Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.167 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Seafarer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:01:
[...]

CV pijp 22 is binnendiameter 19.8
meerlaags 20 is binnendiameter 16
Beetje krap. Of gaat iedere radiator op een verdeler?
Nee maar ik zet de ketel redelijk dicht bij de woonkamer en keuken.
Zodat de afstand ketel radiator woonkamer slechts 6 meter is naar elke radiator.

Met T stukken naar boven met 16x2.

Is geen enkel probleem

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Eerst de topic start lezen en dan vragen.
Er zijn een heleboel websites met online calculatoren te vinden, bijvoorbeeld van Henrad etc. . . .
Ja klopt, maar er wordt vaak gerekend met 70/50/20. Vroeg mij alleen af of de ketel nog invloed heeft op die rekenmethode... omdat mijn ketel 75/65 aangeeft bij stoken, delta T is dan 10 ipv 20.

Als ik deze pdf neem van Danfoss zelf:
https://assets.danfoss.co...153186478585nl-NL0303.pdf

Dan staat er enkel "neem de richtwaarden van uw CV systeem" (80/60 bij normale instellingen..)

Maar als ik het goed begrijp dan is het idee om juist te richten op 70/50...

edit:
https://www.cvtopper.nl/b...e-90-70-20c-of-75-65-20c/

weer wat wijzer geworden :X

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2022 18:34 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ArcticWolf Om je een beetje op weg te helpen, zoek maar met "Henrad radiator calculator" of "stelrad radiator calculator" o.i.d..
En een rechtstreekse link

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 10-02-2022 18:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ArcticWolf
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:35:
@ArcticWolf Om je een beetje op weg te helpen, zoek maar met "Henrad radiator calculator".
En de rechtstreekse link
Deze radiatoren zijn zo oud als de weg naar Rome, dan heb ik toch niet zoveel aan die berekeningen? En het geeft ook geen antwoord op mijn vraag.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Deze radiatoren zijn zo oud als de weg naar Rome, dan heb ik toch niet zoveel aan die berekeningen? En het geeft ook geen antwoord op mijn vraag.
Zijn we tweakers hier? - Sorry, ik geef het op.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08
ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:25:
[...]

Ja klopt, maar er wordt vaak gerekend met 70/50/20. Vroeg mij alleen af of de ketel nog invloed heeft op die rekenmethode... omdat mijn ketel 75/65 aangeeft bij stoken, delta T is dan 10 ipv 20.

Als ik deze pdf neem van Danfoss zelf:
https://assets.danfoss.co...153186478585nl-NL0303.pdf

Dan staat er enkel "neem de richtwaarden van uw CV systeem" (80/60 bij normale instellingen..)

Maar als ik het goed begrijp dan is het idee om juist te richten op 70/50...

edit:
https://www.cvtopper.nl/b...e-90-70-20c-of-75-65-20c/

weer wat wijzer geworden :X
Gewoon met 70/50 rekenen.
Dan uiteindelijk de flows instellen op de kranen.
Heb je het dan koud dan meer flow instellen op de kraan.

(Ps hierbij ga ik ervan uit dat je ketel instellingen dan niet tussentijds veranderd)

Meer flow over een radiator is kleinere deltaT, maar wel meer afgiftevermogen.
Nu heb jij een deltaT van 10 graden dus je hebt vrij hoge flow over je radiatoren. Dus reken en instellen met 70/50 zal een lagere flow opleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 10-02-2022 19:26 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Gewoon met 70/50 rekenen.
Dan uiteindelijk de flows instellen op de kranen.
Heb je het dan koud dan meer flow instellen op de kraan.

(Ps hierbij ga ik ervan uit dat je ketel instellingen dan niet tussentijds veranderd)

Meer flow over een radiator is kleinere deltaT, maar wel meer afgiftevermogen.
Nu heb jij een deltaT van 10 graden dus je hebt vrij hoge flow over je radiatoren. Dus reken en instellen met 70/50 zal een lagere flow opleveren.
Thanks! duidelijk :>

edit:
@leonbong gelukt! 3 stuks vervangen.

Lijkt goed te werken, alleen nog even goed ontluchten en/of pompsnelheid omlaag... lijkt wel of m'n woning een tropisch zwemparadijs is met al dat geklater O-)

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2022 12:32 ]

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 10:46
Beste tweakers,

Eind januari heb ik een Evohome systeem geplaatst en al mijn radiatorkranen vervangen door Eclipse. Deze zijn door het verwarmingsbedrijf geinstalleerd en de knoppen en zones door mijzelf.

Omdat ik gas wil gaan besparen heb ik programma's aangemaakt en kamers ingesteld. Ik heb in totaal 10 radiatoren, radiatorkranen erop en de hr92 radiatorknoppen erop van Honeywell.

Alles werkt goed! Tot zover.

De ketel staat ingesteld op een aanvoertemparatuur van 75 graden. Dan werkt alles prima. Echter heb ik van de week de aanvoertemparatuur verlaagd naar 65 graden. Dat leek goed te gaan, maar ik kwam net boven en zag dat er storing stond, op de Nefit, 0A, antipendelprogramma actief.

Mijn installatie:
- Nefit Proline Nxt Hrc24 Cw4 CV ketel, geinstalleerd Juni 2021
- Bypass in de keuken (laagste punt van installatie, zeker meer dan 10 meter afstand van CV)
- 10x Eclipse radiatorkranen en 10x HR92 radiatorknoppen
- Honeywell RF module Opentherm R8810A1018
- Honeywell Atc928g3000 thermostaat / bedieningspaneel

De monteurs hebben de radiatorkranen waterzijdig ingeregeld. Waarbij de opmerking dat woonkamer vol open staat, 2 radiatoren voor en achter vanwege grote oppervlakte. Nu de vraag; is dit wel de bedoeling / mogelijk de oorzaak van de ketel die in antipendelprogramma gaat bij lagere aanvoertemparatuur?

Nu heb ik gelezen dat je gas kan besparen door de aanvoertemparatuur te verlagen, dat gaat nu dus fout. Want ketel gaat in antipendel programma bij 65 graden aanvoertemparatuur. Dus even terug op 75 nu.
Het werd overigens nog wel warm maar je merkt duidelijk dat de ketel meer doet bij 75 graden volgens mij.

Graag tips!

• ptr1968
supayoshi schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:56:
Beste tweakers,

Eind januari heb ik een Evohome systeem geplaatst en al mijn radiatorkranen vervangen door Eclipse. Deze zijn door het verwarmingsbedrijf geinstalleerd en de knoppen en zones door mijzelf.

Omdat ik gas wil gaan besparen heb ik programma's aangemaakt en kamers ingesteld. Ik heb in totaal 10 radiatoren, radiatorkranen erop en de hr92 radiatorknoppen erop van Honeywell.

De ketel staat ingesteld op een aanvoertemparatuur van 75 graden. Dan werkt alles prima. Echter heb ik van de week de aanvoertemparatuur verlaagd naar 65 graden. Dat leek goed te gaan, maar ik kwam net boven en zag dat er storing stond, op de Nefit, 0A, antipendelprogramma actief.

Mijn installatie:
- Bypass in de keuken (laagste punt van installatie, zeker meer dan 10 meter afstand van CV)

De monteurs hebben de radiatorkranen waterzijdig ingeregeld. Waarbij de opmerking dat woonkamer vol open staat, 2 radiatoren voor en achter vanwege grote oppervlakte. Nu de vraag; is dit wel de bedoeling / mogelijk de oorzaak van de ketel die in antipendelprogramma gaat bij lagere aanvoertemparatuur?

Nu heb ik gelezen dat je gas kan besparen door de aanvoertemparatuur te verlagen, dat gaat nu dus fout. Want ketel gaat in antipendel programma bij 65 graden aanvoertemparatuur. Dus even terug op 75 nu.
Het werd overigens nog wel warm maar je merkt duidelijk dat de ketel meer doet bij 75 graden volgens mij.

Graag tips!
Ik zou die radiator die voluit staat knijpen tot je een delta T hebt van 15-20 graden
Cv ketel:
75 graden zo laten en vermogen knijpen zie:
YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-...

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:07
Seafarer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:35:
[...]

De bovenste heeft AFC Automatic Flow Control is daarom duurder. Praktisch hebben sommige mensen last van suizen.

De onderste is met hand instelling. Overigens Dannfos verkoopt dit ook. Comap, SAR, Herz.
Thanks, maar zijn dit voorbeelden van ventielen met voorinstelmogelijkheden, of moet ik in een hele andere (prijs)categorie kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:59
Titus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Thanks, maar zijn dit voorbeelden van ventielen met voorinstelmogelijkheden, of moet ik in een hele andere (prijs)categorie kijken?
Misschien begrijp ik je vraag niet.

Maar bijna alle radiator kraan producenten hebben voor instelbare ventielen in hun programma.
Dat kan er een zijn met automatische regeling zodat de ingestelde flow gewaarborgd blijft of de goedkopere met een vaste doorstroming.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn installatie:

Graag tips!
Op welke manier zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld?
Ik gok dat jouw thermostaat in de woonkamer staat samen met die twee grote radiatoren. Correct? Wat voor knoppen stonden op die twee radiatoren? Heb je die ook voorzien van Eclipse en HR92’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
Superbeagle schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Op welke manier zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld?
Ik gok dat jouw thermostaat in de woonkamer staat samen met die twee grote radiatoren. Correct? Wat voor knoppen stonden op die twee radiatoren? Heb je die ook voorzien van Eclipse en HR92’s?
Ja heeft ook eclipse gekregen en hr92 ;) alles... maar ik ga met het vermogen aan de slag begrijp ik uit bovenstaande video ;) die had ik eerder gezien maar even niet goed herrinerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
supayoshi schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Ja heeft ook eclipse gekregen en hr92 ;) alles... maar ik ga met het vermogen aan de slag begrijp ik uit bovenstaande video ;) die had ik eerder gezien maar even niet goed herrinerd.
Met alle respect, maar ik zou even wachten met aanpassingen doen op basis van die video.

Wat ik vermoed is dat waarschijnlijk je thermostaat een warmtevraag deed naar je ketel terwijl er te weinig afgifte mogelijk was. Doordat alle zones dicht waren of net te laat open. En dan vooral bij die twee radiatoren in de woonkamer. Die horen inderdaad volledig open te staan zoals de monteurs die hebben achtergelaten.

Mogelijk is ook je waterzijdige inregeling nu weg omdat je de radiatorkranen hebt vervangen, als ze met voorinstellingen zijn ingeregeld.

Ik adviseer je om bij die twee radiatoren in de woonkamer de oude radiatorkranen terug te plaatsen zonder HR92.
De verwachting is dan dat je ketel niet meer in pendelstoring valt.
Mogelijk moet je alles weer waterzijdig inregelen.

@supayoshi Op basis van wat @leonbong schreef heb ik nog wat ingelezen in Evohome en schroom niet om mijn advies aan te passen:

Ik neem even aan dat je ook een Evohome thermostaat of controller die je kunt binden met de HR92’s in dezelfde ruimte hebt als de twee HR92’s. En dat de HR92’s zowel als sensor als regelaar(actuator) staan ingesteld. En de thermostaat als sensor. In dat geval heb je 3 sensoren in één ruimte.

Probeer de 2 HR92’s enkel als regelaar te binden aan de thermostaat zodat je 1 sensor hebt in de referentieruimte die beide regelaars van de radiatoren aanstuurt.

Je kunt ook instellen dat 1 HR92 sensor is van 2 HR92’s. Stel dan wel in dat de thermostaat/controller niet als sensor fungeert in diezelfde ruimte.

Aangezien de HR92’s de flow regelen vermoed ik dat waterzijdig regelen niet noodzakelijk is.

Mijn advies is gebaseerd op onvolledige informatie over jouw woning of systeem en aannames van mij.

Verder is het advies van leonbong over het eventueel instellen van de bypass correct.
Succes!

[ Voor 32% gewijzigd door Superbeagle op 11-02-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Superbeagle schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:28:
[...]
En dan vooral bij die twee radiatoren in de woonkamer. Die horen inderdaad volledig open te staan zoals de monteurs die hebben achtergelaten.
Fout! Krijg dan te hoge retourtemp, heb je geen hr ketel principe meer.
Niet waterzijdig inregelen woonkamer is energie weggooien en kan onbalans veroorzaken, hoewel die kans niet zo groot is.
Zie;
https://www.danfoss.com/n...ing/faq-sfh/#tab-overview

[ Voor 6% gewijzigd door ptr1968 op 11-02-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-06 22:40
En wat nu als je hierna de storing 0Y (204) krijgt, oftewel niet voldoende doorstroming?
Want die storing krijg je vrij snel bij Nefit en Bosch ketels na waterzijdig inregelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kees85 op 11-02-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:53
Met alle respect .... zoals @Superbeagle zei .....

Het is lastig om wat gezegd wordt juist (in de context ) te interpreteren !
De monteurs hebben de radiatorkranen waterzijdig ingeregeld. Waarbij de opmerking dat woonkamer vol open staat, 2 radiatoren voor en achter vanwege grote oppervlakte.
En dan met name : "vanwege grote oppervlakte".

Dit wil waarschijnlijk (!!!) zeggen dat deze radiatoren, omdat ze een groot vermogen hebben, vol open (moeten) staan wat betreft de eclipsjes. Dus op 150l/h. Ik heb er ook zo 1.

En buiten dit alles. Vuistregel 1 is .... in de ref-ruimten geen thermostaatknoppen op de radiatoren.
Deze gaan de thermostaat in de weg zitten.

Vindt 't sowieso ook een hoge aanvoer. Dus er moet haast iets anders aan de hand zijn. Mijn aanvoer op dit moment is 37°C. En dat zoekt 't systeem zelf uit. Of-te-wel .... niks begrenst of wat dan ook.

Al dat gedraai aan parameters ...... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Superbeagle schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Met alle respect, maar ik zou even wachten met aanpassingen doen op basis van die video.

Wat ik vermoed is dat waarschijnlijk je thermostaat een warmtevraag deed naar je ketel terwijl er te weinig afgifte mogelijk was. Doordat alle zones dicht waren of net te laat open. En dan vooral bij die twee radiatoren in de woonkamer. Die horen inderdaad volledig open te staan zoals de monteurs die hebben achtergelaten.

Mogelijk is ook je waterzijdige inregeling nu weg omdat je de radiatorkranen hebt vervangen, als ze met voorinstellingen zijn ingeregeld.

Ik adviseer je om bij die twee radiatoren in de woonkamer de oude radiatorkranen terug te plaatsen zonder HR92.
De verwachting is dan dat je ketel niet meer in pendelstoring valt.
Mogelijk moet je alles weer waterzijdig inregelen.
Dit is slecht/matig advies voor Evohome systeem waarbij elke ruimte/zone de ketel kan aansturen.
@supayoshi
Eigenlijk moet je bij een evohome systeem altijd een veerbelaste-bypass realiseren anders kan je geen kleine kamer/zone stoken. Terwijl de rest uit staat.
Nu heb je al een bypass maar je deze dusdanig afstellen dat de minimale flow die noodzakelijk is voor ketel is gewaarborgd.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49
bij waterzijdig inregelen moet je altijd knijpen ten opzichte van de radiator die de laagste retourtemperatuur heeft (dat is meestal ook de grootste). Dus minimaal één radiator moet niet geknepen zijn, anders doe je iets fout. Dus het kan goed kloppen dat de twee grootste vol open staan.

Overigens moeten de radiatorknoppen in de ruimte waar de thermostaat zit ook maximaal open staan. Je wil niet dat de radiatorknoppen dicht gaan als de thermostaat op de muur vind dat er nog warmte nodig is. Dan kan de ketel zijn warmte nergens kwijt (en kun je storingen krijgen).
Dat kan dus gebeuren als je thermostaatknoppen in de ruimte waar de thermostaat zit niet helemaal open staan. Het kan ook dat je te weinig afgiftecapaciteit hebt in je huis vergeleken met het minimum vermogen van je ketel (de afgiftecapaciteit gaat naar beneden bij een lagere aanvoertemperatuur). Ik moest twee radiatoren bijplaatsen om met behoud van comfort de aanvoertemperatuur lager te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
leonbong schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:12:
[...]

Dit is slecht/matig advies voor Evohome systeem waarbij elke ruimte/zone de ketel kan aansturen.
@supayoshi
Eigenlijk moet je bij een evohome systeem altijd een veerbelaste-bypass realiseren anders kan je geen kleine kamer/zone stoken. Terwijl de rest uit staat.
Nu heb je al een bypass maar je deze dusdanig afstellen dat de minimale flow die noodzakelijk is voor ketel is gewaarborgd.
Werkt Evohome ook als er 1 (hobby) ruimte als enigste open staat?
Zeg maar van 1KW.
Even 'n bypass daar buiten gelaten ...

Moet een systeem met Evohome niet ook altijd de ref-ruimte open hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee hoeft niet.

Evohome is een master/master systeem er kunnen hydraulische problemen zijn waarom je ketel daar moeite mee heeft. Maar evohome kan het wel.

[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Moet ik dit dan zo zien .....

Ik heb een redelijke auto .... zeg 6-cil 6 versnellingen.
Als ik door trek haalt hij de 100 in z'n 1 (of iig allmost :) )
Op die manier rijden kan maar voor de auto is het niet ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee hoor dat zie je verkeerd.

Als je een goed zone systeem wilt hebben moet je gewoon een CV-buffer toepassen met extra pomp en dan heeft je ketel er helemaal geen last van of een open verdeler/evenwichtsfles.

Versimpelde schets, waarbij je voor de houtkachel een CV-ketel moet denken.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/41687/files/314657131/20191222-houtcv-circuit-02.jpg
Dergelijk opstellingen zij helemaal niet vreemd in UK/DE/B alleen hier in NL eigenlijk.

Bedrijfsinstallaties met ketels in cascade hebben eingelijk altijd open verdelers of grote buffers.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
En het buffervat kan niet (beter) worden ingenomen door de ref-ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nee.

Bij een goed zone systeem is er namelijk geen specifiek ref. ruimte.
Dus als je een Evohome systeem hebt en zeker weet dat langere periodes zijn dat je alleen één kleine ruimte wil verwarmen zonder andere ruimte gelijktijdig is een buffervat een hele goede oplossing.

Je kan dan namelijk een hele lage flow hebben in afgifte systeem (bijvoorbeeld één kleine radiator) zonder dat ketel in storing gaat.

[ Voor 146% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Dus qua rendement loopt dat ver uit elkaar ?
Ligt waarschijnlijk aan grootte van ref-ruimte ook ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat bedoel je toch steeds met Ref-ruimte?

Evohome is master/master systeem er is dus geen specifieke ref-ruimte wat je met centrale woonkamer thermostaat wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Er hangt eigenlijk in iedere ruimte een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
daar waar de thermostaat hangt
Referentie-ruimte.
Ik noem het ref-ruimte omdat die ruimte bij mij niet de woonkamer is

Dus qua rendement loopt dat ver uit elkaar ? Ref-ruimte/woonkamer of buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
De buffer zorgt ervoor dat je ketel met een min vermogen van bijvoorbeeld 7kW niet storing gaat bij het verwarmen van ruimte met een 1kW radiator.
Daarbij is dat watertemperatuur in de radiator door buffer dan ook constanter van temperatuur ipv heet koud door het pendelen wat je dan zonder buffer krijgt.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Dat snap ik.
Maar is het niet eigenlijk gelijk ..... een ref-ruimte of buffervat ?

Daarbij komt ... de ref-ruimte heb je en een buffervat moet je extra kopen.
Om maar niet te spreken over dat een vat niks doet met je woning.
De ref-ruitmte verwarmt je woning ook op en dat resulteert in comfort en een ruimte die je later op de dag toch ook weer wel op wil warmen.

het vat is als een koelkast .... je doet niks met die warmte.

Ik denk ook alleen maar hardop he ..... don't shoot de the pianoplayer .... 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Ipv buffervat een boiler voor bv douche en keuken.
En dan 1 met warmtewisselaar die je op de cv ketel zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Wolfram55 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:27:

het vat is als een koelkast .... je doet niks met die warmte.
Dat is niet waar je smeert warmte uit over de tijd, waardoor de radiator gelijkmatig warm is ipv heet en koud. Wat je zou krijgen als je 7kW minimaal ketel een 1kW radiator laat verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Yep .... je hebt gelijk.

Maar blijft de belangrijkste vraag immer staan ....
Qua rendement .... ?

Of zou elke NL woning dus een buffervat moeten hebben ?

Vindt 't lastig zo uit 't hoofd om eea concreet te benoemen.

Wat ik wel weet/ervaar is dat het opwarmen van de woning (lees muren/meubelen) enorm bijdraagt aan comfort. Maakt je temperatuur stabieler. Is eigenlijk ook een soort buffervat 8)7 :9
Jouw plaatje betreft een houtkachel.
Kan me voorstellen dat je daar er meer profijt van hebt omdat zoiets nog veel lastiger is om te regelen dan een (te grote) cv-ketel.

Hoe groot is zo'n vat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat moet je uitrekenen hoe groot die moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:05:

Vindt 't lastig zo uit 't hoofd om eea concreet te benoemen.
Wat dacht je van buffervat = accu

Een tijdelijke opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik snap het concept wel alleen plaats ik vraagtekens bij of het bij een normaal cv-systeem een toegevoegde waarde heeft.

Kan je de energie die je in het vat stopt niet net zo goed in je radiator in je ref-ruimte duwen.

Dat kan ik dus moeilijk overzien.

De zin over benoemen is verwarrend van mijn kant uit ....excuus

[ Voor 11% gewijzigd door Wolfram55 op 11-02-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ptr1968 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:06:
[...]

Ik zou die radiator die voluit staat knijpen tot je een delta T hebt van 15-20 graden
Cv ketel:
75 graden zo laten en vermogen knijpen zie:
YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-...
Even inhoudelijk reageren op de video. Wat de heer Visser doet is 1)laag ketelvermogen, 2)lage pompsnelheid en 3)nachtverlaging bijna uitschakelen. Want hij wilt een Tr van 20 °C ongeacht de Ta. Hij verwacht ook dat de Ta na enkele uren stijgt richting de 75 °C. Verder heeft hij het enkel over radiatoren in de betreffende woning. De staat van isolatie van de woning is onbekend.

Hij maakt de denkfout dat een hogere ΔT door het verlagen van het debiet resulteert in een ‘hoger rendement’ van de ketel.
In het geval van radiatoren bereik je hier enkel het aanzienlijk beperken van het afgiftevermogen.

Dat is hetzelfde als denken dat je een hoger rendement haalt uit een beker warm water dat afkoelt versus een emmer warm water. De beker koelt meer af en heeft dus een grotere ΔT maar omdat je ook minder(lager debiet) water hebt, heb je ook minder warmte afgegeven.

De vraag die hij niet beantwoordt is of deze minder afgegeven warmte ook voldoende is in verhouding tot het warmteverlies van de ruimte bij - 10 °C. Wij weten immers niet hoe goed de woning is geïsoleerd. Een disclaimer richting de kijkers is hier wenselijk.

Als de thermostaat inderdaad om steeds heter water vraagt, wat dus die 75 °C verklaart, is het eenvoudig omdat de radiatoren te weinig warmte afgeven. Normaliter zou een hoger debiet dit moeten compenseren, maar laat hij dat nou net geknepen hebben. Het gevolg is dat het heel lang duurt totdat de woning is opgewarmd en bij een minder goed geïsoleerd huis bij vorst misschien helemaal niet.

Hiermee heb je dus een snel reagerend verwarmingssysteem met radiatoren verandert in een traag systeem. Iets wat raar is in het geval van radiatoren. En om dit te maskeren haalt hij de nachtverlaging weg. Of dit ook gas bespaart krijgen we niet te zien.

Heb ik alleen maar kritiek op de methode van de heer Visser? Nee, ik denk dat als je een goed geïsoleerd huis hebt en voorzien van LTV-afgiftesystemen, berekend op het warmteverlies, het zinvol is om het vollast vermogen van de ketel te verlagen, behalve dan het verlagen van het debiet. Ik kan me geen situatie bedenken waarin dat nuttig is.

Het beste is om een verhouding Ta:Tr aan te houden van 10:8. Verder schijnt een grote ΔT niet zo goed te zijn voor je ketel. Lees vooral de bijdragen van ‘Bernhard’ en ‘Grasshopper’.

Ik ben bereid om mijn standpunt te herzien als iemand uit betrouwbare bronnen anders dan die filmpjes kan laten zien dat een laag vermogen en lage pompsnelheid zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Superbeagle schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:58:
[...]

Even inhoudelijk reageren op de video. Wat de heer Visser doet is 1)laag ketelvermogen, 2)lage pompsnelheid en 3)nachtverlaging bijna uitschakelen. Want hij wilt een Tr van 20 °C ongeacht de Ta. Hij verwacht ook dat de Ta na enkele uren stijgt richting de 75 °C. Verder heeft hij het enkel over radiatoren in de betreffende woning. De staat van isolatie van de woning is onbekend.

Hij maakt de denkfout dat een hogere ΔT door het verlagen van het debiet resulteert in een ‘hoger rendement’ van de ketel.
In het geval van radiatoren bereik je hier enkel het aanzienlijk beperken van het afgiftevermogen.

Dat is hetzelfde als denken dat je een hoger rendement haalt uit een beker warm water dat afkoelt versus een emmer warm water. De beker koelt meer af en heeft dus een grotere ΔT maar omdat je ook minder(lager debiet) water hebt, heb je ook minder warmte afgegeven.

De vraag die hij niet beantwoordt is of deze minder afgegeven warmte ook voldoende is in verhouding tot het warmteverlies van de ruimte bij - 10 °C. Wij weten immers niet hoe goed de woning is geïsoleerd. Een disclaimer richting de kijkers is hier wenselijk.

Als de thermostaat inderdaad om steeds heter water vraagt, wat dus die 75 °C verklaart, is het eenvoudig omdat de radiatoren te weinig warmte afgeven. Normaliter zou een hoger debiet dit moeten compenseren, maar laat hij dat nou net geknepen hebben. Het gevolg is dat het heel lang duurt totdat de woning is opgewarmd en bij een minder goed geïsoleerd huis bij vorst misschien helemaal niet.

Hiermee heb je dus een snel reagerend verwarmingssysteem met radiatoren verandert in een traag systeem. Iets wat raar is in het geval van radiatoren. En om dit te maskeren haalt hij de nachtverlaging weg. Of dit ook gas bespaart krijgen we niet te zien.

Heb ik alleen maar kritiek op de methode van de heer Visser? Nee, ik denk dat als je een goed geïsoleerd huis hebt en voorzien van LTV-afgiftesystemen, berekend op het warmteverlies, het zinvol is om het vollast vermogen van de ketel te verlagen, behalve dan het verlagen van het debiet. Ik kan me geen situatie bedenken waarin dat nuttig is.

Het beste is om een verhouding Ta:Tr aan te houden van 10:8. Verder schijnt een grote ΔT niet zo goed te zijn voor je ketel. Lees vooral de bijdragen van ‘Bernhard’ en ‘Grasshopper’.

Ik ben bereid om mijn standpunt te herzien als iemand uit betrouwbare bronnen anders dan die filmpjes kan laten zien dat een laag vermogen en lage pompsnelheid zinvol is.
Realiseer je dat dit een professional is die dit voor zijn werk doet.
Van u hoor ik een theorie...

Ik heb het bij mijzelf uitgeprobeerd; het werkt.
Geleidelijke opwarming is zuiniger en comfortabeler. 2onder 1 kap matig geïsoleerd.
Het ding is dat je begint bij laag vermogen dat het comfortabel warm kan krijgen na een koude nacht.
Bij mij kwam ik uit op 12kw, en cv water komt niet boven de 60 graden, radiatoren wel inregelen. En ook pompsnelheid omlaag.
Als een ketel 3 uur lang rustig aan t opwarmen is voelt dat beter, ook al is dat van bv 18 naar 20 graden, daarna gaat die moduleren.

Als ik 16 kw instel gaat die wel sneller naar 75 graden, maar kost denk ik meer gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nono123
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-07-2022
Dit is wel heel toevallig. Ik had dezelfde vragen en ben vandaag aan het meten geslagen, en post een paar uur geleden mijn bevindingen op een ander forum.

Toestel was een Intergas KK HRE 28/24A

Instellingen:
Aanvoer op 30°C
Pomp 60% - 100% (min.- max.)
Vermogen 20% -70% (7kW - 24kW)
Resultaat:
Rookgastemp. = 30,5°C
Rendement = 108,9% op OW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqgBW1t8dmWO0vqk-2EIV3wwHrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhNLoirRcMnjjU3muvaVzwtx.jpg?f=fotoalbum_large

John Visser Instellingen:
Aanvoer op 75°C
Pomp 30% - 40% (min.- max.)
Vermogen max. 20% (7kW)
Resulaat:
Rookgastemp. = 49,5°C
Rendement = 102,2% op OW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIRNdG78n8TqW38K_AxpMO63Dw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9on7CLPp1hHHQ7XYT6l9LsrD.jpg?f=fotoalbum_large

Dit valt mij alles mee. Ik moet eerlijk toegeven, dat ik een lager rendement had verwacht.
De retourtemp. krijg ik helaas niet hoger dan 30°C, omdat er een warmtevernietiger achter het toestel zit.
Ik vermoed dat in praktijk, het rendement ietsje lager uit zou komen als de retourtemp. gaat stijgen.
Meer eerlijk = is eerlijk, dit zijn best aardige settingen, zo uit de lossen pols, voor een installatie met vloerverwarming en radiatoren.
De gemeten aanvoertemp. is 55°C, bij het filmpje van John Visser is dat 56°C.
Komt dus redelijk overeen. Waarschijnlijk zijn er wel wat meer temperatuurschommelingen met deze settings.

Even te vergelijk. Fabrieksinstellingen alleen de aanvoer op 60°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/et9ncZ4qi0GP6GBB5erdyU0AVG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQidkRZPkLqGlk0KTe6WU2cu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Seafarer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:01:
[...]

CV pijp 22 is binnendiameter 19.8
meerlaags 20 is binnendiameter 16
Beetje krap. Of gaat iedere radiator op een verdeler?
Binnendiameter meerlaags is 16. Wat is de binnendiameter van de knelkoppeling op de meerlagenbuis?
Ik snap dat installateurs voor meerlagenbuis gaan ( lekker makkelijk, weinig werk). Maar voor radiatoren vind ik het troep. Je beperkt de flow gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ptr1968 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Realiseer je dat dit een professional is die dit voor zijn werk doet.
Van u hoor ik een theorie...

Ik heb het bij mijzelf uitgeprobeerd; het werkt.
Geleidelijke opwarming is zuiniger en comfortabeler. 2onder 1 kap matig geïsoleerd.
Het ding is dat je begint bij laag vermogen dat het comfortabel warm kan krijgen na een koude nacht.
Bij mij kwam ik uit op 12kw, en cv water komt niet boven de 60 graden, radiatoren wel inregelen. En ook pompsnelheid omlaag.
Als een ketel 3 uur lang rustig aan t opwarmen is voelt dat beter, ook al is dat van bv 18 naar 20 graden, daarna gaat die moduleren.

Als ik 16 kw instel gaat die wel sneller naar 75 graden, maar kost denk ik meer gas.
Hier ook een tweekapper. Nageïsoleerd, behalve het dak. Vermogen ketel bij start is max circa 13 kW(onderwaarde 8 kW, bovenwaarde 29 kW)en moduleert snel daarna naar deellast. Ta heb ik op de thermostaat ingesteld op max 55 graden. Retour is rond de 45 graden. Pompsnelheid op fabrieksinstelling. Ketel pruttelt zonder pendelen ook de ruimtetemperatuur met vvw in ongeveer 3 uur van 17,5 naar 19,5 graden.
Het verschil is dat mijn ketel zelf bepaalt met welk vermogen hij het warm water levert. Ik zie het nut niet in om dat telkens zelf te gaan lopen instellen. Daar heb ik een regelaar voor.

Wat je aan rendementswinst haalt verlies je waarschijnlijk door langer te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
nono123 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Dit is wel heel toevallig. Ik had dezelfde vragen en ben vandaag aan het meten geslagen, en post een paar uur geleden mijn bevindingen op een ander forum.

Toestel was een Intergas KK HRE 28/24A

Instellingen:
Aanvoer op 30°C
Pomp 60% - 100% (min.- max.)
Vermogen 20% -70% (7kW - 24kW)
Resultaat:
Rookgastemp. = 30,5°C
Rendement = 108,9% op OW

[Afbeelding]

John Visser Instellingen:
Aanvoer op 75°C
Pomp 30% - 40% (min.- max.)
Vermogen max. 20% (7kW)
Resulaat:
Rookgastemp. = 49,5°C
Rendement = 102,2% op OW

[Afbeelding]

Dit valt mij alles mee. Ik moet eerlijk toegeven, dat ik een lager rendement had verwacht.
De retourtemp. krijg ik helaas niet hoger dan 30°C, omdat er een warmtevernietiger achter het toestel zit.
Ik vermoed dat in praktijk, het rendement ietsje lager uit zou komen als de retourtemp. gaat stijgen.
Meer eerlijk = is eerlijk, dit zijn best aardige settingen, zo uit de lossen pols, voor een installatie met vloerverwarming en radiatoren.
De gemeten aanvoertemp. is 55°C, bij het filmpje van John Visser is dat 56°C.
Komt dus redelijk overeen. Waarschijnlijk zijn er wel wat meer temperatuurschommelingen met deze settings.

Even te vergelijk. Fabrieksinstellingen alleen de aanvoer op 60°C.

[Afbeelding]
Je overtuigt me als de rendementswinst opweegt tegen het vermoedelijk langer stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono123
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-07-2022
Superbeagle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:33:
[...]

Je overtuigt me als de rendementswinst opweegt tegen het vermoedelijk langer stoken.
Ik ga helemaal niemand overtuigen. :)
Dit zijn gewoon de resultaten van wat metingen, je mag je eigen conclusie trekken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nono123 op 12-02-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
nono123 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:40:
[...]

Ik ga helemaal niemand overtuigen. :)
Dit zijn gewoon meetgegevens, je mag je eigen conclusie trekken. ;)
Dat vind ik lastig om op basis daarvan een conclusie te trekken. :)

Nogmaals ik beweer nergens dat het rendement lager zou zijn. Bij een lagere Tr is het rendement logischerwijs hoger. Dat geloof ik ook wel zonder meting. Pak maar het voorbeeld van de emmer versus het glas van straks. Het water van het glas zal kouder zijn en dus potentieel meer energie kunnen halen uit waterdamp, dus een beter rendement.

Waar ik moeite mee heb is dat het meer een trial-and-error methode is zonder eerst een warmteverliesberekening te maken. Niet iedere woning is geschikt voor trage verwarming zonder nachtverlaging.

[ Voor 21% gewijzigd door Superbeagle op 12-02-2022 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Superbeagle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:32:
[...]

Hier ook een tweekapper. Nageïsoleerd, behalve het dak. Vermogen ketel bij start is max circa 13 kW(onderwaarde 8 kW, bovenwaarde 29 kW)en moduleert snel daarna naar deellast. Ta heb ik op de thermostaat ingesteld op max 55 graden. Retour is rond de 45 graden. Pompsnelheid op fabrieksinstelling. Ketel pruttelt zonder pendelen ook de ruimtetemperatuur met vvw in ongeveer 3 uur van 17,5 naar 19,5 graden.
Het verschil is dat mijn ketel zelf bepaalt met welk vermogen hij het warm water levert. Ik zie het nut niet in om dat telkens zelf te gaan lopen instellen. Daar heb ik een regelaar voor.

Wat je aan rendementswinst haalt verlies je waarschijnlijk door langer te stoken.
Ik denk dat je met deze instellingen al redelijk optimaal stookt.
Ze zeggen wel dat met vvw je de nachttemp beter met 1 graad verschil instelt, heb zelf geen vvw, geen ervaring mee.
Hoor van mensen vaak dat vvw heel traag reageerd. Of heb je een dunne geisoleerde misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ptr1968 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat je met deze instellingen al redelijk optimaal stookt.
Ze zeggen wel dat met vvw je de nachttemp beter met 1 graad verschil instelt, heb zelf geen vvw, geen ervaring mee.
Hoor van mensen vaak dat vvw heel traag reageerd. Of heb je een dunne geisoleerde misschien?
Vvw is inderdaad een traag afgiftesysteem. Dit komt door de grote hoeveelheid massa van de vloer die eerst opgewarmd moet worden voordat de lucht erboven wordt opgewarmd.
De mate van nachtverlaging is afhankelijk van het warmteverlies van de woning. Deze is bij mij nog relatief hoog door het nog ongeisoleerde dak. Pas ik minder dan 2 graden toe dan gaat de ketel ‘s nachts stoken, wat ik vrij zinloos vind.

Full disclosure: ik ben aan het begin van dit stookseizoen ook vrolijk begonnen met het knijpen van de ketel op deellast vermogen en laagste pompsnelheid en Ta op 75 omdat het verhaal plausibel klinkt. In mijn geval zag ik echter dat de ketel vrijwel de hele dag en nacht door bleef pruttelen bij 8 kW met een hoog gasverbruik tot gevolg.

Met de huidige instellingen stookt de ketel tussen de 3 en 5 sessies per dag. In totaal dus minder kW verspreid over een dag en dus zuiniger. Door de Tr lager dan 58 graden ook mooi in het HR-gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 15:45
Al een tijdje staat CV tuning op mijn lijstje.
Wij hebben benden vloerverwarming en 1 radiator in de hal, en boven radiatoren.
inmiddels heb ik overal in huis Tado knoppen op zitten (ook voor de vloerverwarming verdelers) is de CV terug gezet naar 17,5 kw vermogen (hij kan naar een minimum van 13 maar dan word het water niet meer warmer als 43 graden..) Max temperatuur teruggeschroefd naar 50 nu is de vervolgstap om installatie waterzijdig in te regelen..

Helaas heb ik niet op alle radiatoren een voet ventiel maar wel bijna overal onderstaande kranen, heeft iemand enig idee wat voor kraan dit is en of/hoe ik hem kan knijpen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2BoG5GWSJKeG0th22KOlwY8ZjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPUFYqkaoKMwJ5vEsRAeCiAD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 22:17
Allen,

sinds een paar weken heb ik een P1 meter zodat ik beter mijn gasverbuik kan inzien.

Momenteel heb ik mijn CV ketel ingesteld op 37 graden CV water temperatuur, heb vloerverwarming. Ik heb een klokprogramma waarbij het altijd 19,5 graden moet zijn, behalve tussen 17h30 en 21h30. De thermostaat mag 180 minuten van tevoren beginnen met opwarmen.

Mijn vraag is wat jullie van onderstaande verwarmingsprofielen denken en wat er eventueel beter kan? Ik zie soms langere runs van de CV ketel maar soms ook van die runs van circa 30 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMDbflhj0A7k2L-Mgcq8WuVOIlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S33AnqxE1UJaNXD43jwwm1V0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPEv-O4v-qmtz9ntK_M2HdnNE-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZInFTZZ26EdPcWJMGey8M8r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49
Raar verhaal... De grootste belasting op de warmtewisselaar is als de CV ketel aanslaat na een paar uur niet gedraaid te hebben. Bijvoorbeeld na een nacht,of in het voorjaar of najaar als de ketel maar enkele runs per dag maakt. Dan is het retourwater op z'n koudsts (20 graden), de hele warmtewisselaar is nog koud, de ketel stookt op hoog vermogen. Nadat de eerste minuten voorbij zijn is de warmtewisselaar op temperatuur en de retour begint te stijgen,dan en dan is de ergste belasting er al af. Dan maakt het echt niet uit of de retour een paar graadjes kouder of warmer is. Ook zalde ketel dan niet meer op hoog vermogen branden maar zichzelf terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 13-06 15:40
Beste tweakers,

Mijn installatie:

Graag tips!
Vwb je by-pass, Nefit adviseerd om een Danfoss avdo te gebruiken aangezien hierin een gaatje in de zitting zit zodat er altijd flow gegarandeerd is zelfs als ie dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Lupadi schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:29:
Al een tijdje staat CV tuning op mijn lijstje.
Wij hebben benden vloerverwarming en 1 radiator in de hal, en boven radiatoren.
inmiddels heb ik overal in huis Tado knoppen op zitten (ook voor de vloerverwarming verdelers) is de CV terug gezet naar 17,5 kw vermogen (hij kan naar een minimum van 13 maar dan word het water niet meer warmer als 43 graden..) Max temperatuur teruggeschroefd naar 50 nu is de vervolgstap om installatie waterzijdig in te regelen..

