Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovm
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-05-2024
Hoi! Ik heb de Tado thermostaat met radiatorknoppen, dat werkt uitstekend.
Sinds kort heb ik airconditioning in huis en ik twijfel of ik ook de Tado airconditioning wil kopen. Ik kon nergens vinden wat het antwoord is op deze vragen:
  • Als ik een schema instel om te koelen (in de zomer) naar bijvoorbeeld 22 graden tussen 15:00 en 20:00, zet de Tado dan alleen de airco aan als het warmer is dan 22 graden tussen die uren? Stel het blijft de hele dag onder 21 binnen, wordt dan de airco niet aangezet? Of gaat de airco aan omdat het schema zegt dat ‘ie tussen 15 en 20 uur aan moet staan?
  • Laat Tado de airco de hele tijd van het schema aan staan? Of zet ‘ie de airco iedere keer uit als de temperatuur tot 22 graden is gebracht? De airco aanlaten is veel energie efficiënter dan meerdere keren de airco aan en uit te zetten. Maar misschien merkt Tado dat de temperatuur niet meer oploopt zonder airco, dus kan ‘ie de airco uitschakelen?
Heel erg bedankt alvast voor de uitleg!
Groeten uit Spanje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sovm schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:39:
Hoi! Ik heb de Tado thermostaat met radiatorknoppen, dat werkt uitstekend.
Sinds kort heb ik airconditioning in huis en ik twijfel of ik ook de Tado airconditioning wil kopen. Ik kon nergens vinden wat het antwoord is op deze vragen:
  • Als ik een schema instel om te koelen (in de zomer) naar bijvoorbeeld 22 graden tussen 15:00 en 20:00, zet de Tado dan alleen de airco aan als het warmer is dan 22 graden tussen die uren? Stel het blijft de hele dag onder 21 binnen, wordt dan de airco niet aangezet? Of gaat de airco aan omdat het schema zegt dat ‘ie tussen 15 en 20 uur aan moet staan?
  • Laat Tado de airco de hele tijd van het schema aan staan? Of zet ‘ie de airco iedere keer uit als de temperatuur tot 22 graden is gebracht? De airco aanlaten is veel energie efficiënter dan meerdere keren de airco aan en uit te zetten. Maar misschien merkt Tado dat de temperatuur niet meer oploopt zonder airco, dus kan ‘ie de airco uitschakelen?
Heel erg bedankt alvast voor de uitleg!
Groeten uit Spanje :)
https://support.tado.com/...cobediening-v3-mijn-airco

Zoals ik het lees: tado stuurt alleen de doeltemperatuur en je airco bepaalt hoe hij dat gaat behalen/vasthouden. Je kunt het gedrag denk ik dus testen door het gewoon met de afstandsbediening te proberen. Tado emuleert alleen maar de afstandsbediening.

Lijkt er wel op alsof er ook andere “regelmodi” zijn, maar dit is de aanbevolen.

Heb het product niet dus ik interpreteer nu alleen maar de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovm
  • Laatst online: 15-05-2024
MrAcid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:31:
[...]

Zoals ik het lees: tado stuurt alleen de doeltemperatuur en je airco bepaalt hoe hij dat gaat behalen/vasthouden. Je kunt het gedrag denk ik dus testen door het gewoon met de afstandsbediening te proberen. Tado emuleert alleen maar de afstandsbediening.

Lijkt er wel op alsof er ook andere “regelmodi” zijn, maar dit is de aanbevolen.

Dankje! Als ik die pagina lees begrijp ik hetzelfde.
Dan denk ik dat als het ingestelde schedule in Tado zegt om te koelen naar 22 graden, de Tado de airco aanzet en dat commando verstuurt. Ook al is de ruimte 20 graden en is er geen koeling nodig. De airco zelf is dan slim genoeg om niet te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hier in huis hebben we reeds een half jaar tado, werkt goed, maar 1 ding valt tegen, en dat wil ik nu toch echt wel opgelost krijgen...

we hebben een tado aangesloten op de plek waar de vorige thermostaat hing, gebruik makend van de bestaande bekabeling. Er is geen mogelijkheid om het warm water (voor de douche etc) aan te sturen. De vorige 80's thermostaat kon dat wel.

Volgens mn zoek opdrachten moet je hiervoor een tado extention kit hebben, maar deze is bij de gekende shops uitverkocht met de melding komt nooit meer binnen. Op de tado webshop kan ik deze niet los kopen, wat me eigenlijk doet vermoeden dat deze EOL is.

Welke zijn de mogelijkheden om warm water te programmeren?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:35
Yalopa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:51:
Hier in huis hebben we reeds een half jaar tado, werkt goed, maar 1 ding valt tegen, en dat wil ik nu toch echt wel opgelost krijgen...

we hebben een tado aangesloten op de plek waar de vorige thermostaat hing, gebruik makend van de bestaande bekabeling. Er is geen mogelijkheid om het warm water (voor de douche etc) aan te sturen. De vorige 80's thermostaat kon dat wel.

Volgens mn zoek opdrachten moet je hiervoor een tado extention kit hebben, maar deze is bij de gekende shops uitverkocht met de melding komt nooit meer binnen. Op de tado webshop kan ik deze niet los kopen, wat me eigenlijk doet vermoeden dat deze EOL is.

Welke zijn de mogelijkheden om warm water te programmeren?
Als je ketel via opentherm aangesloten is (en alleen dan), kun je via de installateurs handleiding (even googelen dan vindt je hem wel) aanzetten dat de tado ook warm water regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
wvanommen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:03:
[...]

Als je ketel via opentherm aangesloten is (en alleen dan), kun je via de installateurs handleiding (even googelen dan vindt je hem wel) aanzetten dat de tado ook warm water regelt.
Ook als je een EMSbus ketel hebt kan je warm water aansturen, dus voor een boel Nefit/Bosch ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:14
MrAcid schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:31:
[...]

Ik heb er 2 en het werkt zoals jullie beschrijven. Prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mijn ketel snapt opentherm, dus dat is al goed nieuws. Bij installatie heb ik de gebruikershandleiding gevolgd om de thermostaat bedraad an te sluiten. Ik krijg de indruk dat ik voor opentherm op de tado de boel anders moet gaan bedraden...

nog even verder lezen in de handleidingen, maar ik leef op hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 22:57

Church of Noise

Drive it like you stole it

Yalopa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:25:
Mijn ketel snapt opentherm, dus dat is al goed nieuws. Bij installatie heb ik de gebruikershandleiding gevolgd om de thermostaat bedraad an te sluiten. Ik krijg de indruk dat ik voor opentherm op de tado de boel anders moet gaan bedraden...

Klopt, maar dat zou niet zo heel veel werk mogen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcieKos
  • Laatst online: 13-08-2023
Beste tweakers,

Ik ben geïnteresseerd in het Tado systeem, mede gezien ik mogelijk een hybride warmtepomp (Quatt) wil aanschaffen en dit naar horen zeggen ook inmiddels goed werkt. Zelf ben ik helaas niet handig en qua dit soort systemen niet goed op de hoogte, ik vroeg me af of jullie me van tips kunnen voorzien.

Situatie:
2onder1 kap woning uit 2016 met beneden vloerverwarming middels een Honeywell Chronoterm Touch in de woonkamer. Boven en op zolder radiatoren en een Honeywell Round op de overloop. Qua CV-ketel hebben we een Intergas HR-eco. Ik heb wat foto’s bijgevoegd ter informatie.

Dien ik, gezien de 2 thermostaten, 2x een Tado wired aan te schaffen of wat is jullie advies hierin? Is dit makkelijk (zelfs voor mij als leek) te installeren?
Alvast bedankt voor jullie hulp/reacties! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0T2El4ODxVDFGJQXEn2SASEQR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66JLUMyO1NMhqTIu3DZ7X63K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Yalopa schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:25:
Volgens mij is de crux om warm sanitairwater temperatuur instelling te krijgen om HW01 in te stellen (Deze keuze komt voorbij als je de kamerthermostaat instelt voor je type ketel (aan/uit, opentherm, etc.etc)
Vanaf dat moment krijg je ook een tile in de tado app waar je de warm water temperatuur kan instellen (en een schedule er voor kan maken.)

Als je tado goed bedraad is voor opentherm, heb je de rechtse twee aansluitingen met markering + en - aangesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door AzertyNL op 08-08-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
Ik ga eerdaags vloerverwarming in mijn badkamer aan laten leggen. Is een K-RTL dé oplossing om met Tado te werken in de badkamer? Er komt verder een elektrische radiator (alleen voor de boost en de handdoeken op vochtige dagen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odGGFjkI7GXy4oXiaY3h2SC9pg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFrj9Mo8GkvhN3o0bLgmnflh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

AzertyNL schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Volgens mij is de crux om warm sanitairwater temperatuur instelling te krijgen om HW01 in te stellen (Deze keuze komt voorbij als je de kamerthermostaat instelt voor je type ketel (aan/uit, opentherm, etc.etc)
Vanaf dat moment krijg je ook een tile in de tado app waar je de warm water temperatuur kan instellen (en een schedule er voor kan maken.)

Als je tado goed bedraad is voor opentherm, heb je de rechtse twee aansluitingen met markering + en - aangesloten.
Aangesloten volges de handleiding van de app, en deze is niet opentherm. Ik heb ondertussen de juiste draden gevonden in zowel de verwarmingsketel als de tado, het enige wat me niet duidelijk is, is hier een + en een -?

In de tado handleiding is sprake van een +- die daar 2 bus poorten gaat op de brander.. Ik heb de juiste poorten gevonden, maar er is geen +- aanduiding aan die kant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39
elcastel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:47:
Ik ga eerdaags vloerverwarming in mijn badkamer aan laten leggen. Is een K-RTL dé oplossing om met Tado te werken in de badkamer? Er komt verder een elektrische radiator (alleen voor de boost en de handdoeken op vochtige dagen).

[Afbeelding]
Ik heb bijna hetzelfde, alleen bij mij zit de genummerde thermostaat knop horizontaal en die heb ik vervangen door een tado knop. De thermostaat knop die verticaal staat en achter een afdekplaat zit bepaalt de Max temp van je vloer en stel je (eenmalig) in en heeft geen tado nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
elcastel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:47:

[Afbeelding]
Hier ben ik ook wel geinteresseerd in want dit ben ik ook van plan en zou graag Tado functionaliteit behouden.

Heb je toevallig ook al gekeken hoe/of je die elektrische radiator 'smart' kunt maken - zelf zou ik dat het liefst integreren met Tado (maar dat gaat niet voor zo ver ik weet) en anders met Apple Homekit, heb echter nog geen goede oplossingen gevonden daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Yalopa schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:26:
[...]
Aangesloten volges de handleiding van de app, en deze is niet opentherm.
Ik begrijp niet goed wat je hierboven bedoeld met =deze= is niet opentherm, is =deze= de ketel, of de app, of nog iets anders. (Eerder schreef je dat je ketel opentherm snapt....)
Yalopa schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:26:
Ik heb ondertussen de juiste draden gevonden in zowel de verwarmingsketel als de tado, het enige wat me niet duidelijk is, is hier een + en een -?

In de tado handleiding is sprake van een +- die daar 2 bus poorten gaat op de brander.. Ik heb de juiste poorten gevonden, maar er is geen +- aanduiding aan die kant...
Bij alle ketels die ik ken die een OpenTherm aansluiting hebben, sluit je die (twee draden) aan de tado kant aan op de terminals met de aanduiding + en - . Bij Opentherm mag je de + en de - draden gewoon omwisselen , dat maakt niet uit.

Het lijkt erop dat andere communicatiesystemen dan Opentherm ook dezelfde + en - terminals gebruiken (op de tado thermostaat) en daarvoor maakt het misschien WEL uit hoe om je de twee draden aansluit.

Maar als je opentherm in de tado configureert (D01) zijn + en - 'omwisselbaar', en dan krijg je ook de mogelijkheid om HW01 te kiezen voor je sanitair water verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wat ik bedoelde is dat ik toen ik de tado kocht ik gewoon via de app de tutorial gevolgd heb, op basis van mijn type thermostaat. Deze tutorial bleek dus niet opentherm te zijn, maar iets anders, want de opentherm draden aan de Tado zijn nu niet gebruikt, en m verwarming werkt gewoon.

Goed om weten dat +- niet uitmaakt bij opentherm, dan kan ik straks gewoon 2 draadjes van plek verwisselen op mn Tado en 2 draadjes in mn brander, en dan zou ik - hopelijk - mijn warm water in de Tado en dus home assistant kunnen krijgen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
chippie777 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:38:
Ik heb bijna hetzelfde, alleen bij mij zit de genummerde thermostaat knop horizontaal en die heb ik vervangen door een tado knop. De thermostaat knop die verticaal staat en achter een afdekplaat zit bepaalt de Max temp van je vloer en stel je (eenmalig) in en heeft geen tado nodig.
Volgens mij is de verticale de RTL knop, dus bij mij zou de horizontale (ook) de Tado worden om de temperatuur van de ruimte te bepalen. Ik twijfel alleen of ik multi of goed in de badkamer verwerkt krijg.
MrAcid schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:04:
Hier ben ik ook wel geinteresseerd in want dit ben ik ook van plan en zou graag Tado functionaliteit behouden.

Heb je toevallig ook al gekeken hoe/of je die elektrische radiator 'smart' kunt maken - zelf zou ik dat het liefst integreren met Tado (maar dat gaat niet voor zo ver ik weet) en anders met Apple Homekit, heb echter nog geen goede oplossingen gevonden daarvoor.
Vooralsnog wordt het bij mij een domme radiator.
Misschien trek ik de stroomkabel naar de naastgelegen kamer en doe hem daar in een slimme stekker om vervolgens te kijken of dat werkt.

Ik heb gekozen voor een Vasco Aster (met blower) met een externe thermostaat (van Vasco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Brander in opernTherm gezet, Tado in openTherm gezet, maar het werkt helaas nog steeds niet. De warmwaterknop komt niet in mn app. Bij de Tado helpdesk zeggen ze dat het niet werkt omdat mn aansluiting nog in relay staat en dat daardoor de warmwatersettings niet in mn app komen. Op de vraag hoe ik het dan wel moet aansluiten zeggen ze dat dit soort aansluitingen door een professional moet gebeuren. De vraag waarom de setting steeds verdwijnt uit mn smart thermostaat word gewoon genegeerd door de helpdesk, die ondertussen mn berichten niet meer leest of me professioneel negeert, omdat ik verwijs naar hun eigen publiek beschikbare documentatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuUELtVrJIgOBCCujOsDiXs4fSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMSqgq78xRTf8JjgzLE5X67l.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan fouten maken, iedereen kan dat, en als ik ze maak ben ik de eerste die dat gaat toegeven maar vertel dan wat er fout is. Ik ben niet geïnteresseerd in mn ego voeden op kosten van een helpdeskmedewerker, ik wil warm water... Voorlopig is dit geen aangename ervaring, moderne tech zou op zn minst dezelfde basis functionaliteit moeten hebben als de 30 jaar oude tech die het vervangt...

cc @tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:42
Ik heb zelf een tado aan de muur hangen en ben aan het kijken naar Tado radiatorknoppen. Moet je deze na het het plaatsen ook waterzijdig inregelen?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:19:
Bij de Tado helpdesk zeggen ze dat het niet werkt omdat mn aansluiting nog in relay staat en dat daardoor de warmwatersettings niet in mn app komen.
Ik vermoed omdat ze de zwarte draad zien met het label COM. En daarom aannemen dat die op jouw ketel op de COM aansluiting zit, en die normaliter alleen voor relay gebruikt wordt.

Overigens lijken bruin en blauw beiden in P2 te zitten. Ik neem aan maar één van de twee of geen van beide, of het zijn geen fase en nul. Anders snap ik wel waarom ze zeggen dat het door een professional gedaan moet worden ;-)

Wellicht helpt een foto van de aansluitingen aan de andere kant, de ketelkant. Maar als ze je nu inderdaad negeren, dan helpt die foto opsturen vast niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als bruin en blauw samen zouden zitten dan had ik dat vast gemerkt aan mn zekeringen :)

Ze hebben nooit naar foto's gevraagd van de andere kant, het frustrerende is dat ze dus puur op niet kloppende aannames gewoon niet willen helpen. Ze vragen niet door, ze proberen niet, het enige wat ze interesseerde was ZSM van mij af zijn. De teneur van de communicatie was na 2 berichtjes: het is fout zoek een professional.

Nu lezen ze mn berichten niet meer (zegt de chat app), dus niet eens, we gaan deze call closen, tot ziens....

[ Voor 17% gewijzigd door Yalopa op 15-08-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:56:
Als bruin en blauw samen zouden zitten dan had ik dat vast gemerkt aan mn zekeringen :)

Ze hebben nooit naar foto's gevraagd van de andere kant, het frustrerende is dat ze dus puur op niet kloppende aannames gewoon niet willen helpen. Ze vragen niet door, ze proberen niet, het enige wat ze interesseerde was ZSM van mij af zijn. De teneur van de communicatie was na 2 berichtjes: het is fout zoek een professional.

Nu lezen ze mn berichten niet meer (zegt de chat app), dus niet eens, we gaan deze call closen, tot ziens....
Maar hier kom je ook niet echt verder mee op dit forum. Post eens een foto van de ketelkant? Welke softwareinstelling staat er nu in je Tado? Wordt je verwarming wél aangestuurd met de huidige fysieke schakeling en softwareinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Je hebt gelijk:

Foto ketelkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pGdzvbP0B42FHy5u7m-Bn1HoNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjSKn32v4iXRkRxAFQTSH2Uz.jpg?f=fotoalbum_large

Ketel is van type ACV Kombi Kompact HRE 36/30 op bovenstaande foto is de tado aangesloten op pin 11-12

Software instelling:
Hier gaat misschien wat mis, aangezien de instelling om warm water aan te sturen vanuit de tado thermostaat automatisch op o springt, ook als ik deze via het instellingen menu opnieuw inschakel (en opsla)

Wordt de verwarming aangestuurd met oude:
Verwarming met tado werkte voor de pogingen met warm water goed, met de 30 jaar oude thermostaat ging dat ook, en had ik bovendien de mogelijkheid om warm water te "programmeren". het "programmeren van warm water op bepaalde tijdstippen wil ik nu terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:52:
Je hebt gelijk:

Foto ketelkant:
[Afbeelding]

Ketel is van type ACV Kombi Kompact HRE 36/30 op bovenstaande foto is de tado aangesloten op pin 11-12

Software instelling:
Hier gaat misschien wat mis, aangezien de instelling om warm water aan te sturen vanuit de tado thermostaat automatisch op o springt, ook als ik deze via het instellingen menu opnieuw inschakel (en opsla)

Wordt de verwarming aangestuurd met oude:
Verwarming met tado werkte voor de pogingen met warm water goed, met de 30 jaar oude thermostaat ging dat ook, en had ik bovendien de mogelijkheid om warm water te "programmeren". het "programmeren van warm water op bepaalde tijdstippen wil ik nu terug
Aansluiting lijkt me goed.

Heb je de instellingen op je ketel gecheckt? Zou het kunnen dat het aansturen over OpenTherm gerelateerd is aan de tapcomfortfunctie?

Handleiding: https://downloads.acv.com...04-21-142-RD08-4-2-NL.pdf pagina 17, 5.5.3:
Indien men gebruik wil maken van de tapwater aan/uit schakel functie van de
OpenTherm thermostaat dient de tapwatercomfort functie op eco of aan ingesteld te
worden. Zie § 5.3.1.
Áls dat zo is dan ook nog even kijken naar de instellingen op pagina 35 onderaan.

Daarna nogmaals je instellingen goed nalopen via het installateursmenu op je Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je 5.3.1 of 5.3.3 bedoeld, ja dat heb ik gedaan

Pag 35, heb ik nog niet gedaan. ik zal het proberen maar ik zie niet hoe dit het icon in de app kan goedzetten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Yalopa schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:02:
Als je 5.3.1 of 5.3.3 bedoeld, ja dat heb ik gedaan

Pag 35, heb ik nog niet gedaan. ik zal het proberen maar ik zie niet hoe dit het icon in de app kan goedzetten..
Hoe staan je instellingen op je Tado? Heb je onderstaande doorlopen waarbij je in stap E voor D01 kiest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFwgOKaleMSHSfZmsYHK2ETsl3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71MTDLUaOs6UIXI62zPBpyBx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door MrAcid op 17-08-2023 06:58 . Reden: DC01 = D01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik had die stappen doorlopen maar dan letterlijk volgens het blad:

E: R01
F: HC01
G: Checkmark gezet
H: EK X

etc

Waneer ik nu opnieuw door de menu ga heb ik bij stap E niet de mogelijkheid om DC01 te kiezen
A01- A15
T5
R01-R10
D01 tot D90
zijn de mogelijkheden

Ik heb eens D01 gekozen (ik maak zelf ook veel typo's en de D en C liggen dicht bij elkaar) en ja hoor daar is het icoon eindelijk :)

tnx so far, ik kan verder testen :)

Yalopa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:19:
Brander in opernTherm gezet, Tado in openTherm gezet, maar het werkt helaas nog steeds niet. De warmwaterknop komt niet in mn app. Bij de Tado helpdesk zeggen ze dat het niet werkt omdat mn aansluiting nog in relay staat en dat daardoor de warmwatersettings niet in mn app komen. Op de vraag hoe ik het dan wel moet aansluiten zeggen ze dat dit soort aansluitingen door een professional moet gebeuren. De vraag waarom de setting steeds verdwijnt uit mn smart thermostaat word gewoon genegeerd door de helpdesk, die ondertussen mn berichten niet meer leest of me professioneel negeert, omdat ik verwijs naar hun eigen publiek beschikbare documentatie.

[Afbeelding]

Ik kan fouten maken, iedereen kan dat, en als ik ze maak ben ik de eerste die dat gaat toegeven maar vertel dan wat er fout is. Ik ben niet geïnteresseerd in mn ego voeden op kosten van een helpdeskmedewerker, ik wil warm water... Voorlopig is dit geen aangename ervaring, moderne tech zou op zn minst dezelfde basis functionaliteit moeten hebben als de 30 jaar oude tech die het vervangt...

cc @tado
Lastig om op afstand te beoordelen maar op basis van de stickers denk ik dat u op NO en COM moet aansluiten niet op de PLUS en MIN.

Als u de tado op OpenTherm wilt omzetten vanaf relais sturing, moet u dat ook doorgeven aan de tado zelf:
www.tado.com/professional-manuals

U moet dan van R01 naar D01 instelling.

Daarnaast even goed kijken of de bruine en blauwe kabel wel goe zitten. Die lijken nu in dezelfde poort te zitten. Normaal gezien lijkt mij dat geen goed idee om fase en nul kort te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

tnx @tado , dat is dus wat @MrAcid ook al poste, het werkt dus, ik had het config ID niet correct ingevoerd, en ik begreep de mensen niet die vertelden dat ik dat ook moest veranderen..

Je lijkt dezelfde fout te maken als jullie helpdeskmedewerker nl te kijken naar de labels ipv de echte pin posities. De labels zijn blijven hangen na mn rewire om gemakkelijk terug te kunnen.. Blauw en bruin zitten niet samen, maar ik zie wel dat het netter kan, dus dat ik ook nog even aan.

Ik apprecieer trouwens dat jullie hier wel meedenken, mijn interactie met de helpdesk is er een om heel snel te vergeten....

[ Voor 21% gewijzigd door Yalopa op 18-08-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakefan
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-08-2023
Heeft iemand een idee hoe je een tado radiatorknop aansluit op een danfoss ra-n 15 ventiel? Heb het ra02 koppelstuk erop gezet inclusief het schroefstuk maar zodra ik de radiatorknop er in wil klikken drukt deze niet volledig door waardoor het niet blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Quakefan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:39:
Heeft iemand een idee hoe je een tado radiatorknop aansluit op een danfoss ra-n 15 ventiel? Heb het ra02 koppelstuk erop gezet inclusief het schroefstuk maar zodra ik de radiatorknop er in wil klikken drukt deze niet volledig door waardoor het niet blijft zitten.
Even experimenteren met een korter pennetje uit het setje. Probleem had ik ook (weliswaar bij een ander ventiel) maar was wel de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 22:04
Nu Itho Daalderop de stekker uit het spider ecosysteem trekt moet ik op zoek naar nieuwe thermostaten. Het liefst haal ik een setje van marktplaats. Ik heb al een V3+ internet bride, draadloze ontvanger en temperatuursensor gekocht, maar moet er nu nog een bedrade thermostaat bijkopen voor de vloerverwarmingspomp.

Weet iemand of er verschil is tussen de thermostaten V1 t/m V3+? Zijn die allemaal hetzelfde, of zit er verschil? De reden dat ik het vraag is dat ik hem wil koppelen met home assistant, en daar heb ik als ik het goed begrijp V3+ met homekit ondersteuning voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:52
Wij zijn in het voorjaar verhuisd, en met de herfst in aantocht is het tijd m'n Tado weer te installeren, alleen hebben alle radiatoren de (nog niet thermostatische( radiatorknoppen onderaan het verwarmingsblok zitten, gaat dit nog in vloed hebben op de werking cq temperatuur?

Excuus als het eerder gevraagd is, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:55
@tado Het stook seizoen zit er weer langzamerhand aan te komen. Nu ben ik benieuwd hoe het staat met ondersteuning van warmtepompen. In mijn geval een Remeha Elga Ace. Ik heb begin dit jaar geprobeerd deze aan te laten sturen door de Tado thermostaat, na aanpassingen door jullie helpdesk, maar was niet tevreden met de werking en het comfort. Heb toen een eTwist op de kop getikt en gemonteerd, welke wel beter werkte. En de radiators op de Tado knoppen laten zitten en besturen. Het werkt, maar ik heb liever 1 systeem om het te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik gebruik 7 Tado knoppen die allemaal een serienummer hebben beginnend met VA11. Allemaal hebben ze firmware 95.1.
4 knoppen zitten op de radiatoren in de slaapkamers, die eens per week een kwartier naar 25 graden gaan en daarna weer naar 5 graden. In de slaapkamers wil ik het niet warm hebben, dus ze worden eigenlijk alleen gebruikt om te voorkomen dat de pinnetjes in de radiatorkranen vast gaan zitten.
3 knoppen staan in dezelfde slaapkamers als temperatuursensor, omdat er anders niks van klopt.
Toch gaan alle 7 knoppen maximaal ongeveer een maand of 4 mee met de Duracell LR6 batterijen.
Ik wil dus graag oplaadbare batterijen gaan gebruiken, bij voorkeur die van Ikea, maar zijn mijn knoppen nu VA01, of VA02 uitvoeringen? Er staat wel in iedere knop "input 3V (2xAA)" en oplaadbare batterijen geven maar 1,2V als ik het goed heb.

[ Voor 6% gewijzigd door rokil op 02-09-2023 12:01 ]

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
rokil schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:59:
Ik gebruik 7 Tado knoppen die allemaal een serienummer hebben beginnend met VA11. Allemaal hebben ze firmware 95.1.
4 knoppen zitten op de radiatoren in de slaapkamers, die eens per week een kwartier naar 25 graden gaan en daarna weer naar 5 graden. In de slaapkamers wil ik het niet warm hebben, dus ze worden eigenlijk alleen gebruikt om te voorkomen dat de pinnetjes in de radiatorkranen vast gaan zitten.
3 knoppen staan in dezelfde slaapkamers als temperatuursensor, omdat er anders niks van klopt.
Toch gaan alle 7 knoppen maximaal ongeveer een maand of 4 mee met de Duracell LR6 batterijen.
Ik wil dus graag oplaadbare batterijen gaan gebruiken, bij voorkeur die van Ikea, maar zijn mijn knoppen nu VA01, of VA02 uitvoeringen? Er staat wel in iedere knop "input 3V (2xAA)" en oplaadbare batterijen geven maar 1,2V als ik het goed heb.
Gebruik deze al 2 jaar, ook aanbevolen door Tado. Prima! Ikea schijnt hetzelfde te zijn, maar geen ervaring mee.

Panasonic eneloop, NiMH-accu gereed voor gebruik, AA mignon, 1900 mAh, 1,2 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:52
Ik gebruik ook Ikea batterijen maar ze passen maar nét in de behuizing. Ze gaan zeker langer mee dan 4 maanden. Bij het er uit halen moet je dus soms de batterij aan z'n + pool er uit trekken met je nagels/tang, dus ze zitten er strak in. Maar ze zijn er altijd nog uitgekomen ;)

Serienummers beginnen hier met VA0, VA2 of VA3 terwijl ik ze allemaal in dezelfde periode gekocht heb, dus dat maakt denk ik weinig verschil.

Overigens vraag ik me af of je wel 'handmatig' de pinnetjes soepel moet houden. Ik hoor soms namelijk de knoppen zelf naar de uiterste stand gaan, en weer terug. Dat terwijl er geen verwarming aan staat (nu in de zomer). Maar ik kan hier niet zo snel bevestiging van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep87
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-04 22:15
Hallo allemaal,

Ik gebruik een Tado thermostaat V3+ met internetbridge en zestal radiatorknoppen en onlangs ben ik tegen een probleem aangelopen met de integratie in Apple Homekit. Ondanks dat alles eerder goed werkte, reageert de thermostaat nu niet meer via Homekit (niet bereikbaar). Toen ik probeerde het apparaat uit Apple Home te verwijderen, kon ik de internetbridge niet meer opnieuw toevoegen. In de Tado app werkt alles nog gewoon prima.

Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd:

Apple Home gereset
Apple TV gereset
Router gereset
Alles teruggezet naar fabrieksinstellingen
Helaas heeft niets gewerkt. Homekit herkent de internetbridge gewoon niet. Ik vraag me af of er anderen zijn die hetzelfde probleem hebben ondervonden? Ik beschouw mezelf als technisch onderlegd, maar hier kom ik niet uit. Uit de beperkte support documentatie van Tado word ik ook niet wijzer.

Alle suggesties of ervaringen zijn welkom!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:15
klinkt bijna als iets dat niet lekker gaat in je Apple Home eco systeem. Recent een software update gedaan?

Deze week zijn tvOS17, iOS 17, en iPadOS17 gereleased. Heeft dat een relatie?

Zelf wacht ik altijd een paar weken voordat ik zo een major update uitvoer: vaak zitten er toch nog wat onvolkomenheden in.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Deze vraag is vast al vaker langsgekomen en beantwoord in dit topic, maar kan het zo snel niet vinden. Wij hebben nu Tado V3 (zonder abonnement). Binnenkort gaan we verhuizen, Tado blijft achter, maar in ons nieuwe huis willen we misschien in de toekomst ook wee Tado.

Welk onderdeel bepaald of je V3 of V3+ (dus met abonnement) hebt? Is dat de bridge? Want dan haal ik een nieuwe V3+ bridge en laat ik die hier achter en neem ik de oude mee. Of is dat te simpel gedacht?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:24
Ik heb dit forum doorgezocht maar leek niet de informatie te vinden die ik zoek.

Is het mogelijk om de Tadoo te laten werken terwijl er een Google Nest Thermostaat in huis is?
Waar ik de Tado voor wil inzetten is voor het op afstand open/dichtzetten van minimaal één en maximaal twee radiatoren. De Tado hoeft niet op een schema of automatisch te worden aangestuurd, behalve in de ochtend / avond via de smartphone dicht te zetten.

Echter weet ik niet of ik beide systemen naast elkaar kan hebben draaien, zonder dat de Tado op het warmtenet is aangesloten en dat een aansturing via netwerk voldoende is.

Het is voor nu nog geen optie om de Nest in zijn geheel te vervangen voor Tado.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
miicker schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:12:
Deze vraag is vast al vaker langsgekomen en beantwoord in dit topic, maar kan het zo snel niet vinden. Wij hebben nu Tado V3 (zonder abonnement). Binnenkort gaan we verhuizen, Tado blijft achter, maar in ons nieuwe huis willen we misschien in de toekomst ook wee Tado.

Welk onderdeel bepaald of je V3 of V3+ (dus met abonnement) hebt? Is dat de bridge? Want dan haal ik een nieuwe V3+ bridge en laat ik die hier achter en neem ik de oude mee. Of is dat te simpel gedacht?
Ik heb een oude V1 bridge vervangen door een nieuwe V3+ bridge, geen abonnement (omdat ik in een vroeg stadium met Tado begon). Zo te zien bepaalt de bridge of je V3 of V3+ hebt. Ik kan nu met de installateurs app de aanvoertemperatuur regelen. Dat kon ik met de oude bridge niet.
Al op https://community.tado.com/nl/discussions gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:35
CuBras schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:21:
Ik heb dit forum doorgezocht maar leek niet de informatie te vinden die ik zoek.

Is het mogelijk om de Tadoo te laten werken terwijl er een Google Nest Thermostaat in huis is?
Waar ik de Tado voor wil inzetten is voor het op afstand open/dichtzetten van minimaal één en maximaal twee radiatoren. De Tado hoeft niet op een schema of automatisch te worden aangestuurd, behalve in de ochtend / avond via de smartphone dicht te zetten.

Echter weet ik niet of ik beide systemen naast elkaar kan hebben draaien, zonder dat de Tado op het warmtenet is aangesloten en dat een aansturing via netwerk voldoende is.

Het is voor nu nog geen optie om de Nest in zijn geheel te vervangen voor Tado.
Als je een bridge en knoppen hebt, kun je wel een andere thermostaat hebben, dan kun je door de temperatuur hoger of lager te zetten dan het in die ruimte volgens de meetunit van die ruimte (dat kan de knop zijn) is. Daardoor zal de knop wel of niet open gaan. Er wordt echter geen warmtevraag bij de ketel gedaan, wat wel zou zijn als je ook een Tado thermostaat zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:30

S1W

Ik wil mijn radiatoren gaan voorzien van de Tado smart radiatorknoppen, ondanks dat ik nu nog geen thermostaatknoppen heb moet dat wel gaan lukken met een eventuele thermostaat insert. Het enige probleem lijkt te zitten bij mijn nieuwere badkamerradiator met thermostaatknop van het type Vipera Lungo. Ik kan niet (goed) ontdekken of de Tado met adapter gaat passen op dit type kraan. Heeft er iemand ervaring met een Tado op een dergelijke badkamer radiator?

Zie specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjuBERKoD6YJuxeFLOKa7HmZfAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MKZyDdi8ZlGXTyyrZYm3kPCV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grAtEB9mXigQsvjClWkH8J_DRLU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ckQzBQfXxP7HbvDHezJugAbn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXpSutIGUdL-RhYjAlnuGCfZB-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUfVnyjeXkWKydRc0x8vO8t5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 15:14
@S1W
Geen ervaring mee maar wellicht weten ze het bij Tado zelf.

In de regel krijg je binnen de paar dagen antwoord.

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Solis 3,6 kW | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 12:18
Ik heb een Tado v3 draadloze thermostaat.
Nu deed deze het ineens niet meer. Reageerde nergens meer op, geen led, niks.
Dus ik denk, batterijen leeg.
Ik heb nieuwe besteld, lr03, deze erin gedaan maar gaat nog steeds niet aan.
Geen display, niks.
Heb deze gekocht.
GP Extra Alkaline batteries AAA micro LR03 battery 1.5V - 20 pieces AAA battery https://amzn.eu/d/hMSFbv0
Ik weet zeker dat de batterijen goed om erin zitten, goed gekeken naar de afbeelding onder het plaatje van de batterijen.
Ook de grote knop 10 sec indrukken helpt niet.
Iemand een idee?

Edit: na het plaatsen van nieuwe batterijen wordt hij wel redelijk warm aan de buitenkant, voorkant, iets links van het midden. Na een paar uur koelt dat ook weer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• RamonFI
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-12-2024
Beste allemaal,

Ik heb een Tado V3 Bedrade thermostaat in de woonkamer hangen, waar ik tevens een airco heb hangen waarmee ik de woonkamer wil voorzien van warmte (dus de radiatorkranen dichtdraaien).

Nu merk ik dat het in de aanbouw (aparte ruimte), waar vloerverwarming ligt te koud wordt. Daar wil ik dus apart gaan verwarmen. De vloerverwarming wordt is aangesloten op de CV met een simpel RTL ventiel, dus geen verdeleren. Ik heb gelezen dat je een RTL ventiel niet mag vervangen met een slimme radiatorknop, dus kwam ik op het idee om in die ruimte een aparte DRAADLOZE slimme thermostaat te hangen om de CV te laten aanslaan wanneer, houd kouder wordt dan X in die ruimte, waardoor de vloerverwarming aanslaat.

De vraag is, werkt dit? Kan ik mijn huidige TADO V3 bedrade slimme thermostaat, die dus met de CV is gekoppeld uitbreiden met een draadloze slimme thermostaat in een andere ruimte? Ik draai alle kranen dicht, of op vriesstand en zet dus alleen de vloerverwarming open (RTL Ventiel) om alleen die ruimte te verwarmen middels warm water (GAS). de rest van de ruimtes zijn voorzien van een Airco.

Ik hoor graag jullie mening. Thanks :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1W

S1W

RamonFI schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:53:
Beste allemaal,

Nu merk ik dat het in de aanbouw (aparte ruimte), waar vloerverwarming ligt te koud wordt. Daar wil ik dus apart gaan verwarmen. De vloerverwarming wordt is aangesloten op de CV met een simpel RTL ventiel, dus geen verdeleren. Ik heb gelezen dat je een RTL ventiel niet mag vervangen met een slimme radiatorknop, dus kwam ik op het idee om in die ruimte een aparte DRAADLOZE slimme thermostaat te hangen om de CV te laten aanslaan wanneer, houd kouder wordt dan X in die ruimte, waardoor de vloerverwarming aanslaat.

Dat moet kunnen, ik wil op die manier ook mijn badkamer gaan laten verwarmen zonder de knop te vervangen. Dus draadloze thermostaat in de badkamer en de overige radiatoren dicht of met een slimme knop.

• RamonFI
S1W schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:26:
[...]

Dat moet kunnen, ik wil op die manier ook mijn badkamer gaan laten verwarmen zonder de knop te vervangen. Dus draadloze thermostaat in de badkamer en de overige radiatoren dicht of met een slimme knop.
Gek genoeg kreeg ik dit zojuist als antwoord van TADO??:
''Helaas is dat niet mogelijk. Als u een Draadloze Slimme Thermostaat zou installeren, zou deze alleen de temperatuur in de kamer meten en niets doen, noch communiceren met andere apparaten.''

Ik heb het idee bij de productinformatie van een Slimme draadloze thermostaat dat dit wel moet kunnen.
Maar nu twijfel ik dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1W

S1W

@RamonFI

Coolblue zegt op hun site:

De Tado Draadloze Temperatuursensor is een uitbreiding voor je Tado slimme thermostaatkraan. Je bevestigt deze extra sensor op een plek waar je de temperatuur wilt weten én regelen. Bevestig deze bijvoorbeeld in je zithoek, zodat je het daar nooit te koud of te warm krijgt. De sensor haalt bovendien de temperatuurmeting verder weg van de radiator. Daardoor krijg je de temperatuur te zien op de plaats waar die ter toe doet. Via de sensor stel je ook de temperatuur op de radiatorthermostaat waarmee deze gekoppeld is in.

Dus als je het zo leest zou hij werken als: thermostaat -> meting -> gewenste temperatuur -> radiothermostaat -> ketel aan

terwijl wij volgens mij zoeken naar:

thermostaat -> meting -> gewenste temperatuur -> ketel aan

Hoe dan ook, ik heb er 1 besteld, die krijg ik morgen, dus dan kan ik meteen testen voor je :)

En mocht het niet werken, dan kan je altijd een losse knop op die plek leggen, maar het lijkt mij sterk dat de sensor niet zelf de ketel op vragen kan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door S1W op 28-09-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
RamonFI schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:55:
[...]

