Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:49
MrAcid schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:14:
Dan zet je ‘m niet uit of op 15 graden…?

Ik snap het probleem geloof ik niet. :) Misschien even een schematisch tekeningetje? Ben ook niet helemaal bekend met CV-haarden los van een snelle Google-search.
Een cv haard bouwt warmte op, als het water door de vewarming door het stoken warm genoeg is geeft hij dit af.
Belangrijk is dat de cv haard natuurlijk wel deze warmte kwijt kan.
Dus als je dingen gaat afsluiten zal hij vroeg of laat gaan koken, en dat wil je niet.
Met een slimme knop zet je dus het dus dicht en sluit hij zich af voor de CV haard.
Dit afsluiten gebeurt ben ik bang op 2 momenten, 1 als je hem insteld bv op 15gr of als de kamer de juiste tempratuur berijkt.
Het hoofd doel is puur gebruik maken van de cv als de cv haard niet genoeg leverd.
En als mijn zoon weg is hoeft het er geen 20gr te worden en zet je hem dus op 15. (dan sluit hij ook voor de cv haard).
En als je hem insteld op 20gr zal hij boven de 20gr ook meteen gaan sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:52
BGFG schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:31:
[...]

Ik snap je niet helemaal: “Maar waarom iets bedraad aansturen als het bekabeld kan. Dat is meer mijn punt.”

Je kunt zover ik weet maar één thermostaat bedraad aansluiten, de andere dus draadloos. Ik heb het zo gedaan, geen hulp van Tado nodig en het werkt prima……Maar als je het voor mekaar krijgt om 2x bedraad aan te sluiten, laat even weten hoe. Dan leren andere tweakers daar weer van :P
Bedoelde draadloos ipv bekabeld.

Gisteren zijn de spullen binnengekomen.
2x bedrade slimme thermostaat, 1x bridge en 3x slimme radiator knop.

En het werk, zo uit de doos.
Wat heb ik nu gedaan?

1x bedrade thermostaat aangesloten op de intergas ketel, via open therm.
1x bedrade thermostaat aangesloten op de zone regelaar via de aan/uit contacten

Deze 2 heb ik samen in een kamer gezet, en Tado is zo slim om zelf te begrijpen wat de bedoeling is. Ik hoefde alleen nog aan te geven welke thermostaat de temperatuur gaat meten.

Dus als de kamerthermostaat gaat verwarmen via opentherm, is tado zo slim om ook de themostaat met zoneklep aan te sturen.

De overige 3 slimme knoppen hebben hun eigen kamer, maar alle 3 de kamers zijn zo ingesteld dat ze thermostaat die via opentherm is aangesloten aansturen bij een warmte vraag op een van die kamers(zoneregelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:03
Magicw00b schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:14:
[...]

Bedoelde draadloos ipv bekabeld.

Gisteren zijn de spullen binnengekomen.
2x bedrade slimme thermostaat, 1x bridge en 3x slimme radiator knop.

En het werk, zo uit de doos.
Wat heb ik nu gedaan?

1x bedrade thermostaat aangesloten op de intergas ketel, via open therm.
1x bedrade thermostaat aangesloten op de zone regelaar via de aan/uit contacten

Deze 2 heb ik samen in een kamer gezet, en Tado is zo slim om zelf te begrijpen wat de bedoeling is. Ik hoefde alleen nog aan te geven welke thermostaat de temperatuur gaat meten.

Dus als de kamerthermostaat gaat verwarmen via opentherm, is tado zo slim om ook de themostaat met zoneklep aan te sturen.

De overige 3 slimme knoppen hebben hun eigen kamer, maar alle 3 de kamers zijn zo ingesteld dat ze thermostaat die via opentherm is aangesloten aansturen bij een warmte vraag op een van die kamers(zoneregelaar)
Ik snap je setup niet helemaal. Als er warmtevraag in je slaapkamer(s) is gaat de woonkamer/vloerverwarming toch ook mee verwarmen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
timbe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:30:
[...]

Een cv haard bouwt warmte op, als het water door de vewarming door het stoken warm genoeg is geeft hij dit af.
Belangrijk is dat de cv haard natuurlijk wel deze warmte kwijt kan.
Dus als je dingen gaat afsluiten zal hij vroeg of laat gaan koken, en dat wil je niet.
Met een slimme knop zet je dus het dus dicht en sluit hij zich af voor de CV haard.
Dit afsluiten gebeurt ben ik bang op 2 momenten, 1 als je hem insteld bv op 15gr of als de kamer de juiste tempratuur berijkt.
Het hoofd doel is puur gebruik maken van de cv als de cv haard niet genoeg leverd.
En als mijn zoon weg is hoeft het er geen 20gr te worden en zet je hem dus op 15. (dan sluit hij ook voor de cv haard).
En als je hem insteld op 20gr zal hij boven de 20gr ook meteen gaan sluiten.
Ok, ik snap ‘m iets beter zo. Maar is één radiator afsluiten direct een probleem dan…?

Ik zit even te lezen op de Tado site en lijkt alsof je tegenwoordig ook een extra Slimme Thermostaat kunt toevoegen, je zou eens met de helpdesk kunnen chatten of dat zou werken voor jouw doel. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
BGFG schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:19:
[...]

Ik snap je setup niet helemaal. Als er warmtevraag in je slaapkamer(s) is gaat de woonkamer/vloerverwarming toch ook mee verwarmen nu?
Nee die is afgesloten door de zoneklep (aan/uit), die wordt op dat moment niet aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Magicw00b schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:44:
[...]

Nee die is afgesloten door de zoneklep (aan/uit), die wordt op dat moment niet aangestuurd.
Ok, bijzonder. Ben benieuwd of deze setup blijft bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Hoezo bijzonder?

Is gewoon dezelfde situatie als beschreven in de eerste hier;
https://community.tado.co...-tbv-vloerverwarmingsklep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:12
Als er word overgestapt op een tado systeem.

Moeten dan alle verwarmingen voorzien worden van een smart tado knop of werken de gewone domme thermostatische knoppen dan ook nog ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Philtjens schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:35:
Als er word overgestapt op een tado systeem.

Moeten dan alle verwarmingen voorzien worden van een smart tado knop of werken de gewone domme thermostatische knoppen dan ook nog ?
Ja hoor, dat werkt bij mij al jaren. Een 'gewone' tado thermostaat in de woonkamer. En alle andere kamers hebben 'domme' thermostaat kranen.

Dat houdt in dat die kamers niet te warm kunnen worden. Dat is hetzelfde als bij een Tado thermostaatkraan. Wat ze niet kunnen is vragen om warmte als de huiskamer vindt dat het warm genoeg is.

Het zijn dus begrenzers geworden. Werkt voor mij prima. Het komt bijna nooit voor dat ik bv en een slaapkamer warmte wil en in de huiskamer helemaal niets.

Ik heb de Tado niet speciaal om iedere kamer tot op 0.1 graad nauwkeurig apart te kunnen regelen. Ik heb hem veel meer voor de geofencing en dat gaat uitstekend.

Ik ken 4 mensen die een Tado hebben en alle 4 hebben ze het op deze manier geregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 29-11-2023 10:52 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Ortep schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:50:
[...]

Ja hoor, dat werkt bij mij al jaren. Een 'gewone' tado thermostaat in de woonkamer. En alle andere kamers hebben 'domme' thermostaat kranen.

Dat houdt in dat die kamers niet te warm kunnen worden. Dat is hetzelfde als bij een Tado thermostaatkraan. Wat ze niet kunnen is vragen om warmte als de huiskamer vindt dat het warm genoeg is.

Het zijn dus begrenzers geworden. Werkt voor mij prima. Het komt bijna nooit voor dat ik bv en een slaapkamer warmte wil en in de huiskamer helemaal niets.

Ik heb de Tado niet speciaal om iedere kamer tot op 0.1 graad nauwkeurig apart te kunnen regelen. Ik heb hem veel meer voor de geofencing en dat gaat uitstekend.

Ik ken 4 mensen die een Tado hebben en alle 4 hebben ze het op deze manier geregeld.
Perfect dan kan ik de tado ook aanschaffen 👍🏻

Geofencing ga ik niet gebruiken is enkel op verschillende temperaturen op verschillende ruimtes te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Philtjens schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:05:
[...]

Geofencing ga ik niet gebruiken is enkel op verschillende temperaturen op verschillende ruimtes te hebben.
Daar heb je dan toch niet speciaal een Tado voor nodig? Dat kan iedere thermostaat. Zelfs de ouderwetse ronde Honeywell.

De Tado is handigomda hij de temperatuuur aanpast als er bv niemand in huis is. En die lager instelt naarmate je verder weg bent. En er voor orgt dat het weer goed is als je thuis komtn. Dat kan ook met meerdere personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Ortep schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:10:
[...]

Daar heb je dan toch niet speciaal een Tado voor nodig? Dat kan iedere thermostaat. Zelfs de ouderwetse ronde Honeywell.

De Tado is handigomda hij de temperatuuur aanpast als er bv niemand in huis is. En die lager instelt naarmate je verder weg bent. En er voor orgt dat het weer goed is als je thuis komtn. Dat kan ook met meerdere personen
Ik heb maar 1 thermostaat hangen.

Heb ook geen idee wat of hoe ik dit amateur proof kan doen daarom de optie tado omdat dit wel iets is wat ik snap 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Philtjens schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:11:
[...]

Ik heb maar 1 thermostaat hangen.

Heb ook geen idee wat of hoe ik dit amateur proof kan doen daarom de optie tado omdat dit wel iets is wat ik snap 😂
Het gaat helemaal vanzelf. Je hoeft er nmiets voor te doen. Hang de Tado op en sluit hem aan. Dat moet je hoe dan ook. Je bedient hem met de Tado app. Die weet dan ook gelijk of je wel of niet thuis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Ortep schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:15:
[...]

Het gaat helemaal vanzelf. Je hoeft er nmiets voor te doen. Hang de Tado op en sluit hem aan. Dat moet je hoe dan ook. Je bedient hem met de Tado app. Die weet dan ook gelijk of je wel of niet thuis bent.
Ja maar hierdoor kan ik toch niet elke zone appart instellingen nauwkeurig via de domme knoppen ?
Geofencing app werkt toch ook enkel als betalend gebruiker dit was ik ook niet van plan om mee te beginnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Philtjens schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:17:
[...]

Ja maar hierdoor kan ik toch niet elke zone appart instellingen nauwkeurig via de domme knoppen ?
Geofencing app werkt toch ook enkel als betalend gebruiker dit was ik ook niet van plan om mee te beginnen
Je kan niet in iedere kamer apart de temp instellen met de Tado. Dat doe je met de gewone knoppen die je nu hebt. De max temperatuur dus.
Net als met iedere andere gewone CV thermostaat. Dat heeft niets met Tado te maken.
Die Geofencing levert besparing op. En vergis je niet, met gasprijzen van 1.20-1.30 hoef je op jaarbasis maar 20 kuub gas te bespren om je abo er uit te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bondje33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11-2024
Alleen de 'Tado Smart Thermostat V3+ Starter Kit - Wit' kopen, is dat voldoende om mijn ThermoSmart slimme thermometer in mijn woonkamer te vervangen?
Ik bedoel, bij mijn CV ketel is het volgende kastje van ThermoSmart geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXqMjFxhiwcLEZKNBhxjZYs70qQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kucV6ate8aHHfH8nfNUZJQqe.jpg?f=user_large

Is dit kastje compatibel met de 'Tado Smart Thermostat V3+ Starter Kit - Wit' ? Of heb ik echt deze nodig?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOZXYrDxY6BqCN6rHJVUz5bIxQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/umAZcSyx1MigS4Tf0yV7Whqs.jpg?f=user_large

Of gaat het werken om alleen in de woonkamer de ThermoSmart te vervangen voor de 'Tado Smart Thermostat V3+ Starter Kit - Wit', de bijgeleverde Tado-bridge te verbinden met mijn modem, te pairen en de app te installeren?

Het is me nog niet helemaal duidelijk of dit nu mogelijk is. :?
Bij Tado zegt men van wel, dat het kastje van ThermoSmart compatible is...

Hebben mensen hier ervaring mee? Dank u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-10 10:07

Sharky

Skamn Dippy!

Philtjens schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:05:
[...]

Als je onafhankelijk temperatuur per ruimte wilt regelen is een Tado erg handig, dan heb je inderdaad andere knoppen nodig. Als je de temperatuur per ruimte alleen wilt limiteren kun je ouderwetse thermostaatknoppen gebruiken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Sharky schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:01:
[...]

Als je onafhankelijk temperatuur per ruimte wilt regelen is een Tado erg handig, dan heb je inderdaad andere knoppen nodig. Als je de temperatuur per ruimte alleen wilt limiteren kun je ouderwetse thermostaatknoppen gebruiken.
Dan word het een tado systeem 👍🏻
Alsook met geofencing dan zoals erboven aangegeven terugverdientijd is direct van toepassing dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
bondje33 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:57:
Alleen de 'Tado Smart Thermostat V3+ Starter Kit - Wit' kopen, is dat voldoende om mijn ThermoSmart slimme thermometer in mijn woonkamer te vervangen?
Ik bedoel, bij mijn CV ketel is het volgende kastje van ThermoSmart geïnstalleerd:

[Afbeelding]

Is dit kastje compatibel met de 'Tado Smart Thermostat V3+ Starter Kit - Wit' ? Of heb ik echt deze nodig?:

[Afbeelding]

Of gaat het werken om alleen in de woonkamer de ThermoSmart te vervangen voor de 'Tado Smart Thermostat V3+ Starter Kit - Wit', de bijgeleverde Tado-bridge te verbinden met mijn modem, te pairen en de app te installeren?

Het is me nog niet helemaal duidelijk of dit nu mogelijk is. :?
Bij Tado zegt men van wel, dat het kastje van ThermoSmart compatible is...

Hebben mensen hier ervaring mee? Dank u.
Heb je in je woonkamer een thermostaat waarachter een kabel zit die ook naar de cv ketel loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Philtjens schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:48:
[...]

Dan word het een tado systeem 👍🏻
Alsook met geofencing dan zoals erboven aangegeven terugverdientijd is direct van toepassing dan
Welk probleem denk je met Tado op te lossen? Als je alleen een nieuwe thermostaat ophangt veranderd er helemaal niks. Het enige dat anders wordt is dat je ook op je telefoon de temperatuur van de woonkamer in kunt stellen en dat Tado de verwarming lager kan zetten wanneer je telefoon niet thuis is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Janoz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:01:
[...]

Welk probleem denk je met Tado op te lossen? Als je alleen een nieuwe thermostaat ophangt veranderd er helemaal niks. Het enige dat anders wordt is dat je ook op je telefoon de temperatuur van de woonkamer in kunt stellen en dat Tado de verwarming lager kan zetten wanneer je telefoon niet thuis is.
Oplossing is dat ik de badkamer op 20 graden kan doen de slaapkamers op 17
Wc op 19 gang op 17 en de woonkamer 21.

Momenteel gebruik ik mijn verwarming niet maar verwarm ik mijn benedenverdieping met airco.

Zo blijft het op de badkamer en hal bv altijd koud dan kan ik het daarmee beter controleren.

Althans dat is het idee.

Als het echt begint te vriezen stap ik over terug op gas waardoor het verbruik ook weer daalt ipv overal 21 graden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Met alleen een Tado thermostaat ga je dat niet gerealiseerd krijgen.. dan zul je ook slimme knoppen moeten gaan gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Philtjens schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:24:
[...]

Oplossing is dat ik de badkamer op 20 graden kan doen de slaapkamers op 17
Wc op 19 gang op 17 en de woonkamer 21.

Momenteel gebruik ik mijn verwarming niet maar verwarm ik mijn benedenverdieping met airco.

Zo blijft het op de badkamer en hal bv altijd koud dan kan ik het daarmee beter controleren.

Althans dat is het idee.

Als het echt begint te vriezen stap ik over terug op gas waardoor het verbruik ook weer daalt ipv overal 21 graden te hebben.
Als dat je idee is dan zul je, zoals @Magicw00b al aangeeft, helemaal niks aan een standaard Tado oplossing hebben. Om per zone de temperatuur te kunnen regelen zul je ook tado knoppen op alle radiatoren moeten zetten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Janoz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:41:
[...]

Als dat je idee is dan zul je, zoals @Magicw00b al aangeeft, helemaal niks aan een standaard Tado oplossing hebben. Om per zone de temperatuur te kunnen regelen zul je ook tado knoppen op alle radiatoren moeten zetten.
Ja dat is ook de bedoeling hoor 😃

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Ik probeer bij mijn Calenta Ace de eTwist te vervangen door een Tado. Ik heb de stappen van de app gevolgd, maar ik krijg foutmelding h.00.81 op de Calenta; "room temperature missing"
De bridge op BR heb ik verwijderd en weer toegevoegd, dat maakte niet uit. De + en - op de Tado heb ik ook verwisseld zonder succes.
Nu de eTwist weer geplaatst en de foutmelding is verdwenen.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

• bondje33
Magicw00b schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:30:
[...]

Heb je in je woonkamer een thermostaat waarachter een kabel zit die ook naar de cv ketel loopt?
Sorry voor t late antwoord.

Ja, van die dunne draadjes in een wit kabeltje, zeg maar.
Die gaat naar boven en in het verwarmingshok is het aangesloten op het witte kastje van ThermoSmart. Een ander kabeltje (grijs) is aangesloten aan mijn CV-ketel ... (zie foto in mijn vorige post). Die dunne zwarte is de voeding.

De helpdesk van TADO zei dat dat kastje van ThermoSmart er tussenuit moet.

(zou het kunnen dat alleen de witte met de grijze verbinden voldoende is, dus eenmaal als ik het kastje heb verwijderd?)

[ Voor 23% gewijzigd door bondje33 op 30-11-2023 17:30 ]

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 10:36
Volgens mij heb ik per ongeluk mijn account verwijderd. Mijn vriendin heeft in haar huis nu ook Tado, uitgenodigd om er bij te komen. Via de link gedaan en doorgeklikt, kreeg keurig haar huis te zien. Echter lijkt ik nu elke mogelijkheid te missen om weer bij mijn eigen huis te komen. Iemand een idee hoe dit weer op te lossen? Of ben ik nu de klos en moet ik mijn huis weer helemaal opnieuw aanmaken?

Hoe dan ook, zodra ik het gefixt heb maar 2 accounts aanhouden en met elkaars adressen inloggen.

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-10 14:13
Ik heb sinds kort een Tado starterkit geïnstalleerd en de thermostaat is bedraad aan de ketel (open therm). Dit werkt helemaal prima en geen problemen mee. Ik heb nu met de Black Friday deals ook alvast wat radiatorknoppen aangeschaft en de extensiekit omdat ik op den duur de radiatoren boven (beneden vloerverwarming) ook met Tado wil besturen. Ik heb om het te testen vandaag alvast in de badkamer een Tado radiatorknop geïnstalleerd en alles lijkt verder goed. Nu is het vrij koud in de badkamer en heb de knop op 25 graden gezet. Echter wordt de ketel helemaal niet aangestuurd. Beneden is de woonkamer op temperatuur dus geen warmtevraag, maar Ik dacht dat de radiatorknop dan alsnog de ketel zal aansturen om te verwarmen? Dan ook inclusief de vloerverwarming want ik heb nog geen zoneklep (deze komt nog).

De ketel doet dus niks met warmtevraag in de badkamer. Iemand een idee waarom dit zo is en of dit opgelost kan worden?

• ikswarom
ikswarom schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:50:
Ik heb sinds kort een Tado starterkit geïnstalleerd en de thermostaat is bedraad aan de ketel (open therm). Dit werkt helemaal prima en geen problemen mee. Ik heb nu met de Black Friday deals ook alvast wat radiatorknoppen aangeschaft en de extensiekit omdat ik op den duur de radiatoren boven (beneden vloerverwarming) ook met Tado wil besturen. Ik heb om het te testen vandaag alvast in de badkamer een Tado radiatorknop geïnstalleerd en alles lijkt verder goed. Nu is het vrij koud in de badkamer en heb de knop op 25 graden gezet. Echter wordt de ketel helemaal niet aangestuurd. Beneden is de woonkamer op temperatuur dus geen warmtevraag, maar Ik dacht dat de radiatorknop dan alsnog de ketel zal aansturen om te verwarmen? Dan ook inclusief de vloerverwarming want ik heb nog geen zoneklep (deze komt nog).

De ketel doet dus niks met warmtevraag in de badkamer. Iemand een idee waarom dit zo is en of dit opgelost kan worden?
Naja... En nu doet hij het ineens spontaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
ikswarom schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:50:

Ga in de tado app naar instellingen, klik op de kamer waar de slimme thermostaatknop hangt. Helemaal onderaan zie je verwarmingszone>zoneregelaar. Daar moet je je bedrade thermostaat selecteren. Anders weer je slimme radiatorknop niet hoe hij de cv ketel moet aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
bondje33 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:23:
[...]

Sorry voor t late antwoord.

Ja, van die dunne draadjes in een wit kabeltje, zeg maar.
Die gaat naar boven en in het verwarmingshok is het aangesloten op het witte kastje van ThermoSmart. Een ander kabeltje (grijs) is aangesloten aan mijn CV-ketel ... (zie foto in mijn vorige post). Die dunne zwarte is de voeding.

De helpdesk van TADO zei dat dat kastje van ThermoSmart er tussenuit moet.

(zou het kunnen dat alleen de witte met de grijze verbinden voldoende is, dus eenmaal als ik het kastje heb verwijderd?)
Even in je ketelhandleiding kijken hoe je die kabel in je cv moet aansluiten, aan/uit of opentherm. Idd alles van thermosmart er tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
Magicw00b schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:29:
[...]

Ga in de tado app naar instellingen, klik op de kamer waar de slimme thermostaatknop hangt. Helemaal onderaan zie je verwarmingszone>zoneregelaar. Daar moet je je bedrade thermostaat selecteren. Anders weer je slimme radiatorknop niet hoe hij de cv ketel moet aanzetten.
Inmiddels doet hij het ineens, maar ik zie die optie helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqJZGNoOlC2OXFvKOf-grRTeg7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zynRYpzBI8ud4J9LU6fD2VgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:18
ikswarom schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:48:
[...]

Inmiddels doet hij het ineens, maar ik zie die optie helemaal niet.

[Afbeelding]
Het is een instelling van de zone/kamer niet van de knop, je kijkt nu voor zover ik kan zien bij de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
wvanommen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:57:
[...]

Het is een instelling van de zone/kamer niet van de knop, je kijkt nu voor zover ik kan zien bij de knop.
Aah ik zie het inderdaad. Het werkt in ieder geval. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Laatst online: 15:39

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb een radiator laten vervangen door een nieuwe, en daarbij aan de installateur niet goed mijn voorkeur doorgegeven voor de kraan die erop moet. Ik wilde een tado-knop overzetten van een andere radiator maar heb nu niet de juiste adapter. Ik kom er ook niet goed uit wat voor een kraan het is. Volgens de factuur van de installateur is het een DANF THERMSTRADKR RA-N 1/2"H (dat zou deze zijn denk ik: https://www.technischeunie.nl/product/prd1999936373). Maar als ik kijk wat ik heb hangen ziet het er heel anders uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a3ARVkVnj6Jqx84IqfN2_2rpeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q272wFaHR9oLsjMMKRBhHipJ.jpg?f=user_large

De vraag is nu: welk model kraan is dit nu echt en welke adapter heb ik daarvoor nodig? Ik heb alle ongebruikte adapters ooit weggegooid dus kan nu zelf geen andere proberen. Zal een nieuwe moeten kopen of misschien heeft iemand er eentje over die ik kan overnemen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bondje33
Magicw00b schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:32:
[...]

Even in je ketelhandleiding kijken hoe je die kabel in je cv moet aansluiten, aan/uit of opentherm. Idd alles van thermosmart er tussenuit.
Top, dank je. :)
Ik verbind de draadjes voor en na het apparaatje dan gewoon door, want ik zag dat de draadjes in de CV-ketel op opentherm zijn aangesloten, wat goed is volgens een Youtube- Tado installatievideo. De rest gaat wel lukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reaxer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 20:29
Boss schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:41:
Ik heb een radiator laten vervangen door een nieuwe, en daarbij aan de installateur niet goed mijn voorkeur doorgegeven voor de kraan die erop moet. Ik wilde een tado-knop overzetten van een andere radiator maar heb nu niet de juiste adapter. Ik kom er ook niet goed uit wat voor een kraan het is. Volgens de factuur van de installateur is het een DANF THERMSTRADKR RA-N 1/2"H (dat zou deze zijn denk ik: https://www.technischeunie.nl/product/prd1999936373). Maar als ik kijk wat ik heb hangen ziet het er heel anders uit: [Afbeelding]

De vraag is nu: welk model kraan is dit nu echt en welke adapter heb ik daarvoor nodig? Ik heb alle ongebruikte adapters ooit weggegooid dus kan nu zelf geen andere proberen. Zal een nieuwe moeten kopen of misschien heeft iemand er eentje over die ik kan overnemen?
Hier is de tado Compatibility Guide met welke adapter je nodig hebt.
https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_EN_V12-min.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Laatst online: 15:39

Boss

+1 Overgewaardeerd

Reaxer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:27:
[...]

Hier is de tado Compatibility Guide met welke adapter je nodig hebt.
https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_EN_V12-min.pdf
Het probleem is dat ik niet weet welk type ik heb. Het is in ieder geval niet het type dat op de factuur van de installateur staat, die ziet er heel anders uit.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 14:23
Boss schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:30:
[...]

Het probleem is dat ik niet weet welk type ik heb. Het is in ieder geval niet het type dat op de factuur van de installateur staat, die ziet er heel anders uit.
Het schroefdraad ziet er best groot uit. Heb je al geprobeerd om zonder adapter de Tado knop er op te schroeven. Als het M30x1,5 is dan heb je geen adapter nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Kevjan op 02-12-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-10 23:42

sKitZo

:)

Ik ben een boodschappenlijstje aan het samenstellen om volledig over te stappen op Tado radiatorknoppen icm een Smart Thermostat. Ik woon in een oud huis met 10 radiatoren met verschillende soorten kranen. Onder andere Herz en Heimeier. Andere afsluiters zijn mij onbekend en moeten mogelijk worden vervangen.

Zijn er hier tips voor betaalbare radiatorafsluiters (kranen) die goed passen op de Tado knoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@tado Ik heb mijn zoneklep aangesloten op een bedrade slimme thermostaat (en mijn CV via OT op een extensie kit). Ik kom er nu achter dat de bedrade thermostaat blijkbaar PWM toepast en daardoor gaat moduleren. Kunnen jullie dit zo aanpassen dat het simpelweg is 'geen warmtevraag = uit' - 'wel warmtevraag = aan'. Een 'modulerende zoneklep' is vrij zonde van de warmte die mijn CV dan wel staat te produceren als de klep dicht staat :-)

(lijkt er op dat je zoiets suggereert in dit bericht: tado in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-10 10:31
Wellicht kunnen jullie mij van de juiste info voorzien.

We zijn in onze nieuwe woning bezig met een grondige verbouwing.
De huidige thermostaat gaat het daarbij ook ontgelden i.v.m. de locatie waar deze hangt.
Daarmee vind ik het een uitgelezen kans om de woning meteen van het Tado systeem te gaan voorzien.

Waar ik achter niet helemaal achter kan komen is of het draadloze systeem geschikt gaat zijn.
Op de site van tado lees ik 'ideaal voor woningen met draadloze CV of enkel thermostaatkranen'

Nu hebben wij op dit moment dus een bedraade thermostaat. Deze wil ik laten vervallen en deze vervangen met het draadloze Tado systeem.
Begrijp ik goed dat de 'ontvanger' van Tado aangesloten wordt op de punten waar nu de huidige thermostaat aangesloten zit?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
sKitZo schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:30:
Ik ben een boodschappenlijstje aan het samenstellen om volledig over te stappen op Tado radiatorknoppen icm een Smart Thermostat. Ik woon in een oud huis met 10 radiatoren met verschillende soorten kranen. Onder andere Herz en Heimeier. Andere afsluiters zijn mij onbekend en moeten mogelijk worden vervangen.

Zijn er hier tips voor betaalbare radiatorafsluiters (kranen) die goed passen op de Tado knoppen?
Ik heb Heijmeiers gebruikt. Type weet ik niet precies, wel dat de Tado knoppen prima passen zonder verloopstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Het kan aan mij liggen, maar als ik de tijdsduur voor handmatige bediening wil instellen, dan moet dat toch hier? Ik heb dat ooit ingesteld maar nu is het niet meer zichtbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knr3BdJ7hAbtaN9AAQ92tMnY7II=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pNDz8rappux1d7nyth5lF5Xh.jpg?f=user_large

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Sharky schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:32:
Het kan aan mij liggen, maar als ik de tijdsduur voor handmatige bediening wil instellen, dan moet dat toch hier? Ik heb dat ooit ingesteld maar nu is het niet meer zichtbaar?
Nee. Je zit verkeerd. Moet je instellen op “kamer”-niveau:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55DeTrYa7wnBmppElaDDDjdXxMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4FRwTYtxWwKELDk9FwXmeDW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSLHnW3hD7f0xQmNJT_omH_WHF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmC8Tt7YpzvbMaQm1qYgr57D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

BGFG schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:37:
[...]

Nee. Je zit verkeerd. Moet je instellen op “kamer”-niveau:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Natuurlijk. |:(

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-10 17:32
Kan ik het in en uitschakel moment van mijn tado aanpassen?
Ik wil het verschil in graden (uit & aan) groter maken als dat het nu is.

Nu blijft de temperatuur constant rond de 18 graden waardoor de ketel telkens aanspringt en de verwarmingen niet echt heet worden.
Bij en verschil in aan en uitspringen van 17->19 of 16->20 is dat wel zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vandaag Tado geïnstalleerd in ons huis met vloerverwarming. Ik heb nu 5 radiatorknoppen (op elke radiator boven en 1 voor de vloerverwarming). Daarnaast heb ik een draadloze ontvanger op de cv ketel aangesloten.
Nu staat er in mijn Tado app "Warm water", dit staat ingesteld op 55 graden. Is dit het tapwater? Standaard staat dit ingesteld dat dit om 21:30 uur uit gaat en om 07:30 uur weer aan, betekend dit ook dat we in die tussentijd niet zouden kunnen douchen bijvoorbeeld?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
miicker schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:44:
Vandaag Tado geïnstalleerd in ons huis met vloerverwarming. Ik heb nu 5 radiatorknoppen (op elke radiator boven en 1 voor de vloerverwarming). Daarnaast heb ik een draadloze ontvanger op de cv ketel aangesloten.
Nu staat er in mijn Tado app "Warm water", dit staat ingesteld op 55 graden. Is dit het tapwater? Standaard staat dit ingesteld dat dit om 21:30 uur uit gaat en om 07:30 uur weer aan, betekend dit ook dat we in die tussentijd niet zouden kunnen douchen bijvoorbeeld?
Ja hoor, maar de ketel houdt dan geen water op temperatuur. Het duurt dan iets langer voordat je warm water krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:43
Maar klopt het dat het advies is warm water eigenlijk 24/7 op 55 graden te houden, ivm legionella? Tenminste, zo heb ik het begrepen dus heb ik hem op deze wijze ingesteld.

Overigens vraagje mbt vloerverwarming. Ik heb in alle kamers op de bovenverdiepingen de tado thermostaat knoppen en op de benenden verdieping met alleen vloerverwarming de draadloze thermostaat. De vloerverwarming is 1 verwarmingsgroep en zit behalve de standaard thermostaat knop geen zoneklep oid op. Nu lijkt alles te werken, vloer wordt prima opgewarmd op basis van de draadloze thermostaat. Maar voor de zekerheid de vraag of deze opstelling dan klopt, dus zonder specifieke zone klep voor de vloerverwarming?

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
aidanl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:20:
Maar klopt het dat het advies is warm water eigenlijk 24/7 op 55 graden te houden, ivm legionella? Tenminste, zo heb ik het begrepen dus heb ik hem op deze wijze ingesteld.

Overigens vraagje mbt vloerverwarming. Ik heb in alle kamers op de bovenverdiepingen de tado thermostaat knoppen en op de benenden verdieping met alleen vloerverwarming de draadloze thermostaat. De vloerverwarming is 1 verwarmingsgroep en zit behalve de standaard thermostaat knop geen zoneklep oid op. Nu lijkt alles te werken, vloer wordt prima opgewarmd op basis van de draadloze thermostaat. Maar voor de zekerheid de vraag of deze opstelling dan klopt, dus zonder specifieke zone klep voor de vloerverwarming?
Hoe wordt de ketel nu aangestuurd? Volgens mij heb je gewoon een bedrade thermostaat ipv draadloos.

Maar de opstelling klopt zoals je het nu hebt. Nadeel is alleen dat bij warmtevraag boven de vloerverwarming ook warmer wordt. De zoneklep houdt dit juist tegen. Ik heb deze opstelling nu ook (zoneklep komt nog) maar vind het stiekem ook wel fijn zo. We verwarmen beneden met airco maar als er boven iemand de verwarming aanzet dan wordt de vloer beneden dus ook eventjes warm. Voordat we Tado hadden was er beneden amper warmtevraag dus de vloerverwarming ging vrijwel nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 17:43
Majora schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:31:
Sinds een week het probleem dat ie enkele graden onder de doeltemperatuur blijft hangen. CV is recent gecontroleerd zonder problemen.

Terugkijkend daalt de doeltemperatuur al sinds twee weken. Hij staat ingesteld op 19, maar blijft hangen op 17.

Iemand ervaring?

[Afbeelding]
Nieuw jaar, zelfde probleem (volgens mij was het vorig jaar weer opeens warm, dat het niet meer nodig was).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn8UWPyOQfmJYiVkvZEKUszUp5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYgA07pDbZaNjDHV6CABFaWt.png?f=fotoalbum_large

Stappen die ik inmiddels heb ondernomen:

- CV hervullen
- maximale aanvoertemperatuur op de CV regelen naar 75 graden
- maximale aanvoertemperatuur op de app instellen naar 75 graden

Dan lukt stoken wel, maar het laatste stukje weigert hij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcmyHWQhzoAFawTmWL_OAquCCUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jt6oRWMYmk146cVFSElNXw3b.png?f=fotoalbum_large

Hij lijkt het gewoon echt niet te redden als het koud wordt. CV is prima in orde en passend bij het huis. Isolatie is redelijk (rijtjesmaisonette uit de jaren 80). Enige is dus dat de temp in de CV stokt bij 60 graden. Het voelt alsof ik ergens een instelling boven het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:43
ikswarom schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:40:
[...]

Hoe wordt de ketel nu aangestuurd? Volgens mij heb je gewoon een bedrade thermostaat ipv draadloos.

Maar de opstelling klopt zoals je het nu hebt. Nadeel is alleen dat bij warmtevraag boven de vloerverwarming ook warmer wordt. De zoneklep houdt dit juist tegen. Ik heb deze opstelling nu ook (zoneklep komt nog) maar vind het stiekem ook wel fijn zo. We verwarmen beneden met airco maar als er boven iemand de verwarming aanzet dan wordt de vloer beneden dus ook eventjes warm. Voordat we Tado hadden was er beneden amper warmtevraag dus de vloerverwarming ging vrijwel nooit aan.
Draadloze thermostaat + bridge (gekoppeld aan CV - OpenTherm). In mijn vorige woning werkte dit het beste, al had ik nu in mijn nieuwe woning ook gewoon de bedrade thermostaat kunnen gebruiken.

Wat betreft de vloerverwarming, heb de pomp op een eco switch zitten die de omgeving temp + water temp meet en dus alleen inschakelt als het nodig is (of 1x per 24 uur tegen vastzitten). Maar zelfs als de vloer dan wat warmer wordt maakt het niet echt uit. Bovendien, warmte stijft dus is de bovenverdieping ook wellicht sneller warm. Ging mij mij er vooral om of die zoneklep echt benodigd is of niet, maar ik begrijp hieruit dat het zo ook een prima oplossing is.

@Majora wat ik zelf merk is dat Tado eerder uitschakelt/stopt met verwarmen wanneer de gemeten temp richting het doel temp gaat, zeker als dit echt een spike is. Dit waarschijnlijk ter behoeve van besparing. Al zou ik zelf, zoals hier ook al gevraagd is, nog willen kunnen tweaken hoe Tado de temperatuur moduleert om schommelingen tegen te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door aidanl op 06-12-2023 09:31 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-10 18:29
Ik heb mijn hele huis omgezet naar Tado. Dit werkt uitstekend behalve dat ik geen bereik heb op mijn zolder: laat dit nu net mijn kantoor zijn.

Tado heeft volgens mij geen range extender. Dus ik heb een zigbee knop voor op zolder geregeld wat ik lekker dynamisch kan regelen vanuit home assistant.

Nu alleen de vraag: is er een mooie manier om warmtevraag van een non-tado knop door te zetten naar Tado? De oplossing die ik nu heb is mijn woonkamer warm stoken. Maarja, dat is eigenlijk een beetje loos als ik de hele dag op zolder zit & als mijn woonkamer de temperatuur haalt stopt hij met verwarmen.

Andersom kan ook natuurlijk: is het mogelijk van tado naar een non - tado thermostaat warmtevraag te sturen? Home assistant forum heb ik helaas alleen maar soortgelijke vragen gevonden met weinig antwoorden (los van: bouw je eigen thermostaat).

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:56
Vraagje, ik ben van plan om toch weer terug te keren naar een Tado. Kan ik dan gewoon mijn oude account gebruiken om de Tado weer te activeren ?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atmamont
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-02 17:19
Erik1805 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:13:
Vraagje, ik ben van plan om toch weer terug te keren naar een Tado. Kan ik dan gewoon mijn oude account gebruiken om de Tado weer te activeren ?
Tuurlijk. Ik heb net Tado voor een nieuwe huis besteld een ik kan mijn oude account te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritsen82
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-01-2024
Goedemiddag! Zou iemand mij kunnen helpen? Wij hebben een Intergas Xtreme 36 cv ketel en in elke kamer Tado radiatorknoppen.

De grafieken van elke kamer zien er uit zoals op de afbeelding, het lijkt alsof hij steeds afslaat zodra de temperatuur is bereikt en vervolgens weer aanslaat. Is dit nadelig voor het gasverbruik? En zoja, hoe kan ik dit veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOenXFMsYIGtW6-wFVbgVg1-cug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzKuwVlIhYSQ7KTIiLkLIs6M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:04

GVR

Gerritsen82 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
Goedemiddag! Zou iemand mij kunnen helpen? Wij hebben een Intergas Xtreme 36 cv ketel en in elke kamer Tado radiatorknoppen.

De grafieken van elke kamer zien er uit zoals op de afbeelding, het lijkt alsof hij steeds afslaat zodra de temperatuur is bereikt en vervolgens weer aanslaat. Is dit nadelig voor het gasverbruik? En zoja, hoe kan ik dit veranderen?

[Afbeelding]
Klinkt als aan-uit ipv modulerende. Heb je de wizard via tado gevolgd voor aansluiting?

Ander dingetje, vandaag was tado ineens de verbinding met internet kwijt. Kan gebeuren, maar op dat moment schiet de thermostaat ineens naar 22 graden. Waar komt dat vandaan?

Ik merkte de verbroken verbinding op omdat het ineens wel heel warm werd. Via de thermostaat kon ik de temperatuur wel weer lager zetten.

Daarna de modem en bridge even stroomloos gemaakt en de boel draaide weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Ik heb een intergas ketel en nu weer een Tado. Ik had daarvoor even kort een Eneco toon. Daarvoor ook Tado gehad

Nu heb in de Tado weer geïnstalleerd alleen als ik vraag om warm water dan slaat de ketel niet aan. Verwarming werkt prima. Ik heb de tapwater functie op de cv uit staan. Cv dient dus aan te gaan bij warmwater vraag. Zoals de vorige thermostaten ook deden (waaronder de vorige Tado)

Iemand een idee?

[ Voor 23% gewijzigd door Erik1805 op 09-12-2023 10:15 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Een korte vraag: kan je de bedrade tado thermostaat ook gebruiken als draadloze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
Homewin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:08:
Een korte vraag: kan je de bedrade tado thermostaat ook gebruiken als draadloze?
Als draadloze temperatuur sensor kan sowieso (gewoon geen draadjes aansluiten). Als je je ketel nog steeds aan wilt kunnen sturen heb je uiteraard deze nodig:
https://shop.tado.com/nl-bx/products/wireless-receiver
maar dan werkt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerManiak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:57
Ha Tado-tweakers, ik zie goede dingen hier in dit topic!
Ook wij zijn sinds kort over naar Tado en heb toch wel wat vragen nog. Heb wel wat vergelijkbare situaties voorbij zien komen, maar - volgens mij - niet precies die van ons. Het lijkt dat het met Tado best wel nauw luistert, dus eerst een beschrijving van wat we hebben, en wat we willen.

Oude situatie:
  • begane grond: vrij standaard Honeywell ronde thermostaat bedraad aangesloten op cv-ketel (Intergas kombi HRE 36/30A), OpenTherm/modulerend (aansluiting 11-12). Hier alleen vloerverwarming, met een klep/pomp die aangestuurd wordt door de cv-ketel.
  • 1e/2e verdieping: draadloze Honeywell thermostaat, deze blijkt direct te communiceren met de cv-ketel, modulerend. 5 eenvoudige radiatoren met handmatige ventielen, in badkamer vloerverwarming met eigen thermostatisch RTL-ventiel en designradiator met thermostatische knop.
Warmtevraag op begane grond zorgt voor verwarming van alle openstaande radiatoren, inclusief aansturing klep/pomp vloerverwarming beneden. Enkel warmtevraag via draadloze thermostaat laat de vloerverwarming op begane grond met rust, dit verwarmt dus alleen boven wat er open staat.
In de praktijk plaats ik nu de draadloze thermostaat of in de badkamer of in de zolderkamer (mijn thuiwerkwerkplek), afhankelijk van waar ik het warm wil hebben.
Dat ik daarbij handmatig de twee knoppen in de badkamer steeds open of dicht moet draaien, heb ik min of meer geaccepteerd.
[de huidige radiatorknoppen in de slaap/zolderkamers worden nog vervangen door thermostaatknoppen, dan wordt de installatie ook waterzijdig ingeregeld]

Heb nu de bedrade thermostaat beneden vervangen door een Tado bedrade thermostaat, stappen in de app gevolgd, aangesloten op de +/-. Lijkt in principe goed te werken. Heb dus ook al een internetbridge.

Gewenste situatie:
Ik wil een tado thermostaat/sensor in de badkamer, daar bv. een tijdschema op. Op zolder wil ik een tado slimme radiatorknop, om slim aan te gaan sturen.

Mijn vragen:
  1. Welke uitbreiding heb ik nu nodig voor de vervanging van de draadloze Honeywell? Ik weet inmiddels hoe ik de koppeling tussen cv en deze draadloze Honeywell ongedaan kan maken, maar zal dus 'iets' rechtstreeks op de ketel moeten aansluiten? O.b.v. de handleiding van de ketel kan ik kiezen uit aansluiting 6-7 (aan/uit thermostaat) of 11-12 (modulerend), maar als 11-12 in gebruik is "moet 6-7 open zijn". En daar zit de bedrade Tado dus al op.
    Hoe moet ik hier een 2e Tado op aansluiten? Op bv. de site van Tado zie ik keuzes als een draadloze thermostaat set, temp sensor + draadloze ontvanger / extensiekit, of multi-zone uitbreiding, of ...?
  2. Hoe krijg ik ingesteld dat (na plaatsen slimme tado knop op radiator) een warmtevraag op de zolder alleen 'boven' gaat verwarmen, dus niet de 'hoofdthermostaat' (begane grond) aanstuurt
  3. De pomp/klep van de vloerverwarming beneden gaat vaak open/dicht, vaker dan met Honeywell heb ik het idee. Lijkt vooral bij warmtevraag van boven te gebeuren, dan hoor ik binnen 5 minuten de pomp/klep een paar keer aangaan.
  4. Ik lees e.e.a. over de Intergas ketel met ECO warmwaterstand i.c.m. de warm water instelling van Tado. Eigenlijk wil ik de ECO stand van de ketel blijven gebruiken, i.p.v. de 55 graden volgens Tado. Ik begrijp het niet helemaal nog, hoe stel ik dit nu goed in?
Dank voor de hulp!

Life's a Game, and I like to play...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wahey
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-03 17:54
wvanommen schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:42:
[...]

Als draadloze temperatuur sensor kan sowieso (gewoon geen draadjes aansluiten). Als je je ketel nog steeds aan wilt kunnen sturen heb je uiteraard deze nodig:
https://shop.tado.com/nl-bx/products/wireless-receiver
maar dan werkt dat ook.
Ik heb een soortgelijke vraag. Momenteel heb ik een V3 bedraad in mijn huis hangen. We gaan echter verhuizen naar een huis met een CV-ketel zonder bedrading. Ik wil m'n huidige tado graag meenemen. Mijn kippenbrein zegt mij dat het een kwestie is van deze wireless receiver kopen en aansluiten en dan zijn we er. Maar misschien dat ik iets mis (deze bijvoorbeeld niet compatibel is met een V3)? Weet jij dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-10 21:54
Ik ga mijn installatie ook tadoen.

Heb ik het goed als ik het alsvolgt doe :

1. Vloerverwarming met honeywell zoneklep ervoor, en uiteraard ook een bypass, zoneklep word aangestuurd door bedrade slimme tado thermostaat.

2. Wireless receiver in meterkast, op de draden die boven naar de ketel gaan en daarmee mijn intergas opentherm aansturen.

3. Slimme knoppen op de radiatoren boven, die via de internet bridge en Wireless receiver de ketel separaat kunnen aansturen.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit zo compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
wahey schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:22:
[...]

Ik heb een soortgelijke vraag. Momenteel heb ik een V3 bedraad in mijn huis hangen. We gaan echter verhuizen naar een huis met een CV-ketel zonder bedrading. Ik wil m'n huidige tado graag meenemen. Mijn kippenbrein zegt mij dat het een kwestie is van deze wireless receiver kopen en aansluiten en dan zijn we er. Maar misschien dat ik iets mis (deze bijvoorbeeld niet compatibel is met een V3)? Weet jij dat toevallig?
Het product waar ik naar linkte is het huidige product, dus ik mag hopen dat die het ook met een V3 doet, ik heb zijn voorganger in gebruik met een v2 en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Capirex65 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:00:
Ik ga mijn installatie ook tadoen.

Heb ik het goed als ik het alsvolgt doe :

1. Vloerverwarming met honeywell zoneklep ervoor, en uiteraard ook een bypass, zoneklep word aangestuurd door bedrade slimme tado thermostaat.

2. Wireless receiver in meterkast, op de draden die boven naar de ketel gaan en daarmee mijn intergas opentherm aansturen.

3. Slimme knoppen op de radiatoren boven, die via de internet bridge en Wireless receiver de ketel separaat kunnen aansturen.

Zie ik iets over het hoofd, of is dit zo compleet?
Yup. Dat is het….

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-10 21:54
Naast tado overweeg ik ook gelijk een pompschakelaar te plaatsen, goed idee?

Zo ja, welke is aan te raden of waar op te letten bij aanschaf?

Betreft een wilo para circulatiepomp.

[ Voor 12% gewijzigd door Capirex65 op 14-12-2023 08:14 ]

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:19
Capirex65 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:10:
Naast tado overweeg ik ook gelijk een pompschakelaar te plaatsen, goed idee?

Zo ja, welke is aan te raden of waar op te letten bij aanschaf?

Betreft een wilo para circulatiepomp.
Zolang je er een neemt die schakelt binnen de temperatuur range van de vloerverwarming zit je goed. Een standaard pompschakelaar werkt dan. Of je neemt een instelbare schakelaar dan weet je zeker dat je het naar eigen inzicht in kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
Ik ben nu sinds een aantal weken het Tado systeem met boven knoppen op de radiatoren en beneden vloerverwarming. Werkt perfect en ben er blij mee.

Ik heb nu als schema ingesteld dat sochtends de badkamer een uur op 20 graden staat en voor de rest is deze uit. Nu is het zo dat de badkamer vaak afkoelt naar 16 graden en dan sochtends de ketel op vol vermogen moet draaien om op 20 te komen. We hebben een modulerende ketel en met vloerverwarming (nachtverlichting 1 graad) hoefde de ketel nooit hard te werken om van 18 naar 19 te gaan maar voor de badkamer dus wel. Hoe hebben jullie dit ingeregeld? Zou het voordeliger zijn om de badkamer op minimum 17 te houden? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:11

Aldmar

Niks...

Afgelopen weekend waren wij een weekendje weg en was er niemand thuis. Ik was benieuwd naar de temperatuur in de woonkamer. Onderstaande viel mij echter op, ik had een vlakke grafiek verwacht. Tado stond op 17 graden ingesteld en er was dus niemand aanwezig (of in de buurt van de woning).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDKlWduO4hi7bOZPHjYE8V4sn4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGpxZ4POxSZ6JJ7g5ixEfvn4.png?f=fotoalbum_large

Dus geen vlakke grafiek :? Ik vroeg mij af waar de 2 pieken in de ochtend en de avond vandaan komen. Na lang denken, bedacht ik mij dat de kerstboom vlak bij (zo'n 30cm) de Tado staat. En dat de verlichting automatisch in de ochtend en avond aan gaat. In de boom zitten ledlampjes van een jaar of vijf oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfyzUgmG7a49mBN_X0qcVpmghTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/at5neaXAlVOclkhYwWZZ144M.jpg?f=fotoalbum_large

Echter nu lijkt het erop dat de kerstboomverlichting de temperatuur in de buurt van de Tado ongeveer een graad laat stijgen. 8)7 De lampjes voelen niet warm aan, en ik dacht dat deze ledlampjes uberhaupt niet warm werden. Blijkbaar dus toch wel. Ik kan de verlichting op afstand uitzetten, dus dat heb ik afgelopen weekend bij wijze van test gedaan en nagenoeg direct registreert Tado een temperatuur daling.

Dit zou ook een verklaring kunnen zijn waarom het fris aanvoelde afgelopen dagen, maar wij dachten dat het aan de vrij lage buiten temperatuur lag en dat dat gewoon koud aanvoelde. Blijkbaar was het rondom de Tado dus een graad warmer als dat het daadwerkelijk was in huis.

Er zitten 4 strengen in de boom van ieder 500(?) lichtjes. Zijn wel erg kleine ledjes, verder niets speciaals, maar blijkbaar wordt het toch iets warm... ;)

Is Tado zo gevoelig? Ook wat betreft luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Aldmar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:51:
Afgelopen weekend waren wij een weekendje weg en was er niemand thuis. Ik was benieuwd naar de
Is Tado zo gevoelig? Ook wat betreft luchtvochtigheid?
Het heeft weinig met gevoeligheid te maken. Ik denk dat als je daar een ouderwetse kwikthermometer neer legt dat je dezelfe temperatuur variatie meet.

Die boom schermt de Tado af, de lucht kan minder bewegen en wordt ook nog wat opgewarmd. Het is dus gewoon de temperatuur daar. Het is niet zo dat je heel woonkamer er warm van wordt. Alleen dat plekje maar.

Dat volde je ook al zelf omdat het kil was in de kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Dag allen,

We kochten recent de tado en moeten hem nu aansluiten. Dit is een viessmann vitodens b1kc-26 (https://ams3.digitalocean...b1kc-19-26-30-35-ISIM.pdf) . Welke ondersteuning zou moeten hebben voor opentherm via de x21 bus. Echter is dat nu een plug. Momenteel zit op deze poort een volledige set aangesloten. Er is geen buitenvoeler maar er was wel een oude bedrade Theben Thermostaat.

Hoe pak ik dit het beste aan? moet ik hiervoor de X21 wiring hareness aankopen? of gewoon de 2 kabeltjes die voor opentherm nodig zijn solderen welke uit de x21 vertrekken. De meest linkse is dan een onnodige kabel en is oké met een klem?
(https://viessmanndirect.c...r-connection-lead-7296465

Daarnaast mag ik de oude thermostaat loskoppelen wat betekent dat alles wat op de X96 zit losgekoppeld mag worden?

Beelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovta-gdiqHrSxKHaxUmUmA-dI2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aH1AgeiY8W6Ju7SxZsjx1Nt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QXgjDQe087KwOhPwdtzpOaz7Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5foYIjsYHNdUkl8HqrnF8Xv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCsUB7xvOgPCJl4JvtDTc7HtUp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2KCXjX4PehIGWrwC30PFdFZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door zierbeek op 15-12-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 21:00

Church of Noise

Drive it like you stole it

ikswarom schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:11:
Ik ben nu sinds een aantal weken het Tado systeem met boven knoppen op de radiatoren en beneden vloerverwarming. Werkt perfect en ben er blij mee.

Ik heb nu als schema ingesteld dat sochtends de badkamer een uur op 20 graden staat en voor de rest is deze uit. Nu is het zo dat de badkamer vaak afkoelt naar 16 graden en dan sochtends de ketel op vol vermogen moet draaien om op 20 te komen. We hebben een modulerende ketel en met vloerverwarming (nachtverlichting 1 graad) hoefde de ketel nooit hard te werken om van 18 naar 19 te gaan maar voor de badkamer dus wel. Hoe hebben jullie dit ingeregeld? Zou het voordeliger zijn om de badkamer op minimum 17 te houden? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb dat opgelost door én een thermostaat én een radiatorknop van Tado te gebruiken. De radiatorknop staat op een vaste waarde tenzij wanneer het schema van de thermostaat om warmte vraagt, dan staat ie hoger. Daarnaast kan de knop zelf niet om warmte vragen. Als gevolg is dus tussendoor ook een zeker warmtetoevoer naar de radiator en dus de ruimte mogelijk zelfs als de ruimte zelf niet om warmte vraagt (maar bvb de vloerverwarming wel). Lijkt hier goed te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Doet me denken aan die keer dat ik ergens kerst vierde en ze een ouderwetse kaars naast de thermostaat hadden gezet op de piano. Iedereen klaagde over de kou en niemand snapte waarom het zo koud werd (oud huis). Totdat we de kaars zagen staan na een uur klagen en bibberen :D

[ Voor 3% gewijzigd door Sharky op 15-12-2023 16:30 ]

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44
ikswarom schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:11:

Ik heb dat opgelost om in stappen naar de gewenste temperatuur te gaan. Stel je wilt de badkamer van 8:30 tot 9:30 op 20 graden zetten dan zet je er een in schema waarbij bijvoorbeeld om 6:00 de temperatuur op 17 graden staat om 6:45 18 graden en om 7:45 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
chippie777 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:36:
[...]

Ik heb dat opgelost om in stappen naar de gewenste temperatuur te gaan. Stel je wilt de badkamer van 8:30 tot 9:30 op 20 graden zetten dan zet je er een in schema waarbij bijvoorbeeld om 6:00 de temperatuur op 17 graden staat om 6:45 18 graden en om 7:45 19 graden.
Ik zal dat eens proberen 👍

Nog een andere vraag. Ik wil morgen de extensiekit gaan installeren en de thermostaat beneden aansluiten aan de zoneklep (is al gemonteerd). Kan ik gewoon de bedrade thermostaat direct in de in de installateursmenu zetten of is het beter om deze eerst te verwijderen en opnieuw in te stellen? De thermostaat zit nu verbonden aan de ketel dus het is niet een nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
ikswarom schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:13:
[...]

Ik zal dat eens proberen 👍

Nog een andere vraag. Ik wil morgen de extensiekit gaan installeren en de thermostaat beneden aansluiten aan de zoneklep (is al gemonteerd). Kan ik gewoon de bedrade thermostaat direct in de in de installateursmenu zetten of is het beter om deze eerst te verwijderen en opnieuw in te stellen? De thermostaat zit nu verbonden aan de ketel dus het is niet een nieuwe installatie.
Ik heb toen ik bovenstaande gedaan heb gewoon de thermostaat in de app laten zitten, het is alleen anders instellen. Vergeet niet om wanneer je ook radiatorknoppen hebt om daarvoor de zone controller over te zetten naar de extentiekit, anders wordt het vanzelf minder warm in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
wvanommen schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:11:
[...]

Ik heb toen ik bovenstaande gedaan heb gewoon de thermostaat in de app laten zitten, het is alleen anders instellen. Vergeet niet om wanneer je ook radiatorknoppen hebt om daarvoor de zone controller over te zetten naar de extentiekit, anders wordt het vanzelf minder warm in huis :)
Anders instellen is dan 3 sec knop indrukken en dan de stappen van installateursmenu doorlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
ikswarom schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:38:
[...]

Anders instellen is dan 3 sec knop indrukken en dan de stappen van installateursmenu doorlopen?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-10 20:07
Sinds een paar weken heb ik hier in huis een bedrade Tado thermostaat hangen (V3+). Aangezien de vorige thermostaat aan/uit was, ben ik door het installatieproces ook uitgekomen om de Tado aan/uit aan te sluiten. Eigenlijk vind ik dit zonde, aangezien onze ketel (Remeha Avanta 35c) OpenTherm heeft en dus ook modulerend aan te sluiten is.

Ik heb contact opgenomen met Tado of ze een beschrijving hebben om de boel om te zetten (en omdat ik op hun forum las dat aan hun kant ook een handeling verricht moet worden). Ze geven aan dat ik dit door een monteur moet laten doen 'omdat er wijzigen aan de kant van de ketel nodig zijn'.

Ik wilde even hier polsen of iemand ervaring heeft hiermee en het echt zo is, of dat Tado zich vooral indekt tegen meer vragen en/of verwijten als het toch niet perfect werkt? Als er iemand specifiek ervaring heeft met de Remeha Avanta omzetten naar modulerend, hoor ik het helemaal graag. Op basis van het boekje kom ik er niet 100% uit, maar lijkt het te impliceren dat er aan de kant van de ketel eigenlijk helemaal niets hoeft te gebeuren: de aansluiting is hetzelfde voor modulerend of aan/uit lees ik hierin.

Ik heb geen ervaring met ketels, dus neem liever het zekere voor het onzekere, maar vind online verdacht weinig hierover. Ik weet alleen niet of dit is omdat het echt altijd door een monteur gedaan moet worden, of omdat er helemaal niets gedaan hoeft te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
MRNX schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:04:
Sinds een paar weken heb ik hier in huis een bedrade Tado thermostaat hangen (V3+). Aangezien de vorige thermostaat aan/uit was, ben ik door het installatieproces ook uitgekomen om de Tado aan/uit aan te sluiten. Eigenlijk vind ik dit zonde, aangezien onze ketel (Remeha Avanta 35c) OpenTherm heeft en dus ook modulerend aan te sluiten is.

Ik heb contact opgenomen met Tado of ze een beschrijving hebben om de boel om te zetten (en omdat ik op hun forum las dat aan hun kant ook een handeling verricht moet worden). Ze geven aan dat ik dit door een monteur moet laten doen 'omdat er wijzigen aan de kant van de ketel nodig zijn'.

Ik wilde even hier polsen of iemand ervaring heeft hiermee en het echt zo is, of dat Tado zich vooral indekt tegen meer vragen en/of verwijten als het toch niet perfect werkt? Als er iemand specifiek ervaring heeft met de Remeha Avanta omzetten naar modulerend, hoor ik het helemaal graag. Op basis van het boekje kom ik er niet 100% uit, maar lijkt het te impliceren dat er aan de kant van de ketel eigenlijk helemaal niets hoeft te gebeuren: de aansluiting is hetzelfde voor modulerend of aan/uit lees ik hierin.

Ik heb geen ervaring met ketels, dus neem liever het zekere voor het onzekere, maar vind online verdacht weinig hierover. Ik weet alleen niet of dit is omdat het echt altijd door een monteur gedaan moet worden, of omdat er helemaal niets gedaan hoeft te worden.
Ik heb zo’n ketel en kan me niet herinneren dat er iets bijzonders moest gebeuren. Ik heb de thermostaat (bij mij feitelijk de draadloze ontvanger van de draadloze thermostaat) gewoon aangesloten zoals in de handleiding van de ketel staat waar je naar linkt. De aansluitingen zijn inderdaad hetzelfde. Tado hoeft daar niets aan te doen en ook de installateur niet. Gewoon de installatie app volgen en dan komt het goed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
woehoew! Tado ondertussen netjes aangesloten op mijn Viessmann vitodens over opentherm. Hoe kan ik nu testen dat die netjes werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Is't koud daar? Neen? Dan werkt ie :)

Grapjes terzijde, werken of niet is meestal nogal zwart wit. Als je warmte vraagt (bvb door de setpoint te verhogen) en de ketel reageert en verwarmt tot die waarde, dan kan je er van uitgaan dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Church of Noise schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:53:
Is't koud daar? Neen? Dan werkt ie :)

Grapjes terzijde, werken of niet is meestal nogal zwart wit. Als je warmte vraagt (bvb door de setpoint te verhogen) en de ketel reageert en verwarmt tot die waarde, dan kan je er van uitgaan dat het werkt.
Hehe ;) in de pro app geeft hij alsnog aan dat alles goed is. Ik vroeg me enkel af of ik op de viessmann zelf iets diende aan te passen.
De tado staat nu in D01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Vraagje. Als ik met tado radiator knoppen moet je die dan ook in woonkamer hebben waar de thermostaat hangt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:05

MJV

Erik1805 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:40:
Vraagje. Als ik met tado radiator knoppen moet je die dan ook in woonkamer hebben waar de thermostaat hangt ?
Ja, want anders kan hij de warmtetoevoer naar die ruimte niet regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-10 18:35
Erik1805 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:40:
Hoeft niet per se. Wij hebben tado in de woonkamer hangen en daar 2 radiatoren zonder thermostaat knoppen. Enige is wel dat als er warmtevraag is de radatiatoren in de woonkamer altijd op zullen warmen.
Als je andere ruimte wilt verwarmen en woonkamer niet is het wellicht niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Bij het plaatsen van tado slimme knoppen en thermostaat is het dan slim om de verwarmingen daar ook waterzijdig in te regelen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Aangezien hier in het verleden, en ook door mijzelf, regelmatig is gevraagd naar de "juiste instellingen" voor Tado + Tado thermostaatknoppen icm de Remeha Elga Ace - een persoonlijke update.

Ik had mijn instellingen bij Tado laten aanpassen naar minimaal 1 uur aan, minimaal 1 uur uit om pendelen van de Elga Ace te voorkomen. Sinds twee weken heb ik daarvan laten maken "minimaal 1 uur aan, minimaal 15min uit". Daarnaast ook wat gesleuteld aan de stooklijn (stuk vlakker - van 1,5 naar 1,2, overal gewone radiatoren, met speedcomfort in de woonkamer + kantoor, jaren 30 huis, goed [maar niet uitstekend] geisoleerd) én ik pas geen nachtverlaging meer toe. Inmiddels krijg ik echt veel mooiere lange runs (soms de hele dag) én blijft alles op temperatuur én kan ik mijn kantoor extra verwarming wanneer ik een keer thuis werk. Dat laatste duurt wel wat lang, maar het is goed te doen.

FYI voor wie een vergelijkbare configuratie heeft en er z'n voordeel mee wil doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Stooklijn paste je zelf aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ja, die kun je op de Elga Ace binnenunit zelf aanpassen. Specifieke vragen over de Elga Ace afstelling kun je het beste stellen in het topic wat er recent voor geopend is en wat zeer actief is. Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

Tado heeft/kent geen stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Geen remeha hier, was eerder een algemene vraag :)
Ik ga het hier ook eens proberen (op m'n Itho Cubo Duo, fwiw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-10 07:45

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

De vroege start functie van mijn tado systeem start sinds de ketel is vervangen veel te vroeg. Ik zoek nu al een tijdje of dat wat de tado van de vorige ketel heeft geleerd te resetten is.
Weet iemand of die mogelijkheid bestaat?

Ik lees veel in dit topic dat de vroege start sowieso slecht werkt, maar voorheen werkte het eigenlijk wel OK. Of is de werking van vroege start achteruit gegaan en moet ikzelf een ander schema kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:06
Ik heb Tado met stadsverwarming en icm Home Assistant. HA regelt alles dus nauwelijks iets ingesteld in Tado behalve de afwezigheidstempratuur van 15 bij afwezig dat werkte altijd prima. Echter als HA nu de status van Tado op afwezig zet, het zelfde als je het handmatig doet in de app. Blijft de verwarming aanstaan terwijl het huis / status afwezig is.

Zo staat het in de app ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFHoGa3t4DQN6lq--wLcWiRSO7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqeHqUtZkpQs1Mk5yMHyOAoL.jpg?f=fotoalbum_large

En als het huis op afwezig staat blijft de verwarming gewoon aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGsNl_DdDsiK6tS24QSIHji1fh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tnJrZ8nBQGsArgZ5wGXHXlcG.png?f=fotoalbum_large

Wat is hiervoor de oplossing?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Veel gelezen hierover, maar vraag me af waarom Tado niet in hun software voor de radiator knoppen een bypass mogelijkheid inbouwt ?
Enerzijds willen ze iedereen en alle radiatoren aan hun systeem hebben en anderzijds zeggen ze dat er eigenlijk wel altijd 1 radiator open moet blijven of dat er een bypass geïnstalleerd dient te worden.

Lijkt me voor hen nou niet echt moeilijk om in de app bij de radiator kraan een optie te maken dat een bepaalde kraan altijd (enigszins?) open blijft om op deze manier een eventuele bypass te kunnen genereren. Lekker makkelijk om dan maar te verwijzen naar het zelf moeten aanleggen van een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kaajee schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:01:
Veel gelezen hierover, maar vraag me af waarom Tado niet in hun software voor de radiator knoppen een bypass mogelijkheid inbouwt ?

Lijkt me voor hen nou niet echt moeilijk om in de app bij de radiator kraan een optie te maken dat een bepaalde kraan altijd (enigszins?) open blijft om op deze manier een eventuele bypass te kunnen genereren. Lekker makkelijk om dan maar te verwijzen naar het zelf moeten aanleggen van een bypass.
Het is niet moeilijk, maar dan ga je dus ongecontroleerd een hele kamer verwarmen. EEn bypass bij je ketel stuurt het water direct terug.

Als je een ruimte hebt die altijd verwarmd moet worden zet je daar gewoon geen Tado op en dan is er geen probleem.
Als je een 'standaard' systeem hebt met een huiskamer met centrale thermostaat en radiatoren die altijd open staan is er ook geen probleem. En dan kunnen de andere radiatoren of gewone thermostaat kranen hebben of Tado's.

Het is maar een enkele situatie nodig om een bypass te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Ortep op 24-12-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik lees overal dat je een bypass juist niet (te) dicht bij je ketel moet plaatsen, maar op ongeveer 6 meter er vandaan.

En ik wil juist overal Tado knoppen hebben, om iedere ruimte geautomatiseerd te kunnen laten werken. Bijvoorbeeld niet de hele dag aan, s nachts lager, op commando aan/uit.
In m'n woonkamer hangt de centrale Tado thermostaat, maar ik wil ook daar juist een Tado knop om de radiator daar ook te kunnen regelen omdat er elders in het huis wellicht een warmte vraag komt en ik dan niet de kamer radiator ook vol hoef mee te laten draaien (daar wordt het anders snel veel te warm).
Kortom, alles met Tado, maar moet dan wel zelf voor de bypass zorgen.
Dat het ook anders opgelost kan worden, snap ik. En als Tado "adviseert" om toch vooral overal hun producten in te zetten, denk ik dat het, als je dat doet, best vaak voorkomt dat je op de 1 of andere manier een bypass moet maken, dus zal best vaak voorkomen.

Maar vind het vooral een (groot) gemis dat Tado hier niet in voorziet en dus verwijst naar een "externe" oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44
Maar als je overal normale thermostaat knoppen hebt dan moet je ook een by-pass hebben. Het is niet zo omdat je tado hebt dat je een by-pass moet hebben. Een verwarmingsinstallatie met thermostaatknoppen heeft een by-pass nodig.
Tado is bedoelt voor bestaande systemen met thermostartknoppen, heb je dat niet dan zul je eerst thermostaatkranen moet installeren voordat je de tado knoppen kunt installeren.

[ Voor 28% gewijzigd door chippie777 op 24-12-2023 13:58 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaajee
Ja dat snap ik allemaal wel. Ik had nog geen thermostaat kranen en daarbij 1 radiator in de douche verwijderd omdat die flink in de weg hing.
Ik vraag het alleen omdat het mij handig leek en het voor Tado volgens mij, niet zoveel moeite kost en daarmee een groot gewin kan opleveren voor velen. Klein stukje software wat er voor kan zorgen dat een radiatorkraan gewoon altijd een beetje openstaat. Net als bij veel smart dimmers, waarbij je een 'onderwaarde' kunt instellen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ook weer zoiets dat gewoon eenvoudig softwarematig te bouwen zou moeten zijn inderdaad. Net als dat het nog steeds niet mogelijk is om op een schema wel/geen zone regelaar toe te wijzen aan een kamer.

Bijv. In de ochtend wil ik dat mijn badkamer warmte vraagt (zoneregelaar toegewezen) en overdag wil ik dat hij alleen mee verwarmt als er elders vraag is (geen zoneregelaar toegewezen en dus gewoon een “domme” thermostaatknop).
Pagina: 1 ... 54 ... 67 Laatste