• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:37
Morpheus2003 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:52:
[...]

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gisteravond in Tado alles uitgezet, enkel vorstbeveiliging. Ondertussen is er gewoon doorverwarmd en was het vanochtend 22,7 graden in de woonkamer! Kortom, het ligt ws niet aan Tado maar wat dan wel?

Ik heb inderdaad beneden vloerverwarming. De Tado thermostaat in de woonkamer is direct verbonden met de CV Ketel (Intergas Xtreme). Op de 1ste en zolder heb ik op elke radiator een radiatorknop van Tado. Staan allemaal op 12 graden en doen niks.
Aan de CV ketel heb ik de extensiekit hangen zodat ik de knoppen per stuk kan bedienen.

Wat mij vanochtend wel op viel is dat er een symbool op de Tado wordt getoond met ronde pijlen. Op de Tado site staat hierbij dat er wordt gesynchroniseerd.

Ik zie nu trouwens ook in de Tado app dat één radiatorknop een werk in uitvoering icoontje heeft. Ik zal die eens opnieuw koppelen, misschien helpt dat. Zojuist opnieuw gekoppeld, nu is het werk in uitvoering icoon weg in de Tado app. De radiator was ook warm.
Het lijkt erop dat er 2 (of eigenlijk 3) problemen tegelijk spelen:
1) je hebt een thermostaat in de woonkamer waar je ook vloerverwarming hebt. Maar je hebt geen zoneklep tussen je ketel en de vv verdeler. Dat gaat nooit optimaal werken want dat betekent dat je vloerverwarming altijd meeverwarmt als er elders in huis warmtevraag is, bijvoorbeeld doordat een of meer van je andere thermostaatknoppen warmte vraagt. Dit ongeacht de temperatuur in de woonkamer.
2) dat symbool met de ronde pijlen: zie je dat op de thermostaat? Heb je die al eens gereset?
3) misschien verstandig om ook je hub te resetten

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 11:43
Ik ben aan het stoeien met routines in Google home/assistant.

In de standaard routine "weg" kan je aanwezigheidsdetectie van je telefoon aan en uitzetten, maar het is hier niet mogelijk een Tado actie toe te voegen.

Omgekeerd is het in de standaard routine "vertrek van huis" of elke andere willekeurige routine wel mogelijk de tado thermostaten aan te sturen, maar hier is het weer niet mogelijk om de starter "aanwezigheidsdetectie van je telefoon" te benutten.

Is hier nog een mouw aan te passen?

En ja ik stoor me aan de abonnementskosten voor geofensing die ik als V3+ eigenaar moet betalen terwijl eigenaren van een oudere Bridge dr dienst gratis krijgen geleverd. Maar dat is niet de enige reden Ik wil meerdere dingen aansturen met een geofensing van Google home, maar dat kan nu niet omdat de Taro app die mogelijkheid wegkaapt.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30
Wat ik eigenlijk nog mis is mensen kunnen koppelen aan ruimtes.

Mijn zolder wil ik niet verwarmen als mijn zoon niet thuis is. Mijn werkkamer niet als ik er niet ben

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:43
Batavia schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:04:
Dit staat/stond al jaren op hun roadmap. Denk niet dat het er ooit van komt. Op dat vlak stelt Tado wel teleur eigenlijk.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48
Gelukkig is dat redelijk makkelijk zelf te maken met iets als bijvoorbeeld Domoticz.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:05
Batavia schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:04:

Mijn zolder wil ik niet verwarmen als mijn zoon niet thuis is. Mijn werkkamer niet als ik er niet ben
Mocht je in het iOS domein zitten dan kun je dit doen in HomeKit.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Church of Noise schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:48:
[...]

Dat is hoe ik het hier ook graag zou hebben!
Heb je iets specifiek gedaan om het zo te krijgen? (instellingen, contact met Tado, ...)?
En heb je een vergelijking met een systeem voordat je Tado had qua impact op verbruik?
Zo gaat het gewoon, ik heb niets bijzonders gedaan.

Een vergelijking van het verbruik heb ik niet. Ik heb Tado aangeschaft aan het begin van de corona tijd, om mijn thuiskantoor apart te kunnen verwarmen. Maar doordat ik tegelijkertijd ook thuis ging werken, kan ik niets zinnigs zeggen over veranderingen in het verbruik.

Beneden stuurt het de vloerverwarming aan en boven de radiatoren. Ik ben er tevreden over.

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-03 22:26
@Church of Noise overshoot heeft wellicht te maken met het vermogen van je ketel. Heb je een ketel met hoog minimum vermogen? Of staat het maximum vermogen veel hoger afgesteld dan het vermogen dat kan worden afgegeven in huis?

Bijvoorbeeld wanneer slechts één kamer met een radiator van 1kW warmtevraag heeft en het minimumvermogen van je ketel daar een veelvoud van is. Dan zal die radiator loeiheet worden en je ketel afslaan omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

Hetzelfde gebeurt met een te hoog maximumvermogen. Dan kan je thermostaat wel leuk moduleren op bijvoorbeeld 30% om de boel op temperatuur te houden, maar als dat % al richting het maximumvermogen van de afgifte gaat werkt het nog steeds niet lekker.

Je kan kijken of je het vermogen en/of aanvoertemperatuur op de ketel kan instellen.

• tms5dmark2
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik heb een tado smart thermostaat (bedraad) en 5 smart thermostaatknoppen. de thermostaat is bedraad aangelosten op mijn bosch hrc verwarmingsketel. ik heb vloerverwarming in de ruimte waar de smart thermostaat hangt (begane grond) en de 5 thermostaatknoppen zitten op slaapkamers op de 1e verdieping. de smart thermostaat is de zoneregelaar van alle knoppen.

ik zit met de volgende situatie: 3 van de vijf kamers met tado knoppen verwarmen zoals je zou verwachten: ketel gaat aan, paar minuutjes verwarmen en je ziet de temp oplopen in de tado-app.

2 kamers verwarmen echter totaal niet: als ik (bij wijze van test) de temp op 24 zet, worden de radiatoren maar mondjesmaat warm, en vooral de ruimte met vloerverwarming bloedheet.

wie kan mij enige indicatie geven wat hier aan de hand zou kunnen zijn? radiatoren en leidingen van beide probleemkamers zijn door loodgieter afgekoppeld, schoongemaakt en weer aangekoppeld. alvast bedankt!!!!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
tms5dmark2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:30:
Ik heb een tado smart thermostaat (bedraad) en 5 smart thermostaatknoppen. de thermostaat is bedraad aangelosten op mijn bosch hrc verwarmingsketel. ik heb vloerverwarming in de ruimte waar de smart thermostaat hangt (begane grond) en de 5 thermostaatknoppen zitten op slaapkamers op de 1e verdieping. de smart thermostaat is de zoneregelaar van alle knoppen.

ik zit met de volgende situatie: 3 van de vijf kamers met tado knoppen verwarmen zoals je zou verwachten: ketel gaat aan, paar minuutjes verwarmen en je ziet de temp oplopen in de tado-app.

2 kamers verwarmen echter totaal niet: als ik (bij wijze van test) de temp op 24 zet, worden de radiatoren maar mondjesmaat warm, en vooral de ruimte met vloerverwarming bloedheet.

wie kan mij enige indicatie geven wat hier aan de hand zou kunnen zijn? radiatoren en leidingen van beide probleemkamers zijn door loodgieter afgekoppeld, schoongemaakt en weer aangekoppeld. alvast bedankt!!!!
Klinkt als: verwarmingssysteem niet waterzijdig ingeregeld

• tms5dmark2
  • Niet online
H. Lal schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Klinkt als: verwarmingssysteem niet waterzijdig ingeregeld
ik moet helaas bekennen dat dat me niks zegt. wel even gegoogled: "Waterzijdig inregelen zorgt voor een ideaal temperatuurverschil tussen het water dat naar de radiatoren toe stroomt en het water dat terug in de cv-ketel komt. Ook stroomt precies de juiste hoeveelheid water door de radiatoren. Samen zorgt dit ervoor dat al de kamers in huis optimaal worden verwarmd."

kun jij me helpen snappen hoe dat ervoor kan zorgen dat 2 van de 5 radiatoren dit gedrag vertonen? dank!!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
tms5dmark2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:49:
kun jij me helpen snappen hoe dat ervoor kan zorgen dat 2 van de 5 radiatoren dit gedrag vertonen? dank!!
het CV water neemt de weg van de minste weerstand. Je loodgieter heeft schijnbaar al gekeken of er geen (gedeeltelijke) blokkade in de leiding naar de probleem radiatoren zit, om de weerstand in dat circuit te verminderen voor meer stroming. Als dat niet voeldoende was (om meer warmte in die radiatoren te krijgen) is er blijkbaar nog altijd teveel weerstand en zoekt het warme water een andere weg (de woonkamer waarschijnlijk of een bypass).
Ik zou de tado radiatorknop eens van die probleem radiatoren afhalen zodat ze vol open staan. Kijk dan eens of er wel genoeg warmte ontstaat. Is dat wel het geval (lekker warm) dan moet je de oorzaak zoeken in de tado knoppen die de radiator niet genoeg openen, blijft het ook dan koud (zonder tado knop erop), dan stroomt het water te makkelijk naar andere circuits en kan je die 'knijpen' om de stroomweerstand daar te vergroten waardoor er relatief gezien meer richting je probleemradiator komt.

In jip en janneke bewoordingen is het waterzijdig inregelen dus alle subcircuits dusdanig 'knijpen' dat het water zich over alle subcircuits verdeelt. En daarbovenop dat de stroomsnelheid overal zo snel/langzaam is dat het water warm binnenkomt in de radiatoren en flink koeler weer terugstroomt. Dat laatste wil namelijk zeggen dat de radiator over zijn volledige oppervlak mooi warmte afgeeft aan de ruimte.

[Voor 15% gewijzigd door AzertyNL op 02-02-2023 15:06]

• tms5dmark2
  • Niet online
AzertyNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:58:
[...]

het CV water neemt de weg van de minste weerstand. Je loodgieter heeft schijnbaar al gekeken of er geen (gedeeltelijke) blokkade in de leiding naar de probleem radiatoren zit, om de weerstand in dat circuit te verminderen voor meer stroming. Als dat niet voeldoende was (om meer warmte in die radiatoren te krijgen) is er blijkbaar nog altijd teveel weerstand en zoekt het warme water een andere weg (de woonkamer waarschijnlijk of een bypass).
Ik zou de tado radiatorknop eens van die probleem radiatoren afhalen zodat ze vol open staan. Kijk dan eens of er wel genoeg warmte ontstaat. Is dat wel het geval (lekker warm) dan moet je de oorzaak zoeken in de tado knoppen die de radiator niet genoeg openen, blijft het ook dan koud, dan stroomt het water te makkelijk naar andere circuits en kan je die 'knijpen' om de stroomweerstand daar te vergroten waaradoor er relatief gezaien meer richting je probleemradiator komt.
ik had zelf idd al vastgesteld, dat wanneer de knoppen niet op de radiator zitten, ze wel gewoon warm worden. wat zou dat kunnen betekenen? ik heb ze al tig keer gekalibreerd btw.

• H. Lal
tms5dmark2 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:03:
[...]

ik had zelf idd al vastgesteld, dat wanneer de knoppen niet op de radiator zitten, ze wel gewoon warm worden. wat zou dat kunnen betekenen? ik heb ze al tig keer gekalibreerd btw.
AzertyNL heeft inderdaad hierboven al mooi uitgelegd wat waterzijdig inregelen betekent en waar het voor dient.

Interessant dat het zonder radiatorknoppen wel goed doet.

Om uit te sluiten dat het aan de tadoknoppen ligt (in plaats van de radiatorkranen):
1. Al eens uitgewisseld met je "goedwerkende" tadoknoppen?
2a Zijn je radiatorkranen van een ander type dan de anderen?
2b Verkeerde adapter voor de radiatorkraan gebruikt?

• AzertyNL
H. Lal schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Om uit te sluiten dat het aan de tadoknoppen ligt (in plaats van de radiatorkranen):
1
^^^^^^ allemaal goede punten, zou ik allemaal even aflopen.

Als de pennen van je radiator kranen in huis verschillende modellen zijn kan het zijn dat een tado knop de kraan niet ver genoeg open kan krijgen. Ben je bekend met dit plaatje van de tado community?
https://community.tado.co...enders-20mm-tip-to-thread

(negeer de specifieke vraag over de 20mm tip, het gaat erom dat zon pin afgestemd moet zijn op de radiator kraan omdsat er nogal veel verschillende bestaan...)

• tms5dmark2
  • Niet online
[...]

AzertyNL heeft inderdaad hierboven al mooi uitgelegd wat waterzijdig inregelen betekent en waar het voor dient.

ik ga de knoppen eens onderling uitwisselen ja. ik gebruik geen adapter, de tado's zitten native gekoppeld (leidingwerk afgelopen week door loodgieter daarvoor aangepast)

• tms5dmark2
  • Niet online
AzertyNL schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:22:
[...]

^^^^^^ allemaal goede punten, zou ik allemaal even aflopen.

Als de pennen van je radiator kranen in huis verschillende modellen zijn kan het zijn dat een tado knop de kraan niet ver genoeg open kan krijgen. Ben je bekend met dit plaatje van de tado community?
https://community.tado.co...enders-20mm-tip-to-thread

(negeer de specifieke vraag over de 20mm tip, het gaat erom dat zon pin afgestemd moet zijn op de radiator kraan omdsat er nogal veel verschillende bestaan...)
de radiatorknoppen zijn allemaal zonder adapter gemonteerd

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

romon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:11:
@Church of Noise overshoot heeft wellicht te maken met het vermogen van je ketel. Heb je een ketel met hoog minimum vermogen? Of staat het maximum vermogen veel hoger afgesteld dan het vermogen dat kan worden afgegeven in huis?

Bijvoorbeeld wanneer slechts één kamer met een radiator van 1kW warmtevraag heeft en het minimumvermogen van je ketel daar een veelvoud van is. Dan zal die radiator loeiheet worden en je ketel afslaan omdat die zijn warmte niet kwijt kan.

Hetzelfde gebeurt met een te hoog maximumvermogen. Dan kan je thermostaat wel leuk moduleren op bijvoorbeeld 30% om de boel op temperatuur te houden, maar als dat % al richting het maximumvermogen van de afgifte gaat werkt het nog steeds niet lekker.

Je kan kijken of je het vermogen en/of aanvoertemperatuur op de ketel kan instellen.
Dank!

Het vermogen zou moeten meevallen. Het betreft een hele verdieping van 100 vierkante meter die verwarmd wordt met vloerverwarming, dus reken 250 kubieke meter. Als je dat vermenigvuldigt met 70 W per kubieke meter = 17,5 kW maximum nodig. Dat heb ik nu natuurlijk niet nodig :)
Minimum vermogen van de ketel (Itho Daalderop Cube Duo) is volgens de handleiding 6kW.
Ter info, ik heb de maximale watertemperatuur van de vloerverwarming al een hele poos terug ingesteld op 50 gr C (en de aansturing gebeurt op de OpenTherm aansluiting).

Zelfs tijdens echt koude dagen is de overshoot er.
Mijn theorie is dat Tado de traagheid van de vloerverwarming niet correct inschat: op mijn grafieken zie ik de sturing pas inschakelen als de temperatuur bij het afkoelen van de ruimte de setpoint temperatuur bereikt. Dan gebeurt de 'ramp up' van de modulering gestaag, en loopt dan op tot op het moment dat de ruimte de setpoint temperatuur opnieuw bereikt. Vanaf dan vermindert het moduleringsniveau terug. Gevolg: overshoot (temperatuur ligt typisch tussen 19.2 gr C en 20.2gr C bij een setpunt van 19.5...).
Dit lijkt meer op wat ik zou verwachten bij het aansturen van een radiator, die snel veel warmte kan toevoeren en eens ie dat gedaan heeft, terug kan omlaag rampen.
Het minimale vermogen zou een issue kunnen zijn als de sturing slechts naar beperkte modulatie-percentages zou gaan en toch een stevige overshoot zou veroorzaken. Het lijkt er meer op dat er (1) te laat wordt ingeschakeld en (2) er tot de hoge modulatiepercentages wordt opgerampt...

Ik ga de vriendelijke mensen van @tado eens contacteren :)

• tms5dmark2
  • Niet online
[...]

ik heb de knoppen van de niet goed werkende radiatoren uitgewisseld met die van de wel werkende: het resultaat was hetzelfde. daarmee is volgens mij uitgesloten dat 't aande knoppen ligt

• romon
  • Laatst online: 26-03 22:26
Church of Noise schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Dank!

Het vermogen zou moeten meevallen. Het betreft een hele verdieping van 100 vierkante meter die verwarmd wordt met vloerverwarming, dus reken 250 kubieke meter. Als je dat vermenigvuldigt met 70 W per kubieke meter = 17,5 kW maximum nodig. Dat heb ik nu natuurlijk niet nodig :)
Minimum vermogen van de ketel (Itho Daalderop Cube Duo) is volgens de handleiding 6kW.
Ter info, ik heb de maximale watertemperatuur van de vloerverwarming al een hele poos terug ingesteld op 50 gr C (en de aansturing gebeurt op de OpenTherm aansluiting).

Zelfs tijdens echt koude dagen is de overshoot er.
Mijn theorie is dat Tado de traagheid van de vloerverwarming niet correct inschat: op mijn grafieken zie ik de sturing pas inschakelen als de temperatuur bij het afkoelen van de ruimte de setpoint temperatuur bereikt. Dan gebeurt de 'ramp up' van de modulering gestaag, en loopt dan op tot op het moment dat de ruimte de setpoint temperatuur opnieuw bereikt. Vanaf dan vermindert het moduleringsniveau terug. Gevolg: overshoot (temperatuur ligt typisch tussen 19.2 gr C en 20.2gr C bij een setpunt van 19.5...).
Dit lijkt meer op wat ik zou verwachten bij het aansturen van een radiator, die snel veel warmte kan toevoeren en eens ie dat gedaan heeft, terug kan omlaag rampen.
Het minimale vermogen zou een issue kunnen zijn als de sturing slechts naar beperkte modulatie-percentages zou gaan en toch een stevige overshoot zou veroorzaken. Het lijkt er meer op dat er (1) te laat wordt ingeschakeld en (2) er tot de hoge modulatiepercentages wordt opgerampt...

Ik ga de vriendelijke mensen van @tado eens contacteren :)
Contact opnemen met tado kan sowieso geen kwaad! Ze hebben instellingen specifiek voor vloerverwarming.

Ik denk wel dat je een stuk minder vermogen hebt én nodig hebt dan je denkt. Een vloer geeft eigenlijk nooit meer dan 100W per m2 af. Kijk ook eens hier om je afgifte in te schatten: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Je ketel heeft ook een behoorlijk minimumvermogen. Heel veel meer dan dat heb je eigenlijk niet nodig denk ik. Zeker niet als de ruimte al op temperatuur is. Weet je wat je gasverbruik was op een hele koude dag?

Of.. Heb je die 50 graden echt op je vloerverwarming ingesteld of bedoel je hier de aanvoer van de ketel? 50 door je vloer is echt (te) hoog. Ook kun je dan wel die 17,5kW kwijt die je noemt >:) Wat lees je af op je verdeler?

Om overshoot te voorkomen moet je zien te voorkomen dat de verwarming langere tijd uitschakelt. Dus geleidelijk het vermogen afgeven dat nodig is op een dag. Nu wordt er in te korte tijd te veel vermogen afgegeven.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:32
Gisteren een Tado thermostaat met 3 thermostaatknoppen gehaald. Ik heb een vraagje over die thermostaatknoppen:

Mijn oude knoppen hebben exact dezelfde diameter aansluiting, maar een andere spoed (fijnere draad). Geen van de meegeleverde adapters kan er iets mee, ik kan er ook weinig over vinden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of hier een adapter voor weten?

