Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.809 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17
Weet iemand of mijn ketel nu pendelt of is dit de berichte low load modus ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K7xDNiMq4iYKvll3U8pAbB2gww=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SvDxmBAMhSnWo8O35MiYY1Pc.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:18
scofield schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:04:
[...]

Kan je niet helemaal volgen. Wat heeft de warmtewisselaar van een Vaillant met ww te maken? Dat komt volgens mij uit de platenwisselaar.
Dat cv water wat door de platen wisselaar gaat is toch met een slecht rendement gemaakt? Dan is je WW ook met een slecht rendement gemaakt.
En welke andere 2 hebben ook een extra wisselaar voor ww? Bij een Xtreme wordt alleen maar het kw voorverwarmd door de uitgaande rookgassen waardoor er een nog hoger rendement is net als in een atag EC uitvoering.
Precies die extra warmtewisselaars. Dan zou het toch lonen om een VR direct te vervangen door een HR?
Je cv water gaat met een iets hoger rendement en je WW met een flink hoger rendement.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:37:
Weet iemand of mijn ketel nu pendelt of is dit de berichte low load modus ?

[Afbeelding]
Hoe vaak per uur aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ik tel tussen 02:00 en 07:00 iets van 14 pieken. Dat is dus (14 / 5 = 2,8) iets van 3 keer per uur. Verder zeg ik niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
DarkAllMan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:32:
[...]

Bij een lage pomp snelheid, zal het water toch langzamer door de radiator stromen en meer warmte afgeven?
Althans, dat begreep ik zo?
Als ik bij een Remeha Tzerra Ace veel H.01.05 en H.01.14 heb, met een laag vermogen ingesteld. (YouTube: Remeha Tzerra Ace instellen — The Ultimate Guide)
Moet ik dan de pomp snelheid verhogen zeg je?
Lees de openingspost nog eens goed door. Daar staat (inmiddels) een stukje over pendelen.

Een lagere flow betekent een lagere gemiddelde radiatortemperatuur en dus een lagere afgifte, geen hogere. Je denkt dus precies de verkeerde kant op.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
+/- 3 keer per uur schakelt hij in/uit.

Maar het is zo gruwelijk regelmatig dat ik twijfel of dit nu pendel gedrag is of low load modus van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Galaxis schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:22:
Ik loop eens wat te spelen hier met de instellingen . Benedenverdieping vloerverwarming a 90m2, badkamer ook 10m2 vloerverwarming , de rest zijn radiatoren.

Nu wordt echter de bijkeuken en kantoor niet zo warm, die ruimtes zijn ook veel minder geïsoleerd dan de rest van het huis.

Voordat ik aan de instellingen begon te klooien is onderstaande plaatje het stook gedrag.

[Afbeelding]

Afijn, gaat vaak aan en uit, is dit low load modus ?

Nu , om de bijkeuken en kantoor ook wat warm te krijgen heb ik de ketel gedwongen om altijd minimaal 60C water te maken zodat de radiatoren wat meer afgifte hebben. Als ik de ketel niet dwing dan vraagt de thermostaat meestal 37 a 40C water van de ketel.

Hieronder een plaatje van het stookgedrag als ik 60C afdwing .

[Afbeelding]

Qua comfort merk ik geen verschil. Gasverbruik niet te vergelijken, waren twee totaal verschillende dagen , dus welke zuiniger is geen idee.?

Maar goed , de t11 radiatoren in kantoor en de bijkeuken hebben alsnog niet genoeg afgifte met 60C water. Dus daar moet wat anders komen.

Ik kan ook nog weersafhankelijk stoken of een combinatie weersafhankelijk met ruimte temp correctie.

Wat is nu wijs? Thermostaat weer zelf laten uitzoeken ( veel brander starts ) of die 60C afdwingen ?

Ketel is trouwens een remeha calenta ace cw5 met een isense en buiten voeler. Vermogen van de ketel flink geknepen via toerental ventilator aan te passen.
Waterzijdig ingeregeld? Zo ja dan geef je de kamers die niet op temperatuur willen komen meer water en eventueel de rest minder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:00:
[...]

Ik tel tussen 02:00 en 07:00 iets van 14 pieken. Dat is dus (14 / 5 = 2,8) iets van 3 keer per uur. Verder zeg ik niks.
;) Je hebt al teveel gezegd. :)

Maar goed hij heeft al geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Seafarer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:03:
[...]

Waterzijdig ingeregeld? Zo ja dan geef je de kamers die niet op temperatuur willen komen meer water en eventueel de rest minder water.
Yes, waterzijdig ingeregeld. Enkel de 2 ruimtes die slecht op temperatuur komen zijn zeer matig geisoleerd, tevens hanger daar ook slechts T11 radiatoren, eigenlijk onder bemeten voor lage temperaturen CV water.

Ik ga ze binnenkort vervangen voor iets anders, dan zal het beter gaan. Als ik 80C water er door heen jaag komt het wel op temperatuur. Ik vermoed dat het afgiftevermogen van de radiatoren in die 2 ruimtes niet toereikend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:08:
[...]

Yes, waterzijdig ingeregeld. Enkel de 2 ruimtes die slecht op temperatuur komen zijn zeer matig geisoleerd, tevens hanger daar ook slechts T11 radiatoren, eigenlijk onder bemeten voor lage temperaturen CV water.

Ik ga ze binnenkort vervangen voor iets anders, dan zal het beter gaan. Als ik 80C water er door heen jaag komt het wel op temperatuur. Ik vermoed dat het afgiftevermogen van de radiatoren in die 2 ruimtes niet toereikend zijn.
Bij oude radiatoren zal temperatuur zeker helpen. Maar temperatuur is geen vermogen.!!!
Meer water is meer vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

Bij een lage pomp snelheid, zal het water toch langzamer door de radiator stromen en meer warmte afgeven?
Althans, dat begreep ik zo?
Als ik bij een Remeha Tzerra Ace veel H.01.05 en H.01.14 heb, met een laag vermogen ingesteld. (YouTube: Remeha Tzerra Ace instellen — The Ultimate Guide)
Moet ik dan de pomp snelheid verhogen zeg je?
Ik zie dat Blihi me al voor was, maar daar heb je de beruchte “pompsnelheid omlaag zodat water langzamer stroomt en zo meer tijd heeft om warmte af te geven en dus meer warmte afgeeft” denkfout weer.

De pompsnelheid regelt een hoeveelheid water per tijdseenheid. Als je kijkt naar Q = m x c x deltaT, en je verlaagt de pompsnelheid (lagere m) bij een bepaalde Ta, dan moet de Tr omlaag zodat de formule in balans blijft.

Omdat de afgifte afhangt van het gemiddelde van de Ta en de Tr, dat gaat de afgifte automatisch omlaag bij een een gegeven Ta en een lagere Tr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:10:
[...]

Bij oude radiatoren zal temperatuur zeker helpen. Maar temperatuur is geen vermogen.!!!
Meer water is meer vermogen.
Evenveel water met een hogere temperatuur is ook vermogen hoor. Meer water ook, maar uiteindelijk wordt het vermogen bepaald door de gemiddelde temperatuur van de radiator in relatie tot de ruimtetemperatuur.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ruidasilva schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:01:
[...]

Op basis van welke instelling moet ik mijn Eclipse dan inregelen? 65-40 of een nog lagere instelling?
Ik zou steeds in stappen lager gaan en totdat het niet meer comfortabel is. Vervolgens terug naar de voorlaatste stap.

Met Ta-Tr van 65-40 zit je al in het HR/gebied dus dat is in principe goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:03:
[...]

Maar het is zo gruwelijk regelmatig dat ik twijfel of dit nu pendel gedrag is of low load modus van de ketel.
Openings post, inhoudsopgave, 3.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:12:
[...]

Evenveel water met een hogere temperatuur is ook vermogen hoor. Meer water ook, maar uiteindelijk wordt het vermogen bepaald door de gemiddelde temperatuur van de radiator in relatie tot de ruimtetemperatuur.
Ja logisch. Maar in dit geval lijkt me dat niet de juiste weg. Want woonkamer gaat dan ook meer warmte afgeven en de temperatuur is sneller bereikt waardoor de thermostaat de ketel uitschakeld. Waardoor de koude kamers nog steeds niet opwarmen.

Vandaar het directe idee om de flow te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:03:
[...]

Wat doet de thermostaat? Want die bestuurt je cv ketel qua warmtevraag (en in het geval van opentherm ook aanvoertemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adiposed
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 21:49
Stillekracht schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:26:
[...]

Of energie nu van 1 radiator afkomt of van twee, dezelfde energie is nodig om de ruimte te verwarmen naar de gewenste temperatuur.

