Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 11:51
g00gle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:23:
Niemand die iets kan met mijn post?
g00gle in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Ook @tado niet? Zag dat je toevallig vlak erna reageerde, intussen is mijn vraag een beetje onder gesneeuwd! Vooral benieuwd of dit gedrag de tado thermostaat is of mijn CV ketel. Het lijkt er in mijn onderzoek op dat dit de Tado zelf is die op een pendelende manier de warmte vraag doet. Herkenbaar voor iemand?
Heb je toevallig ook nog ergens een zoneklep die door een (bedrade) Tado wordt aangestuurd?
Bij mij ging dat in het begin niet goed, namelijk. Toen zag ik ook een enorm gependel van de ketel, maar dat kwam omdat de zoneklep bij warmtevraag niet altijd open stond en de ketel dan z'n warmte niet kwijt kon. Na contact met Tado support zijn toen wat parameters aangepast en sindsdien werkt het prima.

Wouter! in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaoZeetie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-10 16:31
Ik probeerde gisteren een Tado thermostaatkraan te monteren op een radiator thuis. Nu loop ik tegen een, voor mij, nieuw ventiel aan. Het is er een van het merk Armal. Deze lijkt niet te werken met de standaard adapters. Ik kan er verder ook maar weinig over vinden op het web.

Wat ik ergens gevonden heb is dat dit een aansluiting is van M24 x 1,5.
Heeft er iemand ervaring met dit soort aansluitingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u77rUBQPtSQwbk1DGDYIGSuqD7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bc7iYGNTj9tJ68faksqssELN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtSRMRjGrusto65VdAe33sIH_0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi2NpRRtvdYMh21UZR67VvDo.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 15:33
Mijn thermostaat in de woonkamer ging met de 'originele batterijen' echt heel lang mee, en de jaren er na ook, maar nu (laatste half jaar) gaan ze hoogstens 4/5 weken mee en dan zijn ze leeg.

Iemand dit ook (al eens gehad). Of is tie gewoon kapot ?

Batterijen wijzigen wel eens in merk maar ik heb huidige (varta) ook wel in de begin jaren gebruikt dus daar zoek ik het niet in.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:37
Klein_Kipje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:53:
Mijn thermostaat in de woonkamer ging met de 'originele batterijen' echt heel lang mee, en de jaren er na ook, maar nu (laatste half jaar) gaan ze hoogstens 4/5 weken mee en dan zijn ze leeg.

Iemand dit ook (al eens gehad). Of is tie gewoon kapot ?

Batterijen wijzigen wel eens in merk maar ik heb huidige (varta) ook wel in de begin jaren gebruikt dus daar zoek ik het niet in.
Misschien een andere CV ketel gehangen, waarbij de eerdere ketel de thermostaat voedde, maar met nieuwe ketel niet? Of andere aanpassingen voor de thermostaat doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 15:33
ardvark99 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Misschien een andere CV ketel gehangen, waarbij de eerdere ketel de thermostaat voedde, maar met nieuwe ketel niet? Of andere aanpassingen voor de thermostaat doorgevoerd?
Nee er is helemaal niets verandert.

Dat had ik nog wel als idee, om de tado vast te voeden via een adapter ofzo, maar ergens kan dat nietde oplossing zijn aangezien hij het voordien wel altijd goed deed

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hoe kan ik zien of ik een Tado V2 of V3 heb ? Dit ivm eventuele verkoop

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 20:00
Als je V3 hebt heb je support voor HomeKit (Apple), verder geen verschil.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 10:36
Even wat advies inwinnen, zie zelf in alle configuraties het de juiste optie niet.

Huidige situatie: simpele thermostaat in woonkamer en overal radiatorkranen. Voor het verwarmen van de werkkamer moet of de woonkamer mee verwarmd worden, of moeten we daar de radiatoren (3) dichtdraaien.

Gewenste situatie: werkkamer apart kunnen verwarmen. Geofencing en schema's is een hele dikke plus.

Vragen waar ik nu mee zit:
- We moeten in elk geval zonekleppenplaatsen. Maar is enkel een klep in de werkkamer genoeg, of moet dat op meer plekken?
- Kunnen de oude kranen in de woonkamer blijven zitten als de thermostaat voor daar de meetunit wordt?

Sidenote: het betreft een huurhuis, hoe minder we aan de hardware hoeven te doen hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Wat moet ik doen voordat ik deze verkoop? Mijn woning uit de app halen?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Erik1805 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:32:
Wat moet ik doen voordat ik deze verkoop? Mijn woning uit de app halen?
https://support.tado.com/...we-bewoners-huurders-over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
R-R-L schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:29:
Even wat advies inwinnen, zie zelf in alle configuraties het de juiste optie niet.

Huidige situatie: simpele thermostaat in woonkamer en overal radiatorkranen. Voor het verwarmen van de werkkamer moet of de woonkamer mee verwarmd worden, of moeten we daar de radiatoren (3) dichtdraaien.

Gewenste situatie: werkkamer apart kunnen verwarmen. Geofencing en schema's is een hele dikke plus.

- We moeten in elk geval zonekleppenplaatsen. Maar is enkel een klep in de werkkamer genoeg, of moet dat op meer plekken?
- Kunnen de oude kranen in de woonkamer blijven zitten als de thermostaat voor daar de meetunit wordt?

Sidenote: het betreft een huurhuis, hoe minder we aan de hardware hoeven te doen hoe beter.
Ik ga er vanuit dat je alleen radiatoren hebt. (geen vloerverwarming) Zijn deze radiatoren voorzien van thermostaatkranen of van normale kranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
R-R-L schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:29:

Wat voor verwarming heb je? Een CV/warmtepomp of stadsverwarming?

Als je de werkkamer apart wilt kunnen verwarmen moet je twee dingen doen:
  • Zorgen dat de werkkamer vraag kan genereren op het moment dat de temperatuur daar te laag is;
  • Zorgen dat overige kamers dicht staan/gaan als de temperatuur in die kamers al op het gewenste niveau is.
Afhankelijk van je situatie heb je dan nodig:
Tado thermostaat (indien CV) + 4 radiatorknoppen (sowieso). De tado thermostaat vervangt je huidige thermostaat, de radiatorknoppen draai je op je werkkamer (1x) en woonkamer (3x). Is er nog geen thermostatische kranen in je werk- en woonkamer zitten dan zul je die eerst ook nog moeten vervangen.

Als je stadsverwarming hebt kun je mogelijk af met alléén de 4 knoppen. Dan zet je gewoon je kamerthermostaat altijd 'hoog genoeg' zodat er vraag is en knijp je met de knoppen op je verwarmingen naar de juiste temperatuur. Hierbij ga ik er wel vanuit dat er elders in het huis geen andere verwarmingen meer zitten - want als die er wél zijn dan wil je daar wellicht ook nog andere knoppen op (tado of thermostatisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:25
Wouter! schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

Heb je toevallig ook nog ergens een zoneklep die door een (bedrade) Tado wordt aangestuurd?
Bij mij ging dat in het begin niet goed, namelijk. Toen zag ik ook een enorm gependel van de ketel, maar dat kwam omdat de zoneklep bij warmtevraag niet altijd open stond en de ketel dan z'n warmte niet kwijt kon. Na contact met Tado support zijn toen wat parameters aangepast en sindsdien werkt het prima.

Wouter! in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"
Exact dezelfde setup als jij! Alleen wel radiatoren boven en een bypass voor als alles dicht zit. Weet je toevallig wat er is aangepast? Ik ga is contact opnemen met Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 10:36
chippie777 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Ik ga er vanuit dat je alleen radiatoren hebt. (geen vloerverwarming) Zijn deze radiatoren voorzien van thermostaatkranen of van normale kranen?
Klopt. Hebben nu normale kranen, die moeten dan nog omgezet worden naar thermostaatkranen.
MrAcid schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Wat voor verwarming heb je? Een CV/warmtepomp of stadsverwarming?

Als je de werkkamer apart wilt kunnen verwarmen moet je twee dingen doen:
  • Zorgen dat de werkkamer vraag kan genereren op het moment dat de temperatuur daar te laag is;
  • Zorgen dat overige kamers dicht staan/gaan als de temperatuur in die kamers al op het gewenste niveau is.
Afhankelijk van je situatie heb je dan nodig:
Tado thermostaat (indien CV) + 4 radiatorknoppen (sowieso). De tado thermostaat vervangt je huidige thermostaat, de radiatorknoppen draai je op je werkkamer (1x) en woonkamer (3x). Is er nog geen thermostatische kranen in je werk- en woonkamer zitten dan zul je die eerst ook nog moeten vervangen.

Als je stadsverwarming hebt kun je mogelijk af met alléén de 4 knoppen. Dan zet je gewoon je kamerthermostaat altijd 'hoog genoeg' zodat er vraag is en knijp je met de knoppen op je verwarmingen naar de juiste temperatuur. Hierbij ga ik er wel vanuit dat er elders in het huis geen andere verwarmingen meer zitten - want als die er wél zijn dan wil je daar wellicht ook nog andere knoppen op (tado of thermostatisch).
Is een CV. Dat komt dan dus neer op thermostaat en de losse knoppen, plus dan dus de kranen ombouwen. Hebben we dan na het ombouwen van die kranen genoeg dat we de werk- en woonkamer apart kunnen regelen? Dan klinkt het wat minder gecompliceerd dan ik vermoedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 17:02
Ik heb net een tado aangesloten, maar ik kom er niet uit met de informatie op internet etc wat nu een beetje de juiste instellingen zijn voor mijn nefit HRC30/CW5 ketel in combinatie met de tado.

De HRC30 heeft 3 standen voor warm water: ECO, HOT, INT.

Daarnaast heeft de tado ook het aan/uit schema.

Wat is nu een goede combinatie om in te stellen? Moet ik bijvoorbeeld de Int mode gebruiken en het tado schema uitzetten of moet ik de ECO gebruiken in combinatie met een aan/uit schema van tado? Er is veel mogelijk en weet niet echt wat nu een goede combinatie is.

Ik hoor graag of iemand hier ervaringen kan delen omtrent deze settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
R-R-L schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Klopt. Hebben nu normale kranen, die moeten dan nog omgezet worden naar thermostaatkranen.
[...]

Is een CV. Dat komt dan dus neer op thermostaat en de losse knoppen, plus dan dus de kranen ombouwen. Hebben we dan na het ombouwen van die kranen genoeg dat we de werk- en woonkamer apart kunnen regelen? Dan klinkt het wat minder gecompliceerd dan ik vermoedde.
Jup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou graag advies inwinnen over het plaatsen van een Tado thermostaat knop voor de vloerverwarming installatie.

Situatie:
  • We hebben stadsverwarming in ons huis en een zoneklep in de meterkast, deze zit aangesloten op een bedrade Tado thermostaat (hangt in keuken/woonkamer). Alle kamers boven hebben radiatoren, beneden alleen vloerverwarming
  • De zoneklep zit direct waar de leidingen naar binnen komen en voor de splitsing naar boven en de vloerverwarming beneden. Hierdoor gaat de vloerverwarming dus ook verwarmen zodra de Tado knoppen boven warmte vragen.
  • Om dit op te lossen, heb ik nu volgende week een installateur gepland staan om een extra radiatorknop voor de vloerverwarming installatie (zit in de trapkast) te laten plaatsen, om daar vervolgens een Tado radiatorknop op te zetten en zo de vloerverwarming in de woonkamer seperaat van de overige kamers in t huis te kunnen aansturen.
  • Ik heb ook overwogen om de zoneklep te verplaatsen van de meterkast naar de trapkast maar een extra radiatorknop is een simpelere/goedkopere klus en heeft hetzelfde effect.
  • Nu had ik het hier vandaag over met een vriend en die denkt dat op basis van mijn vloerverwarming installatie dat het niet nodig is om nóg een radiatorknop te plaatsen. Dit omdat er al 2 radiatorknoppen op zitten en er maar 1 gebruikt wordt om de temperatuur van het water door de vloerverwarming niet te warm te laten worden (de knop die je sowieso niet moet vervangen door een tado knop). De ander zou dan voor Tado vervangen kunnen worden
Vraag:
  • Kunnen jullie op basis van de foto’s hieronder zien of het inderdaad klopt dat de bovenste knop (veilig) gebruikt zou kunnen worden om te vervangen met een Tado knop, en ik dus geen extra knop nodig hoef te plaatsen? Of heeft deze een andere functie waardoor dat niet verstandig is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bt8rdWX0QRzKBxYZqH477WBv0G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oEgruTXwCgsu2PwjCAaN49r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPtDcewvyhmT6yvp9H81oJd6fDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYpRKPeNJXiZb0OJJTPlbJt2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door vanardenne op 28-10-2023 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Laatst online: 22:55
Ik heb even een vraag mbt mijn tado v3 bedrade thermostaat en gewijzigde warmtebronnen.

Mijn tado draait al sinds vorig jaar november. De situatie was toen radiatoren overal in huis. Recent heb ik het huis verbouwd en is er vloerverwarming aangelegd. Ik merk best wel een overshoot (genoeg gelezen hier daarover)...

Ik meen me te herinneren dat ik bij de eerste keer alles instellen de vraag kreeg wat voor type verwarming ik gebruik.

Moet mijn 'slimme' tado over de tijd heen weer zelf leren hoe die om moet gaan met mijn trage vloerverwarming en overhsoot of kan ik ergens het type verwarming wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 21:00

Church of Noise

Drive it like you stole it

Lijkt me een case waarvoor je best een ticketje aanmaakt bij Tado. Vermoedelijk moet er idd opnieuw ingeleerd worden.
Hoe groot is je overshoot trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Laatst online: 22:55
Varieert beetje tussen de 0.3 (nog wel acceptabel) en 0.8 graden. Maar aandeel is dat hij dan weer uitschakelt en de vloer weer te veel afkoelt en je teveel schommeling hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:28
vanardenne schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:46:
Ik zou graag advies inwinnen over het plaatsen van een Tado thermostaat knop voor de vloerverwarming installatie.

Situatie:
  • We hebben stadsverwarming in ons huis en een zoneklep in de meterkast, deze zit aangesloten op een bedrade Tado thermostaat (hangt in keuken/woonkamer). Alle kamers boven hebben radiatoren, beneden alleen vloerverwarming
  • De zoneklep zit direct waar de leidingen naar binnen komen en voor de splitsing naar boven en de vloerverwarming beneden. Hierdoor gaat de vloerverwarming dus ook verwarmen zodra de Tado knoppen boven warmte vragen.
  • Om dit op te lossen, heb ik nu volgende week een installateur gepland staan om een extra radiatorknop voor de vloerverwarming installatie (zit in de trapkast) te laten plaatsen, om daar vervolgens een Tado radiatorknop op te zetten en zo de vloerverwarming in de woonkamer seperaat van de overige kamers in t huis te kunnen aansturen.
  • Ik heb ook overwogen om de zoneklep te verplaatsen van de meterkast naar de trapkast maar een extra radiatorknop is een simpelere/goedkopere klus en heeft hetzelfde effect.
  • Nu had ik het hier vandaag over met een vriend en die denkt dat op basis van mijn vloerverwarming installatie dat het niet nodig is om nóg een radiatorknop te plaatsen. Dit omdat er al 2 radiatorknoppen op zitten en er maar 1 gebruikt wordt om de temperatuur van het water door de vloerverwarming niet te warm te laten worden (de knop die je sowieso niet moet vervangen door een tado knop). De ander zou dan voor Tado vervangen kunnen worden
Vraag:
  • Kunnen jullie op basis van de foto’s hieronder zien of het inderdaad klopt dat de bovenste knop (veilig) gebruikt zou kunnen worden om te vervangen met een Tado knop, en ik dus geen extra knop nodig hoef te plaatsen? Of heeft deze een andere functie waardoor dat niet verstandig is?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt erop dat de bovenste knop in de retour zit, wat de functie daarvan is weet ik niet. Die onderste zit in de aanvoer en die mag je sowieso niet vervangen door een tado knop.
Bij mij zit de zoneklep in de aanvoer. Maar dat weet de installateur toch wel hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

caspertje19 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:31:
Varieert beetje tussen de 0.3 (nog wel acceptabel) en 0.8 graden. Maar aandeel is dat hij dan weer uitschakelt en de vloer weer te veel afkoelt en je teveel schommeling hebt
Vandaag ging bij mij de temperatuur (als referentie) 0.25 graden boven en onder het setpoint, ook met vloerverwarming.
lijkt niet onlogisch dat jouw tado nieuwe parameters nodig heeft, de thermische traagheid van vloerverwarming is veel groter dan de situatie met radiatoren (waar opwarmen en afkoelen uiteraard sneller gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48
vanardenne schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:46:

Situatie:
Vraag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De voorkeur om je vloerverwarming open/dicht te kunnen sturen gaat toch wel uit naar een zoneklep ipv. een Tado knop. Is ook advies van Tado zelf:
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
En zie ook:
https://community.tado.co...iet-moduleren-van-knoppen
Heb zelf ook een zoneklep, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:55
Zigg schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

De voorkeur om je vloerverwarming open/dicht te kunnen sturen gaat toch wel uit naar een zoneklep ipv. een Tado knop. Is ook advies van Tado zelf:
En zie ook:
Heb hier ook stadsverwarming (zoals de vragensteller heeft).
Hier een thermostatische radiatorkraan in de aanvoer nààr de vloerverwarmingsverdeler geplaatst, hierop een Tado knop gezet, die ik laat aansturen door de draadloze temperatuursensor. Werkt perfect en een stuk goedkoper dan een zoneklep.
Zoneklep heeft een hoger debiet dan een radiatorkraan; dat is echter voor stadsverwarming (hoge temperatuur; 60C +) en een vloerverwarming (mengverdeler; laag temperatuur afgiftesysteem), niet relevant.

Ik zou van de knoppen op je mengverdeler afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48
H. Lal schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Heb hier ook stadsverwarming (zoals de vragensteller heeft).
Hier een thermostatische radiatorkraan in de aanvoer nààr de vloerverwarmingsverdeler geplaatst, hierop een Tado knop gezet, die ik laat aansturen door de draadloze temperatuursensor. Werkt perfect en een stuk goedkoper dan een zoneklep.
Zoneklep heeft een hoger debiet dan een radiatorkraan; dat is echter voor stadsverwarming (hoge temperatuur; 60C +) en een vloerverwarming (mengverdeler; laag temperatuur afgiftesysteem), niet relevant.

Ahh my bad, over heen gelezen. Excuus. Stadsverwarming zou ander geval kunnen zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter!
g00gle schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Exact dezelfde setup als jij! Alleen wel radiatoren boven en een bypass voor als alles dicht zit. Weet je toevallig wat er is aangepast? Ik ga is contact opnemen met Tado.
Ik kreeg letterlijk dit antwoord:

We hebben zojuist de parameters voor de Slimme Thermostaat bijgewerkt, waardoor deze nu de klep zou moeten openen onafhankelijk van de hoeveelheid warmtevraag. Hierbij zal deze dus ook reageren bij de geringste hoeveelheid warmtevraag.

En sindsdien werkt het probleemloos!

(bypass moet ik ook nog toevoegen op de verdeler van de bovenverdieping maar dan moet al het water er eerst weer een keer af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 09:03
JaoZeetie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:37:
Ik probeerde gisteren een Tado thermostaatkraan te monteren op een radiator thuis. Nu loop ik tegen een, voor mij, nieuw ventiel aan. Het is er een van het merk Armal. Deze lijkt niet te werken met de standaard adapters. Ik kan er verder ook maar weinig over vinden op het web.

Wat ik ergens gevonden heb is dat dit een aansluiting is van M24 x 1,5.
Heeft er iemand ervaring met dit soort aansluitingen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indien mogelijk (je lijkt weinig ruimte te hebben) toch maar vervangen door een Heimeier V-exact ventiel, die werken zonder adapter ringen met de Tado.

Of besluiten dat deze radiator je bypass wordt en dus altijd verwarmt als er ergens vraag is van de Tado's.
Dan afdoppen zodat de pin wordt ingeduwd, of je thermostaat op max zetten.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-10 18:34
Ik heb thuis tado naar volle tevredenheid.
alleen heb ik een raar probleem in node red via home assistant.

Ik heb een klok zitten die de temperatuur regelt. overdag op 21 graden en snachts 17.
op 17 zetten gaat goed maar op 21 doet hij niet. al zegt hij wel dat het gebeurd is.

ook zit er een deur open/ dicht sensor waarbij de verwarming op 17 gaat bij open deur en 21 bij dicht duur.
dit met diverse voorwaarden van welke dag en hoelaat het is.

waarom wil hij niet naar 21 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfSgZ_PHxjDXRgMe9E7F6tgiZ4k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9enoxQOTCXKVLTk93G7iuKtZ.png?f=fotoalbum_medium

code:
1
[{"id":"df926c4adb1d33ed","type":"thingzi-time-check","z":"847f1fa6.1c0128","name":"weekend check","lat":"50.9958","lon":"5.7712","ontype":"tod","ontimesun":"dusk","ontimetod":"03:00","onoffset":"","onrandomoffset":false,"offtype":"tod","offtimesun":"dawn","offtimetod":"02:59","offoffset":"","offrandomoffset":false,"mon":false,"tue":false,"wed":false,"thu":false,"fri":false,"sat":true,"sun":true,"x":440,"y":900,"wires":[["6767d38cc6d34014","398ef4c8ce394c82","d907b89dfd698f49"]]},{"id":"32de433ef83c1994","type":"thingzi-time-check","z":"847f1fa6.1c0128","name":"werkdag check","lat":"50.9958","lon":"5.7712","ontype":"tod","ontimesun":"dusk","ontimetod":"03:00","onoffset":"","onrandomoffset":false,"offtype":"tod","offtimesun":"dawn","offtimetod":"02:59","offoffset":"","offrandomoffset":false,"mon":true,"tue":true,"wed":true,"thu":true,"fri":true,"sat":false,"sun":false,"x":500,"y":840,"wires":[["314bbe23802b7c0b"]]},{"id":"0b3de93675d60561","type":"server-state-changed","z":"847f1fa6.1c0128","name":"deuren woonkamer","server":"d9097700.945788","version":5,"outputs":1,"exposeAsEntityConfig":"","entityId":"binary_sensor.deuren_woonkamer","entityIdType":"exact","outputInitially":false,"stateType":"str","ifState":"","ifStateType":"str","ifStateOperator":"is","outputOnlyOnStateChange":false,"for":"20","forType":"num","forUnits":"seconds","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"eventData"},{"property":"topic","propertyType":"msg","value":"","valueType":"triggerId"}],"x":110,"y":820,"wires":[["0da536802986e68d"]]},{"id":"a808c616f9d45c10","type":"thingzi-timer","z":"847f1fa6.1c0128","name":"0900 2000","lat":"52.6647","lon":"5.6038","timerType":"onoff","startupMessage":true,"ontype":"tod","ontimesun":"dusk","ontimetod":"09:00","onpropertytype":"msg","onproperty":"payload","onvaluetype":"str","onvalue":"ON","onoffset":"","onrandomoffset":false,"offtype":"tod","offtimesun":"dawn","offtimetod":"20:00","offpropertytype":"msg","offproperty":"payload","offvaluetype":"str","offvalue":"OFF","offoffset":"","offrandomoffset":false,"mon":true,"tue":true,"wed":true,"thu":true,"fri":true,"sat":false,"sun":false,"x":80,"y":740,"wires":[["3c037e763281d4a7"]]},{"id":"3c037e763281d4a7","type":"switch","z":"847f1fa6.1c0128","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":250,"y":740,"wires":[["f7de446530550a62"],["e3f6d4db6d927edc"]]},{"id":"f7de446530550a62","type":"api-call-service","z":"847f1fa6.1c0128","name":"Zet tado 21","server":"9b8bc642.fed038","version":5,"debugenabled":true,"domain":"climate","service":"set_temperature","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["climate.room_1"],"data":"{\"temperature\":\"21\"}","dataType":"json","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":930,"y":740,"wires":[[]]},{"id":"e3f6d4db6d927edc","type":"api-call-service","z":"847f1fa6.1c0128","name":"Zet tado 17","server":"9b8bc642.fed038","version":5,"debugenabled":true,"domain":"climate","service":"set_temperature","areaId":[],"deviceId":[],"entityId":["climate.room_1"],"data":"{\"temperature\":\"17\"}","dataType":"json","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","x":930,"y":800,"wires":[[]]},{"id":"0da536802986e68d","type":"switch","z":"847f1fa6.1c0128","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":270,"y":820,"wires":[["e3f6d4db6d927edc"],["32de433ef83c1994","df926c4adb1d33ed"]]},{"id":"314bbe23802b7c0b","type":"time-range-switch","z":"847f1fa6.1c0128","name":"900 2000","lat":"52.712605","lon":"5.741377","startTime":"09:01","endTime":"19:59","startOffset":0,"endOffset":0,"x":660,"y":840,"wires":[["f7de446530550a62"],["e3f6d4db6d927edc"]]},{"id":"6767d38cc6d34014","type":"time-range-switch","z":"847f1fa6.1c0128","name":"0830 1100","lat":"52.712605","lon":"5.741377","startTime":"08:31","endTime":"10:59","startOffset":0,"endOffset":0,"x":670,"y":900,"wires":[[],["f7de446530550a62"]]},{"id":"398ef4c8ce394c82","type":"time-range-switch","z":"847f1fa6.1c0128","name":"1100 1700","lat":"52.712605","lon":"5.741377","startTime":"11:01","endTime":"16:59","startOffset":0,"endOffset":0,"x":670,"y":940,"wires":[["e3f6d4db6d927edc"],[]]},{"id":"d907b89dfd698f49","type":"time-range-switch","z":"847f1fa6.1c0128","name":"1700 2000","lat":"52.712605","lon":"5.741377","startTime":"17:01","endTime":"19:59","startOffset":0,"endOffset":0,"x":670,"y":980,"wires":[["f7de446530550a62"],[]]},{"id":"d9097700.945788","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true},{"id":"9b8bc642.fed038","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
H. Lal schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Bedoel je daarmee ook de knop die ik had omcirkeld? Ik heb m inmiddels in gebruik genomen en het lijkt te werken zoals gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
Zigg schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

En zie ook:
Het zou de netste manier zijn inderdaad. Maar ik meen ook eerder gelezen te hebben op Tado forum dat ze vooral afraden om thermostaatknop te gebruiken omdat ze bang zijn dat mensen die dan op de knop met voeler zetten en de temperatuur van het water in de vloerverwarming veel te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
vanardenne schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Bedoel je daarmee ook de knop die ik had omcirkeld? Ik heb m inmiddels in gebruik genomen en het lijkt te werken zoals gewenst.
Ik zit nog eens naar je foto te kijken; je retour kraan lijkt inderdaad net anders te zijn dan bij mij. Daar zit geen temperatuur indicatie op (in graden C)? Dan waarschijnlijk ook geen temperatuur voeler in de retour? En had het slechts de functie om (statisch) het debiet te beperken.

Kan me voorstellen dat het dan inderdaad werkt, als je die knop vervangt door een tado knop :)

Ikzelf had het advies van de Tado forums (veel gestelde vraag) niet in de wind geslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door H. Lal op 31-10-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
H. Lal schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:41:
[...]

Ik zit nog eens naar je foto te kijken; je retour kraan lijkt inderdaad net anders te zijn dan bij mij. Daar zit geen temperatuur indicatie op (in graden C)? Dan waarschijnlijk ook geen temperatuur voeler in de retour? En had het slechts de functie om (statisch) het debiet te beperken.

Kan me voorstellen dat het dan inderdaad werkt, als je die knop vervangt door een tado knop :)

Ikzelf had het advies van de Tado forums (veel gestelde vraag) niet in de wind geslagen.
Klopt, knop zonder temperatuur indicatie. Hier wordt gesproken dat een knop in de retour zou zijn om de hoeveelheid water teruglevering te knijpen omdat daar stadsverwarming op afgerekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 11:57
Misschien dat iemand mij hier verder kan helpen. Het stoken is voor mij begonnen, eerste keer dat we de nieuwe vloerverwarming gebruiken i.c.m. een tado systeem. Ik merk op dat bij hoge warmtevraag (3 streepjes) hij zeker goed verwarmd, maar bij lage warmtevraag (1 en 2 streepjes) er niets gebeurt bij de CV.

Volgens Tado stookt de CV bij de laagste warmtevraag 1x in de 20 minuten. In mijn gasverbruik (en op de CV) zie ik niets gebeuren. Heb op het internet gezocht of ik evt verkeerd zit met het aansluiten, maar volgens mij is alles goed ingesteld.

CV is een Remeha Tzerra Ace 39c

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmjWz_Gyybe7QaQ9TvfMIA0nH_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBa8RJt25TuXFScikRqAlpes.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtVQkJEtqgMm6uuQjK47KyrsDwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoFpSKUNMFbuExtNeWIx6IBp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLe8rkNxWhpsUJJJvi6uohmUQWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynFFKkXhsxt58ts6IxY212lR.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna heb ik de Tado manueel op hoge warmtevraag gezet, vandaar de verhoogde tempratuur. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ktWyeI4MiMUmZBX68xupMfhTYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WWykjvSPhI8xbjjtXkJDE3j.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Je screenshot lijkt nog binnen de (default) hysterese van het Tado systeem te vallen.
Mijn ervaring is dat het Tado systeem je ruimte temperatuur binnen +/- 0,25graden probeert te houden.
In jouw geval (afgerond) tussen 19,3 en 19,8 graden, als je 19,5 ingesteld hebt.

Die 1,2,3 streepjes hebben bij mijn ervaring ook geen rechtstreekse relatie met het vermogen dat van je warmtesysteem vraagt. Mijn ervaring is dat dit slechts een relatie met deTado knop zelf die verder open of dicht gaat staan.

Er zit wel iets van intelligentie (inleren) van je warmtesysteem, maar verwacht daar (nog) niet heel veel van.
Veel gebruikers wachten al een aantal jaar op het juist functioneren van de functie "Vroege Start" (waarbij je Tado rekening houdt met de opwarmcurve van de ruimte om deze op het juiste moment op de juiste temperatuur te hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 11:57
H. Lal schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:32:
Je screenshot lijkt nog binnen de (default) hysterese van het Tado systeem te vallen.
Mijn ervaring is dat het Tado systeem je ruimte temperatuur binnen +/- 0,25graden probeert te houden.
In jouw geval (afgerond) tussen 19,3 en 19,8 graden, als je 19,5 ingesteld hebt.

Die 1,2,3 streepjes hebben bij mijn ervaring ook geen rechtstreekse relatie met het vermogen dat van je warmtesysteem vraagt. Mijn ervaring is dat dit slechts een relatie met deTado knop zelf die verder open of dicht gaat staan.

Er zit wel iets van intelligentie (inleren) van je warmtesysteem, maar verwacht daar (nog) niet heel veel van.
Veel gebruikers wachten al een aantal jaar op het juist functioneren van de functie "Vroege Start" (waarbij je Tado rekening houdt met de opwarmcurve van de ruimte om deze op het juiste moment op de juiste temperatuur te hebben.)
Aha! Bedankt hiervoor. De streepjes zijn dus geen indicator of het systeem gaat stoken. Dat is apart, zo ziet het er namelijk wel uit. :D Dan weet ik in ieder geval dat alles goed aangesloten is. Stoken kan dus alleen als er drie streepjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter!
Bij mij hebben de streepjes toch echt wel een direct verband met het stoken van de ketel. Bovenstaande herken ik helemaal niet.

Als bij mij één van de thermostaten warmtevraag heeft dan bepaalt Tado hoeveel warmte er nodig is (1, 2 of 3 streepjes) en moduleert de ketel naar een bepaald vermogen. Als de temperatuur (bijna) is bereikt en de streepje(s) verdwijnen dan gaat de ketel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Meer gebruikers die het errorlampje op de draadloze ontvanger zien branden aan het begin van de warmtevraag? Ik merk verder eigenlijk niks, maar dat lampje brandt niet voor niks lijkt me. Na verloop van tijd gaat ie uit. Kan online eigenlijk niks hierover vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS0LX-Fh_aP6eIQxq6DF0xFj4qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTXnGSQ44UFfE5Er8nZU5S7J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-10 20:26

ReLight

echo("What Now ? !")

BGFG schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:44:
Meer gebruikers die het errorlampje op de draadloze ontvanger zien branden aan het begin van de warmtevraag? Ik merk verder eigenlijk niks, maar dat lampje brandt niet voor niks lijkt me. Na verloop van tijd gaat ie uit. Kan online eigenlijk niks hierover vinden.
[Afbeelding]
Ik heb wel gezien dat als de relay een wonky connect heeft naar de bridge hij al snel deze aangeeft, maar ook als andere onderdelen een connect probleem hebben.

In dezelfde categorie : als 1 van mn 5 tado knoppen in de woonkamer een issue heeft gooit hij in de App de hele kamer op Uit. :'(

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
  • Laatst online: 17-10 17:02
Hi,

Ik heb een Tado en ben een beetje aan het spelen met mijn instellingen.

Mijn huis is uit 1999. Pas een aanbouw gedaan waarbij ik vloerverwarming heb geplaatst. Gedeelte is nog dubbel glas, de rest hr++

Mijn vraag is: wat is energie zuiniger?
Hele dag dezelfde temperatuur of ‘s avonds 1 graad lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54
soepblik schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:00:
Hi,

Ik heb een Tado en ben een beetje aan het spelen met mijn instellingen.

Mijn huis is uit 1999. Pas een aanbouw gedaan waarbij ik vloerverwarming heb geplaatst. Gedeelte is nog dubbel glas, de rest hr++

Mijn vraag is: wat is energie zuiniger?
Hele dag dezelfde temperatuur of ‘s avonds 1 graad lager?
Lastig te zeggen aangezien er veel variabelen meespelen (zoals oppervlakte, mate van isolatie, ligging huis, etc, etc). Jij kunt dit zelf het beste meten door een periode te pakken met gelijkblijvende temperatuur in de nacht. Dan pak je bijv twee dagen met constante temp en dan twee dagen met nachtverlaging. De komende week lijken de temperaturen snachts redelijk gelijk te blijven dus ideaal om te proberen.

Wat je wel vaak ziet bij (strengere) vorst is dat de ruimte op temperatuur houden vaak voordeliger kan uitpakken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Iemand die weet hoe je energy IQ beter kunt afstellen?

Ik heb in november nu 11 kuub gas gebruikt, maar volgens energy IQ slechts 4 kuub. Ik heb bij de meterstanden van de zomer gewoon staan dat ik 1 a 2 kuub per maand gebruik als de verwarming niet aan staat. Dan is nu 7 kuub in 5 dagen elders neerleggen toch wel erg vaag lijkt mij. Op deze manier heb ik niks aan die instelling. Dus iemand die weet of ik ergens dat verbruik meter kan toewijzen aan verwarming?

(voor oktober heeft hij 11 van de 30 toegewezen aan verwarming....)

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-11-2023 08:58 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Hoi Allemaal, Ik heb een vraagje over meerdere thermostaten verbinden met een ketel via OpenTherm. De Tado helpdesk komt alleen met standaard antwoorden, en ik wil graag begrijpen wat er wel en wat er niet kan en waarom.

Mijn concrete vraag: Kan ik meerdere thermostaten (in een zoneregeling setup) gebruiken om de ketel aan te sturen via OpenTherm? Bijvoorbeeld via een draadloze ontvanger of een warmtepomp connector.

Mijn situatie: Ik heb een zone regeling met Tado thermostaten gebouwd. Het gaat in totaal om 5 zones. Eén zone beneden met een enkele Tado thermostaat in de huiskamer. Deze stuurt een grote klep in de leiding aan, en de CV ketel via aan/uit regeling.

De andere zone's bevinden zich boven. Ook dit is allemaal vloerverwarming. 3 van de zones hebben een Tado eigen Thermostaat. De 4e zone werkt via een Tado draadloze "sensor". De thermostaaten en de sensor sturen draadloos 7 slimme radiatorknoppen aan die op de verdeler zitten. Daarnaast gebruik ik de aan/regeling van de thermostaten om de CV ketel aan te zetten.

De uiteindelijke werking is dan dus dat als één van de zones om warmte vraagt, de betreffende thermostaat met het potentiaal vrije contact de ketel aanstuurt. Los daarvan worden de kleppen/slimme knoppen bedient. Dit werkt zo prima! Zie hier voor meer info: SuperKris in "Welke zoneregeling voor vloerverwarming?"

Nu moet ik echter ASAP een nieuwe ketel gaan laten plaatsen, en mogelijk op zeer korte termijn ook een hybride warmtepomp. Het lijkt mij wenselijk om deze via OpenTherm aan te sturen ipv de huidige aan/uit regeling. Maar hoe pak ik dat aan?

- Kan een Tado draadloze ontvanger gecombineerd worden met meerdere thermostaten?
- Misschien kan nieuwe warmtepomp connector hier wat meer?
- Is er een manier waarop ik met de huidige HW de thermostaten kan laten samenwerken?
- Andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulani
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-10 15:39
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag ben ik overgestapt naar het concept van een smart home en heb ik mijn oude standaard thermostaat vervangen door de Tado Wired Smart Thermostat V3+. In de veronderstelling dat het installeren van deze slimme thermostaat net zo eenvoudig zou zijn als het instellen van Philips Hue lampen, heb ik alle stappen doorlopen en de Tado thermostaat geïnstalleerd.

Naar mijn idee is de installatie goed verlopen, omdat de thermostaat lijkt te werken. Wanneer ik de verwarming hoger instel, wordt de temperatuur netjes verhoogd.

Echter, vanochtend (2 dagen na installatie) wilde ik de verwarming instellen op 20 graden en merkte ik dat hij niet reageerde. Ik heb de thermostaat vervolgens op 25 graden gezet, maar het blijft 18 graden in huis en de verwarming wordt niet warm. Het warme water functioneert wel.

Kan iemand mij helpen met het identificeren van wat er mogelijk fout is gegaan? Ik kom er zelf niet uit.

Hier zijn de instellingen van mijn CV-ketel:

CV Ketel: Nefit Proline HRC 24 (CW3/4)
De ketel is aangesloten op het oranje blokje

En hier zijn de instellingen van mijn thermostaat:

Terminals: - (blauw) / + (rood)
Configuratiemenu: D031
Instelling: HC01
Warmwateraansturing: x (kunt u uitleggen wat dit inhoudt?)
EK: x (kunt u uitleggen wat dit inhoudt?)

Elke hulp wordt zeer gewaardeerd. Dank je wel! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKEnumTgSKjKH_wNWgZgPQjO2yU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dl0YSLaTvLF4NCEWk9BzJvm7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wEL1BHx4oA21GUhe4ATzuiqEmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WHu6TkWSMdva0SUeDUGYkOZ.jpg?f=fotoalbum_large

We houden het centraal => alles hierheen gehaald

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 06-11-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:15
Hallo beste tweakers.

Hierbij even hulp nodig van enkele tado experts.

Situatie is als volgt.

verwarm de benedenverdieping nu enkel met een 5KW.
nadeel is thermostaat springt niet aan waardoor badkamer verwarming niet aangaat.

als ik losse radiatorknoppen van tado neem maar de thermostaat hangt beneden (en staat niet aan vanwege setpunt bereikt door airco warmte) word de radiator boven op de badkamer dan wel warm aangezien er geen warmtevraag via tado thermostaat zou zijn ??

dit is mij deels onduidelijk nog :)

( Ik ga nu eerst uitzoeken trouwens als de airco niet teveel bevriest bij vorst als deze alles netjes verwarmd krijgt kan ik beter voor een elecktrisch verwarmings element gaan want dan heb ik enkel verwarming nodig op de badkamer)

Als de airco het niet red wou ik wel investeren in tado en bijbehorende knoppen zodat ik meerdere zones kan instellen qua temperatuur gedurende de echte koude periodes +/- circa 3 maanden.

Ik heb geen vvw en wil liefst zo weinig mogelijk gas verbruiken ivm huidige prijzen zo heb ik op een jaar tijd besparing van 2100m³ naar 850m³ gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Philtjens schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:22:
Hallo beste tweakers.

Hierbij even hulp nodig van enkele tado experts.

Situatie is als volgt.

verwarm de benedenverdieping nu enkel met een 5KW.
nadeel is thermostaat springt niet aan waardoor badkamer verwarming niet aangaat.

als ik losse radiatorknoppen van tado neem maar de thermostaat hangt beneden (en staat niet aan vanwege setpunt bereikt door airco warmte) word de radiator boven op de badkamer dan wel warm aangezien er geen warmtevraag via tado thermostaat zou zijn ??

dit is mij deels onduidelijk nog :)
Ja dus, een knop kan ook de ketel laten inschakelen bij warmtevraag, dat is juist het principe van tado. Je moet wel minimaal een starterskit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:15
BGFG schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:05:
[...]

Ja dus, een knop kan ook de ketel laten inschakelen bij warmtevraag, dat is juist het principe van tado. Je moet wel minimaal een starterskit hebben.
Top bedankt voor de snelle en duidelijke reactie.
Even afwachten dus hoe de airco zich nu houd met vriespunt temperaturen 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10 16:15

MrScratch

I am rubber, you are glue

SuperKris schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:11:
Hoi Allemaal, Ik heb een vraagje over meerdere thermostaten verbinden met een ketel via OpenTherm. De Tado helpdesk komt alleen met standaard antwoorden, en ik wil graag begrijpen wat er wel en wat er niet kan en waarom.

Mijn concrete vraag: Kan ik meerdere thermostaten (in een zoneregeling setup) gebruiken om de ketel aan te sturen via OpenTherm? Bijvoorbeeld via een draadloze ontvanger of een warmtepomp connector.

Mijn situatie: Ik heb een zone regeling met Tado thermostaten gebouwd. Het gaat in totaal om 5 zones. Eén zone beneden met een enkele Tado thermostaat in de huiskamer. Deze stuurt een grote klep in de leiding aan, en de CV ketel via aan/uit regeling.

De andere zone's bevinden zich boven. Ook dit is allemaal vloerverwarming. 3 van de zones hebben een Tado eigen Thermostaat. De 4e zone werkt via een Tado draadloze "sensor". De thermostaaten en de sensor sturen draadloos 7 slimme radiatorknoppen aan die op de verdeler zitten. Daarnaast gebruik ik de aan/regeling van de thermostaten om de CV ketel aan te zetten.

De uiteindelijke werking is dan dus dat als één van de zones om warmte vraagt, de betreffende thermostaat met het potentiaal vrije contact de ketel aanstuurt. Los daarvan worden de kleppen/slimme knoppen bedient. Dit werkt zo prima! Zie hier voor meer info: SuperKris in "Welke zoneregeling voor vloerverwarming?"

Nu moet ik echter ASAP een nieuwe ketel gaan laten plaatsen, en mogelijk op zeer korte termijn ook een hybride warmtepomp. Het lijkt mij wenselijk om deze via OpenTherm aan te sturen ipv de huidige aan/uit regeling. Maar hoe pak ik dat aan?

- Kan een Tado draadloze ontvanger gecombineerd worden met meerdere thermostaten?
- Is er een manier waarop ik met de huidige HW de thermostaten kan laten samenwerken?
- Andere ideeën?
Je hebt overal vloerverwarming en wilt over op een hybride warmtepomp? Waarom? Dat is perfect voor full electric warmtepomp. En gooi meteen overal die zone-kleppen eraf en ga mooie lange runs met je warmtepomp op ultralage temperaturen doen (ik doe zelf 26 graden). Ik gebruik Tado alleen nog op aan/uit om vanuit een centrale ruimte de warmtepomp aan te sturen en de overige ruimtes zitten als slave aangesloten met slimme radiatorknoppen (ikzelf heb nog Jaga LTV met fans boven).

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
MrScratch schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:22:
[...]

Je hebt overal vloerverwarming en wilt over op een hybride warmtepomp? Waarom? Dat is perfect voor full electric warmtepomp. En gooi meteen overal die zone-kleppen eraf en ga mooie lange runs met je warmtepomp op ultralage temperaturen doen (ik doe zelf 26 graden). Ik gebruik Tado alleen nog op aan/uit om vanuit een centrale ruimte de warmtepomp aan te sturen en de overige ruimtes zitten als slave aangesloten met slimme radiatorknoppen (ikzelf heb nog Jaga LTV met fans boven).
Een logische vraag natuurlijk, maar full electric past gewoon nog even niet. Ik heb geen 10-15K (als het niet meer is) liggen voor een FE warmtepomp, een WP boiler, en alle andere benodigde componenten + installatie. Ook de discussie over zoneregeling is hier al vaker gevoerd. Veel mensen zijn hier tegen en ik snap ook waarom. Ik weiger echter te geloven dat het in elke situatie beter is om alles te verwarmen incl.de vertrekken waar je weinig komt. Ik heb een huis uit 1904 met beperkte isolatie en de vloerverwarming is doogbouw en reageerd erg snel (Heel weinig thermische massa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

SuperKris schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:19:
[...]

Een logische vraag natuurlijk, maar full electric past gewoon nog even niet. Ik heb geen 10-15K (als het niet meer is) liggen voor een FE warmtepomp, een WP boiler, en alle andere benodigde componenten + installatie. Ook de discussie over zoneregeling is hier al vaker gevoerd. Veel mensen zijn hier tegen en ik snap ook waarom. Ik weiger echter te geloven dat het in elke situatie beter is om alles te verwarmen incl.de vertrekken waar je weinig komt. Ik heb een huis uit 1904 met beperkte isolatie en de vloerverwarming is doogbouw en reageerd erg snel (Heel weinig thermische massa).
Okay, fair enough. Maar neem dan alsjeblieft een unit die in vermogen voldoende is zodat je tzt alsnog overkunt naar full electric. Sowieso lijkt het me dat je verwarming volledig met warmtepomp kunt doen, CV-ketel is totale overkill voor het CV gedeelte. Droogbouw vloerverwarming klinkt als snel reagerend, zoals mijn Jaga LTV met fans, dus daar heb ik ook nog zoneregeling op zitten, dat kan prima. Je moet alleen bij een warmtepomp aan het minimum vermogen denken. Dat moet je kwijt kunnen in je afgifte en als je zones allemaal dichtgeknepen staan, dan kan dat een probleem zijn. CV gaat pendelen en dat is niet perfect, maar te overkomen. Een warmtepomp gaat pendelen en dat is voor een warmtepomp heel slecht voor de levensduur en bruikbaarheid en inzetbaarheid.

Misschien is het zelfs slimmer gewoon op de CV te blijven tot je wel overkan naar een full electric warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
SuperKris schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:11:

- Andere ideeën?
Iemand hier nog wat over te zeggen? Ik zou heel graag willen begrijpen hoe mensen dit hebben opgelost, en hoe die draadloze ontvanger nou eigenlijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:18
SuperKris schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:49:
[...]

Iemand hier nog wat over te zeggen? Ik zou heel graag willen begrijpen hoe mensen dit hebben opgelost, en hoe die draadloze ontvanger nou eigenlijk werkt.
Er is in jouw situatie als het goed is nu ook maar 1 thermostaat die werkelijk de ketel aanstuurt (de zone controller), die rol wordt overgenomen door de draadloze ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
wvanommen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:06:
[...]

Er is in jouw situatie als het goed is nu ook maar 1 thermostaat die werkelijk de ketel aanstuurt (de zone controller), die rol wordt overgenomen door de draadloze ontvanger.
Nee, nu kan elke thermostaat dat dus de ketel aansturen. Indien alleen de thermostaat beneden warmte vraagt, zet deze de ketel aan (in principe volop). Als alleen één van de thermostaten boven warmte vraagt doet deze dat ook. Indien 2 van de 3 thermostaten warmte vragen, gaat de ketel ook volop aan.

Vandaar the incompatibiliteit met OpenThem dus ook, en mijn hoop dat ik meerdere thermostaten ook op een enkele ontvanger kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
Kan Tado unieke instellingen maken voor individuele Tado knoppen ?
Iemand daar ervaring mee ?

In mijn woonkamer heeft de regeling te veel (integrator) gain, dit is duidelijk zichtbaar in Home Assistant, aangezien daar HEATING % uit te lezen valt en dus ook te trenden.
Gaat heel snel veel te hoog en dan weer omlaag en dit blijft zich herhalen.
Qua temperaturen krijg ik constant onnodig over en undershoot !

Nu staan ze nog uit aangezien mijn Airco het qua verwarmen nog in zijn eentje trekt; en ik zie dat de Tado temperatuur in de woonkamer geen oscillaties vertoont.

Maar als de cv mee gaat helpen wanneer het kouder wordt begint dit slechte regelgedrag weer, ook als de airco uit staat trouwens !!!

Ik zou zo graag in de App / Installer App toegang willen hebben tot Gain & Integrator Gain adjustments.
Maar vrees dat de Tado's te beperkt zijn qua mogelijkheden en dat deze hardcoded in een firmware zitten; dus unieke instellingen betekenen in praktijk denk ik een nieuwe custom firmware voor een gebruiker.

Heeft iemand een link voor contact die ook echt reageren ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdrjop
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik ben aan het kijken om Tado te gaan gebruiken als slimme thermostaat.
Nu heb ik op dit moment een Vaillant calorMATIC 470/2 (met ecotec plus boiler) wat een weersafhankelijke thermostaat is. Hierbij gebruikt de thermostaat de temperatuur van de buitenvoeler en stooklijnen om te behalen wat de aanvoertemperatuur moet zijn.

Hoe gaat dit in zijn werk wanneer ik zou overschakelen op de Tado v3? Kan ik de aanvoertemperatuur dan nog bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

.

[ Voor 99% gewijzigd door Church of Noise op 09-11-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:21
Even een sanity check hier. Mijn ouders hebben het advies gekregen van hun loodgieter om alle kranen/ventiele te vervangen, o.a. omdat ze nu lekkage hebben door een oud ventiel. In het verleden hebben ze al eens gekeken naar een Tado systeem, maar de kosten van het vervangen van alle (10) kranen hield ze toen tegen. Aangezien de kranen nu toch vervangen gaan worden kwam Tado weer in the picture. Ik begrijp uit de Compatibiliteitgids van Tado dat als er een M30x1,5 thermostatisch radiatorventiel gebruikt wordt het zou moeten werken. Ik zie hier vaak de Heimeier Eclipse langs komen, omdat die ook eenvoudig waterzijdig inregelen mogelijk maakt. Verder begrijp ik volgens mij ook dat het aangeraden wordt om de knoppen horizontaal te monteren en als het ware van de radiator of leidingen 'weg' te wijzen.
Dan tot slot zijn we van plan om een radiator in de hal beneden altijd open te laten, zodat deze als bypass kan fungeren. Helaas zit er geen radiator in de badkamer die hiervoor te gebruiken is.

- Zie ik dan nog iets belangrijks over het hoofd?
- Zijn er nog goede alternatieven voor de Heimeier Eclipse, of moet ik daar gewoon voor gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door _kilian_ op 09-11-2023 23:04 . Reden: Stukje over bypass toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

_kilian_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:26:
Even een sanity check hier. Mijn ouders hebben het advies gekregen van hun loodgieter om alle kranen/ventiele te vervangen, o.a. omdat ze nu lekkage hebben door een oud ventiel. In het verleden hebben ze al eens gekeken naar een Tado systeem, maar de kosten van het vervangen van alle (10) kranen hield ze toen tegen. Aangezien de kranen nu toch vervangen gaan worden kwam Tado weer in the picture. Ik begrijp uit de Compatibiliteitgids van Tado dat als er een M30x1,5 thermostatisch radiatorventiel gebruikt wordt het zou moeten werken. Ik zie hier vaak de Heimeier Eclipse langs komen, omdat die ook eenvoudig waterzijdig inregelen mogelijk maakt. Verder begrijp ik volgens mij ook dat het aangeraden wordt om de knoppen horizontaal te monteren en als het ware van de radiator of leidingen 'weg' te wijzen.
Dan tot slot zijn we van plan om een radiator in de hal beneden altijd open te laten, zodat deze als bypass kan fungeren. Helaas zit er geen radiator in de badkamer die hiervoor te gebruiken is.

- Zie ik dan nog iets belangrijks over het hoofd?
- Zijn er nog goede alternatieven voor de Heimeier Eclipse, of moet ik daar gewoon voor gaan?
Je hebt ook soortgelijke kranen van een ander merk, bijvoorbeeld Danfoss. Ik heb zelf allemaal Eclipse kranen. Zijn makkelijk te installeren en de Tado knoppen passen er erg makkelijk op zonder enige verloopstukken, dat is super chill.

Waar ik nog tegenaan liep is dat toen ik hele grote Jaga LTV convectoren met ventilatoren ging gebruiken met een erg lage aanvoertemperatuur de standaard Heimeier Eclipse kranen niet verder dan 150 liter kunnen worden geregeld. Er zijn ook nog Heimeier Eclipse 300 kranen die tot 300 liter gaan, maar dat is denk ik alleen een probleem voor mensen met warmtepompen op lage temperaturen en hele grote radiatoren/convectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:21
Bedankt @MrScratch had de Danfoss ook wel gezien, maar het was me niet helemaal duidelijk of ik daar nu verloopjes voor nodig ging hebben. Dat heb ik nl liever niet en qua prijs maakt het volgens mij ook niet heel veel verschil.

De 300 serie (groene knoppen) had ik ook gezien, maar nog niet achteraan gegaan wat nu het verschil was. Het is een jaren 60 a 70 woning met overal (oude) radiatoren die nog met een CV verwarmt gaan worden. De reguliere eclipse lijkt me dus voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik krijg iedere dag een mailtje dat de radiatorknop in de badkamer nieuwe batterijen nodig heeft, en toevallig lijkt die knop ook niet altijd even lekker te functioneren.
Alleen, als ik de batterijen daaruit in een tester stop zie ik dat ze nog gewoon binnen 'groen' zitten. Die tester is natuurlijk bedoeld om even vlug te testen hoe leeg batterijen zijn en geeft geen voltages oid aan.

Weet iemand toevallig wat het minimumvoltage is voor een Tado knop? Het zijn geen super hoge kwaliteit batterijen maar goedkopere Philips, is dus wel de moeite waard om even met een multimeter te testen of ze niet vol al net tegen de ondergrens aan zitten

[ Voor 16% gewijzigd door Oon op 10-11-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Oon schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:53:
Ik krijg iedere dag een mailtje dat de radiatorknop in de badkamer nieuwe batterijen nodig heeft, en toevallig lijkt die knop ook niet altijd even lekker te functioneren.
Alleen, als ik de batterijen daaruit in een tester stop zie ik dat ze nog gewoon binnen 'groen' zitten. Die tester is natuurlijk bedoeld om even vlug te testen hoe leeg batterijen zijn en geeft geen voltages oid aan.

Weet iemand toevallig wat het minimumvoltage is voor een Tado knop? Het zijn geen super hoge kwaliteit batterijen maar goedkopere Philips, is dus wel de moeite waard om even met een multimeter te testen of ze niet vol al net tegen de ondergrens aan zitten
Zelfde hier, en t gevolg is dat ik eigenlijk zelden gevolg geef aan die meldingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Church of Noise schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:32:
[...]

Zelfde hier, en t gevolg is dat ik eigenlijk zelden gevolg geef aan die meldingen...
Daarom dus ook dat ik benieuwd ben naar de meetbare kwaliteit van de batterijen. Het is al langer een bekend probleem dat er soms zo'n melding komt, maar nu is het echt iedere dag en ook meteen binnen een week na verse batterijen weer, dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinkiboy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-05-2024
@tado is er zicht op een update om bij elke warmtevraag de thermostaatknop volledig te laten openen? Heb vloerverwarming en boven radiatoren. Heb er nu een electrische kogelkraan tussen die word geschakeld door een microswitch op een thermostaatknop. Dit werkt prima maar een oplossing hiervoor zou veel mensen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59
Kleine vraag :)

Ik heb in de kamer van de kinderen/pubers ook een Tado thermostaat kraan gehangen. Ze weten inmiddels hoe ie aan moet, maar vergeten uiteraard hem weer uit te zetten.

Ik heb een functie Timer gevonden in de kamer-instellingen onder "Handmatige bediening op het Tado apparaat". Deze heb ik op 30 minuten gezet.

Als ik de temperatuur nu op de kraan instel door eraan te draaien, dan staat er in het kameroverzicht (waar op iOS de details van de kamer in staan met de temperatuur slider), dat de timer is gaan lopen, alleen telt deze terug van 60 minuten, in plaats van de door mij ingestelde 30.

Wat mis ik? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
Oon schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:53:

Statisch de spanning meten van een batterij zegt niet alles.
Het kan best zijn dat de batterij statisch, dus onbelast nog een ok spanning heeft, maar dat die spanning onderuit zakt wanneer ie wordt belast, zoals het activeren van het Tado motortje. Een goede tester checked met puls belastingen en kijkt dan wat de spanning doet, vrij normaal met in-situ accu testers bij autowerkplaatsen.

In jouw geval zou ik gewoon de batterijen vervangen door types die hier worden aangeraden, Enerloops, Ikea Ladda's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-10 10:16
Rinkiboy schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:51:
@tado is er zicht op een update om bij elke warmtevraag de thermostaatknop volledig te laten openen? Heb vloerverwarming en boven radiatoren. Heb er nu een electrische kogelkraan tussen die word geschakeld door een microswitch op een thermostaatknop. Dit werkt prima maar een oplossing hiervoor zou veel mensen helpen.
Ah, is dat wat er gebeurd?

Ik heb Tado al een tijdje, tevreden, maar had nu wel iets raars wat ik eerder nooit had.

In principe staan alle radiatoren in huis dicht, behalve 2 in de huiskamer. Ik kwam een week of wat op de kamer waar onze katten slapen, dat is de 'overflow' voor als het systeem draait, dan verwarmt die kamer een beetje mee zodat de CV altijd zijn druk kwijt kan. daar was het aardig aan de temperatuur, rond de 21 graden.

Dat komt nooit voor

Alle andere Tado's stonden uit (12 graden, dat is het hier nooit), behalve de huiskamer

De situatie zoals ik het aantrof
katten: behoorlijk warme radiator
huiskamer radiator 1: matig warm
huiskamer radiator 2: nauwelijks warm
gas verbruik over de nacht: de ketel stond de hele nacht te pendelen op behoorlijk warm

omdat ik nog geen tijd had om er in te kijken heb ik de knoppen er afgedraaid en nu is de huiskamer weer op temperatuur, de kattenkamer ook weer normaal

ik zou die functie van maximaal open bij warmte vraag, en open laten staan als er nergens anders vraag is en de ruimte op temperatuur is, ook heel graag zien (de ketel draait namelijk nog na, nadat de warmtevraag verdwenen is, met gesloten kranen slaat dat nergens op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 07:47
Het antwoord heb ik hier nog niet kunnen vinden, google leverde ook niet veel op ..... misschien weet iemand hier het antwoord op deze vraag:

Kan ik mijn waterdruk van de cv leiding ook uitlezen via de TADO thermostaat? Of eventueel via de app, een API of iets anders?

Ik heb vloerverwarming liggen en kon via mijn vorige thermostaat, beneden in de woonkamer, zien wat de waterdruk was, nu helaas niet meer en moet ik op de ketel zelf kijken. Ook mis ik bijv. de instellingen mbt de wateraanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
n0m0r3 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:05:
Het antwoord heb ik hier nog niet kunnen vinden, google leverde ook niet veel op ..... misschien weet iemand hier het antwoord op deze vraag:

Kan ik mijn waterdruk van de cv leiding ook uitlezen via de TADO thermostaat? Of eventueel via de app, een API of iets anders?

Ik heb vloerverwarming liggen en kon via mijn vorige thermostaat, beneden in de woonkamer, zien wat de waterdruk was, nu helaas niet meer en moet ik op de ketel zelf kijken. Ook mis ik bijv. de instellingen mbt de wateraanvoertemp.
Kort antwoord: nee dat kan niet. Zou ook niet weten hoe een thermostaat de druk zou moeten kunnen weergeven in een reguliere thuis installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 07:47
BGFG schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:13:
[...]

Kort antwoord: nee dat kan niet. Zou ook niet weten hoe een thermostaat de druk zou moeten kunnen weergeven in een reguliere thuis installatie.
Mijn vorige thermostaat, Honeywell Chronotherm, kon dit wel. Hier kon ik op de Thermostaat in de woonkamer aflezen wat de waterdruk was.
De info welke ik o.a.af kon lezen was:
extern, aanv watertemp, tapwatertemp, RETOURwaterTEMP en WATERDRUK.

Tekst uit de handleiding: " Door meermaals op de ' i ' toets te drukken kan men achtereenvolgens ook
de keteltemperatuur, de boilertemperatuur, de retour-watertemperatuur en de water druk bekijken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:19
BGFG schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:13:
[...]

Via OpenTherm protocol met een ketel praten levert je een schat aan informatie. Zie ook OTGW. Tado KAN aangesloten worden via OT, dus zou die informatie moeten kunnen hebben. Maar zal wel niet geimplementeerd zijn omdat hij ook op andere manieren aangesloten kan worden en dan users geen idee hebben wat ze verkeerd doen en klantenservice belasten.

Of het levert ze financieel niets op om het wel te implementeren (if anything zal het waarschijnlijk achter hun abonnement komen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
n0m0r3 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:42:
[...]

Mijn vorige thermostaat, Honeywell Chronotherm, kon dit wel. Hier kon ik op de Thermostaat in de woonkamer aflezen wat de waterdruk was.
De info welke ik o.a.af kon lezen was:
extern, aanv watertemp, tapwatertemp, RETOURwaterTEMP en WATERDRUK.

Tekst uit de handleiding: " Door meermaals op de ' i ' toets te drukken kan men achtereenvolgens ook
de keteltemperatuur, de boilertemperatuur, de retour-watertemperatuur en de water druk bekijken."
Zie dat bijna sommige ketels de druk inderdaad via open therm gecommuniceerd kan worden, is blijkbaar afhankelijk van het merk ketel. Wist ik niet. Tado doet er in ieder geval (nog) niets mee….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Laatst online: 09-10 20:53
Hoi,

We hebben net een Tado starterskit geïnstalleerd en gekoppeld aan Home Assistant. Blij met dit speelgoed :).

Heeft iemand ervaring met wat het beste schema is voor vloerverwarming (we hebben 3 zones, keuken/woonkamer/slaapkamers). Is de constante temperatuursetting nog steeds de meest efficiënte manier? Of kunnen we dit toch ergens optimaliseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Vloerverwarming is als een groot schip, snelle verandering zijn niet waar het voor gemaakt is. Vanuit dat standpunt zijn geen of kleine veranderingen best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:07
Vandaag bij thuiskomst de verwarming manueel aan gezet op 20°C. Enige tijd later vond ik het toch wel érg warm dus ik druk op de Tado thermostaat knop en deze gaf een lege batterij icoon aan. In de app stond er bij batterijstatus 'goed' en volgens de app was het zon 20,8°C.
Volgens een andere thermometer was het echter al +22°C.

Dus batterijen vervangen (zelfde type, varta industrial LR03) maar nu deed het display helemaal niets meer. Terug de oude batterijen er in: ook nu deed het display het weer niet. Uiteindelijk 3 andere batterijen geprobeerd uit hetzelfde pak en nu lijkt alles weer terug te werken.
Zeer vreemd, en vervelend, dat ik geen melding heb gehad van lage batterij status. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Stel dat ik net nu op reis was vertrokken en via de app de verwarming had uitgeschakeld maar deze in werkelijkheid vrolijk verder bleef stoken gedurende mijn afzewigheid... Of kad dit niet omdat de batterijen het relais openhouden en deze dus in een fail safe toestand gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Sparco op 22-11-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Deze vraag is al vaker gesteld, maar ondanks uitgebreid zoeken kan ik geen sluitend antwoord vinden, maar wellicht is er iemand die het volgende werkend heeft in de situatie woning met vvw beneden (en zoneklep) en radiatoren boven:

Gewenst
- Bedrade Slimme Thermostaat voor aansturen CV via OpenTherm
- Draadloze ontvanger voor aansturen Zoneklep

De officiele Tado documentatie zegt dat het alleen omgekeerd kan (Bedrade ST voor aansturen zoneklep, DO voor aansturen CV). Tado Support geeft echter alleen een zeer onduidelijk antwoord als het gaat over of de gewenste situatie met aansturen van de zoneklep met DO mogelijk is:

"Regarding your question, it should be possible to steer the zone valve by wiring the Wireless Receiver to it, sadly we don't installation instructions for this process."

Op mijn vraag of "should" nu betekent dat het mogelijk is of niet:

"The reason I said should, is because some people managed to somehow connect it, but some not, as you've seen on the forum, therefore I sadly really can't 100 % guarantee that it would work, but a Smart Thermostat would nonetheless"

Dus de vraag hier: is er iemand die het gelukt is om DO voor sturing van de zoneklep te gebruiken en bedrade ST voor sturing van de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17
Ik lees het topic al een tijdje mee en overweeg nu met een kleine op komst het huis te voorzien van een tado systeem.
Het systeem is nu al volgt opgebouwd:
Woonkamer met vloerverwarming, voorzien van een bedrade thermostaat welke bedraad de cv ketel aanstuurt en draadloos een zoneklep bedient (honeywell systeem).

Bovenverdieping: radiatoren met handmatige bediening een een centrale thermostaat die draadloos met een ontvanger bij de cv ketel communiceert.

Kan ik met Tado het volgende realiseren:
In de woonkamer een bedrade tadothemostaat plaatsen en bij de zoneklep ook een bedrade thermostaat plaatsen en die met elkaar laten praten?
Vervolgens kan ik op de bovenverdiepingen alle radiatoren voorzien van slimme thermostaatkranen.

Op de site van tado kom ik deze situatie niet tegen namelijk, wel een variant(variant 3) van onderstaande link:

alleen daar gebruikt met nog een losse extra ontvanger... die heb ik niet nodig want ik kan de CV ketel gewoon bedraad vanuit de woonkamer aansturen.

Iemand ervaring met deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@mdbraber
@Magicw00b
Wij hebben ongeveer dezelfde situatie volgens mij: beneden (droogbouw) vloerverwarming en boven een aantal radiatoren. Wij hebben een cv-ketel.

De draadloze ontvanger (dat extra witte kastje zonder display dus) heb je volgens mij sowieso nodig om de ketel aan te sturen. Daarnaast is er bij ons een draadloze thermostaat aangesloten op de zoneklep. Die bepaalt door middel van aan/uit of die klep open moet gaan om de verdeler van warm water te voorzien.

Ik had de draadloze thermostaat eerst aangesloten in de woonkamer met de bedrading die er al naar de ketel liep. Maar dat werkte niet. Ik heb het idee dat dat cv draadje gewoon niet genoeg stroom aankan voor de zoneklep aansturing. Nu hebben we hem dus rechtstreeks bij de zoneklep aangesloten. In de woonkamer hangt een extra draadloze temperatuur sensor die de temperatuur uitleest waar de zoneklep op werkt.

De juiste ingangen vinden voor de draadjes is inderdaad erg moeilijk. De zoneklep moet op aan/uit staan maar ik had daar ook de verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Vraagje van mijn kant: wat doet iedereen in deze situatie met de temperatuur van veelal ongebruikte kamers zoals slaapkamers? Het hoeft daar niet warm te zijn maar ik kan me voorstellen dat er veel warmte weglekt als het daar te koud wordt. Onze bovenverdieping is overigens slecht geïsoleerd dus ik heb het idee dat dat nu al speelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Magicw00b schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:21:
Ik lees het topic al een tijdje mee en overweeg nu met een kleine op komst het huis te voorzien van een tado systeem.
Het systeem is nu al volgt opgebouwd:
Woonkamer met vloerverwarming, voorzien van een bedrade thermostaat welke bedraad de cv ketel aanstuurt en draadloos een zoneklep bedient (honeywell systeem).

Bovenverdieping: radiatoren met handmatige bediening een een centrale thermostaat die draadloos met een ontvanger bij de cv ketel communiceert.

Kan ik met Tado het volgende realiseren:
In de woonkamer een bedrade tadothemostaat plaatsen en bij de zoneklep ook een bedrade thermostaat plaatsen en die met elkaar laten praten?
Vervolgens kan ik op de bovenverdiepingen alle radiatoren voorzien van slimme thermostaatkranen.

Op de site van tado kom ik deze situatie niet tegen namelijk, wel een variant(variant 3) van onderstaande link:

alleen daar gebruikt met nog een losse extra ontvanger... die heb ik niet nodig want ik kan de CV ketel gewoon bedraad vanuit de woonkamer aansturen.

Iemand ervaring met deze situatie?
Ik heb vrijwel dezelfde setting, alleen de thermostaat is draadloos in de woonkamer, de ontvanger aangesloten op de ketel, hangt er direct naast. De zoneklep van de vloerverwarming wordt geschakeld door een bedrade thermostaat. Let op: hij schakelt, in ieder geval bij mij, met 230volt. In alle andere ruimtes tado knoppen. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:17
BGFG schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:36:
[...]

Ik heb vrijwel dezelfde setting, alleen de thermostaat is draadloos in de woonkamer, de ontvanger aangesloten op de ketel, hangt er direct naast. De zoneklep van de vloerverwarming wordt geschakeld door een bedrade thermostaat. Let op: hij schakelt, in ieder geval bij mij, met 230volt. In alle andere ruimtes tado knoppen. Werkt perfect!
Ja zoals jij het hebt staat in een van de voorbeelden van Tado zelf. Maar waarom iets bedraad aansturen als het bekabeld kan. Dat is meer mijn punt.
Maar blijkbaar kan het, in het verleden was er wel wat hulp van de servicedesk van tado nodig. Onduidelijk of dat. Nu nog nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Magicw00b schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 01:44:
[...]

Ja zoals jij het hebt staat in een van de voorbeelden van Tado zelf. Maar waarom iets bedraad aansturen als het bekabeld kan. Dat is meer mijn punt.
Maar blijkbaar kan het, in het verleden was er wel wat hulp van de servicedesk van tado nodig. Onduidelijk of dat. Nu nog nodig is.
Ik snap je niet helemaal: “Maar waarom iets bedraad aansturen als het bekabeld kan. Dat is meer mijn punt.”

Je kunt zover ik weet maar één thermostaat bedraad aansluiten, de andere dus draadloos. Ik heb het zo gedaan, geen hulp van Tado nodig en het werkt prima……Maar als je het voor mekaar krijgt om 2x bedraad aan te sluiten, laat even weten hoe. Dan leren andere tweakers daar weer van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
BGFG schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:36:
[...]

Let op: hij schakelt, in ieder geval bij mij, met 230volt. In alle andere ruimtes tado knoppen. Werkt perfect!
Dat is volgens mij ook de reden dat ik het niet voor elkaar kreeg om de thermostaat die de klep aanstuurt via de bedrading in de woonkamer aan te sluiten.

@mdbraber
@Magicw00b
Vergeten te vermelden: er is bij mij ook nog een bypass geïnstalleerd zodat vloerverwarming en radiatoren echt onafhankelijk kunnen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
D-e-n schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:15:
[...]

Dat is volgens mij ook de reden dat ik het niet voor elkaar kreeg om de thermostaat die de klep aanstuurt via de bedrading in de woonkamer aan te sluiten.

@mdbraber
@Magicw00b
Vergeten te vermelden: er is bij mij ook nog een bypass geïnstalleerd zodat vloerverwarming en radiatoren echt onafhankelijk kunnen draaien
Je bedoelt waarschijnlijk een zoneklep. Een bypass is bedoeld om drukverschil te compenseren als er heel weinig, of maar 1, radiator openstaat.

230 volt over 12 volt bedrading lijkt me inderdaad geen strak plan…

[ Voor 5% gewijzigd door BGFG op 25-11-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
BGFG schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:36:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk een zoneklep. Een bypass is bedoeld om drukverschil te compenseren als er heel weinig, of maar 1, radiator openstaat.
Klopt. Misschien drukte ik me niet goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb sinds een week een Tado thermostaat in de woonkamer. Maar ik heb nu iets vreemds dat eerder deze week ook al voorkwam.

De ingestelde temp is 20.0. Zodra die bereikt is zou ik verwachten dat het verwarmen stopt, maar Tado blijft stoken. Inmiddels is het 20.4, maar Tado zegt nog steeds 'verwarm naar 20.0'.

Als ik terugga naar 19.0 stopt het verwarmen. Maar als ik het schema hervat (dus ingesteld op 20.0) slaat direct de ketel weer aan. Terwijl het nog steeds 20.4 is volgens de thermostaat.

Wat kan ik doen om dit bij te sturen? Want het is niet stuctureel, dus de temp in het schema verlagen heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-10 08:30
Wat is bij een gemiddeld rijtjeshuis circa de besparing met de slimme thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ozza schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:22:
Wat is bij een gemiddeld rijtjeshuis circa de besparing met de slimme thermostaat?
28%*

spoiler:
*https://shop.tado.com/nl-bx/products/tado-wired-smart-thermostat-starter-kit-v3-intelligent-heating-control

Dat hangt van meer, en vooral andere, factoren af dan 'rijtjeshuis'.

Belangrijkste: hoe vaak verwarm je nu terwijl er (lang) niemand thuis is? Hoe verwarm je? Hoe goed is het geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Muse schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:38:
Ik heb sinds een week een Tado thermostaat in de woonkamer. Maar ik heb nu iets vreemds dat eerder deze week ook al voorkwam.

De ingestelde temp is 20.0. Zodra die bereikt is zou ik verwachten dat het verwarmen stopt, maar Tado blijft stoken. Inmiddels is het 20.4, maar Tado zegt nog steeds 'verwarm naar 20.0'.

Als ik terugga naar 19.0 stopt het verwarmen. Maar als ik het schema hervat (dus ingesteld op 20.0) slaat direct de ketel weer aan. Terwijl het nog steeds 20.4 is volgens de thermostaat.

Wat kan ik doen om dit bij te sturen? Want het is niet stuctureel, dus de temp in het schema verlagen heeft geen zin.
Ik zou het nog heel even laten gebeuren - kan zijn dat hij nog aan het inleren is? Afhankelijk van de isolatie in huis en de buitentemperatuur moet hij nog bijven bijverwarmen als de doeltemperatuur bereikt is, mogelijk is dat bij jou nu nog niet helemaal goed bepaald omdat hij pas een week hangt (en het nu ineens flink kouder was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ozza schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:22:
Moeilijk aan te geven hangt van zoveel verschillende dingen af.

Zelf hebben we het voor de comfort dat je per kamer een eigen schema en comfort level kunt doen. Dus niet afhankelijk van de thermostaat in de woonkamer moet werken.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:04
Muse schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:38:

Zou me verder verdiepen hoe een regeling werkt, klinkt lullig maar iedere regelaar loopt iets door en zakt iets verder (bias) om aan/uit gedrag te voorkomen en ja dit kan ingesteld worden (PID acties) maar ik denk niet dat je dat zelf kan doen bij tado.
Hier heeft tado voor een bepaald regelkarakter gekozen, die bv zegt gaat langzaam aan bij 19.5 en dan kijkt deze hoe het temp verloop is en past daar het gedrag op aan en gaat boven de 20 langzaam minder verwarmen en stop bij bv 20.5.

[ Voor 8% gewijzigd door piotr123 op 27-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
piotr123 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:47:
[...]

Zou me verder verdiepen hoe een regeling werkt, klinkt lullig maar iedere regelaar loopt iets door en zakt iets verder (bias) om aan/uit gedrag te voorkomen en ja dit kan ingesteld worden (PID acties) maar ik denk niet dat je dat zelf kan doen bij tado.
Hier heeft tado voor een bepaald regelkarakter gekozen, die bv zegt gaat langzaam aan bij 19.5 en dan kijkt deze hoe het temp verloop is en past daar het gedrag op aan en gaat boven de 20 langzaam minder verwarmen en stop bij bv 20.5.
Ik heb het dit weekend iets vaker gevolgd en het lijkt inderdaad toch normaal gedrag te zijn. Een overshoot van 0.5 graden bij opwarming van 19.0 naar 20.0 in de ochtend (ik heb vloerverwarming in de woonkamer en daarom een relatief kleine nachtverlaging), maar daarna blijft Tado stabiel rond de 20.0 regelen. Ik heb alleen de thermostaat in de woonkamer hangen, geen extra knoppen of regelaars op andere plekken. De slaapkamers lopen op een reguliere thermostaatknop mee in het proces.

