de goede positie.
Anders gaat de Tado knop last krijgen van de warmte van de radiator, en kan hij de temperatuur niet goed meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:34

Church of Noise

Drive it like you stole it

Een paar kleine bemerkingen en meteen ook de vraag naar het inzicht van mede-tweakers en indien mogelijk @tado zelf :) :
(ter info, ik beschik over een V3+ systeem dat middels OpenTherm samenwerkt met een Itho Daalderop Cube Duo. Onze GV beschikt over vloerverwarming, slaapverdiep over klassieke radiatoren met fans icm HeatBooster)

- De mogelijkheid bestaat in Tado om (zie ook de post van @HGBMason ) een draadloze temperatuursensor (of desgevallend zelfs thermostaat) van Tado te gebruiken om de temperatuur in de ruimte te bepalen, in plaats van de temperatuur van de thermostaatkraan te gebruiken. Is het mogelijk (heeft iemand dit al geprobeerd) om de meting van een andere sensor richting Tado te pushen? (bij het HeatBooster systeem kan bvb ook het pushen van de ruimtetemperatuur van een aparte sensor naar het HB systeem). Zou bvb kunnen met een scriptje in Home Assistant of zo

- De setpunt temperatuur van het GV staat 24/7, al sinds jaren op één vaste temperatuur. Ik merk dat de combinatie van Tado + onze boiler bij temperaturen die qua grootte-orde rond de 10 graden liggen, er in slaagt om heel lange, stabiele runs te doen waarbij de werkelijke waarde dicht in de buurt blijft van het setpunt. Dit lijkt me erg wenselijk, gezien overshoots en undershoots meer vermogen en verliezen meebrengen. Wat ik niet zo goed versta is waarom dit bij de huidige, lagere temperaturen niet lukt. In principe zou het makkelijker moeten zijn gezien de boiler makkelijker z'n vermogen kwijt kan (dus minder risico op pendelen), alleen stel ik vast dat de laatste dagen terug wat over- en undershoot optreedt (orde -0,3 C - +0,3 C) met periodes van inactiviteit. Is dit gewenst en logisch? Ik zou zelf nl denken dat slow en steady net efficienter is...
(of is dit een gevolg van een stookcurve die ik in de ketel zelf dien aan te passen?)

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksb95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-04 14:57
g00gle schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:25:
Kan ik daarna alleen het binnenwerk vervangen? Moet ik nog iets doen met de ontluchter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 17:24
Wij zijn bezig met een totaalverbouwing.
Momenteel zijn we richting afwerking aan het gaan en daar hoort natuurlijk de verwarming bij.

Volgende week komen ze de radiators plaatsen en ze vroegen me welke thermostaat ze moesten plaatsen.
Toen ik zei, iets dat in home assistant werkt, dan zag ik aan hun gezicht dat ze het in Keulen hoorden donderen.
"Een thermostaat dat met aan/uit werkt dan?" Was hun reactie.

Ik ben belg en heb een vaillant ketel, maw geen opentherm tenzij ik zelf de module in bouw.

Mijn eerste gedachte was direct tado, maar ik ben niet 100% mee met wat nu in een abbo zit en wat niet...
Ik kan namelijk tado auto assistent vinden (wat 29,99€/jaar is https://www.tado.com/nl-n...SjwUzHpAGlC2QrKGp2pMiydei)
Hier lijkt enkel de aanvoertemperatuur me interessant.
En ik kan een + abbonement vinden (wat precies iets is dat ze het komen installeren en onderhouden voor 11,99€/maand?)

Maar nu ben ik niet zeker of ik een abbo nodig heb, of dat ik alles kan wat ik wil zonder abbo...

Zoneverwarming is de hoofdreden voor ons dar we een slimme thermostaat willen, 16graden in de slaapkamers, 20 in het leefgedeelte, 24 in de badkamer (als er niemand thuis is de badkamer naar 20 graden)
Dat lijkt me te werken zonder abbo?

Het geofencing gedeelte denk ik dat ik met homeassistant kan opvangen en ik dus geen abbo voor nodig heb?

Die aanvoer temperatuur, is dat een abbonement waard?

