Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• FragDAnvers
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 03-06 15:46
Kan iemand mij verderhelpen met het volgende? Ik woon in Belgie
Wij hebben in November vorig jaar een appartement gekocht waarbij de verkoper beloofde om de ketel te vervangen.
Vandaag is het eindelijk zover, ze komen hem vervangen.
Het is natuurlijk wel een budget model heb ik gezien (vaillant ecotec pure vcw 286/7-2)

Ik zou graag Tado gebruiken om alles aan te sturen, echter heb ik gemerkt dat dit model geen opentherm heeft. Ook is er geen X31 aansluiting om eventueel een module op aan te sluiten.

Ik heb wel gelezen dat de Tado thermostaat perfect op de Ebus kan aangesloten worden, heeft dit nadelen?
Ik heb al zoveel opgezocht dat ik het niet meer zie helaas.

Dus kort mijn vraag:
Kan ik op mijn nieuwe ketel (vaillant ecotec pure vcw 286/7-2) een tado aansluiten, deze modulerend gebruiken in samenwerking met de slimme knoppen zonder iets van functies te verliezen?

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:02
tado schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:54:
@renegrunn Als het na herhaaldelijk verplaatsen van de bridge niet lukt om een stabiele verbinding op te bouwen, heeft u 2 opties:

1. U heeft het vertrouwen in tado verloren, u neemt uw verlies en stapt over naar een concurrent.
Verlies nemen is het zeker. Ook ik was na vele pogingen mijn vertrouwen verloren in tado. 4 dagen na het verlopen van de 30 dagen "niet goed geld terug" garantie had ik de zoveelste storing en heb ik contact opgenomen met jullie support om de producten terug te sturen. Dit was niet mogelijk;. Geld is dus verspild aan jullie instabiel systeem welke voor mij daardoor waardeloos is geworden.

Gelukkig kan ik over een paar maanden gebruik maken van jullie 180 dagen regeling waarna ik indien niet tevreden over energie besparingen alsnog de tado terug kan sturen. Aangezien mijn ketel een hele nacht voor niets heeft zitten stoken doordat de wireless receiver z'n signaal kwijt was gaan die besparingen nooit gehaald worden.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jullie de klant dan dwingen om toch nog 5 maanden door te sukkelen voordat het alsnog teruggestuurd gaat worden :+

De support van tado is ook bedroevend... Reacties kosten vaak een week of langer, en telefonisch zijn jullie niet bereikbaar. Ik heb werkelijk al heel wat jaren geen bedrijf meegemaakt wat zo slecht bereikbaar is

• sikking
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-05 19:43
@tado ik heb een airco op de slaapkamer en een airco op de zolder. Er zit een houten vloer tussen en de afstand tussen beide airco's is ongeveer 2 meter. Kan ik dan 1 tado slimme aircobediening kopen of moet ik er dan 2 kopen (voor elke airco 1)?

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

Ebayzo

Gekke eend

Moet zeggen dat ik redelijk overtuigd was om voor dit systeem te gaan in ons "nieuwe" huis, maar na het lezen van dit topic begin ik toch wat terughoudend te worden. Natuurlijk zie je op internet vooral de negatieve reacties over het algemeen maar op Tweakers heb je over het algemeen wel een redelijk realistisch beeld van een product. Ook het afwezig blijven van een extra hub/repeater/mesh om verdiepingen soepel te overbruggen houdt mij een beetje tegen. De gok of alles wel lekker (blijft) verbinden is mij voor de investering wat te groot.

Zijn er betere alternatieven, of moet het smart thermostaat knoppen idee nog volwassen worden bij alle leverancier?

• Jonky
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21-06 15:50
@sikking Volgens mij heb je er twee nodig. De slimme aircobediening werkt via een infrarood signaal waardoor het apparaat de airco fysiek moet kunnen "zien". Bij mij thuis hangt de slimme aircobediening bijvoorbeeld op een aantal meter afstand, vrij recht tegenover de airco. Verder meet de aircobediening de temperatuur in de ruimte zelf en dit kan, neem ik aan, nog wel eens verschillen tussen beide ruimtes.

@Ebayzo Bij mij werkt alles tot nu to prima. Ik heb in het begin af en toe wat kleine verbindingsproblemen gehad, maar na het verplaatsen van de bridge naar een wat centralere plaats in huis, werkt alles, van begane grond tot zolder, echt heel fijn. Even ter info, mijn woning heeft allemaal betonnen vloeren en vrij dikke steenachtige wanden. Maar ik snap je zorgen, het blijft een gok of het goed voor je uitpakt.
sikking schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:56:
@tado ik heb een airco op de slaapkamer en een airco op de zolder. Er zit een houten vloer tussen en de afstand tussen beide airco's is ongeveer 2 meter. Kan ik dan 1 tado slimme aircobediening kopen of moet ik er dan 2 kopen (voor elke airco 1)?
De Slimme Aircobediening stuurt een infrarood signaal naar de airco.

Als u een plek heeft, waar u met 1 afstandsbediening beide aircos kunt sturen heeft u 1 tado nodig.

Als dat niet het geval is, heeft u er 2 nodig.
FragDAnvers schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:24:
Kan iemand mij verderhelpen met het volgende? Ik woon in Belgie
Wij hebben in November vorig jaar een appartement gekocht waarbij de verkoper beloofde om de ketel te vervangen.
Vandaag is het eindelijk zover, ze komen hem vervangen.
Het is natuurlijk wel een budget model heb ik gezien (vaillant ecotec pure vcw 286/7-2)

Ik zou graag Tado gebruiken om alles aan te sturen, echter heb ik gemerkt dat dit model geen opentherm heeft. Ook is er geen X31 aansluiting om eventueel een module op aan te sluiten.

Ik heb wel gelezen dat de Tado thermostaat perfect op de Ebus kan aangesloten worden, heeft dit nadelen?
Ik heb al zoveel opgezocht dat ik het niet meer zie helaas.

Dus kort mijn vraag:
Kan ik op mijn nieuwe ketel (vaillant ecotec pure vcw 286/7-2) een tado aansluiten, deze modulerend gebruiken in samenwerking met de slimme knoppen zonder iets van functies te verliezen?
tado kan gewoon modulerend de Vaillant EBUS aansturen.
Daar zitten geen voor of nadelen aan ten opzichte van OpenTherm.

[Voor 49% gewijzigd door tado op 09-04-2021 09:05]

• F-Tim
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-06 09:27
Hmmm... ik krijg de Tado met onze zoneregeling niet helemaal lekker werkend.

Eerst even de situatieschets:

Nieuwbouwhuis, met vloerverwarming (met zoneklep) op de benedenverdieping, radiatoren op de boven verdiepingen (met 2de zoneklep bij de verdeelunit voor de radiatoren). Beide zoneregelaars communiceren met de ketel via aan/uit schakeling en hebben ook zelf een eigen thermostaat.

So far so good....

4 jaar geleden een Tado aangeschaft, (enkel) de bedrade thermostaat op de begane grond vervangen door de Tado, en alles werkte perfect. Tado zit aangesloten op de NO/COM aansluiting beneden, En staat volgens de R01 schakelijk ingesteld in het installatiemenu. Benedenverdieping was altijd lekker warm, inclusief smart features zoals aanwezigheidsdetectie, schema's, en noem maar op! Heerlijk!

Pasgeleden een draadloze starter kit en wat slimme knoppen aangeschaft, met al dat thuiswerken is het fijn om ook de bovenverdieping slim te maken. Beter voor de duurzaamheid van onze woning. En het is natuurlijk een mooie gadget!

Dus... aansluiten maar!

Ik vervang (op 2 april) de Draadloze Honeywell ontvanger door de extension kit, wederom NO/COM gekoppeld, sluit de draadloze temperatuursensor aan,

Alles lijkt te functioneren, ik zie in de Tado app netjes de 2de sensor en bridge. Helaas kom ik een dag later erachter dat als ik een Extension Kit koppel, dat Tado voor de bestaande (bedrade) thermostaat ook de Extension Kit als zoneregelaar configureert. Eenvoudig aan te passen in de app gelukkig, maar wel vervelend! En sindsdien draait het een week prima :) Afgelopen paasweekend ook 2 slimme knoppen geïnstalleerd, super eenvoudig! Werkt ook prima i.c.m. de slimme schema's, dus ik ben happy! Ma/Di/Wo draait het ook als een "zonnetje"!

Maar dan gister... ik zie (én voel ;-)) de temperatuur op de benedenverdieping oplopen naar 23+ graden....

Ik kijk in de Tado app... "geen warmtevraag, alle kamers zijn op/over temperatur", maar ik kijk naar de ketel, en die staat lekker te loeien?

Nu een dag later zie ik in de app van de energiebeheerder ook 24x7 gas-vraag sinds 1,5 dag....

Zojuist voor de zekerheid nogmaals de complete installatiestappen van de thermostaat en de draadloze sensor doorgelopen. De bedrade geeft via het menu netjes aan "R01 -> HC01 -> HWX -> EkX", en de draadloze geeft aan "TS -> HC01 -> HWX -> Ek V -> R01".

In de Tado app zie ik nu ook een éxtra zoneregelaar; namelijk, de bedrade thermostaat beneden. Voorheen was het alleen de Extension Kit en "geen regelaar", dus daar is iets veranderd.... maar ik vraag me af waarom de warmtevraag nu nog steeds blijft komen. Zelfs met "Alle kamers uit" blijft de ketel aan.... :X

Wat gaat er fout hier? :?

Wanna play?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:56
Ebayzo schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:29:
Moet zeggen dat ik redelijk overtuigd was om voor dit systeem te gaan in ons "nieuwe" huis, maar na het lezen van dit topic begin ik toch wat terughoudend te worden. Natuurlijk zie je op internet vooral de negatieve reacties over het algemeen maar op Tweakers heb je over het algemeen wel een redelijk realistisch beeld van een product. Ook het afwezig blijven van een extra hub/repeater/mesh om verdiepingen soepel te overbruggen houdt mij een beetje tegen. De gok of alles wel lekker (blijft) verbinden is mij voor de investering wat te groot.

