Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 114 Laatste
Acties:
  • 890.949 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:22
Wolfram55 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:13:
[...]

Als dit goed gedaan is heb je 80% a 90% van het optimaliseren gedaan.

Parameters aanpassen is friemelen in de marge .... Althans is mijn gevoel.
Klopt. Dat is friemelen in de marge, zolang de retourtemperatuur comfortabel onder de 50 graden blijft. Liefst nog iets minder, 30 of 40.

Wel kan het nuttig zijn bij testen of de woning geschikt is voor een warmtepomp. Als je een hele winter met de CV op 35 aanvoer en 30 retour kunt stoken, dan kun je met een gerust hart zeggen dat je woning geschikt is voor een warmtepomp. Maar om met die waardes te stoken zul je wel echt je best moeten doen met de ketelparameters.

[ Voor 28% gewijzigd door Blihi op 30-09-2022 08:18 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
maxoss schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:03:
Ik lees een beetje mee en ben zelf het gedrag van de intergas 36/30 icm Honeywell Modulation Touch aan het monitoren.

Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat het regelgedrag zo complex is om te snappen welke parameter nu wat doet.
Jammer dat een CV producent hier niet iets meer background info over geeft.

Ik snap namelijk nog steeds niet wat de relatie tussen de parameter E en de aanvoertemperatuur instelling is.

De ketel gaat bij E+5 uit maar wat doet de aanvoertemperatuur instelling dan?
Tset is parameter E ingesteld op het scherm, of bij weersafhankelijk regelen iets wat daarmee samenhangt.
Ta is de aanvoertemperatuur.

Intergas regelt heel eenvoudig:
  1. Bij warmtevraag start de ketel op op +/- 40 % vermogen.
  2. Daarna zakt de ketel terug naar de ondergrens van het vermogen en meet de Ta
  3. Is Ta groter of gelijk aan Tset, maar kleiner dan Tset+5, dan wordt het brandervermogen verlaagd, of blijft de ketel op minimaal vermogen branden
  4. Is Ta groter dan Tset+5, valt de ketel uit.
  5. Is Ta kleiner dan Tset dan toert de brander op om meer vermogen te leveren.
  6. Staat stappenmodulatie aan: Tegelijk met het optoeren van de brander gaat ook de pomp sneller draaien
  7. Staat stappenmodulatie uit: De pomp blijft op constante snelheid draaien.
  8. Ga door vanaf stap 3, totdat de warmtevraag wegvalt. In dat geval stopt de ketel.
Dat is alles. Heel simpel, heel eenvoudig. Zo regelen in de basis alle ketels eigenlijk, hoewel de pompsnelheid niet altijd variabel is (dan staat stappenmodulatie dus altijd uit).

Stappenmodulatie zet je aan als je radiatoren hebt of gesloten verdeler en uit als je mengverdelers hebt. Vooral dat laatste staat niet in de handleidingen en dat is bijzonder vervelend. Het staat wel in de handleiding van de LT/HT zonekit van Intergas, maar zonder uitleg waarom.

Heb je een aan/uit thermostaat, dan is warmtevraag dus ook echt aan/uit. Heb je een modulerende thermostaat, dan regelt die thermostaat de Tset. De ketel negeert gebruikt dan parameter E als ondergrens en de instelling op het scherm als bovengrens, tenzij E. op 2 staat, dan wordt E genegeerd. Dit doen de meeste ketels met OpenTherm of met hun eigen protocollen (Nefit bijvoorbeeld).

Ook voor OpenTherm geldt: Dat protocol is gemaakt en bedacht voor radiatoren, niet voor vloerverwarming met mengverdelers. Heb je radiatoren werkt het vaak fantastisch. Heb je vloerverwarming met mengverdelers, dan werkt het niet meer omdat dan de temperatuur die de vloer in gaat niet bepaald wordt door de ketel, maar door de instelling van de verdeler (de beveiligingsknop).

Een vreemde eend in de bijt is de Viessman ketel. Die heeft een lambda-sensor waarmee hij in staat is de gas/lucht balans te meten en bij te sturen. Een gewone ketel kan dat niet, die is ooit door de installateur op de juiste waarde ingeregeld op minimum vermogen (als het goed is).

[ Voor 24% gewijzigd door Blihi op 30-09-2022 09:48 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KoningPaulus schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:32:
[...]

Toch kun je wel de temperatuur instellen op de voorkant van de ketel, evenals de CV tapwater temperatuur. Of zit deze temperatuurinstelling daar met een andere reden :? Dit is volgens de handleiding toch echt de 'Maximum CV aanvoertemperatuur'
Maar dat is de gewenste aanvoertemperatuur Tset. Afhankelijk van het minimale vermogen van de ketel, het debiet (hangt af van de ingestelde pompsnelheid en de hoeveelheid leidingen/radiatoren) en de retourtemperatuur resulteert dat in een daadwerkelijke aanvoertemperatuur Ta.

Het feit dat het de 'maximale' temperatuur genoemd wordt is omdat de ketel afslaat bij Tset+5 (pendel beveiliging) en omdat een eventuele OpenTherm regeling ook minder dan parameter E mag vragen, maar niet meer.

De CV tapwatertemperatuur is de temperatuur van het warm water bij warm water vraag. Dat is ook geen maximum, maar een streefwaarde die vrijwel altijd haalbaar is. De ketel heeft daar meer dan voldoende vermogen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:45
TheMystery schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:26:
[...]

Na een tijdje googelen dat de witte met stand 1 tm 8 van het merk heimeier V-exact II zijn, deze hebben een speciale sleutel maar krijg ze ook verzet met een steeksleutel 13, dit lukt bij de andere niet maar met een waterpomptang lukt het ook.

Nu kwam ik voor de V-exact II de volgende instel tabel tegen:
[Afbeelding]

Zou je deze waardes kunnen gebruiken voor waterzijdig inregelen of kun je toch het beste zelf meten?
En als je deze tabel kunt gebruiken dan neem ik aan dat ik voor temperatuurverschil 10 kan pakken bij een aanvoer van 50 graden (ketel staat op ongeveer 53,5 graad) maar weet iemand welke waarde ik moet kiezen voor drukverschil?
Als aanvangsinstelling zal de 10 of 15kPa prima zijn, in de meeste installaties zal het dichter bij 10 dan 15 zijn. (Behalve stadsverwarming dat is vaak 20kPa),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09

Haan

dotnetter

Haan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:23:
Ik heb een vraag mbt mijn Remeha Quinta 28c. Ik heb hierop de Ta op 45 graden gezet, om te simuleren dat er een warmtepomp in gebruik is.
Maar ik zie nu het volgende gebeuren:
Ketel slaat aan, temperatuur loopt op tot zo'n 55 graden, ketel slaat af (pendelmodus), temperatuur daalt tot 30-35 graden, waarna de ketel weer begint met verwarmen (na 2,5 minuut, wat volgens mij een vaste tijd is die de ketel hanteert). En dat blijft zich zo herhalen

Ik heb wat met de geavanceerde instellingen zitten spelen om te proberen om de ketel zo ver te krijgen dat ie gewoon rond de 45 graden blijft hangen, maar dat is nog niet gelukt dus.
Oa. het vermogen gehalveerd (denk ik, toerental ventilator van 4200->2100rpm, ondergrens is 1200), grens voor moduleren van de standaard 25 ΔT naar 5 ΔT (minimum om in te stellen).
Er is ook een instelling 'Inschakeldifferentie aanvoertemperatuur c.v.-bedrijf', dat klinkt alsof het iets zou kunnen doen, maar deze snap ik niet precies wat het doet, dus daar blijf ik nog even van af.
Stukje uit de handleiding:

[...]

Iemand een idee wat ik kan doen?
Om hier nog even op terug te komen, ik heb nu 1 radiator open plus de vloerverwarming en dat maakt blijkbaar al een enorm verschil. Ik had de Ta naar 50 verhoogd en pomp op 80% en nu blijft de ketel uit zichzelf al zo rond de 46 graden hangen (met toerental ventilator op 2000rpm), geen gependel meer.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Haan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:55:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik heb nu 1 radiator open plus de vloerverwarming en dat maakt blijkbaar al een enorm verschil. Ik had de Ta naar 50 verhoogd en pomp op 80% en nu blijft de ketel uit zichzelf al zo rond de 46 graden hangen (met toerental ventilator op 2000rpm), geen gependel meer.
De ketel lukt het nu dus niet om de gevraagde Ta te halen. Je vraagt 50, maar krijgt 46 omdat je het maximum vermogen hebt aangepast.

Wat je nu dus ook kunt doen is de Ta op 46 zetten en het vermogen minder beperken. Dat geeft de installatie de mogelijkheid om harder te werken als dat nodig is (zodra het kouder wordt zul je meer vermogen nodig hebben, nu mag de ketel dat niet leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:13
Blihi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:12:
[...]

Tset is parameter E, of bij weersafhankelijk regelen iets wat daarmee samenhangt.
Ta is de aanvoertemperatuur.

Intergas regelt heel eenvoudig:
  1. Bij warmtevraag start de ketel op op +/- 40 % vermogen.
  2. Daarna zakt de ketel terug naar de ondergrens van het vermogen en meet de Ta
  3. Is Ta groter of gelijk aan Tset, maar kleiner dan Tset+5, dan wordt het brandervermogen verlaagd, of blijft de ketel op minimaal vermogen branden
  4. Is Ta groter dan Tset+5, valt de ketel uit.
  5. Is Ta kleiner dan Tset dan toert de brander op om meer vermogen te leveren.
  6. Staat stappenmodulatie aan: Tegelijk met het optoeren van de brander gaat ook de pomp sneller draaien
  7. Staat stappenmodulatie uit: De pomp blijft op constante snelheid draaien.
  8. Ga door vanaf stap 3, totdat de warmtevraag wegvalt. In dat geval stopt de ketel.
Dat is alles. Heel simpel, heel eenvoudig. Zo regelen in de basis alle ketels eigenlijk, hoewel de pompsnelheid niet altijd variabel is (dan staat stappenmodulatie dus altijd uit).

Stappenmodulatie zet je aan als je radiatoren hebt of gesloten verdeler en uit als je mengverdelers hebt. Vooral dat laatste staat niet in de handleidingen en dat is bijzonder vervelend. Het staat wel in de handleiding van de LT/HT zonekit van Intergas, maar zonder uitleg waarom.

Heb je een aan/uit thermostaat, dan is warmtevraag dus ook echt aan/uit. Heb je een modulerende thermostaat, dan regelt die thermostaat de Tset. De ketel negeert dan parameter E, tenzij E. op 2 staat. Dit doen de meeste ketels met OpenTherm of met hun eigen protocollen (Nefit bijvoorbeeld).

Ook voor OpenTherm geldt: Dat protocol is gemaakt en bedacht voor radiatoren, niet voor vloerverwarming met mengverdelers. Heb je radiatoren werkt het vaak fantastisch. Heb je vloerverwarming met mengverdelers, dan werkt het niet meer omdat dan de temperatuur die de vloer in gaat niet bepaald wordt door de ketel, maar door de instelling van de verdeler (de beveiligingsknop).

Een vreemde eend in de bijt is de Viessman ketel. Die heeft een lambda-sensor waarmee hij in staat is de gas/lucht balans te meten en bij te sturen. Een gewone ketel kan dat niet, die is ooit door de installateur op de juiste waarde ingeregeld op minimum vermogen (als het goed is).
Helder verhaal, Tnx! Denk nog toe te kunnen voegen dat OpenTherm modulatie ook niet lekker werkt bij radiatoren die op lage temperatuur (<55 ofzo) worden verwarmd. Veelal zakt dan de door OT gevraagde aanvoer temperatuur naar een zodanig lage temperatuur dat het te laag is voor het minimale brander vermogen van de cv ketel icm het afgifte systeem. En dan gaat de ketel pendelen. Beter om dan in aan/uit modus te gaan stoken, OF in de thermostaat of de ketel een minimum temperatuur in te stellen die OT mag vragen.

Vraagje: als je dynamische ventielen hebt op je radiatoren, bv die van Danfoss, heeft het dan nog zin om de pomp snelheid te moduleren of is het dan beter die constant te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
olafmol schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:37:
[...]

Helder verhaal, Tnx! Denk nog toe te kunnen voegen dat OpenTherm modulatie ook niet lekker werkt bij radiatoren die op lage temperatuur (<55 ofzo) worden verwarmd. Veelal zakt dan de door OT gevraagde aanvoer temperatuur naar een zodanig lage temperatuur dat het te laag is voor het minimale brander vermogen van de cv ketel icm het afgifte systeem. En dan gaat de ketel pendelen. Beter om dan in aan/uit modus te gaan stoken, OF in de thermostaat of de ketel een minimum temperatuur in te stellen die OT mag vragen.
Klopt, dat heb ik ook gezien. Dan gaat de OT thermostaat ineens 20 graden water vragen om de kamer op 21 graden te stoken |:( 8)7
Vraagje: als je dynamische ventielen hebt op je radiatoren, bv die van Danfoss, heeft het dan nog zin om de pomp snelheid te moduleren of is het dan beter die constant te houden?
Als je dynamische ventielen gebruikt moet je inderdaad de pompsnelheid zo hoog mogelijk zetten (zonder bijgeluiden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:57
Blihi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:04:
[...]

Paramter E is de gewenste aanvoertemperatuur. De ketel probeert dus die temperatuur aan te houden voor het water dat de ketel uit stroomt, maar....
Ik denk dat je de betekenis van parameter E hier niet correct weergeeft.
Parameter E is de minimale aanvoertemperatuur bij OT; m.a.w. de ondergrens van het OT-traject.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xqy7lycx7EdjAwDjruZLYd2abUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AQ8viwkvJor2TdariKNxcoJ3.png?f=user_large

Met parameter E. = 0 en E. = 1 kun je bij OT-regeling aangeven hoe de ketel bij warmtevraag moet reageren met deze minimum aanvoertemperatuur.

Met E. = 2 schakel je de OT-regeling uit en gaat de ketel over in aan/uit regeling. De ketel regelt dan zelf de modulatie van de brander waarbij de ingestelde aanvoertemperatuur op het bedieningspaneel als maximum geldt.
Bij E. = 2 is parameter E niet meer actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
arpeggio schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:41:
[...]

Parameter E is de minimale aanvoertemperatuur bij OT; m.a.w. de ondergrens van het OT-traject.

[Afbeelding]

Met parameter E. = 0 en E. = 1 kun je bij OT-regeling aangeven hoe de ketel bij warmtevraag moet reageren met deze minimum aanvoertemperatuur.

Met E. = 2 schakel je de OT-regeling uit en gaat de ketel over in aan/uit regeling. De ketel regelt dan zelf de modulatie van de brander waarbij de ingestelde aanvoertemperatuur op het bedieningspaneel als maximum geldt.
Ja, die Intergas handleidingen blinken niet uit in duidelijkheid. Maar je heb gelijk. Het is niet parameter E, maar de instelling op het paneel (Ik zal de post zo even aanpassen). Bij de Intergas XTreme zijn dat parameters 50 (instelling op het scherm) en 56 (minimale Tset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:09

pietje63

RTFM

Blihi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:39:
[...]

Klopt, dat heb ik ook gezien. Dan gaat de OT thermostaat ineens 20 graden water vragen om de kamer op 21 graden te stoken |:( 8)7
Dat is dus precies waar ik de afgelopen dagen tegenaan liep (combinatie van ketel op 80% vermogen, 55 graden en "een beetje warmtevraag" resulteerde in een Ta van 33 graden.. dat schoot niet op).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik heb recent een huis gekocht en nu heb ik met behulp van dit topic twee radiatoren gevonden die verkeerd om zijn aangesloten, maar ik weet eigenlijk helemaal niets van verwarmingstechniek. Hoe zou ik dit nou zelf kunnen omdraaien? Of kan ik dat gewoon niet zelf zonder een buizenbuiger (of hoe zo'n apparaat ook heet om een bochtje in een buis te maken).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xUn5Lr_x3HyJzLDPjX3f6yS7BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXn7CpUkS6UWBsPEKWJsVoS9.jpg?f=fotoalbum_large

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Blihi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:30:
[...]

De ketel lukt het nu dus niet om de gevraagde Ta te halen. Je vraagt 50, maar krijgt 46 omdat je het maximum vermogen hebt aangepast.

Wat je nu dus ook kunt doen is de Ta op 46 zetten en het vermogen minder beperken. Dat geeft de installatie de mogelijkheid om harder te werken als dat nodig is (zodra het kouder wordt zul je meer vermogen nodig hebben, nu mag de ketel dat niet leveren).
Het kwam waarschijnlijk door de thermostaat die ook niet om vol vermogen vroeg. Even later zag ik dat de ketel wel op 50 graden stond. Maar voor in de winter is dat inderdaad iets om in de gaten te houden, daar ben ik me van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:30:
[...]

Is het juist niet een hele mooie warmtepomp test? Die heeft immers ook een beperkt vermogen. Maw, stel dat ik max vermogen op 8kW zet en Ta op 45, ben ik dan een warmtepomp aan het simuleren?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
pietje63 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:09:
[...]

Dat is dus precies waar ik de afgelopen dagen tegenaan liep (combinatie van ketel op 80% vermogen, 55 graden en "een beetje warmtevraag" resulteerde in een Ta van 33 graden.. dat schoot niet op).
Hier ook. Eerst had ik het opgelost door op mijn Intergas xtreme de OT ondergrens naar 45 graden te zetten. Maar nu ben ik gewoon van OT afgestapt op aan/uit. Mijn “smart” Nest is nu compleet dom haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
KabouterSuper schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:53:
[...]

Is het juist niet een hele mooie warmtepomp test? Die heeft immers ook een beperkt vermogen. Maw, stel dat ik max vermogen op 8kW zet en Ta op 45, ben ik dan een warmtepomp aan het simuleren?
Jazeker. Als je inderdaad het vermogen beperkt met die reden is dat een goede test. Maar houd er rekening mee dat het vermogen van een warmtepomp nogal afhangt van de buitentemperatuur. (maar daar is een ander topic voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MrAngry schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:19:
Ik heb recent een huis gekocht en nu heb ik met behulp van dit topic twee radiatoren gevonden die verkeerd om zijn aangesloten, maar ik weet eigenlijk helemaal niets van verwarmingstechniek. Hoe zou ik dit nou zelf kunnen omdraaien? Of kan ik dat gewoon niet zelf zonder een buizenbuiger (of hoe zo'n apparaat ook heet om een bochtje in een buis te maken).[Afbeelding]
Met 'verkeerd' bedoel je dat de aanvoer en retour verkeerd om zitten?

Voor sommige merken zijn speciale voetventielen te krijgen die de aansluitingen omdraaien. Dan moet je echt met het specifieke merk/type op zoek gaan. Die buizen onder de radiator op de foto omdraaien zal niet eenvoudig zijn, ook niet met bochtjes. Daar is het allemaal wat te krap voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:12
Ik heb recent een huis gekocht en nu heb ik met behulp van dit topic twee radiatoren gevonden die verkeerd om zijn aangesloten, maar ik weet eigenlijk helemaal niets van verwarmingstechniek. Hoe zou ik dit nou zelf kunnen omdraaien? Of kan ik dat gewoon niet zelf zonder een buizenbuiger (of hoe zo'n apparaat ook heet om een bochtje in een buis te maken).[Afbeelding]
https://www.semmatec.be/n...uist-recht-mm-g1-2x3-4-ek

Zoiets heb je nodig. Ik heb zelf ook 1 radiator die verkeerd is aangesloten, misschien moet ik er ook maar eens mee aan de slag.. O-)

edit: deze is wat goedkoper: https://www.warmteservice...0410?origin=-tl001-11-79-

[ Voor 8% gewijzigd door Hartox op 30-09-2022 11:32 ]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55
Of deze,

https://www.warmteservice...view=LIST&context=DEFAULT

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:28
Blihi schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:08:
[...]

Met 'verkeerd' bedoel je dat de aanvoer en retour verkeerd om zitten?

Voor sommige merken zijn speciale voetventielen te krijgen die de aansluitingen omdraaien. Dan moet je echt met het specifieke merk/type op zoek gaan. Die buizen onder de radiator op de foto omdraaien zal niet eenvoudig zijn, ook niet met bochtjes. Daar is het allemaal wat te krap voor.
Ja precies, dat bedoel ik met verkeerd. De thermostaatknop klappert ook, dus ik snap niet dat de vorige bewoners dit niet hebben opgemerkt. Goed om te weten dat die kruistukken bestaan. Thanks @Hartox & @Seafarer !

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:26
Blihi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:31:
[...]

Kun je naast het deellastvermogen ook de pompsnelheid instellen?

Het "probleem" van veel ketels is dat ze bij minimaal brandervermogen ook meteen het CV water heel traag laten circuleren. Dat hoeft helemaal niet als je op lage Ta stookt.

Dus, indien mogelijk: minimale pompsnelheid verhogen.

Bij Intergas ketels is dat de instelling "stappenmodulatie". Die zet je uit als je op lage Ta wil stoken.
Ja minimale pompsnelheid is in te stellen. Echter hoe bepaal ik die minimumwaarde?

Verder vraag ik me af bij het waterzijdig inregelen wil je dat de ketel maximaal aan staat en warmte aan de radiatoren levert, in mijn geval is ketelvermogen automatisch en pompsnelheid ook. Voor het opwarmen van een koud huis zullen beide hoger zijn en zal een hogere pompsnelheid een hogere flow door de (nog te knijpen) radiatoren stromen.

Wanneer de ruimtes op temperatuur zijn regelt de ketel de vermogen en pomp terug en daarmee ook de flow door de radiatoren maar dan veranderd toch ook de deltaT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
arpeggio schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding]

Een aanvulling hierop, in mijn geval is het minimum vermogen vermoedelijk nog steeds te hoog, waardoor ik geen lange runs kan draaien op 35 graden (ingestelde max). De ketel moet en zal hogere temperaturen eruit pushen. Dus ik probeer het eerst op 40 graden, kijken wat voor runs en gedrag ik dan krijg, en evt tikjes naar beneden, maar dat is een detail.

E. laat ik iig op 2 staan. Ik wil gewoon aan/uit, geen OT gedoe meer hier :+

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:57
@KoningPaulus

Je kunt op jouw Honeywell Round Modulation ook de OT-regeling uitschakelen. Je krijgt dan een regelgedrag dat optimaal comfort wordt genoemd. Ik vermoed dat dit aan/uit is, maar OT werkt dan in ieder geval niet.
Zie de T87M Installatie Instructies op de Download-pagina van Resideo:
https://www.resideo.com/n...lation-t87m2018/#download

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxFqCqJ-p9Tob9Tr-hAV-yalJ9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b3lOIzbjGsxudp4w0m3PMD06.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-07 18:56
@ThinkPad

De links bij deze tekst uit OP werken niet meer:

Meer leesvoer m.b.t. waterzijdig inregelen:
En voor de liefhebbers van filmpjes:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Vanmorgen voor het eerst ook maar eens de verwarming aangezet 18 graden voelt toch wat frisjes.
Gisteren alle heimeier v-exact II kranen volgens de insteltabel ingesteld.

Overige situatie, huis uit 2008, ik heb een evohome systeem met 6 zones met hr92 knoppen en in de woonkamer nog vloerverwarming als bijverwarming, hier zit geen evohome op, de Honeywell thermostaat kraan van de vloerverwarming met stand 1 tm 8 staat tussen stand 2 en 3 dit heb ik vorig jaar gedaan omdat hier veel water heen ging als ik overdag alleen mijn kantoor verwarm en daardoor kantoor moeilijker warm kreeg in het begin en veel gas koste.
Woonkamer heeft 4 radiatoren en een 60m2 vloerverwarming, radiatoren hebben een vermogen van 8kw voor vloerverwarming heb ik een 3kw geteld.
Ketel nefit ecomline hr 30 op 13,5kw ingesteld zodat ik wat ruimte heb naast het verwarmen van alleen de woonkamer welke dus rond de 11kw heeft. Aanvoer temp op 53,5 gezet. De cv aanvoer en retour temperatuur kan ik meten middels een esp en 2 ds18b20 temperatuur sensoren.

Evohome is ingesteld met 6 schakelingen en een minimale aantijd van 1 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIn3PclVoTb0PSbIUz-Df75RALM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xO8F8sKHWSoL0tOVxRQnTLFf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JohdSRMxl8rMXdE15XHsySKHePk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a1tz7dHRKmihYtnxx8pH9hB.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de grafieken, temp is ingesteld op 19,5 graad maar evohome houd het tot nu toe op 19 graden, maar moet denk ik nog even leren.
Met de eerste stookrun van een 25 min was de woonkamer 1 graad opgewarmd met 0,6m3 gas, radiatoren met infrarood meter na gemeten invoer was Max 42 graden (ketel was op dat moment 44) retour verschil lag rond de 0,8. Dus alles lijkt wel goed te gaan maar het is nog niet zo koud.

Maar wat me opvalt is dat ie nu per 10 min 1 min aangaat, dit staat ook zo in evohome ingesteld, is de minimale aantijd van 1 min goed of zou deze langer moeten? In die min gaat aanvoer even naar 27 graden en retour een 1,5 omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR-bwMFI6lgymUIa4DI1x7630Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqV8aFkJTHwLaSa1OcX4l7Le.jpg?f=fotoalbum_large

Heb inmiddels elke radiator voorzien van de hemeier eclips om hierop tado te monteren, enige waar ik nu tegenaan loop dat ik niet kan vinden waar de cijfers voor staan en hoe je dat berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
KoningPaulus schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:17:
[...]

Een aanvulling hierop, in mijn geval is het minimum vermogen vermoedelijk nog steeds te hoog, waardoor ik geen lange runs kan draaien op 35 graden (ingestelde max). De ketel moet en zal hogere temperaturen eruit pushen. Dus ik probeer het eerst op 40 graden, kijken wat voor runs en gedrag ik dan krijg, en evt tikjes naar beneden, maar dat is een detail.

E. laat ik iig op 2 staan. Ik wil gewoon aan/uit, geen OT gedoe meer hier :+
Heb t pendelen opgelost van de intergas ketel, ook door 1 wijziging: E. op 2 gezet ipv 1
Sochtens pendelde die om de 10 min., vanochtend aan 1 stuk verwarmen.
morge s kijken wat gasverbruik doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 20:19

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@sniperxnl Deze handige app kun je ook gebruiken:

https://www.imi-hydronic....oftwares-and-apps/hytools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
  • Registratie: November 2019
Zijn er mensen met wat verstand van verdelers?

Zit met de volgende vraag;

Woonkamer opgesplitst in 5 groepen, hiervoor hangt er een “ltv “ verdeler.

Aan de zijkant zit een ventiel om bijmenging van retour te regelen. Nu snap ik niet zo goed wat de voor/nadelen zijn van dit systeem.

Ik heb het ventiel volledig dicht gedraaid. Dus geen bijmenging van retour meer. Al een week of 3, en de vloer word gewoon netjes warm.

We stoken op een aanvoer temperatuur van 45gr.

Kan iemand verhelderen hoe beide systemen werken, samen met de pro/cons

Vergeten:
De verdeler is op dit moment hydraulisch actief door dichtdraaien ltv ventiel. Ik heb hier op dit moment geen problemen van ivm douchen of iets dergelijks. Mocht dit de “stookopstelling” zijn, dan moet er nog een zoneklep op.

[ Voor 17% gewijzigd door Milanarends op 01-10-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Milanarends Zou je een foto willen posten van jouw verdeler? Dat zegt meer dan duizend woorden.

Als er daadwerkelijk water van 45 °C de vloer in wordt gepompt, dan is dat aan de hoge kant. Zeker in deze tijd van het jaar.
De verdeler is op dit moment hydraulisch actief door dichtdraaien ltv ventiel. Ik heb hier op dit moment geen problemen van ivm douchen of iets dergelijks.
Het zou raar zijn als de verdeler van de vloerverwarming hydraulische invloed zou uitoefenen op het SWW circuit. Die functioneren geheel gescheiden van elkaar.
Mocht dit de “stookopstelling” zijn, dan moet er nog een zoneklep op.
Ik ben niet helemaal zeker wat je hier bedoelt. Zou je het nader willen verklaren?

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 01-10-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanarends
  • Registratie: November 2019
Superbeagle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:22:
@Milanarends Zou je een foto willen posten van jouw verdeler? Dat zegt meer dan duizend woorden.

Als er daadwerkelijk water van 45 °C de vloer in wordt gepompt, dan is dat aan de hoge kant. Zeker in deze tijd van het jaar.

[...]

Het zou raar zijn als de verdeler van de vloerverwarming hydraulische invloed zou uitoefenen op het SWW circuit. Die functioneren geheel gescheiden van elkaar.

[...]

Ik ben niet helemaal zeker wat je hier bedoelt. Zou je het nader willen verklaren?
Tnx voor je reactie! :)

Het gaat om de volgende verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AxDamsqIkF8SaMk1BBLtYUatH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cylAVAT8xC6B5AhKx4UDLdId.png?f=user_large

Hierbij heb ik J volledig dicht gedraaid.

De verdeler staat op 38 graden ingesteld. Dus daar zeg je me inderdaad wat, dat dat water van 45 graden niet de vloer ingaat, dus ik zal sowieso retour menging nodig hebben om het 38graden water de vloer in te krijgen.. of sla ik hierin mis?

We stoken met een intergas hreco 30cw4. Ik heb gelezen dat, wanneer een hydraulisch actieve verdeler geinstalleerd word, deze het sww kan gaan storen, dmv stroming in het cv systeem. Daarom de eventuele zoneklep. Door het ontbreken van de 3weg klep bij intergas.

Met de ''stookopstelling'' bedoel ik, wanneer het zo werkt zoals het hoort. Dat dit is hoe we het gaan doen in de winter, dit omdat intergas een zoneklep óf 1 weg klep adviseert bij hydraulisch actieve verdeler. Maar voordat ik hier geld in steek, zou ik het graag willen begrijpen hoe het eea werkt, en of het ook de juiste manier is van.

