• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41
Tado is qua softwarematige aanpassingen altijd al langzaam geweest.
Is ook het grootste probleem met het Tado systeem IMHO.
Denk hierbij aan de vroege start functie die al jaren niet werkt, geen instellingen voor wamtepompen die overal nu razendsnel opkomen, dat soort zaken.

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-03 13:40
Hier ook een gecombineerde omgeving. Beneden en 1e verdieping op traditioneel gas, 2e verdieping afgelopen jaar op het huis laten zetten en daar multisplit airco

Werkt overigens prima via de Tado app, maar dat komt omdat er per zone de warmtebron verschilt en niet gecombineerd is

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48
Motorfret schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:44:
Tado is qua softwarematige aanpassingen altijd al langzaam geweest.
Is ook het grootste probleem met het Tado systeem IMHO.
Denk hierbij aan de vroege start functie die al jaren niet werkt, geen instellingen voor wamtepompen die overal nu razendsnel opkomen, dat soort zaken.
Vroege start werkt bij mij prima. Afhankelijk van de temperatuur start verwarmen eerder of later en niet extreem eerder.

Volgens mij is vooral de combi met vloerverwarming een dingetje

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Marcopano schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:24:
Hier ook een gecombineerde omgeving.

Werkt overigens prima via de Tado app, maar dat komt omdat er per zone de warmtebron verschilt en niet gecombineerd is
Dat heb ik ook zo ingericht omdat het niet anders kan. De airco zit (virtueel) in een andere kamer. Praktisch is het niet en het inregelen in de woonkamer, waar ook vloerverwarming en radiatoren zijn, is best lastig.

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 23:40
Ik vroeg me af of iemand hier weet wat de afstand is (min - max) tussen de schroefgaten van het montageplaatje waarop de tado geklikt wordt (v3+).

Ik kan het niet vinden op de website (die verwijzen naar de app waarbij ik niet veder kom zonder het scannen van een product), de handleiding voor professionals gaat alleen over de verschillende protocol instellingen en in dit topic heb ik de vraag ook nog niet voorbij zien komen.

Zou dit graag willen weten om zeker te weten dat ik een tado kan monteren voordat ik er een aanschaf

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Motorfret schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:44:

Denk hierbij aan de vroege start functie die al jaren niet werkt
Geen idee wat het probleem is wat je er mee hebt, maar bij mij werkt het al jaren prima.
En ik ken nog twee mensen die een tado hebben en daar werkt het ook goed.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:08
DJ-NaRRa schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:25:
Ik vroeg me af of iemand hier weet wat de afstand is (min - max) tussen de schroefgaten van het montageplaatje waarop de tado geklikt wordt (v3+).

Ik kan het niet vinden op de website (die verwijzen naar de app waarbij ik niet veder kom zonder het scannen van een product), de handleiding voor professionals gaat alleen over de verschillende protocol instellingen en in dit topic heb ik de vraag ook nog niet voorbij zien komen.

Zou dit graag willen weten om zeker te weten dat ik een tado kan monteren voordat ik er een aanschaf
Ik heb gewoon de montageplaat van een Honeywell T4M eraf gehaald en die van Tado erop gezet. Simpele inbouwdoos in de muur.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:45

amphora

Websites & Fotografie

tado schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:12:
[...]

De vroege start werkt niet optimaal. Deze feature is niet meer bijgewerkt sinds de introductie van de Slimme Radiatorknoppen. Ik zou nu aanraden om hem uit te zetten voor kamers waar het niet goed werkt.

Graag allemaal deze feature request upvoten en ook een comment achter laten

Nou, dit dus. Tado geeft zelf aan dat het niet optimaal is.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 23:40
Mawlana schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Ik heb gewoon de montageplaat van een Honeywell T4M eraf gehaald en die van Tado erop gezet. Simpele inbouwdoos in de muur.
Ah dat is ook een beetje mijn uitgangssituatie. Een inbouwdoos, maar dan met een toon die vast zit op de schroeven van de inbouwdoos.

Heb jij de tado ook met die schroeven gemonteerd by any chance?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

amphora schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:03:
[...]

Nou, dit dus. Tado geeft zelf aan dat het niet optimaal is.

[Voor 25% gewijzigd door Ortep op 13-01-2023 00:03]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Aha, het gaat dus over thermostaatknoppen. Geen idee, die heb ik niet. Ik heb gewone thermostaat knoppen en die voldoen voor mij prima. De andere twee mensen hebben dat al niet eens.
De gewone thermostaat werkt uitstekend

[Voor 20% gewijzigd door Ortep op 13-01-2023 00:04]

• Mawlana
DJ-NaRRa schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:23:
[...]

Heb jij de tado ook met die schroeven gemonteerd by any chance?
Yep. Ik heb niet hoeven te boren (voor niets de boormachine meegenomen en al haha).

• BGFG
  • Nu online
Ortep schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:00:
Aha, het gaat dus over thermostaatknoppen. Geen idee, die heb ik niet. Ik heb gewone thermostaat knoppen en die voldoen voor mij prima. De andere twee mensen hebben dat al niet eens.
De gewone thermostaat werkt uitstekend
Je hebt een tado thermostaat met gewone (niet tado) thermostaatknoppen? Vertel eens: hoe werkt dat dan?

• janne_nl
Zoals ik het lees, Tado geeft aan dat als vroege start niet werkt je het uit moet zetten. Voor mij betekend dat dat het op veel plaatsen gewoon werkt.

• Motorfret
Als je het topic goed terug leest, zul je zien dat Tado zelf al (meermaals) aangeeft dat de gehele functie niet goed werkt.

Maar goed: het is enigzins offtopic, want een welles/nietus discussie heeft weinig zin.
Feit blijft dat Tado erg traag is met de software ontwikkeling.
Zie o.a. de vele feature requests in hun eigen forum

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om een Tado knop puur als meetpunt te gebruiken, zonder aangesloten te zijn op een echte radiator?

Ik heb hier op zolder een radiator die nu alleen aanspringt wanneer het in de woonkamer, badkamer of keuken koud genoeg is. Voor andere ruimtes op de bovenverdieping is dat meer dan genoeg, maar omdat ik zelf overdag op zolder zit zou ik toch iets vaker de verwarming aan willen.

Helaas op dit moment geen budget om er even een thermostaatkraan op te zetten, maar als ik bijv. handmatig de verwarming in de badkamer boost dan werkt dat prima, alleen wordt dan de badkamer ook meteen 25 graden. Verder staat overal in huis de verwarming uit of heel laag, met alleen de garage altijd minimaal een klein beetje open als evt. bypass en zodat die niet bevriest in de winter. Ik heb wel de Tado knop die bedoeld is voor deze radiator al in huis.

Als er een andere mogelijkheid is om via Tado de CV om warmte te vragen (zonder de woonkamer, badkamer of keuken meteen een losse ruimte te maken) dan is dat ook prima. Heb er over zitten denken om bijvoorbeeld de woonkamer ook in drie zones op te delen zodat ik de thermostaat als één zone (midden in de woonkamer) heb en de twee radiatoren (een meter of 10 van elkaar af) als twee losse zones, maar dat lijkt me ook niet ideaal.

Dus TL;DR: Kan ik Tado laten denken dat mijn radiatorknop is aangesloten, ondanks dat hij de kalibratie niet uit kan voeren, of laten denken dat de kalibratie is gelukt?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

BGFG schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Je hebt een tado thermostaat met gewone (niet tado) thermostaatknoppen? Vertel eens: hoe werkt dat dan?
Net zoals iedere andere thermostaat die gewoon in de huiskamer hangt en waarbij je dus bv Danfoss kranen hebt in de rest van je huis.
De Tado regelt de huiskamer temperatuur, de thermostaatkranen zorgen er voor dat de andere kamers niet te warm worden. Bv de slaapkamer staat op 17, de badkamer op 20. Die kranen begrenzen dus de max temperatuur.
Een Tado kraan heeft veel nut als je bv een werkkamer wilt verwarmen maar de huiskamer niet. Maar dan moet je ook in de huiskamer Tado kranen hebben en met een bypass gaan werken anders kan het mis gaan. Of met zone kleppen.
Ik heb een erg onregelmatig leven en voor mij is de geo fencing de reden voor dit systeem. Nooit vergeten om de kachel uit te zetten, zelfs als ik even naar de bakker loop.
En voor mensen gaan zeggen dat dat efficiënter kan, ik heb een jaren 50 doorzonwoning en mijn gasgebruik was verleden jaar 370 m3. Voor mijn Tado lag het gebruik rond de 650 m3

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 20:29
@Oon Volgens mij werkt dat als je hem gewoon op tafel hebt liggen in de juiste ruimte, ook even in de app in een aparte ruimte zetten.

Het kan eventueel dat je een foutmelding krijgt omdat hij geen kraan heeft en dus geen start en eindpunt van het pinnetje van de kraan die het normaal open of dicht stuurt.

Eventueel is de oplossing om een losse thermostatische kraan erop te zetten (dan heeft hij wel een contact punt. Marktplaats kan een heel goedkope oplossing zijn (soms zie je wel eens kranen voor een euro of 5) of je koopt nu de thermostaatkraan al en dan laat je die later monteren als je tijd of geld hebt. bijvoorbeeld zoiets. Let wel even op welke kraan je moet hebben, recht haaks etc er zijn meerdere varianten en je moet natuurlijk wel de "vorm" kiezen die je straks nodig hebt.

Enige probleem wat je dan hebt is dat wanneer de woonkamer verwarmd wordt dat de zolder altijd mee loopt (tenzij je hier de huidige kraan dicht zet natuurlijk.

Dus ja het kan maar je moet alleen de huidige kraan wel met de hand dicht gaan zetten.

https://www.warmteservice...sch-V-exact-II/p/44854550

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• Oon
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:59:
@Oon Volgens mij werkt dat als je hem gewoon op tafel hebt liggen in de juiste ruimte, ook even in de app in een aparte ruimte zetten.

Het kan eventueel dat je een foutmelding krijgt omdat hij geen kraan heeft en dus geen start en eindpunt van het pinnetje van de kraan die het normaal open of dicht stuurt.
Ah, maar die foutmelding is dan niet blokkerend voor het aansturen van de ruimte?
Eventueel is de oplossing om een losse thermostatische kraan erop te zetten (dan heeft hij wel een contact punt. Marktplaats kan een heel goedkope oplossing zijn (soms zie je wel eens kranen voor een euro of 5) of je koopt nu de thermostaatkraan al en dan laat je die later monteren als je tijd of geld hebt. bijvoorbeeld zoiets. Let wel even op welke kraan je moet hebben, recht haaks etc er zijn meerdere varianten en je moet natuurlijk wel de "vorm" kiezen die je straks nodig hebt.
Enige probleem wat je dan hebt is dat wanneer de woonkamer verwarmd wordt dat de zolder altijd mee loopt (tenzij je hier de huidige kraan dicht zet natuurlijk.

Dus ja het kan maar je moet alleen de huidige kraan wel met de hand dicht gaan zetten.

https://www.warmteservice...sch-V-exact-II/p/44854550
Een los kraantje is inderdaad geen verkeerde oplossing, ergens zonde van het geld maar dat hebben we snel terugverdiend door niet meer andere ruimtes te hoeven boosten.

De verwarming hier op zolder staat altijd op ~10% open, en die in de ruimtes waar nog geen Tado knop zit echt maar net open genoeg dat er een beetje warmte doorheen komt. Dat is al genoeg om het op bijvoorbeeld de slaapkamers boven het vriespunt te houden. Echt het enige probleem is dat we soms dagen hebben dat het nét niet koud genoeg is om in de woonkamer of badkamer een paar keer onder de 16 graden te komen, dus dan springt de ketel helemaal niet aan, en hier op zolder is het dak niet geïsoleerd dus daar kan het dan wel flink koud worden. Als ik dus kan zorgen dat een paar keer per dag de ketel heel even aan springt op deze manier dan zou dat al genoeg zijn om het hier boven ook ~15 graden of warmer te houden, en daarmee ben ik al geholpen. Ben nu de hele tijd met zo'n elektrisch kacheltje bezig maar dat tikt ook snel aan want die moet constant blijven draaien, en een verwarming geeft nadat de CV ketel een paar minuten aan heeft gestaan toch wel een significant langere tijd warmte af.

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:06
Oon schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:18:
Weet iemand of het mogelijk is om een Tado knop puur als meetpunt te gebruiken, zonder aangesloten te zijn op een echte radiator?

Ik heb hier op zolder een radiator die nu alleen aanspringt wanneer het in de woonkamer, badkamer of keuken koud genoeg is. Voor andere ruimtes op de bovenverdieping is dat meer dan genoeg, maar omdat ik zelf overdag op zolder zit zou ik toch iets vaker de verwarming aan willen.

Helaas op dit moment geen budget om er even een thermostaatkraan op te zetten, maar als ik bijv. handmatig de verwarming in de badkamer boost dan werkt dat prima, alleen wordt dan de badkamer ook meteen 25 graden. Verder staat overal in huis de verwarming uit of heel laag, met alleen de garage altijd minimaal een klein beetje open als evt. bypass en zodat die niet bevriest in de winter. Ik heb wel de Tado knop die bedoeld is voor deze radiator al in huis.

Als er een andere mogelijkheid is om via Tado de CV om warmte te vragen (zonder de woonkamer, badkamer of keuken meteen een losse ruimte te maken) dan is dat ook prima. Heb er over zitten denken om bijvoorbeeld de woonkamer ook in drie zones op te delen zodat ik de thermostaat als één zone (midden in de woonkamer) heb en de twee radiatoren (een meter of 10 van elkaar af) als twee losse zones, maar dat lijkt me ook niet ideaal.

Dus TL;DR: Kan ik Tado laten denken dat mijn radiatorknop is aangesloten, ondanks dat hij de kalibratie niet uit kan voeren, of laten denken dat de kalibratie is gelukt?
Dit kan zeker, ik heb er bij ons op de zaak 1 in de serverruimte liggen zodat ik daar de temperatuur kan zien. Ik heb met 1 van de pinnetje en adapter die erbij zitten even gezorgd dat hij tegendruk kreeg, zodat hij denkt dat hij gemonteerd zit. Daarvoor werkte de temperatuurmeting ook, maar ik vond de melding irritant.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:48

Haan

dotnetter

Hiervoor kan je toch veel beter een temperatuur sensor gebruiken ipv een knop?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:06
Haan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:24:
Hiervoor kan je toch veel beter een temperatuur sensor gebruiken ipv een knop?
Zeker maar hij heeft de knop al (en dat was in mijn geval ook zo :))

• paajx2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-03 09:23
Hoi allen,

Ik heb een vraag over Tado waar ik nergens op internet antwoord op kan vinden. Ik zit te twijfelen of ik Tado via Homekit in Home Assistant wil gaan gebruiken zodat ik geen afhankelijkheid heb van de cloud. Hierbij dus ook internet access van de bridge blokkeren. Echter kom ik er niet achter of het hele PID-mechanisme zich ook in de cloud bevindt.

Met andere woorden: Raak ik het "slimme" PID-algoritme kwijt als ik overga naar puur lokale aansturing. En wellicht daaraan gerelateerd, heeft dit ook effect op Tado's vermogen om te moduleren (1, 2 of 3 kringeltjes warmtevraag). Hopelijk weet iemand van jullie het antwoord. Alvast bedankt!

• Mawlana
Volgens mij werkt de api via de cloud, dus internet access blokkeren zou de bridge onbruikbaar maken lijkt mij. Of werkt de homekit integratie wel lokaal?

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

paajx2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:49:
Hoi allen,

Ik heb een vraag over Tado waar ik nergens op internet antwoord op kan vinden. Ik zit te twijfelen of ik Tado via Homekit in Home Assistant wil gaan gebruiken zodat ik geen afhankelijkheid heb van de cloud. Hierbij dus ook internet access van de bridge blokkeren. Echter kom ik er niet achter of het hele PID-mechanisme zich ook in de cloud bevindt.

Met andere woorden: Raak ik het "slimme" PID-algoritme kwijt als ik overga naar puur lokale aansturing. En wellicht daaraan gerelateerd, heeft dit ook effect op Tado's vermogen om te moduleren (1, 2 of 3 kringeltjes warmtevraag). Hopelijk weet iemand van jullie het antwoord. Alvast bedankt!
Ik heb dezelfde vraag, en ondanks veel zoekwerk nog niet veel kunnen vinden.

Ik meen uit dit https://community.tado.co...mment/58524#Comment_58524 te kunnen afleiden dat het de parameters zijn van de PID regeling die gedownload worden (en dus in de cloud bepaald en ter beschikking gesteld). Dit zou mogelijks kunnen 'omzeild' worden maar dan moeten ze natuurlijk elders bepaald worden, en moet er gevonden worden hoe ze kunnen worden aangeboden aan het lokale systeem.

Een tweede punt is het sturen van de individuele thermostaten en radiatorknoppen, maar dat kan door Home Assistant opgelost worden natuurlijk...

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-03 20:50
paajx2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:49:
Hoi allen,

Dit is gewoon mogelijk in combinatie met Homekit. Dit blijft ook werken als je geen internet meer hebt. Op Reddit is dit al meerdere keren gevraagd en daar kun je hetzelfde antwoord vinden.

[Voor 4% gewijzigd door qwasd op 15-01-2023 23:03]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:03

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik heb sinds een paar weken ineens een gek probleem met mijn Tado AC v3. Op willekeurige momenten gaat nadat ik een avondje op de airco heb verwarmd en de airco staat dan uit ineens in Dry modus draaien.

Dit is heel random, soms een uurtje nadat de airco uit is, soms om 2uur snachts. Ik kan er echt geen pijl op trekken. Schema's staan al jaren uit, niet ingesteld. Ook niks aan de instellingen aangepast onlangs....

Zijn er meer die hier last van hebben? Het is net of Tado een firmware heeft gepushed en dat daar iets in zit of andere software versie oid....
BGFG schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:36:
[...]

Dat zal heel rap gaan veranderen ;) Ik heb sinds een half jaar airco’s als (bij)verwarming. Gasverbruik -40%. En ik ben niet de enige, kijk maar eens op het lucht/lucht topic hier……
Dus als dit het officiële antwoord van Tado is 8)7
Tweakers staat niet gelijk aan de populatie.
Waar Tweakers over het algemeen early adopters zijn, duurt het vaak nog 5-10 jaar voor de rest van Nederland uberhaupt een keer gehoord heeft van het feit dat je met Lucht-Lucht airco's kunt verwarmen.

Ik blijft dus bij mijn statement.

Zie ook de Quatt, vrij breed onder Tweakers bekend, buiten deze kleine groep hebben weinig mensen er uberhaupt van gehoord.

Hou dat altijd in gedachte als u op dit forum rondkijkt.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

tado schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Waar Tweakers over het algemeen early adopters zijn, duurt het vaak nog 5-10 jaar voor de rest van Nederland uberhaupt een keer gehoord heeft van het feit dat je met Lucht-Lucht airco's kunt verwarmen.
5-10 jaar. OMG, als dat de strategie is van Tado, dan zijn we reddeloos verloren.

Ikzelf heb een warmtepomp met Tado, maar het is werkelijk hopeloos om beide te integreren. Warmtepomp wil lange rustige runs met veel afgifte vermogen, maar Tado knijpt alles open en dicht en constant aan/uit. Hopeloos. En geen enkele intentie om met de tijd mee te gaan. En van koelen hebben we helemaal nog nooit gehoord.

Daarom met Home Assistant aan het sturen. Gewoon automations die de sturende thermostaat op 25 graden zet als ik warmtevraag wil en op 15 als ik dat niet wil. Gaat Tado vol open of vol dicht en kun je perfect de WP met aan/uit sturen.

Als de leverancier niet met zijn tijd mee kan gaan, moet je maar eromheen werken. Toch? :)

Look behind you! A three headed monkey!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:31
5-10 jaar vind ik wel heel gortig. Maar zelfs al zou dat het zijn, waarom niet nu al ingaan op wat early adopters aangeven? En zit het überhaupt nog in de early adopters fase? Zelfs mijn overwegend traditionelere en oudere buren zijn erg geïnteresseerd als ze horen dat ik niet meer langs alle radiatoren moet, maar alles nu keurig met schema's geregeld is.

Dat we als Tweakers vervolgens weer een stap verder willen is een gegeven. Ik mis nog steeds knopjes om de instellingen van een andere dag te hanteren, bijvoorbeeld bij een vrije dag. Of meer nog, geofencing weet welke telefoon waar is, pas daar de schema's op aan zodat we niet alsnog de boel handmatig moeten overrulen. Ik vind het smart gedeelte van Tado een redelijke wassen neus, maar wellicht zijn mijn eisen dan ook te hoog :)

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afgelopen nacht verloor de Draadloze Ontvanger de verbinding met de bridge, na enige uren werd deze automatisch weer hersteld. Vanmorgen zag ik hetzelfde gebeuren. Vanmorgen op een moment dat er 100% warmte gevraagd werd aan de CV ketel. De CV ketel werd dus bij bereiken doeltemperatuur niet uitgeschakeld en bleef stug doorstoken, dit omdat door de verbroken verbinding het signaal te stoppen de Draadloze Ontvanger niet kon bereiken. Afhankelijk van de timing kan zo'n verbroken verbinding dus behoorlijk in de papieren lopen.

Nu snap ik dat de verbinding afhankelijk is van meerdere factoren, maar in de afgelopen maanden was de verbinding stabiel, en helaas is er geen inzicht in signaalsterkte en/of de mogelijkheid tot het sturen van een notificatie wanneer een verbinding verbreekt.

Herkent iemand recente verbroken verbindingen, wat mogelijk kan duiden op een issue in recente firmware bijvoorbeeld?

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-03 14:58
JBS schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:01:
Afgelopen nacht verloor de Draadloze Ontvanger de verbinding met de bridge, na enige uren werd deze automatisch weer hersteld. Vanmorgen zag ik hetzelfde gebeuren. Vanmorgen op een moment dat er 100% warmte gevraagd werd aan de CV ketel. De CV ketel werd dus bij bereiken doeltemperatuur niet uitgeschakeld en bleef stug doorstoken, dit omdat door de verbroken verbinding het signaal te stoppen de Draadloze Ontvanger niet kon bereiken. Afhankelijk van de timing kan zo'n verbroken verbinding dus behoorlijk in de papieren lopen.

Nu snap ik dat de verbinding afhankelijk is van meerdere factoren, maar in de afgelopen maanden was de verbinding stabiel, en helaas is er geen inzicht in signaalsterkte en/of de mogelijkheid tot het sturen van een notificatie wanneer een verbinding verbreekt.

Herkent iemand recente verbroken verbindingen, wat mogelijk kan duiden op een issue in recente firmware bijvoorbeeld?
Mij is dit een tijd geleden ook een aantal keer overkomen, bij mij kwam dit doordat de de internetbridge in de meterkast van de muur gevallen was en naar beneden hing. Hierdoor was het bereik blijkbaar niet sterk genoeg meer en verloor de bridge meermaals de verbinding.

Ik heb de bridge hierna stevig rechtop aan de muur bevestigd, sindsdien is het mij niet meer overkomen.

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-03 10:42
TakenRandomName schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:47:
[...]
Mij is dit een tijd geleden ook een aantal keer overkomen, bij mij kwam dit doordat de de internetbridge in de meterkast van de muur gevallen was en naar beneden hing. Hierdoor was het bereik blijkbaar niet sterk genoeg meer en verloor de bridge meermaals de verbinding.

Ik heb de bridge hierna stevig rechtop aan de muur bevestigd, sindsdien is het mij niet meer overkomen.
Idem, bij mij viel de verbinding tussen bridge en zolder weg. Bridge hing per ongeluk tussen de router/hue-bridge/stroomkabels/netwerkkabels in de meterkast. Dat deed het signaal vast geen goed...

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:24
Ik heb een Buderus Logamax GB 172 en sinds kort ook een Tado Wireless Thermostaat met een 6-tal TRV's.

De Logamax bedient zowel de centrale verwarming als het sanitair warm water.

Specifiek voor Buderus (denk ik) is dat de oude thermostaat wordt behouden en IN de ketel wordt geplaatst.

Op zich allemaal geen probleem, het werkt en de app maakt het makkelijk om bepaalde ruimtes al dan niet te verwarmen, al dan niet volgens een voorafbepaald schema.

Dat de app/software op veel punten voor verbetering vatbaar is, staat buiten kijf. Meerdere woningen bedienen, meer schema's, vroege start, betere aanduiding van wat er verwarmt..

Mijn vraag gaat eigenlijk over het warm water. Volgens Tado kan mijn installatie het warm water NIET regelen. Nochtans heb ik wel degelijk een Opentherm/modulerende ketel.
Hoewel het voor mij niet echt een breekpunt is, vind ik het wel wat vervelend dat mij dat pas na aankoop (ik heb voorafgaand verschillende mails uitgewisseld met Tado) droogweg werd medegedeeld.

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:03
Even een hele simpele vraag van een leek hierin. Zit te kijken naar Radiatorknoppen om slimmer te verwarmen per ruimte. Zoals ik lees zijn deze ook los te kopen zonder thermostaat. Want ik heb hier net recent een Google Nest hangen in de woonkamer.

Stel de woonkamer is al 20 graden
Tado Radiatorknop in aparte ruimte op 25 graden, deze verwarmd dan toch niet door gezien ketel dan uitstaat omdat de thermostaat zelf in de woonkamer hangt, en deze niet communiceert? Want dat lukt alleen als je de thermostaat er ook bij koopt toch? En dan is wel in te stellen woonkamer 15 graden (waar thermostaat hangt) en rest bijv. 20 graden?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MrScratch schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:45:
[...]

5-10 jaar. OMG, als dat de strategie is van Tado, dan zijn we reddeloos verloren.
Dat is geen strategie, dat is ervaring. Veranderingen gaan enorm traag. Mensen staan vol verbijstering te kijken naar wat mijn thermostaat allemaal kan. En dan heb ik het niet over 70+ maar over rond de 30.

Het heeft weinig zin je te richten op 5% van de samenleving die iets wil als 80% niet eens weet wat ze er mee aan moeten. Het is financieel beter om je op die 80% te richten en die te geven wat ze begrijpen

Kijk hier eens in het topic. Om de zoveel tijd komt er weer iemand voorbij die het niet voor elkaar krijgt om een Tado thermostaatknop op een gewone CV afsluiter te zetten. Als je dan uitlegt dat ze toch een ander type afsluiter moeten hebben en dat de Tado knop de vervanger is voor bv een Danfoss of een Vaillant dan zijn ze geschokt.

En dan heb je het hier dus over mensen die belangstelling hebben en tweaker zijn en zich al hebben verdiept in het onderwerp.

[Voor 4% gewijzigd door Ortep op 17-01-2023 17:42]

• BGFG
  • Nu online
tado schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:39:
[...]

Ik blijft dus bij mijn statement.

Zie ook de Quatt, vrij breed onder Tweakers bekend, buiten deze kleine groep hebben weinig mensen er uberhaupt van gehoord.

Hou dat altijd in gedachte als u op dit forum rondkijkt.
Buiten tweakers om dan, zoals je wilt: probeer maar eens op korte termijn een lucht/lucht warmtepomp geleverd te krijgen en dan hebben we het al helemaal niet over lucht/water. Als tado inderdaad zo’n logge organisatie is, zie ik het somber in :X

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:18

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ortep schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Dat is geen strategie, dat is ervaring. Veranderingen gaan enorm traag. Mensen staan vol verbijstering te kijken naar wat mijn thermostaat allemaal kan. En dan heb ik het niet over 70+ maar over rond de 30.
Volledig mee oneens. Er zijn genoeg bedrijven die snel nieuwe features kunnen toevoegen. Bovendien gaat het hier om extreem simpele "low hanging fruit" dingen, die supersnel zijn toe te voegen en groot extra gemak geven.

1) Warmtepomp aansturen: aan/uit thermostaat (kan nu ook al), maar dan ipv modulerend aan/uit sturen gewoon op hysterese waarbij als de temp boven de bovengrens komt, warmtevraag uit. Komt ie onder de ondergrens? Weer aan en blijft aan net zo lang tot de bovengrens is bereikt. Hoe makkelijk kan het zijn.
2) Mogelijkheid tot koelen. Gewoon omkeren van het proces. Temp boven doeltemp is open, eronder is dicht. Supersimpel.

Maar zoals gezegd, whatever, ik doe het zelf wel met HomeAssistant. Daar sluit ik toch zowat alles op aan. En misschien gaat de hele Tado boel wel de deur uit, gewoon een simpele aan/uit thermostaat die het hele systeem aanstuurt.

Look behind you! A three headed monkey!

• Motorfret
Ook oneens: Je moet als bedrijf veranderingen zien en voor zijn, zeker als je systeem dat aankan en eigenlijk relatief makkelijk te integreren is.

Goed voorbeeld is inderdaad de warmtepomp:
het is niks anders dan een ander standaard profiel aanmaken, maar het is nog steeds niet gebeurd.

En dat ligt niet aan uitgebreid programmeer werk oid, want in mijn geval zijn er wat parameters verandert mbv de helpdesk en werkt het nu goed cq een stuk beter.

• Edwin_VH
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:24
Silvan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:32:

Stel de woonkamer is al 20 graden
Tado Radiatorknop in aparte ruimte op 25 graden, deze verwarmd dan toch niet door gezien ketel dan uitstaat omdat de thermostaat zelf in de woonkamer hangt, en deze niet communiceert? Want dat lukt alleen als je de thermostaat er ook bij koopt toch? En dan is wel in te stellen woonkamer 15 graden (waar thermostaat hangt) en rest bijv. 20 graden?
Inderdaad. Enkel als er een Tado thermostaat is kunnen de TRV's (Thermostatic Radiator Valve) een warmtevraag sturen naar de thermostaat. In jouw opstelling zal de Nest de max temperatuur van het water dat door de leidingen gaat, bepalen, de TRV's kunnen het niet warmer dan dat laten worden, enkel kouder.

Kortrijk | 5250 Wp Sunpower - 9x375 WZW 45° + 5x375 ONO 45° | Batterij: Pylontech 9,6 kWh

• Fantastic_fox
Hoi,

Ik ben op vakantie, de tado staat op 15graden en ik zie onderstaand gasverbruik. SWw staat uit dus er is enkel en alleen gasverbruik voor cv in de woning.

Ik vind het zeer bijzonder dat tot 17:00 het gasverbruik redelijk constant ritmisch is en vanaf 17:00 lijkt er opeens een chaos te ontstaan ik de sturing. Wie herkent dit of kan me vertellen wat dit is? Heeft iemand dit soort grafieken eerder gezien?

De temperatuur lijkt vanaf de middel juist hoger te worden dus ik snap er niks van eigenlijk

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:26

page404

Website says no

Fantastic_fox schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:21:
Hoi,

Ik ben op vakantie, de tado staat op 15graden en ik zie onderstaand gasverbruik. SWw staat uit dus er is enkel en alleen gasverbruik voor cv in de woning.

Ik vind het zeer bijzonder dat tot 17:00 het gasverbruik redelijk constant ritmisch is en vanaf 17:00 lijkt er opeens een chaos te ontstaan ik de sturing. Wie herkent dit of kan me vertellen wat dit is? Heeft iemand dit soort grafieken eerder gezien?

De temperatuur lijkt vanaf de middel juist hoger te worden dus ik snap er niks van eigenlijk

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt het niet omdat de zon ondergaat op dat moment? Mijn ervaring is dat het dan snel kouder wordt in huis en de verwarming dan harder gaat stoken.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Fantastic_fox
Zou inderdaad kunnen maar kijk eens naar de tado grafiek daar zie je boven de buitentemperatuur die is tot 12 onder 0 en vanaf daarna net boven 0

• MischaBoender
  • Laatst online: 15:27
Fantastic_fox schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:21:
Hoi,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het wel echt de sturing? Kan het zo zijn dat Tado zegt "Je moet met 1/3 verwarmen" en dat de ketel hier een aan/uit sequence van maakt?

• Fantastic_fox
@MischaBoender ja dat zou nog wel kunnen maar waarom is het met kouder weer in de ochtend tot 17:00 redelijk stabiel en begint hij vanaf 17:00 te stuiteren?

• Church of Noise

Church of Noise

Is er een manier om de Tado 'slimmer' te leren omgaan met de OpenTherm sturing van m'n ketel?
Op vandaag is er behoorlijk wat overshoot (setpoint is constant 19.5 graden, de temperatuur gaat tussen 19.2 en 20.2 als je het effect van de zon er van tussen haalt).

ik zou verwachting dat Tado
  1. Vroeger aanslaat bij neergaande temperatuur
  2. zachter oprampt en langer, lager stuurt
  3. als een gevolg van bovenstaande, er minder overshoot is en de boiler meer aan lagere temperatuur draait
Kan dat?

[Voor 16% gewijzigd door Church of Noise op 19-01-2023 21:39]

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:29

MrFish

Untitled

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Tado, aangesloten via aan/uit op (nu nog) een CV-ketel met vloerverwarming met een pomploze verdeler. Het vermogen van de CV-ketel is al maximaal beperkt en het systeem is redelijk waterzijdig ingeregeld.

De temperatuur staat bij mij ook (continu) op 19.5 °C en schiet meestal door tot tegen of voorbij de 20°C. De Tado lijkt weinig te leren van dit gedrag. Ik zou veel liever hebben dat de Tado gedurende de hele dag af en toe kort verwarmt, dat zou veel comfortabeler zijn. Heeft @tado suggesties?

• Conjacq
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-03 21:17
jessesteinen schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:08:
Probeerde net vanavond de boel te installeren bij mijn vader. De draadloze thermostaat blijft hangen bij het downloaden van de configuratie:

[]

Ik neem aan (hoop) dat dat te maken heeft met de storing. Dit weekend maar verder dan. Het viel me ook op dat bij de configuratie opslaan hij vaker "FAIL" aangaf na het saven. Van de 6x doorlopen 2x gelukt, 4x FAIL gekregen. Wellicht hangt dat ook met die storing samen? Just my luck :)

Elders meende ik begrepen te hebben dat je een handleiding voor jouw situatie krijgt, waarbij je ook foto's van je radiatorkranen en je type ketel enz moet sturen, maar ik heb gewoon de spullen thuisgestuurd gekregen met de (minimale, maar afdoende) handleiding.
Mijn thermostaat blijft ook in de "configuratie download" modus hangen. Dit duurt al anderhalve dag. Ook in de app zie ik dat de thermostaat geen verbinding meer heeft, maar de meeste radiatorknoppen wel (8 van de 9 radiatorknoppen hebben verbinding):

Hoe kan ik de thermostaat weer verbinding laten maken?

• rumu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:46
Ik heb sinds een tijdje een tado v3+ thermostaat, maar ik vind dat ie de temperatuur te veel laat zakken en daarna weer te veel laat stijgen.

Als ik de thermostaat op 21 graden zet, kan ie het makkelijk tot 20.5 graden laten of lager laten zakken voordat ie begint te verwarmen.

Tegelijkertijd als ie aan het verwarmen is gaat ie te lang door, waardoor de temperatuur ook op de thermostaat zelf tot 22 graden kan oplopen.

Is dit een bekend probleem?

Is er een oplossing voor?

Ps: vloerverwarming beneden.

• Church of Noise

Church of Noise

De tweede en derde post boven de jouwe (en sommige andere) vermelden hetzelfde...

[Voor 24% gewijzigd door Church of Noise op 21-01-2023 18:37]

• rumu
Er zijn niet eerder mensen die tegen dit probleem aan zijn gelopen? Lijkt me niet iets van de laatste tijd, zeker niet aangezien we hier al op pagina 195 van het tweede topic zitten.

Ben benieuwd. Had wel even wat andere verwachtingen van een slimme thermostaat. Ik denk dat mijn meer dan 10 jaar oude draaiknop het misschien wel beter zou doen... Maar ja, dan moet je er zelf aan blijven draaien he... Een veredelde timer thermostaat dus, zoals ze al jaren bestaan.

<knip> Niet grappig

[Voor 9% gewijzigd door septillion op 24-01-2023 20:53]

• Kraay
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-03 05:54
Ook hier een tado die maar wat doet. Kan zomaar 1 graad minder warm zijn als de ingestelde temperatuur maar ook een graden warmer. Is al de 2e winter zo.

• janne_nl
Niet echt last van, de temp blijft redelijk constant. Alleen...sinds ik overal thermostaatkranen heb is de overshoot wel groter. Rekening houden met andere kranen die open en dicht gaan is blijkbaar lastig. Terwijl op basis van de temperatuur instellingen wel geleerd zou kunnen worden van de warmte capaciteit nodig om een bepaalde ruimte op te warmen.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
janne_nl schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:24:
Niet echt last van, de temp blijft redelijk constant. Alleen...sinds ik overal thermostaatkranen heb is de overshoot wel groter. Rekening houden met andere kranen die open en dicht gaan is blijkbaar lastig. Terwijl op basis van de temperatuur instellingen wel geleerd zou kunnen worden van de warmte capaciteit nodig om een bepaalde ruimte op te warmen.
Het is een misverstand dat Tado lerend zou zijn. Het door Tado veel gebruikte 'Smart' suggereert dat het om een lerend systeem zou gaan maar is slechts een reclameterm.

• janne_nl
Ik denk dat je iets beter moet lezen wat ik zeg, volgens mij is dat nl precies wat ik zei, 'zou kunnen leren'.

Tado houdt in ieder geval rekening met de temperaturen en begint de vroege start eerder of later afhankelijk daarvan. Dat is in ieder geval wat ik zie.

Ik lees her en der ook reacties over Tado alsof mensen er werken. Soms gebaseerd op zaken die Tado zegt maar voor meerdere interpretaties uitlegbaar zijn.

• chippie777
  • Laatst online: 19:05
rumu schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:32:
Ik heb sinds een tijdje een tado v3+ thermostaat, maar ik vind dat ie de temperatuur te veel laat zakken en daarna weer te veel laat stijgen.

Als ik de thermostaat op 21 graden zet, kan ie het makkelijk tot 20.5 graden laten of lager laten zakken voordat ie begint te verwarmen.

Tegelijkertijd als ie aan het verwarmen is gaat ie te lang door, waardoor de temperatuur ook op de thermostaat zelf tot 22 graden kan oplopen.

Is dit een bekend probleem?

Is er een oplossing voor?

Ps: vloerverwarming beneden.
Ik vind dit lastig te beoordelen. Immers wanneer zou je verwachten dat Tado moet beginnen met verwarmen als je bijvoorbeeld 21 graden hebt ingesteld? Moet dat bij 20,9999999 of bij 20,5? Ergens moeten ze natuurlijk een onder- en boven grens instellen. Een en ander is ook afhankelijk van hoe de betreffende kamer is geïsoleerd, hoe snel warmt deze op en/of koelt deze af. Je zou verwachten dat Tado daar van leert.
Mijn situatie is waarschijnlijk wat anders dan de gemiddelde Tado gebruiker. Ik heb stadsverwarming en heb dus geen invloed op de aangevoerde warmte. De badkamer heeft alleen een vloerverwarming met een Tado radiator kraan. Als ik kijk in de grafieken zie ik dat deze netjes begint te verwarmen wanneer deze 0,4 graden onder de ingestelde temperatuur komt, het verwarmen stopt wanneer de temperatuur 0,6 graden boven de ingestelde temperatuur komt. Ik vind dat niet verkeerd.
De woonkamer heeft twee radiatoren met Tado thermostaat kranen en een Tado temperatuur sensor welke werkt als thermostaat van de woonkamer, hier zie ik een vergelijkbaar gedrag.
Dan heb ik nog een slaapkamer met een radiator met Tado thermostaatkraan. Deze heeft iets meer overshoot rond de 0,8 graden.
Eigenlijk ben ik best tevreden met hoe het nu werkt. Het systeem geeft natuurlijk behoorlijk wat inzicht en het is de vraag of andere systemen, die dit inzicht niet geven misschien een vergelijkbaar gedrag vertonen.
Het zou natuurlijk mooi zijn dat het systeem leert van de overshoot en de thermostaat kranen dicht zet voordat de juiste temperatuur bereikt is, maar wanneer moet de thermostaat kraan dan open? Ik snap dat het bij een CV ketel iets gecompliceerder is, je wilt dan dat de ketel op tijd stopt en start om zo min mogelijk gas te gebruiken.

• Church of Noise

Church of Noise

Een ideale situatie zou zijn dat Tado na een aantal runs/dagen verstaat hoe snel een ruimte opwarmt en afkoelt, om zo, rekening houdend met buitentemperatuur, de over- en undershoot zo laag mogelijk te houden.
Dat is in principe nl energetisch beter. Een PID systeem dient net daarvoor...

Hoe ik het nu zie werken: Tado start zachtjes op het moment dat de setpoint temperatuur in neergaande wijze bereikt wordt, met oplopende 'intensiteit'. Die intensiteit begint weer te dalen eens de temperatuur ook weer stijgt, en het dalen van de intensiteit gebeurt even snel als het stijgen van de intensiteit initieel, dus het is een soort symmetrisch op en neergaan van de intensiteit (het %-age van aansturen met OpenTherm).

Vroeger starten, met een minder steile slope zou bvb een mogelijkheid zijn.
Om meer uit te detailleren zou ik een van m'n cursussen regeltechniek van op de universiteit eens moeten opdiepen...

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03 14:46
.

[Voor 99% gewijzigd door Taarmen op 22-01-2023 20:30. Reden: domme fout post mag verwijderd worden]

• jens17
  • Registratie: November 2004
Heeft iemand een idee waarom het gedrag in de screenshot optreedt? Tado wil overduidelijk nog blijven verwarmen (2 van 3 streepjes), maar de huidige temperatuur ligt al boven de doeltemperatuur.

• BGFG
  • Nu online
jens17 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 03:13:
Heeft iemand een idee waarom het gedrag in de screenshot optreedt? Tado wil overduidelijk nog blijven verwarmen (2 van 3 streepjes), maar de huidige temperatuur ligt al boven de doeltemperatuur.

[Afbeelding]
Maar is ie ook nog echt aan het verwarmen?

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010

[Afbeelding]
Ik citeer:
tado° neemt veel verschillende factoren mee bij het verwarmen van je huis om ervoor te zorgen dat je comfortabel zit. Deze factoren zijn onder andere:

de buitentemperatuur,
de isolatie van je muren,
de weersvoorspellingen,
je type verwarming en
de temperatuur van het warme water in je leidingen.

tado° houdt ook rekening met de temperatuurtrend over een bepaalde periode. Daarom, is het ook normaal voor tado° om te kortstondig te blijven verwarmen nadat de gewenste temperatuur bereikt is.

Dit zorgt ervoor dat de temperatuur die je hebt ingesteld gehandhaafd wordt. Het voorkomt ook dat de tado° te vaak om warmte moet vragen, waardoor uw verwarmingssysteem te vaak aan en uit gaat. Dit helpt de efficiëntie van je systeem te verbeteren en voorkomt onnodige slijtage van mechanische onderdelen.
https://support.tado.com/...te-temperatuur-is-bereikt

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 09:35
Ik heb met Black Friday een Tado starterskit met 2 radiotorknoppen gekocht. 1 van de 2 knoppen heeft nu al 3x zijn batterijen leeg getrokken terwijl de andere knop dat nog geen enkele keer gedaan heeft.

Beide knoppen zijn nog amper gebruikt om hun radiator aan te sturen. Ik heb de knoppen gewisseld van radiator om te kijken of het misschien aan de radiator zelf lag, maar ook daarna was het weer dezelfde knop die zijn batterij had leeg getrokken. De instellingen van beide knoppen zijn gelijk. Heb ik hier te maken met een maandagochtend modelletje of zijn er nog andere mogelijke verklaringen?

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:09
Snorro schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
Ik heb met Black Friday een Tado starterskit met 2 radiotorknoppen gekocht. 1 van de 2 knoppen heeft nu al 3x zijn batterijen leeg getrokken terwijl de andere knop dat nog geen enkele keer gedaan heeft.

Beide knoppen zijn nog amper gebruikt om hun radiator aan te sturen. Ik heb de knoppen gewisseld van radiator om te kijken of het misschien aan de radiator zelf lag, maar ook daarna was het weer dezelfde knop die zijn batterij had leeg getrokken. De instellingen van beide knoppen zijn gelijk. Heb ik hier te maken met een maandagochtend modelletje of zijn er nog andere mogelijke verklaringen?
Misschien een slechter bereik met de bridge? Daardoor vaker moeite moeten doen om verbinding vast te houden

• apNia
  • Laatst online: 16:33

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Dat is ook bij mij zo met de zolder-knop. Vaker lastiger bereik tot de bridge, en gaat zo sneller leeg.

• Snorro
Het was de knop op de eerste verdieping (kinderkamer). Na 2x in korte tijd leeg heb ik hem wel verwisseld met de knop op zolder, maar ook daar was het dezelfde knop (dus degene die eerst op de eerste verdieping was en daarna op zolder) die leeg was.

• rumu
Church of Noise schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:11:
Een ideale situatie zou zijn dat Tado na een aantal runs/dagen verstaat hoe snel een ruimte opwarmt en afkoelt, om zo, rekening houdend met buitentemperatuur, de over- en undershoot zo laag mogelijk te houden.
Dat is in principe nl energetisch beter. Een PID systeem dient net daarvoor...

Hoe ik het nu zie werken: Tado start zachtjes op het moment dat de setpoint temperatuur in neergaande wijze bereikt wordt, met oplopende 'intensiteit'. Die intensiteit begint weer te dalen eens de temperatuur ook weer stijgt, en het dalen van de intensiteit gebeurt even snel als het stijgen van de intensiteit initieel, dus het is een soort symmetrisch op en neergaan van de intensiteit (het %-age van aansturen met OpenTherm).

Vroeger starten, met een minder steile slope zou bvb een mogelijkheid zijn.
Om meer uit te detailleren zou ik een van m'n cursussen regeltechniek van op de universiteit eens moeten opdiepen...
Dat is wat je verwacht voor het geld wat je betaalt en de claims die gemaakt worden zoals hieronder. Ik vind het bizar dat dat te veel gevraagd is.

• rumu

• janne_nl
Waarom denk je dat dat niet waar is?

Dat dat niet helemaal goed gaat..

• rumu
Als iets niet goed gaat dan werkt het niet. Het is niet dat ik nu zoveel knoppen heb om aan te draaien. Eigenlijk heb je zelfs gewoon geen instelmogelijkheden die hier invloed op uit kunnen oefenen. Ze claimen wat, maar daar waar je een verschil zou kunnen maken, kun je niks aan veranderen.

Het is een tijdklok met een app functie. That's it. Meer niet. De rest is lulkoek.
Een PID systeem dient net daarvoor...
Ik weet niet wat dit is, maar is er een systeem op het moment dat dus wel werkt?

En als ik mensen iets hoor roepen over aan uit op een modulerende ketel, zou dat dan beter werken?

Cq zou ik een constantere temperatuur krijgen als ik de thermostaat op aan uit zet en de ketel laat reguleren?

Ik heb eerlijk gezegd een beetje de hoop opgegeven en ga niet weer 200 euro uitgeven aan een systeem dat niet werkt. Dan kan ik beter de oude draaiknop terugplaatsen. Zit ik er alleen mee dat ik zelf de timer functie moet gaan uitoefenen.

Nee, het werkt niet en laat je je dus niet misleiden.

• janne_nl
Voor mij werkt het prima, laat je dus niet misleiden.

Ook met een PID regeling krijg je dat nooit helemaal goed als je met zo veel variabelen rekening wil houden.

In de meeste gevallen is de temperatuurband hier ongeveer een halve graad. (Behalve in de ruimtes waar de radiator capaciteit niet helemaal goed is en de invloed van buitentemperatuur veel groter is.

En ja, bepaalde parameters zelf kunnen wijzigen zou fijn zijn. Voor tweakers. Voor de rest niet.

[Voor 11% gewijzigd door janne_nl op 24-01-2023 13:07]

• Church of Noise

Church of Noise

janne_nl schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:05:
Voor mij werkt het prima, laat je dus niet misleiden.

Ook met een PID regeling krijg je dat nooit helemaal goed als je met zo veel variabelen rekening wil houden.

In de meeste gevallen is de temperatuurband hier ongeveer een halve graad. (Behalve in de ruimtes waar de radiator capaciteit niet helemaal goed is en de invloed van buitentemperatuur veel groter is.

En ja, bepaalde parameters zelf kunnen wijzigen zou fijn zijn. Voor tweakers. Voor de rest niet.
Het gaat er over dat de PID parameters per situatie anders zijn, en waar jij een band van een halve graad hebt, dit bij mij bvb 1.2 graad is (vloerverwarming, constante insteltemperatuur 24u/dag, 7d/week). Dat wil zeggen dat het systeem vaak extra moet stoken.
Niemand zegt dat de curve perfect vlak moet zijn en de oplossing is ook niet ineens alle parameters configureerbaar maken, maar een logische keuze zou het herparametriseren op basis van een periode met geleerde data zijn.
Niks gek aan, en kan waarschijnlijk zelfs gewoon automatisch.

Is dit dramatisch? uiteraard niet. Maar het kan makkelijk beter.

• janne_nl
Makkelijk beter weet ik niet. PID regelingen zijn complex, zeker bij traag reagerende zaken als een vloerverwarming. Snel warm zonder grote overshoot.....

• rumu
Church of Noise schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Het gaat er over dat de PID parameters per situatie anders zijn, en waar jij een band van een halve graad hebt, dit bij mij bvb 1.2 graad is (vloerverwarming, constante insteltemperatuur 24u/dag, 7d/week). Dat wil zeggen dat het systeem vaak extra moet stoken.
Niemand zegt dat de curve perfect vlak moet zijn en de oplossing is ook niet ineens alle parameters configureerbaar maken, maar een logische keuze zou het herparametriseren op basis van een periode met geleerde data zijn.
Niks gek aan, en kan waarschijnlijk zelfs gewoon automatisch.

Is dit dramatisch? uiteraard niet. Maar het kan makkelijk beter.
Ik stook op een dag als vandaag best wel veel vermoed ik. Als ik er vanuit zou gaan dat de tado thermostaat met 2 streepjes aan het moduleren is, dan zou het goed zijn. Het is hier gewoon op een gegeven moment volle polle, meerdere kuubs die er doorheen gaan, op hoge aanvoertemperatuur met 3 streepjes op de thermostaat.

• Oon
  • Niet online

Zijn de batterijen daadwerkelijk leeg, of krijg je een melding/mailtje?

Ik krijg van de knop bij ons in de badkamer ongeveer om de maand een melding/mailtje dat de batterij leeg is, tegen de tijd dat ik 's ochtends het mailtje zie is in Home Assistant de batterij alweer gecorrigeerd.
De eerste keren heb ik dat niet gecheckt en dus ook daadwerkelijk de batterij vervangen, die heb ik nog eens gemeten en waren zeker meer dan vol genoeg.

Er lijkt soms iets niet helemaal goed te gaan waardoor Tado denkt dat de batterij aan vervanging toe is, een andere knop die veel actiever geschakeld wordt draait al bijna twee jaar zonder problemen op dezelfde batterij, maar deze ene knop blijft die melding geven. Ik vermoed dat dat komt omdat het in de badkamer is; overal tegels, aardematten, en metalen leidingen. Signaal zal dus niet ideaal zijn.

Als het wel echt je batterij is dan zou ik eens kijken naar je grafiek van die knop.

• janne_nl
Heb je ook gekeken wat de ketel dan doet? ij mij gaat de ketel zelf ook moduleren. De streepjes hebben ook betrekking op de stand van de knoppen (dacht ik). Daarnaast, is (en blijft) de kamer normaal op temperatuur? Dan lijkt me dat prima toch?

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-03 14:58

Ik heb de batterijen wel eens vervangen en kreeg direct de dag erna alweer melding dat ze leeg waren, waren nieuwe batterijen.

Wat bij mij toen geholpen heeft is nadat je de batterijen vervangen hebt, even een paar minuten wachten alvorens je de knop weer installeert. De knop voldoende tijd geven om te kalibreren denk ik.

Geen idee of dit bij jou ook gaat werken, maar je zou het kunnen proberen. ;)

• Snorro
Oon schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:17:
[...]

Zijn de batterijen daadwerkelijk leeg, of krijg je een melding/mailtje?
De eerste twee keer heb ik de batterijen 'gelijk' vervangen. De laatste keer heb ik daarmee gewacht en is de knop binnen een week offline gegaan, dus de batterij lijkt me 'echt' leeg?
Als het wel echt je batterij is dan zou ik eens kijken naar je grafiek van die knop.
Welke grafiek bedoel je dan? In de app kan ik de temperatuur en de luchtvochtigheid over tijd in kaart brengen, maar geen activiteit van de knop of batterylife oid.
De knop zou sowieso geen activiteit moeten vertonen, de kamer temperatuur is erg laag ingesteld (ik geloof een graad of 6) omdat de kamer nog niet in gebruik is. Dit geldt trouwens voor beide kamers waar de knop in heeft gehangen, gebruik van de knop is tot nu toe minimaal, maar dus wel al 3x lege batterijen.

• Haan

Haan

dotnetter

@Snorro het kan ook aan een slechte verbinding met de bridge liggen. Hoe minder het signaal, hoe meer moeite het voor de knop kost om verbinding te houden. Ik had een aantal knoppen die steeds matige verbinding hadden en ook snel rapporteerden dat de batterijen leeg waren. Maar sinds ik de bridge heb verplaatst naar een betere plek is dat probleeem bij mij verholpen.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40

XallaX

Meow

[Afbeelding]
Zelfde probleem hier sinds afgelopen week.
Niets gewijzigd, voorheen remde de ketel af rond 20.5 richting 21. Nu blijft de ketel vol doordraaien en stopt het verwarmen niet en is 22+ graden dus gewoon bij 21 graden vraag mogelijk.

De app opnieuw geïnstalleerd, bridge en Tado spanningsloos, afgekoppeld, ketel spanningsloos dus alles gereset, nieuwe batterijen maar geen resultaat. Ik weet niet waar Tado deze nieuwe instellingen op baseert maar dit was niet hoe het werkte en kost een partij extra gas waar ik niet op zit te wachten.

De originele thermostaat werkt wel naar behoren ...

Wat gaat hier fout? Iemand suggesties voor alles onder garantie defect/retour gaat?

Gebruik al jaren Tado maar dit :( :(

[Voor 4% gewijzigd door XallaX op 29-01-2023 16:11]

• jens17
  • Registratie: November 2004
XallaX schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Zelfde probleem hier sinds afgelopen week.
Niets gewijzigd, voorheen remde de ketel af rond 20.5 richting 21. Nu blijft de ketel vol doordraaien en stopt het verwarmen niet en is 22+ graden dus gewoon bij 21 graden vraag mogelijk.

De app opnieuw geïnstalleerd, bridge en Tado spanningsloos, afgekoppeld, ketel spanningsloos dus alles gereset, nieuwe batterijen maar geen resultaat. Ik weet niet waar Tado deze nieuwe instellingen op baseert maar dit was niet hoe het werkte en kost een partij extra gas waar ik niet op zit te wachten.

De originele thermostaat werkt wel naar behoren ...

Wat gaat hier fout? Iemand suggesties voor alles onder garantie defect/retour gaat?

Gebruik al jaren Tado maar dit :( :(
Ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuur hiervoor de aanleiding is, maar fijn is het zeker niet.

Een constante temperatuur waarbij rekening wordt gehouden met warmte van de zon en kou van buiten lijkt me heel logisch, maar de realiteit is anders.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:40

XallaX

Meow

jens17 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:38:
[...]
Ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuur hiervoor de aanleiding is, maar fijn is het zeker niet.

Een constante temperatuur waarbij rekening wordt gehouden met warmte van de zon en kou van buiten lijkt me heel logisch, maar de realiteit is anders.
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn maar ik heb de Tado nog nooit zien doorverwarmen hier.

• Slimme.Smurf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 02:55
Bij ons werkte Tado niet direct in Domoticz, maar pas toen ik een simpeler en minder lang wachtwoord bij Tado had aangemaakt.

Nu uitvogelen hoe ik het gemakkelijkst wat schemas kan maken in Domoticz, waarbij ik bijvoorbeeld kan aangeven dat er een dag niet thuis gewerkt wordt of er een vakantie is waarbij we thuis zijn ed.
Eventueel ook gekoppeld aan een Google agenda.

• tjerkpolle
  • Laatst online: 23-03 12:48
Bedrading / schakeling zoneklep / thermische motor vloerverwarming

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik wil een thermische motor 230V plaatsen en verbinden met de bedrade tado themostaat.
De bedrade thermostaat kan ook 230V schakelen. Ik heb deze thermische motor gevonden :
https://4heat.nl/nl/stelm...at-stelmotor-230volt.html
ik wil deze toepassen omdat deze een snelle open/dicht tijd heeft.

volgens de beschrijving:
Spanning: 230Vac (fase "bruin" en nul "blauw" moeten permanent worden aangesloten).
Aansturing: 230Vac (de schakeldraad "zwart" wordt aangesloten op de uitgang van de thermostaat).

tado geeft het schema volgens bijlage aan (com / no).

Misschien kan een techneut me hier iets verder helpen? Hoe sluit ik deze motor nu aan op het bedrade thermostaat?

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Volgens mij is dat niet (altijd) verwarmen, maar de temperatuur behouden. Bij mij op zolder stookt tado met 3/3 streepjes naar de gewenste temperatuur, om het vervolgens de hele dag met 1/3 streepjes op die temperatuur te houden. Dat gaat vrij goed.

Dus in plaats van aan/uit en schommelende temperaturen, weet de tado het met continue stoken op 1/3 streepjes op temperatuur te houden. Op zeer koude dagen, blijft hij doorstoken op 2/3 streepjes. Op wat meer warme dagen, vertoont tado wel aan/uit gedrag en schommelt de temperatuur iets meer.

Wat nog beter zou zijn, is dat tado volledig continue kan moduleren; in plaats van 1/2/3 niveaus. Maar dat zit er helaas niet op.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:19
HuHu schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:35:
[...]
Wat nog beter zou zijn, is dat tado volledig continue kan moduleren; in plaats van 1/2/3 niveaus. Maar dat zit er helaas niet op.
Volgens mij doet hij dat wel degelijk, maar krijg je het gewoon niet te zien als normale gebruiker. In HomeAssistant zie ik namelijk wel waarden tussen 0 en 100%, en gok dat als je zoekt dat mensen met een OTGW sniffer ook meer informatie zien dan de normale Tado gebruiker.

• janne_nl
Hier in Domoticz ook meer percentages, maar of dat ook de modulatie percentages zijn die Tado naar de ketel stuurt.....

• Mawlana
Titus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Volgens mij doet hij dat wel degelijk, maar krijg je het gewoon niet te zien als normale gebruiker. In HomeAssistant zie ik namelijk wel waarden tussen 0 en 100%, en gok dat als je zoekt dat mensen met een OTGW sniffer ook meer informatie zien dan de normale Tado gebruiker.

OTGW in combinatie met Tado en Intergas Kombi Kompakt HReco

Dit zou de modulatie (%) moeten zijn. Wanneer ik een soortgelijke grafiek wil maken met data vanuit Tado, dan ziet de grafiek er een stuk vloeiender uit.

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:38
Sinds een week het probleem dat ie enkele graden onder de doeltemperatuur blijft hangen. CV is recent gecontroleerd zonder problemen.

Terugkijkend daalt de doeltemperatuur al sinds twee weken. Hij staat ingesteld op 19, maar blijft hangen op 17.

Iemand ervaring?

• Haan

Haan

dotnetter

@Majora Aan het plaatje te zien blijft ie wel op vol vermogen warmte vragen, wat logisch is als ie nog 2 graden hoger moet.
Dus dan is het interessant om te zien of je CV dan inderdaad ook echt aan het stoken is (zo niet, probleem tussen Tado en ketel), of niet (dan zit het probleem in je eigen systeem, te weinig druk, lucht in de leidingen, expansievat lek, noem het maar op)

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:52
Majora schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:31:
Sinds een week het probleem dat ie enkele graden onder de doeltemperatuur blijft hangen. CV is recent gecontroleerd zonder problemen.

Terugkijkend daalt de doeltemperatuur al sinds twee weken. Hij staat ingesteld op 19, maar blijft hangen op 17.

Iemand ervaring?

[Afbeelding]
Check eens op je CV ketel of ie begrensd is op maximale aanvoer temperatuur.
Ik had dat ook, en mijn sterke vermoeden is dat Tado deze waarde had aangepast (iets van 30 of zo).
Kan 'm nu op maximaal 50 krijgen op de ketel, maar niet verder ?
Volgens mij is dit nog steeds Tado die dit doet, en stond op het punt het spul eraf te gooien omdat ik mijn woonkamer niet warm genoeg kreeg bij vrieskou.
Sinds ik (opnieuw) mijn beide woonkamer convectors heb geboost met 14 + 5 stuks 14cm fans redt ie het wel met max. 50 aanvoer.

De regeling van Tado laat soms wat te wensen over.
In mijn geval met 5 zones, kleine ruimtes hebben 0.2 undershoot & grotere overshoot, heb zelfs 1 graad overshoot gezien.
Mijn woonkamer is prima met max 0.2 over/undershoot.
Woonkamer modulatie % die ik in Home Asssitant trend zie ik duidelijk op en neer gaan tussen 100% en 50% wanneer het setpoint is bereikt. Jammer, want dit zou ie ook zelf kunnen detecteren en iets mee kunnen doen qua veranderen van de gain.

Dit lijkt wel erg duidelijk gevalletje te veel gain in de regeling.
Ik zou graag expert mode settings per ruimte willen hebben in de Tada app, zodat je kan ingrijpen op de gain en integrator waardes. Mag zelfs iets zijn als "heb je te veel overshoot, dan deze knop 2 tikkies omlaag".
Heb ook derivative regelgedrag gezien, bij snelle daling temperatuur kan de Tado nog boven het setpoint al weer gaan uitsturen op de ketel.

Ultiem zou je ruimtes willen karakteriseren, groot/middel/klein en ook de verwarmings capaciteiten.
En ook de echte 0 tot 100% van je modulerende ketel kunnen bepalen door bijv. empirsiche instel testen.
Ik verwacht dat Tado de 0-100% mechanisch calibreert, maar iedere ketel mogelijk een andere ondegrens heeft, bijv. pas echt iets doet bij 10% of zo, ofwel een S-curve gedrag vertoont.

En denk aan een stap responsie per kamer om zichzelf dynamisch in te stellen ?
Dus in een keer van 0 naar 100% vraag (of iets lager) en daarop houden en vervolgens analyseren hoe de temperatuur oploopt in xx minuten.

Toegegeven, het is niet makkelijk; je hebt te maken met:
  • Kamers die "veranderen" als ramen en of deuren open staan
  • Massa's in kamers die een bepaalde energie hebben.
  • Convectie en radiatie warmte
  • Verdeling warmte in kamer
  • Waar meet je ? In de radiator knop (niet echt represensatief voor hele ruimte) of aparte thermostaat

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20

polthemol

Moderator General Chat
rumu schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Ik stook op een dag als vandaag best wel veel vermoed ik. Als ik er vanuit zou gaan dat de tado thermostaat met 2 streepjes aan het moduleren is, dan zou het goed zijn. Het is hier gewoon op een gegeven moment volle polle, meerdere kuubs die er doorheen gaan, op hoge aanvoertemperatuur met 3 streepjes op de thermostaat.
Kan dat niet te maken hebben met dat je cv-installatie an sich niet helemaal goed is? Ik heb hier soortgelijke 'ruzie' gehad met verwarmen en heb het een heel stuk beter gekregen door oa. pompsnelheid te verlagen, de radiatoren te ontdoen van pluis tussen de ribben en te zorgen dat gordijnen niet voor de radiatoren hangen / de knoppen relatief vrij staan.

Afhankelijk van het weer buiten hoor ik de cv nu veel vaker 'eventjes' aanslaan. De overschoots zijn er wel, maar dat heeft er meer mee te maken dat men in sommige kleinere kamers de temperatuur opeens heel hoog draait. Die kamer is razendsnel dan warm gestookt, maar de warmte gaat dan dus ergens anders naartoe via vaak de buizen die bv. in huis lopen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
Weet iemand of je de TADO zover kan krijgen dat hij minder vaak de ketel start en minder (maar langere) brandsessies doet?

Tijdens mijn vakantie stond de thermostaat op "AWAY" modus op 12 graden. Als je naar de plaatjes kijkt zie dat TADO best veel hele korte brandsessies doet (het is een wat oudere aan/uit relais ketel, wel HR, niet modulerend)
De temperatuur wordt heel mooi constant gehouden met 0.1 graden variatie (andere grafiek), maar van mij mag er best wat meer fluctuatie in de temperatuur zitten als het gevolg is dat de ketel minder starts en stops hoeft te maken.

Is er een manier om de tado thermostaat zover te krijgen dat hij de ketel enkel start als de (geschatte) brandtijd niet erg kort is. Nu start TADO de ketel voor een sessie van 3:30 minuut (waarvan de eerste minuut de ketel geen warmte levert omdat hij dan een opstart fase uitvoert doet zonder gas te verbranden)

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Ik hoop dat jullie nog een suggestie hebben want anders gooi ik het Tado systeem het raam uit.

Ik heb een thermostaat in de woonkamer (vloerverwarming) direct verbonden met de CV ketel. Aan de CV ketel hangt de extensiekit. Verder op alle radiotoren op de eerste en zolder radiatorknoppen.

Het gebeurt regelmatig dat in de woonkamer veel verder opgewarmd wordt dan de ingestelde 19 graden. Op dit moment is het daar ook alweer 21,1 graden en ik zie op de ketel dat er verwarmd wordt. Dus maar weer de thermostaat via de app uitgeschakeld. Hoe is dit mogelijk? Waarom wordt mijn ingestelde max temperatuur regelmatig genegeerd? Hebben jullie een suggestie?

Het is überhaupt niet onder de 19 graden geweest vandaag en toch gaat de thermostaat verwarmen..

[Voor 34% gewijzigd door Morpheus2003 op 31-01-2023 21:54]

• MrAcid
  • Niet online
Morpheus2003 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:47:
Ik hoop dat jullie nog een suggestie hebben want anders gooi ik het Tado systeem het raam uit.

Ik heb een thermostaat in de woonkamer (vloerverwarming) direct verbonden met de CV ketel. Aan de CV ketel hangt de extensiekit. Verder op alle radiotoren op de eerste en zolder radiatorknoppen.

Het gebeurt regelmatig dat in de woonkamer veel verder opgewarmd wordt dan de ingestelde 19 graden. Op dit moment is het daar ook alweer 21,1 graden en ik zie op de ketel dat er verwarmd wordt. Dus maar weer de thermostaat via de app uitgeschakeld. Hoe is dit mogelijk? Waarom wordt mijn ingestelde max temperatuur regelmatig genegeerd? Hebben jullie een suggestie?

[Afbeelding]

Het is überhaupt niet onder de 19 graden geweest vandaag en toch gaat de thermostaat verwarmen..
De woonkamer vraagt nergens om warmte als ik die grafiek zo bekijk. Dus het issue zit ergens anders?

Zo ziet het eruit (grijze accenten) als er wél in meer/mindere mate warmte gevraagd wordt.

[Voor 15% gewijzigd door MrAcid op 31-01-2023 21:59]

• chippie777
@Morpheus2003 mij is niet duidelijk hoe Tado bij jou de vloerverwarming open en dicht zet. Zoals @MrAcid ook aangeeft is er ergens anders in huis nog een warmte vraag?

• BGFG
  • Nu online
Morpheus2003 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:47:

[Afbeelding]

1) zover ik kan zien uit je afbeelding is de vloerverwarming helemaal niet specifiek aan het verwarmen
2) heb je wel een zoneklep tussen je cv en de vv verdeler? Het lijkt erop dat warmtevraag elders in je huis zorgt dat de vv mee gaat verwarmen en dus niet apart geschakeld wordt.

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
chippie777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 07:14:
@Morpheus2003 mij is niet duidelijk hoe Tado bij jou de vloerverwarming open en dicht zet. Zoals @MrAcid ook aangeeft is er ergens anders in huis nog een warmte vraag?
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gisteravond in Tado alles uitgezet, enkel vorstbeveiliging. Ondertussen is er gewoon doorverwarmd en was het vanochtend 22,7 graden in de woonkamer! Kortom, het ligt ws niet aan Tado maar wat dan wel?

Ik heb inderdaad beneden vloerverwarming. De Tado thermostaat in de woonkamer is direct verbonden met de CV Ketel (Intergas Xtreme). Op de 1ste en zolder heb ik op elke radiator een radiatorknop van Tado. Staan allemaal op 12 graden en doen niks.
Aan de CV ketel heb ik de extensiekit hangen zodat ik de knoppen per stuk kan bedienen.

Wat mij vanochtend wel op viel is dat er een symbool op de Tado wordt getoond met ronde pijlen. Op de Tado site staat hierbij dat er wordt gesynchroniseerd.

Ik zie nu trouwens ook in de Tado app dat één radiatorknop een werk in uitvoering icoontje heeft. Ik zal die eens opnieuw koppelen, misschien helpt dat. Zojuist opnieuw gekoppeld, nu is het werk in uitvoering icoon weg in de Tado app. De radiator was ook warm.

[Voor 4% gewijzigd door Morpheus2003 op 01-02-2023 07:57]

• Church of Noise

Church of Noise

HuHu schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Volgens mij is dat niet (altijd) verwarmen, maar de temperatuur behouden. Bij mij op zolder stookt tado met 3/3 streepjes naar de gewenste temperatuur, om het vervolgens de hele dag met 1/3 streepjes op die temperatuur te houden. Dat gaat vrij goed.

Dus in plaats van aan/uit en schommelende temperaturen, weet de tado het met continue stoken op 1/3 streepjes op temperatuur te houden. Op zeer koude dagen, blijft hij doorstoken op 2/3 streepjes. Op wat meer warme dagen, vertoont tado wel aan/uit gedrag en schommelt de temperatuur iets meer.

[...]
Dat is hoe ik het hier ook graag zou hebben!
Heb je iets specifiek gedaan om het zo te krijgen? (instellingen, contact met Tado, ...)?
En heb je een vergelijking met een systeem voordat je Tado had qua impact op verbruik?

[Voor 6% gewijzigd door Church of Noise op 01-02-2023 11:49]

• rumu
Ik heb een lijntje lopen met Tado op het moment. Verwacht er (helaas) niks van, maar mocht het tot een oplossing komen, dan zal ik het hier laten weten.
Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee