Je zou het gasverbruik per dag in kunnen vullen op Mindergas.nl dan kun je met de graaddagen precies zien of het verbruik minder is.pietje63 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:13:
Ik ben aan het testen met het niet toepassen van nachtverlaging op de BG waar ik vloerverwarming heb.
Oude schema
00-07 07-17 17-22 22-00 17 graden 19 graden 20 graden 17 graden
Nieuwe schema
00-07 07-17 17-22 22-00 19 graden 19 graden 20 graden 19 graden
Heb via umeter het gasverbruik per uur. Ik vergelijk het gemiddelde per uur in de nacht (totaal van 11 uur / 11) met het gemiddelde gebruik voor de dag (totaal van 24 uur / 24). De restultaten op basis van de eerste drie dagen:
Oud: het gemiddelde verbruik per uur tussen 22 uur 's avonds en 9 uur 's ochtends was gemiddeld slechts 2 procent lager dan het gemiddelde verbruik hele dag.
Voorlopig lijkt het erop dat dat het uitzetten van de nachtverlaging leidt tot een iets lager verbruik. De getallen zijn echter moeilijk te vergelijken
- koud overdag betekent niet altijd koude nacht; voor mijn simpele model heb ik geen graaddagen per uur.
- mijn stookgebruik overdag wisselt van dag tot dag (0 / 1 / 2 werkkamers in gebruik, afhankelijk van de dag; kinderen 2x per week in bad)
Bijkomend voordeel is een groter woongenot (geen nog niet opgewarmde eetkamer als de kinderen eerder wakker zijn)
Iemand nog andere tips hoe ik de vergelijking zo zuiver mogelijk kan maken?
Hier geen vloerverwarming, bij ons was een nachtverlaging thermostaat op 12° Vanaf 00:00 tot 08:00 veel voordeliger. Het koelt ‘s nacht dan af naar 17° en als het vriest zo’n 16°.
De CV installatie is goed ingeregeld en de Remeha Tzerra Plus moduleert hier goed, waardoor verbruik laag is.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W