Edit; plaatje wat verkleint

[ Voor 7% gewijzigd door Milanarends op 01-10-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:45
sniperxnl schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:14:
[Afbeelding]

Heb inmiddels elke radiator voorzien van de hemeier eclips om hierop tado te monteren, enige waar ik nu tegenaan loop dat ik niet kan vinden waar de cijfers voor staan en hoe je dat berekend.
Het staat er zelf op wat de eenheid is, het is gegrafeerd op de insert naast het pinnetje.
x10L/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Milanarends Het klopt dat de verdeler volgens de handleiding hydraulisch actief wordt. Het klopt ook dat Intergas schrijft in paragraaf 5.1.2 dat je in dat geval een 2-wegklep dient te installeren.

Wat je zou kunnen doen, voordat je gaat investeren in die klep, is om de inregelventiel J niet helemaal dicht te draaien.

De juiste stand zul je proefondervindelijk moeten bepalen. Mogelijk moet je eventueel ook andere instellingen van de ketel/thermostaat/verdeler aanpassen.

Heb je enkel vloerverwarming of ook radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 21:34
KabouterSuper schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:53:
[...]

Dat is idd een hele mooie warmtepomp test. Ik zou met de bekende formule op gasverbruik klaar kunnen zijn met 5KW. Echter heb ik een Intergas HRE 28/24 die ingesteld was op 25% min en 30% max. Dat zou 6-7,5KW moeten zijn. Als ik daarmee de ketel opstook blijft de ketel lange tijd 28 graden leveren en komt de installatie moeilijk op temperatuur. Nu max op 40% gezet en dan zit ie zomaar op 38 graden en blijft daar ook. Conclusie: die warmtepomp moet 8KW kunnen leveren, anders mag ik dag en nacht gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@_JGC_ Vergeet niet dat een warmtepomp een veel groter debiet kan verpompen dan een cv-ketel.

Zonder info over het debiet bij die Ta van 28 °C zou ik die conclusie niet trekken.

Ik lees in het wp-topic ook niet dat de koevlaas2-formule er zo naast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Superbeagle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:44:
@_JGC_ Vergeet niet dat een warmtepomp een veel groter debiet kan verpompen dan een cv-ketel.

Zonder info over het debiet bij die Ta van 28 °C zou ik die conclusie niet trekken.

Ik lees in het wp-topic ook niet dat de koevlaas2-formule er zo naast zit.
Dat is het probleem juist, ik heb vorig jaar de pomp van 2 naar 3 gezet omdat ik na een uitbreiding het water niet meer goed naar de woonkamer kreeg. Sindsdien krijgt de ketel het water niet snel meer warm. Bij pomp op stand 2 vliegt de temperatuur in no time naar 53 graden, ook op laaglast.

Ik heb met al die T20 en T22 radiatoren hier in huis gewoon een hele grote systeeminhoud. Dat vreet energie om op te stoken. Radiatoren doen alleen niet zo heel erg veel met water onder de 35 graden.
Ik zal vast met 5KW het huis warm kunnen krijgen, maar dan ben ik eerst een uur aan het stoken voordat de radiatoren 35 graden bereikt hebben.

Thermostaat vraagt hier 38 graden om het huis op te stoken, krijg daarmee de boel gewoon warm. Het water hoeft dus ook niet veel hoger dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ik bedoel meer de pompstand van de cv-ketel. Niet van de verdeler.

Juist als je zoveel systeeminhoud hebt zoals je stelt, zou je in principe met een veel lagere Ta de boel warm moeten houden in deze periode.

Stoken met lage Ta’s vraagt inderdaad een aanpassing van het stookgedrag. Even de thermostaat hoger zetten en verwachten dat de ketel volgas stookt en binnen een half uur de temperatuur bereikt zit er niet meer in.

[ Voor 99% gewijzigd door Superbeagle op 01-10-2022 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

_JGC_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Dat is idd een hele mooie warmtepomp test. Ik zou met de bekende formule op gasverbruik klaar kunnen zijn met 5KW. Echter heb ik een Intergas HRE 28/24 die ingesteld was op 25% min en 30% max. Dat zou 6-7,5KW moeten zijn. Als ik daarmee de ketel opstook blijft de ketel lange tijd 28 graden leveren en komt de installatie moeilijk op temperatuur. Nu max op 40% gezet en dan zit ie zomaar op 38 graden en blijft daar ook. Conclusie: die warmtepomp moet 8KW kunnen leveren, anders mag ik dag en nacht gaan stoken.
Met een warmtepomp moet je juist 24 uur hetzelfde stoken, een warmtepomp warmt je huis niet op maar houdt het warm. Ik heb een 5kW geïnstalleerd en vanaf afgelopen week staat de thermostaat continu op 20 graden en dat blijft zo tot maart-april.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Superbeagle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:20:
Ik bedoel meer de pompstand van de cv-ketel. Niet van de verdeler.

Juist als je zoveel systeeminhoud hebt zoals je stelt, zou je in principe met een veel lagere Ta de boel warm moeten houden in deze periode.

Stoken met lage Ta’s vraagt inderdaad een aanpassing van het stookgedrag. Even de thermostaat hoger zetten en verwachten dat de ketel volgas stookt en binnen een half uur de temperatuur bereikt zit er niet meer in.
Ik heb 1 pomp in mijn systeem: die van de ketel. Leiding splitst bij de ketel naar zolder en 50m vloerverwarming met RTL ventiel en op zolder splitst de leiding naar noord en zuid.
RTL staat nu dicht overigens, ik hoef die ruimte nu nog niet te verwarmen.

Lage temperaturen was ik overigens al gewend, ik stook hier al 2 jaar met 38-46 graden, waarbij die 46 was omdat de ketel met pomp op 2 de temperatuur liet oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@_JGC_ Ik kan het mis hebben, maar volgens de handleiding zit er een modulerende pomp in jouw HRE 28/24.
Heb je stappenmodulatie aan? Als dat zo is, dan heeft de pomp een laag debiet bij een laag vermogen. Dan is het verklaarbaar waarom de Ta hoger wordt.
Bij 40% levert de pomp ca. 1.000 l/h, terwijl hij meer dan 1.500 l/h kan verpompen als je hem op 80% zet.

[ Voor 12% gewijzigd door Superbeagle op 02-10-2022 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Superbeagle schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:04:
@_JGC_ Ik kan het mis hebben, maar volgens de handleiding zit er een modulerende pomp in jouw HRE 28/24.
Heb je stappenmodulatie aan? Als dat zo is, dan heeft de pomp een laag debiet bij een laag vermogen. Dan is het verklaarbaar waarom de Ta hoger wordt.
Bij 40% levert de pomp ca. 1.000 l/h, terwijl hij meer dan 1.500 l/h kan verpompen als je hem op 80% zet.
Ik heb een HRE van 2010, niet de latere HRE-A. Stappenmodulatie uitzetten op mijn ketel heeft alleen invloed op brandervermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@_JGC_ Ah zo, dat verandert de zaak. Dat zit je al op max debiet vanuit de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
_JGC_ schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:43:
[...]

Ik heb 1 pomp in mijn systeem: die van de ketel. Leiding splitst bij de ketel naar zolder en 50m vloerverwarming met RTL ventiel en op zolder splitst de leiding naar noord en zuid.
RTL staat nu dicht overigens, ik hoef die ruimte nu nog niet te verwarmen.

Lage temperaturen was ik overigens al gewend, ik stook hier al 2 jaar met 38-46 graden, waarbij die 46 was omdat de ketel met pomp op 2 de temperatuur liet oplopen.
Hier zelfde ketel uit 2013, had ook dat op zelfs pompstand 3 de cv de warmte niet goed kwijt kon. Door setting E. op 2 te zetten ging het wel goed
Nu pompstand weer naar 2 gezet, nog steeds perfect....
waarom mag joost weten , maar t werkt en pendelt niet

[ Voor 7% gewijzigd door ptr1968 op 02-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ptr1968 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Hier zelfde ketel uit 2013, had ook dat op zelfs pompstand 3 de cv de warmte niet goed kwijt kon. Door setting E. op 2 te zetten ging het wel goed
Nu pompstand weer naar 2 gezet, nog steeds perfect....
waarom mag joost weten , maar t werkt en pendelt niet
Ik heb een iSense, die loopt gewoon mee met oplopende temperatuur. Hiervoor een Honeywell thermostaat, die bleef gewoon stug E vragen en ketel sloeg dan af bij 45 graden. Ik hoef E. dus niet op 2 te zetten met deze thermostaat.

Met pomp op 3 vliegt de warmte gewoon het circuit in. Duurt wel even voor alles op temperatuur is bij laag vermogen. Met pomp op 2 heb ik ook een stuk minder afgifte waardoor ketel het makkelijk naar 45 graden krijgt (en met moeite daar blijft, loopt dan op naar 51).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:26
Vandaag zoals gepland een poging gedaan in te regelen. Ramen open thermostaat omhoog.

Ketel is een Vaillant ecotec aangestuurd door een nest thermostaat middels OpenTherm. Ketel heeft Max aanvoertemperatuur van 60graden en pompsnelheid staat op automatisch.

Tijdens het inregelen behoorlijk wat aangepast/bekeken.
  • CV leidingen geïsoleerd op 2 slaapkamers
  • Pompsnelheid continue 15%.
  • Ketel pendelt niet👍🏻
  • Lastig de temperatuur te meten van de aanvoer en retour in convectorput, opzoek naar externe sensor voor ir thermometer.
  • bij 2 voetventielen ontstond af een toe een druppel op de plek waar je de inbus doet
  • Badkamer (designradiator) bijna helemaal dicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZaqsTSEMlvB_TLojJx2hWYw1ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42taLzzVAwXusjz4XWixOSUv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik de pompsnelheid op minimaal 53% zetten en nog een keer alles langs.

Jullie ideeën om met de badkamerradiator een goede deltaT te krijgen? Wat te doen met de druppels uit het voetventiel, als het stopt geen aandacht aan geven?
Zie ik verder nog iets over het hoofd?