Zijn er betere alternatieven, of moet het smart thermostaat knoppen idee nog volwassen worden bij alle leverancier?
Ik vind het tado systeem goed werken, zeker als ik het vergelijk met wat ik had. Het is betrouwbaar en werkt direct en ik heb inzicht in de situatie zoals deze op het moment is.
Daarnaast is mijn ervaring met de chat functie prima, ik krijg redelijk snel antwoord en advies waar ik wat mee kan. Ook het feit dat tado op dit forum actief is vind ik een goede zaak. Natuurlijk frons is ook mijn wenkbrauwen wanneer er door tado wordt aangegeven om je verlies te nemen, aan de andere kant is het via dit forum laagdrempelig om contact te krijgen en lezen ook andere gebruikers mee.
Neemt niet weg dat ik nog opzoek ben naar een oplossing voor mijn probleem wat ik hier al eerder heb aangegeven en waar ook door tado nog geen oplossing of (goede) uitleg voor is gegeven.

Dus wie heeft de gouden tip om te zorgen dat die ene radiatorkraan van tado niet naar de stand “zolang iemand thuis is”springt. Ik heb geolocatie uitstaan, de blauwe tegel in de tado app staat op thuis, en de kamer staat op “tot volgende automatische verandering." De betreffende radiatorkraan wordt eigenlijk alleen handmatig bediend. Ik wil dus dat na een handmatige bediening hij vanzelf het schema overneemt zodra daar een automatische verandering plaats vindt. (Dus zoals de in de app, bij “kamers” staat aangegevet.)
F-Tim schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:31:
Hmmm... ik krijg de Tado met onze zoneregeling niet helemaal lekker werkend.

Eerst even de situatieschets:

Nieuwbouwhuis, met vloerverwarming (met zoneklep) op de benedenverdieping, radiatoren op de boven verdiepingen (met 2de zoneklep bij de verdeelunit voor de radiatoren). Beide zoneregelaars communiceren met de ketel via aan/uit schakeling en hebben ook zelf een eigen thermostaat.

So far so good....

4 jaar geleden een Tado aangeschaft, (enkel) de bedrade thermostaat op de begane grond vervangen door de Tado, en alles werkte perfect. Tado zit aangesloten op de NO/COM aansluiting beneden, En staat volgens de R01 schakelijk ingesteld in het installatiemenu. Benedenverdieping was altijd lekker warm, inclusief smart features zoals aanwezigheidsdetectie, schema's, en noem maar op! Heerlijk!

Pasgeleden een draadloze starter kit en wat slimme knoppen aangeschaft, met al dat thuiswerken is het fijn om ook de bovenverdieping slim te maken. Beter voor de duurzaamheid van onze woning. En het is natuurlijk een mooie gadget!

Dus... aansluiten maar!

Ik vervang (op 2 april) de Draadloze Honeywell ontvanger door de extension kit, wederom NO/COM gekoppeld, sluit de draadloze temperatuursensor aan,

Alles lijkt te functioneren, ik zie in de Tado app netjes de 2de sensor en bridge. Helaas kom ik een dag later erachter dat als ik een Extension Kit koppel, dat Tado voor de bestaande (bedrade) thermostaat ook de Extension Kit als zoneregelaar configureert. Eenvoudig aan te passen in de app gelukkig, maar wel vervelend! En sindsdien draait het een week prima :) Afgelopen paasweekend ook 2 slimme knoppen geïnstalleerd, super eenvoudig! Werkt ook prima i.c.m. de slimme schema's, dus ik ben happy! Ma/Di/Wo draait het ook als een "zonnetje"!

Maar dan gister... ik zie (én voel ;-)) de temperatuur op de benedenverdieping oplopen naar 23+ graden....

Ik kijk in de Tado app... "geen warmtevraag, alle kamers zijn op/over temperatur", maar ik kijk naar de ketel, en die staat lekker te loeien?

Nu een dag later zie ik in de app van de energiebeheerder ook 24x7 gas-vraag sinds 1,5 dag....

Zojuist voor de zekerheid nogmaals de complete installatiestappen van de thermostaat en de draadloze sensor doorgelopen. De bedrade geeft via het menu netjes aan "R01 -> HC01 -> HWX -> EkX", en de draadloze geeft aan "TS -> HC01 -> HWX -> Ek V -> R01".

In de Tado app zie ik nu ook een éxtra zoneregelaar; namelijk, de bedrade thermostaat beneden. Voorheen was het alleen de Extension Kit en "geen regelaar", dus daar is iets veranderd.... maar ik vraag me af waarom de warmtevraag nu nog steeds blijft komen. Zelfs met "Alle kamers uit" blijft de ketel aan.... :X

Wat gaat er fout hier? :?
Er gaan hier meerdere dingen fout.
Helaas op dit moment nog niet door u zelf op te lossen.

Graag contact via onze chat op www.tado.com

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:22
Hier werkt het slimme schema niet meer. Alle kamers hervatten zet alles juist uit. Water was ook uitgevallen hierdoor.. Meer mensen met dit probleem?

Edit: op een of andere manier zijn we op afwezig gezet. Normaal werkt dat niet, hebben ook geen abonnement waarbij dat automatisch zou moeten gebeuren. Het werkt weer dus 8)7

[Voor 56% gewijzigd door Tonkey op 09-04-2021 19:37. Reden: Opmaak..]

• enzoronald
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 16:36
Kan het antwoord in dit topic zo niet vinden. Maar : we hebben sinds gisteren een radiator in de nieuw gebouwde bijkeuken. In de woonkamer een vloerverwarming. De rest van de radiatoren in huis gebruiken we niet of nauwelijks (wel de badkamer)

Wat je nu ziet gebeuren is dat als de temperatuur in de woonkamer (Toon thermostaat) bereikt is, logischerwijs de radiator in de bijkeuken niets meer doet.

Wat is nu de meest logische oplossing met Tado hiervoor? En eindelijk wil ik ook de Toon blijven gebruiken (oa zonnepanelen info en meer). Dus denk dat een Tado thermostaat dan geen oplossing is?
@enzoronald Heel simpel eigenlijk, wij hadden in het vorige huis hetzelfde 'probleem'.

Maar vooraf gesteld: dit is geen oplossing voor/met/dankzij Tado, dat staat er helemaal los van. Wat je nu waarschijnlijk hebt is dat je één verwarmingsklep hebt die de warmtevraag regelt zoals de thermostaat die vraagt. En daarachter zit alles: je radiatoren en je vloerverwarmingsverdeler.

Wat je moet zien te realiseren (advies is een verwarmingsinstallateur hiervoor te zoeken) is een extra zoneklep te plaatsen die in de leiding tussen de vloerverwarmingsverdeler en de hoofdleiding komt, maar wel nadat de aanvoer afgetakt is naar de vloerverwarming toe. Zo kan die open/dicht gezet woorden met de hoofdthermostaat (van Tado of welke andere dan ook) en moet de hoofdklep continu opengezet worden (bij ons was die ertussen uit gehaald) en regel je de radiatoren dus onafhankelijk. En ook hiervoor geldt dat je dat met een domme stand 1-5 radiatorknop dit kan regelen (zou ik niet doen) of een Tado radiatorknop, wat je ongetwijfeld wilt.

Als laatste, en daar heb je Tado support voor nodig: de thermostaat moet zodanig ingesteld worden dat wanneer een radiatorknop warmte vraagt, je kamerthermostaat niet aan moet springen. Dit kan je zelf niet middels de (web) app, maar kan Tado op de achtergrond wel instellen. Toen ik zo'n 4-5 jaar geleden Tado kocht, was het standaard zo dat de kamerthermostaat altijd de warmtevraag regelde voor de radiatorknoppen.

De Toon is gewoon een thermostaat toch ook? En hoe krijgt die de informatie van de zonnepanelen? RF? Als dat los staat van het thermostaat deel en de Toon aan stroom genoeg heeft in dat geval, dan zou het misschien kunnen. Of je houdt de Toon voor je vloerverwarming (nadat de zoneklep geplaatst is en de hoofdklep open is gezet) en regelt met Tado alleen alle radiatoren. Dat kan ook, een vriend van mij heeft geen centrale thermostaat, enkel radiatoren, en dat werkt ook prima met Tado. Zolang jij je fysieke warmtevraag goed regelt en even checkt of een bypass nodig is (bij mij niet) bij een installateur, maakt het niet zoveel uit hoe je welke systemen dan ook combineert.

[Voor 18% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-04-2021 15:15]

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:30

Seafarer

ondertitel

enzoronald schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:50:
Kan het antwoord in dit topic zo niet vinden. Maar : we hebben sinds gisteren een radiator in de nieuw gebouwde bijkeuken. In de woonkamer een vloerverwarming. De rest van de radiatoren in huis gebruiken we niet of nauwelijks (wel de badkamer)

Wat je nu ziet gebeuren is dat als de temperatuur in de woonkamer (Toon thermostaat) bereikt is, logischerwijs de radiator in de bijkeuken niets meer doet.

Wat is nu de meest logische oplossing met Tado hiervoor? En eindelijk wil ik ook de Toon blijven gebruiken (oa zonnepanelen info en meer). Dus denk dat een Tado thermostaat dan geen oplossing is?
Als er warmtevraag is, dus de cv ketel brand. Wordt het dan voldoende warm in de bijkeuken of is dat ook al op het randje?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• enzoronald
MooDyBLueS schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:11:
@enzoronald Heel simpel eigenlijk, wij hadden in het vorige huis hetzelfde 'probleem'.

Maar vooraf gesteld: dit is geen oplossing voor/met/dankzij Tado, dat staat er helemaal los van. Wat je nu waarschijnlijk hebt is dat je één verwarmingsklep hebt die de warmtevraag regelt zoals de thermostaat die vraagt. En daarachter zit alles: je radiatoren en je vloerverwarmingsverdeler.

Wat je moet zien te realiseren (advies is een verwarmingsinstallateur hiervoor te zoeken) is een extra zoneklep te plaatsen die in de leiding tussen de vloerverwarmingsverdeler en de hoofdleiding komt, maar wel nadat de aanvoer afgetakt is naar de vloerverwarming toe. Zo kan die open/dicht gezet woorden met de hoofdthermostaat (van Tado of welke andere dan ook) en moet de hoofdklep continu opengezet worden (bij ons was die ertussen uit gehaald) en regel je de radiatoren dus onafhankelijk. En ook hiervoor geldt dat je dat met een domme stand 1-5 radiatorknop dit kan regelen (zou ik niet doen) of een Tado radiatorknop, wat je ongetwijfeld wilt.

Als laatste, en daar heb je Tado support voor nodig: de thermostaat moet zodanig ingesteld worden dat wanneer een radiatorknop warmte vraagt, je kamerthermostaat niet aan moet springen. Dit kan je zelf niet middels de (web) app, maar kan Tado op de achtergrond wel instellen. Toen ik zo'n 4-5 jaar geleden Tado kocht, was het standaard zo dat de kamerthermostaat altijd de warmtevraag regelde voor de radiatorknoppen.

De Toon is gewoon een thermostaat toch ook? En hoe krijgt die de informatie van de zonnepanelen? RF? Als dat los staat van het thermostaat deel en de Toon aan stroom genoeg heeft in dat geval, dan zou het misschien kunnen. Of je houdt de Toon voor je vloerverwarming (nadat de zoneklep geplaatst is en de hoofdklep open is gezet) en regelt met Tado alleen alle radiatoren. Dat kan ook, een vriend van mij heeft geen centrale thermostaat, enkel radiatoren, en dat werkt ook prima met Tado. Zolang jij je fysieke warmtevraag goed regelt en even checkt of een bypass nodig is (bij mij niet) bij een installateur, maakt het niet zoveel uit hoe je welke systemen dan ook combineert.
Thanks voor je antwoord! Ik vind em nog vrij ingewikkeld klinken en dan moet er alsnog een monteur langskomen dus? En tja de Toon haalt de data uit een koppeling (ToonZon), maar dat zou natuurlijk ook anders kunnen.

De vloerverwarming heeft ook een standaard radiatorknop zo te zien. Is het dan niet zo dat :
1. Een Tado op de vloerverwarming knop
2. Een Tado op de bijkeuken radiator
3. In beide ruimtes een eigen sensor ?
4. Toon op 25 graden zetten (dus altijd warmte vraag)

Is dit een oplossing ?

• enzoronald
Seafarer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:50:
[...]

Als er warmtevraag is, dus de cv ketel brand. Wordt het dan voldoende warm in de bijkeuken of is dat ook al op het randje?
Nog lastig te bepalen. We zijn ook nog bezig met isoleren van de wanden etc. Maar radiator zou voldoende moeten zijn om de ruimte te verwarmen. Hoeft er ook zeker geen 20 graden te zijn. 15 graden is al prima

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

enzoronald schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:25:
[...]

Nog lastig te bepalen. We zijn ook nog bezig met isoleren van de wanden etc. Maar radiator zou voldoende moeten zijn om de ruimte te verwarmen. Hoeft er ook zeker geen 20 graden te zijn. 15 graden is al prima
Simpelste en goedkoopste oplossing, die je later nog kunt terug draaien, laat iets minder cv water naar de vloerverwarming stromen.

Het duurt iets langer voor het warm wordt en er is meer water voor de bijkeuken.

Waterzijdig inregelen heet dat.

Edit: het kan natuurlijk ook zijn dat de bijkeuken radiator op een hele andere strang zit en dat daar een of 2 radiatoren teveel water krijgen en de bijkeuken dan te weinig. En misschien is de radiator te klein?
En wat voor aanvoer temperatuur levert de cv? Gemeten op een pijp.!!! Dus niet een afgelezen instelling.

[Voor 21% gewijzigd door Seafarer op 11-04-2021 12:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:34
renegrunn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:12:
[...]

Nouja, wetende dat dit een openbaar forum is waarin mensen ook wel eens hun frustratie delen, blijft het m.i. bijzonder om er op die manier op te reageren?

Ik had over dit specifieke probleem nog niet eerder contact opgenomen. Waarom niet? Dat heb ik uitgelegd, je kunt niemand spreken. Je bent enkel op een web-formulier aangewezen. Die heb ik keurig ingevuld, maar ook hiermee: geen bevestiging per mail ontvangen, dus blijft duimen wanneer ik iets terug hoor. Al met al blijft de klant-ervaring heel erg karig in deze.

Even wat vergelijkingen uit de industrie:

https://support.sonos.com/s/contact?language=nl_NL
https://www.lighting.phil...rsteuning/connect/contact

Zo kan het dus ook....

Maar goed, ik blijf positief - dus hoop op een oplossing vanuit Tado!
@tado @acidfever - inmiddels ben ik een weekje verder en het probleem lijkt opgelost! d:)b Via mail contact gehad, en uiteindelijk heeft Tado het kanaal van de bridge / wireless receiver aangepast en sindsdien lijkt het allemaal goed te gaan!

Onder het motto "ik moet wat te zeuren houden": het zou mooi zijn als je dit ook zelf kunt doen, zoals je dit bijvoorbeeld ook voor de Hue bridge zelf kunt instellen..
@renegrunn "Kanaal van de receiver" bedoel je daar het communicatiekanaal mee tussen de bridge en de devices? Tenminste ik neem o.b.v. de functionaliteit aan dat er 2 weg communicatie is, dus dat er zowel gezonden als ontvangen wordt tussen de bridge en devices. Of bedoel je iets anders met receiver?

[Voor 6% gewijzigd door Cap op 13-04-2021 12:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:34
Cap schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:42:
@renegrunn "Kanaal van de receiver" bedoel je daar het communicatiekanaal mee tussen de bridge en de devices? Tenminste ik neem o.b.v. de functionaliteit aan dat er 2 weg communicatie is, dus dat er zowel gezonden als ontvangen wordt tussen de bridge en devices. Of bedoel je iets anders met receiver?
Ik heb de wireless receiver: dus tussen de bridge en de wireless receiver welke gekoppeld is aan de CV. Dus ik neem aan het kanaal tussen deze 2...

• chippie777
Ik ben nog steeds bezig om uit te zoeken hoe het nu precies zit.
Wanneer ik handmatig een thermostaatknop verdraai dan zie ik in de tado app staan dat dit actief blijft zolang er iemand thuis is. Is dit nu normaal gedrag van tado of niet? Als ik in de instellingen kijk dan staat er bij elke kamer: “Handmatige bediening op het tado apparaat, tot de volgende automatische verandering.” En dat is ook wat ik wil maar dus niet gebeurt. Of doe ik iets fout of interpreteer het anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:15
Thuis/afwezig is ook een automatische verandering. Als je geofencing hebt ingeschakeld zal het feit dat er niemand aanwezig is het ingestelde schema overrulen.

Ik heb overigens ook ingesteld staan bij handmatige bediening "tot de volgende automatische verandering". Als ik aan de knop draai zie ik nu in de app staan "tot 16:30 in de thuismodus". Dit omdat het huidige schema tot half 5 loopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@chippie777 Even getest. Bij mij staat in de app (instellingen, kamers, woonkamer) de woonkamer op:

"Tot de volgende automatische verandering"

Verander ik de temperatuur op de woonkamerthermostaat zelf dan zie ik in de app inderdaad dat hij tot het volgende tijdblok van 17 uur (ingesteld in het schema) die temperatuur aanhoudt, in de app staat dan bij woonkamer:

"tot 17:00 in de Thuismodus"

Lijkt mij zoals het zou moeten werken.

[Voor 11% gewijzigd door Cap op 13-04-2021 14:50]

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

Ebayzo

Gekke eend

Even checken, dit is toch gewoon een compatible Danfoss koppeling?

Zodra het ventiel losgeschroefd is, kun je zeker weten of het om een thermostatisch ventiel gaat, indien er een pinnetje op het ventiel zit die kan worden ingedrukt.
Ik zie een pinnetje, is het zó simpel ?

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Ebayzo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:29:

[Afbeelding]

[...]
Jup!
Ebayzo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:29:

[Afbeelding]

[...]
Ja.

Tip: koop een stevige ventieladapter zoals een van deze (even de juiste soort/maat uitzoeken):
https://www.conrad.nl/zoe...anfoss&searchType=regular

Ik heb Danfoss RA ventielen en Tado levert daar kunststof adapters voor mee, maar mijn radiatorknoppen vielen er continu van af. Met een lading PTFE tape was het te doen, maar vond het niet een hele nette oplossing en zag er ook lelijk en goedkoop uit. Probleem was dat de kunststof adapter van Tado strak vastgedraaid moest worden, anders gaf deze veel speling. Maar door het vastdraaien was er net te weinig schroefdraad over om goed aan vast te grijpen. Slecht ontwerp dus. Had ik in het vorige huis met een andere door Tado geleverde adapter geen problemen mee, maar de Danfoss adapters schijnen wel vaker dit probleem te hebben (zie dit topic oa).

Uiteindelijk 5x de bovenstaande RA adapter besteld, is een investering van € 55, wat niet goedkoop is voor puur wat adapters, maar deze zitten nu met inbus vast, muurvast. En de Tado knop kan er gewoon handvast opgedraaid worden en blijft dan gewoon zitten, inmiddels een half jaar geleden dat ik dat gedaan heb. Op de koop van het hele Tado systeem is dat zo'n 10% en zorgt er wel voor dat dit weer jaren mee kan, dus uiteindelijk een schijntje.

• chippie777
Cap schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:48:
@chippie777 Even getest. Bij mij staat in de app (instellingen, kamers, woonkamer) de woonkamer op:

"Tot de volgende automatische verandering"

Verander ik de temperatuur op de woonkamerthermostaat zelf dan zie ik in de app inderdaad dat hij tot het volgende tijdblok van 17 uur (ingesteld in het schema) die temperatuur aanhoudt, in de app staat dan bij woonkamer:

"tot 17:00 in de Thuismodus"

Lijkt mij zoals het zou moeten werken.
Ik heb geen woonkamerthermostaat maar alleen radiatorkranen van tado (stadsverwarming) Ook bij mij staat in de app dat een handmatige instelling duurt tot de volgende automatische verandering. Echter als ik een tado radiotorthermostaatknop verdraai dan zie ik in de app staan zolang iemand thuis is. Dat zou toch niet moeten?
Ik heb alle devices met tado in ons huishouden uitgesloten van geolocatie, dat heb ik sowieso niet aan staan maar toch gebeurt dit.
@chippie777 ik heb inderdaad een kamerthermostaat gebruikt om te testen en geen knop, maar ik zie niet in waarom dit verschil zou maken, deze worden door de app / bridge op dezelfde manier behandeld. Kan het nog wel testen maar denk dat ik het resultaat wel weet.

