Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

menzo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:22:
Tado heeft een surfey over warmtepomp besturing.

[Twitter]
Lekker dan. Ik vul die survey in en krijg na vraag 2 te horen dat mijn setup niet aan de criteria voldoet. Ik vulde in dat ik een warmtepomp gebruik om mijn huis te verwarmen en dat ik een combinatie van vloerverwarming en radiatoren heb.

Toch heb ik toch echt mijn hele huis vol met Tado hangen en stuur ik mijn warmtepomp met Tado aan. Op het moment gebruik ik HomeAssistant om mijn Tado aan te sturen om te zorgen dat hij altijd op 100% warmtevraag staat als ik warmte nodig heb. Anders gaat Todo moduleren en dat is killing met een warmtepomp.

Erg jammer dat ze mijn input kennelijk niet nodig hebben.

Sowieso is die survey totaal waardeloos. Ze vragen alleen dingen over wat voor producten je zou willen hebben met je warmtepomp en hoeveel geld je daar voor over hebt.

Niets over hoe de bestaande producten kunnen worden verbeterd zodat een warmtepomp niet modulerend aangestuurd wordt ipv aan/uit zoals je zou moeten doen met een warmtepomp.

Ik wil dat Tado mijn warmtepomp aanstuurt op basis van een aan/uit regime waarbij deze de WP aanzet zodra de ondergrens qua temperatuur wordt gepasseerd en pas weer uitgaat zodra de bovengrens is bereikt (hysterese sturing). Dit is extreem simpel, maar de Tado kan het niet. Met Home Assistant heb ik dit nu werkend, maar is natuurlijk waardeloos dat het niet standaard kan.

[Voor 29% gewijzigd door MrScratch op 13-03-2023 15:12]

Look behind you! A three headed monkey!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41
even via twitter gereageerd.
blijkbaar wil @tado dat we nog een stuk hardware gaan kopen, wat totaal onnodig is.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:09
MrScratch schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Ik wil dat Tado mijn warmtepomp aanstuurt op basis van een aan/uit regime waarbij deze de WP aanzet zodra de ondergrens qua temperatuur wordt gepasseerd en pas weer uitgaat zodra de bovengrens is bereikt (hysterese sturing). Dit is extreem simpel, maar de Tado kan het niet. Met Home Assistant heb ik dit nu werkend, maar is natuurlijk waardeloos dat het niet standaard kan.
Ik heb zelf de tado icm Remeha Elga. Deze heb ik aan/uit en OpenTherm aangesloten gehad.
Je kunt deze gewoon via de NO/NC connectors aansluiten voor aan/uit.
Dan gaat hij gewoon via de stooklijn stoken.

Ik heb m na 1 maand aan/uit ook weer naar OpenTherm gezet omdat hij bij aan/uit ook mendelde maar dan 0% naar vol aan. Via OpenTherm pendelt hij meerdere malen per uur tussen 20% en 100% maar gaat maar 1 of 2 keer per dag geheel uit.

In het Elga forum op GoT staat hier meer info over. Er zijn ook Tweakers die zaken op de achtergrond met Tado hebben geregeld en naar maximaal 1 schakeling per uur.

[Voor 8% gewijzigd door BlueSS50 op 14-03-2023 14:45]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:09
Wij hebben sinds vorige week ook een Remeha Elga.

Eerst geprobeerd met tado, via aan/uit en aanpassing door tado support, zodat ie minder pendelt. Dat werkte op zich prima, maar we kregen de woonkamer niet op de ingestelde temperatuur. Afgelopen weekend via MP een goedkope eTwist van Remeha aangeschaft en aangesloten, nu geen problemen meer. Vanaf zondag was het wel iets warmer, maar ik heb zeker het gevoel dat de stooklijn beter is.

Voor de rest gebruik ik tado nog wel om de nodige kamers aan te sturen via de tado thermische knoppen.
Voorlopig laat ik het zo, het stook seizoen loopt toch naar zijn einde. Ik ben wel benieuwd of tado de Remeha Elga fatsoenlijk gaat ondersteunen. Ik mis nu wel de grafieken van de woonkamer, maar om daarvoor een losse temperatuurmeter van tado te gaan aanschaffen vind ik overdreven.

• BlueSS50
ardvark99 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:18:
Wij hebben sinds vorige week ook een Remeha Elga.

Eerst geprobeerd met tado, via aan/uit en aanpassing door tado support, zodat ie minder pendelt. Dat werkte op zich prima, maar we kregen de woonkamer niet op de ingestelde temperatuur. Afgelopen weekend via MP een goedkope eTwist van Remeha aangeschaft en aangesloten, nu geen problemen meer. Vanaf zondag was het wel iets warmer, maar ik heb zeker het gevoel dat de stooklijn beter is.

Voor de rest gebruik ik tado nog wel om de nodige kamers aan te sturen via de tado thermische knoppen.
Voorlopig laat ik het zo, het stook seizoen loopt toch naar zijn einde. Ik ben wel benieuwd of tado de Remeha Elga fatsoenlijk gaat ondersteunen. Ik mis nu wel de grafieken van de woonkamer, maar om daarvoor een losse temperatuurmeter van tado te gaan aanschaffen vind ik overdreven.
Ik heb zelfs iedere ruimte voorzien van een eigen vloerverwarmingsverdeler waarvan de pomp is aangesloten op de thermostaat van tado. zo kan ik iedere ruimte los regelen.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

BlueSS50 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Ik heb zelf de tado icm Remeha Elga. Deze heb ik aan/uit en OpenTherm aangesloten gehad.
Je kunt deze gewoon via de NO/NC connectors aansluiten voor aan/uit.
Dan gaat hij gewoon via de stooklijn stoken.

Ik heb m na 1 maand aan/uit ook weer naar OpenTherm gezet omdat hij bij aan/uit ook mendelde maar dan 0% naar vol aan. Via OpenTherm pendelt hij meerdere malen per uur tussen 20% en 100% maar gaat maar 1 of 2 keer per dag geheel uit.

In het Elga forum op GoT staat hier meer info over. Er zijn ook Tweakers die zaken op de achtergrond met Tado hebben geregeld en naar maximaal 1 schakeling per uur.
Dat is wat ik bedoel, je kunt Tado wel aan/uit aansluiten. Echter gaat deze een soort van modulatie proberen door aan en uit af te wisselen. Dus 100% - 0% - 100% - enzovoort. En een warmtepomp moet NOOIT pendelen. Lange rustige runs. De WP zelf regelt de stook lijn en hoeft van Tado alleen een warmtevraag te ontvangen zolang als de doel temperatuur nog niet is bereikt.

Look behind you! A three headed monkey!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:17
Ik zou bij een waterpomp ook Tado misschien helemaal niet aan de warmtepomp aansluiten, maar de warmtepomp zichzelf op buiten temperatuur laten regelen. Tado kan dan alleen de radiatoren aan sturen, daar waar warmte nodig is.

• BlueSS50
Mijn Tado is nu als OpenTherm aangesloten op de Elga. Vannacht heeft bijna constant 1000 watt gedraaid maar is 4x 5 min terug gependeld naar 500w. (dus niet naar 0 dus niet slecht voor de compressor)

Hij gaat zelden geheel uit. alleen met zonnige dagen gaat hij voor enkele uren geheel uit omdat het door de zon 21+ graden wordt.

[Voor 8% gewijzigd door BlueSS50 op 15-03-2023 07:25]

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 09:29
Hallo,
Eerste keer dat ik hier kom in deze topic :)

Ik ga dit jaar het gelijkvloers in mijn huis verbouwen en ik ben Tado thermostaat aan het overwegen. Ik heb 3 kinderen en soms zijn ze voor een weekend of week op scoutskamp of op reis met grootouders,... Dus het zou handig zijn als je de radiatoren in die kamers kan afzetten telkens.

Ik zou graag een draadloze tado thermostaat willen.

Als CV ketel heb ik een Viessman Vitodens 100 W Type WB1C (hier is de service manual )
Dit is dus niet de meest recente CV ketel, hij is geinstalleerd in 2014.

Ik heb wel een aantal vragen...

Kan ik Tado wel installeren op mijn CV ketel? Volgens de installatie handleiding van Tado moet de besturing KM-Bus zijn maar ik vind dit niet in de handleiding van mijn Viessman. Ik zie enkel OpenTherm...

Zo ja, kan ik dit volledig zelf doen? Ik heb nu een thermostaat van Honeywell bedraad aan hangen.
Ik weet dat dit in de bridge aan de router moet hangen (ik denk dat ik dit eerder in kamer van mijn zoon ga hangen aan netwerkkabel, is meest centrale ruimte in het huis) en

Ik wil ook radiatorknoppen op termijn kopen, maar moet dit bij elke radiator? Benedenruimte gaat 1 grote ruimte zijn: living, keuken en eetkamer en elk gaat een radiator krijgen. Maar de draadloze temp sensor gaat ook in de living staan...Ik veronderstel dat de radiatoren beneden dan geen slimme radiatorknop nodig hebben?

Mi 9T Pro Xiaomi.eu miui 12.5 rom 21.1.20 TWRP installed

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:17
OpenTherm wordt ook gewoon ondersteund door Tado dus dat zou gewoon moeten werken.
In principe zou je in de woonkamer mogelijk wel zonder knoppen uit kunnen maar dat betekend wel dat de woonkamer altijd mee verwarmt wordt met de rest van het huis
Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee