Even inhoudelijk reageren op de video. Wat de heer Visser doet is 1)laag ketelvermogen, 2)lage pompsnelheid en 3)nachtverlaging bijna uitschakelen. Want hij wilt een Tr van 20 °C ongeacht de Ta. Hij verwacht ook dat de Ta na enkele uren stijgt richting de 75 °C. Verder heeft hij het enkel over radiatoren in de betreffende woning. De staat van isolatie van de woning is onbekend.
Hij maakt de denkfout dat een hogere ΔT door het
verlagen van het debiet resulteert in een ‘hoger rendement’ van de ketel.
In het geval van radiatoren bereik je hier enkel het aanzienlijk beperken van het afgiftevermogen.
Dat is hetzelfde als denken dat je een hoger rendement haalt uit een beker warm water dat afkoelt versus een emmer warm water. De beker koelt meer af en heeft dus een grotere ΔT maar omdat je ook minder(lager debiet) water hebt, heb je ook minder warmte afgegeven.
De vraag die hij niet beantwoordt is of deze minder afgegeven warmte ook voldoende is in verhouding tot het warmteverlies van de ruimte bij - 10 °C. Wij weten immers niet hoe goed de woning is geïsoleerd. Een disclaimer richting de kijkers is hier wenselijk.
Als de thermostaat inderdaad om steeds heter water vraagt, wat dus die 75 °C verklaart, is het eenvoudig omdat de radiatoren te weinig warmte afgeven. Normaliter zou een hoger debiet dit moeten compenseren, maar laat hij dat nou net geknepen hebben. Het gevolg is dat het heel lang duurt totdat de woning is opgewarmd en bij een minder goed geïsoleerd huis bij vorst misschien helemaal niet.
Hiermee heb je dus een snel reagerend verwarmingssysteem met radiatoren verandert in een traag systeem. Iets wat raar is in het geval van radiatoren. En om dit te maskeren haalt hij de nachtverlaging weg. Of dit ook gas bespaart krijgen we niet te zien.
Heb ik alleen maar kritiek op de methode van de heer Visser? Nee, ik denk dat als je een goed geïsoleerd huis hebt en voorzien van LTV-afgiftesystemen, berekend op het warmteverlies, het zinvol is om het vollast vermogen van de ketel te verlagen, behalve dan het verlagen van het debiet. Ik kan me geen situatie bedenken waarin dat nuttig is.
Het beste is om een verhouding Ta:Tr aan te houden van 10:8. Verder schijnt een grote ΔT
niet zo goed te zijn voor je ketel. Lees vooral de bijdragen van ‘Bernhard’ en ‘Grasshopper’.
Ik ben bereid om mijn standpunt te herzien als iemand uit betrouwbare bronnen anders dan die filmpjes kan laten zien dat een laag vermogen en lage pompsnelheid zinvol is.