Het grote voordeel van tado is dat ze op vaillant ebus kunnen werken, bv een honeywell evohome gaat via opentherm en dan moet ik die module inbouwen.

Kan iemand me helpen rond de abbo's?
En is dan een v3 of een x aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
ksb95 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:50:
[...]

Kan ik daarna alleen het binnenwerk vervangen? Moet ik nog iets doen met de ontluchter?
Te weinig informatie om te bepalen of je alleen het binnenwerk kan vervangen. Maar als je dit zelf uitgezocht hebt en je hebt een thermostaat binnenwerk, kun je dit zeker doen. Via de ontluchter even de druk aflaten als het voetventiel gesloten is. En je kan je gang gaan. Als je klaar bent draai je het voetventiel rustig open en de ontluchter is dan ook open. Zodra het water de lucht uit je radiator gedrukt heeft draai je de ontluchter dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
huCks schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:34:

Ik ben belg en heb een vaillant ketel, maw geen opentherm tenzij ik zelf de module in bouw.

Mijn eerste gedachte was direct tado, maar ik ben niet 100% mee met wat nu in een abbo zit.

En ik kan een + abbonement vinden (wat precies iets is dat ze het komen installeren en onderhouden voor 11,99€/maand?)

Maar nu ben ik niet zeker of ik een abbo nodig heb, of dat ik alles kan wat ik wil zonder abbo...

Zoneverwarming is de hoofdreden voor ons dar we een slimme thermostaat willen, 16graden in de slaapkamers, 20 in het leefgedeelte, 24 in de badkamer (als er niemand thuis is de badkamer naar 20 graden)

Het geofencing gedeelte denk ik dat ik met homeassistant kan opvangen en ik dus geen abbo voor nodig heb?

Het grote voordeel van tado is dat ze op vaillant ebus kunnen werken, bv een honeywell evohome gaat via opentherm en dan moet ik die module inbouwen.

,@huCks

Je hebt geen abbonement nodig, alles wat jij wil kan zonder.

V3+ werkt op dit moment perfect met homeassistant, TadoX nog niet helemaal.

De aanvoertemperatuur regeling werkt zeker met opentherm, misschien met Ebus en niet met aan/uit.
Daar heb je ook geen abbonement voor nodig, want je kan prima handmatig die temperatuur een beetje omhoog of omlaag zetten als er een koude periode komt.
De meeste ketels kunnen al werken met een buitentemperatuur sensor direct aangesloten op de ketel, dat werkt nog beter.

Geofencing kan prima met homeassistant.

Zone regeling werkt zonder abonnement, maar wel internet aansluiting nodig.(voor V3+)
TadoX schijnt zonder internet ook zone regeling te kunnen, als het eenmaal met internet aansluiting geconfigureerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door just4testing op 10-01-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
Church of Noise schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:46:

- De mogelijkheid bestaat in Tado om (zie ook de post van @HGBMason ) een draadloze temperatuursensor (of desgevallend zelfs thermostaat) van Tado te gebruiken om de temperatuur in de ruimte te bepalen, in plaats van de temperatuur van de thermostaatkraan te gebruiken. Is het mogelijk (heeft iemand dit al geprobeerd) om de meting van een andere sensor richting Tado te pushen?
@Church of Noise
Het "pushen" van een temperatuur waarde kan waarschijnlijk niet.
Wat (misschien) wel kan, is (om de 10 minuten, want kost veel batterij) de offset van de Tado knop aanpassen zodat de knop het zelfde gaat meten als een andere temperatuursensor die je met HA kan uitlezen.

Ik heb DuckDuckgo.com/chat gevraagd om een HA script te schrijven, en het lijkt heel eenvoudig te zijn:

script:
- alias: "Tado Offset Aanpassen"
sequence:
- service: tado.set_zone_offset
data:
zone_id: "uw_zone_id"
offset: "uw_nieuwe_offset"

uw_zone_id moet worden vervangen door de ID van de zone waar de radiatorknop zich bevindt.
uw_nieuwe_offset moet worden ingesteld op de nieuwe offset die je wilt gebruiken (in graden Celsius).

Ik heb het zelf niet getest, want ik gebruik OpenHab, maar mogelijk is er nog een Tweaker die kan checken of het werkt, en eventueel kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 12:01
Ik ben een beetje radeloos nu. Wie heeft er wat advies voor mij?

Met black friday een hele set Tado X gekocht (thermostaat en 8 knoppen)

Thermostaat en 1 knop gekoppeld aan mijn Nest Hub. Dagen lang bezig geweest, maar ik heb het gewoon nog steeds niet goed werkende..

Ik heb een Nest Hub gen 2 als Matter/Thread router en deel het device met de Tado app en HomeAssistant.

In HomeAssistant komen de devices naar voren en kan ik de temperatuur aansturen e.d.

In de Tado app staan ze als offline gemarkeerd.

Ondertussen crasht de Google Home app zodra ik een nieuw Matter device toe wil voegen. De app al volledig gereset, huis verwijderd, Nest hub factory reset.. Crash blijft gebeuren

Voel me gewoon beetje verplicht om die Tado X bridge te kopen zodat het maar gaat werken.

Die lijkt alleen support te hebben voor WPS? Dat heeft mijn wifi dus weer niet hahaha.

Er zijn hier vast anderen die een externe Thread router gebruiken, wat is jullie ervaring?

Ik heb heel mijn HomeAssistant omgebouwd naar HaOS zodat ik Matter/Thread add-on kon installeren, maar ik kreeg het niet voor elkaar om ze direct aan deze HA Thead router te koppelen.

Als ik ze via de Tado app koppel aan mijn Nest Hub thread netwerk zie ik ze ook nergens in de Google Home app staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:37
DaanHetEendje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:33:

Thermostaat en 1 knop gekoppeld aan mijn Nest Hub. Dagen lang bezig geweest, maar ik heb het gewoon nog steeds niet goed werkende..

Ik heb een Nest Hub gen 2 als Matter/Thread router en deel het device met de Tado app en HomeAssistant.

In HomeAssistant komen de devices naar voren en kan ik de temperatuur aansturen e.d.

Ondertussen crasht de Google Home app zodra ik een nieuw Matter device toe wil voegen. De app al volledig gereset, huis verwijderd, Nest hub factory reset.. Crash blijft gebeuren

Voel me gewoon beetje verplicht om die Tado X bridge te kopen zodat het maar gaat werken.

Die lijkt alleen support te hebben voor WPS? Dat heeft mijn wifi dus weer niet hahaha.

Er zijn hier vast anderen die een externe Thread router gebruiken, wat is jullie ervaring?

Ik heb heel mijn HomeAssistant omgebouwd naar HaOS zodat ik Matter/Thread add-on kon installeren, maar ik kreeg het niet voor elkaar om ze direct aan deze HA Thead router te koppelen.

Als ik ze via de Tado app koppel aan mijn Nest Hub thread netwerk zie ik ze ook nergens in de Google Home app staan.
Google nest doet niet aan NAT64, en geeft het internet niet goed door aan tado. De Apple producten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-05 16:30
DaanHetEendje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:33:

Ik heb ook geen WPS (aan staan) en wel een werkende Tado X hub, WPS is dus niet vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
menzo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Google nest doet niet aan NAT64, en geeft het internet niet goed door aan tado. De Apple producten wel.
Ah, dus ik kan niet via de Tado app mijn apparaten instellen?

Ik kan ze wel aan HA koppelen en die doet NAT64 (Jammer dat die niet gewoon een v6 prefix vraagt van mijn dhcp...)

Maar ik krijg ze vanuit HA niet gedeeld met andere apps zoals dus Tado. Ik krijg netjes een QR code van HomeAssistant die ik met de Tado app zou moeten scannen, maar de Tado app zegt doodleuk nee.

edit: Okay het is me gelukt het te delen vanuit HomeAssistant. Niet direct via de Tado app, maar op mijn android een Matter device toevoegen aan een app. Tado gekozen en nu is hij wel gekoppeld.

Het vervelende blijft dat hij als Offline gemarkeerd staat. Ook al doet mijn Thread router op HA NAT64.

Zigbee werkte gewoon, dit gaat tot nu toe echt verschrikkelijk :/

[ Voor 34% gewijzigd door DaanHetEendje op 11-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
DaanHetEendje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Ah, dus ik kan niet via de Tado app mijn apparaten instellen?

