Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

Mole schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Ik begrijp dat het idee van Tado is dat ruimtes onafhankelijk van elkaar te regelen zijn, maar mijn vraag is nu juist, welk device regelt de temperatuur in de huiskamer?

Is dat de thermostaat door middel van het verlagen van de aanvoer temperatuur? Of zijn dat
de radiatorknoppen door middel van het afknijpen van maximaal opgewarmd CV water?

Mijn vraag dan ook vooral over de situatie in de woonkamer. In ruimtes zonder thermostaat, maar alleen een Tado radiatorknop begrijp ik hoe het werkt.
Je kunt in de app zien hoeveel vermogen de ketel levert. Of eigenlijk hoe de ketel wordt aangestuurd door je Tado en hoeveel vermogen Tado noodzakelijk vindt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 15:48
Zigg schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:35:
De thermostaat regelt de warmtevraag van de CV. Dit doet hij modulerend, dus je CV gaat niet standaard volle bak aan. Dat is het slimme van moduleren ;) Wat is je situatie in de huiskamer?

Heb je in de huiskamer naast een thermostaat ook slimme knoppen op je radiatoren? Dan moet je in de app instellen dat deze radiatorknoppen zelf geen warmtevraag hebben, maar de thermostaat in die ruimte volgen ('slave').

Je kan maar 1 kapitein op het schip hebben, dus per ruimte moet je zorgen dat er 1 thermostaat of knop de warmtevraag naar de CV stuurt. De anderen in die ruimte moeten volgen.
Situatie is zoals in de afbeeldingen, waar het measuring device en zone controller de thermostaat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIJihmWCgHjWn2SW15bEO2gk1VQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7CWlU4zs5XJulkZIUvo56LHC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49cbcUHtqFkaVmIk9bgT0bFeHnM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3gZxz5TSzfdIgE83DAFAqo6o.png?f=fotoalbum_tile

Ik zie nergens een optie om de knoppen tot slave te maken, dus ga er vanuit dat dat in deze configuratie vanzelf gaat.

Maar klopt het dan dat de knoppen in de huiskamer helemaal open draaien zodra de thermostaat via modulatie een bepaalde temperatuur aan water vraagt?

Want als die knoppen dan alsnog niet geheel open gaan, maar alleen een beetje, dan is de flow laag, en daardoor warmteafgifte van het aangevoerde water te laag, waardoor de aanvoertemperatuur weer omhoog moet.

Of begrijp ik er geen snars van, en moet ik maar gewoon geloven dat het werkt...

En sorry, volgens mij stel ik nu ook dezelfde vraag in verschillende formuleringen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
@Mole wanneer je op de naam van de kamer klikt/tikt kun je zien welk apparaat in die kamer het meettoestel is. Bij mij is dat bijvoorbeeld de temperatuur sensor in mijn woonkamer en dus niet een van de thermostaatkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:24
Mole schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Situatie is zoals in de afbeeldingen, waar het measuring device en zone controller de thermostaat is.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zie nergens een optie om de knoppen tot slave te maken, dus ga er vanuit dat dat in deze configuratie vanzelf gaat.

Maar klopt het dan dat de knoppen in de huiskamer helemaal open draaien zodra de thermostaat via modulatie een bepaalde temperatuur aan water vraagt?

Want als die knoppen dan alsnog niet geheel open gaan, maar alleen een beetje, dan is de flow laag, en daardoor warmteafgifte van het aangevoerde water te laag, waardoor de aanvoertemperatuur weer omhoog moet.

Of begrijp ik er geen snars van, en moet ik maar gewoon geloven dat het werkt...

En sorry, volgens mij stel ik nu ook dezelfde vraag in verschillende formuleringen :')
Je hebt em goed ingericht. De thermostaat triggert de ketel en zet de knoppen open als dat nodig is. Omdat de thermostaat in de ruimte de measuring device is, zijn de knoppen in dezelfde ruimte automatisch de slaves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Dan blijf ik het vreemd vinden dat de knoppen de flow afknijpen terwijl de thermostaat zou moeten regelen wanneer er iets doorheen gaat en van welke temperatuur.

Milieu Centraal zegt zelfs:

In
de woonkamer heb je géén thermostaatknoppen nodig op de radiatoren, sterker nog: die zijn af te raden. In de woonkamer regelt de (klok)thermostaat die aan de muur hangt de verwarming. Daarvoor moeten de radiatorkranen in de woonkamer altijd helemaal open staan, anders werkt de cv-ketel niet meer goed. Neem in de huiskamer dus gewone knoppen op de radiatoren en draai die helemaal open
.

Nu zou mijn ogen het voordeel van Tado zijn, dat de knoppen dus of helemaal open, of helemaal dicht zijn in de ruimte waar de thermostaat hangt. Standaard helemaal open, en pas dicht als er in een andere ruimte met Tado knop warmtevraag is terwijl de temperatuur in de kamer met de thermostaat al op gewenst niveau is.

Zie ook dit draadje op het tado forum met gebruikers die dus wel warmtevraag van de thermostaat hebben, maar de knoppen laten geen of te weinig water door waardoor er onnodig gestookt wordt.

https://community.tado.co...en-ketel-draait-voor-niks

Ik heb nu de knoppen van de radiatoren gehaald om te zien hoe de Tado thermostaat het vannacht op gaat lossen, ivm afgelopen nacht met de knoppen aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@Mole Als je de knoppen er af hebt gehaald wat gebeurd er dan als er ergens anders in huis een warmte vraag is? Volgens mij gaat dan je kamer (zonder knoppen) meestoken.
Tado is bedoelt om elke ruimte afzonderlijk te kunnen verwarmen, heb je alleen een thermostaat dan kun je alleen de ruimte correct verwarmen waar de thermostaat hangt, de overige ruimtes stoken dan alleen mee als er een warmte vraag in de ruimte met thermostaat is. Dat is ook waarom Milieu Centraal die waarschuwing geeft, immers stel dat je standaard thermostaatkranen in je kamer hebt waar ook de thermostaat hangt en je stelt de thermostaat hoger in dan de temperatuur op je thermostaatkranen dan gaat het mis. Ketel wil dan stoken maar kan z'n warmte niet kwijt omdat de thermostaat kranen dicht staan omdat die al de juiste temperatuur hebben.
Met andere woorden, in mijn ogen is het tado systeem met alleen een thermostaat niet de juiste manier en zal het alleen correct werken met tado thermostartknoppen. Tenzij je slechts een ruimte hebt dan zou het in theorie werken maar dan doet een normale thermostaat het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Mole schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:13:
Dan blijf ik het vreemd vinden dat de knoppen de flow afknijpen terwijl de thermostaat zou moeten regelen wanneer er iets doorheen gaat en van welke temperatuur.

Milieu Centraal zegt zelfs:

In
[...]
.

Nu zou mijn ogen het voordeel van Tado zijn, dat de knoppen dus of helemaal open, of helemaal dicht zijn in de ruimte waar de thermostaat hangt. Standaard helemaal open, en pas dicht als er in een andere ruimte met Tado knop warmtevraag is terwijl de temperatuur in de kamer met de thermostaat al op gewenst niveau is.

Zie ook dit draadje op het tado forum met gebruikers die dus wel warmtevraag van de thermostaat hebben, maar de knoppen laten geen of te weinig water door waardoor er onnodig gestookt wordt.

https://community.tado.co...en-ketel-draait-voor-niks

Ik heb nu de knoppen van de radiatoren gehaald om te zien hoe de Tado thermostaat het vannacht op gaat lossen, ivm afgelopen nacht met de knoppen aangesloten.
Dat gaat niet werken, tenminste niet als je in andere ruimtes van je huis tadoknoppen of thermostaten hebt. De radiatoren in de kamer gaan dan meeverwarmen als er warmtevraag uit een andere ruimte komt. Vervolgens zal de thermostaat in je woonkamer de ketel weer uitschakelen omdat de gewenste temperatuur in je woonkamer bereikt is en blijft/wordt het dus koud in de andere kamers.

@chippie777: je was me voor, maar we bedoelen hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Ik vind het lastig mn twijfels onder woorden te brengen. Ik begrijp dat ALS ik nu andere kamers verwarm, de woonkamer ook meedoet, en dat het de meerwaarde is van Tado om individuele ruimtes te kunnen verwarmen. Daarom heb ik het ook gekocht.

Maar het gaat me bij mijn twijfels nu even alleen om de woonkamer en de samenwerking tussen de thermostaat en de radiatorknoppen daar. Die wordt het meest verwarmd, dus ik vind het belangrijk dat daar efficiënt gebruik wordt gemaakt van warmte.

Situatie: Stel ik wil alleen de woonkamer opwarmen. Daar hangt een Tado thermostaat en 3 tado radiatorknoppen op elke radiator. Dan moeten die radiatorknoppen toch volledig open gaan zodra de thermostaat om warmte vraagt voor de woonkamer?

Want wat er nu gebeurt is dat als er warmtevraag is, de knoppen niet of niet volledig open gaan, om de radiatoren warm te maken, terwijl de aanvoertemp in de cv wel hoog is.

Ik check vannacht (ik stook de woonkamer snachts op 18,5) of er verschil tussen verbruik met Tado knoppen en zonder Tado knoppen.

In ieder geval dank voor jullie geduld :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Mole schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:35:
…..,

Situatie: Stel ik wil alleen de woonkamer opwarmen. Daar hangt een Tado thermostaat en 3 tado radiatorknoppen op elke radiator. Dan moeten die radiatorknoppen toch volledig open gaan zodra de thermostaat om warmte vraagt voor de woonkamer?

Want wat er nu gebeurt is dat als er warmtevraag is, de knoppen niet of niet volledig open gaan, om de radiatoren warm te maken, terwijl de aanvoertemp in de cv wel hoog is.

Ik check vannacht (ik stook de woonkamer snachts op 18,5) of er verschil tussen verbruik met Tado knoppen en zonder Tado knoppen.

Is dat zo? Ik weet ook niet alles van tado maar hoe weet je dat de knoppen niet helemaal open gaan of hoe weet je dat dat zou moeten? Regeltechniek is best ingewikkeld en ik weet er veel te weinig van maar vind dit wel een interessant onderwerp.
Maar als je alles gewoon hebt ingesteld zoals het zou moeten, zijn de temperaturen dan zoals verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Mole schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:35:
Ik vind het lastig mn twijfels onder woorden te brengen. Ik begrijp dat ALS ik nu andere kamers verwarm, de woonkamer ook meedoet, en dat het de meerwaarde is van Tado om individuele ruimtes te kunnen verwarmen. Daarom heb ik het ook gekocht.

Maar het gaat me bij mijn twijfels nu even alleen om de woonkamer en de samenwerking tussen de thermostaat en de radiatorknoppen daar. Die wordt het meest verwarmd, dus ik vind het belangrijk dat daar efficiënt gebruik wordt gemaakt van warmte.

Komt echt goed. Je moet de tado-thermostaatknoppen gewoon laten zitten. De thermostaat signaleert warmtevraag en stuurt de ketel aan. De knoppen werken alleen als modulaire kranen, afhankelijk van de warmtevraag die de thermostaat signaleert. Ik heb deze setting ook in de woonkamer. In de rest van het huis 9 knoppen per radiator. En 2 airco’s en vloerverwarming in eethoek/woonkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietn172
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-08 03:41
We willen onze oude mazoutketel met tado aan / uit sturing vervangen door een nieuwe condenserende gasketel met modulerende tado sturing.
Na wat zoeken merk ik echter dat veel moderne gascondensatieketels niet modulerend kunnen samenwerken met tado (zoals bvb de viessmann 200W -> werkt niet met opentherm maar een eigen protocol).

Heeft er iemand een tip voor een moderne condenserende gasketel die modulerend goed samenwerkt met tado?

[ Voor 10% gewijzigd door Pietn172 op 06-02-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
chippie777 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Is dat zo? Ik weet ook niet alles van tado maar hoe weet je dat de knoppen niet helemaal open gaan of hoe weet je dat dat zou moeten? Regeltechniek is best ingewikkeld en ik weet er veel te weinig van maar vind dit wel een interessant onderwerp.
Maar als je alles gewoon hebt ingesteld zoals het zou moeten, zijn de temperaturen dan zoals verwacht?
Vandaag even een zeer niet wetenschappelijk eperimentje gedaan.

Ik heb de hele nacht de Tado knoppen van de radiatoren afgehaald, Zonder knoppen vraagt de Tado thermostaat een aanvoer temperatuur van tussen de 35 en 40 graden om de temperatuur in de woonkamer op 18,5 te houden. Dit warme water wordt verspreid over de drie radiatoren die vol openstaan (want er zit geen knoppen op).

Uur geleden de Tado radiatorknoppen teruggeplaatst. Opnieuw laten calibreren. Ik hoor de CV zojuist aanspringen, zie in de Tado app dat er warmtevraag in de woonkamer is, en zie op de CV ketel een aanvoer temperatuur van 47 graden staan (2 meer dan de ingestelde max). 2 van de 3 radiatoren in de woonkamer zijn koud.

M.i. werkt het systeem gewoon niet optimaal. Er wordt dan nuttoloos cv water gestookt tot te hoge temperaturen, die vervolgens niet door radiatoren kunnen worden verspreid in de kamer die notabene om de warmte vraagt.

Ja, uiteindelijk krijgt Tada de ruimte op de juiste temperatuur, maar dat kan volgens mij sneller, en met een lagere aanvoer temperatuur dan hoe het nu gebeurt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:44

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb om die reden (zoals hierboven ook al een aantal tweakers aangaven) de thermostaatknoppen 'los' van de zone controller gezet. In het tijdschema zorg ik er dan voor dat ze iets vroeger op de maximale temperatuur (25 graden) ingesteld worden en iets later naar de 'basistemperatuur' gaan dan de thermostaat die wél zonecontroler is.

Niet ideaal,maar lijkt hier te werken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Pietn172 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:49:
Heeft er iemand een tip voor een moderne condenserende gasketel die modulerend goed samenwerkt met tado?
Dit wil je misschien niet horen maar mijn ervaring is dat een tado thermostaat niet optimaal werkt met een modulerende ketel.

(Ik heb twee winters met een tado gestoeid en ben tot de volgende conclusie gekomen)

Zelfs als de tado via Opentherm een modulerende ketel aanstuurt (en specifieke aanvoer temperaturen vraagt al naar gelang de nodige hoeveelheid warmte) bleef ik een tijd-proportioneel aan/uit gedrag houden.

Wat ik daarmee bedoel is dat de Tado in de praktijk met een Opentherm modulerende CV ketel een (relatief hoge) aanvoertemperatuur vraagt als er warmte nodig is. De CV ketel kan daar uiteraard wel mooi modulerend op reageren en zachter gaan branden zodra de aanvoer temperatuur bereikt is... MAAR als de woning opgewarmd is schakelt de tado de warmtevraag weer uit. En 20 minuten later weer aan, etc.etc.

Waar het volgens mij mis gaat is dat tado veel te hoge aanvoer temperaturen vraagt aan de ketel, in plaats van de gevraagde aanvoer temperatuur te verlagen (zodat de CV ketel wel permanent zachtjes kan blijven branden). Met die hoge aanvoertemperatuur stookt de tado de ruimte snel warm en gaat weer helemaal uit en dat 1 (of een paar) keer per uur.

Qua Opentherm 'communicatie' functioneert een tado dus en kan een Intergas Xtreme ketel aansturen. Het is een prima ketel omdat hij zo ver kan terug moduleren (tot 3.6kW), maar tado haalde totaal geen profijt uit deze keteleigenschap.

Ik heb vele malen met tado service mensen gecommuniceerd om dit gedrag opgelost te krijgen maar het is nooit gelukt dus de tado is hier ondertussen verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mole
AzertyNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Dit wil je misschien niet horen maar mijn ervaring is dat een tado thermostaat niet optimaal werkt met een modulerende ketel.

(Ik heb twee winters met een tado gestoeid en ben tot de volgende conclusie gekomen)

Zelfs als de tado via Opentherm een modulerende ketel aanstuurt (en specifieke aanvoer temperaturen vraagt al naar gelang de nodige hoeveelheid warmte) bleef ik een tijd-proportioneel aan/uit gedrag houden.

Wat ik daarmee bedoel is dat de Tado in de praktijk met een Opentherm modulerende CV ketel een (relatief hoge) aanvoertemperatuur vraagt als er warmte nodig is. De CV ketel kan daar uiteraard wel mooi modulerend op reageren en zachter gaan branden zodra de aanvoer temperatuur bereikt is... MAAR als de woning opgewarmd is schakelt de tado de warmtevraag weer uit. En 20 minuten later weer aan, etc.etc.

Waar het volgens mij mis gaat is dat tado veel te hoge aanvoer temperaturen vraagt aan de ketel, in plaats van de gevraagde aanvoer temperatuur te verlagen (zodat de CV ketel wel permanent zachtjes kan blijven branden). Met die hoge aanvoertemperatuur stookt de tado de ruimte snel warm en gaat weer helemaal uit en dat 1 (of een paar) keer per uur.

Qua Opentherm 'communicatie' functioneert een tado dus en kan een Intergas Xtreme ketel aansturen. Het is een prima ketel omdat hij zo ver kan terug moduleren (tot 3.6kW), maar tado haalde totaal geen profijt uit deze keteleigenschap.

Ik heb vele malen met tado service mensen gecommuniceerd om dit gedrag opgelost te krijgen maar het is nooit gelukt dus de tado is hier ondertussen verwijderd.
Eigenlijk wilde ik dit wel horen, want zit nog in de retourtermijn. Dat gaat het hele zaakje gewoon terug, want hoop geld en twijfels/gebrek aan vertrouwen.
Church of Noise schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:17:
Ik heb om die reden (zoals hierboven ook al een aantal tweakers aangaven) de thermostaatknoppen 'los' van de zone controller gezet. In het tijdschema zorg ik er dan voor dat ze iets vroeger op de maximale temperatuur (25 graden) ingesteld worden en iets later naar de 'basistemperatuur' gaan dan de thermostaat die wél zonecontroler is.

Niet ideaal,maar lijkt hier te werken...
Handige workaround, maar voor wat het hele pakket kost zot dat het nodig is om het goed te laten werken...

[ Voor 14% gewijzigd door Mole op 07-02-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Mole schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Ik heb de hele nacht de Tado knoppen van de radiatoren afgehaald, Zonder knoppen vraagt de Tado thermostaat een aanvoer temperatuur van tussen de 35 en 40 graden om de temperatuur in de woonkamer op 18,5 te houden. Dit warme water wordt verspreid over de drie radiatoren die vol openstaan (want er zit geen knoppen op).

Uur geleden de Tado radiatorknoppen teruggeplaatst. Opnieuw laten calibreren. Ik hoor de CV zojuist aanspringen, zie in de Tado app dat er warmtevraag in de woonkamer is, en zie op de CV ketel een aanvoer temperatuur van 47 graden staan (2 meer dan de ingestelde max). 2 van de 3 radiatoren in de woonkamer zijn koud.

M.i. werkt het systeem gewoon niet optimaal. Er wordt dan nuttoloos cv water gestookt tot te hoge temperaturen, die vervolgens niet door radiatoren kunnen worden verspreid in de kamer die notabene om de warmte vraagt.

Ja, uiteindelijk krijgt Tada de ruimte op de juiste temperatuur, maar dat kan volgens mij sneller, en met een lagere aanvoer temperatuur dan hoe het nu gebeurt.

Ik ben met je eens dat dit vreemd gedrag is en niet is wat je logischer wijs zou verwachten.
Even dubbel check: de 3 radiatoren en de thermostaat zijn in tado toegewezen aan dezelfde ruimte en de thermostaat is de temperatuurmeter van die ruimte?
Als dat zo is dan is het zeker vreemd dat 2 radiatoren koud blijven, staan die thermostaatkranen dicht op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
chippie777 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Ik ben met je eens dat dit vreemd gedrag is en niet is wat je logischer wijs zou verwachten.
Even dubbel check: de 3 radiatoren en de thermostaat zijn in tado toegewezen aan dezelfde ruimte en de thermostaat is de temperatuurmeter van die ruimte?
Als dat zo is dan is het zeker vreemd dat 2 radiatoren koud blijven, staan die thermostaatkranen dicht op dat moment?
Wat je zegt is correct.
En ja, ik neem aan dat die 2 kranen staan op dat moment dicht staan, terwijl de derde wel open staat. Er wordt wel gewoon warm water rondgepompt.

Ik heb het zooitje weer gedemonteerd en het gaat retour.
Ik vind het idee erachter fantastisch, estetisch ziet het er prachtig uit en het gadget gehalte is hoog, maar het doet voor mij niet wat ik er van verwacht, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:44
[...]

Interessant, ik zou er ook vanuit gaan dat het goed zou werken. Heb hier ook knoppen in verpakking liggen, nog dicht.

Ben benieuwd wat @tado er van vindt.
[...]

Hm, hoe heb je de vraag temperatuur etc bekeken? OTGW of iets dergelijks? Misschien ook maar eens naar kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Titus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Interessant, ik zou er ook vanuit gaan dat het goed zou werken. Heb hier ook knoppen in verpakking liggen, nog dicht.

Ben benieuwd wat @tado er van vindt.

[...]

Hm, hoe heb je de vraag temperatuur etc bekeken? OTGW of iets dergelijks? Misschien ook maar eens naar kijken dan.
Op basis van deze informatie kan ik hier geen uitspraak over doen. Wel lijkt het systeem wat beschreven is heel ver van het gemiddelde systeem in NL te liggen. Voor de gemiddelde klant kan tado veel besparen door bepaalde kamers apart te kunnen verwarmen. Iets dat alleen mogelijk is met de combinatie van de thermostaat en de slimme radiatorknoppen.

Misschien nog als tip: De hogere aanvoertemperatuur komt waarschijnlijk door een hogere PID. Dit komt waarschijnlijk omdat de tado slimme radiatorknop naast de koude buitenmuur meet. Wat misschien een verbetering zou kunnen brengen is om een tado temperatuursensor toe te voegen en deze ergens anders te plaatsen, dan zal de PID misschien lager zijn zodat ook de gevraagde temperatuur lager zal zijn.

U kunt dit testen door manueel de PID te verlagen door het verschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur te verlagen, precies zoals dat waarschijnlijk het geval is voor uw woonkamer als u alleen uw tado thermostaat gebruikt zonder slimme radiatorknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole

[...]

Op mijn huidige Isense wordt de aanvoertemperatuur continue weergegeven. Tijdens het gebruik van Tado ben ik, (moet ik toegeven) gewoon de trap op en af gerend om het display van de CV ketel af te lezen.
tado schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Op basis van deze informatie kan ik hier geen uitspraak over doen. Wel lijkt het systeem wat beschreven is heel ver van het gemiddelde systeem in NL te liggen. Voor de gemiddelde klant kan tado veel besparen door bepaalde kamers apart te kunnen verwarmen. Iets dat alleen mogelijk is met de combinatie van de thermostaat en de slimme radiatorknoppen.

Misschien nog als tip: De hogere aanvoertemperatuur komt waarschijnlijk door een hogere PID. Dit komt waarschijnlijk omdat de tado slimme radiatorknop naast de koude buitenmuur meet. Wat misschien een verbetering zou kunnen brengen is om een tado temperatuursensor toe te voegen en deze ergens anders te plaatsen, dan zal de PID misschien lager zijn zodat ook de gevraagde temperatuur lager zal zijn.

U kunt dit testen door manueel de PID te verlagen door het verschil tussen gemeten en ingestelde temperatuur te verlagen, precies zoals dat waarschijnlijk het geval is voor uw woonkamer als u alleen uw tado thermostaat gebruikt zonder slimme radiatorknoppen.
Dank voor de reactie.
Woning is een vrij standaardtussenwoning 988, 125m2, 3 verdiepingen, gemiddelde vloerisolatie, muurisolatie en dakisolatie. Het kan volgens mij niet meer standaard dan dit. Als je een kind een huis laat tekenen, dan tekenen ze mijn huis.

Voor mij is de keuze gemaakt. Ik heb geen zin/tijd om er meer energie in te steken, het is geen hobbyproject. Het moet (voor mij) gewoon werken. Misschien was dat met lange gesprekken met support uiteindelijk gelukt, maar daar heb ik helemaal geen zin in. Het werkt niet zoals ik verwacht, dus dan houdt het voor mij op. Misschien zit ik er zelf helemaal naast en begrijp ik niet hoe het zou moeten werken, maar ik ben nog geen uitleg tegengekomen die mijn twijfels weg kunnen nemen.

Een hoge aanvoertemperatuur in de CV ketel, terwijl de radiatoren koud of lauw zijn, vind ik gewoon verspilling.

Ik wens iedereen die wel tevreden is met hun installatie uiteraard nog vele jaren plezier met hun Tado apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL

[...]

De Intergas Xtreme ketel laat (als er warmtevraag is) op zijn display altijd de (door de Opentherm thermostaat) gevraagde aanvoer temperatuur zien. Daaraan kan je dus direct zien wat de thermostaat wil hebben. (De werkelijke aanvoer temperatuur kan je ook opvragen maar daar moet je wat knoppen voor indrukken op de ketel.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:11
[...]

Ik kan dit onderschrijven inderdaad, heb ook een Xtreme, maar hoe deze aangestuurd wordt door de tado is belabberd inderdaad. Ik heb ook een OTGW ertussen hangen en zie ook dat de Tado heel vreemd aanstuurt (1 minuut max temperatuur vragen vanaf uit, dan de temp weer naar 35 graden verlagen.)wat in mijn ogen niet handig is en ervoor zorgt dat de ketel gaat pendelen.

Mag ik vragen wat je als vervanging hebt genomen, ben ook aan het rondkijken namelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
Kalua schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:56:
[...]
Ik kan dit onderschrijven inderdaad, heb ook een Xtreme, maar hoe deze aangestuurd wordt door de tado is belabberd inderdaad. Ik heb ook een OTGW ertussen hangen en zie ook dat de Tado heel vreemd aanstuurt (1 minuut max temperatuur vragen vanaf uit, dan de temp weer naar 35 graden verlagen.)wat in mijn ogen niet handig is en ervoor zorgt dat de ketel gaat pendelen.
Grappig dat je dit vertelt, want mijn TADO (toen hij nog aangelsoten was) deed weer iets compleet anders.
Elke keer bij het begin van een warmtevraag vroeg hij (de Tado) om 34 graden aanvoertemperatuur, 2 seconden later verandert hij het in 30 graden, weer 4 seconden later vraagt hij 32 graden, en dan gaat hij na 5-10 seconden naar 55 graden (de maximaal ingestelde vraagtemperatuur in de tado app instellingen) en blijft daar op draaien tot de ketel weer uit mag. Compleet onbegrijpelijk en onhandig gedrag.
Mag ik vragen wat je als vervanging hebt genomen, ben ook aan het rondkijken namelijk
Ik heb nu tijdelijk een Remeha iSense opgehangen. Ben voorlopig super tevreden over het regelgedrag (op basis van de kamerthermostaat interne temp. sensor in de isense), want de CV brandt nu netjes uren achter elkaar op lage aanvoer temperatuur (30 graden minimale aanvoertemp ingesteld op iSense en zo brand de ketel eigenlijk altijd ook nu). En het huis blijft stabiel op temperatuur.

Mijn ideale 'droom' thermostaat is op afstand bedienbaar (via een App of Home Assistant), niet of nauwelijks afhankelijk van een leverancier hun cloud server en zonder een 'zwarte doos' regelsysteem vanuit die cloud servers. Die 'droom' thermostaat heeft voor het meet/regelsysteem een 'slimme' zelflerende regeling zodat hij lange stooksessies maakt maar slimmer is dan enkel een super krappe lage stooklijn gebruiken. Dat wil dus zeggen, dat hij een goede balans vindt tussen lange stook sessies en een goed gekozen Opentherm aanvoer temperaturen die de boel snel genoeg opwarmen als een grote opwarming nodig is (bv. na vakantie of nachtverlaging).
Maar volgens mij bestaat bovenstaande (nog) niet. Dus vandaar mijn keus voor de iSense als niet op afstand bedienbaar compromis.

Welke tweaker ontwikkelt deze 'droom' thermostaat voor ons , net als de tweakers mannen die de HeatBooster en de Itho Daalderop fan modules hebben ontwikkeld???? 8)

[ Voor 43% gewijzigd door AzertyNL op 07-02-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

AzertyNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Grappig dat je dit vertelt, want mijn TADO (toen hij nog aangelsoten was) deed weer iets compleet anders.
Elke keer bij het begin van een warmtevraag vroeg hij (de Tado) om 34 graden aanvoertemperatuur, 2 seconden later verandert hij het in 30 graden, weer 4 seconden later vraagt hij 32 graden, en dan gaat hij na 5-10 seconden naar 55 graden (de maximaal ingestelde vraagtemperatuur in de tado app instellingen) en blijft daar op draaien tot de ketel weer uit mag. Compleet onbegrijpelijk en onhandig gedrag.

[...]

Ik heb nu tijdelijk een Remeha iSense opgehangen. Ben voorlopig super tevreden over het regelgedrag (op basis van de kamerthermostaat interne temp. sensor in de isense), want de CV brandt nu netjes uren achter elkaar op lage aanvoer temperatuur (30 graden minimale aanvoertemp ingesteld op iSense en zo brand de ketel eigenlijk altijd ook nu). En het huis blijft stabiel op temperatuur.

Mijn ideale 'droom' thermostaat is op afstand bedienbaar (via een App of Home Assistant), niet of nauwelijks afhankelijk van een leverancier hun cloud server en zonder een 'zwarte doos' regelsysteem vanuit die cloud servers. Die 'droom' thermostaat heeft voor het meet/regelsysteem een 'slimme' zelflerende regeling zodat hij lange stooksessies maakt maar slimmer is dan enkel een super krappe lage stooklijn gebruiken. Dat wil dus zeggen, dat hij een goede balans vindt tussen lange stook sessies en een goed gekozen Opentherm aanvoer temperaturen die de boel snel genoeg opwarmen als een grote opwarming nodig is (bv. na vakantie of nachtverlaging).
Maar volgens mij bestaat bovenstaande (nog) niet. Dus vandaar mijn keus voor de iSense als niet op afstand bedienbaar compromis.

Welke tweaker ontwikkelt deze 'droom' thermostaat voor ons , net als de tweakers mannen die de HeatBooster en de Itho Daalderop fan modules hebben ontwikkeld???? 8)
Volmondig akkoord! En ik zou hier gerust een net bedrag voor willen geven (want de Tado spullen hier incl 4 thermostaten, 5 thermostaatknoppen en een wireless ontvanger samen waren ook niet bepaald gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:23
Iemand al een goed alternatief gevonden voor een tado? Waar dd ontwikkeling en support wel goed is.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Er zijn wat problemen bij Tado die nogal wat diensten raken: https://status.tado.com/incidents/5055schznrg7
This incident affects: IoT cloud hub, Device connectivity, Room climate report database, and Smart schedule execution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Blijkbaar hebben sommige mensen die op dezelfde dag als ik een bestelling bij Tado plaatsten, een aanbod gekregen om kosteloos hun 'vernieuwde' producten te ontvangen.

Ik weet niet of ik er nat mag linken?

Zie:
https://nl.pepper.com/comments/permalink/3860809

Misschien toch een versie 4, die hopelijk verbeteringen met zich meebrengt?

[ Voor 12% gewijzigd door Mole op 07-02-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:40
JBS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:06:
Er zijn wat problemen bij Tado die nogal wat diensten raken: https://status.tado.com/incidents/5055schznrg7

[...]
Ja, zie ook in Home Asssistant dat Tado vanaf zo'n 19:45 niet meer update.
Ook de App op de phone werkt niet meer, gaat die altijd via de Cloud dan ook al zit je op je thuis Wifi ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

rsbroer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Ja, zie ook in Home Asssistant dat Tado vanaf zo'n 19:45 niet meer update.
Ook de App op de phone werkt niet meer, gaat die altijd via de Cloud dan ook al zit je op je thuis Wifi ?
Ja, Tado is erg Tado-cloud afhankelijk.

Inmiddels lijken de problemen overigens opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
JBS schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:21:
[...]
Ja, Tado is erg Tado-cloud afhankelijk.

Inmiddels lijken de problemen overigens opgelost.
Behalve voor Apple HomeKit, dat zou zonder internet kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Mole schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:08:
Blijkbaar hebben sommige mensen die op dezelfde dag als ik een bestelling bij Tado plaatsten, een aanbod gekregen om kosteloos hun 'vernieuwde' producten te ontvangen.

Ik weet niet of ik er nat mag linken?

Zie:
https://nl.pepper.com/comments/permalink/3860809

Misschien toch een versie 4, die hopelijk verbeteringen met zich meebrengt?
Blijkbaar allemaal erg 'hush hush' met ondertekenen van geheimhoudingsdocumenten en zo.
Leaks worden tegenwoordig nochtans vaak ingezet als zeer effectieve marketing strategie ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:44
AzertyNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:
[...]

[...]

En dan eigenlijk ook nog draadloos, want de vorige bewoners hebben de kabel achter het stuc verstopt ergens in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Mijn Tado systeem heeft het probleem dat ik hele grote radiators heb, dus veel afgifte en een goed geissoleerd huis. Als een kamer veel verwarmt moet worden omdat de kamer van 15 naar 20 graden opgewarmt moet worden, vraagt het systeem direct 60 graden van de ketel. Veel te veel, het gevolg is een overshoot van meer dan 1 graad. En de grap is, het systeem leert er niet van. Iedere dag dezelfde overshoot.
Ik heb nu handmatig de ketel begrenst op 40 graden en dat werkt veel stabieler. Met de oude thermostaat werd een veel lagere watertemperatuur gevraagd van de ketel.

Ik had meer verwacht van het zelfleerzaamheid en intelligentie. Voor de rest doet het wat het moet doen, het huis warm houden, maar gas besparen is niet wat het systeem doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
[...]

Dit snap ik niet. De thermostaat in je woonkamer signaleert warmtevraag, maar maar één van de drie knoppen gaat open? En ze zitten wel alledrie in dezelfde ruimte/kamer? Dan gaat daar iets niet goed toch, want dan zouden het allemaal “slaves” moeten zijn van de thermostaat en dus allemaal op dezelfde manier moeten reageren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
BGFG schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Dit snap ik niet. De thermostaat in je woonkamer signaleert warmtevraag, maar maar één van de drie knoppen gaat open? En ze zitten wel alledrie in dezelfde ruimte/kamer? Dan gaat daar iets niet goed toch, want dan zouden het allemaal “slaves” moeten zijn van de thermostaat en dus allemaal op dezelfde manier moeten reageren toch?
Correct, de thermostaat signaleert warmtevraag en is ook ingesteld als meet apparaat. Een radiator werd warm, de 2 anderen niet.

Maar ik had vandaag een ingeving: ik had een offset ingesteld op -0,6 graden C op de thermostaat. Dwz, dat de standaard gemeten temperatuur te hoog was en ik die dus bijgesteld heb op de thermostaat. Ik heb dit niet ook nog eens per radiatorknop gedaan. Zou het kunnen dat elke radiatorknop zijn eigen gemeten waarde gebruikt om te bepalen hoe ver deze opendraait? Dus dat de thermostaat dus warmtevraag signaleerde bij bv 18,3C om naar 18,5C te gaan, maar omdat de radiatorknoppen zelf nog 19C meten, ze niet opengaan?

Je zou zeggen dat de meetwaarden van de 3 radiatorknoppen dan irrelevant zijn toch?

Ik geef het nog een kans, en heb vandaag opnieuw de thermostaat en de knoppen gemonteerd en ingesteld.
Kan me namelijk niet voorstellen dat er bij mij weer niet werkt...

Edit: ik heb even rond gekeken op het EvoHome forum, van Honeywell. Daarin blijkbaar een instelling waarmee je een knop kan doceren vol open te gaan bij warmtevraag. Dit wordt Full Stroke genoemd. Het bestaat dus wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Mole op 11-02-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Mole schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:13:
[...]

Correct, de thermostaat signaleert warmtevraag en is ook ingesteld als meet apparaat. Een radiator werd warm, de 2 anderen niet.

Maar ik had vandaag een ingeving: ik had een offset ingesteld op -0,6 graden C op de thermostaat. Dwz, dat de standaard gemeten temperatuur te hoog was en ik die dus bijgesteld heb op de thermostaat. Ik heb dit niet ook nog eens per radiatorknop gedaan. Zou het kunnen dat elke radiatorknop zijn eigen gemeten waarde gebruikt om te bepalen hoe ver deze opendraait? Dus dat de thermostaat dus warmtevraag signaleerde bij bv 18,3C om naar 18,5C te gaan, maar omdat de radiatorknoppen zelf nog 19C meten, ze niet opengaan?

Je zou zeggen dat de meetwaarden van de 3 radiatorknoppen dan irrelevant zijn toch?

Ik geef het nog een kans, en heb vandaag opnieuw de thermostaat en de knoppen gemonteerd en ingesteld.
Kan me namelijk niet voorstellen dat er bij mij weer niet werkt...

Edit: ik heb even rond gekeken op het EvoHome forum, van Honeywell. Daarin blijkbaar een instelling waarmee je een knop kan doceren vol open te gaan bij warmtevraag. Dit wordt Full Stroke genoemd. Het bestaat dus wel.
Voor de duidelijkheid: ik heb de volgende setting: in de ruimte “woonkamer” is de draadloze thermostaat het meettoestel. Daar heb ik ook een kleine temperatuur compensatie ingegeven. De 3 knoppen in dezelfde ruimte doen niets anders dan open en dichtgaan. Je kunt daar ook geen temperatuur compensatie inregelen omdat ze de temperatuur niet meten. Ze reageren alle 3 tegelijk en ik heb nooit gemerkt dat ze “half” opengaan.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Ik wil via HA voorkomen dat de radiatoren hier te heet worden ingesteld

Wie weet hoe ik de INGESTELDE temperatuur uitlees in node red?

Dus niet de huidige temperatuur (sensor.xxxx_temperature)
Maar echt de waarde die je kiest en waar de tado naartoe wil werken (target temperature)

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 15-02-2024 21:55 ]

• Church of Noise

Church of Noise

Als ik met niet vergis, is dat een attribute van climate.xxx, die je met een platform sensor (te definiëren in je configuration.yaml) beschikbaar kan maken. Niet zeker of je er ook mee kan sturen, ik gebruik dat alleen om m uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilmithir
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 08:50
Ik heb even een vraagje, heb al langere tijd Tado radiator knoppen...
Hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag...

En een keer in de zoveel tijd dan blijven deze hangen. Met als gevolg kachel die continu aan blijft.
De ene keer is het op te lossen door knop er af te halen en batterijen te vervangen.
Maar nu blijf ik error E4 houden verkalking in de radiator klep. Meerdere keren de knop open en dicht gedaan met een waterpomptang. Tado er weer op maar blijf E4 houden.

Nu zie ik op de radiator klep een plastic oranje ring zitten hoort deze er wel te zitten (zit er al vanaf het begin) heb het idee dat deze ring de pen vanuit de Tado knop tegenwerkt.
Kan deze oranje ring worden verwijderd of is dat niet verstandig ivm het creëren van lekkage?

Eventjes een update:
Oranje ring op de radiator klep moet blijven zitten...

En ik ga even het volgende filmpje volgen
Vastzittende pin thermostaatkraan / radiator ventiel (door Rob de Ruiter)

2de update:
heeft niet geholpen, tijd voor om de radiator klep te vervangen.

Alvast bedankt.

Foto radiator klep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrwOgBNB7BAcsexnCOJxuh1FH9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi3g4rDFVUFMSNQoQQcQfyfQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ilmithir op 16-02-2024 17:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 18:07
[...]

...
Kijk aan, dat is waar ik nu ook tegenaan loop. Ook in het Tado community forum staat het er vol mee kwam ik vandaag achter. Mijn Tado stuurt een Remeha Tzerra Ace aan, maar inderdaad via dit rare in-effectieve aan/uit gedrag ipv. modulerend. Per blok van 10 minuten aan op veel te hoge temp. en dan weer 10 minuten uit. De software van Tado is waardeloos in dat opzicht. Ik raad iedereen af om Tado aan te schaffen. Helemaal omdat Tado niks lijkt te doen om dit op te lossen zoals je al zei. Tado doet gewoon aan/uit via opentherm protocol, niks geen "slim" gedrag of modulatie.

Dit gedrag zie ik niet bij mijn oude Honywell Opentherm thermostaat. Die gaat er dan maar weer op, en de Tado in de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Mijn ketel werd inderdaad ook met een veel te hoge temperatuur aangestuurd. Iedere dag 60 graden water temperatuur, waarna er een enorme overshoot van kamertemperatuur was, tot 2 graden. En niet leren. Uiteindelijk heb ik op de ketel het maximale watertemperatuur op 40 graden gezet, dat werkte wel beter. Maar niet meer relevant nu, nu stuurt de Tado een warmtepomp aan via aan/uit. Wel een kastje er tussen gemaakt zodat die niet heel vaak per uur de wamtepomp kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

ErnstvV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:42:
Mijn ketel werd inderdaad ook met een veel te hoge temperatuur aangestuurd. Iedere dag 60 graden water temperatuur, waarna er een enorme overshoot van kamertemperatuur was, tot 2 graden. En niet leren. Uiteindelijk heb ik op de ketel het maximale watertemperatuur op 40 graden gezet, dat werkte wel beter. Maar niet meer relevant nu, nu stuurt de Tado een warmtepomp aan via aan/uit. Wel een kastje er tussen gemaakt zodat die niet heel vaak per uur de wamtepomp kan schakelen.
Dat schakelen kun je door Tado via een mail laten aanpassen bv minimaal 45 minuten aan en ook mininmaal 15 minuten uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gmj2
Maar dat is toch geen oplossing? Hij moet het vermogen regelen, niet aan/uit schakelen via opentherm. En mail sturen om een basis instelling aan te laten passen is natuurlijk ook raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Woodski schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:51:
Ik wil via HA voorkomen dat de radiatoren hier te heet worden ingesteld

Wie weet hoe ik de INGESTELDE temperatuur uitlees in node red?

Dus niet de huidige temperatuur (sensor.xxxx_temperature)
Maar echt de waarde die je kiest en waar de tado naartoe wil werken (target temperature)
Is inmiddels gelukt via een state node waarmee ik climate uitlees
Als iemand een temperatuur kiest boven X zet node red hem automatisch naar temperatuur Y

Of met andere woorden ik kan per ruimte de maximale temperatuur instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
gmj2 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:58:
Maar dat is toch geen oplossing? Hij moet het vermogen regelen, niet aan/uit schakelen via opentherm. En mail sturen om een basis instelling aan te laten passen is natuurlijk ook raar.
Ik heb hem nu op analoge uitgang gezet, dan komt er een spanning uit afhankelijk van de totale warmtevraag. Nu nog dat opzetten in iets waar de warmtepomp wat mee kan.
Ik ben met je eens dat dit soort instellingen gewoon door een gebruiker gedaan zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Waar zijn de ervaringen van jullie met de Airco bediening die Tado aanbiedt? Ik ben zeer tevreden over Tado i.c.m. stadsverwarming maar zou graag willen weten wat de eventuele toegevoegde waarde is van de Airco bediening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gmj2
chippie777 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:54:
Waar zijn de ervaringen van jullie met de Airco bediening die Tado aanbiedt? Ik ben zeer tevreden over Tado i.c.m. stadsverwarming maar zou graag willen weten wat de eventuele toegevoegde waarde is van de Airco bediening.
Geen ervaring met Airco. Maar Tado is een domme aan/uit regelunit, ook over OpenTherm. Stadsverwarming is geloof ik ook aan/uit. Dat werkt met Tado. Maar zodra iets meer "slimheid" of modulatie nodig is, moet je geen Tado hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:25
gmj2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Geen ervaring met Airco. Maar Tado is een domme aan/uit regelunit, ook over OpenTherm. Stadsverwarming is geloof ik ook aan/uit. Dat werkt met Tado. Maar zodra iets meer "slimheid" of modulatie nodig is, moet je geen Tado hebben.
Op mijn Nefit moduleerde de tado prima, stond de CV netjes laag te pruttelen, alleen een wp kan ie niet moduleren, dus ligt ie nu in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
@ardvark99 Dat is bijzonder, kan je vertellen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?. Ik zie hier dat de Tado om b.v. 0.5 graden bij te verwarmen (18.5 naar 19) de ketel setpunt meteen op max temp. (60 graden) gezet wordt, na 5 minuten stop de Tado de boel waarbij de convector nog niet geheel op temp is. Ketel en verwarming koelen af, en dan van voor af aan zelfde full-power cyclus. De Honeywell Touch die ik hiervoor had deed dat expliciet niet met deze ketel, die stookte bij kleine vraag prima modulerend en constant. Zie hieronder het stookgedrag met de Tado en Remeha tzerra:
(je ziet hier de temp sensors op de convector. in en uit water temperatuur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTl6xAY0cQ_TBE7NOD44ARREXw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtfjmnJR2fmTEVqAE5lnssBd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
gmj2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Bij mij werkt tado in combinatie met stadsverwarming prima. Ik heb dan ook geen aan uit, maar op elke radiator een thermostaatkraan welke ik dan ook vervangen hebt door Tado kranen. Dit werkt prima. De temperatuur wordt prima ingesteld per kamer en aan de hand van een schema gaat dit goed.
Ik heb nog geen airco en ben daarom benieuwd of de airco regeling van Tado net zo goed werkt als de thermostaatkranen. Voor alleen een aan/uit is het wel wat prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:25
gmj2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:53:
@ardvark99 Dat is bijzonder, kan je vertellen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?. Ik zie hier dat de Tado om b.v. 0.5 graden bij te verwarmen (18.5 naar 19) de ketel setpunt meteen op max temp. (60 graden) gezet wordt, na 5 minuten stop de Tado de boel waarbij de convector nog niet geheel op temp is. Ketel en verwarming koelen af, en dan van voor af aan zelfde full-power cyclus. De Honeywell Touch die ik hiervoor had deed dat expliciet niet met deze ketel, die stookte bij kleine vraag prima modulerend en constant. Zie hieronder het stookgedrag met de Tado en Remeha tzerra:
(je ziet hier de temp sensors op de convector. in en uit water temperatuur):
[Afbeelding]
Zoals ik al zei, nu ligt ie in de kast, maar ik heb hem bijna 10 jaar gebruikt met de Nefit cv. Deze wordt ondersteund door tado. Ik heb nu een Remeha Elga Ace Warmtepomp, die kan de tado alleen aan/uit aansturen. Dus heb ik een eTwist aangeschaft. De tado thermische knoppen gebruik ik nog wel om bepaalde ruimtes te sturen. Ik weet niet of tado de tzerra ondersteund, je moet eens zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 09:09
Wat is tegenwoordig de beste manier om Tado support te benaderen? Nog via de mail support@tado.com?

Bij mij is tijdens de vakantie de regeling tussen de thermostaat en de extentiekit verbroken waardoor de woonkamer dus op een 'contante' 16 graden bleef plakken (Tado-constant, dus schommelend tussen de 15 en 17 graden) en er 19 kuub gas nutteloos verstookt is. En nu krijg ik het dus niet warmer omdat de ketel niet aangestuurd wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvb6DmpjvamLxeufvKhQpVtTkck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YMpiBpTHZtEkySUYVzPpGaOi.png?f=user_large

(woonkamer 'set to 18.5', maar niet 'heating to 18.5' zoals dat wel tie zien is op het kantoor)

Update: zo te zien heeft Tado helemaal geen support meer? Op mails komt zelfs geen ticketnummer meer terug. Nu maar via de chat aan het proberen. Wat een hopeloos product.

Update 2: Via de chat kreeg ik een reactie. Na wat over-en-weer geneuzel met standaard antwoorden hebben ze 'iets' gedaan en werkt het weer.

[ Voor 24% gewijzigd door jeanpaulh op 19-02-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Het valt me op dat wanneer ik een Tado apparaat, bijvoorbeeld een Draadloze Temperatuursensor, uit de Tado app verwijder, deze via de HomeKit nog steeds zichtbaar zijn en ook geüpdatet worden (in Home Assistant in mijn geval). Herkent iemand dat? Is dat zoals het hoort?

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-09 12:35
Ik heb mijn vraag ook op het Tado forum gepost maar probeer hier toch ook eventjes :) Heel kort samengevat: Ik probeer de Draadloze Thermostaat V3+ te installeren. De kit met wireless bridge, wireless receiver, en wireless sensor, op een Vaillant boiler met 2 kringen.

De ene kringt dient voor de vloerverwarming, de andere voor de radiatoren boven. Maar deze wordt eigenlijk niet gebruikt aangezien we boven met airco verwarmen.

Ik doorloop de installatiestappen via de app, alles is verbonden en correct aangesloten (zijn tenslotte maar 2 draadjes, dat lukt nog net) maar de boiler aansturen lijkt niet te lukken. Ofwel zet ik de Config Menu ID op D07 zodat ik het warm water kan aansturen (exact wat ik wil) maar dan gaat de verwarming niet aan als ik het hier op 25 graden zet als test.

Ofwel zet ik de Config Menu ID op D05 (zoals voorgeschreven in de installatiehandleiding), maar dan heb ik geen warm water sturing meer (hoe kan ik dan een tijdschema instellen?) en dan springt de verwarming ook niet aan :(

Lig het aan de twee kringen, zit de oude draadloze thermostaat er nog voor iets tussen (staat uit hoor), of heb ik toch ergens iets fout gedaan?

Update: Als ik de Tado Pro app erbij haal beveelt die ook aan om D07 te gebruiken ipv D05. Dat geeft me warm water controls. Maar dus geen verwarming.

Ik heb precies het gevoel dat de oude draadloze Calormatic er nog voor iets tussen zit... Net even terug batterijen ingestoken en het oude tijdschema en bijhorende temperaturen staan daar uiteraard gewoon nog in. Aangezien er nu in principe 2 toestellen op de EBUS aangesloten, wie "wint" er dan? En waar staat de configuratie van het tijdschema, op de draadloze thermostaten of ergens in het geheugen van de boiler?

[ Voor 19% gewijzigd door iqcgubon op 22-02-2024 16:29 ]

• ErnstvV
  • Niet online
iqcgubon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:43:
Ik heb mijn vraag ook op het Tado forum gepost maar probeer hier toch ook eventjes :) Heel kort samengevat: Ik probeer de Draadloze Thermostaat V3+ te installeren. De kit met wireless bridge, wireless receiver, en wireless sensor, op een Vaillant boiler met 2 kringen.

De ene kringt dient voor de vloerverwarming, de andere voor de radiatoren boven. Maar deze wordt eigenlijk niet gebruikt aangezien we boven met airco verwarmen.

Ik doorloop de installatiestappen via de app, alles is verbonden en correct aangesloten (zijn tenslotte maar 2 draadjes, dat lukt nog net) maar de boiler aansturen lijkt niet te lukken. Ofwel zet ik de Config Menu ID op D07 zodat ik het warm water kan aansturen (exact wat ik wil) maar dan gaat de verwarming niet aan als ik het hier op 25 graden zet als test.

Ofwel zet ik de Config Menu ID op D05 (zoals voorgeschreven in de installatiehandleiding), maar dan heb ik geen warm water sturing meer (hoe kan ik dan een tijdschema instellen?) en dan springt de verwarming ook niet aan :(

Lig het aan de twee kringen, zit de oude draadloze thermostaat er nog voor iets tussen (staat uit hoor), of heb ik toch ergens iets fout gedaan?

Update: Als ik de Tado Pro app erbij haal beveelt die ook aan om D07 te gebruiken ipv D05. Dat geeft me warm water controls. Maar dus geen verwarming.
Die oude thermostaat, staat die op niet verwarmen of is die ook echt uit uit? Sommige bussystemen vinden het niet echt fijn als er twee masters op de bus zitten en gaan dan rare dingen doen. Thermostaten zijn over het algemeen master devices.

• iqcgubon
ErnstvV schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Die oude thermostaat, staat die op niet verwarmen of is die ook echt uit uit? Sommige bussystemen vinden het niet echt fijn als er twee masters op de bus zitten en gaan dan rare dingen doen. Thermostaten zijn over het algemeen master devices.
Ik vind niet meteen in de handleiding hoe ik die hard kan ontkoppelen van de boiler. Maar de batterijen zijn er uit, dus die kan in principe niks meer doorsturen. Ik kan wel eens proberen om de bestaande kabeltjes uit die EBUS te trekken, ik vermoed dat die naar een draadloos receivertje gaan voor die Calormatic

• ErnstvV
  • Niet online
Waar heb je de Tado op aangesloten, rechtstreeks op de ketel in plaats van de oude thermostaat?

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
chippie777 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Bij mij werkt tado in combinatie met stadsverwarming prima. Ik heb dan ook geen aan uit, maar op elke radiator een thermostaatkraan welke ik dan ook vervangen hebt door Tado kranen. Dit werkt prima. De temperatuur wordt prima ingesteld per kamer en aan de hand van een schema gaat dit goed.
Ik heb nog geen airco en ben daarom benieuwd of de airco regeling van Tado net zo goed werkt als de thermostaatkranen. Voor alleen een aan/uit is het wel wat prijzig.
Hoeveel thermostaten had jij met je stadsverwarming?

• iqcgubon
ErnstvV schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:01:
Waar heb je de Tado op aangesloten, rechtstreeks op de ketel in plaats van de oude thermostaat?
De Tado Wireless Receiver is rechtstreeks aangesloten op de Vaillant VR61 Mixer Module van de boiler.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik heb vloerverwarmingen en na 2 jaar gebruik m'n tado toch maar verkocht. Alle slimme features (geolocation, open window detectie) etc zijn toch noet van toepassing en het feit dat hij niet zelflerend is qua opwarmtijd is funest bij een systeem dat traag opwarmt.

Heb nu een modulerende domme thermostaat die iig altijd de temperatuur levert die volgens het klokprogramma gewenst is.

• chippie777
Ferra schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Hoeveel thermostaten had jij met je stadsverwarming?
6 thermostaatkranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
iqcgubon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:44:
[...]

De Tado Wireless Receiver is rechtstreeks aangesloten op de Vaillant VR61 Mixer Module van de boiler.
Normaal gesproken sluit je een Tado rechtstreeks aan op de ketel, maar ik zie dat dit best een complex setup is dus zou anders kunnen zijn. Maar ik zou proberen alle andere apparaten los te koppelen en de Tado receiver als enige op je ketel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
ErnstvV schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 06:24:
[...]

Normaal gesproken sluit je een Tado rechtstreeks aan op de ketel, maar ik zie dat dit best een complex setup is dus zou anders kunnen zijn. Maar ik zou proberen alle andere apparaten los te koppelen en de Tado receiver als enige op je ketel aan te sluiten.
Ik denk dat dit wel telt als rechtstreeks op de ketel. De ketel krijgt ook zijn stroom via deze VR61 module, en alles zit daar op aangesloten. Hier is ook de EBUS poort makkelijk toegankelijk, en de Tado app wijst me de weg door de VR61 aansluitingen.

Swat, ben in contact met de support. Als ze er niet uitkomen stuur ik hem gewoon weer terug want ik ben nu al 2 dagen aan het sukkelen zonder resultaat (en zonder verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
Even een update, ondertussen heb ik de Tado Wireless Receiver wel rechtstreeks aangesloten op boiler zelf.
Maar ik ben dus al een week lang in contact met hun technische support. Ze hebben al tig keer remote wat settings aangepast, steeds zonder resultaat.

Als er tegen begin volgende week geen resultaat is gaat hij gewoon weer terug want mijn retourperiode begint weg te tikken en deze morgen was het hier een lekker frisse 17 graden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:11
Misschien is het beter om sowieso te retourneren, het lijkt er op dat de V4 versie zeer binnenkort gereleased wordt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
Ik wil een thermostaatknop op de verdeler van mijn vloerverwarming laten bevestigen, zodat ik daar vervolgens een Tado radiatorknop op kan zetten.

Maakt het nog uit op welke van deze twee plekken de knop komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/St-oriPHc4HW4iIhaE8zD8nTpKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BziIumyTe6ZSjURB3SvX8j0a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
En weer is de Tado regeling stuk. Dat is nu alweer de 2e keer in een paar weken.
Maar weer contact zoeken met hun support. Wat een bedrijf.....

Nou: support reageerde vrij snel. Ze hebben niks gedaan, maar toch werkte het opeens weer nadat het 3 uur lang stuk was. Het zal wel weer toeval zijn ga ik maar vanuit ;-)

[ Voor 37% gewijzigd door jeanpaulh op 28-02-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Wat was er stuk aan de regeling? Ik heb niet het idee dat die hier veel slechter werkt dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
ErnstvV schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:16:
Wat was er stuk aan de regeling? Ik heb niet het idee dat die hier veel slechter werkt dan anders.
Geen idee; ik werd van hun support niet veel wijzer. Die kwamen niet veel verder dan "vervang je batterijen eens".
Maar na wat drammen van mijn kant werkte alles opeens weer ("nee, aan onze kant is niets aangepast").

Het probleem was dat de knop 18 graden ruimtetemperatuur aangaf (wat ook klopte) met een setpoint temperatuur van 25 graden (even op max gezet). De warmtevraag bleef op 0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gisteren is onze Nefit EcomLine uit 2001 vervangen door een Intergas Xtreme 36.
In de Tado app heb ik bij de Draadloze Ontvanger aangeven dat het nu om een Intergas Xtreme gaat.

Bij de oude Nefit zag ik Tado maximaal periodiek 3-15% warmte vragen (ik pas geen nachtverlaging toe, dus 24/7 dezelfde temperatuur) waarop de Nefit reageerde. Sinds de Xtreme is aangesloten zie ik veel hogere en langere pieken vanuit Tado, waarop de Xtreme ook lang niet altijd reageert. Zo gebeurt het dat Tado warmte vraagt, maar de Xtreme niet aanslaat.

Echter, de Xtreme doet wel z'n werk, en de temperatuur binnen blijft vrijwel constant.
Het stookgedrag van de Xtreme matched echter totaal niet met de vraag die Tado stuurt.

Zie hieronder de warmtevraag vanuit Tado van de afgelopen week. Het begin van de piek van gistermiddag was er omdat de oude ketel losgekoppeld was, het laatste deel van de piek was er om de iets gezakte temperatuur (door geen CV en open achterdeur tijdens de installatie) weer op te hogen.

Zo rond 23:30 gisteravond ontstond er weer warmtevraag vanuit Tado en zie je duidelijk dat die piek flink hoog wordt. De Xtreme reageert daar op de een of andere manier niet of kalm op, maar wel met een vrij constante temperatuur binnen als resultaat.

Kan iemand dit gedrag verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm2ok8OJCRUzimjZzITarfdAG7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tufUDAG0mOkJbldzYh3Fe9Q9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
Srvv93 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:48:
Ik wil een thermostaatknop op de verdeler van mijn vloerverwarming laten bevestigen, zodat ik daar vervolgens een Tado radiatorknop op kan zetten.

Maakt het nog uit op welke van deze twee plekken de knop komt?

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je een Tado knop wil gebruiken hiervoor? De meningen zijn hierover verdeeld: https://community.tado.co...ing-plaatsen-ipv-zoneklep.

Dit is wat Tado adviseert: https://support.tado.com/...baseerde-vloerve rwarming. Ik heb zelf optie 3, werkt prima (ook met Quatt warmtepomp sinds afgelopen week). Maar je moet het zelf weten uiteraard ;)

Controleer daarnaast ook even of je een bypass nodig hebt, zo te zien zit die er niet. Als je toch aan het klussen gaat is dit een mooi moment om die toe te voegen. Je Tado knop/zoneklep moet dan na de bypass komen, zodat je toch flow in je systeem hebt als de knop/zoneklep dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:42:
Gisteren is onze Nefit EcomLine uit 2001 vervangen door een Intergas Xtreme 36.
In de Tado app heb ik bij de Draadloze Ontvanger aangeven dat het nu om een Intergas Xtreme gaat.

Bij de oude Nefit zag ik Tado maximaal periodiek 3-15% warmte vragen (ik pas geen nachtverlaging toe, dus 24/7 dezelfde temperatuur) waarop de Nefit reageerde. Sinds de Xtreme is aangesloten zie ik veel hogere en langere pieken vanuit Tado, waarop de Xtreme ook lang niet altijd reageert. Zo gebeurt het dat Tado warmte vraagt, maar de Xtreme niet aanslaat.

Echter, de Xtreme doet wel z'n werk, en de temperatuur binnen blijft vrijwel constant.
Het stookgedrag van de Xtreme matched echter totaal niet met de vraag die Tado stuurt.

Zie hieronder de warmtevraag vanuit Tado van de afgelopen week. Het begin van de piek van gistermiddag was er omdat de oude ketel losgekoppeld was, het laatste deel van de piek was er om de iets gezakte temperatuur (door geen CV en open achterdeur tijdens de installatie) weer op te hogen.

Zo rond 23:30 gisteravond ontstond er weer warmtevraag vanuit Tado en zie je duidelijk dat die piek flink hoog wordt. De Xtreme reageert daar op de een of andere manier niet of kalm op, maar wel met een vrij constante temperatuur binnen als resultaat.

Kan iemand dit gedrag verklaren?

[Afbeelding]
Gisteren contact gehad met Tado, zij gaven aan dat aan de Tado kant alles goed stond na de wijziging naar de nieuwe ketel.

Vanmorgen toch de Draadloze Ontvanger verwijderd uit de app, opnieuw toegevoegd en de installatie wizard doorlopen. Nu gaat het wel goed. Tado vraagt warmte, de Xtreme gaat aan. Wanneer Tado geen warmte meer vraagt, gaat de Xtreme uit.

Toch een issue aan de Tado kant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
Zigg schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Weet je zeker dat je een Tado knop wil gebruiken hiervoor? De meningen zijn hierover verdeeld: https://community.tado.co...ing-plaatsen-ipv-zoneklep.

Dit is wat Tado adviseert: https://support.tado.com/...baseerde-vloerve rwarming. Ik heb zelf optie 3, werkt prima (ook met Quatt warmtepomp sinds afgelopen week). Maar je moet het zelf weten uiteraard ;)

Controleer daarnaast ook even of je een bypass nodig hebt, zo te zien zit die er niet. Als je toch aan het klussen gaat is dit een mooi moment om die toe te voegen. Je Tado knop/zoneklep moet dan na de bypass komen, zodat je toch flow in je systeem hebt als de knop/zoneklep dicht staat.
Ik lees (ook hier op Tweakers) dat veel mensen het op deze manier doen en dat het perfect werkt, daarnaast is zo'n zoneklep een stuk duurdere oplossing. En ik heb nog twee Tado radiatorknoppen liggen, vandaar :D

Ik heb geen bypass inderdaad, maar ik heb begrepen dat het permanent openzetten van een radiator zonder Tado-knop ook werkt? Nu is dat de radiator in onze badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
Ja dat kan ook, zo lang je maar iets open hebt staan, anders schiet je cv in storing omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:36
[quote]Zigg schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Ik heb zelf optie 3, werkt prima (ook met Quatt warmtepomp sinds afgelopen week). Maar je moet het zelf weten uiteraard ;)

Ik heb ook een quatt warmtepomp. Ik zou mijn oude tado bedraad (v2) ook willen aansluiten op de quatt warmtepomp.
Ik kom er alleen niet goed uit hoe ik hem moet aansluiten en hoe ik thermostaat moet configureren.
Zou jij mij hierover een uitleg kunnen geven?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:35:
[...]
Gisteren contact gehad met Tado, zij gaven aan dat aan de Tado kant alles goed stond na de wijziging naar de nieuwe ketel.

Vanmorgen toch de Draadloze Ontvanger verwijderd uit de app, opnieuw toegevoegd en de installatie wizard doorlopen. Nu gaat het wel goed. Tado vraagt warmte, de Xtreme gaat aan. Wanneer Tado geen warmte meer vraagt, gaat de Xtreme uit.

Toch een issue aan de Tado kant dus.
Helaas te snel geconcludeerd dat het opgelost was. Heb er een eigen topic voor gemaakt Afwijkende reactie Intergas Xtreme op Tado warmtevraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
berrieberrie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:34:
[quote]Zigg schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Ik heb zelf optie 3, werkt prima (ook met Quatt warmtepomp sinds afgelopen week). Maar je moet het zelf weten uiteraard ;)

Ik heb ook een quatt warmtepomp. Ik zou mijn oude tado bedraad (v2) ook willen aansluiten op de quatt warmtepomp.
Ik kom er alleen niet goed uit hoe ik hem moet aansluiten en hoe ik thermostaat moet configureren.
Zou jij mij hierover een uitleg kunnen geven?
Ik zou dit even aan de Tado support vragen, die reageren altijd snel op de chat. De monteurs van Quatt hebben in de Tado pro app wat zaken ingesteld. Maar ik heb niet precies gezien wat ze ingesteld hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Zijn er hier mensen met een Intergas Xtreme CV ketel en Tado Thermostaat waarbij je ziet dat de Intergas Xtreme ketel ook bij lage warmtevraag vanuit Tado (minder dan 50%) netjes z'n werk doet in plaats van een paar keer per uur een korte run doet (Low Load)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 20:28
Ik heb een vraag over het aansluiten van een Tado Radiatorknop op onze nieuwe vloerverwarmingsverdeler.
Zouden mensen die ervaring hiermee mij kunnen helpen?
Heb al een topic gemaakt op tweakers hierover bij SmartHome.
https://gathering.tweaker...message/78420942#78420942

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Onze badkamer wordt momenteel verbouwd en we gaan hier watergebaseerde vloerverwarming in leggen. We hebben een hybride warmtepomp (+ CV-ketel) met een maximale aanvoertemperatuur van 50graden. We hebben in alle ruimtes al Tadoknoppen op de reguliere radiatoren (+ speedcomforts). De warmtepomp/CV wordt bedraad aangestuurd met een Tado Slimme Thermostaat vanuit de woonkamer. Ik heb een bypass & buffervat voor het geval alle radiatoren dicht staan/gaan.

Volgens mij is de meest simpele oplossing om de vloerverwarming als één lange leiding te zien (het is maar 6m2) en een standaard radiatorkraan op de aanvoer van de vloerverwarmingsleiding naar de badkamer te zetten. Hier zet ik dan een een Tado Slimme Radiatorknop op. Die Tado Slimme Radiatorknop stuur ik aan met een Tado Draadloze Temperatuursenor die ik in de badkamer hang.

Doen of niet doen?
Moet er dan nog iets anders tussen de warmtepomp/CV-ketel en de 'retour'? Dus een verdeler, zoneklep, temperatuurbeperking, etc...?

[ Voor 7% gewijzigd door MrAcid op 18-03-2024 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
Als je hem als leiding wil gebruiken, zet er dan op het einde een RTL ventiel op; die gaat dicht als het water de ingestelde temperatuur bereikt; zo kan je rudimentair vermijden dat de vloer 50° wordt (zonder verdeler met pomp te gebruiken).
De tado zal de kamertemperatuur regelen, en de rtl zal de doorstroom knijpen om de vloer niet te heet te laten worden; zou moeten goed werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
@MrAcid wat @naftebakje zegt is wel belangrijk, je wilt niet dat er te heet water door je vloer verwarming gaat. Ik heb in mijn badkamer ook vloer verwarming met inderdaad een RTL ventiel. De taco radiatorknop wordt gebruikt om de temperatuur te regelen. Ik gebruik geen aparte temperatuur sensor van Tado.
Werkt al jaren naar volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
Precies, maak het niet te complex! Zeker niet met een warmtepomp, daar wil je over het algemeen verschillende verwarmingszones (in ieder geval verschillende warmtevragen van thermostaten/ruimtes) vermijden en op constante temperatuur draaien in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dank voor jullie snelle reacties.

Deze oplossing voorgelegd aan de leverancier van de producten waar de aannemer inkoopt. Omdat de tado documentatie dit niet formeel beschrijft/ondersteund kunnen zij geen 'systeemgarantie' geven dat dit goed gaat werken maar ze konden ook geen redenen geven waarom het níet zou werken. Met jullie berichten en eerdere/andere vragen hierover durf ik het wel aan.

Bronnen/referentie voor andere lezers en de zoekfunctie:
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
https://community.tado.co...ing-plaatsen-ipv-zoneklep
Reactie van Tado in dat topic:
https://community.tado.co...omment/5959/#Comment_5959

[ Voor 6% gewijzigd door MrAcid op 18-03-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:27
WIj hebben net een verbouwing achter de rug en zijn op de begane grond van radiatoren naar vloerverwarming geswitched.
Hierbij zijn dus alle radiatorknoppen weggehaald, en regelt alleen de thermostaat nog de temperatuur in de woonkamer. So far so good. het werkt (misschien dat ik in de toekomst nog een klep of slimme knop op de CV watertoevoer zet, maar dat is (nog) niet nodig).
In hoeverre is TADO echt smart? Merkt TADO nu dat de situatie anders is en dat hij anders moet omgaan met toeleveren en stoppen van toeleveren van warm CV water?
Als het bv afkoelt in de nacht merk ik dat TADO eigenlijk te laat begint met verwarmen.
Zelfde geldt ook andersom, TADO verwarmt tot bv 20 graden (bij thermostaat op 20 graden), maar daarna (doordat vloerverwaming een stuk trager is) krijg ik een soort overshoot.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeanpaulh
ikmattie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
In hoeverre is TADO echt smart? Merkt TADO nu dat de situatie anders is en dat hij anders moet omgaan met toeleveren en stoppen van toeleveren van warm CV water?
Tado is alleen in de verkoopfolder smart. Mijn ervaring is dat er totaal geen enkele vorm van 'intelligentie' in zit. Het is gewoon een hele standaard regelaar zoals we die al 20 jaar hebben, maar dan met een internet-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Ja dat is ook mijn ervaring. Is totaal niet "smart"

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Erik1805 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:41:
Ja dat is ook mijn ervaring. Is totaal niet "smart"
Voor mij smart genoeg. Bij mij draait het om de detectie of er iemand wel of niet thuis is en hoever hij weg is.
Dan wordt de temperatuur aangepast. Dat werkt uitstekend en bespaart aardig.
Ook de vroege start werkt zonder problemen bij mij. Al jaren lang.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Heb ook wel eens een alternatief overwogen, maar wat me opvalt is dat Tado op 0,1 graad nauwkeurig meet (althans, voor de gebruiker zichtbaar). Alternatieven doen dat vaak op 0,5 nauwkeurigheid (wederom, dat is althans zichtbaar voor de gebruiker). Betekent dat dat er ook pas warmte gevraagd wordt wanneer de ruimte temperatuur 0,5 in plaats van 0,1 gedaald is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
ikmattie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
WIj hebben net een verbouwing achter de rug en zijn op de begane grond van radiatoren naar vloerverwarming geswitched.
Hierbij zijn dus alle radiatorknoppen weggehaald, en regelt alleen de thermostaat nog de temperatuur in de woonkamer. So far so good. het werkt (misschien dat ik in de toekomst nog een klep of slimme knop op de CV watertoevoer zet, maar dat is (nog) niet nodig).
Als het bv afkoelt in de nacht merk ik dat TADO eigenlijk te laat begint met verwarmen.
Zelfde geldt ook andersom, TADO verwarmt tot bv 20 graden (bij thermostaat op 20 graden), maar daarna (doordat vloerverwaming een stuk trager is) krijg ik een soort overshoot.
In mijn ervaring duurt het verwerken van elke “aanpassing” even (ook als je bijv. instellingen op de CV/warmtepomp wijzigt of een speedcomfort toevoegt) maar verandert er daarna weldegelijk iets aan het regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
jeanpaulh schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Tado is alleen in de verkoopfolder smart. Mijn ervaring is dat er totaal geen enkele vorm van 'intelligentie' in zit. Het is gewoon een hele standaard regelaar zoals we die al 20 jaar hebben, maar dan met een internet-aansluiting.
Dat is ook mijn gevoel erbij. We hebben best zonnige dagen achter de rug en de app claimt een sturing volgens weersvoorspelling te hebben. Maar terwijl de zon vrolijk naar binnen schijnt, was tado nog lekker aan het doorstoken tot 20,7 graden (met 20,0 als ingestelde temp). Uiteindelijk heb ik zelf de ingestelde temperatuur verlaagd tot tado stopte met de warmtevraag.

Daar had ik stiekem toch wel iets meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Vraagje over de Geo functie van Tado. Als je deur uitgaat dan gaat de verwarming omlaag.

Voordat je thuiskomt kun je instellen wanneer deze gaat verwarmen. De afstand tot je
woning.

Als je uit huis gaat, zit hier dan ook een range aan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:00

amphora

Websites & Fotografie

Erik1805 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:04:
Vraagje over de Geo functie van Tado. Als je deur uitgaat dan gaat de verwarming omlaag.

Voordat je thuiskomt kun je instellen wanneer deze gaat verwarmen. De afstand tot je
woning.

Als je uit huis gaat, zit hier dan ook een range aan vast?
Ze maken geen onderscheid tussen weggaan of thuiskomen, kijken alleen naar de range.
Als je bij de buren koffie gaat drinken blijft de verwarming gewoon aan.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:31:
[...]

In mijn ervaring duurt het verwerken van elke “aanpassing” even (ook als je bijv. instellingen op de CV/warmtepomp wijzigt of een speedcomfort toevoegt) maar verandert er daarna weldegelijk iets aan het regelgedrag.
Mijn katten leren nog sneller dan mijn Tado systeem.
In mijn werkkamer hangt een flinke T22 met fans er op. Als die van 15 graden naar 20 graden moet opwarmen vroeg Tado doodleuk 60 graden watertemperatuur aan de ketel. Gevolg was een overshoot van minstens 2 graden. En dat iedere keer weer, weken achter elkaar. Ik heb uiteindelijk handmatig de ketel begrenst op 40 graden en raad eens, daarmee wordt de kamer ook snel warm.
Nu die een warmtepomp aan moet sturen heeft die nog steeds niet door dat het even kan duren voordat er warmte is. Gevolg is dat als het eenmaal warm is, het heel erg lang duurt voordat Tado daar wat mee doet in vorm van afschakelen. Nu dus weer een overshoot, gelukkig niet zoveel als met een ketel door de lagere watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Muse schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Dat is ook mijn gevoel erbij. We hebben best zonnige dagen achter de rug en de app claimt een sturing volgens weersvoorspelling te hebben. Maar terwijl de zon vrolijk naar binnen schijnt, was tado nog lekker aan het doorstoken tot 20,7 graden (met 20,0 als ingestelde temp). Uiteindelijk heb ik zelf de ingestelde temperatuur verlaagd tot tado stopte met de warmtevraag.

Daar had ik stiekem toch wel iets meer van verwacht.
Dat inderdaad, maar ook de 'overshoot' blijft verkeerd gaan. Ik heb het nu een half jaar geinstalleerd, en je zou verwachten dat die wel doorheeft dat vloerverwarming even blijft doorverwarmen als je stopt, maar hij blijft dom door gaan. Ik denk dat je zelf een beter systeem kan bouwen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Cyleo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Dat inderdaad, maar ook de 'overshoot' blijft verkeerd gaan. Ik heb het nu een half jaar geinstalleerd, en je zou verwachten dat die wel doorheeft dat vloerverwarming even blijft doorverwarmen als je stopt, maar hij blijft dom door gaan. Ik denk dat je zelf een beter systeem kan bouwen :P
Ik zie die overshoot ook hoor (ook vloerverwarming beneden, zonder eigen aansturing), maar vooral als ik 1 graad omhoog moet in temperatuur. Bij een stap van 0.5 graden stopt Tado vaak wel direct nadat de gewenste temperatuur bereikt is.

Van wat ik heb begrepen is dat 'by design'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facundo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-08 21:39
Is er iemand die met net zo veel plezier als ik gebruik maakte van de Energy IQ functionaliteit in de Tado app? Braaf iedere dag mijn gas meterstanden aan het invoeren en vergelijken met verbruik van vorig jaar.

23 maart 2024 is er een Quatt warmtepomp geïnstalleerd en zie gasverbruik zeer aanzienlijk teruglopen. Laatste 10 dagen van maart echt veel minder verbruikt dan vorig jaar. Echter zie ik dit totaal niet terug in de grafieken van Energy IQ van Tado. Heb support al gevraagd, maar tot nu toe weinig reactie. Iemand die dit ook heeft? Enige verklaring die ik heb is dat Tado nog net zoveel warmte vraagt natuurlijk, maar dit verloopt nu eerst via de Quatt. Je zou denken dat met de ingevulde meterstanden dit correct zou moeten worden weergegeven in de grafieken.

Hoor graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:32
ik weet niet zo goed hoe die energy IQ werkt. Lijkt mij een afgeleide van een afgeleide.

Ik gebruik Umeter om t bij te houden. Hoef je ook niets aan in te vullen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:12:
ik weet niet zo goed hoe die energy IQ werkt. Lijkt mij een afgeleide van een afgeleide.

Ik gebruik Umeter om t bij te houden. Hoef je ook niets aan in te vullen :).
Eens, twijfel aan de output van Tado. Ik heb Homewizard en vul de data periodiek op https://www.mindergas.nl/. Dat houdt ook rekening met graaddagen. Hun voorspelling voor de toekomst klopt vrijwel 100%, als er niks in je manier van verwarmen wijzigt uiteraard. Daarnaast in de app van de energieleverancier, die halen ook dagelijks de data op.

[ Voor 9% gewijzigd door BGFG op 06-04-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
BGFG schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:13:
[...]

Eens, twijfel aan de output van Tado. Ik heb Homewizard en vul de data periodiek op https://www.mindergas.nl/. Dat houdt ook rekening met graaddagen. Hun voorspelling voor de toekomst klopt vrijwel 100%, als er niks in je manier van verwarmen wijzigt uiteraard. Daarnaast in de app van de energieleverancier, die halen ook dagelijks de data op.
Energyiq heeft ook iedere dag input nodig. Anders kunnen ze natuurlijk nooit goede output even
Pagina: 1 ... 56 ... 66 Laatste