• Firstjazz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 16:14
Inmiddels een groot deel van mijn radiatoren voorzien van Heimeier Eclipse radiatorkranen en de Tado radiatorknop. Naar ik begrepen heb is bij dit type radiatorkraan van Heimeier inregelen niet nodig?
Het geluid van stromend CV water is sinds de vervanging bij elke nieuwe radiatorkraan een stuk harder en heel storend. Zou er alsnog waterzijdig ingeregeld moeten worden?

CV water is volgens voorschrift bijgevuld en alle radiatoren zijn meerdere malen ontlucht en de Tado knop is na de foto juist geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xwK2CSd2SVxtd4-dixoGUG8w0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fw1eM4rQmfRV2Xp9DqwXywj.jpg?f=fotoalbum_large
Als je pomp vol aan staat en het gros van je radiatoren staat dicht (niet verwarmde kamers) en op de paar radiatoren die open staan knijpen je ventielen flink, dan kan je inregelen wat je wil maar dan heb je toch stromingsgeluiden.

• KVdE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:38
Net heel het huis de kranen vervangen met Tado kranen en een bedrade thermostaat. De ketel is een Remeha Quinta 35C en werkte al via Opentherm met een Remeha Celcia 20 thermostaat.

Heb vervolgens de Tado thermostaat aangesloten en ingesteld voor Opentherm: D01/HC01/HWv/EkX en die doet absoluut niets. Praat niet met de ketel.

Ook als ik de draden switch naar bus 3/4 op de ketel en NO/COM op de Tado gebeurt er absoluut niets.

Erg koud hier in huis, daar sta je dan met die slimme technologie die minder kunnen dan de oude "domme" kranen en thermostaat.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Firstjazz schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 00:08:
Inmiddels een groot deel van mijn radiatoren voorzien van Heimeier Eclipse radiatorkranen en de Tado radiatorknop. Naar ik begrepen heb is bij dit type radiatorkraan van Heimeier inregelen niet nodig?
Maar je hebt ze toch wel ingesteld op het radiator vermogen? Aantal ltr.per uur.

Welk stookregime heb je gekozen?
75/65 of .................

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:18

Haan

dotnetter

KVdE schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:05:
Net heel het huis de kranen vervangen met Tado kranen en een bedrade thermostaat. De ketel is een Remeha Quinta 35C en werkte al via Opentherm met een Remeha Celcia 20 thermostaat.

Heb vervolgens de Tado thermostaat aangesloten en ingesteld voor Opentherm: D01/HC01/HWv/EkX en die doet absoluut niets. Praat niet met de ketel.

Ook als ik de draden switch naar bus 3/4 op de ketel en NO/COM op de Tado gebeurt er absoluut niets.

Erg koud hier in huis, daar sta je dan met die slimme technologie die minder kunnen dan de oude "domme" kranen en thermostaat.
Ik had precies dezelfde opstelling, maar dan met een Quinta 28c*. Geen enkel probleem gehad met aansluiten. Gewoon oude thermostaat er af, aangesloten op de Tado (wel op +/- gedaan? ) en volgens mij werkte het toen al. Later las ik pas over het instellen, maar hij stond standaard al op D01 ingesteld.
*ik zie nu dat ik een Celcia 15 thermostaat had hangen

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 20-03-2021 19:22 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
Het lijkt alsof ik met de app de temperatuur van het warm water niet meer kan instellen. Ik zet dat meestal tijdelijk op 40 graden als de kindjes in bad gaan zodat ze zich zeker niet kunnen verbranden. Lukt dus plots niet meer. De ketel reageert niet op de gekozen app-instelling. Misschien een foutieve update?

ketel: Vaillant Ecotec Pro 286 met EBUS.

• Firstjazz
Seafarer schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Maar je hebt ze toch wel ingesteld op het radiator vermogen? Aantal ltr.per uur.

Welk stookregime heb je gekozen?
75/65 of .................
Nee, niets ingesteld; dacht dat het met dit type radiatorkraan (Heimeier Eclipse met debietregeling) niet nodig was.... Ben een leek op dat gebied en zal me dus die kennis eigen moeten maken.

Hoe kom ik achter het radiator-vermogen?
Nog nooit van stookregime gehoord. :)

• KVdE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:38
Haan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:19:
[...]

Ik had precies dezelfde opstelling, maar dan met een Quinta 28c*. Geen enkel probleem gehad met aansluiten. Gewoon oude thermostaat er af, aangesloten op de Tado (wel op +/- gedaan? ) en volgens mij werkte het toen al. Later las ik pas over het instellen, maar hij stond standaard al op D01 ingesteld.
*ik zie nu dat ik een Celcia 15 thermostaat had hangen
Staat netjes op +/- aangekoppeld, doet niets

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Firstjazz schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:39:
[...]

Nee, niets ingesteld; dacht dat het met dit type radiatorkraan (Heimeier Eclipse met debietregeling) niet nodig was.... Ben een leek op dat gebied en zal me dus die kennis eigen moeten maken.

Hoe kom ik achter het radiator-vermogen?
Nog nooit van stookregime gehoord. :)
Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Op dit forum kun je alles lezen over waterzijdig inregelen.
Maar heb je dan als echte Hollander meteen de gebruiksaanwijzing weggegooid? ;)

YouTube: Hoe kunt u de Eclipse TRV instellen - IMI Hydronic Engineering Scheelt een hoop lezen. Nederlands ondertitelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Seafarer op 21-03-2021 13:08 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Firstjazz
Seafarer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Op dit forum kun je alles lezen over waterzijdig inregelen.
Maar heb je dan als echte Hollander meteen de gebruiksaanwijzing weggegooid? ;)

YouTube: Hoe kunt u de Eclipse TRV instellen - IMI Hydronic Engineering Scheelt een hoop lezen. Nederlands ondertitelt.
De topic over het waterzijdig inregelen las ik gisterenavond. Duidelijk dat met alleen een radiatorkraan vervangen voor een thermostatische radiatorkraan je er nog niet bent.
Ik heb van al mijn apparaten de gebruiksaanwijzing, maar je gaat je pas verdiepen in sommige zaken als die zich aandienen. In die fase zit ik dus v.w.b. het CV-gebeuren nu.

In ieder geval bedankt voor de links/tips en ik hoop dat ik er een stuk wijzer van word.
Engels is overigens voor mij geen probleem hoor.

• Jemeenthet
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 14:14
Heeft er iemand nog een tip voor het volgende, de stroomaansluiting van onze bridge (met homekit ondersteuning) begint wat gaar te worden. Nu al regelmatig gemerkt dat bij een minieme verplaatsing van de bridge de stroom eraf vliegt. Met als gevolg dat de verwarming het niet meer doet en was het vanochtend behoorlijk frisjes in huis.

Weet iemand toevallig hoe @tado hier mee omgaat qua service? En is er wellicht een mogelijkheid om een notificatie oid te krijgen als de bridge offline is?

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 19:42
Mogelijk dat Tado gewoon nieuwe Bridge opstuurt

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-12 18:52
Zag een update van de app met een nieuwe optie vloerverwarming bij care. Wat doet die?

[ Voor 5% gewijzigd door lothar op 22-03-2021 21:10 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-12 19:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Haan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:26:
@Edmin Ik denk dat je een linkje vergeten bent toe te voegen ;)
Err.... Wow 8)7
https://support.tado.com/...chikbaar-voor-google-home

:D
OT: doen mensen dat nou echt, de hele tijd tegen hun apparaten praten? Ik vind het persoonlijk zwaar a-relaxed, zeker in gezelschap.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:39:
OT: doen mensen dat nou echt, de hele tijd tegen hun apparaten praten? Ik vind het persoonlijk zwaar a-relaxed, zeker in gezelschap.
Best normaal hoor.

In Startrack. ;)

Ik kan me er ook helemaal niets bij voorstellen.

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-12 04:54
Cap schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:39:
Niet de hele tijd, in gezelschap inderdaad niet. Maar superrelaxed om niet steeds je telefoon te hoeven pakken om muziek te spelen, lichten te bedienen of de temperatuur aan te passen.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Bla65 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:43:
[...]

Niet de hele tijd, in gezelschap inderdaad niet. Maar superrelaxed om niet steeds je telefoon te hoeven pakken om muziek te spelen, lichten te bedienen of de temperatuur aan te passen.
En dan weer keihard de sportschool in omdat je te weinig beweegt. ;)

• Bla65
Precies! >:)
Ok. Grappig die verschillen want ik vind het dus minder moeite om met mijn vinger over het schermpje dat toch al naast me ligt (of laptop scherm dat al open staat) te swipen dan mijn stem te verheffen en zoiets als "OK GOOGLE!...blablabla" te roepen. :)

Steeds dat Ok Google (of Siri, of whatever) vind ik al jeukerig, en dat ongemak wordt alleen maar meer als het iets warmer weer is: de ramen/deuren staan op een kier en de buren zitten ook in de tuin, etc. :P

Iets soortgelijks met keuzemenu gemeente / andere instellingen dat op stemherkenning gaat. Dat ze je dan door het menu sturen op voice herkenning. Ik spreek toch echt ABN en articuleer extra zorgvuldig, maar met een beetje slechte ontvangst is het al snel herhaald met stemverheffing zeer overdreven articuleren, alsof je het tegen je hond hebt. Gebeurt zeker snel als er bijv een woord beginnend met een moeilijke medeklinker in het spel is, bijvoorbeeld Hoorn of Haarlem heb ik al vaak moeten herhalen... :X Doe mij dan maar, als het even kan qua aantal opties, een snel keuzemenuutje.

PS gezelschap ik wmb ook vrouw / kinderen, dus ik vind het niet alleen ongemakkelijk / irritant bij visite.

[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 23-03-2021 11:20 ]

• Bla65
En dan gebruik ik dus ook een scherm of knop :-). Het mooie is dat je keuze hebt, je hoeft het niet te gebruiken. Er zullen ook vast mensen zijn die nooit de spraakinterface van hun auto gebruiken, ik gebruik het wel.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-12 10:52

MrScratch

I am rubber, you are glue

Firstjazz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:06:
[...]

De topic over het waterzijdig inregelen las ik gisterenavond. Duidelijk dat met alleen een radiatorkraan vervangen voor een thermostatische radiatorkraan je er nog niet bent.
Ik heb van al mijn apparaten de gebruiksaanwijzing, maar je gaat je pas verdiepen in sommige zaken als die zich aandienen. In die fase zit ik dus v.w.b. het CV-gebeuren nu.
Maar het grote voordeel van die Eclipse thermostaatkranen is dat ze automatisch het debiet regelen. Dus 1x instellen met een draaiknopje en daarna gaat het volautomatisch. Dus onafhankelijk van of andere radiatoren open of dicht staan. Het grote probleem met waterzijdig inregelen dmv knijpen van de retourventielen is dat het enorm ingewikkeld is en afhankelijk van de rest van je CV systeem en of radiatoren open of dicht staan. Dat is een klusje dat voor een leek bijna niet te doen is.

Met deze Eclipse radiatorkranen is het een kwestie van capaciteit opzoeken van je radiator en in een tabel aflezen op welke stand de kraan gezet moet worden. Vervolgens stel je de kraan in met het meegeleverde sleuteltje en geen omkijken meer naar.

Weet niet of dat voor iedereen duidelijk is, dus nog maar even ter info.

Look behind you! A three headed monkey!

• Coolmove1976
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-05-2022
Hallo allemaal

Ik heb al een paar jaar met tevredenheid tado hier in huis met in elke ruimte 1 of meerdere knoppen (behalve in de badkamer) nou was me ketel een vervanging toe 20 jaar nieuwer,zuiniger bla bla bla

Maar moet ik nu de hele setup die ik toen heb gedaan nu weer uitvoeren? Raak ik dan al me kamers en me slimme schema's kwijt?

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Coolmove1976 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:36:
Hallo allemaal

Ik heb al een paar jaar met tevredenheid tado hier in huis met in elke ruimte 1 of meerdere knoppen (behalve in de badkamer) nou was me ketel een vervanging toe 20 jaar nieuwer,zuiniger bla bla bla

Maar moet ik nu de hele setup die ik toen heb gedaan nu weer uitvoeren? Raak ik dan al me kamers en me slimme schema's kwijt?
Prachtig moment om een mindergas account aan te maken. Dan kun je deze ketel vergelijken met je oude.

• Coolmove1976
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-05-2022
Seafarer schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Prachtig moment om een mindergas account aan te maken. Dan kun je deze ketel vergelijken met je oude.
Bedankt voor je reactie
Maar ik zie zo snel geen voordeel van zo'n minder gas account. Ik log zelf al me gasverbruik via me slimme meter

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Coolmove1976 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor je reactie
Maar ik zie zo snel geen voordeel van zo'n minder gas account. Ik log zelf al me gasverbruik via me slimme meter
Maar gebruik je dan ook graaddagen?

Want dan kun je ook een koud en een warm jaar vergelijken.
Dat is het mooie aan mindergas.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 23-03-2021 18:17 ]

Coolmove1976 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:36:
Hallo allemaal

Neem daarvoor even contact op met de Tado support, die kunnen de ketel voor je omzetten naar het nieuwe type en blijft alles behouden. Anders moet je inderdaad opnieuw beginnen.

Ik had om een andere reden ook hun support nodig jaren geleden: had alles ingesteld, maar bleek dat de Tado thermostaat altijd nog de hoofdwarmtevraag regelde. Dus als een willekeurige radiator warmte vroeg, ging ook de thermostaat aan. Wat ik niet wou i.v.m. vloerverwarming die op thermostaat stond en de rest van het huis per kamer met een radiator. Even gemaild en ze hebben het omgezet zodat het volledige zonegestuurd werd.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:32
tado schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Punt 2 en 3 kunt u uitzoeken via de app.
Ga naar de grafieken van tado, zijn die ook een gatenkaas?

Als u dan meerdere kamers heeft met tado kunt u zien of het RF of de LAN verbinding is die niet stabiel is.

Daarna de stappen volgen uit ons helpcentrum.
Om nog even op mezelf terug te komen, het probleem is opgelost.
Na wat onderhoud is de bridge waarschijnlijk is verplaatst in de patchkast, dit zal het signaal niet ten goede heeft gedaan. Met een wat langere usb kabel kon ik deze buiten de kast krijgen en sindsdien blijft alles netjes zoals het hoort.

• KoenvdA
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:25
Omdat ik er zelf totaal niet uit kom en de support van Tado zegt dat alles gewoon goed afgesteld en ingesteld staat, plaats ik dit probleem maar even hier..

Wij zitten in een nieuwe huurwoning en toen we hier zijn gaan wonen zijn de radiatorkranen vervangen door thermostatische radiatorkranen (Heimeier 3/8) zodat we gebruik kunnen maken van een bedrade Tado thermostaat in combinatie met Tado radiatorknoppen.

Sinds het begin van de installatie krijgen we de temperaturen in de ruimtes niet goed op de gewenste ingestelde temperaturen. 's ochtends (en 's avonds als er flink verwarmd moet worden) zijn er grote overshoots in de ruimtes met bijvoorbeeld in de woonkamer vaak een verschil van 0,8 graden (hoger) en in de studeerkamer zelfs 2 graden (hoger)!

Daarnaast lijkt de cv-ketel het lastig te vinden om aan de warmte-vraag van de thermostaat te voldoen. Als de radiatoren volgens Tado moeten verwarmen (1 of 2 streepjes) dan zijn ze vaak koud/niet warm. Ik heb dit getest door de cv-ketel te monitoren op het moment dat de leidingen koud waren en de thermostaat om een beetje warmte ging vragen. De cv-ketel sloeg pas na ongeveer drie kwartier van de warmte-aanvraag aan met korte intervallen ook weer uit. De ruimte werd nog steeds niet goed verwarmd daarna.

De cv-ketel verwarmd eigenlijk pas goed als er een grote warmte-aanvraag vanuit Tado is. Maarja, dan hebben we al snel last van overshoots.

Wat kan dit zijn? Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd. Ik weet dat de nieuwe kranen niet zijn ingeregeld, maar ik vraag me af of dit nodig is of te maken heeft met dit probleem. Cv-ketel is de Remeha Avanta 28c. Er heeft een Avanta Celcia 20 thermostaat gehangen.

• Haan

Haan

dotnetter

Startpost van Gas besparen door middel van CV tuning deel III al goed doorgenomen?

• KoenvdA
Dank voor je reactie. Ja, ik vraag me dus alleen af of dit probleem opgelost zou kunnen worden door het waterzijdig inregelen? Gezien het een tijdrovende klus is (plus het feit dat we hier in een huurwoning zitten).

Zou de ketel dan ook bijvoorbeeld eerder aanslaan als Tado om een beetje warmte vraagt? Overshoots lijken me daardoor minder te worden?

• Haan

Haan

dotnetter

Ik zou toch wel beginnen met je systeem goed inregelen ja, daarna verder met fine-tunen van de ketel. Bijvoorbeeld max vermogen omlaag en pompsnelheid omlaag (die kan al snel te hoog zijn als je met Tado bijv. maar 1 kamer aan het verwarmen bent).

• KoenvdA
Haan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:18:
Ik zou toch wel beginnen met je systeem goed inregelen ja, daarna verder met fine-tunen van de ketel. Bijvoorbeeld max vermogen omlaag en pompsnelheid omlaag (die kan al snel te hoog zijn als je met Tado bijv. maar 1 kamer aan het verwarmen bent).
Je hebt me overtuigd, ik ga beginnen met het inregelen. Ik dacht eigenlijk dat er op de ketel niks aan instellingen te veranderen zijn omdat de Tado deze allemaal regelt? Ik kan op het display wat codes aflezen maar niks aanpassen.

• Haan

Haan

dotnetter

KoenvdA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Je hebt me overtuigd, ik ga beginnen met het inregelen. Ik dacht eigenlijk dat er op de ketel niks aan instellingen te veranderen zijn omdat de Tado deze allemaal regelt? Ik kan op het display wat codes aflezen maar niks aanpassen.
Tado regelt alleen de warmtevraag naar de CV-ketel, andere instellingen doet ie niks mee. Maar ik heb even de handleiding van je ketel opgezocht, en je lijkt inderdaad helemaal geen geavanceerde instellingen te kunnen doen :/

Edit: bij een andere handleiding staat het weer wel: http://www.immensbv.nl/cms/handleidingen/Remeha_Avanta.pdf (blz. 30)

[ Voor 9% gewijzigd door Haan op 25-03-2021 12:05 ]

• KoenvdA
Haan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Tado regelt alleen de warmtevraag naar de CV-ketel, andere instellingen doet ie niks mee. Maar ik heb even de handleiding van je ketel opgezocht, en je lijkt inderdaad helemaal geen geavanceerde instellingen te kunnen doen :/

Edit: bij een andere handleiding staat het weer wel: http://www.immensbv.nl/cms/handleidingen/Remeha_Avanta.pdf (blz. 30)
Dit boekje had ik ook gevonden maar kreeg het menu niet tevoorschijn. Wat bleek, de enter-knop moest wat langer ingedrukt blijven. :) Nu kwam ik wel in het menu. Met maximaal vermogen bedoel je denk ik het instelbereik (temperatuur)? De pompsnelheid staat niet (duidelijk) in het boekje aangegeven. Het valt sowieso onder een instelling die alleen door de installateur gewijzigd mag worden.

• Haan

Haan

dotnetter

KoenvdA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Dit boekje had ik ook gevonden maar kreeg het menu niet tevoorschijn. Wat bleek, de enter-knop moest wat langer ingedrukt blijven. :) Nu kwam ik wel in het menu. Met maximaal vermogen bedoel je denk ik het instelbereik (temperatuur)? De pompsnelheid staat niet (duidelijk) in het boekje aangegeven. Het valt sowieso onder een instelling die alleen door de installateur gewijzigd mag worden.
De geavanceerde instellingen moet je wel voorzichtig mee omgaan, maar kan je prima zelf veranderen hoor ;) Maar dat gaat hier allemaal een beetje teveel offtopic, als je daar mee aan de slag wilt gaan, kun je je beter melden in het Gas besparen door middel van CV tuning deel III topic ;)

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-12 15:30
Wij hebben sinds kort een vreemd probleem met betrekking tot de handmatige bediening. Neem bijvoorbeeld onze zone 'badkamer'. Als ik via de app de temperatuur verhoog loopt dat tot het volgende tijdsblok. Als mijn vriendin via haar app de temperatuur verhoogt loopt dat tot de gebruiker annuleert. Echter staat de zone zelf ingesteld op een timer van 2 uur.

Alle zones vertonen dit gedrag, het wijzigen van de instelling lijkt verder geen invloed te hebben. Gaat er nu wat mis in de app of zit in zelf bij de verkeerde instellingen te kijken?

