KoenvdA schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:58:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat een checklist haha. Ik ga bij deze alles langs. Enkele dingen hiervan lukken me niet goed in mijn situatie.
Zeker weten dat radiatoren aan de bovenzijde worden gevuld met heet water? (juist aangesloten dus)
Alle aanvoerleidingen boven zitten vast aan dezelfde leiding en retourleidingen zitten ook allemaal aan een andere zelfde leiding vast. Dit lijkt dus in orde te zijn
Lijkt? Ik ben echt niet de enige die wel eens de aansluitingen van de cv ketel heeft moeten omdraaien. Omdat alles verkeerd zat. Dus thermostaat even op 25 graden en een rondje door het huis lopen. En met een hand onder en met de andere hand boven voelen. Dan weet je het zeker.
Radiatoren worden over de volle breedte warm ? (dat duurt even een paar minuten)
De meeste wel. In de woonkamer hebben we erg brede radiatoren (2,30m, 30cm hoog). Deze worden aan het uiteinde niet zo warm als aan de kant van de leidingen.
Dat kan een luchtbel zijn maar ook te weinig flow.
Het ontluchtings punt van radiatoren is ook het hoogste punt? Het hele systeem is echt ontlucht?
Ja. Dit heb ik inmiddels al zo vaak nagekeken. Zowel handmatig alles koud en warm nagelopen. Alle ontluchtingspunten zitten bovenaan radiatoren. Radiator in de badkamer blijft vervelende borrelende geluiden maken als deze aan gaat maar deze gaat bijna vervangen worden.
Dat die ontluchter bovenaan zit is leuk. Maar eigenlijk hoort (zeker) een lange radiator iets scheef te hangen. En de onluchter is dan het hoogste punt. Gewoon even een waterpas bovenop de radiator houden.
Expansievat in orde?
Deze is vervangen enkele weken geleden omdat deze lekte waardoor de druk niet goed bleef. Hadden de vorige bewoners niks aan gedaan.
Je had de pompstand al aangepast naar max.60 maar wat is de minimum pompstand? Meestal lager dan 40 is te weinig.
Dit kan ik dus niet instellen op mijn cv-ketel. Zie onderstaand screenshot met alle instellingen.
Dan maar zo laten.
Wat is de nadraaitijd van de cv pomp? 2 minuten nemen, niet minder.
Ook dit kan ik niet aanpassen/inzien op mijn cv
Als het niet kan dan kan het niet.
Waterzijdig inregelen had je gedaan. Ik hoop niet een erg grote delta T genomen. Beter een kleine delta en wat meer water laten stromen.
Het inregelen was een erg lastig proces. Met de infrarood-thermometer schommelde de temperatuur enorm van de buizen. Ik heb geprobeerd om de Excel-sheet in het CV-bespaar topic te gebruiken maar ik kwam iedere keer op zo'n vreemde Delta T-waardes uit en dat werd niet beter. Na een paar uur maar besloten om de app van Heimeier te gebruiken (HyTools). Deze geeft de gewenste debiet aan na het ingeven van de temperaturen. Deze moet te gebruiken zijn met mijn Heimeier V-exact II kranen, maar er staat letterlijk nergens een uitleg hoe te gebruiken. Heb het debiet adhv de app met de gewenste aanvoer/retourtemperaturen (60/45), dimensies en type van iedere radiator op dat moment ingeregeld. Ik neem aan dat dat goed is. Ik ga na het vervangen van een radiator over twee weken dit maar eens opnieuw doen. Kan dit ook nog even in het daarvoor bestemde topic droppen.
Zeker een idee . Even een lijstje maken met radiator type en afmetingen en je gemaakte instelling droppen in het gas bespaar topic. Anders vervuild het hier een beetje. Vaak is men te gefixeerd op een hoge delta_t en dan is de totale flow te laag.
@
Haan heeft het ook over vermogen aanpassen gehad. Je kleinste ketel vermogen stand is 6 kW en dat is vaak nog veel. Het is verstandiger om je temperatuur op 75 graden te laten en je vermogen zo laag mogelijk. (mijn ketel staat op 90 graden (max cv temperatuur komt soms even tegen de 68 aan in de winter), en geblokkeerd op het laagste vermogen 7,7 kW)
Ook dit kan ik niet instellen. Althans ik kom er niet uit. Toerental van de ventilator is wel in te stellen. Ik kan er geen kaas van maken of deze instelling verband heeft met het vermogen waar jullie het over hebben. Deze waardes staan op de default momenteel.
Het minimum mag je nooit onderkomen. Maar het maximum kun je wel gelijk maken aan het minimum.P17 gelijk maken aan P19.
Geen problemen met je bypass klep? Als je die hebt.
Die hebben we niet
Geen thermostaat kranen die op de tocht zitten van een ventilatie rooster? (neervallende kou)
Niet aan de orde
mooi.
Is de opentherm van de ketel wel in orde? Je zou eens een paar dagen gewoon met aan/uit kunnen verwarmen. (vermogen op minimaal zetten)
Dit kan ik als laatste redmiddel nog proberen. Volgens mij moet ik dan de draden in de cv anders plaatsen en ook Tado anders instellen in het installateursmenu. Right?
Of heel simpel, ketel op aan/uit en de draden 10min. doorverbinden. Met alle radiatoren open moet hij gewoon blijven stoken. Dat moet zonder problemen kunnen.
Ik ben enorm benieuwd naar de instellingen van de CV die voor mij niets zeggen en evt verdere tips voor het opnieuw inregelen van de V-Exact straks. Alle hulp tot nu toe wordt al erg gewaardeerd.
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.