Ik kan ze wel aan HA koppelen en die doet NAT64 (Jammer dat die niet gewoon een v6 prefix vraagt van mijn dhcp...)

Maar ik krijg ze vanuit HA niet gedeeld met andere apps zoals dus Tado
Met een Google thread border router (nog)niet dus. Via home assistant met een thread stick misschien wel.

https://community.tado.co...pro-and-tado-x-thermostat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
menzo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Met een Google thread border router (nog)niet dus. Via home assistant met een thread stick misschien wel.

https://community.tado.co...pro-and-tado-x-thermostat
Ik heb er nu eentje verbonden via een thread stick met OpenThread die aan mijn homeassistant is gekoppeld met NAT64 optie die aan staat. Maar blijft als Offline staan in Tado app.

Die bridge is nu in de aanbieding bij Bol dus als het me vanavond nog niet gelukt is bestel ik die gewoon

[ Voor 3% gewijzigd door DaanHetEendje op 11-01-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
DaanHetEendje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:13:
[...]

Ik heb er nu eentje verbonden via een thread stick met OpenThread die aan mijn homeassistant is gekoppeld met NAT64 optie die aan staat. Maar blijft als Offline staan in Tado app.

Die bridge is nu in de aanbieding bij Bol dus als het me vanavond nog niet gelukt is bestel ik die gewoon
Misschien hier posten, ik heb zelf nog geen tado x, maar ben me er op aan het oriënteren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
menzo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Misschien hier posten, ik heb zelf nog geen tado x, maar ben me er op aan het oriënteren .
Ja die heb ik al een paar keer doorgelezen.

Ik gooi de handdoek in de ring en heb hun bridge besteld. Lekker brak protocol dit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xand3r
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 08:32
Ik gebruik homepods en op die manier heb ik zonder problemen alle tado x componenten kunnen toevoegen via de Tado app. Ik heb de bridge van Tado niet.

Wat ik echter liever zou hebben is alles toevoegen aan de IOS Home app en niks met de Tado app doen. De registratie van de tado x componenten werkte prima en ik kon àlles bedienen, maar de componenten communiceren dan onderling niet. De thermostaat weet dan bijvoorbeeld niet dat de cv-ketel aan moet als een radiatorkraan warmte vraagt. Als dat ooit nog gaat werken (uitbreiding matter??) dan is tado x een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-05 10:33
huCks schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:34:
Wij zijn bezig met een totaalverbouwing.
Momenteel zijn we richting afwerking aan het gaan en daar hoort natuurlijk de verwarming bij.

Volgende week komen ze de radiators plaatsen en ze vroegen me welke thermostaat ze moesten plaatsen.
Toen ik zei, iets dat in home assistant werkt, dan zag ik aan hun gezicht dat ze het in Keulen hoorden donderen.
"Een thermostaat dat met aan/uit werkt dan?" Was hun reactie.

Mijn eerste gedachte was direct tado, maar ik ben niet 100% mee met wat nu in een abbo zit en wat niet...
Ik kan namelijk tado auto assistent vinden (wat 29,99€/jaar is https://www.tado.com/nl-n...SjwUzHpAGlC2QrKGp2pMiydei)

Kan iemand me helpen rond de abbo's?
Zoals gezegd, er is geen abbo nodig.
X heeft geen voorverwarming. Je ketel begint dus met verwarmen ahv de tijd die jij hebt ingesteld. Is het winter duurt het lang, is het voorjaar duurt het kort. X anticipeert daar niet op.

Aanvoer temp is geen abbonnement waard, dit kun je gewoon in je ketel instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:28

DON PAPA

Tweaker-fan

martinus83 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:25:
[...]
Aanvoer temp is geen abbonnement waard, dit kun je gewoon in je ketel instellen?
Toch vind ik dit wel een handige optie dat het door de app automatisch word bijgesteld aan de hand van de buiten temperatuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
DON PAPA schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Toch vind ik dit wel een handige optie dat het door de app automatisch word bijgesteld aan de hand van de buiten temperatuur...
Zoals ik het zie, en ook meteen de reden waarom ik alle Tado terug heb gestuurd...:

De ketel moduleert op vermogen, de tempratuur mag gewoonaltijd gelijk blijven.
Tado wil hiermee jou kosten laten besparen, jou ketel moet vervolgens moduleren op de door Tado aangepaste tempratuur. Ik zie daar totaal het nut niet van in.

Daarbij heeft tado totaal geen voorverwarmingsfunctionaliteit, wat mijn inziens een must is, maar laat men jou betalen voor een aanvoertempratuur aanpassing.

Het stoken begint altijd te laat (namelijk exact op de tijden van jou schema wanneer jij de tempratuur al bereikt wilt hebben) , en dan verlaagd tado ook nog de aanvoertempratuur?? duurt het nog langer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 12:46
Misschien een domme vraag maar ik ga ze toch eens in de groep gooien.

Via een collega toch geintrigeerd geraakt door het Tado systeem. Momenteel al verschillende zaken in ons huis 'smart' gemaakt zodat ik ze via Apple Homekit of Home Assistant kan regelen. Zeker met de komst van de digitale meter wil ik dit nog verder doordrijven zodat ik zoveel mogelijk energie kan consumeren en zo weinig mogelijk energie moet terugsturen.

Wij wonen in een gerenoveerde woning met vloerverwarming op het benedenverdiep en radiatoren boven. Hierbij hebben we 2 thermostaten, 1 die beneden staat en de vloerverwarming stuurt en 1 die in de badkamer staat en de radiatoren stuurt. Boven hebben we voorlopig nog nie overal thermostatische kranen maar ik was sowieso van plan om dit te doen. De koppeling is snel geplaatst dus dat is geen probleem.

Wat ik wel zie is dat de kost voor het Tado systeem toch aanzienlijk is en ik mij afvraag of dit wel bespaard zal worden?

Aan de andere kant wil ik ook het comfort om de kinderen later de mogelijkheid te geven om op een warme kamer te studeren door de temperatuur gemakkelijk te kunnen aanpassen.

Zijn hier mensen die een idee hebben wat ze besparen door het slimme systeem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 21:26

Haan

dotnetter

@Tibs Je moet een Tado systeem (of alternatief) naar mijn mening niet nemen om te geld besparen, maar voor comfort en/of gemak. Besparing op gas is wat mij betreft meer marketing praat ;)
En als je het niet persé nu nodig hebt, dan wachten op een aanbieding, er zijn regelmatig acties met (hoge) korting.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Ik lees wel op verschillende plaatsen dat het aansturen van vloerverwarming enerzijds en radiatoren anderszijds nog niet zou gaan? Zijn wel al oudere topics op het Tado forum dus misschien is dat al achterhaald?

Iemand die dit wel geregeld kreeg op een Vaillant Ecotec Plus ketel? En waarbij ook het moduleren werkt?

Edit: Er zit in mijn systeem een Vaillant VR70 stuurmodule om de vloerverwarming en de radiatoren te sturen. Zou iemand weten of de Tado daarmee kan communiceren? Op deze module zit een bus aansluiting net zoals bij de VR33 dus in principe zou er via opentherm moeten gecommuniceerd kunnen worden. Maar of dat werkt is een andere vraag.

[ Voor 34% gewijzigd door Tibs op 14-01-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Tibs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:44:
Ik lees wel op verschillende plaatsen dat het aansturen van vloerverwarming enerzijds en radiatoren anderszijds nog niet zou gaan? Zijn wel al oudere topics op het Tado forum dus misschien is dat al achterhaald?
Waar lees je dat? want dat gaat prima. Vloerverw uit aangestuurd door thermostaat, radiatoren aan aangestuurd door individuele knoppen, en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
martinus83 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:02:
[...]

