Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 114 Laatste
Acties:
  • 890.871 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blihi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:05:
@Superbeagle daarom werkt inderdaad Opentherm niet goed samen met vloerverwarming. Helemaal niet als ook de pompsnelheid nog mee moduleert, want dan verandert ook de mengverhouding nog eens.

Dus: bij vloerverwarming met mengverdeler altijd aan/uit regelen en zonder modulerende pomp (Intergas: stappenmodulatie uit)
In de configuratie van de iSense zie ik “vermogensturing” staan, maar ik kan nergens vinden wat dit betekent. Kan ik hier OpenTherm mee uitschakelen? Ik zou graag eens Aan/Uit proberen icm onze vloerverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-10-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 20:19

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@genc007 Dit is een gok, maar ik vermoed dat HT-mengverdelers zonder LTV-regelventiel nog stammen uit de tijd dat vloerverwarmingen vooral als bijverwarming werden aangelegd en stoken met Ta >70°C de normaalste zaak van de wereld waren.

De Ta van de hoofdverwarming is dan leidend. De regelaar kan hier beter mee overweg. Ik ben hier echter niet zeker van mijn zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Superbeagle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:43:
@genc007 Dit is een gok, maar ik vermoed dat HT-mengverdelers zonder LTV-regelventiel nog stammen uit de tijd dat vloerverwarmingen vooral als bijverwarming werden aangelegd en stoken met Ta >70°C de normaalste zaak van de wereld waren.

De Ta van de hoofdverwarming is dan leidend. De regelaar kan hier beter mee overweg. Ik ben hier echter niet zeker van mijn zaak.
ah ja dat klopt idd, de vorige bewoner heeft een bijverwarming systeem laten aanleggen en vervolgens de radiator in de keuken weggehaald, maar de convector in de woonkamer laten zitten (is 1 ruimte).

Op zich prima, maar ik ga wel de VV wat knijpen (dynamic valve is net binnen) en de convector komen 2x5 ventilatoren op van Heatfan.

VV zelf staat ingesteld op 40graden kwa warmte dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-07 23:21
Haan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Ok het is duidelijk, dit had ik eigenlijk laatst ook al gelezen hier en het bericht iets eerder ook blijkbaar gemist |:( , mea culpa @Seafarer . Soms gaan de reacties net even te snel om alles bij te houden ;)
Klopt gaat hier wel eens snel. ;) Eigenlijk had dit in de Openings post moeten staan je vraag komt wel eens vaker voorbij.
En dan is het dus zo dat bij een vloerverwarming met mengverdeler de pompsnelheid wel uitmaakt, maar de Ta van de CV in principe niet, correct? Aangezien de aanvoer naar vloer constant wordt gehouden door de verdeler (even aangenomen dat de ingestelde temperatuur lager is dan de CV aanlevert) Ik probeer het even helemaal helder te krijgen omdat dit ook mijn eigen situatie is O-)
Ik zie dat die al beantwoord is.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

In de configuratie van de iSense zie ik “vermogensturing” staan, maar ik kan nergens vinden wat dit betekent. Kan ik hier OpenTherm mee uitschakelen? Ik zou graag eens Aan/Uit proberen icm onze vloerverwarming.
Dit staat letterlijk bij de uitleg op de iSense zelf:
Bij vermogen sturing uit, wordt alleen temperatuursturing gedaan
Het is dus gokken wat dit betekent. Wordt de modulerende werking van de ketel uitgeschakeld?
En bij vermogen sturing ‘aan’, wordt dan enkel op vermogen gestuurd of zowel temperatuur als vermogen?

In de handleiding van de Calenta in paragraaf 14.2.1 staat wellicht iets meer uitleg over wat de verschillende sturingsopties betekenen.

Ik zou zeggen probeer het eens en deel je bevindingen.

Ik heb het vorig jaar getest en ik dacht dat bij vermogen sturing ‘aan’, de thermostaat de ingestelde ventilatortoerental op de ketel negeerde. Het kon ook zijn dat het niks deed op mijn oude Quinta, waar tegenwoordig het ventilatortoerental op fabrieksinstelling staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Superbeagle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Dit staat letterlijk bij de uitleg op de iSense zelf:

[...]

Het is dus gokken wat dit betekent. Wordt de modulerende werking van de ketel uitgeschakeld?
En bij vermogen sturing ‘aan’, wordt dan enkel op vermogen gestuurd of zowel temperatuur als vermogen?

In de handleiding van de Calenta in paragraaf 14.2.1 staat wellicht iets meer uitleg over wat de verschillende sturingsopties betekenen.

Ik zou zeggen probeer het eens en deel je bevindingen.

Ik heb het vorig jaar getest en ik dacht dat bij vermogen sturing ‘aan’, de thermostaat de ingestelde ventilatortoerental op de ketel negeerde. Het kon ook zijn dat het niks deed op mijn oude Quinta, waar tegenwoordig het ventilatortoerental op fabrieksinstelling staat.
Bedankt! Ik heb het geprobeerd op te zoeken in de handleiding, maar kon geen handleiding vinden waarin “vermogensturing” staat vermeld.
Ik had natuurlijk ook even op de thermostaat zelf kunnen kijken wat er als uitleg bij staat. Ik ga eens proberen wat er gebeurd als ik ‘m op “uit” zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-07 15:07
Ik volg al een hele tijd vol interesse dit topic, maar er is me toch nog iets niet duidelijk.

De situatie thuis is alleen vvw op 2 zones, aangestuurd met 2 thermostaten en 2 zone-ventielen. Geen mengpomp/evenwichtsfles maar rechtstreeks aangesloten op de interne pomp van de ketel.

De pomp wordt ook modulerende aangestuurd dus heb ondertussen ook begrepen dat dat bij vloerverwarming op lage temperatuur geen aanrader is.

Maar is het wel gezond voor de pomp om deze statisch op bijv 100% te zetten als het zoneventiele toch wel een tijdje nodig heeft om open te gaan bij warmtevraag?

Wordt de bypass dan niet constant 'belast' zolang het zoneventiel niet ver genoeg open staat? (In de hoop dat de bypass al correct is afgesteld).
En omdat de bypass dan gebruikt wordt, loopt de temperatuur dan niet te snel op waardoor de ketel die eerste paar minuten gaat pendelen?

Ook wou ik even polsen naar de pompmodi dat Vaillant aanbiedt. Namelijk comfort en eco.
Bij comfort draait de pomp alleen bij warmtevraag. Bij eco draait de pomp om de 20 min nog eens 5min na ongeachte de warmtevraag.
Standaard staat deze op eco maar ook hier lijkt me dit niet logisch want zodra er geen warmte vraag is sluiten de zone-ventielen en zal de bypass het weer te voorduren krijgen. Mij lijkt het logischer de pompmodus op comfort te zetten. klopt dit?

[ Voor 21% gewijzigd door Wouter06 op 04-10-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:45
Superbeagle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:43:

Dat regelventiel is bedoeld om de verdeler hydraulisch actief te maken en zo minder te gaan mengen. Dat kan handig zijn als je de flow vanuit de ketel niet hoog genoeg krijgt om de flow over de vloer te matchen. Dat regelventiel zorgt er dan voor dat er niet of minder meer gemengd wordt.

Alleen: Niet alle ketels vinden het fijn als je een extra pomp in het circuit op gaat nemen (en dat is wat hydraulisch actief betekent). Ik ben er in ieder geval gewoon afgebleven. Dat ventiel staat nog op 100% mengen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wouter06 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:22:
Ik volg al een hele tijd vol interesse dit topic, maar er is me toch nog iets niet duidelijk.

De situatie thuis is alleen vvw op 2 zones, aangestuurd met 2 thermostaten en 2 zone-ventielen. Geen mengpomp/evenwichtsfles maar rechtstreeks aangesloten op de interne pomp van de ketel.

De pomp wordt ook modulerende aangestuurd dus heb ondertussen ook begrepen dat dat bij vloerverwarming op lage temperatuur geen aanrader is.

Maar is het wel gezond voor de pomp om deze statisch op bijv 100% te zetten als het zoneventiele toch wel een tijdje nodig heeft om open te gaan bij warmtevraag?
Nee, maar dat maakt niet uit. Dat is niet anders bij 80% of 60%. Die tijd heb je nog steeds nodig.
Wordt de bypass dan niet constant 'belast' zolang het zoneventiel niet ver genoeg open staat? (In de hoop dat de bypass al correct is afgesteld).
En omdat de bypass dan gebruikt wordt, loopt de temperatuur dan niet te snel op waardoor de ketel die eerste paar minuten gaat pendelen?
Ja, dat risico bestaat.

Sommige ketels hebben daarom een 'start-uitstel', dus die beginnen pas een tijdje nadat er warmtevraag is.

Beter is het om de zoneregelaars zo in te stellen dat zij rekening houden met de open-tijd van de kleppen. Bijvoorbeeld op de Honeywell HCE20 is dat gewoon in te stellen. De regelaar opent de klep dan eerst voordat er warmtevraag naar de ketel gaat.
Ook wou ik even polsen naar de pompmodi dat Vaillant aanbiedt. Namelijk comfort en eco.
Bij comfort draait de pomp alleen bij warmtevraag. Bij eco draait de pomp om de 20 min nog eens 5min na ongeachte de warmtevraag.
Standaard staat deze op eco maar ook hier lijkt me dit niet logisch want zodra er geen warmte vraag is sluiten de zone-ventielen en zal de bypass het weer te voorduren krijgen. Mij lijkt het logischer de pompmodus op comfort te zetten. klopt dit?
Nee, eco is onzinnig in dit geval (en in veel gevallen). Maar weet je zeker dat dit het verschil is tussen comfort en eco? Ik kan me namelijk niet indenken wat hier "comfort" of "eco" aan is.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

iSense is geen OpenTherm thermostaat, maar een fabrikant-eigen protocol. Dit zou een heel andere betekenis kunnen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:38:
[...]

iSense is geen OpenTherm thermostaat, maar een fabrikant-eigen protocol. Dit zou een heel andere betekenis kunnen hebben.
Hmm weet je dat zeker? Ik heb een OTGW gateway tussen de Calenta 40 en iSense hangen en dat werkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Appesteijn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:59:
[...]

Hmm weet je dat zeker? Ik heb een OTGW gateway tussen de Calenta 40 en iSense hangen en dat werkt goed.
Het kan best dat hetzelfde protocol gebruikt wordt, maar die iSense werkt alleen met Remeha ketels.

OpenTherm is een communicatieprotocol en het zou me niets verbazen als Remeha een eigen versie daarvan heeft gemaakt. De iSense kan dus meer dan een reguliere OpenTherm thermostaat. Een reguliere werkt wel op de Remeha ketels (maar dan mis je functionaliteit), een iSense werkt niet op andere OT ketels (omdat de thermostaat meer verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 17:25
In onze woning (bj 2018) hangt een Intergas Kombi Kompact HReco 36. Als verwarming hebben we vloerverwarming zonder aanvullende pomp. Waarbij er op de eerste verdieping zoneregeling op zit voor de drie slaapkamers. De verwarming is nog niet aangegaan sinds afgelopen winter maar ik wil ik het systeem graag alvast zo efficiënt mogelijk afstellen. Als thermostaat hangt er een Tado (modulerend).

Ik vraag me af of ik de pomp instellingen goed heb staan, gezien er geen aparte pomp in het systeem zit? Stappenmodulatie staat ingeschakeld, is dit juist?

Ik heb de volgende instellingen reeds aangepast,
Tapcomfort uitgeschakeld, gewenste CV temperatuur op 35c, tapwater op 55c.
3 maximaal cv vermogen op 30%
3. maximaal pomp toerental op 80%
c minimaal cv vermogen op 25%
c. minimaal pomp toerental op 60%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ2RSe3zl3kBBjoJpFxLL83lExM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjnHViLPA3g8uR3VIe3APr2a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyoMROE2nx-ZrnV62JEP4a3uaP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGP2YEgJPtKGW6qFv7QJRD48.jpg?f=fotoalbum_tile

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Appesteijn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:59:
[...]

Hier inderdaad ook een OTGW tussen Avanta en iSense. Het lijkt er wel op dat het nog meer dan alleen OT gebruikt aangezien Remeha zelf zegt: “De iSense thermostaat is bij elke Remeha ketel te installeren dat gebruik maakt van een OpenTherm-aansluiting.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:17
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Het kan best dat hetzelfde protocol gebruikt wordt, maar die iSense werkt alleen met Remeha ketels.

OpenTherm is een communicatieprotocol en het zou me niets verbazen als Remeha een eigen versie daarvan heeft gemaakt. De iSense kan dus meer dan een reguliere OpenTherm thermostaat. Een reguliere werkt wel op de Remeha ketels (maar dan mis je functionaliteit), een iSense werkt niet op andere OT ketels (omdat de thermostaat meer verwacht).
Mijn installateur ontraadde inderdaad (met klem) de iSense op een Intergas te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

De iSense gebruikt OT met een Remeha sausje overheen.

Met Remeha ketels werkt het meestal probleemloos. Met mijn Quinta bijvoorbeeld werkt vermogens sturing volgens mij niet en ik kan de instellingen van de ketel enkel lezen, niet wijzigen.

Met andere merken werken soms sommige Remeha extra’s niet of geven vreemde gedragingen.

Tip: gebruik de zoekfunctie in de drie delen van dit topic en zoek op ‘iSense’ + ‘OT’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Mijn installateur ontraadde inderdaad (met klem) de iSense op een Intergas te gebruiken
Wijze installateur, ik zou de iSense ook niet met een klem aansluiten, maar met de daarvoor bestemde connectoren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Wijze installateur, ik zou de iSense ook niet met een klem aansluiten, maar met de daarvoor bestemde connectoren. :+
En bij een Intergas zijn dat dan weer klemmen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
iSense werkt wel op Intergas ketels, heb dat hier al enkele jaren hangen aan een Intergas HRE zonder problemen. Installateur stond ook meteen te roepen dat het niet kon en heeft zelfs Remeha daarover gebeld. Uitleg van Remeha is dat ze geen garantie en ondersteuning geven op werking, maar dat het wel kan werken.

Het is wel een beetje trial and error. Er zijn oudere Intergas ketels (de oude versie van de HR zo uit mijn hoofd) die je kunt voorzien van een temperatuursensor voor vorstbeveiliging. Sluit je die niet aan, krijg je een negatieve temperatuur terug en daar reageert de iSense op... resultaat kan je raden :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:55:

Installateur stond ook meteen te roepen dat het niet kon en heeft zelfs Remeha daarover gebeld. Uitleg van Remeha is dat ze geen garantie en ondersteuning geven op werking, maar dat het wel kan werken.
Het is niet dat Remeha garantie geeft op de Intergas ketel
Het is wel een beetje trial and error.
Ik ben niet huiverig van trail en error .... in tegendeel
Maar als er gewaarschuwd wordt voor branders die naar de 7de hemel gaan zoek ik die trail en error niet op ...
Er zijn oudere Intergas ketels (de oude versie van de HR zo uit mijn hoofd)
Ik heb een HRE uit 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Het is niet dat Remeha garantie geeft op de Ingergas ketel

[...]

Ik ben niet huiverig van trail en error .... in tegendeel
Maar als er gewaarschuwd wordt voor branders die naar de 7de hemel gaan zoek ik die trail en error niet op ...

[...]

Ik heb een HRE uit 2011
Ik heb een HRE uit 2010, die werkt gewoon goed.
Brander is idd naar de 7e hemel gegaan, maar dat was vanwege een defect gasblok en de vele knallende ontstekingen die daarbij horen. Gaat inmiddels alweer 7 jaar goed met die ketel en een Remeha iSense.

Ketel is nog altijd de baas over minimaal en maximaal vermogen, de iSense bepaalt alleen wanneer er gestookt wordt en met welke temperatuur (waarbij ketel ook de baas is over min/max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De termen "vermogenssturing" en "temperatuursturing" suggereren (nogmaals: suggereren, zeker weten doe ik dat ook niet) dat in het eerste geval de thermostaat rechtstreeks het brandervermogen stuurt en in het tweede geval de thermostaat op temperatuur-setpoint stuurt.

Brandervermogen rechtstreeks sturen kan bij veel ketels helemaal niet en is dus Remeha specifiek. Temperatuur sturen is wat een normale OpenTherm thermostaat doet (deze vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:11:
Ik heb een HRE uit 2010, die werkt gewoon goed.
Brander is idd naar de 7e hemel gegaan,
En viel dat onder de garantie van Intergas/installateur terwijl de installateur wist dat er een iSense aan hing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Om ook nog een duit in het zakje te doen: Hier ook al een jaar of 5 een Remeha iSense aan een niet-Remeha ketel hangen. In mijn geval gaat het om een Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 uit 2013. Ik moest wel de VR33 module in de ketel plaatsen om deze OpenTherm geschikt te maken.

In onze vorige woning (huurappartement) had ik de iSense aan een Agpo Ferroli Econpact 225C hangen en ook dat werkte prima.

Thermostaat werkt prima. Ik moet alleen batterijen plaatsen voor behoud instellingen en de achtergrondverlichting.

iSense tot in de eeuwigheid! 8)

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik weet dat de iSense wat betreft (tweak) mogelijkheden de RR onder thermostaten is.

Verder heb ik er geen .... !! belang in om iSense af te kraken.
Integendeel. Ik zou hem graag willen gebruiken vanwege die tweak-mogelijkheden (buiten dat hij dan een draadje nodig heeft).

Wat ik me dan wel afvraag is waarom deze verhalen dan de wereld in gekomen zijn.
Als installateurs contracten hebben met andere merken thermostaten kan ik me er iets bij voorstellen maar die lijken mij niet merk gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

En viel dat onder de garantie van Intergas/installateur terwijl de installateur wist dat er een iSense aan hing?
Was sowieso buiten de garantie want na 5 jaar. Ding is door mijn zwager opgehangen en eerste onderhoud heeft ie ook pas na een jaar of 4 gehad. Mijn ketel was overigens zo'n maandagmorgen model waarvan de 230V naar de pomp gewoon los in de ketel lag ipv aangesloten op de klemmen van de print en waarbij de afstelling ook totaal niet klopte.

Zwager is erbij geweest, heeft ketel schoongemaakt en afgesteld, zelfde dag weer ploffen. Lokale installatiebedrijf geweest, kon de ketel niet afstellen want gasblok reageerde niet op instelling. Vervolgens Energiewacht gebeld.

Energiewacht is erbij geweest, hebben ketel nogmaals schoongemaakt en afgesteld, diezelfde dag nogmaals en dag erna het gasblok en ontsteekunit vervangen. Paar dagen later hebben ze de brander vervangen vanwege een vermoedelijk scheurtje en daarna was het probleem opgelost, is ook nooit weer teruggekomen.

iSense hangt er nu nog steeds aan, zijn 7 jaar verder. Enige storingen die ik daarna heb gehad is een doorgeslagen ontsteekkabel en een versteende ventilatorpakking waardoor gas lekte na de ventilator. Die ventilatorpakking is verkeerd onderhoud door een te vlugge Energiewacht monteur, die ontsteekkabel is een bekend zwak punt en zijn betere versies van uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:36:
Ik weet dat de iSense wat betreft (tweak) mogelijkheden de RR onder thermostaten is.

Verder heb ik er geen .... !! belang in om iSense af te kraken.
Integendeel. Ik zou hem graag willen gebruiken vanwege die tweak-mogelijkheden (buiten dat hij dan een draadje nodig heeft).

Wat ik me dan wel afvraag is waarom deze verhalen dan de wereld in gekomen zijn.
Als installateurs contracten hebben met andere merken thermostaten kan ik me er iets bij voorstellen maar die lijken mij niet merk gebonden.
Zou jij als installateur iets opleveren bij klanten waarbij zowel de ketelfabrikant als de thermostaatfabrikant geen enkele garantie geven, maar waarvan je hebt gelezen op het internet dat het gewoon zou moeten werken?

Tel daarbij dat de iSense inmiddels een oud ding is. Remeha heeft 'm al opgevolgd en tegenwoordig zijn er allemaal "slimme" thermostaten, dus als installateur ga je je vingers niet branden aan zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:40:
Zou jij als installateur iets opleveren bij klanten waarbij zowel de ketelfabrikant als de thermostaatfabrikant geen enkele garantie geven,
Ik kan me idd zoiets voorstellen.

Merken, van ketel en/of thermostaten, geven garantie op hun eigen onderdelen.
Het wordt (altijd en overal) precair wanneer 2 verschillende merken met elkaar moeten samen werken en er ontstaan problemen.
Dan zie je dat er overal naar elkaar gewezen wordt en men er onderuit probeert te komen. Zelfs als men donders goed weet dat het aan hun ligt.
Dat is een maatschappelijk probleempje.

Ik heb niet de technische kennis om hierin een gedegen oordeel te kunnen 'vellen' maar ik begrijp al wel dat degene hier die er op die manier wel verstand van hebben, op z'n minst, ook hun twijfels hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Precies. OpenTherm was ooit bedoeld als "standaard" (vandaar de naam "Open"), maar al snel kwamen fabrikanten van ketels er achter dat er meer geld te verdienen valt als je je eigen thermostaat mee verkoopt.

Intergas houdt nog steeds vast aan de standaard. Remeha is wel compatible, maar raadt de eigen thermostaat aan die meer kan. Nefit doet helemaal niet mee met OpenTherm.

De eigen thermostaat van de fabrikant is meestal vele male duurder dan een standaard versie en echte meerwaarde hebben ze zelden. Dat je de ketel via de thermostaat in kunt stellen is leuk, maar hoe vaak doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
ThinkPad schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:26:
Om ook nog een duit in het zakje te doen: Hier ook al een jaar of 5 een Remeha iSense aan een niet-Remeha ketel hangen. In mijn geval gaat het om een Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30/5-5 uit 2013. Ik moest wel de VR33 module in de ketel plaatsen om deze OpenTherm geschikt te maken.

In onze vorige woning (huurappartement) had ik de iSense aan een Agpo Ferroli Econpact 225C hangen en ook dat werkte prima.

Thermostaat werkt prima. Ik moet alleen batterijen plaatsen voor behoud instellingen en de achtergrondverlichting.

iSense tot in de eeuwigheid! 8)
We hebben het hier wel over iSense in combinatie met de Intergas ketels.
Ik heb niet dit soort verhalen gehoord over andere merken ketels.
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:45

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

volgens mij bedoelt Remeha met vermogenssturing (bij de iSense) het gedwongen laag houden van het brandervermogen, dat is dus extra boven het standaard OT protocol. het brandervermogen gaat dus tijdelijk niet omhoog als er een bepaalde OT-vraag door de thermostaat aan de ketel wordt gevraagd.

[ Voor 32% gewijzigd door Hansoverdiep op 05-10-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:12:
Precies. OpenTherm was ooit bedoeld als "standaard" (vandaar de naam "Open"),
Dus van oudsher was opentherm het communicatieprotocol ?
Intergas houdt nog steeds vast aan de standaard.
Intergas heeft pas recent (vorig jaar ?) hun eigen thermostaten uitgebracht meen ik.
Welke ook erg 'simpel' zijn .... maar daar kan ik wel erg kort door de bocht mee zijn met die uitspraak/mening.
Remeha is wel compatible, maar raadt de eigen thermostaat aan die meer kan.
Je bedoelt hiermee dat Remeha ook de thermostaat adviseert die bij de ketel hoort ..... met andere woorden ... niet hun thermostaat aan bv een Intergas ?
Dat je de ketel via de thermostaat in kunt stellen is leuk, maar hoe vaak doe je dat?
Dit lijkt onder de tweakers die ook de OTGW gebruiken een (groot) voordeel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolfram55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Dus van oudsher was opentherm het communicatieprotocol ?
Bedoeld om te sturen op aanvoertemperatuur inderdaad.
Intergas heeft pas recent (vorig jaar ?) hun eigen thermostaten uitgebracht meen ik.
Welke ook erg 'simpel' zijn .... maar daar kan ik wel erg kort door de bocht mee zijn met die uitspraak/mening.

[...]

Je bedoelt hiermee dat Remeha ook de thermostaat adviseert die bij de ketel hoort ..... met andere woorden ... niet hun thermostaat aan bv een Intergas ?

[...]

Dit lijkt onder de tweakers die ook de OTGW gebruiken een (groot) voordeel te zijn.
Jazeker, maar hoeveel procent van de mensen zijn tweaker? Ik denk dat het gros van de mensen met een geavanceerde thermostaat die alleen maar heeft omdat de installateur zei dat dat bij de ketel hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:32:
Jazeker, maar hoeveel procent van de mensen zijn tweaker?
1% ....

Wat dan wel op z'n minst opmerkelijk is dat de OTGW (opentherm gateway) de iSense bijna als belangrijkste thermostaat ziet .....

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:12:
Precies. OpenTherm was ooit bedoeld als "standaard" (vandaar de naam "Open"), maar al snel kwamen fabrikanten van ketels er achter dat er meer geld te verdienen valt als je je eigen thermostaat mee verkoopt.

Intergas houdt nog steeds vast aan de standaard. Remeha is wel compatible, maar raadt de eigen thermostaat aan die meer kan. Nefit doet helemaal niet mee met OpenTherm.

De eigen thermostaat van de fabrikant is meestal vele male duurder dan een standaard versie en echte meerwaarde hebben ze zelden. Dat je de ketel via de thermostaat in kunt stellen is leuk, maar hoe vaak doe je dat?
OpenTherm is minder open dan de naam doet vermoeden. Wil je de specificatie gebruiken, moet je lid worden van de vereniging, licentiekosten afdragen en een geheimhoudingsverklaring ondertekenen.

Het is niet alleen de binding met een thermostaat van het eigen merk, maar vooral het niet hoeven betalen van lidmaatschap en licentiegelden aan de OpenTherm stichting. Verder kan je met een eigen protocol dingen doen die niet vastgelegd zijn in de standaard.
Nefit had naar mijn weten al voordat OpenTherm beschikbaar kwam als standaard een eigen iRT protocol en later de EMS bus als opvolger. Ze hebben een tijdje OpenTherm gedaan maar zijn weer teruggegaan naar een eigen protocol. Remeha doet inmiddels ook R-bus maar ondersteunt nog wel OpenTherm op de ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:01:
OpenTherm is minder open dan de naam doet vermoeden. Wil je de specificatie gebruiken, moet je lid worden van de vereniging, licentiekosten afdragen en een geheimhoudingsverklaring ondertekenen.
Ik was idd ook in die richting met een reactie aan de gang.
Het deel 'open' uit 'opentherm' slaat denk ik niet zozeer op 'open' in de zin van bv 'open source'.
We kunnen idd niet in de code kijken dus die 'open' zal ergens anders op wijzen ..... (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Maar waar we vanmorgen mee begonnen was eigenlijk of het schadelijk kan zijn om een iSense aan een Intergas te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:18:
Maar waar we vanmorgen mee begonnen was eigenlijk of het schadelijk kan zijn om een iSense aan een Intergas te hangen.
In principe niet. Gevaar wat je zou kunnen lopen is dat Remeha en Intergas dezelfde OEM OT-IDs gebruiken en daarmee foute dingen met je ketel doen, maar Intergas implementeert zeker op de oudere HRE's helemaal geen OEM OT-IDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

ptr1968 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Oude dubbel glas of HR++ scheelt behoorlijk, Ik had vorig jaar een infrarood thermometer gekocht, en in de winter was de HR++ glas aan binnenzijde 19,5 en oude dubbel glas 16,5 graden. (thermostaat op 20)
Vloerisolatie meest effectieve bovenop bv pir platen (volgens de man die hier de spouw heeft geisoleerd)
Wat de vloerisolatie aangaat, ik heb een massief eiken vloer, zowel in de zitkamer alsook in de eetkamer en keuken, daar is achteraf geen vloerverwarming meer aan te brengen zonder een nieuwe vloer te nemen.
Wel een goed begaanbare droge kruipruimte met veel ruimte tussen de balken (160 mm hoog) waar ik 120 mm steenwol tussen plaats.
Pomp zet ik hoger, er komt een nieuwe voordeur/raampartij en er worden kozijnen en glas vervangen, maar pas na komende winter.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
In onze digitale wereld (aan/uit ... ja/nee .... 0/1) klinkt dat niet solide ..... :9
Gevaar wat je zou kunnen lopen is dat Remeha en Intergas dezelfde OEM OT-IDs gebruiken en daarmee foute dingen met je ketel doen, maar Intergas implementeert zeker op de oudere HRE's helemaal geen OEM OT-IDs.
Wat je zegt is dat de (OEM-)ID's niet overeen komen en daardoor miscommunicatie kan ontstaan en er 'verkeerde' dingen kunnen gebeuren in de ketel?
Ja dat staat er .... 8)7

Als dat zo is lijkt het me wel meevallen. Maar wederom .... ik heb geen inzage/inzicht in wat er allemaal gebeurt.

Een klein beetje in het verlengde van deze discussie (zonder de ernstige gevolgen) is deze quote uit de openingspost van OTGW : [OTGW] OpenTherm gateway
De OTGW is puur bedoeld als gateway om tussen je ketel en thermostaat te plaatsen, het is geen vervanger van je thermostaat. Een thermostaat heeft namelijk een vrij ingewikkeld algoritme (PID-regeling) wat niet eenvoudig en betrouwbaar (je wilt niet dat de kamertemperatuur ver doorschiet) zelf valt te bouwen. Het is wel mogelijk om met de OTGW je CV-ketel aan te sturen, maar de maker van de OTGW raad dit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ietwat offtopic maar die stelling over de PID-regeling “ingewikkeld en niet eenvoudig te bouwen” ben ik een tijdje geleden nagegaan. Iemand met technische kennis op HBO niveau kan het begrijpen. Ik gok dus het meerendeel van de Tweakers.

Hier staan de drie meest voorkomende regelingen (aan/uit, P en PID) uitgelegd door Ingenieursbureau Christiaens uit Vlaanderen.

Voor degenen die dieper het konijnenhol in willen gaan, hebben ze een hele simulatie gebouwd van een verwarmingssysteem in een jupyter notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Blihi schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

Nee, eco is onzinnig in dit geval (en in veel gevallen). Maar weet je zeker dat dit het verschil is tussen comfort en eco? Ik kan me namelijk niet indenken wat hier "comfort" of "eco" aan is.
Ik vind het ook een rare definitie. Onderstaande komt rechtstreeks uit de handleiding van Vaillant:

code:
1
2
3
4
5
6
7
1 = Comfort (verder lopende pomp)
Interne pomp wordt ingeschakeld, indien CV-aanvoer-
temperatuur niet op Verwarming uit en warmtevraag via
externe thermostaat vrijgeschakeld
3 = Eco (intermitterende pomp)
Interne pomp wordt na afloop van de nalooptijd iedere
25 minuten voor 5 minuten ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wouter06 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Ik vind het ook een rare definitie. Onderstaande komt rechtstreeks uit de handleiding van Vaillant:

code:
1
2
3
4
5
6
7
1 = Comfort (verder lopende pomp)
Interne pomp wordt ingeschakeld, indien CV-aanvoer-
temperatuur niet op Verwarming uit en warmtevraag via
externe thermostaat vrijgeschakeld
3 = Eco (intermitterende pomp)
Interne pomp wordt na afloop van de nalooptijd iedere
25 minuten voor 5 minuten ingeschakeld
Comfort is dus: de pomp draait continu (ingeschakeld als er geen warmtevraag is)
Eco is: de pomp draait af en toe.

Dat laatste is zuiniger. De nalooptijd kun je instellen op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 06:22:
[...]

Comfort is dus: de pomp draait continu (ingeschakeld als er geen warmtevraag is)

Ik begrijp dat bij comfort de pomp continue draait zolang er warmtevraag is.
In praktijk lijkt dit ook te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Om nog even terug te komen op het iSense verhaal/protocollen die wel of niet correct worden 'begrepen' door ketel cq thermostaat.

Dat verhaal van het vlammetje op de Hownywel die bij aan/uit correct op het display wordt weergegeven en via opentherm niet ( bleef gewoon de hele dag aan).

Dit is dus, in het klein, een voorbeeld van de ID's die niet overeen komen of ligt dat weer ergens anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 21:30
Wouter06 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:06:
[] Ik begrijp dat bij comfort de pomp continue draait zolang er warmtevraag is.
In praktijk lijkt dit ook te kloppen.
Volgens mij is het zo dat bij ECO de pomp alleen draait bij 'Brander aan" , bij Comfort draait ie hier inderdaad zolang 'thermostaat vraagt' ...

[ Voor 3% gewijzigd door JohnAlbregtse op 06-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wolfram55 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:41:
Om nog even terug te komen op het iSense verhaal/protocollen die wel of niet correct worden 'begrepen' door ketel cq thermostaat.

Dat verhaal van het vlammetje op de Hownywel die bij aan/uit correct op het display wordt weergegeven en via opentherm niet ( bleef gewoon de hele dag aan).

Dit is dus, in het klein, een voorbeeld van de ID's die niet overeen komen of ligt dat weer ergens anders aan?
Ik herken dat niet, maar wat ik wel herken is dat Honeywell thermostaten een aantal vlammetjes laten zien op basis van brandervermogen, maar niet bij Intergas want die koppelt dat niet terug.

Zo geeft Intergas ook geen retour temperatuur terug aan de thermostaat. Thermostaat moet dus regelen met de karige informatie die er is. Een iSense zorgt daarbij in veel gevallen voor minder pendelen dan een Honeywell thermostaat. Voor beide is iets te zeggen: iSense wil verwarmen en laat gewoon de aanvoer oplopen. Honeywell wil verwarmen met zo weinig mogelijk vermogen en als dat niet gaat neemt de ketel maar even pauze. Ik weet wel dat ik het gedrag van de iSense prettiger vind als er echt verwarmd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

volgens mij toont de Honeywell Round een vlammetje zolang de ruimtetemperatuur binnen de bandbreedte van de regeling zit. In ieder geval doet mijn Round Wireless dat. De ketel hoeft dus niet te branden want die kan al wel de gevraagde OT-temperatuur hebben bereikt (of er 5 graden overheen zijn gegaan zoals bij Intergas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39
Hansoverdiep schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:07:
volgens mij toont de Honeywell Round een vlammetje zolang de ruimtetemperatuur binnen de bandbreedte van de regeling zit. In ieder geval doet mijn Round Wireless dat. De ketel hoeft dus niet te branden want die kan al wel de gevraagde OT-temperatuur hebben bereikt (of er 5 graden overheen zijn gegaan zoals bij Intergas)
“Remember the flame is not an on/off indicator it is just to tell you if it is modulating near the set point.”

“The flame icon on the display of the thermostat displays when the thermostat is calculating whether it needs to bring on heat as well as when it is calling for heat.”

Bron: https://ensupport.getconn...emperature?language=en_US

[ Voor 23% gewijzigd door olafmol op 07-10-2022 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@olafmol duidelijk, dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:53
Wij hebben hier een Calenta ketel met Evohome systeem. Aanvoertemperatuur staat nu op 60 graden.

Als ik die wil verlagen, voor kostenbesparing, kan dat gewoon zo, tot het comfort weg is. Dus op gevoel.
Of hoort daar een bepaalde meting/controle bij?

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 08-10-2022 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
NeutraleTeun schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:48:
Wij hebben hier een Calenta ketel met Evohome systeem. Aanvoertemperatuur staat nu op 60 graden.

Als ik die wil verlagen, voor kostenbesparing, kan dat gewoon zo, tot het comfort weg is. Dus op gevoel.
Gewoon proberen, totdat of je ketel gaat pendelen, of je je kamer niet meer warm krijgt. Dan weer stapje terug tot het wel blijft draaien. Bij lagere temperaturen is het belangrijk om “langere runs” te maken, dus gewoon op 1 temperatuur je thermostaat instellen en dan laten lopen zonder er steeds aan te zitten. Bij voorkeur ook geen nachtverlaging. Als je temp omlaag gaat kan het zijn dat je bv je pompsnelheid omhoog moet zetten, niet alle ketels kunnen dat. Idealiter doet de ketel dat zelf. Ook opentherm modulatie wordt minder relevant bij lager stoken, aan/uit werkt dan vaak wat fijner vanwege “lang en laag” draaien ipv hoog beginnen en dan afbouwen, wat opentherm modulatie doet.

Kijk ook of je je brander vermogen wat kunt limiteren, daarmee kun je ook de eerste grote piek vaak wat afkappen en krijg je dus minder snel pendelgedrag.

Als laatste: isoleren is het allerbeste, minder eruit is minder erin. En als je lagere temp water door je systeem duwt moet je meer afgifte creëren voor dezelfde energie, dus grotere of meer radiatoren, of idealiter vloerverwarming, is the way. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10
olafmol schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:25:

... is het belangrijk om “langere runs” te maken, dus gewoon op 1 temperatuur je thermostaat instellen en dan laten lopen zonder er steeds aan te zitten.
...
Persoonlijk zou ik liever "langere pauzes" hebben dan "langere runs". Tijdens een branderpauze gebruik je geen gas en bij een run wordt er juist wel gas gestookt.
Het aantal branderstarts zal in beide gevallen elkaar niet zo veel ontlopen.

Het is maar net hoe je tegen je gasverbruik aankijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:49
NeutraleTeun schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:48:

Laten we eerst bepalen of het noodzakelijk is om de Max aanvoer te verlagen.
Wat is momenteel je retourtemperatuur als de aanvoer ook daadwerkelijk de Max aanvoertempetatuur is?

Voor goed condenseren HR-bedrijf heb je een retourtemperatuur van <50 graden nodig.
Als je nu een retourtemperatuur hebt die hoger dan dat is zou ik het in waterzijdig inregelen zoeken.
Aangezien een deltaT van <10 graden duidt op slechte inregeling, dus het zou nu al goed moeten zijn bij jouw.
Als je deltaT wel >10 graden is heeft echt heel weinig zin voor het gasverbruik en haal je potentieel alleen maar problemen op je hals met pendelen enz enz.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 08-10-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
arpeggio schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Persoonlijk zou ik liever "langere pauzes" hebben dan "langere runs". Tijdens een branderpauze gebruik je geen gas en bij een run wordt er juist wel gas gestookt.
Het aantal branderstarts zal in beide gevallen elkaar niet zo veel ontlopen.

Het is maar net hoe je tegen je gasverbruik aankijkt.
De langere runs moeten natuurlijk wel op lager vermogen zijn. Een run van 6 uur op 4kW is beter dan een run van 3 uur op 8kW.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10
KabouterSuper schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

De langere runs moeten natuurlijk wel op lager vermogen zijn. Een run van 6 uur op 4kW is beter dan een run van 3 uur op 8kW.
Waarom?
Kost het minder energie (= gasverbruik) om 6h * 4kW = 24 kWh aan warmte te produceren
dan 3h * 8kW = 24 kWh ?
Het warmteverlies van de woning is in beide gevallen hetzelfde en dus ook de benodigde energie om dat te compenseren.

Het gaat erom dat die benodigde energie zo efficiënt mogelijk wordt geproduceerd door de ketel en dat die warmte zo efficiënt mogelijk door het afgiftesysteem wordt overgedragen aan de ruimtes.
Daarbij spelen een groot aantal variabelen een rol. Het is naar mijn mening te kort door de bocht om het gasverbruik aan een enkele variabele op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
arpeggio schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Waarom?
Kost het minder energie (= gasverbruik) om 6h * 4kW = 24 kWh aan warmte te produceren
dan 3h * 8kW = 24 kWh ?
Het warmteverlies van de woning is in beide gevallen hetzelfde en dus ook de benodigde energie om dat te compenseren.

Het gaat erom dat die benodigde energie zo efficiënt mogelijk wordt geproduceerd door de ketel en dat die warmte zo efficiënt mogelijk door het afgiftesysteem wordt overgedragen aan de ruimtes.
Daarbij spelen een groot aantal variabelen een rol. Het is naar mijn mening te kort door de bocht om het gasverbruik aan een enkele variabele op te hangen.
Dit zijn zeker valide vragen, om eerlijk te zijn heb ik ook niet helemaal het antwoord, al is iedereen het er wel over eens dat een lagere retourtemperatuur beter is voor het rendement van HR ketels toch?

Het is idd vrij complex, en elke situatie is weer anders. Bv de pomp die harder moet draaien op lagere aanvoertemperaturen kost weer meer stroom (als ik me niet vergis), dus de ratio tussen stroom- en gas-prijs speelt hier ook nog mee.

Toch heb ik zelf ondervonden dat ik zelf de opwarming van mijn huis het prettigste vind als het "laag en lang" gebeurt, dit lijkt ook langer te blijven "hangen" in mijn woning.

Het blijft lastig vergelijken, aangezien (in mijn specifieke situatie bv) vooral wind(richting/kracht) en bewolking invloed hebben op de afkoeling van mijn (jaren30) huis, en bij lagere temperaturen de opwarming door zon (koud en helder) door grote raampartijen op het zuiden veel sterker werkt. Dus graaddagen gebruiken om te vergelijken is dan zelfs al lastig.

Kortom: goede kritische punten, tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
leonbong schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Laten we eerst bepalen of het noodzakelijk is om de Max aanvoer te verlagen.
Wat is momenteel je retourtemperatuur als de aanvoer ook daadwerkelijk de Max aanvoertempetatuur is?

Voor goed condenseren HR-bedrijf heb je een retourtemperatuur van <50 graden nodig.
Als je nu een retourtemperatuur hebt die hoger dan dat is zou ik het in waterzijdig inregelen zoeken.
Aangezien een deltaT van <10 graden duidt op slechte inregeling, dus het zou nu al goed moeten zijn bij jouw.
Als je deltaT wel >10 graden is heeft echt heel weinig zin voor het gasverbruik en haal je potentieel alleen maar problemen op je hals met pendelen enz enz.
Waar/hoe controleer/meet ik zoiets.
Waterzijdig inregelen is al gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou zeggen voel eens aan de leidingen bij de ketel.
Of gebruik een geschikte thermometer als de ketel niet voorziet in uitleesmogelijkheid.

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 08-10-2022 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-07 23:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYVYJpLz0aPed4dYVAiT9GylbxE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/upqlVfoCtCp5bnsreQZQGjsz.jpg?f=user_large

Voelertje met een kabelbinder op de kale retour buis plaatsen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:45
@ toyotamr2. Hoe is er waterzijdig ingeregeld? En is dit goed gebeurd?
Wat is je aanvoer en retour temperatuur als de ketel een tijd draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 13:29
Ook ik heb, zoals aanbevolen, het ketelwater van mijn cv teruggezet. Nu op 50gr, ben benieuwd of dit voldoende is.
Ik heb geen idee wat de besparing op gas kan zijn maar vraag me ook af of die besparing opweegt tegen het extra stroomverbruik omdat de cv (dus de pomp) vanwege de lagere warmteoverdracht veel meer uren draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een slecht/niet geïsoleerd 70-jaren huis, met 9 oude radiatoren (zonder thermostaatkranen), die bijna allemaal altijd open staan (behalve de zolder en douche half open)
Ik heb een Remeha Tzerra Ace 39C en een Tado v3+ thermostaat via OpenTherm aangesloten.
Ik heb geen vloerverwarming of iets dergelijks.

Ik heb op dit moment de instellingen op mijn CV als volgt ingesteld staan:
Aanvoertemp op max 75 graden begrensd (CP000, CP010, en via de + knop alle 3 op 75)
GP007 op 2500 (max. 10,4kw ongeveer, min vermogen van deze ketel is ongeveer 7,6kw)
PP016 op 60 (max. 60% pomptoerental)
PP018 op 20 (min. 20% pomptoerental)

Het duurt nu ongeveer 45-60min om 1 a 1,5 graad de temperatuur in huis omhoog te krijgen.
Ik zie op het schermpje van de CV dat het stoken met 35 graden begint en dan heel langzaam oploopt naar zo'n 55-60 graden max, heb nog niet hoger gezien, ook al staat de CV op 75 max)

Zijn deze instellingen voldoende om de winter door te komen denken jullie?
Of moet ik van de winter (als het gaat vriezen) het maximale vermogen gaan verhogen? (naar 15-20kw bijv)

[ Voor 9% gewijzigd door edgarf28 op 10-10-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 06:22:
[...]

Zou je de nalooptijd op 0 altijd adviseren, of enkel bij LT verwarmen? Ik snap de redenatie dat je bij een lage aanvoer geen koeler restje water meer wil rondpompen. Echter, wanneer je gebruik maakt van radiatoren (en vaak wat hogere temperaturen haalt) wil de warmtewisselaar zijn warmte toch kwijt zodra de brander uitschakelt? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees85
@edgarf28 Lijkt me een prima startpunt. Ga ook je systeen waterzijdig in regelen. Dat kan ook door gewone kranen open of dicht te draaien tot je een DeltaT hebt van 15 a 20 graden. In de eerste post op dit topic meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kees85 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:13:
@edgarf28 Lijkt me een prima startpunt. Ga ook je systeen waterzijdig in regelen. Dat kan ook door gewone kranen open of dicht te draaien tot je een DeltaT hebt van 15 a 20 graden. In de eerste post op dit topic meer info.
Thnx! Dat staat nog op mijn todo lijst idd.
DeltaT verschil ligt nu op zo'n 18%, heb gehoord dat het beste 25% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kees85 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:29:
@ toyotamr2. Hoe is er waterzijdig ingeregeld? En is dit goed gebeurd?
Wat is je aanvoer en retour temperatuur als de ketel een tijd draait?
Is gebeurd door 50Five na het installeren van de Evohome.
Zal eens kijken of ik het een en ander kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Controleren of het klopt.
Hoe hebben ze dit precies gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 12:57
Zijn er hier nog ervaringsdeskundigen die de Danfoss installer app heb en gebruikt om via de radiator grootte de voorinstelling van hun Danfoss kranen te bepalen.

Er wordt gevraagd om een drukverschil. Dit is niet de waterdruk in de ketel... Ik zou echter niet weten wat hier in te vullen, of wat een vuistregel zou kunnen zijn...

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kees85 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:38:
Controleren of het klopt.
Hoe hebben ze dit precies gedaan?
Onbekend.
Ik zeg hem iets meten en in z'n telefoon bezig.

Ik heb later wel nog een mail gestuurd met diezelfde vraag. Maar daar geen antwoord op gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Speeddragon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:16:
Zijn er hier nog ervaringsdeskundigen die de Danfoss installer app heb en gebruikt om via de radiator grootte de voorinstelling van hun Danfoss kranen te bepalen.

Er wordt gevraagd om een drukverschil. Dit is niet de waterdruk in de ketel... Ik zou echter niet weten wat hier in te vullen, of wat een vuistregel zou kunnen zijn...
Wellicht helpt dit je: https://assets.danfoss.co...399260305246nl-NL0101.pdf - pagina 24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Yoshimi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Zou je de nalooptijd op 0 altijd adviseren, of enkel bij LT verwarmen? Ik snap de redenatie dat je bij een lage aanvoer geen koeler restje water meer wil rondpompen. Echter, wanneer je gebruik maakt van radiatoren (en vaak wat hogere temperaturen haalt) wil de warmtewisselaar zijn warmte toch kwijt zodra de brander uitschakelt? Of zie ik dat verkeerd?
Klopt, maar het luistert heel nauw. Want zet je de nalooptijd te hoog, ben je rechtstreeks koud retourwater terug je radiatoren in aan het pompen. Je moet de nalooptijd zo kiezen dat de pomp stopt zodra de aanvoer bij de dichtstbijzijnde radiator afkoelt.

Bij LT verwarming met hoge pompsnelheden is dat vrijwel direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:33

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb ook Danfoss regelbare kranen en heb het hieronder gelinkte boekje gebruik. Maar ook voor mij is niet helemaal duidelijk wat nu het drukverschil is en hoe je dit bepaalt.
Bij mij zit er een bypass naast de verdeler van de vloerverwarming en die staat op 0,2 ingeregeld. Wellicht veel te kort door de bocht, maar dat bevestigde mijn beeld dat ik voor die 20 te gaan. Maar realiseer me nu dat ik daar helemaal niet goed over nagedacht hebt.

Zijn er ervaringsdeskundigen hier die dit kunnen toelichten?

[ Voor 11% gewijzigd door vanenkelen op 11-10-2022 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:41:
[...]

Klopt, maar het luistert heel nauw. Want zet je de nalooptijd te hoog, ben je rechtstreeks koud retourwater terug je radiatoren in aan het pompen. Je moet de nalooptijd zo kiezen dat de pomp stopt zodra de aanvoer bij de dichtstbijzijnde radiator afkoelt.

Bij LT verwarming met hoge pompsnelheden is dat vrijwel direct.
Is dat wel zo? Als ik het theoretisch bekijk vindt er warmteafgifte plaats zolang de temperatuur van het water hoger is dan de ruimtetemperatuur van zo’n 20°C. Ik gok dat weinig retourwater dit temperatuur of lager bereikt.

Waarom zou je het debiet niet verhogen en zo meer afgifte realiseren?

Voldoende koelen (in de zomer) vindt dan ook pas plaats bij water rond de 18 °C of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraag over magneten op radiator:
Heb onlangs 2 Heatfans (incl magnetische controller) eronder gehangen.
Ook wil ik folie aanbrengen met super magneetjes.

Maar is er geen risico op vuilophoping op de plekken waar de magneten zitten?
Een vuilafscheider werkt immers ook vaak met een magneet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Is dat wel zo? Als ik het theoretisch bekijk vindt er warmteafgifte plaats zolang de temperatuur van het water hoger is dan de ruimtetemperatuur van zo’n 20°C. Ik gok dat weinig retourwater dit temperatuur of lager bereikt.

Waarom zou je het debiet niet verhogen en zo meer afgifte realiseren?

Voldoende koelen (in de zomer) vindt dan ook pas plaats bij water rond de 18 °C of lager.
Klopt, zolang het water warmer is dan de ruimte is er afgifte. Maar wat heeft het voor zin om water rond te pompen? Dat zorgt alleen maar voor verlies in de leidingen in plaats van de radiatoren, plus het verlies van de pomp zelf.

Zolang je geen warmte toevoegt aan het water hoef je geen water rond te pompen en warmte toevoegen doe je alleen als de warmtewisselaar warmer is dan het retourwater (dus als de brander aan staat, of als er nog restwarmte in zit die je er tijdens de nalooptijd uit haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:31
edgarf28 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:01:
Ik heb een slecht/niet geïsoleerd 70-jaren huis, met 9 oude radiatoren (zonder thermostaatkranen), die bijna allemaal altijd open staan (behalve de zolder en douche half open)
Ik heb een Remeha Tzerra Ace 39C en een Tado v3+ thermostaat via OpenTherm aangesloten.

Aanvoertemp op max 75 graden begrensd (CP000, CP010, en via de + knop alle 3 op 75)
GP007 op 2500 (max. 10,4kw ongeveer, min vermogen van deze ketel is ongeveer 7,6kw)

Het duurt nu ongeveer 45-60min om 1 a 1,5 graad de temperatuur in huis omhoog te krijgen.
Ik zie op het schermpje van de CV dat het stoken met 35 graden begint en dan heel langzaam oploopt naar zo'n 55-60 graden max, heb nog niet hoger gezien, ook al staat de CV op 75 max)

Of moet ik van de winter (als het gaat vriezen) het maximale vermogen gaan verhogen? (naar 15-20kw bijv)
Daar kan je zo geen antwoord op geven.
Maar... proberen kost toch niks. Doe het, en krijg je de boel niet warm, dan verhoog je dat maximum vermogen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Huisinstallatie 10 kPa aanhouden, dat is bijna altijd goed.
Stadsverwarming is vaak 20kPa evenals grote bedrijfsinstallaties.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 11-10-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 12:57
@leonbong Bedankt voor de tip.

Volgende issue is dat ik 2 verticale radiatoren heb.. Ik denk dat ik ze gewoon als horizontaal invul, anders kom ik niet aan de hoogte. Of maak ik nu een denkfout..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_j_j_rotteveel
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-05 14:50
Ik snap iets niet: enerzijds lees je vaak dat je vloerverwarming (met een verdeler met eigen pomp) het beste aan/uit kunt regelen (en dat kan ik begrijpen) en anderzijds is de aanbevolen opwarmsnelheid van de thermostaat bij vloerverwarming vaak "langzaam" of "langzaamst".

Maar is het niet zo dat die langzamere opwarmsnelheid juist verder weg ligt van aan/uit dan "sneller" of "snelst"? Of geldt dat advies dan eigenlijk alleen voor vloerverwarming zonder eigen pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@r_j_j_rotteveel Die opwarmsnelheid is om de thermostaat in de juiste richting te duwen. Stel het is 19 graden en jij wilt dat het om 17:00 20 graden is. Opwarmsnelheid snel -> thermostaat begint net voor 17:00 met verwarmen. Zet je het op langzaam, begint thermostaat eerder met verwarmen.