Het risico daarbij is wel dat de ketel gaat pendelen omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan in de afgifteapparatuur. Dat moet je even in de gaten houden en kijken wat het optimum is (niet-pendelen vs lage Ta temp van ketel)
Dan is de keuze in principe vrij makkelijk gemaakt. Ik heb inmiddels de tweede radiator opengedraaid. Moet (nou ja, wil) er dan alleen nog een ventilator onder plaatsen. Dat wordt even kijken, want het stopcontact zit vrij ver weg en die kabels zijn vrij kort.

De temperatuur van mijn ketel AWB3HR kan helaas niet onder de 50 ingesteld worden. Dus daar valt niet veel meer aan te doen.

Ik heb so het idee dat pendelen al aan de gang is, als ik de gegevens van mijn P1-meter bekijk. Ik ben zelf nog niet al te bekent met dat fenomeen, dus hoor graag of mijn aanname klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU5_yIBLveYCBv5QmROVkiMH_Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eEyrZis5iWH2idLMeskO51Ng.png?f=fotoalbum_large

Het huis zou volgens de woningbouw een A label hebben en geïsoleerd moeten zijn. Het glas is HR++. Ik heb nog wel twee koude ruimtes (gang en bijkeuken) waarvan tocht de woonkamer in komt. Die ga ik vanavond aanpakken met tochtstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:08:
[...]

"Waterzijdig ingeregeld" en "twee ruimtes die slecht op temperatuur komen" in een zin klopt niet helemaal. Ofwel, de boel is goed ingeregeld en dan komt alles op temperatuur, of niet.
Als de twee ruimtes een hogere gemiddelde temperatuur nodig hebben om het afgiftevermogen toereikend te krijgen zul je zowel de flow als de Ta wat moeten aanpassen. De stroomsnelheid over de twee koude ruimtes dus verhogen en een wat hogere Ta die kant op. De flow over de andere ruimtes verlagen. Hierdoor wordt de delta-T over die andere ruimtes groter, maar blijven die radiatoren op dezelfde temperatuur.

Je moet je hele installatie inregelen op de koudste ruimte. Dus zorg dat daar de flow zo groot mogelijk is en dat de Ta daar toereikend is en ga dan de andere ruimtes knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:00:
[...]

"Waterzijdig ingeregeld" en "twee ruimtes die slecht op temperatuur komen" in een zin klopt niet helemaal. Ofwel, de boel is goed ingeregeld en dan komt alles op temperatuur, of niet.

[...]

Als de twee ruimtes een hogere gemiddelde temperatuur nodig hebben om het afgiftevermogen toereikend te krijgen zul je zowel de flow als de Ta wat moeten aanpassen. De stroomsnelheid over de twee koude ruimtes dus verhogen en een wat hogere Ta die kant op. De flow over de andere ruimtes verlagen. Hierdoor wordt de delta-T over die andere ruimtes groter, maar blijven die radiatoren op dezelfde temperatuur.

Je moet je hele installatie inregelen op de koudste ruimte. Dus zorg dat daar de flow zo groot mogelijk is en dat de Ta daar toereikend is en ga dan de andere ruimtes knijpen.
Toen het destijds in geregeld is werd er een hoge aanvoer temperatuur gebruikt. Ik merk nu dus dat zodra deze onder de 60C komt de ruimtes niet meer warm krijgt.

Ik zal de flow op de 2 radiatoren in de koude ruimtes eens verhogen, ik weet dan alleen niet of ik nog de goede delta T haal op die radiatoren als ik het water er sneller doorheen laat stromen.

Ik ga er weer eens mee klooien. Bedankt !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:06:
[...]

Toen het destijds in geregeld is werd er een hoge aanvoer temperatuur gebruikt. Ik merk nu dus dat zodra deze onder de 60C komt de ruimtes niet meer warm krijgt.

Ik zal de flow op de 2 radiatoren in de koude ruimtes eens verhogen, ik weet dan alleen niet of ik nog de goede delta T haal op die radiatoren als ik het water er sneller doorheen laat stromen.

Voordat je alles gaat verstellen.!!!

Heb je wel eens de retour temperatuur gemeten bij die hogere aanvoer? Misschien was die al lekker laag. Ik krijg het idee dat je zomaar rucksichtloos die temperatuur naar beneden hebt gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:06:
[...]

Ho, als de boel ingeregeld is met 60 graden, moet je hem op 60 graden houden. Als je de watertemperatuur gaat verlagen is je hele inregeling naar de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
@Blihi @Seafarer Ja, daar ben ik nu achter. Ik zet de ketel weer terug vast op 60C . Ineens merk ik geen verschil in gasverbruik , het was meer ook als test of ik met lage temperaturen weg kom.

Voor nu even terug naar 60C. Als ik mijn vakantie tijd heb ga ik eens alles opnieuw inregelen met lage temperatuur.

Nogmaals dank voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:07:
@Blihi @Seafarer Ja, daar ben ik nu achter. Ik zet de ketel weer terug vast op 60C . Ineens merk ik geen verschil in gasverbruik , het was meer ook als test of ik met lage temperaturen weg kom.

Voor nu even terug naar 60C. Als ik mijn vakantie tijd heb ga ik eens alles opnieuw inregelen met lage temperatuur.
Waarom? Als het doel is om te kijken of je woning geschikt is voor een warmtepomp begrijp ik het. Als het doel is om gas te besparen ben je verkeerd bezig. Dan doet de Ta er niet toe en is de Tr veel belangrijker.
Nogmaals dank voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:14:
[...]

Waarom? Als het doel is om te kijken of je woning geschikt is voor een warmtepomp begrijp ik het. Als het doel is om gas te besparen ben je verkeerd bezig. Dan doet de Ta er niet toe en is de Tr veel belangrijker.

[...]
Eigenlijk beide. Met de lage temperaturen wordt de woning dus wel warm, op 2 ( niet zo belangrijke ) ruimtes na. En om gas te besparen. Maar dan is inderdaad zoals jij aangeef de Tr veel belangrijker om de ketel in HR bedrijf te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:07:
[...]

Eigenlijk beide. Met de lage temperaturen wordt de woning dus wel warm, op 2 ( niet zo belangrijke ) ruimtes na. En om gas te besparen. Maar dan is inderdaad zoals jij aangeef de Tr veel belangrijker om de ketel in HR bedrijf te krijgen.
Niet, of minder, gas stoken, is natuurlijk altijd goedkoper dan een CV ketel in het HR bereik krijgen middels lagere Tr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Blihi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:01:
[...]

Lees de openingspost nog eens goed door. Daar staat (inmiddels) een stukje over pendelen.

Een lagere flow betekent een lagere gemiddelde radiatortemperatuur en dus een lagere afgifte, geen hogere. Je denkt dus precies de verkeerde kant op.
Wat wel kan bij hoge pompsneheid in een klein leidingwerk met bv jaga.
Dat de retour te snel heet wordt en zo water in ketel te heet wordt, code 1
Dit kan gecompenseerd worden door convector te knijpen, eigenlijk beetje zelfde effect als pompsnelheid verlagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ptr1968 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:10:
[...]

Wat wel kan bij hoge pompsneheid in een klein leidingwerk met bv jaga.
Dat de retour te snel heet wordt en zo water in ketel te heet wordt, code 1
Dit kan gecompenseerd worden door convector te knijpen, eigenlijk beetje zelfde effect als pompsnelheid verlagen
Nee, een hogere pompsnelheid zal, ook in een Jaga, het vermogen vergroten.

Anders zou je 0 afgifte hebben.

Alleen als je afgiftevermogen lager is dan wat de ketel moet produceren krijg je pendelgedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 07-12-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 10:13
Seafarer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:49:
[...]
Dat cv water wat door de platen wisselaar gaat is toch met een slecht rendement gemaakt? Dan is je WW ook met een slecht rendement gemaakt.

[...]

Precies die extra warmtewisselaars. Dan zou het toch lonen om een VR direct te vervangen door een HR?
Je cv water gaat met een iets hoger rendement en je WW met een flink hoger rendement.
Dat 1e is bij iedere ketel zo, ww bereiden geeft een slechter rendement dan een beetje een woning kabbelend verwarmen.
2e het zal absoluut lonen om een vr te vervangen voor een HR ketel. Maar ikzelf heb een HR solide vhr 24-28c, dus hier geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
scofield schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:18:
[...]

Dat 1e is bij iedere ketel zo, ww bereiden geeft een slechter rendement dan een beetje een woning kabbelend verwarmen.
2e het zal absoluut lonen om een vr te vervangen voor een HR ketel. Maar ikzelf heb een HR solide vhr 24-28c, dus hier geen issue.
Ikke niet goed lezen. :-( Dacht dat je een VR had. (vond ik al vreemd)

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 07-12-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Galaxis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:07:
[...]

Kijk, als je die twee ruimtes niet warm hoeft te houden, dan kun je gas besparen op het verwarmen daarvan. Maar dat heeft dan niets meer met rendement te maken. Je verwarmt gewoon minder. Je kunt ook de radiatoren dicht draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Ik heb op de bovenverdieping (op de badkamer na) 4 stuks radiatoren met 50/50 onderblokken (een pijps systeem), deze radiatoren worden niet tot nauwelijks gebruikt. Zowel de aanvoer als de retour van de verdeler op de bovenverdieping wordt gloeiend heet, en ook de vloer wordt op sommige plekken vrij warm door het continu rond stromend water. Wij gebruiken behoorlijk wat gas +- 2000m3 in een vrijstaand huis uit 1992 terwijl wij niet enorm veel stoken.

Nu was mijn idee om voor de 4 radiatoren twee onderblokken te vervangen voor een 100 procent variant om de waterstroom compleet te kunnen stoppen, is dit een goed idee naast het feit de je de desbetreffende radiator dus wel open moet zetten, wil je warmte overhouden voor de volgende? Hebben jullie hier ervaring mee en zou dit een noemenswaardige besparing opleveren?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Is er een mogelijkheid om bv in de retour net na die verdeler een inregelkraan in te bouwen? Hoef je niks aan je radiatoren te veranderen en de flow over die hele etage kun je dan naar believen instellen of stil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Beste forumleden,
Na een gesprek vanavond met een zeer gewaardeerd ander lid op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen, dat wat ik uiteindelijk wil qua control van mijn CV ketel dit alleen kan als ik het ‘setpoint’ zelf van de kamerthermostaat doormiddel van software ga besturen via bijv. de Opentherm Gateway. Dit kan voor de Remeha Isense thermostaat. Is er inmiddels bekend of dit ook mogelijk is voor andere make/model kamerthermostaten?

[OTGW] OpenTherm gateway

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTBFO3mZaGNbFUNXphTjMyUOh3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0rdIEb5DYskvEQHftYtvX23j.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 07-12-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Omdat er bij mij overal dynamische Heimeier radiatorkranen icm Tado radiatorknoppen zijn geplaatst weet ik de maximale doorstroming van de radiatoren, maar ook de minimale doorstroming. Kan met deze gegevens de, bv. de laagst mogelijke liters per uur van de kleinste radiator, bijvoorbeeld gebruiken om de bypass in te regelen? :)

Zeg maar, de kleinste radiator heeft een debiet van 57 liter per uur, de bypass moet dus pas opengaan als die radiator dicht gaat. Want alle andere readiatoren hebben meer liters nodig. :?

Hoe moet ik de bypass inregelen?
En kan ik er eventueel een temperatuursensor op plakken? Of twee, eentje op de retourleiding en eentje op de leiding van de bypass en zodoende het verschil te meten om dan te weten als de bypass open is. :)

[ Voor 95% gewijzigd door Martine op 08-12-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Marc_Sway schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:38:
Beste forumleden,
Na een gesprek vanavond met een zeer gewaardeerd ander lid op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen, dat wat ik uiteindelijk wil qua control van mijn CV ketel dit alleen kan als ik het ‘setpoint’ zelf van de kamerthermostaat doormiddel van software ga besturen via bijv. de Opentherm Gateway. Dit kan voor de Remeha Isense thermostaat. Is er inmiddels bekend of dit ook mogelijk is voor andere make/model kamerthermostaten?

[OTGW] OpenTherm gateway

[Afbeelding]
De Plugwise Anna kan je de max en min aanvoer temperatuur invoeren als je dat bedoelt met setpoint?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEd-QrVo6SoSdCFpHmP85OWM-pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czucibxCiHgztslNBdn5EJbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
scofield schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:28:
Is er een mogelijkheid om bv in de retour net na die verdeler een inregelkraan in te bouwen? Hoef je niks aan je radiatoren te veranderen en de flow over die hele etage kun je dan naar believen instellen of stil leggen.
Nee, op deze verdeler zit ook de badkamerradiator. Deze zit wel d.m.v. een 2 pijps systeem aangesloten op de verdeler.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
. Is er inmiddels bekend of dit ook mogelijk is voor andere make/model kamerthermostaten?

[OTGW] OpenTherm gateway

[Afbeelding]
Het beste is om het daar te vragen waar de linkjes naartoe gaan denk ik Marc .....

[ Voor 23% gewijzigd door Wolfram55 op 08-12-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben momenteel een verwarming strategie van overdag 16C en 's avonds 18C. Ons huis koelt 2C af tussen 21:00 en 07:00. Het is dan weer 16C. Nu is het overdag eigenlijk net niet behaaglijk genoeg dus ik overweeg naar 17C en 18.5C te gaan. Volgens een aantal artikelen zou het ongeveer 7% per graad moeten schelen in verbruik maar ik kan moeilijk inschatten hoeveel extra afkoeling ik in de nacht kan verwachten (blijft dat 2C of gaat dit eerder richting 3C?). Meten is weten natuurlijk maar ben wel benieuwd of er ook rekenmodellen of adviezen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik wil iedereen die 'vecht' met zijn thermostaat en ketel er even op attenderen dat als je niet kan zien wat je ketel doet en dus daaraan gerelateerd de thermostaat je geen conclusies kan trekken.

Het is een must om je systeem te kennen en te zien wat je ketel doet als je iets verandert.

Ga er van uit in 1e instantie dat de fabrikant van de ketel en thermostaat meer kennis in de apparaten gestopt hebben die je zo 123 ziet aan de oppervlakte.

Nu heb ik een Intergas met daaraan gekoppeld een Honeywell welke een redelijke combi schijnt te zijn maar dan nog.

Zorg eerst dat je echt heel goed waterzijdig ingeregeld heb en ga dan 'klooien' aan de ketel en/of thermostaat.
Het waterzijdig inregelen is echt voor 80% het werk.

Maar misschien zijn er verschrikkelijke combi's waarbij mijn verhaal niet op gaat. Maar wilde dit toch even kwijt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Ik blijf na de installatie van vloerverwarming in woonkamer en keuken een probleem houden met de Cv-installatie. Ik ben nu zo ver dat ik daar waar VV ligt het lekker aangenaam heb maar de rest (radiatoren) is steenkoud. Ik ga ook maar aan de gang met waterzijdig inregelen maar heb er een hard hoofd in dat dat de oplossing gaat zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
OsiriS.nl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:44:
Ik blijf na de installatie van vloerverwarming in woonkamer en keuken een probleem houden met de Cv-installatie. Ik ben nu zo ver dat ik daar waar VV ligt het lekker aangenaam heb maar de rest (radiatoren) is steenkoud. Ik ga ook maar aan de gang met waterzijdig inregelen maar heb er een hard hoofd in dat dat de oplossing gaat zijn..
Als je hier meer informatie post met eventueel foto's dan kan er misschien iemand helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Welke informatie is hiervoor handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
OsiriS.nl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:58:
Welke informatie is hiervoor handig?
Enige posten terug je zie voorbeelden wat mensen aanvoeren.
Zomaar een voorbeeldje:
BigEagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Ketel. merk type vermogen.
Temperaturen instellingen en werkelijk gemeten
Wat voor vloerverwarming
ENZ.enz.enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Als deze vraag hier niet hoort dan verwijder maar..

Korte vraag: Ik heb een Intergas HRE 36/30 met daaraan gekoppeld een Nefit Easy en Opentherm converter.

Ik heb het gevoel dat ketel en thermostaat geen goede match zijn. Kan ik met een andere thermostaat verder besparen omdat die bv de ketel anders aanstuurt? Welke thermostaat gebruiken jullie met deze ketel (Volgens mij is dit een aardig gangbaar model)?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 12:30
Ik heb een Intergas HRE 28/24 i.c.m. een Honeywell Chromotherm Touch Modulation. Werkt prima; laag verbruik, lage aanvoer temperatuur en nauwelijks overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 15:18
[...]

Ik blijft met deze foutmeldingen zitten. Veelvuldig per dag de H.01.05 en een paar keer per weer de H.01.14 waarbij ik dan geen warm water meer heb.

Ik heb een Remeha Tzerra Ace met een Tado extensie kit.
Vloerverwarming beneden, middels een Tado thermostaat klep gestuurd
4 radiatoren boven met een thermostatische kraan, waarvan 3 met Tado thermostaat kranen.
De 4e (badkamer) staat altijd open.
Ik heb een bypass op ongeveer 10 meter van de ketel. Verder weg kan eigenlijk niet.
De radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld, hoewel ik dit op korte termijn nog eens wil nalopen met een IR thermometer.
Ik heb de video gebruikt voor het afstellen van mijn CV. Ik had deze meldingen ook al voor het afstellen van mijn CV.

Ik weet even niet meer wat ik nu nog kan doen, om de storingen te verhelpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 20:02
Goedenmiddag, Ik ben momenteel bezig met het wederom kijken of ik mijn cv zuiniger kan krijgen maar vooralsnog lijkt het alleen maar slechter te worden.

Situatie : Ik verwarm alleen de woonkamer en af en toe als het echt te koud word de slaapkamer door deze simpelweg helemaal open te gooien voor een half uurtje zodat deze het meeste water krijgt. Maar dit geval kunnen we voor de normale werking buiten beschouwing laten.

normaliter had ik 1 grote radiator in de woonkamer aan en die stond op een bepaalde stand open. Hiermee was de aanvoer 10-12 graden warmer als de afvoer. Ik had alleen het idee dat de CV enorm vaak aan sloeg en ergerde me daar behoorlijk aan gezieh ik 4 meter verderop achter de pc zit. Hierop heb ik dus besloten de verwarming in de open keuken ook aan te zetten als test om te zien wat dit deed.
Hiervoor heb ik beide verwarmingen dicht gedraaid en beide een kwart open gezet. Echter werd de verwarming in de woonkamer nu minder warm dus vervolgens de verwarming in de keuken verder dicht gedraaid. Nu werken ze dus ongeveer beide zoals de hoofd verwarming dat vooraf deed met een boven > onder verschil van 10-12 graden me teen aanvoer van 40 a 45 graden.
En na meten slaat hij nu 4x per uur aan wat dus normaal is voor een modulerende setup en beter als met 1 verwarming verder open.

Nu is het de vraag of deze 2 verwarmingen open meer minder of hetzelfde zou moeten verbruiken. In theorie verwarmen ze beide dezelfde kamer maar sinds ik het veranderd heb zag ik meteen een hoger verbruik met eenzelfde temperatuur in de kamer (en buiten temperatuur de eerste paar dagen).

Verder heb ik ook de toeren van de cv verlaagd van 35 naar 20 omdat mijn benodigde vermogen erg laag is als lijkt dit niets te doen in mijn situatie.

Ketel : Remeha Avanta 28c (oud model voor 2015 dus beperktere instellingen).

Mis ik nog iets dat ik kan proberen of moet toepassen?

En een 2e vraag: Zijn er mensen die een simpele en goedkope manier hebben gevonden om temperatuur van buiten te loggen over een langere periode.
Het lijkt mij wel interessant om bijvoorbeeld de buiten temperatuur naast het gas verbruik te leggen om zo de impact van temperatuur en gasverbruik duidelijker te maken.
Maar om daar nou een peperduur apparaat voor de halen gaat me weer wat ver. Helaas kan ik niet 123 iets als een buiten thermometer met logging op wifi vinden maar misschien zoek ik verkeerd. Het is immers een compleet doolhof als het om "smart'' gadgets aan komt.
Iets als een base station voor smart zie ik niet zitten dus dat valt voor mei eigenlijk af omdat dat weer onnodig stroom verbruikt en ik helemaal geen zin heb in data via een server elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Beste forumleden,

[OTGW] OpenTherm gateway

[Afbeelding]
Er is ook een opentherm library. Je zou kunnen overwegen om je eigen algoritme te programmeren icm een temperatuur sensor bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Jassy schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:08:
Als deze vraag hier niet hoort dan verwijder maar..

Korte vraag: Ik heb een Intergas HRE 36/30 met daaraan gekoppeld een Nefit Easy en Opentherm converter.

Ik heb het gevoel dat ketel en thermostaat geen goede match zijn. Kan ik met een andere thermostaat verder besparen omdat die bv de ketel anders aanstuurt? Welke thermostaat gebruiken jullie met deze ketel (Volgens mij is dit een aardig gangbaar model)?
Zoek eens op intergas in dit topic. Ik denk dat je al een eind verder komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 17:14
DarkAllMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:11:
[...]

Ik blijft met deze foutmeldingen zitten. Veelvuldig per dag de H.01.05 en een paar keer per weer de H.01.14 waarbij ik dan geen warm water meer heb.

Ik heb een Remeha Tzerra Ace met een Tado extensie kit.
Vloerverwarming beneden, middels een Tado thermostaat klep gestuurd
4 radiatoren boven met een thermostatische kraan, waarvan 3 met Tado thermostaat kranen.
De 4e (badkamer) staat altijd open.
Ik heb een bypass op ongeveer 10 meter van de ketel. Verder weg kan eigenlijk niet.
De radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld, hoewel ik dit op korte termijn nog eens wil nalopen met een IR thermometer.
Ik heb de video gebruikt voor het afstellen van mijn CV. Ik had deze meldingen ook al voor het afstellen van mijn CV.

Ik weet even niet meer wat ik nu nog kan doen, om de storingen te verhelpen....
De foutmelding zegt het eigenlijk al:
H01.05: Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur
H01.14: De aanvoertemperatuur heeft de maximale bedrijfswaarde overschreden

Kortom: er zijn te veel zones dicht en de Tzerra kan zijn warmte niet goed kwijt. Zet eens een extra radiator open en/of controleer of je bypass ook echt open gaat. Wat is je min en max pomptoerental?

Ik heb de H01.05 melding zelf ook regelmatig gehad i.c.m. evoHome, maar heb m inmiddels onder controle. Bij ons staat inmiddels de badkamer en gang radiator altijd open voor wat extra doorstroming. Beide radiatoren zijn wel ingeregeld met een Eclipse. Ook heb ik de bypass wat aangepast zodat deze ook echt opengaat in dit soort gevallen.

Mijn ervaring is dat spelen met een aantal CV parameters ook effect kan hebben. Ik heb PP014 naar waarde "10" gezet, waardoor de CV eerder stopt met stoken als het verschil tussen Ta en Tr te ver oploopt. Deze waarde nog lager zetten gaf hele korte stooksessies, dus dat is even proberen hoe dat bij jou gaat. Ook PP017 verhogen heeft een gunstig effect bij mij aangezien mijn CV eigenlijk altijd stookt op het minimale ventilator toerental (laaglast, 2070 toeren). Kijk daarnaast ook of je CP000 (maximale aanvoertemperatuur) niet te laag hebt staan, als de Ta daar overheen komt dan krijg je de H01.05 melding en check ook even of je min en max pomptoerental niet te laag staat.

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Seafarer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:31:
[...]

Zoek eens op intergas in dit topic. Ik denk dat je al een eind verder komt.
Thanks, dat heb ik inmiddels gedaan.

Na doorlezen denk ik dat ik op andere vlakken nog wel meer kan halen dan alleen de thermostaat vervangen... Beneden 60m2 vv, in de berging en kantoor ieders één radiator. Op de eerste verdieping alle radiatoren dicht, vv in de badkamer aan. Temperatuur is constant 19 graden, ik ben gestopt met nachtverlaging. Ik moet wel zeggen dat dit een stuk comfortabeler was en hij mooi het huis warm stookte maar kreeg het gevoel dat ik wel meer gas verbruikte.

Zie onder de grafiek van het gasverbruik van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed3IZrySEuRX5tFiRQ6-JLCfRLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGQJtaEV9DJDneGSSyREKpfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op dit moment in de ketel de stappenmodulatie aan staan, maar ook de VVW pomp (Wilo Para) kent een variabele snelheid. Ik lees dat dit sterk af te raden is met vloerverwarming met eigen pomp. Ik ga dus straks eerst de volgende dingen wijzigen:

- OpenTherm uit (Aan/uit regeling gebruiken)
- Stappenmodulatie uit
- VVW pomp op stand 2 continu

En dit eens een paar dagen aan kijken.... Dan hou ik het geld in de zak mocht dit al een forse besparing opleveren!

[ Voor 32% gewijzigd door Jassy op 08-12-2022 17:21 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 15:16
Hi, ik heb een Nefit TopLine AquaPower II HR CW6. Daar zit ook een boiler in voor tapwater. Je kan kiezen uit de instellingen: comfort, eco of uit. Hij staat op eco. In mijn gasgebruik zie om om de 20-30 minuten kleine piekjes van +- 0,1m3. Als ik deze boiler uitzet dan zijn deze piekjes er niet meer. Ik heb geen behoefte aan 'snel' geleverd warmwater als het me dagelijks gas kost om dit op temperatuur te houden. Maar als ik de boiler dus op 'off' zet, dan heb ik helemaal geen warm tapwater... Mijn vraag is: kan ik de boiler uitzetten en dit onnodig gebruik voorkomen, maar zodra ik via de kraan om warmwater vraag, dat dat wel gewoon wordt geleverd? Nu loop ik steeds naar de CV-ketel om aan/uit te schakelen, maar dat is natuurlijk ook geen doen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 11:59
beetje off-topic misschien: ben in mijn huis thermostaat typen aan het vergelijken. Kan ik zonder schade een aan/uit en een OT aansluiten op mijn Intergas Kombi Kompakt HRE? Begrijp uit de handleiding dat voor OT de aan/uit verbinding open moet staan. Dus alleen dan zal de OT goed werken. Maar is het schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

volgens mij overroelt de aan/uit-thermostaat de OT-thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 07:32
Ik heb zo'n gedrocht van een kickspace in mijn systeem. Die gaat pas aan bij 43 graden, dus grootste deel van de tijd is het een bypass. Zou ik daarvoor een pompschakelar voor vloerverwarming in kunnen zetten? Dus de schakelaar van de kickspace op altijd aan, en dan de stekker ervan in de pompschakelaar en die instellen op een lagere temperatuur? bv 35 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
computerjunky schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:21:
Goedenmiddag, Ik ben momenteel bezig met het wederom kijken of ik mijn cv zuiniger kan krijgen maar vooralsnog lijkt het alleen maar slechter te worden.

Situatie : Ik verwarm alleen de woonkamer en af en toe als het echt te koud word de slaapkamer door deze simpelweg helemaal open te gooien voor een half uurtje zodat deze het meeste water krijgt. Maar dit geval kunnen we voor de normale werking buiten beschouwing laten.

normaliter had ik 1 grote radiator in de woonkamer aan en die stond op een bepaalde stand open. Hiermee was de aanvoer 10-12 graden warmer als de afvoer. Ik had alleen het idee dat de CV enorm vaak aan sloeg en ergerde me daar behoorlijk aan gezieh ik 4 meter verderop achter de pc zit. Hierop heb ik dus besloten de verwarming in de open keuken ook aan te zetten als test om te zien wat dit deed.
Hiervoor heb ik beide verwarmingen dicht gedraaid en beide een kwart open gezet. Echter werd de verwarming in de woonkamer nu minder warm dus vervolgens de verwarming in de keuken verder dicht gedraaid. Nu werken ze dus ongeveer beide zoals de hoofd verwarming dat vooraf deed met een boven > onder verschil van 10-12 graden me teen aanvoer van 40 a 45 graden.
En na meten slaat hij nu 4x per uur aan wat dus normaal is voor een modulerende setup en beter als met 1 verwarming verder open.

Nu is het de vraag of deze 2 verwarmingen open meer minder of hetzelfde zou moeten verbruiken. In theorie verwarmen ze beide dezelfde kamer maar sinds ik het veranderd heb zag ik meteen een hoger verbruik met eenzelfde temperatuur in de kamer (en buiten temperatuur de eerste paar dagen).

Verder heb ik ook de toeren van de cv verlaagd van 35 naar 20 omdat mijn benodigde vermogen erg laag is als lijkt dit niets te doen in mijn situatie.

En een 2e vraag: Zijn er mensen die een simpele en goedkope manier hebben gevonden om temperatuur van buiten te loggen over een langere periode.
Het lijkt mij wel interessant om bijvoorbeeld de buiten temperatuur naast het gas verbruik te leggen om zo de impact van temperatuur en gasverbruik duidelijker te maken.
Maar om daar nou een peperduur apparaat voor de halen gaat me weer wat ver. Helaas kan ik niet 123 iets als een buiten thermometer met logging op wifi vinden maar misschien zoek ik verkeerd. Het is immers een compleet doolhof als het om "smart'' gadgets aan komt.
Iets als een base station voor smart zie ik niet zitten dus dat valt voor mei eigenlijk af omdat dat weer onnodig stroom verbruikt en ik helemaal geen zin heb in data via een server elders.
Ik zou zeggen met 2 radiatoren, pendelt wat minder, zal met gasverbruik waarschijnlijk niet veel uitmaken.
Wat wel scheelt retourtemperatuur zo laag mogelijk.

Verder heb je website mindergas.nl , moet je wel af en toe gasstanden ingeven of betaalde versie. Vergelijkt behoorlijk veel.
Ook heb je Umeter, dacht dat die ook buitentemp registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Martinezzz schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:09:
Mijn vraag is: kan ik de boiler uitzetten en dit onnodig gebruik voorkomen, maar zodra ik via de kraan om warmwater vraag, dat dat wel gewoon wordt geleverd? Nu loop ik steeds naar de CV-ketel om aan/uit te schakelen, maar dat is natuurlijk ook geen doen haha.
Volgens mij is dat precies wat de eco stand zou moeten doen, dus ik vraag me af wat die piekjes gas dan zijn. Comfort=snel warm water, maar hoger verbruik omdat de boiler warm gehouden wordt. Eco= wel warmwatervoorziening, maar niet de boiler warm houden. Duurt langer, maar geen sluipverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
ptr1968 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:16:
[...]

Ik zou zeggen met 2 radiatoren, pendelt wat minder, zal met gasverbruik waarschijnlijk niet veel uitmaken.

Verder heb je website mindergas.nl , moet je wel af en toe gasstanden ingeven of betaalde versie. Vergelijkt behoorlijk veel.
Ik gebruik mindergas.nl, met automatisch inlezen meterstanden. Daarmee zie ik mooi een grafiekje met gasverbruik tegengesteld aan buitentemperatuur van het ingestelde meteo-meetpunt. Het is eenvoudig, dus voor complexe analyse misschien te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 20:02
ptr1968 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:16:
[...]

Ja retour temp heb ik geprobeerd zo laag mogelijk te krijgen maar ik denk dat het grootste probleem daarin het te lang na pompen van het warme water is. Dit lijkt bijna een minuut te duren en dit krijg ik niet naar beneden met als gevolg dat het water in de radiator nog een stoot kouder water na krijgt.
Helaas lijkt de nastroom tijd niet in te stellen te zijn en ook de water pomp snelheid is fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
Bestaan er eigenlijk mogelijkheden om de informatie van de CV ketel real time uit te lezen? Voornamelijk aanvoer en retourtemperatuur.

Kan er eigenlijk niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ik overweeg mijn Ecomline te vervangen door een warmtepomp of een Xtreme, waarbij ik mijn mengverdeler wil vervangen door een pomploze. Wat is de laagste aanvoertemperatuur bij de Xtreme, waarbij de ketel blijft functioneren? Bij mijn Ecomline is dat 40 graden, waarbij de Ta bij de verdeler tijdens lange runs oploopt van 25-30 graden en de Tr 4-5 graden lager is. Ik stook 24/7 op 20 graden (alleen beneden). Huis is goed geïsoleerd.
Blihi schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:06:
[...]

Dat zou dan inderdaad de enige mogelijkheid zijn. Dan moeten alle groepen beneden ook een motor krijgen en dan circuleert het water altijd over beide verdelers als er warmtevraag is in een van beide verdelers. De verdelers moeten dan onderling goed waterzijdig ingeregeld worden en beide verdelers hydraulisch neutraal, zodat aanvoer en retour over beide verdelers constant is.

Dus:
- Beneden ook een HCE20 met 9 thermische motoren
- De Honeywell kleppen eruit
- Weersafhankelijke stooklijn er ook uit

Dan is de delta-T aan de ketel dus altijd een combinatie van de delta-T over de verdeler beneden en de delta-T over de verdeler boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Leatherneck1665 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:43:
Ik overweeg mijn Ecomline te vervangen door een warmtepomp of een Xtreme, waarbij ik mijn mengverdeler wil vervangen door een pomploze. Wat is de laagste aanvoertemperatuur bij de Xtreme, waarbij de ketel blijft functioneren? Bij mijn Ecomline is dat 40 graden, waarbij de Ta bij de verdeler tijdens lange runs oploopt van 25-30 graden en de Tr 4-5 graden lager is. Ik stook 24/7 op 20 graden (alleen beneden). Huis is goed geïsoleerd.

[...]
25 volgens mij. Ik heb hem altijd tussen de 30 en 35 gehad. Als de flow maar groot genoeg is gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
Dank. En jij had daarbij een mengverdeler of een pomploze?
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:21:
[...]

25 volgens mij. Ik heb hem altijd tussen de 30 en 35 gehad. Als de flow maar groot genoeg is gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Leatherneck1665 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:29:
Dank. En jij had daarbij een mengverdeler of een pomploze?

[...]
Twee mengverdelers. De primaire flow was zo hoog dat beide verdelers ongeveer dezelfde temperatuur de vloer in stuurden als wat uit de ketel kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:16

Xatom

In de handleiding van mijn HReco staat de volgende parameter:
E. Reactie OT en RF kamerthermostaat
0= warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan ingestelde waarde par. E
1= warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op ingestelde waarde par. E
2= warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)
Deze heb ik dit dit topic ook een paar keer voorbij zien komen, en ik wil optie 0 eens proberen.

Maar bij mij staat deze parameter op dit moment op 3. Hier kan ik in de handleiding en in dit topic niks over vinden. Is er toevallig iemand die weet wat optie 3 doet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
Maar was dat vanwege de krachtige pomp op de verdelers of die van de CV-ketel? Je bedoelt dat ondanks de bijmenging je ongeveer dezelfde Ta als van je ketel in je vloerverwarming kon pompen?
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:46:
[...]

Twee mengverdelers. De primaire flow was zo hoog dat beide verdelers ongeveer dezelfde temperatuur de vloer in stuurden als wat uit de ketel kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
computerjunky schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:21:

Je hebt beide verwarmingen maar iets open. Wat gebeurt er als je ze beide helemaal open draait en dan bij beide inregelt met een verschil van 20% tussen Ta en Tr ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:21
Olaf91 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:39:
Bestaan er eigenlijk mogelijkheden om de informatie van de CV ketel real time uit te lezen? Voornamelijk aanvoer en retourtemperatuur.

Kan er eigenlijk niks over vinden.
Niet helemaal wat jij zoekt denk ik maar doordat ik Evohome gebruik zie ik veel van de ketel. Dit komt door het Evohome extra kastje HGI80 die 'meedoet' met de Opentherm communicatie tussen thermostaat en ketel. Dit levert info in Domoticz (kan vast ook met andere zoals HA). De meeste parameters gebruik ik niet of weet zelfs niet wat ze betekenen. Sommigen geven ook geen waarde. Zie screenshots.
Uiteraard zwaar overkill als je alleen wilt uitlezen maar geeft een indruk wat er uit te lezen valt.

Quizvraag: Wat is de temperatuur in de woonkamer nu (de rest stoken we vrijwel niet)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59-oTWMX16zr8zC5Kf-rheI51Pg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6fNrQVxaXKIWoAVfZn93z5EB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvzY3j54fhI3DGnEg1-u-DCh0YY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uUzSepNQBnuOv416P3gp4luQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1HA_EKvhplYIevP5y1aVCl_kMo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xESoTArVzWatkQeCUp3tYrdi.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@Xatom hier een HReco uit 2019, net nog even geprobeerd maar E. kan ik alleen op 0, 1 en 2 zetten. dus geen 3. zelf heb ik E. op 1 en E op 35 met c op 25% en c. op 40%

[ Voor 4% gewijzigd door Hansoverdiep op 09-12-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
DaKo2019 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:13:
Ik heb zo'n gedrocht van een kickspace in mijn systeem. Die gaat pas aan bij 43 graden, dus grootste deel van de tijd is het een bypass. Zou ik daarvoor een pompschakelar voor vloerverwarming in kunnen zetten? Dus de schakelaar van de kickspace op altijd aan, en dan de stekker ervan in de pompschakelaar en die instellen op een lagere temperatuur? bv 35 graden?
Kan je in die kickspace bij de potmeter komen om bij te sturen of is het een voelertje met vaste waarde? Als dat laatste zo is dan kan een pompschakeling een oplossing zijn. Maar als de fan gaat draaien bij een koudere watertemperatuur word je ook niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Blihi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:46:
[...]

Heb jij dan de regelthermostaat op de verdelers helemaal open en kom je bv met 40 gr bij de verdeler aan wat dan bijgemengd word voor een gedeelte met retourwater? Of heb je zgn LT/HT verdelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 13-09 23:47
ik heb stadsverwarming icm vloerverwarming.

nu heb ik de flow richting de vloerverwarming geknepen door het ventiel wat dichter te draaien. Dus er is nu minder flow, zo'n 130 liter per uur. aanvoer 30, retour 25.

Hiervoor was het 200 liter per uur, met dezelfde aanvoer en retour temp.

Het valt me op dat de vloer niet warm aanvoelt, maar de omgevingstemperatuur is wel gewoon 20 graden.
Hoe kan het dat de vloer niet aangenaam warm aanvoelt?
Ik dacht dmw de flow verlagen, dat je dan een stabielere watertemperatuur krijgt en daardoor meer comfort.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:46
Dat komt omdat bij moderne huizen er weinig warmteverlies dus de vloer hoeft niet zo warm te zijn om de ruimte op temperatuur te houden.

Warme voeten dat was vroeger oude huizen toen zo’n vloer 30-35 graden moest zijn om de ruimte op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1J0ARBfWbt8BewVum4SP2sCg7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w5hGHmZkodUr20A1wSlgm3bn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al95MI_dLnXvmOg6i-qmkT8aGd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A1Dvo1LFJfRe5t4wt84M2V9v.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIwW8JKnq_ae0XMxH7fuS8h3lMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/evZyf4F44sRaqXOfsEjlCvoS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfuFP72zJhLZy6tqjDdCo4jIOPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZuwE0OqKqTJYwVrNn3Vpf0AG.jpg?f=user_large

welk type ventilatoren zouden jullie mij kunnen aanraden. bedoeling is om met lagere watertemperaturen te kunnen verwarmen om uiteindelijk warmtepomp te plaatsen. woonkamer is ca. 120 m2 en heeft alleen deze convectoren. heb nu op de koudste dagen aanvoer van 70 graden nodig, retour is dan 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
Qosmic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:40:
ik heb stadsverwarming icm vloerverwarming.

nu heb ik de flow richting de vloerverwarming geknepen door het ventiel wat dichter te draaien. Dus er is nu minder flow, zo'n 130 liter per uur. aanvoer 30, retour 25.

Hiervoor was het 200 liter per uur, met dezelfde aanvoer en retour temp.

Het valt me op dat de vloer niet warm aanvoelt, maar de omgevingstemperatuur is wel gewoon 20 graden.
Hoe kan het dat de vloer niet aangenaam warm aanvoelt?
Ik dacht dmw de flow verlagen, dat je dan een stabielere watertemperatuur krijgt en daardoor meer comfort.
Wanneer na verlaging van de flowsnelheid het verschil tussen aanvoer en retour onveranderd blijft, wordt er per tijdseenheid minder warmte afgegeven door het systeem. De vloer zal dan langzamer opwarmen en mogelijk ervaar je dat als minder comfortabel. Heb je ook wel eens de temperatuur van de vloer gemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Hansoverdiep schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

welk type ventilatoren zouden jullie mij kunnen aanraden. bedoeling is om met lagere watertemperaturen te kunnen verwarmen om uiteindelijk warmtepomp te plaatsen. woonkamer is ca. 120 m2 en heeft alleen deze convectoren. heb nu op de koudste dagen aanvoer van 70 graden nodig, retour is dan 55 graden.
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen is dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 13-09 23:47
Veerman24 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:06:
[...]

Wanneer na verlaging van de flowsnelheid het verschil tussen aanvoer en retour onveranderd blijft, wordt er per tijdseenheid minder warmte afgegeven door het systeem. De vloer zal dan langzamer opwarmen en mogelijk ervaar je dat als minder comfortabel. Heb je ook wel eens de temperatuur van de vloer gemeten?
want het verschil zou groter moeten zijn? Dus lagere aanvoer en lagere retour? (maar per saldo wel dezelfde delta T?

Of nog meer de flow knijpen?

edit: temp van de vloer nog niet gemeten, zal ik eens doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Qosmic op 09-12-2022 14:20 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Veerman24 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:06:
[...]

Weet je dat zeker?

Als ik het invul in Q = m x c x ΔT kom ik tot een andere conclusie.

ΔT blijft gelijk en m gaat omlaag. Dat kan alleen maar betekenen dat Q omhoog gaat. De warmtebron moet dus meer energie leveren.

Verder is het logisch dat de binnentemperatuur gelijk blijft aangezien het gemiddelde van de Ta en Tr gelijk is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:28:
[...]

Weet je dat zeker?

ΔT blijft gelijk en m gaat omlaag. Dat kan alleen maar betekenen dat Q omhoog gaat. De warmtebron moet dus meer energie leveren.

Verder is het logisch dat de binnentemperatuur gelijk blijft aangezien het gemiddelde van de Ta en Tr gelijk is gebleven.
Delta T kan toch niet gelijk blijven.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@Seafarer dank je, ga ik bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 15:18
dezonnebril schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:49:
[...]

De foutmelding zegt het eigenlijk al:
H01.05: Maximum verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur
H01.14: De aanvoertemperatuur heeft de maximale bedrijfswaarde overschreden

Kortom: er zijn te veel zones dicht en de Tzerra kan zijn warmte niet goed kwijt. Zet eens een extra radiator open en/of controleer of je bypass ook echt open gaat. Wat is je min en max pomptoerental?

Ik heb de H01.05 melding zelf ook regelmatig gehad i.c.m. evoHome, maar heb m inmiddels onder controle. Bij ons staat inmiddels de badkamer en gang radiator altijd open voor wat extra doorstroming. Beide radiatoren zijn wel ingeregeld met een Eclipse. Ook heb ik de bypass wat aangepast zodat deze ook echt opengaat in dit soort gevallen.

Mijn ervaring is dat spelen met een aantal CV parameters ook effect kan hebben. Ik heb PP014 naar waarde "10" gezet, waardoor de CV eerder stopt met stoken als het verschil tussen Ta en Tr te ver oploopt. Deze waarde nog lager zetten gaf hele korte stooksessies, dus dat is even proberen hoe dat bij jou gaat. Ook PP017 verhogen heeft een gunstig effect bij mij aangezien mijn CV eigenlijk altijd stookt op het minimale ventilator toerental (laaglast, 2070 toeren). Kijk daarnaast ook of je CP000 (maximale aanvoertemperatuur) niet te laag hebt staan, als de Ta daar overheen komt dan krijg je de H01.05 melding en check ook even of je min en max pomptoerental niet te laag staat.
Dank voor deze tips. Ik heb wat wijzigingen doorgevoerd. Ik kon alleen CP000 nergens terugvinden in het menu. Waar zou die moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Seafarer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:44:
[...]

Delta T kan toch niet gelijk blijven.!
Volgens @Qosmic blijft ΔT in beide gevallen 5K. (30 - 25). Ik vul slechts de formule in. ;)

Edit:
Je hebt echter wel gelijk dat de verwachting is dat als de flow omlaag gaat, de Tr dat ook doet zodat de ΔT groter wordt bij gelijkblijvende energielevering van de bron.

[ Voor 26% gewijzigd door Superbeagle op 09-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
In dat topic las ik ook als iemand zonder ventilatoren nooit een grote delta T haalde. Als dat wel of geen Jaga radiatoren waren weet ik niet meer, want ik overweeg hier ook een hobby project van de maken om ventilatoren onder een normale type 22 radiatoren te hangen.
Ben erg benieuwd wat het verschil is! :)
@Hansoverdiep Sowieso een aanrader om dat topic eens door te spitten, want ik ben zonder als ik Jaga radiatoren heb, al fan! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
DarkAllMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:39:
[...]

Dank voor deze tips. Ik heb wat wijzigingen doorgevoerd. Ik kon alleen CP000 nergens terugvinden in het menu. Waar zou die moeten zitten?
Toen ik nog branderautomaat 1.01 had, zat deze in het gebruikermenu. Nu heb ik automaat 1.05 en zit deze bij mij in het installateursmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
@DarkAllMan @dezonnebril Daar ben ik ook mee aan het vogelen geweest, echter toen de ketel de ingesteld temperatuur van 70 graden overschreed heb ik beter in de handleiding gaan snuffelen en kwam het volgende tegen, zie printscreen.

Want bij mijn ketel, Remeha Avante Ace 35c, is dat dus van toepassing. Omdat ik de Tado thermostaat de ketel via OpenTherm houdt de ketel zich dus niet aan die ingestelde waarde.

Geen idee als dat bij jou of jullie ook zo is, maar het is wellicht een mooie toevoeging voor dit topic. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiR8chl6gXW-WuJcTihLTjHiZFg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2NGTpeoVaZj6aTiR5Y3IQmNu.png?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR9BeIj7C92MQxIBCUb8vg57DqU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Yr18ttRxu1ce12UwF1P9XEbk.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:09
Nou, monteur hier over de vloer gehad vanwege de E14 melding en over een weekje komt hij terug voor onderhoud en kijken of de pen het probleem was.

Ondertussen ben ik even aan het uitzoeken waarom ik gas verbruik, aangezien de thermostaat op 17 graden ingesteld staat en het niet onder de 17,5 graden lijkt te komen... En met tapwater verwarmen continue uit had ik dan ook een gas verbruik van 0 verwacht, in plaats van iets meer dan 2 kuub gas...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0OMQ8i0sXvumFJzXx7qFXat_2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRJzwQDEYTzNRSsvCgGfXQyC.jpg?f=fotoalbum_large

Wel bleek er een verwarmingselement op zolder een beetje open te staan waardoor het element lauw aanvoelde, deze is vanochtend dicht gedraaid dus morgen even kijken hoeveel er is verbruikt tussen nu en morgenochtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Martine schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:12:
@DarkAllMan @dezonnebril Daar ben ik ook mee aan het vogelen geweest, echter toen de ketel de ingesteld temperatuur van 70 graden overschreed heb ik beter in de handleiding gaan snuffelen en kwam het volgende tegen, zie printscreen.

Want bij mijn ketel, Remeha Avante Ace 35c, is dat dus van toepassing. Omdat ik de Tado thermostaat de ketel via OpenTherm houdt de ketel zich dus niet aan die ingestelde waarde.

Geen idee als dat bij jou of jullie ook zo is, maar het is wellicht een mooie toevoeging voor dit topic. :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt wat je zegt, maar jij hebt het hier denk ik over het gebruik van de + en - toetsen in het "hoofdmenu".

Mijn ervaring is dat de CP000 instelling waar ik aan refereer wel ook door OpenTherm (of de CV) gehandhaafd wordt. Pas deze instelling maar eens aan. De instelling in het "hoofdmenu" wijzigt dan ook niet mee, maar is (na een paar minuten) wel het nieuwe maximum van waarde CP000.

Ik heb deze instelling namelijk op 80 gezet, aangezien mijn Tzerra Ace in het begin zowat aan de kook raakte aangezien deze op 90 ingesteld stond. Daarna nooit meer zo heet geworden voordat de H01.05 kwam. De CV schiet er altijd een paar graden door die maximum voordat de error komt. Bij 90 + een paar graden zit je dan snel bijna aan het kookpunt...

Vooral de combinatie van instellingen uit mijn vorige post, hebben geleid tot stabiel gedrag. Heb de melding al lang niet meer gezien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
Superbeagle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:28:
[...]

Weet je dat zeker?

@Superbeagle,
Bedankt. Ik probeer alles wat hier geschreven wordt voor mezelf op een rijtje te krijgen voordat ik begin te kloteren (aka "tweaken") aan mijn eigen intergas xtreme 36. Alle hulp is welkom, en graag hoor ik van je waar ik de mist in ga.
In mijn simpele geest bepalen in principe de flowsnelheid samen met de delta T, de snelheid waarmee warmte getransporteerd wordt van de cv ketel naar de huiskamer e.d.
Voorbeeld:
De volgende hypothetische situatie: Ta = 50 C, Tr = 30 C; pompsnelheid = 1 liter/ uur. Per graad temperatuurverhoging van 1 liter water is 1 kcal nodig. Omgekeerd: per graad temperatuurverlaging van 1 liter water komt 1 kcal vrij.
Volgens deze redenering wordt per uur dan 50-30 = 20 kcal afgegeven aan de buitenwereld. De afgifte snelheid is 20 kcal/uur.
Bij een pompsnelheid van 10 l/uur, Ta = 50 en Tr = 30 zou volgens deze redenering de afgifte snelheid 200 kcal/uur bedragen. Bij dezelfde pompsnelheid (10 liter/uur) maar Ta = 60 en Tr = 20 zou de warmte afgifte snelheid dan 400 kcal/uur bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Veerman24 Correcte uitleg - bijna niets aan toe te voegen, behalve misschien:
warmteafgifte snelheid in kcal/h = (afgifte)vermogen in (k)W (of (k)J/h)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Leatherneck1665 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:28:
Maar was dat vanwege de krachtige pomp op de verdelers of die van de CV-ketel? Je bedoelt dat ondanks de bijmenging je ongeveer dezelfde Ta als van je ketel in je vloerverwarming kon pompen?

[...]
Ja, inderdaad. De flow over de groepen samen is dus gelijk aan de flow over de ketel. De mengverdelers hebben een instelling om de mengverhouding te regelen. Effectief betekent dat dat de verdeler zich gedraagt als een radiator met 0 weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Veerman24 Het sommetje klopt. Ik zou het echter nog geen afgifte noemen, maar warmtecapaciteit of -overdracht. Het zegt namelijk slechts iets over de warmteoverdracht van het medium. In dit geval van water.

De afgifte van een radiator wordt ook bepaald door een ΔT, maar die tussen het water en de lucht. Deze ΔT is groter naarmate de Ta en de Tr van het water van een radiator hoger zijn.

Voor het gemak hanteren wij hier dat er een hoger afgifte plaatsvindt bij een hoger gemiddelde van de Ta en de Tr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
President schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:06:
Nou, monteur hier over de vloer gehad vanwege de E14 melding en over een weekje komt hij terug voor onderhoud en kijken of de pen het probleem was.

Ondertussen ben ik even aan het uitzoeken waarom ik gas verbruik, aangezien de thermostaat op 17 graden ingesteld staat en het niet onder de 17,5 graden lijkt te komen... En met tapwater verwarmen continue uit had ik dan ook een gas verbruik van 0 verwacht, in plaats van iets meer dan 2 kuub gas...

[Afbeelding]

Wel bleek er een verwarmingselement op zolder een beetje open te staan waardoor het element lauw aanvoelde, deze is vanochtend dicht gedraaid dus morgen even kijken hoeveel er is verbruikt tussen nu en morgenochtend
Toch weer 0,3 kuub gas verbruikt in de afgelopen 3 uur :-(

Er gaat ergens iets verkeerd, maar ik begrijp niet zo goed waarom er gas verbruikt wordt?

Woonkamer geeft 18 graden aan, staat ingesteld op 17
Gang geeft 17,5 graden aan, staat ingesteld op 16 graden
Beiden vloerverwarming, maar neem aan dat dat niet uitmaakt zolang de temperatuur 1 graden boven het ingestelde is?

Remeha Calenta geeft 23,5 aan en staat op ingestelde temperatuur 17 graden

Filmpje:
https://files.fm/u/8r4jzh5u8
Dat is mijn cv, staat daar iets verkeerd ingesteld? Beneden nog steeds geen vuur icoontje op de cv, dus geen idee waar die warmte vraag vandaan komt? Tapwater warm houden staat toch uit? Die constant 60 graden doet dan toch niks? Die 70 op dat rechter ding maakt toch ook niet uit? Of de informatie van de vloerverwarming?

Ik vind het zonde om 2,4 kuub gas per dag te verbruiken zonder dat ik weet waaraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 22:19
Ik wil m'n cv waterzijdig inregelen.
De ketel is een Xtreme 30 met comfort touch.

Ik lees verschillende manieren van aanpak, maar wat is de juiste?

-Alle radiatoren open. Heb alleen simpele draaiknoppen
-Pomp min en max op 100.
-Aanvoer ketel max op 75 graden
-Thermostaat op hoogste stand
-Retour meten en gelijk trekken

Vragen:

Hoe zorg ik voor een vaste Ta?
Door max en min vermogen van de ketel ook op 100 zetten? Of gaat ie automatisch naar die 75 graden bij zo'n hoge warmtevraag?
En moet de pomp zo hoog staan? Is 75 procent bv ook ok? Vrees dat ie als een malle gaat suizen bij 100 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@President Je hebt zo te zien twee zones groepen ingesteld op de iSense. ZoneGroep 2 lijkt warmte te vragen.

Als het goed is moet je ergens een c-mix hebben hangen die de 2 groepen aanstuurt. Dat kan de iSense namelijk nooit alleen.

Bovendien is de regelstrategie WAR (OTC T-buiten).

[ Voor 51% gewijzigd door Superbeagle op 09-12-2022 23:21 . Reden: Filmpje nogmaals bekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Superbeagle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:02:
@President Je hebt zo te zien twee zones groepen ingesteld op de iSense. ZoneGroep 2 lijkt warmte te vragen.

Als het goed is moet je ergens een c-mix hebben hangen die de 2 groepen aanstuurt. Dat kan de iSense namelijk nooit alleen.

Bovendien is de regelstrategie WAR (OTC T-buiten).
Dan moet ik dus die 2 groepen veranderen naar iets anders en de regelstrategie aanpassen? Ik heb geen x-mix ergens voor zover ik kan zien, alleen 2 honeywells beneden: 1 voor de woonkamer en 1 voor de gang.

Was weer in 7 uur tijd 0,7 kuub gas verbruikt.

Ik heb het aangepast naar 'geen groepen' en van OTC-T-buiten naar OTC/RTC eco.
Afgelopen 2,5 uur geen gasverbruik!

[ Voor 40% gewijzigd door President op 10-12-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@President Je hebt de groepen uitgeschakeld en verbruikt sindsdien geen gas… hmm ok.

Als ik jou was zou ik hebben gekeken naar de instellingen van groep 2. En naar de WAR instellingen zoals stooklijn, etc.

Ik kan vanaf hier niet zien of dat goed gaat, want waar ik ben vriest het en ben ik blij dat de ketel pruttelt.

Edit: zie nu dat jouw bericht van 05:00 vanochtend was. Ik neem aan dat de ketel nu wel wat doet, anders is het een beetje fris binnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Superbeagle op 10-12-2022 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Naast CV-ketel tuning, de opbrengsten van heel goede buisisolatie!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbR0QaVkfwpiu6MMkRBbdJqIUU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QDBZAsUlzAtJ9disYLFlAhjK.jpg?f=user_large

Mensen, 2 erg interessante artikelen:

https://stef-aap.github.io/Woning/Buis-Isolatie.html

http://www.olino.org/blog...everlies-in-buisisolatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik loop er momenteel tegenaan dat mijn ketel (Intergas Extreme 36) erg snel op temperatuur is, en dan enige afslaat ("1" in het display). Mijn name was dat dit een teveel aan vermogen was; maar het reduceren van het maximale vermogen is zichtbaar in de uitvoer temperatuur, die haalt dat de ingestelde 55 graden dan niet meer), maar de ketel slaat nog steeds af. Er is vraag vanuit meerdere zones (Honeywell Evohome), en de meeste radiatoren staan open. Wat zou dit gedrag kunnen veroorzaken? Wellicht pompsnelheid?

In de grafiek hieronder is pm ca 10:25 het maximale vermogen van de ketel sterk teruggedraaid, maar het pendelen blijft in hetzelfde tempo doorgaan. Dat had ik niet verwacht; de uitgaande temp blijft ook lager.

Hetzelfde temperatuurverloop is op de convectorput in de woonkamer ook zichtbaar;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqkWM4Q-IyK_qk5GCWtaCNDP1sQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o1KgD5h6rQxPjffd0NfaNEcY.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 10-12-2022 11:17 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ijdod schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:14:
Ik loop er momenteel tegenaan dat mijn ketel (Intergas Extreme 36) erg snel op temperatuur is, en dan enige afslaat ("1" in het display). Mijn name was dat dit een teveel aan vermogen was; maar het reduceren van het maximale vermogen is zichtbaar in de uitvoer temperatuur, die haalt dat de ingestelde 55 graden dan niet meer), maar de ketel slaat nog steeds af. Er is vraag vanuit meerdere zones (Honeywell Evohome), en de meeste radiatoren staan open. Wat zou dit gedrag kunnen veroorzaken? Wellicht pompsnelheid?

In de grafiek hieronder is pm ca 10:25 het maximale vermogen van de ketel sterk teruggedraaid, maar het pendelen blijft in hetzelfde tempo doorgaan. Dat had ik niet verwacht; de uitgaande temp blijft ook lager.

Hetzelfde temperatuurverloop is op de convectorput in de woonkamer ook zichtbaar;

[Afbeelding]
Dus voordat je cv ketel aanvoer temperatuur op de gevraagde aanvoertemp van 55 graden is slaat ie al Af met een status 1? Dat betekent dat ie z’n warmte niet goed wegkrijgt. Meer of grotere radiatoren, en/of pompsnelheid omhoog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Superbeagle schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:00:
@President Je hebt de groepen uitgeschakeld en verbruikt sindsdien geen gas… hmm ok.

Als ik jou was zou ik hebben gekeken naar de instellingen van groep 2. En naar de WAR instellingen zoals stooklijn, etc.

Ik kan vanaf hier niet zien of dat goed gaat, want waar ik ben vriest het en ben ik blij dat de ketel pruttelt.

Edit: zie nu dat jouw bericht van 05:00 vanochtend was. Ik neem aan dat de ketel nu wel wat doet, anders is het een beetje fris binnen.
Ik verbruik geen gas nu, staat gewoon op 17,5 graden.

Ik kan bij groepen kiezen voor:
- geen groepen
- 1 en 2 apart
- 2 volgt 1
Pagina: 1 ... 99 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?