Waar lees je dat? want dat gaat prima. Vloerverw uit aangestuurd door thermostaat, radiatoren aan aangestuurd door individuele knoppen, en vice versa.
Heb jij zo'n set-up? Ik ben wel benieuwd hoe ik die VR70 unit dan moet aansluiten. Want deze regelt momenteel de kleppen en pompunits (Wylo pomp) van de vloerverwarming en de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Sinds de update naar versie 8.16 (IOS) is er bij mij een extra tegel bijgekomen “Warm water” waarin staat “ geen temperatuur ingesteld “ ik kan dat dan gaan verhogen/verlagen zoals ik kan met de schuifregelaar voor de termostaat. Maar wat ik me afvraag er is niets aan de hardware gewijzigd enkel dus die app update. Kan ik vanaf nu dus effectief de temperatuur van het warm water gaan regelen en hoe zit het dan met de temperatuur die zelf ingesteld is op het display van de cv installatie? Ik heb een Itho Daalderop Cube One

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
@bartmaniac
Ik kan met de android app met die tegel inderdaad de tapwater temperatuur van mijn remeha tzerra ketel instellen, en met een schema omhoog/omlaag en uitschakelen.
Wel is uitschakelen eigenlijk de Eco modus. De ketel geeft nog wel gewoon warm water met de temperatuur die in de ketel ingesteld is, maar hij stopt met het warmhouden van de warmtewisselaar.
Daardoor duurt het ietsjes langer voordat er warm water komt, maar het verbruikt wel minder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Ik heb warm water op 30 gezet is dat dan de temp die ik zal krijgen bij het douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
bartmaniac schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:46:
Ik heb warm water op 30 gezet is dat dan de temp die ik zal krijgen bij het douchen?
Ik zou hem op minimaal 60gr houden. Ivm vergrote kans op legionella aangroei in je warm water leidingen als je hem onder de 60gr zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Tibs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Heb jij zo'n set-up? Ik ben wel benieuwd hoe ik die VR70 unit dan moet aansluiten. Want deze regelt momenteel de kleppen en pompunits (Wylo pomp) van de vloerverwarming en de radiatoren.
Ik had een thermostaat in de WK, die was gekoppeld aan een draadloze ontvanger die een thermische actuator (klep) aanstuurde die in de aanvoer vóór de vloerverwarmingsverdeler zit.

Boven radiatoren met knoppen.

De ketel wordt aangestuurd door de bedrade thermostaat.

De Wilo Para Z pomp draait 24/7 op standje Δp-c en dan snelheid 2 vd 3. (hydraulisch neutraal systeem)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pheBbOBlM-odPrEKLmfg2YRUzys=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XYGY5xeGwH4sOB93QctET9zQ.jpg?f=user_large

Draadloze ontvanger relais functie als volgt aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbPjNok3Ce4WESKdtTblaZQkG6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsbA7ANSHdCqzz1yOKcdx6qY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFQutCxk2WXvkseU2cxhu2Q6LLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUZASPnYdOZY2VgM8uTdQ3Dv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door martinus83 op 15-01-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
martinus83 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Ik had een thermostaat in de WK, die was gekoppeld aan een draadloze ontvanger die een thermische actuator (klep) aanstuurde die in de aanvoer vóór de vloerverwarmingsverdeler zit.

Boven radiatoren met knoppen.

De ketel wordt aangestuurd door de bedrade thermostaat.

De Wilo Para Z pomp draait 24/7 op standje Δp-c en dan snelheid 2 vd 3. (hydraulisch neutraal systeem)
[Afbeelding]

Draadloze ontvanger relais functie als volgt aangesloten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik er zo wat over nadenk dan zou ik de Tado thermostaat moeten koppelen aan de ketel en dan de 2 Wylo pompen te sturen door een draadloze ontvanger per pomp? De ene pomp wordt dan gestuurd door de thermostaat en de andere door de radiatorknoppen. Maar dan heb ik die Vaillant VR70 unit niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

just4testing schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:34:
@bartmaniac
Ik kan met de android app met die tegel inderdaad de tapwater temperatuur van mijn remeha tzerra ketel instellen, en met een schema omhoog/omlaag en uitschakelen.
Waar kan ik dat schema vinden? Ik heb sinds gister nu wel de warmwater tegel en als ik daar op klik zie ik wel een schuif om de temperatuur in te stellen, maar een optie om een schema in te stellen zoals bij de cv zie ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Volgens de Tado service desk is mijn boiler niet compatibel met hun systeem ... Ik lees echter wel dat er mensen hun Vaillant Ecotec Plus gekoppeld hebben. Geen idee of ik de gok zou wagen of niet.