Wat ik zelf nu nog wil proberen te optimaliseren is het gedrag van de pompschakelaar. Die zet nu de vloerverwarmingspomp al uit, terwijl Tado nog de ketel laat draaien op lage aanvoertemperatuur. Blijkbaar zakt de aanvoertemp beneden dan al onder de 35 graden en slaat de pompschakelaar dus uit. Aan de ene kant blijft het warme water hierdoor in de vloer zitten, maar daarentegen stookte de ketel vanmorgen ook alleen nog maar voor de badkamer. De radiatoren op de slaapkamers waren namelijk al koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10 10:37

tomic

Smexylittlebabe!

Ik kom ergens niet uit. Wie weet dit?

Begane grond: Tado thermostaat in woonkamer. Verder gehele beneden verdieping vloerverwarming.
Eerste etage: 3 radiatoren zonder TADO knoppen.

Nu wil ik drie slimme radiatoren knoppen kopen, voor de eerste etage.

Vraagje: kan ik de eerste etage dan afzonderlijk regelen van de begane grond? Zo niet, wat heb ik hiervoor nodig dan? :)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-10 14:13
tomic schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:59:
Ik kom ergens niet uit. Wie weet dit?

Begane grond: Tado thermostaat in woonkamer. Verder gehele beneden verdieping vloerverwarming.
Eerste etage: 3 radiatoren zonder TADO knoppen.

Nu wil ik drie slimme radiatoren knoppen kopen, voor de eerste etage.

Vraagje: kan ik de eerste etage dan afzonderlijk regelen van de begane grond? Zo niet, wat heb ik hiervoor nodig dan? :)
Dat kan. Je moet een zoneklep op de aanvoer voor de verdeler van de vloerverwarming plaatsen en hierop een bedrade Tado thermostaat aansluiten. Deze zal dan als aan/uit schakelaar dienen als er warmtevraag is door de klep te openen en te sluiten. Dus als je alleen boven in bijvoorbeeld je werkkamer warmtevraag hebt, dan sluit de klep beneden voor de vloerverwarming.

Naast je ketel moet je dan de draadloze ontvanger / extensiekit hangen en deze aan de ketel aansluiten. De radiatorknoppen en de thermostaat voor de vloerverwarming communiceren met de extensiekit en deze zet de ketel aan bij warmtevraag.

Meer info: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

[ Voor 13% gewijzigd door ikswarom op 27-11-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 13:24

belblade

Belgian wacko

ik overweeg in onze woning met gasboiler aangestuurd door 1 centrale thermostaat die in de woonkamer hangt over te schakelen naar een slim systeem.
Ik twijfel tussen tado em bv kasa. Ik raak er niet helemaal uit wat slimmer is en vraag me af wie ook voor deze keuze stond. Het grote verschil lijkt me dat je met TADA ook de boiler zelf kan aansturen en met kasa niet. Maakt dat echt een groot verschil in verbruik?

Even de situatie geschetst:

1) 1 (modulerende) gasboiler (vaillant ecotec pro)
2) 1 thermostaat van vaillant in de woonkamer (geen programmatie, puur : gewenste temp = X)
3) 3 radiators in de woonkamer/keuken/tv hoek (1 grote ruimte)
4) 1 radiator per slaapkamer (3)
5) 1 radiator per badkamer (2)

Ik zou in eerste instantie vooral de woonkamer zelf slim willen maken met slimme radiatorknoppen zonder in te boeten op flexibiliteit in de andere (bad)kamers. Bv, het kan in de woonkamer al warm genoeg zijn (waardoor die knoppen dan de toevoeren verminderen) maar de slaapkamer of badkamer is bv te koud en moet bijverwarmen (met een klassieke thermostatische kraan)

Stel dat ik kasa gebruik (die enkel de radiators zelf aan stuurt) en in wil in de woonkamer bv 22 graden (veel, i know, mevrouw heeft het graag lekker warm :) en in de slaapkamer minstens 18 graden. Zet ik de eigen thermostaat van vaillant dan op 22 en de slimme knoppen ook op 22 ? Maar stopt de boiler dan niet met warmte produceren omdat het in de woonkamer warm genoeg is (en in slaapkamers mogelijks nog niet) ? Of zet ik de thermostaat zelf op 23 graden zodat die ook nog blijft verwarmen voor kamers waar het nog niet warm genoeg is? Maar is dat dan niet zonde van verbruik?

Of is in dit soort situaties TADO die ook de boiler zelf aanstuurt altijd slimmer/zuiniger?

Hopelijk is de situatie wat duidelijk maar vind er weinig over online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Laatst online: 22:18
belblade schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:42:
ik overweeg in onze woning met gasboiler aangestuurd door 1 centrale thermostaat die in de woonkamer hangt over te schakelen naar een slim systeem.
Ik twijfel tussen tado em bv kasa. Ik raak er niet helemaal uit wat slimmer is en vraag me af wie ook voor deze keuze stond. Het grote verschil lijkt me dat je met TADA ook de boiler zelf kan aansturen en met kasa niet. Maakt dat echt een groot verschil in verbruik?

Even de situatie geschetst:

1) 1 (modulerende) gasboiler (vaillant ecotec pro)
2) 1 thermostaat van vaillant in de woonkamer (geen programmatie, puur : gewenste temp = X)
3) 3 radiators in de woonkamer/keuken/tv hoek (1 grote ruimte)
4) 1 radiator per slaapkamer (3)
5) 1 radiator per badkamer (2)

Ik zou in eerste instantie vooral de woonkamer zelf slim willen maken met slimme radiatorknoppen zonder in te boeten op flexibiliteit in de andere (bad)kamers. Bv, het kan in de woonkamer al warm genoeg zijn (waardoor die knoppen dan de toevoeren verminderen) maar de slaapkamer of badkamer is bv te koud en moet bijverwarmen (met een klassieke thermostatische kraan)

Stel dat ik kasa gebruik (die enkel de radiators zelf aan stuurt) en in wil in de woonkamer bv 22 graden (veel, i know, mevrouw heeft het graag lekker warm :) en in de slaapkamer minstens 18 graden. Zet ik de eigen thermostaat van vaillant dan op 22 en de slimme knoppen ook op 22 ? Maar stopt de boiler dan niet met warmte produceren omdat het in de woonkamer warm genoeg is (en in slaapkamers mogelijks nog niet) ? Of zet ik de thermostaat zelf op 23 graden zodat die ook nog blijft verwarmen voor kamers waar het nog niet warm genoeg is? Maar is dat dan niet zonde van verbruik?

Of is in dit soort situaties TADO die ook de boiler zelf aanstuurt altijd slimmer/zuiniger?

Hopelijk is de situatie wat duidelijk maar vind er weinig over online
Het Tado systeem heeft de mogelijkheid om een individuele ruimte de ketel aan te laten sturen, die gebeurt via de zone controller (meestal de bedrade thermostaat). Als één van de ruimtes om warmte vraagt draait die in andere ruimtes de knoppen dicht (en eventueel de zoneklep(pen)) en verteld de ketel dat hij moet gaan verwarmen. Dat kan dus elke zone in je Tado systeem. Dus ja heel wat slimmer dan je kasa hobby werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-10 09:03
ikswarom schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:36:
[...]

Dat kan. Je moet een zoneklep op de aanvoer voor de verdeler van de vloerverwarming plaatsen en hierop een bedrade Tado thermostaat aansluiten. Deze zal dan als aan/uit schakelaar dienen als er warmtevraag is door de klep te openen en te sluiten. Dus als je alleen boven in bijvoorbeeld je werkkamer warmtevraag hebt, dan sluit de klep beneden voor de vloerverwarming.

Naast je ketel moet je dan de draadloze ontvanger / extensiekit hangen en deze aan de ketel aansluiten. De radiatorknoppen en de thermostaat voor de vloerverwarming communiceren met de extensiekit en deze zet de ketel aan bij warmtevraag.

Meer info: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
Ah, dit verklaart een hoop voor mij. Sinds kort heb ik een kinderkamer die ik wel op temperatuur wil houden, maar afgelopen weekend was het in de woonkamer ineens 22 graden. Vorig jaar zonder kinderkamer ging alles goed (bijna ook geen verwarming boven).

In de woonkamer met vloerverwarming heb ik een bedrade Tado thermostaat hangen. Kan ik er vanuit gaan dat die al aangesloten zit op zoneklep (zo niet, hoe kan ik dat doen?)?

Vervolgens gebruik ik dan de extensiekit zeker als zoneregelaar voor de knoppen?

[ Voor 3% gewijzigd door dimmak op 28-11-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-10 14:13
dimmak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:41:
[...]

Ah, dit verklaart een hoop voor mij. Sinds kort heb ik een kinderkamer die ik wel op temperatuur wil houden, maar afgelopen weekend was het in de woonkamer ineens 22 graden. Vorig jaar zonder kinderkamer ging alles goed (bijna ook geen verwarming boven).

In de woonkamer met vloerverwarming heb ik een bedrade Tado thermostaat hangen. Kan ik er vanuit gaan dat die al aangesloten zit op zoneklep (zo niet, hoe kan ik dat doen?)?

Vervolgens gebruik ik dan de extensiekit zeker als zoneregelaar voor de knoppen?
Waarschijnlijk zit je Tado thermostaat gewoon bedraad aan de CV ketel. De volledige warmtevraag in je huis wordt door deze thermostaat bepaald. De zoneklep zou bij de verdeler moeten zitten en deze draden moeten dan aan de thermostaat. Kan je anders een foto maken van wat je nu hebt?

De extensiekit zit verbonden aan de ketel en zal op verzoek van de thermostaat en radiatorknoppen de CV ketel bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 20:49
Hallo,

Wij hebben al weer even terug een oude boerderij gekocht met daar in een cv haard.
De cv zelf word aangestuurd door een draadloze tado thermostaat.
Opzich kunnen we de woonkamer prima warm krijgen met de cv haard.
Alleen de kamer van mijn zoon in het oude achterhuis blijft soms net wat achter.
Het zou fijn zijn als hier zeg maar de cv het extra zetje zou geven.
Eerst zat ik te denken aan om overal tado knoppen te plaatsen.
Maar deze zullen sluiten af zodra de juiste tempratuur is berijkt voor de ruimte.
En dan kan de cv haard ook zijn werk niet meer doen voor deze ruimte.
Kun je een 2e thermostaat aansluiten en deze ruimte dus appart aansturen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en ideeen.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Als je alléén de kamer van je zoon voorziet van radiatorknop(pen) van Tado dan ben je er volgens mij? @timbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 20:49
MrAcid schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:46:
Als je alléén de kamer van je zoon voorziet van radiatorknop(pen) van Tado dan ben je er volgens mij? @timbe
Dat zou kunnen, maar stel: ik zet deze knop uit of bv op 15graden dan sluit hij zich.
En dan kan dus ook het water van de cv haard niet meer door de radiator stromen.
Als je alleen een 2e thermostaat kunt instaleren heb ik dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dan zet je ‘m niet uit of op 15 graden…?

Ik snap het probleem geloof ik niet. :) Misschien even een schematisch tekeningetje? Ben ook niet helemaal bekend met CV-haarden los van een snelle Google-search.
Pagina: 1 ... 53 ... 67 Laatste