Ik zat te overwegen om te kijken of ik bij zowel de oude als nieuwe thermostaat de moer eraf kan krijgen en over kan zetten, maar ik ben bang de Tado daarbij te slopen.
supersoco80 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:42:
Gisteren een Tado thermostaat met 3 thermostaatknoppen gehaald. Ik heb een vraagje over die thermostaatknoppen:

Mijn oude knoppen hebben exact dezelfde diameter aansluiting, maar een andere spoed (fijnere draad). Geen van de meegeleverde adapters kan er iets mee, ik kan er ook weinig over vinden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of hier een adapter voor weten?

Ik zat te overwegen om te kijken of ik bij zowel de oude als nieuwe thermostaat de moer eraf kan krijgen en over kan zetten, maar ik ben bang de Tado daarbij te slopen.
U zoekt de M30x1 adapter
Vaak "Oventrop"

Gewoon googlen om de adapter te vinden.
Die komt niet vaak voor in NL.

• Jemeenthet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:07
Afgelopen woensdag een nieuwe CV-ketel (Remeha Avanta Ace) laten hangen ter vervanging van een Itho ketel. Nu hebben we opeens een functie "Warm water" in de app erbij. Wat is hier precies de functie van en weet iemand of dit dan ook met onze Remeha ketel samenwerkt?

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-03 14:58
Kan iemand mij vertellen waarom mijn ketel begint te stoken terwijl de doeltemperatuur al bereikt is?
Dagelijks schiet Tado de doeltemperatuur met soms wel meer dan een graad voorbij.

• Church of Noise

Church of Noise

romon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 23:13:
[...]

Contact opnemen met tado kan sowieso geen kwaad! Ze hebben instellingen specifiek voor vloerverwarming.
[...]
Gebeurd en ondertussen zijn de parameters aangepast - erg snel van @tado ! Gisteren bericht gestuurd, antwoord gekregen dat men er deze ochtend naar zou kijken en ondertussen al geregeld!
[...]

Ik denk wel dat je een stuk minder vermogen hebt én nodig hebt dan je denkt. Een vloer geeft eigenlijk nooit meer dan 100W per m2 af. Kijk ook eens hier om je afgifte in te schatten: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Je ketel heeft ook een behoorlijk minimumvermogen. Heel veel meer dan dat heb je eigenlijk niet nodig denk ik. Zeker niet als de ruimte al op temperatuur is. Weet je wat je gasverbruik was op een hele koude dag?

Of.. Heb je die 50 graden echt op je vloerverwarming ingesteld of bedoel je hier de aanvoer van de ketel? 50 door je vloer is echt (te) hoog. Ook kun je dan wel die 17,5kW kwijt die je noemt >:) Wat lees je af op je verdeler?
Ik heb tot nu toe enkel opvolging op maandbasis (old school gasmeter die buiten het huis staat), maar zal binnenkort tijdens een koudere periode (begin volgende week of zo) eens een opvolging op dagbasis doen.
Relevant is misschien wel dat ik in een huis uit 1958 woon, waar voorlopig de isolatie bestaat uit 10cm PUR onder de vloer, eps parels in de spouwmuur (5cm?) en wat DIY 12 cm glaswoldekens die de vorige eigenaar onder het dak aanbracht.

De 50 graden heb ik via Tado (installersapp) ingesteld, nadat ik was nagegaan dat dat ook de setting was in de ketel voorheen (door de installateur ingesteld, ik herinner me wel dat die deze setting ooit verhoogde na een erg koude periode een aantal jaar terug). Er is geen mengkraan of zo, de ketel zit rechtstreeks op het vloerverwarmings-manifold aangesloten. Bij een recente check op de ketel zag ik dat de aanvoer op 43 graden stond (scherm van de ketel). Blijkbaar draait de ketel best 'efficient', de kerel die de ketel onderhoudt gaf aan dat er veel indicatie van condensatie was (alu oxide of zo?), dus ik vermoed dat de verwarming die warmte dus goed kwijt kan...
[...]

Om overshoot te voorkomen moet je zien te voorkomen dat de verwarming langere tijd uitschakelt. Dus geleidelijk het vermogen afgeven dat nodig is op een dag. Nu wordt er in te korte tijd te veel vermogen afgegeven.
Exact, en dat was tot nu toe wel het geval: ongeveer 2x per dag een 'berg' van warmtetoevoer en dan een poos niks, lijkt me minder efficient dan langer pozen aan lagere niveaus doordraaien. Beetje zoals bij een auto: cruise aan constante snelheid versus versnellen en vertragen.

De medewerker van Tado vroeg het een dag of 3 te geven, dus dat ga ik doen. Ik laat hier ook weten hoe t evolueert.

[Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 03-02-2023 13:16]

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-03 13:42
Sinds de installatie van Tado geeft mn CV regelmatig storing E1, als ik dit opzoek blijkt dit “Maximale temperatuur van de aanvoer is te hoog” te zijn.

Nu heb ik de CV-onderhoudsman laten langskomen en die zegt dat dit kwam omdat de radiatoren allemaal dicht gaan door Tado en de CV dan de warmte niet meer kwijt kan en overhit raakt.

Is er niet een setting in Tado die ervoor zorgt dat de circulatie nog kan gebeuren zonder actief warmte te vragen? Als oplossing staat nu mijn badkamer radiator continue open (die heeft geen Tado)

• Webarcher
  • Laatst online: 21:09
the-hyrax schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:13:
Is er niet een setting in Tado die ervoor zorgt dat de circulatie nog kan gebeuren zonder actief warmte te vragen? Als oplossing staat nu mijn badkamer radiator continue open (die heeft geen Tado)
Denk dat een bypass een betere oplossing is. Dan hoef je niet onnodig een radiator in de badkamer open te laten staan en kan de CV het water gewoon circuleren.

• Church of Noise

Church of Noise

Er zijn een aantal opties:
- Bypass zoals @Webarcher aangeeft. Dit is zonder meer de 'veiligste' optie
- Eén radiatorkraan terug vervangen door een klassieke en die altijd open laten staan, zoals jij nu doet.
- Eén of meerdere Tado radiatorkranen niet koppelen aan een zone control zodat ze nooit zelf warmte kunnen vragen (maar ze kunnen dus wel openen of sluiten), en de minimale temperatuur hoog genoeg instellen zodanig dat deze meestal ongeveer als optie 2 fungeren, behoudens uitzonderingen. Ik heb deze optie gekozen in alle slaapkamers én de badkamer, waarbij de badkamer nog net iets hoger staat. Deze optie kan nog steeds de situatie die je eerder tegenkwam toelaten.

Ik had optie 2, maar heb een tijd terug een extra Tado kraan gekocht omdat de badkamer soms boven de 20 graden ging tijdens de nacht, en dat vond ik een beetje onnodig. We zullen zien of dit op de langere termijn een goede oplossing blijft.

• amokjeeh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-03 10:34
Het valt mij op dat de prijzen van Tado nogal stevig fluctueren. Ik ben op zoek naar een thermostaat en 6 knoppen, momenteel 609 bij Tink maar ik heb ze ook wel onder de 500 gezien.

Is er een soort beeld bij jullie wanneer Tado relatief goedkoop is, zoals bijvoorbeeld in de lente of de zomer of is het echt elke week/dag weer anders qua prijs?

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:45

amphora

Websites & Fotografie

amokjeeh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:34:
Het valt mij op dat de prijzen van Tado nogal stevig fluctueren. Ik ben op zoek naar een thermostaat en 6 knoppen, momenteel 609 bij Tink maar ik heb ze ook wel onder de 500 gezien.

Is er een soort beeld bij jullie wanneer Tado relatief goedkoop is, zoals bijvoorbeeld in de lente of de zomer of is het echt elke week/dag weer anders qua prijs?
Black Friday altijd maar dat duurt nog wel even.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Church of Noise

Church of Noise

amphora schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Black Friday altijd maar dat duurt nog wel even.
Idd. En Tink in de gaten houden, durft ook wel eens de prijzen veranderen.

• JaoZeetie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:15
amokjeeh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:34:

Er is op dit moment een 20% korting op de eigen site van TADO.
Weet niet of dat voldoende voor je is. TADO20 als code gebruiken.

Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:08
JaoZeetie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Er is op dit moment een 20% korting op de eigen site van TADO.
Weet niet of dat voldoende voor je is. TADO20 als code gebruiken.
Zo goedkoop is die site ook niet.
Bedrade Slimme Thermostaat - Starterskit V3+ kost bij Tado € 219,99; met 20% korting kost het € 175,99. Bij bol.com kost het € 164,99...

• JaoZeetie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:15
Mawlana schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Zo goedkoop is die site ook niet.
Bedrade Slimme Thermostaat - Starterskit V3+ kost bij Tado € 219,99; met 20% korting kost het € 175,99. Bij bol.com kost het € 164,99...
Ligt er idd aan wat je nodig hebt of het wel of niet goedkoper is.
Voor niets gaat de zon op.
Succes met de koopjesjacht.

;)

Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"

• amokjeeh
  • Laatst online: 21-03 10:34
Thanks all!

• AzertyNL
TakenRandomName schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:37:
Kan iemand mij vertellen waarom mijn ketel begint te stoken terwijl de doeltemperatuur al bereikt is?
Dagelijks schiet Tado de doeltemperatuur met soms wel meer dan een graad voorbij.
Sorry ik heb geen oplossing of tips, maar je situatie is heel herkenbaar.

's ochtends (als het wat kouder is in huis na de nachtverlaging) zet tado de ketel aan en de temperatuur schiet dan (1-2 uur later) bij ons altijd een halve graad of meer door. Zelfs als de temperatuur dan eindelijk boven de doeltemperatuur is, start tado vrolijk de ketel nog een paar keer. (Dat baseer ik niet op basis van de warmte golfjes in hun app, maar op basis van de ketel zelf die warmtevraag van de tado binnenkrijgt.)

Het lijkt er ook sterk op dat tado niet 'leert' wat het opwarmgedrag van ons huis is, want het doorschieten wordt niet minder. Knap waardeloos.

late edit: Nu het februari is wordt het minder eenvoudig dit 'probleem' te zien, want de zon wordt sterker en als het geen bewolkte dag is zal het doorschieten van de kamer temperatuur nu ook door de instralende zon komen, iets wat je de tado thermostaat room controller niet kan aanrekenen. Maar in de grijze maanden december en januari was het dagelijks mis (te hoge temperatuur) en dat kwam echt door het regel gedrag van de thermostaat zelf.

[Voor 19% gewijzigd door AzertyNL op 09-02-2023 09:03]

• ImpulseW
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 16:46
Wij hebben nu sinds ruim een jaar een Tado thermostaat en nu sinds enkele maanden ook radiatorknoppen op de radiatoren geplaatst in de slaapkamers boven. Ik kamp regelmatig met het probleem dat de knoppen door blijven stoken, terwijl de knop uit staat of de tempratuur al lang en breed bereikt is.

Beneden hebben wij vloerverwarming. Middels de thermostaat en Tado App hebben wij deze een jaar lang prima kunnen sturen. Kon de boel prima op tempratuur houden en was te managen middels een slim schema.
Voor de volgende stap en automatisering in ons huis hebben wij onze oude radiatoren in de slaapkamers boven (3 stuks) laten vervangen met thermostaatkranen. Hiervoor heb ik de Tado radiatorknoppen gekocht als aanvulling op de thermostaat.

Nu deze zijn aangesloten heb ik het probleem dat de knoppen bij vlagen niet meer uit gaan. Alsof de knop het pinnetje niet kan raken ofzo. Ik kan er met mijn hoofd niet bij:
- Alle radiatoren hebben dezelfde aansluiting/koppelstuk
- Op de slaapkamer van mijn dochter lijkt alles goed te werken > Hieruit kan ik concluderen dat het pinnetje lang genoeg is voor de knop om aan/uit te schieten en de constructie moet werken
- Op onze eigen slaapkamer blijft ie maar pompen tot 25 graden terwijl de knop 'Off' staat
- Ik heb de knop van de slaapkamer van mijn dochter al omgewisseld met die van onze eigen slaapkamer > zelfde probleem.
- Gisteravond brak mijn klomp. De radiator bij mijn dochter stond aan, knop op uit / tempratuur allang bereikt. In tegenstelling tot door blijven stoken koelde deze na uren af, zeer langzaam.

Al met al heb ik totaal geen controle over het stookgedrag op de slaapkamers. Uit frustratie heb ik ze er maar afgehaald en vervangen met het ouderwetse dopje zodat ik zelf kan draaien.

Heeft iemand ervaring? Is dit omdat de thermostaat in de radiatorknop brak is dat de tempratuur slecht gemeten wordt en de knop niet weet wanneer het is bereikt? Is het omdat mijn thermostaat niet in de slaapkamer aanwezig is? (Lijkt me sterk) Is het omdat onze vloerverwarming via de ketel op zolder naar beneden loopt dat onze radiatoren daarmee in de war zijn?

Ik lees op internet wel opties dat ik de knoppen moet monteren als de CV uit is om een soort 0-punt te creëren. Resetten van de knoppen heeft geen zin. Ik plaats ze terug ik hoor gelijk alweer het hete water stromen.

Edit: Ik heb dus een startpakket: https://www.coolblue.nl/p...et-2-radiatorknoppen.html en 3 losse knoppen erbij gekocht: https://www.coolblue.nl/p...radiator-thermostaat.html

Is een 'extentiekit' de missing link?

[Voor 6% gewijzigd door ImpulseW op 09-02-2023 16:27]

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
ImpulseW schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:53:
Wij hebben nu sinds ruim een jaar een Tado thermostaat en nu sinds enkele maanden ook radiatorknoppen op de radiatoren geplaatst in de slaapkamers boven. Ik kamp regelmatig met het probleem dat de knoppen door blijven stoken, terwijl de knop uit staat of de tempratuur al lang en breed bereikt is.

Beneden hebben wij vloerverwarming. Middels de thermostaat en Tado App hebben wij deze een jaar lang prima kunnen sturen. Kon de boel prima op tempratuur houden en was te managen middels een slim schema.
Voor de volgende stap en automatisering in ons huis hebben wij onze oude radiatoren in de slaapkamers boven (3 stuks) laten vervangen met thermostaatkranen. Hiervoor heb ik de Tado radiatorknoppen gekocht als aanvulling op de thermostaat.

Nu deze zijn aangesloten heb ik het probleem dat de knoppen bij vlagen niet meer uit gaan. Alsof de knop het pinnetje niet kan raken ofzo. Ik kan er met mijn hoofd niet bij:
- Alle radiatoren hebben dezelfde aansluiting/koppelstuk
- Op de slaapkamer van mijn dochter lijkt alles goed te werken > Hieruit kan ik concluderen dat het pinnetje lang genoeg is voor de knop om aan/uit te schieten en de constructie moet werken
- Op onze eigen slaapkamer blijft ie maar pompen tot 25 graden terwijl de knop 'Off' staat
- Ik heb de knop van de slaapkamer van mijn dochter al omgewisseld met die van onze eigen slaapkamer > zelfde probleem.
- Gisteravond brak mijn klomp. De radiator bij mijn dochter stond aan, knop op uit / tempratuur allang bereikt. In tegenstelling tot door blijven stoken koelde deze na uren af, zeer langzaam.

Al met al heb ik totaal geen controle over het stookgedrag op de slaapkamers. Uit frustratie heb ik ze er maar afgehaald en vervangen met het ouderwetse dopje zodat ik zelf kan draaien.

Heeft iemand ervaring? Is dit omdat de thermostaat in de radiatorknop brak is dat de tempratuur slecht gemeten wordt en de knop niet weet wanneer het is bereikt? Is het omdat mijn thermostaat niet in de slaapkamer aanwezig is? (Lijkt me sterk) Is het omdat onze vloerverwarming via de ketel op zolder naar beneden loopt dat onze radiatoren daarmee in de war zijn?

Ik lees op internet wel opties dat ik de knoppen moet monteren als de CV uit is om een soort 0-punt te creëren. Resetten van de knoppen heeft geen zin. Ik plaats ze terug ik hoor gelijk alweer het hete water stromen.

Edit: Ik heb dus een startpakket: https://www.coolblue.nl/p...et-2-radiatorknoppen.html en 3 losse knoppen erbij gekocht: https://www.coolblue.nl/p...radiator-thermostaat.html

Is een 'extentiekit' de missing link?
Als de knop uit staat (dus op Frost protection) zou de knop normaal gesproken dicht moeten zijn, dus dan zou er sowieso geen water door de radiator moeten lopen. Daarnaast zou hij zeker niet de ketel aan moeten sturen.

Maar als de thermostaat een zoneklep stuurt, kan hij niet ook de ketel aansturen voor de knoppen.
Dat zou de extentiekit inderdaad oplossen. Overigens had je die dan mijns inziens ook in de oude situatie al nodig gehad, ik kan me wel voorstellen dat het dan nog soort van werkt.

Ik neem even aan dat je bij alle knoppen de thermostaat aangegeven hebt als zoneregelaar (als je dus geen zoneklep hebt)? Als je thermostaat een zoneklep aanstuurt, dan moet je een extentiekit hebben om de ketel aan te sturen, en moet deze als zoneregelaar opgeven worden voor de knoppen.

• ImpulseW
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 16:46
wvanommen schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:23:
[...]

Als de knop uit staat (dus op Frost protection) zou de knop normaal gesproken dicht moeten zijn, dus dan zou er sowieso geen water door de radiator moeten lopen. Daarnaast zou hij zeker niet de ketel aan moeten sturen.

Maar als de thermostaat een zoneklep stuurt, kan hij niet ook de ketel aansturen voor de knoppen.
Dat zou de extentiekit inderdaad oplossen. Overigens had je die dan mijns inziens ook in de oude situatie al nodig gehad, ik kan me wel voorstellen dat het dan nog soort van werkt.

Ik neem even aan dat je bij alle knoppen de thermostaat aangegeven hebt als zoneregelaar (als je dus geen zoneklep hebt)? Als je thermostaat een zoneklep aanstuurt, dan moet je een extentiekit hebben om de ketel aan te sturen, en moet deze als zoneregelaar opgeven worden voor de knoppen.
Dank voor je reactie! Inderdaad, als de knoppen op frost protection staan hoort hij niets te doen, maar dat ging dus toch mis en kamers boven werden verwarmd terwijl de knoppen uit staan. Dat moet wel te maken hebben met het feit dat de vloerverwarming wel warmte vraagt. Uit frustratie haal je de knoppen er dan maar af, want je hebt geen controle over het stoken en in deze tijd is dat een dure aangelegenheid.

Voor wat betreft de extentiekit, ik ben uitgekomen op dit artikel die precies mijn probleem aan kaart: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
Bijzonder dat ik op Coolblue waar ik ben geadviseerd over deze dingen nooit hierover ben geinformeerd. Dit zou dan dit apparaat moeten zijn: https://nl.shop.tado.com/products/wireless-receiver

Ik snap je laatste alinea niet. Hoe geef ik mijn knoppen aan als zoneregelaar? Werkt dat via de app? Heb je daar meer info over?

• JBS
  • Niet online
Een Tado draadloze temperatuursensor die als thermostaat dient in de woonkamer, stond ingesteld op doeltemperatuur 19 graden. Vanmorgen viel me op dat deze Tado draadloze temperatuursensor 19 graden aangaf in de app, en ook als je op het knopje drukte, maar in de praktijk was de temperatuur gezakt naar pakweg 18. Batterijen uit de Tado draadloze temperatuursensor en weer erin, en de gemeten temperatuur op de Tado draadloze temperatuursensor sprong naar pakweg 18 (zowel in de app als op het schermpje na indrukken knopje). CV sprong vervolgens niet aan, wat wel zou moeten, want doeltemperatuur 19 graden. Pas na powercycle van de Tado Draadloze ontvanger die aan de CV hangt ging de CV aan.

