Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10 16:15

MrScratch

I am rubber, you are glue

menzo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:22:
Tado heeft een surfey over warmtepomp besturing.

[Twitter]
Lekker dan. Ik vul die survey in en krijg na vraag 2 te horen dat mijn setup niet aan de criteria voldoet. Ik vulde in dat ik een warmtepomp gebruik om mijn huis te verwarmen en dat ik een combinatie van vloerverwarming en radiatoren heb.

Toch heb ik toch echt mijn hele huis vol met Tado hangen en stuur ik mijn warmtepomp met Tado aan. Op het moment gebruik ik HomeAssistant om mijn Tado aan te sturen om te zorgen dat hij altijd op 100% warmtevraag staat als ik warmte nodig heb. Anders gaat Todo moduleren en dat is killing met een warmtepomp.

Erg jammer dat ze mijn input kennelijk niet nodig hebben.

Sowieso is die survey totaal waardeloos. Ze vragen alleen dingen over wat voor producten je zou willen hebben met je warmtepomp en hoeveel geld je daar voor over hebt.

Niets over hoe de bestaande producten kunnen worden verbeterd zodat een warmtepomp niet modulerend aangestuurd wordt ipv aan/uit zoals je zou moeten doen met een warmtepomp.

Ik wil dat Tado mijn warmtepomp aanstuurt op basis van een aan/uit regime waarbij deze de WP aanzet zodra de ondergrens qua temperatuur wordt gepasseerd en pas weer uitgaat zodra de bovengrens is bereikt (hysterese sturing). Dit is extreem simpel, maar de Tado kan het niet. Met Home Assistant heb ik dit nu werkend, maar is natuurlijk waardeloos dat het niet standaard kan.

[ Voor 29% gewijzigd door MrScratch op 13-03-2023 15:12 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-10 19:47
even via twitter gereageerd.
blijkbaar wil @tado dat we nog een stuk hardware gaan kopen, wat totaal onnodig is.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:08
MrScratch schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Ik wil dat Tado mijn warmtepomp aanstuurt op basis van een aan/uit regime waarbij deze de WP aanzet zodra de ondergrens qua temperatuur wordt gepasseerd en pas weer uitgaat zodra de bovengrens is bereikt (hysterese sturing). Dit is extreem simpel, maar de Tado kan het niet. Met Home Assistant heb ik dit nu werkend, maar is natuurlijk waardeloos dat het niet standaard kan.
Ik heb zelf de tado icm Remeha Elga. Deze heb ik aan/uit en OpenTherm aangesloten gehad.
Je kunt deze gewoon via de NO/NC connectors aansluiten voor aan/uit.
Dan gaat hij gewoon via de stooklijn stoken.

Ik heb m na 1 maand aan/uit ook weer naar OpenTherm gezet omdat hij bij aan/uit ook mendelde maar dan 0% naar vol aan. Via OpenTherm pendelt hij meerdere malen per uur tussen 20% en 100% maar gaat maar 1 of 2 keer per dag geheel uit.

In het Elga forum op GoT staat hier meer info over. Er zijn ook Tweakers die zaken op de achtergrond met Tado hebben geregeld en naar maximaal 1 schakeling per uur.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueSS50 op 14-03-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:04
Wij hebben sinds vorige week ook een Remeha Elga.

Eerst geprobeerd met tado, via aan/uit en aanpassing door tado support, zodat ie minder pendelt. Dat werkte op zich prima, maar we kregen de woonkamer niet op de ingestelde temperatuur. Afgelopen weekend via MP een goedkope eTwist van Remeha aangeschaft en aangesloten, nu geen problemen meer. Vanaf zondag was het wel iets warmer, maar ik heb zeker het gevoel dat de stooklijn beter is.

Voor de rest gebruik ik tado nog wel om de nodige kamers aan te sturen via de tado thermische knoppen.
Voorlopig laat ik het zo, het stook seizoen loopt toch naar zijn einde. Ik ben wel benieuwd of tado de Remeha Elga fatsoenlijk gaat ondersteunen. Ik mis nu wel de grafieken van de woonkamer, maar om daarvoor een losse temperatuurmeter van tado te gaan aanschaffen vind ik overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
ardvark99 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:18:
Wij hebben sinds vorige week ook een Remeha Elga.

Eerst geprobeerd met tado, via aan/uit en aanpassing door tado support, zodat ie minder pendelt. Dat werkte op zich prima, maar we kregen de woonkamer niet op de ingestelde temperatuur. Afgelopen weekend via MP een goedkope eTwist van Remeha aangeschaft en aangesloten, nu geen problemen meer. Vanaf zondag was het wel iets warmer, maar ik heb zeker het gevoel dat de stooklijn beter is.

Voor de rest gebruik ik tado nog wel om de nodige kamers aan te sturen via de tado thermische knoppen.
Voorlopig laat ik het zo, het stook seizoen loopt toch naar zijn einde. Ik ben wel benieuwd of tado de Remeha Elga fatsoenlijk gaat ondersteunen. Ik mis nu wel de grafieken van de woonkamer, maar om daarvoor een losse temperatuurmeter van tado te gaan aanschaffen vind ik overdreven.
Ik heb zelfs iedere ruimte voorzien van een eigen vloerverwarmingsverdeler waarvan de pomp is aangesloten op de thermostaat van tado. zo kan ik iedere ruimte los regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

BlueSS50 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Ik heb zelf de tado icm Remeha Elga. Deze heb ik aan/uit en OpenTherm aangesloten gehad.
Je kunt deze gewoon via de NO/NC connectors aansluiten voor aan/uit.
Dan gaat hij gewoon via de stooklijn stoken.

Ik heb m na 1 maand aan/uit ook weer naar OpenTherm gezet omdat hij bij aan/uit ook mendelde maar dan 0% naar vol aan. Via OpenTherm pendelt hij meerdere malen per uur tussen 20% en 100% maar gaat maar 1 of 2 keer per dag geheel uit.

In het Elga forum op GoT staat hier meer info over. Er zijn ook Tweakers die zaken op de achtergrond met Tado hebben geregeld en naar maximaal 1 schakeling per uur.
Dat is wat ik bedoel, je kunt Tado wel aan/uit aansluiten. Echter gaat deze een soort van modulatie proberen door aan en uit af te wisselen. Dus 100% - 0% - 100% - enzovoort. En een warmtepomp moet NOOIT pendelen. Lange rustige runs. De WP zelf regelt de stook lijn en hoeft van Tado alleen een warmtevraag te ontvangen zolang als de doel temperatuur nog niet is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Ik zou bij een waterpomp ook Tado misschien helemaal niet aan de warmtepomp aansluiten, maar de warmtepomp zichzelf op buiten temperatuur laten regelen. Tado kan dan alleen de radiatoren aan sturen, daar waar warmte nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Mijn Tado is nu als OpenTherm aangesloten op de Elga. Vannacht heeft bijna constant 1000 watt gedraaid maar is 4x 5 min terug gependeld naar 500w. (dus niet naar 0 dus niet slecht voor de compressor)

Hij gaat zelden geheel uit. alleen met zonnige dagen gaat hij voor enkele uren geheel uit omdat het door de zon 21+ graden wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueSS50 op 15-03-2023 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:45
Hallo,
Eerste keer dat ik hier kom in deze topic :)

Ik ga dit jaar het gelijkvloers in mijn huis verbouwen en ik ben Tado thermostaat aan het overwegen. Ik heb 3 kinderen en soms zijn ze voor een weekend of week op scoutskamp of op reis met grootouders,... Dus het zou handig zijn als je de radiatoren in die kamers kan afzetten telkens.

Ik zou graag een draadloze tado thermostaat willen.

Als CV ketel heb ik een Viessman Vitodens 100 W Type WB1C (hier is de service manual )
Dit is dus niet de meest recente CV ketel, hij is geinstalleerd in 2014.

Ik heb wel een aantal vragen...

Kan ik Tado wel installeren op mijn CV ketel? Volgens de installatie handleiding van Tado moet de besturing KM-Bus zijn maar ik vind dit niet in de handleiding van mijn Viessman. Ik zie enkel OpenTherm...