Het enige dat ik kan bedenken: de thermostaatknop heeft geen ingesteld schema. Dan is er natuurlijk nooit een trigger moment "volgende automatische verandering" en dus staat er alleen "zolang er iemand thuis is".

• chippie777
Al mijn thermostaatknoppen hebben een schema dus daar zit het ook niet in. Ik begrijp echt niet waar dit nu in zit. Iets gaat er niet goed maar wat?
Nogmaals geprobeerd met thermostaatknop (1 knop in aparte kamer, kamer ingesteld op Handmatige bediening Tado apparaat: "tot de volgende automatische verandering").

Resultaat hetzelfde, bij handmatig verdraaien van de knop zelf verschijnt de melding in de app dat dit duurt tot het volgende moment in het slimme schema. Zoals verwacht dus.

Maak eens een nieuwe testkamer, voeg alleen 1 radiatorknop eraan toe en stel hem in op "tot de volgende automatische verandering". Probeer het dan nog eens. Werkt dat nog steeds niet: contact opnemen met Tado.

• Tinnman
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18-06 22:26
Ik ben aan het kijken voor een thermostaat die met mijn athom homey kan praten en de tado is een van de opties.

Mijn huis ga ik nog gedeeltelijk verbouwen en ik weet niet zeker of straks de bedrading van de CV nog beschikbaar zal zijn. Daarom de vraag wat is het verschil tussen de draadloze versie en de bedrade versie?

En hoe lang werkt de draadloze thermostaat op een setje batterijen?
Is het mogelijk om de draadloze thermostaat toch nog met de draden aan te sluiten?

Ik wil bij de verbouwing ook vloerverwarming laten installeren als hoofdverwarming.
Is de Tado hier ook geschikt voor?

Alvast bedankt voor alle hulp.

• chippie777
@Cap Dank voor je feedback. Ik heb inmiddels contact gehad met Tado via de chat en ik weet wat ik “fout” doe. Althans, niet fout maar ik wist niet dat het werkt zoals ze in de chat hebben uitgelegd.
Het blijkt namelijk zo te zijn dat een slim schema alleen schakelt als er verschillende temperaturen zijn ingesteld in de diverse tijdsblokken. Dat is misschien logisch maar ik had verwacht dat elke tijdsblok hoe dan ook zou schakelen na een handmatige instelling op een thermostaatkraan.
Voorbeeld:
Ik heb een kamer welke van 00:00 tot 07:00 op 16 graden stond, van 07:00 tot 22:00 op 16 graden en van 22:00 tot 00:00 op 16 graden. Dit is een “puber”kamer ;-) dus de gebruiker stelt met de thermostaat knop een temperatuur in (bijvb 21 graden) om 19:00. Ik had verwacht dat dan om 22:00 de temperatuur weer naar 16 graden zou gaan. Dat was dus niet zo!
Tado ziet tijdsblokken welke elkaar opvolgen met dezelfde temperatuur als één tijdsblok, dus in mijn voorbeeld is er een tijdsblok van 24 uur in mijn schema omdat alle temperaturen hetzelfde zijn. Dus bij een handmatige instelling sprong tado naar “zo lang iemand thuis is”.
Ik heb nu het schema zo aangepast dat elke tijdsblok 1 graden verschilt met het tijdblok ervoor en erna. En nu werkt het wel. De handmatige instelling blijft actief tot het volgende blok in het slimme schema.
Ah ja, een verandering van 0 graden ziet Tado niet als een verandering. Zo slim is Tado dus wel. ;)

• Reveal!
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21-06 13:20
chippie777 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:51:
@Cap Dank voor je feedback. Ik heb inmiddels contact gehad met Tado via de chat en ik weet wat ik “fout” doe. Althans, niet fout maar ik wist niet dat het werkt zoals ze in de chat hebben uitgelegd.
Het blijkt namelijk zo te zijn dat een slim schema alleen schakelt als er verschillende temperaturen zijn ingesteld in de diverse tijdsblokken. Dat is misschien logisch maar ik had verwacht dat elke tijdsblok hoe dan ook zou schakelen na een handmatige instelling op een thermostaatkraan.
Voorbeeld:
Ik heb een kamer welke van 00:00 tot 07:00 op 16 graden stond, van 07:00 tot 22:00 op 16 graden en van 22:00 tot 00:00 op 16 graden. Dit is een “puber”kamer ;-) dus de gebruiker stelt met de thermostaat knop een temperatuur in (bijvb 21 graden) om 19:00. Ik had verwacht dat dan om 22:00 de temperatuur weer naar 16 graden zou gaan. Dat was dus niet zo!
Tado ziet tijdsblokken welke elkaar opvolgen met dezelfde temperatuur als één tijdsblok, dus in mijn voorbeeld is er een tijdsblok van 24 uur in mijn schema omdat alle temperaturen hetzelfde zijn. Dus bij een handmatige instelling sprong tado naar “zo lang iemand thuis is”.
Ik heb nu het schema zo aangepast dat elke tijdsblok 1 graden verschilt met het tijdblok ervoor en erna. En nu werkt het wel. De handmatige instelling blijft actief tot het volgende blok in het slimme schema.
Je kan ook instellen hoe lang een handmatige aanpassing aan de knop geldig is.
Op timer tot volgende schema of door beëindiging vd gebruiker.

• chippie777
Cap schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:10:
Ah ja, een verandering van 0 graden ziet Tado niet als een verandering. Zo slim is Tado dus wel. ;)
Mwah, ik denk daar iets anders over. Want als je met de app een aanpassing doet dan gaat hij bij het volgende tijdblok wel over in tegenstelling tot een aanpassing op de thermostaatknop.
Ik vind het vreemd dat wanneer je aangeeft tot de volgende automatische verandering dit dus niet gebeurt als twee aansluitende blokken dezelfde temperatuur hebben maar jijzelf een andere temperatuur hebt ingesteld met de thermostaatknop.
Maar goed ik weet het nu.

• chippie777
Reveal! schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:15:
[...]

Je kan ook instellen hoe lang een handmatige aanpassing aan de knop geldig is.
Op timer tot volgende schema of door beëindiging vd gebruiker.
Op timer is een aantal minuten/uren.
Tot volgende schema dus alleen als temperatuur verschillend is tussen twee op een volgende blokken.

• wvanommen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 20-06 09:08
chippie777 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:17:
[...]

Mwah, ik denk daar iets anders over. Want als je met de app een aanpassing doet dan gaat hij bij het volgende tijdblok wel over in tegenstelling tot een aanpassing op de thermostaatknop.
Ik vind het vreemd dat wanneer je aangeeft tot de volgende automatische verandering dit dus niet gebeurt als twee aansluitende blokken dezelfde temperatuur hebben maar jijzelf een andere temperatuur hebt ingesteld met de thermostaatknop.
Maar goed ik weet het nu.
Jouw bevindingen lossen waarschijnlijk mijn issues ook op, dus dank voor deze opmerking.
Het interessante is dat je in de app/webpagina kan aangeven tot volgende tijdsblok en dan werkt het wel zoals ik verwacht.
Handmatige bediening die loopt tot de volgende automatische verandering, zou mijns inziens niet moeten kijken naar welke temperatuur daar ingesteld staat, maar goed daar zijn wij het volgens mij over eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mochten ze dit gedrag aanpassen en puur kijken wanneer er een nieuw tijdblok ingaat, dan moet het ook iets als "tot het volgende tijdblok" gaan heten ipv "tot de volgende automatische verandering". Want een tijdblok met precies dezelfde temperatuur als het vorige tijdblok is naar mijn bescheiden mening - hoewel dus wel een nieuw tijdblok - toch echt geen verandering. ;) En als jij dat wel een verandering vindt dan anderen vast niet, dus moet het toch worden aangepast, anders gaat de helft weer klagen dat het niet zo werkt als verwacht. :P

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 16-04-2021 09:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chippie777
@Cap ik begrijp wat je bedoelt en zo moet het ook werken maar het gaat er om wat tado doet wanneer je ingrijpt op het schema. Het gaat er om hoe lang, of tot wanneer, deze interventie duurt.
Als ik nu via de app de temperatuur verander dan is dat bij de juiste instelling tot de volgende automatische verandering. (ongeacht de ingestelde temperatuur in het schema)
Doe ik dat met de radiatorknop dan gebeurt dat niet als er in het schema geen temperatuur verschil is tussen de tijdblokken.

Ik snap dat verschil in gedrag niet.

Wanneer ik op de site van Tado kijk, dan wordt dat verschil ook niet uitgelegd. Er staat letterlijk:

Tot de volgende automatische verandering De instellingen voor Handmatige Bediening blijven actief tot het volgende tijdsblok in het Slimme Schema met een andere temperatuur of tot tado° tussen de Thuis- of Afwezigheidsmodus schakelt. Merk op dat Vroege Start in deze instelling niet wordt geactiveerd.

Er staat dus “met een andere temperatuur” dit moet dus zijn: “met een andere temperatuur dan het huidige tijdssblok in het slimme schema”.

https://support.tado.com/...ndmatige-wijziging-actief

[Voor 40% gewijzigd door chippie777 op 16-04-2021 10:23]

• Holland1994
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-06 12:46
---9

[Voor 101% gewijzigd door Holland1994 op 25-04-2021 12:28]

• chippie777
@Holland1994 misschien alle knopen voor de zomermaanden op “kinder beveiliging” zetten. Dan kan daar geen input meer gegeven worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holland1994
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-06 12:46
---

[Voor 113% gewijzigd door Holland1994 op 25-04-2021 12:28]

• Joostp1
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-04 10:29
Ik heb stadsverwarming met vloerverwarming en wil graag een 2-weg klep plaatsen voor mijn verdeler om mijn etages apart aan te sturen.

Dit wil ik gaan aansturen met Tado.
Initieel dacht ik aan de Honeywell VC8015, maar aangezien ik 15mm heb lopen naar mijn verdeler kwam ik bij een t-weg klep met een Watts 22XC uit:
https://www.watts-klimaat...-mhz-verwarmen/22cx-motor

Weet iemand toevallig of deze aan te sturen is met Tado?
Zie aansluitschema van de Watts motor:

• GVR
Er is een nieuwe versie van domoticz beschikbaar (ik moet hem nog installeren) met een fix voor de Tado plugin:

Fixed: Tado Zone/Home limit, setpoint mix-up

Wellicht lost dit het probleem op dat bij bediening vanuit domoticz de diverse thermostaten door elkaar gehaald worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 12:03
Vandaag had ik het een beetje “koud” dacht verhoog de verwarming even om er dan achter te komen dat de bridge er (weer eens) uitlag.

