Inmiddels wat testjes verder in huis, maar ben er nog niet helemaal uit wat er nu anders moet.
Initieel begonnen met het aanpassen van de Intergas 36/30 van/naar:
Minimaal vermogen (c) van 30% naar 25%
Maximaal vermogen (3) van 70% naar 28%
Pompsnelheid (c.) van 40% naar 25%
Pompsnelheid (3.) van 80% naar 28
Met deze instellingen werd het gasverbruik echter niet lager.
Met pompsnelheden verhoogd tot minimum 40% en max 80% ging de ketel iedere keer maximaal pompen op 80%. De verwarmingen gingen er door suizen en leek tamelijk lang door te stoken wanneer het niet nodig was. Met als gevolg een iets hogere aanvoertemp maar met name hogere retour temp.
Dat was met:
Minimaal vermogen (c) van 30% naar 25%
Maximaal vermogen (3) van 70% naar 28%
Pompsnelheid (c.) van 25% naar 40%
Pompsnelheid (3.) van 28% naar 80%
De instellingen die ik er nu sinds begin deze week heb gezet zijn:
Minimaal vermogen (c) van 25% naar 25%
Maximaal vermogen (3) van 28% naar 40%
Pompsnelheid (c.) van 25% naar 30%
Pompsnelheid (3.) van 28% naar 40%
Echter, ik loop nu voor de 2e keer tegen code '1' aan, oftewel maximum bereikt. Hierdoor blijft de ketel dus de hele (middag in dit geval) tijd doorstoken. Wel op lage temperatuur.
Normaliter is de aanvoertemp. tussen de 40 en 48 graden (uitgelezen op de ketel) en retour 30-36 graden.
Echter, loopt dus soms op richting 60 aanvoer en 40 retour.
Aanvoertemp is in alle scenario's 60 graden (komt van de fabrieksstandaard 80).
Deze code '1' heb ik overigens niet gehad met de minimale instellingen (de instellingen waar ik mee begon).
Niks veranderd in de tussentijd aan de stand van de radiatoren, alles wat verwarmd moet staat ver genoeg open, vvw thermostaatknop op 38, constante druk op de vvw op laag.
Wat is wijsheid? Pompsnelheid wederom omhoog? Of weer terug naar de minimale instellingen? Of de aanvoertemp. omhoog (al lijkt me dit niet wenselijk?)
Idealiter wil ik toewerken naar een aanvoertemp van 50 graden, omdat dat in dit goed geisoleerde huis prima moet kunnen vgm.
(vvw pomp schakelaar eco hvy komt morgen overigens binnen, hopelijk 'verstoort' dat de instellingen verder niet
Daarover nog 1 aanvullende vraag; icm een schakelaar als deze, maakt het dan nog uit of je vvwpomp op de hoogste of laagste stand staat?)
Ik wil daarnaast namelijk de ruimtes die doordeweeks verwarmd worden (2 kamers met enkelwandige radiatoren), in de weekenden dicht draaien, omdat die kamers dan niet verwarmd hoeven. Maar zorgt dit dan niet juist voor extra issues qua vermogen/pompsnelheid balans etc?
Hoor graag jullie tips.
[
Voor 8% gewijzigd door
KoningPaulus op 03-12-2021 17:20
]