[ Voor 9% gewijzigd door Michiel193 op 02-10-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:42
Wie helpt mij uit de brand?

Ik probeer al aantal weken op mijn remeha avanta 28c mijn aanvoer temperatuur omlaag te schroeven die dit moment op 81 graden staat.
Het lijkt erop dat het display blokkeert/kapot is om het aanvoertemperatuur omlaag te brengen. Wie heeft hier tips/ervaring om dit wel uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baracudas
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09-2024
leonbong schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:03:
Dat voetventiel is van comap, dat gok ik omdat deze een zelfrichtend rubber heeft ipv hennep.

Bijna alle voetventielen van comap zijn ook geschikt voor inregelen.

Als je van die kraan ook nog een foto van zijkant maakt dan kan ik het merk zien.
Erg laat, excuses maar bij deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPvmWDixuLmMYAewoMDSsYYaJV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S083bG3EcFOTfR6SYnyDyv8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
lars-maasdijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:36:
Wie helpt mij uit de brand?

Ik probeer al aantal weken op mijn remeha avanta 28c mijn aanvoer temperatuur omlaag te schroeven die dit moment op 81 graden staat.
Het lijkt erop dat het display blokkeert/kapot is om het aanvoertemperatuur omlaag te brengen. Wie heeft hier tips/ervaring om dit wel uit te voeren?
Met parameter 1 moet je je cv temp omlaag kunnen zetten. Dus ik dacht de enter knop aan de rechterzijde indrukken en dan krijg je om en om P1 en de temp te zien welke met min of plus lager en hoger gezet kan worden gevolgd door wederom de enter knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
ptr1968 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Heb t pendelen opgelost van de intergas ketel, ook door 1 wijziging: E. op 2 gezet ipv 1
Sochtens pendelde die om de 10 min., vanochtend aan 1 stuk verwarmen.
morge s kijken wat gasverbruik doet.
En. Hoe is je gasverbruik?
En wat zijn je verdere instellingen?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
scofield schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Met parameter 1 moet je je cv temp omlaag kunnen zetten. Dus ik dacht de enter knop aan de rechterzijde indrukken en dan krijg je om en om P1 en de temp te zien welke met min of plus lager en hoger gezet kan worden gevolgd door wederom de enter knop.
Helaas functioneert de - knop niet en kan ik de temperatuur daardoor alleen maar hoger zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

lars-maasdijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Helaas functioneert de - knop niet en kan ik de temperatuur daardoor alleen maar hoger zetten
Als je een iSense thermostaat hebt kun je daarmee als het goed is ook de ketel instellingen wijzigen via het installateurs menu. Anders wellicht via de Recom software proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
KoningPaulus schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

En. Hoe is je gasverbruik?
En wat zijn je verdere instellingen?
vr. / za. : 1.8m3 / 1.2m3
maar zaterdag meer zon smiddags op t grote raam hier, dus ongeveer gelijk of beetje gunstiger.
intergas 28/24 2013
min. vermogen 7kw, max 8.5kw
pomp op stand 2 nu
max watertemp 70 graden
rest standaard

t systeem geeft wat meer overshoot [0.8 graden] dan met open therm, die schommelde/pendelde tussen 20 en 20.2 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
Dj-sannieboy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Als je een iSense thermostaat hebt kun je daarmee als het goed is ook de ketel instellingen wijzigen via het installateurs menu. Anders wellicht via de Recom software proberen?
Ik heb een Tado thermostaat hangen maar kabeltje is besteld voor de Recom software. Daar moet het vast mee lukken. Supert bedankt! Ik heb ook nog een nieuw display liggen maar dat vind ik wat riskanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:13
Ketel Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 (2012)
Thermostaat Honeywell wireless modulation
Over gegaan van opentherm naar aan/uit ( para 'E." = 2)
Verder alle parameters op default.

Wat stookgedrag valt er natuurlijk (weinig tot) niks over te zeggen omdat er nog vrijwel niet gestookt wordt.
's Morgens 1 sessie op 18º of 18.5º van hooguit 0.5 uur.
Op het plaatje van vanmorgen op 18.5º, en dan zien we van 9.30 tot 9.45 Tflow netjes (net zoals bij opentherm) Setpoint volgt.

Maar wat me vanmorgen opviel is het vlammetje .......
Het vlammetje op de thermostaat gaat aan en uit als er daadwerkelijk wordt gestookt, de brander aan is.
Dit in tegenstelling met opentherm waar het een groot vraagteken is en hij eigenlijk altijd aanwezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jocjh7jj_2nX73rlZ_mK6FIgWRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LUCQojLWunsP4vUlL42vTbnx.png?f=fotoalbum_large

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Wolfram55 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:56:
Ketel Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 (2012)
Thermostaat Honeywell wireless modulation
Over gegaan van opentherm naar aan/uit ( para 'E." = 2)
Verder alle parameters op default.

Wat stookgedrag valt er natuurlijk (weinig tot) niks over te zeggen omdat er nog vrijwel niet gestookt wordt.
's Morgens 1 sessie op 18º of 18.5º van hooguit 0.5 uur.
Op het plaatje van vanmorgen op 18.5º, en dan zien we van 9.30 tot 9.45 Tflow netjes (net zoals bij opentherm) Setpoint volgt.

Maar wat me vanmorgen opviel is het vlammetje .......
Het vlammetje op de thermostaat gaat aan en uit als er daadwerkelijk wordt gestookt, de brander aan is.
Dit in tegenstelling met opentherm waar het een groot vraagteken is en hij eigenlijk altijd aanwezig is.

[Afbeelding]

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Op mijn Nest zie ik dat gedrag ook bij OpenTherm, maar daar komt het omdat de thermostaat nog wel gewoon om warmte vraagt, maar de aanvoertemperatuur zo laag wordt gevraagd (rond de 35 graden) dat de CV gaat pendelen omdat ie z'n warmte niet kwijt kan en de kamer nooit op temperatuur komt. Ik vermoed dat bij jou hetzelfde geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
olafmol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:00:
Op mijn Nest zie ik dat gedrag ook bij OpenTherm,
vlammetje?
maar daar komt het omdat de thermostaat nog wel gewoon om warmte vraagt, maar de aanvoertemperatuur zo laag wordt gevraagd (rond de 35 graden) dat de CV gaat pendelen omdat ie z'n warmte niet kwijt kan en de kamer nooit op temperatuur komt. Ik vermoed dat bij jou hetzelfde geldt?
Ik heb niet de indruk dat de ketel bij mij zijn warmte niet kwijt kan eerlijk gezegd.
Bij mij gaat het systeem mooi op low-load.
Maar de laatste tijd worden de verschillen hier tussen low-load en pendelen wel errug klein gemaakt zodat ik soms door de bomen de verschillende modi niet meer duidelijk durf te benoemen eerlijk gezegd ..... 8)

En de referentieruimte (waar de thermostaat hangt) wordt prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Wolfram55 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

vlammetje?

[...]

Ik heb niet de indruk dat de ketel bij mij zijn warmte niet kwijt kan eerlijk gezegd.
Bij mij gaat het systeem mooi op low-load.
Maar de laatste tijd worden de verschillen hier tussen low-load en pendelen wel errug klein gemaakt zodat ik soms door de bomen de verschillende modi niet meer duidelijk durf te benoemen eerlijk gezegd ..... 8)
Nest wordt oranje, maar dat is hetzelfde als een vlammetje :)

Nest kent geen "low load", die blijft gewoon warmte vragen totdat de setpoint is bereikt, maar vraagt via OT wel steeds lagere temp aanvoerwater. Doordat op mijn ketel (intergas xtreme 30) de pompmodulatie mee-moduleert met brandervermogen, en dus de pomp steeds langzamer gaat draaien, en de ketel niet met minder dan 5kW kan branden, slaat ie vervolgens na een tijdje af (status 1) omdat ie te warm wordt. Dat is pendelen in mijn optiek.
En de referentieruimte (waar de thermostaat hangt) wordt prima warm.
Waarom blijft je thermostaat dan warmte vragen als ie de setpoint temp bereikt heeft? enig idee?

[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 03-10-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
lars-maasdijk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:50:
[...]

Hard drukken? Die knoppen functioneren inderdaad soms niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
TheMystery schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:08:
Vanmorgen voor het eerst ook maar eens de verwarming aangezet 18 graden voelt toch wat frisjes.
Gisteren alle heimeier v-exact II kranen volgens de insteltabel ingesteld.

Overige situatie, huis uit 2008, ik heb een evohome systeem met 6 zones met hr92 knoppen en in de woonkamer nog vloerverwarming als bijverwarming, hier zit geen evohome op, de Honeywell thermostaat kraan van de vloerverwarming met stand 1 tm 8 staat tussen stand 2 en 3 dit heb ik vorig jaar gedaan omdat hier veel water heen ging als ik overdag alleen mijn kantoor verwarm en daardoor kantoor moeilijker warm kreeg in het begin en veel gas koste.
Woonkamer heeft 4 radiatoren en een 60m2 vloerverwarming, radiatoren hebben een vermogen van 8kw voor vloerverwarming heb ik een 3kw geteld.
Ketel nefit ecomline hr 30 op 13,5kw ingesteld zodat ik wat ruimte heb naast het verwarmen van alleen de woonkamer welke dus rond de 11kw heeft. Aanvoer temp op 53,5 gezet. De cv aanvoer en retour temperatuur kan ik meten middels een esp en 2 ds18b20 temperatuur sensoren.

Evohome is ingesteld met 6 schakelingen en een minimale aantijd van 1 min.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hierbij de grafieken, temp is ingesteld op 19,5 graad maar evohome houd het tot nu toe op 19 graden, maar moet denk ik nog even leren.
Met de eerste stookrun van een 25 min was de woonkamer 1 graad opgewarmd met 0,6m3 gas, radiatoren met infrarood meter na gemeten invoer was Max 42 graden (ketel was op dat moment 44) retour verschil lag rond de 0,8. Dus alles lijkt wel goed te gaan maar het is nog niet zo koud.

Maar wat me opvalt is dat ie nu per 10 min 1 min aangaat, dit staat ook zo in evohome ingesteld, is de minimale aantijd van 1 min goed of zou deze langer moeten? In die min gaat aanvoer even naar 27 graden en retour een 1,5 omhoog.
Nog een extra vraag op welke stand kun je je vloerverwarmingspomp het beste zetten met een lagere ketel temp?
Hier staat deze op stand 2, zou 1 ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:14

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@olafmol : als de gevraagde temperatuur (op thermostaat) is bereikt is er nog steeds sprake van transmissieverlies van de ruimte waar de thermostaat hangt. Vandaar dat er wordt doorgestookt zij het minder dan tijdens het opwarmen van de ruimte. Dat kan door een lagere OT-vraag of door een langere periode Uit bij aan/uit regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Hansoverdiep schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:41:
@olafmol : als de gevraagde temperatuur (op thermostaat) is bereikt is er nog steeds sprake van transmissieverlies van de ruimte waar de thermostaat hangt. Vandaar dat er wordt doorgestookt zij het minder dan tijdens het opwarmen van de ruimte. Dat kan door een lagere OT-vraag of door een langere periode Uit bij aan/uit regelgedrag.
Ja dat weet ik. Dat heet hysteresis. Meestal wil je dat niet teveel laten doorschieten lijkt me. Idealiter, met zo’n groot oppervlakte als vloerverwarming wil je zelfs dat ie een paar tienden van een graad eerder stopt zodat je niet te ver doorschiet qua ruimte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
olafmol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:56:
Nest wordt oranje, maar dat is hetzelfde als een vlammetje :)
ke
Nest kent geen "low load", die blijft gewoon warmte vragen totdat de setpoint is bereikt,
controlsetpoint bedoel je zeker ... ?

Ik heb 2 verschillende setpoints.
Setpoint .... is de ketel
Controlsetpoint .... is vraag van de thermostaat

Of dat in het algemeen zo geldt weet ik niet maar zo heb ik t hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvMq0pmIjSyGrPG8H44Ev8XV7lE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UlKTW2s73XtcBI7Z8Chrati4.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier dat controlsetpoint idd telkens naar beneden gaat (moduleert ?).
Maar dat kan niet voorkomen dat Tflow oploopt tot 45º waardoor code-1 ontstaat. Je ziet dat doordat de vlam stopt en setpoint op 40º blijft (zal op een foon miss lastig te zien zijn).
Bij 35º gaat de brander weer aan en loopt Tflow weer op tot 45º. Dit herhaalt zich 3 keer en bij de 3e keer gaat alles over op low-load.
Doordat op mijn ketel (intergas xtreme 30) de pompmodulatie mee-moduleert met brandervermogen, en dus de pomp steeds langzamer gaat draaien, en de ketel niet met minder dan 5kW kan branden, slaat ie vervolgens na een tijdje af (status 1) omdat ie te warm wordt. Dat is pendelen in mijn optiek.
Code-1 is idd een teken dat hij zijn warmte niet kwijt kan (had een brainfart ofzo) en dat is pendelen.

In deze post ( Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III" ) ben ik er ook dieper op ingegaan met 2 verschillende pompsnelheden. Verschil is dat met een hogere pompsnelheid hij eerder op low-load gaat
Waarom blijft je thermostaat dan warmte vragen als ie de setpoint temp bereikt heeft? enig idee?
Bij mij gaat het systeem over op low-load.
Weet niet precies waar de thermostaat op stond toen op 19-01-2022 maar dat zal 20º of 19.5º zijn.
Of bedoel je dat niet?

Edit:
Link aangepast naar eerderepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik ben dus zeer benieuwd hoe dit plaatje eruit gaat zien met de ketel die de thermostaat als aan/uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ook heb ik ervaren dat het hangen van de thermostaat aan de muur een ietwat vertekend beeld geeft.

De muren zijn iets kouder en warmen langzamer op.
Door de themostaat van de muur af te halen werd mijn stookgedrag anders en rustiger.

Dat kan ook jouw vraag :
wellicht beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
olafmol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:39:
Ja dat weet ik. Dat heet hysteresis. Meestal wil je dat niet teveel laten doorschieten lijkt me. Idealiter, met zo’n groot oppervlakte als vloerverwarming wil je zelfs dat ie een paar tienden van een graad eerder stopt zodat je niet te ver doorschiet qua ruimte temperatuur.
Bi mij is de hysteresis toch al wel zo rond de +/ 0.5º vrees ik.
Behalve op low-load .... daar is de temperatuur veel constanter..
En daarom vindt ik low-load echt geweldig.

En wederom ben ik zeer benieuwd hoe dit gedrag eruit gaat zien met aan/uit

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 03-10-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
olafmol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:39:
[...]

Nee, dat heet pi of pid regelen. Je regeling corrigeert al voordat het gaat gebeuren.
Dus voordat het kouder wordt heeft de regeling al gecorrigeerd door in kleine stapjes alvast te verwarmen.
Werkt de regeling perfect dan wordt precies het warmte verlies bijgestookt. Zoals @Hansoverdiep al vermelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Seafarer schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Nee, dat heet pi of pid regelen. Je regeling corrigeert al voordat het gaat gebeuren.
Dus voordat het kouder wordt heeft de regeling al gecorrigeerd door in kleine stapjes alvast te verwarmen.
Werkt de regeling perfect dan wordt precies het warmte verlies bijgestookt. Zoals @Hansoverdiep al vermelde.
I stand corrected, je hebt gelijk, haalde wat termen door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
TheMystery schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Nog een extra vraag op welke stand kun je je vloerverwarmingspomp het beste zetten met een lagere ketel temp?
Die vragen hoeven niet tot mysteries te leiden, althans niet als je redeneert vanuit Q = m x c x (Ta-Tr).

Als je warmte Q in een bepaalde ruimte pompt, in water van een bepaalde temperatuur Ta en je verlaagt de pompstand van 2 naar 1, dus lagere m, dan moet de Tr omlaag. Het gemiddelde temperatuur van het water in de vloer is daardoor lager. Lager gemiddelde watertemperatuur in de vloer leidt tot een lagere afgifte per oppervlakte.

Als je dezelfde redenatie als hierboven doet, maar dan de pompsnelheid verhoogt van 2 naar 3 dan zal dat leiden tot een hogere afgifte per oppervlakte.

Als je dan vervolgens de Ta verlaagt, lagere keteltemperatuur zoals je schrijft, dan verlaag je de afgifte tot wat gewenst is.

Hieruit kan dus worden geconcludeerd dat bij een lagere keteltemperatuur een hogere pompsnelheid hoort, resulterend in een gewenste afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Superbeagle schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

Die vragen hoeven niet tot mysteries te leiden, althans niet als je redeneert vanuit Q = m x c x (Ta-Tr).

Als je warmte Q in een bepaalde ruimte pompt, in water van een bepaalde temperatuur Ta en je verlaagt de pompstand van 2 naar 1, dus lagere m, dan moet de Tr omlaag. Het gemiddelde temperatuur van het water in de vloer is daardoor lager. Lager gemiddelde watertemperatuur in de vloer leidt tot een lagere afgifte per oppervlakte.

Als je dezelfde redenatie als hierboven doet, maar dan de pompsnelheid verhoogt van 2 naar 3 dan zal dat leiden tot een hogere afgifte per oppervlakte.

Als je dan vervolgens de Ta verlaagt, lagere keteltemperatuur zoals je schrijft, dan verlaag je de afgifte tot wat gewenst is.

Hieruit kan dus worden geconcludeerd dat bij een lagere keteltemperatuur een hogere pompsnelheid hoort, resulterend in een gewenste afgifte.
Bedankt voor je uitleg, dan ga ik stand 2 of 3 proberen, en misschien middels een smartplug regelen de pomp uit te schakelen als de ketel niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@TheMystery Ik vind een pompschakelaar beter dan een smart plug. Een pompschakelaar schakelt de pomp geheel zelfstandig in op basis van een ingestelde temperatuur van de aanvoerleiding. Daarnaast schakelt hij periodiek de pomp in om vastlopen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:49
Superbeagle schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:50:
@TheMystery Ik vind een pompschakelaar beter dan een smart plug. Een pompschakelaar schakelt de pomp geheel zelfstandig in op basis van een ingestelde temperatuur van de aanvoerleiding. Daarnaast schakelt hij periodiek de pomp in om vastlopen te voorkomen.
Ben ik het niet mee eens, afgelopen jaar gewisseld naar een smartplug op basis van het stroomverbruik van de CV. bij de pompschakelaar reageerde deze pas na 3 min, als het water boven de ingestelde temperatuur komt. Helaas kan dit maar een waarde zijn, dus inschakeltemperatuur is uitschakeltemperatuur, en dan ook nog een tijdsvertraging. resultaat: eerste 3 minuten na inschakelen van CV draait de VV pomp nog niet, maar de temp van het CV water schiet omhoog, want bijna geen afname van het warme water. Gaat de CV uit, dan zakt de temperatuur langzaam en draait de VV pomp dus nog lang(er) door, met weer die vertraging.

Nu dus een smart-plug: CV aan is pomp aan, CV uit is (evt na enkele seconden/minuten) pomp uit. Scheelde bij mij direct gasverbruik en CV systeem is veel stabieler in temperatuur (geen 60+temp meer, maar rustig vanuit 20 naar 40/45'C stoken - langer is warmere aanvoer, dus helemaal prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
TheMystery schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Hoe hoger de pomp staat, hoe warmer de vloer wordt. Om gelijk vermogen te houden terwijl je de temperatuur van de CV verlaagt moet je dus de pomp van de vloerverwarmingsverdeler hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
ik heb in de slaapkamers 3 radiatoren hangen, in de grote slaapkamer een type 22 80x90, en in de 2 kleine kamers een type 11 140x40.

Heeft het nu om voor deze type radiatoren ventilatoren te kopen?

Ik herinner me ooit dat een type 11 (en 22 waarschijnlijk ook?) eigenlijk te weinig contactoppervlak heeft om effectief te zijn voor een ventilator.
Klopt dat?

En beneden heb ik een convector van 170cm icm vloerbijverwarming.
Neem aan dat het daar wel nut heeft om een ventilator te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
genc007 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:06:
ik heb in de slaapkamers 3 radiatoren hangen, in de grote slaapkamer een type 22 80x90, en in de 2 kleine kamers een type 11 140x40.

Ik herinner me ooit dat een type 11 (en 22 waarschijnlijk ook?) eigenlijk te weinig contactoppervlak heeft om effectief te zijn voor een ventilator.
Klopt dat?

Ik heb sinds een tijdje 2 speedcomforts onder een 130x60 T22 radiator. Die zit in de voorkamer, waar we ook in de ochtend ontbijten en vaak aan tafel werken/zitten. Geen idee of ze veel besparen, maar ik merk wel dat in de omgeving van de radiator het sneller warm(er) en aangenamer voelt dan voorheen. Niet zo gek ook omdat de warme lucht sneller door de kamer, en op lichaamshoogte, wordt gestuwd.

Dus voor comfort zou ik het wel aanraden, als je het budget ervoor hebt. Het geluid valt me ook mee, je hoort het wel, maar het comfort weegt op tegen het geluid. Ik heb er ook geen last van, tis geen irritant geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-07 10:58
Heinemancp schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

Ben ik het niet mee eens, afgelopen jaar gewisseld naar een smartplug op basis van het stroomverbruik van de CV. bij de pompschakelaar reageerde deze pas na 3 min, als het water boven de ingestelde temperatuur komt. Helaas kan dit maar een waarde zijn, dus inschakeltemperatuur is uitschakeltemperatuur, en dan ook nog een tijdsvertraging. resultaat: eerste 3 minuten na inschakelen van CV draait de VV pomp nog niet, maar de temp van het CV water schiet omhoog, want bijna geen afname van het warme water. Gaat de CV uit, dan zakt de temperatuur langzaam en draait de VV pomp dus nog lang(er) door, met weer die vertraging.

Nu dus een smart-plug: CV aan is pomp aan, CV uit is (evt na enkele seconden/minuten) pomp uit. Scheelde bij mij direct gasverbruik en CV systeem is veel stabieler in temperatuur (geen 60+temp meer, maar rustig vanuit 20 naar 40/45'C stoken - langer is warmere aanvoer, dus helemaal prima)
Goed idee. Heb ik dan 2 stuks nodig? 1 op de cv en 1 op vvw ? En welk merk? Ik heb hier een Fritz-box. Fritz verkoopt ook een smart-plug.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
genc007 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:06:

Klopt dat?

type 10 is een enkele type 11 is dezelfde maar dan dubbel dus ook dubbele oppervlakte.

Edit: Sorry ik dachtdat je convectors bedoelde.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 04-10-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
CeeBee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Goed idee. Heb ik dan 2 stuks nodig? 1 op de cv en 1 op vvw ? En welk merk? Ik heb hier een Fritz-box. Fritz verkoopt ook een smart-plug.
Ik bedenk mij ineens dat de vloerverwarming schakelen dmv een smart-plug op de ketel niet gaat werken. De vloer gaat dan ook aan wanneer sww wordt gebruikt.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
CeeBee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Ik bedenk mij ineens dat de vloerverwarming schakelen dmv een smart-plug op de ketel niet gaat werken. De vloer gaat dan ook aan wanneer sww wordt gebruikt.
mocht er een drieweg klep inziiten? Dan dat signaal gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
Seafarer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

mocht er een drieweg klep inziiten? Dan dat signaal gebruiken?
De ketel Atag Q42cr is een jaar oud en mogelijk vervalt de garantie wanneer ik eraan sleutel.

Is het mogelijk een smart-plug op de vloer aan te sturen door de draadloze Honeywell aan/uit kamerthermostaat ?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
CeeBee schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Ik heb een smart plug van Neo-coolcam op Zwave, en een sonoff voor de pomp.
ik heb ook een filter gemaakt, dus:
>5 watt -> pomp aan
>60watt > pomp uit (want SWW bedrijf)
<5 watt -> pomp uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Blihi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Hoe hoger de pomp staat, hoe warmer de vloer wordt. Om gelijk vermogen te houden terwijl je de temperatuur van de CV verlaagt moet je dus de pomp van de vloerverwarmingsverdeler hoger zetten.
Is dat wel echt waar? Het water moet ook de tijd krijgen om z'n warmte af te geven, als je dit er te snel doorheen jaagt, krijgt het daar de tijd niet meer voor. Eigenlijk hetzelfde principe als het waterzijdig inregelen van radiatoren? Daarnaast maakt het denk ik ook uit of je een vloerverwarming hebt met mengverdeler, dan is de watertemperatuur die de vloer in gaat onafhankelijk van de aanvoer vanuit de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaarnee
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-07 19:27
Haan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Is dat wel echt waar? Het water moet ook de tijd krijgen om z'n warmte af te geven, als je dit er te snel doorheen jaagt, krijgt het daar de tijd niet meer voor. Eigenlijk hetzelfde principe als het waterzijdig inregelen van radiatoren? Daarnaast maakt het denk ik ook uit of je een vloerverwarming hebt met mengverdeler, dan is de watertemperatuur die de vloer in gaat onafhankelijk van de aanvoer vanuit de CV.
Nee zo werkt dat niet. Als je de snelheid van de pomp verhoogd stroomt er meer water door de vloer, hierdoor zal het water aan het einde van de lus een hogere temperatuur hebben dan bij een lagere flow.
De gemiddelde temperatuur van de vloer zal hierdoor dus stijgen. Hogere temperatuur betekend meer vermogen afgifte.

Het doel van waterzijdig inregelen is vooral ballans in het systeem brengen. Van iedere radiator die je knijpt neemt het vermogen af. Andere radiatoren krijgen dan meer flow en dus hoger vermogen.

[ Voor 10% gewijzigd door jamaarnee op 04-10-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
[...]

Net netjes uitgelegt door @Superbeagle met een formule waar je niet omheen kunt.

Superbeagle in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

En dan toch..........

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

Het water moet ook de tijd krijgen om z'n warmte af te geven, als je dit er te snel doorheen jaagt, krijgt het daar de tijd niet meer voor.
De denkfout die je maakt, en waar ik keer op keer op blijf hameren, (zout strooien op slakken) is dat de snelheid van het water van invloed is op de warmteafgifte.
De pompsnelheid regelt het debiet. Het verlagen ervan betekent letterlijk minder water.
Minder water koelt niet sneller af dan veel water, maar is na verloop van tijd koeler, simpelweg omdat je er minder van hebt.
Dus ja, bij een lagere pompsnelheid is de ΔT hoger, maar de afgifte juist lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 11:05
Iemand een idee als het in ons geval de investering waard is om de aan/uit ketelmodule van het Evohome systeem te vervangen door de Opentherm variant? Volgens de installateur destijds heeft dit weinig zin omdat onze ketel uit zichzelf moduleerd (Remeha Calenta 40C van 2015) door de buitenvoeler die erop zit. Maar de monteur de laatst langs kwam voor onderhoud heeft hier zijn twijfels bij en dacht dat het zelfs mogelijk was dat de buitenvoeler niets doet als er gebruik gemaakt wordt van een aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Heinemancp schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

Ik heb het gisteren avond als volgt ingesteld.

ik lees mijn evohome systeem middels home assistant met de integratie ramses_cc en een nanocul usb stick (dus local en geen cloud integratie die ook bestaat voor evohome).

Deze lees ook de heat demands uit van alle zones en hieruit volgt een controller heat demand.
nu laat ik de pomp aangaan als de controller heatdemand boven de 0 is en uitgaan als deze onder de 0 is.
aangezien er eerst heat demand is alvorens de ketel geschakeld wordt staat de pomp nu optijd aan, zal misschien iets te vroeg uitgaan maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Voor de zomer heb ik een taak gemaakt als de controller status off is dat de pomp per dag 5 min draait.
Dit lijkt me een goede inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ja, dat is echt waar. De vloer krijgt de temperatuur die gelijk is aan (Ta + Tr)/2

Hoe lang dat duurt hangt af van de isolatiewaarde van de vloer (Rc waarde). Maar je redeneert bij een vloer eigenlijk altijd over 'steady state', dus het moment dat de vloer die temperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
TheMystery schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:07:
[...]

Ik heb het gisteren avond als volgt ingesteld.

ik lees mijn evohome systeem middels home assistant met de integratie ramses_cc en een nanocul usb stick (dus local en geen cloud integratie die ook bestaat voor evohome).

Deze lees ook de heat demands uit van alle zones en hieruit volgt een controller heat demand.
nu laat ik de pomp aangaan als de controller heatdemand boven de 0 is en uitgaan als deze onder de 0 is.
aangezien er eerst heat demand is alvorens de ketel geschakeld wordt staat de pomp nu optijd aan, zal misschien iets te vroeg uitgaan maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Voor de zomer heb ik een taak gemaakt als de controller status off is dat de pomp per dag 5 min draait.
Dit lijkt me een goede inrichting.
Ik heb er een korte nadraaitijd op, zodat de laatste warmte nog uit het systeem in de vloer gaat. Op basis van empirisch onderzoek heb ik deze nadraaitijd vastgesteld. Buiten het stookseizoen wordt er 1 min per 24 uur gedraaid om vastzitten te voorkomen, net zoals jij omschrijft inderdaad. Is wel een aandachtspunt - anders wordt het een potentieel dure besparing.

[ Voor 0% gewijzigd door Heinemancp op 04-10-2022 17:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Blihi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Ja, dat is echt waar. De vloer krijgt de temperatuur die gelijk is aan (Ta + Tr)/2

Hoe lang dat duurt hangt af van de isolatiewaarde van de vloer (Rc waarde). Maar je redeneert bij een vloer eigenlijk altijd over 'steady state', dus het moment dat de vloer die temperatuur heeft.
Ok het is duidelijk, dit had ik eigenlijk laatst ook al gelezen hier en het bericht iets eerder ook blijkbaar gemist |:( , mea culpa @Seafarer . Soms gaan de reacties net even te snel om alles bij te houden ;)

En dan is het dus zo dat bij een vloerverwarming met mengverdeler de pompsnelheid wel uitmaakt, maar de Ta van de CV in principe niet, correct? Aangezien de aanvoer naar vloer constant wordt gehouden door de verdeler (even aangenomen dat de ingestelde temperatuur lager is dan de CV aanlevert) Ik probeer het even helemaal helder te krijgen omdat dit ook mijn eigen situatie is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik heb in mijn jaren 30 huis een HR ketel met weersafhankelijke regeling en thermostaatkranen op alle radiatoren.
Begin dit jaar zijn de spouwmuren geisoleerd en nu ben ik bezig de houten vloer op de benedenverdieping vanuit de kruipruimte te isoleren.
Vorige jaren was het energie(gas)verbruik gigantisch.
Ik heb begrepen dat een weersafhankelijke regeling niet de zuinigste is, de thermostaat is een Nefit moduline 400, en hangt in de zitkamer.
Tapwater heb ik op eco gezet, maximale keteltemperatuur nu op 65 graden gezet, heb nu nog alle radiatoren dicht zitten en zie dat het gebruik per dag is gehalveerd (alleen warm water, ik kook electrisch).
Wat zou de volgende zinvolle stap zijn om tot een zuiniger systeem te komen, een beetje comfortverlies is geen probleem.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
c337n schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:59:
Iemand een idee als het in ons geval de investering waard is om de aan/uit ketelmodule van het Evohome systeem te vervangen door de Opentherm variant? Volgens de installateur destijds heeft dit weinig zin omdat onze ketel uit zichzelf moduleerd (Remeha Calenta 40C van 2015) door de buitenvoeler die erop zit. Maar de monteur de laatst langs kwam voor onderhoud heeft hier zijn twijfels bij en dacht dat het zelfs mogelijk was dat de buitenvoeler niets doet als er gebruik gemaakt wordt van een aan/uit thermostaat.
Uit de handleiding (die de monteur natuurlijk ook had kunnen lezen maargoed):

"Op klemmen Tout van de aansluitconnector kan een buitensensor worden aangesloten. De ketel zal bij een aan/uit thermostaatregelaar de temperatuur regelen met het setpunt van de interne stooklijn.
Een OpenTherm regelaar kan ook gebruik maken van deze buitensensor. De gewenste stooklijn moet dan op de regelaar worden ingesteld."

De buitensensor kan dus met beide protocollen werken. Als je in aan/uit werkt dan regelt de CV ketel de stooklijn (die kun je dan instellen met parameters P1, P25,P26 en P27). Als je met OpenTherm wilt werken moet je "regelaar" (de thermostaat dus) de stooklijn zelf regelen. Ligt dus aan de thermostaat zelf hoe ver je daarin kunt gaan.

Mijn ervaring: OpenTherm modulatie heeft alleen zin als je op hoge temperaturen verwarmt. Als je op lage aanvoertemperaturen wilt verwarmen, EN je ketel kan z'n vermogen zelf moduleren, wat in dit geval zo lijkt te zijn, ben je prima/beter af met een Aan/Uit thermostaat.

Dus korte antwoord op je vraag: de investering in modulerende thermostaat heeft geen zin, en de buitensensor werkt gewoon met aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
sorcees schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:51:
Ik heb in mijn jaren 30 huis een HR ketel met weersafhankelijke regeling en thermostaatkranen op alle radiatoren.
Begin dit jaar zijn de spouwmuren geisoleerd en nu ben ik bezig de houten vloer op de benedenverdieping vanuit de kruipruimte te isoleren.
Vorige jaren was het energie(gas)verbruik gigantisch.
Ik heb begrepen dat een weersafhankelijke regeling niet de zuinigste is, de thermostaat is een Nefit moduline 400, en hangt in de zitkamer.
Tapwater heb ik op eco gezet, maximale keteltemperatuur nu op 65 graden gezet, heb nu nog alle radiatoren dicht zitten en zie dat het gebruik per dag is gehalveerd (alleen warm water, ik kook electrisch).
Wat zou de volgende zinvolle stap zijn om tot een zuiniger systeem te komen, een beetje comfortverlies is geen probleem.
Isoleren, isoleren, isoleren. Minder energie eruit = minder energie erin.

Als je de boel nog wat beter isoleert (ik denk dat de vloer een hele grote klap gaat schelen, maar bv ook beter dubbel/HR glas als je dat nog niet hebt) dan kan je de aanvoertemperatuur nog wel wat lager schroeven, bv 45 graden, mits je afgifte genoeg warmte kan afgeven (vloerverwarming of genoeg/grote radiatoren met voldoende volume)

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 04-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Heinemancp schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb er een korte nadraaitijd op, zodat de laatste warmte nog uit het systeem in de vloer gaat. Op basis van empirisch onderzoek heb ik deze nadraaitijd vastgesteld. Buiten het stookseizoen wordt er 1 min per 24 gedraaid om vastzitten te voorkomen, net zoals jij omschrijft inderdaad. Is wel een aandachtspunt - anders wordt het een potentieel dure besparing.
Ik heb hier er nu 5 min nadraaitijd op gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hbd_CTQcyxgI-x_U7dsUQHbBLZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YWeEkOEtJgOQq4U9v9zE3Kl.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk is ie zo failsafe als er in de 5 min nadraaitijd weer hebt deamand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

olafmol schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

Isoleren, isoleren, isoleren. Minder energie eruit = minder energie erin.

Als je de boel nog wat beter isoleert (ik denk dat de vloer een hele grote klap gaat schelen, maar bv ook beter dubbel/HR glas als je dat nog niet hebt) dan kan je de aanvoertemperatuur nog wel wat lager schroeven, bv 45 graden, mits je afgifte genoeg warmte kan afgeven (vloerverwarming of genoeg/grote radiatoren met voldoende volume)
Wel dubbel glas, geen HR glas, massiefhouten eiken vloer op oorspronkelijke houten ondervloer, deze wordt nu (70% gereed) van onder vanuit een kurkdroge kruipruimte geisoleerd met 120 mm steenwol tussen de balken.
Geen vloerverwarming dus. Relatief weinig en niet te grote radiatoren (alle thermostaat geregeld).
Ik gooi de weersafhankelijke regeling eraf, en ga de aanvoertemperatuur naar beneden brengen, totdat het niet meer warm genoeg wordt (nu nog geen isue).
Intussen wennen we aan een temperatuur van max. 18 gr, dikke sokken en een fijne noorse trui.
Pomp laag toerental en even laten nadraaien (3 min ofzo).

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
sorcees schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Wel dubbel glas, geen HR glas, massiefhouten eiken vloer op oorspronkelijke houten ondervloer, deze wordt nu (70% gereed) van onder vanuit een kurkdroge kruipruimte geisoleerd met 120 mm steenwol tussen de balken.
Geen vloerverwarming dus. Relatief weinig en niet te grote radiatoren (alle thermostaat geregeld).
Ik gooi de weersafhankelijke regeling eraf, en ga de aanvoertemperatuur naar beneden brengen, totdat het niet meer warm genoeg wordt (nu nog geen isue).
Intussen wennen we aan een temperatuur van max. 18 gr, dikke sokken en een fijne noorse trui.
Ik zou de radiatoren waterzijdig in (laten) regelen, je vloer idd goed isoleren, en dan denk ik dat je je thermostaat fijn op 19,5 of 20C kunt zetten, met een aanvoertemp van 45C. Wel ff je pompsnelheid omgoog schroeven, lagere aanvoer temp vereist hoger debiet. Ik heb hier thuis ook weinig en relatief kleine radiatoren, en kan met 45C prima uit sinds de isolatie-maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
sorcees schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Oude dubbel glas of HR++ scheelt behoorlijk, Ik had vorig jaar een infrarood thermometer gekocht, en in de winter was de HR++ glas aan binnenzijde 19,5 en oude dubbel glas 16,5 graden. (thermostaat op 20)
Vloerisolatie meest effectieve bovenop bv pir platen (volgens de man die hier de spouw heeft geisoleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

En dan is het dus zo dat bij een vloerverwarming met mengverdeler de pompsnelheid wel uitmaakt, maar de Ta van de CV in principe niet, correct? Aangezien de aanvoer naar vloer constant wordt gehouden door de verdeler (even aangenomen dat de ingestelde temperatuur lager is dan de CV aanlevert) Ik probeer het even helemaal helder te krijgen omdat dit ook mijn eigen situatie is O-)
Verwarmingstechnisch gezien maakt het niet uit bij welke Ta de ketel stookt voor vloerverwarming.

Regeltechnisch gezien wel, aangezien de meeste thermostaten niet weten dat de verdeler water van een andere temperatuur de vloer in stopt dan gevraagd van de ketel. De regelaar kan hier niet zo goed mee overweg.

Daarom is stoken bij een lagere temperatuur ook bij een mengverdeler aan te bevelen. Tegenwoordig zie je op steeds meer verdelers een LTV-inregelventiel zodat de Ta uit de ketel zoveel mogelijk gelijk is aan wat er de vloer in wordt gepompt. Dit komt de regeling ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@Superbeagle daarom werkt inderdaad Opentherm niet goed samen met vloerverwarming. Helemaal niet als ook de pompsnelheid nog mee moduleert, want dan verandert ook de mengverhouding nog eens.

Dus: bij vloerverwarming met mengverdeler altijd aan/uit regelen en zonder modulerende pomp (Intergas: stappenmodulatie uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Blihi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:05:
@Superbeagle daarom werkt inderdaad Opentherm niet goed samen met vloerverwarming. Helemaal niet als ook de pompsnelheid nog mee moduleert, want dan verandert ook de mengverhouding nog eens.

Dus: bij vloerverwarming met mengverdeler altijd aan/uit regelen en zonder modulerende pomp (Intergas: stappenmodulatie uit)
geldt dit ook bij een bijverwarming systeem?
Ik heb beneden bijverwarming + convector van 170cm in de woonkamer.
Woning is uit 2005, dus redelijk goed geisoleerd allemaal

mijn Toon staat momenteel op OpenTherm

[ Voor 4% gewijzigd door genc007 op 04-10-2022 19:28 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?