Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.149 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
pietje63 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:13:
Ik ben aan het testen met het niet toepassen van nachtverlaging op de BG waar ik vloerverwarming heb.

Oude schema
00-0707-1717-2222-00
17 graden19 graden20 graden17 graden

Nieuwe schema
00-0707-1717-2222-00
19 graden19 graden20 graden19 graden

Heb via umeter het gasverbruik per uur. Ik vergelijk het gemiddelde per uur in de nacht (totaal van 11 uur / 11) met het gemiddelde gebruik voor de dag (totaal van 24 uur / 24). De restultaten op basis van de eerste drie dagen:

Oud: het gemiddelde verbruik per uur tussen 22 uur 's avonds en 9 uur 's ochtends was gemiddeld slechts 2 procent lager dan het gemiddelde verbruik hele dag.

Voorlopig lijkt het erop dat dat het uitzetten van de nachtverlaging leidt tot een iets lager verbruik. De getallen zijn echter moeilijk te vergelijken
- koud overdag betekent niet altijd koude nacht; voor mijn simpele model heb ik geen graaddagen per uur.
- mijn stookgebruik overdag wisselt van dag tot dag (0 / 1 / 2 werkkamers in gebruik, afhankelijk van de dag; kinderen 2x per week in bad)
Bijkomend voordeel is een groter woongenot (geen nog niet opgewarmde eetkamer als de kinderen eerder wakker zijn)

Iemand nog andere tips hoe ik de vergelijking zo zuiver mogelijk kan maken?
Je zou het gasverbruik per dag in kunnen vullen op Mindergas.nl dan kun je met de graaddagen precies zien of het verbruik minder is.
Hier geen vloerverwarming, bij ons was een nachtverlaging thermostaat op 12° Vanaf 00:00 tot 08:00 veel voordeliger. Het koelt ‘s nacht dan af naar 17° en als het vriest zo’n 16°.
De CV installatie is goed ingeregeld en de Remeha Tzerra Plus moduleert hier goed, waardoor verbruik laag is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:04:
[...]

Je zou het gasverbruik per dag in kunnen vullen op Mindergas.nl dan kun je met de graaddagen precies zien of het verbruik minder is.
Hier geen vloerverwarming, bij ons was een nachtverlaging thermostaat op 12° Vanaf 00:00 tot 08:00 veel voordeliger. Het koelt ‘s nacht dan af naar 17° en als het vriest zo’n 16°.
De CV installatie is goed ingeregeld en de Remeha Tzerra Plus moduleert hier goed, waardoor verbruik laag is.
Ik dacht dat je vanaf december met een airco verwarmd, of toch niet?
Bij jouw laag gasverbruik van vroeger kan ik me bijna niet voorstellen dat je ketel bij cv-bedrijf aan moduleren toekomt, of wat is de ondere modulatiegrens van de Remeha?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
cingero schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:32:
Ik heb een luchtafscheider, vuilafscheider en een by-pass laten plaatsen. Dit ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]

Nu had de installateur eerst zowel de lucht- als de vuilafscheider op de retour geplaatst. Ik heb hem er vervolgens op gewezen dat de luchtafscheider op de aanvoer moest, dit heeft hij aangepast. Deze zat eerst op de gemarkeerde plek. Ziet de installatie er verder nu zo goed uit? Ik had de vuilafscheider misschien liever op de gemarkeerde plek gehad, maar dan moest hij weer dingen aanpassen zei de installateur. Om de magneet van de vuilafscheider te halen moet ik deze nu enkele graden draaien zodat hij langs de pvc pijp kan. Als dat verder geen kwaad kan, geeft dat ook niet natuurlijk.
Persoonlijk had ik de luchtafscheider zo dicht mogelijk onder de ketel geplaatst.
Het magneetfilter kan prima in het zwarte vierkant.
Je hebt best veel bochten in de retour boven het magneetfilter.
Ik denk dat de installateur niet zoveel zin had, want de vulkraan zit op de verkeerde leiding. Als je nu namelijk koud water bijvult kan door de kou de ketel beschadigd raken, als de ketel nog heet is. Vooral de warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
Nachtverlaging is ook afhankelijk van wat er wel of niet allemaal in een ruimte staat in combinatie met warmteverlies. Heb je veel meubels zal een ruimte minder snel afkoelen, dan bij weinig meubels. Máár een ruimte met veel meubels zal ook trager opwarmen, dan een ruimte met weinig meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 13:22
Laica schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Persoonlijk had ik de luchtafscheider zo dicht mogelijk onder de ketel geplaatst.
Ik denk dat de installateur niet zoveel zin had, want de vulkraan zit op de verkeerde leiding. Als je nu namelijk koud water bijvult kan door de kou de ketel beschadigd raken, als de ketel nog heet is. Vooral de warmtewisselaar.
Bedankt voor je reactie.
Luchtafscheider kan denk ik niet hoger, zijn allemaal bochten erboven.
Vulkraan zat al op de retour, heeft hij verder niet aangepast. Maar had hij net zo goed toen hij toch bezig was dit om kunnen wisselen inderdaad.
Als het magneetfilter niet fout is zo laag ipv in het zwarte vierkant dan laat ik het eerst maar zo denk ik en zal ik bij de volgende onderhoudsbeurt vragen om de vulkraan om te wisselen en dan meteen het magneetfilter te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
cingero schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:52:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Luchtafscheider kan denk ik niet hoger, zijn allemaal bochten erboven.
Vulkraan zat al op de retour, heeft hij verder niet aangepast. Maar had hij net zo goed toen hij toch bezig was dit om kunnen wisselen inderdaad.
Als het magneetfilter niet fout is zo laag ipv in het zwarte vierkant dan laat ik het eerst maar zo denk ik en zal ik bij de volgende onderhoudsbeurt vragen om de vulkraan om te wisselen en dan meteen het magneetfilter te verplaatsen.
Jouw foto lijkt een beetje op wat ik nu heb(zal morgen (vandaag :+ )een foto plaatsen). Veel heb ik zelf gedaan. Zoals microbellen ontluchter, vuilfilter, expansievat van aanvoer naar retour verplaatsen, kraan in de koudwaterleiding ipv in een doodlopende aftakking, vulkraan van retour naar aanvoer naar radiatoren geplaatst en condenswaterafvoer samengevoegd met overstortafvoer. Het was één grote buizen spaghetti.
Ik weet niet hoe handig je bent en welk gereedschap je hebt, maar het zijn voornamelijk knelkoppelingen. Met een Bahco, ijzerzaag, wat knelringen en een stuk cvbuis kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
dunklefaser schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:20:
[...]

Ik dacht dat je vanaf december met een airco verwarmd, of toch niet?
Bij jouw laag gasverbruik van vroeger kan ik me bijna niet voorstellen dat je ketel bij cv-bedrijf aan moduleren toekomt, of wat is de ondere modulatiegrens van de Remeha?
Ik schreef toch was.
Minimum was 4kw.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Laica schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Vulkraan maakt niet veel uit waar die zit.
En gescheurde warmte wisselaars komt weinig voor.
1 type ketel had er het meest last van en die wordt niet meer gemaakt.
Rustig bijvullen, niet de vulkraan vol open. En bij voorkeur in koude toestand cv ketel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 03:10:
[...]

Ik schreef toch was.
Minimum was 4kw.
6,2 kW is het minimum vermogen van de Remeha Tzerra plus CW3.
4 kW continu is niet mogelijk en jouw warmtevraag is nog duidelijk lager.
Wanneer moduleert de ketel dan bij jou in cv-bedrijf?
Toch hooguit na een forse nachtverlaging tijdens de korte opwarmfase?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
@edsandje
a) deze ketel zal er minder lang zitten dan de vulkraan
b) hoe zou het komen dat veel ketels verkeerd worden geplaatst en expansievaten op de aanvoer worden geplaatst?
c) als een installatie niet volgens de fabrikant gestelde voorschriften geplaatst wordt, kan de garantie vervallen
(Zie Navien Leaks youtube installaties worden afgekeurd op foutieve installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:27
Ik zie dat sommigen hun intergas kunnen uitlezen met zo'n lan2rf gateway, heb je daar die gateway II voor nodig of is het eerste model ook goed? puur voor uitlezen gegevens. CV wordt verder aangestuurd door Tado, maar daarmee kan je niet echt alles uitlezen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vraagje.
Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest om mijn CV installatie wat te optimaliseren:
Kwam er tot mijn schrik achter dat een groot gedeelte van de installatie (de grote lus die woonkamer, keuken en bovenetage van warmte voorziet) altijd verkeerdom aangesloten is geweest. Dit hield dus in dat warm water onder in de radiator aangevoerd werd, en meteen boven afgezogen.... zwaar inefficient natuurlijk.
Dit is in oktober rechtgezet door de installateur.
Hierna heb ik de ketel (Nefit Trendline) wat beter aangepast op de toepassing
* vermogen aangepast aan het benodigde vermogen van de radiatoren
* pomp de ruimte gegeven om verder terug te schalen
* verbrander de ruimte gegeven om verder terug te schalen
* temperatuur van 85 naar 60

Dit (icm lus goed aansluiten) heeft opgeleverd dat ik van 0.6 M3/gewogen graaddag naar ongeveer 0.45 M3/gewogen graaddag ben gegaan. Al best de moeite natuurlijk!

Recent heb ik de temperatuur aangepast van 60 naar 55 graden, maar dit lijkt vrijwel geen impact te hebben op het gebruik (hoewel 3 dagen misschien wat kort om er iets over te zeggen).

Nou dan eindelijk de vraag: is het, iig vanuit de theorie, altijd de betere optie om de laagst mogelijke temperatuur aan te houden die je huis op temperatuur krijgt/houdt? Of kunnen er redenen zijn dat een hogere temperatuur toch een betere keuze is?

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 05-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
@Smultie Ja, comfort. Dit is nl de grootste verbruiker van gas. Als je bij de laagste temperatuur de woning wel warm krijgt, maar het duurt langer, dit wordt als oncomfortabel ervaren . Het eerste wat mensen dan doen is de thermostaat hoger zetten en vergeten hem dan lager te zetten. Of ze zetten hem wel lager, maar 21graden voelt fijner aan dan 20. De thermostaat geeft pas een signaal bij bijv. 19.5 graden. Een verschil van 1,5 graden. Dit is een goed voelbaar verschil en kan oncomfortabel aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Zou een modulerende thermostaat daar geen rekening mee (moeten) houden?
Wat mijn idee zou zijn is dat de installatie snapt dat de temperatuur nog maar 55 graden is, en daardoor dus eerder aanspringt om te temperatuur op 20 graden te houden? Is die aanname onjuist?

De vraag is dan dus of iets langer op een lagere temperatuur efficiënter is dan wat korter op hogere temperatuur.

[ Voor 18% gewijzigd door Smultie op 05-02-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
Ja, iets langer op een lagere temperatuur kan efficiënter zijn.
Neem een gasfornuis met een pan met 2l water.
Zet deze op de grootste pit op de hoogste stand. Water zal snel koken en veel gasverbruik.
Zet je hem op een kleinere pit op de hoogste stand, dan zal het water ook wel koken en minder gasverbruik hebben. Het duurt alleen langer.
Zet je hem op de kleinste pit en deze zet je op de laagste stand, dan zal het water nooit echt koken. Je hebt geen kokend water en een torenhoog gasverbruik.

Het gaat dus om de balans tussen comfort (hoe snel wil je kokend water hebben) en verbruik( de grote vd gas pit). Ergens zit er een evenwicht tussen comfort en zo min mogelijk verbruik.

Moet er wel bijzeggen dat een verwarming die warmte afstraalt comfortabeler aanvoelt dan een koude verwarming. Net zoals buiten zitten in een zonnetje bij 5 graden veel comfortabeler is, dan bij een bewolkte lucht met 10 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Laica Wat voor mooie vergelijkingen c.q. analogieën! Ik wacht nog op die met de auto, de snelheid, de afstand en het benzineverbruik O-) :+.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 05-02-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Yes. Dat snap ik.
Wat ik in de dagelijkse praktijk merk, is dat de Tmax eigenlijk alleen bereikt wordt tijdens het initieel opwarmen na de nacht of bij thuiskomst. Overdag 'bijwarmen' gaat met 35-45 graden, dus op die momenten zal er geen verschil qua comfort zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
dunklefaser schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:33:
@Laica Wat voor mooie vergelijkingen! Ik wacht nog op die met de auto, de snelheid, de afstand en het benzineverbruik O-) :+.
Die doe jij toch? :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ben nu wel benieuwd! Kom maar door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
@Smultie
Die staat hier al ergens genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
Ik neem aan dat je de Tmax niet wil bereiken?

Ik heb alleen radiatoren en paste een nachtverlaging toe van 2 graden. Verlaging van 19,5 naar 17,5.
Nu pas ik een nachtverlaging toe van 0,5 graad, maar mijn gasverbruik blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Met Tmax bedoel ik de ingestelde temperatuur (55 nu dus).
Die wordt zeker wel bereikt bij opwarmen na dag van huis of 's ochtends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:48:

Ik heb alleen radiatoren en paste een nachtverlaging toe van 2 graden. Verlaging van 19,5 naar 17,5.
Nu pas ik een nachtverlaging toe van 0,5 graad, maar mijn gasverbruik blijft gelijk.
Da's ook nog wel een interessante. Ik heb een verlaging van 20 naar 15 in de nacht/lang van huis.
Is het zinvol om dit verschil veel kleiner te laten zijn bij lagere aanvoertemperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Smultie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:23:
[…]
Hierna heb ik de ketel (Nefit Trendline) wat beter aangepast op de toepassing
* vermogen aangepast aan het benodigde vermogen van de radiatoren
* pomp de ruimte gegeven om verder terug te schalen
* verbrander de ruimte gegeven om verder terug te schalen
* temperatuur van 85 naar 60
Ik ben benieuwd naar welke waarde je het vermogen en pompsnelheid hebt aangepast en hoe je het ‘benodigde’ vermogen van de radiatoren hebt bepaald. En wat je precies bedoelt met ‘verbrander ruimte geven om terug te schalen’.
Nou dan eindelijk de vraag: is het, iig vanuit de theorie, altijd de betere optie om de laagst mogelijke temperatuur aan te houden die je huis op temperatuur krijgt/houdt? Of kunnen er redenen zijn dat een hogere temperatuur toch een betere keuze is?
Vanuit de theorie (Q = m * c * ΔT) maakt het geen bal uit met welke watertemperatuur je een ruimte verwarmt, zolang de hoeveelheid water maar correspondeert met deze temperatuur om een bepaald vermogen af te geven.

De watertemperatuur hangt af van het ontwerpvermogen van jouw afgiftesysteem. Een radiator geeft zijn ontwerpvermogen af bij hogere watertemperaturen en relatief lagere flows, terwijl een vloerverwarming dat doet bij lagere watertemperaturen en relatief hogere flows.
Dit ontwerp afgiftevermogen moet dan weer afgestemd zijn op het warmteverlies van de ruimte bij - 10 °C.

Wijk je (te veel) af van het ontwerpvermogen, zowel positief als negatief, dan heeft dit invloed op het afgegeven vermogen per tijdseenheid en dus op de snelheid van opwarmen van de ruimte. Dit vertaalt zich dan naar comfortbeleving van de personen die zich in die ruimte bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Ik ben benieuwd naar welke waarde je het vermogen en pompsnelheid hebt aangepast en hoe je het ‘benodigde’ vermogen van de radiatoren hebt bepaald. En wat je precies bedoelt met ‘verbrander ruimte geven om terug te schalen’.
Het vermogen heb ik opgezocht op https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator
Op basis hiervan heb ik kunnen bepalen dat de totale vraag niet hoger hoeft te zijn dan 17kW. Aangezien de ketel 31kW kan leveren, heb ik deze afgesteld op 55%

Pompsnelheid heb ik de ruimte gegeven om tussen 50% en 100% te bewegen. Moduleren zou de rest dan moeten regelen?

Verbrander zat ik even mee in de war. Die kan ik helemaal niet instellen |:(

Waterzijdig kan ik helaas niet instellen: te veel oude kranen die niet aan te passen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 05-02-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Als je goed leest dan wordt het afgiftevermogen berekend bij 70/55/20°C. Dit betekent bij een aanvoer van 70 °C, een retour van 55 °C en een ruimtetemperatuur van 20 °C. Als je al op een aanvoer van 55 °C zit dan heb je een lager afgiftevermogen.
Op basis hiervan heb ik kunnen bepalen dat de totale vraag niet hoger hoeft te zijn dan 17kW. Aangezien de ketel 31kW kan leveren, heb ik deze afgesteld op 55%
Klopt het dat je een HRC30 CW5 II hebt? Zo ja, dan lees ik in de handleiding op pagina 21 dat je het vermogen direct per tiende kW kunt instellen. Waar heb je precies die 55% ingesteld?
Pompsnelheid heb ik de ruimte gegeven om tussen 50% en 100% te bewegen. Moduleren zou de rest dan moeten regelen?

Verbrander zat ik even mee in de war. Die kan ik helemaal niet instellen |:(

Waterzijdig kan ik helaas niet instellen: te veel oude kranen die niet aan te passen zijn.
Fabrieksinstelling is 30-70%. Ik zie bij radiatoren geen reden om hiervan af te wijken.
Je bedoelt dat je de radiatorenknoppen helemaal niet kunt afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Als je goed leest dan wordt het afgiftevermogen berekend bij 70/55/20°C. Dit betekent bij een aanvoer van 70 °C, een retour van 55 °C en een ruimtetemperatuur van 20 °C. Als je al op een aanvoer van 55 °C zit dan heb je een lager afgiftevermogen.

[...]

Klopt het dat je een HRC30 CW5 II hebt? Zo ja, dan lees ik in de handleiding op pagina 21 dat je het vermogen direct per tiende kW kunt instellen. Waar heb je precies die 55% ingesteld?

[...]

Fabrieksinstelling is 30-70%. Ik zie bij radiatoren geen reden om hiervan af te wijken.
Je bedoelt dat je de radiatorenknoppen helemaal niet kunt afstellen?
Ik heb een oudere versie van die ketel. Daar kan ik niet het vermogen per kW (of tienden daarvan) instellen. Alleen een percentage.

Ik kan de retourtemperatuur niet uitlezen volgens mij. Moet ik op basis van mijn gewijzigde instelling het %-vermogen weer wat opschroeven om te compenseren voor het feit dat ik niet met 70 graden maar met 55 graden verwarm? Of juist verlagen? En loopt dat dan lineair mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Smultie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:42:
[...]
Ik heb een oudere versie van die ketel. Daar kan ik niet het vermogen per kW (of tienden daarvan) instellen. Alleen een percentage.

Ik kan de retourtemperatuur niet uitlezen volgens mij. Moet ik op basis van mijn gewijzigde instelling het %-vermogen weer wat opschroeven om te compenseren voor het feit dat ik niet met 70 graden maar met 55 graden verwarm? Of juist verlagen? En loopt dat dan lineair mee?
Staat de handleiding van die eerdere versie ook online? Dan kan ik meekijken.

Ik zou eerlijk gezegd niets aan het vermogen aanpassen bij een modulerende ketel in combinatie met radiatoren.

Het afgiftevermogen van de radiatoren is lager bij een aanvoer van 55 °C. Het vermogen van de ketel heeft daar niet direct mee te maken. Hoeveel lager kun je met deze tabel bepalen. Hou 20% lagere retourtemperatuur dan de aanvoertemperatuur aan.

Waar het eigenlijk om gaat is of het afgiftevermogen, bij welke aanvoertemperatuur dan ook, voldoende is om het warmteverlies van de ruimte te compenseren. Dat kun je ook op diezelfde site van Radson hier bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:09
Superbeagle schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:56:

Staat de handleiding van die eerdere versie ook online? Dan kan ik meekijken.
https://www.gebruikershan...w-handleiding-943783.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Dit is 'm inderdaad.
Voor nu het vermogen weer even teruggezet op 100% (31kW)

[ Voor 10% gewijzigd door Smultie op 05-02-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Smultie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:58:
[...]
Dit is 'm inderdaad.
Voor nu het vermogen weer even teruggezet op 100% (31kW)
Top. De beredenering is dat een modulerende ketel weliswaar opstart met een hoger vermogen, maar eenmaal op temperatuur terug zal moduleren naar deellast (minimaal vermogen). Verlaag je het maximale vermogen dan duurt het langer voordat de ketel de ingestelde aanvoertemperatuur bereikt.

De twee belangrijkste zaken om aan te passen zijn het verlagen van de aanvoertemperatuur, wat je al hebt gedaan, en zorgen dat het systeem in balans is, oftewel waterzijdig inregelen. Laat het regelen van het vermogen aan de regelaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Top. De beredenering is dat een modulerende ketel weliswaar opstart met een hoger vermogen, maar eenmaal op temperatuur terug zal moduleren naar deellast (minimaal vermogen). Verlaag je het maximale vermogen dan duurt het langer voordat de ketel de ingestelde aanvoertemperatuur bereikt.

De twee belangrijkste zaken om aan te passen zijn het verlagen van de aanvoertemperatuur, wat je al hebt gedaan, en zorgen dat het systeem in balans is, oftewel waterzijdig inregelen. Laat het regelen van het vermogen aan de regelaar over.
Dank je. Met de onmogelijkheid om waterzijdig in te regelen door de oudere aansluitingen (jaren terug eens opgevraagd bij een bedrijf in de regio en die gaf op basis van foto's aan dat het in mijn systeem niet mogelijk was) is de temperatuur dus de enige instelling waar ik nog mee kan spelen.

Ben overigens nog steeds wel erg benieuwd of met lagere temperaturen het verstandig is om de temperatuur niet te ver te laten terugzakken bij nacht/overdag afwezig.

Als ik de data mag geloven is er vrij weinig verschil in m3/graaddag bij een dag thuiswerken (20 graden de hele dag overdag) en een dag naar het werk (15 graden tussen 8 en 17).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
@Smultie
Wat voor aansluitingen heb je dan?
Inregelen kan ook met ouderwetse handknoppen.

@Superbeagle
Waar het eigenlijk om gaat is of het afgiftevermogen, bij welke aanvoertemperatuur dan ook, voldoende is om het warmteverlies van de ruimte te compenseren.
Moet het niet zo zijn dat het afgiftevermogen voldoende is om een ruimte te op te warmen. Dus warmteverlies + X graden
Bij compenseren zou een ruimte van zeg 18 graden 18graden blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:47:
@Smultie
Wat door het bedrijf (cv-tuning) aangegeven werd, was dat zogenaamd 'verkeerd haakse kranen' roet in het eten gooiden.

Zie hieronder een voorbeeldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fO9n5Zec3Jfgci7HgKW2fe6Fumo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDF2ZkdhkcxM0b5wymXpROES.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Smultie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Dank je. Met de onmogelijkheid om waterzijdig in te regelen door de oudere aansluitingen (jaren terug eens opgevraagd bij een bedrijf in de regio en die gaf op basis van foto's aan dat het in mijn systeem niet mogelijk was) is de temperatuur dus de enige instelling waar ik nog mee kan spelen.

Ben overigens nog steeds wel erg benieuwd of met lagere temperaturen het verstandig is om de temperatuur niet te ver te laten terugzakken bij nacht/overdag afwezig.

Als ik de data mag geloven is er vrij weinig verschil in m3/graaddag bij een dag thuiswerken (20 graden de hele dag overdag) en een dag naar het werk (15 graden tussen 8 en 17).
Nachtverlaging heeft, zeker bij radiatoren, altijd zin. Immers, een ketel die uitstaat is zuiniger dan eentje die dat niet is.
Radiatoren zijn redelijk snel en warmen de ruimte snel op, dus het mag zo laag zijn wat je nog comfortabel vindt. Nogmaals, tenzij je de aanvoertemperatuur niet te laag instelt.
Het kan zijn dat je het niet meteen ziet met de graaddagen. Die kun je het beste vergelijken over langere periodes. Over korte periodes is de methode minder nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:47:
@Smultie

@Superbeagle
Waar het eigenlijk om gaat is of het afgiftevermogen, bij welke aanvoertemperatuur dan ook, voldoende is om het warmteverlies van de ruimte te compenseren.
Moet het niet zo zijn dat het afgiftevermogen voldoende is om een ruimte te op te warmen. Dus warmteverlies + X graden
Bij compenseren zou een ruimte van zeg 18 graden 18graden blijven
Je hebt helemaal gelijk. Het was lui verwoord van mijn kant. Voor de volledigheid: het afgiftevermogen moet voldoende zijn om een ruimte bij een buitentemperatuur van -10 °C op te warmen en te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
En als het systeem het opwarmen aan kan, zal het op temperatuur houden natuurlijk nooit een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
@cingero hier de beloofde foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbvDOlf70yaMUu-Mu7zgnA0BWeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JewL75Om4oQFLMzsKzRCQKvO.jpg?f=fotoalbum_large

De hoeken van 90 graden zijn mij nog een doorn in oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
Smultie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Wat door het bedrijf (cv-tuning) aangegeven werd, was dat zogenaamd 'verkeerd haakse kranen' roet in het eten gooiden.

Zie hieronder een voorbeeld[Afbeelding]
Heb je die ook in de ruimte met de thermostaat?
In andere ruimtes zie ik geen probleem. Je moet dan wel voetventielen hebben. Heb je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 13:22
Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:15:
@cingero hier de beloofde foto

[Afbeelding]

De hoeken van 90 graden zijn mij nog een doorn in oog.
Dankje! Zal het eens goed bestuderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Heb je die ook in de ruimte met de thermostaat?
In andere ruimtes zie ik geen probleem. Je moet dan wel voetventielen hebben. Heb je die?
Helaas ook een in de woonkamer, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:03:
@edsandje
a) deze ketel zal er minder lang zitten dan de vulkraan
b) hoe zou het komen dat veel ketels verkeerd worden geplaatst en expansievaten op de aanvoer worden geplaatst?
c) als een installatie niet volgens de fabrikant gestelde voorschriften geplaatst wordt, kan de garantie vervallen
(Zie Navien Leaks youtube installaties worden afgekeurd op foutieve installatie)
a) Dat is mogelijk maar maakt het wat uit voor de plaats van de vul-aftap kraan?
b) Dat weet ik niet maar Remeha zegt het volgende in de installatie handleiding van de Tzerra Ace
Bij een combiketel in een installatie waarbij de aanvoer geheel van de
retour kan worden afgesloten (bijvoorbeeld bij toepassing van
thermostaatkranen), dient of een bypass-leiding gemonteerd te worden
of het expansievat in de aanvoer CV-leiding geplaatst te worden.
c) Ander land, andere voorschriften. De meest gehoorde kreet tijdens de gasketelwet cursus: volgens voorschrift fabrikant Elke fabrikant heeft zijn eigen voorschrift, volg die en je kan niet fout.
Bijvoorbeeld Nefit Trendline
Monteer in de aanvoerleiding een vul- en aftapkraan
Remeha Calenta met automatische vulinrichting
De optionele automatische (bij)vulinrichting wordt bij een Calenta Ace combi direct onder de ketel gemonteerd. Dit gebeurt op de retouraansluiting en de sanitair koudwateraansluiting.
Intergas
Retour:
► Monteer in deze leiding, direct onder het toetel, een vul-/
aftapkraan
Meerdere fabrikanten van appendages hebben dit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLEbv9uSRcc-zKqCgthffzrRM_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FZ6fVtPgEwwm3dT9uSlsWcGw.jpg?f=user_large
Dan zit de vulkraan ook in de retour.
Tsja wat is dan de beste plaats? Ik denk dat het niet veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:04
edsandje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:32:
[...]

a) Dat is mogelijk maar maakt het wat uit voor de plaats van de vul-aftap kraan?
b) Dat weet ik niet maar Remeha zegt het volgende in de installatie handleiding van de Tzerra Ace
[...]

c) Ander land, andere voorschriften. De meest gehoorde kreet tijdens de gasketelwet cursus: volgens voorschrift fabrikant Elke fabrikant heeft zijn eigen voorschrift, volg die en je kan niet fout.
Bijvoorbeeld Nefit Trendline
[...]

Remeha Calenta met automatische vulinrichting
[...]

Intergas
[...]

Meerdere fabrikanten van appendages hebben dit [Afbeelding]
Dan zit de vulkraan ook in de retour.
Tsja wat is dan de beste plaats? Ik denk dat het niet veel uitmaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IPElTmg5b-r0zuDzu5EzaY7WNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZuAEPxJSZMWf3GV3m4quAeI.jpg?f=user_large

Als iemand me dat eens kan uitleggen, expansievat in de aanvoer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-G4eYNq5nYc_8nZhg7XnXT4-x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx1KzKzLU7nIC44Ce8bzciF2.jpg?f=fotoalbum_large

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Seafarer schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:03:
[...]

[Afbeelding]

Als iemand me dat eens kan uitleggen, expansievat in de aanvoer?

[Afbeelding]
Die vraag zou je bij Remeha moeten stellen, persoonlijk doe ik het expansievat altijd in de retour.
Een by-pass is volgens mij beter als als je geen doorstroming kan garanderen.
Het lijkt mij ook niet goed voor de levensduur van het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
@edsandje
Bij b) haal de ketel weg en waar denkt de installateur waar de aanvoer zit? Daar waar de vulkraan zit.
Het plaatje bij fabrikanten appendages is zo te zien een inlaatcombinatie? Die zit normaliter in het sww deel, niet in het cv deel. Als het rechterdeel in het cv deel gemonteerd moet worden vraag ik mij af of dat mag van de waterleidingmaatschappij.

@Seafarer
Mijn vermoeden van expansievat in de aanvoer. Op het moment dat alles dichtgaat, wordt het expansievat opgepompt, waardoor de druk te hoog wordt en de ketel en pomp stilvallen. Bij een vat in de retour zal er mischien schade ontstaan aan het expansievat membraam en/of oververhitte/doorgebrande pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Uit welk artikel c.q. van welke website heb je dit plaatje? Het origineel
haustec.de of haustechnik-dialog? Op beide websites wordt iig een installatie volgens het 2de plaatje niet aanbevolen, in tegendeel :N . Hier wordt iets over de "Nullpunkt" uitgelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 05-02-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@Laica als je een ketel vervangt kijk je wat aanvoer of retour is. De plaats van de vul-aftapkraan zegt niks.
Bij twijfel leidingen volgen, het expansievat zit over het algemeen in de retour.
De gecombineerde inlaatcombinatie / vulkraan mag zeker wel..
Er zit een keerklep in dat er geen CV water in de waterleiding kan komen.
Heeft ook kiwa keur.

Overigens klopt jouw cv installatie ook niet volgens voorschrift. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
edsandje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:17:
@Laica als je een ketel vervangt kijk je wat aanvoer of retour is. De plaats van de vul-aftapkraan zegt niks.
Bij twijfel leidingen volgen, het expansievat zit over het algemeen in de retour.
De gecombineerde inlaatcombinatie / vulkraan mag zeker wel..
Er zit een keerklep in dat er geen CV water in de waterleiding kan komen.
Heeft ook kiwa keur.

Overigens klopt jouw cv installatie ook niet volgens voorschrift. ;)
De ketel zat verkeerd aangesloten door een installateur gedaan. Bij koop woning door een installateur goed laten installeren. Maar hij vergat het expansievat en vulkraan om te draaien.

Als het rode kraantje lekt komterinderdaad geen cv water in je waterleidingvoor de inlaatcombinatie, maar wel in de ketel en in de rest van het sww leidingsysteem. Ik weet niet of ik dat wel wil. Daarnaast hoe vaak heb je de inlaatcombinatie laten controleren? Die van mij, daarvan was de keerklep defect. Mijn installateur die ook de cvketel(helaas huurketel) controleert vindt dat niet nodig.

Wat klopt er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dunklefaser schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:37:
@Seafarer Uit welk artikel c.q. van welke website heb je dit plaatje? Het origineel
haustec.de of haustechnik-dialog? Op beide websites wordt iig een installatie volgens het 2de plaatje niet aanbevolen, in tegendeel :N . Hier wordt iets over de "Nullpunkt" uitgelegd.
Welke website moet ik even opzoeken. Gevonden: https://www.sbz-monteur.d...ssen/pumpeneinbau-egal-wo

Maar het rechter plaatje is volledig verkeerd dat klopt. Je raakt je positieve persdruk kwijt in het expansievat terwijl je deze druk nodig hebt om de leiding weerstand te overbruggen. Ook kun je dus bij dichtlopende thermostaat kranen juist onderdruk creëren, cavitatie van je pomp, in het slechtste geval trek je lucht naar binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 05-02-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
Smultie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Zie hieronder een voorbeeld[Afbeelding]
En voetventielen,? Heb je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Laica schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:46:
[...]

En voetventielen,? Heb je die?
Helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39
Wat zit er achter de knop? Maak daar eens een foto van?

Dat is een danfoss knop als het ook danfoss kraan is dan kan je ongetwijfeld een voorinstelbaar binnenwerk bestellen en erin draaien als dat er nu niet in zit.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 06-02-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:39:
[...]

De ketel zat verkeerd aangesloten door een installateur gedaan. Bij koop woning door een installateur goed laten installeren. Maar hij vergat het expansievat en vulkraan om te draaien.

Als het rode kraantje lekt komterinderdaad geen cv water in je waterleidingvoor de inlaatcombinatie, maar wel in de ketel en in de rest van het sww leidingsysteem. Ik weet niet of ik dat wel wil. Daarnaast hoe vaak heb je de inlaatcombinatie laten controleren? Die van mij, daarvan was de keerklep defect. Mijn installateur die ook de cvketel(helaas huurketel) controleert vindt dat niet nodig.

Wat klopt er niet?
Er kan geen CV water tetugstromen naar de waterleiding. Of de keerklep moet kapot zijn.
https://www.raminex.nl/nl/nieuws/inlaatvulcombinatie-tbe-ivc

Bij jouw installatie zit het expansievat na het vuilfilter, er kan vuil vanuit het vat je ketel in.
De gaskraan liefst zo kort mogelijk onder de ketel.
De condensafvoer slang mag niet in de afvoer, dit moet een open verbinding zijn.
(op elke installatie is wel wat aan te merken, ik kijk hoofdzakelijk naar de veiligheid dat is het belangrijkste)
Het ziet er een beetje rommelig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:40
Zit er aan te denken om een elektrische convector te proberen voor m'n thuiswerkkantoor.
Die T10 radiatoren zijn niet zo heel geweldig en merk dat de combinatie met de vloerverwarming beneden gewoon een lastige balans is.

Afgelopen twee weken wat geexperimenteerd met parameter E. van 45 naar 50 verhoogd etc.
Conclusie; de T10 verwarmingen werden een stuk warmer, de woonkamer bleef qua opwarmtijd gelijk maar 'sloeg' door naar 0,5-1 graad boven ingesteld, verbruik +20%-+30%.
Niet ideaal dus.

Stel ik draai boven alles dicht, badkamer en alle radiatoren, en ga alleen m'n cv ketel gebruiken voor de vloerverwarming beneden + douchen;

1) Is dat economisch gezien een slimme keuze? Gevoelsmatig denk ik van wel namelijk, gezien een overschot van 1000kwh per jaar
2) waar moet ik op letten?
3) wat voor instellingen moet ik dan hanteren, min. pompsnelheid van de cv hoger, pomp snelheid van de vvw pomp op laag?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou gewoon die T10 vervangen voor T22 of nog beter een T33, van hetzelfde formaat.

Dan krijg je met lagere watertemperatuur toch die ruimte warm omdat je zoveel meer vermogen hebt opgehangen.

Of wat ik als eerst zou proberen gewoon een hogere flow over die radiator.
Ik weet niet wat je retour van die radiator nu is maar je kan natuurlijk naar 40 graden retour gaan voor die radiator.
Condenseert je ketel namelijk nog steeds.
Als je hem alleen open draait als je daar werkt is edit:niet het heel erg voor het gasverbruik.

[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 06-02-2022 16:16 . Reden: Wordt NIET vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:13
psies ....
Zorgen dat je systeem in balans is.
Mijn hobbykamer heeft ook een T11 en die kamer loopt ook achter op de rest. Ben op zoek naar een T22 (is voldoende denk ik ) op mp.
Deze kamer is op de bovenste verdiepning en ontworpen als slaapkamer ... met andere woorden .. lagere temperatuur.

parameter E. = E ( zonder punt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Dat zou normaal gezien een logische keuze zijn, maar dan betaal je al snel 300 euro of meer per verwarming, ex manuren.
En ga ik dan daardoor juist niet nog meer gas verbruiken?
Vind met name het probleem dat de kamers los van de benedenverdieping een heel ander gedrag/temperatuur nodig hebben. Dus ja, idealiter, grotere verwarmingen erin, Tado of vergelijkbaar erop en gaan, maar dan ben je dus 1500 euro verder voor dat beetje extra comfort. Voelt dan niet echt als een besparing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Je betaalt echt geen €300,- voor een radiator.
Als je een beetje aankijkt heb je er 1 voor onder de €25,- (marktplaats)
Je friemelt hem er zelf op. Ik zag er ook erg tegen op maar dat is echt geen science. In de zomer als je alle tijd heb.

Maar ... je vraagt om de kamer op te warmen. krijgt advies en dan haal je er van alles extra bij. Stap voor stap he.

Ik heb een grote T33 opgehangen in mijn ref-ruimte en krijg het nu heerlijk warm. Ga dat ook in mijn hobbykamer (en badkamer) doen (T22). Dan is mijn volledige woning in balans. Dit omdat ik mijn 3 verdiepingen op 20°C wil hebben en mijn woning ontworpen is (25jaar geleden) op 60/40 en nu draai op 45/35 met de bovenverdieping als slaapkamer met 18°C.

Mijn gasverbruik is (zoals bij iedereen) veel minder dan vorige jaar (-20%) ... zonder nu weer gasverbruik reacties op gang te brengen ... !

Het is proberen en comfort staat bij mij op 1 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
@edsandje
Bij jouw installatie zit het expansievat na het vuilfilter, er kan vuil vanuit het vat je ketel in.
Dat is dan wel minimaal. Vooral omdat er eerst geen vuilfilter zat en hij bij deze ketel niet in de handleiding genoemd wordt.

De gaskraan liefst zo kort mogelijk onder de ketel.
Zit daar al vanaf het begin en als particulier moet je daar netjes vanaf blijven.
En zoals je al zegt het is een rommeltje en de gaskraan moet ook goed bereikbaar zijn.

De condensafvoer slang mag niet in de afvoer, dit moet een open verbinding zijn.
Is een open verbinding. Net zoals de slang van een wasmachine. Of bedoel je een onderbroken verbinding zoals bij het overstortventiel van de inlaatcombinatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xstMAcnUU0NekhyEvuG19NfhYFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8d21nKfHel5DLhBJqimugD09.jpg?f=user_large

(op elke installatie is wel wat aan te merken, ik kijk hoofdzakelijk naar de veiligheid dat is het belangrijkste)
Het ziet er een beetje rommelig uit.
Dan had je het pijpwerk, direct na de koop vd woning, moeten zien toen er nog niets gewijzigd was.
Het ziet er nu al veel beter uit.
Ik persoonlijk vind het er ook niet super uitzien. Veel te veel bochten en hoeken van 90 graden. Maar dat krijg je als je een combiketel aansluit op een dikwandig leidingsysteem dat is ontworpen voor een staande kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Zie onder

[ Voor 97% gewijzigd door opuntia1 op 06-02-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opuntia1
Laica schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:01:
@edsandje
Bij b) haal de ketel weg en waar denkt de installateur waar de aanvoer zit? Daar waar de vulkraan zit.
Het plaatje bij fabrikanten appendages is zo te zien een inlaatcombinatie? Die zit normaliter in het sww deel, niet in het cv deel. Als het rechterdeel in het cv deel gemonteerd moet worden vraag ik mij af of dat mag van de waterleidingmaatschappij.

@Seafarer
Mijn vermoeden van expansievat in de aanvoer. Op het moment dat alles dichtgaat, wordt het expansievat opgepompt, waardoor de druk te hoog wordt en de ketel en pomp stilvallen. Bij een vat in de retour zal er mischien schade ontstaan aan het expansievat membraam en/of oververhitte/doorgebrande pomp?
De pomp is een centrifugaalpomp, die heeft een maximum druk, waarbij die niets meer verpompt, ondanks dat de pomp draait.
Zie de Q/H curve van de desbetreffende pomp.
Ik denk dat de druk maximaal 1,5 bar is en als het expansievat ook op 1,5 bar staat zal er absoluut nooit schade kunnen ontstaan aan het expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Vraag ivm veiligheid (??)

Intergas Kombi HRE 2011

Wat ik begrijp, door enkele jaren heen, is dat deze ketels (maar geloof ook andere) bij het ontsteken een x-aantal sec (30 ofzo) een soort ontbrandingstemperatuur vraagt/neemt om er zeker van te zijn dat de ketel goed ontsteekt. 80°C.

Nu is me vandaag opgevallen dat als ik de max temperatuur (voorkant ketel) verlaag deze ook die gevraagde 1e 30s naar die temperatuur verlaagt.

Loop ik hierdoor 'n soort van gevaar, in welke zin dan ook ? (al is het maar garantie ketel? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@Laica De condensafvoerleiding moet door middel van een open verbinding aangesloten
worden op de riolering. Hiermee wordt voorkomen dat eventuele rioolgassen in de ketel
terecht komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sq0UewzwWYDOFqsNkOj1YVS9ypI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K5o2dNILh7ZrroO1nEvf5NvP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
beetje aan het spelen met de vloerverwarming, aanvoertemperatuur is 60 graden omdat ik ook radiatoren in de woonkamer hebt.
Er zijn 3 groepen, 2 zijn ingevreest en en bedacht als bijverwarming.
1 groep later aangelegd bij het uitbreiden van de keuken, deze is ingestort tijdens de bouw.
Die 3 groepen zijn dus 1 geheel namelijk woonkamer/keuken.

Nu valt me op dat op de verdeler de aanvoer slechts 25/28 graden is en de retour 22, alle knoppen staan max open de thermostaat op de aanvoer is max open op 50 graden en de pomp snelheid stand 1.
ik vraag me af hoe ik deze temperatuur in de vloer kan verhogen of is de temperatuur juist.
Ik zou willen proberen om de VV als hoofdverwarming te gebruiken, alleen onduidelijk af dat haalbaar is.

Update: als ik de thermostaat knop op 40 zet stijgt de temp toch wel naar de 30 graden (wat de vloer in gaat)
de aanvoer temp sta op 70 graden ( cv ingesteld op 60 ?). als ik de leidingen meet dan is de aanvoer temp van de keuken 30 raden en de retour is 20. de 2 groepen (ingevreest) die gaan 30 de vloer in en komen met 25 retour. nu bedenk ik dat het eigelijk prima opwarmt maar wat kan ik doen om alle groep dezelfde deltaT te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itTIc-o5Kazyv71oIxtxskkAnsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLzgYkNqdwAQWLp2XxKlsUUL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door merlin1201 op 06-02-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
???
Op de vorige foto misschien slecht te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6X384imMwtk-i2AzkxJMYE1Vic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKyidMurvUyCz75LKn4EjKxR.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto bij de inlaatcombinatie de onderbroken verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrnE8cKBYoNyhDuBlg3_Qm0b8ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2a5PxIdSp2jEW7ipV4DWbG4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
leonbong schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:20:
Ik zou gewoon die T10 vervangen voor T22 of nog beter een T33, van hetzelfde formaat.
Bij mij,
Radiatoren allemaal type 22. :)
Grootte hing af van wat ik maximaal kwijt kon op een plaats waar warmte zin had.
En toen stookte iedereen de ketel nog op tot 90 C.
De installateur wilde je helpen met de goedkoopste installatie,
Nu na jaren blijkt dit duurkoop te zijn. :(

[ Voor 20% gewijzigd door opuntia1 op 06-02-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het gaat er niet om dat ze T33 zijn of t22 in het geval van @KoningPaulus is het gewoon nuttig het afgiftevermogen flink te verhogen.
Als je dat flink over dimensioneert voor 60 graden water dan krijg je het ook warm met 45 graden water.
Als hij had gezegd dat er al een T33 hangt dan had ik gezegd een grotere T33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
leonbong schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:01:
Het gaat er niet om dat ze T33 zijn of t22 in het geval van @KoningPaulus is het gewoon nuttig het afgiftevermogen flink te verhogen.
Als je dat flink over dimensioneert voor 60 graden water dan krijg je het ook warm met 45 graden water.
Als hij had gezegd dat er al een T33 hangt dan had ik gezegd een grotere T33.
Thanks, ik zal morgen de exacte afmetingen en locatie van de verwarmingsbuizen doorgeven. Uit mn hoofd zit dit niet bij iedere radiator op dezelfde plek namelijk, bij de een rechts van de verwarming de aanvoer, links van de verwarming de retour, en bij de ander aan en retour naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 15:40
merlin1201 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:32:
beetje aan het spelen met de vloerverwarming, aanvoertemperatuur is 60 graden omdat ik ook radiatoren in de woonkamer hebt.
1 groep later aangelegd bij het uitbreiden van de keuken, deze is ingestort tijdens de bouw.

Nu valt me op dat op de verdeler de aanvoer slechts 25/28 graden is en de retour 22, alle knoppen staan max open de thermostaat op de aanvoer is max open op 50 graden en de pomp snelheid stand 1.
ik vraag me af hoe ik deze temperatuur in de vloer kan verhogen of is de temperatuur juist.
Ik zou willen proberen om de VV als hoofdverwarming te gebruiken, alleen onduidelijk af dat haalbaar is.

Update: als ik de thermostaat knop op 40 zet stijgt de temp toch wel naar de 30 graden (wat de vloer in gaat)
de aanvoer temp sta op 70 graden ( cv ingesteld op 60 ?). als ik de leidingen meet dan is de aanvoer temp van de keuken 30 raden en de retour is 20. de 2 groepen (ingevreest) die gaan 30 de vloer in en komen met 25 retour. nu bedenk ik dat het eigelijk prima opwarmt maar wat kan ik doen om alle groep dezelfde deltaT te krijgen.

[Afbeelding]
Ik vind je vloertemperaturen erg mager voor een mengverdeler. Kun je er niet voor zorgen dat je mengtemp vloer in naar een graadje of 35 gaat? Zeker omdat het als bijverwarming gelegd is. En een mengverdeler (dus idd met pomp) heeft helaas altijd wel een hogere aanvoertemp nodig dan een vlrvrwrmng zonder pomp. Bij dit systeem is dus de cv ketel pomp degene die het water door de vloer moet pompen maar dat is hier dus niet het geval. Je kunt de 3 groepen een beetje fine tunen door de 2 giacomini kranen en die andere met de rode dop te verdraaien en proberen een gelijke retourtemp op je slangen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
scofield schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Ik vind je vloertemperaturen erg mager voor een mengverdeler. Kun je er niet voor zorgen dat je mengtemp vloer in naar een graadje of 35 gaat? Zeker omdat het als bijverwarming gelegd is. En een mengverdeler (dus idd met pomp) heeft helaas altijd wel een hogere aanvoertemp nodig dan een vlrvrwrmng zonder pomp. Bij dit systeem is dus de cv ketel pomp degene die het water door de vloer moet pompen maar dat is hier dus niet het geval. Je kunt de 3 groepen een beetje fine tunen door de 2 giacomini kranen en die andere met de rode dop te verdraaien en proberen een gelijke retourtemp op je slangen te krijgen.
Als de aanvoer temp hoger is, richting de 70 dan gaat de temperatuur naar ongeveer 32/35 graden retour is dan 25, ik denk dat deze wel goed is.
Als ik de aanvoer op 50/55 zet dan is de temp in de verdeler ongeveer 25 en dat is idd weinig. Ik dacht te begrijpen dat het voor de VV beter was om die aanvoer op ongeveer 50 te zetten. Schijnbaar werkt het voor dit systeem toch anders. Mogelijk omdat het altijd is neergezet als bijverwarming in combinatie radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
merlin1201 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:32:

[Afbeelding]
En hoeveel water van 50 C gaat er de verdeler in?
Daar zorgt de pomp van je ketel voor, maar als er veel warm water uit de ketel naar de radiatoren gaat blijft er natuurlijk minder warm water over voor je vloerverdeler.

Zet de radiatoren in je woonkamer eens dicht, dan moet er meer warm water naar je vloerverdeler gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:16
Sinds kort heb ik eens wat verder gekeken als alleen de aanvoer temperatuur.
Ik stuit op wat vreemde parameters af bouw voor een Kombi Kompakt HRE 28/24

2 onder 1 kapper (uit 2018)
alleen vloerverwarming.
verdelers zonder eigen pomp
Ik heb boven 1 zone op, de overigen dicht
beneden alles dicht.

Hij staat op
CV max vermogen 30%
CV min vermogen 30%

Min toerental pomp 99%
max toerental pomp 99%

ik wil het nu proberen met

CV max vermogen 30%
CV min vermogen 24%

Max toerental pomp 40%
min toerental pomp 27 %

aanvoer temp 45 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32
Maar wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
[Afbeelding]
[/quote]

Zit de thermostaat in de aanvoer vanaf de ketel?
In de retour vanaf je verdeler naar de ketel zit misschien een instelbare restrictie, zie boven je verdeler.
Die zou je ook meer open kunnen draaien voor meer warm water naar je verdeler.
Grote moer eraf, daar onder zie je de restrictie.

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 07-02-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
opuntia1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:25:
[...]

En hoeveel water van 50 C gaat er de verdeler in?
Daar zorgt de pomp van je ketel voor, maar als er veel warm water uit de ketel naar de radiatoren gaat blijft er natuurlijk minder warm water over voor je vloerverdeler.

Zet de radiatoren in je woonkamer eens dicht, dan moet er meer warm water naar je vloerverdeler gaan!
Temp gemeten door de pompschakelaar dus net voor de verdeler is 50 graden.
Overige radiatoren staan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
opuntia1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:25:
[Afbeelding]
[/quote]

Zit de thermostaat in de aanvoer vanaf de ketel?
In de retour vanaf je verdeler naar de ketel zit misschien een instelbare restrictie, zie boven je verdeler.
Die zou je ook meer open kunnen draaien voor meer warm water naar je verdeler.
Grote moer eraf, daar onder zie je de restrictie.
Klopt thermostaat op de aanvoer.
Jij bedoelt deze knop? Deze staat max open.
Misschien heeft ea ook te maken dat min vermogen en pomp op 25% staan.
Ik zal eens opnieuw meten met default Intergas instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GbehlkZzg3zL7hcsNnABREz4rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIMmlrMmf2S6xTR7msHufnXC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:16
ik vond de bestaande instellingen vreemd en vroeg me af of de nieuwe beetje in de goede richting zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
merlin1201 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Klopt thermostaat op de aanvoer.
Jij bedoelt deze knop? Deze staat max open.
Misschien heeft ea ook te maken dat min vermogen en pomp op 25% staan.
Ik zal eens opnieuw meten met default Intergas instellingen.

[Afbeelding]
Nee die zit naar je verdeler toe.
Bovenop je verdeler zit denk ik ook een soortgelijke (knop) restrictie onder een moer.
En daar gaat het water uit de verdeler weer retour ketel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corporaal
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-05 09:29
Hallo 👋 experts

Kan iemand mij uitleggen
en eventueel wat er te optimaliseren is bij de volgende parameters ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vfWQ5-gkq3WGm8mpP6ZyaoCwaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2M389ytsjzuzwGA1GBTxK7ip.png?f=user_large
Er hangt bij mij een remeha terraza ace 28 geplaatst in 2020

Jan Corporaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baboonimab
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-11-2022
Superbeagle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:03:
@Baboonimab Ik realiseer me dat ik een heel verhaal heb gehouden zonder een specifieke oplossing voor jouw probleem.

Stel dat het 180 minuten duurt totdat de iSense de ingestelde setpoint op een bepaald tijdstip (uur X) bereikt, maar de ketel pas 60 minuten voor uur X start met de warmteleverung. Dan zijn er twee mogelijke instellingen op de iSense:
  1. Je stelt de setpoint in op uur X - 120 minuten
  2. Je stelt de setpoint in op uur X en je verkort de aanwarmtijd naar bijvoorbeeld 30 minuten
Bij de eerste optie zal je langer stoken en dus meer gas verbruiken. Niet helemaal in de geest van dit topic. Daarbij zal de ruimte langere tijd kil aanvoelen, door de trage opwarming. Daarnaast zal bij deze optie het bereiken van de setpoint op uur X sterk afhankelijk zijn van de buitentemperatuur.

Bij optie twee geef je de iSense het gevoel dat hij te laat is. Het gevolg is dat hij de door jou max ingestelde Ta van de ketel zal vragen en die laatste het op vollast vermogen zal leveren. Het resultaat is dat de vloer sneller op temperatuur zal zijn. Ook hier zal je uur X niet altijd halen. Echter, door deze vorm van stoken voelt de ruimte eerder comfortabeler aan waardoor dit nadeel minder er is. Ik heb van de vrouw en kinderen in ieder geval nog geen klachten gehoord. En niet onbelangrijk, ik heb ondervonden dat deze optie uiteindelijk minder gas verbruikt.

Het zal je niet verbazen voor welke van de twee opties ik heb gekozen. :)
Thanks voor je input.

Ik kan je wel meer info over ons systeem geven als dat helpt in de analyse.

Kort komt het neer op Hoge verwarming vloer verwarming en 2 radiatoren op woon ruimte van +/-50m2
Max temperatuur CV 60°C.

Nu inderdaad setpoint wat vervroegd. Als je reacties concludeer ik dat de iSense gewoon niet in staat is om dit optijd te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Baboonimab schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:51:
[...]
Thanks voor je input.

Ik kan je wel meer info over ons systeem geven als dat helpt in de analyse.

Kort komt het neer op Hoge verwarming vloer verwarming en 2 radiatoren op woon ruimte van +/-50m2
Max temperatuur CV 60°C.

Nu inderdaad setpoint wat vervroegd. Als je reacties concludeer ik dat de iSense gewoon niet in staat is om dit optijd te sturen.
Ja, ik hou dat als meest plausibele verklaring totdat iemand met iets beters komt.

Overigens heb ik zelf mijn aanwarmtijd op 90 minuten staan. De setpoint tijd heb ik niet vervroegd. Je moet zelf experimenteren wat in jouw geval een goede balans is tussen comfort en stookkosten.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:46
TL;DR, thermostatische knop op radiator met boven aansluitingen dicht bij het plafond?

Misschien niet helemaal de juiste plek, maar eigen topic vond ik ook niet echt passen. Wat denken jullie van het volgende, in de woonkamer hebben we een grote "normale" 33 radiator, met daarop een flow knop (dus geen thermostatische). Verder hebben we een verticale verwarming die we gaan vervangen waarvan de leidingen uit het plafond komen, en de aansluiting dus ook boven zit. Nu was ik in discussie met de fabrikant en die raad aan om een flow knop er op te zetten omdat "in de regel thermostatische knoppen nooit bij boven aansluitingen worden gebruikt omdat hij dan eerder af slaat omdat de warmte stijgt".

Daar zit wat in. Zeker nu we nog een thermostaat hebben die de woonkamer regelt. Then again, je kan die thermostatische knop die bij het plafond hangt ook gewoon hoger zetten right?

Maar nu ik ben ook aan het kijken naar zone regeling met slimme thermostaat knoppen(om zo werkkamers appart te kunnen verwarmen zonder dat de woonkamer mee gaat) daarvoor zou ik dan toch echt thermostatische ventielen moeten hebben. De nieuwe zou ik dan al gelijk zo laten plaatsen en die ander een keer vervangen.

• leonbong
Je kan ook thermostatische knop nemen met afstandsvoeler.

Afbeeldingslocatie: https://www.badkamerwinkel.nl/media/catalog/product/cache/03c7f1cf36a29e01eca2c84672946968/4/0/4001017139533.JPG

of zo iets.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/513TS8jYNGL._AC_SL1000_.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 10-02-2022 09:21 ]

• opuntia1
Titus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:43:
TL;DR, thermostatische knop op radiator met boven aansluitingen dicht bij het plafond?

Misschien niet helemaal de juiste plek, maar eigen topic vond ik ook niet echt passen. Wat denken jullie van het volgende, in de woonkamer hebben we een grote "normale" 33 radiator, met daarop een flow knop (dus geen thermostatische). Verder hebben we een verticale verwarming die we gaan vervangen waarvan de leidingen uit het plafond komen, en de aansluiting dus ook boven zit. Nu was ik in discussie met de fabrikant en die raad aan om een flow knop er op te zetten omdat "in de regel thermostatische knoppen nooit bij boven aansluitingen worden gebruikt omdat hij dan eerder af slaat omdat de warmte stijgt".

Daar zit wat in. Zeker nu we nog een thermostaat hebben die de woonkamer regelt. Then again, je kan die thermostatische knop die bij het plafond hangt ook gewoon hoger zetten right?

Maar nu ik ben ook aan het kijken naar zone regeling met slimme thermostaat knoppen(om zo werkkamers appart te kunnen verwarmen zonder dat de woonkamer mee gaat) daarvoor zou ik dan toch echt thermostatische ventielen moeten hebben. De nieuwe zou ik dan al gelijk zo laten plaatsen en die ander een keer vervangen.
Een beter idee is misschien om een grote fan aan je plafond te bevestigen die de warme lucht naar beneden blaast. :)

• Seafarer
Titus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:43:

Neem dan direct een ventiel waarbij je een voorinstelling kunt maken. Kost ietsje meer. Maar achteraf vervangen is duurder.

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:46
leonbong schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:20:
Je kan ook thermostatische knop nemen met afstandsvoeler.

[Afbeelding]

of zo iets.
[Afbeelding]
Thanks, leuk idee, maar denk niet dat dat mooi gevonden gaat worden :)
Seafarer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Neem dan direct een ventiel waarbij je een voorinstelling kunt maken. Kost ietsje meer. Maar achteraf vervangen is duurder.
Als ik daar voor google wordt het me niet helemaal duidelijk omdat verschillende sites verschillende specs bij dezelfde producten neer lijken te zetten.
Zoiets bijv?
https://www.cvkoopjes.nl/...lipse-recht-heimeier.html

https://www.cvkoopjes.nl/...t-1-2-recht-heimeier.html

• Seafarer
Titus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:00:
[...]

Thanks, leuk idee, maar denk niet dat dat mooi gevonden gaat worden :)

[...]

Als ik daar voor google wordt het me niet helemaal duidelijk omdat verschillende sites verschillende specs bij dezelfde producten neer lijken te zetten.
Zoiets bijv?
https://www.cvkoopjes.nl/...lipse-recht-heimeier.html

https://www.cvkoopjes.nl/...t-1-2-recht-heimeier.html
De bovenste heeft AFC Automatic Flow Control is daarom duurder. Praktisch hebben sommige mensen last van suizen.

De onderste is met hand instelling. Overigens Dannfos verkoopt dit ook. Comap, SAR, Herz.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Ik heb een Remeha ketel met modulerende iSense thermostaat.
Hierop kan ik de minimale cv-temperatuur instellen. Nu heb ik deze al geruime tijd op 38 graden staan. Ook als ik deze verlaag naar 30 graden is het nog comfortabel warm te krijgen in ons huis. Ik heb hierbij dan ook gecontroleerd dat de thermostaat inderdaad slechts 30 graden vraagt aan de ketel en niet stiekem een hogere vraag heeft (het is natuurlijk een "minimum" temperatuur).

Nu vroeg ik mij af, zit er (met het oog op duurzaamheid) een ondergrens aan de (minimum) CV-temperatuur?
Op een gegeven moment is waarschijnlijk een minimum brander-niveau van de ketel bereikt?

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@daanNL Ik neem aan de je overal enkel normale radiatoren hebt. Klopt dat?

In dat geval maakt het niet uit hoe laag je het zet. Ik meen 6 graden uit mijn hoofd. De iSense bepaalt zelf wel welke aanvoertemperatuur nodig is om het setpoint te halen.
Dit zal nooit lager zijn dan de ruimtetemperatuur.

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
daanNL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:17:
Ik heb een Remeha ketel met modulerende iSense thermostaat.
Hierop kan ik de minimale cv-temperatuur instellen. Nu heb ik deze al geruime tijd op 38 graden staan. Ook als ik deze verlaag naar 30 graden is het nog comfortabel warm te krijgen in ons huis. Ik heb hierbij dan ook gecontroleerd dat de thermostaat inderdaad slechts 30 graden vraagt aan de ketel en niet stiekem een hogere vraag heeft (het is natuurlijk een "minimum" temperatuur).

Nu vroeg ik mij af, zit er (met het oog op duurzaamheid) een ondergrens aan de (minimum) CV-temperatuur?
Op een gegeven moment is waarschijnlijk een minimum brander-niveau van de ketel bereikt?
Staat die te laag, gaat de ketel pendelen

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ptr1968 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Staat die te laag, gaat de ketel pendelen
Volgens mij niet.
Echt pendelen ontstaat aan de afgiftezijde. Dus als de gevraagde warmte door de afgiftelichamen niet afgegeven wordt en de retour oploopt.

Een thermostaat zal pas een minimale aanvoertemperatuur vragen om kleine setpointverschillen te overbruggen. Weliswaar zal het vermogen van de ketel te hoog zijn, maar dat wordt opgelost door in tijd te moduleren en dat heet dan low-load.

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik heb Danfoss Dynamic Valve thermostaten gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/uQQjseLm.jpg

Maar nu zit ik in HYtools te kijken en snap er geen bal van :+ heeft Danfoss ook zo'n tool waarmee ik de presetting kan bepalen?

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@ArcticWolf De Danfoss Installer App?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:11

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb er al eens eerder een aparte post aan gewaagd.
Vervangen van slechte ouderwetse en inefficiënte convectoren (geen put) in mijn huiskamer en kantoor/tuin kamer.
Daar ging al snel de discussie over de capaciteit die ik daadwerkelijk nodig zou hebben.
Echt een conclusie kwam er niet uit.

Onze woning is uit 1972, dubbel glas begane grond heb ik allemaal (laten) vervangen voor HR ++
Woning is geschakeld op de begane grond (garage aan woning aan garage aan woning, enz)
Ketel paar jaartjes oud (Intergas HREco 36)
Geen vloerverwarming
Inhoud huiskamer 140m3, en kantoorkamer: 39m3

Mijn inziens is onze woning nog lang niet geschikt voor echt lage temperatuur verwarming (warmte pomp).
Maar ik wil wel nu de convectoren vervangen.
Vraag is dan dus:
Of Jaga's convectoren met ventilatoren (al dan niet zelf bouw) aanschaf nieuw spul, gaat al snel richting de 3.000 voor beide kamers.
Of nu kiezen voor marktplaats of andere bron gebruikte T22 of zelfs T33 radiatoren, ook eventueel voorzien van (zelfbouw) ventilatoren. Dit moet wel lukken voor onder de € 1000 zeker omdat ik geen echte haast heb met het verzamelen van geschikte radiatoren.

Kort gezegd 2 keuzes:
  1. Nu investeren in convectoren die eventueel in de toekomst een LTV kunnen ondersteunen.
    Waarbij vloerverwarming ook nog "geïnstalleerd" moet worden
  2. Of nu nog voor de komende 5 tot 10 jaar een goedkopere ouderwetse radiator oplossing kiezen?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:24:
Vervangen van slechte ouderwetse en inefficiënte convectoren (geen put) in mijn huiskamer en kantoor/tuin kamer.
Daar ging al snel de discussie over de capaciteit die ik daadwerkelijk nodig zou hebben.

Onze woning is uit 1972, dubbel glas begane grond heb ik allemaal (laten) vervangen voor HR ++
Woning is geschakeld op de begane grond (garage aan woning aan garage aan woning, enz)
Geen vloerverwarming

Mijn inziens is onze woning nog lang niet geschikt voor echt lage temperatuur verwarming (warmte pomp).
Vraag is dan dus:
Of Jaga's convectoren met ventilatoren (al dan niet zelf bouw) aanschaf nieuw spul, gaat al snel richting de 3.000 voor beide kamers.
Of nu kiezen voor marktplaats of andere bron gebruikte T22 of zelfs T33 radiatoren, ook eventueel voorzien van (zelfbouw) ventilatoren. Dit moet wel lukken voor onder de € 1000 zeker omdat ik geen echte haast heb met het verzamelen van geschikte radiatoren.

Kort gezegd 2 keuzes:
  1. Nu investeren in convectoren die eventueel in de toekomst een LTV kunnen ondersteunen.
  2. Of nu nog voor de komende 5 tot 10 jaar een goedkopere ouderwetse radiator oplossing kiezen?
Verschillende zoekopdrachten op markt plaats zetten. jaga, convector, convector radiator.
Soms zitten ze nog in de verpakking soms hele leuke prijzen. Grootste probleem is geduld.

T33's hebben als voordeel dat ze flink wat massa hebben. En blijven nog even warm als iemand staat te douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Bommes schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:24:

Geen vloerverwarming

Vraag is dan dus:

Kort gezegd 2 keuzes:
Hoeft niet zo duur te zijn
Ik heb zelfde woning, heb recent 2x jaga type 20 op marktplaats gekocht voor 150 euro.
Ga ze inde zomer monteren, en ook al de dikwandige pijpen eruit.
Meerlagen buis 20 en 16x2 met alle knelkoppelingen voor hele huis 250 euro op ebay.de
En een intergas cw4 ketel van 2013 op MP voor 100 euro.

• Seafarer
ptr1968 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Hoeft niet zo duur te zijn
Ik heb zelfde woning, heb recent 2x jaga type 20 op marktplaats gekocht voor 150 euro.
Ga ze inde zomer monteren, en ook al de dikwandige pijpen eruit.
Meerlagen buis 20 en 16x2 met alle knelkoppelingen voor hele huis 250 euro op ebay.de
En een intergas cw4 ketel van 2013 op MP voor 100 euro.
CV pijp 22 is binnendiameter 19.8
meerlaags 20 is binnendiameter 16
Beetje krap. Of gaat iedere radiator op een verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:30:
Ik heb Danfoss Dynamic Valve thermostaten gekocht:
[Afbeelding]

Maar nu zit ik in HYtools te kijken en snap er geen bal van :+ heeft Danfoss ook zo'n tool waarmee ik de presetting kan bepalen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq5MgTMW_1wd6CaCxl5kkYTqqGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pjf85iOmNlFi35U7zQl2d6EN.jpg?f=user_large

Ik maak het je makkelijk.
Lees in bovenste tabel bij betreffende vermogen bij een deltaT het aantal L/uur af.
Bepaal in onderste tabel welke instelling dat op een danfoss dynamic is.

Eventueel lees in deze onderstaande tabel het vermogen van een standaard platen radiator af bij 80/60 @20 graden eventueel de factor toepassen voor 70/50 @20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apiK99B3a6Z36myJY3cmbK53KVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jOjqAo1oAfuF0Pvs8PGT7wz.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld een T11 600hx400b = 367W bij 80/60 @20 graden.
Bij 70/50 wat vrij normaal regime om mee te rekenen is heeft deze radiator een vermogen 367W x 0,73 =267 W

267W @deltaT20 => 12 L./uur => Danfoss stand 2

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 10-02-2022 16:55 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]

Ik maak het je makkelijk.
Lees in bovenste tabel bij betreffende vermogen bij een deltaT het aantal L/uur af.
Bepaal in onderste tabel welke instelling dat op een danfoss dynamic is.

Eventueel lees in deze onderstaande tabel het vermogen van een standaard platen radiator af bij 80/60 @20 graden eventueel de factor toepassen voor 70/50 @20 graden.
[Afbeelding]

Voorbeeld een T11 600hx400b = 367W bij 80/60 @20 graden.
Bij 70/50 wat vrij normaal regime om mee te rekenen is heeft deze radiator een vermogen 367W x 0,73 =267 W

267W @deltaT20 => 12 L./uur => Danfoss stand 2
Hmm, mijn ketel geeft 75C invoer en 65 retour aan, heeft dat nog invloed?

De eerste radiator is een T11 600hx1200b

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Hmm, mijn ketel geeft 75C invoer en 60~65 retour aan, heeft dat nog invloed?

De eerste radiator is een T11 600hx1200b
Eerst de topic start lezen en dan vragen.
Er zijn een heleboel websites met online calculatoren te vinden, bijvoorbeeld van Henrad etc. . . .

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 10-02-2022 17:28 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?