Lijkt mogelijks op een suboptimale instelling van Tado waarbij die de snelheid van reactie van je systeem (ketel plus huis) onderschat, en dus te vroeg inschakelt. Of de watertemperatuur van je ketel staat te hoog. 't lijkt iig op een slechte afstemming op elkaar...
Ander topic: er is her en der sprake van 'upgrade' aanbiedingen voor bestaande klanten, waarbij die via de nieuwsbrief zouden voorzien worden.
Ik heb nog niks ontvangen... Iemand hier wel? (en moest je die niet willen gebruiken, valt die code evt te delen?)
Ik heb nog niks ontvangen... Iemand hier wel? (en moest je die niet willen gebruiken, valt die code evt te delen?)
Staat er een schema aan, en staat de optie vroege start aan?Hetisookwat schreef op zondag 29 september 2024 @ 02:15:toon volledige bericht
Nieuwe kou, nieuwe kansen. Slaap nu ivm een verbouwing boven even op zolder waar ook de ketel hangt.
Ik word gek van die TADO inmiddels. De thermostaat geeft GEEN warmtevraag aan maar toch pendelt de ketel elke 5 minuten aan/uit als beneden de temperatuur nabij de “gewenste” temepratuur komt. Om te testen heb ik de temperatuur naar 14 gezet en inderdaad: hij schakelt niet meer aan.
Hoe komt het dat de tado geen warmtevraag registreert maar de ketel wel aanschakelt? Ook in Home Assistant zie ik een constante 0% vraag maar wel mijn gasverbruik oplopen.
Ik heb de confortstand van de kachel uitstaan, en het is daadwerkelijk een verwarmingsvraag (Intergas Kompakt HRE 28/24, stand “5” met een warmtevraag van 40 graden als hij aanschiet).
Iemand tips?
EDIT Ter controle heb ik alle andere verwarmingen ook nagekeken: nergens vraag.
Standaard 20.0, geen vroege start.Titus schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:35:
[...]
Staat er een schema aan, en staat de optie vroege start aan?
CV ketel of warmtenet?moca007 schreef op maandag 30 september 2024 @ 02:04:
Hallo,
Weet iemand of een Tado werkt met een Honeywell RF systeem? Ons nieuwe woning wordt geleverd met Honeywell draadloos thermostaat, werkt op batterijen en geeft het signaal door via RF naar de klep voor de vloer verwarming. [Afbeelding]
Want als je een CV ketel hebt, dan communiceert die niet alleen met de klep van de vloerverwarming, maar ook met de CV ketel
Ik heb voor de koudere maanden maar weer eens auto-assist aangezet (en abonnement dus geactiveerd) en nu viel mij ineens een (nieuwe?) instelling 'Aanvoertemperatuur Optimalisatie' op. Is dat inderdaad iets nieuws? En heeft iemand daar al beetje mee zitten spelen en zinvolle ervaringen om te delen? De omschrijving in de app klinkt interessant.
[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 30-09-2024 15:21 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Zag het gisteren ook in de app. Tado beschrijft het zelf als volgt:amphora schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:20:
Ik heb voor de koudere maanden maar weer eens auto-assist aangezet (en abonnement dus geactiveerd) en nu viel mij ineens een (nieuwe?) instelling 'Aanvoertemperatuur Optimalisatie' op. Is dat inderdaad iets nieuws? En heeft iemand daar al beetje mee zitten spelen en zinvolle ervaringen om te delen? De omschrijving in de app klinkt interessant.
Geen idee wat het kan, want ik wordt hier niet wijzer van.Wat is Aanvoertemperatuur Optimalisatie?toon volledige bericht
Geschreven door tado°
Meer dan een week geleden bijgewerkt
Aanvoertemperatuur Optimalisatie is een feature in de tado° app waarmee je de temperatuur van het water dat door je verwarmingssysteem stroomt kunt beheren.
Met Aanvoertemperatuur Optimalisatie verwarm je je centrale verwarmingsketel (of andere warmtebron) nooit naar een hogere temperatuur dan je daadwerkelijk nodig hebt. Zelfs wanneer je je huis op een gematigde temperatuur verwarmt, kan het voorkomen dat je onnodig verwarmt met de verwarmingsketel wanneer de aanvoertemperatuur te hoog is afgesteld. Met het instellen van een maximale aanvoertemperatuur, kun je ervoor zorgen dat je aanvoertemperatuur hoog genoeg is om je huis tot de perfecte temperatuur te verwarmen, maar niet hoger.
Hoe werkt Geautomatiseerde optimalisatie?
Auto-Assist gebruikers hebben toegang tot een geavanceerde instelling binnen Aanvoertemperatuur Optimalisatie, met de naam Geautomatiseerde optimalisatie, die de maximale aanvoertemperatuur op basis van de huidige weersomstandigheden in je omgeving aanpast. Je hoeft alleen maar Geautomatiseerde optimalisatie op het scherm Aanvoertemperatuur Optimalisatie in te schakelen en je warmtebron volgt de berekende optimale aanvoertemperatuur van je huis, zelfs als het op basis van de buitentemperatuur fluctueert.
Geautomatiseerde optimalisatie heeft geen invloed op de temperatuur die je in je huis instelt, maar de energiebesparingen kunnen aanzienlijk zijn. Je kunt de besparingen van Geautomatiseerde optimalisatie op elk moment bekijken in het Energiebesparingsrapport in Energy IQ.
Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!
Bijzonder dat je de functie nog hebt, ik had contact met Tado daarover omdat ik constant een foutmelding kreeg wanneer ik dit probeerde in te stellen en kreeg terug dat de functie tijdelijk teruggedraaid is en bij mij is deze optie ook daadwerkelijk verdwenen.
Our developers are still working on this issue and a permanent fix will be provided in the future. For now, the feature has been rolled back and I will forward your case to another department so that the maximum flow temperature can be applied manually by our engineers.
[ Voor 5% gewijzigd door Kalua op 30-09-2024 15:36 ]
Dat werd wel tijd dat ze daar wat aan gedaan hebben, ik heb me enorm gestoord aan het feit dat TADO gewoon 60 graden watertemperatuur aan mijn ketel vroeg om de werkkamer op te warmen terwijl de kamer dusdanig snel op temperatuur komt dat die nu met 35 graden prima warm te maken is.
Ik moest handmatig op de ketel de maximale temperatuur begrenzen, zelfs naar een jaar had die nog niet geleerd dat het allemaal niet zo heet hoeft.
Ik moest handmatig op de ketel de maximale temperatuur begrenzen, zelfs naar een jaar had die nog niet geleerd dat het allemaal niet zo heet hoeft.
Warmte net.H. Lal schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:00:
[...]
CV ketel of warmtenet?
Want als je een CV ketel hebt, dan communiceert die niet alleen met de klep van de vloerverwarming, maar ook met de CV ketel
Hoe zit het met de verwarmingen met de rest van het huis?
Ikzelf zit ook een een warmtenet.
- op de hoofdklep heb ik de draadloze ontvanger van de Tado op aangesloten. (Bij de afleverset)
- Deze gaat open bij elke warmtevraag in huis en sluit als aan de warmtevraag voldaan is.
- Op de toevoer van de vloerverwarmingsverdeler heb ik een thermostaatkraan met een tado radiatorknop erop geplaatst
- De draadloze Tado thermostaat in de woonkamer stuurt die knop aan
- in elke ruimte boven heb ik op de radiatoren een tado knop geplaatst
Boven heb ik radiatoren met simpel draai knop. Ik denk dat de thermostaat in de woonkamer alles bediend en als de radiatoren open staan boven de warmte naar boven gaat.H. Lal schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:53:
[...]
Hoe zit het met de verwarmingen met de rest van het huis?
Ikzelf zit ook een een warmtenet.Werkt goed en efficiënt
- op de hoofdklep heb ik de draadloze ontvanger van de Tado op aangesloten. (Bij de afleverset)
- Deze gaat open bij elke warmtevraag in huis en sluit als aan de warmtevraag voldaan is.
- Op de toevoer van de vloerverwarmingsverdeler heb ik een thermostaatkraan met een tado radiatorknop erop geplaatst
- De draadloze Tado thermostaat in de woonkamer stuurt die knop aan
- in elke ruimte boven heb ik op de radiatoren een tado knop geplaatst
Kan ik 2 tado thermostaten aansluiten op 1 daadloze ontvanger?
M.a.w. de huidige thermostaat hangt nu bij ons op het kantoor (beneden hebben we een pelletkachel), nu wil ik er voor de wintermaanden ook beneden 1 hebben om 'bij' te verwarmen.
Werken deze 2 samen of kan er maar 1 thermostaat per systeem?
M.a.w. de huidige thermostaat hangt nu bij ons op het kantoor (beneden hebben we een pelletkachel), nu wil ik er voor de wintermaanden ook beneden 1 hebben om 'bij' te verwarmen.
Werken deze 2 samen of kan er maar 1 thermostaat per systeem?
@Henkhuppelschot Volgens mij heb je maar 1 thermostaat nodig in je systeem om de ketel aan te kunnen sturen.
Ik denk dat je in jouw geval dan een draadloze temperatuursensor kunt ophangen. Ziet er hetzelfde uit als een thermostaat. De temperatuursensor stuurt via de thermostaat die je al hebt dan de ketel aan.
Je hebt beneden dan natuurlijk wel ook radiatorknoppen nodig (eventueel kan je ook die gebruiken ipv een losse temperatuursensor, maar is minder nauwkeurig)
Ik denk dat je in jouw geval dan een draadloze temperatuursensor kunt ophangen. Ziet er hetzelfde uit als een thermostaat. De temperatuursensor stuurt via de thermostaat die je al hebt dan de ketel aan.
Je hebt beneden dan natuurlijk wel ook radiatorknoppen nodig (eventueel kan je ook die gebruiken ipv een losse temperatuursensor, maar is minder nauwkeurig)
Kater? Eerst water, de rest komt later
Top, dan gaan we die 1 bestellenHaan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:06:
@Henkhuppelschot Volgens mij heb je maar 1 thermostaat nodig in je systeem om de ketel aan te kunnen sturen.
De knoppen weet ik niet of dat gaat werken, de radiatoren zijn vrij oud..
Dank je wel.
Zonder knoppen heeft een extra sensor weinig zin. De ruimtes zijn tenslotte niet onafhankelijk van elkaar te regelen.Henkhuppelschot schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:25:
[...]
Top, dan gaan we die 1 bestellen
De knoppen weet ik niet of dat gaat werken, de radiatoren zijn vrij oud..
Dank je wel.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Ik heb gisteren de Tado X geïnstalleerd, maar hij lijkt niet goed vast te klikken. Is dit 'by design' op deze manier of is er iets niet goed? Ik heb al hard proberen te drukken om hem alsnog vast te klikken, maar dat gaat echt niet.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/mLKxuyDM29aJoVP12BLtl4MG.gif?f=user_large)
PS. Ik vind het display zelf van ook echt héle matige kwaliteit... Een grote achteruitgang ten opzichte van hun vorige model.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/mLKxuyDM29aJoVP12BLtl4MG.gif?f=user_large)
PS. Ik vind het display zelf van ook echt héle matige kwaliteit... Een grote achteruitgang ten opzichte van hun vorige model.
Is het niet zo dan dat als ik de temperatuursensor beneden inschakel de verwarming uitschakelt als de temperatuur beneden heeft bereikt?amphora schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:29:
[...]
Zonder knoppen heeft een extra sensor weinig zin. De ruimtes zijn tenslotte niet onafhankelijk van elkaar te regelen.
Nu is het zo dat als wij beneden willen bijverwarmen (in de winter) dat wij dan de thermostaat boven aanzetten, aangezien dat een vrij kleine ruimte is wordt het daar zo warm en gaat de verwarming uit.
Boven moet wel een thermostaat/temperatuursensor hangen. Dat is mijn eerste werkplek.
Als de gewone/oude thermostaten/ temperatuur sensoren een richtlijn zijn: die hangen ook vrij losjesFabianNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:40:
Ik heb gisteren de Tado X geïnstalleerd, maar hij lijkt niet goed vast te klikken. Is dit 'by design' op deze manier of is er iets niet goed? Ik heb al hard proberen te drukken om hem alsnog vast te klikken, maar dat gaat echt niet.
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Klopt inderdaad. Maar de andere kamer zal nog steeds opwarmen want het is of alles aan of alles uit tenzij je andere radiatorkranen hebt. Dus dat wordt raampje open zetten als je de andere kamer wil verwarmen tenzij je graag in een sauna zit te werkenHenkhuppelschot schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:47:
[...]
Is het niet zo dan dat als ik de temperatuursensor beneden inschakel de verwarming uitschakelt als de temperatuur beneden heeft bereikt?
[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 01-10-2024 14:25 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/6vDl0i1UmC9QEYQ7F7UYUphz.png?f=user_large)
Zowel de app als de website hebben elke keer als je die opent (wat ik niet dagelijks doe) wel een update.. en die duurt altijd langer dan verwacht. Ondertussen zit je een poos te wachten tot je je thermostaat kan bijstellen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Viel mij inderdaad ook op. Was voorheen nooit zo. Best irritant.LordSinclair schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:55:
[Afbeelding]
Zowel de app als de website hebben elke keer als je die opent (wat ik niet dagelijks doe) wel een update.. en die duurt altijd langer dan verwacht. Ondertussen zit je een poos te wachten tot je je thermostaat kan bijstellen.
Ik heb dit probleem ook ... dacht al dat het mogelijk aan mijn exemplaar lag.FabianNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:40:
[Afbeelding]

We zijn een nieuwe CV-installatie aan het installeren icm vloerverwarming en enkele radiatoren. We komen van 1 gashaard, dus voor het eerst naar centrale verwarming. Nu ben ik aan het kijken hoe ik de CV wil aansturen. Tado ziet er erg mooi uit, maar ik lees ook enkele nadelen zoals hierboven beschreven over de Tado X termostaat.
Het idee is om 1 thermostaat op te hangen die de vloerverwarming regelt, waarbij het idee is dat deze als bijverwarming gebruikt wordt en dus wat betreft temperatuur weinig omhoog of omlaag zou gaan.
Op enkele radiatoren wil ik de slimme radiatorknoppen aansluiten. De knoppen van Tado X zien er super uit.
Nu is mijn vraag: kan ik ik de Tado X radiatorknoppen plus bijhorden bridge combineren met een thermostaat van een ander merk? Of moet alles van Tado X zijn?
Als ik op de website van Tado kijk dan lijkt het alsof de radiatorknoppen enkel de bridge nodig hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Het idee is om 1 thermostaat op te hangen die de vloerverwarming regelt, waarbij het idee is dat deze als bijverwarming gebruikt wordt en dus wat betreft temperatuur weinig omhoog of omlaag zou gaan.
Op enkele radiatoren wil ik de slimme radiatorknoppen aansluiten. De knoppen van Tado X zien er super uit.
Nu is mijn vraag: kan ik ik de Tado X radiatorknoppen plus bijhorden bridge combineren met een thermostaat van een ander merk? Of moet alles van Tado X zijn?
Als ik op de website van Tado kijk dan lijkt het alsof de radiatorknoppen enkel de bridge nodig hebben. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat begrijp ik inderdaad, ga eens kijken of de oude radiatoren aan te passen zijn om deze uit te voeren meet een tado knop.amphora schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:22:
[...]
Klopt inderdaad. Maar de andere kamer zal nog steeds opwarmen want het is of alles aan of alles uit tenzij je andere radiatorkranen hebt. Dus dat wordt raampje open zetten als je de andere kamer wil verwarmen tenzij je graag in een sauna zit te werken
Ik krijg die melding al sinds ik een paar jaar geleden mijn Tado heb aangeschaft, klik 'm altijd gewoon weg en dat werkt. App doet het nog gewoon en lijkt ook een recente versie te zijn.LordSinclair schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:55:
[Afbeelding]
Iemand met V03 radiatorknoppen die er de IKEA Ladda 2450mAh batterijen er in heeft weten te krijgen? Of zijn deze te dik en past alleen de 1900mAh variant?
Las dat bij V02 namelijk het batterijcompartiment per versie nog wel eens kon verschillen. Maar hoe is dat bij de V03?
Edit:
Stom, blijkt dat ik VA02 knoppen heb en geen VA03. Van de week verkeerd gekeken.
Las dat bij V02 namelijk het batterijcompartiment per versie nog wel eens kon verschillen. Maar hoe is dat bij de V03?
Edit:
Stom, blijkt dat ik VA02 knoppen heb en geen VA03. Van de week verkeerd gekeken.

[ Voor 14% gewijzigd door 13art op 04-10-2024 14:18 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
In de V3+ gaan AAA batterijen. De batterijen die jij noemt zijn AA en gaan dus sowieso niet passen.13art schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:26:
Iemand met V03 radiatorknoppen die er de IKEA Ladda 2450mAh batterijen er in heeft weten te krijgen? Of zijn deze te dik en past alleen de 1900mAh variant?
Zelf gebruik ik de Tado nu bijna een jaar, met nog de originele batterijen. Ik kan je nu dus nog niet vertellen of de Ikea Ladda AAA 750mAh gaan werken, maar die gaan er wel in zodra de huidige batterijen aan vervanging toe zijn.
Excuus, verkeer gekeken, ik dacht van de week gezien te hebben dat er VA03 in de knoppen stond maar ik zie nu dat het VA02 knoppen zijn.Muse schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:14:
[...]
In de V3+ gaan AAA batterijen. De batterijen die jij noemt zijn AA en gaan dus sowieso niet passen.
Zelf gebruik ik de Tado nu bijna een jaar, met nog de originele batterijen. Ik kan je nu dus nog niet vertellen of de Ikea Ladda AAA 750mAh gaan werken, maar die gaan er wel in zodra de huidige batterijen aan vervanging toe zijn.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Geprobeerd en niet gelukt helaas.13art schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:26:
Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen die de 1900mAh variant hebben. Vooral aspecten als:
- aantal keer opladen per jaar
- indicatie van bijna lege batterijen
In de radiatorknoppen gewoon AA batterijen, maar in de draadloze thermostaat AAA batterijen.Muse schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:14:
[...]
In de V3+ gaan AAA batterijen. De batterijen die jij noemt zijn AA en gaan dus sowieso niet passen.
Ah! Radiatorknoppen. Cruciaal woord om overheen te lezen.H. Lal schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:22:
[...]
In de radiatorknoppen gewoon AA batterijen, maar in de draadloze thermostaat AAA batterijen.
Ik had het over de thermostaat inderdaad.
[ Voor 7% gewijzigd door Muse op 04-10-2024 14:24 ]
Ik heb een tado systeem waar ik prima tevreden over ben..er is echter een vreemd probleem. De orginele batterijen in de thermostaat gingen echt maanden mee. Echter na het vervangen gaan de 3 aaa batterijen maar maximaal 1 maand mee.
Ik heb geprobeerd met batterijen van Duracell, Amazon basics maar niets lijkt te helpen. Heeft hier iemand ervaring met betere batterijen?
Het gaat dus specifiek over de bedrade thermostaat en niet de knoppen
Ik heb geprobeerd met batterijen van Duracell, Amazon basics maar niets lijkt te helpen. Heeft hier iemand ervaring met betere batterijen?
Het gaat dus specifiek over de bedrade thermostaat en niet de knoppen
[ Voor 20% gewijzigd door Guldan op 05-10-2024 18:51 ]
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
@Guldan Ik heb zelf oplaadbare batterijen van de ikea (ladda) in de thermostaat zitten, daar werkt ie ongeveer een jaar wel op volgens mij. Sowieso zitten nu overal oplaadbare batterijen in, aantal ladda's en een aantal eneloops, werken allebei goed.
ik heb van die batterijvervangers gekocht (vorm van een batterij, maar met een stroomkabel aan).
Misschien een interessant alternatief? (je moet wel een stukje uit het deksel veilen om de kabel er door te laten)
Misschien een interessant alternatief? (je moet wel een stukje uit het deksel veilen om de kabel er door te laten)
Die laddas gaan wel lang mee? Ik heb aan eneloops in de thermostaat knoppen en dat is prima. Ik zag dat die laddas maar 500mah was. Ik heb nu een stel eneloops van 900 besteld. Eens kijken of dat beter is.Haan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:55:
@Guldan Ik heb zelf oplaadbare batterijen van de ikea (ladda) in de thermostaat zitten, daar werkt ie ongeveer een jaar wel op volgens mij. Sowieso zitten nu overal oplaadbare batterijen in, aantal ladda's en een aantal eneloops, werken allebei goed.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Hallo Tweakers,
Ik heb even een vraag over de Tado zone-inregeling in combinatie met een Atag i36ECZ CW5 bij m'n ouders. In de spoiler even de wellicht relevante context / aanloop naar de vraag hieronder.
Deze uitdaging zit 'm in het regelen van de zone via Tado. De situatie is als volgt:
- M'n ouders maken gebruik van de draadloze Tado ontvanger.
- Keuken en woonkamer zijn 1 ruimte, en wil ik ingesteld hebben als 1 zone.
- Woonkamer heeft 3 radiatoren.
- Keuken heeft 1 radiator.
- Alles voorzien van Tado knoppen.
- Alle bovenstaande radiatoren hebben de draadloze ontvanger als zoneregelaar.
Wat gebeurt er nu:
De ruimte is 19 graden. Als ik de warmtevraag via de zoneregelaar op 22 graden zet, maar de thermostaatknoppen staan individueel ingesteld op 20 graden, dan gaat de ketel verwarmen, maar wanneer de knoppen 20 graden meten, dan gaan de Tado's knijpen, waardoor de radiatoren niet doorwarmen.
Als ik de knoppen instel op 22 graden, dan verwarmt de ketel totdat de knoppen 22 graden meten, ondanks de gemeten temperatuur op de draadloze Tado sensor.
Het lijkt dus dat ondanks dat ik de thermostaatknoppen gekoppeld heb aan de draadloze temperatuursensor, zij niet "luisteren" naar de temperatuursensor, maar gewoon de radiatoren dichtknijpen wanneer de thermostaatknop zelf aan zijn ingestelde warmte zit.
Is dit normaal gedrag?
Bij mij thuis merk ik namelijk dat de radiatoren gewoon blijven verwarmen (tot plaatselijk bijvoorbeeld 23 graden), wanneer de draadloze sensor nog niet de gewenste temperatuur heeft bereikt. Dit lijkt voor mij ook het gewenste gedrag.
Tegelijkertijd zijn deze Tado knoppen ook nieuw voor mij, dus misschien is de situatie bij míj thuis juist afwijkend? Het lijkt me niet, maar ik begin te twijfelen nu.
Kunnen jullie mij uitleg geven?
Alvast bedankt.
Ik heb even een vraag over de Tado zone-inregeling in combinatie met een Atag i36ECZ CW5 bij m'n ouders. In de spoiler even de wellicht relevante context / aanloop naar de vraag hieronder.
spoiler:
Met het installeren van de Tado's, begonnen mijn ouders te klagen over bonkende radiatoren. Voorheen zaten er al geen knoppen op, en daar waar ze wel op zaten, stonden ze altijd open of altijd dicht. Ik ging er in eerste instantie dus vanuit dat er een paar radiatoren verkeerd om zaten aangesloten.
Nadat ik dit gecontroleerd had in het hele huis, was mijn bevinding uiteindelijk dat er 10 van de 12 radiatoren verkeerd om zaten aangesloten. Dit zou dus betekenen dat de CV verkeerd om was aangesloten, en dit klopte.
Afgelopen week heb ik met een maatje 4 oude draaiknoppen vervangen voor thermostaatknoppen, een 5e vervangen vanwege slijtage, een radiator die serie zat aangesloten, parallel aangesloten en de CV aan- en afvoer omgedraaid. Nu werkt alles dus zoals het zou moeten, en ook de tado knoppen werken nu (logischerwijs) zonder dat de veer in de thermostaatkraan gaat klapperen bij knijpen. Helemaal goed.
Het volgende probleem was de Atag i36 in combinatie met de Tado thermostaat. Lang verhaal kort: de ketel praat NIET in OpenTherm met Tado, tenzij je er een aparte adapter bij besteld. Voor nu heb ik hem dus aangesloten als AAN/UIT. Het duurde even voordat ik hierachter kwam, maar de Tado thermostaat werkt in deze functie ook niet in combinatie met deze ketel, wanneer je de Tado thermostaat bij de +/- aansluit. Deze moet je aansluiten bij de "COM" en "NO", ondanks dat er geen modulerende communicatie plaatsvindt. Heel vreemd, maar tot 3 keer over op 2 manieren getest, en het werkt alleen op deze manier. Het is nu wachten op de adapter, om ze allebei modulerend met elkaar te laten communiceren.
Doe mij maar een Nefit ketel, maargoed het is wat het is.
Nu de laatste uitdaging:
Nadat ik dit gecontroleerd had in het hele huis, was mijn bevinding uiteindelijk dat er 10 van de 12 radiatoren verkeerd om zaten aangesloten. Dit zou dus betekenen dat de CV verkeerd om was aangesloten, en dit klopte.
Afgelopen week heb ik met een maatje 4 oude draaiknoppen vervangen voor thermostaatknoppen, een 5e vervangen vanwege slijtage, een radiator die serie zat aangesloten, parallel aangesloten en de CV aan- en afvoer omgedraaid. Nu werkt alles dus zoals het zou moeten, en ook de tado knoppen werken nu (logischerwijs) zonder dat de veer in de thermostaatkraan gaat klapperen bij knijpen. Helemaal goed.
Het volgende probleem was de Atag i36 in combinatie met de Tado thermostaat. Lang verhaal kort: de ketel praat NIET in OpenTherm met Tado, tenzij je er een aparte adapter bij besteld. Voor nu heb ik hem dus aangesloten als AAN/UIT. Het duurde even voordat ik hierachter kwam, maar de Tado thermostaat werkt in deze functie ook niet in combinatie met deze ketel, wanneer je de Tado thermostaat bij de +/- aansluit. Deze moet je aansluiten bij de "COM" en "NO", ondanks dat er geen modulerende communicatie plaatsvindt. Heel vreemd, maar tot 3 keer over op 2 manieren getest, en het werkt alleen op deze manier. Het is nu wachten op de adapter, om ze allebei modulerend met elkaar te laten communiceren.
Doe mij maar een Nefit ketel, maargoed het is wat het is.
Nu de laatste uitdaging:
Deze uitdaging zit 'm in het regelen van de zone via Tado. De situatie is als volgt:
- M'n ouders maken gebruik van de draadloze Tado ontvanger.
- Keuken en woonkamer zijn 1 ruimte, en wil ik ingesteld hebben als 1 zone.
- Woonkamer heeft 3 radiatoren.
- Keuken heeft 1 radiator.
- Alles voorzien van Tado knoppen.
- Alle bovenstaande radiatoren hebben de draadloze ontvanger als zoneregelaar.
Wat gebeurt er nu:
De ruimte is 19 graden. Als ik de warmtevraag via de zoneregelaar op 22 graden zet, maar de thermostaatknoppen staan individueel ingesteld op 20 graden, dan gaat de ketel verwarmen, maar wanneer de knoppen 20 graden meten, dan gaan de Tado's knijpen, waardoor de radiatoren niet doorwarmen.
Als ik de knoppen instel op 22 graden, dan verwarmt de ketel totdat de knoppen 22 graden meten, ondanks de gemeten temperatuur op de draadloze Tado sensor.
Het lijkt dus dat ondanks dat ik de thermostaatknoppen gekoppeld heb aan de draadloze temperatuursensor, zij niet "luisteren" naar de temperatuursensor, maar gewoon de radiatoren dichtknijpen wanneer de thermostaatknop zelf aan zijn ingestelde warmte zit.
Is dit normaal gedrag?
Bij mij thuis merk ik namelijk dat de radiatoren gewoon blijven verwarmen (tot plaatselijk bijvoorbeeld 23 graden), wanneer de draadloze sensor nog niet de gewenste temperatuur heeft bereikt. Dit lijkt voor mij ook het gewenste gedrag.
Tegelijkertijd zijn deze Tado knoppen ook nieuw voor mij, dus misschien is de situatie bij míj thuis juist afwijkend? Het lijkt me niet, maar ik begin te twijfelen nu.
Kunnen jullie mij uitleg geven?
Alvast bedankt.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
[~VindiGoosh Je hebt 1 kamer hebt aangemaakt in de app? Een kamer heeft 1 'meettoestel', dat is de draadloze temperatuursensor, alle radiatorknoppen zitten in diezelfde kamer. Op die manier moet het als een geheel werken. Zoals jij het beschrijft lijkt er in de setup iets niet helemaal te kloppen.
Ik heb zelf maar 1 ruimte in huis waarin een draadloze temperatuursensor hangt icm 1 radiator, dus geen praktijkervaring met meerdere radiatoren maar dat zou voor het principe niet uit moeten maken.
Ik heb zelf maar 1 ruimte in huis waarin een draadloze temperatuursensor hangt icm 1 radiator, dus geen praktijkervaring met meerdere radiatoren maar dat zou voor het principe niet uit moeten maken.
Bedankt voor je reactie.Haan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:50:
[~VindiGoosh Je hebt 1 kamer hebt aangemaakt in de app? Een kamer heeft 1 'meettoestel', dat is de draadloze temperatuursensor, alle radiatorknoppen zitten in diezelfde kamer. Op die manier moet het als een geheel werken. Zoals jij het beschrijft lijkt er in de setup iets niet helemaal te kloppen.
Ik ga het straks nog eens opnieuw bekijken. Door het geklooi met die Atag ketel was het een paar keer nodig om te her-installeren, dus misschien dat ik daar een fout heb gemaakt.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ik heb echt alles geprobeerd, maar snap er niks van.
Thermostaat (zonder draadloze extensie kit) hangt in de te verwarmen ruimte met 4 radiatoren. Alle 4 de radiatoren zijn via de Tado’s verbonden met de thermostaat als zoneregelaar.
Thermostaat wordt op 23 graden gezet.
Alle 4 de radiatorknoppen gaan met hun eigen meting de 23 voorbij en gaan dicht. De thermostat echter staat nog op 22 graden, terwijl hij ingesteld staat op “verwarmen naar 23 graden”.
Is dit normaal gedrag?
Thermostaat (zonder draadloze extensie kit) hangt in de te verwarmen ruimte met 4 radiatoren. Alle 4 de radiatoren zijn via de Tado’s verbonden met de thermostaat als zoneregelaar.
Thermostaat wordt op 23 graden gezet.
Alle 4 de radiatorknoppen gaan met hun eigen meting de 23 voorbij en gaan dicht. De thermostat echter staat nog op 22 graden, terwijl hij ingesteld staat op “verwarmen naar 23 graden”.
Is dit normaal gedrag?
[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 07-10-2024 20:47 ]
Wellicht nog aan het inleren? Verwarmen totdat de thermostaat de 23 aantikt leidt vaak tot overshoot. Zou het even een weekje aankijken en dan zien of het beter wordt
Steam profiel UPlay JirnsumNL
Klinkt logisch. Ben voor nu al lang blij dat de Atag i36 communicatie van de Tado Thermostaat accepteert.Jirnsum schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:49:
Wellicht nog aan het inleren? Verwarmen totdat de thermostaat de 23 aantikt leidt vaak tot overshoot. Zou het even een weekje aankijken en dan zien of het beter wordt
We kijken het ff een weekje aan dan. Bedankt voor je reactie.
Zoek uit of voor alle radiatorknoppen wel de slimme thermostaat als meetinstrument staat ingesteld. Meetinstrument is wat anders dan zoneregelaar. Overigens, gaat het om Tado X? Ik las ergens dat je dan als er meerdere slimme thermostaatkranen in een zone zitten je niet meer kunt bepalen welke ST als meetinstrument werkt.
Ook misschien een punt om naar te kijken, staat het Tado systeem ingesteld op regelen via de ruimtetemperatuur of via de watertemperatuur?
Ook misschien een punt om naar te kijken, staat het Tado systeem ingesteld op regelen via de ruimtetemperatuur of via de watertemperatuur?
[ Voor 55% gewijzigd door HGBMason op 08-10-2024 00:22 ]
Meet”instrument” zie ik nergens staan. Aan meet”toestel” valt niets te veranderen naar mijn weten? Je kan er ook niet op drukken.HGBMason schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 00:10:
Zoek uit of voor alle radiatorknoppen wel de slimme thermostaat als meetinstrument staat ingesteld. Meetinstrument is wat anders dan zoneregelaar.
Dit geldt voor zowel mijn ouders als bij mij thuis.
Het gaat om de V3+. Maar is dit niet heel onlogisch? Dat zou betekenen dat je thermostaatkranen alleen hun eigen zone kunnen zijn, en dan vervalt de hele zoneregelaar functie toch?Overigens, gaat het om Tado X? Ik las ergens dat je dan als er meerdere slimme thermostaatkranen in een zone zitten je niet meer kunt bepalen welke ST als meetinstrument werkt.
Hier heb ik nog niet naar gekeken. Waar kan ik dit veranderen en hoe heeft dat invloed op dit probleem?Ook misschien een punt om naar te kijken, staat het Tado systeem ingesteld op regelen via de ruimtetemperatuur of via de watertemperatuur?
Heel erg bedankt voor het meedenken.
[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 08-10-2024 08:43 ]
Ik heb het nog even bij die van ons geprobeerd, maar aan meet”toestel” valt ook hier niets te veranderen (ook niet als ze zijn losgekoppeld van de zone-regelaar).
Meet”toestel” is hier gewoon die unieke code die achterop het toestel bij die QR code staat.
Meet”instrument” zie ik nergens terug
Meet”toestel” is hier gewoon die unieke code die achterop het toestel bij die QR code staat.
[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 08-10-2024 08:43 ]
Kijk je wel bij de kamer? Je kunt dit sowieso alleen instellen als je in een kamer meer dan 1 Tado apparaat hebt, dus of twee knoppen of knoppen en een thermostaat (mag ook de draadloze temperatuursensor zijn uiteraard)VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:00:
Ik heb het nog even bij die van ons geprobeerd, maar aan meet”toestel” valt ook hier niets te veranderen (ook niet als ze zijn losgekoppeld van de zone-regelaar).
Ik kijk bij:wvanommen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:12:
[...]
Kijk je wel bij de kamer? Je kunt dit sowieso alleen instellen als je in een kamer meer dan 1 Tado apparaat hebt, dus of twee knoppen of knoppen en een thermostaat (mag ook de draadloze temperatuursensor zijn uiteraard)
Instellingen > Kamers & Apparaten
Daar heb ik 3x woonkamer. De draadloze thermostaat, en 2 radiatoren met een Tado Thermostaatknop.
Alle drie hebben ze de thermostaat (BRxxxxx) als zoneregelaar.
Ik dacht dat dit goed was, maar misschien begint hier de fout?
Ik ben onlangs pas de 30 gepasseerd, maar ik voel me nu echt een ouwe lul. Lol
Ik zie hier geeneen kamer met meer dan 1 apparaat, ik heb bijvoorbeeld in onze slaapkamer twee radiatoren met Tado Knop en een draadloze temperatuursensor, dat zie je dan terug in die kamer. Je kunt dan in die kamer kiezen welk meetapparaat de meting doet. In jouw geval kan dat dus niet.VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:19:
[Afbeelding]
Nog ff een screenshot ter verduidelijking
Dat is heel raar. Ik kan de kamers niet “koppelen”, zegmaar, zodat het 1 kamer wordt.wvanommen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:29:
[...]
Ik zie hier geeneen kamer met meer dan 1 apparaat, ik heb in onze slaapkamer twee radiatoren met Tado Knop en een draadloze temperatuursensor, dat zie je dan terug in die kamer. Je kunt dan in die kamer kiezen welk meetapparaat de meting doet. In jouw geval kan dat dus niet.
Ik ga vanavond die kamer eens helemaal de-installeren en dan opnieuw doen. Misschien dat ik in de setup iets fout gedaan heb.
Je hebt allemaal losse kamers gedefinieerd die allemaal "woonkamer" heten!. Daar gaat het fout.VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:19:
[Afbeelding]
Verwijder al die kamers en maak 1 kamer die "woonkamer" heet en voeg die draadloze thermostaat en al die knoppen er aan toe.
[ Voor 11% gewijzigd door H. Lal op 08-10-2024 09:32 ]
Je moet ze allemaal in dezelfde kamer zetten. als je op het apparaat klikt kun je deze verplaatsen naar een andere kamer. Je moet al je woonkamer apparaten in 1 woonkamer zetten.VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:30:
[...]
Dat is heel raar. Ik kan de kamers niet “koppelen”, zegmaar, zodat het 1 kamer wordt.
Ik ga vanavond die kamer eens helemaal de-installeren en dan opnieuw doen. Misschien dat ik in de setup iets fout gedaan heb.
Dat is dus jouw probleem. Je moet alle vier de apparaten in één woonkamer plaatsen en niet in vier aparte woonkamers met dezelfde naam.VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:19:
[Afbeelding]
Je lijkt hier drie kamers genaamd 'Woonkamer' te hebben, ipv 1 Woonkamer, dus dat zal het probleem nu zijn. Die knoppen moeten in de dezelfde Woonkamer als de sensor geplaatst worden.VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:19:
[Afbeelding]
edit:
/spuit11
/spuit11
Oké helemaal duidelijk nu. Ben blij dat de fout dankzij jullie nu aan het licht is gekomen.
Ontzettend bedankt allemaal !!
Ontzettend bedankt allemaal !!
Net de bevestiging gehad dat dit laatste probleem nu ook verleden tijd is.
Voor het eerst in 20 jaar dat het CV systeem nu correct is aangesloten en met thermostaatkranen werkt. Zelfs zonder de tado-knoppen scheelt dat al zo’n 40% efficiëntie.
Mn ouders weten niet wat ze meemaken straks 🤣
Nogmaals bedankt voor het meedenken! Heel blij mee
Voor het eerst in 20 jaar dat het CV systeem nu correct is aangesloten en met thermostaatkranen werkt. Zelfs zonder de tado-knoppen scheelt dat al zo’n 40% efficiëntie.
Mn ouders weten niet wat ze meemaken straks 🤣
Nogmaals bedankt voor het meedenken! Heel blij mee
3 stuks Tado X radiatorknoppen voor €150 euro. Amazon.es flash sale.
Volgens de tado website kan een willekeurige thread border router werken als hub dus ik ga het ondervinden zodra de thermostatische kranen geplaatst zijn. Dat is wel een groot voordeel van de X serie in dit geval.
Volgens de tado website kan een willekeurige thread border router werken als hub dus ik ga het ondervinden zodra de thermostatische kranen geplaatst zijn. Dat is wel een groot voordeel van de X serie in dit geval.
[ Voor 55% gewijzigd door Soru op 10-10-2024 03:44 ]
Wij hebben net een mooie mail van Tado gehad om onze V3 te upgraden naar X tegen 50% korting. Dat is zeker in combinatie met de radiatorknoppen die we op het oog hadden een hele mooie aanbieding. Is het de moeite waard om te upgraden vanaf v3 (zonder plus)? Ik heb wel wat reviews gelezen en die geven me niet echt uitsluitsel.
uhm...
Dat ligt aan je usecase.Smoonshine schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:17:
Wij hebben net een mooie mail van Tado gehad om onze V3 te upgraden naar X tegen 50% korting. Dat is zeker in combinatie met de radiatorknoppen die we op het oog hadden een hele mooie aanbieding. Is het de moeite waard om te upgraden vanaf v3 (zonder plus)? Ik heb wel wat reviews gelezen en die geven me niet echt uitsluitsel.
Hoi!
Op dit moment hebben we een simpele V3 thermostaat (zonder abonnement) die alleen de woonkamer regelt. De rest van het huis is "dom" en warmt dus op wanneer de woonkamer verwarmd moet worden.
We zitten al een tijdje te kijken om uit te breiden naar Tado Radiatorknoppen om zo voornamelijk de slaapkamers in de wintermaanden op temperatuur te houden. Dan moet ik wel naast de Tado-knoppen ook nog overal thermostatische ventielen op zetten.
Normaliter zouden we gewoon V3 knoppen kopen, maar door deze korting van 50% op de X-serie, is deze niet veel duurder dan de V3 uitbreiden. Ik ben dus voornamelijk benieuwd of dit nog wat meer oplevert dan alleen het zwarte kleurtje van de X-reeks (en natuurlijk weer 10 jaar garantie).
Daar bovenop krijgen we eind volgende maand een Quatt-warmtepomp, dus ik wil dit graag voor elkaar hebben voordat de warmtepomp geïnstalleerd wordt.
uhm...
Goedemorgen,
Ik heb sinds een jaar naar tevredenheid een tado systeem met de v3+ in gebruik, maar nu sinds een paar dagen heb ik op de boven verdieping 2 knoppen die telkens offline zijn.
De overige 2 op de bovenverdieping werken wel normaal.
Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Batterijen? Ze zijn goed volgens de app, als de knoppen online zijn.
Er is verder niets in het systeem gewijzigd en ook vwb internet is er niets gewijzigd.
Ik heb sinds een jaar naar tevredenheid een tado systeem met de v3+ in gebruik, maar nu sinds een paar dagen heb ik op de boven verdieping 2 knoppen die telkens offline zijn.
De overige 2 op de bovenverdieping werken wel normaal.
Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Batterijen? Ze zijn goed volgens de app, als de knoppen online zijn.
Er is verder niets in het systeem gewijzigd en ook vwb internet is er niets gewijzigd.
[ Voor 8% gewijzigd door Capirex65 op 11-10-2024 08:29 ]
Stap 1 is dan toch even om de batterijen te vervangen 
Ik heb het ook wel eens gehad dat iets niet reageerde terwijl de batterijstatus goed zou moeten zijn, een nieuwe batterij fixte het probleem. Het hoeft bij jou niet hetzelfde te zijn, maar je sluit dan in elk geval wat uit.
Ik heb het ook wel eens gehad dat iets niet reageerde terwijl de batterijstatus goed zou moeten zijn, een nieuwe batterij fixte het probleem. Het hoeft bij jou niet hetzelfde te zijn, maar je sluit dan in elk geval wat uit.
Tijdens het huisbezoek van Quatt werd mij gezegd dat de volledige comptabiliteit met de X nog niet gegarandeerd kon worden, in tegenstelling tot de V3, waarbij dit wel zo is.Smoonshine schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:43:
[...]
Op dit moment hebben we een simpele V3 thermostaat (zonder abonnement) die alleen de woonkamer regelt. De rest van het huis is "dom" en warmt dus op wanneer de woonkamer verwarmd moet worden.
We zitten al een tijdje te kijken om uit te breiden naar Tado Radiatorknoppen om zo voornamelijk de slaapkamers in de wintermaanden op temperatuur te houden. Dan moet ik wel naast de Tado-knoppen ook nog overal thermostatische ventielen op zetten.
Normaliter zouden we gewoon V3 knoppen kopen, maar door deze korting van 50% op de X-serie, is deze niet veel duurder dan de V3 uitbreiden. Ik ben dus voornamelijk benieuwd of dit nog wat meer oplevert dan alleen het zwarte kleurtje van de X-reeks (en natuurlijk weer 10 jaar garantie).
Daar bovenop krijgen we eind volgende maand een Quatt-warmtepomp, dus ik wil dit graag voor elkaar hebben voordat de warmtepomp geïnstalleerd wordt.
Misschien is dat inmiddels veranderd, maar dat zou ik nog eens navragen.
Ga dat in ieder geval vanavond even proberen dan.tagican schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:45:
Stap 1 is dan toch even om de batterijen te vervangen
Ging er eigelijk vanuit dat omdat hij batterijstatus goed aangeeft het dat niet zou zijn, maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.
Sinds ongeveer een week heb ik een probleem met mijn tado thermostaat V3+ inclusief intergas ketel. Nu denk ik dat het aan tado ligt vandaar dat ik hier begin met mijn vraag. Betreffende systeem werkt al ongeveer twee jaar zonder problemen. Echter vorige week en vandaag gehad dat tado wel warmte vraag heeft (gezien vanuit home assistant als percentage) maar dat er helemaal niks gebeurd bij de ketel. Geen storingscode of wat dan ook. Als ik handmatig in de app bijvoorbeeld het setpoint van de woonkamer een graden hoger zet gaat de ketel wel gewoon netjes aan en begint met verwarmen... Ik weet niet of ik sinds kort nieuwe firmware heb dat zoiets er misschien mee te maken heeft maar het is wel vervelend. Hopelijk is er hier iemand die me op weg kan helpen
Mocht er informatie ontbreken dan hoor ik het graag!
Dat klopt. Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd en er is op dit moment geen compatibiliteit met de X-reeks en dat zit ook nog niet in de pijplijn.VindiGoosh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:03:
[...]
Tijdens het huisbezoek van Quatt werd mij gezegd dat de volledige comptabiliteit met de X nog niet gegarandeerd kon worden, in tegenstelling tot de V3, waarbij dit wel zo is.
Misschien is dat inmiddels veranderd, maar dat zou ik nog eens navragen.
Inmiddels dus maar een zestal V3-thermostaatknoppen aangeschaft en thermostatische ventielen voor evenzoveel radiatoren. Ze zijn momenteel in de aanbieding bij Tink, dus we waren voor 330 euro klaar met de knoppen.
uhm...
Wij overwegen een Tado thermostaat in een clubhuis.
Deze moet met een app bediend kunnen worden door enkele tientallen mensen...
Is een Tado hier geschikt voor, of zijn er dan betere alternatieven?
Xbeek
Ik heb een vraag over Tado X thermostaat.
Wij hebben nu een Toon 2 die geen reactie meer geeft op het touchscreen, wel nog benaderbaar vanaf wifi met de app.
Nu willen we graag overstappen op Tado X maar we willen dan ook graag 2 thermostaatknoppen.
Maar stel dat de airco beneden verwarmt naar 21gr maar we boven eigenlijk 22gr willen, is dat dan mogelijk of moet je daar dan een 2e zone maken?
Ik vraag dit omdat ik dit niet echt op het forum en internet kon vinden.
Ook zijn we van plan om ons huis “slim” te gaan maken door een Homey Pro aan te schaffen, maar first things first …
Wij hebben nu een Toon 2 die geen reactie meer geeft op het touchscreen, wel nog benaderbaar vanaf wifi met de app.
Nu willen we graag overstappen op Tado X maar we willen dan ook graag 2 thermostaatknoppen.
Maar stel dat de airco beneden verwarmt naar 21gr maar we boven eigenlijk 22gr willen, is dat dan mogelijk of moet je daar dan een 2e zone maken?
Ook zijn we van plan om ons huis “slim” te gaan maken door een Homey Pro aan te schaffen, maar first things first …
Hopelijk kan iemand hier mij helpen met een installatie probleem van de Tado X wireless receiver. Na verbouwing dit weekend alle radiatoren geïnstalleerd op Intergas Kombi Kompakt HR ketel. Volgens de installatie in de app de Tado wireless netjes aangesloten op de ketel (opentherm poorten 11 en 12 - + op tado receiver). Echter schiet de ketel na een paar keer aanslaan meteen in foutcode 5. Bij warm kraan water krijg ik deze foutcode niet. Om te kijken of het aan de ketel ligt heb ik, door poort 6en7 met elkaar te verbinden de radiatoren handmatig kunnen verwarmen. Hiermee brand hij heel steady door en krijg ik geen foutcode. Het moet dus bij de communicatie met de Tado mis gaan. Ik heb wireless receiver en thermostaat al naar factory instellingen gerest en nogmaals geïnstalleerd maar niks lijkt te helpen. Iemand hier ervaring mee? Is er een instelling die ik op de Intergas ketel moet aanpassen?
Je kan met Tado mensen toevoegen. Hoeveel weet ik niet.Xbeek schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:52:
Wij overwegen een Tado thermostaat in een clubhuis.
Daar kun je een aparte zone voor maken, doormiddel van de thermostaatknoppen.brtkpr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:41:
Ik heb een vraag over Tado X thermostaat.
Heb je de installateurshandleiding van Tado gebruikt (40+ pagina’s) om de tado OT in te stellen?rvslageren schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:26:
Hopelijk kan iemand hier mij helpen met een installatie probleem van de Tado X wireless receiver. Na verbouwing dit weekend alle radiatoren geïnstalleerd op Intergas Kombi Kompakt HR ketel. Volgens de installatie in de app de Tado wireless netjes aangesloten op de ketel (opentherm poorten 11 en 12 - + op tado receiver). Echter schiet de ketel na een paar keer aanslaan meteen in foutcode 5. Bij warm kraan water krijg ik deze foutcode niet. Om te kijken of het aan de ketel ligt heb ik, door poort 6en7 met elkaar te verbinden de radiatoren handmatig kunnen verwarmen. Hiermee brand hij heel steady door en krijg ik geen foutcode. Het moet dus bij de communicatie met de Tado mis gaan. Ik heb wireless receiver en thermostaat al naar factory instellingen gerest en nogmaals geïnstalleerd maar niks lijkt te helpen. Iemand hier ervaring mee? Is er een instelling die ik op de Intergas ketel moet aanpassen?
Ja, deze https://cdn.brandfolder.i...LLER_MANUAL_TR_ML_web.pdfVindiGoosh schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:36:
[...]
Heb je de installateurshandleiding van Tado gebruikt (40+ pagina’s) om de tado OT in te stellen?
Geen 40+ pagina’s maar kan ook geen andere vinden
Oké dat klinkt goed. Hoeveel zones kan je aanmaken dan op zon Tado? Dus de ingestelde temperatuur boven kan dan hoger/lager zijn dan wat de gemeten waarde is op Tado zelf?VindiGoosh schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
Daar kun je een aparte zone voor maken, doormiddel van de thermostaatknoppen.
Ik bedoel deze:rvslageren schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:45:
[...]
Ja, deze https://cdn.brandfolder.i...LLER_MANUAL_TR_ML_web.pdf
Geen 40+ pagina’s maar kan ook geen andere vinden
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
Bij mijn Remeha Tzerra 39c werkte het pas toen ik het handmatig volgens deze handleiding deed.
Het wil niet zeggen dat het dan bij jou ook zo werkt, maar misschien wel de moeite waard om te proberen.
Als ik je goed begrijp: ja.brtkpr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:48:
[...]
Oké dat klinkt goed. Hoeveel zones kan je aanmaken dan op zon Tado? Dus de ingestelde temperatuur boven kan dan hoger/lager zijn dan wat de gemeten waarde is op Tado zelf?
Je kan beneden een Tado thermostaat hebben hangen in de woonkamer, die als zone regelaar werkt voor die kamer.
Maar als jij boven een kamer hebt met een tado thermostaatknop op je radiator, dan kan je die bedienen onafhankelijk van de temperatuur die de thermostaat beneden meet. Dan is die kamer dus een aparte zone.
Wat ook kan is voor boven een draadloze temperatuursensor nemen, en die als zoneregelaar gebruiken voor alle kamers boven met een thermostaatknop.
Best veel mogelijkheden dus. Hier screenshots van mijn situatie ter verduidelijking:
:strip_exif()/f/image/UhwQ5br3ZNxaQL72WUfgcoQI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I7VhQqpg4UttkScag9yGJb4v.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo is te zien dat de 2 radiatorknoppen in de woonkamer nu luisteren naar de draadloze temperatuursensor van de thermostaat.
[ Voor 22% gewijzigd door VindiGoosh op 12-10-2024 22:18 ]
Dat is het hele idee van TADO, iedere ruimte bepaald zelf hoe warm die moet worden en communiceert dat met de TADO ruimte controller. Die vraagt vervolgens aan de ketel een gewenste watertemperatuur afhankelijk van de verschillende warmtevragen. Vervolgens worden de kranen aangestuurd op basis van de vraag, in ruimtes met meer warmtevraag zal de kraan verder open staan dan bij ruimtes met een lagere vraag.brtkpr schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:48:
[...]
Oké dat klinkt goed. Hoeveel zones kan je aanmaken dan op zon Tado? Dus de ingestelde temperatuur boven kan dan hoger/lager zijn dan wat de gemeten waarde is op Tado zelf?
Weet iemand hoe ik kan zien welke Tado thermostaat ik heb V2 of V3 of V3+
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen
Ik weet niet of je het kunt zien aan de thermostaat. Je kunt het verschil tussen V2 en V3/3+ zien aan de bridge. Bij V3/V3+ zit er een pairingknop aan de voorkant, bij V2 niet. Je kunt het ook in de app zien: bij V2 werkt geofencing zonder extra abonnement. Bij V3/3+ moet je daarvoor betalen.
In dit artikel staan de typenummers van de hardware. Die kun je checken op je thermostaat en bridge.berrieberrie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:57:
Weet iemand hoe ik kan zien welke Tado thermostaat ik heb V2 of V3 of V3+
https://support.tado.com/...-de-uiteenlopende-versies
Voor zover ik weet heeft v2 geen HomeKit-ondersteuning. Het verschil tussen v3 en v3+ is dat bij de eerste geofencing niet achter een abonnement zit.
uhm...
Alleen de v1 heeft geen Homekit.Smoonshine schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:08:
[...]
In dit artikel staan de typenummers van de hardware. Die kun je checken op je thermostaat en bridge.
https://support.tado.com/...-de-uiteenlopende-versies
Voor zover ik weet heeft v2 geen HomeKit-ondersteuning. Het verschil tussen v3 en v3+ is dat bij de eerste geofencing niet achter een abonnement zit.
Ik hier beetje zelfde issue. Sinds vandaag probeer ik de Tado X bridge en thermostaat aan te sluiten, maar het lukt voor geen meter. De bridge vertikt om überhaupt een netwerk te zoeken, en als die dan heeft wil die niet verbinden naar het internet. Van alles gedaan; alleen 2.4ghz, roaming uit, ip gereserveerd, dns aangepast, laten connecten naar specifiek 1 mesh router, helaas … eerste ervaring vanuit mij is ronduit waardeloosTomGear schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:03:
[...]
Na een hele dag prutsen met alles, en niets die werkt
Stuur ik alles van de X serie terug
Bridge werkt niet, thermostaat gaat niet...
(Was nochtans tevreden met men V3 enkel dat die niet het hele huis kon bereiken.)
Hier was het uiteindelijk gelukt, om na week weer de verbinding te verliezen. Nu wilt het ook niet meer gaanbrtkpr schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:28:
[...]
Ik hier beetje zelfde issue. Sinds vandaag probeer ik de Tado X bridge en thermostaat aan te sluiten, maar het lukt voor geen meter. De bridge vertikt om überhaupt een netwerk te zoeken, en als die dan heeft wil die niet verbinden naar het internet. Van alles gedaan; alleen 2.4ghz, roaming uit, ip gereserveerd, dns aangepast, laten connecten naar specifiek 1 mesh router, helaas … eerste ervaring vanuit mij is ronduit waardeloos
foto's en filmpjes naar tado support gestuurd. Maar geen reactie
deze lijn is echt een ramp
Hoe is het je eenmalig gelukt?TomGear schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:31:
[...]
Hier was het uiteindelijk gelukt, om na week weer de verbinding te verliezen. Nu wilt het ook niet meer gaan
foto's en filmpjes naar tado support gestuurd. Maar geen reactie
deze lijn is echt een ramp
Inmiddels de Tado X radiatorknoppen bevestigd, het werkt inderdaad netjes met de Apple TV als Thread border router, geen extra hub nodig. Dat maakt de X knoppen voor 50 euro per stuk het zeker waard voor mij. Helaas is Siri niet in staat om een tijdelijk schema aan te zetten zoals "verwarm kamer voor 1 uur", dus hiervoor zal ik waarschijnlijk automations/shortcuts moeten maken als ik Siri wil gebruiken.
Edit:
Voor kamers met een standaard schema is dit vrij eenvoudig te doen. Via de Tado app kun je per kamer instellen hoe lang een manual override actief blijft totdat het schema weer verder gaat. Door dit bijvoorbeeld voor de badkamer op 45 minuten te zetten kan ik met een Siri commando de badkamer laten verwarmen, waarna dit vanzelf weer uitschakelt volgens het normale dagschema.
Edit:
Voor kamers met een standaard schema is dit vrij eenvoudig te doen. Via de Tado app kun je per kamer instellen hoe lang een manual override actief blijft totdat het schema weer verder gaat. Door dit bijvoorbeeld voor de badkamer op 45 minuten te zetten kan ik met een Siri commando de badkamer laten verwarmen, waarna dit vanzelf weer uitschakelt volgens het normale dagschema.
[ Voor 32% gewijzigd door Soru op 15-10-2024 21:21 ]
Wij hebben sinds kort een nieuwe ketel: NEFIT Trendline II AquaPower Plus HRC30/CW6
Op alle radiatoren (5x) heb ik thermostaatkranen laten zetten. Nu vroeg ik me af of ik nu op alle radiatoren tado radiatorkranen kan zetten, die dan de cv ketel aan kunnen slingeren als de desbetreffende kamer te koud zijn? Ik bedoel dan alleen de radiatorkranen, dus niet de tado thermostaat.
Ik heb bij de ketel namelijk al een nieuwe thermostaat gekregen, de EasyControle Single Bosch smartthermostaat. Daar horen volgens mij de Bosch Smart RT10-RF radiatorthermostaten bij.
Op alle radiatoren (5x) heb ik thermostaatkranen laten zetten. Nu vroeg ik me af of ik nu op alle radiatoren tado radiatorkranen kan zetten, die dan de cv ketel aan kunnen slingeren als de desbetreffende kamer te koud zijn? Ik bedoel dan alleen de radiatorkranen, dus niet de tado thermostaat.
Ik heb bij de ketel namelijk al een nieuwe thermostaat gekregen, de EasyControle Single Bosch smartthermostaat. Daar horen volgens mij de Bosch Smart RT10-RF radiatorthermostaten bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 15-10-2024 20:49 ]
zonet alles werkend gekregen,
woning verwijderd, daarna met een andere telefoon alles ingesteld en dit ging vlot...
Hier helaas niet. Dit setje gaat terug. Twijfel nu voor een V3 in de hoop dat deze geen ellende geeft met de bridge en mijn netwerk (mesh)TomGear schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:04:
[...]
zonet alles werkend gekregen,
woning verwijderd, daarna met een andere telefoon alles ingesteld en dit ging vlot...
even een vraagje voorleggen hier. Ik zie dat het grootste verschil tussen de Tado X en de v3 is dat er meshnetworking wordt gebruikt voor de tado x. Voor de tado v3 wordt er gebruik gemaakt van een bridge.
Nu weet ik dat mijn zigbee en de wifi apparatuur nogal wat problemen heeft bij de uithoeken van de woning. Zolder en tuin... gelukkig heb ik geen radiator in de tuin, maar de zolder gaat wel een radiator krijgen.
nu staat de hoofd router voor beide de wifi en de zigbee wel in meterkast, de tado bridge zou ik wel ergens in het midden van het huis kunnen plaatsen, maar de hoofdverwarming (voor de huiskamer) staat wel in de buurt van de meterkast, die zou potentieel dan geen bereik hebben naar de bridge.
Is het aan te raden om toch voor de (duurdere) tado x te gaan, of zijn er andere oplossingen voor v3 als ik geen bereik heb?
Nu weet ik dat mijn zigbee en de wifi apparatuur nogal wat problemen heeft bij de uithoeken van de woning. Zolder en tuin... gelukkig heb ik geen radiator in de tuin, maar de zolder gaat wel een radiator krijgen.
nu staat de hoofd router voor beide de wifi en de zigbee wel in meterkast, de tado bridge zou ik wel ergens in het midden van het huis kunnen plaatsen, maar de hoofdverwarming (voor de huiskamer) staat wel in de buurt van de meterkast, die zou potentieel dan geen bereik hebben naar de bridge.
Is het aan te raden om toch voor de (duurdere) tado x te gaan, of zijn er andere oplossingen voor v3 als ik geen bereik heb?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Bij de v3 en ouder is er geen repeater mogelijkheid, geen bereik kun je dus alleen oplossen door de bridge te verplaatsen. Ik had vroeger boven radiatoren (daar is nu vloerverwarming) waarvan de batterijen veel sneller leeg gingen dan op plekken dichter bij de bridge, omdat het bereik niet goed was. Ik heb toen de bridge naar het midden van het huis verplaatst. Maar dat is dus het enige wat je in die situatie kan doen. Ik ga binnenkort verhuizen en ga daar dan toch echt voor de X (mijn vorige tado moet achter blijven want die schakelt de zoneklep van de vloerverwarming).justice strike schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:39:
even een vraagje voorleggen hier. Ik zie dat het grootste verschil tussen de Tado X en de v3 is dat er meshnetworking wordt gebruikt voor de tado x. Voor de tado v3 wordt er gebruik gemaakt van een bridge.
Zonder Tado thermostaat kunnen de knoppen niet je ketel aansturen, je bent dan afhankelijk van de ruimte waarin je thermostaat hangt. Dus dan werkt het systeem maar half. Het is dan beter om alles via Bosch te doen, of de meegeleverde thermostaat ook vervangen door een Tado thermostaatGoofyduck384 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:44:
Wij hebben sinds kort een nieuwe ketel: NEFIT Trendline II AquaPower Plus HRC30/CW6
Ik ben in het bezit van 2 thermostaten 1x tado x bedraad (woonkamer) 1x draadloos (badkamer) nu wil ik alles toevoegen via homeassistant en voor de woonkamer krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/WwfJh0yaxKWUoCSAalNolq43.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is allemaal prima krijg de temperatuur sensor als climate maar als ik de badkamer toevoeg krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/22EX4VzJLulvdpQYyaYF29oq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier word alles toegevoegd als sensor en niet de climate.temperatuur zodat ik hem kan bedienen.
Meer mensen hier last van bij de draadloze tado x of een 2e toevoegen?
:strip_exif()/f/image/WwfJh0yaxKWUoCSAalNolq43.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is allemaal prima krijg de temperatuur sensor als climate maar als ik de badkamer toevoeg krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/22EX4VzJLulvdpQYyaYF29oq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier word alles toegevoegd als sensor en niet de climate.temperatuur zodat ik hem kan bedienen.
Meer mensen hier last van bij de draadloze tado x of een 2e toevoegen?
Ik begrijp je denk ik niet: je hebt een draadloze temperatuursensor aangesloten en verwacht dat die als thermostaat zichtbaar wordt 
Edit: overigens maakt de Tado integratie als het goed is ook thermostaten voor de ruimtes aan. Heb je geen climate.badkamer oid?
Edit: overigens maakt de Tado integratie als het goed is ook thermostaten voor de ruimtes aan. Heb je geen climate.badkamer oid?
[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 16-10-2024 20:32 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Tado V3 knoppen voor €45 nieuw bij Amazon.de
Vorige week heb ik nog een setje van 3 Tado X radiatorknoppen voor €150 besteld bij Amazon.es, dus voor de knoppen hoeft het qua prijs niet duurder te zijn.justice strike schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:39:
[ Voor 56% gewijzigd door Soru op 16-10-2024 21:18 ]
Zojuist toch maar de Tado V3+ gekocht icm met 2 radiatorkranen.
Hopelijk kan ik deze wel zonder enige problemen installeren, wordt vervolgd…
Hopelijk kan ik deze wel zonder enige problemen installeren, wordt vervolgd…
Ik heb ze net voor 55 euro per knop van coolblue gehaald. Dat is ansich een ok prijs denk ik. Die set van 3 voor 150 die staat niet meer op amazon.es. Was wel een leuke deal geweest, maar scheelt me dan maar 15 euro en het moet vanuit Spanje komen.Soru schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:14:
Tado V3 knoppen voor €45 nieuw bij Amazon.de
[...]
Vorige week heb ik nog een setje van 3 Tado X radiatorknoppen voor €150 besteld bij Amazon.es, dus voor de knoppen hoeft het qua prijs niet duurder te zijn.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
55 euro per knop is een zeker een leuke prijs voor de nieuwe Tado X knoppen, voor die prijs zie ik ze zelf niet op coolblue staan dus het zal ook een aanbieding geweest zijn denk ik.justice strike schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:29:
[...]
Ik heb ze net voor 55 euro per knop van coolblue gehaald. Dat is ansich een ok prijs denk ik. Die set van 3 voor 150 die staat niet meer op amazon.es. Was wel een leuke deal geweest, maar scheelt me dan maar 15 euro en het moet vanuit Spanje komen.