Uitdaging aan mijn installatie is dat ik geen zoneklep heb maar 2 aparte pomp units voor elke kring. Deze moet ik dus kunnen aansturen als er een warmtevraag is in de bijhorende kring.

[ Voor 42% gewijzigd door Tibs op 15-01-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Tibs schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:18:
Volgens de Tado service desk is mijn boiler niet compatibel met hun systeem ... Ik lees echter wel dat er mensen hun Vaillant Ecotec Plus gekoppeld hebben. Geen idee of ik de gok zou wagen of niet.

Uitdaging aan mijn installatie is dat ik geen zoneklep heb maar 2 aparte pomp units voor elke kring. Deze moet ik dus kunnen aansturen als er een warmtevraag is in de bijhorende kring.
Dan heb je twee draadloze ontvangers nodig, of thermostaat. De bedrade thermostaat heeft ook een COM NO NC aansluiting meen ik. Daarmee kun je dus ook een pomop aansturen, mits er een kabeltje van thermostaat naar pomp loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Tibs schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Als ik er zo wat over nadenk dan zou ik de Tado thermostaat moeten koppelen aan de ketel en dan de 2 Wylo pompen te sturen door een draadloze ontvanger per pomp? De ene pomp wordt dan gestuurd door de thermostaat en de andere door de radiatorknoppen. Maar dan heb ik die Vaillant VR70 unit niet meer nodig.
Je hebt een pomp, die water naar je radiatoren pompt? waar pompt je ketel het water naar toe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
martinus83 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Je hebt een pomp, die water naar je radiatoren pompt? waar pompt je ketel het water naar toe dan?
Ik heb dergelijke setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuVuybLQ_iWoR4A2liGenfgrl5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWxqEmykcW583jWfGbus6YTs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
DON PAPA schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Waar kan ik dat schema vinden? Ik heb sinds gister nu wel de warmwater tegel en als ik daar op klik zie ik wel een schuif om de temperatuur in te stellen, maar een optie om een schema in te stellen zoals bij de cv zie ik nergens.
Bij mij zit het schema rechts boven in de pop-up met de schuif.
Toen ik nog een Itho Klimax ketel had, deed de tegel ook niks, maar toen de itho vervangen werdt door een Remeha Tzerra ace-matic, werkte de tegel plotseling wel.
Ik heb Tado zo ingesteld dat hij een Honeywell round modulation thermostaat na-doet, en daar heb ik niks aan gewijzigd na het vervangen van de ketel.
Of de warmwater functie werkt, zal dus van de ketel afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

just4testing schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:19:
[...]
Bij mij zit het schema rechts boven in de pop-up met de schuif.
Ow oke, die optie heb ik dus niet bij mijn CV (intergas) in de Tado app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/7RNBpmRD5xFj9dVGyeY4O2bg.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door DON PAPA op 15-01-2025 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
DON PAPA schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Ow oke, die optie heb ik dus niet bij mijn CV (intergas) in de Tado app

[Afbeelding]
Toevoeging:
Ik moest in de Remeha Tzerra ace-matic parameter DP200 op 0 :SWW-modus volgens klokprogramma, zetten.
Daardoor komt het warme tapwater als parameter tevoorschijn in TADO, en kan ik het aansturen met een schema.

Mogelijk hebben andere merken/types ketels ook zo een parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 08:08
Sinds kort hier de X draadloze thermostaat aangesloten. Bescheiden huis, ketel met ontvanger staat op zolder. De thermostaat ligt op een open plek op een plank vlakbij het modem. Het hele huis heeft goede dekking door mesh wifi repeaters.
Helaas valt toch zo'n 1x per week de verbinding weg van de thermostaat. Extra irritant want je krijgt geen melding waardoor je er pas achter komt als het huis koud is. De thermostaat in pair modus zetten lost het probleem meestal snel op.

Uiteraard wat zoekwerk gedaan maar meeste verbindingsproblemen gaan over de bridge of apparaten op moeilijke locaties etc.
Iemand bekend met onverklaarbare wegvallende verbinding op de X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb nu ook de warm water modus. Ik zag hem net toeval staan en heb hem verschoven naar 62 graden. Ik krijg hem nu alleen niet meer uit? Is deze temp goed? Of ga ik nu meer kuub verbruiken? Waarom krijg ik hem niet meer uit? Hij kan alleen naar minimaal 35 graden en maximaal 65 graden…

Op “ away” zetten en weer terug help niet

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Agent47 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:04:
Ik heb nu ook de warm water modus. Ik zag hem net toeval staan en heb hem verschoven naar 62 graden. Ik krijg hem nu alleen niet meer uit? Is deze temp goed? Of ga ik nu meer kuub verbruiken? Waarom krijg ik hem niet meer uit? Hij kan alleen naar minimaal 35 graden en maximaal 65 graden…

Op “ away” zetten en weer terug help niet
Dat had ik net zo, ik heb nu de water temperatuur op 60 graden gezet in de app, want ook op de cv ketel stond het tap water altijd al op 60 graden. En op de cv ketel stond bij mij het tap water altijd al uit, en dat staat nog steeds zo. Er is dus eigenlijk niks veranderd, op een tegel in de app met de water temperatuur na

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 16-01-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
schalk84 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:04:
Sinds kort hier de X draadloze thermostaat aangesloten. Bescheiden huis, ketel met ontvanger staat op zolder. De thermostaat ligt op een open plek op een plank vlakbij het modem. Het hele huis heeft goede dekking door mesh wifi repeaters.
Helaas valt toch zo'n 1x per week de verbinding weg van de thermostaat. Extra irritant want je krijgt geen melding waardoor je er pas achter komt als het huis koud is. De thermostaat in pair modus zetten lost het probleem meestal snel op.

Uiteraard wat zoekwerk gedaan maar meeste verbindingsproblemen gaan over de bridge of apparaten op moeilijke locaties etc.
Iemand bekend met onverklaarbare wegvallende verbinding op de X?
Tado X maakt gebruik van Thread, niet wifi. De draadloze thermostaat maakt dus geen directe verbinding met je modem maar met de ketel ontvanger. Je ketelontvanger maakt wel via wifi verbinding met je modem voor internettoegang. Aangezien de thermostaat zich waarschijnlijk ver weg van de ketelmodule bevindt en je de thermostaat vlakbij het modem hebt gelegd heb je niet alleen slecht bereik, maar vermoedelijk ook veel verstoring op de 2,4ghz band (hetgeen zowel door Thread als Wifi wordt gebruikt). Nogal logisch dat je daardoor verbindingsproblemen hebt.

Concreet: zorg dat de de thermostaat een betere verbinding heeft met de ketelmodule door je Thread netwerk te verbeteren of de afstand tussen thermostaat en ketelmodule te verkleinen. Van wifikanaal wisselen wil soms ook wel helpen, maar kan mogelijk problemen geven met de verstoring met andere wifi netwerken. Wat ook kan is bijvoorbeeld een Tado Bridge X toevoegen om de dekking van je Thread netwerk te verbeteren. Deze functioneert dan als versterker in het Thread netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 22:15
Redelijk onbekend in het wereldje van slimme thermostaten maar ben wel aan het kijken naar de vervanging van mijn huidige thermostaat. Op dit moment heb ik een Honeywell Chronotherm IV in de woonkamer hangen welke met draad is aangesloten op een NEFIT Proline cv-ketel.

Gezien mijn contract bij Vattenfall lijkt de Tado V3+ een mooie optie, omdat die door middel van punten te koop is in de shop van Vattenfall: https://www.vattenfall.nl...starterskit/4260328611456

Ik kan alleen niet met zekerheid achterhalen of deze thermostaat werkt met mijn cv-ketel, ik lees online namelijk wat wisselende verhalen over de combinatie tussen Tado en Nefit en eventuele converters. Iemand hier ervaringen mee?

En klopt mijn aanname dat de Tado thermostaat - net als mijn huidige thermostaat - op batterijen werkt? Ik heb namelijk geen stroom op het punt waar de thermostaat nu op de muur is geplaatst en waar de kabel naar de ketel dus zit.
Pagina: 1 ... 63 ... 65 Laatste