Vloerverwarming is langzaam, dus opwarmsnelheid langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_j_j_rotteveel
@_JGC_ Maar daar is de aanwarmtijd toch (primair) voor? De opwarmsnelheid wordt (voor de eTwist althans) omschreven als hoe snel de ingestelde temperatuur behaald dient te worden. De enige manier voor de thermostaat om dat te doen lijkt me met een hogere gewenste aanvoertemperatuur (/ minder modulatie = dichter bij aan/uit), niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die terminologie is per thermostaat anders. Je moet dus precies zijn wat je bedoelt met opwarmsnelheid of aanwarmtijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@r_j_j_rotteveel Bij een traditioneel systeem bestaande uit een HR-ketel en radiatoren met hoge watertemperaturen, zorgt een aan/uit regeling voor sterk schommelende temperaturen rond de gewenste ruimtetemperatuur. En daardoor tot comfortklachten. Dit komt omdat radiatoren door het metaal snel hun warmte afgeven en bij een groter temperatuurbereik dan een vloerverwarming. Dus hoge opwarm- en afkoelsnelheid snelheid en snelle respons.

Een PID-regeling zoals in OT-thermostaten zorgt ervoor dat deze schommelingen vrijwel niet meer merkbaar zijn. Dit doet de thermostaat versimpeld gezegd door de ruimtetemperatuur te meten, de opwarm- en afkoelsnelheid te bepalen en vervolgens een watertemperatuur te vragen aan de ketel die zijn brandervermogen daarop afstemt.

Een modulerende ketel brandt initieel op hoog vermogen om water snel op te warmen om zo een ruimte snel op temperatuur te brengen vooral na een nachtverlaging. Het minimale brandervermogen van de meeste ketels is echter veel te hoog voor de gemiddelde woning. Om een woning warm te houden wordt daarom door de regeling, nadat de ruimte is opgewarmd, overgeschakeld op aan/uit maar nog steeds PID geregeld op laag vermogen. Ook wel low-load genoemd.

Omdat een vloerverwarming met lagere temperaturen werkt heeft het weinig zin voor een ketel om op vol vermogen het water heet te stoken. En door de lagere watertemperatuur, materiaal vloer en grote waterinhoud is het opwarm- en afkoelproces mede daardoor ook langzaam waardoor er minder schommelingen zijn in de ruimtetemperatuur. Vandaar dat een aan/uit regeling, met beperken vermogen ketel, ook geschikt is bij vloerverwarming. De keerzijde is dat het respons ook trager is.

De parameter ‘opwarmsnelheid’ op de iSense/eTwist is om de regeling van de thermostaat rekening te laten houden met de eerder genoemde lagere opwarmsnelheid en tragere respons van een vloerverwarming vanwege de lagere watertemperatuur en vertraagd opwarmen en afkoelen. De PID-regeling heeft namelijk als eigenschap om zo snel als mogelijk een setpoint te bereiken, wat juist ongewenst is bij een vloerverwarming.

Wat de thermostaat echter niet kan bij een verdeler met pomp, dus een gescheiden circuit, is weten met welke temperatuur de vloer daadwerkelijk wordt opgewarmd. Hij vraagt immers een vaak hogere temperatuur van de ketel dan wat de verdeler er van maakt. De opwarmsnelheid en respons verlopen dus anders dan de thermostaat kan weten ondanks het aanpassen van de opwarmsnelheid.
Om die reden zal een ruimte met een verdeler met pomp vrijwel nooit op temperatuur zijn op de ingestelde tijd van de klokthermostaat, hoe ruim je de aanwarmtijd ook instelt. Stel deze dan ook zo kort mogelijk in.

Het is wat meer tekst geworden dan ik had gedacht. B)
Hoop dat het zo duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:08

bert pit

asdasd

edgarf28 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:01:

Het belangrijkste is om de radiatoren aangesloten op de leidingen die langs het dakbeschot lopen open te zetten als het gaat vriezen. Dat kan hoopjes problemen voorkomen. Isoleren is natuurlijk het beste advies om gas te besparen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_j_j_rotteveel
@Superbeagle Ik snap je verhaal, maar heb nog wel een vraag bij:
De parameter ‘opwarmsnelheid’ op de iSense/eTwist is om de regeling van de thermostaat rekening te laten houden met de eerder genoemde lagere opwarmsnelheid en tragere respons van een vloerverwarming vanwege de lagere watertemperatuur en vertraagd opwarmen en afkoelen.
In de handleiding van de eTwist wordt de opwarmsnelheid niet omschreven als een eigenschap van het huis waarin deze zich bevindt: "Met de opwarmsnelheid kun je regelen hoe snel of hoe langzaam de gewenste temperatuur behaald dient te worden" zoals dat voor afkoelsnelheid wel het geval is: "De afkoelsnelheid heeft te maken met hoe snel jouw woning afkoelt".

En omdat een thermostaat alleen de gewenste aanvoertemperatuur regelt (buiten het tijdstip waarop met verwarmen wordt begonnen, maar daar gaat aanwarmtijd over), is mijn theorie dat als je de opwarmsnelheid op "langzaam" zet, de thermostaat zal beginnen met een vrij lage gewenste aanvoertemperatuur, wat (volgens verschillende berichten in dit topic) bij een mengverdeler niet lekker werkt. En dat dus omgekeerd bij een opwarmsnelheid van "snel" de thermostaat zal beginnen met een vrij hoge gewenste aanvoertemperatuur (= dichter bij aan/uit), waardoor een mengverdeler sneller de juiste temperatuur de vloer in kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Een modulerende ketel, een HT-mengverdeler en een thermostaat zijn allemaal regelsystemen die nagenoeg onafhankelijk van elkaar hun ding proberen te doen. Dat gaat gewoon nooit goed.

Thermostaat en ketel kunnen nog wel samenwerken, maar die mengverdeler gooit gewoon roet in het eten. Met mengverdelers moet je aan/uit regelen en moet je het systeem goed inregelen zodat je een mooie aanvoer/retour temperatuur hebt.

Als je alleen mengverdelers met vloerverwarming hebt en geen radiatoren: Dan de pompsnelheid van de ketel maximaal en de Ta zo laag mogelijk. Heb je ook radiatoren in het systeem, dan zul je de Ta en pompsnelheid daarop moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:03
Ik probeer mijn aanvoer temperatuur te verlagen maar mijn ketel begint dan te pendelen. Code 5 branderstop.

- Vloerverwarming zonder pomp (enkel begane grond groep, circa 50m2 moet verwarmen)
- huidig aanvoer 37 graden
- vermogen ketel nu op 10kw.

Als ik het op 35 graden instel dan gaat het pendelen. Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat het niet gaat pendelen?

Op 37 graden gaat het prima

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 12-10-2022 09:27 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:30
Mooi zo laten dan, ketel is te zwaar en het is uiteindelijk geneuzel in de marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:38
Rainesh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:23:
Ik probeer mijn aanvoer temperatuur te verlagen maar mijn ketel begint dan te pendelen. Code 5 branderstop.

- Vloerverwarming zonder pomp (enkel begane grond groep, circa 50m2 moet verwarmen)
- huidig aanvoer 37 graden
- vermogen ketel nu op 10kw.

Als ik het op 35 graden instel dan gaat het pendelen. Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat het niet gaat pendelen?

Op 37 graden gaat het prima
Zelfde probleem hier gehad, op laagste vermogen trok ie het niet op 35. Nu op 40 draait ie mooi constant. Pompsnelheid min en max overigens wel maximaal nu (ipv standaard 40 / 80)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:03
KoningPaulus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Zelfde probleem hier gehad, op laagste vermogen trok ie het niet op 35. Nu op 40 draait ie mooi constant. Pompsnelheid min en max overigens wel maximaal nu (ipv standaard 40 / 80)
Pompsnelheid kan ik helaas niet aanpassen. Vermogen zou nog meer teruggeschroefd kunnen worden. Ik wil het liefst een wat lager temperatuur door mijn vloer heen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
r_j_j_rotteveel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:06:
@Superbeagle Ik snap je verhaal, maar heb nog wel een vraag bij:

[...]

In de handleiding van de eTwist wordt de opwarmsnelheid niet omschreven als een eigenschap van het huis waarin deze zich bevindt: "Met de opwarmsnelheid kun je regelen hoe snel of hoe langzaam de gewenste temperatuur behaald dient te worden" zoals dat voor afkoelsnelheid wel het geval is: "De afkoelsnelheid heeft te maken met hoe snel jouw woning afkoelt".

En omdat een thermostaat alleen de gewenste aanvoertemperatuur regelt (buiten het tijdstip waarop met verwarmen wordt begonnen, maar daar gaat aanwarmtijd over), is mijn theorie dat als je de opwarmsnelheid op "langzaam" zet, de thermostaat zal beginnen met een vrij lage gewenste aanvoertemperatuur, wat (volgens verschillende berichten in dit topic) bij een mengverdeler niet lekker werkt. En dat dus omgekeerd bij een opwarmsnelheid van "snel" de thermostaat zal beginnen met een vrij hoge gewenste aanvoertemperatuur (= dichter bij aan/uit), waardoor een mengverdeler sneller de juiste temperatuur de vloer in kan sturen.
Volgens mij praten wij beetje langs elkaar heen. Ik heb te veel tekst gebruikt waardoor het onduidelijk is geworden.

De opwarmsnelheid is inderdaad een parameter om de Remeha thermostaat iets proberen te vertellen over het type afgiftesysteem. Vvw, radiatoren, etc.

De afkoelsnelheid is inderdaad een parameter om de Remeha thermostaat iets proberen te vertellen over het warmteverlies/isolatie van de woning.

Als je de opwarmsnelheid op ‘snel’ zet, dan denkt de thermostaat dat de afgifte ook snel plaatsvindt. Bij een metalen radiator is dat het geval. Bij een vloerverwarming is dat absoluut niet het geval. En dat is ongeacht de temperatuur van het water. De warmtegeleidingscoefficient van (dunne) metalen is nou eenmaal veel hoger dan die van een (dikke) vloerverwarmingsconstructie.

Daar komt nog bij dat de thermostaat onmogelijk kan weten wat de mengverdeler met pomp voor temperatuur de vloer in pompt. Bij radiatoren of pomploze verdelers komt deze Ta wel nagenoeg overeen met wat de thermostaat van de ketel vraagt.

[ Voor 1% gewijzigd door Superbeagle op 12-10-2022 10:32 . Reden: Duidelijker geschreven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 17:25
Millert schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:37:
In onze woning (bj 2018) hangt een Intergas Kombi Kompact HReco 36. Als verwarming hebben we vloerverwarming zonder aanvullende pomp. Waarbij er op de eerste verdieping zoneregeling op zit voor de drie slaapkamers. De verwarming is nog niet aangegaan sinds afgelopen winter maar ik wil ik het systeem graag alvast zo efficiënt mogelijk afstellen. Als thermostaat hangt er een Tado (modulerend).

Ik vraag me af of ik de pomp instellingen goed heb staan, gezien er geen aparte pomp in het systeem zit? Stappenmodulatie staat ingeschakeld, is dit juist?

Ik heb de volgende instellingen reeds aangepast,
Tapcomfort uitgeschakeld, gewenste CV temperatuur op 35c, tapwater op 55c.
3 maximaal cv vermogen op 30%
3. maximaal pomp toerental op 80%
c minimaal cv vermogen op 25%
c. minimaal pomp toerental op 60%

[Afbeelding][Afbeelding]
Vanochtend 20c in huis, Tado thermostaat handmatig om 09u15 op 20.5c gezet. Doeltemperatuur bereikt om 10u33. Hier onder het gedrag van de thermostaat en CV. Wat denken we hiervan?

- Tado laat warmtevraag zien 1 van de 3 vlammetjes, CV springt enkele minuten aan, vervolgens enkele minuten nadraaien (code 0) en schakelt uit.
- Na 10 minuten gaat de Tado thermostaat naar 2 van de 3 vlammetjes, even later springt de CV weer 5-10 minuten aan en valt weer terug op nadraaien en schakelt even later uit.
- Vervolgens springt de CV aan (5) voor 25 minuten, dan (1) gewenste temperatuur bereikt.
- 4 minuten uit, 2 minuten aan, 1 minuut uit, 8 minuten aan, uit
10u33 gewenste temperatuur bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4ckf0YiD8_HQUkmeaoaN5tvt7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tktXqRgyqt9qClCuc1nAzB5R.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_j_j_rotteveel
Superbeagle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:17:
Volgens mij praten wij beetje langs elkaar heen. Ik heb te veel tekst gebruikt waardoor het onduidelijk is geworden.

De opwarmsnelheid is inderdaad een parameter om de Remeha thermostaat iets proberen te vertellen over het type afgiftesysteem. Vvw, radiatoren, etc.
[...]
Ik denk niet dat we langs elkaar heen praten, maar dat ik alleen betwijfel dat de opwarmsnelheid een parameter is om de thermostaat iets te vertellen over het type afgiftesysteem.

Ik vermoed dat het een parameter is om te vertellen hoeveel de thermostaat de gewenste Ta moet (terug)moduleren in relatie tot de warmtevraag. Dus dat "langzaam" overeenkomt met veel moduleren (= een lage Ta bij een lage warmtevraag) en "snel" met weinig moduleren (= een hogere Ta bij een lage warmtevraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
r_j_j_rotteveel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Ik denk niet dat we langs elkaar heen praten, maar dat ik alleen betwijfel dat de opwarmsnelheid een parameter is om de thermostaat iets te vertellen over het type afgiftesysteem.

Ik vermoed dat het een parameter is om te vertellen hoeveel de thermostaat de gewenste Ta moet (terug)moduleren in relatie tot de warmtevraag. Dus dat "langzaam" overeenkomt met veel moduleren (= een lage Ta bij een lage warmtevraag) en "snel" met weinig moduleren (= een hogere Ta bij een lage warmtevraag).
Laat ik het dan anders uitleggen.
Stel we nemen een ruimte met daarin een thermostaat en een afgiftesysteem. In dit geval een radiator.
Je wilt dat de thermostaat de ruimte met 2 graden verhoogt bij een bepaalde buitentemperatuur.
De thermostaat berekent dat het wel binnen een uur moet lukken en dat daarvoor een Ta benodigd is van 60 graden.
Als gedurende dat uur de thermostaat denkt dat hij de ruimte niet op temperatuur kan brengen, kan hij besluiten om de Ta te verhogen. Dit kan hij ‘subtiel’ doen of ‘agressief’. Bij een radiator probleemloos tot een graad of 90. De mate waarmee dit gebeurt regel je met de opwarmsnelheid.

De reden dat Remeha dit schrijft:
Heb je bijvoorbeeld vloerverwarming dan is het wenselijk om de opwarmsnelheid op ‘langzaamst’ te zetten.
Is omdat het bij een vloerverwarming geen zin heeft om heel agressief de Ta omhoog te gooien.

Je kunt ten eerste niet eens een Ta hoger dan 50 je vloer in pompen zonder onherstelbare schade tot gevolg. En ten tweede regeert de afgifte van een vloerverwarming nou eenmaal trager dan bij een radiator door redenen die ik eerder heb benoemd.

Ik heb nou drie keer min of meer hetzelfde geschreven met onderbouwing.
Waarom stel je hier eigenlijk een vraag als je enkel je vermoedens bevestigd wilt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:56
Superbeagle schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Je wilt je evt stenen vloer of pvc echt niet verder terug koelen dan 18gr water gezien de kans op condens op je vloer met alle gevolgen van dien. Wp zetten we echt niet kouder dan 19 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Nog meer onderbouwing.

Bij de Celcia 20, de voorloper van de iSense en de eTwist, werd de reactiesnelheid van het type afgiftesysteem rechtstreeks geregeld door de P- en I-functie te wijzigen.

Ook hier kun je redeneren dat dit puur te maken heeft met de traagheid van een vloerverwarming versus de snelheid van een radiator.

Zie handleiding Celcia paragraaf 5.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@scofield I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Klopt, zolang het water warmer is dan de ruimte is er afgifte. Maar wat heeft het voor zin om water rond te pompen? Dat zorgt alleen maar voor verlies in de leidingen in plaats van de radiatoren, plus het verlies van de pomp zelf.

Zolang je geen warmte toevoegt aan het water hoef je geen water rond te pompen en warmte toevoegen doe je alleen als de warmtewisselaar warmer is dan het retourwater (dus als de brander aan staat, of als er nog restwarmte in zit die je er tijdens de nalooptijd uit haalt).
Nu weet ik het weer. Ik baseerde mijn opmerking op deze posten van PentaClover waarin hij bepaalde dat het in zijn systeem nog anderhalf uur duurde totdat er geen warmte meer wordt onttrokken aan het water dat werd rondgepompt.

De vraag is echter of die 1,2 kWh met aftrek van de pompenergie beter is dan stilstaand water in het systeem.

PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Later leek het erop dat met pomp uit de woning sneller afkoelde dan met pomp aan…

PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:36
Vraag:

Mijn Remeha Avanta 28c (bj: 2019) gaf zojuist blokkeringscode 8 aan. Bij het raadplegen van de handleiding krijg ik de volgende omschrijving:

'Gemeten aanvoertemperatuur T1> gewenste aanvoertemperatuur (Tset). De ketel start automatisch opnieuw wanneer de aanvoertemperatuur lager is dan de gewenste aanvoertemperatuur'.

Bij het voelen van de aanvoerleiding en de retourleiding waren deze zo goed als koud (+/- 30 graden). Verder is de Tset, parameter P1 ingesteld op maximaal 60 graden Celsius aanvoertemperatuur. Lang niet de gevoelde temperatuur in ieder geval. Bij het resetten door de spanning van de ketel af te halen is de code verdwenen.

Opstelling:

-Remeha Avanta 28c uit 2019
-Honeywell Evohome OpenTherm
met één zone (woonkamer)

Mijn vermoeden is dat de Evohome met de OT-sturing loopt te knoeien met de Tset waardoor deze onder de aanvoertemperatuur komt te liggen met betreffende storing als gevolg. Is mijn vermoeden juist hierin juist? Zo ja; is dit op te lossen met een aan/uit sturing?

_/-\o_

Edit: Ketel gereset en code is verdwenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anniedrew op 12-10-2022 20:08 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?