Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.253 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-09 05:04
Een niet instelbare bypass zo te zien. Lijkt me dat daar het probleem in zit, de ketel krijgt direct warm water terug en zal in anti-pendel mode gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:22
Kees85 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:01:
Een niet instelbare bypass zo te zien. Lijkt me dat daar het probleem in zit, de ketel krijgt direct warm water terug en zal in anti-pendel mode gaan.
Oke thanks Kees, wat is jouw oplossing? die andere bypass nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Een echte bypass, een die je dus kunt instellen op druk.
Of nog beter zet op 1 van de radiatoren in de woonkamer een gewone radiator knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20
Kees85 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:06:
Een echte bypass, een die je dus kunt instellen op druk.
Of nog beter zet op 1 van de radiatoren in de woonkamer een gewone radiator knop.
@supayoshi Ik zie toch duidelijk een haakse instelbare bypass achter de honeywell klep.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Seafarer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:14:
[...]

@supayoshi Ik zie toch duidelijk een haakse instelbare bypass achter de honeywell klep.
zal ik een betere foto maken? Ja heb niet zoveel verstand van de bypass, alleen kan ik deze beter afstellen zelf? of even monteur vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
Dat is een bypass die instelbaar is van het merk comap.

Voor het afstellen gewoon alle hr92 motoren even verwijderen.
Alle radiatoren dichten
De bypass net zo lang open draaien (lagere verdruk) tot dat deze water begint door te laten.

Een radiator open draaien en met een beetje geluk laat de bypass dan geen/nauwelijks water door.
Check dan of je ketel in storing gaat zo nee niks meer aan doen.
Wel storingen lagere veerdruk zodat er meer water door heen gaat.

[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 16-02-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
supayoshi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:15:
[...]

zal ik een betere foto maken? Ja heb niet zoveel verstand van de bypass, alleen kan ik deze beter afstellen zelf? of even monteur vragen?
Ik ga op mijn gevoel af.

Als ik het zo bekijk heeft men bij jouw gewoon goed werk geleverd. Dan zal de instelling ook wel goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Gevaarlijke aanname seafarer.
Controle is beter.
Inderdaad het lijkt op een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@supayoshi
Je kan met die bypass experimenteren want je kan de huidige stand opschrijven. Kan je dus zo herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
@supayoshi
leonbong schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:17:

Alle radiatoren dichten
De bypass net zo lang open draaien (lagere verdruk) tot dat deze water begint door te laten.

Een radiator open draaien en met een beetje geluk laat de bypass dan geen/nauwelijks water door.
Ik zou het doen zoals leonbong met 1 verschil. Alle radiatoren dicht, behalve 1. Dan bypass dichtdraaien tot hij geen water doorlaat. Dan de laatste radiator ook dichtdraaien en controleren of de bypass water doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Kleine aanvulling
Kan het zo zijn dat de bypass eerder opent door een te hoge pompdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Laica schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:47:
@supayoshi

[...]

Ik zou het doen zoals leonbong met 1 verschil. Alle radiatoren dicht, behalve 1. Dan bypass dichtdraaien tot hij geen water doorlaat. Dan de laatste radiator ook dichtdraaien en controleren of de bypass water doorlaat.
Ik niet omdat hij evohome heeft waardoor er makkelijk een situatie kan ontstaan waarbij alle ventielen praktisch helemaal dicht staan. Als de ruimtes op temperatuur zijn.
Waardoor de flow door die ventielen/kranen verwaarloosbaar laag is.

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Een vraagje, omdat we de vloer niet mooi egaal warm vonden worden, kwam het idee om er flowmeters tussen te zetten om zo de boel beter af te regelen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jxx5Pw3/IMG-1921.jpg (temp. even niet op letten, ketel stond net weer aan)
Zo gezegd zo gedaan, flowmeters ertussen gezet, de boel ontlucht etc. Het rare is nu ze komen helemaal niet omhoog, geen 1!(van de 10 groepen) Ook niet als we alle groepen dichtdraaien op 1 na, en de pomp volop zetten. Het vermoeden was de pomp, dus ik heb onder garantie een nieuwe pomp gekregen, maar dit maakt dus geen verschil 8)7

Iemand dit wel eens gezien? Ik heb dunnere vloerverwarmingsbuizen dan normaal(ligt op een houten vloer, noppenplaat + anhydriet). Dus mijn theorie is nu dat het komt door de dunne buizen, voornamelijk de nippel waar de slang op klemt, dat is echt maar een klein gaatje. Daarboven zit nu het vlottertje van de flowmeter, maar het gaatje hierin is groter. Naar mijn idee gaat de 'straal' door het gaatje heen van de flowmeters, waardoor ze niet gaan drijven....kan dit? De vloer wordt wel warm, en na verloop van tijd worden alle retourleidingen ook wel warm dus er is wel doorstroming...

De leverancier zegt dat ze wel vaker flowmeters gebruiken met dit systeem + zelfde buizen zonder problemen dus dat is dan wel weer vreemd...

Ik zat te denken om er een verloop onder te zetten naar 'gewone 16mm buizen' als test bij 1 groep, om te kijken of er dan wel flow te zien is..of heeft iemand nog een ander idee wat dit kan wezen?

[ Voor 9% gewijzigd door Bakema op 17-02-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Zonder enige kennis van deze systemen, zitten ze per ongeluk verkeerd om? Dan worden ze door de pomp dichtgedrukt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53

Reptile209

- gers -

Bakema schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:18:
Een vraagje, omdat we de vloer niet mooi egaal warm vonden worden, kwam het idee om er flowmeters tussen te zetten om zo de boel beter af te regelen.
[Afbeelding] (temp. even niet op letten, ketel stond net weer aan)
Zo gezegd zo gedaan, flowmeters ertussen gezet, de boel ontlucht etc. Het rare is nu ze komen helemaal niet omhoog, geen 1!(van de 10 groepen) Ook niet als we alle groepen dichtdraaien op 1 na, en de pomp volop zetten. Het vermoeden was de pomp, dus ik heb onder garantie een nieuwe pomp gekregen, maar dit maakt dus geen verschil 8)7

Iemand dit wel eens gezien? Ik heb dunnere vloerverwarmingsbuizen dan normaal(ligt op een houten vloer, noppenplaat + anhydriet). Dus mijn theorie is nu dat het komt door de dunne buizen, voornamelijk de nippel waar de slang op klemt, dat is echt maar een klein gaatje. Daarboven zit nu het vlottertje van de flowmeter, maar het gaatje hierin is groter. Naar mijn idee gaat de 'straal' door het gaatje heen van de flowmeters, waardoor ze niet gaan drijven....kan dit? De vloer wordt wel warm, en na verloop van tijd worden alle retourleidingen ook wel warm dus er is wel doorstroming...

De leverancier zegt dat ze wel vaker flowmeters gebruiken met dit systeem + zelfde buizen zonder problemen dus dat is dan wel weer vreemd...