Later vandaag weer iets vergelijkbaars: Gemeten temperatuur op de Tado draadloze temperatuursensor bleef hangen op 18, terwijl het inmiddels al warmer was en de doeltemperatuur bereikt was, maar de CV werd via de Tado draadloze temperatuursensor niet uitgeschakeld. Batterijen uit de Tado draadloze temperatuursensor en weer erin, gemeten temperatuur werd toen geupdate, en sprong naar 21, boven doeltemperatuur dus. Pas na een nieuwe powercycle van de Tado Draadloze ontvanger ging CV weer uit.

Herkent iemand dit gedrag van een Tado draadloze temperatuursensor die 'blijft hangen' en zichzelf niet update?
Volgens de Tado app is het batterijniveau van de draadloze temperatuursensor gewoon 'Goed'. Schermpje op de sensor gaat ook gewoon aan als je op het knopje drukt, en de verbinding met de Bridge is er ook. De actuele temperatuur werd/wordt echter niet geüpdatet.

Edit: De draadloze temperatuursensor lijkt nu defect te zijn. Bij drukken op knopje gaf ie nog paar keer onderstaande symbool, nu doet ie helemaal niets meer. Het getoonde symbool vind ik niet in het lijstjes met opties op de Tado website. Herkent iemand 'm?

[Voor 17% gewijzigd door JBS op 10-02-2023 18:48]

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
ImpulseW schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:08:
[...]

Dank voor je reactie! Inderdaad, als de knoppen op frost protection staan hoort hij niets te doen, maar dat ging dus toch mis en kamers boven werden verwarmd terwijl de knoppen uit staan. Dat moet wel te maken hebben met het feit dat de vloerverwarming wel warmte vraagt. Uit frustratie haal je de knoppen er dan maar af, want je hebt geen controle over het stoken en in deze tijd is dat een dure aangelegenheid.

Voor wat betreft de extentiekit, ik ben uitgekomen op dit artikel die precies mijn probleem aan kaart: https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming
Bijzonder dat ik op Coolblue waar ik ben geadviseerd over deze dingen nooit hierover ben geinformeerd. Dit zou dan dit apparaat moeten zijn: https://nl.shop.tado.com/products/wireless-receiver

Ik snap je laatste alinea niet. Hoe geef ik mijn knoppen aan als zoneregelaar? Werkt dat via de app? Heb je daar meer info over?
Dat gaat zeker via de app (of de webpagina). Naar instellingen, dan de kamer aanklikken, en dan heb je de optie zonecontroller. Als je een "normale" setup heb met alleen knoppen en een thermostaat, dan is dat eigenlijk altijd de thermostaat. Als je thermostaat een zoneklep bediend, is de Wireless Receiver/Tado Extension Kit de zoneregelaar. Aangezien je thermostaat dan de zoneklep moet bedienen.

• Silvan
  • Laatst online: 20:03
Vandaag begonnen met Tado, wat een fijne installatie was dat!
Alleen nu loop ik toch tegen een handmatige thermostaat kranen aan, die dus vervangen moeten worden voor thermostatische kranen.

Misschien hier nog tips welk type / merk thermostatische kraan het beste is om te halen? Liever in één keer goed natuurlijk en dan vervang ik die ook gelijk. Tips dus meer dan welkom :).

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-03 14:57
@Silvan Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je vanzelf op een van de tientallen berichten in dit topic met het antwoord op je vraag.

• Silvan
  • Laatst online: 20:03
nomar109 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:46:
@Silvan Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je vanzelf op een van de tientallen berichten in dit topic met het antwoord op je vraag.
Yes, snap hoe het werkt. Zie alleen nergens een aanbeveling betreft merk of echte aanrader, vandaar mijn vraag. Er staan heel veel vragen over "werkt deze" maar de vereiste zijn wel duidelijk.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:57

copykat

Good copy isn't bad

Overal is het meer een algemene vraag op hoe ik de domotica op een juistemanier opbouw maar voor nu vooral of de tado configuratie met een google hub doet wat ik voor ogen heb.

Ik heb wat vragen over de tado met de google hub connectie.
Op dit moment gebruik ik een google nest thermostaat.
1 centrale meting en afgeregeld met voetventielen en domme thermostaten.
Werkt simpel en betrouwbaar. Mooie thermostaat ook. Probleem 1 aan of uit systeem. Straks met groter huis wil ik meer met zones werken. Zolder , 1everdieping, beganegrond. En vorst beveiliging in de schuur.

In ons nieuwe huis wil ik iets verder gaan met de domotica.
Rookdetectors, op elke radiator/convector een slimme thermostaat, twee camera's/ deurbel. Dat soort.
Ik heb begrepen van verschillende filmpjes dat de tado setup kan samen werken met de googlehub en dus google home app.
De bedoeling is langzaam opbouwen van alles.
Vraag 1 kan ik bijv. De google nest in de woonkamer hangen en de tado muurthermostaat in de slaapkamer als duo control?
Werken dan ook alle tado radiator thermostaten nog?

Vraag 2 is die google hub v2 of 3 een "translater" of een "controler"?

Inprincipe hoeft niet alles gecentraliseerd gekoppeld te zijn.
Energie, verwarming, verlichting via home. Controle op vaatwasser enz. Zonnepanelen.

Brandbeveiliging, (tado's kunnen co2 meten geloof ik.) mag gekoppeld zijn maar standalone kan ook.
Zelfde geld voor de camera's.

Maar is de tado verwarming set met googlehub een goede start om als eerste de bestaande CV te verslimmen? Ik moet nog even bedenken hoe ik de oude hr CV met radiatoren vernieuw op termijn.
Vloerverwarming? Of gewoon overal lage temperatuur convectoren plaatsen waar nu radiatoren hangen.
De tado thermostaten regelen dan de single room of multiroom verwarming.

Enige ideeën en adviezen?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-03 12:43
Zou graag in ons nieuwe huis de tado bedrade thermostaat installeren.
Weet alleen niet goed wat te doen met de draden.
Thuisnetwerk is nog niet geïnstalleerd, dus zou voorlopig gewoon als 'domme' thermostaat zijn.

De oude thermostaat was verbonden als op de foto. Enig idee hoe ik deze aan de tado verbindt? Welke kabel gaat waar?

Bedankt!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verder lezen neigt het voordeel, op de 2,99 abo na dan, zeer nadrukkelijk richting de tado v3 te gaan.
Op de luiheid schaal komen nog wat vragen op.
1 baterijen vd thermostaten en de regelconsole hoe lang gaan die mee? (nest is cvsnoer gevoed ja technisch gekoppeld aan de unit boven bij de cv die op 230 is aangesloten maar de oude thermostaat 2 adersnoer is mn voeding.)
2 de nest is compacter en stylevoller met evengoed alle bediening er in. (de app gebruik je vermoedelijk t meest maar toch. )
Kan ik in de app inlog verschil maken in administrator en users? (gezinsleden hoeven niet echt in de inregel sectie te zitten. Is alleen maar verwarrend en risico op ontregeling settings.)

De googlehub scherm is verplaatsbaar, zit er een accu in?

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• Church of Noise

Church of Noise

gigahertz0 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:28:
Thuisnetwerk is nog niet geïnstalleerd, dus zou voorlopig gewoon als 'domme' thermostaat zijn.

De oude thermostaat was verbonden als op de foto. Enig idee hoe ik deze aan de tado verbindt? Welke kabel gaat waar?

Bedankt! [Afbeelding]
Je zal internet toegang nodig hebben om de Tado te installeren lijkt me... (voor de Tado hub)
Dat heeft dan weer wel als voordeel dat je tijdens de installatie kan aangeven wat voor een oude thermostaat je hebt, en de Tado app geeft dan stap voor stap weer welke draden van je oude aansluiting waar bij de Tado moeten terechtkomen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

gigahertz0 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:28:

Bedankt! [Afbeelding]
Ik heb nu nog alleen ervaring op de google nest versie.
Maar je moet diverse stappen doen.
1 je cv omzetten naar modulerende verwarming. (vaak een draadbrug verplaatsen of verbinding aanpassen.) dus je moet weten welk model en welke connector. Handleiding cv.
2 de schakel console, die je naast je cv plaatst. Vervangt je connectie met de oude thermostaat.
3 de oude thermostaat 2 draads verbinding was een schakelaar, aan of uit. Dus het tegen elkaar houden was voldoende om de ketel te starten. Bij nest gaat dat nu allemaal via WiFi tussen de control unit op zolder en de bediening. (kan dus stand alone op usb voeding.) daar is de oude 2draad nu gewoon alleen voeding. Modulerend betekend dat de ketel anders aangestuurd word. Dus niet continu vol branden totdat temp bereikt is en thermostaat uitschakelt maar gokken op de opwarm vs tijd flank wanneer er voldoende energie zit in je cv water om optijd gewenste temp te krijgen. (cv kan dan efficiënter gas gebruiken met opwarmen omdat de brander niet vol hoeft te branden de gehele tijd.)
Heb je hier al gekeken?
https://support.tado.com/...-installeren-en-instellen

[Voor 11% gewijzigd door copykat op 12-02-2023 13:13]

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-03 12:43
copykat schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:50:
[...]

Ik heb nu nog alleen ervaring op de google nest versie.
Maar je moet diverse stappen doen.
1 je cv omzetten naar modulerende verwarming. (vaak een draadbrug verplaatsen of verbinding aanpassen.) dus je moet weten welk model en welke connector. Handleiding cv.
2 de schakel console, die je naast je cv plaatst. Vervangt je connectie met de oude thermostaat.
3 de oude thermostaat 2 draads verbinding was een schakelaar, aan of uit. Dus het tegen elkaar houden was voldoende om de ketel te starten. Bij nest gaat dat nu allemaal via WiFi tussen de control unit op zolder en de bediening. (kan dus stand alone op usb voeding.) daar is de oude 2draad nu gewoon alleen voeding. Modulerend betekend dat de ketel anders aangestuurd word. Dus niet continu vol branden totdat temp bereikt is en thermostaat uitschakelt maar gokken op de opwarm vs tijd flank wanneer er voldoende energie zit in je cv water om optijd gewenste temp te krijgen. (cv kan dan efficiënter gas gebruiken met opwarmen omdat de brander niet vol hoeft te branden de gehele tijd.)
Heb je hier al gekeken?
https://support.tado.com/...-installeren-en-instellen
Bedankt voor je antwoord.
De oude thermostaat gebruikte al 3 draden, zie foto. Niet zeker of die momenteel modulerend werkt, zou denken van wel.

De tado thermostaat heeft 8 aansluitpunten (3+3+2). Ik had dus wel gehoopt dat die 3 draden daar in kunnen, is dat niet het geval?

De tado website stuurt me telkens naar de app, maar de app vereist eerst registratie van de tado bridge en dergelijke en het Thuisnetwerk is er nog niet.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

https://slimhuis.tech/kli...beste-slimme-thermostaat/
Lees aansluitingen.
Multistage w1, w2, w3.

Je moet weten welk type HR CV je hebt.
Google op type voor handleiding. Daar zit als t goed is info in over hoe aan te sluiten en of aan te passen.
Daarna even googlen op "aansluiten tado op cv ditendat."

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:56
Silvan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:06:
Vandaag begonnen met Tado, wat een fijne installatie was dat!
Alleen nu loop ik toch tegen een handmatige thermostaat kranen aan, die dus vervangen moeten worden voor thermostatische kranen.

Misschien hier nog tips welk type / merk thermostatische kraan het beste is om te halen? Liever in één keer goed natuurlijk en dan vervang ik die ook gelijk. Tips dus meer dan welkom :).
Ik zou voor de Heimeier voorinstelbare thermostaatkranen gaan. V-exakt2 (statisch) of eclips (dynamisch), hierdoor heb je geen adapter nodig.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:44
Ik ben opzoek naar een device die mijn airco kan aansturen als het bv 15 graden is en kan verwarmen tot xx, of om bijvoorbeeld de ruimte vorst vrij te houden. De Tado lijkt hier voor geschikt maar ik lees hier ook dat het alleen maar een AB is. Naast dat ik wel wifi heb maar geen internet. blijft de tado werken als ik het heb ingesteld en daarna is er geen internet connectie meer? Zou jammer zijn als er altijd internet nodig is om het programma uit te voeren. wie heeft deze gebruikers ervaring en of is er een ander "beter" product die ik hier voor kan gebruiken.

• Church of Noise

Church of Noise

HuHu schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:29:
[...]

Zo gaat het gewoon, ik heb niets bijzonders gedaan.

Een vergelijking van het verbruik heb ik niet. Ik heb Tado aangeschaft aan het begin van de corona tijd, om mijn thuiskantoor apart te kunnen verwarmen. Maar doordat ik tegelijkertijd ook thuis ging werken, kan ik niets zinnigs zeggen over veranderingen in het verbruik.

Beneden stuurt het de vloerverwarming aan en boven de radiatoren. Ik ben er tevreden over.
Ik bedenk me net: heb je early start aan staan?
Bij mij staat die uit voor de vloerverwarming, omdat de temperatuur continu op dezelfde waarde ingesteld staat. Zou het inschakelen ervan een effect hebben?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:03
gigahertz0 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:16:
[...]

De tado website stuurt me telkens naar de app, maar de app vereist eerst registratie van de tado bridge en dergelijke en het Thuisnetwerk is er nog niet.
Tado werkt absoluut niet zonder internet. Je kunt hem niet gebruiken als lokale thermostaat.
(Wat best wel een zwak punt van het hele systeem is.)
Alle schakelmomenten worden vanuit de cloud aangestuurd.

2430Wp ZW

• Webarcher
Volgens mij werkt enkel de rechtstreekse aansluiting middels de fado muur thermostaat wel zonder internet. Alleen de radiatorknoppen werken niet meer. Je kan ze volgens mij wel handmatig bedienen

• S0epkip
Webarcher schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:53:
Volgens mij werkt enkel de rechtstreekse aansluiting middels de fado muur thermostaat wel zonder internet. Alleen de radiatorknoppen werken niet meer. Je kan ze volgens mij wel handmatig bedienen
Tja wellicht zou je alles handmatig op een vaste temperatuur kunnen ik instellen.

2430Wp ZW

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:05
S0epkip schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Tado werkt absoluut niet zonder internet. Je kunt hem niet gebruiken als lokale thermostaat.
(Wat best wel een zwak punt van het hele systeem is.)
Alle schakelmomenten worden vanuit de cloud aangestuurd.
Is dat echt zo? Ik overweeg namelijk om een Tado aan te schaffen maar als mijn verwarming in huis afhankelijk gaat worden van een werkende internet verbinding richting Tado, dan sla ik toch even over....

Stel, internet ligt eruit (of Tado cloud). Kan ik mijn verwarming dan nog wel gebruiken? In mijn geval alleen de thermostaat, niet de verwarmingsknoppen.

• Webarcher
Gevonden bij Tado...
https://support.tado.com/...ioning-gebruiken-met-tado

[Voor 5% gewijzigd door Webarcher op 15-02-2023 15:23]

• chippie777
  • Laatst online: 19:05
Via HomeKit kun je volgens mij ook alles nog instellen. Moet je natuurlijk wel in het iOS gebeuren zitten.

• S0epkip
Aalard99 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Is dat echt zo? Ik overweeg namelijk om een Tado aan te schaffen maar als mijn verwarming in huis afhankelijk gaat worden van een werkende internet verbinding richting Tado, dan sla ik toch even over....

Stel, internet ligt eruit (of Tado cloud). Kan ik mijn verwarming dan nog wel gebruiken? In mijn geval alleen de thermostaat, niet de verwarmingsknoppen.
Je kunt hem met de hand verzetten, maar je klokprogramma wordt niet meer gevolgd. Je verwarming slaat dus sochtends niet aan.

2430Wp ZW

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is het iemand al gelukt om de temperatuur van de aircobediening als slave in te stellen?
De thermostaat V3, van de CV hangt op een betere en minder weersafhankelijke plek dan die van de airco.
Gezien het aantal mensen dat bijverwarmen met een L/L warmtepomp, zou dat toch op een of andere manier moeten kunnen. Het stappenplan voor de radiatorknoppen werkt in elk geval niet voor de aircobediening.

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:27
Hallo,

Gisteren werd hier thuis een nieuwe CV ketel geïnstalleerd waarbij OpenTherm mogelijk is.
Ik heb in de benedenruimte een Tado thermostaat geïnstalleerd aan de muur.

Er zijn in de benedenruimte 4 radiatoren met hun oorspronkelijke draaiknop op gemonteerd, dus geen Tado radiatorknoppen.
Boven in de badkamer heb ik wel een Tado radiatorknop gemonteerd.

Nu is het zo dat de benedenruimte maar blijft doorverwarmen, ook al is de ingestelde temperatuur al lang bereikt. Zelfs al zet ik de thermostaat uit via de app. Gisteren ging hij al tot 25 graden zelfs...
Enkel de draaiknoppen op de radiatoren beneden fysiek dichtdraaien zorgt ervoor dat hij stopt met verwarmen.

De badkamer werkt perfect.

Wat mis ik hier? Moet ik daadwerkelijk ook in de benedenruimte op iedere radiator een Tado knop monteren?
Dat zou mij toch verbazen, want zelfs met mijn oude 'domme' thermostaat kon dat perfect centraal geregeld worden.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 20:29
@sandpatt ja dat moet volgens mij als nu je badkamer warmte vraagt dan lopen alle radiatoren met domme knoppen mee en worden die ruimte ook warm(er)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• sandpatt
Fantastic_fox schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:51:
@sandpatt ja dat moet volgens mij als nu je badkamer warmte vraagt dan lopen alle radiatoren met domme knoppen mee en worden die ruimte ook warm(er)
Bedankt voor het meedenken.
De Tado knop in de badkamer staat uitgeschakeld en daar werkt het correct. De radiator heeft ijskoud, wat goed is.
Toch blijft de benedenruimte als een gek opwarmen.

Ik heb ook ingesteld in de app dat de badkamer volledig afhankelijk moet worden beheerd van al de rest.

• Fantastic_fox
Dus ook al heeft de badkamer geen warmtevraag loopt de temperatuur in de woonkamer op?

Dat is raar, de tado thermostaat hangt zelf in de woonkamer neem ik aan?

Het zou kunnen dat hij even moet leren hoe je cv reageert maar 25 vind ik wel veel welke temperatuur heb je ingesteld voor de woonkamer?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@sandpatt
wat geeft de app aan als kamer temperatuur? (niet ingestelde temp maar gemeten temp.)
Zie je de gemeten kamertemperatuur oplopen als de CV aan gaat in je app? (sluit alle kranen in je huis behalve woonkamer.)

ik ga er van uit dat het lerende vermogen puur is gebaseerd op tijd vs deltaT
(Gemeten Temp vs Gewenste Temp in welke tijd bereikt?)
Als de gemeten temp niet goed gekoppeld is aan de gewenste temp zou je bijv verschillende zones ge "croswired" hebben waardoor de "ga aan commando" op de verkeerde meting reageert.

[Voor 4% gewijzigd door copykat op 25-02-2023 11:41]

• sandpatt
Klopt de badkamer heeft geen enkele warmtevraag en de temperatuur in de woonkamer blijft stijgen.
De thermostaat hangt idd in de woonkamer.
Ik heb ingesteld om 21 graden te hebben, maar dat negeert hij blijkbaar.
Ookal vraag ik om de woonkamer naar bv 16 te gaan, blijft hij omhoog gaan.

Vanacht dus alles handmatig dichtgedraaid om wat te laten afkoelen.
Nu geeft de app een gemeten temperatuur aan van 23.4 in de woonkamer, terwijl 21 gevraagd wordt. Maar dat zal dus blijven stijgen. (de badkamer 15.1, dat is correct)
Alle radiatoren (behalve in de woonkamer) zijn volledig dichtgedraaid.

De radiatoren blijven ook gloeiend heet in de woonkamer, ookal is het hier al ver boven de gewenste warmte.

[Voor 8% gewijzigd door sandpatt op 25-02-2023 12:18]

• H. Lal
Je radiator kranen lijken dus niet (volledig) te sluiten, anders kunnen ze niet heet blijven.

Daarnaast is lastig te zeggen waar het aan ligt. Je ketel lijkt te blijven stoken.
- hoe is de ketel geconfigureerd?
- hoe is je tado geconfigureerd?
- NO/NC juist verbonden?
- etc.

[Voor 6% gewijzigd door H. Lal op 25-02-2023 12:46]

• sandpatt
Ik had even telefonisch de hulp erbij geroepen van een collega die reeds ervaring heeft met zo'n spullen en het probleem is wss gevonden.

Op de printplaat van de ketel was de thermostaat aangesloten op 24V RT.
Deze kabels heb ik nu in -+BUS gestoken en een overbrugging in 24V RT gemonteerd.

Nu maar even afwachten en testen.

• sandpatt
Het probleem lijkt opgelost.

Op de site van Tado had ik gezien dat mijn Vaillant ketel Opentherm ondersteunt.
Ik had aan de plaatser van de CV ketel gevraagd om de thermostaat binnenin de CV aan de sluiten op Opentherm. Ikzelf had de thermostaat aan de muur bevestigd en tijdens de configuratie voor Opentherm gekozen (D01).

Nu blijkt dus dat Vaillant helemaal geen OpenTherm ondersteunt in België en dat de CV plaatser ook verkeerd had aangesloten.
Nu dus de interne bekabeling op +-BUS geplaatst en 24V RT gebrugt, hierna de configuratie op de Tado op D07 geplaatst ipv D01.

Alles lijkt nu te werken zoals het hoort.

Nogmaals dank voor het helpen meedenken! Ikzelf ben ook heel wat wijzer geworden nu.

• 13art
  • Laatst online: 19:34

13art

Moderator Mobile
sandpatt schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:25:

Nu is het zo dat de benedenruimte maar blijft doorverwarmen, ook al is de ingestelde temperatuur al lang bereikt. Zelfs al zet ik de thermostaat uit via de app. Gisteren ging hij al tot 25 graden zelfs...
Enkel de draaiknoppen op de radiatoren beneden fysiek dichtdraaien zorgt ervoor dat hij stopt met verwarmen.
Iets in die trant is er hier ook opeens de laatste dagen (icm ATAG ketel). De Tado gaat verwarmen terwijl de ingestelde temperatuur al is bereikt. Nu ook, 18,5 ingesteld, maar de Tado is gewoon weer aangesprongen en verwarmt nog steeds ondanks dat het al 18,8 graden is en de zon maar binnen schijnt en dus ook de boel verwarmt.

Niks aangepast of wat dan ook. Puur op eigen initiatief van Tado zo lijkt het.

[Voor 6% gewijzigd door 13art op 26-02-2023 11:50]

Enjoy the silence

• rumu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:46
rumu schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:01:
Ik heb een lijntje lopen met Tado op het moment. Verwacht er (helaas) niks van, maar mocht het tot een oplossing komen, dan zal ik het hier laten weten.
3/4 weken en nog steeds geen verbetering. Ik heb weer een mail naar Tado gestuurd. Ze zouden dingen moeten kunnen aanpassen. Ik hoop dat ze dit keer echt met een oplossing komen.

Dagelijks stijgt de temperatuur hier boven de 22 graden met een ingestelde temp van 21,5 graden en 's nachts zakt het regelmatig onder de 20 graden met een ingestelde temp van 20,5 graden.

• Destynx
  • Laatst online: 20:11
rumu schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:04:
[...]

3/4 weken en nog steeds geen verbetering. Ik heb weer een mail naar Tado gestuurd. Ze zouden dingen moeten kunnen aanpassen. Ik hoop dat ze dit keer echt met een oplossing komen.

Dagelijks stijgt de temperatuur hier boven de 22 graden met een ingestelde temp van 21,5 graden en 's nachts zakt het regelmatig onder de 20 graden met een ingestelde temp van 20,5 graden.
Heb jij vloerverwarming? Ik merk dit met vloerverwarming ook, de ketel stopt pas 0,5 graden na de gevraagde temperatuur met verwarmen. Dat is prima met radiatoren, anders gaat de ketel elke paar minuten aan of uit, maar met vloerverwarming levert dit een overshoot van 1 tot 1,5 graden op.
Bij afkoelen hetzelfde maar dan andersom, doordat er een flinke massa verwarmd moet worden en de tado pas op de minimale temperatuur begint met verwarmen zakt de temperatuur vaak 0,5 graden onder de gevraagde temperatuur.

Mijn oplossing voor de overshoot is een (soort van) stooklijn instellen met stappen van 0.5 zodat Tado niet op maximum vermogen gaat verwarmen. Daardoor is de overshoot veel kleiner.

Zuid-West 7025Wp, 15x345Wp JinkoSolar + 5x 370Wp TW Solar - SolarEdge SE5000H

• Church of Noise

Church of Noise

Destynx schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Heb jij vloerverwarming? Ik merk dit met vloerverwarming ook, de ketel stopt pas 0,5 graden na de gevraagde temperatuur met verwarmen. Dat is prima met radiatoren, anders gaat de ketel elke paar minuten aan of uit, maar met vloerverwarming levert dit een overshoot van 1 tot 1,5 graden op.
Bij afkoelen hetzelfde maar dan andersom, doordat er een flinke massa verwarmd moet worden en de tado pas op de minimale temperatuur begint met verwarmen zakt de temperatuur vaak 0,5 graden onder de gevraagde temperatuur.

Mijn oplossing voor de overshoot is een (soort van) stooklijn instellen met stappen van 0.5 zodat Tado niet op maximum vermogen gaat verwarmen. Daardoor is de overshoot veel kleiner.
Ik heb dit ook nog steeds. 't Is iets beter sinds 2 aanpassingen door het support team van Tado.
Hoe heb je de stooklijn aangepast?

• Destynx
  • Laatst online: 20:11
Church of Noise schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Ik heb dit ook nog steeds. 't Is iets beter sinds 2 aanpassingen door het support team van Tado.
Hoe heb je de stooklijn aangepast?
Bij mij hebben ze ook 2 keer wat aangepast maar het heeft geen enorm effect gehad.
Ik heb gewoon stappen van 0,5 graden ingesteld over 3 periodes van 2 uur. Daarmee gaat de ingestelde temp van 19 (nachtverlaging) tot 20,5 en blijft dan meestal tussen de 20,8 en 21 hangen. Omdat ik regelmatig werk kan dat prima.

Ook heb ik via Homey een handmatige stooklijn die ik kan activeren mocht ik daar behoefte aan hebben. Dan regelt Homey intervallen van 0,5 graden vanaf het moment dat ik deze activeer.

Zuid-West 7025Wp, 15x345Wp JinkoSolar + 5x 370Wp TW Solar - SolarEdge SE5000H

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rumu
Destynx schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Inderdaad, vloerverwarming. Bij mij blijft ie zelfs verwarmen voorbij de halve graad! Begin het een beetje op te geven en ga zelf ook maar weer kijken wat ik handmatig kan doen. Ik blijf het bizar vinden. En dan zogenaamd nog aan kunnen geven dat je vloerverwarming hebt in de app, maar er vervolgens niks mee doen. Heb gezegd dat ze mijn data mogen uitlezen. Dan kan je prima zien wat er gebeurt in huis. Consequente langzame opwarming. En doordat het dus consequent is, zou je er dus automatisch rekening mee kunnen houden zou je zeggen... Maar dat moeten we dus zelf doen... Toch knap voor een apparaat waar ze een vraagprijs van 220 euro voor hebben.

• rumu
Voorbeeldje:

[Voor 3% gewijzigd door rumu op 02-03-2023 09:59]

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:43
Iemand al meegemaakt dat een radiatorknop roest ? Ik wou batterijen vervangen van een van mijn knoppen, toen ik al bij het losmaken wat oxidatie zag. Dacht eerst dat een van de batterijen uitgelopen waren, maar bleek duidelijk roestvorming o.a. aan die metalen klep voor de batterijen. Om het verder te onderzoeken, wou ik de basisplaat losmaken van de radiator, maar dat viel behoorlijk tegen. De metalen ring zat muurvast en ik was ook geleidelijk aan de adaptor aan het beschadigen.

Ik vermoed dat het ventiel wat lekt waardoor er vocht in de knop gekomen is. Ik vrees dan ook dat het hele ventiel vervangen zal moeten worden.

Iemand al iets gelijkaardig meegemaakt ?

• Fluman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-03 19:56
Momenteel heb ik een tado systeem en sinds deze week een elga ace hybride warmtepomp. Tado geeft aan dat hij niet goed werkt met de elga ace, hiervoor moet je weer bij een Remeha eTwist zijn. De leverancier heeft er wel een buffer at geplaatst, maar heb er nog geen goed gevoel bij. Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het enkel instellen van tado op de slaapkamers zonder de cv aan te sturen?

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:06
Kan iemand bevestigen dat de (handmatige) afwezig functie op de Tado thermostaat werkt zónder een abonnement?
En is deze functie ook te activeren via Google Assistent/Home?
Verder lees ik net dat je op de thermostaat zelf de temperatuur alleen per hele graad kunt wijzigen (heel vreemd maar goed). Geldit dit ook voor de instelling via Google Assiten/tHome of kan het daar wel per halve graad?

[Voor 38% gewijzigd door sanook op 03-03-2023 22:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stenoa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-03 21:37
Beste tweakers. Ik heb het volgende probleem met mn tado: Sinds gisteren functioneert de tado niet meer. Ik heb een remeha avanta en een tado bridge. Ik stel de temperatuur op de tado in op max 18 graden. Maar hij gaat gewoon door met verwarmen. Op de thermostaat staat een binnen temperatuur van 22. Maar de ketel blijft verwarmen. Dit had ik tot 2 dagen geleden niet. Wat heb ik tot nu toe gedaan: batterijen vervangen, reset tado, reset ketel, ketel bijgevuld, reset bridge. Letop. Heeft altijd goed gefunctioneerd. Wat kan er aan de hand zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

stenoa schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:58:
Beste tweakers. Ik heb het volgende probleem met mn tado: Sinds gisteren functioneert de tado niet meer. Ik heb een remeha avanta en een tado bridge. Ik stel de temperatuur op de tado in op max 18 graden. Maar hij gaat gewoon door met verwarmen. Op de thermostaat staat een binnen temperatuur van 22. Maar de ketel blijft verwarmen. Dit had ik tot 2 dagen geleden niet. Wat heb ik tot nu toe gedaan: batterijen vervangen, reset tado, reset ketel, ketel bijgevuld, reset bridge. Letop. Heeft altijd goed gefunctioneerd. Wat kan er aan de hand zijn?
Lijkt aangewezen om een ticket aan te maken bij Tado, vaak zijn ze er snel bij wanneer er een grote dringende impact is...

Is er uberhaupt iets veranderd sinds gisteren?
Heb je de aansluiting van Tado en je ketel bekeken om te zien of alles nog zit zoals het hoort?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stenoa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-03 21:37
Church of Noise schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:19:
[...]

Lijkt aangewezen om een ticket aan te maken bij Tado, vaak zijn ze er snel bij wanneer er een grote dringende impact is...

Is er uberhaupt iets veranderd sinds gisteren?
Heb je de aansluiting van Tado en je ketel bekeken om te zien of alles nog zit zoals het hoort?
Dank. niets gewijzigd. ik heb inmiddels mijn lyric T6 weer aangesloten en deze werkt als een zonnetje. gelukkig dus niet de ketel maar een Tado dingetje. heb nu nog verder gezocht in de Tado communities. maar als dit voorkomt lijkt het erop dat de tado dead is. ik heb wel Tado helpdesk een bericht gestuurd. eens kijken wat zij zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:44

Glabbeek

Dat dus.

Ik heb een bedrade thermostaat V2 en een bridge V2, maar ons nieuwe huis heeft geen draad meer lopen voor de thermostaat. Kan ik dan de "Draadloze Ontvanger" gebruiken of is die niet geschikt voor de V2?

De verschillende info die ik online vind spreekt elkaar tegen.Op de site van Tado zelf staat algemene tekst "Accessoires zijn compatibel met alle Starterskit versies V2 en hoger", maar bij andere webwinkels staat weer expliciet dat de draadloze ontvanger alleen voor V3 werkt.

Ik hoop dat hier iemand is dat het verlossende antwoord kan geven.

En zo is het maar net.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-03 16:01
sanook schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:08:
Kan iemand bevestigen dat de (handmatige) afwezig functie op de Tado thermostaat werkt zónder een abonnement?
En is deze functie ook te activeren via Google Assistent/Home?
Verder lees ik net dat je op de thermostaat zelf de temperatuur alleen per hele graad kunt wijzigen (heel vreemd maar goed). Geldit dit ook voor de instelling via Google Assiten/tHome of kan het daar wel per halve graad?
Ja, je kunt de thermostaat handmatig op afwezig zetten zonder abonnement. Ik had het geautomatiseerd met Life360 en een virtuele switch in SmartThings (want meerdere personen). Werkte prima.
Inmiddels heb ik het Tado abonnement, vooral ivm open raam detectie.

In de app kun je de thermostaat per halve graad instellen. In het schema kun je de thermostaat per 0.1 graad instellen. Radiatorknoppen gaan per 0.5 graad via de app en per hele graad als je aan de knop draait.
Ik roep soms hey Google zet kamer X op 19.5 graad. Dat werkt.

[Voor 3% gewijzigd door Baldertt op 08-03-2023 09:29]

• Webarcher
Zou de pompsnelheid van de CV de oorzaak kunnen zijn dat er soms een hels kabaal komt van de radiator knop? Als de knop net niet dicht staat bijv.

• Fantastic_fox
@Webarcher kijk eens naar de radiator kraan er staat een pijltje op als deze verkeerd om zit dan wil dit wel eens geluid geven.

Gebeurd schijnbaar vaker, als er vroeger een gewone kraan op zat dan is dat geen probleem geweest.

• rumu
rumu schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:32:
Inderdaad, vloerverwarming. Bij mij blijft ie zelfs verwarmen voorbij de halve graad! Begin het een beetje op te geven en ga zelf ook maar weer kijken wat ik handmatig kan doen. Ik blijf het bizar vinden. En dan zogenaamd nog aan kunnen geven dat je vloerverwarming hebt in de app, maar er vervolgens niks mee doen. Heb gezegd dat ze mijn data mogen uitlezen. Dan kan je prima zien wat er gebeurt in huis. Consequente langzame opwarming. En doordat het dus consequent is, zou je er dus automatisch rekening mee kunnen houden zou je zeggen... Maar dat moeten we dus zelf doen... Toch knap voor een apparaat waar ze een vraagprijs van 220 euro voor hebben.
Ik heb het opgegeven. Laatste keer dat ze de instellingen veranderd hebben kreeg ik het niet warm in huis. Ga nu dus zelf vogelen met blokken en aangepaste temperaturen.

Voor de mensen die dat ook willen doen, met de tijdsblokken kun je per tiende graad afstellen.

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-03 17:15
Sinds vanochtend geeft de Tado thermostaat ineens de warmte vraag niet meer door aan de CV.
Alle kranen worden netjes opengezet, maar de CV blijft gewoon in Standby staan.

Ik heb de installatie al ruim 1,5 tot 2 jaar en tot gisteravond werkte alles nog prima.

Iemand dit ook meegemaakt en een advies wat het kan zijn?
Aan Tado support heb ik tot dusver niks en het is inmiddels 14 graden in huis.

• hawlery
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-03 07:57
Ik heb sinds gisteren een Tado thermostaat met een Nefit proline nxt hrc 24 cw4. Deze cv ketel werkt met opentherm. Ik heb de Tado geinstalleerd volgens de instructies en de verwarming doet het. Ik krijg alleen een storing met warm water. Als ik warm water gebruik en dan uit zet, dan zie ik OU staan op de ketel. Ik heb geen idee wat ik fout zou kunnen hebben gedaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

• lsp
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-03 17:51
Ik had bijna twee jaar een Tado prima werkend op mijn Atag a244ec CV ketel

het touch gedeelte thermostaat ging kapot, kreeg netjes een nieuwe thermostaat (inmiddels 3x nieuw) maar het systeem is niet meer werkend te krijgen.

werkt 1 dag of zo en dan gaat de ketel op storing met betrekking fout in communicatie lijn! Monteer de ATAG WIze weer en het systeem werkt als een zonnetje.

Volgens Tado ligt het aan de ketel, maar gezien wisseltruck met Wize lijkt me dat niet..
Is de software Tado gewoon slechter geworden?

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-03 11:20

Xtinction

el cheapo gamer

Hey all! Heeft iemand een van de Comap adaptertjes over die ik over kan nemen? Ik heb een tado overgenomen van iemand, maar daar zat dat adaptertje niet bij. Volgens dit artikel heb ik daarbij het 18,5MM pinnetje nodig. Alvast bedankt! Ik ruil hem ook graag voor een andere, want van de anderen heb ik nog 5 zakjes liggen :D

Bedankt!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:17
Xtinction schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:35:
Hey all! Heeft iemand een van de Comap adaptertjes over die ik over kan nemen? Ik heb een tado overgenomen van iemand, maar daar zat dat adaptertje niet bij. Volgens dit artikel heb ik daarbij het 18,5MM pinnetje nodig. Alvast bedankt! Ik ruil hem ook graag voor een andere, want van de anderen heb ik nog 5 zakjes liggen :D

Bedankt!
Ik moet even mijn doos met Tado onderdelen op zoeken, maar als die standaard er bij zit zou ik er nog wel eentje over moet hebben. Ik had geen adapters nodig. Maar kan zijn dat ik ze weg gegooid heb omdat ik ze toch niet nodig had

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 20-03 06:24
Hier ook veel problemen met maar blijven verhitten van de vloerverwarming (tot 3 graden meer) met deze rommel. Voorheen was ik daar misschien minder mee bezig maar de tarieven zijn minimaal maal twee gegaan. Wel fijn dat ik einde van de maand een notificatie/mail krijg van tado dat ik X % heb bespaard deze maand :s

Ik zou iedereen met vloerverwarming tado afraden momenteel. Ik snap dat iedere situatie anders is maar het wordt natuurlijk verkocht als een “smart” systeem dat leert en weet ik wat. Lariekoek.

Iemand ervaring om buiten tado zelf de verwarming te regelen via een automation? Dus bv Apple home, homey of google home of vergelijkbaar?

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-03 21:15
Kan het niet vinden maar kan de Tado naast verwarmen ook koelen, (is voor de warmtepomp nl)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48
Op het community forum van Tado is daar wel wat over te vinden. Maar in principe is Tado daar nu nog niet heel geschikt voor. Duik er even in zou ik zeggen.

• Conjacq
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-03 21:17
Conjacq schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Mijn thermostaat blijft ook in de "configuratie download" modus hangen. Dit duurt al anderhalve dag. Ook in de app zie ik dat de thermostaat geen verbinding meer heeft, maar de meeste radiatorknoppen wel (8 van de 9 radiatorknoppen hebben verbinding):
[Afbeelding]

Hoe kan ik de thermostaat weer verbinding laten maken?
De thermostaat bleek stuk te zijn. Tado heeft de kapotte thermostaat gratis vervangen.

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-03 17:15
Reveal! schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:30:
Sinds vanochtend geeft de Tado thermostaat ineens de warmte vraag niet meer door aan de CV.
Alle kranen worden netjes opengezet, maar de CV blijft gewoon in Standby staan.

Ik heb de installatie al ruim 1,5 tot 2 jaar en tot gisteravond werkte alles nog prima.

Iemand dit ook meegemaakt en een advies wat het kan zijn?
Aan Tado support heb ik tot dusver niks en het is inmiddels 14 graden in huis.
Hier werkt alles weer.
Maar wat ik nou gedaan heb?
Heb bij een knop die wel reageerde de batterijen eruit gehaald en weer terug.
Toen gaf hij aan dat de batterijen leeg waren.
Deze vervangen en vervolgens werkte ineens het hele systeem weer.
Best vreemd.....

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:31
Tado heeft een surfey over warmtepomp besturing.

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee