Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:24
Soru schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

55 euro per knop is een zeker een leuke prijs voor de nieuwe Tado X knoppen, voor die prijs zie ik ze zelf niet op coolblue staan dus het zal ook een aanbieding geweest zijn denk ik.
Was een tweede kansje, maar wel als nieuw. Maakt mij weinig uit als hij terug gestuurd is, als alles maar werkt zoals het hoort en niet gehavend aankomt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

KhaZ

Alfa Romeo

Soru schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:14:
Tado V3 knoppen voor €45 nieuw bij Amazon.de

[...]

Vorige week heb ik nog een setje van 3 Tado X radiatorknoppen voor €150 besteld bij Amazon.es, dus voor de knoppen hoeft het qua prijs niet duurder te zijn.
Niet op voorraad zo te zien:
€44.99
€6.99 delivery 23 November - 25 February
Deliver to Utrecht
Usually dispatched within 2 to 5 months

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
KhaZ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Niet op voorraad zo te zien:
€44.99
€6.99 delivery 23 November - 25 February
Deliver to Utrecht
Usually dispatched within 2 to 5 months
Het setje van 3 was in de aanbieding voor €150. Ik zou het even in een Keepa tracker gooien met alle Amazon locales, zo kwam ik de .es aanbieding op het spoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Jnaaazer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:02:......

Hier word alles toegevoegd als sensor en niet de climate.temperatuur zodat ik hem kan bedienen.

Meer mensen hier last van bij de draadloze tado x of een 2e toevoegen?
Ja het gaat bij mij ook niet goed. Te weinig entiteiten en niet stabiel.

Maar lees:https://github.com/home-assistant/core/issues/127402

[ Voor 6% gewijzigd door HGBMason op 17-10-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 20:26
Ik ben al ruim 2,5 jaar tevreden gebruiker van het Tado systeem.

Ik heb in de woonkamer vloerverwarming (met 2 thermostaten - 1 voor de regeling van de temperatuur en 1 die als slave staat ingesteld en enkel aan/uit schakelt indien er warmtevraag is om de klep van de pomp voor de vloerverwarming open te zetten) met daarnaast een radiator als bijverwarming (met een slimme thermostaatknop) in deze zelfde woonkamer.

Ik ben echter benieuwd of we de vloerverwarming ook zonder de bijverwarming kunnen laten werken zonder de knop er af te draaien, want soms kan het wel handig zijn. Want vrijwel altijd warmt de vloer niet echt op omdat doordat de bijverwarming aan springt dan al de gewenste temperatuur heeft bereikt (de temperatuur staat 24/7 op 20 graden). Voor het comfort zou ik het wel lekker vinden dat die vloer warm is/blijft en dat het niet te vroeg weer uit springt.

Ik heb bedacht dat ik graag wil dat de bijverwarming pas gaat bijverwarmen als er een temperatuurverschil is tussen de huidige en gewenst temperatuur van bijvoorbeeld 2 graden of meer EN dat dit pas gebeurd als het buiten onder X graden is. Is dat in te regelen met Tado? Of evt. via een 3rd party oplossing zoals Apple Homekit of iets dergelijks?

Achterliggende gedachte is dus dat ik het fijn zou vinden dat vooral de vloer de warmte blijft afgeven. Ik zou wellicht ook de bijverwarming tijdelijk kunnen uitschakelen om te kijken of enkel de vvw de woonkamer warm kan houden. Maar dat wil je wellicht ook testen als het buiten -5 is...

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-05 21:04
MaSw85 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:32:
Ik ben al ruim 2,5 jaar tevreden gebruiker van het Tado systeem.

Ik heb in de woonkamer vloerverwarming (met 2 thermostaten - 1 voor de regeling van de temperatuur en 1 die als slave staat ingesteld en enkel aan/uit schakelt indien er warmtevraag is om de klep van de pomp voor de vloerverwarming open te zetten) met daarnaast een radiator als bijverwarming (met een slimme thermostaatknop) in deze zelfde woonkamer.

Ik ben echter benieuwd of we de vloerverwarming ook zonder de bijverwarming kunnen laten werken zonder de knop er af te draaien, want soms kan het wel handig zijn. Want vrijwel altijd warmt de vloer niet echt op omdat doordat de bijverwarming aan springt dan al de gewenste temperatuur heeft bereikt (de temperatuur staat 24/7 op 20 graden). Voor het comfort zou ik het wel lekker vinden dat die vloer warm is/blijft en dat het niet te vroeg weer uit springt.

Ik heb bedacht dat ik graag wil dat de bijverwarming pas gaat bijverwarmen als er een temperatuurverschil is tussen de huidige en gewenst temperatuur van bijvoorbeeld 2 graden of meer EN dat dit pas gebeurd als het buiten onder X graden is. Is dat in te regelen met Tado? Of evt. via een 3rd party oplossing zoals Apple Homekit of iets dergelijks?

Achterliggende gedachte is dus dat ik het fijn zou vinden dat vooral de vloer de warmte blijft afgeven. Ik zou wellicht ook de bijverwarming tijdelijk kunnen uitschakelen om te kijken of enkel de vvw de woonkamer warm kan houden. Maar dat wil je wellicht ook testen als het buiten -5 is...
Ik ken je exacte situatie niet (leeftijd huis/ isolatie / hart op hart afstand van vloerverwarming)
Maar in 98 van de 100 gevallen kom je juist een heel eind met alleen vloerverwarming.
Zoals je al aangeeft heb je het in huis 24/7 op 20 graden staan(?!)
De voornaamste reden voor bijverwarming is voor het opwarmen van de ruimte als een extra booster; het benodigde vermogen om een ruimte op temperatuur te houden is veel lager en kan de vloerverwarming prima zelf.
Waar je zult merken dat vloerverwarming het moeilijker heeft is als je bijv na een week terugkomt van wintersport; het weer opwarmen van de woonkamer zou zo maar een uur of 6 tot 8 kunnen duren. Dan is zo een extra radiator misschien wel prettig. (Al vind ik persoonlijk een warme vloer terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is, best prettig).

Stel het zo in dat die tado radiatorknop als losse ruimte is geconfigureerd. (‘Woonkamer Radiator’ ofzo) en zwengel hem voor die enkele ene per jaar handmatig aan. Mijn verwachting: dat ga je alleen doen als je bij de volgende Elfstedentocht op vakantie bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 15:26
HGBMason schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Ja het gaat bij mij ook niet goed. Te weinig entiteiten en niet stabiel.

Maar lees:https://github.com/home-assistant/core/issues/127402
Die had ik nog niet gevonden dan is het iedergeval bekent en hopen dat er snel een update komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 20:26
H. Lal schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Ik ken je exacte situatie niet (leeftijd huis/ isolatie / hart op hart afstand van vloerverwarming)
Maar in 98 van de 100 gevallen kom je juist een heel eind met alleen vloerverwarming.
Zoals je al aangeeft heb je het in huis 24/7 op 20 graden staan(?!)
De voornaamste reden voor bijverwarming is voor het opwarmen van de ruimte als een extra booster; het benodigde vermogen om een ruimte op temperatuur te houden is veel lager en kan de vloerverwarming prima zelf.
Waar je zult merken dat vloerverwarming het moeilijker heeft is als je bijv na een week terugkomt van wintersport; het weer opwarmen van de woonkamer zou zo maar een uur of 6 tot 8 kunnen duren. Dan is zo een extra radiator misschien wel prettig. (Al vind ik persoonlijk een warme vloer terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is, best prettig).

Stel het zo in dat die tado radiatorknop als losse ruimte is geconfigureerd. (‘Woonkamer Radiator’ ofzo) en zwengel hem voor die enkele ene per jaar handmatig aan. Mijn verwachting: dat ga je alleen doen als je bij de volgende Elfstedentocht op vakantie bent geweest.
Alleen de woonkamer staat op 20 :)

Zat zelf ook al in de richting van een aparte kamer te denken, dank voor de reactie. Dat maar even proberen!

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 15:34
Soru schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Het setje van 3 was in de aanbieding voor €150. Ik zou het even in een Keepa tracker gooien met alle Amazon locales, zo kwam ik de .es aanbieding op het spoor.
Ik had nog nooit van dat Keepa gehoord, maar ik probeer nu een alert aan te maken voor de Tado X knop, maar die vindt hij niet met het ASIN nummer. Kun jij uitleggen hoe je dit hebt gedaan?

Edit: nevermind, ik keek met mijn neus. Moest hem nog op .de zetten. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door kadoendra op 18-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
kadoendra schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Ik had nog nooit van dat Keepa gehoord, maar ik probeer nu een alert aan te maken voor de Tado X knop, maar die vindt hij niet met het ASIN nummer. Kun jij uitleggen hoe je dit hebt gedaan?

Edit: nevermind, ik keek met mijn neus. Moest hem nog op .de zetten. 8)7
Je kunt gewoon de link van het product pakken of daar even de amazon code uit pakken zoals B0CWPDXWHP, dit is generiek tussen de verschillende locales. Als je de tracking instelt kun je ook op het wereldbolletje klikken en de andere regios aanvinken.

Overigens maakt de Keepa plugin het shoppen op amazon een stuk handiger aangezien je snel kunt zien of iets een echte aanbieding is of een geval van elke x weken de prijs verdubbelen en dan de prijs door de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 15:34
Soru schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Je kunt gewoon de link van het product pakken of daar even de amazon code uit pakken zoals B0CWPDXWHP, dit is generiek tussen de verschillende locales. Als je de tracking instelt kun je ook op het wereldbolletje klikken en de andere regios aanvinken.

Overigens maakt de Keepa plugin het shoppen op amazon een stuk handiger aangezien je snel kunt zien of iets een echte aanbieding is of een geval van elke x weken de prijs verdubbelen en dan de prijs door de helft.
Thanks. Gaat een wereld voor me open _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 11:35
Wij zijn zopas verhuisd naar een nieuwe woning. Ik wou gisteren mijn Tado V3 (die ik nog had liggen van vorige woning) aansluiten op de nieuwe installatie.

De installatie in onze nieuwe woning is een Vaillant ketel met Vaillant VRC 700 thermostaat met buitenvoeler waar ook nog een VR 70 stuurmodule tussen zit.
Deze is opgedeeld in twee zones (zone 1 vloerverwarming, zone 2 radiatoren).

Nadat ik tijdens de installatie in de app had aangegeven dat ik een VRC 700 thermostaat heb kwam de vraag of deze meerdere zones aanstuurde (op ja gedrukt), daarna kwam de melding dat de V3 niet compatibel is met mijn systeem.

Zijn er hier nog mensen met een gelijkaardige setup die tegen hetzelfde probleem oplopen? Ik dacht dat Tado gewoon overweg kon met meerdere zones?

Ik vind op het Tado forum ook wel dingen van een aantal jaren terug dat de VR 70 niet compatibel is.
Enig idee of de nieuwe Tado X wel compatibel is?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBHHH87
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik probeer al een week of drie de Tado V3 thermostaat (bedraad) te installeren maar ik krijg met geen mogelijkheid de communicatie tussen thermostaat en ketel lopend. Hopelijk is hier iemand die ervaring heeft met deze specifieke ketel en mij verder kan helpen

Ik heb een Vaillant ecoTEC pro VHR NL 23-28
Het volgende heb ik uitgevoerd:
thermostaat gaat rechtstreeks op de ebus poort + en - van de vaillant ketel en verbind hem eveneens met de + en - aansluiting op de thermostaat. Er is een brug tussen 24v en de burner. Ik heb de installateurshandleiding van Tado gevolgd (D07, HC01 en warm water aan)

Als alle knoppen uitstaan blijft er maar een warmte vraag komen en staat de ketel eigenlijk altijd te loeien. Als ik bijvoorbeeld alles met de app uitzet en dan vervolgens de thermostaat op 25 zet, gebeurt er helemaal niets.

Ik zie online wel veel terugkomen over de ecoTEC's, maar daar zit die van mij dan net niet tussen. Ik heb ook de OpenTherm module, maar deze werkte ook niet en heb ik er weer uit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-05 11:57
MBHHH87 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:19:
Ik probeer al een week of drie de Tado V3 thermostaat (bedraad) te installeren maar ik krijg met geen mogelijkheid de communicatie tussen thermostaat en ketel lopend. Hopelijk is hier iemand die ervaring heeft met deze specifieke ketel en mij verder kan helpen

Ik heb een Vaillant ecoTEC pro VHR NL 23-28
Het volgende heb ik uitgevoerd:
thermostaat gaat rechtstreeks op de ebus poort + en - van de vaillant ketel en verbind hem eveneens met de + en - aansluiting op de thermostaat. Er is een brug tussen 24v en de burner. Ik heb de installateurshandleiding van Tado gevolgd (D07, HC01 en warm water aan)

Als alle knoppen uitstaan blijft er maar een warmte vraag komen en staat de ketel eigenlijk altijd te loeien. Als ik bijvoorbeeld alles met de app uitzet en dan vervolgens de thermostaat op 25 zet, gebeurt er helemaal niets.

Ik zie online wel veel terugkomen over de ecoTEC's, maar daar zit die van mij dan net niet tussen. Ik heb ook de OpenTherm module, maar deze werkte ook niet en heb ik er weer uit gehaald.
Als ik de installateursapp gebruik kan ik jouw ketel idd niet vinden. https://apps.apple.com/nl...nstallateurs/id1136229913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:58

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik zou verwachten dat aansluiten via opentherm meer kans op slagen heeft... (gezien het een enigzins universeel protocol is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:15

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb een woonkamer van 10 bij 4 meter, waarbij de twee korte zijden radiatoren hebben. Die zitten dus ca. 10m van elkaar verwijderd. Nu overweeg ik om iedere radiator in een eigen kamer te zetten, dus ik maak ipv één woonkamer twee kamers (woonkamer voor en woonkamer achter). We zitten voornamelijk achter te eten en daarna zitten we voor. Dus ik overweeg dan een schema van 17:00 tot 20:00 (bijvoorbeeld) achter aan, en voor van 19:00 tot 23:00. Zou dat efficient zijn qua gasverbruik? Of ga je daar qua comfort op achteruit omdat misschien de warmte toch de andere kant op stroomt aangezien het toch één grote open ruimte is.
Zijn er meer mensen die dat zo hebben gedaan en hoe bevalt dat?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39
@amphora mijn woonkamer heeft dezelfde afmetingen en ook twee radiatoren. Ik gebruik op beide een tado thermostaat en een losse tado temperatuur meter welk dus als meet eenheid voor de woonkamer is ingesteld. Wat hij wilt lijkt mij niet handig, denk dat dat geen fijne temperatuur regeling geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-04 10:57

n0ss

⭐⭐⭐

Ik zit met het volgende:

Aangezien mijn huidige thermostaat op de zon kant zit (zuiden) warmt het zitgedeelte op en slaat de vloerverwarming uit. De keuken aan de achterkant van het huis is dan aanzienlijk kouder qua gevoel.

Mijn idee is om een TADO X neer te hangen aan de zon kant, dus de oude thermostaat te vervangen. en iets van een TADO of aqara temp sensor aan de koude kant te hangen en op basis van deze temperatuur te schakelen. Wellicht via mijn HA. Is dit werkbaar?

Beneden hebben wij Vloervervarming, boven wil ik evt gebruik maken van de Tado knoppen, of electrisch verwarmen maar hier ben ik nog niet over uit.

[ Voor 13% gewijzigd door n0ss op 25-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@n0ss Wellicht is een draadloze Tado thermostaat (feitelijk een temperatuursensor) ophangen aan de koude kant handiger?

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 25-10-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

JBS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:33:
@n0ss Wellicht is een draadloze Tado thermostaat (feitelijk een temperatuursensor) ophangen aan de koude kant handiger?
Lijkt mij ook, maar wat doe ik dan met de huidige 2 draden die vanuit CV ketel naar benden komen hier hangt nu de huidige thermostaat aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

n0ss schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Lijkt mij ook, maar wat doe ik dan met de huidige 2 draden die vanuit CV ketel naar benden komen hier hangt nu de huidige thermostaat aan.
Die heb je niet meer nodig. Schilderijtje ervoor? ;)
Of je sluit daar een bedrade Tado thermostaat aan en gebruikt een draadloze Tado temperatuursensor in de koude ruimte als meettoestel (instelbaar in de Tado app).

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 25-10-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

JBS schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
Die heb je niet meer nodig. Schilderijtje ervoor? ;)
Of je sluit daar een bedrade Tado thermostaat aan en gebruikt een draadloze Tado temperatuursensor in de koude ruimte als meettoestel (instelbaar in de Tado app).
Ah zover ik had gezien vond ik de draaloze sensor en de bedrade thermostaat op elkaar lijken, is dan het enige verschil dat de bedrade variant een baseplate heeft waarin je evt de sensor kan inhangen.

Ik ga me nog even verder inlezen over de mogelijkheden, eerst naar een nest gekeken maar TADO spreekt me meer aan en ben het pas vandaag tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

n0ss schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Ah zover ik had gezien vond ik de draaloze sensor en de bedrade thermostaat op elkaar lijken, is dan het enige verschil dat de bedrade variant een baseplate heeft waarin je evt de sensor kan inhangen.

Ik ga me nog even verder inlezen over de mogelijkheden, eerst naar een nest gekeken maar TADO spreekt me meer aan en ben het pas vandaag tegen gekomen.
De bedrade thermostaat communiceert via de twee draadjes met je ketel. De draadloze thermostaat (feitelijk dus een temperatuursensor) communiceert draadloos met de Tado Draadloze Ontvanger (onderdeel van de Draadloze thermostaat set) die je bedraad op je ketel aansluit (gewoon naast je ketel, dus niet via de draadjes uit de muur).

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 25-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Oke dus dan schaf ik dit aan:

https://www.tink.nl/p/tad...imme-thermostaat-x-bridge
Deze komt wordt bedraad aangesloten

https://www.tink.nl/p/tado-x-draadloze-temperatuursensor
Deze zet ik in de keuken en stel ik in als primaire sensor voor het meten van de temp.

Edit: Nu je bericht nog een keer gelezen, eigenlijk kan ik gewoon voor de draadloze variant gaan en de huidige thermostaat plaats verdoezelen. Thnx.

[ Voor 21% gewijzigd door n0ss op 25-10-2024 14:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• just4testing
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:46
Tado slimme thermostaat V3+ plotseling offline.

Vorige week was mijn woonlamer thermostaat plotseling offline, en alle radiatorknoppen die aan de thermostaat gekoppeld zitten ook offline.
Mijn Remeha Tzerra ketel gaf een H.00.81 foutmelding, en ging daardoor op een laag pitje branden.

Het bleek dat de onderste van de 3 potlood batterijen in de thermostaat los zat, en geen elektrisch contact meer maakte.
Het plastic van de batterij box was geknapt, en weggedrukt door de verende lipjes.

Toen toch maar even een melding gemaakt via de Tado ChatBot, en die zelfde dag nog een reactie van Tado, en wat foto's opgestuurd.

De thermostaat was inmiddels 4 jaar oud, dus uiteraard geen garantie.
Naar mijn bescheiden mening, is het plastic van de batterij box te dun. Door de constante veerkracht van de metalen lipjes, zal het plastic uiteindelijk breken.

Om het probleem op te lossen, heb ik de thermostaat open gemaakt, wat vrij makkelijk gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEsAk9jYZpeCvXrk5Yzi2uBLbaw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x63pq7nGyk3oiuMSaytHUzH9.jpg?f=user_large

Daarna met 10secondenlijm een paar stukjes (nep)lego er in gelijmd, om de krachten op te vangen:
Aan de kant waar het plastic kapot was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHWTNB9kg_3E_lVsrbYyhCLugfw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i5Fa302R4Ct3y69UTfLQy03k.jpg?f=user_large

En aan de andere kant, uit voorzorg, ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzr44MixREXPiYk95ZgVKMjRkXw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dyrggmpE8ZS6V0hIMYm9gVKb.jpg?f=user_large

en dan ziet het er zo uit;
Let op dat de thermostaat wel weer dicht kan !!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGPLemDzm6KihS-yvqD-B1sVHnM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b3sv5HTjdnjPnXVLIj4ZbUdo.jpg?f=user_large

Hopelijk helpt dit andere Tado gebruikers, als daar het zelfde (gaat) gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlwn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 08:16
Van de week de nieuwe Tado X knoppen geinstalleerd op mijn Remeha tzerra 28c ketel (2018). Zonder voorkennis vond ik het wat lastig om informatie te vinden over waarom en met welk doel je een Tado controller aansluit op de ketel. Chat gpt kon mij dat beter uitleggen dan de website van Tado.

Ik ben uiteindelijk voor de draadloze receiver gegaan (niet te verwarren met de bridge), die ook wel verkocht wordt onder de naam 'draadloze extensie kit', vaak verkocht in combinatie met een temp sensor. Die eenmaal geconfigureerd in de Tado device list dan weer Wireless Receiver heet. Vond ik wat verwarrend. De controller aangesloten met een draad op de ketel, ontvangt nu draadloos instructies van alle knoppen en temp sensors in het huis zodat radiatoren onafhankelijk warmte kunnen vragen.

Ik heb een tado bridge, 5 radiatorknoppen en 2 temp sensors geconfigureerd. Aanvankelijk schakelde de ketel niet in. Ik begreep niet goed begreep dat je bij rooms & devices zelf dus een Zone controller moet kiezen (in mijn geval de wireless receiver), deze stonden bij mij in alle aangemaakte kamers standaard op uit. Allicht omdat ik de draadloze receiver pas een dag later binnen kreeg en de rest al was ingesteld. Verder ging alles vlekkeloos.

Deze post is allicht handig voor iemand die iets soortgelijks aan het instellen is :)

[ Voor 6% gewijzigd door tlwn op 28-10-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42
Hallo,

Ik overweeg de aanschaf van de Tado X, alleen als centrale bedrade thermostaat, zonder radiatorknoppen.
Deze: https://shop.tado.com/nl-.../smart-thermostat-x-wired
Ik wil de Tado wel connecten met Homassistant, kan dat met deze thermostaat of heb ik ook een bridge nodig? Deze: https://shop.tado.com/nl-bx/products/bridge-x

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Hoi @marnie ,
Je hebt de bridge nodig, want dat is de verbinding met het internet.
Zonder de bridge kan je de thermostaat niet instellen, en niet programmeren met schema's en niet bedienen op afstand.
Connecten met HomeAssistant of OpenHab werkt via de API van Tado, en gaat dus eigenlijk via het WWW.

Ik weet niet zeker of de Tado-X te koppelen is met HA.
De Tado V3+ in elk geval wel.
Ik gebruik zelf OpenHab, en dat werkt geweldig.

[ Voor 18% gewijzigd door just4testing op 01-11-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
just4testing schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:22:
Hoi @marnie ,
Je hebt de bridge nodig, want dat is de verbinding met het internet.
Zonder de bridge kan je de thermostaat niet instellen, en niet programmeren met schema's en niet bedienen op afstand.
Connecten met HomeAssistant of OpenHab werkt via de API van Tado, en gaat dus eigenlijk via het WWW.

Ik weet niet zeker of de Tado-X te koppelen is met HA.
De Tado V3+ in elk geval wel.
Ik gebruik zelf OpenHab, en dat werkt geweldig.
Tado X is goed te koppelen met HA via Matter. Bij mij werkt het. Een of andere bridge is wel nodig, maar dat hoeft, denk ik, niet per se Tado te zijn. Informatie: kijk op Tado Helpdesk, zoek X. In tegenstelling tot Tado V3+ en oudere versies is er geen API voor Tado X. X gaat helemaal via Matter.
Toegevoegd: Ik lees dat er door HA deskundigen gekeken wordt of de 'unofficial Tado API' aangepast kan worden voor X.

[ Voor 43% gewijzigd door HGBMason op 02-11-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 06:56
Ik heb 4 jaar geleden een Tado V3+ thermostaat gekocht, welke toen nog op mijn oude ketel was aangesloten. Destijds werkte de combinatie niet helemaal lekker, en de Tado weer na een halfjaar in de kast gelegd en niet meer gebruikt.

Vorige maand een nieuwe Remeha Tzerra Ace-Matic laten installeren om mijn 17 jaar oude ketel te laten vervangen. Ik dacht laat ik de Tado maar weer eens terug hangen. Maar wat heeft deze thermostaat toch een verschrikkelijke regeling. In de ochtend gaat het opwarmen redelijk goed (hij stopt tussendoor om paar minuten later weer verder te gaan, niet handig maar is mee te leven). Echter... Hierna begint de ellende...

Als het huis op temperatuur is, vindt de Tado het nodig elke 10 minuten even aan te schakelen, met een aanvoertemperatuur die echt totaal niks toevoegt in de woning, en alleen maar gas slurpt. In plaats van ver terug te moduleren (waar deze ketel voor geschikt is), gaat de Tado een paar minuten aan en weer uit... De radiatoren krijgen op deze momenten nog een 30 graden aanvoer binnen, en doen dus niks... En zo stook de Tado vrolijk 2 kuub gas weg, zonder ook maar een nuttige toevoeging aan comfort of temperatuur te doen...

Iemand hier bekend mee en een oplossing om dit beter te laten werken? Ouderwetse niet 'slimme' thermostaten doen dit echt 100x beter.

Update toevoegingen:
- Opentherm aansloten
- Comfort functie warm water uit op ketel (ECO), en warmwater regeling op Tado uit.

Gasgebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMtw2RQPJoPCrx50AhZCu2EkbQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mllBymp9j8ShQQorqcRhCQ8W.png?f=user_large

Uitvoer temperatuur sensor bij ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw_TohfJ8NphxrWrd5ipmKnGrPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6VODuPqsWJrFnKQEWOTIcfi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Heb je'm via OpenTherm aangesloten en geconfigureerd?
Heb je misschien (onbewust?) de comfort optie ingeschakeld die het sanitair warm water op een zeker peil houdt?

In ieder geval lijkt het met dat (a) Tado wat tijd nodig heeft om je hele systeem te leren kennen en (b) er daarna soms nog een manuele interventie nodig is om te finetunen (was bij mij 't geval, kwestie van een support ticketje aan te maken, werd behoorlijk snel aangepakt).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Church of Noise schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:12:
Heb je misschien (onbewust?) de comfort optie ingeschakeld die het sanitair warm water op een zeker peil houdt?

In ieder geval lijkt het met dat (a) Tado wat tijd nodig heeft om je hele systeem te leren kennen en (b) er daarna soms nog een manuele interventie nodig is om te finetunen (was bij mij 't geval, kwestie van een support ticketje aan te maken, werd behoorlijk snel aangepakt).

Succes!
- Opentherm aansloten
- Comfort warm waterfunctie uit op ketel, en warmwater regeling op Tado uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@Razer
Ik heb mijn Tado V3+ als een honeywell round modulation ingesteld.
Dat werkt prima.
Tado is in staat om de temperatuur in mijn woonkamer binnen 0.2 graden stabiel te houden, dat heb ik echt met geen enkele andere slimme of domme thermostaat zo goed gezien.
Om dat te kunnen doen, moet je echt niet je radiatoren met 60 graden heet water vullen, want dan heb je een enorme "overshoot", en daarna weer een "undershoot", wat echt heel oncomfortabel is.

Als je een dag hebt als vandaag (2 nov) met een buitentemp van 13 graden, en af en toe een lekker zonnetje, dan kan geen enkele ketel zo laag terugmoduleren, dat hij aan blijft.

Af en toe op een laag pitje aan, en dan weer uit is de enige mogelijkheid om de temperatuur in huis stabiel te houden.

Heb je nog in andere kamers ook Tado radiator knoppen? Die kunnen ook nog af en toe warmte vragen, waardoor de ketel kort aan gaat.
Dat is de grote kracht van Tado: alle kamers hebben hun eigen temperatuur regeling, en zijn niet afhankelijk van de woonkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@just4testing je antwoord is waarschijnlijk gericht aan @Razer :)

En @Razer , kunnen je radiatorknoppen ook warmte vragen?
Moest het dat niet zijn, zou ik opnieuw aanraden een ticketje aan te maken bij Tado, want als het al die andere punten niet zijn, lijkt het op de regeling van Tado.

Hier werkt Tado ondertussen erg goed, met lange runs (vandaag bvb meer dan 12u) aan lage temperatuur (het gelijkvloers beschikt over vloerverwarming, dus dat is al een traag systeem op zich), dus het kan zeker wel.
De slaap- en badkamers beschikken over radiatoren met Tado knoppen en die laat ik geen warmte vragen (niet gelinkt aan een zone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
@Church of Noise

Nee systeem bestaat alleen uit de V3+, geen andere slimme regelingen in huis.
@just4testing een 'domme' iSense thermostaat kan dat wel, die heeft ook nog even aan de nieuwe ketel gehangen.

Het heeft gewoon geen nu om bij de CV ketel water van 28 graden er uit te duwen bij een radiatoren systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@Razer
Als een iSense in staat is om de temperatuur stabiel te houden binnen 0.2 graden, dan zal ie op een dag als vandaag precies het zelfde gedrag vertonen, en af en toe de radiatoren vullen met 30 graden warm water, want anders is het onmogelijk om binnen die 0.2 graden te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-05 20:23
We zitten midden in een verbouwing, Ketel uit 2022 is een Remeha Tzerra, die kan nog wel even mee. De Remeha iSense thermostaat staat op de nominatie om vervangen te worden. Het huis heeft nu vloerverwarming, daarnaast is er een atelier met radiatoren. Het zou mooi zijn als ik deze twee gescheiden kan regelen. Zo te zien kan dit met Tado.

Na het lezen van een heleboel pagina's is me iets niet duidelijk. Kan je de Tado v3 of Tado X helemaal zelfstandig gebruiken zonder afhankelijkheden van cloud diensten of accounts?

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Church of Noise schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:12:

Succes!
Ik heb mijn TADO systeem nooit ook maar iets zien leren. Je zou denken dat die na een jaar
wel door zou hebben dat die geen 60 graden watertemperatuur nodig heeft om één kamer op te warmen, maar iedere keer deed hij dat toch weer met als gevolg een overshoot van ruim 2 graden. En dat iedere dag. Dus huis leren kennen? Niet bij TADO. Ook nu heeft hij nog steeds niet door dat er tegenwoordig een warmtepomp aan hangt en het wat langer duurt voor de warmte komt, met als gevolg dat de warmtevraag nu te lang aan houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:12
ErnstvV schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:18:
[...]

Ik heb mijn TADO systeem nooit ook maar iets zien leren. Je zou denken dat die na een jaar
wel door zou hebben dat die geen 60 graden watertemperatuur nodig heeft om één kamer op te warmen, maar iedere keer deed hij dat toch weer met als gevolg een overshoot van ruim 2 graden. En dat iedere dag. Dus huis leren kennen? Niet bij TADO. Ook nu heeft hij nog steeds niet door dat er tegenwoordig een warmtepomp aan hangt en het wat langer duurt voor de warmte komt, met als gevolg dat de warmtevraag nu te lang aan houd.
Hoe moet de Tado weten dat er een warmtepomp hangt, dat moet je zelf aangeven bij de instellingen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

ErnstvV schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:18:
[...]

Beide situaties lijken me genoeg aanleiding om een ticket te lanceren, het gaat eigenlijk telkens om PID parameters te gaan herzien op basis van beschikbare data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
scsirob schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:18:
We zitten midden in een verbouwing, Ketel uit 2022 is een Remeha Tzerra, die kan nog wel even mee. De Remeha iSense thermostaat staat op de nominatie om vervangen te worden. Het huis heeft nu vloerverwarming, daarnaast is er een atelier met radiatoren. Het zou mooi zijn als ik deze twee gescheiden kan regelen. Zo te zien kan dit met Tado.

Na het lezen van een heleboel pagina's is me iets niet duidelijk. Kan je de Tado v3 of Tado X helemaal zelfstandig gebruiken zonder afhankelijkheden van cloud diensten of accounts?
Je kan Tado V3+ gebruiken zonder internet, maar dan kun je geen tijdschema's maken.
Je zal alle radiatorknoppen dan met de hand moeten instellen op de gewenste temperatuur.
Je kan nog wel b.v. een werkkamer op 22 graden zetten, terwijl de thermostaat in de woonkamer op 18 blijft staan.

Vloerverwarming goed regelen is nog wel lastig met alleen Tado spullen. Ik gebruik daar zelf OpenHAB voor, wat dan weer te koppelen is met Tado (via internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
just4testing schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:18:
[...]

Je kan Tado V3+ gebruiken zonder internet, maar dan kun je geen tijdschema's maken.
Je zal alle radiatorknoppen dan met de hand moeten instellen op de gewenste temperatuur.
Die radiatorknoppen is niet zo'n probleem, daar is de warmtevraag zo wisselend dat het niet te automatiseren is.

Tijdschema instellen is wel een ding. Het idee dat je afhankelijk bent van een externe server/service om zo'n tabelletje bij te houden vind ik niet prettig. Wat als de fabrikant die service uit zet, stopt je verwarming er dan mee? Vervang je dan alles in je huis?

Ik heb nog geen moderne thermostaat weten te vinden die een simpel dag-nacht schema kan instellen zonder internet. Misschien de Honeywell T6, maar die heeft geen beste reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
scsirob schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:51:
[...]

Die radiatorknoppen is niet zo'n probleem, daar is de warmtevraag zo wisselend dat het niet te automatiseren is.

Tijdschema instellen is wel een ding. Het idee dat je afhankelijk bent van een externe server/service om zo'n tabelletje bij te houden vind ik niet prettig. Wat als de fabrikant die service uit zet, stopt je verwarming er dan mee? Vervang je dan alles in je huis?

Ik heb nog geen moderne thermostaat weten te vinden die een simpel dag-nacht schema kan instellen zonder internet. Misschien de Honeywell T6, maar die heeft geen beste reputatie.
Je kan bij Aliexpress Zigbee radiatorknoppen bestellen, en dan met een RP4 en HA of OH je eigen server draaien.
Het probleem zit dan echter in het aansturen van je ketel. Ik heb nog nergens een Zigbee2Opentherm device gezien. Je valt dan terug naar aan/uit voor je ketel. Dat werkt, maar is onzuinig en geeft grote temperatuur schommelingen.

Toevoeging: ik meen ergens gezien te hebben, dat de Tado X-serie wel locaal z'n tijdschema kan draaien...
Of je het ook kan aanpassen en besturen als de Tado server niet meer werkt, blijft de vraag....

Let wel op: De Tado V3 + werkt met Z-Wave voor de besturing van radiatorknoppen. Z-wave heeft in moderne betonnen gebouwen maar een reikwijdte van <10 meter. Dus in praktijk zullen alle radiatorknoppen binnen 5 meter van de bridge moeten blijven.
De Tado X heeft een mesh mogelijkheid, dat vergroot de range, maar verhoogd ook het batterij verbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door just4testing op 03-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
just4testing schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:55:
Let wel op: De Tado V3 + werkt met Z-Wave voor de besturing van radiatorknoppen. Z-wave heeft in moderne betonnen gebouwen maar een reikwijdte van <10 meter. Dus in praktijk zullen alle radiatorknoppen binnen 5 meter van de bridge moeten blijven.
De Tado X heeft een mesh mogelijkheid, dat vergroot de range, maar verhoogd ook het batterij verbruik.
Euh, nee. Tado V3 gebruikt geen Zwave, maar een eigen proprietair protocol bovenop 6loWPAN en daarnaast in Meshvorm - dus die "5m vanaf je internetbridge" slaat ook nergens op (zegt hij met een Tado installatie met echt grotere afstanden dan dat)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Hmmbob schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:45:
[...]

Euh, nee. Tado V3 gebruikt geen Zwave, maar een eigen proprietair protocol bovenop 6loWPAN en daarnaast in Meshvorm - dus die "5m vanaf je internetbridge" slaat ook nergens op (zegt hij met een Tado installatie met echt grotere afstanden dan dat)
Dat hebben ze inderdaad wel goed voor elkaar. Daar waar ik voor de bovenverdieping een extra WiFi accesspoint heb moeten maken omdat daar anders geen bereik was, werken de knoppen die daar zitten echt gewoon prima. Nooit dat ze ineens geen verbinding meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
[...]

Ze zitten wel op de frequentie van z-wave, en dat is wat de reikwijdte bepaald. Niet het gebruikte protocol.
Ik heb voorbeelden gezien waarbij 5 meter niet eens gehaald werdt. Maar het hangt sterk van de constructie van het gebouw af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
just4testing schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:31:
@Razer
Als een iSense in staat is om de temperatuur stabiel te houden binnen 0.2 graden, dan zal ie op een dag als vandaag precies het zelfde gedrag vertonen, en af en toe de radiatoren vullen met 30 graden warm water, want anders is het onmogelijk om binnen die 0.2 graden te blijven.
@just4testing
En dan een vergelijkbare ochtend met een niet 'slimme' thermostaat maar wel 100x beter stook protocol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fejid7AFDtW1g_1sN6AJ_U4o6uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpnFpBP9aPNXYIlPGyZrnPHr.png?f=fotoalbum_large

Veel rustiger gestart, rustig terug modulerend, en daarna lange run om huis gewoon netjes op temp te houden, dit allemaal anticiperende met het zeer ver terug kunnen moduleren van de ketel. Zoals het hoort...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
just4testing schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:59:
Ze zitten wel op de frequentie van z-wave,
Weerstations zitten ook in die frequentieband - dat wil nog niet zeggen dat ze het Zwave protocol gebruiken.
en dat is wat de reikwijdte bepaald. Niet het gebruikte protocol.
Ik heb voorbeelden gezien waarbij 5 meter niet eens gehaald werdt. Maar het hangt sterk van de constructie van het gebouw af.
En gelukkig draagt een lagere frequentie beter door verschillende constructiematerialen, vandaar dat ze op 868mhz zitten en niet bijvoorbeeld 2.4ghz van WiFi. Er zal vast anekdotisch bewijs zijn dat het ooit, ergens niet goed werkte, maar in ongeveer 99,8% van de gevallen wel.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Tado X werkt inderdaad locaal - dit is de reden dat ik nog steeds érg twijfel om m'n huidige V3+ setup te vervangen door de X equivalenten (set omvat bridge, wireless receiver, 2x thermostaat, 1x wireless temp, 5x radiatorknoppen).

Als je een andere optie wil, kan je idd bvb Zigbee radiatorknoppen in combinatie met bvb OpenTherm Gateway (OTGW, zie het relevante topic hier) gebruiken, op voorwaarde dat je ketel de juiste commando's ondersteunt want dat blijkt geen zekerheid.

Om nog een ander voorbeeld van rustig lopen te geven, dit zijn de laatste 24u hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hPLeMmfLUIyXFRGtiYY7vzz3aI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mI8lfPawhbEjYj8UCqdSigKF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S880oEShPL5GjidZQzQyeWl73kM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NDE8wWmYzZr4LfTJUWWZ43Sv.png?f=fotoalbum_large

Eerste plaatje toont heating vraag van Tado met daaronder de modulatie die de ketel aangeeft, blijft tijdens 12,5u heating interval rond de 25% modulatie. tweede plaatje toont de temperaturen van het uitgaande water (rood) uit de gasboiler, rond de 30 graden, het terugkerende (blauw) en de delta temperatuur (paars) die rond de 3 graden blijft bij verwarmperioden. de andere pieken zijn als er warm water wordt gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Church of Noise op 03-11-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Razer schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:01:
[...]

@just4testing
En dan een vergelijkbare ochtend met een niet 'slimme' thermostaat maar wel 100x beter stook protocol:
[Afbeelding]

Veel rustiger gestart, rustig terug modulerend, en daarna lange run om huis gewoon netjes op temp te houden, dit allemaal anticiperende met het zeer ver terug kunnen moduleren van de ketel. Zoals het hoort...
Bij mij is gisteren en vandaag geen vergelijkbare dag, want gisteren was de minimale buitentemperatuur 10.6 graden, en vandaag 3.8.
Maar als je verder geen slimme radiatorknoppen gebruikt, heeft Tado geen voordelen boven een andere (slimme) thermostaat.

Nu ik er wat dieper in gedoken ben, denk ik wel dat Tado X wel flink wat voordelen heeft tov V3+.
In mijn geval toch net te weinig voordelen om het hele systeem te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Welke voordelen zie je @just4testing ? Ik zie vnl het lokale aspect, en de ingebouwde herlaadbare batterijen in de radiatorknoppen (al is dat geen argument meer voor mij, ik heb herlaadbare Ikea batterijen ervoor aangeschaft).
Ik ben er nog altijd niet helemaal uit en zou ten laatste tegen morgen moeten beslissen (wegens 50% korting voor bestaande klanten die dan vervalt)

[ Voor 33% gewijzigd door Church of Noise op 03-11-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Church of Noise schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:10:
Welke voordelen zie je @just4testing ? Ik zie vnl het lokale aspect, en de ingebouwde herlaadbare batterijen in de radiatorknoppen (al is dat geen argument meer voor mij, ik heb herlaadbare Ikea batterijen ervoor aangeschaft).
Ik ben er nog altijd niet helemaal uit en zou ten laatste tegen morgen moeten beslissen (wegens 50% korting voor bestaande klanten die dan vervalt)
Tado X:
Locaal te besturen, werkt ook zonder internet.
Mesh communicatie tussen de knoppen, en daardoor een beter bereik.(kan soms belangrijk zijn)
Oplaadbare accus in de knoppen (V3+ werkt ook goed met Ladda's, maar die zijn eigenlijk net te dik)
Langer support van Tado
Compatible met Matter

Al deze dingen heb ik nu bij V3+ met OpenHAB getweaked (dit is zeker niet simpel, maar dat vind ik leuk)
Mijn systeem heeft nu wel een goede 'open raam detectie' en perfecte geolocatie per kamer, en een goede weersvoorspelling.
Maar dat heeft veel tijd gekost, het moest heel vaak door de WAF...

[ Voor 15% gewijzigd door just4testing op 03-11-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
Ik kreeg vandaag een mail van de consumentenbond binnen:
https://www.consumentenbo.../beste-slimme-thermostaat
Daar komt de Tado X als beste uit de test, en is ook beste koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
[...]

@Hmmbob
Weet je zeker dat V3+ met mesh werkt?

Mijn V3+ systeem heeft radiatorknoppen op 3 verdiepingen, met dikke, gewapend betonnen vloeren.
Bij m'n eerste setup (4 jaar geleden) zat de bridge op de begane grond, en was de knop op zolder heel vaak offline. (Moest door 2 vloeren, diagonaal)
De andere knoppen deden het prima.( 1 betonvloer er tussen)
Na het verplaatsen van de bridge naar de 1e etage, was het probleem verholpen.
Als het een mesh systeem was geweest, zou dit probleem nooit ontstaan zijn.

Het zou kunnen, dat via een firmware update de mesh functie is toegevoegd.
Dat zou ik dan graag zeker weten, want de bridge zit nu op een heel onhandige plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Church of Noise schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:38:
Tado X werkt inderdaad locaal - dit is de reden dat ik nog steeds érg twijfel om m'n huidige V3+ setup te vervangen door de X equivalenten (set omvat bridge, wireless receiver, 2x thermostaat, 1x wireless temp, 5x radiatorknoppen).
Het gekke is dat bij Tado in de shop gemeld wordt dat je een Bridge X of Thread Border Router met internet verbinding moet hebben,
https://shop.tado.com/nl-.../smart-thermostat-x-wired

Heb jij een link waarin bevestigd wordt dat het lokaal kan draaien? Want verder ziet het er wel als een hele mooie optie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
scsirob schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:08:
[...]

Het gekke is dat bij Tado in de shop gemeld wordt dat je een Bridge X of Thread Border Router met internet verbinding moet hebben,
https://shop.tado.com/nl-.../smart-thermostat-x-wired

Heb jij een link waarin bevestigd wordt dat het lokaal kan draaien? Want verder ziet het er wel als een hele mooie optie uit.
@scsirob
De Thread router/Bridge X doet 5 dingen: (denk ik, correct me if i'm wrong 8)7 )
1) communicatie tussen de radiatorknoppen en de kamerthermostaat (mesh)
2) wifi connectie naar je locale netwerk.
3) communicatie naar de Tado server.
4) firmware updates verzorgen
5) tijdschema's draaien (lastig als je niet de Bridge X gebruikt?)

Tijdens het 1e keer aansluiten van alle componenten, moet je de thermostaat vertellen welke taal de verwarmingsketel spreekt, en dat protocol zal ie dan ophalen van de Tado server.

vervolgens worden alle serienummers gekoppeld, en waarschijnlijk gechecked op de Tado server, om te zien of ze valid zijn.

Als dat alles klaar is, zou het systeem verder kunnen zonder internet, maar dan kan je niet meer bedienen buiten je eigen wifi, en ook weersvoorspellingen en geolocatie enz. werken dan niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door just4testing op 03-11-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Dank voor de heldere uitleg, @just4testing !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
voor het geval dat je het precies wil weten:

onderstaand het antwoord wat DeepAi.org/chat geeft op de vraag:

"wat is een thread border router, en hoe werkt ie"

Een **Thread Border Router** is een netwerk apparaat dat functioneert binnen het Thread-netwerk, een protocol dat speciaal is ontwikkeld voor het Internet of Things (IoT). Het fungeert als een brug tussen een Thread-netwerk en andere netwerken, zoals Wi-Fi, Ethernet of zelfs het internet.

### Hoe een Thread Border Router werkt:

1. **Thread-netwerk**:
- Thread is een low-power draadloos mesh-netwerkprotocol dat ontworpen is voor draadloze communicatie tussen IoT-apparaten. Het biedt betrouwbare communicatie, met een laag stroomverbruik en de mogelijkheid om apparaten in een mesh-configuratie te verbinden.

2. **Functie van de Border Router**:
- De Thread Border Router verbindt het Thread-netwerk met andere netwerken. Dit betekent dat apparaten binnen het Thread-netwerk kunnen communiceren met apparaten buiten dit netwerk, zoals IoT-apparaten die gebruik maken van Wi-Fi of internetverbindingen.

3. **Protocolvertaling**:
- De Border Router zorgt voor protocolvertaling tussen het Thread-protocol en de andere netwerken. Dit betekent dat berichten en data van Thread-apparaten kunnen worden omgezet naar een format dat begrepen wordt door apparaten op andere netwerken (bijvoorbeeld MQTT, HTTP).

4. **Beheer en beveiliging**:
- De Border Router speelt ook een rol in netwerkbeheer en -beveiliging. Het kan zorgen voor authenticatie en autorisatie van apparaten die verbinding proberen te maken met het Thread-netwerk, en helpt bij het beheren van de communicatie tussen verschillende netwerken.

5. **Verbinding met cloud-diensten**:
- Veel Thread Border Routers kunnen ook verbinding maken met cloud-diensten. Dit maakt het mogelijk om de gegevens van IoT-apparaten te verzamelen, analyseren en te beheren via een centrale cloudservice.

### Voorbeelden van gebruik:

- **Slimme huizen**: In een slim huis kan een Thread Border Router de brug zijn tussen Thread-compatibele sensoren en actuatoren (zoals slimme lampen en thermostaten) en andere netwerken die door smartphones of cloudservices worden gebruikt.
- **Industriële toepassingen**: In industriële automatisering kan een border router realtime datacommunicatie tussen sensoren en een centrale server mogelijk maken, waardoor gegevens kunnen worden geanalyseerd voor monitoring en onderhoud.

Samengevat, een Thread Border Router is een cruciaal component in een Thread-netwerk, omdat het de interactie tussen verschillende netwerken en apparaten mogelijk maakt, en zo bijdraagt aan de algehele functionaliteit van een IoT-ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 22:43
Ik heb een Vallaint ketel met colormatic 630 thermostaat hangen met een afstandsbediening VR90 voor de vloerverwarming beneden en een VR90 voor het circuit boven (met radiatoren).
Zou het mogelijk zijn om enkel de VR90 boven te vervangen door een tado (wireless model)? En het circuit beneden verder te laten besturen door de colormatic 630 (met buitenvoeler)?

Zodoende kan ik boven de draadloze thermostaat meenemen naar de kamer die verwarmd moet worden (bv bbureau) ipv zoals het nu is, de badkamer mee te laten verwarmen (waar de VR90 hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
matth111 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:47:
Ik heb een Vallaint ketel met colormatic 630 thermostaat hangen met een afstandsbediening VR90 voor de vloerverwarming beneden en een VR90 voor het circuit boven (met radiatoren).
Zou het mogelijk zijn om enkel de VR90 boven te vervangen door een tado (wireless model)? En het circuit beneden verder te laten besturen door de colormatic 630 (met buitenvoeler)?

Zodoende kan ik boven de draadloze thermostaat meenemen naar de kamer die verwarmd moet worden (bv bbureau) ipv zoals het nu is, de badkamer mee te laten verwarmen (waar de VR90 hangt).
@matth111
Ik denk dat het moeilijk gaat worden.
Het eerste probleem is: standaard kan maar 1 (opentherm) thermostaat de ketel besturen.
Het tado systeem kan wel de functie van de vr90 min of meer overnemen, maar als de colormatic het warm genoeg vind in de woonkamer gaat de ketel niet aan, en zal het boven niet warm worden.
2e probleem: valliant heeft een eigen communicatie protocol, dat valt moeilijk te tweaken.

Rondwandelen met een draadloze thermostaat in je hand, van kamer naar kamer gaat niet werken met standaard oplossingen
Met bewegingssensoren en Homeassistant of OpenHAB zou het wel gemaakt kunnen worden.
Hebt dan wel slimme radiatorknoppen en een draadloze temperatuur sensor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:50

ManiacsHouse

Scheisse!

dennisdew16 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:10:
Sinds ongeveer een week heb ik een probleem met mijn tado thermostaat V3+ inclusief intergas ketel. Nu denk ik dat het aan tado ligt vandaar dat ik hier begin met mijn vraag. Betreffende systeem werkt al ongeveer twee jaar zonder problemen. Echter vorige week en vandaag gehad dat tado wel warmte vraag heeft (gezien vanuit home assistant als percentage) maar dat er helemaal niks gebeurd bij de ketel. Geen storingscode of wat dan ook. Als ik handmatig in de app bijvoorbeeld het setpoint van de woonkamer een graden hoger zet gaat de ketel wel gewoon netjes aan en begint met verwarmen... Ik weet niet of ik sinds kort nieuwe firmware heb dat zoiets er misschien mee te maken heeft maar het is wel vervelend. Hopelijk is er hier iemand die me op weg kan helpen :) Mocht er informatie ontbreken dan hoor ik het graag!
Ben je hier al uit? Ik heb hier een iets ander problem waar ik Tado bij verdenk. Ding heeft enorme overshoot en stopt pas heel laat met verwarmen.
Zet ik thermostaat via de app of via Home Assistant op bijvoorbeeld 19,5 dan blijft de ketel lekker doorblazen en is het zo 19,9...
De tado app geeft dan als temp 19,9 maar geeft geen seintje van het ketel stop er eens mee. Pas als ik zelf handmatig de temp een graad of 2 naar beneden zet stopt het stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:31:
[...]

Ben je hier al uit? Ik heb hier een iets ander problem waar ik Tado bij verdenk. Ding heeft enorme overshoot en stopt pas heel laat met verwarmen.
Zet ik thermostaat via de app of via Home Assistant op bijvoorbeeld 19,5 dan blijft de ketel lekker doorblazen en is het zo 19,9...
De tado app geeft dan als temp 19,9 maar geeft geen seintje van het ketel stop er eens mee. Pas als ik zelf handmatig de temp een graad of 2 naar beneden zet stopt het stoken.
Ik ben er in zo verre uit dat het nu wel beter werkt, heb alleen niks veranderd... Het lijkt alleen dat er in het lage bereik 0-10% aansturing gewoon niks gebeurd maar dat ga ik even in de gaten houden.

Wat betreft jou probleem, heb je de tado thermostaat sinds kort of is het opeens ontstaan die overshoot van temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:50

ManiacsHouse

Scheisse!

dennisdew16 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:39:
[...]

Ik ben er in zo verre uit dat het nu wel beter werkt, heb alleen niks veranderd... Het lijkt alleen dat er in het lage bereik 0-10% aansturing gewoon niks gebeurd maar dat ga ik even in de gaten houden.

Wat betreft jou probleem, heb je de tado thermostaat sinds kort of is het opeens ontstaan die overshoot van temperatuur?
Heb het ding inmiddels zo'n 2,5 jaar. En eigenlijk nooit een issue gehad. Temp wel bijgesteld in de app. Maar dat helpt dus voor geen meter. Nog steeds bijvoorbeeld 19,5 instellen. Tado thermostaat en andere sensoren in kamer geven op een moment 19,8 aan en radiatoren nog steeds warm. App tado en HA geven dan beiden aan dat ketel nog steeds stookt. Why?! Ingestelde temp is allang bereikt. 8)7 En waarom ineens dit?

Geen idee wanneer en of er recent een firmware ingeschoten is. Is dat ergens te vinden?

(Ik zat serieus even met een gedachte van soort van planned obsolence vanuit Tado :X Maar dat zou raar zijn. Toch?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• just4testing
dennisdew16 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:39:
[...]

@dennisdew16
Dat is wel zoals het moet werken, dit is de (vereenvoudigde) uitleg:

Bij Opentherm vraagt de thermostaat aan de ketel om een bepaalde watertemperatuur te leveren.
Stel je voor: je kamerthermostaat staat op 20.0 graden.
Nu gaat het buiten kouder worden, en de kamer gaat een beetje afkoelen.
De thermostaat vraagt aan de ketel om water te leveren van 30 graden.
De ketel gaat aan, op zijn laagste vermogen, want 30 graden, dat kan ie makkelijk.
Na 10 minuten komt de ketel er achter, dat er warm water terug komt, en dat ie met zijn minimale vermogen veel warmer water zal maken dan 30 graden, en hij schakelt uit.
De watertemperatuur zakt, en 10 minuten later gaat ie weer aan.
Dit noemen ze pendelen, en dat is onder bepaalde omstandigheden niet te voorkomen.
De thermostaat is zich van geen kwaad bewust, die vraagt nog steeds 30 graden.
Nu wordt het buiten nog kouder, en de thermostaat vraagt 40 graden warm water aan de ketel. Dit kan de ketel wel volhouden op zijn laagste modulatie stand, en hij gaat rustig continue staan branden.
Het kan dus zijn, dat de ketel besluit, om bij een warmtevraag van bv 25 graden (=10%) , gewoon niks te doen.

Hieronder mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m-d_OU8CvAdI-KFWfT4xHnGURA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqOvuleg13d5ryhVAeNRMjiv.jpg?f=fotoalbum_large

De rode lijn: ketelPower (Watt) is het vermogen wat de waterpomp van de ketel gebruikt.
De 60% pieken zijn tapwater afnames.
Blauw: Het percetage heatingpower wat de Tado thermostaat aan de ketel vraagt
groene lijn: De watertemperatuur (grC) in de ketel (loopt achter in tijd, omdat de sensor niet op het metaal van de leiding zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
just4testing schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:06:
[...]

@dennisdew16
Dat is wel zoals het moet werken, dit is de (vereenvoudigde) uitleg:

Bij Opentherm vraagt de thermostaat aan de ketel om een bepaalde watertemperatuur te leveren.
Stel je voor: je kamerthermostaat staat op 20.0 graden.
Nu gaat het buiten kouder worden, en de kamer gaat een beetje afkoelen.
De thermostaat vraagt aan de ketel om water te leveren van 30 graden.
De ketel gaat aan, op zijn laagste vermogen, want 30 graden, dat kan ie makkelijk.
Na 10 minuten komt de ketel er achter, dat er warm water terug komt, en dat ie met zijn minimale vermogen veel warmer water zal maken dan 30 graden, en hij schakelt uit.
De watertemperatuur zakt, en 10 minuten later gaat ie weer aan.
Dit noemen ze pendelen, en dat is onder bepaalde omstandigheden niet te voorkomen.
De thermostaat is zich van geen kwaad bewust, die vraagt nog steeds 30 graden.
Nu wordt het buiten nog kouder, en de thermostaat vraagt 40 graden warm water aan de ketel. Dit kan de ketel wel volhouden op zijn laagste modulatie stand, en hij gaat rustig continue staan branden.
Het kan dus zijn, dat de ketel besluit, om bij een warmtevraag van bv 25 graden (=10%) , gewoon niks te doen.

Hieronder mijn systeem:
[Afbeelding]

De rode lijn: ketelPower (Watt) is het vermogen wat de waterpomp van de ketel gebruikt.
De 60% pieken zijn tapwater afnames.
Blauw: Het percetage heatingpower wat de Tado thermostaat aan de ketel vraagt
groene lijn: De watertemperatuur (grC) in de ketel (loopt achter in tijd, omdat de sensor niet op het metaal van de leiding zit)
Dat is goed om te horen. Ik weet dus niet of dat altijd al zo was. Nu viel het me alleen op omdat ik sinds kort temperatuur metingen heb op de aanvoer en retour. Maar dan neem ik aan dat alles goed werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
dennisdew16 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:11:
[...]

Dat is goed om te horen. Ik weet dus niet of dat altijd al zo was. Nu viel het me alleen op omdat ik sinds kort temperatuur metingen heb op de aanvoer en retour. Maar dan neem ik aan dat alles goed werkt :)
@dennisdew16
Hoe heb je die temperatuurmeting op de aanvoer en retour gemaakt ?
Ik gebruik daar nu zo een simpele tuya ruimtetemperatuurmeter voor, maar die meet lucht-temperatuur.
Dat levert een vertraging op in de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 20:12
Hallo allemaal,

Hier al lange tijd tado-gebruiker. We zijn kortgeleden overgestapt op een warmtepomp. Voorheen hadden we een Intergas Compakt.

De warmtepomp is van HiSense en kan werken via aan/uit. Hoewel hij standaard wordt afgeleverd met een eigen thermostaat.

In de het tweakers HiSense topic is ook te lezen dat er een gebruiker is die middels aan/uit de Tado werkend heeft (door installateur aangesloten).

Nu wil ik ook graag mijn Tado een extra leven geven met de warmtepomp. Ik heb via de Pro-app de warmtepomp al in aan/uit kunnen zetten maar dit lijkt niet genoeg. het werkt nog niet. De warmtepomp kan niet communiceren en geeft een foutmelding. In de pro-app zie ik nog steeds de Intergas ingesteld maar dan via aan/uit. Ik vermoed dat er meer aanpassingen veranderd moeten worden dan enkel aan/uit/ Wie kan me helpen?

Ik heb oerigens ook al gewend tot de helpdesk maar Reina kwam niet verder dan dat ze mijn tado als aan/uit heeft ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
aran schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:18:
Hallo allemaal,

De warmtepomp kan niet communiceren en geeft een foutmelding. In de pro-app zie ik nog steeds de Intergas ingesteld maar dan via aan/uit. Ik vermoed dat er meer aanpassingen veranderd moeten worden dan enkel aan/uit/ Wie kan me helpen?

Ik heb oerigens ook al gewend tot de helpdesk maar Reina kwam niet verder dan dat ze mijn tado als aan/uit heeft ingesteld.
@aran
Aan/uit regeling is geen communicatie, maar gewoon een relais-contact wat open en dicht gaat, en dan de 24volt op de twee draadjes kortsluit, of open laat.
Volgens mij moet je dan wel op de Tado thermostaat een draadje op een ander contact aansluiten.

Als de warmtepomp een foutmelding geeft, staat die nog niet in Aan/Uit modus, want hij kan niet detecteren wat er aan de andere kant van de twee draadjes zit, en of dat goed werkt.
de warmte pomp ziet alleen maar een kortsluiting van de 24 volt (Dan moet ie aan) of een open verbinding. (dan moet ie uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39

GVR

Jarenlang de slimme bedrade thermostaat gebruikt. Vandaag merkte ik ineens op dat het display niets liet zien wanneer ik op de knop drukte. Toen was er nog geen lege batterij melding in de app te zien. Op dat moment merkte ik ook dat de verwarming niet meer aanging, de thermostaat stuurt de ketel blijkbaar niet meer aan, wellicht toch lege batterijen dus dacht ik.

Batterijen vervangen door nieuwe (Panasonic AAA LR03) maar geen effect. Daarna vervangen door nieuwe duracel AAA LR03, maar de melding lage batterijspanning blijft en de verwarming gaat niet aan.

Nu maar een support chat met tado gestart en wachten op reactie van een medewerker. Zou die thermostaat nu echt ineens kapot zijn gegaan?

Ketel slaat niet aan maar in app is te zien dat ruimte woonkamer voor 100% verwarmd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door GVR op 09-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
just4testing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:21:
[...]

@aran
Aan/uit regeling is geen communicatie, maar gewoon een relais-contact wat open en dicht gaat, en dan de 24volt op de twee draadjes kortsluit, of open laat.
Volgens mij moet je dan wel op de Tado thermostaat een draadje op een ander contact aansluiten.

Als de warmtepomp een foutmelding geeft, staat die nog niet in Aan/Uit modus, want hij kan niet detecteren wat er aan de andere kant van de twee draadjes zit, en of dat goed werkt.
de warmte pomp ziet alleen maar een kortsluiting van de 24 volt (Dan moet ie aan) of een open verbinding. (dan moet ie uit)
Dank je wel. Dat klinkt inderdaad als een logische verklaring. Ik heb de klemmen inderdaad anders aangesloten op de tado. Op de no en com, zoals voor de relais nodig is. Dat zijn klemmen 1 en 3 vanaf links bekeken (in het grote blok). Als ik de tado warmte laat vragen hoor ik ook duidelijk de relais klikken.

De warmtepomp is het het menu ingesteld als aan/uit. Als ik nu de HiSense specifieke thermostaat aansluit doet deze niets. Dus er is duidelijk iets aangepast...

Maar werken doet het nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
GVR schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:08:
Jarenlang de slimme bedrade thermostaat gebruikt. Vandaag merkte ik ineens op dat het display niets liet zien wanneer ik op de knop drukte. Toen was er nog geen lege batterij melding in de app te zien. Op dat moment merkte ik ook dat de verwarming niet meer aanging, de thermostaat stuurt de ketel blijkbaar niet meer aan, wellicht toch lege batterijen dus dacht ik.

Batterijen vervangen door nieuwe (Panasonic AAA LR03) maar geen effect. Daarna vervangen door nieuwe duracel AAA LR03, maar de melding lage batterijspanning blijft en de verwarming gaat niet aan.

Nu maar een support chat met tado gestart en wachten op reactie van een medewerker. Zou die thermostaat nu echt ineens kapot zijn gegaan?

Ketel slaat niet aan maar in app is te zien dat ruimte woonkamer voor 100% verwarmd wordt.
@GVR
Misschien is het batterijvak stuk gedaan, is bij mij ook een paar weken geleden gebeurd.
Kijk even terug in de posts voor de uitleg... edit:post op zaterdag 26 oktober

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
aran schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:26:
[...]

Dank je wel. Dat klinkt inderdaad als een logische verklaring. Ik heb de klemmen inderdaad anders aangesloten op de tado. Op de no en com, zoals voor de relais nodig is. Dat zijn klemmen 1 en 3 vanaf links bekeken (in het grote blok). Als ik de tado warmte laat vragen hoor ik ook duidelijk de relais klikken.

De warmtepomp is het het menu ingesteld als aan/uit. Als ik nu de HiSense specifieke thermostaat aansluit doet deze niets. Dus er is duidelijk iets aangepast...

Maar werken doet het nog niet...
@aran
Dan zit het op de warmtepomp niet goed aangesloten, of er moet nog ergens een doorverbinding in, om de wp te vertellen dat het met aan/uit moet werken.
Je Tado gedeelte is in orde.

Als je op de warmtepomp met een kort draadje een doorverbinding maakt op de klemmen, gaat ie dan wel lopen? Zo ja, dan heb je ergens een draadbreuk zitten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
just4testing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:13:
[...]

@dennisdew16
Hoe heb je die temperatuurmeting op de aanvoer en retour gemaakt ?
Ik gebruik daar nu zo een simpele tuya ruimtetemperatuurmeter voor, maar die meet lucht-temperatuur.
Dat levert een vertraging op in de meting.
Ik heb twee sensoren (ds18b20) doormiddel van een 3d geprinte beugel op de leidingen bevestigd. Dit aangesloten op een wemos d1 bordje met esphome. Hiermee kan ik de waarden ook uitlezen in home assistant. Werkt uit de kunst. Mogelijk dat er wel een kleine afwijking in de temperatuur zit maar beter gaat het niet worden denk ik, zeker niet voor deze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

just4testing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:55:
[...]

@GVR
Misschien is het batterijvak stuk gedaan, is bij mij ook een paar weken geleden gebeurd.
Kijk even terug in de posts voor de uitleg... edit:post op zaterdag 26 oktober
Dank voor je reply! (om sneller terug te vinden: just4testing in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2") Aan de buitenkant lijken alle batterijen nog goed contact te maken, maar ik ga de thermostaat zeker even openmaken om dat te controleren. Slim opgelost met die blokjes lego overigens :)

Heb gisteren ook met support contact gehad en foto's op moeten sturen. Nu wachten op analyse door het support team.

Edit: allemaal nog intact bij mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czYak6-iLf4qAcmYmOksy3lPjz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEkPLrMOj0YOUctnzgMwVlBp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door GVR op 10-11-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
GVR schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:26:
[...]

Dank voor je reply! (om sneller terug te vinden: just4testing in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2") Aan de buitenkant lijken alle batterijen nog goed contact te maken, maar ik ga de thermostaat zeker even openmaken om dat te controleren. Slim opgelost met die blokjes lego overigens :)

Heb gisteren ook met support contact gehad en foto's op moeten sturen. Nu wachten op analyse door het support team.

Edit: allemaal nog intact bij mij

[Afbeelding]
Wat me bij mijn thermostaat opviel, is dat de rode draad (+) aan een contact met een lipje zit gesoldeerd.
De zwarte draad (-) zit aan een plat contact.

Dat is bij jouw thermostaat het zelfde.

Dit heb ik nog nooit eerder zo gezien, zelfs bij het goedkoopste kinderspeelgoed zit dat andersom.
Het verende gedeelte zit ALTIJD aan de (-)

Volgens mij geeft dit een grote kans op contact problemen.
Het lukte mij bijvoorbeeld niet om de thermostaat met Ikea ladda's aan de gang te krijgen.
Die maakten gewoon niet goed genoeg contact.

Edit: zie ik op het contact links-onder op je foto een beetje oxidatie? ==> WD40

[ Voor 3% gewijzigd door just4testing op 10-11-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
just4testing schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:05:
[...]

@aran
Dan zit het op de warmtepomp niet goed aangesloten, of er moet nog ergens een doorverbinding in, om de wp te vertellen dat het met aan/uit moet werken.
Je Tado gedeelte is in orde.

Als je op de warmtepomp met een kort draadje een doorverbinding maakt op de klemmen, gaat ie dan wel lopen? Zo ja, dan heb je ergens een draadbreuk zitten....
Dank je wel. Jouw input bracht me wederom terug tot de vraag of ik in de warmtepomp geen andere klemmen dien te gebruiken. Dat heb ik eerder onderzocht en toen vertelde de hulplijn dat het dezelfde klemmen waren. Dat blijkt niet. Handleiding binnen-unit van de warmtepomp bevestigt dat ik in de unit de bedrading moet wijzigen.

Dat zal de oplossing zijn. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
aran schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:26:
[...]

Dank je wel. Jouw input bracht me wederom terug tot de vraag of ik in de warmtepomp geen andere klemmen dien te gebruiken. Dat heb ik eerder onderzocht en toen vertelde de hulplijn dat het dezelfde klemmen waren. Dat blijkt niet. Handleiding binnen-unit van de warmtepomp bevestigt dat ik in de unit de bedrading moet wijzigen.

Dat zal de oplossing zijn. Dank!
Ik heb niet altijd gelijk, maar wel irritant vaak..... O-)

Maar is er niet een betere manier te vinden om de WP te sturen, aan/uit is gewoon een slecht systeem.
Dat kan alleen nog een beetje werken als de weersafhankelijke regeling van de WP nog actief is.

[ Voor 15% gewijzigd door just4testing op 10-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
aran schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:18:
Hallo allemaal,

Hier al lange tijd tado-gebruiker. We zijn kortgeleden overgestapt op een warmtepomp. Voorheen hadden we een Intergas Compakt.

De warmtepomp is van HiSense en kan werken via aan/uit. Hoewel hij standaard wordt afgeleverd met een eigen thermostaat.

In de het tweakers HiSense topic is ook te lezen dat er een gebruiker is die middels aan/uit de Tado werkend heeft (door installateur aangesloten).

Nu wil ik ook graag mijn Tado een extra leven geven met de warmtepomp. Ik heb via de Pro-app de warmtepomp al in aan/uit kunnen zetten maar dit lijkt niet genoeg. het werkt nog niet. De warmtepomp kan niet communiceren en geeft een foutmelding. In de pro-app zie ik nog steeds de Intergas ingesteld maar dan via aan/uit. Ik vermoed dat er meer aanpassingen veranderd moeten worden dan enkel aan/uit/ Wie kan me helpen?

Moet je niet beiden aangesloten houden? Bij mijn Midea warmtepomp kan je hem aan laten sturen door de Midea controller, of instellen dat die naar een aan/uit contact kijkt. Maar in dat geval moet de Midea controller nog steeds aangesloten blijven aangezien daar nog allerlei instellingen door gedaan kunnen worden.
Overigens kan een TADO zover ik weet ook gewoon 230v contacten schakelen, alleen is de vraag of de bedrading dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

just4testing schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:06:
[...]

Wat me bij mijn thermostaat opviel, is dat de rode draad (+) aan een contact met een lipje zit gesoldeerd.
De zwarte draad (-) zit aan een plat contact.

Dat is bij jouw thermostaat het zelfde.

Dit heb ik nog nooit eerder zo gezien, zelfs bij het goedkoopste kinderspeelgoed zit dat andersom.
Het verende gedeelte zit ALTIJD aan de (-)

Volgens mij geeft dit een grote kans op contact problemen.
Het lukte mij bijvoorbeeld niet om de thermostaat met Ikea ladda's aan de gang te krijgen.
Die maakten gewoon niet goed genoeg contact.

Edit: zie ik op het contact links-onder op je foto een beetje oxidatie? ==> WD40
Ja je moet de batterijen ook onnatuurlijk precies andersom erin doen, veel gemaakte fout las ik al op het tado forum, dus dubbel check. Geen oxidatie bij de contacten, batterijen maken alledrie goed contact. Ik hoor zelfs een relais schakelen als de batterijen erin zitten. Soms laat de thermostaat wel "Hi" zien maar voor de rest blijft hij dood. Voor nu maar even via aan/uit de ketel aan 't werk gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
ErnstvV schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:33:
[...]

Overigens kan een TADO zover ik weet ook gewoon 230v contacten schakelen, alleen is de vraag of de bedrading dat kan.
Dat is bedoeld om bv een klep voor een vloerverwarming te schakelen, je moet daar ZEKER NIET rechtreeks de voedingspanning van een warmtepomp mee schakelen!!!!
Warmtepompen en airconditioningen kunnen daar slecht tegen, en het Tado relais kan daar helemaal niet tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
just4testing schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:44:
[...]

Dat is bedoeld om bv een klep voor een vloerverwarming te schakelen, je moet daar ZEKER NIET rechtreeks de voedingspanning van een warmtepomp mee schakelen!!!!
Warmtepompen en airconditioningen kunnen daar slecht tegen, en het Tado relais kan daar helemaal niet tegen.
Nee zeker niet doen, maar warmtepompen die een 230v thermostaatinput hebben kan je er wel mee aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
just4testing schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:50:
[...]

Ik heb niet altijd gelijk, maar wel irritant vaak..... O-)

Maar is er niet een betere manier te vinden om de WP te sturen, aan/uit is gewoon een slecht systeem.
Dat kan alleen nog een beetje werken als de weersafhankelijke regeling van de WP nog actief is.
Ach. De warmtepomp verwarmt vloerverwarming. Via stooklijn tussen 30 en 45 graden. De stooklijn is inderdaad weersafhankelijk. Dus aan/uit zal inderdaad zijn nadelen hebben maar zal ook meevallen denk ik.

Nu kan ik in ieder geval op afstand schakelen en via Tibber in gunstige uren stoken.

Welke andere manieren zijn er meer? (Warmtepomp ondersteunt geen OpenTherm)

@ErnstvV misschien kan ik inderdaad beiden aangesloten houden. Nu niet gedaan. Overigens heeft de warmtepomp zelf ook een uitgebreide controller op de binnenunit waarin van alles ingesteld kan worden en die tevens dient als hoofdcontroller. Prima zo, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
aran schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:30:
[...]

Ach. De warmtepomp verwarmt vloerverwarming. Via stooklijn tussen 30 en 45 graden. De stooklijn is inderdaad weersafhankelijk. Dus aan/uit zal inderdaad zijn nadelen hebben maar zal ook meevallen denk ik.

Nu kan ik in ieder geval op afstand schakelen en via Tibber in gunstige uren stoken.

Welke andere manieren zijn er meer? (Warmtepomp ondersteunt geen OpenTherm)
@aran Als de stooklijn nog werkt, dan is het helemaal goed, wil de warmtepomp toch zo lang mogelijke cycli laten draaien.
En je hebt nu de zones verwarming van Tado.

Als je HiSense-warmtepomp compatibel is met platforms zoals Google Assistant of Amazon Alexa, kun je deze apparaten aan die platforms koppelen en vervolgens integreren met Home Assistant of OpenHAB via de relevante integraties.

Sommige HiSense-producten kunnen via een API worden bediend. Als je toegang hebt tot de API-documentatie van jouw apparaat, kun je zelf een integratie maken door het configureren van de RESTful API- of Command-line Sensor componenten in Home Assistant.

Dit laatste heb ik niet zelf verzonnen, maar komt van deepai.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
just4testing schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:25:
[...]

@aran Als de stooklijn nog werkt, dan is het helemaal goed, wil de warmtepomp toch zo lang mogelijke cycli laten draaien.
En je hebt nu de zones verwarming van Tado.

Als je HiSense-warmtepomp compatibel is met platforms zoals Google Assistant of Amazon Alexa, kun je deze apparaten aan die platforms koppelen en vervolgens integreren met Home Assistant of OpenHAB via de relevante integraties.

Sommige HiSense-producten kunnen via een API worden bediend. Als je toegang hebt tot de API-documentatie van jouw apparaat, kun je zelf een integratie maken door het configureren van de RESTful API- of Command-line Sensor componenten in Home Assistant.

Dit laatste heb ik niet zelf verzonnen, maar komt van deepai.org
Ah zo.
Deze WP is niet aangesloten op smart home. Verder helemaal off-line dus, vandaar wens tado te hergebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Mijn defecte thermostaat is volgens Tado niet op afstand te repareren, viel buiten garantie, dus ik heb een vervangend exemplaar besteld.

Voor wie nog interesse heeft in een kortingscode voor de Tado webshop:

GVR in "Meld hier uw kortingscodes/coupons V2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 20:44
Sinds enige tijd heb ik tado in mijn nieuwe woning. Ik heb dit direct vanaf het moment dat ik de woning heb betrokken de thermostaat van Tado, op een later moment heb ik de radiatorknoppen toegevoegd. Ik heb in mijn woning ook direct vloerverwarming laten leggen, hieraan zit nog een "domme" radiatorknop.

Nou heb ik de laatste tijd enorm veel last van het feit dat de Tado + CV enorm op hol slaan, waarbij de enige oplossing zowel de CV als de draadloze ontvanger langere tijd stroomloos te maken. Mijn vloerverwarming had de woonkamer namelijk al opgewarmd van 19,5 naar 22,5 graden! Zie onderstaande afbeelding uit mijn homewizard P1 meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IK6dGVuVe8tIopXISIJZJ0_r3AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeWAAbXdNdsumn4cHS2b8SqD.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat hier speelt? Hoewel ik de Tado opentherm volgens de instructie heb aangesloten hoor ik de draadloze ontvanger ook continu tikken.

Mijn CV is een Remeha Calenta 40c

Overigens heb ik ook sowieso het idee dat mijn verbruik "enorm" is. Ik heb echter geen historie van de vorige eigenaar. Voor een woning met vloer, dak, muur isolatie + dubbel glas had ik geen 50m3 per week verwacht. Ik verwarm vrijwel enkel de woonkamer en sporadisch een kamer.

[ Voor 6% gewijzigd door ExilaaHH op 11-11-2024 21:26 . Reden: Plaatje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 13:03
Dat is inderdaad wel flink zeg, ik had ook wat issues met tado, en dat hebben ze bij de tado support opgelost. Ik meen iets anti pendel tijd of minimaal aanvraag temperatuur. Op een of andere manier werkt tado niet altijd even lekker met vloerverwarming en een mengverdeler. Zou daar beginnen, maar dit is wel belachelijk veel voor de woning die je omschrijft.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• just4testing
ExilaaHH schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:25:
Sinds enige tijd heb ik tado in mijn nieuwe woning. Ik heb dit direct vanaf het moment dat ik de woning heb betrokken de thermostaat van Tado, op een later moment heb ik de radiatorknoppen toegevoegd. Ik heb in mijn woning ook direct vloerverwarming laten leggen, hieraan zit nog een "domme" radiatorknop.

Nou heb ik de laatste tijd enorm veel last van het feit dat de Tado + CV enorm op hol slaan, waarbij de enige oplossing zowel de CV als de draadloze ontvanger langere tijd stroomloos te maken. Mijn vloerverwarming had de woonkamer namelijk al opgewarmd van 19,5 naar 22,5 graden! Zie onderstaande afbeelding uit mijn homewizard P1 meter:

[Afbeelding]

Iemand enig idee wat hier speelt? Hoewel ik de Tado opentherm volgens de instructie heb aangesloten hoor ik de draadloze ontvanger ook continu tikken.

Mijn CV is een Remeha Calenta 40c

Overigens heb ik ook sowieso het idee dat mijn verbruik "enorm" is. Ik heb echter geen historie van de vorige eigenaar. Voor een woning met vloer, dak, muur isolatie + dubbel glas had ik geen 50m3 per week verwacht. Ik verwarm vrijwel enkel de woonkamer en sporadisch een kamer.
@ExilaaHH
Er missen nog wel veel details in je verhaal, maar ik zie een aantal mogelijke problemen:
1) De domme thermostaat knop op je vloerverwarming is waarschijnlijk een knop die de watertemperatuur meet, en is een bescherming tegen te hoge watertemperatuur.
Als 1 van de radiatorknoppen warmte " vraagt" blijft de woonkamer gewoon mee verwarmen.
Dit zou je kunnen zien in de Tado app.

2) als de draadloze ontvanger tikt, zit die waarschijnlijk als aan/uit aangesloten ipv opentherm. Dat is gewoonweg fout. De ketel gaat dan altijd volle kracht, wat heel veel gas kost.

3) Als de remeha wel met opentherm is aangesloten, en hij ziet geen communicatie, dan gaat ie mogelijk op gemiddelde kracht staan branden. Dat doet mijn Tzerra Ace Matic namelijk wel.
Het is beter om de Tado woonkamer thermostaat met een draad aan te sluiten op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 20:44
just4testing schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:58:
[...]

@ExilaaHH
Er missen nog wel veel details in je verhaal, maar ik zie een aantal mogelijke problemen:
1) De domme thermostaat knop op je vloerverwarming is waarschijnlijk een knop die de watertemperatuur meet, en is een bescherming tegen te hoge watertemperatuur.
Als 1 van de radiatorknoppen warmte " vraagt" blijft de woonkamer gewoon mee verwarmen.
Dit zou je kunnen zien in de Tado app.

2) als de draadloze ontvanger tikt, zit die waarschijnlijk als aan/uit aangesloten ipv opentherm. Dat is gewoonweg fout. De ketel gaat dan altijd volle kracht, wat heel veel gas kost.

3) Als de remeha wel met opentherm is aangesloten, en hij ziet geen communicatie, dan gaat ie mogelijk op gemiddelde kracht staan branden. Dat doet mijn Tzerra Ace Matic namelijk wel.
Het is beter om de Tado woonkamer thermostaat met een draad aan te sluiten op de ketel.
Ik begrijp dat er mogelijk belangrijke details ontbreken! Ik ben zelf niet thuis in deze materie waardoor het gemakkelijk is om details te missen.

Als je kijkt naar de afbeelding, waarop je zo'n enorme piek ziet, dan heb ik zelfs alles op vorstbescherming staan. Desondanks blijft hij dus enorm pompen.

Uiteindelijk heb ik voor de Opentherm installatie de handleiding gevolgd vanuit Tado zelf. Ik zie niet heel veel wat daar mis kan gaan. Er zijn letterlijk twee draden. Zou dit alsnog mis kunnen gaan? Zo zitten de draden aangesloten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O7v7fhd2cW06Msmmzoh2Za0tX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M3ausEdrawidqqsk33qoamjt.png?f=fotoalbum_large

@g00gle wat het extra zuur maakt is mijn veel te dure contract. Ik dacht even zekerheid te pakken met een 3 jarig abonnement in onzekere tijden. Maar de hoge prijzen maken mijn leven onzeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
@ExilaaHH
Je hebt een calenta 40 kilowatt ketel, als de isolatie zo goed is als je zegt, dan zou een 24 kw ook ruim groot genoeg zijn.
Toch effe op de tado app checken waarom je gasverbruik rond 15:30 uur plotseling veel minder werdt.
Je electra verbruik zit met 800 watt continue over de dag ook best wel hoog.

De bedrading van de ketel lijkt wel in orde, ik heb echter geen ervaring met de draadloze ketelsturing.
Mogelijk helpt het om de Tado bridge midden in je huis te plaatsen, voor optimale draadloze verbindingen.

Als dit niet helpt, dan kan ik je niet verder helpen. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
@tado Is het mogelijk om de Tado thermostaat v3 om te zetten van PID naar hysterese regeling? En dan bij voorkeur met instelbare hysterese.

Ik zou hem graag in willen zetten om mijn warmtepomp te schakelen. Maar daarvoor moet hij vooral niet zelf teveel nadenken en zich gedragen als een “domme” aan/uit thermostaat.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 19:11

MrScratch

I am rubber, you are glue

nMad schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:14:
@tado Is het mogelijk om de Tado thermostaat v3 om te zetten van PID naar hysterese regeling? En dan bij voorkeur met instelbare hysterese.

Ik zou hem graag in willen zetten om mijn warmtepomp te schakelen. Maar daarvoor moet hij vooral niet zelf teveel nadenken en zich gedragen als een “domme” aan/uit thermostaat.
Voor zover ik weet niet mogelijk. Ik doe nu met Home Assistant het werk voor Tado en knal de doeltemperatuur naar +1 of -1 graad. Dan gaat hij zich gedragen als een hysterese thermostaat. Als hij over de bovengrens voor de hysterese gaat, dan zet HA hem op doeltemperatuur -1 graad. Als hij onder de ondergrens komt, dan doeltemperatuur +1 graad. Dat werkt, maar is natuurlijk niet echt dummy-proof. Maar dit is de enige manier om Tado te laten samenwerken met mijn warmtepomp.

Als ik nu zou moeten kiezen voor een systeem, zou ik Netatmo nemen. Die is wel te regelen met instelbare hysterese. Het is dat ik al Tado had toen ik nog een CV-ketel had, anders had ik dit nooit gehouden icm een warmtepomp.

Net als met koelen met met een warmtepomp. Kan Tado ook al niet. Dus dan doe ik eigenlijk iets soortgelijks. Zet ik alle radiatorknoppen op +25 doeltemperatuur en ook de thermostaat op doeltemperatuur 25 graden om warmtevraag (dus koeltevraag eigenlijk) te generen. Home Assistant houdt alles in de gaten en grijpt in als doeltemperatuur gehaald wordt.

Het is eigenlijk om te huilen dat het zo moet, maar Tado lijkt te weigeren om aan deze klantvraag te voldoen. Geen idee waarom eigenlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door MrScratch op 12-11-2024 10:21 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
MrScratch schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:25:
[...]

Voor zover ik weet niet mogelijk. Ik doe nu met Home Assistant het werk voor Tado en knal de doeltemperatuur naar +1 of -1 graad. Dan gaat hij zich gedragen als een hysterese thermostaat. Als hij over de bovengrens voor de hysterese gaat, dan zet HA hem op doeltemperatuur -1 graad. Als hij onder de ondergrens komt, dan doeltemperatuur +1 graad. Dat werkt, maar is natuurlijk niet echt dummy-proof. Maar dit is de enige manier om Tado te laten samenwerken met mijn warmtepomp.

Als ik nu zou moeten kiezen voor een systeem, zou ik Netatmo nemen. Die is wel te regelen met instelbare hysterese. Het is dat ik al Tado had toen ik nog een CV-ketel had, anders had ik dit nooit gehouden icm een warmtepomp.
Erg jammer als dit waar is. Dan kan ik mijn Tado thermostaat weg doen terwijl deze verder nog prima functioneert..

@tado graag jullie reactie. Nu ik op jullie eigen forum kijk zie ik dat hier al jaren om wordt gevraagd. Waarom kiezen jullie er voor om doelbewust jullie product ongeschikt te maken voor warmtepomp aansturing?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:15

amphora

Websites & Fotografie

nMad schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
[...]

Erg jammer als dit waar is. Dan kan ik mijn Tado thermostaat weg doen terwijl deze verder nog prima functioneert..

@tado graag jullie reactie. Nu ik op jullie eigen forum kijk zie ik dat hier al jaren om wordt gevraagd. Waarom kiezen jullie er voor om doelbewust jullie product ongeschikt te maken voor warmtepomp aansturing?
Ze krijgen niet eens vroege start goed werkend joh :+
Heel eerlijk heb ik geen hoge pet op van de development afdeling. Weinig nieuwe functies die er echt toe doen maar wel premium prijzen vragen. En nu met de tado X hoef je denk ik helemaal geen innovaties in het oude platform meer te verwachten.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
MrScratch schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:25:
[...]

Net als met koelen met met een warmtepomp. Kan Tado ook al niet. Dus dan doe ik eigenlijk iets soortgelijks. Zet ik alle radiatorknoppen op +25 doeltemperatuur en ook de thermostaat op doeltemperatuur 25 graden om warmtevraag (dus koeltevraag eigenlijk) te generen. Home Assistant houdt alles in de gaten en grijpt in als doeltemperatuur gehaald wordt.

Het is eigenlijk om te huilen dat het zo moet, maar Tado lijkt te weigeren om aan deze klantvraag te voldoen. Geen idee waarom eigenlijk.
Als je al HA hebt draaien, is het dan niet beter om met een zigbee of wifi relais de WP te sturen?
Je kan in HA de precentages warmtevraag per radiatorknop/kamerthermostaat ophalen, en dan besluiten of de WP aan moet, of niet.
Met koeling is het iets lastiger, je moet dan het percentage warmtevraag van 100 aftrekken.

Met Zigbee raamsenoren is het dan ook mogelijk om een perfecte 'open window ' detectie te doen, en niet voor de mussen te weetwellen..

[ Voor 3% gewijzigd door just4testing op 12-11-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 19:11

MrScratch

I am rubber, you are glue

just4testing schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:51:
[...]

Als je al HA hebt draaien, is het dan niet beter om met een zigbee of wifi relais de WP te sturen?
Je kan in HA de precentages warmtevraag per radiatorknop/kamerthermostaat ophalen, en dan besluiten of de WP aan moet, of niet.
Met koeling is het iets lastiger, je moet dan het percentage warmtevraag van 100 aftrekken...
Met het risico om off-topic te zijn, maar inderdaad.

Ik heb deze situatie overwogen, maar dan maak je je hele verwarming afhankelijk van Home Assistant. Ik snap (een beetje) hoe dat werkt, maar anderen niet. Nu met Tado werkt het evengoed nog, zelfs al valt HA uit. Enige is dat dan rond het setpoint Tado gaat moduleren en dus de warmtepomp steeds aan en uit wordt gezet. Dat is niet goed voor de levensduur van de buitenunit, maar tenminste werkt het nog steeds in een geval van storing.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• just4testing
MrScratch schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:25:
[...]

Met het risico om off-topic te zijn, maar inderdaad.

Ik heb deze situatie overwogen, maar dan maak je je hele verwarming afhankelijk van Home Assistant. Ik snap (een beetje) hoe dat werkt, maar anderen niet. Nu met Tado werkt het evengoed nog, zelfs al valt HA uit. Enige is dat dan rond het setpoint Tado gaat moduleren en dus de warmtepomp steeds aan en uit wordt gezet. Dat is niet goed voor de levensduur van de buitenunit, maar tenminste werkt het nog steeds in een geval van storing.
Met een simpele 3-polige schakelaar kan je kiezen tussen Tado en HA.
Ik zie hier wel een uitdaging, we blijven Tweakers, toch ? :9

Edit: bij nader inzien, werkt het koelen met de radiatorknoppen niet zoals ik eerder suggereerde. Die zitten dicht bij te hoge temperatuur.
Sorry !

Edit2: @tado
Dit is eigenlijk best makkelijk toe te voegen: een extra HVAC Mode die de radiatorknoppen precies omgekeerd laat functioneren.

[ Voor 20% gewijzigd door just4testing op 12-11-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb een Tado X en Weheat BlackBird warmtepomp. De warmtepomp heeft slechte prestaties in vergelijking met anderen. Waarschijnlijk komt dit door de Tado, zoals sommigen in onderstaand topic suggereren.

iApp in "Weheat warmtepompen"

Vraag. Naast de aanvoer temperatuur en een schema, kan ik verder niets instellen in de Tado app. Klopt dat, of mis ik iets?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• just4testing
iApp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:51:
Ik heb een Tado X en Weheat BlackBird warmtepomp. De warmtepomp heeft slechte prestaties in vergelijking met anderen. Waarschijnlijk komt dit door de Tado, zoals sommigen in onderstaand topic suggereren.

iApp in "Weheat warmtepompen"

Vraag. Naast de aanvoer temperatuur en een schema, kan ik verder niets instellen in de Tado app. Klopt dat, of mis ik iets?
Het is best lastig met warmtepompen:
Hoe groter het verschil tussen de lucht temperatuur en de watertemperatuur, hoe slechter het rendement.
Probeer de watertemperatuur zo in te stellen, dat je huis net warm blijft.
En ga er niet aan zitten rommelen, gewoon rekening mee houden dat het 6 uur duurt voor je huis 1 graad warmer is.
En probeer te anticiperen, bouw een warmtebuffer op in je huis, om de koudste paar uur in de ochtend te overbruggen.
Wat je vroeger met een cv-ketel deed: ik heb het koud, effe de thermostaat een paar graden omhoog..
Dat gedrag moet je helemaal loslaten. Precies genoeg, met zo weinig mogelijk variatie is het beste.

[ Voor 9% gewijzigd door just4testing op 12-11-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 13:59
Ik heb nu Netatmo met 6 radiatorknoppen maar word helemaal gek van de batterijen van die knoppen en als een batterij leeg is dan gaat de radiator AAN als er ergens in het huis een warmte-vraag is.
Nu overweeg ik een overstap naar Tado maar is dan de X de way-to-go ?
Ik heb stadsverwarming en verder 6 radiatorknoppen die ik ook wil vervangen.
Er is geen pakket met direct 6 knoppen voor zover ik zie.
Pagina: 1 ... 59 ... 65 Laatste