• chippie777
  • Laatst online: 18:29
Ik zit ook een beetje te tobben met het gebruik van de Tado app. Wij hebben stadsverwarming dus op de verschillende radiatoren Tado thermostaten zonder centrale thermostaat. Ik heb voor de verschillende kamers een schema gemaakt. Als iemand dan een kamer wil verwarmen kan dit met de Tado knop in die kamer zelf maar ook met de app. Ik heb het zo ingesteld dat wanneer iemand een instelling maakt dat dit duurt tot de volgende aanpassing in het schema.
Alleen nu heb ik al een paar keer gehad dat ik in de app zie dat de instelling van kracht blijft zolang er iemand thuis is, dat wil ik dus niet. Wat doe ik fout, of wat moet ik instellen?
ArisB schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:10:
Wij hebben sinds kort een vreemd probleem met betrekking tot de handmatige bediening. Neem bijvoorbeeld onze zone 'badkamer'. Als ik via de app de temperatuur verhoog loopt dat tot het volgende tijdsblok. Als mijn vriendin via haar app de temperatuur verhoogt loopt dat tot de gebruiker annuleert. Echter staat de zone zelf ingesteld op een timer van 2 uur.

Alle zones vertonen dit gedrag, het wijzigen van de instelling lijkt verder geen invloed te hebben. Gaat er nu wat mis in de app of zit in zelf bij de verkeerde instellingen te kijken?
chippie777 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:30:
Ik zit ook een beetje te tobben met het gebruik van de Tado app. Wij hebben stadsverwarming dus op de verschillende radiatoren Tado thermostaten zonder centrale thermostaat. Ik heb voor de verschillende kamers een schema gemaakt. Als iemand dan een kamer wil verwarmen kan dit met de Tado knop in die kamer zelf maar ook met de app. Ik heb het zo ingesteld dat wanneer iemand een instelling maakt dat dit duurt tot de volgende aanpassing in het schema.
Alleen nu heb ik al een paar keer gehad dat ik in de app zie dat de instelling van kracht blijft zolang er iemand thuis is, dat wil ik dus niet. Wat doe ik fout, of wat moet ik instellen?
De instelling gaat alleen over manuele modus gestart vanaf de tado thermostaat.

In de app zelf, kunt u gewoon een duratie van de manuele modus kiezen. Per app zal dat in die app opgeslagen worden. Heeft dus niets te maken met de instelling voor manuele modus gestart op het tado apparaat zelf.

[ Voor 28% gewijzigd door tado op 29-03-2021 10:27 ]

• chippie777
@tado Toch is het mij niet helemaal duidelijk. Ik zou wel graag willen weten wat er gebeurt met mijn ingestelde schema op een thermostaat kraan wanneer:
1 ik de thermostaat knop verdraai om temperatuur te verhogen/verlagen,
2 Ik de temperatuur van een kamer in de Tado app verhoog/verlaag,
3 Ik de temperatuur van een kamer via Apple HomeKit (woning)of Siri verhoog/verlaag,

Daarnaast wil ik Tado zo instellen dat er niet wordt gekeken naar de aanwezigheid van personen, maar dat Tado zich gewoon aan mijn ingesteld schema houdt.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

chippie777 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:27:
@tado Toch is het mij niet helemaal duidelijk. Ik zou wel graag willen weten wat er gebeurt met mijn ingestelde schema op een thermostaat kraan wanneer:
1 ik de thermostaat knop verdraai om temperatuur te verhogen/verlagen.
Hangt af van de instelling die je hebt gemaakt voor elke kamer (Instellingen > Kamers & Apparaten > kamer kiezen)
2 Ik de temperatuur van een kamer in de Tado app verhoog/verlaag,
Zelfde antwoord 1, afhankelijk van wat je instelt per kamer.
3 Ik de temperatuur van een kamer via Apple HomeKit (woning)of Siri verhoog/verlaag,
Geen idee
Daarnaast wil ik Tado zo instellen dat er niet wordt gekeken naar de aanwezigheid van personen, maar dat Tado zich gewoon aan mijn ingesteld schema houdt.
Geofencing volledig uit zetten/ geen abonnement nemen.

• chippie777
@tado en @acidfever Dank voor jullie uitleg en links met info, het is precies hoe ik het heb begrepen. Echter ik maak regelmatig mee dat ondanks dat ik heb ingesteld dat een handmatige instelling mag duren tot het volgende tijdsblok in het slimme schema, Tado toch kiest voor zolang er iemand thuis is. Dus ergens heb ik dan iets niet goed staan of begrijp ik de functie van geofencing niet goed. Die heb ik volgens mij uitgezet.
chippie777 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:39:
@tado en @acidfever Dank voor jullie uitleg en links met info, het is precies hoe ik het heb begrepen. Echter ik maak regelmatig mee dat ondanks dat ik heb ingesteld dat een handmatige instelling mag duren tot het volgende tijdsblok in het slimme schema, Tado toch kiest voor zolang er iemand thuis is. Dus ergens heb ik dan iets niet goed staan of begrijp ik de functie van geofencing niet goed. Die heb ik volgens mij uitgezet.
Als u geofencing echt heeft uitgezet voor alle gebruikers kan tado niet meer kijken naar wie thuis is.
Ik denk dat het daar fout gaat. Iemand is nog actief in de geofencing.

• chippie777
Kan ik het gebruik van geofencing als "master" voor iedereen uitzetten? Of moet dit per device?

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:05
chippie777 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:39:
Ik heb daar laatst ook al een opmerking over gemaakt richting @tado, en vergelijkbaar antwoordt gekregen, waar ik dus ook niets mee kan, omdat alles staat zoals het zou moeten, maar niet werkt zoals het zou moeten. Want ook ik heb met enige regelmaat dat een manueel bediende knop niet terug gaat naar het schema. Het lijkt dus toch op een bug. Zou het misschien iets met "oudere" accounts te maken kunnen hebben? Ik heb mijn Tado knoppen en thermostaat sinds 2018, toen was de "oude" app er nog.

[ Voor 5% gewijzigd door wvanommen op 29-03-2021 20:07 ]

• chippie777
Ik heb nooit een “oud” account gehad, dus in mijn geval kan het daar niet aan liggen.

• Firstjazz
Installatie-vraag m.b.t. het wel of niet vervangen van het koppelstuk van de heimeier e-clipse kraan die in de radiator wordt vastgeschroefd.

Is het zinvol de het nieuwe koppelstuk te monteren of de kraan gewoon op het oude koppelstuk te monteren en welk stuk gereedschap heb ik hiervoor nodig? (Zie foto vooraanzicht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzolPpdm-fZG3oS1UR5q_7FoSXQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgyhQKqyEsTbrEiel598sQZx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc1kIuaghhKwDkFM6tnnjixkxiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjwE0I4T2UKT7zebKz462i03.jpg?f=fotoalbum_tile

• chippie777
Vanochtend stond de verwarming in de woonkamer weer/nog aan met de melding: verwarmen zo lang er iemand thuis is.
Blijkbaar kijkt mijn Tado naar een device dat thuis is, maar welke dan?
Ik heb een schema welke de woonkamer om 22:00 naar 16 graden zet. Ergens in het begin van de avond heb ik via Siri (dus Apple HomeKit) de temperatuur op 21 graden gezet. Je zou verwachten dat dan om 22:00 het schema weer wordt opgepakt. Maar dat gebeurt dus niet. Vervelende is dat dit niet altijd gebeurt, wie weet raad, waar moet ik kijken waar het bij mij misgaat?

• wvanommen
chippie777 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:27:
Ik heb nooit een “oud” account gehad, dus in mijn geval kan het daar niet aan liggen.
Dan moet het dus toch echt ergens in de Tado software zitten, heb jij een 3 of een 3+ bridge?

• wvanommen
chippie777 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:59:
Vanochtend stond de verwarming in de woonkamer weer/nog aan met de melding: verwarmen zo lang er iemand thuis is.
Blijkbaar kijkt mijn Tado naar een device dat thuis is, maar welke dan?
Ik heb een schema welke de woonkamer om 22:00 naar 16 graden zet. Ergens in het begin van de avond heb ik via Siri (dus Apple HomeKit) de temperatuur op 21 graden gezet. Je zou verwachten dat dan om 22:00 het schema weer wordt opgepakt. Maar dat gebeurt dus niet. Vervelende is dat dit niet altijd gebeurt, wie weet raad, waar moet ik kijken waar het bij mij misgaat?
Aha, jij heb geofencing aanstaan, in Settings (Instellingen) onder People (Mensen?) zou je moeten kunnen zien welke mobiele apparaten meedoen aan de geofencing.

• MrScratch

MrScratch

Firstjazz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:55:
Installatie-vraag m.b.t. het wel of niet vervangen van het koppelstuk van de heimeier e-clipse kraan die in de radiator wordt vastgeschroefd.

Is het zinvol de het nieuwe koppelstuk te monteren of de kraan gewoon op het oude koppelstuk te monteren en welk stuk gereedschap heb ik hiervoor nodig? (Zie foto vooraanzicht).

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik snap niet goed wat je precies bedoelt. Is dat koppelstuk tussen de radiator en de kraan te monteren? Als je al een koppelstuk hebt zitten en dit heeft dezelfde maten voor het gedeelte dat aan de heimeier moet, dan kun je dit gebruiken.

Ik heb zelf op Jaga LTV radiatoren gemonteerd en daarbij heb ik het koppelstuk dat bij de Heimeier zat weggelaten en er de juiste voor Jaga opgezet. Dus het koppelstuk is vervangbaar door iets anders.

@chippie777 kijk eens onder het geolocatie tabblad in uw app. Welke telefoon staat nog actief als geofencing?

Daarnaast is het altijd belangrijk om te vermelden waar u de manuele modus heeft geactiveerd?

Via de app, via het apparaat, via HomeKit ?

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-12 13:33
Een andere vraag. Wie weet heeft iemand hier al ervaring mee. Ik sta op het punt om een warmtepomp naast mijn huidige CV ketel te gaan plaatsen (een hybride opstelling dus). Kan ik daarbij ook nog "gewoon" mijn Tado gebruiken? Stuurt die Tado dan ook de warmtepomp aan, hoe moet ik dat dan zien?
MitchellHearth schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:34:
Een andere vraag. Wie weet heeft iemand hier al ervaring mee. Ik sta op het punt om een warmtepomp naast mijn huidige CV ketel te gaan plaatsen (een hybride opstelling dus). Kan ik daarbij ook nog "gewoon" mijn Tado gebruiken? Stuurt die Tado dan ook de warmtepomp aan, hoe moet ik dat dan zien?
We zijn gewoon geschikt met de Techneco Elga (Ookwel Remeha Ace) hybride warmtepomp:
https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_-_NL_-_V21.pdf

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-12 13:33
tado schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:44:
[...]

We zijn gewoon geschikt met de Techneco Elga (Ookwel Remeha Ace) hybride warmtepomp:
https://cdn.brandfolder.i...lity_Guide_-_NL_-_V21.pdf
Bedankt! Nog één vraagje dan. Hoe is de comptabiliteit met de Fujitsu/Atlantic Aurea Hybrid add-on? Deze is nog wat minder bekend namelijk: https://www.fujitsuclimat...r/aurea-hybrid-add-on/54/
MitchellHearth schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Bedankt! Nog één vraagje dan. Hoe is de comptabiliteit met de Fujitsu/Atlantic Aurea Hybrid add-on? Deze is nog wat minder bekend namelijk: https://www.fujitsuclimat...r/aurea-hybrid-add-on/54/
Daar ben ik iets minder bekend mee, kunt u eens een aanvraag stellen via de chatbot via www.tado.com?

En dan posten wat daar het antwoord uit komt ?

Die aanvragen gaan direct naar ons Warmtepomp team.

• chippie777
tado schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:30:
@chippie777 kijk eens onder het geolocatie tabblad in uw app. Welke telefoon staat nog actief als geofencing?

Daarnaast is het altijd belangrijk om te vermelden waar u de manuele modus heeft geactiveerd?

Via de app, via het apparaat, via HomeKit ?
Ik heb vier personen geautoriseerd om Tado te bedienen. Bij alle vier staat een streep door hun locatie, dus volgens mij wordt dan de locatie niet gebruikt. Twee van de vier kunnen met twee apparaten Tado bedienen (iPhone en iPad) In het hoofdscherm van de app staat het blauwe icoon (met het huisje) op THUIS Geolocatie. Als ik daar op klik staat er een huisje met grote letters THUIS. Daaronder de tekst: Jouw woning is door een huisgenoot handmatig ingesteld op de Thuis Modus. Er zijn geen locaties van apparaten bekend voor Geolocatie. Moet ik hier soms kiezen voor Afwezig?
In het voorbeeld wat ik hierboven gaf heb ik Tado bedient met Homekit (weliswaar dmv Siri maar dat is homekit)
chippie777 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb vier personen geautoriseerd om Tado te bedienen. Bij alle vier staat een streep door hun locatie, dus volgens mij wordt dan de locatie niet gebruikt. Twee van de vier kunnen met twee apparaten Tado bedienen (iPhone en iPad) In het hoofdscherm van de app staat het blauwe icoon (met het huisje) op THUIS Geolocatie. Als ik daar op klik staat er een huisje met grote letters THUIS. Daaronder de tekst: Jouw woning is door een huisgenoot handmatig ingesteld op de Thuis Modus. Er zijn geen locaties van apparaten bekend voor Geolocatie. Moet ik hier soms kiezen voor Afwezig?
In het voorbeeld wat ik hierboven gaf heb ik Tado bedient met Homekit (weliswaar dmv Siri maar dat is homekit)
U heeft geen auto assist?

Dan is er toch geen probleem?
Als u handmatige modus via homekit ingesteld heeft, zal hij dat zien als manuele modus via het tado apparaat.

Daar heeft u blijkbaar ingesteld: Tot volgende automatische verandering.

Dat kan zijn: Of het volgende tijdsblok in uw schema of iemand die handmatig uw huis van "thuis" naar "afwezig" zet.

Ik zie het probleem niet.

• chippie777
Ik snap dat je het probleem niet ziet, maar blijkbaar snap ik het gebruik van de blauwe THUIS knop niet. :-)
Deze moet dus op AFWEZIG staan wil de handmatige instelling duren tot het volgende tijdsblok van mijn schema? Eigenlijk is mijn vraag: Wat is de functie van de blauwe thuis knop in de Tado app wanneer je geen auto assist hebt en geolocatie van alle gebruikers uit hebt staan?

UPDATE: nog maar eens op de site van Tado gezocht en het volgende gevonden: https://support.tado.com/...thuis-en-afwezigheidsmodi
Daar staat o.a. Wanneer de Thuismodus is geselecteerd zal tado de instellingen toepassen die je in het Thuis tab in het Slimme Schema hebt gekozen. In de Afwezigheidsmodus zal het de instellingen toepassen die je in de Afwezigheids tab van het Slimme Schema hebt geselecteerd.
Dus nu snap ik echt niet meer wat ik fout doe. Thuis modus is geselecteerd, schema werkt. Ik verander via Apple HomeKit een temperatuur van een kamer en die aanpassing blijft actief zolang er iemand thuis is, terwijl ik heb ingesteld dat dit moet duren tot de volgende stap in het slimme schema.
Ergens gaat er iets fout, en dat zal ongetwijfeld bij mij zijn, maar waar en wat dan?

[ Voor 51% gewijzigd door chippie777 op 30-03-2021 15:37 ]

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Firstjazz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:55:

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je ze al aangeschaft die eclipse kranen? Want echt stil zijn ze niet. Ze ruisen nogal.

Ik heb de insert in de radiator laten zitten. Past meestal. Zeker als je het even met de hand probeert. Loopt het meteen goed vast dan is dat okay. Anders heb je een "radiator sleutel" nodig.

DENK EROM dat je een originele heimeier knelring en aandruk moer erbij hebt. Soms past het met de oude die nog op de pijp zit en soms niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzPvud13L7cw4dm4KyJhXX3MAKw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A2fpJnpgmcJJ34taPvW2Lowb.jpg?f=user_large

Deze bedoel ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 30-03-2021 14:40 ]

• MrScratch

MrScratch

Seafarer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:05:
DENK EROM dat je een originele heimeier knelring en aandruk moer erbij hebt. Soms past het met de oude die nog op de pijp zit en soms niet.
Inderdaad een hele belangrijke en goede tip. Ik had ergens een oude laten zitten en die leek goed te passen. Tot de boel onder liep toen ik de CV op druk ging zetten. Dus toch niet helemaal. :)

• HooGLaNDeR
  • Laatst online: 31-10 17:22

HooGLaNDeR

- = I am immortal =-

https://www.amazon.nl/dp/B07FYK2QYS/
Misschien wel een hele leuke aanbieding voor Tado fans :-)
162 euro's bij Amazon.

[ Voor 10% gewijzigd door HooGLaNDeR op 30-03-2021 23:06 . Reden: toevoeging. ]

Ik heb geen achtervolgingswaanzin. Maar dat wil niet zeggen dat niemand mij achtervolgd!!

• chippie777
@tado Ik heb gisterenavond goed opgelet met het instellen en kom tot de volgende waarneming:
Mijn tado draait een slim schema. Wanneer ik de temperatuur in een kamer aanpas dmv de tado app of dmv de tado thermostartknop op een radiator dan houdt hij deze instelling vast tot het volgende blok in het slimme schema. Dat is ook de instelling die ik heb gegeven wat er moet gebeuren bij een handmatige instelling.

Stel ik echter de temperatuur van een kamer in door middel van Apple HomeKit dan zie ik in de app staan dat deze instelling voor die kamer actief blijft zolang er iemand thuis is. Tado zie dat dus niet als handmatige instelling en gaat dus ook niet over naar het slimme schema.

Er is dus verschil tussen gebruik via HomeKit of via de Tado knop/app.
@chippie777 Ga eens goed zoeken in de app. In de instellingen kunt u instellen hoe lang de manuele modus moet duren voor een manuele modus gestart vanaf het tado apparaat (hetzelfde als HomeKit).

Dat moet u instellen op "tot volgende automatische verandering".

• chippie777
tado schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:13:
@chippie777 Ga eens goed zoeken in de app. In de instellingen kunt u instellen hoe lang de manuele modus moet duren voor een manuele modus gestart vanaf het tado apparaat (hetzelfde als HomeKit).

Dat moet u instellen op "tot volgende automatische verandering".
@tado Dat weet ik en dat staat ook zo ingesteld bij elke kamer. Bij mij werkt dat dus alleen wanneer ik een handmatige instelling doe via een tado apparaat of via de tado app. Zodra ik de handmatige instelling via HomeKit doe blijft de dan gemaakte instelling staan op zolang iemand thuis is.

Misschien zijn er hier meer gebruikers die ook HomeKit gebruiken en kunnen aangeven wat hun ervaringen zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door chippie777 op 31-03-2021 14:21 ]

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:45
chippie777 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:20:
[...]

@tado Dat weet ik en dat staat ook zo ingesteld bij elke kamer. Bij mij werkt dat dus alleen wanneer ik een handmatige instelling doe via een tado apparaat of via de tado app. Zodra ik de handmatige instelling via HomeKit doe blijft de dan gemaakte instelling staan op zolang iemand thuis is.

Misschien zijn er hier meer gebruikers die ook HomeKit gebruiken en kunnen aangeven wat hun ervaringen zijn?
Dit gevoel had ik laatst ook bij Google Home/Assistant. Ik moet dit nog eens checken! Ik kom erop terug.

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:45
Zojuist getest. Zowel via domoticz als via Google home een wijziging gedaan.
Deze blijven geldig tot het huidige schema blok eindigt (23.00). Ik kan dit dus helaas niet bevestigen.

Echter, een paar weken terug, bleef de manuele verandering staan en had ik geen warm huis de volgende ochtend. Nu kan ik dit echter niet meer repliceren...

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-12 10:07
Beste domotica fans. Ik ben aardig lekker bezig als hobbyist met slimme deurbellen, slimme deursloten, lichten, wifi mesh netwerken, etc. Maar wil nu ook voor een kennis de temperatuur thuis slim krijgen. Nu is dit de eerste keer dat ik dit doe, dus ik zoek vooral wat bevestiging, aandachtspunten of tips van jullie.

Diegene heeft al een Nest. Nu heeft diegene een praktijk en huis in een met een boiler. Het zijn drie verdiepingen.

1 open trappenhuis met:
- Begane grond: keuken, woonkamer, slaapkamer als een grote ruimte. 2 radiatoren en een Nest aanwezig. Dit is het huis gedeelte.

- 2e verdieping: 5 kamers met deuren die vaak dicht of open staan. 5 radiatoren. Dit is het praktijk gedeelte.

-3e verdieping: ook 5 kamers. Hetzelfde als verdieping 2. 5 radiatoren. Dit is ook het praktijk gedeelte.

Nu wil ik voor diegene 12 Tado radiatorknoppen kopen en twee slimme draad(loze) thermostaten om 3 verwarmingszones (de drie verdiepingen) te verwarmen. Die thermostaten zouden dan wel geplaatst moeten worden in het open trappenhuis, want het lijkt me overkill om iedere kamer van een slimme thermostaat te voorzien.

Nu zijn er een paar waarschijnlijke scenario's:
- Vaak is het zo dat diegene niet thuis is, maar mensen wel op de praktijk zijn om te werken.
- Diegene is Thuis, maar er is niemand op de praktijk.
- iemand thuis en iemand op de praktijk
- niemand thuis

Nu een paar vragen:
- Zijn de 2 Tado thermostaten en 12 radiatorknoppen genoeg?
- Moet ik de drie jaar oude Nest vervangen voor een Tado?
- Nog algemene opmerkingen/tips?

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-12 23:19
Vandaag in mn werkkamer een overshoot van 2.2 graden, vind ik toch wel erg veel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8foaGLIRe3jiQfFhaM9tJwIxCPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9fYHXVqfXTDhTIUUYeKRBmz.jpg?f=fotoalbum_large

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:04
Megalomania schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:00:
Vandaag in mn werkkamer een overshoot van 2.2 graden, vind ik toch wel erg veel!

[Afbeelding]
Wow, hier consistent nog met 2/3 'golfjes' aan het verwarmen met 1.3 graden overshoot, dat vond ik ook al veel, maar 2.2 is echt absurd.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

bobberg schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:14:
Beste domotica fans. Ik ben aardig lekker bezig als hobbyist met slimme deurbellen, slimme deursloten, lichten, wifi mesh netwerken, etc. Maar wil nu ook voor een kennis de temperatuur thuis slim krijgen. Nu is dit de eerste keer dat ik dit doe, dus ik zoek vooral wat bevestiging, aandachtspunten of tips van jullie.

Diegene heeft al een Nest. Nu heeft diegene een praktijk en huis in een met een boiler. Het zijn drie verdiepingen.

1 open trappenhuis met:
- Begane grond: keuken, woonkamer, slaapkamer als een grote ruimte. 2 radiatoren en een Nest aanwezig. Dit is het huis gedeelte.

- 2e verdieping: 5 kamers met deuren die vaak dicht of open staan. 5 radiatoren. Dit is het praktijk gedeelte.

-3e verdieping: ook 5 kamers. Hetzelfde als verdieping 2. 5 radiatoren. Dit is ook het praktijk gedeelte.

Nu wil ik voor diegene 12 Tado radiatorknoppen kopen en twee slimme draad(loze) thermostaten om 3 verwarmingszones (de drie verdiepingen) te verwarmen. Die thermostaten zouden dan wel geplaatst moeten worden in het open trappenhuis, want het lijkt me overkill om iedere kamer van een slimme thermostaat te voorzien.

Nu zijn er een paar waarschijnlijke scenario's:
- Vaak is het zo dat diegene niet thuis is, maar mensen wel op de praktijk zijn om te werken.
- Diegene is Thuis, maar er is niemand op de praktijk.
- iemand thuis en iemand op de praktijk
- niemand thuis

Nu een paar vragen:
- Zijn de 2 Tado thermostaten en 12 radiatorknoppen genoeg?
- Moet ik de drie jaar oude Nest vervangen voor een Tado?
- Nog algemene opmerkingen/tips?
Tip: lees eerst eens op dit forum wat waterzijdig inregelen is. Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Je gaat aan een relatief groot project beginnen waar zeer waarschijnlijk ook een zeer grote cv ketel hangt. Dat betekend dat het minimale vermogen van de ketel ook groot is. Waarschijnlijk veel groter dan de grootste radiator die nu in dat object aanwezig is. Er moeten dan aanpassingen gemaakt worden zoals een bypass.

Een thermostaat in een open trappenhuis wordt een drama. Er trekt lucht door het trappen huis en dat is niet de temparatuur op die kamers.CQ verdieping.
Je zult per vertrek de kamer temperatuur moeten meten en regelen. En dan zou ik beginnen met waterzijdig inregelen. Dan heb je in ieder geval geen extreme overshoots.

Tado knoppen kunnen toch meten en regelen? Per radiator. Maar dan moet er geen extreme overflow door de radiator gaan. (GEEN enkele thermostaat knop kan een radiator in bedwang houden die overflow heeft.)

Hopende je hier voldoende mee te hebben geïnspireerd. ;)

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
Deze info komt van een radiator knop?

En je hebt maar 1 radiator open?

• Haan

Haan

dotnetter

[Afbeelding]
Je ziet dat er maar heel even warmtevraag is geweest, maar dat de temperatuur gewoon razendsnel omhoog is geschoten. Ik gok dat de rest van de kamer helemaal nog niet zo warm is, alleen in de buurt van de knop.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-12 08:43
Nou, lekker Tado

Gisteravond heb ik de router even gereset vanwege mijn home assistant die moeilijk deed; vanochtend kom ik er achter dat de tado bridge geen verbinding meer kan maken met de cloud. Het derde ledje bleef knipperen.

Na even de utp kabel er in/uit verbind ie wel weer.. maarja ondertussen heeft mijn woonkamer de hele nacht zitten stoken omdat hij niet lager is gezet door het tijdschema (van 20 naar 19, vloerverwarming)

Een tijd geleden ook al gedoe gehad met de bridge; toen had ik hem in mijn kantoortje hangen vanwege de gunstige centrale plek in huis, maar toen kon de bridge ook al niet goed verbinding maken. Nadat ik hem direct in de router plugde ging het opeens wel goed.

Ik krijg steeds meer aversie tegen de software; het is niet echt 'tweakbaar' en ook lijken ze alle geavanceerdere functies achter hun helpdesk te stoppen (ik kon niet zelf instellen dat mijn huiskamer vloerverwarming heeft, dat konden alleen de helpdeks).

Ik wil gewoon controle over mijn eigen apparatuur. Geef me de keuze!

[/randmodus]

• chippie777
DarkAllMan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:56:
Zojuist getest. Zowel via domoticz als via Google home een wijziging gedaan.
Deze blijven geldig tot het huidige schema blok eindigt (23.00). Ik kan dit dus helaas niet bevestigen.

Echter, een paar weken terug, bleef de manuele verandering staan en had ik geen warm huis de volgende ochtend. Nu kan ik dit echter niet meer repliceren...
Het blijft vreemd. Afgelopen dagen werkte zoals @tado het ook heeft aangegeven. Een instelling via HomeKit bleef actief tot de volgende verandering in het slimme schema. Echter ik heb eerder mee gemaakt dat dit was: Zolang iemand thuis is. Gisteravond gebeurde dit weer, zonder dat ik ook maar iets heb aangepast in de instellingen ging tado over naar zolang iemand thuis is nadat ik de temperatuur had aangepast met HomeKit.
Ik heb toch het idee dat op de een of andere manier tado niet altijd de instelling via HomeKit op dezelfde manier behandeld. Of is er ergens een instelling dit ik fout heb staan? En ja de instelling per kamer staan goed: tot de volgende automatische verandering.
Edwin88 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:10:

Ik wil gewoon controle over mijn eigen apparatuur. Geef me de keuze!
Exact, maximale controle sluit een gebruiksvriendelijk product, ook voor beginners, niet uit.

• Dizzzz_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-12 19:31

[Afbeelding]
Hoe groot is de invloed van evt zon?

• Titus
Dizzzz_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:47:
[...]

Hoe groot is de invloed van evt zon?
Het hele idee van een (Tado) slimme thermotaat is toch dat ie dat doorheeft en niet blijft door verwarmen...?
Eigenlijk:
Het hele idee van een (Tado) slimme thermotaat is toch dat ie dat doorheeft en niet blijft door verwarmen...?
;)

• Titus
Helemaal juist. Corrected

Het hele idee van een (Tado) slimme thermotaat is toch dat ie dat doorheeft dat de zon je kamer gaat verwarmen en dus niet preventief al niet gaat stoken...?

• KoenvdA
KoenvdA schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:59:
Omdat ik er zelf totaal niet uit kom en de support van Tado zegt dat alles gewoon goed afgesteld en ingesteld staat, plaats ik dit probleem maar even hier..

Wij zitten in een nieuwe huurwoning en toen we hier zijn gaan wonen zijn de radiatorkranen vervangen door thermostatische radiatorkranen (Heimeier 3/8) zodat we gebruik kunnen maken van een bedrade Tado thermostaat in combinatie met Tado radiatorknoppen.

Sinds het begin van de installatie krijgen we de temperaturen in de ruimtes niet goed op de gewenste ingestelde temperaturen. 's ochtends (en 's avonds als er flink verwarmd moet worden) zijn er grote overshoots in de ruimtes met bijvoorbeeld in de woonkamer vaak een verschil van 0,8 graden (hoger) en in de studeerkamer zelfs 2 graden (hoger)!

Daarnaast lijkt de cv-ketel het lastig te vinden om aan de warmte-vraag van de thermostaat te voldoen. Als de radiatoren volgens Tado moeten verwarmen (1 of 2 streepjes) dan zijn ze vaak koud/niet warm. Ik heb dit getest door de cv-ketel te monitoren op het moment dat de leidingen koud waren en de thermostaat om een beetje warmte ging vragen. De cv-ketel sloeg pas na ongeveer drie kwartier van de warmte-aanvraag aan met korte intervallen ook weer uit. De ruimte werd nog steeds niet goed verwarmd daarna.

De cv-ketel verwarmd eigenlijk pas goed als er een grote warmte-aanvraag vanuit Tado is. Maarja, dan hebben we al snel last van overshoots.

Wat kan dit zijn? Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd. Ik weet dat de nieuwe kranen niet zijn ingeregeld, maar ik vraag me af of dit nodig is of te maken heeft met dit probleem. Cv-ketel is de Remeha Avanta 28c. Er heeft een Avanta Celcia 20 thermostaat gehangen.
Na de tip van Tweaker Haan om de radiatoren waterzijdig in te regelen, heb ik dit inmiddels gedaan. De Heimeier V-exact kranen waren in te regelen met bijbehorende app. Daarnaast heb ik ook de pompsnelheid naar 60 gezet (stond op 70) omdat de leidingen erg veel stromend lawaai maken. De temperatuur staat nu ook op 60 graden (stond op 75). Vanwege de vele veranderingen vroeg ik vervolgens aan Tado om het zelflerend proces opnieuw te beginnen. Tado krijgt het voor elkaar om iedere keer een antwoord te geven die eigenlijk niet past bij de vraag. Het lijkt soms alsof je tegen een bot zit te praten. Zie onderstaand transcript. Helaas blijven de problemen met overshoots waarna vervolgens de temperatuur weer onder de gevraagde temperatuur komt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu_OX48YF-4zfRZnGGhWjGxoSew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFq36PJ6xyRQRWwGI6MqAwCn.jpg?f=fotoalbum_large
Temperatuur komt best ver boven de ingestelde temperatuur. Loopt vervolgens terug nadat hij uit gaat. Daarna komt hij onder de gewenste temperatuur, Tado draait de verwarmingen weer open maar er zit geen warm water meer in de leidingen en Tado schakelt pas veel later de cv-ketel weer in (zeer kort waardoor de leidingen alsnog niet warm genoeg worden en de temperatuur alleen maar verder zakt). Niet comfortabel want het voelt eerst te warm en dan koud. Wat is dit toch?

Ik:
Hi. I have made some big temperature adjustments to both the boiler and my Heimeier radiators valves and I would like my Tado system to start learning again

Tado:
Hallo,
wanneer heb je deze veranderingen voor het eerst aangebracht? En is tado° oververhit of maakt het de kamer kouder?
Laat me weten als ik nog iets kan doen om te helpen.

Ik:
Hallo! Ik heb deze zojuist aangebracht. De radiatoren moesten nog waterzijdig ingeregeld worden en de combi boiler heb ik naar 60 graden terug gezet. Het was iedere keer te warm in de ruimtes en tado kon dit niet goed corrigeren. Het was of te koud of te warm. Volgende week gaat er nog een radiator vervangen worden in het huis én we gaan nog een radiatorkraan vervangen om daar ook een slimme knop op te installeren. De overige radiatoren in huis die dan geen thermostatische knop hebben (dat zijn er twee) staan altijd dicht.

Tado:
Beste,
Bedankt voor uw bericht.
We hebben uw case bekeken en hebben bepaalde kalibratie-parameters van uw Slimme Radiatorknop aangepast. Controleer gedurende de komende 24 uren alstublieft of het probleem hiermee opgelost is.
Indien het probleem niet is opgelost, demonteer dan de Slimme Radiatorknop en verwijder de batterijen voor enkele minuten. Plaats de batterijen terug in het apparaat, wacht opnieuw 1 minuut en plaats de Slimme Radiatorknop opnieuw op de radiator.
Mocht het probleem daarmee nog steeds niet verholpen zijn, volg dan de stappen zoals hieronder beschreven:
Verwissel de Slimme Radiatorknop, waarbij problemen zijn ondervonden (A), met een Slimme Radiatorknop die tot op heden zonder problemen heeft gewerkt (B).
Let erop dat u niet alleen de radiatorknoppen, maar ook de bijbehorende bevestigingsbeugels verwisselt. Zorg ervoor dat u, voordat u de Slimme Radiatorknop op de andere radiator plaatst, de batterijen voor enkele minuten verwijdert en weer terug plaatst.
Wacht 24 uren en controleer of de Slimme Radiatorknop (A) de radiator sluit.
Controleer ook of de Slimme Radiatorknop (B) de radiator kan sluiten.
Mocht het probleem blijven optreden, beschrijf dan alstublieft gedetailleerd wat er is gebeurd tijdens de laatste test.

Ik:
Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou precies veranderd is en waarom?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:53

GVR

Je hebt een aantal grote wijzigingen aangebracht, anders geef je tado wat langer de tijd om eraan te wennen? Heb hier nooit last van grote overshoot.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

KoenvdA schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:41:
[...]

Na de tip van Tweaker Haan om de radiatoren waterzijdig in te regelen, heb ik dit inmiddels gedaan. De Heimeier V-exact kranen waren in te regelen met bijbehorende app. Daarnaast heb ik ook de pompsnelheid naar 60 gezet (stond op 70) omdat de leidingen erg veel stromend lawaai maken. De temperatuur staat nu ook op 60 graden (stond op 75). Vanwege de vele veranderingen vroeg ik vervolgens aan Tado om het zelflerend proces opnieuw te beginnen. Tado krijgt het voor elkaar om iedere keer een antwoord te geven die eigenlijk niet past bij de vraag. Het lijkt soms alsof je tegen een bot zit te praten. Zie onderstaand transcript. Helaas blijven de problemen met overshoots waarna vervolgens de temperatuur weer onder de gevraagde temperatuur komt...

[Afbeelding]
Temperatuur komt best ver boven de ingestelde temperatuur. Loopt vervolgens terug nadat hij uit gaat. Daarna komt hij onder de gewenste temperatuur, Tado draait de verwarmingen weer open maar er zit geen warm water meer in de leidingen en Tado schakelt pas veel later de cv-ketel weer in (zeer kort waardoor de leidingen alsnog niet warm genoeg worden en de temperatuur alleen maar verder zakt). Niet comfortabel want het voelt eerst te warm en dan koud. Wat is dit toch?

Ik:
Hi. I have made some big temperature adjustments to both the boiler and my Heimeier radiators valves and I would like my Tado system to start learning again

Tado:
Hallo,
wanneer heb je deze veranderingen voor het eerst aangebracht? En is tado° oververhit of maakt het de kamer kouder?
Laat me weten als ik nog iets kan doen om te helpen.

Ik:
Hallo! Ik heb deze zojuist aangebracht. De radiatoren moesten nog waterzijdig ingeregeld worden en de combi boiler heb ik naar 60 graden terug gezet. Het was iedere keer te warm in de ruimtes en tado kon dit niet goed corrigeren. Het was of te koud of te warm. Volgende week gaat er nog een radiator vervangen worden in het huis én we gaan nog een radiatorkraan vervangen om daar ook een slimme knop op te installeren. De overige radiatoren in huis die dan geen thermostatische knop hebben (dat zijn er twee) staan altijd dicht.

Tado:
Beste,
Bedankt voor uw bericht.
We hebben uw case bekeken en hebben bepaalde kalibratie-parameters van uw Slimme Radiatorknop aangepast. Controleer gedurende de komende 24 uren alstublieft of het probleem hiermee opgelost is.
Indien het probleem niet is opgelost, demonteer dan de Slimme Radiatorknop en verwijder de batterijen voor enkele minuten. Plaats de batterijen terug in het apparaat, wacht opnieuw 1 minuut en plaats de Slimme Radiatorknop opnieuw op de radiator.
Mocht het probleem daarmee nog steeds niet verholpen zijn, volg dan de stappen zoals hieronder beschreven:
Verwissel de Slimme Radiatorknop, waarbij problemen zijn ondervonden (A), met een Slimme Radiatorknop die tot op heden zonder problemen heeft gewerkt (B).
Let erop dat u niet alleen de radiatorknoppen, maar ook de bijbehorende bevestigingsbeugels verwisselt. Zorg ervoor dat u, voordat u de Slimme Radiatorknop op de andere radiator plaatst, de batterijen voor enkele minuten verwijdert en weer terug plaatst.
Wacht 24 uren en controleer of de Slimme Radiatorknop (A) de radiator sluit.
Controleer ook of de Slimme Radiatorknop (B) de radiator kan sluiten.
Mocht het probleem blijven optreden, beschrijf dan alstublieft gedetailleerd wat er is gebeurd tijdens de laatste test.

Ik:
Het is me niet helemaal duidelijk wat er nou precies veranderd is en waarom?
Dat wordt dan beginnen bij het begin. Om iedere eventueel verstorende factor uit te sluiten.

Zeker weten dat radiatoren aan de bovenzijde worden gevuld met heet water? (juist aangesloten dus)

Radiatoren worden over de volle breedte warm ? (dat duurt even een paar minuten)

Het ontluchtings punt van radiatoren is ook het hoogste punt? Het hele systeem is echt ontlucht?

Expansievat in orde?

Je had de pompstand al aangepast naar max.60 maar wat is de minimum pompstand? Meestal lager dan 40 is te weinig.

Wat is de nadraaitijd van de cv pomp? 2 minuten nemen, niet minder.

Waterzijdig inregelen had je gedaan. Ik hoop niet een erg grote delta T genomen. Beter een kleine delta en wat meer water laten stromen.

@Haan heeft het ook over vermogen aanpassen gehad. Je kleinste ketel vermogen stand is 6 kW en dat is vaak nog veel. Het is verstandiger om je temperatuur op 75 graden te laten en je vermogen zo laag mogelijk. (mijn ketel staat op 90 graden (max cv temperatuur komt soms even tegen de 68 aan in de winter), en geblokkeerd op het laagste vermogen 7,7 kW)

Geen problemen met je bypass klep? Als je die hebt.

Geen thermostaat kranen die op de tocht zitten van een ventilatie rooster? (neervallende kou)

Is de opentherm van de ketel wel in orde? Je zou eens een paar dagen gewoon met aan/uit kunnen verwarmen. (vermogen op minimaal zetten)

Blijft over een probleem met Tado. Even je oude thermostaat terughangen?

Ik hoop dat je hem gaat vinden.

• KoenvdA
Seafarer schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:06:
[...]

Dat wordt dan beginnen bij het begin. Om iedere eventueel verstorende factor uit te sluiten.

Zeker weten dat radiatoren aan de bovenzijde worden gevuld met heet water? (juist aangesloten dus)

Radiatoren worden over de volle breedte warm ? (dat duurt even een paar minuten)

Het ontluchtings punt van radiatoren is ook het hoogste punt? Het hele systeem is echt ontlucht?

Expansievat in orde?

Je had de pompstand al aangepast naar max.60 maar wat is de minimum pompstand? Meestal lager dan 40 is te weinig.

Waterzijdig inregelen had je gedaan. Ik hoop niet een erg grote delta T genomen. Beter een kleine delta en wat meer water laten stromen.

@Haan heeft het ook over vermogen aanpassen gehad. Je kleinste ketel vermogen stand is 6 kW en dat is vaak nog veel. Het is verstandiger om je temperatuur op 75 graden te laten en je vermogen zo laag mogelijk. (mijn ketel staat op 90 graden (max cv temperatuur komt soms even tegen de 68 aan in de winter), en geblokkeerd op het laagste vermogen 7,7 kW)

Geen thermostaat kranen die op de tocht zitten van een ventilatie rooster? (neervallende kou)

Is de opentherm van de ketel wel in orde? Je zou eens een paar dagen gewoon met aan/uit kunnen verwarmen. (vermogen op minimaal zetten)

Blijft over een probleem met Tado. Even je oude thermostaat terughangen?

Ik hoop dat je hem gaat vinden.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat een checklist haha. Ik ga bij deze alles langs. Enkele dingen hiervan lukken me niet goed in mijn situatie.

Alle aanvoerleidingen boven zitten vast aan dezelfde leiding en retourleidingen zitten ook allemaal aan een andere zelfde leiding vast. Dit lijkt dus in orde te zijn

De meeste wel. In de woonkamer hebben we erg brede radiatoren (2,30m, 30cm hoog). Deze worden aan het uiteinde niet zo warm als aan de kant van de leidingen.

Ja. Dit heb ik inmiddels al zo vaak nagekeken. Zowel handmatig alles koud en warm nagelopen. Alle ontluchtingspunten zitten bovenaan radiatoren. Radiator in de badkamer blijft vervelende borrelende geluiden maken als deze aan gaat maar deze gaat bijna vervangen worden.

Expansievat in orde?
Deze is vervangen enkele weken geleden omdat deze lekte waardoor de druk niet goed bleef. Hadden de vorige bewoners niks aan gedaan.

Dit kan ik dus niet instellen op mijn cv-ketel. Zie onderstaand screenshot met alle instellingen.

Ook dit kan ik niet aanpassen/inzien op mijn cv

Het inregelen was een erg lastig proces. Met de infrarood-thermometer schommelde de temperatuur enorm van de buizen. Ik heb geprobeerd om de Excel-sheet in het CV-bespaar topic te gebruiken maar ik kwam iedere keer op zo'n vreemde Delta T-waardes uit en dat werd niet beter. Na een paar uur maar besloten om de app van Heimeier te gebruiken (HyTools). Deze geeft de gewenste debiet aan na het ingeven van de temperaturen. Deze moet te gebruiken zijn met mijn Heimeier V-exact II kranen, maar er staat letterlijk nergens een uitleg hoe te gebruiken. Heb het debiet adhv de app met de gewenste aanvoer/retourtemperaturen (60/45), dimensies en type van iedere radiator op dat moment ingeregeld. Ik neem aan dat dat goed is. Ik ga na het vervangen van een radiator over twee weken dit maar eens opnieuw doen. Kan dit ook nog even in het daarvoor bestemde topic droppen.

Ook dit kan ik niet instellen. Althans ik kom er niet uit. Toerental van de ventilator is wel in te stellen. Ik kan er geen kaas van maken of deze instelling verband heeft met het vermogen waar jullie het over hebben. Deze waardes staan op de default momenteel.

Die hebben we niet

Niet aan de orde

Dit kan ik als laatste redmiddel nog proberen. Volgens mij moet ik dan de draden in de cv anders plaatsen en ook Tado anders instellen in het installateursmenu. Right?

Ik ben enorm benieuwd naar de instellingen van de CV die voor mij niets zeggen en evt verdere tips voor het opnieuw inregelen van de V-Exact straks. Alle hulp tot nu toe wordt al erg gewaardeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkkjMz7OtpLsBDXAVHT-lEmoKnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTjxhCykKAJs9834jnNm704b.png?f=fotoalbum_large

• Haan

Haan

dotnetter

KoenvdA schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:58:

Ook dit kan ik niet instellen. Althans ik kom er niet uit. Toerental van de ventilator is wel in te stellen. Ik kan er geen kaas van maken of deze instelling verband heeft met het vermogen waar jullie het over hebben. Deze waardes staan op de default momenteel.
Ja, het toerental van de ventilator in je CV bepaalt het vermogen, daar heb ik zelf ook wat moeite mee gehad om dat uit te vinden.
P17 is dat dus.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

KoenvdA schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:58:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat een checklist haha. Ik ga bij deze alles langs. Enkele dingen hiervan lukken me niet goed in mijn situatie.

Alle aanvoerleidingen boven zitten vast aan dezelfde leiding en retourleidingen zitten ook allemaal aan een andere zelfde leiding vast. Dit lijkt dus in orde te zijn
Lijkt? Ik ben echt niet de enige die wel eens de aansluitingen van de cv ketel heeft moeten omdraaien. Omdat alles verkeerd zat. Dus thermostaat even op 25 graden en een rondje door het huis lopen. En met een hand onder en met de andere hand boven voelen. Dan weet je het zeker.
De meeste wel. In de woonkamer hebben we erg brede radiatoren (2,30m, 30cm hoog). Deze worden aan het uiteinde niet zo warm als aan de kant van de leidingen.
Dat kan een luchtbel zijn maar ook te weinig flow.
Ja. Dit heb ik inmiddels al zo vaak nagekeken. Zowel handmatig alles koud en warm nagelopen. Alle ontluchtingspunten zitten bovenaan radiatoren. Radiator in de badkamer blijft vervelende borrelende geluiden maken als deze aan gaat maar deze gaat bijna vervangen worden.
Dat die ontluchter bovenaan zit is leuk. Maar eigenlijk hoort (zeker) een lange radiator iets scheef te hangen. En de onluchter is dan het hoogste punt. Gewoon even een waterpas bovenop de radiator houden.
Expansievat in orde?
Deze is vervangen enkele weken geleden omdat deze lekte waardoor de druk niet goed bleef. Hadden de vorige bewoners niks aan gedaan.

Dit kan ik dus niet instellen op mijn cv-ketel. Zie onderstaand screenshot met alle instellingen.
Dan maar zo laten.
Ook dit kan ik niet aanpassen/inzien op mijn cv
Als het niet kan dan kan het niet.
Het inregelen was een erg lastig proces. Met de infrarood-thermometer schommelde de temperatuur enorm van de buizen. Ik heb geprobeerd om de Excel-sheet in het CV-bespaar topic te gebruiken maar ik kwam iedere keer op zo'n vreemde Delta T-waardes uit en dat werd niet beter. Na een paar uur maar besloten om de app van Heimeier te gebruiken (HyTools). Deze geeft de gewenste debiet aan na het ingeven van de temperaturen. Deze moet te gebruiken zijn met mijn Heimeier V-exact II kranen, maar er staat letterlijk nergens een uitleg hoe te gebruiken. Heb het debiet adhv de app met de gewenste aanvoer/retourtemperaturen (60/45), dimensies en type van iedere radiator op dat moment ingeregeld. Ik neem aan dat dat goed is. Ik ga na het vervangen van een radiator over twee weken dit maar eens opnieuw doen. Kan dit ook nog even in het daarvoor bestemde topic droppen.
Zeker een idee . Even een lijstje maken met radiator type en afmetingen en je gemaakte instelling droppen in het gas bespaar topic. Anders vervuild het hier een beetje. Vaak is men te gefixeerd op een hoge delta_t en dan is de totale flow te laag.
Het minimum mag je nooit onderkomen. Maar het maximum kun je wel gelijk maken aan het minimum.P17 gelijk maken aan P19.
Die hebben we niet

Niet aan de orde
mooi.
Dit kan ik als laatste redmiddel nog proberen. Volgens mij moet ik dan de draden in de cv anders plaatsen en ook Tado anders instellen in het installateursmenu. Right?
Of heel simpel, ketel op aan/uit en de draden 10min. doorverbinden. Met alle radiatoren open moet hij gewoon blijven stoken. Dat moet zonder problemen kunnen.
Ik ben enorm benieuwd naar de instellingen van de CV die voor mij niets zeggen en evt verdere tips voor het opnieuw inregelen van de V-Exact straks. Alle hulp tot nu toe wordt al erg gewaardeerd.

[Afbeelding]

• KoenvdA
Seafarer schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:50:
[...]
Lijkt? Ik ben echt niet de enige die wel eens de aansluitingen van de cv ketel heeft moeten omdraaien. Omdat alles verkeerd zat. Dus thermostaat even op 25 graden en een rondje door het huis lopen. En met een hand onder en met de andere hand boven voelen. Dan weet je het zeker.

[...]
Dat kan een luchtbel zijn maar ook te weinig flow.

[...]

Dat die ontluchter bovenaan zit is leuk. Maar eigenlijk hoort (zeker) een lange radiator iets scheef te hangen. En de onluchter is dan het hoogste punt. Gewoon even een waterpas bovenop de radiator houden.
[...]
Dan maar zo laten.

[...]
Als het niet kan dan kan het niet.

[...]
Zeker een idee . Even een lijstje maken met radiator type en afmetingen en je gemaakte instelling droppen in het gas bespaar topic. Anders vervuild het hier een beetje. Vaak is men te gefixeerd op een hoge delta_t en dan is de totale flow te laag.

[...]
Het minimum mag je nooit onderkomen. Maar het maximum kun je wel gelijk maken aan het minimum.P17 gelijk maken aan P19.

[...]
mooi.

[...]
Of heel simpel, ketel op aan/uit en de draden 10min. doorverbinden. Met alle radiatoren open moet hij gewoon blijven stoken. Dat moet zonder problemen kunnen.

[...]
Nogmaals bedankt voor je support.

De aansluitingen zitten gelukkig op de goede plekken van de radiatoren.

Zo te zien heeft Tado de temperaturen vandaag wat beter onder controle. Ik denk dat de aanpassingen tot nu toe toch al wel wat hebben geholpen. Tado vind het wat moeilijk om te leren. Misschien moet hij vanaf nu nog verder leren. Wat blijft is een ontzettend hard geluid van stromend water in de leidingen icm ruis. Dat is niet te negeren en heel storend in huis momenteel. Die zijn er al sinds de nieuwe V-Exact II afsluiters.

Ik heb net nogmaals alles waterzijdig ingeregeld volgens de voorschriften van Heimeier en met behulp van de app om alles te berekenen.

Het toerental van de ventilator veranderen doet denk ik niks af aan de harde geluiden, of wel? Bij het eventueel gelijk maken van de maximum met het minimum, moet ik dan ook het starttoerental gelijk maken?

Heb een hopelijk zo uitgebreid mogelijk bericht geplaatst op het Gas besparen-topic. Een deel van de discussie kan daarheen verplaatsen.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:40:
[...]

Het toerental van de ventilator veranderen doet denk ik niks af aan de harde geluiden, of wel?
Inderdaad, dit heeft niets te maken met cv water geluiden.
Bij het eventueel gelijk maken van de maximum met het minimum, moet ik dan ook het starttoerental gelijk maken?
Starttoerental niets aan veranderen.
Heb een hopelijk zo uitgebreid mogelijk bericht geplaatst op het Gas besparen-topic. Een deel van de discussie kan daarheen verplaatsen.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:51
Ik denk dat ik het opgeef. Mijn Wireless receiver verliest nog steeds geregeld verbinding met de bridge. De ene keer is er 2 weken lang niks aan de hand, de andere keer valt de verbinding meerdere keren per dag weg. Ik heb de bridge letterlijk eens naast de ruimte geplaatst waar de CV, en dus wireless receiver, hangt: na 3x uitval was ik dat experiment ook zat. Wat een rotzooi is het.

Hele huis hangt vol met Hue / Sonos / smart alarm / etc, nergens geen problemen mee, maar Tado blijkt helaas van een andere kwaliteit.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

renegrunn schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:57:
Ik denk dat ik het opgeef. Mijn Wireless receiver verliest nog steeds geregeld verbinding met de bridge. De ene keer is er 2 weken lang niks aan de hand, de andere keer valt de verbinding meerdere keren per dag weg. Ik heb de bridge letterlijk eens naast de ruimte geplaatst waar de CV, en dus wireless receiver, hangt: na 3x uitval was ik dat experiment ook zat. Wat een rotzooi is het.

Hele huis hangt vol met Hue / Sonos / smart alarm / etc, nergens geen problemen mee, maar Tado blijkt helaas van een andere kwaliteit.
Weet je heel zeker dat er niet iets in de buurt stoort?

Er zijn appjes die je allerlei apparaten kunnen laten zien die op dezelfde frequentie zitten. Misschien spoor je iets op.

Ik ben verder anti draadloos.Kan het bedraad, dan een draadje trekken.

• renegrunn
Seafarer schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:06:
[...]

Weet je heel zeker dat er niet iets in de buurt stoort?

Er zijn appjes die je allerlei apparaten kunnen laten zien die op dezelfde frequentie zitten. Misschien spoor je iets op.

Ik ben verder anti draadloos.Kan het bedraad, dan een draadje trekken.
Dat weet ik inderdaad niet zeker: echter ik heb de bridge op verschillende locaties geprobeerd...

Ik ben ook voor draadloos, maar toen we in deze woning trokken bleek de bestaande (defecte) thermostaat ook een draadloze variant te zijn, en helaas geen draad aanwezig.

Zal eens op zoek naar dergelijke apps, tips?
@renegrunn Als het na herhaaldelijk verplaatsen van de bridge niet lukt om een stabiele verbinding op te bouwen, heeft u 2 opties:

1. U heeft het vertrouwen in tado verloren, u neemt uw verlies en stapt over naar een concurrent.
2. U neemt contact op via onze chat support en vraagt om een escalatie van uw probleem (stuur eventueel link naar deze post). Op die manier kunnen we uw geval verder onderzoeken. Eventueel is er in uw geval een hardware probleem of softwareprobleem wat onze ontwikkelaars kunne verhelpen. Dit process zal niet binnen 1 week opgelost zijn, ik wil uw verwachtingen zetten dat het zeker weken/maanden kan duren voor we diep in uw case kunnen kijken.

Ik hoop dat u voor optie 2 kiest, maar dat moet dan een actieve beslissing zijn. En als u het geduld bent verloren is het beter dat u nu voor optie 1 kiest.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

renegrunn schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:53:
[...]

Dat weet ik inderdaad niet zeker: echter ik heb de bridge op verschillende locaties geprobeerd...

Ik ben ook voor draadloos, maar toen we in deze woning trokken bleek de bestaande (defecte) thermostaat ook een draadloze variant te zijn, en helaas geen draad aanwezig.

Zal eens op zoek naar dergelijke apps, tips?
Heb je eigenlijk je grieven al neergelegd bij Tado? Want die hebben gegarandeerd meer ervaring. ;)

• renegrunn
tado schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:54:
@renegrunn Als het na herhaaldelijk verplaatsen van de bridge niet lukt om een stabiele verbinding op te bouwen, heeft u 2 opties:

1. U heeft het vertrouwen in tado verloren, u neemt uw verlies en stapt over naar een concurrent.
2. U neemt contact op via onze chat support en vraagt om een escalatie van uw probleem (stuur eventueel link naar deze post). Op die manier kunnen we uw geval verder onderzoeken. Eventueel is er in uw geval een hardware probleem of softwareprobleem wat onze ontwikkelaars kunne verhelpen. Dit process zal niet binnen 1 week opgelost zijn, ik wil uw verwachtingen zetten dat het zeker weken/maanden kan duren voor we diep in uw case kunnen kijken.

Ik hoop dat u voor optie 2 kiest, maar dat moet dan een actieve beslissing zijn. En als u het geduld bent verloren is het beter dat u nu voor optie 1 kiest.
1: ik ben inderdaad wat opties aan het bekijken. Maar mag ik dit wel een bijzondere reactie vinden? Ik geef best wat geld uit aan een Tado product en ben niet tevreden. Om dan te zeggen, neem je verlies vind ik best veelzeggend (to say the least)..

2: wil graag nog een poging doen. Maar nu ben ik een klant, en kom op de website: https://www.tado.com/nl-nl/
- vervolgens ga ik naar: Ondersteuning
- Daar tik ik mijn vraag in (want geen andere opties), en krijg vervolgens een rits niet relevante suggesties.
- En nu?
- Waar kan ik het telefoonnummer vinden? Of chat? Of email? Iets?
- Oh wacht, in de footer zie ik heel klein Contact Form.
- Waarom kan ik niet rechtstreeks met iemand spreken? Lijkt mij niet meer dan normaal?

Enfin, ik zal hier mijn probleem melden.

Edit: voor de volledigheid, hier loop ik dus steeds tegenaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8t8C5WyYdpBY8qS_OFzaRarypc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXBO30oq0KIah07uL1a97Xga.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door renegrunn op 06-04-2021 19:00 ]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
@tado
Vind het een HELE rare opmerking.
Ik heb hier voor ruim €800,- aan Tado in huis.
Als het niet werkt maar m'n verlies nemen en naar de concurrentie?
Serieus? Dat is wat je van de klantenservice mag verwachten na zo'n investering?

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• LordSinclair
  • Laatst online: 16:34
Gisteren ook een aardig probleem.
Ik lag al in bed en volgens programma was de thermostaat al naar 14 graden gegaan. Echter opeens ging de ketel aan, dus ik dacht eens kijken in de app, bleek er geen connectie te zijn met de thermostaat, ook niet met wifi. Dus internet lag er uit. Maar i.p.v. dat de Tado dan gewoon z'n programma volgt, nee hij gaat blijft verwarmen naar met de "overdag" temperatuur van 19 graden (hij ging niet naar de nachtstand). Dus ik mijn bed uit en in huiskamer handmatig de thermostaat weer op 14 graden gezet, dat werkte gelukkig nog wel.

Daarnaast duurde het heel lang voor het laatste lampje van de bridge niet meer knipperde terwijl het internet al lang weer hersteld was. Pas na een paar keer resetten kreeg die weer verbinding met de cloud.

Bizar dat een slimme thermostaat zoiets doms doet.

[ Voor 19% gewijzigd door LordSinclair op 07-04-2021 07:57 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Motorfret schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:03:
@tado
Vind het een HELE rare opmerking.
Ik heb hier voor ruim €800,- aan Tado in huis.
Als het niet werkt maar m'n verlies nemen en naar de concurrentie?
Serieus? Dat is wat je van de klantenservice mag verwachten na zo'n investering?
Volgens mij staat dat er niet (zo lees ik het in ieder geval niet). Tado reageert op een post waarin dit wordt gezegd:
renegrunn schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:57:

Daarin is (wat mij betreft) toch vrij duidelijk te lezen dat de gebruiker het eigenlijk heeft opgegeven en al een duidelijk mening heeft over het product. Schijnbaar zonder de kwestie met support te hebben opgenomen maar dat kan ik mis hebben....
De reactie van Tado is juist bedoeld om deze gebruiker te motiveren support een kans te geven om samen een oplossing te vinden. Wellicht is de hub gewoon niet in orde. Ik had laatst een radiatorknop die op willekeurige momenten bleef kalibreren en dat is na wat onderzoek op afstand (o.a. wat tijdstippen aanleveren waarop het euvel zich voordeed) netjes opgelost (nieuwe geleverd en retourlabel voor de oude ontvangen).

Er staat ook letterlijk "Ik hoop dat u voor optie 2 kiest".

[ Voor 14% gewijzigd door acidfever op 07-04-2021 09:03 ]

• renegrunn
acidfever schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:54:
[...]

Volgens mij staat dat er niet (zo lees ik het in ieder geval niet). Tado reageert op een post waarin dit wordt gezegd:

[...]

Daarin is (wat mij betreft) toch vrij duidelijk te lezen dat de gebruiker het eigenlijk heeft opgegeven en al een duidelijk mening heeft over het product. Schijnbaar zonder de kwestie met support te hebben opgenomen maar dat kan ik mis hebben....
De reactie van Tado is juist bedoeld om deze gebruiker te motiveren support een kans te geven om samen een oplossing te vinden. Wellicht is de hub gewoon niet in orde. Ik had laatst een radiatorknop die op willekeurige momenten bleef kalibreren en dat is na wat onderzoek op afstand (o.a. wat tijdstippen aanleveren waarop het euvel zich voordeed) netjes opgelost (nieuwe geleverd en retourlabel voor de oude ontvangen).

Er staat ook letterlijk "Ik hoop dat u voor optie 2 kiest".
Nouja, wetende dat dit een openbaar forum is waarin mensen ook wel eens hun frustratie delen, blijft het m.i. bijzonder om er op die manier op te reageren?

Ik had over dit specifieke probleem nog niet eerder contact opgenomen. Waarom niet? Dat heb ik uitgelegd, je kunt niemand spreken. Je bent enkel op een web-formulier aangewezen. Die heb ik keurig ingevuld, maar ook hiermee: geen bevestiging per mail ontvangen, dus blijft duimen wanneer ik iets terug hoor. Al met al blijft de klant-ervaring heel erg karig in deze.

Even wat vergelijkingen uit de industrie:

https://support.sonos.com/s/contact?language=nl_NL
https://www.lighting.phil...rsteuning/connect/contact

Zo kan het dus ook....

Maar goed, ik blijf positief - dus hoop op een oplossing vanuit Tado!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

renegrunn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:12:
[...]

Nouja, wetende dat dit een openbaar forum is waarin mensen ook wel eens hun frustratie delen, blijft het m.i. bijzonder om er op die manier op te reageren?

Ik had over dit specifieke probleem nog niet eerder contact opgenomen. Waarom niet? Dat heb ik uitgelegd, je kunt niemand spreken. Je bent enkel op een web-formulier aangewezen. Die heb ik keurig ingevuld, maar ook hiermee: geen bevestiging per mail ontvangen, dus blijft duimen wanneer ik iets terug hoor. Al met al blijft de klant-ervaring heel erg karig in deze.

Even wat vergelijkingen uit de industrie:

https://support.sonos.com/s/contact?language=nl_NL
https://www.lighting.phil...rsteuning/connect/contact

Zo kan het dus ook....

Maar goed, ik blijf positief - dus hoop op een oplossing vanuit Tado!
Je hebt gelijk hoor, steeds meer bedrijven proberen telefonisch contact te verminderen/mijden omdat het erg veel kost en om effectief te zijn zeer intensieve training van de support medewerkers eist. Frustrerend wanneer je omhoog zit maar zoals gezegd, de chat is er wel en Tado support is uiteindelijk wel echt behulpzaam.

Je hebt overigens wel gewoon een chat:
Wanneer je naar tado.nl gaat en rechtsboven ondersteuning klikt zie je rechtsonder (gele bolletje) direct de mogelijkheid om te chatten. In eerste instantie een chatbot om alvast wat belangrijke informatie van je te krijgen maar uiteindelijk kom je gewoon in contact met een support medewerker.

Geen telefoonnummer (meer) inderdaad maar dat vind ik niet perse maatgevend voor de kwaliteit van een support afdeling. Ik bel mijn hypotheekverstrekker al weken maar uiteindelijk ben ik helaas steeds niet geholpen door iemand te spreken omdat ze het simpelweg niet weten en er op terug moeten komen.....
Pagina: 1 ... 18 ... 68 Laatste