Helaas heb ik niet op alle radiatoren een voet ventiel maar wel bijna overal onderstaande kranen, heeft iemand enig idee wat voor kraan dit is en of/hoe ik hem kan knijpen?[Afbeelding]
Dat is een gewone thermostaatkraan, eentje waarvan je de waterflow niet kAn instellen, zo te zien.
Misschien kan dit als er een voetventiel in de retour zit.
Op die thermostaat kraan kan je soms ook een gewone knop zetten, dan kan je de flow wel beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
@Lupadi is dit een sar comap? Dan is er ws wel een insert voor. Anders een dubbel instelbare therm kraan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 15:45
scofield schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:56:
@Lupadi is dit een sar comap? Dan is er ws wel een insert voor. Anders een dubbel instelbare therm kraan plaatsen.
Even gegooled en een Sar Comap zit het pinnetje meer “in” het werk toch?
Edit: deze nog wat beter bekeken en wat gegoogled (gek genoeg kom ik via Sar Comap bij sanivesk uit daar lijkt die redelijk op)
ptr1968 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:44:
[...]
Dat is een gewone thermostaatkraan, eentje waarvan je de waterflow niet kAn instellen, zo te zien.
Misschien kan dit als er een voetventiel in de retour zit.
Op die thermostaat kraan kan je soms ook een gewone knop zetten, dan kan je de flow wel beheersen.
Dat is jammer, de radiator die de grootste “overflow” heeft is de gang en dat is precies een van de radiatoren zonder voet ventiel (en ook zonder ruimte overigens) zelf klieren met kranen ga ik niet aan beginnen in de winter dus misschien van de zomer dan :/. Er zit nu een mooie Tado knop op overigens dus voelt als een achteruitgang om er een normale knop op te draaien

[ Voor 10% gewijzigd door Lupadi op 12-02-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
leonbong schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:52:
Nee hoor dat zie je verkeerd.

Als je een goed zone systeem wilt hebben moet je gewoon een CV-buffer toepassen met extra pomp en dan heeft je ketel er helemaal geen last van of een open verdeler/evenwichtsfles.

Versimpelde schets, waarbij je voor de houtkachel een CV-ketel moet denken.
[Afbeelding]
Dergelijk opstellingen zij helemaal niet vreemd in UK/DE/B alleen hier in NL eigenlijk.

Bedrijfsinstallaties met ketels in cascade hebben eingelijk altijd open verdelers of grote buffers.
Ik gebruik een oude (Radson) boiler van 80 liter water als buffer.
Het warme water uit de ketel (Intergas) gaat naar input van de boiler en de output is de aanvoer van mijn gehele verwarmingssysteem en de retour gaat weer naar de ketel.
De boiler wordt ook nog steeds gebruikt voor het warm water voor douche en keuken.
De thermostaat van de boiler regelt de temperatuur van het ketelwater.
Door de hysterese van de thermostaat wordt de boiler op een temperatuur tussen 55 C en 60 C gehouden.
De ketel thermostaat is ingesteld op 60 C.
De ketel brandt dus niet constant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
Waarom doet mijn cv (ATAG i28EC icm ATAG one) dit? Om half 7 moet hij naar 20c. Maar om kwart voor 5 springt de ketel al aan om een kwartier later af te slaan, en vervolgens helemaal niet meer aan te gaan omdat om 5u de gevraagde temperatuur al is bereikt. Bedenkt de thermostaat dat het zuiniger is om hem op 20 graden te houden in de nacht, in plaats van verder te laten zakken en om 6 uur pas te beginnen met verwarmen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54NPqUFKCfNgEhLjiFqeAagR78w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vYsurcTYjZvvuCu9eVoeE6A8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
Ongetwijfeld een thermostaat met adaptieve aanwarm regeling.
Ik heb zo iets gehad met Honeywell in het verleden als je adaptief aanwarmen aan had dan gebeurde dit als de buitentemperatuur in korte tijd veel was veranderd.

Omdat de thermostaat leert hoe lang het duurt voordat hij een ruimte op temperatuur heeft.
Maar als het dan opeens een stuk warmer wordt buiten dan klopt het niet meer, waarschijnlijk zal de thermostaat morgen wel later beginnen met stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:23
Vast iets als een chronotherm iv inderdaad. Die dingen werden massaal verkocht en is een simpele aan/uit thermostaat, maar wel 1 met een beetje zelflerend vermogen zodat als je instelt dat die om 8 uur op 20graden staat, die daarvoor begint met opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:20
Dit weekend eindelijk mijn vloerverwarmingspomp gekoppeld aan de CV. Via Domoticz dan: als verbruik CV hoger is dan 5Watt gaat de VV pomp aan, als hoger dan 60Watt niet (want dan wwbedrijf).

De grafiekjes zijn op 5min, maar geven wel een beeld van de verandering. ik heb +/- 14u de koppeling gemaakt. Tot 14u zie je dat de CV temp (aanvoer en retour) snel opliep, omdat de VV pomp nog niet aan was (want VV schakelaar op temperatuur). Na de wijziging zie je dat de aanvoer en retourtemperatuur niet meer doorschiet. Hiermee heb ik bereikt dat ik alleen hoogwaardige warmte de vloer in stuur, niet eerst warm water rondpomp zonder dat dit de vloer in bereikt en na afloop van het cv-bedrijf nog afgekoeld water de vloer in pomp. Ik hoop hiermee een besparing te halen, ik ga het zien.

Aanvoertemperatuur CV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqQMdjL_S0GxiRKyenbIA3GBL5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1SrTtXs8PCdhCT3bo5L59FW.png?f=fotoalbum_large

Retourtemperatuur CV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wIJ_lD0c3Et7tEuMqOSj1WVi0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEmfv1mpCRmPB2QQK8oF2vmH.png?f=fotoalbum_large
Aanvoertemperatuur VV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeElcswzt2DS4bFwjTmnxzoEneE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwqihyUWp4xIBmFp0yuiYvAN.png?f=fotoalbum_large
Retourtemperatuur VV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-eYhcs-6kfTSWiyxy7RpjGB7Wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lb9J3gqZ9QfUC95kY8BurOSM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Caelorum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:55:
Vast iets als een chronotherm iv inderdaad. Die dingen werden massaal verkocht en is een simpele aan/uit thermostaat, maar wel 1 met een beetje zelflerend vermogen zodat als je instelt dat die om 8 uur op 20graden staat, die daarvoor begint met opwarmen.
Ik zou een chonotherm IV geen simpele thermostaat noemen.
Veel moderne "smart" thermostaten kunnen nog niet in de schaduw staan van deze mbt regelgedrag in zowel de aan/uit of opentherm variant.
Die dingen zijn jarenlang de benchmark geweest mbt adaptief gedrag van thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:21

pietje63

RTFM

Heinemancp schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:14:
Dit weekend eindelijk mijn vloerverwarmingspomp gekoppeld aan de CV. Via Domoticz dan: als verbruik CV hoger is dan 5Watt gaat de VV pomp aan, als hoger dan 60Watt niet (want dan wwbedrijf).

De grafiekjes zijn op 5min, maar geven wel een beeld van de verandering. ik heb +/- 14u de koppeling gemaakt. Tot 14u zie je dat de CV temp (aanvoer en retour) snel opliep, omdat de VV pomp nog niet aan was (want VV schakelaar op temperatuur). Na de wijziging zie je dat de aanvoer en retourtemperatuur niet meer doorschiet. Hiermee heb ik bereikt dat ik alleen hoogwaardige warmte de vloer in stuur, niet eerst warm water rondpomp zonder dat dit de vloer in bereikt en na afloop van het cv-bedrijf nog afgekoeld water de vloer in pomp. Ik hoop hiermee een besparing te halen, ik ga het zien.

Aanvoertemperatuur CV:
[Afbeelding]

Retourtemperatuur CV
[Afbeelding]
Aanvoertemperatuur VV
[Afbeelding]
Retourtemperatuur VV
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, als of het zelfs direct gecalibreerd is. Ik zou verwachten dat er enige tijd zit tussen "gebruik elektriciteit CV" en "aankomst warmwater bij VV" (water opwarmen, pompen tot ingang VV), maar het resultaat lijkt er meteen te zijn!

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Heinemancp Vermoedelijk is de domotica-oplossing ook nog goedkoper als de specifieke thermostaat voor de vloerverwarming. Welke thermostaat had je trouwens in gebruik?
@pietje63 Mijn ervaring: hooguit 2 -3 minuten vertraging tot het warme water de vloerverwarming bereikt.
YMMV

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 14-02-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
pietje63 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:26:
[...]

Ziet er netjes uit, als of het zelfs direct gecalibreerd is. Ik zou verwachten dat er enige tijd zit tussen "gebruik elektriciteit CV" en "aankomst warmwater bij VV" (water opwarmen, pompen tot ingang VV), maar het resultaat lijkt er meteen te zijn!
Het heeft een resolutie van 5min, dus die vertraging is er zeker. Maar "voorpompen" zorgt ervoor dat het de retour van de CV direct gevoed wordt met de VV retour. Ik zou er nog een vertraging op kunnen zetten van 1 min, kijken hoe dat gaat. Moet ik ook mijn sensoren even hogere resolutie geven dan 1 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
dunklefaser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:37:
@Heinemancp Vermoedelijk is de domotica-oplossing ook nog goedkoper als de specifieke thermostaat voor de vloerverwarming. Welke thermostaat had je trouwens in gebruik?
@pietje63 Mijn ervaring: hooguit 2 -3 minuten vertraging tot het warme water de vloerverwarming bereikt.
YMMV
thermostaat? Bedoel je de pompschakelaar? https://www.thermostaat.e...hakelaar-amframatic-v-3dp <-- dat type. Werkt prima, maar met 1 a 2 minuten vertraging als ingestelde temp bereikt wordt dus. Vervelende is dat je dan de temp wel kan aanpassen (lager), zodat je precies bij een hogere temp de pomp gaat laten draaien, maar bij uitschakelen wordt dezelfde temp aangehouden. kortom, je draait langer koud(er) water door je vloer.

Voordeel van domotica is ook nog dat ik de inschakelvertraging los van de uitschakelvertraging in kan stellen. dus daar zou ik nog mee kunnen spelen. Maar goed, het doel is uiteindelijk besparing van gas, benieuwd of dat gaat lukken. Maar eens een maandje of wat testen. Misschien volgend jaar wel pas zien of het effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Heinemancp Idd pompschakelaar is de naam voor deze thermostaat. Ik gebruik trouwens een wat geavanceerdere namelijk de TerCal 11E met instelbare hysterese (2,4,6,8 en 10 graden) en natuurlijk anti-stop/anti-vorst functie. Omdat de pompschakelaar met pomp/verdeler in de onverwarmde garage hangt stopt bij mij de pomp kort na het wegvallen van de cv-circulatie (<5 min). Door o.a. slim schakelen (domotica) verbruikt mijn vloerverwarmingspomp nog maar ca. 30 kWh/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
dunklefaser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:59:
@Heinemancp Idd pompschakelaar is de naam voor deze thermostaat. Ik gebruik trouwens een wat geavanceerdere namelijk de TerCal 11E met instelbare hysterese (2,4,6,8 en 10 graden) en natuurlijk anti-stop/anti-vorst functie. Omdat de pompschakelaar met pomp/verdeler in de onverwarmde garage hangt stopt bij mij de pomp kort na het wegvallen van de cv-circulatie (<5 min). Door o.a. slim schakelen (domotica) verbruikt mijn vloerverwarmingspomp nog maar ca. 30 kWh/jaar.
30 kWh per jaar?
En daar beb je tevreden over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

opuntia1 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:03:
[...]

30 kWh per jaar?
En daar beb je tevreden over?
Klein voutje O-) , het zijn ca. 20 kWh/jaar _O- :

[ Voor 46% gewijzigd door dunklefaser op 15-02-2022 11:08 . Reden: plaatje verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:47
Hallo ik heb een probleem met me gas verbruik althans vind ik, verbuik elke dag minimaal 8m3 gas om mijn woonkamer op 19 graden te krijgen + 1 maal 15 min douche.

Heb me ketel vervangen voor een remeha tzerra 39 cw5.
Heb de max kw al verlaag naar iets hoger dan minimaal vermogen, pompsnelheid laag enzovoort, cv temp 55 graden dit ivm badkamer die anders klam en vochtig blijft.

Heb overal tado geplaats zodat niet elke kamer verwarmd word badkamer staat continu open en de kleine slaapkamer staat de radiator op minimaal open om toch wat warmte boven te hebben, woonkamer is alleen te verwarmen met vvw dit duurt extreem lang voordat hij van 18 graden naar 19 duurt minstens 3 uur.

Het gaat hier om een hoekwoning met de zijkant op het noorden en vloer is nog niet geïsoleerd gaat dit jaar wel gebeuren. Spouwisolatie is ooit al eens gedaan.

Hopelijk doe ik iets niet goed en kan ik met jullie hulp mijn verbruik wel omlaag krijgen.
Zonder op de bank te zitten met een kleed om toch warm ik huis te zitten. Want comfortabel op 19 graden vind ik het niet maar nog warmer stoken loopt het helemaal uit de klauwen kwa verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Tristan89 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:21:
Hallo ik heb een probleem met me gas verbruik althans vind ik, verbuik elke dag minimaal 8m3 gas om mijn woonkamer op 19 graden te krijgen + 1 maal 15 min douche.

Heb me ketel vervangen voor een remeha tzerra 39 cw5.
Heb de max kw al verlaag naar iets hoger dan minimaal vermogen, pompsnelheid laag enzovoort, cv temp 55 graden dit ivm badkamer die anders klam en vochtig blijft.

Heb overal tado geplaats zodat niet elke kamer verwarmd word badkamer staat continu open en de kleine slaapkamer staat de radiator op minimaal open om toch wat warmte boven te hebben, woonkamer is alleen te verwarmen met vvw dit duurt extreem lang voordat hij van 18 graden naar 19 duurt minstens 3 uur.

Het gaat hier om een hoekwoning met de zijkant op het noorden en vloer is nog niet geïsoleerd gaat dit jaar wel gebeuren. Spouwisolatie is ooit al eens gedaan.

Hopelijk doe ik iets niet goed en kan ik met jullie hulp mijn verbruik wel omlaag krijgen.
Zonder op de bank te zitten met een kleed om toch warm ik huis te zitten. Want comfortabel op 19 graden vind ik het niet maar nog warmer stoken loopt het helemaal uit de klauwen kwa verbruik.
Graag iets meer info:
  • Bouwjaar en verwarmd oppervlakte woning plus overige isolatie
  • Aantal radiatoren, grootte plus type
  • Type verdeler, instellingen, pompschakelaar
  • Thermostaat type plus instellingen
  • Overige instellingen die je hebt aangepast op de ketel
Wat ik wel nu kan vertellen is dat de combi van lage kW, -pompsnelheid en -aanvoertemperatuur niet samengaat voor een vloerverwarming.

En als enkel jij een kwartiertje doucht per dag dan is een CW5 met een nominaal vermogen bij (50/30°C) 8,5 - 35,7 kW een overkill. Een 28C(6,1kW) of misschien zelfs een 24C(ook 6,1kW) was beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
leonbong schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:51:
Ongetwijfeld een thermostaat met adaptieve aanwarm regeling.
Ik heb zo iets gehad met Honeywell in het verleden als je adaptief aanwarmen aan had dan gebeurde dit als de buitentemperatuur in korte tijd veel was veranderd.

Omdat de thermostaat leert hoe lang het duurt voordat hij een ruimte op temperatuur heeft.
Maar als het dan opeens een stuk warmer wordt buiten dan klopt het niet meer, waarschijnlijk zal de thermostaat morgen wel later beginnen met stoken.
Ja, klopt. Adaptief. Maar dat ie dan opnieuw gaat "leren" als de temperatuur buiten snel is veranderd wist ik niet. Er zit wel wat in :-). Vanmiddag deed ie precies hetzelfde. Om 15u gaat de doeltemperatuur omhoog, maar om 12u startte de ketel op voor 15 minuten, om vervolgens de rest van de middag niks meer te doen. Best irritant dat de temperatuurverschillen buiten ook dit effect hebben. Is een weersgestuurde regeling bedoeld om dit effect tegen te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKo2019
Caelorum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:55:
De ATag One is een zelflerende adaptieve modulerende thermostaat. Niet aan/uit. Maar het adaptieve deel icm snel veranderende buitentemperatuur makes sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan89
@Superbeagle Ik zal morgen alles even goed opsommen hoe en de wat precies.
Dat van de ketel ben ik zelf ook al achter maar op advies van de specialist ( valt achteraf reuze mee) de cw5 genomen al gaf ik toen al aan een 4 te willen maar volgens hem moest ik de 5 nemen ivm regendouche blabla.
De vorige ketel stond op fabrieks instellingen en die verbruikte meer dan deze en het duurde net zo lang voordat het warm werd.

Ik gebruik als thermostaat de Tado.

Al zijn de radiatoren boven allemaal nog vanuit de bouw dus met een enkele plaat, en een handdoek radiator in de badkamer.
Maar boven stook ik inpreciepe niet,
Ik wil gewoon warm op me bank tv kunnen kijken zonder telkens te denken aan me gas verbruik want dat is nu het geval. Helemaal met 2 euro de m3 gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Tristan89 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:05:
@Superbeagle Ik zal morgen alles even goed opsommen hoe en de wat precies.
Dat van de ketel ben ik zelf ook al achter maar op advies van de specialist ( valt achteraf reuze mee) de cw5 genomen al gaf ik toen al aan een 4 te willen maar volgens hem moest ik de 5 nemen ivm regendouche blabla.
De vorige ketel stond op fabrieks instellingen en die verbruikte meer dan deze en het duurde net zo lang voordat het warm werd.

Ik gebruik als thermostaat de Tado.

Al zijn de radiatoren boven allemaal nog vanuit de bouw dus met een enkele plaat, en een handdoek radiator in de badkamer.
Maar boven stook ik inpreciepe niet,
Ik wil gewoon warm op me bank tv kunnen kijken zonder telkens te denken aan me gas verbruik want dat is nu het geval. Helemaal met 2 euro de m3 gas
Prima, dan wacht ik even af.

Als je nu echt €2/m³ betaalt voor gas, dan moet je maar eens rondneuzen in het topic Overstappen naar een nieuwe energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
dunklefaser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:17:
[...]

Klein voutje O-) , het zijn ca. 20 kWh/jaar _O- :
[Afbeelding]
Ja en wat die pomp aan warmte afgeeft heb je ook niets in je garage. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

opuntia1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Ja en wat die pomp aan warmte afgeeft heb je ook niets in je garage. :)
Da's een goede grap :+ !- Als! de pomp draait = 9 W en dat gaat voor het grootste deel in het water zitten.
De pomp en de verdeler zitten trouwens in een omkasting uit piepschuim :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan89
Oke hierbij wat informatie over de situatie.

Het huis is van 1973 gaat om een hoekwoning met aangrenzend een garage, totaal oppervlakte is 125m2, beneden verdieping woonkamer met open keuken is ongeveer 42m2 en word verwarmd met vloerverwarming, als de kachel aangaat om van 18graden naar 19,5 te gaan duurt ongeveer 3a4 uur.

Kwa isolate is er ooit spouwisolatie gekomen, vloer en dak wil ik deze zomer aanpakken.

Ik kan niet vinden wat voor vloerverwarming verdeler ik heb, zie alleen de type pomp wat er op zit, dat is een Grundfos 15-55 130 en dat er 4 groepen zijn. De bovenbalk en onderbalk hebben beide een temperatuur meter zitten, bovenste geeft 20graden aan en onderste 35graden de thermostaatkraan op de verdeler staat op 45graden en pomp op hoogste stand.

Ketel is een remeha tzerra ace 39 die is nieuw.
Heb wat aanpassingen gedaan in de ketel en dat zijn;
maximale ventilator stand op 2300 gezet,
Minimale pomptoerental op 20%,
Maximale pomptoereltan op 70%.
Cv water staat op 55graden.

Douche radiator staat altijd open, dit is een handdoekenradiator van 1meter bij 60cm,
In de kasten kamer( kledingkasten zonder deur in de kamer) hangt een t20 150cm lang en 60cm hoog, deze heeft geen thermostaatkraan de kraan staat op ander halve slag open om de radiator wel warm te hebben maar dat de retour temp een stuk lager is.
De overige kamers verwarm ik zelfde tot nooit maar hebben allemaal een thermostaatkraan van Tado er op.
slaapkamer 1 t10 210cm bij 60cm
slaapkamer 2 t10 240cm bij 60cm
Zolder t11 270cm bij 60cm.

Mvg Tristan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Tristan89 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:19:
Oke hierbij wat informatie over de situatie.

Het huis is van 1973 gaat om een hoekwoning met aangrenzend een garage, totaal oppervlakte is 125m2, beneden verdieping woonkamer met open keuken is ongeveer 42m2 en word verwarmd met vloerverwarming, als de kachel aangaat om van 18graden naar 19,5 te gaan duurt ongeveer 3a4 uur.

Kwa isolate is er ooit spouwisolatie gekomen, vloer en dak wil ik deze zomer aanpakken.

Ik kan niet vinden wat voor vloerverwarming verdeler ik heb, zie alleen de type pomp wat er op zit, dat is een Grundfos 15-55 130 en dat er 4 groepen zijn. De bovenbalk en onderbalk hebben beide een temperatuur meter zitten, bovenste geeft 20graden aan en onderste 35graden de thermostaatkraan op de verdeler staat op 45graden en pomp op hoogste stand.

Ketel is een remeha tzerra ace 39 die is nieuw.
Heb wat aanpassingen gedaan in de ketel en dat zijn;
maximale ventilator stand op 2300 gezet,
Minimale pomptoerental op 20%,
Maximale pomptoereltan op 70%.
Cv water staat op 55graden.

Douche radiator staat altijd open, dit is een handdoekenradiator van 1meter bij 60cm,
In de kasten kamer( kledingkasten zonder deur in de kamer) hangt een t20 150cm lang en 60cm hoog, deze heeft geen thermostaatkraan de kraan staat op ander halve slag open om de radiator wel warm te hebben maar dat de retour temp een stuk lager is.
De overige kamers verwarm ik zelfde tot nooit maar hebben allemaal een thermostaatkraan van Tado er op.
slaapkamer 1 t10 210cm bij 60cm
slaapkamer 2 t10 240cm bij 60cm
Zolder t11 270cm bij 60cm.

Mvg Tristan
Zie mededeling hieronder bij reactie: opsommen verbruik heeft geen zin. Maar goed, inhoudelijk: hier 1970-er 2onder1 kap. 125m2 waarvan 60m2 bgg. Volledig geïsoleerd, label B. Gebruik +/- 6m3 per dag.

Mijn advies: geen nachtverlaging bij vloerverwarming. Sowieso geen 1.5graden voor die paar uur.

Let ook op de temperatuur die je verdeler voor de vloer in gaat. Max 40 a 45 graden aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-06 18:26
Iemand hier ervaring om een energie zuinige grundfos vloerverwarmings pomp aan te sluiten op de x4 contacten van een intergas extreme 36? Zodat deze meedraait met de CV?

X4 is normaal 2-weg klep aansluiting meen ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Tristan89 Die ‘bovenste’ is de retourbalk van de vvw-verdeler. Daarin zit water dat uit de vloer wordt gepompt. De temperatuur ervan heet Tr. De andere is logischerwijs de aanvoerbalk waarin water zit dat in je vloer gaat met een temperatuurbenaming Ta.

Blijft de Tr en de Ta gedurende de hele stooksessie van 3 à 4 uur op dezelfde waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Heinemancp schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Zie mededeling hieronder bij reactie: opsommen verbruik heeft geen zin. Maar goed, inhoudelijk: hier 1970-er 2onder1 kap. 125m2 waarvan 60m2 bgg. Volledig geïsoleerd, label B. Gebruik +/- 6m3 per dag.

Mijn advies: geen nachtverlaging bij vloerverwarming. Sowieso geen 1.5graden voor die paar uur.

Let ook op de temperatuur die je verdeler voor de vloer in gaat. Max 40 a 45 graden aanvoer.
Je verwijt iets waarna je jezelf schuldig aan maakt. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

De reden dat hij zijn gegevens opsomt is omdat ik dat vroeg. Zo kan ik beter achterhalen of de in zijn ogen hoog gasverbruik überhaupt een probleem is en hem eventueel helpen.

Als je goed hebt gelezen is zijn woning slechts matig geïsoleerd. Dat betekent dat nachtverlaging mogelijk zin kan hebben.

Ik heb ook een tweekapper uit de jaren 70. Label D zegt niks in mijn optiek. 65 m² vvw. Alles nageïsoleerd muz van het dak. Nachtverlaging van 2 °C. Verbruik is 0,5 m³/ggd. Enkel verbruik zegt niet zoveel in vergelijk met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Superbeagle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Je verwijt iets waarna je jezelf schuldig aan maakt. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

De reden dat hij zijn gegevens opsomt is omdat ik dat vroeg. Zo kan ik beter achterhalen of de in zijn ogen hoog gasverbruik überhaupt een probleem is en hem eventueel helpen.

Als je goed hebt gelezen is zijn woning slechts matig geïsoleerd. Dat betekent dat nachtverlaging mogelijk zin kan hebben.

Ik heb ook een tweekapper uit de jaren 70. Label D zegt niks in mijn optiek. 65 m² vvw. Alles nageïsoleerd muz van het dak. Nachtverlaging van 2 °C. Verbruik is 0,5 m³/ggd. Enkel verbruik zegt niet zoveel in vergelijk met anderen.
Rustig aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan89
@Superbeagle normaal nooit echt op gelet, maar zover ik weet hangt die wel steeds rond de 30 graden, vandaar dat het zolang duurt voordat de woonkamer warm is.

De leiding vanuit de woonkamer is warm 5 sec vast houden lukt nog net.

Zelfs vandaag heb ik 4,5m3 gas verbruikt, sochtend om half 9 op 19,5 graden(temperatuur was toen nog 18.8 )en smiddags om 4 uur is de kachel op 20 graden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
D3LTA schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:03:
Iemand hier ervaring om een energie zuinige grundfos vloerverwarmings pomp aan te sluiten op de x4 contacten van een intergas extreme 36? Zodat deze meedraait met de CV?

Neen, geen ervaring mee maar als dat zou kunnen dan had dat er wel bijgestaan, staat er niet expliciet bij in de installatie handleiding. Zou zelf de gok niet nemen maar anders intergas consulteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Tristan89 Jouw huis is slecht tot matig (jaren 70, enkel spouwmuurisolatie) geïsoleerd. Het gevolg is dat je een relatief hoog warmteverlies hebt. Dit betekent dat nachtverlaging zinvol is. Doe je dat niet, dan verlies je ‘s nachts teveel warmte. Je zou het wel kunnen testen als je wilt door elke dag een halve graad minder nachtverlaging in te stellen.

Je kunt aan de warmtevraag van een ruimte voldoen door te verwarmen met weinig & heet water tot veel & relatief koud water. Vanuit energie oogpunt maakt het niet uit wat je kiest. Wel past een lagere Ta beter als je afgiftesystemen ook daarop zijn ontworpen. Omdat je voornamelijk T1x radiatoren en zeer waarschijnlijk een open HT mengverdeler is een Ta lager dan ongeveer 55 °C niet aan te bevelen. Dat is zo’n beetje het omslagpunt waarbij de radiatoren nog enigszins voldoende afgigtevermogen hebben, de mengverdeler fatsoenlijk werkt en je HR-ketel begint te condenseren.

De pomp op de verdeler staat op maximaal en de thermostaatknop ervan op 45 °C. Als de thermometer van de aanvoerbalk 30-35 °C aangeeft dan zou je een Tr verwachten van net onder de 30 °C en geen 20 °C zoals je aangeeft. Of de pomp van de verdeler functioneert niet goed en is de flow te laag, of er komt te weinig heet water vanaf de ketel aan de verdeler. Ik gok op de laatste, want pompen vertonen meestal weinig storingen. Heb je trouwens het vvw systeem gecontroleerd op ontluchting?

Om meer heet water vanaf de cv naar de verdeler te krijgen moet de pompsnelheid omhoog van zowel hoog- als laaglast. Verhoog daarom parameters PP016 en PP017 naar 100%. Lager als je last krijgt van stromingsgeluiden. Het kan zijn dat je parameter PP018 ook moet verhogen. Heb zelf geen ervaring met modulerende pompen, dus ik weet niet precies wat het effect is.

Eventueel kun je het ventilatortoerental met een paar honderd verhogen. Je kunt deze ook testen op fabrieksinstelling van 5900 want de Tado communiceert opentherm en dus modulerend. Wel kan het zijn dat je mogelijk een verhoogde kans hebt tot pendelgedrag omdat je Ta beperkt is tot 55 °C.

Ik verwacht dat in het beste geval je vloerverwarming iets minder traag zal reageren maar niet veel, want het blijft nou eenmaal een traag afgiftesysteem.

De meeste besparing op gas zul je echter realiseren door je woning verder te isoleren.

Tot slot, pas niet alle instellingen tegelijk aan maar slechts één tegelijk en kijk wat het effect is. Zo kun je altijd terug en leer je je systeem beter kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Superbeagle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:16:

De meeste besparing op gas zul je echter realiseren door je woning verder te isoleren.

Tot slot, pas niet alle instellingen tegelijk aan maar slechts één tegelijk en kijk wat het effect is. Zo kun je altijd terug en leer je je systeem beter kennen.
Dat zijn goede adviezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 11:41
D3LTA schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:03:

Ik heb dat op Mn Valiant Eco-tec gedaan , op de aansluitng voor optionele/externe pomp

En dan in menu van de ketel pompstand 'ECO' (ipv çomfort') zodat ie alleen bij 'brander aan' mee draait

Werkt (voor zover ik kan vaststellen met mn beperkte kennis ) goed , duurt net geen 2 min voordat warmwater bij verdeler arriveert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan89
@Superbeagle bedankt ik ga hier eens mee aan de slag, heb de cv temp met 5 graden verhoogd en de minimale pomp snelheid weer verhoogd naar 30 ipv 20.

Hoe krijgen jullie allemaal zo lage gas verbruik, had niet verwacht dat de isolatie zo extreem zou gaan helpen... maar heel snel gaan regelen dan.

Bedankt voor de tips, hopelijk ga ik iedergeval op comfort een stuk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tristan89 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:19:
@Superbeagle bedankt ik ga hier eens mee aan de slag, heb de cv temp met 5 graden verhoogd en de minimale pomp snelheid weer verhoogd naar 30 ipv 20.

Hoe krijgen jullie allemaal zo lage gas verbruik, had niet verwacht dat de isolatie zo extreem zou gaan helpen... maar heel snel gaan regelen dan.

Waarom doen mensen hun mee te nemen koffie in een thermoskan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23

Bommes

Capo del formaggio

Appels met peren vergelijken maar ons verbruik in januari was gemiddeld 11,2m3 per dag dus jij doet het nog zuinig aan met je 8m3.. >:)
0,82m3graaddag over januari
Hier geen vloerverarming, niet zo een denderende isolatie, half vrijstaande jaren 70 woning. Huiskamer/keuken, kantoorkamer, badkamer en de gang/wc verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/02/1645003869-600-x-276px-Knipsel%20verbruik%20januari%202022.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 16-02-2022 10:31 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter

De meeste energiebesparing haal je uit het beperken van het warmteverlies (isoleren), waterzijdig inregelen, zuinig stookregime en ten slotte door je ketel te ‘tunen’.

In die volgorde. Alle zaken hangen af van het warmteverlies van een ruimte.

Een HR-ketel met een Ta van 80 °C haalt namelijk al een rendement van circa 90% op bovenwaarde waardoor je hooguit 10% in theorie kunt halen door te tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:26
Ik heb nog een vraagje. Wij verwarmen onze woning met 5 radiatoren, die ik heb ingeregeld zodat ik delta T van tussen de 15 en 20 graden heb. Nu is de flow van het systeem waarschijnlijk lager dan wanneer alle radiatoren vol open staan en is de hoeveelheid water waarmee de rookgassen worden afgekoeld ook kleiner.

Is het dan ook zo, wanneer je je radiatoren erg ver knijpt, je wel een mooie lage retourtemperatuur hebt, maar het volume zo weinig is dat het water niet voldoende koelcapaciteit heeft om je rookgassen goed te laten condenseren en het rendement hoger is als je retour iets warmer is, maar wel een groter volume heeft?

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:40
Hartox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:49:
Ik heb nog een vraagje. Wij verwarmen onze woning met 5 radiatoren, die ik heb ingeregeld zodat ik delta T van tussen de 15 en 20 graden heb. Nu is de flow van het systeem waarschijnlijk lager dan wanneer alle radiatoren vol open staan en is de hoeveelheid water waarmee de rookgassen worden afgekoeld ook kleiner.

Is het dan ook zo, wanneer je je radiatoren erg ver knijpt, je wel een mooie lage retourtemperatuur hebt, maar het volume zo weinig is dat het water niet voldoende koelcapaciteit heeft om je rookgassen goed te laten condenseren en het rendement hoger is als je retour iets warmer is, maar wel een groter volume heeft?
Goede bedenking!
Ik denk dat je de flow sowieso mag verhogen.
Delta T mag geen fetish worden, het is pas een probleem als je delta T sterk verschilt per radiator.

Waarschijnlijk zijn je radiatoren bovenaan heet en onderaan koud.
Zet je volume omhoog, en de vertrektemperatuur wat lager. Dat zal beter zijn en zuiniger stoken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Hartox Dit staat er in ieder geval in de handleiding van mijn ketel:
Het maximale temperatuurverschil tussen aanvoer en retour wordt door de module- rende regeling van het toestel begrensd, zie Par. 7.6.1, evenals de maximale stijgsnel- heid van de aanvoertemperatuur. Hierdoor zijn de toestellen nagenoeg ongevoelig voor te kleine waterdoorstroming. Indien de toestellen aangestuurd worden door een modulerende regelaar zie Par. 9.4, zijn geen maatregelen voor een minimale water- doorstroming vereist. In andere gevallen dient u een minimale waterdoorstroming van 0,1 m3/h aan te houden of de maximale aanvoertemperatuur (parameter !) op 75°C in te stellen.
Ik zou zeggen sla de handleiding van jouw ketel erop na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Hartox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:49:

Klopt. Ik heb mijn ecomline (tijdelijk express) tever geknepen. De rookgassen worden nu warmer. (meten met domoticz in de rookgassen. dus niet op de pijp)
Delta t over de 20 graden tot 25 aan /toe.
Moet ik binnenkort weer eens goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik ben ook het regelen geslagen, temperatuur meet ik met zo'n "pistooltje".
Nu heb ik het temperatuurverschil over de radiatoren 15 graden of meer:
Aanvoer 60-65 graden en retour tussen de 40 a 45.
Retour op de ketel gezamelijk rond de 40 graden.

Echter het volgende, ik heb een Intergas HRE kompakt 24/28. Hele zooitje word aangestuurd door een Nest thermostaat op OpenTherm(contact 11/12) en voor 2 week terug nog een normale aan/uit honeywell(op contact 5 en 6).

Beide thermostaten lijkt het volgende probleem te zijn;
Aanvoer ingesteld op 60 graden; als ik het "sleuteltje" op de ketel een paar seconden ingedrukt houdt dan krijg ik de actuele temperatuur van de ketel(warmtewisselaar?) te zien. De staat dan bv. Op 58 graden,
Echter meet ik met mijn pistooltje dan soms een afvoertemperatuur van 70 of heel soms 85 graden(leiding direct onder de ketel). Eigenlijk lijkt het over het algemeen dat gemeten temperatuur in de ketel altijd aanzienlijk lager te liggen dan wat mijn pistooltje meet. Kent iemand dit probleem? Kan de temperatuursensor defect zijn? Is dat makkelijk uit te wisselen? Of is dit normaal gedrag bij OT? Lijkt me toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
SonicJ schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:56:
Ik ben ook het regelen geslagen, temperatuur meet ik met zo'n "pistooltje".
Nu heb ik het temperatuurverschil over de radiatoren 15 graden of meer:
Aanvoer 60-65 graden en retour tussen de 40 a 45.
Retour op de ketel gezamelijk rond de 40 graden.

Echter het volgende, ik heb een Intergas HRE kompakt 24/28. Hele zooitje word aangestuurd door een Nest thermostaat op OpenTherm(contact 11/12) en voor 2 week terug nog een normale aan/uit honeywell(op contact 5 en 6).

Beide thermostaten lijkt het volgende probleem te zijn;
Aanvoer ingesteld op 60 graden; als ik het "sleuteltje" op de ketel een paar seconden ingedrukt houdt dan krijg ik de actuele temperatuur van de ketel(warmtewisselaar?) te zien. De staat dan bv. Op 58 graden,
Echter meet ik met mijn pistooltje dan soms een afvoertemperatuur van 70 of heel soms 85 graden(leiding direct onder de ketel). Eigenlijk lijkt het over het algemeen dat gemeten temperatuur in de ketel altijd aanzienlijk lager te liggen dan wat mijn pistooltje meet. Kent iemand dit probleem? Kan de temperatuursensor defect zijn? Is dat makkelijk uit te wisselen? Of is dit normaal gedrag bij OT? Lijkt me toch niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYVYJpLz0aPed4dYVAiT9GylbxE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/upqlVfoCtCp5bnsreQZQGjsz.jpg?f=user_large

Sensor op de pijp vast maken. Kun je het altijd zien. Gewoon met 2 kabelbinders erop strak trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:40
Pistooltje op een blinkende buis geeft altijd verkeerde (te lage) waarden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Seafarer schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]

Sensor op de pijp vast maken. Kun je het altijd zien. Gewoon met 2 kabelbinders erop strak trekken.
Zou dan ook nog een stukje pijpisolatie gebruiken voor zo'n skin meting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03-2023
Tommie12 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:32:
Pistooltje op een blinkende buis geeft altijd verkeerde (te lage) waarden.
natuurlijk netjes met schilderstape afgeplakt. ik vertrouw mijn pistooltje wel maar de interne meting van de ketel niet, hoe kan die nu 60 graden ''aansturen'' maar 90 graden gemeten T-uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
scofield schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Vwb je by-pass, Nefit adviseerd om een Danfoss avdo te gebruiken aangezien hierin een gaatje in de zitting zit zodat er altijd flow gegarandeerd is zelfs als ie dicht staat.
Inmiddels heb ik de ketel temparatuur weer op 75 graden gezet, (vorige week) zoals het is afgeleverd door de monteurs.
Eerder waren er wat misverstanden. Ik heb zelf geen radiatorknoppen vervangen en ook geen radiatorkranen, deze zijn allemaal met HR92 geinstalleerd door de monteurs en eclipse.

In de keuken is een bypass geplaatst, ik ga daar nu een foto van bijvoegen. Ik ben net sinds mijn vorige post niet in staat geweest te kijken, zojuist weer gekeken na een week storing 0A weer aanwezig, ketel werkt verder wel, maar gaat dus in de 0A stand soms, anti pendel programma... Bypass foto's hieronder:

Update; zojuist nog een keer naar boven gelopen om de aanvoertemperatuur en retourtempratuur af te lezen, en storing was weg, blijkt dus dat die af en toe in het antipendelprogramma terecht komt! maar niet continue.

Hier filmpje van de metingen op info, en dan van 4 tot 9 en daarna 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faQ_QnMLX0afQ1iZMoKh0NOC4TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMcyg6HfMko4cgHSxM4HzqPC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door supayoshi op 16-02-2022 19:56 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?