Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 19:21
Omdat ik met mijn vragen in het grote cv tuning topic niet beantwoord zie (iedereen stuitert daar over elkaar heen) probeer ik het eens apart.

Ik ga vanaf vanavond eens een hele dagcyclus meten met Home Assistant. Eerder heb ik al een paar kanttekeningen geplaatst bij het stookgedrag. Maar daar is nu bijgekomen dat ik in de periode 1-10 tot 1-12 van dit jaar 10% meer verbuik per graaddag heb dan zelfde periode vorig jaar (Mindergas.nl).

Wat ik laatst gedaan heb is de max cv aanvoertemperatuur verlaagd naar 50graden. Of dat tot een hoger verbruik leidt? Ik weet het niet. Het lijkt mij eerder dat dan de woning niet goed meer warm wordt als dat te laag is. Verder is mijn dT slechts 7 of 8 graden (ketelsensor en IR meter). En stookte de cv maar op 8-10% terwijl de werkelijke ruimtetemperatuur 10 graden (!) onder de doeltemperatuur lag.

Kortom, genoeg uit te zoeken. Ik hoop dat jullie mee willen lezen en feedback/verklaringen kunnen geven. Als je dat leuk vindt natuurlijk :)

EDIT: instellingen cv
vermogen: 70% (ingesteld op 70% op 06-03-2022, 20% op 6-1-2022, 30% op 27-12-2021, 40% op 21-12-2021,50% op 13-12-2021, initieel 65%)
max temp: 50 graden (ingesteld op 30-10-2021)
pomp min: 20% (ingesteld op 01-09-2021)
pomp max: 62% (ingesteld op 01-09-2021)
gradientsnelheid: 5 (ingesteld op 5 op 28-02-2022, 3 op 05-12-2021)

[ Voor 18% gewijzigd door DaKo2019 op 07-03-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
OK, mijn eerste vraag om de gebeurtenissen goed te begrijpen. Gasverbruik meten aan de hand van graaddagen moet toch een eerlijke vergelijking opleveren? Als ik het gemiddelde verbruik per graaddag van vorige week vergelijk, moet dat toch hetzelfde zijn als die van deze week als het stookgedrag (programma CV) gelijk is?

Want ik begrijp dat graaddagen een methode is om de effecten van warmere en koudere dagen te corrigeren.

Mee eens of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:30
Valt tegen, is toch iets wat zich moet middelen voor wind, zon, aanwezigheid mensen. Die factoren zitten niet in de formule.
En vooral minder zon de laatste weken tov vorig jaar heeft zijn invloed.

[ Voor 22% gewijzigd door Dapdodo op 05-12-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Dan hoef ik me daar niet blind op te staren in ieder geval. Ik beschouw het dan als een indicatie, meer niet.

Blijft nu de vraag:

Mijn dT slechts 7 of 8 graden (ketelsensor en IR meter). En is een test stookte de cv maar op 8-10% terwijl de werkelijke ruimtetemperatuur 10 graden (!) onder de doeltemperatuur lag. Slaat de CV telkens af omdat de retour temp te hoog is? En wat kan ik daaraan doen? Ik zal mijn instellingen even in de openingspost zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door DaKo2019 op 05-12-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik lees mee, ik heb ook een atag maar dan met een plugwise systeem eraan vast (icm home assistant)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

FutureCow

(C) FutureCow

Ik weet niet waar je HomeAssistent op hebt draaien, maar je kunt de API van je Atag One uitlezen:

https://atag.one/

Dan kun je mooi over de hele dag zien wat er gebeurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUtNHIw8umWvOl69QtG6TPdk2Gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q66q2TVIqp9H0v4MmUbDZs6u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6OigIOxZF6ICbxMUDwUZzKDCRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jx4ai7VqIStPP7jmPVG5TlLo.png?f=fotoalbum_large

Mijn Delta T is ook redelijk laag(tussen de 5 en 10), heb de radiatoren wel eens geknepen, maar kreeg toen foutmelding dat er te weinig flow is. Pomp staat al op de laagste snelheid. Probleem bij mij is te weinig capaciteit van de radiatoren, volgend jaar over op vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Dat met Java enzo moet ik eerst maar eens uitzoeken. Ik heb eerder op dit forum gevraagd hoe ik mijn data beter kan ontsluiten, omdat de data via het user portal van ATAG geen bal laat zien. Alleen gemiddelden per uur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYgV7WV1UQtnZEci6yvl5HmLc2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dekDXQXcf0OwRAK7kLTPSd9g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Ik heb trouwens de Home Assistant gewoon in een virtuele pc op mijn laptop draaien. Met de atag one integratie, Dus ik heb veel info beschikbaar. Hieronder een plaatje van het gedrag waarbij de ketel telkens uitslaat ver onder de doeltemperatuur.

Mijn eerdere post uit het grote gasbespaar topic:

Ik heb vandaag een testje gedaan om een lange run te kunnen monitoren via Home assistant
(ATAG I28EC icm ATAG One)
- ramen en deuren open
- temperatuur in kamer tot 17 graden laten zakken
- thermostaat op 27 graden

Krijg ik toch een raar beeld! De CV schiet naar 65% vermogen (max ingesteld) maar al vrij snel naar 7-10%, terwijl de ruimtetemperatuur nog steeds 17graden is. Wat gebeurt hier? Ik zou verwachten dat hoog vermogen blijft om te proberen die 17graden te verhogen? Kan het zijn dat de afgifte niet snel genoeg gaat, dat daardoor bij een vermogen hoger dan 10% de retour te hoog wordt en de ketel dan af slaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDPrssp8KrHZH7XMXOyCedzmxjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9jo872rahOiqKwAVERvPvCe.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f1Ntj7NqD5mPMmQERKc_zsGWS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlALwYPPGhvmJlx54SqiniWp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39

FutureCow

(C) FutureCow

Als ik mijn ochtend er even bij pak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWd4VCIAlFCYUmgJRP9QB-k5jUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tw6N0SRsDp7byzyd4oWOgFbm.png?f=fotoalbum_large

CV Start om 7:30 met verwarmen (om 8:30 moet het 19.5 zijn)
Ta staat bij mij op 60.
Je ziet dat vermogen aan het begin naar de 18K gaat(dus 65%) tot mijn retour temp rond de 53 graden stijgt. Dan gaat het vermogen langzaam naar beneden naar 8.2K(30%). Als om 8:30 de target temp is behaald wordt er verder hoger of lager gemoduleerd om de juiste temp te halen/behouden.

Bij jou zie je ook dat als de retour hoog genoeg is, dat de CV alleen nog maar stookt zoveel als nodig is om de Ta en Tr te behouden. Blijkbaar is 10% genoeg. Dat bij 50 graden je huis niet opwarmt heeft dus meer met de afgifte van je systeem te maken bij 50 graden. De radiatoren worden wel goed warm? Wellicht toch terug zetten op 60.
Wel gek dat er tussen 9:45 en 10:50 niets gebeurt aan je kamertemp. Daar kan de CV weinig aan doen, die blijft water met 50 graden aanvoeren... Daarna stijgt de temp opeens wel snel (ramen dicht gedaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Wat voor afgifte systeem heb je in huis ? En wat staat er allemaal open / dicht.

Kleine delta T van je retour geeft al aan dat er ergens iets vol open staat zoals een badkamer verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 15:26
Heb je al eens iets gedaan met je gradient snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Ja, uiteindelijk heb ik ramen en deuren dichtgedaan. De test was wel klaar :-)

Ik begrijp nu dat ergens de ketel dus stuurt op een bepaalde retourtemperatuur, of op een minimale dT. Lijkt me logisch ihkv zuinig stoken.

Verder vind ik mijn systeem behoorlijk in onbalans. Achterzijde woning 2 radiatoren in woonkamer altijd open, en twee met thermostaatkranen geregelde slaapkamer radiatoren. Maar...

Aan de voorkant een kickspace plintverwarming die pas aanslaat bij 43graden, een badkamer radiator waarvan afgifte bekend 'laag' is. Verder een kleine radiator op zolder en in de hal, en een 22-type in de slaapkamer. Dus bij lage aanvoer, kickt de kickspace niet (die functioneert dan als bypass) en van de rest moet je niet al te veel verwachten in verhouding tot de achterzijde van de woning.

Meting op de retour van beiden zijden van het huis vlak bij de ketel, laat niet echt een significant verschil zien, dus misschien valt het mee.

De radiatoren wordt zeker goed warm, over de hele breedte en ook vrijwel allemaal dT rond 8 graden. Badkamer slechts dT van 4-5 graden, maar de slaapkamer aan die kant juist een dT van bijna 15 graden. Dat compenseert wel, mits opengestuurd door thermostaatkraan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
scofield schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:21:
Heb je al eens iets gedaan met je gradient snelheid?
Da is een nieuw begrip voor mij. Ik associeer dat met stooklijn. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
@DaKo2019 dus alle radiatoren staan open. Ben je al bezig geweest met water zijdig inregelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Ik heb een 24 uurs meting uitgevoerd gisteren ingezet, tot vanmorgen. Daar zie ik dat vanmorgen de temperatuur om 08 uur niet 21,5 heeft bereikt (doeltemperatuur), maar dat die temperatuur pas benaderd wordt om 9.15u (21,3 graden). Gisterochtend was het wel keurig voor elkaar om 08u. Buitentemperatuur in de nacht was niet zo heel verschillend, en ook wind kan geen invloed hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Swenno schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:31:
@DaKo2019 dus alle radiatoren staan open. Ben je al bezig geweest met water zijdig inregelen ?
Tja, daar kan ik weinig mee, omdat de ruimteradiatoren in de woonkamer (=thermostaatruimte) vol open staan, en de rest met thermostaatkranen wordt geregeld. Bij gebrek aan voetventielen valt er niet zoveel te regelen. Ik heb de kickspace enigszins geknepen om te voorkomen dat die de retourtemperatuur aan de voorzijde teveel in de war gooit ( de 'bypass' onder 43 graden). Ik zou de badkamer radiator nog kunnen instellen, want die heb ik dit jaar vervangen en wel gelijk voorzien van een voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Ik heb de gradient snelheid aangepast (toegevoegd aan openingspost) door een andere stooklijn te kiezen. Ook al had ik eerder van iemand gehoord dat een stooklijn alleen relevant is bij weersafhankelijke regeling, het lijkt alsof de thermostaat behoorlijk aan het wennen is aan de nieuwe situatie. Kamertemperaturen worden nog steeds gehaald, maar soms al een uur voordat de doeltemp is ingesteld. Ik laat het zo even een paar dagen lopen om de thermostaat kans te geven te leren. Vrijdag en zaterdag zal ik weer een 24 uurs log maken en vergelijken met vorige week .

Zou een volgende stap kunnen zijn om de pompsnelheid te verlagen om een grotere dT te creeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
fenrir schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:39:
Ik lees mee, ik heb ook een atag maar dan met een plugwise systeem eraan vast (icm home assistant)
Even een vraag: krijg jij in home assistant ook de parameter Atag Flame? En weet je wat dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

DaKo2019 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:33:
[...]

Even een vraag: krijg jij in home assistant ook de parameter Atag Flame? En weet je wat dat is?
Nee, die heb ik niet in HA. Denk dat de integratie wat minder is dan Atag->Atag

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Atag Flame is bij mij een waarde in %. Ik heb het geïnterpreteerd als het modulatie niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
kiddyl schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:53:
Atag Flame is bij mij een waarde in %. Ik heb het geïnterpreteerd als het modulatie niveau.
Ja, het is een waarde in percentage. Klopt. Maar ik kan het niet koppelen aan de branderstatus of zo. Tussen 04u en 10u staat de verwarming aan (getuige de aanvoertemperatuur), maar alleen op 04u en om 9.36 is er een piek te zien in flame grafiek ter grootte van 50%. Het is mij een compleet raadsel wat deze parameter voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
twee grafieken van een opstartrun tot ochtend doetlemperatuur. De aanpassing die ik heb gedaan is het verlagen van de gradiënt snelheid (andere stooklijn gekozen). Vervolgens 5 dagen gewacht tot de thermostaat weer gewend was, en een nieuwe meting gedaan. Zie het verschil, een veel rustiger beeld. Maar is dit ook beter?

voor de verlaging van de gradiënt snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZQCbWaiE5s5bqYJ7rG843A8oTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rrVBTtRdnMVR6QJWHQxJZjb.png?f=fotoalbum_large

Na de verlaging van de gradiënt snelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJknZLuInOpC2LJCRqqh-Ggor4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ymykglETwsUICtrKUW1xD7u.png?f=fotoalbum_large

Wat zou een volgende stap kunnen zijn? Ik zie nog steeds dat de retourtemp oploopt, en bij ca 41 graden slaat de cv uit tot de retour weer is afgekoeld. Pompsnelheid verlagen? Maximale vermogen verlagen?

[ Voor 5% gewijzigd door DaKo2019 op 13-12-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
DaKo2019 schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:39:
Wat zou een volgende stap kunnen zijn? Ik zie nog steeds dat de retourtemp oploopt, en bij ca 41 graden slaat de cv uit tot de retour weer is afgekoeld. Pompsnelheid verlagen? Maximale vermogen verlagen?
Als je wil dat dit langer duurt totdat de retour oploopt en de CV af slaat, moet je wel bijna je CV vermogen verlagen. Dan gaat hij langer op een lagere stand draaien voordat hij afslaat.

Ik heb dit gedrag ook, alleen heb ik nu al zoveel geïsoleerd in mijn huis dat dit ook gebeurt op het minimale vermogen van de ketel (minimaal is 17% - en met 17% vermogen draait hij ongeveer 11 minuten en dan slaat hij weer af). Dus verder kan ik niet optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Ik heb gisteravond het vermogen naar 50% gezet. Aankomend weekend zal ik weer eens kijken wat ik kan meten. Inderdaad is het mijn bedoeling dat de cv rustig aan stookt, en dat die retourtemperatuur niet te hard oploopt. Dus een nog vlakker beeld. Maar het moet wel warm worden natuurlijk :)

• DaKo2019
En verder verlaagd naar 40%.

DIt weekend weer een 24-uurs run loggen om te kijken wat anders gaat tov vorige weken. Ik blijf het gek vinden dat bij het opwarmen na de nacht, de cv aanslaat, afslaat, aanslaat, afslaat etc. Ik zou willen dat deze gewoon om 4 uur of 5 uur 's ochtends begint met pruttelen totdat om 7 uur de juiste temp is bereikt, dus langzaam maar zeker.

Maximale temperatuur wil ik niet verder verlagen, omdat dan mijn kickspace in de keuken niet meer aanslaat. Dus... vermogen nog verder verlagen? Of iets met de pompsnelheid?

Edit: per 27-12 vermogen verder verlaagd naar 30%. Als iemand een antwoord heeft op mijn bovenstaande vraag? Graag!

edit: verdere optimalisatie staat even stil. Temperaturen buiten zijn zo hoog dat het nu geen zin heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door DaKo2019 op 02-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
LinuxMan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:49:
[...]

Als je wil dat dit langer duurt totdat de retour oploopt en de CV af slaat, moet je wel bijna je CV vermogen verlagen. Dan gaat hij langer op een lagere stand draaien voordat hij afslaat.
@LinuxMan Ik heb inmiddels max vermogen op 30% staan, maar ik zie nog steeds het patroon van opwarmen en even later afslaan als de retour op 40/41% komt. Ik heb speedcomfort in huis gehaald om de afgifte te verbeteren, maar ik denk ook de pompsnelheid te verlagen. Of toch het vermogen nog verder omlaag? Wat zou jouw advies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:26
Pompsnelheid verhogen, er circuleert te weinig water en dat kleine beetje wat er is, wordt te snel warm. Mijn ATAG staat op minimaal 50% en Max 65%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb je de installatie ook waterzijdig proberen in te regelen? Bij mij is het stookgedrag rustiger geworden nadat ik dat had gedaan. Nachtverlaging pas ik toe tussen 19:30 - 07:00

Hier een overzicht gedurende de dag voor het waterzijdig inregelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRuoOUdeXJyTAN8jS9z1JpMEOIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HS6gMoo7iu9fZDOSrDhxf7D1.jpg?f=fotoalbum_large

Het beeld na het waterzijdig inregelen is rustiger. Ik heb de aanvoer T ook met 5 graden verlaagd in dit plaatje. Daarvoor was de aanvoer T hoger en Tr hoger, maar het beeld hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQC6dUQpp17E5490FUJe8ZSjrFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuPrZy4MFt2SjYUxJQl7aAut.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is dat ik de pompsnelheid van de CV ga verlagen omdat ik ruis hoor bij de badkamer radiator. Daarna weer een paar dagen observeren.

Het moet nog echt koud worden om verder te testen. Het moet bij ons bijvoorbeeld nog wel warm worden met de lagere aanvoer T. De vloerverwarming in is wel 30 graden, omdat het nog bijgemengd wordt met kouder water, dus daar kan ik nog aan tunen.

[ Voor 90% gewijzigd door kiddyl op 05-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
medu80 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:28:
Pompsnelheid verhogen, er circuleert te weinig water en dat kleine beetje wat er is, wordt te snel warm. Mijn ATAG staat op minimaal 50% en Max 65%
Ik probeer dit even te visualiseren: het probleem zit hem niet in tekort flow dacht ik zo. De aanvoer is gemaximeerd op 50 graden, het is juist de retour die te hoog terug komt, waardoor dT te klein wordt en de ketel stopt. Althans, dat is mijn theorie. Ik dacht juist eerder de flow te verlagen, om de afgiftetijd bij de radiator te vergoten, zodat dT groter blijft en de ketel langer aanwarmt in plaats van afslaat. Dat is ook de reden van de speedcomforts: afgifte verhogen ->grotere dT ->langer branden ketel.

Bij een hogere flow is het retourwater sneller terug, en nog warmer dan nu. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
@kiddyl

jaloers op je tweede plaatje :-)

Waterzijdig inregelen gaat nauwelijks vanwege de aanwezige hardware. De enige twee plekken waar ik iets kan is de badkamerradiator (design, dus een drama voor de dT) en de kickspace plintverwarming (drama voor de retour zolang de aanvoer onder de 43graden blijft).

Ik sta nu dus op het punt de pompsnelheid te verlagen, of het vermogen verder te begrenzen. De max temp laat ik op 50 staan vanwege de kickspace. Met de huidige instellingen wordt het nog steeds warm, alleen vanwege het aan-uit gedrag in de ochtend, duurt het lang voordat de doeltemp is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
DaKo2019 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:26:
[...]

@LinuxMan Ik heb inmiddels max vermogen op 30% staan, maar ik zie nog steeds het patroon van opwarmen en even later afslaan als de retour op 40/41% komt. Ik heb speedcomfort in huis gehaald om de afgifte te verbeteren, maar ik denk ook de pompsnelheid te verlagen. Of toch het vermogen nog verder omlaag? Wat zou jouw advies zijn?
ik denk dat je in low-load modus zit, je pompsnelheid gaat niks veranderen, je CV ketel verwarmt op minimum-capaciteit het water gewoonweg te snel voor je radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik zou zeggen probeer het eens. Pomp op 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
LinuxMan schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:34:
[...]

ik denk dat je in low-load modus zit, je pompsnelheid gaat niks veranderen, je CV ketel verwarmt op minimum-capaciteit het water gewoonweg te snel voor je radiatoren.
low load ziet er bij mij zo uit, en is volgens mij normaal, bedoeld om een kamer op temperatuur te houden waarbij het minimum vermogen inderdaad te hoog is. dan dus telkens aan/uit. Verschil met het onderstaande is dat bij low-load de kamertemperatuur het doel heeft bereikt, en in de situatie hieronder niet (blauw is temperatuur, paars is doeltemperatuur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UCm7RK5lOdHkbXBUY-w8dSFh5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjwVksMeVghHmbEyIl6zuLfI.png?f=fotoalbum_large

Ik ben ervan overtuigd dat het afgiftesysteem te weinig afgeeft, waardoor de retour te hoog terug komt en de ketel daarop ingrijpt. Dus vandaar dat ik het aan die kant zoek: vandaag speedcomfort installeren op de grootste woonkamer radiator.

[ Voor 9% gewijzigd door DaKo2019 op 06-01-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
medu80 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:27:
Ik zou zeggen probeer het eens. Pomp op 50%
Ik dacht: doen. Maar nu blijk ik de maximale pompsnelheid niet verder kan verlagen dan de 62% waar die al op staat.

Ik lees daar verder niets over in de handleiding.

Ik heb nu het maximale vermogen maar verder verlaagd naar 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
De maximale snelheid zou ik zo laten. Maar de minimale snelheid verhogen. Die staat standaard op 25, zet deze is op 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Ik heb gisteren eerst de speedcomforts geplaatst. Even een week aankijken, volgend weekend de volgende stap zetten, idd de minimale pompsnelheid verhogen.

Edit: ik merk dat de Atag One wat langer de tijd nodig heeft om in te regelen. Nu wordt de doeltemperatuur no te laat bereikt, maar iedere dag wel een stukje minder te laat. Ik wacht nog een week dus

Edit2: ik ben ook aan het onderzoeken of ik de kickspace kan aanpassen, zodat deze al bij een lagere temperatuur inschakelt. Wordt vervolgd.

[ Voor 52% gewijzigd door DaKo2019 op 16-01-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik denk eerder dat het komt door de hogere buitentemperaturen. Inmiddels is het al 7 graden buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaKo2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3OdEdstcRJobaX-PSlfXhUxaAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mRxcI2PNzW7rOcHvrD3yWk0n.png?f=fotoalbum_large

Voor het eerste een grafiek waar ik naar streefde. Ik heb de aanwarmtijd van automatisch naar max 3 uur gezet. Daarbij keurig pas om 5u gestart, en in 1 lijn met max 50 graden naar de ingestelde temperatuur. Outside temperatuur was -1 vannacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKo2019
Omdat ik het gevoel kreeg (en vaak teruglees) dat het vermogen verlagen geen zin heeft indien de aanvoertemperatuur al begrensd is, heb ik het vermogen weer terug hoog gezet, op 70%.

Nu het voorjaar weer aanbreekt, hou ik even op met tunen (of beter: uitvogelen wat helpt en wat niet). Komend najaar weer verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahjwinth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:59
Dako,
Ben je nog verder gegaan met de tuning, ik was benieuwd omdat ik deze zomer een atag i36ecz heb opgehangen en deze maar blijft pendelen ondanks dat de thermostaat een constante temperatuur vraagt. Zelfs met een andere thermostaat blijft de ketel pendelen. Ik ben al een tijd bezig om het beter te krijgen maar niks helpt. De ketel brand tot aan de ingestelde waarde en gaat dan weer uit. Jou probleem leek hetzelfde, ik heb geprobeerd de gradiënt te veranderen maar dit verandert niks.

Zie deze trend, geel is ingaande temperatuur water, Groen uitgaand blauw is de verschil temperatuur=uit-in
En rood het setpunt van de thermostaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39qmNWZg8Ux0ArsZZaOWYpHbYjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3JWHZFA3MbY1aiBSDjd75Fw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ahjwinth op 29-11-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Ik ben zelf nog niet bezig. Verwarming staat nog vaker uit dan aan.

Als ik dit goed interpreteer, vraagt de thermostaat (tussen 07u en 09u) iets meer dan 50 graden. En de aanvoertemperatuur schiet daar telkens boven, waardoor de ketel afslaat. Totdat die weer aangaat al de antipendeltijd is verstreken. Je retourtemperatuur blijft redelijk constant.

Hoe zit het met de daadwerkelijke kamertemperatuur in deze situatie? En hoe is het met de isolatie van de woning?

Het kan zijn dat het minimumvermogen van de ketel te hoog is om de setpoint temp rustig te halen. Hij schiet daar overheen. Alsof je met een hogedrukreiniger een borrelglaasje probeert te vullen. Teveel kracht op een moment dat je subtiliteit nodig hebt. Als het kouder wordt buiten, zal de minimale energie die nodig is om de ruimte op temperatuur te houden toenemen, waardoor de setpoint hoger zal worden, en het minimale vermogen dat beter kan handelen. Een rustiger beeld dan verwacht ik.

Ik ben niet helemaal een expert, maar als ik dit zo zie, denk ik dat de ketel te veel minimaal vermogen heeft, en zal dit zo blijven totdat de warmtevraag om de temperatuur in de ruimte gelijk te houden toeneemt, doordat het buiten kouder is. Of je een aanbouw aan je woning maakt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 16:13
Ik heb sinds een paar maanden een i28ECZ. Vermogen verlaagd naar 15% (~8kW), max. pompsnelheid op 62 en min. op 25 laten staan. Stook curve staat op 3gr/min (voor zover dit verschil maakt zonder weersafhankelijke regeling).

Echter heb ik vorige week de radiatoren waterzijdig ingeregeld (1 d.m.v. statisch inregelventiel (badkamer design radiator), de overige d.m.v voetventiel). Temperaturen zijn overal perfect (badkamer is bij benadering, lastig met dergelijke radiatoren) en de warmteafgifte is verbetert. Voor de begane grond hebben we vloerverwarming met mengverdeler en die lijkt ook in orde. Tevens zit er bij de vloerverwarming een bypass (staat op 0.3bar).

Echter het volgende;
  • Sindsdien pendelt de ketel, maar ik weet niet waarom! ΔT op de ketel is grofweg 10-15; op dit vermogen is de aanvoer max. 49 graden en komt deze rond de 35 graden terug.
  • Sinsdien suizen de radiatoren gigantisch. De CV pomp draait nooit zachter dan 55-60% ondanks laagste instelling van 25%, wat volgens mij de hoofdoorzaak is.
  • Als ik één radiator dicht draai stopt de ketel meteen en start na 5min. weer (pendel gedraag maar getriggered door sluiten thermostaat knop). Dit terwijl zowel de vloerwarming als andere radiatoren gewoon open staan!
  • Waar is de ΔT Pomp voor in het instellingen menu? Stond standaard op 18 graden maar het is me niet duidelijk waar deze voor dient. Ongeacht instelling lijkt pomp net zo hard te draaien op een gegeven retour/aanvoer temperatuur.
Alle tips welkom, anders ga ik de ventielen weer volledig open zetten. Iets minder afgifte maar een stuk stiller en een ketel die veel rustiger stookt...

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-06 20:33
DaKo2019 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:37:
Edit2: ik ben ook aan het onderzoeken of ik de kickspace kan aanpassen, zodat deze al bij een lagere temperatuur inschakelt. Wordt vervolgd.
Ook mee bezig. Naar los topic gezet nu: KickSpace plintverwarming naar lagere temperatuur

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

ahjwinth schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:55:
Dako,
Ben je nog verder gegaan met de tuning, ik was benieuwd omdat ik deze zomer een atag i36ecz heb opgehangen en deze maar blijft pendelen ondanks dat de thermostaat een constante temperatuur vraagt. Zelfs met een andere thermostaat blijft de ketel pendelen. Ik ben al een tijd bezig om het beter te krijgen maar niks helpt. De ketel brand tot aan de ingestelde waarde en gaat dan weer uit. Jou probleem leek hetzelfde, ik heb geprobeerd de gradiënt te veranderen maar dit verandert niks.

Zie deze trend, geel is ingaande temperatuur water, Groen uitgaand blauw is de verschil temperatuur=uit-in
En rood het setpunt van de thermostaat. [Afbeelding]
Nogal een kick maar ben geïntrigeerd door je plaatje.
Dat lijkt uit HA te komen en dat draai ik zelf ook icm een ATAG one.

Heeft iemand ondertussen al het modulatie vermogen daar in terug gevonden?
Hierboven staat dat het niet flame status is maar wat dan wel?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

DaKo2019 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:51:
Ik heb trouwens de Home Assistant gewoon in een virtuele pc op mijn laptop draaien. Met de atag one integratie, Dus ik heb veel info beschikbaar. Hieronder een plaatje van het gedrag waarbij de ketel telkens uitslaat ver onder de doeltemperatuur.

Mijn eerdere post uit het grote gasbespaar topic:

Ik heb vandaag een testje gedaan om een lange run te kunnen monitoren via Home assistant
(ATAG I28EC icm ATAG One)
- ramen en deuren open
- temperatuur in kamer tot 17 graden laten zakken
- thermostaat op 27 graden

Krijg ik toch een raar beeld! De CV schiet naar 65% vermogen (max ingesteld) maar al vrij snel naar 7-10%, terwijl de ruimtetemperatuur nog steeds 17graden is. Wat gebeurt hier? Ik zou verwachten dat hoog vermogen blijft om te proberen die 17graden te verhogen? Kan het zijn dat de afgifte niet snel genoeg gaat, dat daardoor bij een vermogen hoger dan 10% de retour te hoog wordt en de ketel dan af slaat?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Kun jij aangeven welke entiteiten van de Atag integratie je daar voor gebruikt hebt?

Ik heb nu CH water temperature en CH return Temperature. Maar jij hebt er veel meer.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKo2019
@icecreamfarmer sorry icf, ben een tijdje uit het forum geweest vanwege de zomer. Ik zal ergens komende dagen even checken hoe het zit. Ga weer aan het tunen, want ik heb allerlei radiatoren vervangen afgelopen maanden, dus moet weer opnieuw regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4ZjK0nawHL351PzA7Nm4tPE64Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DaCQr2eoDIJXBnQNEDYDJ1kD.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de entiteiten.
Pagina: 1