Ik zat te denken om er een verloop onder te zetten naar 'gewone 16mm buizen' als test bij 1 groep, om te kijken of er dan wel flow te zien is..of heeft iemand nog een ander idee wat dit kan wezen?
Pomp kan je makkelijk uitsluiten: als er dingen warm worden, dan doet de pomp het. :). Als niks het doet, kan het best zijn wat @Blihi zegt: meters verkeerdom aangesloten.

Heb je meer details (merk/type) van de gebruikte flowmeters? Vaak staat er op het huis wel een dikke pijl met de juiste stromingsrichting. En als deze een balletje hebben, dan is dat van onder naar boven door de meter. Het balletje wordt dan omhoog gestuwd door het stromende water en door de zwaartekracht naar beneden getrokken, tot hij een evenwichtspositie bereikt. Dat is dus net even anders dan 'drijven'. Formaat van de leidingen staat daar compleet los van, als er maar flow doorheen gaat.

Zo scherp als een voetbal!

• leonbong

De foto is daar onduidelijk voor maar wat is het bereik van deze flowmeters (l/min), daarnaast zitten ze correct gemonteerd dus niet verkeerd om in de flowrichting.

En als deze een balletje hebben, dan is dat van onder naar boven door de meter. Het balletje wordt dan omhoog gestuwd door het stromende water en door de zwaartekracht naar beneden getrokken
Het buisje is dan ook licht conisch deze wordt steeds wijder boven, zo'n ding heet een Vadometer.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 17-02-2022 10:53 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36

- zet de pomp eens op stand 3?
- alle witte kranen staan open (linksom denk ik)? Dit zijn geen thermostaatkranen hoop ik
- retour ventielen ook open indien aanwezig per groep?
- de flow meters zijn ook instelbaar lijkt me, staan ook vol open?

Dan moet er toch flink wat flow komen zou je denken...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Bakema
Pomp al eens een tijdje op stand 3 gehad, maakte geen verschil. Alle kranen staan momenteel open idd, al enige tijd mee aan het spelen geweest(alle kranen dicht op 1 groep na, maakt ook geen verschil).

Ik kan enkel de retour afsluiten, de aanvoer niet. De voorste kranen zijn de retouren, hier zitten de flowmeters ook op. De meters zijn verder niet instelbaar.
Reptile209 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Pomp kan je makkelijk uitsluiten: als er dingen warm worden, dan doet de pomp het. :). Als niks het doet, kan het best zijn wat @Blihi zegt: meters verkeerdom aangesloten.

Heb je meer details (merk/type) van de gebruikte flowmeters? Vaak staat er op het huis wel een dikke pijl met de juiste stromingsrichting. En als deze een balletje hebben, dan is dat van onder naar boven door de meter. Het balletje wordt dan omhoog gestuwd door het stromende water en door de zwaartekracht naar beneden getrokken, tot hij een evenwichtspositie bereikt. Dat is dus net even anders dan 'drijven'. Formaat van de leidingen staat daar compleet los van, als er maar flow doorheen gaat.
De stroomrichting klopt(kunnen ook maar op 1 manier aangesloten worden op de verdeler), het zijn van deze meters:
https://www.vloerverwarmi...uvaYEECWIDMRoCdA4QAvD_BwE

van 1 t/m 3,5 liter. Het is een soort drijvertje met een veer erboven.

Ik kan dus enkel de retour dichtdraaien, naar mijn idee zou dit eigenlijk bij de aanvoer moeten om de flow mooi in te regelen. Maargoed momenteel hebben we zogenaamd helemaal geen flow :+
leonbong schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:50:
[...]

De foto is daar onduidelijk voor maar wat is het bereik van deze flowmeters (l/min), daarnaast zitten ze correct gemonteerd dus niet verkeerd om in de flowrichting.

En als deze een balletje hebben, dan is dat van onder naar boven door de meter. Het balletje wordt dan omhoog gestuwd door het stromende water en door de zwaartekracht naar beneden getrokken
Het buisje is dan ook licht conisch deze wordt steeds wijder boven, zo'n ding heet een Vadometer.
Ah weer wat geleerd, maar nee dit is wel een ander type ja met een soort vlottertje en een veertje erboven.

Nog even mijn theorie uit-ge-paint:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zs4dhTd/skilzz.jpg
Dat gouden ding is de nippel waar de slang op zit, met echt een ini mini gaatje. Het blauwe moet dan het straaltje voorstellen, en het grijze rondje het vlottertje. Met dus een groter gaatje in de midden dan het straaltje... Het geheel zit in de praktijk nog geen cm van elkaar af, vandaar mijn idee dat het straaltje het vlottertje amper/niet raakt en er dwars doorheen gaat misschien?

[ Voor 31% gewijzigd door Bakema op 17-02-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

Even dat ik ook mee leer hiervan:
Waarom zou je de flow willen meten?
Stel dat je metertje werken en je stelt een gelijke flow in dan heb je toch niet ook automatisch een gelijke delta T?
Kun je niet beter op aan en retour temperatuur sturen per circuit?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

De achterste slangen zijn veel donkerder dan de voorste slangen, dus denk ik dat dat de retourslangen uit de vloer zijn.
Het relatief koude water wordt altijd gemengd met het warme water uit de ketel in de verdeler naar de vloer.
De flowmeters horen in de retourleidingen!
Ze zijn nu dus verkeerd aangesloten! :(
Het makkelijkst lijkt mij om de achterste slangen te verwisselen met de voorste slangen. :)

Probeer het eerst eens met een groep. :)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@opuntia1 De bovenste balk is de retourbalk bij open verdelers. De flowmeters zijn correct aangesloten op de retourleidingen. De kleur zegt hier niet zoveel.

• Seafarer
Superbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:38:
@opuntia1 De bovenste balk is de retourbalk bij open verdelers. De flowmeters zijn correct aangesloten op de retourleidingen. De kleur zegt hier niet zoveel.
Je hebt hier gelijk. Alleen ik zou zeggen het smerige cv water gaat erin, verkleurde slangen, en komt schoon uit de vloer, niet verkleurde slangen. Mooi vuilfilter deze vloerverwarming.

• opuntia1
Seafarer schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Je hebt hier gelijk. Alleen ik zou zeggen het smerige cv water gaat erin, verkleurde slangen, en komt schoon uit de vloer, niet verkleurde slangen. Mooi vuilfilter deze vloerverwarming.
Ik denk dat je misschien gelijk heb.
Slangen wisselen helpt ook niet, het water stroomt nog steeds in de zelfde richting.
Ontwerpfout verdeler waardoor pomp verkeerd aangesloten is?
Vadometer in achterste slang monteren om te kijken of er dan wel flow gemeten wordt?

[ Voor 13% gewijzigd door opuntia1 op 17-02-2022 15:14 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Superbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:38:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74ieWWBc-aoLkuC94DYp6JzVwUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJe2K9BLU7ybAU3kqokXD7xL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik dacht dat bij mijn Top-Flow verdeler de bovenste balk juist de aanvoer is. Ik vraag mij nu af of de aanvoer en retour naar de CV wel correct zijn aangesloten.

Is het niet per verdeler verschillend?

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-02-2022 15:20 ]

• Bakema
opuntia1 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Ik denk dat je misschien gelijk heb.
Slangen wisselen helpt ook niet, het water stroomt nog steeds in de zelfde richting.
Ontwerpfout verdeler waardoor pomp verkeerd aangesloten is?
Vadometer in achterste slang monteren om te kijken of er dan wel flow gemeten wordt?
Nee de richting klopt 100%. Gisteren het systeem laten afkoelen, zodra hij weer begon op te warmen voelde je duidelijk eerst de achterste slang opwarmen en even later pas de voorste. Ook klopt de stroomrichting wel, ik had eerst de boel niet goed afgesloten en draaide een retourleiding los, het water spoot eruit, met meer dan 1L per minuut :+
Bommes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:23:
Even dat ik ook mee leer hiervan:
Waarom zou je de flow willen meten?
Stel dat je metertje werken en je stelt een gelijke flow in dan heb je toch niet ook automatisch een gelijke delta T?
Kun je niet beter op aan en retour temperatuur sturen per circuit?
De bedoeling was om het wat meer in te regelen omdat het nu ongelijk warm wordt.
Nu heb je kans dat 1 groep 100 meter is en de volgende groep 60 meter, als de flow overal gelijk is dan is de warmte afgifte ook gelijk is het idee.

[ Voor 17% gewijzigd door Bakema op 17-02-2022 15:19 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Dj-sannieboy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:16:
Ik dacht dat bij mijn Top-Flow verdeler de bovenste balk juist de aanvoer is. Ik vraag mij nu af of de aanvoer en retour naar de CV wel correct zijn aangesloten.

Het kan zeker per verdeler verschillen. De aanvoer vanaf de CV moet in ieder geval die zijn waar de "knop" in zit anders gaat het mis. Dat lijkt bij jou wel zo te zijn?

Voor de mijne kon ik vrij makkelijk een installatie handleiding googlen, daar staat gewoon duidelijk met een plaatje in wat wat is en hoe het aangesloten hoort te zijn. Misschien lukt dat met jouw typenummer ook?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

NTS schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Het kan zeker per verdeler verschillen. De aanvoer vanaf de CV moet in ieder geval die zijn waar de "knop" in zit anders gaat het mis. Dat lijkt bij jou wel zo te zijn?

Voor de mijne kon ik vrij makkelijk een installatie handleiding googlen, daar staat gewoon duidelijk met een plaatje in wat wat is en hoe het aangesloten hoort te zijn. Misschien lukt dat met jouw typenummer ook?
De aanvoer vanuit de CV is inderdaad aangesloten op de aansluiting waar de thermostaatknop zit.

Van het bedrijf die de verdeler geplaatst hebben, heb ik alleen dit gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz6_5JM6VKnXAsZxLbH2wJqSiBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKZYgjQSjaTzU0EfTuy3GR2U.jpg?f=fotoalbum_large

• opuntia1
Bakema schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Nee de richting klopt 100%. Gisteren het systeem laten afkoelen, zodra hij weer begon op te warmen voelde je duidelijk eerst de achterste slang opwarmen en even later pas de voorste. Ook klopt de stroomrichting wel, ik had eerst de boel niet goed afgesloten en draaide een retourleiding los, het water spoot eruit, met meer dan 1L per minuut :+

[...]

De bedoeling was om het wat meer in te regelen omdat het nu ongelijk warm wordt.
Nu heb je kans dat 1 groep 100 meter is en de volgende groep 60 meter, als de flow overal gelijk is dan is de warmte afgifte ook gelijk is het idee.
Dat water kan ook uit je cv verwarmingsysteem komen die denk ik op 1 bar druk staat.
Sluit het water van de ketel naar de vloerverwarmingsverdeler en vanaf de verdeler naar je ketel eens af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Mijn fout. Ik had moeten schrijven “bij dat specifieke model open verdelers” :P

Jouw flowmeters zijn juist gemonteerd zoals anderen eerder aangaven.

Jouw model is trouwens van oorsprong een gesloten verdeler waar de pomp achteraf is opgebouwd om het ‘open’ te maken.

Eigenlijk is de benaming ‘open’ en ‘gesloten’ verwarrend. Sommigen hebben het liever over ‘met pomp’ en ‘pomploze’ verdelers.

Zo’n model als die van jou wil ik ook aanschaffen als ik volledig overstap op LTV.

• Tristan89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 19:19
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tristan89 op 17-02-2022 19:42 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
Never mind, is al weg.

[ Voor 96% gewijzigd door Gramser op 17-02-2022 19:44 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Is er trouwens een speciale reden waarom je thermostaatknop op 20 °C staat?

En je pompregeling op ‘constant toerental’?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GniS6Ul1a8R85XgpcWEC1VI4kwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PgXQl0VcgQ24tN6ZKYaOIkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Ikv sluipverbruik ben ik in huis eens op zoek gegaan naar de nachtelijke jongens. Inmiddels is een van de “grootverbruikers” (350 Watt continue) de CV ketel, gevonden! Deze staat gewoon constant tussen de 85-100 Watt te gebruiken.

Nu zag ik dat de ketel (ik denk door onderhoudsbeurt) de schakelaar voor nacirculatie pomp op altijd aan stond. De andere stand is na 4 minuten afschakelen en wordt aanbevolen met een kamerthermostaat.

Waar ik vroegah snachts nog onder de 100 Watt geraakte, lukt dat nu niet meer. Niet erg maar wil het wel snappen. Inmiddels aangebouwd waarbij in de aanbouw een vloerverwarming verdeler aanwezig is. Deze pomp? staat (ook) 24/7 aan.

Kan het kwaad om die nacirculatie op 4 min te zetten en heeft dat zin ikv energieverbruik alsmede geen impact op de verdeler in de aanbouw? De verdeler kan wellicht ook uit in de nacht met een klokschakelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 17-02-2022 23:56 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Bakema schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:17:
[...]

[...]

Toch heb ik twijfels of de stroomrichting juist is. 8)7
De pomp kan makkelijk op zijn kop gemonteerd worden zoals ik zie uit andere afbeeldingen.
Dan draai je de stroomrichting om in je verdeler.
Dus zuig en de pers van de pomp draai je dan om.
Als jij daarna op je kop gaat staan kan je goed lezen welk pomptype er gemonteerd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Bakema schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:42:
Pomp al eens een tijdje op stand 3 gehad, maakte geen verschil. Alle kranen staan momenteel open idd, al enige tijd mee aan het spelen geweest(alle kranen dicht op 1 groep na, maakt ook geen verschil).

Ik kan enkel de retour afsluiten, de aanvoer niet. De voorste kranen zijn de retouren, hier zitten de flowmeters ook op. De meters zijn verder niet instelbaar.

[...]

De stroomrichting klopt(kunnen ook maar op 1 manier aangesloten worden op de verdeler), het zijn van deze meters:
https://www.vloerverwarmi...uvaYEECWIDMRoCdA4QAvD_BwE

van 1 t/m 3,5 liter. Het is een soort drijvertje met een veer erboven.

Ik kan dus enkel de retour dichtdraaien, naar mijn idee zou dit eigenlijk bij de aanvoer moeten om de flow mooi in te regelen. Maargoed momenteel hebben we zogenaamd helemaal geen flow :+

[...]

Ah weer wat geleerd, maar nee dit is wel een ander type ja met een soort vlottertje en een veertje erboven.

Nog even mijn theorie uit-ge-paint:
[Afbeelding]
Dat gouden ding is de nippel waar de slang op zit, met echt een ini mini gaatje. Het blauwe moet dan het straaltje voorstellen, en het grijze rondje het vlottertje. Met dus een groter gaatje in de midden dan het straaltje... Het geheel zit in de praktijk nog geen cm van elkaar af, vandaar mijn idee dat het straaltje het vlottertje amper/niet raakt en er dwars doorheen gaat misschien?
De flowmeter die jij gebruikt kan makkelijk water doorlaten in de verkeerde richting. :)
Het type met een balletje niet, het balletje komt dan tegen het glas en sluit af, komt zelfs vast te zitten. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• opuntia1
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat de aanvoer en retour naar de CV correct zijn aangesloten.
En bij jou hoeft de pomp niet op zijn kop gemoteerd te worden. :)
Door jouw afbeelding weet ik nu hoe het met de pomp zit, die is makkelijk om te draaien. :)
En jij hoef niet op je kop te staan om het pomptype af te lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 18-02-2022 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Superbeagle schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:19:
[...]

Is er trouwens een speciale reden waarom je thermostaatknop op 20 °C staat?

En je pompregeling op ‘constant toerental’?

[Afbeelding]
Dit is een oude foto, verdeler was toen pas net aangesloten.

Thermostaatknop staat momenteel op 37 °C. Pompstand staat op verschildruk constant stand 2.

Daarnaast leidingisolatie toegepast en een pompschakelaar geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-02-2022 08:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:34:
[...]

Dit is een oude foto, verdeler was toen pas net aangesloten.

Thermostaarknop staat momenteel op 37 °C. Pompstand staat op verschildruk constant stand 2.
Dan heb ik niks gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
opuntia1 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 06:17:
[...]

Toch heb ik twijfels of de stroomrichting juist is. 8)7
De pomp kan makkelijk op zijn kop gemonteerd worden zoals ik zie uit andere afbeeldingen.
Dan draai je de stroomrichting om in je verdeler.
Dus zuig en de pers van de pomp draai je dan om.
Als jij daarna op je kop gaat staan kan je goed lezen welk pomptype er gemonteerd is. :)
Ehm sorry maar jij hebt nog nooit dit soort type verdeler/pomp losgehaald denk ik? Het aanvoer water komt uit de achterkant, en de pomp pompt het naar een aantal sleuven in de zijkant. Omdraaien van de pomp heeft geen enkele nut in dit geval. De pomprichting is 100% juist, zoals gezegd ook al getest...

Dit type verdeler is het:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BVRZvGC/verdeler.png
Aanvoer retour etc zitten allemaal wel juist, ik ga van het weekend nog even verder proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Bakema schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Ehm sorry maar jij hebt nog nooit dit soort type verdeler/pomp losgehaald denk ik? Het aanvoer water komt uit de achterkant, en de pomp pompt het naar een aantal sleuven in de zijkant. Omdraaien van de pomp heeft geen enkele nut in dit geval. De pomprichting is 100% juist, zoals gezegd ook al getest...

[Afbeelding]
Aanvoer retour etc zitten allemaal wel juist, ik ga van het weekend nog even verder proberen
Ik dacht dat je dezelfde pomp als Dj-Sonnieboy had, 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

JB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:54:
Nu zag ik dat de ketel (ik denk door onderhoudsbeurt) de schakelaar voor nacirculatie pomp op altijd aan stond. De andere stand is na 4 minuten afschakelen en wordt aanbevolen met een kamerthermostaat.
Ja dat moet gewoon kunnen.
Inmiddels aangebouwd waarbij in de aanbouw een vloerverwarming verdeler aanwezig is. Deze pomp? staat (ook) 24/7 aan.
Hier zou ik zeker een pompschakelaar voor kopen, tenzij die al in de pomp zelf ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

NTS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Ja dat moet gewoon kunnen.

[...]

Hier zou ik zeker een pompschakelaar voor kopen, tenzij die al in de pomp zelf ingebouwd zit.
Top! Dank. Bevestigde mijn loodgieter ook.

Mbt die pomp, moet ik nog even induiken wat deze verbruikt. Kan er niet 123 bij, dus even tijd voor maken :) De energy socket die ik heb, kan ook ingesteld worden met klok dus dan blijft ie meteen zitten zodat deze in de nacht het zaakje stroomloos schakelt :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@NTS energy socket geplaatst op verdeler. Doet 14 Watt. Evengoed uitschakelen 's nachts?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Waarom zou je de Energy Socket uit willen schakelen ‘s nachts? Straks heb je een warmtevraag in de nacht, gaat je CV warm water naar je verdeler sturen die er vervolgens niks mee doet omdat de pomp niet aan gaat.

Een pompschakelaar detecteert warmte in de aanvoerleiding, en schakelt dan de pomp in. Dan heb je dus altijd warmwatertransport op het moment dat er warm water naar de verdeler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Bakema Wat is de afmeting van de kunststofbuizen? Eerder zei je dat ze dunner waren dan 16 mm.

Die flowmeters van warmteservice zijn 3/4″ x 3/4″, terwijl die van de Robot site zelf 1/2″ x 3/4″ aansluitingen hebben

Ik heb er zelf te weinig kaas van gegeten om te kunnen beoordelen of dit van invloed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gramser schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:18:
Waarom zou je de Energy Socket uit willen schakelen ‘s nachts? Straks heb je een warmtevraag in de nacht, gaat je CV warm water naar je verdeler sturen die er vervolgens niks mee doet omdat de pomp niet aan gaat.

Een pompschakelaar detecteert warmte in de aanvoerleiding, en schakelt dan de pomp in. Dan heb je dus altijd warmwatertransport op het moment dat er warm water naar de verdeler gaat.
Ja das de vraag. Ik lees dat veel mensen die verdelers snachts van de stroom halen maar als ik jou zo begrijp is dat niet handig.

Wilo Yonos PARA staat erop (RS25/6-RKA MC) Geen idee of deze intelligentie bevat of gewoon altijd “aan” staat. Straks induiken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb je een P1 meter en kun je zien of je ‘s nachts gasverbruik hebt? Dan is de kans groot dat dat voor verwarming is. En dan heb je dus warmtevraag en moet je pomp gaan draaien. Ik ken eigenlijk niemand die de pomp helemaal “hard” uitschakelt. Altijd een pompschakelaar, zou ik zeggen, hoewel moderne pompen als de jouwe al best zuinig zijn. Ik heb overigens dezelfde pomp, met pompschakelaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 18-02-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nee nog niet. Slimme meter word binnen 4-6 weken geplaatst. P1 meter ligt klaar in doosje :+ Ben nog te blind inderdaad.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
[...]

[Afbeelding]
Zit de zuigzijde van de pomp boven en de pers dus onder?
Want dat is juist bij jouw verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
JB schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:24:
Nee nog niet. Slimme meter word binnen 4-6 weken geplaatst. P1 meter ligt klaar in doosje :+ Ben nog te blind inderdaad.
Laat je pomp tot die tijd sowieso maar aan, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
JB schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:54:
Ikv sluipverbruik ben ik in huis eens op zoek gegaan naar de nachtelijke jongens. Inmiddels is een van de “grootverbruikers” (350 Watt continue) de CV ketel, gevonden! Deze staat gewoon constant tussen de 85-100 Watt te gebruiken.

Waar ik vroegah snachts nog onder de 100 Watt geraakte, lukt dat nu niet meer. Niet erg maar wil het wel snappen. Inmiddels aangebouwd waarbij in de aanbouw een vloerverwarming verdeler aanwezig is. Deze pomp? staat (ook) 24/7 aan.

Kan het kwaad om die nacirculatie op 4 min te zetten en heeft dat zin ikv energieverbruik alsmede geen impact op de verdeler in de aanbouw? De verdeler kan wellicht ook uit in de nacht met een klokschakelaar?
Ai, vervelend! Check ook even of je CV ketel niet de hele tijd het tap/sanitair warm water op temperatuur probeert te houden. Dat zou ook nog eens kunnen meespelen. Welke CV ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

olafmol schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Ai, vervelend! Check ook even of je CV ketel niet de hele tijd het tap/sanitair warm water op temperatuur probeert te houden. Dat zou ook nog eens kunnen meespelen. Welke CV ketel heb je?
Jep dat zei loodgieter ook al. Vraag me af of mijn ketel daar iets mee kan omdat het modulaire spul allemaal later kwam. Hier hangt een Nefit Ecomline HRC30 Excellent :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
JB schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Jep dat zei loodgieter ook al. Vraag me af of mijn ketel daar iets mee kan omdat het modulaire spul allemaal later kwam. Hier hangt een Nefit Ecomline HRC30 Excellent :)
Bij snel scannen van de handleiding kon ik daar geen setting voor vinden. Dus dat zal het wel niet zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JB schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Als je een moduline thermostaat hebt dan loopt het cv water mee met je klok programma.
Thermostaat op eco stand dan boiler uit. Als je dat wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

JB schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:59:
@NTS energy socket geplaatst op verdeler. Doet 14 Watt. Evengoed uitschakelen 's nachts?
Klinkt als een vrij moderne pomp, want 14 watt is een stuk beter dan 60 of 80 watt ofzo die oude pompen gebuiken. Maar ook met 14 watt heb je het nog over ongeveer 120 kwh per jaar waar waarschijnlijk 80% van onnodig is. Dat is met huidige hoge stroomprijzen ook snel 30 a 40 euro per jaar dus ik zou een simpele pompschakelaar kopen. Zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...akelaar/9200000021782900/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Seafarer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Als je een moduline thermostaat hebt dan loopt het cv water mee met je klok programma.
Thermostaat op eco stand dan boiler uit. Als je dat wilt.
Ja dat zou ie dus al moeten doen omdat de ketel na 22:00 uur altijd op ECO gaat tot in de ochtend :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 12:18
Ik weet niet dit het juiste topic is voor mijn vraag, anders alvast mijn excuses..

Gaat over het aanpassen van aansturen van de CV middels buitenvoeler naar een (draadloze) Tado kamerthermostaat.

Ik heb een Thermomaster 3HR.
Het aansluit schema spreekt voor zich.
Echter kan ik niet vinden of ik ook instellingen moet wijzigen op de CV ketel zelf.
Of is het slechts een kwestie van de buitenvoeler afsluiten en de kamerthermostaat aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
NTS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Klinkt als een vrij moderne pomp, want 14 watt is een stuk beter dan 60 of 80 watt ofzo die oude pompen gebuiken. Maar ook met 14 watt heb je het nog over ongeveer 120 kwh per jaar waar waarschijnlijk 80% van onnodig is. Dat is met huidige hoge stroomprijzen ook snel 30 a 40 euro per jaar dus ik zou een simpele pompschakelaar kopen. Zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...akelaar/9200000021782900/
Bij een A label pomp wordt toch juist afgeraden om een pompschakelaar te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ChiMan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:42:
[...]

Bij een A label pomp wordt toch juist afgeraden om een pompschakelaar te gebruiken?
Ik weet niet welke merken er allemaal van afraden, het zijn zeker niet alle. Bij mijn pomp zat er geen waarschuwing bij. De pomp draait trouwens al sinds 2017 met een betere pompschakelaar zonder problemen.
Het e.e.a. hangt waarschijnlijk ook met de gekozen instellingen van de pompschakelaar en de cv-installatie samen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Volgens mij alleen bij pompen die zelf al op de temperatuur reageren, dus met een soort ingebouwde pompschakelaar. Dan heeft het geen zin om er nog een extra schakelaar op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
[...]

[Afbeelding]
Ook dit weekend nog eens gekeken naar de pomp die je gebruikt.
Inderdaad de zuig zit onder en de pers boven en dat is juist.
Ben benieuwd wat je gevonden heb om het raadsel van de flow meters die geen flow aangeven
te verklaren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
opuntia1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Ben benieuwd wat je gevonden heb om het raadsel van de flow meters die geen flow aangeven
Dat zie je toch alleen maar aan de pijl op het pomphuis?

Hoe pomp kop erop zit maakt niet uit. Het gaat om het huis waar die pijl opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Grundfos heeft het over een max van 4x per uur schakelen bij Alpha of UPM.
Als jij de sensor tegen de leiding plakt en daar isolatiamateriaal omheen dan haal misschien 4 momenten per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
NTS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Volgens mij alleen bij pompen die zelf al op de temperatuur reageren, dus met een soort ingebouwde pompschakelaar. Dan heeft het geen zin om er nog een extra schakelaar op te zetten.
Ik heb dezelfde pomp als @JB, een Wilo Para en kreeg de volgende antwoord op mijn vraag of een pompschakelaar mag gebruiken:

“Pompschakelaars” in c.v verwarming systemen.
Een pompschakelaar wordt vaak aangeschaft om energie te besparen op basis van het gegeven dat een draaiende pomp meer energie kost dan een stilstaande.
(De pompschakelaar zal zelf natuurlijk ook iets moeten gebruiken om te functioneren.)
De pomp wordt hierdoor periodiek aan/uitgeschakeld aan de hand van de warmtevraag.
In de zomerperiode zal er geen warmtevraag zijn, dus hoeft de pomp niet te draaien.

U zal het besparingspotentieel van de pompschakelaar moeten nagaan ;(aanschaf)kosten/baten.
Mocht er toch worden besloten om een pompschakelaar toe te gaan passen ,dient er met onderstaande informatie rekening gehouden te worden.

De A-Label pompen van Wilo zijn allen voorzien van elektronische pompregeling daarom ;de Pomp uitsluitend met sinusvormige wisselspanning gebruiken.
∙ Het schakelen van de pomp via triacs/halfgeleiderrelais indien nodig controleren.
∙ Rekening houden met schakelfrequentie:
- In-/uitschakelingen via netspanning ≤ 100/24 h.
- ≤ 20/h bij een schakelfrequentie van 1 min. Tussen in-/uitschakelingen via netspanning

Schade aan elektronica van de pomp;
Gepulseerde netspanning kan schade aan de elektronica veroorzaken.
∙ Pomp uitsluitend met sinusvormige wisselspanning volgens typeplaatje gebruiken.
∙ Pomp nooit met pulsbreedte modulatie gebruiken.
∙ Bij toepassingen waarbij niet duidelijk is of de pomp met gepulste spanning wordt gebruikt, door de fabrikant van de regeling/installatie laten bevestigen dat de pomp met een sinusvormige wisselspanning wordt gebruikt!
∙ In- / uitschakelen van de pomp via triacs/halfgeleiderrelais indien nodig controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Een pompschakelaar is nog op het randje ontopic, maar de discussie over sluipverbruik e.d. past beter hier: Serieus elektriciteit besparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Seafarer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:54:
[...]

Dat zie je toch alleen maar aan de pijl op het pomphuis?

Hoe pomp kop erop zit maakt niet uit. Het gaat om het huis waar die pijl opstaat.
Die pijl kon ik niet zien op de afbeeldingen die Bakema liet zien.
Jij wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
opuntia1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Die pijl kon ik niet zien op de afbeeldingen die Bakema liet zien.
Jij wel?
Nee. Maar de pijl is bindend.!!!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDWdkeDoajQojnQ68IKuAKz8cII=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0O6Cjku5cRowQSmYsMuVV5Pk.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 44% gewijzigd door Seafarer op 21-02-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:43
In een systeem met beneden vloerverwarming (verdeler met pomp ) , boven radiators (met eclipse) gaat steeds dezelfde kraan resoneren (luid snel getik)

Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken ?

(op bovenverdieping staat handdoek radiator ook voorzien van eclipse constant open op 'standje onbegrenst' )

[ Voor 26% gewijzigd door JohnAlbregtse op 22-02-2022 06:45 . Reden: foutief ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JohnAlbregtse schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:40:
In een systeem met beneden vloerverwarming (verdeler met pomp ) , boven radiators (met eclipse) gaat steeds dezelfde kraan resoneren (luid snel getik) , ook zonder dat daar de thermo of tado knop op gemonteerd zit ?

Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken ?

(op bovenverdieping staat handdoek radiator ook voorzien van eclipse constant open op 'standje onbegrenst' )
Het water stroomt er wel in de juiste richting door?
Als je die betreffende Eclipse op maximaal instelt dan houd het op .....of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
opuntia1 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Nou het is gefixed hoor, het gaatje was te klein :+
Zie hier de nippel van de 10mm buis, en daarboven kijk je de flowmeter in. Het witte ringetje is dus het vlottertje
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rvjc362/thumbnail-IMG-1993.jpg
Het idee was dat het straaltje door het gaatje 'heen piest' en dus niet het metertje omhoogduwt, dat was het dus.

Dit er van gemaakt met een stukje 18mm buis
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nj93mKM/thumbnail-IMG-1994.jpg

En er is zowaar flow te meten nu :D Alles beetje afgeregeld, ben benieuwd of we er iets van gaan merken.

Heb degene gesproken die hier de boel gelegd heeft, en die gaf aan dat die eigenlijk nooit daadwerkelijk de boel aan de ketel aansluiten, daar kwam dan altijd later een loodgieter voor... dus hij had eigenlijk nooit daadwerkelijk dit systeem met 10mm buizen en flowmeters getest, wel geleverd :+

[ Voor 12% gewijzigd door Bakema op 21-02-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Bakema schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Zie hier de nippel van de 10mm buis, en daarboven kijk je de flowmeter in. Het witte ringetje is dus het vlottertje
[Afbeelding]
Het idee was dat het straaltje door het gaatje 'heen piest' en dus niet het metertje omhoogduwt, dat was het dus.

[Afbeelding]

En er is zowaar flow te meten nu :D Alles beetje afgeregeld, ben benieuwd of we er iets van gaan merken.

Heb degene gesproken die hier de boel gelegd heeft, en die gaf aan dat die eigenlijk nooit daadwerkelijk de boel aan de ketel aansluiten, daar kwam dan altijd later een loodgieter voor... dus hij had eigenlijk nooit daadwerkelijk dit systeem met 10mm buizen en flowmeters getest, wel geleverd :+
En overal dezelfde warme voeten? :)

Goed opgelost en leuk dat je helemaal gedeeld hebt met iedereen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:43
Seafarer schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Het water stroomt er wel in de juiste richting door?
Als je die betreffende Eclipse op maximaal instelt dan houd het op .....of?
Seafarer , bedankt voor je reactie

Het antwoord moet ik je even schuldig blijven , installatie is bij mn zoon en die zit ff week op cursus

Ga er asap mee aan de slag en kom dan hiermee terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opuntia1
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fijn dat je de oplossing met ons deelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:17
Fijn, hele installatie afgeregeld, maar sinds een tijdje steeds de temperatuur oplopen bij de ketel. Snapte er niks van, ketel kon voorheen gewoon 48 graden blijven maar liep nu steeds op tot ruim over de 50...

Vloerverwarming extra aangesloten, kreeg ik geen flow meer in de woonkamer, dus pomp naar 3 gezet ipv 2, is probleem opgelost, maar dat geluid...

Gisteren draai ik eens aan de radiatorkraan in de eethoek die vol open moet staan: kon een heel stuk verder open. Woonkamer net zo... wat blijkt, zit onze jongste van 3 zo nu en dan stiekem in het hoekje aan die knoppen te draaien |:(

Overigens wel lekker de lucht uit de installatie nu, verzamelt een stuk sneller in de badkamer radiator met pomp op standje 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het idee dat het straaltje door het gaatje 'heen piest' is niet direct de oorzaak van jouw probleem.
Het is de elektronica van zo’n moderne pomp die voorkomt dat je pomp gaat caviteren.
Een ouderwetse pomp met een pijl op de behuizing zou met geluid aangeven dat hij caviteert.
Maar dan verpompt de pomp nauwelijks iets en gaat kapot na verloop van tijd.

In de zuig van een pomp moet nooit teveel weerstand zitten, dus zo open mogelijk.
In de pers is het geen probleem. :)

Zit er een siliconen pakking ringetje met een klein gaatje onderin je flowmeter? :(
Bakema schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:35:
Ehm je doelt denk ik op het kleine gaatje van de nippel? Dat zal idd een stuk meer weerstand zijn dan een nippel van een 16mm buis/slang.
[Afbeelding]

Die nippel zit er alsnog tussen zowel bij de aan als afvoer, dat is de enige manier om de 10mm slangen aan te sluiten. Lijkt me verder geen probleem, en het kan ook niet anders..
!0 mm slang gebruik je, is dat uitwendig of inwendig?
Als dit 10 mm uitwendig is dan is dat inwendig denk ik 8 mm.
Als er iets tussen zit met een kleinere diameter dan 8 mm zal dat de flow extra beperken.
Zorg er voor dat alles, zeker aan de zuigzijde van de pomp een inwendige doorsnee heeft van 8 mm. (uitboren?)
En dan blijft het naar mijn mening alsnog een veel te dunne slang voor een goed werkende vloerverwarming. :(

[ Voor 26% gewijzigd door opuntia1 op 22-02-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Ehm je doelt denk ik op het kleine gaatje van de nippel? Dat zal idd een stuk meer weerstand zijn dan een nippel van een 16mm buis/slang.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rvjc362/thumbnail-IMG-1993.jpg

Die nippel zit er alsnog tussen zowel bij de aan als afvoer, dat is de enige manier om de 10mm slangen aan te sluiten. Lijkt me verder geen probleem, en het kan ook niet anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Bakema schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:35:
[Afbeelding]

!0 mm slang gebruik je, is dat uitwendig of inwendig?
Als dit 10 mm uitwendig is dan is dat inwendig denk ik 8 mm.
Als er iets tussen zit met een kleinere diameter dan 8 mm zal dat de flow extra beperken.
Zorg er voor dat alles, zeker aan de zuigzijde van de pomp een inwendige doorsnee heeft van 8 mm. (uitboren?)
En dan blijft het naar mijn mening alsnog een veel te dunne slang voor een goed werkende vloerverwarming. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

ChiMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:54:
Ik heb dezelfde pomp als @JB, een Wilo Para en kreeg de volgende antwoord op mijn vraag of een pompschakelaar mag gebruiken:
Lang verhaal om te zeggen "pomp niet proberen te dimmen" en "niet heel vaak aan/uit schakelen", beide zijn totaal niet aan de orde bij zo'n standaard schakelaar als ik postte. Die draait altijd minimaal een paar minuten en meestal gewoon een paar uur achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
leonbong schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:24:
@supayoshi
Je kan met die bypass experimenteren want je kan de huidige stand opschrijven. Kan je dus zo herstellen.
Hi Leon dank voor je bericht, ik heb nog niks aangepast. Ik heb een mail naar de installateur gestuurd met de vraag of de bypass beter kan worden afgesteld zoals hier aanbevolen. Het antwoord dat ik kreeg was dat het aan de evohome ligt en het aantal schakkellingen dat deze doet per uur. En dat dit moet worden aangepast.

Ik krijg nu dus soms foutcode 0A, antipendelprogramma en gister voor het eerst 0U, ketel herstart, en geen warm water. Dat probleem ging vanzelf weer weg.

Begrijp ik hier nu goed uit dat de bypass aanpassen idealer is dan op de evohome het aantal schakkelingen per uur terug te brengen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:55
rainier15 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:57:
Ik weet niet dit het juiste topic is voor mijn vraag, anders alvast mijn excuses..

Gaat over het aanpassen van aansturen van de CV middels buitenvoeler naar een (draadloze) Tado kamerthermostaat.

Ik heb een Thermomaster 3HR.
Het aansluit schema spreekt voor zich.
Echter kan ik niet vinden of ik ook instellingen moet wijzigen op de CV ketel zelf.
Of is het slechts een kwestie van de buitenvoeler afsluiten en de kamerthermostaat aansluiten?
Het is niet alleen buitenvoeler eraf en andere thermostaaat erop. Er dienen ook nog diverse parameters aangepast cq terug gezet te worden op default instelling. Zie daarvoor de installatiehandleiding blz 17 en 21.
https://www.installatiebe...iding-thermomaster3hr.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
supayoshi schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Hi Leon dank voor je bericht, ik heb nog niks aangepast. Ik heb een mail naar de installateur gestuurd met de vraag of de bypass beter kan worden afgesteld zoals hier aanbevolen. Het antwoord dat ik kreeg was dat het aan de evohome ligt en het aantal schakkellingen dat deze doet per uur. En dat dit moet worden aangepast.

Ik krijg nu dus soms foutcode 0A, antipendelprogramma en gister voor het eerst 0U, ketel herstart, en geen warm water. Dat probleem ging vanzelf weer weg.

Begrijp ik hier nu goed uit dat de bypass aanpassen idealer is dan op de evohome het aantal schakkelingen per uur terug te brengen? 8)7
Software is geen oplossing voor slecht hydraulisch ontwerp.
Het helpt maar is geen echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Vraagje, ik hoop dat iemand weet wat ik fout doe:

Ik heb mijn Remeha Calenta 40c (CW5) ketel ingesteld op een CV temperatuur van 35 graden om te testen of we klaar zijn voor een warmtepomp. Ik heb de pompsnelheid door alle waarschuwingen in het boekje niet durven verhogen.
We hebben een behoorlijk goed geïsoleerd jaren '30 huis, beneden vvw, convector en radiator, boven radiatoren (staan uit). Vvw heeft een pompschakelaar.
Op mijn HomeWizard P1 meter zie ik onderstaand beeld.
Vanochtend wakker geworden waarbij het in de woonkamer 17 graden is en de instelling op 18,5 staat. Maar de CV staat uit, pompschakelaar vvw ook omdat er geen warm water aanbod is.

Waar gaan het mis? Hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTi00S3HDg14lS7VaXhI1j951TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASEdI8GnSdiW55BsSVcFI8ov.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
@wheli retourtemperatuur net zo hoog als aanvoer en niet voldoende warmteafgifte in het huis zelf? Dan vind de CV ketel het hier iig ook wel best en stopt er gewoon even mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wheli "Waar gaat het mis?" Het was toch een test, of niet?
Dus verhoog de maximale keteltemperatuur (stapsgewijs) tot dat het "probleem" verdwijnt.
Mogelijke/waarschijnlijke verklaring:
Bij dusdanig lage aanvoertemperaturen is de kans aanwezig dat je warmteafgifte onvoldoende is,
zeker als je een relatief lage pompsnelheid blijft aanhouden.
De ketel kan zijn minimaal vermogen bij lang niet meer kwijt en schakelt bij overschrijden van de maximale
keteltemperatuur van nu 35°C met ca. 5°C gewoon uit en na een (korte) wachttijd weer even aan.
En dat spelletje blijft zich herhalen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Thanks, ik snap hem!
Ik heb hem nu naar 40 graden gezet.
Wat is jullie ervaring met het verhogen van de pompsnelheid? Zitten daar ricio's aan aangezien de handleiding van de ketel veel uitroeptekens heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
wheli schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:10:
Vraagje, ik hoop dat iemand weet wat ik fout doe:

Ik heb mijn Remeha Calenta 40c (CW5) ketel ingesteld op een CV temperatuur van 35 graden om te testen of we klaar zijn voor een warmtepomp. Ik heb de pompsnelheid door alle waarschuwingen in het boekje niet durven verhogen.
??? Waar staat dat, dit klinkt nogal onwaarschijnlijk.
Je ketel doet minimaal 5,8 kW als deze start. Lager kan niet. je gaat dus snel over die 35 graden heen.
Waar gaan het mis? Hartelijk dank!

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
wheli schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:28:
Thanks, ik snap hem!
Wat is jullie ervaring met het verhogen van de pompsnelheid? Zitten daar ricio's aan aangezien de handleiding van de ketel veel uitroeptekens heeft?
Ik kan dat niet vinden.

Denk er ook even eenvoudig over na,

Stilstaand water krijg je makkelijk aan de kook (geen flow door je ketel)

Keihard door je ketel stromen, dan wordt het moeilijk om er een paar graden temperatuur verhoging bij te krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Seafarer op 26-02-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@wheli check ook even of je CV niet de snelheid automatisch regelt. Dan kan je de max wel verhogen, maar gaat die dat nog steeds niet doen. Bij mij staat die bijv op 40 graden nu en de pompsnelheid regelt die naar 45% (de ondergrens volgens mij) , omdat die de warmte toch niet kwijt kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 26-02-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
leonbong schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:42:
[...]

Software is geen oplossing voor slecht hydraulisch ontwerp.
Het helpt maar is geen echte oplossing.
Oke dus even voor mijn stomme bevestiging, jouw eerdere advies;

Alle radiatoren dichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Caelorum Dit is mijn handleiding; hij lijkt het automatisch te regelen maar er staan geen minimum en maximum waardes bij.
@Seafarer Ik probeer het ook te beredeneren maar ik weet ook dat ik voor een ander vak geleerd heb. En onbewust onbekwaam ben als het om CV ketel-instellingen gaat. Dus daarom de vragen hier op het forum. Onderstaand de waarschuwing. Ik begrijp niet dat er wel gewaarschuwd wordt voor het aanpassen van de flow en er dan niet gewaarschuwd wordt voor het verlagen van de CV water temperatuur. Nu krijg ik het huis namelijk ook niet warm, dus blijkbaar is er een groter risico bij het verhogen van de flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_mCOSaF-i0gKksy14g6pJjjFdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh0xMxVHIZgs1CXEMnOvmKKD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzD0CWjA9HgolhwoBg4C5XFLuII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3Ur2m4IKmSg1P78zIkkKgOo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDMz3GCGOvvholwFc6mMSxlo__A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riKliAht9SO0xqWxbfkOkuJe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door wheli op 26-02-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

wheli schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:27:
@Caelorum Dit is mijn handleiding; hij lijkt het automatisch te regelen maar er staan geen minimum en maximum waardes bij.
@Seafarer Ik probeer het ook te beredeneren maar ik weet ook dat ik voor een ander vak geleerd heb. En onbewust onbekwaam ben als het om CV ketel-instellingen gaat. Dus daarom de vragen hier op het forum. Onderstaand de waarschuwing. Ik begrijp niet dat er wel gewaarschuwd wordt voor het aanpassen van de flow en er dan niet gewaarschuwd wordt voor het verlagen van de CV water temperatuur. Nu krijg ik het huis namelijk ook niet warm, dus blijkbaar is er een groter risico bij het verhogen van de flow.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het is voor mij (en waarschijnlijk anderen) een raadsel waaruit je concludeert dat er (blijkbaar) een groter risico zit bij het verhogen van de flow dan bij het verlagen van de maximale keteltemperatuur.
Ik lees iig in de plaatjes niets van deze strekking alleen een zeer algemene waarschuwing in het eerste plaatje. Bedoel je dit?

Beide genoemde maatregelen vormen geen (extra) risico voor de ketel of de installatie.

Het enige risico bestaat er in dat je ketel niet optimaal stookt en dat je het niet (comfortabel) warm krijgt en misschien dat bij te hoge flow je radiatoren c.q. de ventielen beginnen te ruisen.

Maar als je het niet vertrouwt moet je eigenlijk niet met "tweaken" beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik bedoel inderdaad die algemene waarschuwing, dus waarschijnlijk weeg ik het te zwaar. Ik wilde gewoon even een dubbelcheck, dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
wheli schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:28:
Thanks, ik snap hem!
Ik heb de pompsnelheid zeer hoog staan, namelijk op 80% en de aanvoertemperatuur op 35. Dan krijg ik een delta-T van 5 graden aan de ketel.

Daar zitten echt geen risico's aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
wheli schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:48:
Ik bedoel inderdaad die algemene waarschuwing, dus waarschijnlijk weeg ik het te zwaar. Ik wilde gewoon even een dubbelcheck, dank!
Eigenlijk is deze handleiding niet helemaal duidelijk.
Deze waarschuwing heeft expliciet te maken met de instellingen van het soort gas. Dat mag nooit zomaar aangepast worden. Vaak moet de ketel ook nog mechanisch aangepast worden opnieuw afgesteld worden en voorzien worden van een duidelijke sticker dat het apparaat geschikt gemaakt is voor gassoort .........

Dit staat ook bij het installateurs menu.

Maar sowieso is het wel verstandig om de achtergrond van een instelling te kennen voordat je hem aanpast.

Maar ik blijf erbij: "Een cv ketel is een vlamkoeler" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
wheli schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:27:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Op de derde foto van de handleiding rechtsonder lees ik dit:
Indien er onvoldoende doorstroming in de radiatoren is of als deze niet volledig warm worden, kan de minimale pompsnelheid verhoogd worden met behulp van parameter p28.
Geen slecht advies, me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Prima advies, maar wel weer een bron van veel posts hier met "mijn radiatoren suizen". Als je te weinig flow hebt om het vermogen kwijt te kunnen kan je de pompsnelheid verhogen, of de voorinstelling van de radiatoren iets verder open zetten. Want haal hard pompen om het water er maar doorheen te krijgen is ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
supayoshi schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Oke dus even voor mijn stomme bevestiging, jouw eerdere advies;

[...]
Ja
Misschien eerst even je huidige instelling van de bypass opschrijven, dan kan je altijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NTS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:04:
Prima advies, maar wel weer een bron van veel posts hier met "mijn radiatoren suizen". Als je te weinig flow hebt om het vermogen kwijt te kunnen kan je de pompsnelheid verhogen, of de voorinstelling van de radiatoren iets verder open zetten. Want haal hard pompen om het water er maar doorheen te krijgen is ook niet ideaal.
In dat geval is ook het bovenliggende advies op dezelfde pagina zo slecht nog niet.
Indien er stromingsgeluiden in het systeem waarneembaar zijn, kan de maximale pompsnelheid verlaagd worden met behulp van parameter p29 (Eerst de CV-installatie ontluchten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Heeft het verhogen van de snelheid wel zin als de retourtempetatuur al de aanvoertemperatuur is? Zoniet zal die dat ook even moeten checken.
Pagina: 1 ... 66 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?