Zo ja, kan ik dit volledig zelf doen? Ik heb nu een thermostaat van Honeywell bedraad aan hangen.
Ik weet dat dit in de bridge aan de router moet hangen (ik denk dat ik dit eerder in kamer van mijn zoon ga hangen aan netwerkkabel, is meest centrale ruimte in het huis) en

Ik wil ook radiatorknoppen op termijn kopen, maar moet dit bij elke radiator? Benedenruimte gaat 1 grote ruimte zijn: living, keuken en eetkamer en elk gaat een radiator krijgen. Maar de draadloze temp sensor gaat ook in de living staan...Ik veronderstel dat de radiatoren beneden dan geen slimme radiatorknop nodig hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
OpenTherm wordt ook gewoon ondersteund door Tado dus dat zou gewoon moeten werken.
In principe zou je in de woonkamer mogelijk wel zonder knoppen uit kunnen maar dat betekend wel dat de woonkamer altijd mee verwarmt wordt met de rest van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:03
Ik graag mijn TADO draadloze temperatuursensor aan de muur willen ophangen, ik kan hier enkel geen accecoires voor vinden, ligt dit aan mij of heeft iemand hier een suggestie/verwijzing in voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:33

amphora

Websites & Fotografie

BaBoK schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:45:
Ik graag mijn TADO draadloze temperatuursensor aan de muur willen ophangen, ik kan hier enkel geen accecoires voor vinden, ligt dit aan mij of heeft iemand hier een suggestie/verwijzing in voor mij?
Die zit er toch gewoon bij? Dat ding bestaat uit twee delen.

[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 30-03-2023 17:57 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:03
Nou bij mij is geleverd; aircothermostaat, kabeltje en ca 3. Verschillende stekkers. Geen muurbevestigingplaatje ofzo voor de aircothermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:00
BaBoK schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:38:
Nou bij mij is geleverd; aircothermostaat, kabeltje en ca 3. Verschillende stekkers. Geen muurbevestigingplaatje ofzo voor de aircothermostaat
Volgens mij heb je het niet over de draadloze temperatuursensor, maar over de aircobediening. Die werkt voor zover ik kan zien hetzelfde, de achterkant kan los en die kun je aan de muur maken.En dan de voorkan er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:27
Aan zij die oplaadbare batterijen gebruiken (bvb Ladda) : wanneer verwisselen jullie dan de batterijen ? Ik heb hier nu Ladda's van 1900mAh (de duurdere hadden ze niet), en op zich werkt dat wel, maar na een paar dagen krijg ik al een Tado melding dat ik de batterij moet vervangen. Komt natuurlijk omdat die oplaadbare geen 1.5V geven. Ik vermoed dat ze dus nog gewoon een hele tijd goed genoeg zijn voor een radiatorknop, maar dan moet ik eigenlijk bijna op basis van tijd sinds installatie de omwisseling regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:55

Haan

dotnetter

@Twixie Ik heb er zelf voor de zekerheid maar gewoon echte Eneloops in gestopt, die zitten er al een zeker een half jaar in zonder problemen

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
Twixie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:40:
Aan zij die oplaadbare batterijen gebruiken (bvb Ladda) : wanneer verwisselen jullie dan de batterijen ? Ik heb hier nu Ladda's van 1900mAh (de duurdere hadden ze niet), en op zich werkt dat wel, maar na een paar dagen krijg ik al een Tado melding dat ik de batterij moet vervangen. Komt natuurlijk omdat die oplaadbare geen 1.5V geven. Ik vermoed dat ze dus nog gewoon een hele tijd goed genoeg zijn voor een radiatorknop, maar dan moet ik eigenlijk bijna op basis van tijd sinds installatie de omwisseling regelen ?
Heb je de v1 knoppen wellicht? Daarin worden officieel geen oplaadbare batterijen ondersteund.
Ik heb deze in een v1 zitten en die zitten er sinds december in zonder meldingen (en ze werken ook):
https://www.bol.com/nl/nl...aadbaar/9300000022056996/
Dus wellicht is dat een optie voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:28
wvanommen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Volgens mij heb je het niet over de draadloze temperatuursensor, maar over de aircobediening. Die werkt voor zover ik kan zien hetzelfde, de achterkant kan los en die kun je aan de muur maken.En dan de voorkan er weer.
Nee, dat is niet zo. Ik heb er 2 en om een of andere reden kun je die airco sensoren standaard niet ophangen, de behuizing is 1 geheel. Ik heb zelf een haakje gefabriceerd…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Kom erachter dat de installateur een verkeerde zoneklep heeft gemonteerd tussen de ketel en de vloerverwarmings verdeler. Er zit nu een 3-wegklep tussen, waardoor de rest van het huis niet verwarmd wordt als er warmtevraag is van de vloerverwarming. Het moet een normale 1-weg klep zijn ipv een 3-weg klep. Iemand advies? De sluittijd schijnt belangrijk te zijn. Hij moet het uiteraard oplossen, maar ben graag wat voorbereid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

BGFG schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:57:
Kom erachter dat de installateur een verkeerde zoneklep heeft gemonteerd tussen de ketel en de vloerverwarmings verdeler. Er zit nu een 3-wegklep tussen, waardoor de rest van het huis niet verwarmd wordt als er warmtevraag is van de vloerverwarming. Het moet een normale 1-weg klep zijn ipv een 3-weg klep. Iemand advies? De sluittijd schijnt belangrijk te zijn. Hij moet het uiteraard oplossen, maar ben graag wat voorbereid.
De 3wegklep vervangen voor een 1-wegklep? En wat is de link met tado?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
EWK schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:55:
[...]

De 3wegklep vervangen voor een 1-wegklep? En wat is de link met tado?
Ik vind het wel een beetje gek dat je dat vraagt: de link met tado is dat je per zone moet kunnen regelen en daarvoor heb je bij vloerverwarming een zoneklep nodig. Die is bij mij op een aparte tadothermostaat aangesloten. Over de zoneklep icm tado is al heel veel geschreven in dit forum. Maar ik heb de oplossing al: van de 3-wegklep laat ik 1 aansluiting afdoppen en de leidingen moeten iets anders worden aangesloten, dat is het simpelste. Dan stuur de klep alleen de vloerverwarming additioneel aan als er warmtevraag is van de thermostaat in die zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_I
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:19
Ik heb sinds een week of drie een tado startpakket en wat losse knoppen. Werkt allemaal prima. Ik lees overal dat er een abonnement nodig is voor geo fencing en open ramen. Bij mij werkt dit echter zonder abonnement. Deze functies werken omdat auto-assist is geactiveerd. Auto-assist is geactiveerd, omdat deze onderdeel is van de starterskit (volgens de app). Ik kan deze ook niet uitzetten. Kan het zijn dat ik nu in een soort van trial periode zit en dat deze na x tijd wordt omgezet naar een abonnement? Ik kan daar niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
I_am_I schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:40:
Ik heb sinds een week of drie een tado startpakket en wat losse knoppen. Werkt allemaal prima. Ik lees overal dat er een abonnement nodig is voor geo fencing en open ramen. Bij mij werkt dit echter zonder abonnement. Deze functies werken omdat auto-assist is geactiveerd. Auto-assist is geactiveerd, omdat deze onderdeel is van de starterskit (volgens de app). Ik kan deze ook niet uitzetten. Kan het zijn dat ik nu in een soort van trial periode zit en dat deze na x tijd wordt omgezet naar een abonnement? Ik kan daar niks over vinden.
Ik heb het auto assist abonnement wel, voornamelijk omdat dan geofencing automatisch werkt. Zodra alle gekoppelde telefoons buiten de thuis zone komen schakelt ie zelf over op de afwezigheidsstand. Als je dat niet hebt krijg je volgens mij een melding en moet je em handmatig omzetten. Open raam detectie heb ik ook idd, maar weet niet zeker of dit door het abonnement komt. Als je het zo leest zou je dit zonder abo niet hebben. Open raamdetectie heeft m.I. niet zoveel zin bij ons. Als het raam openstaat is dit overdag en dan stoken we niet. Er is dacht ik wel een proefperiode.

Volgens mij was het bij oudere versies van de bridge wel gratis; heb je misschien een gebruikte gekocht?

[ Voor 4% gewijzigd door BGFG op 02-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Ik kan niet vinden welke instellingen (naast de max aanvoertemperatuur) je kunt aanpassen met de Tado Pro app. Om de app te gebruiken moet ik de bridge vervangen voor een V3 exemplaar. Daarom hoor ik graag eerst wat je allemaal meer kunt met de Pro app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
HGBMason schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:52:
Ik kan niet vinden welke instellingen (naast de max aanvoertemperatuur) je kunt aanpassen met de Tado Pro app. Om de app te gebruiken moet ik de bridge vervangen voor een V3 exemplaar. Daarom hoor ik graag eerst wat je allemaal meer kunt met de Pro app.
Volgens mij niets wat je niet kunt instellen met de normale app. Alleen de instructies worden anders gepresenteerd. Maar waarom download je hem niet even, dan kun je zelf kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 10:07
HGBMason schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:52:
Ik heb ook nog een V2 bridge en kwam er ook achter dat je hiermee de pro-app niet kunt gebruiken. Als je per se een V3 wilt, vraag dan naar de omruilactie. Die staat niet meer op de site maar schijnt nog wel te bestaan. Dan krijg je de V3 gratis of met korting. Ik blijf lekker bij mijn V2 bridge vanwege de gratis Geofencing. De instellingen van mijn systeem maak ik in mijn ketel, dat is toch eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiovanniW
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 14:39
Is er iemand die dit al heeft meegemaakt? De temperatuur zakt normaal en dan plots, altijd rond dezelfde temperatuur slaat deze 1 graad naar beneden door. Hierdoor valt het modulerende natuurlijk weg en zo slaat deze veel te hoog door boven de gevraagde temperatuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoD9eH5QeAooJY_IQWtZHjmbbl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDmMgf1ad7KAHE0vSSuBPqp9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
Ik heb ook nog een V2 bridge en kwam er ook achter dat je hiermee de pro-app niet kunt gebruiken. Als je per se een V3 wilt, vraag dan naar de omruilactie. Die staat niet meer op de site maar schijnt nog wel te bestaan. Dan krijg je de V3 gratis of met korting. Ik blijf lekker bij mijn V2 bridge vanwege de gratis Geofencing. De instellingen van mijn systeem maak ik in mijn ketel, dat is toch eenmalig.
Aha, dus met V3 moet je ook een abonnement nemen. Goed om te weten. Als ik echter op de ketel (Atag i36ec) de temperatuur instel wordt die door Tado overruled. Tado service kan voor mij de waarden aanpassen, maar om te experimenteren is dat niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Hoe accuraat is de temperatuur meting van de slimme radiatorknoppen? Het zou de omgevings temperatuur moeten meten toch maar het hangt vlak bij de warme radiator? Of doet die een berekening en houdt hij rekening met de warmte die uitstraalt van de radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
HGBMason schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:04:
[...]

Aha, dus met V3 moet je ook een abonnement nemen. Goed om te weten. Als ik echter op de ketel (Atag i36ec) de temperatuur instel wordt die door Tado overruled. Tado service kan voor mij de waarden aanpassen, maar om te experimenteren is dat niet zo handig.
Ik heb de QR code op mijn v2 bridge gescanned met de Pro app en dan lijkt alles daarin te werken (kreeg geen meldingen en kon allerlei menu's in). Volgens mij is er ook geen wezenlijk verschil tussen de v2 en v3 voor wat betreft hardware. de V1 is wel echt een ander beestje. Dus als je ook een v2 hebt zou ik het gewoon even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-10 10:36
Cowboy_Henk schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:42:
Hoe accuraat is de temperatuur meting van de slimme radiatorknoppen? Het zou de omgevings temperatuur moeten meten toch maar het hangt vlak bij de warme radiator? Of doet die een berekening en houdt hij rekening met de warmte die uitstraalt van de radiator?
Laatst met een simpel Action klokje gecheckt om te zien of een losse temperatuursensor in de woonkamer nodig is. Waarden op dat ding en meting van Tado waren nagenoeg gelijk. De voor de meting aangewezen knop hangt vrij, geen gordijnen in de buurt en warmte kan goed onder de vensterbank uit.

Ik geloof wel dat de omgeving een verschil kan maken. In mijn keuken hangt de knop helemaal in de hoek en pal naast de buitendeur, dat lijkt me een suboptimale plek. Idem voor de badkamer, waar hij onderaan de radiator zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
R-R-L schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:20:
[...]

Laatst met een simpel Action klokje gecheckt om te zien of een losse temperatuursensor in de woonkamer nodig is. Waarden op dat ding en meting van Tado waren nagenoeg gelijk. De voor de meting aangewezen knop hangt vrij, geen gordijnen in de buurt en warmte kan goed onder de vensterbank uit.

Ik geloof wel dat de omgeving een verschil kan maken. In mijn keuken hangt de knop helemaal in de hoek en pal naast de buitendeur, dat lijkt me een suboptimale plek. Idem voor de badkamer, waar hij onderaan de radiator zit.
Ik heb ook gelezen op andere fora dat de radiatorknop best horizontaal hangt voor een betere meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Laatst online: 22-10 10:36
Cowboy_Henk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb ook gelezen op andere fora dat de radiatorknop best horizontaal hangt voor een betere meting.
De horizontale knoppen lijken ook de standaard. Heb voor één radiator nog een specifieke knop voor verticale montage. Geen idee of die buiten het display om hardwarematig ander is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
wvanommen schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:07:
[...]

Ik heb de QR code op mijn v2 bridge gescanned met de Pro app en dan lijkt alles daarin te werken (kreeg geen meldingen en kon allerlei menu's in). Volgens mij is er ook geen wezenlijk verschil tussen de v2 en v3 voor wat betreft hardware. de V1 is wel echt een ander beestje. Dus als je ook een v2 hebt zou ik het gewoon even proberen.
De pech van een early adopter, ik heb een V1 ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:23
De zuiderburen kunnen de bedrade thermostaat voor minder dan €100 bestellen. Verzending alleen naar België... Mooie prijs. :Y

https://www.amazon.com.be...nstalleren/dp/B098B2W5GP/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Heeft er iemand een oplossing om te voorkomen dat een radiator knop los komt van de “grond plaat”, het gedeelte dat je met de wartelmoer aan het ventiel draait? Je klikt en draait hem een beetje en dan zit ie vast, maar heel vast is dat niet. Kwam er dus net echter dat iemand tegen de knop is gestoten, of misschien wel wat te hard gedraaid. De knop komt dan deels los en de radiator blijft dan verwarmen omdat het pennetje niet of niet goed wordt ingedrukt. Lijmen kan niet, want je moet erbij om de batterijen te wisselen. Iets met een schroefje vanaf de grond plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
R-R-L schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:31:
[...]

De horizontale knoppen lijken ook de standaard. Heb voor één radiator nog een specifieke knop voor verticale montage. Geen idee of die buiten het display om hardwarematig ander is.
Is volgens mij alleen software die de stand van de display bepaalt. Ik heb nieuwe(re) knoppen en daar kun je per knop ingeven of ie horizontaal of verticaal zit. De display van temperatuur draait dan een kwartslag. Horizontaal is beter, omdat ie anders de temperatuur van de onderliggende buis meet. Ik heb er een paar verticaal, maar die gebruik ik alleen als afsluiter: de centrale thermostaat in die ruimte meet en stuurt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:54
BGFG schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:55:
Heeft er iemand een oplossing om te voorkomen dat een radiator knop los komt van de “grond plaat”, het gedeelte dat je met de wartelmoer aan het ventiel draait? Je klikt en draait hem een beetje en dan zit ie vast, maar heel vast is dat niet. Kwam er dus net echter dat iemand tegen de knop is gestoten, of misschien wel wat te hard gedraaid. De knop komt dan deels los en de radiator blijft dan verwarmen omdat het pennetje niet of niet goed wordt ingedrukt. Lijmen kan niet, want je moet erbij om de batterijen te wisselen. Iets met een schroefje vanaf de grond plaat?
Ik heb een keer gehad dat mijn knop doordraaide, de knop was hierdoor juist heel lastig vast te zetten en ook was het display niet meer te lezen. Ik heb toen via de garantie 2 nieuwe knoppen mogen ontvangen, en de oude opgestuurd. Misschien dat dit in jou geval ook mogelijk is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 11:57
Hi allemaal! Heb een vraag, na online speuren nog niet bij een antwoord terecht gekomen dus hopelijk weet een van jullie dit.

Is het mogelijk om de draadloze Tado te installeren zonder internet connectie? Ik zit in een verbouwing waarbij de internet aansluiting nog niet geactiveerd is. Wifi is er ook nog niet, maar kan een router alvast aansluiten om dit te krijgen.

Volgens mij kan ik de draadloze tado ook bedraad aansluiten in de tussentijd. Klopt dat? Hij is nu onderweg met de post, wilde hem een van de komende dagen installeren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:20

Sharky

Skamn Dippy!

Prophasis schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:29:
Hi allemaal! Heb een vraag, na online speuren nog niet bij een antwoord terecht gekomen dus hopelijk weet een van jullie dit.

Is het mogelijk om de draadloze Tado te installeren zonder internet connectie? Ik zit in een verbouwing waarbij de internet aansluiting nog niet geactiveerd is. Wifi is er ook nog niet, maar kan een router alvast aansluiten om dit te krijgen.

Volgens mij kan ik de draadloze tado ook bedraad aansluiten in de tussentijd. Klopt dat? Hij is nu onderweg met de post, wilde hem een van de komende dagen installeren.

Alvast bedankt!
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dit niet mogelijk is.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:56
Je zou op je telefoon even een hotspot op kunnen zetten, met dezelfde SSID en key als je toekomstige wifi. Dan kan je het in ieder geval instellen. Bediening kan dan alsnog via de thermostaat zelf.

Zonder internet werken de schema's niet, naar mijn weten, wordt dat aangestuurd vanuit de cloud. Dus alleen handmatige bediening is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Thijs? schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:43:
Je zou op je telefoon even een hotspot op kunnen zetten, met dezelfde SSID en key als je toekomstige wifi. Dan kan je het in ieder geval instellen. Bediening kan dan alsnog via de thermostaat zelf.

Zonder internet werken de schema's niet, naar mijn weten, wordt dat aangestuurd vanuit de cloud. Dus alleen handmatige bediening is mogelijk.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
TakenRandomName schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:56:
[...]

Ik heb een keer gehad dat mijn knop doordraaide, de knop was hierdoor juist heel lastig vast te zetten en ook was het display niet meer te lezen. Ik heb toen via de garantie 2 nieuwe knoppen mogen ontvangen, en de oude opgestuurd. Misschien dat dit in jou geval ook mogelijk is? :)
Dank voor het meedenken, maar hij is bij mij niet kapot. We hebben alleen nu een paar keer gehad dat gasten eraan draaiden en de knop dan ongemerkt los ging. Dan blijft ie dus verwarmen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prophasis
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 11:57
Thijs? schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:43:

Ga ik proberen! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
Kunnen jullie misschien even hier kijken?

Vragen mbt Tado op Blokverwarming met naregeling in huis

Alvast bedankt! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Long shot, maar is er toevallig iemand die een tado black wil ruilen voor een tado white?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 10:07
Heb jij Black en wil je White of andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 13:11
Aangezien de support van Tado anno 2023 praktisch onbereikbaar is probeer ik het hier even.

We krijgen binnenkort droogbouw vloerverwarming op de begane grond en combineren dat met het vervangen van een stokoude Remeha Quinta cv-ketel. Het vervangen van de ketel is inmiddels gebeurd. Er hangt hier nu een Intergas Xtreme 30. Tot zover prima.

We hadden al een Tado thermostaat (bedraad) en na enig inleeswerk blijkt dat we straks een extensiekit nodig hebben die je dan rechtstreeks aan de ketel hangt. De bedrade thermostaat koppel je aan een (extra) te installeren zoneklep (reeds besteld) zodat de radiatoren boven en de vloerverwarming onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

De vloerverwarming komt later pas (mei) dus het idee was om voor nu de bedrade thermostaat nog simpel aan de ketel te koppelen, net zoals voorheen. Maar na drie keer keurig netjes de configuratie stappen te hebben gevolgd krijg ik het maar niet aan de praat.

Setup adviezen spreken elkaar ook tegen. Waarbij de officiële wizard aangeeft dat je voor Opentherm (wat de Xtreme volgens mij is) de NO en COM aansluitingen moet pakken lees je overal ook dat het juist op + en - moet. NO en COM werkt in elk geval niet op dit moment.

Dus eerste vraag is: wat is de correcte aansluiting om de ketel netjes modulerend aan te sluiten?

Tweede vraag is welke aansluitingen we straks voor de extensiekit (op de ketel) en de bedrade thermostaat (op de zoneklep, merk Honeywell) moeten gebruiken. Het liefst doen we het straks in één keer goed.

Ps.
Als ik hem de (groene en blauwe draadjes) op + en - aansluit lijkt de ketel te reageren op een warmtevraag maar één en ander is me dan totaal onduidelijk in relatie tot de wizards. En wat dat betreft vrees ik dan voor de installatie van de extensiekit. Want klopt die setup wel?

Ps2.
Inmiddels staat de gewenste temperatuur ingesteld ver beneden de werkelijke temperatuur maar vervolgens springt de ketel wel om de zoveel minuten spontaan aan. Ook niet hoe het hoort lijkt me en vooral verspilling van gas?
Als ik hem weer aansluit op de NO en COM doet hij dat overigens ook maar minder maar dat kan ook een gevoel zijn. Dan zou het de ecostand van het tapwater kunnen zijn maar daar kan Tado niks mee? Het liefst gaat dat 's nachts helemaal uit.

Als het niet lekker werkt zou dat jammer zijn want bij andere thermostaten schijnt het lang niet zo eenvoudig te zijn om vloerverwarming beneden en radiatoren boven onafhankelijk te laten werken. Wat je niet wilt is dat de vloerverwarming gaat bij stoken op het moment dat je er boven een tandje bij gooit.

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 14-04-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
NO en COM zijn voor aan-uit ketels, dat is jou ketel niet. Je zou inderdaad de uitgang moeten gebruiken. Heb je hem op de ketel ook op de OpenTherm ingang aangesloten?

Overigens ondersteund je ketel zelf als je goed is ook al zones, dus als je enige wens is boven en beneden apart te regelen heb je geen TADO nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-10 21:22
Tot op heden had ik een overzichtelijke huis met radiatoren en Tado knoppen op bij alles (1 radiator boven en beneden niet). Dit jaar gaan we de CV installatie grondig omgooien.
Vloerverwarming als hoofdverwarming beneden, de badkamer ook vloerverwarming en de het op de eerste verdieping zoals het was. We stoken nog met een CV en dat zal ergens de komende jaren hopelijk een (hybride-) warmtepomp worden, maar zover is het nog niet.

Aangezien we de vloerverwarming in de badkamer onafhankelijk van die van de woonkamer willen instellen zal ik deze beter niet via dezelfde verdeler laten lopen, maar met een RTL ventiel plaatsen(?).

Hoe krijg je deze opstelling nou weer lekker in je Tado systeem? Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Kun je de vloerverwarming ook via je Tado instellen? En kun je de badkamer vloerverwarming apart via Tado instellen? Iemand die dezelfde opstelling heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
We zijn op zoek naar Quatt warmtepomp gebruikers met tado, die bereid zijn om bepaalde tests uit te voeren met betrekking tot de OpenTherm sturing van de Quatt warmtepomp.

Mocht u interesse hebben, graag een direct bericht met uw IBXXXXX bridge serienummer en het email van uw tado account. Ons ontwikkelingsteam zal dan contact met u opnemen.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

@tado Ik heb van een collega gebruiker begrepen dat het via de helpdesk mogelijk is om de instellingen zo aan te passen, dat bij gebruik van een warmtepomp het mogelijk is om de aan/uit instelling zo te krijgen dat direct 100% warmtevraag komt bij enige warmtevraag van de thermostaat.

Dit zou ik ook graag uitproberen, enig idee of tips hoe dit met de helpdesk af te stemmen?

(Nu zet ik de thermostaat op vraagtemperatuur + 2 graden en daarmee is er altijd 100% warmtevraag en gaat de Tado niet een soort modulatie simuleren door telkens aan/uit/aan/uit te schakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrScratch schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:55:
@tado Ik heb van een collega gebruiker begrepen dat het via de helpdesk mogelijk is om de instellingen zo aan te passen, dat bij gebruik van een warmtepomp het mogelijk is om de aan/uit instelling zo te krijgen dat direct 100% warmtevraag komt bij enige warmtevraag van de thermostaat.

Dit zou ik ook graag uitproberen, enig idee of tips hoe dit met de helpdesk af te stemmen?

(Nu zet ik de thermostaat op vraagtemperatuur + 2 graden en daarmee is er altijd 100% warmtevraag en gaat de Tado niet een soort modulatie simuleren door telkens aan/uit/aan/uit te schakelen)
Gewoon even contact opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-10 21:59
MrScratch schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:55:

Ik ben benieuwd, ik heb het met de helpdesk niet voor elkaar gekregen. Ze hebben wel ingesteld dat hij minstens 30 minuten wacht voor hij weer aan/uit schakelt. Ik gebruik nu HA om bij vraag tijdelijk de temp 2 graden hoger te zetten en als hij op temperatuur is juist tijdelijk 2 graden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Bla65 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Ik ben benieuwd, ik heb het met de helpdesk niet voor elkaar gekregen. Ze hebben wel ingesteld dat hij minstens 30 minuten wacht voor hij weer aan/uit schakelt. Ik gebruik nu HA om bij vraag tijdelijk de temp 2 graden hoger te zetten en als hij op temperatuur is juist tijdelijk 2 graden lager.
Deze instelling als jij beschrijft is wat bij mij nu ook is gebeurd. Onderstaande instelling is nu van kracht:
De configuratie van uw Slimme Thermostaat is aangepast.
De nieuwe instellingen moeten ervoor zorgen dat de warmtepomp minder vaak aan/uit schakelt.
De standaard instelling voor warmtepompen:
cyclus duur 60 minuten,
min aan tijd 30 min,
min uit tijd 15 min.
Ik stuur ook met HA op doeltemperatuur plus 2 graden of min 2 graden om aan en uit gedrag te simuleren. Maar eigenlijk wil je niet afhankelijk zijn van automation. Ik heb van een andere gebruiker begrepen dat ze ook op deze manier kunnen inregelen:
we kunnen het ook anders in stellen, dus geen minimale aan en uit duur, wat er voor zorgt dat de relais constant dicht blijft zolang er lage warmtevraag actief is, dit zorgt ook voor minder schakelingen maar kan wel voor overshoots zorgen.
Het is of het 1 of het ander. Misschien dat ik deze instelling ook ga aanvragen. Ik begrijp dan dat de relais sluit (aan) zodra de warmtevraag >0 is en pas weer opent (uit) als de warmtevraag nul is. Dus hoe klein de warmtevraag ook, dit zorgt altijd voor een gesloten contact.

[ Voor 34% gewijzigd door MrScratch op 01-05-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 21:13
Vandaag thermostaatkranen geplaatst en Tado geïnstalleerd. Petje af voor de app van Tado die je afhankelijk van de thermostaat die er nu hangt exact visueel uitlegt wat je met de kabels aan moet.

En toen werkte het niet en krijg je in de app deze weinig zeggende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Os_ZsQlm7Ud7nhGyORTdgzfawM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igCDE3j856XtYbsdMJFex3G7.jpg?f=fotoalbum_large

Op de Tado website staat er vervolgens niets over ‘driver instellen’. Uiteindelijk net het boekje ‘voor professionele installateurs’ geopend en denk daaruit te hebben opgemaakt dat ik in het instellingenmenu van R1 naar D1 in moet stellen. Heb dat nu gedaan en ja hoor, de ketel slaat aan.

Maar weet nu niet zeker of ik het juist heb gedaan? Ketel is aangesloten volgens ‘open therm’ (tenminste, er zat een Honeywell Lyric T6 op aangesloten, ik heb de kabels nu door gelust met een kroontje, ketel niet open gehad). Tado thermostaat op de + en - aangesloten, en het device dus op ‘D1’, ‘HC01’, ‘HW+’ en ‘EkX’ ingesteld.

Klopt dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 17:02
Ik heb net een tado aangesloten, maar ik kom er niet uit met de informatie op internet etc wat nu een beetje de juiste instellingen zijn voor mijn nefit HRC30/CW5 ketel in combinatie met de tado.

De HRC30 heeft 3 standen voor warm water: ECO, HOT, INT.

Daarnaast heeft de tado ook het aan/uit schema.

Wat is nu een goede combinatie om in te stellen? Moet ik bijvoorbeeld de Int mode gebruiken en het tado schema uitzetten of moet ik de ECO gebruiken in combinatie met een aan/uit schema van tado? Er is veel mogelijk en weet niet echt wat nu een goede combinatie is.

Ik hoor graag of iemand hier ervaringen kan delen omtrent deze settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Laatst online: 07:04

HermanGast

Exige GT3

elcastel schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:26:
Tot op heden had ik een overzichtelijke huis met radiatoren en Tado knoppen op bij alles (1 radiator boven en beneden niet). Dit jaar gaan we de CV installatie grondig omgooien.
Vloerverwarming als hoofdverwarming beneden, de badkamer ook vloerverwarming en de het op de eerste verdieping zoals het was. We stoken nog met een CV en dat zal ergens de komende jaren hopelijk een (hybride-) warmtepomp worden, maar zover is het nog niet.

Aangezien we de vloerverwarming in de badkamer onafhankelijk van die van de woonkamer willen instellen zal ik deze beter niet via dezelfde verdeler laten lopen, maar met een RTL ventiel plaatsen(?).

Hoe krijg je deze opstelling nou weer lekker in je Tado systeem? Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Kun je de vloerverwarming ook via je Tado instellen? En kun je de badkamer vloerverwarming apart via Tado instellen? Iemand die dezelfde opstelling heeft?
Ik zet vloerverwarming badkamer aan/uit met slimme schakelaar/stopcontact op het vloerverwarmingspompje. Als pompje geen stroom krijgt doet vloerverwarming het niet. Dat kan met Hue of HomeWizard schakelaars/sockets. Makkelijkste is een tijdprogramma, maar kan ook met slimme programmering.
Zo heb ik extra thermostaat module van Tado in badkamer waarvan ik temp uitlees voor sturing vloerverwarming en luchtvochtigheid voor sturing ventilator.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@elcastel
Hoe ga je de aansturing van de hoofd vloerverwarming regelen in Tado? Ga je die loskloppen van de radiatoren zoals in optie 2 en 3 uit onderstaande uitleg?

https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Wij zelf hebben nu net overigens situatie 3 laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ps.
Wat doen jullie mede Tado bezitters met het slimme schema in de zomer? Passen jullie de temperatuur aan?

Wij hebben sinds gister een functionerende vloerverwarming en omdat het droogbouw is passen we nachtverlaging toe maar ook op een lentedag als deze gaat Tado vrolijk de vloer bij verwarmen terwijl dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Gewoon alle ruimtes uitschakelen, dan gaan ze voor onbepaalde tijd op vorstbeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
D-e-n schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:30:
Ps.
Wat doen jullie mede Tado bezitters met het slimme schema in de zomer? Passen jullie de temperatuur aan?

Wij hebben sinds gister een functionerende vloerverwarming en omdat het droogbouw is passen we nachtverlaging toe maar ook op een lentedag als deze gaat Tado vrolijk de vloer bij verwarmen terwijl dat niet nodig is.
Die volg ik niet helemaal: als je setpoint is bereikt kan ie toch niet vrolijk blijven verwarmen?’s Zomers zet ik de schema’s uit, maar je kunt ook in één keer alles uitschakelen op het homescreen. In beide gevallen blijft je instelling behouden, alleen staat ‘ie ‘uit’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
BGFG schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:17:
[...]

Die volg ik niet helemaal: als je setpoint is bereikt kan ie toch niet vrolijk blijven verwarmen?
Nee, dat doet ie niet maar in de ochtend is het nog niet zo warm en dan draait de ketel even, terwijl het ondertussen vanzelf al opwarmt. Wij vonden de warme vloer dan net too much.
s Zomers zet ik de schema’s uit,
Dat vroeg ik me dus af. Maar gewoon uit dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Nee, dat doet ie niet maar in de ochtend is het nog niet zo warm en dan draait de ketel even, terwijl het ondertussen vanzelf al opwarmt. Wij vonden de warme vloer dan net too much.

[...]

Dat vroeg ik me dus af. Maar gewoon uit dus :)
Hier ook, gewoon alle kamers uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
D-e-n schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:06:
[...]

Dan moet je dus je settings van je schema aanpassen, dan gaat het goed 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
Ik had afgelopen week een vervelend issue. Thermostaat kraan op een slaapkamer ging naar vol open waardoor de kamer werd opgewarmd naar 26 graden in de nacht. Persoon die er sliep probeerde de kraan dicht te draaien maar dat ging niet. De volgende ochtend hoorde ik dat en heb ik de toevoer gesloten. (Wij hebben geen cv ketel maar stadsverwarming) Uiteindelijk heb ik de batterijen van de betreffende thermostaat kraan vervangen en alles werkte weer.
Ik had al een keer een melding gehad dat de batterijen bijna leeg waren. Toch vreemd dat de kraan naar vol open gaat als batterijen (waarschijnlijk) helemaal leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
chippie777 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:27:
Ik had afgelopen week een vervelend issue. Thermostaat kraan op een slaapkamer ging naar vol open waardoor de kamer werd opgewarmd naar 26 graden in de nacht. Persoon die er sliep probeerde de kraan dicht te draaien maar dat ging niet. De volgende ochtend hoorde ik dat en heb ik de toevoer gesloten. (Wij hebben geen cv ketel maar stadsverwarming) Uiteindelijk heb ik de batterijen van de betreffende thermostaat kraan vervangen en alles werkte weer.
Ik had al een keer een melding gehad dat de batterijen bijna leeg waren. Toch vreemd dat de kraan naar vol open gaat als batterijen (waarschijnlijk) helemaal leeg zijn.
Volgens mij staat dat wel ergens beschreven, helemaal open lijkt mij de veilige keuze aangezien je dan bij bij vorst de boel niet kapot vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
chippie777 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:27:
Ik vermoed dat “de persoon die er sliep” de hele kraan linksom heeft gedraaid en dan zit ie los en komt het ventiel vol open te staan. Heb ik ook een keer gehad met een logee die gewend is aan oude draaiknoppen ipv wat gevoelige tado knoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
@BGFG de kraan zat niet los. Persoon in kwestie kent de werking van de knop.
@ErnstvV dan moet ik dus eerder de batterijen wisselen. Het is wel de thermostaat kraan die het verst van de tado bridge hangt en batterijen slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
chippie777 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:20:
@BGFG de kraan zat niet los. Persoon in kwestie kent de werking van de knop.
@ErnstvV dan moet ik dus eerder de batterijen wisselen. Het is wel de thermostaat kraan die het verst van de tado bridge hangt en batterijen slurpt.
Ok, helder maar wel gek dan. Ik gebruik trouwens de eneloops die Tado adviseert en die hebben een lange standtijd. Ik heb ze in 12 maanden denk ik allemaal 1x gewisseld (heb 9 knoppen en 1 draadloze thermostaat). ‘s Zomers staan ze wel uit trouwens, behalve de airco bedieningen natuurlijk, maar die hebben geen batterijen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Mijn TADOs zijn heel willekeurig met batterijen. Ik gebruik oplaadbare, sommige kranen kunnen maanden doen met een setje, twee zijn heel veel sneller leeg. De oplader vindt meestal de accu’s dan meestal ook nog lang niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-10 01:00
@tado
Is het ook mogelijk om de hysterese van de tado thermostaat aan te laten passen?
En wat is de standaard hysterese?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 11:14
^Ook bij PID sturingen wordt vaak een "dead band" (komt overeen met hysterese) gebruikt, dus lijkt me wel een terechte vraag. Wellicht toch nog even intern bij de softwaremensen neerleggen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-09 14:39

GSV

Hi Tweakers,

misschien een beetje off-topic maar dit is het topic waar ' Vaillant ' het meest in voor komt en mijn vraag betreft smart thermostaatkranen.

Mijn probleem heeft betrekking op de slimme thermostaatknoppen VR50 van Vaillant icm een Ecotec plus gas ketel ...

Is het correct dat je op ELKE radiator een slimme kraan moet installeren voor het slimme radiator systeem naar behoren kan werken ???

Ik had natuurlijk graag begrepen of ik op elke radiator een Vaillant VR50 knop moet installeren.

Maar hoe zit dat bijv met Tado, geef je daar ook best elke radiator een slimme knop ??

Ik verduidelijk mijn probleem : Ik heb 2 circuits; vloerverwarming op gelijkvloers (zone 2) en (oversized) radiatorverwarming op het verdiep (zone 1), er is tevens een VR700 met en een buitenvoeler aangesloten.

Ik heb nu ook de VR921 internet module en op 2 (badkamer en toilet) van de 7 radiatoren de VR50 ambisense thermostaat zodat ik als de temperatuur niet voldoet ik 's morgens en 's avonds warmte vraag; Dat lukt allemaal heel fijn in de app.

Op de andere radiatoren staat een analoge / manuele thermostaat kraan, want het betreft slaapkamers en die hebben zelden warmte nodig.

Als het dan toch gebeurt dat er warmte nodig is op een slaapkamer, dan slaat de ketel en pomp niet aan als niet 1 van de VR50's op dat moment ook warmte vraagt ...

Ik dacht dat ik beter af was om met mijn thermostaat kranen in het zelfde vaillant eco systeem te blijven, maar was ik beter af met een TADO oplossing ?

Alvast bedankt voor jullie reacties ..

[ Voor 9% gewijzigd door GSV op 25-05-2023 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:33
Klopt, als je niet alle radiatoren een slimme knop geeft, worden de manuele radiatoren alleen warm bij warmtevraag van 1 van de andere slimme knoppen of kamerthermostaat. Dit is bij Tado ook zo.

De CV gaat - uiteraard - alleen aan als er ergens een slimme thermostaat of kamerthermostaat om warmte vraagt, via een signaal naar je CV. Analoge/manuele thermostaatkranen geven geen signalen aan je CV. Die regelen alleen de temperatuur/doorvoer van de radiator waar ze op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
Zigg schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:05:
Klopt, als je niet alle radiatoren een slimme knop geeft, worden de manuele radiatoren alleen warm bij warmtevraag van 1 van de andere slimme knoppen of kamerthermostaat. Dit is bij Tado ook zo.

De CV gaat - uiteraard - alleen aan als er ergens een slimme thermostaat of kamerthermostaat om warmte vraagt, via een signaal naar je CV. Analoge/manuele thermostaatkranen geven geen signalen aan je CV. Die regelen alleen de temperatuur/doorvoer van de radiator waar ze op zitten.
Maar daarmee als je een tado thermostaat ophangt ben je niet slechter af dan met een 'gewone' thermostaat. De verwarmingen waar je geen tado knop hebben werken 'zoals gewoon' en waar je wel een tado knop hebt werken beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:33
Batavia schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Maar daarmee als je een tado thermostaat ophangt ben je niet slechter af dan met een 'gewone' thermostaat. De verwarmingen waar je geen tado knop hebben werken 'zoals gewoon' en waar je wel een tado knop hebt werken beter
Klopt, er is geen slechter of beter, het is persoonlijke voorkeur over hoe je verwaming te regelen. Als je echter op je benedenverdieping slimme knoppen en een slimme thermostaat hebt, en boven niet, dan kan je de radiatoren boven niet warm krijgen als beneden al op temperatuur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 11:14
^ tenzij met hacks die niet in alle situaties werken. Bijvoorbeeld als je beneden vloerverwarming hebt, en boven voldoende grote radiatoren, dan zou je (via home assistant bijvoorbeeld) een kwartiertje het setpoint beneden kunnen verhogen en zo de verwarming een kwartier "aan" forceren.
Vloerverwarming is met een kwartiertje verwarmen nauwelijks onder de indruk, maar je radiatoren boven zijn wel warm.
Maar aan jezelf om uit te maken of dat gepruts het waard is, als je dit regelmatig wil toepassen is een extra radiatorkop (eventueel enkel in de kamer die het snelst koud wordt, als je zuinig wil doen) de betere oplossing.
En ook niet om bijvoorbeeld de badkamer goed loeiheet te stoken als je uitgebreid in bad gaat, want dan smelten ze beneden van de hitte >:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
tado schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Er is geen hysterese.
Tado doet een PID sturing.
Het zou wel fijn zijn als daar wat door de gebruiker in te stellen is.
Mijn werkkamer wordt alleen verwarmt als er gewerkt gaat worden. Daardoor is de kamer een stuk kouder dan de 19 graden doeltemperatuur bij aanvang van het verwarmen. De TADO vraagt dan ineens veel warmte, tegen de 60 graden watertemperatuur. De kamer warmt echter erg snel op, relatief grote radiator voor de kamer. Daardoor enorme overshoot van de temperatuur, soms ruim 2 graden. En dat iedere keer als de verwarming daar aan gaat. Het zou wel fijn zijn als daar wat aan te aanpassen is. Al zou het al mogelijk zijn om de maximale watertemperatuur in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyNLyDpt7OOSKfLGaRh5coztF20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hk1aEPf3e2GFo0AtjXAbdRBI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ErnstvV op 27-05-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
ErnstvV schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:49:
[...]

Het zou wel fijn zijn als daar wat door de gebruiker in te stellen is.
Mijn werkkamer wordt alleen verwarmt als er gewerkt gaat worden. Daardoor is de kamer een stuk kouder dan de 19 graden doeltemperatuur bij aanvang van het verwarmen. De TADO vraagt dan ineens veel warmte, tegen de 60 graden watertemperatuur. De kamer warmt echter erg snel op, relatief grote radiator voor de kamer. Daardoor enorme overshoot van de temperatuur, soms ruim 2 graden. En dat iedere keer als de verwarming daar aan gaat. Het zou wel fijn zijn als daar wat aan te aanpassen is. Al zou het al mogelijk zijn om de maximale watertemperatuur in te stellen.
[Afbeelding]
Via de tado installateurs app kan je de maximale watertemperatuur instellen. Dit is echter voor je hele huis, niet 1 kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Batavia schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Via de tado installateurs app kan je de maximale watertemperatuur instellen. Dit is echter voor je hele huis, niet 1 kamer
Dat heb ik nog niet kunnen vinden in de installateursapp helaas. Dat heb voor het hele huis is, vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwehm
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-10 00:24
Ik ben aan het kijken om Tado bij mij thuis te gaan gebruiken.

Ik heb stadsverwarming en alleen maar radiatorknoppen zonder centrale klokthermostaat. Ik kan nu dus elke ruimte apart verwarmen door de radiatorknop daar open te zetten.

Ik wil nu beginnen met Tado in de woonkamer in te zetten, met name zodat ik in één keer alle radiatoren daar kan openzetten, en niet meer achter de meubels hoef te kruipen daarvoor.

Ik denk dan dat ik alleen het radiothermostaat startpakket (1 radiatorthermostaat + bridge) + extra radiorthermostaten nodig heb, klopt dat?

Ik zag ook een pakket met een (bedraad/draadloos) thermostaat voor aan de muur erbij. Kun je die gebruiken om dan 1 zone (woonkamer) aan te sturen, of vervangt die alleen een bestaande (bedraad/draadloos) klokthermostaat die er niet is, en moet ik dan toch telkens de telefoon erbij pakken als ik de temperatuur handmatig wil veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:55
Pwehm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:49:
Ik ben aan het kijken om Tado bij mij thuis te gaan gebruiken.

Ik heb stadsverwarming en alleen maar radiatorknoppen zonder centrale klokthermostaat. Ik kan nu dus elke ruimte apart verwarmen door de radiatorknop daar open te zetten.

Ik wil nu beginnen met Tado in de woonkamer in te zetten, met name zodat ik in één keer alle radiatoren daar kan openzetten, en niet meer achter de meubels hoef te kruipen daarvoor.

Ik denk dan dat ik alleen het radiothermostaat startpakket (1 radiatorthermostaat + bridge) + extra radiorthermostaten nodig heb, klopt dat?

Ik zag ook een pakket met een (bedraad/draadloos) thermostaat voor aan de muur erbij. Kun je die gebruiken om dan 1 zone (woonkamer) aan te sturen, of vervangt die alleen een bestaande (bedraad/draadloos) klokthermostaat die er niet is, en moet ik dan toch telkens de telefoon erbij pakken als ik de temperatuur handmatig wil veranderen?
Ikzelf heb ook een Tado systeem (met draadloze thermostaat) en stadsverwarming.

Dat startpakket wat je op het oog hebt; is dat met draadloze thermostaat? (Volgens mij heb je die namelijk dan nodig.) Dan kun je je radiatorknoppen (in dezelfde ruimte) namelijk slave maken van die thermostaat; de thermostaat doet temperatuurmeting en stuurt daarmee alle knoppen in dezelfde ruimte aan.

Je kunt met die thermostaat (aan de muur) dan je gewenste temperatuur handmatig hoger of lager zetten. Alle andere "slimme" functies als een (klok)programma regel je via de app op je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwehm
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-10 00:24
H. Lal schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Ikzelf heb ook een Tado systeem (met draadloze thermostaat) en stadsverwarming.

Dat startpakket wat je op het oog hebt; is dat met draadloze thermostaat? (Volgens mij heb je die namelijk dan nodig.) Dan kun je je radiatorknoppen (in dezelfde ruimte) namelijk slave maken van die thermostaat; de thermostaat doet temperatuurmeting en stuurt daarmee alle knoppen in dezelfde ruimte aan.

Je kunt met die thermostaat (aan de muur) dan je gewenste temperatuur handmatig hoger of lager zetten. Alle andere "slimme" functies als een (klok)programma regel je via de app op je mobiel.
Dank voor je input, H. Lal

Ik zat even te kijken naar de verschillende pakketten, en dit pakket is dan denk ik te groot: https://www.coolblue.nl/p...et-2-radiatorknoppen.html deze bevat ook nog de draadloze ontvanger die je aansluit op de stadsverwarming/warmtewisselaar.

Ik denk dat ik dan deze twee pakketen moet nemen (is ook goedkoper door het ontbreken van de draadloze ontvanger) https://www.coolblue.nl/p...aat-starter-duo-pack.html en https://www.coolblue.nl/p...ursensor-uitbreiding.html
De draadloze temperatuursensor zal dan als ik je goed begrijp niet hoeven te communiceren met de stadsverwarming/warmtewisselaar, en stuurt dan de knoppen aan op basis van de temperatuur gemeten aan de muur en niet hun eigen temperatuursensor dus?
Dat klinkt als wat ik wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06:55
Pwehm schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:09:
[...]

Dank voor je input, H. Lal

Ik zat even te kijken naar de verschillende pakketten, en dit pakket is dan denk ik te groot: https://www.coolblue.nl/p...et-2-radiatorknoppen.html deze bevat ook nog de draadloze ontvanger die je aansluit op de stadsverwarming/warmtewisselaar.

Ik denk dat ik dan deze twee pakketen moet nemen (is ook goedkoper door het ontbreken van de draadloze ontvanger) https://www.coolblue.nl/p...aat-starter-duo-pack.html en https://www.coolblue.nl/p...ursensor-uitbreiding.html
De draadloze temperatuursensor zal dan als ik je goed begrijp niet hoeven te communiceren met de stadsverwarming/warmtewisselaar, en stuurt dan de knoppen aan op basis van de temperatuur gemeten aan de muur en niet hun eigen temperatuursensor dus?
Dat klinkt als wat ik wil :)
Precies; de draadloze temperatuursensor communiceert alleen met de (tado)radiatorknoppen die jij hebt toegewezen.
Als je een stadsverwarming afleverset had gehad waar wel een 2 weg klep voor de CV op zat, had je de draadloze ontvanger wel nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik zie er waarschijnlijk over - maar waar staat ergens een documentje over volledige reset.

Ik gebruik mijn tado niet meer ( bekabelde thermostaat + bridge ) en zou deze willen verkopen.

Overgeschakeld van gasketel naar warmtepomp.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:44
Pairing reset van Tado thermostaat of temperatuur sensor.

https://support.tado.com/...emperatuursensor-resetten

Full reset van een slimme radiator knop kan met een paperclip. (gaatje naast de min-teken van de batteij)

[ Voor 25% gewijzigd door TweakHm op 09-06-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Tado heeft even een speciale 'heatpump kit' voor warmtepompen van Vaillant aangeboden. Deze kit bestond uit een draadloze thermostaat en blijkbaar aangepaste software. Is er bekend of bestaande thermostaten ook geschikt worden gemaakt voor een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Laatst online: 20-10 21:22
D-e-n schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:10:
@elcastel
Hoe ga je de aansturing van de hoofd vloerverwarming regelen in Tado? Ga je die loskloppen van de radiatoren zoals in optie 2 en 3 uit onderstaande uitleg?

https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Wij zelf hebben nu net overigens situatie 3 laten installeren.
Sorry voor mijn enorme late reactie, maar ik denk dat ik ook richting optie 3 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Laatst online: 15:39
Ik wil gaan overstappen op tado ivm plaatsen nieuwe radiators mét de mogelijkheid voor knoppen per radiator.

Nu heeft Amazon met de prime deals 2 goede deals:

https://www.amazon.de/dp/B098B2XP8C
en
https://www.amazon.de/dp/B09ZPZFZBM

Die van 115€ lijkt op het oog de beste deal, maar er lijkt verschil te zitten in de knoppen. Iemand die mij vooruit kan helpen wat de beste keuze zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Je moet sowieso de versie hebben inclusief bridge. Die andere zijn alleen knoppen (uitbreidingsset), daar heb je niks aan zonder bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Laatst online: 15:39
Haan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:44:
Je moet sowieso de versie hebben inclusief bridge. Die andere zijn alleen knoppen (uitbreidingsset), daar heb je niks aan zonder bridge.
uiteindelijk ben ik voor de volgende set gegaan:
1x https://www.amazon.de/dp/B098B2W5GP
2x https://www.amazon.de/-/nl/dp/B098B2XP8C/
Kan mooi mijn Google Nest en 1 van de Tado knoppen verkopen (heb maar 5 radiators), kom ik hopelijk uit op zo'n 200€ voor de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
.NCK schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:07:
Tado heeft even een speciale 'heatpump kit' voor warmtepompen van Vaillant aangeboden. Deze kit bestond uit een draadloze thermostaat en blijkbaar aangepaste software. Is er bekend of bestaande thermostaten ook geschikt worden gemaakt voor een warmtepomp?
https://www.iculture.nl/n...ump-connector-warmtepomp/
Update 15 juni 2023: Tado heeft de Heat Pump Connector offline gehaald en alle informatie erover verwijderd. Op deze archiefpagina is nog wel informatie te lezen. Goed om te weten: deze Heat Pump werkt niet met HomeKit, dus daarmee was het accessoire voor Apple-gebruikers toch al minder interessant.

We hebben navraag gedaan bij Tado en hebben inmiddels een officiële reactie:

Het nieuws over de Heat Pump Connector kwam voort uit een pilot die we met het product hebben gedaan onder consumenten. Het zal weer op de website gezet worden zodra het product officieel wordt gelanceerd.
Wie weet dus komende winter...?

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 11-07-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skwzR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 16:10
ErnstvV schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:14:
Mijn TADOs zijn heel willekeurig met batterijen. Ik gebruik oplaadbare, sommige kranen kunnen maanden doen met een setje, twee zijn heel veel sneller leeg. De oplader vindt meestal de accu’s dan meestal ook nog lang niet leeg.
Welk merk oplaadbare batterijen gebruik je? Die ik heb gebruikt zitten er zo strak in, ze zijn iets dikker dan de normale AA batterijen. Een heel gevecht om ze er weer uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 22-10 21:00

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik merk dat Tado ook met gewone Duracell AA batterijen soms gedurende een aantal dagen low battery aangeeft, en nadien verdwijnt dat terug... Valt er iets tegen te doen? Of is het een teken dat de batterijen inderdaad al (<1j) aan vervanging toe zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:04
skwzR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:56:
[...]

Welk merk oplaadbare batterijen gebruik je? Die ik heb gebruikt zitten er zo strak in, ze zijn iets dikker dan de normale AA batterijen. Een heel gevecht om ze er weer uit te krijgen.
Zie:
https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze
* Twee nieuwe AA alkaline batterijen (LR6) of

* Twee Panasonic Eneloop AA 2000 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 11:51
Heeft iemand hier zoiets al eens gebruikt i.c.m. de Tado-radiatorknoppen?

https://www.amazon.nl/AIE...htdecoratie/dp/B08699QCCD

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51emWzWOqJL._AC_SL1200_.jpg

Als ik de radiatorknop (V3) even bekijk, denk ik wel dat ik hier ergens een klein sleufje of gaatje voor moet maken om het kabeltje door naar buiten te voeren. Maar dat zou ik best eens bij één knop willen uitproberen.

Ik heb nu sinds bijna een jaar Tado (1x bedrade thermostaat t.b.v. zoneklep vloerverwarming, 4x radiatorknop, 1x draadloze sensor) en eigenlijk nog maar één keer van één radiatorknop de batterijen hoeven vervangen, maar dat gaat natuurlijk straks voor alle knoppen en thermostaten vaker gebeuren. Zo'n oplossing lijkt me dus best handig.

Het scheelt misschien dat de radiatorknoppen vrijwel nooit worden bediend. Op de slaapkamers (3x) staan ze eigenlijk het hele jaar op "vorstbeveiliging" en worden ze heel af en toe eens handmatig aan gezet, en alleen in de badkamer (1x) doet hij 's ochtends vroeg en 's avonds laat in de late herfst, winter en het vroege voorjaar heel eventjes iets. Dus de batterijen gaan niet enorm snel leeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter! op 26-07-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 22-10 21:00

Church of Noise

Drive it like you stole it

Wouter! schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:23:

[Afbeelding]

Als ik de radiatorknop (V3) even bekijk, denk ik wel dat ik hier ergens een klein sleufje of gaatje voor moet maken om het kabeltje door naar buiten te voeren. Maar dat zou ik best eens bij één knop willen uitproberen.

Ik heb nu sinds bijna een jaar Tado (1x bedrade thermostaat t.b.v. zoneklep vloerverwarming, 4x radiatorknop, 1x draadloze sensor) en eigenlijk nog maar één keer van één radiatorknop de batterijen hoeven vervangen, maar dat gaat natuurlijk straks voor alle knoppen en thermostaten vaker gebeuren. Zo'n oplossing lijkt me dus best handig.

Het scheelt misschien dat de radiatorknoppen vrijwel nooit worden bediend. Op de slaapkamers (3x) staan ze eigenlijk het hele jaar op "vorstbeveiliging" en worden ze heel af en toe eens handmatig aan gezet, en alleen in de badkamer (1x) doet hij 's ochtends vroeg en 's avonds laat in de late herfst, winter en het vroege voorjaar heel eventjes iets. Dus de batterijen gaan niet enorm snel leeg.
Ik kwam toevallig net posten dat ik iets gelijkaardig net heb gedaan, maar dan met 3x AAA voor de thermostaat. Ik heb nl een Itho Cube Duo die 2 circuits regelt met 1 verwarmingssysteem (en zonder extra meng-systemen), en die dus ook 2 thermostaten nodig heeft. Nu is alles bij ons draadloos qua thermostaten. Na wat prutsen (Vlaming, jawel) geleerd dat je maar 1 wireless extension per installatie kan gebruiken, dus een extra draadloze thermostaat moeten toevoegen aan de ketel. Nu moet dat ding gevoed worden.
Eerst wat batterijen gebruikt, maar ik vond het dus helemaal niet logisch om batterijen te verbruiken voor iets wat uiteindelijk op een vaste plaats blijft (nl naast de 'ketel'), waar ook nog eens stopcontacten zijn.
Dus zo iets gekocht: https://www.amazon.com.be/dp/B08VWY4471?psc=1 en wat 'bijgewerkt' aan de batterijcover en de backplate van de thermostaat. Blijkt dat er wel wat papiertjes nodig waren om de 'batterijen' op de juiste plaats in de thermostaat te houden, gezien ze nét iets kleiner zijn dan de echte batterijen en dus minder goed spannen. Eens dat gelukt was, werkte alles perfect. Blij met mijn minimale McGyver activiteiten :)

Ik heb dit dus niet met de radiatorknoppen geprobeerd, omdat die bij ons niet dicht bij stopcontacten zitten. Eens de batterijen leeg beginnen geraken, ga ik daarvoor vermoedelijk oplaadbare batterijen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Wouter! schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:23:

[Afbeelding]

Ik gebruik overal goede oplaadbare batterijen, van die rebrand eneloop (ikea heeft die bijvoorbeeld) of de wit-gele Varta's.

De knoppen worden niet bedient misschien, maar geven wel constant vochtigheid en temperatuur door aan de bridge. Ze gaan zeker een keer leeg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 26-07-2023 15:53 ]

Hoi!

Pagina: 1 ... 51 ... 67 Laatste