Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-06 11:02
Wolffe schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Tado X maakt gebruik van Thread, niet wifi. De draadloze thermostaat maakt dus geen directe verbinding met je modem maar met de ketel ontvanger. Je ketelontvanger maakt wel via wifi verbinding met je modem voor internettoegang. Aangezien de thermostaat zich waarschijnlijk ver weg van de ketelmodule bevindt en je de thermostaat vlakbij het modem hebt gelegd heb je niet alleen slecht bereik, maar vermoedelijk ook veel verstoring op de 2,4ghz band (hetgeen zowel door Thread als Wifi wordt gebruikt). Nogal logisch dat je daardoor verbindingsproblemen hebt.

Concreet: zorg dat de de thermostaat een betere verbinding heeft met de ketelmodule door je Thread netwerk te verbeteren of de afstand tussen thermostaat en ketelmodule te verkleinen. Van wifikanaal wisselen wil soms ook wel helpen, maar kan mogelijk problemen geven met de verstoring met andere wifi netwerken. Wat ook kan is bijvoorbeeld een Tado Bridge X toevoegen om de dekking van je Thread netwerk te verbeteren. Deze functioneert dan als versterker in het Thread netwerk.
Dank voor de duidelijke uitleg.
De thermostaat dichterbij de ketel verplaatsen is niet mogelijk. Wifikanaal lijkt me ook sterk (geen andere huizen in de buurt). Denk dat het dan de Bridge wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Rubik_31415 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:52:
En klopt mijn aanname dat de Tado thermostaat - net als mijn huidige thermostaat - op batterijen werkt?
Ja dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:42
@Rubik_31415

De honeywell chronotherm IV is er in twee varianten: opentherm of aan/uit.
Je moet uitzoeken welke variant je hebt.
Volgens de Tado website is voor de nefit proline(nxt) geen opentherm converter nodig.
Supported manufacturers: https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_-_NL_-_V21.pdf
Tado kan alles, zowel opentherm als aan/uit als Nefit HT bus.
Opentherm of HT bus is beter, maar als je ketel dat niet kan, is aan/uit ook goed.
Tado werkt op 3 potloodbatterijen, die ruim 2 jaar mee gaan. Je krijgt een melding op je smartphone als je ze moet vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door just4testing op 17-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:20
just4testing schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:38:
@Rubik_31415

De honeywell chronotherm IV is er in twee varianten: opentherm of aan/uit.
Je moet uitzoeken welke variant je hebt.
Volgens de Tado website is voor de nefit proline(nxt) geen opentherm converter nodig.
Supported manufacturers: https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_-_NL_-_V21.pdf
Tado kan alles, zowel opentherm als aan/uit als Nefit HT bus.
Opentherm of HT bus is beter, maar als je ketel dat niet kan, is aan/uit ook goed.
Tado werkt op 3 potloodbatterijen, die ruim 2 jaar mee gaan. Je krijgt een melding op je smartphone als je ze moet vervangen.
Thanks, het gaat om een Honeywell T8602A2055.

De cv-ketel is een NEFIT ProLine NxT HRC 24/CW4 uit 2019 om precies te zijn.

De Tado V3+ klinkt dus als een geschikte optie (toch?) zeker als ik in de toekomst naar thermostaatkranen voor specifieke kamers toe wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@Rubik_31415
In de tabel van supported manufacturers kan je zien dat de proline nxt met opentherm werkt.
Je kan dan inderdaad later Tado radiatorknoppen toevoegen.
Houd er wel rekening mee, dat als de andere kamers Tado knoppen krijgen, dat de woonkamer dan ook knoppen moet krijgen, anders werkt het onafhankelijke temperatuur per kamer systeem niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Wolffe schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Tado X maakt gebruik van Thread, niet wifi. De draadloze thermostaat maakt dus geen directe verbinding met je modem maar met de ketel ontvanger. Je ketelontvanger maakt wel via wifi verbinding met je modem voor internettoegang. Aangezien de thermostaat zich waarschijnlijk ver weg van de ketelmodule bevindt en je de thermostaat vlakbij het modem hebt gelegd heb je niet alleen slecht bereik, maar vermoedelijk ook veel verstoring op de 2,4ghz band (hetgeen zowel door Thread als Wifi wordt gebruikt). Nogal logisch dat je daardoor verbindingsproblemen hebt.

Concreet: zorg dat de de thermostaat een betere verbinding heeft met de ketelmodule door je Thread netwerk te verbeteren of de afstand tussen thermostaat en ketelmodule te verkleinen. Van wifikanaal wisselen wil soms ook wel helpen, maar kan mogelijk problemen geven met de verstoring met andere wifi netwerken. Wat ook kan is bijvoorbeeld een Tado Bridge X toevoegen om de dekking van je Thread netwerk te verbeteren. Deze functioneert dan als versterker in het Thread netwerk.
Toch nog een vraag hierover; ik wil zeker weten dat de bridge mijn probleem gaat oplossen maar ik ben nu bijvoorbeeld al 20min bezig te proberen de thermostaat weer te pairen zonder succes (echt alles al geprobeerd)
En de app zegt dat als ik connectie verlies de verwarming gewoon via het schema door werkt. Dit is niet het geval.
Ook erg irritant dat je niet meer manueel de temp kan regelen zodra de verbinding weg is.
Lost een bridge al deze problemen op?

Edit; de thermostaat lijkt ook niet in pair mode te gaan (kruisje met streepjes) ik krijg alleen knipperende streepjes. Al verscheidene resets etc gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door schalk84 op 18-01-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:20
just4testing schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:43:
@Rubik_31415
In de tabel van supported manufacturers kan je zien dat de proline nxt met opentherm werkt.
Je kan dan inderdaad later Tado radiatorknoppen toevoegen.
Houd er wel rekening mee, dat als de andere kamers Tado knoppen krijgen, dat de woonkamer dan ook knoppen moet krijgen, anders werkt het onafhankelijke temperatuur per kamer systeem niet goed.
Yup, thanks voor de tip. Die radiatorknoppen staan op een lijstje maar zullen er niet a la minute komen. Maar het is prettig als het in de toekomst kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-06 19:30
schalk84 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Toch nog een vraag hierover; ik wil zeker weten dat de bridge mijn probleem gaat oplossen maar ik ben nu bijvoorbeeld al 20min bezig te proberen de thermostaat weer te pairen zonder succes (echt alles al geprobeerd)
En de app zegt dat als ik connectie verlies de verwarming gewoon via het schema door werkt. Dit is niet het geval.
Ook erg irritant dat je niet meer manueel de temp kan regelen zodra de verbinding weg is.
Lost een bridge al deze problemen op?
Je schema blijft alleen werken als de thermostaat daadwerkelijk met je ketelmodule is verbonden. Dat is in jouw geval zo ver ik lees niet het geval. Of de bridge een oplossing voor je probleem gaat zijn valt moeilijk te zeggen. Als je de thermostaat verbonden krijgt met de ketelmodule zou mijn verwachting zijn dat het toevoegen van een Bridge X een verbetering brengt. Je verbeterd dan immers de kwaliteit van het netwerk zodat je grotere afstanden kan overbruggen. Je kan hiervan wel aannemen dat dit dan in ieder geval geen problemen meer geeft. Of je daarmee immuun bent voor verdere problemen valt natuurlijk niet te zeggen. Als je echter problemen blijft houden met je draadloze thermostaat zou het ook kunnen dat deze wellicht een defect heeft? Ik herken namelijk het probleem wat je omschrijft helemaal niet.
schalk84 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:30:
[...]
Edit; de thermostaat lijkt ook niet in pair mode te gaan (kruisje met streepjes) ik krijg alleen knipperende streepjes. Al verscheidene resets etc gedaan.
Na een factory reset (zie: https://help.tado.com/en/...eset-on-my-tado-x-devices) zou je toch het symbool moeten zien. Heb je het apparaat ook uit de app verwijderd? Vergeet ook niet de ketelmodule te resetten, anders kan je ook niet opnieuw verbinden. Het helpt daarnaast om het om het pairen van je draadloze thermostaat bij de ketelmodule te doen, dan is de afstand ook geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Wolffe schreef op zondag 19 januari 2025 @ 01:42:
[...]

Je schema blijft alleen werken als de thermostaat daadwerkelijk met je ketelmodule is verbonden. Dat is in jouw geval zo ver ik lees niet het geval. Of de bridge een oplossing voor je probleem gaat zijn valt moeilijk te zeggen. Als je de thermostaat verbonden krijgt met de ketelmodule zou mijn verwachting zijn dat het toevoegen van een Bridge X een verbetering brengt. Je verbeterd dan immers de kwaliteit van het netwerk zodat je grotere afstanden kan overbruggen. Je kan hiervan wel aannemen dat dit dan in ieder geval geen problemen meer geeft. Of je daarmee immuun bent voor verdere problemen valt natuurlijk niet te zeggen. Als je echter problemen blijft houden met je draadloze thermostaat zou het ook kunnen dat deze wellicht een defect heeft? Ik herken namelijk het probleem wat je omschrijft helemaal niet.

[...]

Na een factory reset (zie: https://help.tado.com/en/...eset-on-my-tado-x-devices) zou je toch het symbool moeten zien. Heb je het apparaat ook uit de app verwijderd? Vergeet ook niet de ketelmodule te resetten, anders kan je ook niet opnieuw verbinden. Het helpt daarnaast om het om het pairen van je draadloze thermostaat bij de ketelmodule te doen, dan is de afstand ook geen issue.
Allemaal zo geprobeerd idd. Zelfs de app verwijderd en helemaal opnieuw begonnen. Ik heb nu de batterijen een nacht uit de thermostaat gehad en ga het nog 1x vanaf nul proberen. Maar dat knipperend kruisje heb ik gister niet 1x gezien.

Update; eindelijk gelukt. De thermostaat sprong nu wel in pairing mode. De bridge komt vandaag. Hopelijk daarna geen problemen meer.
Het was toch wel handig geweest als er bedieningsknoppen op de ontvanger zaten. Het enige wat nu werkte was de boost knop maar dat betekent elke 30min na zolder om hem in te drukken.

[ Voor 9% gewijzigd door schalk84 op 19-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
zoals eerder vermeld had ik verbindingsproblemen tussen thermostaat en ontvanger X. Er staat nu een bridge tussen en alles lijkt te werken in de app.
Echter is om de een of andere reden de ketel in zomerstand gegaan en zegt deze geen warmtevraag te krijgen. Alleen de boost knop op de ontvanger doet de ketel aanspringen. Ik heb al de stekker uit de ketel en de ontvanger getrokken maar dit leverde niks op. In de handleiding van de ketel of de app zie ik ook geen oplossing. Draaien aan de temp knop op de ketel levert ook niks op (temp staat nu op 70 graden).
Alles heeft gewerkt dus aan de aansluitingen zal het niet liggen.
Iemand enig idee? Gaat om een Vaillant hrsolide plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:53
schalk84 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:03:
zoals eerder vermeld had ik verbindingsproblemen tussen thermostaat en ontvanger X. Er staat nu een bridge tussen en alles lijkt te werken in de app.
Echter is om de een of andere reden de ketel in zomerstand gegaan en zegt deze geen warmtevraag te krijgen. Alleen de boost knop op de ontvanger doet de ketel aanspringen. Ik heb al de stekker uit de ketel en de ontvanger getrokken maar dit leverde niks op. In de handleiding van de ketel of de app zie ik ook geen oplossing. Draaien aan de temp knop op de ketel levert ook niks op (temp staat nu op 70 graden).
Contact opnemen met de klantenservice van Tado lijkt me het verstandigs hier.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:14
Vraag: ik gebruik TADO nu een jaar of 2 naar tevredenheid icm mijn CV. Binnenkort stap ik over naar een (full electric) warmtepomp waarna ik de naregeling eigenlijk wil verwijderen/niet meer gebruiken (om zoveel mogelijk flow in mijn systeem te hebben). Heeft iemand ervaring (en zo ja 'hoe') met TADO gebruiken voor pur het monitoren en loggen van data (bijv. temperatuur en vocht), maar dat hij niet werkt om radiatoren open/dicht te draaien?

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
schalk84 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:03:
Even ter check: jouw Vaillant ondersteund wel opentherm? Ik weet niet zeker of alle ketels van Vaillant dat doen.

Daarnaast: heb je nogmaals gecheckt of de ketelmodule goed is aangesloten? Je moet bij Vaillant soms een brug plaatsen of verwijderen, afhankelijk van hoe je de thermostaat wil aansluiten. Ik zou even de handleiding van je ketel raadplegen en de aansluiting nalopen. Ook al heeft het eerder gewerkt kan het best zijn dat een draad onverhoopt slecht contact maakt o.i.d. Je hebt soms dat je iets aansluit, het werkt, het later opeens niet meer werkt, je alles uit de kast trekt en dan later ziet dat iets niet lekker vast zat :P

Mocht dit alles niet werken zou ik even contact opnemen met Tado. Het kan ook goed een bug zijn die de boel verstoort.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolffe op 19-01-2025 17:23 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Wolffe schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Even ter check: jouw Vaillant ondersteund wel opentherm? Ik weet niet zeker of alle ketels van Vaillant dat doen.

Daarnaast: heb je nogmaals gecheckt of de ketelmodule goed is aangesloten? Je moet bij Vaillant soms een brug plaatsen of verwijderen, afhankelijk van hoe je de thermostaat wil aansluiten. Ik zou even de handleiding van je ketel raadplegen en de aansluiting nalopen. Ook al heeft het eerder gewerkt kan het best zijn dat een draad onverhoopt slecht contact maakt o.i.d. Je hebt soms dat je iets aansluit, het werkt, het later opeens niet meer werkt, je alles uit de kast trekt en dan later ziet dat iets niet lekker vast zat :P

Mocht dit alles niet werken zou ik even contact opnemen met Tado. Het kan ook goed een bug zijn die de boel verstoort.
Ja zit opentherm op. Aansluiting net nog eens nagekeken met de installatieinstructies uit de app voor de draadloze ontvanger (was allemaal prima). Sinds ik die heb doorlopen lijkt alles weer te werken.
Lijkt dus alsof de ontvanger (na een reset) wilt weten welke ketel je hebt ook al heb je hem al eens aangesloten? Al wordt hier dan ook niet duidelijk na gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

sinterklaas1975 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:28:
Vraag: ik gebruik TADO nu een jaar of 2 naar tevredenheid icm mijn CV. Binnenkort stap ik over naar een (full electric) warmtepomp waarna ik de naregeling eigenlijk wil verwijderen/niet meer gebruiken (om zoveel mogelijk flow in mijn systeem te hebben). Heeft iemand ervaring (en zo ja 'hoe') met TADO gebruiken voor pur het monitoren en loggen van data (bijv. temperatuur en vocht), maar dat hij niet werkt om radiatoren open/dicht te draaien?
Als monitoren van temperatuur en vochtigheid je doel is, zou ik je Tado spullen verkopen en van een deel van die opbrengst wat sensoren kopen die daarvoor bedoeld zijn. Met of zonder display, afhankelijk van je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:14
JBS schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:43:
[...]
Als monitoren van temperatuur en vochtigheid je doel is, zou ik je Tado spullen verkopen en van een deel van die opbrengst wat sensoren kopen die daarvoor bedoeld zijn. Met of zonder display, afhankelijk van je wensen.
dat is inderdaad het alternatief - maar vroeg me af of ik met de bestaande knoppen hetzelfde kan bewerkstelligen. Zo zou ik ook mijn historie in Homey ook behouden

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:40

Church of Noise

Drive it like you stole it

Dat kan, je verwijdert dan dan gewoon de zone controller in de instellingen zodat je devices geen sturing proberen doen, en het/de device(s) die effectief zone controller waren kan je verkopen.

Maar 't is zeker geen goedkope optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 11:06
Ik heb een Tado slimme knop v3, sinds kort is hij in de ochtend bij het opwarmen eigenlijk om de paar seconden opnieuw lijkt te calibreren bij het opwaremen, ik had verwacht dat hij af en toe een beetje zou bijdraaien.
Hij past wel continu de offset aan obv een externe temepratuursensor via HA. Wellicht dat?
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Majora schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:34:
Ik heb een Tado slimme knop v3, sinds kort is hij in de ochtend bij het opwarmen eigenlijk om de paar seconden opnieuw lijkt te calibreren bij het opwaremen, ik had verwacht dat hij af en toe een beetje zou bijdraaien.
Hij past wel continu de offset aan obv een externe temepratuursensor via HA. Wellicht dat?
Iemand hier ervaring mee?
@Majora
Heb je een script draaien in HA, wat de temperatuur offset van de knop aanpast op een temperatuursensor die niet van Tado is?
Dan moet je de trigger frequentie verlagen naar om de 10 minuten, anders zijn de batterijen van je knop heel snel leeg.
Wil je dat script aub hier posten? Ik wil dit ook graag gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolffe
schalk84 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Ja zit opentherm op. Aansluiting net nog eens nagekeken met de installatieinstructies uit de app voor de draadloze ontvanger (was allemaal prima). Sinds ik die heb doorlopen lijkt alles weer te werken.
Lijkt dus alsof de ontvanger (na een reset) wilt weten welke ketel je hebt ook al heb je hem al eens aangesloten? Al wordt hier dan ook niet duidelijk na gevraagd.
Bijzondere situatie wel, maar daar heeft Tado op zich wel een handje van :P Hoe dan ook, het werkt! Ik hoop dat je problemen nu opgelost zijn in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik overweeg deze eens te proberen https://community.home-as...-only-when-heat/785417/19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 11:06
just4testing schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:01:
[...]

@Majora
Heb je een script draaien in HA, wat de temperatuur offset van de knop aanpast op een temperatuursensor die niet van Tado is?
Dan moet je de trigger frequentie verlagen naar om de 10 minuten, anders zijn de batterijen van je knop heel snel leeg.
Wil je dat script aub hier posten? Ik wil dit ook graag gebruiken. :)
Het is gewoon de script die staat bij de integratiepagina :)
https://www.home-assistant.io/integrations/tado/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom-27
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-05 23:11
Goedemorgen tweakers!

Kleine vraag over mijn nieuwe Tado systeem, ik heb in de app een schema in kunnen stellen, inclusief thuis/afwezig settings die ik handmatig kan wisselen in de Tado app (geen geofencing voor mij). Nu heb ik de Tado gekoppeld aan zowel mijn Google Home als Homekit, maar zie ik hier geen mogelijkheid om tussen Home/Away te switchen, en kan ik enkel de huidige temperatuur aanpassen, of het volledig uitschakelen. Weet iemand of er een 3rd party app is die dit wel ondersteunt? Wegens Tado installatie in twee huizen wil ik namelijk voor eentje volledig onafhankelijk zijn van de Tado app.

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:51
tom-27 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:53:
Goedemorgen tweakers!

Kleine vraag over mijn nieuwe Tado systeem, ik heb in de app een schema in kunnen stellen, inclusief thuis/afwezig settings die ik handmatig kan wisselen in de Tado app (geen geofencing voor mij). Nu heb ik de Tado gekoppeld aan zowel mijn Google Home als Homekit, maar zie ik hier geen mogelijkheid om tussen Home/Away te switchen, en kan ik enkel de huidige temperatuur aanpassen, of het volledig uitschakelen. Weet iemand of er een 3rd party app is die dit wel ondersteunt? Wegens Tado installatie in twee huizen wil ik namelijk voor eentje volledig onafhankelijk zijn van de Tado app.