Gek genoeg kreeg ik dit zojuist als antwoord van TADO??:
''Helaas is dat niet mogelijk. Als u een Draadloze Slimme Thermostaat zou installeren, zou deze alleen de temperatuur in de kamer meten en niets doen, noch communiceren met andere apparaten.''
Dit klopt denk ik niet. Een (draadloze) slimme thermostaat die verbonden is met de zoneregelaar en als meetinstrument is ingesteld voor de badkamer zal bij een warmtevraag de ketel laten starten en de openstaande radiator in de badkamer verwarmen. Het nadeel van een altijd openstaande radiator is dat deze ook verwarmd wordt als een andere ruimte via de zoneregelaar om warmte vraagt. En je moet oppassen dat de badkamerradiator niet afgesloten is bij een warmtevraag via de slimme thermostaat!

• BGFG
HGBMason schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:39:
[...]

Dit klopt denk ik niet. Een (draadloze) slimme thermostaat die verbonden is met de zoneregelaar en als meetinstrument is ingesteld voor de badkamer zal bij een warmtevraag de ketel laten starten en de openstaande radiator in de badkamer verwarmen. Het nadeel van een altijd openstaande radiator is dat deze ook verwarmd wordt als een andere ruimte via de zoneregelaar om warmte vraagt. En je moet oppassen dat de badkamerradiator niet afgesloten is bij een warmtevraag via de slimme thermostaat!
Op zich klopt jouw uitleg, maar @RamonFI heeft geen aparte zoneregelaar/ klep voor zijn vloerverwarming. Dat betekent inderdaad dat het hele huis dan meeverwarmt, tenzij je de andere radiatoren allemaal dichtzet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:09
RamonFI schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:53:
Beste allemaal,

Ik heb een Tado V3 Bedrade thermostaat in de woonkamer hangen, waar ik tevens een airco heb hangen waarmee ik de woonkamer wil voorzien van warmte (dus de radiatorkranen dichtdraaien).

De vraag is, werkt dit? Kan ik mijn huidige TADO V3 bedrade slimme thermostaat, die dus met de CV is gekoppeld uitbreiden met een draadloze slimme thermostaat in een andere ruimte? Ik draai alle kranen dicht, of op vriesstand en zet dus alleen de vloerverwarming open (RTL Ventiel) om alleen die ruimte te verwarmen middels warm water (GAS). de rest van de ruimtes zijn voorzien van een Airco.

Ik zat op het spoor voor iets vergelijkbaar. Boven (woonkamer) nu een Tado draadloze thermostaat met dan geen knoppen op de (2) radiatoren, dus die staan altijd open. En beneden (soutterrain slaapkamers) vloerverwarming. Nu zou ik boven thermostaatknoppen kunnen installeren, en beneden een losse thermostaat in de slaapkamer plaatsen die dan de warmtevraag blijft aansturen zodat vloerverwarming zorgt dat het daar constant kan blijven, zonder onnodig boven te stoken.
In de badkamer hangt ook een radiator met een traditionele knop, die zou ik ook nog mbv een thermostaat kunnen reguleren. De knop vervangen door een slimme past daar namelijk niet. Of mis ik nu iets raar? Heb beetje dezelfde twijfels als jij of dit werkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RamonFI
JSBars schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:23:
[...]

Ik zat op het spoor voor iets vergelijkbaar. Boven (woonkamer) nu een Tado draadloze thermostaat met dan geen knoppen op de (2) radiatoren, dus die staan altijd open. En beneden (soutterrain slaapkamers) vloerverwarming. Nu zou ik boven thermostaatknoppen kunnen installeren, en beneden een losse thermostaat in de slaapkamer plaatsen die dan de warmtevraag blijft aansturen zodat vloerverwarming zorgt dat het daar constant kan blijven, zonder onnodig boven te stoken.
In de badkamer hangt ook een radiator met een traditionele knop, die zou ik ook nog mbv een thermostaat kunnen reguleren. De knop vervangen door een slimme past daar namelijk niet. Of mis ik nu iets raar? Heb beetje dezelfde twijfels als jij of dit werkt..
Ik heb inmiddels behoorlijk met het service team van TADO liggen sparren en dit moet in princiepe gewoon kunnen. Je kunt in plaats van een extra (draadloze) slimme thermostaat ook een tado temperatuursensor installeren. Die werkt exact hetzelfde, alleen stuur deze niet een signaal naar de ketel (bedraad of draadloos via een digitaal kastje bij de CV). Als je al een thermostaat (draadloos of bedraad) hebt hangen, kan deze temperatuur sensor als uitbreiding werken. Als deze een temperatuur ziet beneden X, dan zal hij de ketel aan laten slaan en alles wat openstaat en geen slimme knop op zit verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06

spok9

Groen...

ardvark99 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:59:
@tado Het stook seizoen zit er weer langzamerhand aan te komen. Nu ben ik benieuwd hoe het staat met ondersteuning van warmtepompen. In mijn geval een Remeha Elga Ace. Ik heb begin dit jaar geprobeerd deze aan te laten sturen door de Tado thermostaat, na aanpassingen door jullie helpdesk, maar was niet tevreden met de werking en het comfort. Heb toen een eTwist op de kop getikt en gemonteerd, welke wel beter werkte. En de radiators op de Tado knoppen laten zitten en besturen. Het werkt, maar ik heb liever 1 systeem om het te regelen.
Het jij verder contact met Tado hierover gehad?

Ik heb geprobeerd via de chat enige informatie los te krijgen over ondersteuning van mijn warmtepomp (Bosch Nefit Enviline), tado ondersteunt nog steeds de EMS2 bus niet, maar krijg echt helemaal niets... Ook niet i.r.t. de nieuwe warmtepomp connector, waarvan ik me overigens niet kan voorstellen dat het een ander apparaat is dat de draadloze ontvanger, maar goed.

Ik ben ondertussen wel een beetje klaar met @tado. Het was een prachtig systeem en begon als een open en vooruitstrevend bedrijf, maar daar is nog maar weinig van over. Helemaal jammer dat ze hun oudste klanten niet proberen te behouden, een vooruitzicht is het enige dat ik vraag.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
spok9 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Het jij verder contact met Tado hierover gehad?

Ik heb geprobeerd via de chat enige informatie los te krijgen over ondersteuning van mijn warmtepomp (Bosch Nefit Enviline), tado ondersteunt nog steeds de EMS2 bus niet, maar krijg echt helemaal niets... Ook niet i.r.t. de nieuwe warmtepomp connector, waarvan ik me overigens niet kan voorstellen dat het een ander apparaat is dat de draadloze ontvanger, maar goed.

Ik ben ondertussen wel een beetje klaar met @tado. Het was een prachtig systeem en begon als een open en vooruitstrevend bedrijf, maar daar is nog maar weinig van over. Helemaal jammer dat ze hun oudste klanten niet proberen te behouden, een vooruitzicht is het enige dat ik vraag.
Nee, ik heb verder geen contact gehad met tado. Ja begin dit jaar toen mijn warmtepomp geïnstalleerd was, en bij mij wat parameters aangepast werden. Toen werd er mij verteld dat tado bezig was met warmtepomp integratie.

Kort nadat dit bericht waarop jij reageert geplaatst had, was er op de FP een artikel dat tado een gateway gemaakt had voor warmtepompen. De Warmtepomp Connector (300 euro met een vaag Balance abonnement). Tot nu toe worden er maar enkele warmtepompen ondersteund.

Maar ik begrijp jouw gevoel, ik heb nog de tado v2, zonder abo, toendertijd vooruitstrevend, maar de laatste jaren lopen ze achter de feiten aan, en wordt het er niet goedkoper op, en liefst nog koppelen met diverse maandelijkse abonnementen. En dat houd mij tegen, overal worden abo's aangekoppeld.

Zelf ben ik begonnen met Home Assistant, en de eTwist daarin geïntegreerd, met natuurlijk nog meer hardware die ik thuis heb. Dus ook de tado knoppen. Ik ga kijken of ik die knoppen fatsoenlijk met HA icm de eTwist kan regelen, en de tado app niet meer gebruiken. Of alles vervangen door bv Shelly knoppen, en de tado op marktplaats zetten. Denk dat V2 nog wel gewild is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:04

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb ook Tado op radiatoren op de verdieping en slimme thermostaat in de woonkamer op vloerverwarming en een Mitsubishi Warmtepomp. Ik gebruik de Tado als relais thermostaat en die schakelt de warmtepomp op aan/uit. De warmtepomp regelt zelf wel wat de stooklijn is afhankelijk van de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur.

Ik heb in de woonkamer met Home Assistant een schema ingestelt dat deze onder 20.4 graden moet inschakelen en boven de 20.7 weer moet uitschakelen. Zo krijg ik mooie lange runs van de warmtepomp. De bovenverdiepingen doen als slave mee en hebben hun eigen schema en gaan zelf open en dicht, maar kunnen de warmtepomp niet aan/uit zetten.

Ik zet met HA de doeltemperatuur op 22 graden voor aan en 19 voor uit. Dan weet ik zeker dat de Tado constant vraag genereert en niet gaat pendelen met de warmtepomp.

Voor koelen is het nog wat lastiger, dan zet HA alle vraagtemperaturen op 25 graden en de warmtepomp zet ik op koelen, dus Tado blijft warmte vragen en alle kranen staan open.

Dus eigenlijk heb ik alle intelligentie weggehaald bij Tado en gebruik ik alleen de API en interface die maakt dat alles centraal aan te sturen is. Totdat Tado ooit met goede aansturing voor warmtepompen komt, werkt dit voor mij perfect.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Een van de opties die ik mis bij tado, en wat vroeger op de wensenlijst heeft gestaan, maar die bestaat al lang niet meer, is aan de hand van locatie bepaling bepaalde ruimte(s) de thermostatische knop uit te zetten, bv als een van de kinderen weg gaan, hun kamer niet onnodig verwarmt wordt.

Ik denk dat dit voor mij met eventueel Shelly thermostaat knoppen beter te regelen is in HA, icm met de eTwist, die beter de warmtepomp regelt dan tado dat nu doet (beide dezelfde fabrikant), en de vraag is hoe dat met de Warmtepomp Connector gaat werken. En dat Balance abo/functionaliteit kan ik in HA ook regelen. Sorry, maar voor mij gevoel wordt tado hierdoor overbodig. En het verbruik kan ik via mijn P1 smartmeter inzien.

De tado via de aan/uit de warmtepomp laten schakelen werkte niet goed, het wordt niet gemoduleerd, waardoor je (over langere periodes) de warmtepomp ziet stoken, en dan weer uitstaat ipv rustig draaien op lagere standen en het comfort wel behouden wordt, zoals nu met de Remeha eTwist. Daarom ben ik het eens met @spok9 , tado was een mooi systeem, maar voor nu mis de renovatie (die ook nog betaalbaar is zonder abo's).

En ik begrijp ook dat niet alle tado klanten Tweakers zijn, en een opzet met bv Home Assistant kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:19

amphora

Websites & Fotografie

Door een onhandige actie is het deel van een radiatorknop wat met schroefdraad op de radiator zelf zit afgebroken, knop zelf (elektronische gedeelte) lijkt gewoon onbeschadigd. Weet iemand of dit deel los te bestellen is ergens? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwQerme7s7OujFWFZOXbaK92mI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azidvmt8Ejbw1tf9oUzhN4Sc.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Support vraag gesteld via de @tado site en ze sturen er eentje op :) Klasse!

[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 06-10-2023 14:51 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heidi46
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-03-2024
Hallo. Wie kan mij helpen. Ik heb boven op de slaapkamer van de kinderen een tado A-C v3 geplaatst. Nu wil ik de airco vanuit onze slaapkamer beneden s nachts kunnen uitzetten als ze dat boven weer eens vergeten zijn. Nu stopt hij wel maar gaat ook weer aan. Waarschijnlijk omdat hij met de afstandsbediening is aangezet?.. doe ik iets fout?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Heidi46 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:12:
Hallo. Wie kan mij helpen. Ik heb boven op de slaapkamer van de kinderen een tado A-C v3 geplaatst. Nu wil ik de airco vanuit onze slaapkamer beneden s nachts kunnen uitzetten als ze dat boven weer eens vergeten zijn. Nu stopt hij wel maar gaat ook weer aan. Waarschijnlijk omdat hij met de afstandsbediening is aangezet?.. doe ik iets fout?..
Bijzonder; zou moeten werken. Maar waarom zet je er geen schema op, dan gaat ie altijd gepland uit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicule80
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 12:33
S1W schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:03:
Ik wil mijn radiatoren gaan voorzien van de Tado smart radiatorknoppen, ondanks dat ik nu nog geen thermostaatknoppen heb moet dat wel gaan lukken met een eventuele thermostaat insert. Het enige probleem lijkt te zitten bij mijn nieuwere badkamerradiator met thermostaatknop van het type Vipera Lungo. Ik kan niet (goed) ontdekken of de Tado met adapter gaat passen op dit type kraan. Heeft er iemand ervaring met een Tado op een dergelijke badkamer radiator?
Heb je al antwoord gehad of het geprobeerd?
Ik heb er net een Tado knop opgedraaid, past prima!

Hm... Yes... Clearly some sort of ware...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1W

S1W

Ridicule80 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Heb je al antwoord gehad of het geprobeerd?
Ik heb er net een Tado knop opgedraaid, past prima!
Ja! Werkt inderdaad prima, is gewoon een standaard fitting, dus zonder adapters. TADO zelf vond het een afwijkende kraan, maar ik vermoed dat hun technische dienst niet zo heel technisch is.. lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 22:52
Hi All,

Ik zou deze graag installeren op een vitodens 100w. Zijn hier gidsen voor hoe dat moet gebeuren?
gebeurt dat zoals de nest met een heatlink bv?
Dankjulliewel!

[ Voor 15% gewijzigd door zierbeek op 13-10-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:52
tado schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:26:
[...]

Ja, helaas nog steeds beter uit laten staan.
En...? Kan na 2,5 jaar de functie eindelijk aan? Of nog steeds geen prioriteit gehad om de slimme thermostaat te voorzien van de geadverteerde functie?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-05 22:52
Dag allen,

We zouden binnenkort de tado thermostaat aankopen.

Graag zou ik deze monteren op de vitodens 100-w B1KC. Momenteel is er een bedrade thermostaat aanwezig maar deze locatie zal verdwijnen in de woonkamer.

Wat is de gemakkelijkste manier om dit te doen? Zou ik een bedrade thermostaat in de garage toevoegen en dan verder radiatorknoppen hangen. nu vroeg ik me af of de bedrade in de garage of een draadloze set in de woonkamer de boeiendste optie is.

Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
Hallo, ik probeer een 12v zoneklep aan te sluiten tussen mijn bestaande vloerverwarming aanvoer.

Nu kom ik er niet helemaal uit hoe te doen.
Ik heb 12v adapter. Plus min uiteraard.

De zone klep 3 draden. Bruin blauw en oranje groen.

Thermostaat tado een no com.

Hoe nu verder. 12 volt bruin onderbreken en deze via de thermostaat laten lopen? Ene kant no rn andere kant com?

En de blauwe van voeding direct aan de blauwe van motor?

Ik heb wel gemerkt dat de groen gele kabel aan de min blauw hand de motor gaat draaien.

Aan bruin de andere kant op alleen stopt die dan niet vanzelf en blijft die doordraaien.

Misschien kan iemand mij dit uitleggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5m8qsesvWLfQXGkk37tfO8MZHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2Mb9QmglVNPpgnleOvbTKhU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Pascall_1 op 23-10-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Hi all -

Nu heb ik al veel gelezen over de internet bridge, die ook met een radio signaal met alle tado knoppen communiceert. Een radio signaal want (zoals tado zelf schrijft) dit is superieur om door muren en deuren heen te gaan.
Het is dit laatste wat mij triggert:
Ik woon op een boven appartement met slechts 1 deur tussen de bridge en 2 knoppen op de slaapkamer. Hemelsbreed een meter of 10. Maar toch zijn de knoppen zelden in de tado app zichtbaar. Soms wel, dus de pairing is ok.

De bridge is rechtop geplaatst, vrij van hindernissen.

Is dit dan niet gewoon een defecte bridge, of is toch de deur/muren wat het signaal onderbreekt?

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen234
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-05 19:06
Hi,

Vraagje. Ik heb de volgende situatie:
Ik woon met 3 andere huisgenoten. Op dit moment is het vaak een wisselende temperatuur in onze kamers. Tado zou dit met slimme radiatorknoppen goed kunnen tackelen.

Nou komt het met 3 huisgenoten natuurlijk vaak voor dat 1 iemand niet thuis is, en de ander wel. Ik vroeg mij af of Tado dit kan detecteren, en dan alleen de kamer van degene die thuis is zal verwarmen naar het gewenste niveau, terwijl de andere kamer op de niet-thuis temperatuur blijft.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:08
[b]Tijmen234 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:20:[/b

Nou komt het met 3 huisgenoten natuurlijk vaak voor dat 1 iemand niet thuis is, en de ander wel. Ik vroeg mij af of Tado dit kan detecteren, en dan alleen de kamer van degene die thuis is zal verwarmen naar het gewenste niveau, terwijl de andere kamer op de niet-thuis temperatuur blijft.
Simpel antwoord: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
456 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:34:
Hi all -

Nu heb ik al veel gelezen over de internet bridge, die ook met een radio signaal met alle tado knoppen communiceert. Een radio signaal want (zoals tado zelf schrijft) dit is superieur om door muren en deuren heen te gaan.
Het is dit laatste wat mij triggert:
Ik woon op een boven appartement met slechts 1 deur tussen de bridge en 2 knoppen op de slaapkamer. Hemelsbreed een meter of 10. Maar toch zijn de knoppen zelden in de tado app zichtbaar. Soms wel, dus de pairing is ok.

De bridge is rechtop geplaatst, vrij van hindernissen.

Is dit dan niet gewoon een defecte bridge, of is toch de deur/muren wat het signaal onderbreekt?
Ik heb 9 knoppen door het hele huis, ook op de bovenverdieping. Bridge hangt in de meterkast beneden, en dat gaat prima. Maximale afstand ook een meter of 10, maar wel met een betonnen verdiepingsvloer ertussen. Heb je de bridge al op een andere plek geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Thanks voor je antwoord!

Jep - Geprobeerd, dan gaat t allemaal goed.
Ik vind t alleen raar dat ie dus nav 1 deur de connectie soms verliest, waarbij bij mijn het idee ontstaat dat zijn zender niet geheel in orde is (zeker als ik jouw verhaal lees dat t bij jou wel door heel t huis inclusief muren gaat).
Enige wat ik mij nog kan bedenken is dat de bridge (hij zit dicht bij de router/wifi/tv/stroom) teveel storing ondervindt. Ik ga hem idd eens iets verder van die 'stoorzenders' plaatsen.

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39
Tijmen234 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:20:
Hi,

Vraagje. Ik heb de volgende situatie:
Ik woon met 3 andere huisgenoten. Op dit moment is het vaak een wisselende temperatuur in onze kamers. Tado zou dit met slimme radiatorknoppen goed kunnen tackelen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb dit werkend maar wel in combinatie met Apple HomeKit. Daar kun je afwezigheid detecteren en zo bepaalde kamers in temperatuur laten aanpassen. Bij mij gaat de kamer van persoon X naar 14 graden wanneer de iPhone van persoon X het pand heeft verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

456 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:30:
Thanks voor je antwoord!

Jep - Geprobeerd, dan gaat t allemaal goed.
Ik vind t alleen raar dat ie dus nav 1 deur de connectie soms verliest, waarbij bij mijn het idee ontstaat dat zijn zender niet geheel in orde is (zeker als ik jouw verhaal lees dat t bij jou wel door heel t huis inclusief muren gaat).
Enige wat ik mij nog kan bedenken is dat de bridge (hij zit dicht bij de router/wifi/tv/stroom) teveel storing ondervindt. Ik ga hem idd eens iets verder van die 'stoorzenders' plaatsen.
Andere zenders in de buurt kunne een grote impact hebben inderdaad, hier zijn meerdere voorbeelden van geweest. Hoop dat het je problemen oplost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:26
Even een crosspost vanuit het "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV" topic.

Aangezien ik heel sterk het gevoel heb dat het hier de Tado thermostaat betreft, en na wat zoeken op internet kwam ik ook al verschillende topics tegen op de Tado forums. Ik ben ook wel heel benieuwd of @tado hier iets op te zeggen heeft en of suggesties heeft hoe ik dit zou kunnen verbeteren. Aangezien ik geen hoge pet op heb van de "Support" desk van Tado probeer ik via deze weg antwoorden te vinden. Het is al snel te lastig gebleken voor de helpdesk van Tado.

Topics op het forum van Tado:
https://tado.vanillacommu.../discussion/7831/pendelen
https://community.tado.co...ks-constante-warmte-vraag

------

De crosspost:

Waarom lijkt het alsof mijn CV ketel loopt te pendelen, hieronder de afgelopen 24uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6QrybiTXCYALuWjDjeUMmqVaHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FvDG0yF3D8qZrXI8fglZeY3X.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar de temperaturen kijk, lijkt het me ook niet echt nodig? Wanneer er warmtevraag is en dus de CV gaat stoken zie je de "retour" temperatuur wel iets oplopen, maar dat lijkt me vrij logisch gedrag. Het is niet dat die bijna hetzelfde water terug krijgt waardoor die afslaat. Het is op het bovenstaande plaatje een beetje lastig te zien, hier iets beter misschien wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btdZ3XwzQyYgMnHnjZ5994xh3Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMUgwlMlG6PB7IXPKvuEd7kT.png?f=fotoalbum_large

meetpun verder, en nog een meetpunt verder

Ik begin het vermoeden te krijgen dat dit de manier is waarop mijn Thermostaat de warmtevraag doet. Ik maak gebruik van Tado aangesloten via Opentherm op een Intergas Xtreme36. Zijn er meer mensen die met Tado ditzelfde gedrag ervaren? En hoe heb je dit opgelost? Of is dit gewoon prima stook gedrag?

Misschien niet onbelangrijk om er bij te vermelden, de warmte gaat in dit geval naar de vloerverwarming. Daar doet de Tado warmtevraag met vlammetje (dit zie ik terug in de Tado app):
23:46 tot 02:26 = 1 vlammetje
02:27 tot 05:47 = 2 vlammetjes
05:48 tot nu = 1 vlammetje.
1 vlam = lage warmtevraag
2 vlam = gemiddelde warmtevraag
3 vlam = hoge warmtevraag.

Temperatuur verloop in de woonkamer van 00:00 tot nu
Wat rond de 20,5 blijft zoals ingesteld. Op de afbeelding laagste temp 20,4 en de hoogste 20,6.

Dus de warmtevraag is vrij laag, dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er op deze manier gereageerd wordt door de CV Ketel. Mijn vermoeden wijst naar de Tado Thermostaat die de warmtevraag op de manier doet om zo "modulerend" te zijn. En dat dit vervolgens resulteert in aanvoer/retour grafieken die op zeer pendelend gedrag lijken. (zie ik ook terug in de gasverbruik grafiek overigens).

Heel benieuwd naar jullie gedachten in deze, en hoe (en of) dit op te lossen is. Of dat jullie zeggen, dit is prima gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LordSinclair schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

En...? Kan na 2,5 jaar de functie eindelijk aan? Of nog steeds geen prioriteit gehad om de slimme thermostaat te voorzien van de geadverteerde functie?
Helaas nog altijd niet naar boven gedreven in 2023.
Maar ik heb meer hoop voor 2024! Ik ben in ieder geval in constant in contact met onze Apps product managers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 22:47
Ik heb op dit moment een Isense thermostaat via een draad aan mijn CV de Remeha Tzerra M 39X CW5.
Nu zit er een breuk in de draad onder de vloer. Want de Isense werkt niet meer. Ik kreeg het advies om naar een nieuwe Thermostaat te gaan kijken die draadloos verbonden kan worden met mijn CV.

Omdat ik boven op alle kamers als tado radiator knoppen heb, dacht ik misschien is het handig om dan ook een tado thermostaat te kopen.
Nu lees ik wel wat negatieve recenties over de tado thermostaat. Dus mijn vraag is. Heeft iemand de Tado Thermostaat ook draadloos op zijn cv? is dat toevallig de zelfde cv als dat ik heb? En is de tado Thermostaat makkelijk te installeren op mijn cv?

Nu slaat de cv niet meer aan omdat de thermostaat geen signaal kan doorgeven. Dus ik moet echt op korte termijn (lees liefst dit weekend) iets nieuws hebben tegen de kou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:32
j.f.otten schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:07:
Ik heb op dit moment een Isense thermostaat via een draad aan mijn CV de Remeha Tzerra M 39X CW5.
Nu zit er een breuk in de draad onder de vloer. Want de Isense werkt niet meer. Ik kreeg het advies om naar een nieuwe Thermostaat te gaan kijken die draadloos verbonden kan worden met mijn CV.

Omdat ik boven op alle kamers als tado radiator knoppen heb, dacht ik misschien is het handig om dan ook een tado thermostaat te kopen.
Nu lees ik wel wat negatieve recenties over de tado thermostaat. Dus mijn vraag is. Heeft iemand de Tado Thermostaat ook draadloos op zijn cv? is dat toevallig de zelfde cv als dat ik heb? En is de tado Thermostaat makkelijk te installeren op mijn cv?

Nu slaat de cv niet meer aan omdat de thermostaat geen signaal kan doorgeven. Dus ik moet echt op korte termijn (lees liefst dit weekend) iets nieuws hebben tegen de kou
Je kunt je ketel wel handmatig starten als "aan/uit" ketel, of de thermostaat even vlakbij je ketel (voor de draadbreuk) aan te sluiten.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 22:47
S0epkip schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Je kunt je ketel wel handmatig starten als "aan/uit" ketel, of de thermostaat even vlakbij je ketel (voor de draadbreuk) aan te sluiten.
dat ik daar niet eerder aan heb gedacht 8)7 . even nieuw kabeltje naar de bijkeuken en daar de thermostaat aansluiten. Maar goed, blijven de vragen staan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 13:46
Ik wil overstappen van Nest naar Tado, mijn situatie in huis is als volgt:

- Thermostaat/CV ketel #1: 100m2 van het huis, 8 radiators.
- Thermostaat/CV ketel #2: 40m2 van het huis, nieuwe aanbouw met vloerverwarming (geen radiators)

Zie door de bomen het bos niet meer, hoe ga ik dit regelen met twee CV ketels? Wat heb ik nodig om dit fatsoenlijk aan het werken te krijgen.

Edit:

1x Tado draadloze thermostaat starter kit (aanbouw)
1x Tado bedraad thermostaat (op de plek van de huidige bedrade thermostaat)
8x Tado Radiatorknop

Zoiets?

[ Voor 18% gewijzigd door Rck010 op 21-10-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Rck010 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:41:
Ik wil overstappen van Nest naar Tado, mijn situatie in huis is als volgt:

- Thermostaat/CV ketel #1: 100m2 van het huis, 8 radiators.
- Thermostaat/CV ketel #2: 40m2 van het huis, nieuwe aanbouw met vloerverwarming (geen radiators)

Zie door de bomen het bos niet meer, hoe ga ik dit regelen met twee CV ketels? Wat heb ik nodig om dit fatsoenlijk aan het werken te krijgen.

Edit:

1x Tado draadloze thermostaat starter kit (aanbouw)
1x Tado bedraad thermostaat (op de plek van de huidige bedrade thermostaat)
8x Tado Radiatorknop

Zoiets?
Lijkt me correct. Ik heb een itho cube duo die zich gedraagt als 2 aparte ketels voor HT en LT, en heb een gelijkaardige set-up. Enkel opletten dat je de radiator knoppen aan de juiste ketel koppelt 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 13:46
Church of Noise schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Lijkt me correct. Ik heb een itho cube duo die zich gedraagt als 2 aparte ketels voor HT en LT, en heb een gelijkaardige set-up. Enkel opletten dat je de radiator knoppen aan de juiste ketel koppelt 😊
Die komen dan uiteraard aan de ketel met de radiatoren :)
En w.b.t. moduleren, kan ik op ketel 1 gebruik maken van OpenTherm en op ketel 2 van EMS?

De radiatoren worden namelijk voorzien door een Remeha Avanta, de vloerverwarming door een Nefit 2300i.
De Remeha heeft OpenTherm aan boord, de Nefit gebruikt het eigen EMS protocol. Ik weet dat Tado ze beide ondersteunt, maar kan het beide binnen één Tado huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliek79
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-05 10:29
ik wil de Tado aansluiten op mijn Atag i28cz zijn er hier die deze samenstelling werkend hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
Ik wil binnenkort een tado thermostaat aansluiten op een zone klep voor de vloerverwarming beneden.
Voor radiatoren boven worden thermostaatknoppen geïnstalleerd. De extensie kit stuurt deze dan via open therm aan, heb ik begrepen.

Nu heb ik al even een (ongeopende) tado starter set liggen, maar deze is bedraad.

Kan het kloppen dat ik de draadloze set had moeten hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door JeyJey op 22-10-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
JeyJey schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:55:
Ik wil binnenkort een tado thermostaat aansluiten op een zone klep voor de vloerverwarming beneden.
Voor radiatoren boven worden thermostaatknoppen geïnstalleerd. De extensie kit stuurt deze dan via open therm aan, heb ik begrepen.

Nu heb ik al even een (ongeopende) tado starter set liggen, maar deze is bedraad.

Kan het kloppen dat ik de draadloze set had moeten hebben?
Nee. Je zoneklep wordt aangesloten op een bedrade thermostaat, dus je kunt aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
BGFG schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Nee. Je zoneklep wordt aangesloten op een bedrade thermostaat, dus je kunt aan de slag.
Ok. Maar kan de extensie kit dan ook naast de ketel geïnstalleerd worden (2e verdieping)? Het alternatief is de huidige plek van de oude thermostaat gebruiken (waar de opentherm bedrading uit komt). Maar daar komt de tado thermostaat logischerwijs.

Ps: ik heb deze set.

[ Voor 19% gewijzigd door JeyJey op 22-10-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
JeyJey schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

Ok. Maar kan de extensie kit dan ook naast de ketel geïnstalleerd worden (2e verdieping)? Het alternatief is de huidige plek van de oude thermostaat gebruiken (waar de opentherm bedrading uit komt). Maar daar komt de tado thermostaat logischerwijs.

Ps: ik heb deze set.
In de set waar je naar linkt zie ik geen extensiekit. Ik heb het zo aangesloten: in de woonkamer een draadloze thermostaat die dus draadloos communiceert met de ketel via de extensiekit (=draadloze ontvanger). De extensiekit zit inderdaad direct naast de ketel gemonteerd.Op alle radiatoren in huis een tado thermostaatknop en in de uitbouw waar de vloerverwarming zit een bedrade thermostaat die gekoppeld is aan de zoneklep die tussen de ketel en de vloerverwarmingsverdeler zit. Zo functioneert het prima en afzonderlijk van elkaar. Als er warmtevraag is van de bedrade thermostaat voor de vloerverwarming schakelt de ketel in en de zoneklep slaat open, als er warmtevraag is van de draadloze thermostaat in de woonkamer en/of van de andere radiatoren in huis, idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
@BGFG
Ja daar gaat het fout. Ik haal de bridge en extensiekit door elkaar..
De bridge moet dus bij het modem, extensie kit bij de ketel.

Die extensiekit moet ik er wel bij hebben. Bij voorkeur werk ik wel met 1 (bedrade) thermostaat.
Als ik een draadloze ontvanger toevoeg voor bij de ketel, dan heb ik het compleet, of mis ik dan iets?

Het liefst heb ik een betaalbare starterset met bedrade thermostaat + draadloze ontvanger. Maar die combi lijkt er niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:27
Beste tweakers,
Afgelopen jaar is er vloerverwarming gelegd op de begane grond. De rest van het huis wordt nog verwarmd door radiatoren. Alles wordt nu nog aangestuurd door een bedrade hoofdthermostaat op de begane grond, die op een onhandige locatie hangt vanwege een verplaatste muur. De overige radiatoren zijn aangesloten met een radiatorkraan.

Ik wil dit aanpakken om
1. Kamers individueel te kunnen verwarmen, ook zonder dat de vloerverwarming maximaal aan staat.
2. Kamers slim te kunnen verwarmen (op basis van tijdschema en temperatuur in die kamers
3. De bedrade hoofdthermostaat vervangen door een draadloze. In de huidige situatie is het niet praktisch een kabel te leggen naar de gewenste plek voor de thermostaat.

Ik heb wel het een en ander gelezen over Tado, maar de informatie zit veelal verdeeld in losse posts of draadjes en zie door de bomen het bos niet meer helemaal. Daarom wil ik toch graag even om advies vragen. Vooral wat betreft een zoneklep en bypass.

Ter informatie, de huidige situatie is als volgt.
Begane grond: Vloerverwaming (geen gescheiden zones), bedrade thermostaat (die op dit moment ‘tijdelijk’ in de gang hangt, dichtbij de verdeler voor de vloerverwarming)
1e verdieping: 4 kamers met radiator. Allemaal aangesloten met radiatorkraan
Zolder: 1 kamer met radiator (en radiatorkraan). Hier hangt ook de CV

Volgens mij zit ik dus in situatie 3 op deze link: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Wat heb ik nodig:
1x Tado Starterkit - Draadloze Slimme Thermostaat (bevat een Draadloze Temperatuursensor, Draadloze Ontvanger en de Internetbridge
1x Tado bedrade Slimme Thermostaat
5x Tado slimme Radiatorknop
Zoneklep
Bypass? Heb niet helemaal helder of dit nodig is

Ik blijf zitten met de volgende vragen:

Klopt dit allemaal? Is dit ook de handigste manier?
Wat voor zoneklep zou ik nodig hebben? (en hoe sluit ik dit aan?)
Hoe zit het met de bypass?
Is de installatie een beetje te doen voor een leek? Ik heb wel flink rond het huis geklust, en het smarthome aspect moet ook wel lukken. Maar ik ben geen loodgieter.
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Heel erg bedankt als iemand mij hierbij wil helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:04
Vraagje over tado i.c.m. stadswarmte.

Ik heb goedkoop de bridge en 3 thermostaatknoppen op de kop kunnen tikken.

Nu zit ik te kijken hoe ik dit allemaal kan aansluiten. Gaat om een rijtjeshuis uit 1983 met stadswarmte. Zo’n simpele ronde Honeywell wandthermostaat in de woonkamer en een Honeywell klepafsluiter in de meterkast. Alle radiatoren hebben nog ouderwetse draaiknoppen.

2 radiatoren in de woonkamer.
2 slaapkamers met beide 1 radiator.
Badkamer met 1 radiator.

Deze ruimtes wil ik individueel kunnen instellen via m’n iPhone.

Ook nog een radiator in de gang en in halletje bij de WC maar die doen er niet echt toe.

Moet ik ook nog de slimme bedrade wandthermostaat aanschaffen? Ik lees dat dit wel wijs is bij meer dan 1 radiator in de woonkamer?

En dan moet ik deze radiatoren voorzien van thermostatische binnenwerk natuurlijk en de 2 minder belangrijke kunnen de draaiknoppen blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
JeyJey schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:13:
@BGFG
Ja daar gaat het fout. Ik haal de bridge en extensiekit door elkaar..
De bridge moet dus bij het modem, extensie kit bij de ketel.

Die extensiekit moet ik er wel bij hebben. Bij voorkeur werk ik wel met 1 (bedrade) thermostaat.
Als ik een draadloze ontvanger toevoeg voor bij de ketel, dan heb ik het compleet, of mis ik dan iets?

Het liefst heb ik een betaalbare starterset met bedrade thermostaat + draadloze ontvanger. Maar die combi lijkt er niet te zijn.
Klopt, draadloze thermostaat + extensiekit erbij en dan heb je het compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-04 15:54
Goedenavond,

Heb vandaag mijn Tado bedrade smart thermostat proberen installeren. Ter vervanging van mijn Junkers Ceracontrol TR 200 thermostaat.

Daarvoor heb ik het de instructies in de app, specifiek voor de ceracontrol tr 200 gevolgd.

Na installatie geeft de Tado foutcode E10 aan. Dit blijkt aan te geven dat er iets mis is met de bedrading en dat de tado de ketel niet kan aansturen.

De ketel bleef inderdaad ook aanstaan, ook al had ik de tado even op een zeer lage temperatuur gezet.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 00:32
Ik heb momenteel vloerverwarming met ieder een eigen thermostaat (die onafhankelijk werken van de thermostaat in de woonkamer.

Ik wil graag de volgende Tado set kopen om de thermostaat in de woonkamer te vervangen. Is dit voldoende of moet ik meteen alle thermostaten gaan vervangen?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
Pascall_1 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:11:
Hallo, ik probeer een 12v zoneklep aan te sluiten tussen mijn bestaande vloerverwarming aanvoer.

Nu kom ik er niet helemaal uit hoe te doen.
Ik heb 12v adapter. Plus min uiteraard.

De zone klep 3 draden. Bruin blauw en oranje groen.

Thermostaat tado een no com.

Hoe nu verder. 12 volt bruin onderbreken en deze via de thermostaat laten lopen? Ene kant no rn andere kant com?

En de blauwe van voeding direct aan de blauwe van motor?

Ik heb wel gemerkt dat de groen gele kabel aan de min blauw hand de motor gaat draaien.

Aan bruin de andere kant op alleen stopt die dan niet vanzelf en blijft die doordraaien.

Misschien kan iemand mij dit uitleggen[Afbeelding]
Ondertussen zelf werkend gekregen. Met een wisselrelais er tussen.

Kan nu de klep openen en dicht doen door middel van handmatig de bedrade thermostaat te bedienen. Hiervoor wel aparte kamer aangemaakt.

Als ik hem in een kamer plaats waar al een draadloze thermostaat hangt(die dus juiste temp aan geeft) krijg ik hem niet werkend.

De ketel gaat niet branden omdat hij dan de bedrade thermostaat wilt gebruiken in plaats van de centrale in de woonkamer.

Ik meende dat we hiervoor geen tado meer nodig hadden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5m8qsesvWLfQXGkk37tfO8MZHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2Mb9QmglVNPpgnleOvbTKhU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pascall_1 op 23-10-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:26
Niemand die iets kan met mijn post?
g00gle in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Ook @tado niet? Zag dat je toevallig vlak erna reageerde, intussen is mijn vraag een beetje onder gesneeuwd! Vooral benieuwd of dit gedrag de tado thermostaat is of mijn CV ketel. Het lijkt er in mijn onderzoek op dat dit de Tado zelf is die op een pendelende manier de warmte vraag doet. Herkenbaar voor iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik zie iets gelijkaardig, en ik had het vermoeden dat dit een manier is om te moduleren beneden het minimale vermogen dat de ketel continu kan afgeven, ofwel is het een reactie als de retourtemperatuur een maximum bereikt (met een gelijkaardig effect vermoed ik) . Door slechts gedurende een deel van de tijd warmte te vragen, ga je effectief het opgewekte vermogen dus verminderen...

Heb je toevallig een OTGW? Daarmee kan je ook het modulatie-niveau (in geval van OpenTherm) uitlezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Church of Noise op 24-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een Remeha cv ketel, ik heb een draadloze thermostaat van honeywell. Beneden heb ik vloerverwarming, boven heb ik thermostaat knoppen (Danfoss RA 23 mm als ik me niet vergis). Voordat ik Tado aanschaf wil ik eigenlijk een handleiding lezen over hoe ik Tado aansluit op de voor mij geldende situatie, want ik ben namelijk bang dat ik Tado aanschaf en dat daarna blijkt dat het allemaal toch niet lukt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:23
Pascall_1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:02:
[...]
Als ik hem in een kamer plaats waar al een draadloze thermostaat hangt(die dus juiste temp aan geeft) krijg ik hem niet werkend.
Als ik het me goed herinner is dit wel mogelijk via de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 06:40
Is het mogelijk om de Honeywell VC8615 klep aan te sturen met de Tado Draadloze Ontvanger, die reageert op warmtevraag van een Draadloze Thermostaat (ingesteld als temperatuursensor)?
Pagina: 1 ... 52 ... 65 Laatste