Hoe makkelijk zou het dan zijn (ook voor Tado support) om te verwijzen naar de app en daar ergens in te stellen dat 1 bepaalde radiator (knop) als bypass moet functioneren.
Maar dan ga je een dure tado knop monteren, die vervolgens altijd open staat? Kun je toch net zo goed geen knop daar monteren, maar die radiator altijd open laten staan? Heb ik ook, functioneert prima!kaajee schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:45:
Ook wel weer deels eens, alhoewel ik denk dat de bypass functie wel meer 'standaard' gebruikers zal aanspreken. Hoezo van uit Tado enerzijds 'adviseren' dat je toch maar zo veel mogelijk (alle?) radiatoren met hun knop moet uitrusten en anderzijds dan wel ervoor moet zorgen dat er óf ergens een radiator open moet blijven staan (huh?) óf er een bypass geïnstalleerd moet worden (wat een standaard gebruiker vaak weer niet kan en dan dus een beroep moet doen op een professional.
Hoe makkelijk zou het dan zijn (ook voor Tado support) om te verwijzen naar de app en daar ergens in te stellen dat 1 bepaalde radiator (knop) als bypass moet functioneren.
Maar Tado adviseert om hun knoppen te gebruiken, dan zitten er al thermostaatkranen en zou het bypass gebeuren al geregeld moeten zijn.kaajee schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:45:
Ook wel weer deels eens, alhoewel ik denk dat de bypass functie wel meer 'standaard' gebruikers zal aanspreken. Hoezo van uit Tado enerzijds 'adviseren' dat je toch maar zo veel mogelijk (alle?) radiatoren met hun knop moet uitrusten en anderzijds dan wel ervoor moet zorgen dat er óf ergens een radiator open moet blijven staan (huh?) óf er een bypass geïnstalleerd moet worden (wat een standaard gebruiker vaak weer niet kan en dan dus een beroep moet doen op een professional.
Dus op eentje geen tado knop monteren, en ook geen thermostaatkraan, dan blijft het ventiel altijd openstaan en heb je je bypasschippie777 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:01:
[...]
Maar Tado adviseert om hun knoppen te gebruiken, dan zitten er al thermostaatkranen en zou het bypass gebeuren al geregeld moeten zijn.
En ja natuurlijk werkt het out of the box met bestaande thermostaat radiator knoppen, maar als je die nog niet hebt zou het toch een leuke en waardevolle feature zijn als Tado ook zou voorzien in deze behoefte, nogmaals voor hen kleine moeite. En ze verkopen dan toch weer een knop.
Maar laat verder maar, ik begrijp 2 dingen, het zit er nog niet in en het zal er waarschijnlijk ook niet komen omdat Tado niet zo veel schijnt te luisteren naar klant ervaringen (zo lees ik eigenlijk overal op internet).
Die andere adviezen en zienswijzen heb ik niet zo veel aan. (Ga wel gewoon een bypass installeren ;-) )
Zone klep opent en sluit wij warmrevraag woonkamer en cv lijkt via de extensie kit ook te werken.
Maakt het uit hoe + en - vanaf de extensie kit op de opentherm aansluitingen van de ketel (intergas hre kombi compact) worden aangesloten?
Het ledje van warmte vraag op de extensie kit, gaat traag aan en uit, wat houd dat in?
Dat doet het constant, of de ketel nou brand of niet.
Dat kan ik nergens vinden namelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door Capirex65 op 29-12-2023 16:02 ]
Als het ledje brandt of traag aan en uit gaat is er warmtevraag vanuit Tado. De ketel hoeft in een aantal gevallen niet direct aan te slaan, met name bij vloerverwarming duurt dit soms even. Je kunt het testen door in de tado app alles uit te zetten, dan is er dus geen warmtevraag en moet de led uitgaan. + en min maakt dacht ik niet uit, maar weet het niet 100% zeker. Even nagaan in de handleiding van de ketel.Capirex65 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:43:
Vandaag alles aangesloten,
Zone klep opent en sluit wij warmrevraag woonkamer en cv lijkt via de extensie kit ook te werken.
Maakt het uit hoe + en - vanaf de extensie kit op de opentherm aansluitingen van de ketel (intergas hre kombi compact) worden aangesloten?
Het ledje van warmte vraag op de extensie kit, gaat traag aan en uit, wat houd dat in?
Dat doet het constant, of de ketel nou brand of niet.
Dat kan ik nergens vinden namelijk.
[ Voor 98% gewijzigd door merlin1201 op 03-01-2024 15:42 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Je kan op deze manier boven niet verwarmen als er beneden geen warmtevraag is. De Tado thermostaatknoppen geven een signaal naar de ketel dat deze aan moet springen.Erik1805 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:42:
Ik heb nu een Tado thermostaat hangen en door het huis radiatoren met een standaard thermostaatknop. Ik vraag mij even af wat het voordeel zou zijn om deze te vervangen door thermostaatknoppen van Tado. Behalve dat je per ruimte de temperatuur kun regelen ( wat ik in principe nu ook kan, alleen handmatig)
Heb je hier wel een verloop voor nodig? Ik zou op basis van de foto's haast zeggen dat de Tado knop er zo direct op zou moeten passengeldermalsen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:20:
Wie o wie kan mij helpen. Ik krijg het niet voor elkaar om een slimme radiatorknop te installeren. Zit de juiste verloop er niet bij?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En anders lijkt ie nog het meeste op een Hertz of Comap aansluiting: instructies
[ Voor 10% gewijzigd door Cujo74 op 07-01-2024 21:28 ]
Dat dacht ik ook maar de ring van de tado knop is net iets te groot.Cujo74 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Heb je hier wel een verloop voor nodig? Ik zou op basis van de foto's haast zeggen dat de Tado knop er zo direct op zou moeten passen
En anders lijkt ie nog het meeste op een Hertz of Comap aansluiting: instructies
Edit helaas werkt het niet, opgemeten juiste verleng staafje maar hij geeft een storing.
[ Voor 7% gewijzigd door geldermalsen op 08-01-2024 00:02 ]
Dan dus waarschijnlijk Herz/Comap en dat verloop nodig en juiste lengte pinnetje selecterengeldermalsen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:20:
[...]
