Ha Tado-tweakers, ik zie goede dingen hier in dit topic!
Ook wij zijn sinds kort over naar Tado en heb toch wel wat vragen nog. Heb wel wat vergelijkbare situaties voorbij zien komen, maar - volgens mij - niet precies die van ons. Het lijkt dat het met Tado best wel nauw luistert, dus eerst een beschrijving van wat we hebben, en wat we willen.
Oude situatie:- begane grond: vrij standaard Honeywell ronde thermostaat bedraad aangesloten op cv-ketel (Intergas kombi HRE 36/30A), OpenTherm/modulerend (aansluiting 11-12). Hier alleen vloerverwarming, met een klep/pomp die aangestuurd wordt door de cv-ketel.
- 1e/2e verdieping: draadloze Honeywell thermostaat, deze blijkt direct te communiceren met de cv-ketel, modulerend. 5 eenvoudige radiatoren met handmatige ventielen, in badkamer vloerverwarming met eigen thermostatisch RTL-ventiel en designradiator met thermostatische knop.
Warmtevraag op begane grond zorgt voor verwarming van alle openstaande radiatoren, inclusief aansturing klep/pomp vloerverwarming beneden. Enkel warmtevraag via draadloze thermostaat laat de vloerverwarming op begane grond met rust, dit verwarmt dus alleen boven wat er open staat.
In de praktijk plaats ik nu de draadloze thermostaat of in de badkamer of in de zolderkamer (mijn thuiwerkwerkplek), afhankelijk van waar ik het warm wil hebben.
Dat ik daarbij handmatig de twee knoppen in de badkamer steeds open of dicht moet draaien, heb ik min of meer geaccepteerd.
[de huidige radiatorknoppen in de slaap/zolderkamers worden nog vervangen door thermostaatknoppen, dan wordt de installatie ook waterzijdig ingeregeld]
Heb nu de bedrade thermostaat beneden vervangen door een Tado bedrade thermostaat, stappen in de app gevolgd, aangesloten op de +/-. Lijkt in principe goed te werken. Heb dus ook al een internetbridge.
Gewenste situatie:
Ik wil een tado thermostaat/sensor in de badkamer, daar bv. een tijdschema op. Op zolder wil ik een tado slimme radiatorknop, om slim aan te gaan sturen.
Mijn vragen:
- Welke uitbreiding heb ik nu nodig voor de vervanging van de draadloze Honeywell? Ik weet inmiddels hoe ik de koppeling tussen cv en deze draadloze Honeywell ongedaan kan maken, maar zal dus 'iets' rechtstreeks op de ketel moeten aansluiten? O.b.v. de handleiding van de ketel kan ik kiezen uit aansluiting 6-7 (aan/uit thermostaat) of 11-12 (modulerend), maar als 11-12 in gebruik is "moet 6-7 open zijn". En daar zit de bedrade Tado dus al op.
Hoe moet ik hier een 2e Tado op aansluiten? Op bv. de site van Tado zie ik keuzes als een draadloze thermostaat set, temp sensor + draadloze ontvanger / extensiekit, of multi-zone uitbreiding, of ...? - Hoe krijg ik ingesteld dat (na plaatsen slimme tado knop op radiator) een warmtevraag op de zolder alleen 'boven' gaat verwarmen, dus niet de 'hoofdthermostaat' (begane grond) aanstuurt
- De pomp/klep van de vloerverwarming beneden gaat vaak open/dicht, vaker dan met Honeywell heb ik het idee. Lijkt vooral bij warmtevraag van boven te gebeuren, dan hoor ik binnen 5 minuten de pomp/klep een paar keer aangaan.
- Ik lees e.e.a. over de Intergas ketel met ECO warmwaterstand i.c.m. de warm water instelling van Tado. Eigenlijk wil ik de ECO stand van de ketel blijven gebruiken, i.p.v. de 55 graden volgens Tado. Ik begrijp het niet helemaal nog, hoe stel ik dit nu goed in?
Dank voor de hulp!
Life's a Game, and I like to play...