Je kunt in Homekit zelf toch thuis/niet thuis zien en daar een automatisering mee maken

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 16:57
Vraagje. Ik ga mijn Tado radiatorknoppen + bridge verkopen, maar moet ik ze nog ontkoppelen van mijn account of iets dergelijks? Of hoef je niets te doen en kan de nieuwe gebruiker ze gewoon installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

DMC90 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:22:
Vraagje. Ik ga mijn Tado radiatorknoppen + bridge verkopen, maar moet ik ze nog ontkoppelen van mijn account of iets dergelijks? Of hoef je niets te doen en kan de nieuwe gebruiker ze gewoon installeren?
Verwijderen uit de woning in de app zou voldoenden moeten zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPP_fc8SEl_ITLpmjThyLfEI_lA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vqxnGJUDk0R2r4Ku6Jo7pJEX.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door DON PAPA op 24-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 16:57
DON PAPA schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Verwijderen uit de woning in de app zou voldoenden moeten zijn

[Afbeelding]
Bedankt voor je foto erbij. Al mijn Tado gear is al een lange tijd niet aangesloten (dus alles staat bij mij offline) en heb ook niet de optie om ze te verwijderen. Wat een gedoe als ik nu alles weer moet verbinden in mijn nieuwe woning om alles uit mijn account te kunnen verwijderen.

Update: Ik heb vanuit de app mijn radiatorknoppen kunnen verwijderen. Alleen de bridge nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door DMC90 op 24-01-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
tom-27 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:53:
Goedemorgen tweakers!

De schema's van je Tado draaien op de server van Tado in Duitsland.
Om de home/away switch om te zetten, zal je contact moeten maken met die server.
Dat kan met de app, of via een laptop met de browser naar app.tado.com te gaan, en in te loggen.
Als 3rd party software zou je een homeassistant of OpenHAB systeem kunnen opzetten (veel werk) maar die doen dan niks anders dan automatisch inloggen op tado.com en de switch omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 01:07
Domme vraag allicht maar Tado wereld is nog redelijk nieuw voor mij. Ik lees dat je met slimme radiatorknoppen energie zou besparen? Als je enkel 1 thermostaat hebt is er toch ook maar 1 module die warmte (energie) kan vragen? Heb je een reeks aan radiatorknoppen en meerdere ervan vragen energie ga je toch een hoger verbruik hebben? Dan heb ik nog een vraagje: stel op de hoogste verdieping vraagt 1 radiator warmte, gaat die dan sneller opwarmen dan wanneer er op een verdieping lager ook een paar radiators warmte vragen en ga je dan besparen op energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
@bartmaniac
Met Tado en slimme radiatorknoppen kun je elke ruimte PRECIES die temperatuur geven die nodig is, op de minuut nauwkeurig. (Een beetje overdreven, maar dat maakt het duidelijker)
Daardoor heb je het zelfde comfort, of hoger, maar alleen dan als het nodig is. = besparing.

Lees anders deze website eens: https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/
Dan zal er veel duidelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-06 19:04
Net klaar met vervangen evohome door tado.
- Ketel: ATAG Q51C
- Tado aansturing: aan/uit (deze atag ondersteund open therm niet volledig)
- Temp 50/40
- Mix van LT radiatoren (jaga) en vvw dmv meerdere verdelers
- Groot huis deels matig en deels goed geisoleerd

Zoals verwacht gaat de ketel 'cyclen' nadat het huis op temperatuur is. Dwz de tado thermostaat zet de ketel drie keer per uur aan en uit.

Ik heb voldoende radiatoren open gehouden zonder Tado knop om pendelen (dwz dat ketel afslaat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan) te voorkomen.

De cycles van Tado lijken 3x per uur te zijn oftewel elke 20 minuten gaat de ketel aan en weer uit. Ik vermoed dat afhankelijk van de warmtevraag (1-3 'golfjes') hij de ketel iets langer of iets korter laat branden maar de cycles van 3 pu lijken constant.

Bij evohome was de cycling in te stellen van 12 tot 1x per uur waarbij 1x per uur recentelijk is toegevoegd voor warmtepompen.

Vraag:
- Zien jullie eenzelfde cycling gedrag? Is het mogelijk de cycling frequentie dmw Tado support aan te passen naar bijv. 1 of 2x per uur?

- Is Tado in staat dit met open therm beter te regelen bijvoorbeeld door de aanvoertemp te verlagen en daarmee de runlengte te vergroten zonder overshoot? (vergroot wel het risico op pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@Eisbar
Ja, ik zie een soortgelijk gedrag.
Mijn systeem draait wel met opentherm.
Als de minimale modulatie van de ketel nog te veel vermogen levert, zal de ketel op een bepaald moment uit moeten schakelen.
Als die situatie bereikt is, zie ik 3x per uur een korte inschakeling, op het laagste vermogen.
Bij mijn ketel is dat laagste vermogen 3.4 kW.
Als dan s'avonds weer meer vermogen nodig is, blijft de ketel netjes continu aan, en zie ik de watertemperatuur variëren naar gelang wat de warmte behoefte is van het huis.

Naar mijn idee is dit precies zoals het zou moeten zijn. ;)
Als je het systeem zou dwingen tot grotere tussenpozen, krijg de veel te veel fluctuaties in de ruimte temperatuur. Dat is niet comfortabel, en niet zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
just4testing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:41:
@Eisbar
Ja, ik zie een soortgelijk gedrag.
Mijn systeem draait wel met opentherm.
Als de minimale modulatie van de ketel nog te veel vermogen levert, zal de ketel op een bepaald moment uit moeten schakelen.
Als die situatie bereikt is, zie ik 3x per uur een korte inschakeling, op het laagste vermogen.
Bij mijn ketel is dat laagste vermogen 3.4 kW.
Dank.

Open therm kan wellicht helpen rustiger te draaien. Bij mij geeft Tado drie keer p u aan/uit, maar hij schakelt een paar minuten vol aan. Beter zou zijn om wat langer op laag vermogen (=8.8 kW) te draaien. Verlaagt Tado de aanvoer temp bij het draaien op laag vermogen?

Ik zou open therm willen proberen op de ATAG maar wat ik heb kunnen vinden is het geen standaard implementatie en werkt alleen goed met ATAG thermostaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
@Eisbar
Bij de meeste ketels kun je in de parameters van de ketel wel een maximaal vermogen instellen.
Soms heet dat ook wel maximaal ventilator toerental of zo iets.

Opentherm is een protocol waarbij de thermostaat aan de ketel vraagt om een bepaalde watertemperatuur te leveren (meest eenvoudige uitleg)
Mogelijk is er ergens een atag forum, waar je kan lezen of jouw ketel deze functie kan communiceren met Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Vermogen max kan op mijn atag inderdaad, maar in de opwarmfase 's ochtends heb ik een veel hoger vermogen nodig. Ik heb open therm gisteren geprobeerd maar kreeg het nog niet aan de praat. Vandaag bellen met Tado support. Ik begrijp dat de Tado X thermostaat zonder aanpassingen zou moeten omschakelen naar open therm, maar zelfs met hard reset is het nog niet gelukt.

Update: Tado bevestigt dat inderdaad rewiring afdoende moet zijn voor de x. Omkeren draden maakt ook niet uit (op de ATAG is niet duidelijk wat - of + is). Support gaat nu een vendor id inprogrammeren, dat is een dingetje met de oudere q series van atag (2012).

Het lijkt erop dat Tado pas sinds october temp optimalisatie heeft met als extra betaalde optie weers afhankelijkheid.
https://community.tado.co...nu-beschikbaar-v-x#latest

[ Voor 43% gewijzigd door Eisbar op 29-01-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Wat zijn de meest recente firmwarenummers van de X thermostaat en bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:08
HGBMason schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:06:
Wat zijn het meest recente firmwarenummers van de X thermostaat en bridge?
Mijn thermostaat X heeft versie 247.1. Ik heb geen bridge, dus daar kan ik je niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M'n ouders wilden graag een smart-thermostaat om van afstand de verwarming aan te kunnen zetten.
Dacht ff snel een Tado X thermostaat erin te prakken. Niet goed gelezen uiteraard, dus vergeten de bridge mee te bestellen. Had gewoon een starterkit moeten bestellen, maar deed de aanname dat tegenwoordig spul wel zonder allerlei externe appraten. Niet handig, maar ook snel opgelost.

De Bridge was zo toegevoegd aan de Tado App. Maar de thermostaat zelf krijg ik er met geen mogelijkheid in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QZ_Vte1SSzxyRwMGu8xLnctC3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePz4W6dTnPIItkKHJg1epU2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ak7092MkuEb8UEVWTmty8f7YXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSHh03GipFhU7OeBbmT6u07q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3B3V6cB1n91JiEuMZ1xOrkwycg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdUJ4DQ1UiEfjw4h3ctyfLLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/419rhx_E9nYIwIUugg9lhYCo6Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sem3yygeSMgKmfnuJBGsI7f1.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een lumineus idee?

[ Voor 59% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:46
Wellicht de bridge (in een stopcontact) dichterbij de Thermosstaat proberen?