Dat dacht ik ook maar de ring van de tado knop is net iets te groot.
Ik merk nu dat als ik het warmer wil hebben in een van de kamers waar ik een Tado knop heb aangesloten dat de woonkamer en badkamer ook vol gas aan gaan en het daar dus enorm warm wordt.
Ik hoopte dat ik de twee kamers apart kon verwarmen, ook als de woonkamer zelf al warm genoeg is. Dit lijkt dus niet te werken.
Als ik een beetje teruglees in dit topic dan lijkt dit zo te horen. Is er een manier om het toch werkend te krijgen zoals ik het zou willen?
Dat kan alleen door ook in de woonkamer thermostatische knoppen te plaatsen.Reckoner schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:09:
Sinds dit weekend heb ik ook Tado radiatorknoppen aangesloten in de slaapkamer en kantoorruimte. In de woonkamer staat nog gewoon de Tado thermostaat wat al jaren goed werkt. De radiator in de woonkamer heeft een normale knop (zonder thermostaat optie), zelfde geldt voor de badkamer.
Ik merk nu dat als ik het warmer wil hebben in een van de kamers waar ik een Tado knop heb aangesloten dat de Woonkamer en Badkamer ook vol gas aan gaan en het duur dus enorm warm wordt.
Ik hoopte dat ik de twee kamers apart kon verwarmen, ook als de woonkamer zelf al warm genoeg is. Dit lijkt dus niet te werken.
Als ik een beetje teruglees in dit topic dan lijkt dit zo te horen. Is er een manier om het toch werkend te krijgen zoals ik het zou willen?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Zit hier een schakelcontact in.
Ik wil er een klep mee aan gaan sturen.
Kwestie als zoneregeling in stellen.
Of zie ik dit verkeerd.
Omdat deze aanzienlijk goedkoper is dan de thermostaat versie.
Is voor zover ik kan zien echt alleen een (dure) sensor.peterbier schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:12:
Weet iemand of de tado draadloze temperatuursensor ook als thermostaat te gebruiken is.
Zit hier een schakelcontact in.
Ik wil er een klep mee aan gaan sturen.
Kwestie als zoneregeling in stellen.
Of zie ik dit verkeerd.
Omdat deze aanzienlijk goedkoper is dan de thermostaat versie.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Vraag 4 heb ik intussen opgelost, mede m.b.v. deze discussie op de Tado-community. Kort gezegd: in Tado-app een (ruim) schema actief gelaten maar dan op 60 graden, en de cv-ketel op de klok (=ECO) stand laten staan. Nu zou de ketel z'n eigen schema aan moeten houden, waarbij alleen de temperatuur door Tado wordt bepaald.DerManiak schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:39:
[...]
Mijn vragen:Dank voor de hulp!
- Welke uitbreiding heb ik nu nodig voor de vervanging van de draadloze Honeywell? Ik weet inmiddels hoe ik de koppeling tussen cv en deze draadloze Honeywell ongedaan kan maken, maar zal dus 'iets' rechtstreeks op de ketel moeten aansluiten? O.b.v. de handleiding van de ketel kan ik kiezen uit aansluiting 6-7 (aan/uit thermostaat) of 11-12 (modulerend), maar als 11-12 in gebruik is "moet 6-7 open zijn". En daar zit de bedrade Tado dus al op.
Hoe moet ik hier een 2e Tado op aansluiten? Op bv. de site van Tado zie ik keuzes als een draadloze thermostaat set, temp sensor + draadloze ontvanger / extensiekit, of multi-zone uitbreiding, of ...?- Hoe krijg ik ingesteld dat (na plaatsen slimme tado knop op radiator) een warmtevraag op de zolder alleen 'boven' gaat verwarmen, dus niet de 'hoofdthermostaat' (begane grond) aanstuurt
- De pomp/klep van de vloerverwarming beneden gaat vaak open/dicht, vaker dan met Honeywell heb ik het idee. Lijkt vooral bij warmtevraag van boven te gebeuren, dan hoor ik binnen 5 minuten de pomp/klep een paar keer aangaan.
- Ik lees e.e.a. over de Intergas ketel met ECO warmwaterstand i.c.m. de warm water instelling van Tado. Eigenlijk wil ik de ECO stand van de ketel blijven gebruiken, i.p.v. de 55 graden volgens Tado. Ik begrijp het niet helemaal nog, hoe stel ik dit nu goed in?
Ben nu nog heel benieuwd of mensen ervaring hebben met mijn situatie zoals in vraag 1? Dus hoe een 2e zone/thermostaat op de Intergas ketel aan te sluiten?
Als ik onze installatie goed begrijp, vraagt de 1e (bedrade) thermostaat laagtemperatuur cv-water (+klep vloerverwarming actief), en de 2e hoogtemperatuur. Als ik het bij 1 Tado thermostaat + radiatorknoppen zou houden, zou dat altijd laagtemperatuur voor het hele huis vragen..
Of beter via de Tado klantenservice vragen?
Life's a Game, and I like to play...
Iemand dit al eens eerder gehad? CV herstart. Tado herstart. Allemaal geen verschil. Heeft altijd goed gewerkt maar nu ineens niet meer.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Wij hebben daar vv met een pompverdeler. Aanvoertemp op 60 graden. Ik kijk regelmatig naar de temps in de cv en het valt me op dat de aanvoertemperatuur regelmatig terugzakt naar minder dan 45 graden terwijl de pomp wel draait. In de app staan volle warmtevraag maar toch heb ik het gevoel dat tado heel weinig warmte vraagt van onze ketel, terwijl 60 graden met een pompverdeler toch juist prima moet zijn.
Iemand tips?
Of is hetgeen je in de app kunt aanpassen/instellen alles?
Niet meer of anders, maar via de tado website?Capirex65 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:50:
Is er ook ergens een mogelijkheid om meer instellingen te maken voor je tado apparaten, via eenwebinterface ofzo?
Of is hetgeen je in de app kunt aanpassen/instellen alles?
Check eens even of Tado niet stiekum de maximale aanvoer temperatuur heeft begrensd.JSchut schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:02:
Onze termostaat lijkt de CV niet meer goed aan te sturen. Ik kan de temperatuur wel instellen maar de CV lijkt wel op standje 18 graden te blijven staan qua power.
Iemand dit al eens eerder gehad? CV herstart. Tado herstart. Allemaal geen verschil. Heeft altijd goed gewerkt maar nu ineens niet meer.
Dit is mij ook al 2x keer overkomen, pomp draait en ketel gaat heel even aan en dan al snel weer uit.
Bleek uiteindelijk de max temperatuur te zijn gezet naar 30 graden !!!
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Waar kan ik dat vinden?rsbroer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:14:
[...]
Check eens even of Tado niet stiekum de maximale aanvoer temperatuur heeft begrensd.
Dit is mij ook al 2x keer overkomen, pomp draait en ketel gaat heel even aan en dan al snel weer uit.
Bleek uiteindelijk de max temperatuur te zijn gezet naar 30 graden !!!
Gister even met wat instellingen van de CV gespeeld en nu lijkt het weer beter te werken. (Wel gek want hij draaide al 2 jaar op deze instellingen) Voor nu lijkt het dus niet Tado gerelateerd, maar ben wel benieuwd naar die instelling.
PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Church of Noise schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:15:
Als ik me niet vergis heb je daarvoor de Tado pro app nodig, die de installateurs gebruiken.
Kan niet zo gauw vinden waar in de installateurs app
Wij hebben de situatie dat de knop van de kachel van de woonkamer niet in de woonkamer zit, maar aan de andere kant van de muur in de hal.
Die hal is alleen vorstvrij, de woonkamer mag wat warmer 😉
Destijds is door de installateur ingesteld dat hij niet naar de sensor van de knop die dus in de koude hal hangt kijkt, maar naar de sensor in de thermostaat die in de woonkamer hangt.
Ik merk nu dat deze instelling er uit is en dat de knop naar de eigen sensor kijkt voor meting van de temp.
Ik kan nergens de instelling vinden om die knop niet naar de eigen sensor maar naar de temp op de thermostaat te kijken.
Zoek ik niet goed? Is die instelling verdwenen? Is daar ook de installateursapp voor nodig?
🙏🏻
In de app zie ik het 'Measuring Device' staan als je bij settings naar Rooms & Devices gaat, en dan doorklikt naar de details van de room waar het om gaat, niet doorklikken naar het device zelf, maar naar de room waar het device in is geplaatst.boefje79 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:37:
Ik merk nu dat deze instelling er uit is en dat de knop naar de eigen sensor kijkt voor meting van de temp.
Ik kan nergens de instelling vinden om die knop niet naar de eigen sensor maar naar de temp op de thermostaat te kijken.
(Heb de app in t engels staan, dus heb alleen de engelse namen voor je)
Ajb: https://community.tado.co...-flow-temperature-settingErik1805 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:30:
[...]
Kan niet zo gauw vinden waar in de installateurs app
Ik volgde de installatieinstrucites van de tado pro app alsook de instellingen. Op de boiler zelf heb ik geen aanpassingen gemaakt.
Tado wil de warm water funcite uitzetten zodat dit op de boiler terug gebeurt, maar dat lijkt me niet echt een oplossing?
Hebben jullie enig idee wat er fout kan lopen?
[ Voor 18% gewijzigd door zierbeek op 11-01-2024 13:53 ]
CV-ketel wordt opentherm aangestuurd door de Tado.
:strip_exif()/f/image/X8KzRCZ9vpirr7jWf7pEbtNs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X2l1EvjSnV3JvEhrHi8iUqd1.jpg?f=fotoalbum_large)
=> instellingen> kamers &apparaten> kamer kiezen waar de knop is vb woonkamer>meet toestel > selecteer de knop die voor de betreffende ruimte de temperatuurmeting moet doenboefje79 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:37:
Hey all,
Wij hebben de situatie dat de knop van de kachel van de woonkamer niet in de woonkamer zit, maar aan de andere kant van de muur in de hal.
Die hal is alleen vorstvrij, de woonkamer mag wat warmer 😉
Destijds is door de installateur ingesteld dat hij niet naar de sensor van de knop die dus in de koude hal hangt kijkt, maar naar de sensor in de thermostaat die in de woonkamer hangt.
Zoek ik niet goed? Is die instelling verdwenen? Is daar ook de installateursapp voor nodig?
🙏🏻
Hmm ik heb alles dubbel controleert maar de Tado lijkt de ketel niet in te schakelen. Volgens de installatie instructies moet ik de driver wijzigen maar waar of hoe doe ik dat?fr3sc0 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:54:
Zojuist de starters set met thermostaat en 2 x radiator knoppen besteld! Ben benieuwd of dit gaat werken op de manier dat ik verwacht!
EDIT: Blijkbaar moet je nog instellen dat hij opentherm moet gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door fr3sc0 op 14-01-2024 12:23 ]
Weet je ook wat de (werkelijke) buiten temperatuur was? Tado maakt een inschatting op diverse externe bronnen. Hoeft niet altijd te kloppen voor jouw locatie.Erik1805 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:19:
Weet iemand of dit te verklaren is? Of is dit normaal? Zoals je kan zien moduleert de cv op 9 januari in de avond netjes. En als je dan kijkt naar gisteren dan staat de cv in de avond continu aan en dit terwijl het niet meer vriest.
CV-ketel wordt opentherm aangestuurd door de Tado.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het display hangt in de woonkamer. Sinds vorig jaar zijn we ons huis met airco units gaan verwarmen. Dit zorgt ervoor dat het in de douche en hal best koud blijft omdat de airco units daar niet hangen. In beide ruimtes hangt wel een radiator.
Omdat het in de woonkamer 21 graden is door de airco, zullen de radiatoren in de douche en hal dus niet warm worden omdat Tado alleen de CV aanstuurt op basis van het display in de woonkamer (toch ??).
Mijn oplossing is om 2x een slimme radiatorkop te plaatsen op de radiatoren in de hal en douche.
Is het enige wat ik moet doen dat ik beide slimme radiator koppen in de Tado app moet toevoegen en er een aparte kamer van moet maken (of beide in 1 kamer omdat het in beide mininaal 19 graden moet zijn) en als ik het in die kamer 19 graden wil hebben dat dan alsnog de CV ketel aan gaat zonder dat die het display in de woonkamer meeneemt ?
Dat display in de woonkamer zit overigens bedraad aangesloten op de CV denk ik. Hier komt een dunne draad uit de muur waar voorheen een of ander honeywell kastje hing om de temperatuur te regelen (huis van 2006). Of zijn er nog andere stappen die genomen moeten worden ?
XBL: MRE Inc
Dit kan werken maar....MRE-Inc schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:30:
Ik heb al een jaar of 5 een Tado starterskit (display en internetbridge) in gebruik icm een normale CV installatie en radiatoren in elke kamer. Dat werkte altijd prima.
Het display hangt in de woonkamer. Sinds vorig jaar zijn we ons huis met airco units gaan verwarmen. Dit zorgt ervoor dat het in de douche en hal best koud blijft omdat de airco units daar niet hangen. In beide ruimtes hangt wel een radiator.
Omdat het in de woonkamer 21 graden is door de airco, zullen de radiatoren in de douche en hal dus niet warm worden omdat Tado alleen de CV aanstuurt op basis van het display in de woonkamer (toch ??).
Mijn oplossing is om 2x een slimme radiatorkop te plaatsen op de radiatoren in de hal en douche.
Is het enige wat ik moet doen dat ik beide slimme radiator koppen in de Tado app moet toevoegen en er een aparte kamer van moet maken (of beide in 1 kamer omdat het in beide mininaal 19 graden moet zijn) en als ik het in die kamer 19 graden wil hebben dat dan alsnog de CV ketel aan gaat zonder dat die het display in de woonkamer meeneemt ?
Dat display in de woonkamer zit overigens bedraad aangesloten op de CV denk ik. Hier komt een dunne draad uit de muur waar voorheen een of ander honeywell kastje hing om de temperatuur te regelen (huis van 2006). Of zijn er nog andere stappen die genomen moeten worden ?
Op het moment dat de hal of badkamer een warmte vraag heeft, dan wordt idd de CV aangestuurd (die gaat verwarmen). Afhankelijk van wat voor knop er op de andere radiatoren zit, zullen deze dus ook wam worden en die ruimtes gaan verwarmen.
Duidelijk. Op alle andere radiatoren zit nog een normale draaiknop. Waar ik geen warmte wil (slaapkamers bv) kan ik die toch dichtdraaien ?AWEF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Dit kan werken maar....
Op het moment dat de hal of badkamer een warmte vraag heeft, dan wordt idd de CV aangestuurd (die gaat verwarmen). Afhankelijk van wat voor knop er op de andere radiatoren zit, zullen deze dus ook wam worden en die ruimtes gaan verwarmen.
XBL: MRE Inc
Ja hoor.MRE-Inc schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Duidelijk. Op alle andere radiatoren zit nog een normale draaiknop. Waar ik geen warmte wil (slaapkamers bv) kan ik die toch dichtdraaien ?
Onze gehele benedenverdieping heeft vloerverwarming, alle ruimtes (4 ruimtes en 12 individuele slangen) komen allemaal bij elkaar in 1 mengverdeler.
Twee ruimtes zijn qua stoken en temperatuur echt anders dan de andere twee ruimtes dus individueel aansturen is wenselijk. Bijv. vrijstaande keuken (3 koude muren) die met een kleine bijkeuken is verbonden met de rest van het huis.
12 slimme knoppen op mengverdeler wordt niet aangeraden (kom ik boven de 25 devices incl. radiatoren op bovenverdieping) en een zoneklep is alles of niets waarbij alle ruimtes gezamenlijk worden gestuurd.
Zonder knoppen op mengverdeler en extra temp sensoren op hoofdthermostaat (als extra meetpunten) kan volgens mij ook niet?
Wat is in mijn situatie een goed opzet?
Zo kan ik de temperatuur daar toch een beetje controleren.
Edit: of zou ik dan gewoon een draadloze thermostaat in die ruimte moeten opnemen..de documentatie is een beetje vaag hierover.
[ Voor 12% gewijzigd door Guldan op 20-01-2024 12:43 ]
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
[ Voor 102% gewijzigd door Tijgert op 20-01-2024 16:36 ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Na nog wat verder onderzoek lijkt het ook mogelijk om een radiatorknop daar heen te leggen die dan niet verbonden is met de radiator zelf. Als je dan de temperatuur aanpast dan gaat deze toch mee. Blijft wel een kostbare oplossing. Zijn er mensen met ervaring hiermee?Guldan schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:14:
Ik heb een zoneregeling via tado. Omdat ik geen bypass heb heb ik 1 radiator die dus altijd mee mee draait met de rest. Die zit in een aparte ruimte. Stel dat ik daar een draadloze temperatuursensor van tado heen hang en ik deze in een aparte ruimte configureer. Gaat dan wanneer ik de temperatuur in die aparte ruimte verhoog de ketel wel verwamen met alle overige knoppen dicht?
Zo kan ik de temperatuur daar toch een beetje controleren.
Edit: of zou ik dan gewoon een draadloze thermostaat in die ruimte moeten opnemen..de documentatie is een beetje vaag hierover.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Jazeker in hun shop voor de hoofdprijs, Marktplaats staat er echter vol mee rond de €30 - €50.Loempia schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:08:
Is de Tado bridge ook ergens los te koop? Ik heb vorige week de thermostaat gekocht maar ik lees nu dat dat ding niet op afstand bedienbaar is zonder de bridge..
Heb er een aantal gezien voor rond de €40 inderaad. Toch maar een nieuwe starterkit gekocht bij ROBBshop voor in totaal een tientje meer i.v.m. garantie. Dan gaat de losse thermostaat die ik bij Tado gekocht heb maar retour.soganta schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Jazeker in hun shop voor de hoofdprijs, Marktplaats staat er echter vol mee rond de €30 - €50.
Stadsverwarming en Tado werkt al jaren prima hier. Meerdere kamers per verdieping, en afhankelijk van de kamer meerdere thermostaten per kamer.Ferra schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:06:
In ons nieuwe huis krijgen we te maken met stadsverwarming i.c.m. vloerverwarming. Op elke verdieping is er een thermostaat aanwezig. Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met stadsverwarming i.c.m. de Tado en dan ook met meerdere Tado's (per verdieping één).
Ja, een losse knop kan functioneren als een draadloze Slimme Thermostaat. Hier werkte het.Guldan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:08:
[...]
Na nog wat verder onderzoek lijkt het ook mogelijk om een radiatorknop daar heen te leggen die dan niet verbonden is met de radiator zelf. Als je dan de temperatuur aanpast dan gaat deze toch mee. Blijft wel een kostbare oplossing. Zijn er mensen met ervaring hiermee?
Zoek een knop op marktplaats. Eventueel een waarvan het motortje defect is, dat heeft toch geen functie!
[ Voor 10% gewijzigd door HGBMason op 22-01-2024 20:38 ]
Ik gebruik de smart-features van Tado zelf niet en draai al mijn automations via HomeKit (denk aan Geofencing, kantoren verwarmen doordeweeks om 8:30 a.d.h.v. wie er thuis is of elke ochtend de badkamer/woonkamer warm).
Nu lees ik dat je ook Tado op kan zetten zonder de app (pair de bridge en knoppen d.m.v. de pair-buttons op de apparaten zelf) en vervolgens de bridge via de code op de zijkant toe te voegen aan Apple HomeKit. Je verliest dan de functionaliteiten: Battery Status en Child-Lock. Deze gebruik ik beide niet (vervang de batterijen wel als ze een dag niet meer reageren). (bron) (bron van de bron)
Voordat ik dat ga proberen, zijn er hier Tweakers die dat geprobeerd hebben en hier ervaring mee hebben?
Kleine sidenote; de AC-controller van Tado lijkt wel volledig lokaal te werken. Als de Bridge niet plugged-in is met Ethernet kan ik nog steeds de AC-controller bedienen via HomeKit. Dit is in feite wat ik ook wil bij de knoppen
[ Voor 9% gewijzigd door Mehmeeeh op 23-01-2024 10:19 ]
Als je een bridge hebt die homekit kan (alles na versie 1 volgens mij), en op die manier aangesloten, dan zou deze zonder internet gewoon moeten werken. Je moet natuurlijk wel lokaal (via wifi) verbonden zijn om dat te kunnen doen. Maar aangezien je AC controller het wel deed ga ik er vanuit dat je op de juiste manier verbonden was.Mehmeeeh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:08:
Zijn er hier Tweakers die Tado alleen lokaal draaien? Ik heb namelijk mijn hele huis vol Tado hangen, maar zodra ik de internetkabel uit de bridge trek kan ik de knoppen niet meer besturen. Ook niet via HomeKit.
Ik gebruik de smart-features van Tado zelf niet en draai al mijn automations via HomeKit (denk aan Geofencing, kantoren verwarmen doordeweeks om 8:30 a.d.h.v. wie er thuis is of elke ochtend de badkamer/woonkamer warm).
Nu lees ik dat je ook Tado op kan zetten zonder de app (pair de bridge en knoppen d.m.v. de pair-buttons op de apparaten zelf) en vervolgens de bridge via de code op de zijkant toe te voegen aan Apple HomeKit. Je verliest dan de functionaliteiten: Battery Status en Child-Lock. Deze gebruik ik beide niet (vervang de batterijen wel als ze een dag niet meer reageren). (bron) (bron van de bron)
Voordat ik dat ga proberen, zijn er hier Tweakers die dat geprobeerd hebben en hier ervaring mee hebben?
Kleine sidenote; de AC-controller van Tado lijkt wel volledig lokaal te werken. Als de Bridge niet plugged-in is met Ethernet kan ik nog steeds de AC-controller bedienen via HomeKit. Dit is in feite wat ik ook wil bij de knoppen
Tado is niet voor jou situatie, je kan daarmee namelijk geen zoneverdeling maken op de mengverdeler. Dan zul je moeten kijken naar een systeem als: Honeywell HCE80 met losse motoren per groep:Dutchkiller schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:45:
Vraag, ik heb e.e.a. al proberen te doorzoeken maar krijg geen eenduidig antwoord vanuit de oudere berichten.
Onze gehele benedenverdieping heeft vloerverwarming, alle ruimtes (4 ruimtes en 12 individuele slangen) komen allemaal bij elkaar in 1 mengverdeler.
Twee ruimtes zijn qua stoken en temperatuur echt anders dan de andere twee ruimtes dus individueel aansturen is wenselijk. Bijv. vrijstaande keuken (3 koude muren) die met een kleine bijkeuken is verbonden met de rest van het huis.
12 slimme knoppen op mengverdeler wordt niet aangeraden (kom ik boven de 25 devices incl. radiatoren op bovenverdieping) en een zoneklep is alles of niets waarbij alle ruimtes gezamenlijk worden gestuurd.
Zonder knoppen op mengverdeler en extra temp sensoren op hoofdthermostaat (als extra meetpunten) kan volgens mij ook niet?
Wat is in mijn situatie een goed opzet?

Ook wel bekend als Honeywell EvoHome
Eens kijken of de Tado integration in Home Assistant Oauth2 gebruikt, dan is dat gedeelte in ieder geval gedekt. In Node-Red heb ik zelf echter iets in elkaar geknutseld om Tado op home/away te zetten (dat kon/kan niet vanuit Home Assistant), eens kijken hoe ik dat ga ombouwen.[Action Required] Removal of tado° support for insecure authentication methods
Hello Mawlana,
Thank you for using tado°!
We have noticed a number of outdated requests for home data to the tado° cloud from your account. These requests are unlikely to have been generated by current versions of tado° apps or devices. If you have set up an open source or commercial home automation system not listed on our smart home integration page, or you are still using a very old version of the tado° app, please follow the instructions at the end of the email.
These particular requests to our tado° servers use an outdated and insecure form of authentication. (In technical terms: these requests append the username and password as query parameters to each request, e.g. https://my.tado.com/api/v...rname&password=myPassword)
Please note that this outdated form of authentication will soon stop working. We plan on disabling it on February 12th 2024.
What are we asking you to do?
-If you are using home automation software that connects to the tado° cloud, then please update it to the latest version or ask the software provider for a version of their software authenticating with tado° via Oauth2
-If you have written some software yourself, you can find information about how to properly authenticate your requests in this documentation.
-Please also make sure that you use the current version of the tado° app. You can update the app on the Google Play Store or Apple App Store. If your mobile device isn’t supported anymore, you can also refer to the tado° web app instead.
Best regards,
Your tado° Team
:fill(white):strip_exif()/f/image/TMzgjbcikQJhW4eLWxExc4NR.png?f=user_large)
Volgens https://support.tado.com/...an-de-slimme-radiatorknop betekent dat firmware downloaden.
De app geeft echter dit:
:strip_exif()/f/image/KMgp7LNbapBcBlfM0uFHGLFi.jpg?f=fotoalbum_large)
Herkent iemand dit gedrag?
In 2024.1 zit de fix. Als je die draait, is er niets (meer) aan de hand.Mawlana schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:31:
[...]
Eens kijken of de Tado integration in Home Assistant Oauth2 gebruikt, dan is dat gedeelte in ieder geval gedekt. In Node-Red heb ik zelf echter iets in elkaar geknutseld om Tado op home/away te zetten (dat kon/kan niet vanuit Home Assistant), eens kijken hoe ik dat ga ombouwen.
Sometimes you need to plan for coincidence
https://www.bol.com/nl/nl...en-radiatorknoppen/295982
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=tado
Ah, ik zie het. Node-Red heb ik ook gefixt door deze node te gebruiken (ipv mijn eigen HTTP requests).Hmmbob schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:46:
[...]
In 2024.1 zit de fix. Als je die draait, is er niets (meer) aan de hand.
Heb je het toevallig al op weten te lossen?hjsanders1 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:15:
Het probleem al meerdere malen aan Tado voorgelegd en een 2e homebrigde getest maar steeds hetzelfde probleem; de bridge wil geen connectie maken met Homekit. De "hulp" van Tado vind ik bar en boos; traag, onvolledig en de enige "oplossing" is verwijzen naar een soort herstart die ik zelf uiteraard ook allang had gevonden via Google. Op Reddit lees ik meer van deze problemen maar helaas geen oplossingen. Iemand hier misschien wel met een goed idee?
Hier sinds het weekend ook Tado met internet bridge maar het koppelen met homekit krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat.
De QR code wordt maar niet gepakt, homekit vind de bridge wel, maar na het invoeren van de code kan er maar geen verbinding gemaakt worden.
PSN: Flix20-NL
Status "Verbonden" betekent dus kennelijk niet dat de communicatie ook daadwerkelijk werkt.
Als test de Tado bridge eens in het trapgat gehangen, maar ook dan wil de radiatorknop in de kamer met grootste afstand tot de bridge niet communiceren.
Tijdens een verbouwing beneden gaf de aannemer al aan dat het gebruikte soort steen erg dik/degelijk is, dus vermoedelijk dit daar het probleem.
Balen wel dat hier geen oplossing voor is.. Behalve afscheid nemen van Tado. Evohome werkt volgens mij op basis van hetzelfde protocol, dus ik zal naar een DIY oplossing moeten gaan kijken met bijvoorbeeld Zigbee radiatorknoppen, vermoed ik.
Kan ik nog eens proberen, maar als een radiatorknop van boven naar beneden moeite heeft, dan heeft de Draadloze Ontvanger en Draadloze Temperatuursensor dat van beneden naar boven vermoedelijk ook.. En dus ontstaan daar de problemen.Church of Noise schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:15:
Kan je de bridge echt niet centraler plaatsen? Bvb een verdiep hoger...
In het trapgat waar ik 'm tijdelijk had opgehangen, feitelijk al een verdieping hoger dus, bleven de verbinding/communicatie problemen ook aanwezig.
[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 26-01-2024 12:24 ]
Nu zie ik een vreemd fenomeen. Tado lijkt onze woonkamer gewoon de hele nacht op 21C te houden. Ik zie bijverwarmingen (1 golfje) op verschillende tijdstippen in de nacht. Heeft dus duidelijk niets met vroege start te maken. Ik zie dit fenomeen trouwens niet in mijn andere ruimtes waar vroege start aan staat.
Nog iemand met dat probleem ?
Zoek maar eens op vroege start hier. Leuke functie maar werkt niet.Twixie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:00:
Ik heb 2 weken geleden eens Vroege Start terug aan gezet omdat met die vriestemperaturen 's morgens de woonkamer en mijn bureau gewoon veel te traag warm werden.
Nu zie ik een vreemd fenomeen. Tado lijkt onze woonkamer gewoon de hele nacht op 21C te houden. Ik zie bijverwarmingen (1 golfje) op verschillende tijdstippen in de nacht. Heeft dus duidelijk niets met vroege start te maken. Ik zie dit fenomeen trouwens niet in mijn andere ruimtes waar vroege start aan staat.
Nog iemand met dat probleem ?
Heb de bridge ook nog even in de hal boven opgehangen om te proberen, maar de Draadloze Ontvanger bij de CV beneden verlies dan z'n verbinding..JBS schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:23:
[...]
Kan ik nog eens proberen, maar als een radiatorknop van boven naar beneden moeite heeft, dan heeft de Draadloze Ontvanger en Draadloze Temperatuursensor dat van beneden naar boven vermoedelijk ook.. En dus ontstaan daar de problemen.
In het trapgat waar ik 'm tijdelijk had opgehangen, feitelijk al een verdieping hoger dus, bleven de verbinding/communicatie problemen ook aanwezig.
Ik weet van vroeger nog dat die altijd veel te vroeg begon en het daardoor al 1 a 2 uur voor de geschedulede tijd al op temperatuur was. Ik ben hier overigens ook al paar jaar actief en zat mee in die discussies toen.Erik1805 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Zoek maar eens op vroege start hier. Leuke functie maar werkt niet.
Maar nu is het toch duidelijk wel een ander gedrag dat ik nog nooit eerder gezien heb. Ik denk ook niet dat het met Vroege Start te maken heeft, gezien andere kamers het niet hebben. Heb nu Vroege Start terug afgezet en zal zien of komende nacht opnieuw nu en dan warmte zal gevraagd worden.
Erg jammer, en vooral jammer dat de Tado devices niet onderling kunnen doorlinken zoals bij veel zigbee apparaten wel kan...JBS schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:33:
[...]
Heb de bridge ook nog even in de hal boven opgehangen om te proberen, maar de Draadloze Ontvanger bij de CV beneden verlies dan z'n verbinding..
Eens. Een veel gevraagd iets, zo'n repeater/mesh mogelijkheid, maar vervelend genoeg doet @tado er niets mee..Church of Noise schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Erg jammer, en vooral jammer dat de Tado devices niet onderling kunnen doorlinken zoals bij veel zigbee apparaten wel kan...
Je kunt er losse thermostaat ventielen inzetten. Water moet er inderdaad wel uit, geen klusje als het koud is…Titus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:42:
***members only***
Als in, het goudkleurige binnen werk eruit en vervangen? Of het hele koppelstuk?BGFG schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 22:04:
[...]
Je kunt er losse thermostaat ventielen inzetten. Water moet er inderdaad wel uit, geen klusje als het koud is…
Alleen het ventiel vervangen, zie hieronder. Water moet er wel uit.Titus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:20:
[...]
Als in, het goudkleurige binnen werk eruit en vervangen? Of het hele koppelstuk?
Let op dit is een random voorbeeld; je moet even goed kijken naar de juiste maat
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KTEUE0tMbqD9mmhY5DyQjpQj.jpg?f=user_large)
Waarom staat dit in [mo][/mo] tags? Volstrekt onnodig, en bevordert de leesbaarheid niet.Titus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:42:
***members only***
Nee, helaas geen succes. Bij mij vind Homekit de bridge helemaal niet. Met geen enkel(!) apparaat/fabrikant heb ik dergelijke problemen gehad en ik heb al tientallen items in mijn Homekit configuratie zitten. De (ZEER) trage en erg slechte "ondersteuning" van taco is een behoorlijke teleurstelling. Ik heb juist voor dit merk gekozen vanwege de Homekit cofiguratie en de (volgens recensies) goede ondersteuning. Ik denk echter dat het heel, heel lang geleden is dat ik zulke slechte ondersteuning kreeg. Na dagen wachten was het laatste antwoord; gehele Homekit "even" resetten....belachelijk want ook dat is op fora allang geprobeerd....en uiteraard hetzelfde resultaat; GEEN connectie. Dit probleem is bekend en tado doet niets wezenlijks om het op te lossen.....Flix20 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Heb je het toevallig al op weten te lossen?
Hier sinds het weekend ook Tado met internet bridge maar het koppelen met homekit krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat.
De QR code wordt maar niet gepakt, homekit vind de bridge wel, maar na het invoeren van de code kan er maar geen verbinding gemaakt worden.
Ja ondersteuning is echt slecht geworden. Moest laatst ook een aantal dagen wachten voordat een antwoord kreeg waar ik niets mee kon. Jammer wat het was een paar jaar geleden echt wel beterhjsanders1 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Nee, helaas geen succes. Bij mij vind Homekit de bridge helemaal niet. Met geen enkel(!) apparaat/fabrikant heb ik dergelijke problemen gehad en ik heb al tientallen items in mijn Homekit configuratie zitten. De (ZEER) trage en erg slechte "ondersteuning" van taco is een behoorlijke teleurstelling. Ik heb juist voor dit merk gekozen vanwege de Homekit cofiguratie en de (volgens recensies) goede ondersteuning. Ik denk echter dat het heel, heel lang geleden is dat ik zulke slechte ondersteuning kreeg. Na dagen wachten was het laatste antwoord; gehele Homekit "even" resetten....belachelijk want ook dat is op fora allang geprobeerd....en uiteraard hetzelfde resultaat; GEEN connectie. Dit probleem is bekend en tado doet niets wezenlijks om het op te lossen.....
Screenshot uit HA van twee van de ruimtes:
:fill(white):strip_exif()/f/image/rJUmEc7UZTqQpa2DfSsMJKG8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0vmclIFbLWzpYrXiL4634tpg.png?f=user_large)
Geen last van gehad.JBS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:25:
Hebben meer mensen opgemerkt dat Tado vannacht tussen 1:31 en 2:16 offline ging?
[...]
/f/image/GHkRg9GQVDLpB0aV4PaoA7Wz.png?f=fotoalbum_large)
Android developer & dürüm-liefhebber
Dat is inderdaad een best chique oplossing, maar wel duur... ik zit met hetzelfde.g00gle schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Tado is niet voor jou situatie, je kan daarmee namelijk geen zoneverdeling maken op de mengverdeler. Dan zul je moeten kijken naar een systeem als: Honeywell HCE80 met losse motoren per groep:
[Afbeelding]
Ook wel bekend als Honeywell EvoHome
Vloerverwarming beneden (8 zones) aan te sturen vanuit 1 plek en boven radiatoren. Maar wil ook wat meer controle over hoe / wat. Maar die Honeywell is lekker aan de prijzige kant.
@Dutchkiller wat ga je doen?
- The Neo and Only -
Ik heb gewoon 6 Tado knoppen naast elkaar zitten. Voor elke slaapkamer 2 . Werkt perfectNeoFoX schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:23:
[...]
Dat is inderdaad een best chique oplossing, maar wel duur... ik zit met hetzelfde.
Vloerverwarming beneden (8 zones) aan te sturen vanuit 1 plek en boven radiatoren. Maar wil ook wat meer controle over hoe / wat. Maar die Honeywell is lekker aan de prijzige kant.
@Dutchkiller wat ga je doen?
Ik merkte opeens dat het koud in huis begon te worden, Tado was offline en het display van de thermostaat ging niet meer aan. Leek er dus op dat de batterijen leeg waren.
Met nieuwe batterijen ging Tado weer online maar het display op de Thermostaat bleef uit en de CV ketel ging niet meer aan wanneer er een warmtevraag was. Kort daarna was het systeem weer offline. Als je de batterijen er even uit had gehaald was Tado daarna online maar vrij snel alweer offline.
Uiteindelijk maar naar de dichtstbijzijnde MM gereden om een nieuwe Tado v3+ starterkit te halen en met de nieuwe Thermostaat werd de ketel weer aangestuurd.
Ik was even huiverig dat ik door de switch van v3 naar v3+ nu een abonnement zou moeten nemen voor geofencing, maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn. De eenmalige aankoop die ik ooit voor de v3 had gedaan is blijkbaar op account niveau gedaan.
Is dat niet met name bij net gevoede zigbee apparaten ?Church of Noise schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Erg jammer, en vooral jammer dat de Tado devices niet onderling kunnen doorlinken zoals bij veel zigbee apparaten wel kan...
Met batterij gevoede zigbee devices zou je die anders te snel leegtrekken ?
Zeker temperatuur sensoren op een knoopcelletje.
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Even gekeken.JBS schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:25:
Hebben meer mensen opgemerkt dat Tado vannacht tussen 1:31 en 2:16 offline ging?
Een van mijn 5 Tado knoppen heeft was rond 00:50 afgelopen nacht even offline, apart ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VazoTMrnCcX69nejwvahOeSf.jpg?f=user_large)
Klopt, in een Zigbee mesh fungeert enkel een op netstroom aangesloten device als router. Een apparaat met een batterij doet dat niet.rsbroer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:47:
[...]
Is dat niet met name bij net gevoede zigbee apparaten ?
Met batterij gevoede zigbee devices zou je die anders te snel leegtrekken ?
Zeker temperatuur sensoren op een knoopcelletje.
@Titus : graag gedaanBGFG schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:23:
[...]
Alleen het ventiel vervangen, zie hieronder. Water moet er wel uit.
Let op dit is een random voorbeeld; je moet even goed kijken naar de juiste maat
[Afbeelding]
Hi! Thanks! Maar als het water eruit moet, dan gaat het het doel soort van voorbij, want dan is het helemaal vervangen een kleine moeite.
Ik zag wel een een of andere fancy tool online (zoiets: YouTube: How to switch over your radiator system to Eclipse) waarmee het wel lijkt te kunnen, maar die zijn natuurlijk een beetje prijzig voor een enkele keer.
Of je nu de hele koppeling of alleen het ventiel wisselt, in beide gevallen moet het water er helemaal uit, dus alleen het ventiel wisselen scheelt in tijd, in kosten, knelfittingen etc. En het aflaten van het water en weer vullen, hoeveel tijd kost dat? 20 minuten misschien? Om daar nou zo’n overpriced apparaat voor te kopenTitus schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:55:
[...]
Hi! Thanks! Maar als het water eruit moet, dan gaat het het doel soort van voorbij, want dan is het helemaal vervangen een kleine moeite.
Ik zag wel een een of andere fancy tool online (zoiets: YouTube: How to switch over your radiator system to Eclipse) waarmee het wel lijkt te kunnen, maar die zijn natuurlijk een beetje prijzig voor een enkele keer.

[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 04-02-2024 10:15 ]
Mijn vraag: is de modulerende werking van de Thermostaat/ketel niet in conflict met de modulerende Tado radiatorknoppen in dezelfde ruimte?
Situatie in ons huis is vrij standaard:
BG: Thermostaat + 3 radiatoren . Continue 18,5 graden dag en nacht.
1e verdieping: slaapkamers waar nu niet gestookt wordt, maar wil kinderkamers wel apart kunnen verwarmen zodat ze er vaker willen spelen
2e verdieping: Kantoor waar 2 keer in de week gewerkt wordt welke ik ook apart wil kunnen verwarmen.
Voorheen regelde de Remeha Isense netjes de aanvoer temperatuur om de huiskamer te verwarmen en wist deze temperatuur vrij laag te houden (rond de 30/35 graden), maar ik heb nu het idee dat de Tado thermostaat in gevecht is met de Tado radiatorknoppen. Wanneer er weinig warmtevraag is in de huiskamer, (bv bij 18,3 graden) staan de radiatorknoppen niet ver genoeg open om voldoende warmte af te geven, waardoor de thermostaat de aanvoer temperatuur hoger zet. Dat lijkt me nou niet de meest efficiente manier of te verwarmen. Ik heb ook het idee dat de radiator knoppen standaard dicht staan, ipv open.
Het idee van meerdere slimme Tado knoppen is dat elke ruimte apart te regelen is.
Voorbeeld: als de woonkamer sterk verwarmd moet worden, zet Tado daar de radiatoren volledig open en zorgt voor volle warmtevraag naar de CV. Mochten de kamers boven (met slimme knoppen) tegelijkertijd alleen op temperatuur gehouden moeten worden, dan zal hij daar de toevoer knijpen dmv. de Tado knoppen.
Tado is een 'slim' systeem, dus je moet het ook even de tijd geven om in te leren.
Ik begrijp dat het idee van Tado is dat ruimtes onafhankelijk van elkaar te regelen zijn, maar mijn vraag is nu juist, welk device regelt de temperatuur in de huiskamer?Zigg schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:07:
Die zijn niet in conflict nee.
Het idee van meerdere slimme Tado knoppen is dat elke ruimte apart te regelen is.
Voorbeeld: als de woonkamer sterk verwarmd moet worden, zet Tado daar de radiatoren volledig open en zorgt voor volle warmtevraag naar de CV. Mochten de kamers boven (met slimme knoppen) tegelijkertijd alleen op temperatuur gehouden moeten worden, dan zal hij daar de toevoer knijpen dmv. de Tado knoppen.
Tado is een 'slim' systeem, dus je moet het ook even de tijd geven om in te leren.
Is dat de thermostaat door middel van het verlagen van de aanvoer temperatuur? Of zijn dat
de radiatorknoppen door middel van het afknijpen van maximaal opgewarmd CV water?
Mijn vraag dan ook vooral over de situatie in de woonkamer. In ruimtes zonder thermostaat, maar alleen een Tado radiatorknop begrijp ik hoe het werkt.
Heb je in de huiskamer naast een thermostaat ook slimme knoppen op je radiatoren? Dan moet je in de app instellen dat deze radiatorknoppen zelf geen warmtevraag hebben, maar de thermostaat in die ruimte volgen ('slave').
Je kan maar 1 kapitein op het schip hebben, dus per ruimte moet je zorgen dat er 1 thermostaat of knop de warmtevraag naar de CV stuurt. De anderen in die ruimte moeten volgen.