Is er geen manier om een melding te krijgen als de bridge eruit ligt? Nu moest ik het toevallig zelf zien.

Daarnaast is dit de tweede keer in korte tijd. Wederom dat de cloudserver niet bereikt zou kunnen worden (lampje cloud knipperde). Even stekker erin en eruit en hij komt wel weer. Maar is wel vreemd. Internet doet het gewoon prima, bridge is aangesloten met kabel aan de switch. Ook switch (unifi) gaf geen foutmelding aan dat er geen internet zou zijn.

Wat kan de oorzaak zijn? En kan ik de melding dus ergens inregelen?

Heb trouwens ook een Homey, maar zag niet direct dat ik daar wat kon instellen als de boel eruit ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Ik kreeg een melding in de tado app met de vraag of ik vloerverwarming had. Na “ja” ingevuld te hebben is bij care & protect een vvw logo er bij gekomen. Iemand enig idee wat voor voodoo ik kan verwachten? 🤡

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Nu online
GVR schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:15:
Er is een nieuwe versie van domoticz beschikbaar (ik moet hem nog installeren) met een fix voor de Tado plugin:

Fixed: Tado Zone/Home limit, setpoint mix-up

Wellicht lost dit het probleem op dat bij bediening vanuit domoticz de diverse thermostaten door elkaar gehaald worden.
Ik ben van de beta (want daar werkte het wel goed) naar de stabiele versie gegaan en het werkt nog steeds :) . Ja dus, de apparaten worden niet meer door elkaar gehaald.

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

assasinbats schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:31:
Ik kreeg een melding in de tado app met de vraag of ik vloerverwarming had. Na “ja” ingevuld te hebben is bij care & protect een vvw logo er bij gekomen. Iemand enig idee wat voor voodoo ik kan verwachten? 🤡
Ik had dit een paar weken geleden al, maar ben inderdaad ook wel benieuwd ja. Je kunt het ook niet per kamer aangeven, dus ik hoop dat ze er dan van uit gaan dat de ruimte met de thermostaat ook de ruimte is met vloerverwarming en daar dan slimmer mee omgaan. Maar dat kan ook iets te optimistisch gedacht zijn :9

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

• GVR
Bla65 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:14:
[...]

Ik ben van de beta (want daar werkte het wel goed) naar de stabiele versie gegaan en het werkt nog steeds :) . Ja dus, de apparaten worden niet meer door elkaar gehaald.
Inmiddels ook naar de laatste stable, werkt goed inderdaad :)
Haan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:50:
[...]

Ik had dit een paar weken geleden al, maar ben inderdaad ook wel benieuwd ja. Je kunt het ook niet per kamer aangeven, dus ik hoop dat ze er dan van uit gaan dat de ruimte met de thermostaat ook de ruimte is met vloerverwarming en daar dan slimmer mee omgaan. Maar dat kan ook iets te optimistisch gedacht zijn :9
Ik heb geen melding gekregen, maar net nav deze berichten zelf eens gaan kijken in de app en inderdaad stond onder Care & Protect de vraag. Heb ook ja aangegeven en er stond nog bij dat het is voor "a more personalised advice".

Ik verwacht dat het niet zozeer met verwarmen zelf te maken heeft, maar eerder het patroon van vvw wat afwijkt van een radiator.

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-06 14:34
Ik heb een Atag Q38S ketel uit 2010. Ik ging er vanuit dat deze OpenTherm ondersteund omdat ik dat zag in een gedownloade installatiehandleiding van internet. Maar nu ik nog een keer zoek vind ik ook een handleiding waar OpenTherm niet in voorkomt.

In de ene handleiding staat:

"Op de ATAG Q kunnen diverse kamerthermostaten/regelingen worden aangesloten. De volgende regelingen kunnen op pos. 20 en 21 worden aangesloten: Of elk ander merk volgens OpenTherm-protocol (Parameter 60 altijd op 02)."

In de andere handleiding staat:

"Modulerende kamerthermostaten, anders dan ATAG thermostaten, zijn NIET toepasbaar."

Betekent dit nu dat ik verplicht ben een ATAG thermostaat te gebruiken? Dat zou wel echt zuur zijn.

Ik heb de Bridge aangesloten op mijn ketel op de Atag BUS Therm 20 (A) en 21 (B). Parameter 60 heb ik in de ketel op 02 gezet.

De (vloer)verwarming werkt prima echter het warm water stopt ermee. Zodra ik de Tado van het stroom haal schiet de ketel aan en begint het water weer te verwarmen.

Ik heb een Atag gecertificeerde monteur laten komen en die gaf aan dat mijn ketel geen OpenTherm ondersteund. Bijzonder want de (vloer)verwarming werkt namelijk wel met de Tado voor zover ik kan zien.

*edit*

Probleem is opgelost. Blijkbaar stond HW (Hot Water) nog uit in de mijn Tado Thermostaat. Dat was ik dus vergeten aan te zetten. Ik ben er wel uit. De ketel ondersteunt gewoon OpenTherm.

[Voor 13% gewijzigd door Lennyz op 25-04-2021 19:39. Reden: Opgelost]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Lennyz schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:44:
Ik heb een Atag Q38S ketel uit 2010. Ik ging er vanuit dat deze OpenTherm ondersteund omdat ik dat zag in een gedownloade installatiehandleiding van internet. Maar nu ik nog een keer zoek vind ik ook een handleiding waar OpenTherm niet in voorkomt.

"Op de ATAG Q kunnen diverse kamerthermostaten/regelingen worden aangesloten. De volgende regelingen kunnen op pos. 20 en 21 worden aangesloten: Of elk ander merk volgens OpenTherm-protocol (Parameter 60 altijd op 02)."

"Modulerende kamerthermostaten, anders dan ATAG thermostaten, zijn NIET toepasbaar."

Betekent dit nu dat ik verplicht ben een ATAG thermostaat te gebruiken? Dat zou wel echt zuur zijn.

Ik heb de Bridge aangesloten op mijn ketel op de Atag BUS Therm 20 (A) en 21 (B). Parameter 60 heb ik in de ketel op 02 gezet.

De (vloer)verwarming werkt prima echter het warm water stopt ermee. Zodra ik de Tado van het stroom haal schiet de ketel aan en begint het water weer te verwarmen.

Ik heb een Atag gecertificeerde monteur laten komen en die gaf aan dat mijn ketel geen OpenTherm ondersteund. De (vloer)verwarming werkt namelijk wel met de Tado.

@tado hebben jullie nog een idee?
Bij atag kun je toch een opentherm printje achteraf plaatsen? Dacht ik.

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:22
Lennyz schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:44:

Ik heb een Atag gecertificeerde monteur laten komen en die gaf aan dat mijn ketel geen OpenTherm ondersteund. Bijzonder want de (vloer)verwarming werkt namelijk wel met de Tado voor zover ik kan zien.

@tado hebben jullie nog een idee?
Ik heb een Q42C (vlgs mij staat de S voor solo en de C voor combi. Dus ik neem aan dat jij ook een C hebt ipv S?).
Die heb ik ook zo (bedraad) aangesloten op 20 en 21 met parameter 60 op 02. Bij de installatie in 2017 had ik hetzelfde probleem: wel verwarming maar geen warm water. Destijds kon je Tado nog bellen en werd het meteen door hen opgelost. Vlgs mij hebben ze toen de instelling HW geactiveerd zoals in de Tado handleiding voor installateurs staat. Werkte meteen. En de ketel wordt gewoon modulerend aangestuurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-06 14:34
Seafarer schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:16:
[...]

Bij atag kun je toch een opentherm printje achteraf plaatsen? Dacht ik.
Simple mind schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb een Q42C (vlgs mij staat de S voor solo en de C voor combi. Dus ik neem aan dat jij ook een C hebt ipv S?).
Die heb ik ook zo (bedraad) aangesloten op 20 en 21 met parameter 60 op 02. Bij de installatie in 2017 had ik hetzelfde probleem: wel verwarming maar geen warm water. Destijds kon je Tado nog bellen en werd het meteen door hen opgelost. Vlgs mij hebben ze toen de instelling HW geactiveerd zoals in de Tado handleiding voor installateurs staat. Werkte meteen. En de ketel wordt gewoon modulerend aangestuurd.
Echt super stom maar de instelling voor HW (Hot Water) stond op off in mijn Tado Thermostaat. Het lijkt erop dat het nu helemaal perfect werkt. I

Ps nee het is echt een Q38S.

• D-e-n
  • Laatst online: 12:58
Als ik dit zo lees is het goed dat ik hier toch even dieper induik. We hebben hier namelijk ook een Tado hangen met een oude Remeha ketel. Dat werkt gewoon met Opentherm dus wat dat betreft geen probleem. Maar nu zijn we van plan een nieuwe cv ketel te laten installeren.

De man van het installatiebedrijf kwam op de proppen met een Atag i36ECZ - CW5. Daar had hij goede ervaringen mee. Toen ik vertelde dat we hier een slimme Tado hebben hangen kwam hij met de gratis bijgeleverde Atag One thermostaat die ook "slim" zou zijn.

Dat slimme schijnt tegen te vallen maar ik dacht "ach, ik kan altijd de Tado weer pakken". Maar even neuzen op Tweakers en dat schijnt dus ook gezeik op te leveren in verband met een aangepast protocol?

Dat gaat hem dus niet worden. Vraag is wat dan vanuit de Tado gezien wel een merk is dat goed werkt met Tado? Remeha kennelijk maar verder?

• D-e-n
Die had ik wel gevonden maar als ik hier de verhalen over Atag lees dan krijg ik 't idee dat er soms wel haken en ogen aan zitten.
Dat staat er toch ook letterlijk bij in de compatibiliteitsgids, "Niet geschikt als de huidige thermostaat een “ATAG Brain” is". Atag One staat er niet bij, dat dan weer wel. Te nieuw? ;)

[Voor 18% gewijzigd door Cap op 29-04-2021 20:05]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

D-e-n schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:14:
Als ik dit zo lees is het goed dat ik hier toch even dieper induik. We hebben hier namelijk ook een Tado hangen met een oude Remeha ketel. Dat werkt gewoon met Opentherm dus wat dat betreft geen probleem. Maar nu zijn we van plan een nieuwe cv ketel te laten installeren.

De man van het installatiebedrijf kwam op de proppen met een Atag i36ECZ - CW5. Daar had hij goede ervaringen mee. Toen ik vertelde dat we hier een slimme Tado hebben hangen kwam hij met de gratis bijgeleverde Atag One thermostaat die ook "slim" zou zijn.

Dat slimme schijnt tegen te vallen maar ik dacht "ach, ik kan altijd de Tado weer pakken". Maar even neuzen op Tweakers en dat schijnt dus ook gezeik op te leveren in verband met een aangepast protocol?

Dat gaat hem dus niet worden. Vraag is wat dan vanuit de Tado gezien wel een merk is dat goed werkt met Tado? Remeha kennelijk maar verder?
Waarom een I36ECZ?

Jij hebt meerdere zones in huis?
Een grootte of dubbele regendouche?
En je woont vet groter dan 200 meter en volledig vrijstaand?
Want daar is de ketel voor bedoelt. Ben je je ook bewust dat de ketel minimaal 6 kW maakt en dat je gecombineerd met ieder zone systeem problemen kan krijgen. Ik ken geen huis tuin en keuken radiator waar je zomaar 6kW in kan pompen. Hopelijk heb je vloerverwarming.

Bedenk ook: je hebt 22kW nodig om te douchen. Je huis verwarmen lukt met 10kW.

Ik zou toch even wat dieper duiken dan alleen de thermostaat. Ik zou een kleinere ketel nemen. :)

• D-e-n
@Seafarer
Dank voor de tip.

Nu moet ik zeggen: het betreft een hele voorlopige offerte, met name omdat het in eerste instantie gaat om de prijsindicatie voor het plaatsen van de ketel op een nieuwe plek. Hij heeft daarvoor vooral gekeken naar wat we al hebben qua ketel. En ik weet dat die groot was gezien het huis maar dan nog.

En nee, we hebben geen vloerverwarming. Maar die Atag wordt 't in elk geval niet dus ;)

[Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 29-04-2021 21:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Bij mij werkt de combinatie Tado - Atag i36ec al bijna drie jaar heel goed! Installatie gaf wat problemen (zie mijn eerdere berichten) maar daarna heb ik geen klachten meer gehad. Groot vrijstaand oud huis, deels convectoren, deels radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Hey allemaal (en vooral @tado ;)),

Ik ben aan het verbouwen thuis en voornemens om een Tado systeem aan te schaffen, maar wil hier even checken of het gaat werken wat ik wil en of ik het juiste aanschaf.
Mijn huidige materiaal;
  • Nefit Easy thermostaat
  • Nefit Topline AquaPower .... (is compatible)
  • Veel Radiatoren met thermostaat kranen
  • Radiatoren in woonkamer en keuken zijn met gewone kranen
Mijn toekomstige situatie (het blauwe plaatje is waar de huidige Nefit Easy Thermostaat zit);

Er zal vloerverwarming komen in de garage, badkamer(tje) en het kantoor en deze zullen hun eigen zone regelklep krijgen. De rest van de beneden verdieping zal een mix blijven van radiatoren met en zonder thermostaatkranen.
Gezien de documentatie dacht ik dat ik het volgende zou moeten doen/aanschaffen;
  1. Garage: Tado Bedrade thermostaat (zoneregelklep voor vloerverwarming)
  2. Slaapkamer: Tado Bedrade thermostaat (zoneregelklep voor vloerverwarming)
  3. Badkamer: Tado Bedrade thermostaat (zoneregelklep voor vloerverwarming)
  4. Woonkamer: Tado Bedrade thermostaat (starterpack voor internetbridge), deze zal in verbinding staan met de CV-ketel.
  5. Hal, speelkamer, schuur; radiator knoppen zoals deze nu zijn (geen tado).
  6. Slaapkamers bovenverdieping: Tado slimme radiatorknop, zodat ik in de winter voor de nacht de slaapkamers van de kinderen op temperatuur kan houden.
Gaat dit werken, of hebben jullie nog andere tips?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@ArjoPoldervaart Dit gaat werken. Maar misschien is het nog handig om ook slimme radiatorknoppen in de woonkamer/keuken toe te voegen. Anders heeft tado niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld de slaapkamer aan te zetten (en ketel te starten) zonder dat ook de radiatoren in woonkamer/keuken aan gaan.

Denk ook eventueel aan een bypass (overdrukventiel).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Nu online
tado schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:17:
@ArjoPoldervaart Dit gaat werken. Maar misschien is het nog handig om ook slimme radiatorknoppen in de woonkamer/keuken toe te voegen. Anders heeft tado niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld de slaapkamer aan te zetten (en ketel te starten) zonder dat ook de radiatoren in woonkamer/keuken aan gaan.

Denk ook eventueel aan een bypass (overdrukventiel).
Bedankt voor het snelle antwoord! Wat als ik voor de benedenverdieping een zoneklep laat installeren? Dan kan ik het draadje naar de ketel niet meer gebruiken vanaf die bedrade thermostaat. Kan ik dan een losse Tado Draadloze Ontvanger bij de ketel neerhangen? Het zijn namelijk nogal wat radiatoren in de woonkamer/keuken/speelkamer/hal (8 stuks).

Acties:
  • 0Henk 'm!
ArjoPoldervaart schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Bedankt voor het snelle antwoord! Wat als ik voor de benedenverdieping een zoneklep laat installeren? Dan kan ik het draadje naar de ketel niet meer gebruiken vanaf die bedrade thermostaat. Kan ik dan een losse Tado Draadloze Ontvanger bij de ketel neerhangen? Het zijn namelijk nogal wat radiatoren in de woonkamer/keuken/speelkamer/hal (8 stuks).
Ja dat werkt prima!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GVR
ArjoPoldervaart schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:12:

Ik ben aan het verbouwen thuis en voornemens om een Tado systeem aan te schaffen, maar wil hier even checken of het gaat werken wat ik wil en of ik het juiste aanschaf.
Mijn huidige materiaal;
  • Nefit Easy thermostaat
Mijn toekomstige situatie (het blauwe plaatje is waar de huidige Nefit Easy Thermostaat zit);
[Afbeelding]
Er zal vloerverwarming komen in de garage, badkamer(tje) en het kantoor en deze zullen hun eigen zone regelklep krijgen. De rest van de beneden verdieping zal een mix blijven van radiatoren met en zonder thermostaatkranen.
Gezien de documentatie dacht ik dat ik het volgende zou moeten doen/aanschaffen;
  4. Woonkamer: Tado Bedrade thermostaat (starterpack voor internetbridge), deze zal in verbinding staan met de CV-ketel.
  6. Slaapkamers bovenverdieping: Tado slimme radiatorknop, zodat ik in de winter voor de nacht de slaapkamers van de kinderen op temperatuur kan houden.
Let erop dat als je in kamers de thermostaatknop zelf gebruikt om de temperatuur te meten en daarmee de verwarming aan te sturen dat de knop niet verstopt zit achter een gordijn oid. Dan gaat dat namelijk niet werken, dan zou je weer een aparte temperatuursensor in die kamer moeten hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Nu online
GVR schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:03:
[...]

Let erop dat als je in kamers de thermostaatknop zelf gebruikt om de temperatuur te meten en daarmee de verwarming aan te sturen dat de knop niet verstopt zit achter een gordijn oid. Dan gaat dat namelijk niet werken, dan zou je weer een aparte temperatuursensor in die kamer moeten hangen.
Ah, goeie tip! Gelukkig hebben we geen gordijnen voor radiatoren hangen bij ons.

Acties:
  • 0Henk 'm!
ArjoPoldervaart schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:12:

Mijn huidige materiaal;
  • Nefit Easy thermostaat
[Afbeelding]
Hoe moet die 3 zones met vloerverwarming zien? Is dat één vloerverwarmingsverdeler met meerdere zones die naar de garage, slaapkamer en badkamer gaan? Of heeft elke ruimte zijn eigen vloerverwarmingsverdeler?

Meestal is het het eerste (ook vanwege kosten) en dus heb je feitelijk wel een knop om de zone in te regelen, maar dat is naar verhouding. Zo kan je een ruimte met grotere hoh afstand iets meer open zetten om het meer warmte te geven. Dit zijn echter inregelknoppen en niet bedoeld om de warmtevraag te regelen. Dat kan alleen goed gescheiden als de hele opzet daar ook op ingericht is, vandaar mijn vraag. Een standaard vloerverwarming heeft namelijk geen zoneregeling en zelfs met zoneregeling is het de vraag hoe die daarmee omgaat. Standaard is dat een kamerthermostaat namelijk.

• ArjoPoldervaart
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Hoe moeite die 3 zones met vloerverwarming zien? Is dat één vloerverwarmingsverdeler met meerdere zones die naar de garage, slaapkamer en badkamer gaan? Of heeft elke ruimte zijn eigen vloerverwarmingsverdeler?

Meestal is het het eerste (ook vanwege kosten) en dus heb je feitelijk wel een knop om de zone in te regelen, maar dat is naar verhouding. Zo kan je een ruimte met grotere hoh afstand iets meer open zetten om het meer warmte te geven. Dit zijn echter inregelknoppen en niet bedoeld om de warmtevraag te regelen. Dat kan alleen goed gescheiden als de hele opzet daar ook op ingericht is, vandaar mijn vraag. Een standaard vloerverwarming heeft namelijk geen zoneregeling en zelfs met zoneregeling is het de vraag hoe die daarmee omgaat. Standaard is dat een kamerthermostaat namelijk.
Elke ruimte met vloerverwarming krijgt zijn eigen regeling. Zodat ik in elke ruimte een andere temperatuur kan ingesteld kan worden. Beantwoord dat je vraag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 10:39
Ik heb dit topic en deel 1 even doorgezocht naar de beste methode om een badkamer van 4m2 te verwarmen met vloerverwarming en tado maar ik kom er nog niet uit. Met een RTL zou kunnen, die ik dan apart instel, en een handdoek radiator op Tado.

Ik ben ook erg benieuwd hoe @BugBoy, @woekele, @g00gle en @chippie777 uiteindelijk het geinstalleerd hebben! Is het gelukt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-06 18:05
cannonpie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:34:
Ik heb dit topic en deel 1 even doorgezocht naar de beste methode om een badkamer van 4m2 te verwarmen met vloerverwarming en tado maar ik kom er nog niet uit. Met een RTL zou kunnen, die ik dan apart instel, en een handdoek radiator op Tado.
Ik heb uiteindelijk geen smart thermostaat gebruikt. Tado viel meteen af toen ik er achter kwam dat die voor de slimme regeling afhankelijk is van Tado. Ik heb geen trek in cloud-only oplossing die dom wordt als Tado er mee stopt of er extra geld voor gaat vragen. Daarna gekeken naar Honeywell, maar als ik het hele huis wou gaan aanpassen dan werd het al gauw €1000+ en dat vond ik echt te gek.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb RTL op de vloerverwarmingen van de badkamers, die beide NIET meedoen met Tado. Tado draait überhaupt nog niet in m'n nieuwe huis. Isolatie is zo goed dat 't altijd zelfde temperatuur is en ik 't amper nodig heb gehad nog, dus nog niet toe kunnen zetten. Alleen soms bij thuiswerken op zolder was 't prettig geweest even snel de zolder-radiator op te kunnen stoken zonder beneden de vloerverwarming hoger te hoeven zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chippie777
@cannonpie ik heb alleen vloerverwarming in mijn badkamer en in de overige kamers radiatoren. Ik heb geen ketel maar stadsverwarming. In de badkamer de thermostaat knop vervangen door een tado thermostaatknop en dat werkt prima. Daarnaast de woonkamer radiatoren voorzien van tado thermostaatknoppen net als drie slaapkamers. Werkt eigenlijk prima. Doordat ik in het Apple eco system zit kan ik tado gewoon gebruiken als de tado servers niet bereikbaar zijn.
Ik heb wel wat issues gehad met het tado systeem mbt het wel of niet thuis zijn. Maar inmiddels weet ik hoe tado naar slimme schema’s kijkt en kan ik er prima mee overweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cannonpie
@woekele heb je uiteindelijk het gedaan zoals je hieronder zei? Hoe heb je die knop geplaatst?
ik wil hetzelfde gaan doen, maar dan met gewoon een radiatorknop voor de vloerverwarming i.p.v. een zoneklep, dan is geen extensiekit nodig, maar het is niet officieel supported. Enige probleem is dat er heel weinig bereikbare leidingruimte is in de aanvoer van de verdeler om een thermostaatkraan in te plaatsen....Kijken of we daar iets op kunnen bedenken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

de knop is geplaatst in de aanvoer van de verdeler inderdaad. Heb het alleen verder niet in gebruik genomen. Knop is nog nooit dicht geweest dus :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cannonpie
En heb je dan de tado knop gezet op een extra thermostaat kraan of had je ["url=https://benem.nl/heimeier-rtl-ventiel-inbouw.html"]deze box[/url] waar als een thermostaatkraan inzit?

Hoe ziet dat eruit, zou je dat willen delen?

Thanks!

Edit: link aangepast, klopte niet.

[Voor 22% gewijzigd door cannonpie op 08-05-2021 15:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

cannonpie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:35:
En heb je dan de tado knop gezet op een extra thermostaat kraan of had je deze box waar als een thermostaatkraan inzit?

Hoe ziet dat eruit, zou je dat willen delen?

Thanks!
Ik begrijp de link "deze box" niet helemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

@cannonpie er zat een nogal cruciale fout in 2 posts geleden van me. Het woordje NIET ontbrak. Nu toegevoegd. Dat ging over de 2 vloerverwarminkjes in de 2 badkamers die achter een RTL zitten. Hier zit niks van Tado op.

De vloerverwarming van de begane grond en 1e verdieping gebruikt een 'echte' verdeler. Er is een aanvoerleiding van de CV-ketel die de verdeler in gaat. In die leiding is gewoon een thermostatische kraan toegevoegd en deze staat nu (nog) continu volledig open (maar kan in de toekomst een Tado-knop op).

[Voor 70% gewijzigd door woekele op 08-05-2021 15:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cannonpie
Seafarer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:50:
[...]

Ik begrijp de link "deze box" niet helemaal.
Excuus, verkeerde link. Ik doelde op zo'n Heimeier K-RTL ventiel inbouw met ruimtethermostaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

cannonpie schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:18:
[...]

Excuus, verkeerde link. Ik doelde op zo'n Heimeier K-RTL ventiel inbouw met ruimtethermostaat.
Ik heb even een paar posts terug gelezen.

RTl gebruik je om te voorkomen dat de de vloer te heet wordt. Die moet er dus in.

Wat ik een mooie oplossing vind is om je handdoek radiator in serie te zetten met je vloerverwarming. Het heetste water gaat dan eerst in je handdoek radiator.
Een thermostaat (tado) zet je dan voor af na je handdoek radiator.

Of heb je al zo'n inbouw box? Dan Tado erin hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cannonpie
Seafarer schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Ik heb even een paar posts terug gelezen.

RTl gebruik je om te voorkomen dat de de vloer te heet wordt. Die moet er dus in.

Wat ik een mooie oplossing vind is om je handdoek radiator in serie te zetten met je vloerverwarming. Het heetste water gaat dan eerst in je handdoek radiator.
Een thermostaat (tado) zet je dan voor af na je handdoek radiator.

Of heb je al zo'n inbouw box? Dan Tado erin hangen.
Ja dat lijkt me ook de mooiste methode, alleen als je aanvoer te hoog is kan het ventiel praktisch helemaal dicht gaan, en dan heb je dus helemaal geen flow, ook niet door je handdoek radiator. Misschien wel een kleine kans, m'n cv staat op minimaal vermogen namelijk. Als ik niet een te kleine radiator neem, wordt die kans nog kleiner. Mijn loodgieter raadt echter wel paralel aangesloten aan, waarschijnlijk om gelazer te voorkomen.

De badkamer moet nog gerenoveerd worden dus ik heb nog de keuze.

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:09

page404

Website says no

Werkt bij jullie de geofencing? Hij lijkt niet rekening te houden met allebei onze iPhones. Als ik weg ga stelt hij in op vorstbeveiliging, ondanks dat mijn vrouw thuis is. Maar als ik terug kom gaat de thermostaat niet terug naar het reguliere programma. Dat klinkt als 2 bugs bij mij, maar misschien doe ik iets verkeerd?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• GigaPixels
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21-06 19:45
Hey @tado !

Zal de smart thermostaat werken met de BULEX ISOTWIN CONDENS F25/30?

Deze is in België standaard niet modulerend.
Ik zou in elk geval een extra opentherm print plaatje bij kopen en installeren (zie bijvoorbeeld: https://www.dailybits.be/...rm-via-vr33-printplaatje/)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marselaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 02-06 13:14
page404 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:55:
Werkt bij jullie de geofencing? Hij lijkt niet rekening te houden met allebei onze iPhones. Als ik weg ga stelt hij in op vorstbeveiliging, ondanks dat mijn vrouw thuis is. Maar als ik terug kom gaat de thermostaat niet terug naar het reguliere programma. Dat klinkt als 2 bugs bij mij, maar misschien doe ik iets verkeerd?
Heb je de skill wel op beide telefoons geactiveerd? En op beide telefoons de locatietoegang op "Altijd"?

Ik had een tijdje het omgekeerde omdat ik een nieuwe telefoon had en op de oude vergeten was de skill uit te zetten.

Ik heb wel dat Geofencing nu altijd leidend is. Dus als ik handmatig alles uit zet, dan overruled geofencing dat bij de eerstvolgende wijziging, ook al stelde ik in dat het was tot de gebruiker annuleert. Hebben jullie dat ook? Ik vind dat persoonlijk redelijk waardeloos. Tot de gebruiker annuleert, zou niet moeten betekenen dat geofencing dat doet

[Voor 6% gewijzigd door Marselaar op 16-05-2021 10:08]

PSN: Marselaar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:14
Als ik hey google, alle verwarming uit zeg dan schakelt hij ook het warm water uit. Kan ik warm water verwijderen uit google home?

[Voor 61% gewijzigd door wouter5 op 16-05-2021 19:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 09:54
GigaPixels schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:13:
Hey @tado !

Zal de smart thermostaat werken met de BULEX ISOTWIN CONDENS F25/30?

Deze is in België standaard niet modulerend.
Ik zou in elk geval een extra opentherm print plaatje bij kopen en installeren (zie bijvoorbeeld: https://www.dailybits.be/...rm-via-vr33-printplaatje/)
Werkt bulex met een eigen systeem dat modulerend werkt? Mogelijks ondersteunt tado op die manier wel. Bij mijn vaillant met ebus werkt het alleszins prima modulerend (vandaag geïnstalleerd)

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2807492.png[/img]

Acties:
  • 0Henk 'm!
wouter5 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:21:
Als ik hey google, alle verwarming uit zeg dan schakelt hij ook het warm water uit. Kan ik warm water verwijderen uit google home?
Wat bedoel je nu precies? Tado bedient je warm water toevoer niet, alleen je radiatoren en/of thermostaten, warm water is bij de meeste mensen een cv-ketel of stadsverwarming. Heb je daar een aparte schakelaar op zitten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21-06 19:45
Tomskii5 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Werkt bulex met een eigen systeem dat modulerend werkt? Mogelijks ondersteunt tado op die manier wel. Bij mijn vaillant met ebus werkt het alleszins prima modulerend (vandaag geïnstalleerd)
Volgens deze folder van Bulex zelf staat er wel degelijk dat er 'elektronische gasregeling voor maximale modulatie' mogelijk is van 20 tot 100%.

Hopelijk weet @tado dit met zekerheid te bevestigen O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter5
MooDyBLueS schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:29:
[...]

Wat bedoel je nu precies? Tado bedient je warm water toevoer niet, alleen je radiatoren en/of thermostaten, warm water is bij de meeste mensen een cv-ketel of stadsverwarming. Heb je daar een aparte schakelaar op zitten?
Tado bedient bij mij wel het warm water. Jammer genoeg wordt warm water in Google home ook als deel van de verwarming beschouwd...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tomskii5 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:58:
[...]

tado kan de BULEX ISOTWIN CONDENS F25/30 aansturen via het modulerende Vaillant EBUS protocol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 09:54
GigaPixels schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:34:
[...]

Volgens deze folder van Bulex zelf staat er wel degelijk dat er 'elektronische gasregeling voor maximale modulatie' mogelijk is van 20 tot 100%.

Hopelijk weet @tado dit met zekerheid te bevestigen O+
Zie hun antwoord aan mij postje hierboven, al ben ik wel in de war dat Bulex gebruik zou maken van de Vaillant Ebus, tenzij dat hetzelfde moederbedrijf is?

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2807492.png[/img]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tomskii5 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Zie hun antwoord aan mij hieronder, al ben ik wel in de war dat Bulex gebruik zou maken van de Vaillant Ebus, tenzij dat hetzelfde moederbedrijf is?
Bulex zit in dezelfde groep als Vaillant. (Net als AWB)
Daarom zelfde aansturing als Vaillant.

Zie de volledige groep hier:
https://www.vaillant-group.com/our-brands/all-brands/

[Voor 12% gewijzigd door tado op 18-05-2021 09:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!
wouter5 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Tado bedient bij mij wel het warm water. Jammer genoeg wordt warm water in Google home ook als deel van de verwarming beschouwd...
Hoe je het zegt, kan je die twee niet los van elkaar zien. Blijkbaar bedient de Tado jouw hoofdwarmtevoorziening en dat lijkt me niet de bedoeling. Dat heeft verder niks met Tado vs. Google Home te maken, want je hebt een fysieke aansluiting en Google Home is niks meer dan een automatiseringsplatform die meerdere diensten zoals die van Tado met elkaar verbindt.

Kortom: als de Tado thermostaat jouw warmwatervoorziening bedient en dus uitschakelt wanneer je niet meer de kamers hoeft te verwarmen, maar dan ook geen warm water kan krijgen voor douchen of handen wassen, dan is er iets goed mis in de manier waarop dit aangesloten is.

Zoals gezegd, Tado hoort niks met je warm water te doen, enkel met de warmtevraag naar de radiatoren/vloerverwarming. Als het in jouw geval zo is dat je maar één klep hebt die door de Tado bediend wordt, dan is het toch echt zaak daar verandering in aan te brengen en daar iemand naar te laten kijken.

Het is een utopie te denken dat Tado (of welk systeem dan ook) een kant-en-klaar oplossing is in alle gevallen. In onze vorige woning moest er ook een extra zoneklep geplaatst worden met bypass. Anders zou in ons geval bij warmtevraag van één ruimte, de warmte naar alle ruimtes gaan. Jouw verhaal met beperkte info horende, zal dat ook het geval zijn als Tado alleen maar de hoofdwarmte kan bedienen. Dat is dus niet een juiste manier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onno !
  • Nu online
Mijn nieuwe woning blijkt elektrische vloerverwarming in de keuken te hebben. (Verkopers hebben daar niets over gezegd en staat ook niet vermeld op Funda.) Door meten weet ik dat de weerstand 92 ohm is en het totale vermogen ligt dus op circa 550 Watt. De temperatuursensor en thermostaat van de vloerverwarming heb ik niet meer. (Helaas weggesloopt want het was/leek oude niet-werkende meuk.)
Nu wil ik daar een nieuwe thermostaat + sensor voor aanschaffen, zodat dit weer goed functioneert. Bij voorkeur direct ook zodanig dat het samenwerkt met de (nog aan te schaffen) Tado set. Zijn er thermostaten die dit kunnen? Draad trekken onder de vloer door naar de positie van de bestaande (Honeywell) thermostaat is overigens geen probleem.

Een zelfbouw oplossing met een relais om de voeding te schakelen parallel aan het schakelen van de cv lijkt me niet zo netjes en daarbij ook niet de meest veilige manier. Bovendien heeft de keukenvloer een bepaalde opwarmtijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Onno ! schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:20:
Mijn nieuwe woning blijkt elektrische vloerverwarming in de keuken te hebben. (Verkopers hebben daar niets over gezegd en staat ook niet vermeld op Funda.) Door meten weet ik dat de weerstand 92 ohm is en het totale vermogen ligt dus op circa 550 Watt. De temperatuursensor en thermostaat van de vloerverwarming heb ik niet meer. (Helaas weggesloopt want het was/leek oude niet-werkende meuk.)
Nu wil ik daar een nieuwe thermostaat + sensor voor aanschaffen, zodat dit weer goed functioneert. Bij voorkeur direct ook zodanig dat het samenwerkt met de (nog aan te schaffen) Tado set. Zijn er thermostaten die dit kunnen? Draad trekken onder de vloer door naar de positie van de bestaande (Honeywell) thermostaat is overigens geen probleem.

Een zelfbouw oplossing met een relais om de voeding te schakelen parallel aan het schakelen van de cv lijkt me niet zo netjes en daarbij ook niet de meest veilige manier. Bovendien heeft de keukenvloer een bepaalde opwarmtijd.
Heb je die verwarming wel nodig? Stond die afgelopen winter wel aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onno !
  • Nu online
Ja, want we hebben de radiator in de keuken verwijderd en waren van plan een plint radiator te plaatsen. Maar vloerverwarming maakt het denk ik ook behaaglijk genoeg en een extra thermostaat is minder duur en eleganter dan een plint radiator :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter5
MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Hoe je het zegt, kan je die twee niet los van elkaar zien. Blijkbaar bedient de Tado jouw hoofdwarmtevoorziening en dat lijkt me niet de bedoeling. Dat heeft verder niks met Tado vs. Google Home te maken, want je hebt een fysieke aansluiting en Google Home is niks meer dan een automatiseringsplatform die meerdere diensten zoals die van Tado met elkaar verbindt.

Kortom: als de Tado thermostaat jouw warmwatervoorziening bedient en dus uitschakelt wanneer je niet meer de kamers hoeft te verwarmen, maar dan ook geen warm water kan krijgen voor douchen of handen wassen, dan is er iets goed mis in de manier waarop dit aangesloten is.

Zoals gezegd, Tado hoort niks met je warm water te doen, enkel met de warmtevraag naar de radiatoren/vloerverwarming. Als het in jouw geval zo is dat je maar één klep hebt die door de Tado bediend wordt, dan is het toch echt zaak daar verandering in aan te brengen en daar iemand naar te laten kijken.

Het is een utopie te denken dat Tado (of welk systeem dan ook) een kant-en-klaar oplossing is in alle gevallen. In onze vorige woning moest er ook een extra zoneklep geplaatst worden met bypass. Anders zou in ons geval bij warmtevraag van één ruimte, de warmte naar alle ruimtes gaan. Jouw verhaal met beperkte info horende, zal dat ook het geval zijn als Tado alleen maar de hoofdwarmte kan bedienen. Dat is dus niet een juiste manier.
Klopt dat Tado inderdaad de hoofdwarmwatervoorziening controleert. In de tado app is die mooi apart te bedienen. Alleen denk ik dat Google Home dat het warmwater ook een verwarmingselement is. Dus mij lijkt het een soort van miscommunicatie tussen Google Home en Tado te zijn. Ik zou eigenlijk gewoon warm water willen verwijderen uit Google Home, maar dat gaat niet zonder Tado volledig te ontkoppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thaan
  • Laatst online: 12:35
wouter5 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Klopt dat Tado inderdaad de hoofdwarmwatervoorziening controleert. In de tado app is die mooi apart te bedienen. Alleen denk ik dat Google Home dat het warmwater ook een verwarmingselement is. Dus mij lijkt het een soort van miscommunicatie tussen Google Home en Tado te zijn. Ik zou eigenlijk gewoon warm water willen verwijderen uit Google Home, maar dat gaat niet zonder Tado volledig te ontkoppelen.
Ik gebruik Google Home niet, maar wel Alexa, en daar werkt het zo:

- Elke Tado knop & thermostaat wordt als apart apparaat gezien
- Ook het heet water (Hot Water bij mij) wordt als apparaat gezien

In de Alexa app, kun je elk apparaat enablen/disablen, dus ook Hot Water. Daarmee kun je dus voorkomen dat Alexa het hete water bedient.

Kan je in Google Home niet ook per apparaat aangeven of het wel of niet bedient mag worden door Google Home?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Nu online
thaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Ik gebruik Google Home niet, maar wel Alexa, en daar werkt het zo:

- Elke Tado knop & thermostaat wordt als apart apparaat gezien
- Ook het heet water (Hot Water bij mij) wordt als apparaat gezien

In de Alexa app, kun je elk apparaat enablen/disablen, dus ook Hot Water. Daarmee kun je dus voorkomen dat Alexa het hete water bedient.

Kan je in Google Home niet ook per apparaat aangeven of het wel of niet bedient mag worden door Google Home?
Google Home ziet het ook allemaal als aparte apparaten, en ik heb warm water gewoon niet aan een huis gekoppeld omdat ik daar geen noodzaak voor zag. En nu ik het probeer: als ik zeg "alle verwarmingen uit" gaat ook het water uit dus dat helpt niet. Wat wel werkt: een routine maken. Dan kan je aangeven welke thermostaten hij moet aanpassen (hij ziet warm water ook als een thermostaat).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:21

Sabbi

je denkt aan mij.

MooDyBLueS schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:29:
[...]

Warm water sturing is een standaard feature van Tado, maar niet alle verwarmingsketels kunnen dat. Je moet er ook nog eens opentherm of een ander digitaal protocol voor hebben. Het is vooral handig als de kachel een boiler/warmwaterreservoir heeft, dan staat wordt dat niet warm gehouden als je niet thuis bent. Bij de combiketels zoals je in Nederland vooral hebt zit geen boiler maar alleen een warmtewisselaar dus daarbij doet het meestal niet zoveel.

Zie hier een voorbeeld van hoe het eruit zien in de app als het aanstaat.

@wouter5 Je kan in het tado installateursmenu de warmwatersturing uitzetten, je hebt dan helemaal geen sturing meer, als je een combiketel hebt zou dat niet uitmaken maar als je een boiler hebt is dat niet zo handig. Ik heb het zelf opgelost door de warmwater in een andere kamer in te delen als bijvoorbeeld mijn Google Home, dan past hij die niet aan bij een voice-command.

• Marselaar
  • Laatst online: 02-06 13:14
Ik kan mijn kamers nu ineens nog maar per halve graad instellen en niet meer per tiende van een graad. Meer mensen hier last van?

PSN: Marselaar

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True