En anders wellicht de thermosstaat even volledig verwijderen en factory resetten, dan weer proberen toe te voegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Hansie_P schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Mijn thermostaat X heeft versie 247.1. Ik heb geen bridge, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Bridge:Firmware: 245.1

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-06 20:12
Om alle 700 pagina's van dit topic door te spitten is nogal een flinke klus en mogelijk zit het antwoord op mijn vraag er reed tussen. Desondanks toch maar even mijn vraag hier stellen.
Heb een redelijk nieuwe Nefit Trendline (3 jaar oud) en vanwege een verbouwing zit de huidige Nefit Easy thermostaat nu te dicht bij een verticale design convector.
Bedrading thermostaat even aanpassen en verplaatsen is geen optie.
Vandaar ben ik aan het kijken naar een draadloze thermostaat.
Kan een draadloze Tado thermostaat overweg met de Bosch Nefit cv ( die hun eigen communicatie protocol gebruiken, geen OpenTherm).
Heb ik dan nog steeds de modulerende aansturing van de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 00:33
Daar zijn de compabiliteitsgidsen voor:

- Tado V3+
- Tado X
Bron: https://support.tado.com/...compatibel-met-mijn-ketel

Ik vind het overigens voor de Nefit Trendline wat verwarrend dat de V3+ wél zonder OpenTherm gebruikt kan worden, maar dat het bij de X niet heel duidelijk staat. Je kunt het ook altijd bij Tado zelf vragen, dat lijkt mij de duidelijkste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
Eisbar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:47:
Vermogen max kan op mijn atag inderdaad, maar in de opwarmfase 's ochtends heb ik een veel hoger vermogen nodig. Ik heb open therm gisteren geprobeerd maar kreeg het nog niet aan de praat. Vandaag bellen met Tado support. Ik begrijp dat de Tado X thermostaat zonder aanpassingen zou moeten omschakelen naar open therm, maar zelfs met hard reset is het nog niet gelukt.

Update: Tado bevestigt dat inderdaad rewiring afdoende moet zijn voor de x. Omkeren draden maakt ook niet uit (op de ATAG is niet duidelijk wat - of + is). Support gaat nu een vendor id inprogrammeren, dat is een dingetje met de oudere q series van atag (2012).

Het lijkt erop dat Tado pas sinds october temp optimalisatie heeft met als extra betaalde optie weers afhankelijkheid.
https://community.tado.co...nu-beschikbaar-v-x#latest
Voor referentie: Vandaag opnieuw omgezet naar open therm nadat support de vendor ID erin heeft gezet. Simpelweg de draadjes omzetten in de ketel en daarna op the Tado thermostaat (zou het niet andersom doen). Geen ketelreset of reset van Tado of wat dan ook. Het werkte meteen. Benieuwd naar het stook gedrag. Zal posten zodra ik een dag of twee runtime heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
@Hansie_P en @KSR Dank, ik heb deze firmwares ook dus ze zullen wel de meest recente zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
Ik ben het Tado X systeem aan het uitdenken voor een huis met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de rest van de verdieping. Als ik de design opties van Tado zelf goed interpreteer dan zou het onderstaande goed moet werken (optie B ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HTFVz92okdxROSdJRXQDxoIVbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JrbGDVKlBNDwp9RD7Nj3Dfo3.png?f=user_large

- Tado X Draadloze ontvanger bij de CV-ketel op zolder (functioneert als Matter bridge, dus in mijn ogen makkelijker te bereiken voor de andere radiatoren).
- Tado X Slimme Thermostaat bedraad naar de zoneklep-regelaar van de vloerverwarming
- Tado X Radiatorknoppen in de overige ruimtes (badkamer blijft 'conventioneel' half open als warmte overflow)

Zie ik iets over het hoofd of klopt dit wel? Hoe hebben jullie dit uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
@tagican
Als je vloeren in je huis van gewapend beton zijn, moet je even checken of de draadloze ontvanger de thermostaat in de woonkamer wel goed kan bereiken.
Het communicatie signaal is een soort bluetooth, en dat heeft moeite om door beton heen te komen.
Je kan het nu al testen door je telefoon op de plek te hangen waar straks de thermostaat komt, en met een bluetooth koptelefoon bij de ketel te gaan zitten, en muziek luisteren.
Krijg je haperingen in de muziek, dan is het verstandig om de draadloze Tado ontvanger in het trappengat te plaatsen, of zelfs op de eerste etage ipv op zolder.
Let ook op, dat er geen wasmachines oid het signaal verzwakken.
Lukt het dan nog niet, dan heb je een extra matter bridge nodig als steunpunt voor het signaal.

Succes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
Bedankt, dat is nog wel een goede truc! Die kan ik op wel meer plekken toepassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
tagican schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:24:
Bedankt, dat is nog wel een goede truc! Die kan ik op wel meer plekken toepassen :)
Blijf in je achterhoofd houden, dat TadoX wel een mesh netwerk kan opzetten met matter, maar dat alleen nodes die in het stopcontact zitten als router kunnen fungeren.
Batterij gevoede thermostaat knoppen hebben dus (waarschijnlijk) geen mogelijkheid om berichten door te geven naar andere knoppen. (Corrigeer me, als ik het fout heb)
Als je dus alleen maar een draadloze ontvanger hebt, die aan 230volt hangt, moeten alle knoppen en de kamerthermostaat de ontvanger rechtstreeks kunnen "zien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik post dit hier ook maar, aangezien het waarschijnlijk niet op mijn CV ingesteld kan worden, maar misschien wel via mijn Tado?

Weet misschien iemand hoe je een minimale Ta in kunt stellen op een Remeha tzerra ace i.c.m. een Tado v3+ thermostaat (via OpenTherm)?
Zowel op de CV als op de thermostaat zie ik hiervoor geen optie. Ik heb mn CV nu helemaal naar wens ingeregeld, alleen begint hij de eerste paar minuten te stoken met een Ta van zo'n 32-33gr. Zou dit graag ergens in kunnen stellen naar bijv 37-38gr.

Ik weet je kan ook het vermogen hoger instellen om een hogere begin ta te krijgen, maar dan krijg ik een te grote Delta T over de gehele run.
Ik heb het vermogen nu precies zo ingesteld zodat ik aan het einde van de run ongeveer 60/46,7/20 krijg, wat vrij netjes is lijkt mij(?)

Zou je dit misschien via Tado support geregeld kunnen krijgen, om een minimale Ta in te laten stellen op mijn Tado? Weet iemand dat misschien? Zo ja, via welke weg? (Mail of site)

Ik weet namelijk dat hier een OpenTherm parameter voor is, maar deze is niet aanwezig op mijn cv, misschien kan het dan via mijn Tado?

[ Voor 7% gewijzigd door edgarf28 op 02-02-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@edgarf28
Mijn tzerra ace matic heeft een parameter CP730 =
Boost bij het begin van de zoneverwarming: De stooklijn aan­passen om de tijd tot het bereiken van het vereiste omge­vingscomfort te verkorten of te verlengen

Mogelijk doet dat wat jij wil.

Maar ik denk dat je blij moet zijn dat de ketel rustig begint met opwarmen, dat scheelt weer in het tikken en kraken bij het uitzetten van de leidingen.
En het is beter voor het rendement, en beter voor de temperatuur stabiliteit in de kamers.
Door het maximale vermogen te begrenzen, en de onder en bovengrens van Ta af te dwingen ben je eigenlijk een aan/uit regeling aan het forceren.
De meeste ketels kunnen dit zelf al, door een buitentemperatuur voeler aan te sluiten, en een stooklijn in te stellen.

Waarschijnlijk kan de Tado helpdesk de minimum Ta wel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb een probleem met de Tado V3+ draadloos. De connectie met de draadloze ontvanger die op de tweede verdieping zit, is regelmatig verbroken. Na een tijdje reset het zich weer.

Blijkbaar red het 868 Mhz signaal het af en toe net niet.

Nu vraag ik me af, heeft het zin om de Internet Bridge van de V3+ te verplaatsen naar bijv. de eerste verdieping? Oftewel, is de communicatie tussen de temperatuursensor in de woonkamer en de draadloze ontvanger (ketelmodule) op de tweede verdieping via de internetbridge? Of is die communicatie rechtstreeks? Als het rechtstreeks is, heeft verhangen van de internetbridge ook geen zin, namelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@JanHenk
Voor zover ik weet, is bij V3+ de internetbridge het centrale regel centrum.
Die zou je zo dicht mogelijk in het centrum van je huis moeten plaatsen.
Maar kijk eerst even of er geen metalen voorwerpen, zoals wasmachines, badkuipen, afzuigingen in de weg zitten.
Soms kan het 90 graden verdraaien, of 50 cm verplaatsen van de bridge of de draadloze ontvanger ook al genoeg helpen.
Ik heb zelf de bridge op een metalen plaat geplakt. Die plaat werkt als een deflector, om de 868 mhz de goede kant op te richten.
Wat lastig is: de bridge heeft een netwerk kabel nodig, dus die moet je dan ook aanleggen.
Blijf weg bij de netwerk units die een verbinding via de 230v maken, dat werkt meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:21
Iemand een idee hoe ik deze radiator knop los krijg? Ik kom er niet uit.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI0R4AfD_0rcGEFtsO4gYk0R1UA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cog295bNuA8hgJRdRQKEXnlw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• just4testing
bronstige schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:22:
Iemand een idee hoe ik deze radiator knop los krijg? Ik kom er niet uit.. [Afbeelding]
Volgens mij is dit de maximum temperatuur beveiliging van de vloerverwarmings verdeler.
Die knop MOET je laten zitten !!!!
NIET VERVANGEN DOOR EEN TADO KNOP !!!
Als je hier een tado knop op wil zetten moet je ergens de aanvoer leiding doorzagen, en een hele nieuwe kraan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronstige
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:21
just4testing schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Volgens mij is dit de maximum temperatuur beveiliging van de vloerverwarmings verdeler.
Die knop MOET je laten zitten !!!!
NIET VERVANGEN DOOR EEN TADO KNOP !!!
Als je hier een tado knop op wil zetten moet je ergens de aanvoer leiding doorzagen, en een hele nieuwe kraan plaatsen.
Dank voor de waarschuwing, je hebt me een hoop ellende bespaard denk ik 😂👌🏽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:34
ik heb al een jaar of 4 naar volle tevredenheid ons hele huis voorzien van Tado knoppen, draadloze ontvanger en 2x airco bediening. Werkt eigenlijk prima. Alleen sinds ruim 1 week zie ik dat het gasverbruik ‘‘s nachts vrijwel nooit 0 is. In de app zie ik geen verwarmingsactiviteiten, ook niet verwacht want alles staat dan “idle” en warm water staat uit. Er is niets gewijzigd in de instellingen en ook niet bij de Remeha Avanta ketel. Heb de draadloze ontvanger bij de ketel al gereset, maar dat helpt niet. Ik hoor de ketel soms ook opstoken ‘‘s nachts, terwijl er dus geen warmtevraag is. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? De intervallen tussen de 0-punten in de graph zijn niet gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T_lRfQRcs5y0Ild5tLMC64tZF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQeMpKWYW1UQCIKq5E59DpDi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
BGFG schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:53:
ik heb al een jaar of 4 naar volle tevredenheid ons hele huis voorzien van Tado knoppen, draadloze ontvanger en 2x airco bediening. Werkt eigenlijk prima. Alleen sinds ruim 1 week zie ik dat het gasverbruik ‘‘s nachts vrijwel nooit 0 is. In de app zie ik geen verwarmingsactiviteiten, ook niet verwacht want alles staat dan “idle” en warm water staat uit. Er is niets gewijzigd in de instellingen en ook niet bij de Remeha Avanta ketel. Heb de draadloze ontvanger bij de ketel al gereset, maar dat helpt niet. Ik hoor de ketel soms ook opstoken ‘‘s nachts, terwijl er dus geen warmtevraag is. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? De intervallen tussen de 0-punten in de graph zijn niet gelijk.
[Afbeelding]
Dan zou ik een keer de Tado status op 'afwezig' zetten, en de stekker van de ketel er uit trekken.
Als je dan nog steeds gasverbruik ziet, heb je misschien ergens een lek zitten.
Is er misschien onlangs nog onderhoud geweest op je ketel, of kook je nog op gas, en lekt er een pitje, of de aansluitslang ?
Je verbruik is 12 liter per uur, bijna constant, dat kan bijna niet door verbruik van een apparaat komen. Hooguit een waakvlam, of zo iets...

Met een verfkwast en wat zeepsop kan dit soort lekjes wel vinden.

Ik heb zelf een keer meegemaakt, dat er in de buurt aan de gasleiding gewerkt was, en dat er zand in de leiding was gekomen. Dat zand kwam uiteindelijk in het gasblok van de ketel terecht, er zorgde daar voor een lek.
Ik merkte dat, omdat mijn ketel ging knallen als hij inschakelde.

[ Voor 10% gewijzigd door just4testing op 08-02-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:23
BGFG schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]
Niet toevallig ergens een kraan die een beetje warm water lekt? Of dat de ketel een "comfort" modus heeft die nu om een of andere reden is aangegaan?

Onze ketel heeft ook een comfort modus, dan stookt hij af en toe de warmtewisselaar warm zodat je sneller warm water hebt. Dit heb ik dus heel snel uit laten zetten omdat hierdoor de ketel ook regelmatig aansloeg zonder verdere aanleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
just4testing schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Dan zou ik een keer de Tado status op 'afwezig' zetten, en de stekker van de ketel er uit trekken.
Als je dan nog steeds gasverbruik ziet, heb je misschien ergens een lek zitten.
Is er misschien onlangs nog onderhoud geweest op je ketel, of kook je nog op gas, en lekt er een pitje, of de aansluitslang ?
Je verbruik is 12 liter per uur, bijna constant, dat kan bijna niet door verbruik van een apparaat komen. Hooguit een waakvlam, of zo iets...

Met een verfkwast en wat zeepsop kan dit soort lekjes wel vinden.

Ik heb zelf een keer meegemaakt, dat er in de buurt aan de gasleiding gewerkt was, en dat er zand in de leiding was gekomen. Dat zand kwam uiteindelijk in het gasblok van de ketel terecht, er zorgde daar voor een lek.
Ik merkte dat, omdat mijn ketel ging knallen als hij inschakelde.
We gebruiken verder geen gas, geen recent onderhoud geweest. Heb ook echt het gevoel dat de ketel ‘‘s nachts dus aanslaat. Comfortstand staat uit, geen SWW ‘‘s nachts. Bijzonder.

Net de draadloze ontvanger nog maar weer eens gereset en dan gaat de ketel wel uit. Kijken hoe lang dat goed blijft gaan. Ik heb ook maar een ticket aangemaakt bij Tado helpdesk. Ben benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door BGFG op 08-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Wizxt schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Niet toevallig ergens een kraan die een beetje warm water lekt? Of dat de ketel een "comfort" modus heeft die nu om een of andere reden is aangegaan?

Onze ketel heeft ook een comfort modus, dan stookt hij af en toe de warmtewisselaar warm zodat je sneller warm water hebt. Dit heb ik dus heel snel uit laten zetten omdat hierdoor de ketel ook regelmatig aansloeg zonder verdere aanleiding.
Geen Comfortstand, geen lekkende kraan…. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Kan iemand mij wat verder helpen :-)

Ik betrek binnenkort een woning met stadsverwarming.

Op de begane grond gaan de radiatoren plaatsmaken voor vloerverwarming.
Op de eerste en tweede verdieping hangen in de kamers alleen maar radiatoren.

Ik wil (indien mogelijk) de hele woning voorzien van het tado systeem maar weet niet wat ik hier allemaal voor nodig heb.

Nu is dus mijn vraag gaat het werken in de setup zoals hierboven beschreven en zo ja wat heb ik hier allemaal voor nodig?

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
@jdwrist
Het is verstandig om uit te zoeken hoe de warmtewisselaar van de stadsverwarming werkt.
Is het een aan/uit regeling, of is het te besturen met opentherm, of nog wat anders.

Is het aan/uit: koop de bedrade kamerthermostaat en sluit die aan op de sturing van de stadsverwarming via het aan/uit relais van de Tado.

Is het opentherm: koop de bedrade thermostaat en sluit die via de opentherm contacten aan op de stadsverwarming.

Dan op elke radiator een tado knop en ook een tado knop op de warmtewisselaar van de vloerverwaming.
En dan nog een bridge voor naar het internet.

Is de stadsverwarming aansturing nog wat anders: kijk op de website of Tado compatible is met dat systeem.
Tado spreekt heel veel communicatie protocollen, en kan via de Tado helpdesk op afstand aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54
Vraagje: heb nu een Google Nest maar merk dat de temperatuur soms echt flink afwijkt. Geeft ie 17,5 graden aan, maar dan is het soms 15 graden (volgens de sensor op mijn klokje in de woonkamer) en dan is het er ook echt koud.

Op een ander moment is het volgens de thermostaat nog steeds 17,5 graden en is het 19/20 graden op mijn klokje. Het is er dan ook behoorlijk warm.

Heb een Tado X liggen. Is die nauwkeuriger met het inschatten van de temperatuur? Want de Google Nest is een plaatje om te zien, maar het is toch wel maf als ‘ie niet doet waar ik ‘m voor gekocht heb: de juiste temperatuur regelen. Als de Tado X dat wel goed kan, dan wil ik de Nest best vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dennisweb schreef op zondag 9 februari 2025 @ 02:16:
Heb een Tado X liggen. Is die nauwkeuriger met het inschatten van de temperatuur? Want de Google Nest is een plaatje om te zien, maar het is toch wel maf als ‘ie niet doet waar ik ‘m voor gekocht heb: de juiste temperatuur regelen. Als de Tado X dat wel goed kan, dan wil ik de Nest best vervangen.
Ik vind de temperatuur zeer nauwkeurig sinds we een Tado X thermostaat hebben hangen. Wat ik in het begin wel nadelig vond bij deze thermostaat is dat de temperatuur niet constant zichtbaar is. Ik heb dat opgelost door er een temperatuur metertje van Duux naast te hangen. En kwamen er toen ook achter dat de Tado X thermostaat een afwijking had van -0,4 graden ten opzichten van de Duux temperatuur meter. Maar dat kun je dan weer bijstellen in de Tado app, en sinds dien lopen ze precies gelijk. En zoals je in de dag grafiek kan zien, zit er maar een heel klein verloop in temperatuur tussen cv uit/aan over de hele dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn5YnmYlg1iezyYWOPUFdFcz3tA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHgbOv0nNKq3UH50U9yQEV2v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 09-02-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

just4testing schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:02:
@jdwrist
Het is verstandig om uit te zoeken hoe de warmtewisselaar van de stadsverwarming werkt.
Is het een aan/uit regeling, of is het te besturen met opentherm, of nog wat anders.

Is het aan/uit: koop de bedrade kamerthermostaat en sluit die aan op de sturing van de stadsverwarming via het aan/uit relais van de Tado.

Is het opentherm: koop de bedrade thermostaat en sluit die via de opentherm contacten aan op de stadsverwarming.

Dan op elke radiator een tado knop en ook een tado knop op de warmtewisselaar van de vloerverwaming.
En dan nog een bridge voor naar het internet.

Is de stadsverwarming aansturing nog wat anders: kijk op de website of Tado compatible is met dat systeem.
Tado spreekt heel veel communicatie protocollen, en kan via de Tado helpdesk op afstand aangepast worden.
Ik heb hier op tweakers gelezen dat opentherm geen meerwaarde heeft voor stadsverwarming omdat er geen efficiëntiewinst is te behalen met moduleren. Dit zal dan dus de aan/uit optie worden :-)

Stadsverwarming word afgenomen bij Vattenfal. Op hun website reclameren ze dat Tado compatibel is.

De thermostaat op de regelunit bedoel je het rood gearceerde mee? (Zie foto).... De regelunit hangt in de trapkast (woonkamer). Misschien een hele vreemde vraag (ik ben best een leek op dit gebied) maar als ik daar een Tado radiatorknop op zet en ik stel die in op bv 20 graden. Verwarmd ie dan tot bv 20 graden tot die temperatuur is bereikt in de trappenkast of hanteerd hij dan de thermostaat die in de woonkamer hangt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_1wvXNNy9oRKg5ftt8yP0RTpXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFfntgpvyG6rCIJ9J92JNpqq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
jdwrist schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Ik heb hier op tweakers gelezen dat opentherm geen meerwaarde heeft voor stadsverwarming omdat er geen efficiëntiewinst is te behalen met moduleren. Dit zal dan dus de aan/uit optie worden :-)

Stadsverwarming word afgenomen bij Vattenfal. Op hun website reclameren ze dat Tado compatibel is.

De thermostaat op de regelunit bedoel je het rood gearceerde mee? (Zie foto).... De regelunit hangt in de trapkast (woonkamer). Misschien een hele vreemde vraag (ik ben best een leek op dit gebied) maar als ik daar een Tado radiatorknop op zet en ik stel die in op bv 20 graden. Verwarmd ie dan tot bv 20 graden tot die temperatuur is bereikt in de trappenkast of hanteerd hij dan de thermostaat die in de woonkamer hangt?

[Afbeelding]
NEEE, die met rood omcirkelde thermostaat MOET je laten zitten zoals hij zit: Dat is de oververhittings beveiliging van de vloerverwarming.
Er moet nog een extra thermostaat kraan in de aanvoer leiding komen, waar je dan de Tado knop op kan zetten.

In de Tado app kun je tijdens de setup aangeven dat deze knop bij de woonkamer hoort, en dat hij niet zijn eigen temperatuursensor moet gebruiken, maar wel gebruik moet maken van de temperatuursensor van de slimme-thermostaat die in de woonkamer hangt.
Dan werkt het zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
[quote]jdwrist schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:05:
[...]

[quote]

Er zijn ook 'lage temperatuur' stadsverwarming systemen, waarbij je in je huis nog een water-water warmtepomp hebt staan. Dan heeft opentherm extreem veel meerwaarde om de Ta zo laag mogelijk te houden.
Elke graad dat het water omhoog moet, kost je 2% efficiency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

just4testing schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:55:
[...]

NEEE, die met rood omcirkelde thermostaat MOET je laten zitten zoals hij zit: Dat is de oververhittings beveiliging van de vloerverwarming.
Er moet nog een extra thermostaat kraan in de aanvoer leiding komen, waar je dan de Tado knop op kan zetten.

In de Tado app kun je tijdens de setup aangeven dat deze knop bij de woonkamer hoort, en dat hij niet zijn eigen temperatuursensor moet gebruiken, maar wel gebruik moet maken van de temperatuursensor van de slimme-thermostaat die in de woonkamer hangt.
Dan werkt het zoals het bedoeld is.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Moet de thermostaat knop ook gelijk aangesloten worden of kan dit ook in een later stadium? BV de m30 1.5 thermostatisch radiatorventiel alvast plaatsen en dan later de thermostaat of tijdelijk een standaard radiatorknop hier op past plaatsen. We moeten het huis nl nog betrekken dus volledig installeren gaat dan nog niet (Lees vloerverwaming gaat ook nog aangelegd worden)

[ Voor 9% gewijzigd door jdwrist op 09-02-2025 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
@jdwrist
Het thermostatische radiator ventiel vast plaatsen is wel handig.
Die ventielen staan standaard in de open stand, als er geen knop op zit, dus je hebt er ook geen last van.

Als je daar dan geen tado knop op zet, werkt je verwarming ook nog gewoon.
Het nadeel is echter, dat als een van de andere kamers, die wel een tado knop heeft, dan om warmte vraagt, dan zet de kamerthermostaat de warmtewisselaar van de stadsverwarming open, en zal de woonkamer ook mee opwarmen.
Om dat te voorkomen heeft de vloerverwarming ook een tado knop nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54
DON PAPA schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Ik vind de temperatuur zeer nauwkeurig sinds we een Tado X thermostaat hebben hangen. Wat ik in het begin wel nadelig vond bij deze thermostaat is dat de temperatuur niet constant zichtbaar is. Ik heb dat opgelost door er een temperatuur metertje van Duux naast te hangen. En kwamen er toen ook achter dat de Tado X thermostaat een afwijking had van -0,4 graden ten opzichten van de Duux temperatuur meter. Maar dat kun je dan weer bijstellen in de Tado app, en sinds dien lopen ze precies gelijk. En zoals je in de dag grafiek kan zien, zit er maar een heel klein verloop in temperatuur tussen cv uit/aan over de hele dag.

[Afbeelding]
Thanks! Heb de Tado X aan de muur hangen en so far, so good. HomeKit heb ik ook al aan de praat, dan hoef ik het abonnement voor geofencing niet nodig. ;)

Vind de app wel heel prettig. Legio mogelijkheden. Het moduleren lijkt nu ook goed te gaan. Al met al heel nieuwsgierig of dit zo blijft. Voor nu heel tevreden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMKNsLUgYPET6T9EYx-n15c1P_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMVINcQonLs2z8Rj85XGnQRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
just4testing schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:39:
@JanHenk
Voor zover ik weet, is bij V3+ de internetbridge het centrale regel centrum.
Die zou je zo dicht mogelijk in het centrum van je huis moeten plaatsen.
Maar kijk eerst even of er geen metalen voorwerpen, zoals wasmachines, badkuipen, afzuigingen in de weg zitten.
Soms kan het 90 graden verdraaien, of 50 cm verplaatsen van de bridge of de draadloze ontvanger ook al genoeg helpen.
Ik heb zelf de bridge op een metalen plaat geplakt. Die plaat werkt als een deflector, om de 868 mhz de goede kant op te richten.
Wat lastig is: de bridge heeft een netwerk kabel nodig, dus die moet je dan ook aanleggen.
Blijf weg bij de netwerk units die een verbinding via de 230v maken, dat werkt meestal niet.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de bridge verplaatst en ik heb het een paar dagen in de dagen gehouden. Nu geen disconnects meer (op basis van Home Assistant-historie).

Ik heb hem uiteindelijk op zolder in de CV-ruimte gehangen. Daar heb ik sinds kort ook een switch en een access point, daar heeft ie een stuk meer ruimte dan ie had in mijn meterkast. Dat maakt dus wel een flink verschil, de afstand is namelijk nu ongeveer gelijk..

Ik had ook nog een Velux Gateway die ook werkt met 868 Mhz en ook last had van disconnects.Die heb ik ook verplaatst (heeft alleen netstroom nodig). Die moet nog een definitieve locatie krijgen, maar die heb ik nu in een stopcontact op zolder geplaatst. Ook die heeft geen disconnects meer. De meterkast was niet de ideale plek voor die apparaten, maar destijds kon ik niet anders. Mogelijk hebben ze elkaar ook nog beïnvloed..?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-06 21:59
Op reddit meldt iemand dat ze in de Tado webshop geconfronteerd werden met het bericht dat Tado maandelijks kosten in rekening zal gaan brengen voor het gebruik van de app, dit in verband met hogere server kosten e.d.

Tado geeft in de Reddit thread aan dat het om een 'marketing test/onderzoek' gaat.

https://www.reddit.com/r/.../tado_app_monthly_charge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 22:54
Mole schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:39:
Op reddit meldt iemand dat ze in de Tado webshop geconfronteerd werden met het bericht dat Tado maandelijks kosten in rekening zal gaan brengen voor het gebruik van de app, dit in verband met hogere server kosten e.d.

Tado geeft in de Reddit thread aan dat het om een 'marketing test/onderzoek' gaat.

https://www.reddit.com/r/.../tado_app_monthly_charge/
Als ze dat gaan doen, hebben ze wel een probleem. Ik ga dat niet betalen en heb al jaren een bestaand systeem met V3. Dit kunnen ze niet zomaar voor mij gaan implementeren, voor nieuwe klanten wel, bestaande niet. Mogen ze het wel gaan proberen door te drukken bij bestaande klanten, ga ik er wel een zaak van maken. Mogen ze netjes mijn spullen terug kopen ;) of het toch gratis aan blijven aanbieden.
Verwacht alleen dat dit nieuwe klanten te veel afschrikt en gaan ze dit echt toepassen, dit nog wel eens het begin van het einde kan worden.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-06 01:07
Of ze moeten het gaan combineren met de Auto-Assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-03 21:11
Ik overweeg net om een Tado X setup in huis te doen... met Home Assistant heb ik die hele app toch niet nodig of wel? Dan is dat risico er iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-06 17:12
HedgehogWL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:57:
Ik overweeg net om een Tado X setup in huis te doen... met Home Assistant heb ik die hele app toch niet nodig of wel? Dan is dat risico er iig niet.
De Matter integratie is mijn mijn optiek absoluut niet goed genoeg om de app te vervangen.
Helemaal met X heb je echt wel de app nodig. Als je alles volledig via Home Assistant wilt regelen zou ik persoonlijk eerder de v3 aanschaffen.
Je kunt bijvoorbeeld niet zien hoeveel warmtevraag een kamer heeft, of een raam open staat, etc etc. Je kunt eigenlijk alleen de temperatuur instellen of hem uit zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
dennie170 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:18:
[...]

De Matter integratie is mijn mijn optiek absoluut niet goed genoeg om de app te vervangen.
Helemaal met X heb je echt wel de app nodig. Als je alles volledig via Home Assistant wilt regelen zou ik persoonlijk eerder de v3 aanschaffen.
Je kunt bijvoorbeeld niet zien hoeveel warmtevraag een kamer heeft, of een raam open staat, etc etc. Je kunt eigenlijk alleen de temperatuur instellen of hem uit zetten.
Met de V3+ ben je altijd afhankelijk van het internet. Alle schema's draaien op de server van Tado.
Om via Homeassistant te sturen, moet je de (on-officiële) API aanroepen, die ook via de server van Tado loopt.
Locaal loopt er met V3+ niks, behalve als je met de hand aan de Tado thermostaatknoppen draait.
Als ze het gebruik van de app betaald maken, gaat iedereen elke minuut de API zitten pollen, en dan is hun server helemaal overbelast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

just4testing schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Met de V3+ ben je altijd afhankelijk van het internet. Alle schema's draaien op de server van Tado.
Om via Homeassistant te sturen, moet je de (on-officiële) API aanroepen, die ook via de server van Tado loopt.
Locaal loopt er met V3+ niks, behalve als je met de hand aan de Tado thermostaatknoppen draait.
Als ze het gebruik van de app betaald maken, gaat iedereen elke minuut de API zitten pollen, en dan is hun server helemaal overbelast
Klopt niet.
je kan wel lokaal sturen door via de home kit integratie te werken.
Daarvoor heb je geen Apple devices nodig trouwens, je kan een home kit bridge in home assistant opzetten. Uiteraard moet je dan wel ook lokaal je schema's opzetten, maar dat spreekt voor zich.

[ Voor 5% gewijzigd door Church of Noise op 11-02-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
dennie170 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Oh, gek dat die functionalitiet dan zo minder is. De V3 thermostaat is niet overal meer te krijgen, dus dan ga ik even zoeken :) Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Church of Noise schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:40:
[...]

Klopt niet.
je kan wel lokaal sturen door via de home kit integratie te werken.
Daarvoor heb je geen Apple devices nodig trouwens, je kan een home kit bridge in home assistant opzetten. Uiteraard moet je dan wel ook lokaal je schema's opzetten, maar dat spreekt voor zich.
Jeetje, zeg, het lijkt te werken, de homekit controller ziet de Tado bridge.
@Church of Noise hoe kom ik aan de koppelcode ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Staat op je bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 22:54
bartmaniac schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:54:
Of ze moeten het gaan combineren met de Auto-Assistent
Dat lost het niet op voor mij, dat gebruik ik al niet en wil ik ook niet. Ik heb bewust gekozen voor Tado in de huidige opzet omdat er geen extra kosten bij komen, zoals geadverteerd en dat zou ook echt niet nodig hoeven zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@Church of Noise
Ik heb alle codes die op mijn V3+ bridge staan geprobeerd, maar er blijft een melding komen dat de code onjuist is.
Is er nog een andere mogelijkheid om de homekit koppelcode op te zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Is het de initiële voor je home assistant home kit bridge?
die staat in een notification.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennie170
Vandaag toevallig een reactie van Tado gekregen omtrent mijn klachten icm vloerverwarming.
Het is op dit moment nog niet mogelijk om PID/PWM parameters van de X aan te passen door Tado support. Ze verwachten dat dit later dit jaar beschikbaar wordt...

Erg vervelend.

Wanneer je zoals mij een tweede bedrade thermostaat gebruikt als aansturing voor de zoneklep (zoals hun documentatie ook aanwijst) maakt die gebruik van PWM (Pulse Width Modulation). Dit zorgt er voor dat de zoneklep een x-percentage per uur dicht zit omdat het de zoneklep aanstuurt alsof het een CV ketel is. Dit is natuurlijk niet juist. Ik heb dit zelf opgelost door er een Wemos D1 mini tussen te hangen met ESPHome. Maar deze heeft zojuist om een of andere reden de geest gegeven....
Het zou natuurlijk het mooiste zijn als Tado (of nog beter jijzelf) kunt instellen dat deze thermostaat een zoneklep bedient en dat deze dus geen PWM moet gebruiken.

Ook zie ik dat mijn woonkamer thermostaat vaak maximale warmtevraag van de CV vraagt, wat natuurlijk nergens op slaat met vloerverwarming. Mijn CV staat dus elke keer vol op 60 graden te pompen, terwijl mijn vloer maar tot 40 graden gaat. Als ik de water temperatuur op 40 zet dan wordt de zolder (mijn werkkamer) niet meer warm genoeg. Hiervoor moet ik eerst wat isolatie issues oplossen.

Al met al nog niet helemaal tevreden over Tado...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Church of Noise schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:09:
Is het de initiële voor je home assistant home kit bridge?
die staat in een notification.
Bedankt, gevonden !! Ik moest de bridge eerst resetten.
En het werkt, maar helaas minder tweak mogelijkheden dan met de API.
Wel genoeg om zelf schema's te maken.

Dus als de server van Tado down gaat, kunnen we locaal blijven besturen :) :)

Ik heb een hekel aan Apple, omdat ze moeilijk te tweaken zijn, maar zo zijn ze toch nog ergens goed voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
HedgehogWL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:57:
Die app heb je altijd nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Even een vraag:

Ik heb een Quatt warmtepomp, deze dient zo lang mogelijke runs te maken en geen aan/uit gedrag te vertonen.
Ik heb een woning met een wisselend warmte verlies. Als de zon op de woonkamer komt dan loopt de temperatuur snel op maar kunnen andere ruimtes afkoelen omdat de thermostaat de warmtepomp uit zet. Dat is niet gewenst, daarom het idee dat als de warmte pomp uitschakelt door de woonkamer thermostaat de entree/hal het overneemt als de temperatuur daar teveel daalt.

Huidige situatie:
Woonkamer: Tado V3, 24/7, schema 20,0 graden.
Entree/Hal: Tado thermostaatknop, niet aangesloten op een actieve radiator, wel aangesloten op een los ventiel. 24/7, schema 19,0 graden. Fungeert dus als een soort van sensor. Is ingesteld als zone regelaar.

Wat ik nu zie gebeuren is het volgende:
Zodra de entree hal onder de 19 komt begint er aan/uit gedrag van de warmtepomp.
Hieronder een screenshot van wat er gebeurt, ongeveer vanaf 18:00 treedt het gedrag op. Ik had ter test de losse thermostaatknop even naar een koudere situatie gebracht. De woonkamer was nog niet op setpoint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCs3-Q3ocIwKX17uFisb4VgXU1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OYt71fYmDTHMDYJNRGA6tKC4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmANOVnjAP1aj__UuobxdkyDomM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GwGsKyGldIhJx5OatnJjKAj.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik niet goed?

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 12-02-2025 17:13 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
Hoe bedoel je? Voor de installatie of ook tijdens gebruik? En waarvoor dan? Weet je ook of dat verschilt tussen de X en de V3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Een regeling bestemd voor een CV ketel gebruiken voor een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
HedgehogWL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:49:
[...]

Hoe bedoel je? Voor de installatie of ook tijdens gebruik? En waarvoor dan? Weet je ook of dat verschilt tussen de X en de V3?
Heb enkel ervaring met de X.
Zonder app kun je de apparaten niet koppelen.

Mijns inziens heb je daar de app voor nodig. Wat prima is want die werkt goed.

Je kunt de knoppen toevoegen in Homey, zoals in mijn geval. Let wel dat je ze niet verwijderd want je kunt ze geen tweede keer toevoegen (Homey bug)

Schema in de app is ook erg makkelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door martinus83 op 12-02-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Simple mind schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Een regeling bestemd voor een CV ketel gebruiken voor een warmtepomp?
Er zit een zogenoemde CiC (regelaar) tussen die OT praat tegen de CV ketel of de warmtepomp aanstuurt. Dat is normaal bij een Quatt hybrid.
Gaat mij er om hoe de warmte vraag via OT gecommuniceerd wordt richting de installatie erachter (in dit geval de warmtepomp), wie zegt nu wat, in welk geval.

Ik lees het volgende:
Het tado° apparaat dat de hoofdregelaar van een Verwarmingszone is, heet de Zoneregelaar. Dit kan een Slimme Thermostaat, een tado° Draadloze Ontvanger of een Extensiekit zijn. Andere tado° apparaten zoals Slimme Radiatorknoppen of Draadloze Temperatuursensoren kunnen met de zoneregelaar communiceren om warmte te vragen.

In de app staat dat de thermostaatknop de zone regelaar is. Beetje tegenstrijdig met wat hierboven staat.

Maar goed, de thermostaat knop zegt dus tegen de thermostaat dat er warmte gegenereerd moet worden, ongeacht wat de status is van de zone van de thermostaat.
Maar wat er dan gebeurt leg ik uit in mijn eerdere post.

CPM in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 12-02-2025 22:09 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HedgehogWL
@martinus83

Dankjewel!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Gisteravond rond 23:15 is m'n Tado Draadloze Ontvanger offline gegaan. Niet meer te bereiken via de Tado app en hij reageerde ook niet meer op warmtevraag van m'n CV. Na een powercycle werkt ie weer.

Is dit toevallig bij meer mensen gebeurd?

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:45
Ik heb een Tado X bedraad en via OpenTherm gekoppeld aan de Warmtepomp.

Ik heb problemen gehad met de verbinding tussen de thermostaat en de Tado Bridge X. De (in HA) gemeten kamertemperatuur viel willekeurig weg en was soms wel en soms niet te herstellen door de Bridge even spanningsloos te maken.

Ook het opnieuw verbinden (herinstalleren) via de Tado app ( op mijn Samsung telefoon) bleek niet meer mogelijk.

Probleem zat in de virusscanner op mijn telefoon. Op één of andere manier hinderd de viruscannner (F-secure van KPN) de Tado verbinding naar de Bridge. De Wifi verbinding was ok en continu aanwezig

Het probleem achterhalen heeft me een paar dagen gekost, de oplossing was simpel en dirty: virusscanner uitzetten/de-installeren.

Binnen Homeassisent zie ik bovenstaande problemen met de Tado X niet meer.

Wel valt de Tado temperatuur meting af en toe nog weg: de waarde wordt 0, maar dat hersteld zich automatisch, zie afbeelding.
Dit lijkt me een kort verbindingsprobleem, hetzelfde zie ik ook in de REST verbinding naar mijn WTW, maar ook wel eens in andere streams.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN9Wmfm4bIoxVzrUZJZ6-79TLKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3eH0Jzm8CuO0tQvCuOdj75v.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 10:00
Mogelijk heeft iemand tips om onderstaande te voorkomen.

Situatie als volgt.
Intergas HRE ketel

Het hele huis heeft tado radiatorknoppen (V3).
In de badkamer heeft alleen de handoekenradiator geen tado, maar een normale kraan welke altijd open staat (By-pass functie)

Zolang ik de woning opwarm waarbij de desbetreffende radiatorknop 3 verwarming streepjes geeft is er niks aan de hand.

Op het moment dat de kamer op temperatuur is en even later weer wat zakt waardoor tado gaat aansturen op 1 verwarmingsstreepje ontstaat het probleem.

De knop draait dusdanig weinig open waardoor er maar minimaal cv water (ook nog eens opgewarmd tot zeer lage temp) gaat lopen. Er komt amper cv water in de ruimte die opgewarmd wordt waardoor het meeste via de handoekenradiator weer terug naar de ketel loopt.

Kort samengevat, de ketel staat te branden voor een ruimte die amper verwarmd wordt.

Op het moment dat deze situatie langer voortduurt, merkt Tado dat de ruimte niet warmer wordt en gaat deze water op hogere temp vragen en verder opendraaien (2 streepjes in tado app).

Dat is dan ook het moment dat de betreffende ruimte daadwerkelijk begint op te warmen.

Omdat ik denk een verband te hebben gezien tussen het opendraaien van de knop en de hoogte van de temp die tado aan de cv vraagt dacht ik deze situatie op te lossen door de parameters bij de intergas aan te passen waardoor de ketel pas gaat verwarmen als de OT temp gevraagd door tado hoger komt dan 45 graden.

Alle aangevraagde temperaturen die tado daarvoor stuurt waarbij deze lager zijn dan 45 graden zouden door de ketel genegeerd moeten worden.

Gister kwam ik erachter dat (bij 1 streepje verwamen) de intergas in een cyclus springt. Namelijk; opstarten en gelijk weer uitgaan.

Het probleem zit hem erin dat tado bij het starten in eerste instantie de maximale OT temp vraagt (in mijn geval 80 graden), om daarna gelijk terug te moduleren naar een temp die lager ligt dan 45 graden. De ketel slaat dan dus gelijk weer af vanwege de instellingen die ik gedaan heb.

Weet iemand waarom tado in eerste instantie de maximale cv temp vraagt om vervolgens direct terug te schalen? Valt er iets te wijzigen in de instellingen van ofwel tado ofwel de intergas om te voorkomen dat dit gedrag zich voordoet?

Voor nu heb ik de parameter weer aangepast naar de oude situatie waarbij deze dus wel weer gaat stoken bij een lagere temp vraag. Echter blijft dit wel energieverspilling doordat de cv nu weer (lauw) water rondpompt naar de handoekenradiator i.p.v. de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
dennie170 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:20:

Wanneer je zoals mij een tweede bedrade thermostaat gebruikt als aansturing voor de zoneklep (zoals hun documentatie ook aanwijst) maakt die gebruik van PWM (Pulse Width Modulation). Dit zorgt er voor dat de zoneklep een x-percentage per uur dicht zit omdat het de zoneklep aanstuurt alsof het een CV ketel is. Dit is natuurlijk niet juist. Ik heb dit zelf opgelost door er een Wemos D1 mini tussen te hangen met ESPHome. Maar deze heeft zojuist om een of andere reden de geest gegeven....
Het zou natuurlijk het mooiste zijn als Tado (of nog beter jijzelf) kunt instellen dat deze thermostaat een zoneklep bedient en dat deze dus geen PWM moet gebruiken.

Ook zie ik dat mijn woonkamer thermostaat vaak maximale warmtevraag van de CV vraagt, wat natuurlijk nergens op slaat met vloerverwarming. Mijn CV staat dus elke keer vol op 60 graden te pompen, terwijl mijn vloer maar tot 40 graden gaat. Als ik de water temperatuur op 40 zet dan wordt de zolder (mijn werkkamer) niet meer warm genoeg. Hiervoor moet ik eerst wat isolatie issues oplossen.

Al met al nog niet helemaal tevreden over Tado...
PWM is neem ik aan hetzelfde als wat Honeywell cycling noemt? Mijn ervaring is dat die constant is bij tado x met 3 cycles per uur. Ik heb geen verschil gezien adh van warmtevraag (1-3 'golfjes') maar neem aan dat de lengte can de cycle varieert.

Mijn setup is vergelijkbaar. Mijn thermostaat ziet ook het verschil niet tussen een klep, een pomp of een ketel, maar ik laat de vvw pomp en de CV ketel beide door een Tado thermostaat aansturen. Dat lijkt aardig te werken al ben ik met je eens dat het slimmer zou zijn als de vvw pomp blijft draaien (of klep open blijft) terwijl de ketel moduleert.

Ik ken geen thermostaat die een lagere aanvoertemp levert als de warmtevraag van de vvw komt ipv radiatoren en had dit ook niet verwacht van Tado. Is een workaround de aanvoertemp van je VVW op de verdeler verder te verlagen zodat je langere 'cycles' krijgt in je VVW? Dat werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-06 21:59
@MarsMuziek

Dit klinkt vergelijkbaar met mijn ervaringen vorig jaar. Zie onderstaande bericht. Ik heb toen de hele bende retour gedaan. Nu sindskort Tado x en het lijkt erop dat het probleem nu niet meer optreedt.
Mole schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:48:
Afgelopen week hier Tado geinstalleerd, maar zit toch met een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden (of ik kan niet goed zoeken, dat kan ook)

Mijn vraag: is de modulerende werking van de Thermostaat/ketel niet in conflict met de modulerende Tado radiatorknoppen in dezelfde ruimte?

Situatie in ons huis is vrij standaard:
BG: Thermostaat + 3 radiatoren . Continue 18,5 graden dag en nacht.
1e verdieping: slaapkamers waar nu niet gestookt wordt, maar wil kinderkamers wel apart kunnen verwarmen zodat ze er vaker willen spelen
2e verdieping: Kantoor waar 2 keer in de week gewerkt wordt welke ik ook apart wil kunnen verwarmen.

Voorheen regelde de Remeha Isense netjes de aanvoer temperatuur om de huiskamer te verwarmen en wist deze temperatuur vrij laag te houden (rond de 30/35 graden), maar ik heb nu het idee dat de Tado thermostaat in gevecht is met de Tado radiatorknoppen. Wanneer er weinig warmtevraag is in de huiskamer, (bv bij 18,3 graden) staan de radiatorknoppen niet ver genoeg open om voldoende warmte af te geven, waardoor de thermostaat de aanvoer temperatuur hoger zet. Dat lijkt me nou niet de meest efficiente manier of te verwarmen. Ik heb ook het idee dat de radiator knoppen standaard dicht staan, ipv open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennie170
Eisbar schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:53:
[...]

PWM is neem ik aan hetzelfde als wat Honeywell cycling noemt? Mijn ervaring is dat die constant is bij tado x met 3 cycles per uur. Ik heb geen verschil gezien adh van warmtevraag (1-3 'golfjes') maar neem aan dat de lengte can de cycle varieert.

Mijn setup is vergelijkbaar. Mijn thermostaat ziet ook het verschil niet tussen een klep, een pomp of een ketel, maar ik laat de vvw pomp en de CV ketel beide door een Tado thermostaat aansturen. Dat lijkt aardig te werken al ben ik met je eens dat het slimmer zou zijn als de vvw pomp blijft draaien (of klep open blijft) terwijl de ketel moduleert.

Ik ken geen thermostaat die een lagere aanvoertemp levert als de warmtevraag van de vvw komt ipv radiatoren en had dit ook niet verwacht van Tado. Is een workaround de aanvoertemp van je VVW op de verdeler verder te verlagen zodat je langere 'cycles' krijgt in je VVW? Dat werkt hier prima.
Tado v3 ondersteunt dit wel met een wijziging vanuit Tado support. De ketel op 60 graden zetten met 40 graden in de vloer is hartstikke inefficiënt, dus ik vind het stom dat X dit niet ondersteunt.

De aanvoer van de vvw verlagen zorgt er bij mij alleen maar voor dat er meer warm water de retour van de cv in terug gaat waardoor hij gaat pendelen.

Ik vind het gewoon waardeloos dat Tado de X serie heeft uitgebracht met vele malen minder functionaliteit en support dan de v3. Achteraf had ik beter mijn huiswerk moeten doen en de v3 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervh
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-03 18:47
Wellicht kan een van jullie helpen met het volgende; we zijn afgelopen vrijdag verhuisd. In het huis is een Tado thermostaat aanwezig met in elk vertrek een slimme radiatorknop. Het huis heeft op de begane grond vloerverwarming en op de 1ste en 2de verdieping laag temperatuur radiatoren. Het huis heeft een Remeha Avanta CV die met een aanvoertemperatuur van 40 graden staat ingesteld.

Tijdens de verhuizing stond de voordeur en de pui achter continu open, dus hebben de instelling “Uitschakelen alle kamers” gebruikt. In de middag hebben we alles weer aangezet. Echter vanaf dat moment is de temperatuur tot 22,5 graden gestegen maar daalt sindsdien nauwelijks. Met een digitale thermometer meet de vloer een temperatuur van rond 24,5 graden. In de app lijkt de CV niet bij te verwarmen. Alle kamers zijn handmatig ingesteld en worden niet meer door een slim schema gestuurd. De woonkamer staat op 18 graden ingesteld.

De stroom is al een keer van de ketel afgehaald en ook de batterijen zijn een halve minuut uit de thermostaat gehaald. Voor de rest is er niet gewijzigd. Hieronder een plaatje van de temperatuurstijging. Hopelijk heeft iemand een tip. Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60cg5ibsf1ZiMhsY7WqyzsG60yE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LFWBzxbLdTf4ISJMbpSo0ZSQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKHMeIic2SjTHtx7ypl-U9pgYLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rJQUsDw6pA39IhEWCQMcBjVt.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste