APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Dat komt omdat jij denkt dat temperatuur vermogen is.HereIsTom schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Toch snap ik ‘m niet, als er 60° in gaat en 30° uit, dan is er toch 30° afgifte en bij die andere maar 10° afgifte.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Het is ook verwarrend, vooral omdat op veel plaatsen (Youtube bijvoorbeeld) van alles door elkaar gehaald wordt. Maar even simpel samengevat voor jouw situatie, dus met radiatoren:Toekejoeke schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
was ik mij bewust van, ik snap dat er niet een “one size fits all” oplossing is voor elk probleem. Ik heb al heel wat kennis opgedaan via dit topic maar zie toch ook veel tegenstrijdigheden. De een roept flow terugschroeven/knijpen zodat radiatoren meer tijd hebben om warmte af te geven. Ander roept flow verhogen. Vermogen beperken vs. Max aanvoer temperatuur beperken. Dit is voor mij verwarrend.
Je gaat op zoek naar de minimale flow en minimale aanvoertemperatuur waarbij je je woning nog comfortabel kunt warmhouden. Maar, je kunt beiden niet onbeperkt verlagen, want:
Minder flow betekent minder vermogen van het afgiftesysteem.
Lagere Ta betekent minder vermogen van het afgiftesysteem.
Het vermogen van de ketel is aan de onderkant begrenst. Hij levert minimaal 4 kW (3.6 na de update, maar voor die update iets meer dan 4 volgens het boekje).
Ga je de flow en de aanvoertemperatuur zo ver verlagen dat de capaciteit van het afgiftesysteem minder wordt dan 4 kW, dan krijg je sowieso pendelgedrag: De ketel zal steeds uitvallen ook al is er warmtevraag.
Dat is wat je nu ziet. Je kunt het vermogen van 4 kW niet kwijt aan het afgiftesysteem.
De waterzijdige inregeling is dus in orde, gaan we even vanuit.Situatie, alle radiatoren in huis zijn voorzien van voorinstelbare binnenwerken. Deze in eerste instantie ingeregeld met de app van heimeier en vervolgens deze gecheckt met een ir thermometer en waar nodig aangepast. Bijna overal een delta t van 12 weten te bewerkstelligen behalve bij de radiator in het toilet en badkamer.. wat mij hierbij wel opviel is dat praktisch bijna alles op stand 1 á 1.5 gezet moest worden flink geknepen dus. Op de beganegrond staan 4 radiatoren volledig open (woonkamer en keuken) en 3 half open (bijkeuken, hal en toilet) op de eerste verdieping staat alleen de badkamerradiator anderhalve slag open overige 3 zijn dicht. Op de 2e verdieping hangt 1 radiator met thermostaatknop op 1,5.. Welke info is nog meer nodig?
Bij een delta-T van 12 graden moet je minstens 293 liter water per uur verpompen. Je hebt hem nu ingesteld op 15% bij minimaal vermogen van 4 kW. Bij 15% pompt de ketel geen 300 liter/uur rond, zelfs bij een systeem zonder weerstand. Je pomp draait dus te langzaam. (Zie ook installatiehandleiding, pagina 57)
Bij een delta-T van 12 graden zou ik de minimale pompsnelheid eens op 25% zetten en kijken of het dan goed gaat. Zo niet, dan weer stapsgewijs verhogen tot je wel de 4kW kwijt kunt. Je kunt dit meten door naar de Ta te kijken op het scherm van de ketel. Die moet tijdens het verwarmen constant blijven en dus niet oplopen. Loopt de Ta op, dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt.
Ook bij het maximum vermogen moet je de pompsnelheid goed kiezen, dus afgestemd op dezelfde delta-T. Als jij het vermogen begrenst op 30% (dat is +/- 8 kW) dan moet de pompsnelheid dus ook zo gekozen worden dat je minimaal 600 liter/uur verpompt. Voor de XTreme 36 is dat 40% bij een systeem zonder leidingweerstand.
Aangezien je het maximum van de pomp al op 55% had staan, zal dat geen probleem zijn.
Om de gemeten Ta in het scherm te krijgen:
- Tik op het midden bij het vlammetje,
- houdt het sleuteltje 3 seconden ingedrukt
- loslaten en dan opnieuw het sleuteltje 3 seconden indrukken.
Met + en - kun je nu naar verschillende sensoren. De Ta is sensor 1.
(oh, en de andere waardes:
A Ionisatiestroom min 2.7uA
b tap/warmwater verbruik L/min
C huidige CV waterdruk bar
F brandervermogen in Kw
P pompsnelheid
t laatste storingscode
= r 1.70 software release
drie streepjes r 1.20 software release pomp
0 warmtewisselaar temperatuur
1 Aanvoer CV temperatuur
2 retour CV (niet aangesloten)
3 tapwater temp
4 koudwater zonneboiler
5 rookgas temp <56gr =HR Bedrijf
6 buitenvoeler
7 boilersensor niet aanwezig
)
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 11-10-2021 14:49 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Nee, zoals @Tommie12 en @Seafarer ook al aangeven. Het gaat om het gemiddelde, niet alleen om het verschil.HereIsTom schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Toch snap ik ‘m niet, als er 60° in gaat en 30° uit, dan is er toch 30° afgifte en bij die andere maar 10° afgifte.
Dat is simpel voor te stellen door in extremen te denken. Als ik jouw redenering zou volgen zou ik met 20 graden water in en 0 graden water uit ook de ruimte kunnen verwarmen. Geloof me, dat lukt niet
Vermogen is niet hetzelfde als temperatuurverschil. Vermogen is hetzelfde als temperatuurverschil maal de stroomsnelheid.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
De regels van vermogen veranderen niet. Dus als de retour even warm is als de aanvoer dan kun je je vermogen niet kwijt. Die warmtewisselaar is in essentie een radiator. Door de lucht met hoge snelheid door die wisselaar te blazen koelt het water af.sv2203 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:23:
Goedenavond,
In dit topic gaat het voornamelijk over radiatoren. Zelf heb ik hete lucht verwarming. De CV ketel stuur zijn warme water naar de blower, gaat door een warmte wisselaar en de hete lucht wordt door de kanalen door het huis geblazen.
Nu is het leiding werk nog geen 2 meter, van de CV naar de blaas unit.
Nu is de retour bijna even het als de aanvoer na 1 minuut rondpompen.
Is hier nog winst op te behalen qua inregelen van de CV of is het juist gunstiger om de warmtewisselaar van de blower zo heet mogelijk te houden vanwege het blazen?
Alvast bedankt.
Als die blower vol aan staat moet het water wel degelijk afkoelen. Als dat niet gebeurt is er ergens iets mis. De warmtewisselaar kan bijvoorbeeld vuil zijn (dan warmt de lucht dus niet op).
Ik heb gisteren wat updates aan de radiator simulatie gedaan, ik heb toegevoegd dat er een warmte verlies is, en een kamer temperatuur die afhankelijk is van zowel het warmte verlies als de radiator afgifte.dunklefaser schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:06:
@PentaClover Mooie YT-animatie! - Idd de belangrijke informatie met de veranderende flow is niet goed te volgen of eigenlijk bijna niet.
Kan je de tijdas of de curve niet nog met de (extra) grotere info verrijken welke flow op dat moment van toepassing is?
Eigenlijk had ik iets anders in gedachte, namelijk een wat overdreven simulatie met a) nominale flow en b) sterk verhoogde (200%) en c) sterk verlaagde flow (sterk geknepen radiator) op verschillende temperatuurniveaus (aanvoertemperaturen), dus 40°C, 60°C en misschien nog 70°C.
De "gelijkblivende" kamertemperatuur kan natuurlijk de afgiftesituatie bij het opwarmen niet weergeven
en is ook lastig algemeen te simuleren.
Tevens wat duidelijkere labels toegevoegd. Last but not least, zat er ook nog een rekenfout in

Door de verschillende flows, zie je verschillende Ta en Tr waarbij het afgifte vermogen van de radiator stabiliseert op de max input power 0.75 kW in deze simulatie.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Zin om een testje te doen? Ik heb ook een ecomline 24 jaar jong.ranjo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Ik heb ook een ecomline maar nog wel met de ouderwetse thermostaat. De aanvoer en retour temperatuur meet ik met twee 1wire sensoren en daarmee heb ik wat grafieken kunnen maken. Wat ik daaruit gemerkt heb is dat de ketel in ieder geval een dT van 20° wilt hebben. Dus hoe hoger de retour hoe hoger hij gaat stoken. Echter heb ik vloerverwarming en nu ook ltv radiatoren op de eerste verdieping, dus zo heet hoeft het water niet te zijn. Daarom heb ik met de draaiknop op de ketel de aanvoer zo ver mogelijk terug gezet. Echter op de laagste stand ging hij ongeveer 40 graden stoken en er kwam iets van 25 graden terug. Daarmee ontstond veel pendelgedrag. Op de een na laatste stand heb ik hem nu tot 45 graden geknepen en dat werkt nu prima. Zet ik hem hoger dan zie ik dat hij geneigd is om hoger te gaan stoken wat ik niet wil. Met de een na laatste stand weet de ketel zich bij mij goed in te houden en hebben we het ook in de twee koude weken van begin te jaar het gewoon lekker warm gehad (zonder nachtverlaging, dat wel)
Mooi!PentaClover schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
Ik heb gisteren wat updates aan de radiator simulatie gedaan, ik heb toegevoegd dat er een warmte verlies is, en een kamer temperatuur die afhankelijk is van zowel het warmte verlies als de radiator afgifte.
Tevens wat duidelijkere labels toegevoegd. Last but not least, zat er ook nog een rekenfout indie is er ook uit.
Door de verschillende flows, zie je verschillende Ta en Tr waarbij het afgifte vermogen van de radiator stabiliseert op de max input power 0.75 kW in deze simulatie.
[YouTube: Radiator Simulatie]
Voor elektra zijn er prachtige simulaties te maken met heel veel standaardcomponenten, maar voor dit soort systemen kom je al snel in Matlab Simulink terecht. En dat is net even te ingewikkeld om even op een zondagmiddag in elkaar te knutselen...
Met achterste voren bedoel ik de simulatie levert dan (voor de gekozen radiator) uiteindelijk de Ta en Tr in evenwicht.
Maar is dit ook een (herkenbare) praktijksituatie vergelijkbaar met dat wat ik voor ogen had?
Wat is eigenlijk de nominale/aanbevolen flow voor de T33 90x60? en bij welke ontwerptemperatuur?
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 11-10-2021 16:57 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik weet niet wat jij voor ogen haddunklefaser schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:55:
@PentaClover De simulatie werkt dan eigenlijk soort "achterste voren", input is het gewenste vermogen en de buitentemperatuur - met bijbehorend warmteverlies door de muren afhankelijk van de stijgende gemiddelde radiatortemperatuur en de langzaam? oplopende kamertemperatuur. - Parameter is de flow.
Met achterste voren bedoel ik de simulatie levert dan (voor de gekozen radiator) uiteindelijk de Ta en Tr in evenwicht.
Maar is dit ook een (herkenbare) praktijksituatie vergelijkbaar met dat wat ik voor ogen had?
Wat is eigenlijk de nominale/aanbevolen flow voor de T33 90x60? en bij welke ontwerptemperatuur?
Ik wil ook nog een andere variant maken als ik tijd heb, gedrag dat je vaak bij een WP ziet, dan kies je een Ta, en flow en moduleerd de WP het vermogen afhankelijk van de afgifte van de radiator zodat de Ta constant blijft, is dat meer wat je verwacht had ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dus het enige wat ik zou kunnen bekijken is, en eventueel aanpassen, het vermogen waarop de ketel aan het verwarmen is.Blihi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:11:
[...]
De regels van vermogen veranderen niet. Dus als de retour even warm is als de aanvoer dan kun je je vermogen niet kwijt. Die warmtewisselaar is in essentie een radiator. Door de lucht met hoge snelheid door die wisselaar te blazen koelt het water af.
Als die blower vol aan staat moet het water wel degelijk afkoelen. Als dat niet gebeurt is er ergens iets mis. De warmtewisselaar kan bijvoorbeeld vuil zijn (dan warmt de lucht dus niet op).
PSN: Vonkiii
Wat @blihi al zei: Warmtewisselaar schoon? Dus even met een zak lamp erin schijnen.sv2203 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:33:
[...]
Dus het enige wat ik zou kunnen bekijken is, en eventueel aanpassen, het vermogen waarop de ketel aan het verwarmen is.
Waarop ik wil aanvullen is je lucht filter schoon? Zit het juiste filter erin?
Zijn de schoepen van de ventilator nog schoon? Dit zijn allemaal oorzaken van een te lage flow lucht en te weinig afkoeling van je cv water.
Zit er een bypass klep in die open blijft staan, want dan gaat er heel veel lucht langs de warmtewisselaar in plaats van erdoor heen?
Had je die aanvoer en retour pijp even met de hand of een thermometer gemeten?
Gaat de ketel heel vaak aan/uit in een uur tijd?
Edit: en dan pas aanpassen.
Normaal gesproken zou je verwachten dat de ketel een delta t van 20zal aanhouden. Echter als de driewegklep naar de boiler half open staat dan verlies je een (groot) deel van je flow al direct aan de ketel.
Bij mij zat dus de klep (alweer redelijk vast), vorige week was dit ook al aan de hand😭.
Installateur heeft hem toen op gang gebracht maar hij zat nu weer vast. Ik heb er net even wat teflon spray in gespoten en met een tang weer gangig gemaakt.
Moraal blijft dat hij vuil blijft opnemen met als gevolg stoeve werking.
Gaat een vuilfiler in de retour hierin helpen? Of is dit marketing/verkooppraat?
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Als je serieus last hebt van vuil dan gaat alles wat kan bewegen vastzitten.Fantastic_fox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:12:
Ik denk dat ik een deel van het probleem heb gevonden voor de lage retour.
Normaal gesproken zou je verwachten dat de ketel een delta t van 20zal aanhouden. Echter als de driewegklep naar de boiler half open staat dan verlies je een (groot) deel van je flow al direct aan de ketel.
Bij mij zat dus de klep (alweer redelijk vast), vorige week was dit ook al aan de hand😭.
Installateur heeft hem toen op gang gebracht maar hij zat nu weer vast. Ik heb er net even wat teflon spray in gespoten en met een tang weer gangig gemaakt.
Moraal blijft dat hij vuil blijft opnemen met als gevolg stoeve werking.
Gaat een vuilfiler in de retour hierin helpen? Of is dit marketing/verkooppraat?
Dus ook thermostaat kleppen enz.enz.
Die magneet filters helpen echt.
Probeer wel de oorzaak van de vervuiling op te zoeken. Bijv.
5 × jaar je cv bij vullen brengt een hoop zuurstof naar binnen.
Cv is afgelopen jaar 2 keer leeg geweest ivm een verbouwing van de gang. En op een of andere manier verloor hij soms druk heel langzaam maar heb eigenlijk alles nagelopen maar zag niet echt ergens een lek.
Kan het zijn dat als de driewegklep niet goed sluit dat er cv water via de indirect gestookte boiler geloost wordt over de overdruk ventiel?
Dat zou het af en toe bijvullen eventueel verklaren
Wat betreft de filter, alsnog nu eraan toevoegen of bij het onderhoud laten doen? Als de klep nu binnenkort weer begint te weigeren moet het binnenwerk wel vervangen. Dus dan zijn ze er toch mee bezig?
Of pas bij een nieuwe installatie toevoegen?
[ Voor 24% gewijzigd door Fantastic_fox op 11-10-2021 20:35 ]
Welk overdruk ventiel bedoel je?Fantastic_fox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:32:
@Seafarer
Cv is afgelopen jaar 2 keer leeg geweest ivm een verbouwing van de gang. En op een of andere manier verloor hij soms druk heel langzaam maar heb eigenlijk alles nagelopen maar zag niet echt ergens een lek.
Kan het zijn dat als de driewegklep niet goed sluit dat er cv water via de indirect gestookte boiler geloost wordt over de overdruk ventiel?
Dat zou het af en toe bijvullen eventueel verklaren
Wat betreft de filter, alsnog nu eraan toevoegen of bij het onderhoud laten doen? Als de klep nu binnenkort weer begint te weigeren moet het binnenwerk wel vervangen. Dus dan zijn ze er toch mee bezig?
Of pas bij een nieuwe installatie toevoegen?
Cv water is 100% gescheiden van sanitair water.
Je ziet dat ik om 19uur de klep aan de gang heb gekregen, aanvoer lijkt direct omlaag te gaan en retour omhoog en eigenlijk nog steeds nette waarde als je het mij vraagt? Of mis ik iets denk je?
:strip_exif()/f/image/UobQDrigkcgmYuglHcnkK19G.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er beter uit.Fantastic_fox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:38:
@Seafarer
Je ziet dat ik om 19uur de klep aan de gang heb gekregen, aanvoer lijkt direct omlaag te gaan en retour omhoog en eigenlijk nog steeds nette waarde als je het mij vraagt? Of mis ik iets denk je?
[Afbeelding]
Hoe oud is drieweg klep?
Beter vervangen. Of de cartridge die erin zit.
Als je echt het idee hebt dat de boel vuil is
Dan zou ik direct een filter plaatsen.
Heb je tijdens die aanpassing gezien hoe vuil het water was?
Nee die helpen echt.Fantastic_fox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:12:
Ik zou voordat je het filter plaatst ook eens nadenken of je het cv systeem kunt doorspoelen. Dit zorgt tevens voor een betere warmteafgifte van radiatoren/vloerverwarming.Seafarer schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:43:
[...]
Als je echt het idee hebt dat de boel vuil is
Dan zou ik direct een filter plaatsen.
Heb je tijdens die aanpassing gezien hoe vuil het water was?
Betreft nieuwe gelaste ketel, 30 mtr pijp en 1 warmtewisselaar.
Je kijkt naar een bakje met koffie filter en drab.
:strip_exif()/f/image/068nG2cCWF0eCohhBIOoave8.jpg?f=fotoalbum_medium)
Totaal een eetlepel met kop erop aan drab.
[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 11-10-2021 21:05 ]
Spoelen als in met gewoon water en dan per radiator een voor een of met z’n filter/magneet pomp? Zie op internet zoiets wel eens en dan wordt er een of ander goedje aan toegevoegd.
Ik heb ook een ecomline, van 21 jaar oudranjo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Ik heb ook een ecomline maar nog wel met de ouderwetse thermostaat. De aanvoer en retour temperatuur meet ik met twee 1wire sensoren en daarmee heb ik wat grafieken kunnen maken.

Maar vraag mij af hoe je de temperatuur logt. Kun je zeggen welk systeem je hiervoor hebt gebruikt?
https://temperature-machine.com/
Dat is inderdaad wat er gebeurt als je het modulerende vermogen van de ketel uitschakelt. Je voegt dus een vast vermogen toe aan het water met een bepaalde flow. Prima als het systeem in balans is, maar met radiatoren minder geschikt, want de ruimte warmt langzamer op. (Honeywell thermostaten zullen hier niet mee overweg kunnen in hun regelgedrag).PentaClover schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:45:
[...]
Ik weet niet wat jij voor ogen had, maar dat is wat er in mijn huis ook gebeurd, de ketel is begrenst op zijn minimum vermogen en het vermogen van de ketel i.c.m. de flow bepaald de Ta. Tenzij ik de temperatuur van de ketel begrens, dan gaat de ketel uit als de Ta + hysterese bereikt wordt. Om dat te simuleren zou ik dan ook ketel gedrag moeten toevoegen.
Dat is ook wat je bij een modulerende ketel verwacht (en helemaal als de ketel op fabrieksinstellingen staat). De Ta wordt direct gehaald en naarmate de retour begint te stijgen zal het vermogen (en de flow, meestal gezamenlijk in lineair verband) terug beginnen te lopen tot de ingestelde ondergrens.Ik wil ook nog een andere variant maken als ik tijd heb, gedrag dat je vaak bij een WP ziet, dan kies je een Ta, en flow en moduleerd de WP het vermogen afhankelijk van de afgifte van de radiator zodat de Ta constant blijft, is dat meer wat je verwacht had ?
Dit laatste is ook voor een thermostaat het gemakkelijkst te leren. Het afgegeven vermogen is namelijk veel constanter over de tijd.
In het eerste geval zal de low-load regeling die in blokken van 1 minuut per 6 minuten stookt een ander effect hebben dan een regeling die in blokken van 10 minuten per uur stookt. In het tweede geval nauwelijks.
Dat is overigens wel een leuke test om te simuleren: Wat als jouw regeling iedere 6 minuten 2 minuten aan staat (dus warmtevraag heeft) en wat als jouw regeling iedere 60 minuten 20 minuten warmtevraag heeft?
Bij de meer geavanceerde Honeywell thermostaten is dit instelbaar. Het type regelgedrag kan op snel, normaal of traag.
Ikzelf heb de armelui methode gebruikt. Kraan aansluiten bij het vulpunt en slang aansluiten bij het aftappunt. Ik heb er 2. 1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde op de begane grond. Het vulpunt zit op de zolder bij de cv. Dan EERST het aftappunt open DAARNA het vulpunt en de kraan vol open. Dan alle radiatoren , behalve 1, op de streng dicht. Dan met de knop spelen(Open,dicht,open dicht) dit herhalen bij alle radiatoren op de streng en dan herhalen bij de andere streng. Dan magneetfilter plaatsen op de retour voor de cv ketel. Slang erop aansluiten en kraantje open en weer alles zoals hiervoor beschreven tot het water helder is.Fantastic_fox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:07:
@Laica en @Seafarer
Spoelen als in met gewoon water en dan per radiator een voor een of met z’n filter/magneet pomp? Zie op internet zoiets wel eens en dan wordt er een of ander goedje aan toegevoegd.
Moet er wel bijvermelden dat de vulkraan op de aanvoer (richting radiatoren) zit en het magneetfilter op de retour (richting cvketel) zit.
Geen pomp of chemische stoffen nodig. Wordt door de fabrikant van de ketel (remeha) ook afgeraden.
Ik heb tevens de warmte capaciteit van de kamer aangepast naar 63% van wat het eerst was, 2 van de binnen muren en de vloer worden ook door de ruimte aan de andere kant verwarmd, dus voor die massa's heb ik nu de helft genomen in het bepalen van de warmte capaciteit van de kamer.
Je ziet duidelijk:
- Hogere flow bij de zelfde Ta is een hoger afgifte vermogen van de radiator (en hogere Tr).
- Bij oplopende kamer temperatuur daalt het afgifte vermogen van de radiator.

Ik weet niet of iets vergelijkbaars aan visualisatie in de opleiding van installateurs gebruikt wordt,
jouw simulaties hebben iig een prominentere plaats verdient, o.a. in de opening post.
Een vraag: Hoe komt het dat het afgegeven vermogen direct op de "maximale"waarde springt, maar bij wegnemen van de "temperatuurbron" langzamer minder wordt?
P.S.:3,15 l/min = 190 l/h - is de nominale flow bij de meeste huis/tuin en keuken radiatoren niet zoiets als 150 l/h? - Tenminste suggereert dit de maximale flow bij de gebruikelijke inserts voor thermostaatkranen.
(Heimeier 150 l/h, Danfoss 180l/h?)
- Ik heb ergens gelezen dat er nu inserts voor de JAGA's verkrijgbaar zijn met max. 300 l/h.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat de radiator vrij snel in het filmpje naar zijn max afgifte gaat, heeft denk ik 2 oorzaken, de tijdsschaal en het feit dat ik het ijzer van de radiator niet mee neem in de simulatie.dunklefaser schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:58:
@PentaClover
Een vraag: Hoe komt het dat het afgegeven vermogen direct op de "maximale"waarde springt, maar bij wegnemen van de "temperatuurbron" langzamer minder wordt?
Voor dit filmpje genereer ik ongeveer 1 plaatje per minuut gesimuleerde tijd. Met 20 frames per seconde in het filmpje gaan er in het filmpje dus in 1 seconde ongeveer 20 minuten gesimuleerde tijd voorbij.
In de simulatie is Twater gelijk aan Tradiator, in het echt zal bij het opwarmen de warmte capaciteit van het ijzer een dempend effect hebben op de snelheid waarmee de radiator temperatuur en de afgifte toeneemt.
In de Hendrad sheet staat ook het gewicht van de radiator, dus ik zou dat wel kunnen toevoegen in de simulatie.
Om het effect dan goed te zien zou ik van de opwarm fase dan wel meer plaatjes moeten genereren en moet ik of minder in 1 filmpje stoppen, of je krijgt hele lange filmpjes...
Remeha Calenta 40c combiketel
Remeha iSense thermostaat (hangt beneden in de keuken), geen zoneregeling
Beneden verdieping: volledig vloerverwarming (13 groepen)
Boven verdieping: badkamer met 1 groep vloerverwarming en designradiator en slaapkamers met normale radiatoren (die zelden open staan)
Verdeler vloerverwarming (foto genomen tijdens installatie, dus nog niet helemaal aangesloten):
:strip_exif()/f/image/kX7w7SU1IjEmVDgPkWfNYpbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De huidige max CV temperatuur die ik ingesteld heb is 55 graden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UwzbZrrVP7JTGwJf79sVfS3z.jpg?f=user_large)
Nadat de cv ketel aanspringt maakt hij wisselende aanvoertemperaturen die vaak veel lager liggen dan de max 55 graden die ik ingesteld heb. Op zich logisch (door het moduleren?) en ook geen probleem. Echter schakelt de pomp van mijn verdeler pas in vanaf 35 graden. Op het moment dat de ketel water van rond de 35 graden maakt, dan is het water bij de verdeler minder dan die 35 graden en schakelt de pomp niet in. Ik vermoed dat die lagere temp bij de verdeler komt doordat de afstand tussen de ketel en verdeler ca 12 meter is.
In de praktijk zie ik tijdens het stoken dat de verdeler wisselent open en dicht staat doordat die aanvoertemperatuur wisselt en dus ook regelmatig onder de 35 graden @verdeler zakt.
De vraag: is het slim om de minimale CV temperatuur op b.v. 40 graden te zetten (35 graden met wat marge) zodat als de ketel gaat draaien, de vloerverwarming ook altijd open gaat? Het doel is om gas te beparen, dus mocht mijn idee averechts gaan werken dan lijkt het me niet slim. Wat is jullie idee?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KrjkAizd0UeKip7ymWPSYpp8.jpg?f=user_large)
Ik heb een tussenwoning/benedenwoning. Net vloerverwarming aan laten leggen door Faber betonvloeren, Instellen moet je zelf organiseren. Ik heb het idee dat de meeste bedrijven niet echt aan tuning doen.
Ik woon in Utrecht en ben benieuwd.
Wat wil je daar aan tunen?UtrechtOost75 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:23:
Is er iemand die CV tuning aanbiedt?
Ik heb een tussenwoning/benedenwoning. Net vloerverwarming aan laten leggen door Faber betonvloeren, Instellen moet je zelf organiseren. Ik heb het idee dat de meeste bedrijven niet echt aan tuning doen.
Ik woon in Utrecht en ben benieuwd.
Waterzijdig inregelen is overbodig, die kringen krijgen wel hun debiet.
Heb je een ketel die wat lager kan moduleren? Zit er een buitensensor op?
Dan kan je met de stooklijn toch wat spelen om de temperatuur binnen mooi op peil te krijgen.
Voor de rest, gewoon zorgen voor goede flow, dan krijg je zo veel mogelijk condensatie en dus het hoogste rendement.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wisselaar is schoon en pas een nieuw filter ingedaan, ik heb overigens geen klachten over de verwarming hoor die doet het goed, ben alleen aan het kijken hoe ik het nog zuiniger kan laten draaienSeafarer schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:48:
[...]
Wat @blihi al zei: Warmtewisselaar schoon? Dus even met een zak lamp erin schijnen.
Waarop ik wil aanvullen is je lucht filter schoon? Zit het juiste filter erin?
Zijn de schoepen van de ventilator nog schoon? Dit zijn allemaal oorzaken van een te lage flow lucht en te weinig afkoeling van je cv water.
Zit er een bypass klep in die open blijft staan, want dan gaat er heel veel lucht langs de warmtewisselaar in plaats van erdoor heen?
Had je die aanvoer en retour pijp even met de hand of een thermometer gemeten?
Gaat de ketel heel vaak aan/uit in een uur tijd?
Edit: en dan pas aanpassen.
(wat ie overigens al doet).
Ik dacht dus door de pomp minder te laten draaien het warme water minder snel door de warmtewisselaar gaat, maar dat maakt dus niet aangezien het vermogen geleverd wordt en de warmte dan in de CV zou blijven?
Zou dus eerder moeten kijken of het vermogen nog verlaagd kan worden en/of de blower meer luchtdebiet laten blazen, dat kan sowieso nog.
Heb trouwens met de hand gevoeld.
PSN: Vonkiii
SuperPentaClover schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:12:
Een nieuw Filmpje, nu met 2 vaste Ta's (45oC en 65oC) en 3 verschillende flows (0.35 l/min, 1.05 l/min, 3.15 l/min) waarbij de ketel het vermogen moduleerd zodat er bij de vaste flow ook de vaste Ta geleverd wordt.
Ik heb tevens de warmte capaciteit van de kamer aangepast naar 63% van wat het eerst was, 2 van de binnen muren en de vloer worden ook door de ruimte aan de andere kant verwarmd, dus voor die massa's heb ik nu de helft genomen in het bepalen van de warmte capaciteit van de kamer.
Je ziet duidelijk:
- Hogere flow bij de zelfde Ta is een hoger afgifte vermogen van de radiator (en hogere Tr).
- Bij oplopende kamer temperatuur daalt het afgifte vermogen van de radiator.
En nu eentje met het minimum vermogen begrensd op 7 kW. Dan gaat de ketel pendelen
Zuinig dat hoor je niet zo heel veel bij hete lucht.Das mooi.sv2203 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:10:
[...]
Wisselaar is schoon en pas een nieuw filter ingedaan, ik heb overigens geen klachten over de verwarming hoor die doet het goed, ben alleen aan het kijken hoe ik het nog zuiniger kan laten draaien
(wat ie overigens al doet).
Hete lucht wisselaars moeten goed doorstroomd worden om overal gelijkmatig warmte over te dragen.Ik dacht dus door de pomp minder te laten draaien het warme water minder snel door de warmtewisselaar gaat, maar dat maakt dus niet aangezien het vermogen geleverd wordt en de warmte dan in de CV zou blijven?
proberen kan altijd. Er gaat niets stuk hoogstens comfort klachten. Maar de ketel zal zelf het vermogen wel verlagen als de retour heet terug komt.Zou dus eerder moeten kijken of het vermogen nog verlaagd kan worden en/of de blower meer luchtdebiet laten blazen, dat kan sowieso nog.
Soms voel je dan dat kleine verschil net niet.Heb trouwens met de hand gevoeld.
Bij mij spoelde ik niet door de ketel. Of er keerkleppen in de ketel zitten weet ik niet. In het leidingsysteem bij mij ieg niet.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:01:
@Laica @Seafarer dat moet bij ons ook lukken, ik heb in de kruipruimte bij het mangat 2 kranen zitten een op aanvoer de ander op de retour. Dus dat kan wel maar spoel je dan ook door de warmtewisselaar op de ketel of zitten er ergens keerkleppen in de leidingen die de stroming door de ketel en pomp tegen houden?
Heel belangrijk : waar zit het vulpunt? Hier ging het koude vulwater eerst door de ketel, dit heb ik eerst veranderd. Er bestaat nl de kans dat de wisselaar in de ketel kapot gaat door het temperatuurverschil van het koude water.
Waar zit jouw vulpunt?
Als hij op de hete leiding zit is dat mooi want dan spoel je niet door de ketel en de zwaartekracht helpt mee met de zwaardere deeltjes. Hier kwamen er zelfs nog kleine stukjes ijzer uit.
@Seafarer weet jij een of er normaal gesproken keerkleppen zitten tussen ketel / boiler en of bij de 3 wegklep?
Jij lijkt er verstand van te hebben en dus de vraag kunt beantwoorden of spoelen met regulier water verstandig is of juist niet
Werken ketels niet met een bepaalde tijd (xx minuten) dat ze uit gaan als de Ta meer dan de hysterese over het setpoint gaat ?Blihi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:17:
[...]
Super![]()
En nu eentje met het minimum vermogen begrensd op 7 kW. Dan gaat de ketel pendelenDan zou hij dus uit moeten schakelen als Ta > Tset+3 en weer aan als Ta < Tset-3
Je kunt jezelf ook afvragen waarom er een keerklep tussen zou moeten zitten?Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:32:
Op de zolder zit hij op de retour weet ik eigenlijk zeker.
@Seafarer weet jij een of er normaal gesproken keerkleppen zitten tussen ketel / boiler en of bij de 3 wegklep?
Jij lijkt er verstand van te hebben en dus de vraag kunt beantwoorden of spoelen met regulier water verstandig is of juist niet
Schema maken en dit proberen te begrijpen. Dan kom je er wel achter.
Maar nee keerkleppen zitten er niet in.
Spoelen is volgens mij een Amerikaans gekke gewoonte om dit te doen. Daar zou ik pas mee beginnen als je zeker weet dat je hele systeem een rommeltje is. (of het water heeft een totaal verkeerde ph waarde) Spoelen brengt ook weer vers water met heel veel zuurstof in je systeem. Ik zou gewoon voor een goed magneet filter gaan. Ik weet dat ze echt helpen.
Elk jaar spoelen heeft idd geen zin ivm toevoegen zuurstofrijk water, zoals Seafarer schrijft.
Maar als je een oud systeem hebt of aan de leidingen gewerkt hebt, kan volgens mij een keer doorspoelen geen kwaad.
Volgens mij gaan ze uit als Ta > Tset +3 (waarbij die 3 soms instelbaar is) en weer aan als Ta <Tset -3, maar pas nadat de instelbare anti-pedeltijd verstreken is.PentaClover schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:38:
[...]
Werken ketels niet met een bepaalde tijd (xx minuten) dat ze uit gaan als de Ta meer dan de hysterese over het setpoint gaat ?
In jouw geval zou het zomaar kunnen dat de ketel weer aan slaat als de Ta nog boven de Tset zit. Dan zou hij meteen weer uitvallen en de wachttijd in gaan. Het zou kunnen, dat zou ik dan een keer moeten testen.
Edit: Net even in mijn grafiekjes gekeken. De brander gaat pas weer aan als Ta < Tset en natuurlijk pas na de anti-pendeltijd (in mijn geval 4 minuten)
[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 13-10-2021 08:28 ]
Im een ander topic over deze ketel zelf lees ik dat de (software)versie van de ketel van invloed kan zijn, maar voor zover ik kan zien heb ik de 'juiste' versie om de eco-stand te kunnen gebruiken. Bij het opstarten zie ik:
INIT
v01.01
LOAD
v01.01
Ook heb ik DP347 (SWW-modus als MK1 is aangesloten in combi) van 1(aan) op 0(uit) gezet, maar dit maakt geen verschil. Het installateurs menu heb ik nog niet naar gekeken, de ketel vraagt ook om een code als ik hier in wil.
Is dit een bekend probleem met de ketel of zie ik toch een instelling over het hoofd?
Verder heb ik op pomp van de vloerverwarming een pompschakelaar, die pas aangaat wanneer de schakeltemperatuur op de schakelaar bereikt is/ temperatuur op de thermostaat lager is dan ik heb ingesteld. Werkt ook allemaal prima.
Alleen toch nog een vraag. Nu met de koude dagen merk ik dat de C.V. ketel in de nacht om de half uur aanspringt om warmte te geven. Wanneer de thermostaat weer op de gewenste temperatuur is, schakelt de pompschakelaar de vloerverwarming uit. Je krijgt dan schommelingen in je gas verbruik, middels een aan-uit principe.
Is het dan handiger om de pompschakelaar er tussen uit te halen? Gaat het dan ipv aan-uit via een modulerende weg? Als het straks nog kouder wordt, zal hij ook overdag warmte moeten geven. Steeds aan en uit kost volgens mij meer energie dan constant aan / modulerend. Of is dit al de meest zuinige manier?
C.V. Ketel: Nefit Trendline II
Thermostaat: Nefit Easy
Vloerverwarming(pomp): Wilo Para (afbeelding toegevoegd)
Pompschakelaar: AmfraMatic V-3DP+
ter aanvulling: Handleiding Wilo
Instellingen staan op verschildruk constant (nr. 8 ).
Zes units verdeeld over een oppervlakte van 50 m3.
:strip_exif()/f/image/2FAaCJWgENrcpFy7sdFCjDJa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Toml83 op 13-10-2021 10:44 ]
Ik heb gisterenavond nog wat dingetjes toegevoegd;Blihi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:19:
[...]
Volgens mij gaan ze uit als Ta > Tset +3 (waarbij die 3 soms instelbaar is) en weer aan als Ta <Tset -3, maar pas nadat de instelbare anti-pedeltijd verstreken is.
In jouw geval zou het zomaar kunnen dat de ketel weer aan slaat als de Ta nog boven de Tset zit. Dan zou hij meteen weer uitvallen en de wachttijd in gaan. Het zou kunnen, dat zou ik dan een keer moeten testen.
Edit: Net even in mijn grafiekjes gekeken. De brander gaat pas weer aan als Ta < Tset en natuurlijk pas na de anti-pendeltijd (in mijn geval 4 minuten)
Warmte Capaciteit van het staal van de radiator, de opwarming gaat nu iets gedempt, en een minimum vermogen.
Als Ta > Setpoint+3oC gaat het vermogen naar 0.0 kW en de pomp blijft aan om flow te leveren, na 4 minuten gaat hij pas weer vermogen leveren.
Ik heb een nieuw filmpje gemaakt met meer frames per gesimuleerde tijd zodat je wat beter de details van gedrag kan zien, nu met een andere radiator, T22 120x60 cm, en een buiten temperatuur van -5C. Ik weet dat deze radiator bij lage Ta te weinig afgifte vermogen heeft, dat is namelijk wat nu in de kamer hangt die ik in de simulatie gebruik.
Ik laat eerst met een vaste Ta, geen minimum vermogen en 3 verschillende flows lopen, daarna dezelfde flows maar met een minimum vermogen van 0.5kW.
Je ziet dat bij de 2 laagste flows dat de anti pendel ingrijpt en dus ook het afgifte vermogen instort (vooral bij de laagste flow). Pas als het water dat uit de retour komt voldoende is afgekoeld zal een herstart zonder pendelen lukken totdat de Ta weer te hoog wordt.
Alleen bij de hoogste flow blijft de Ta onder de 35oC+3oC en wordt er niet gependeld.
In princiupe heeft de pompschakelaar er niks mee te maken. Als er 's nachts warmtevraag is, gaat je ketel stoken tot het moment dat het setpoint is bereikt. Die informatie krijgt hij van de kamerthermostaat. De pompschakelaar er tussenuit heeft geen zin, want dan draait de vvw-continu, of er nou een warmtevraag is of niet. Dat is sowieso minder zuinig qua elektriciteitsverbruik.Toml83 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:23:
Ik ben eerder hier goed geholpen met het instellen van de C.V. Ketel, waaronder verlagen vermogen (Kwh) en uitzetten comfort naar eco stand. Met een lager vermogen wordt het huis nog steeds warm met de vloerverwarming, dat werkt heel goed.
Verder heb ik op pomp van de vloerverwarming een pompschakelaar, die pas aangaat wanneer de schakeltemperatuur op de schakelaar bereikt is/ temperatuur op de thermostaat lager is dan ik heb ingesteld. Werkt ook allemaal prima.
Alleen toch nog een vraag. Nu met de koude dagen merk ik dat de C.V. ketel in de nacht om de half uur aanspringt om warmte te geven. Wanneer de thermostaat weer op de gewenste temperatuur is, schakelt de pompschakelaar de vloerverwarming uit. Je krijgt dan schommelingen in je gas verbruik, middels een aan-uit principe.
Is het dan handiger om de pompschakelaar er tussen uit te halen? Gaat het dan ipv aan-uit via een modulerende weg? Als het straks nog kouder wordt, zal hij ook overdag warmte moeten geven. Steeds aan en uit kost volgens mij meer energie dan constant aan / modulerend. Of is dit al de meest zuinige manier?
C.V. Ketel: Nefit Trendline II
Thermostaat: Nefit Easy
Vloerverwarming(pomp): Wilo Para (afbeelding toegevoegd)
Pompschakelaar: AmfraMatic V-3DP+
ter aanvulling: Handleiding Wilo
Instellingen staan op verschildruk constant (nr. 8 ).
Zes units verdeeld over een oppervlakte van 50 m3.
[Afbeelding]
Wil je niet dat de vvw-pomp 's nachts draait, dan moet je het setpoint verlagen. Maar dan heeft de ketel wel meer op te warmen, 's ochtends, want het setpoint ligt dan relatief verder weg omdat de kamertemperatuur meer is gezakt in de nacht.
Heel mooi!PentaClover schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:50:
[...]
Ik heb gisterenavond nog wat dingetjes toegevoegd;
Warmte Capaciteit van het staal van de radiator, de opwarming gaat nu iets gedempt, en een minimum vermogen.
Als Ta > Setpoint+3oC gaat het vermogen naar 0.0 kW en de pomp blijft aan om flow te leveren, na 4 minuten gaat hij pas weer vermogen leveren.
Ik heb een nieuw filmpje gemaakt met meer frames per gesimuleerde tijd zodat je wat beter de details van gedrag kan zien, nu met een andere radiator, T22 120x60 cm, en een buiten temperatuur van -5C. Ik weet dat deze radiator bij lage Ta te weinig afgifte vermogen heeft, dat is namelijk wat nu in de kamer hangt die ik in de simulatie gebruik.
Ik laat eerst met een vaste Ta, geen minimum vermogen en 3 verschillende flows lopen, daarna dezelfde flows maar met een minimum vermogen van 0.5kW.
Je ziet dat bij de 2 laagste flows dat de anti pendel ingrijpt en dus ook het afgifte vermogen instort (vooral bij de laagste flow). Pas als het water dat uit de retour komt voldoende is afgekoeld zal een herstart zonder pendelen lukken totdat de Ta weer te hoog wordt.
Alleen bij de hoogste flow blijft de Ta onder de 35oC+3oC en wordt er niet gependeld.
Dat is dus precies wat flow en Ta doen.
Verhogen van de flow bij gelijkblijvende Ta geeft een groter afgiftevermogen. Dus in dat geval wordt er niet gependeld omdat de ketel zijn warmte netjes kwijt kan.
In dit topic wordt dat nog wel eens vergeten. Bij een CV ketel zijn we op zoek naar de minimale Ta en minimale flow waarbij het afgiftevermogen hoger blijft dan het opgewekte vermogen en waarbij het afgegeven vermogen even hoog is als het warmteverlies (in evenwicht, maar iets hoger als je moet bijstoken om de temperatuur te verhogen).
Het simpelweg verlagen van Ta en flow kan ertoe leiden dat het afgiftevermogen lager wordt dan het opgewekte vermogen en dan ga je pendelgedrag krijgen, ofwel de ketel kan het opgewekte vermogen niet kwijt aan het afgiftesysteem.
Bij een warmteverlies lager dan het opgewekte vermogen krijg je een low-load regeling, en dat is niet hetzelfde. Als de ketel stookt kan deze zijn warmte kwijt, maar hij stookt niet continu.
LOADSanchaz12 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:52:
Hier een Remeha Tzerra Ace 28C die maar niet in de SWW eco-stand wil blijven. Ik heb onlangs de eco-stand ingeschakeld d.m.v. het wijzigen van instelling DP200 van 0 (klokprogramma) naar 2 (vorstbeveiliging/eco). Gasverbruik blijft daarmee op 0 als er geen warm water gevraagd wordt. Echter springt de ketel na de eerstvolgende douchebeurt gewoon weer terug naar het warmhouden van de ketel tussen de 50-60°C alsof deze instelling weer uit staat, maar DP200 staat gewoon nog op 2. Er hangt een simpele Honeywell Round Modulation thermostaat aan, deze lijkt mij hier geen effect op te mogen hebben. Na het opnieuw opstarten van de ketel wordt wél weer gehoor gegeven aan de eco-instelling, tot de volgende douchebeurt.
Im een ander topic over deze ketel zelf lees ik dat de (software)versie van de ketel van invloed kan zijn, maar voor zover ik kan zien heb ik de 'juiste' versie om de eco-stand te kunnen gebruiken. Bij het opstarten zie ik:
INIT
v01.01
LOAD
v01.01
Ook heb ik DP347 (SWW-modus als MK1 is aangesloten in combi) van 1(aan) op 0(uit) gezet, maar dit maakt geen verschil. Het installateurs menu heb ik nog niet naar gekeken, de ketel vraagt ook om een code als ik hier in wil.
Is dit een bekend probleem met de ketel of zie ik toch een instelling over het hoofd?
v01.01
Dat is nog de oude versie van de printplaat voor zover ik begreep uit het topic dat je gelinkt had. Van wat ik las hebben we (same problem here) dus een nieuwe printplaat nodig, die moet Remeha komen plaatsen in opdracht van je monteur(direct via Remeha werkt niet).
Ze hebben het er over dat 01.01 ook wel 1.1 genoemd wordt in het topic, waarmee het wel zou moeten werken, niet erg duidelijk dus...Titus schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:41:
[...]
LOAD
v01.01
Dat is nog de oude versie van de printplaat voor zover ik begreep uit het topic dat je gelinkt had. Van wat ik las hebben we (same problem here) dus een nieuwe printplaat nodig, die moet Remeha komen plaatsen in opdracht van je monteur(direct via Remeha werkt niet).
Ook heb ik net gezien dat de thermostaat toch van invloed kan zijn, dus ik ga op zoek naar een Remeha qSense thermostaat waarop o.a. de eco-stand zelf ook in te stellen is. Ik denk dat een service afspraak maken voor het vervangen van een in principe werkend onderdeel niet goedkoop zal zijn, en zo'n thermostaat is voor rond de €20,- op MP te vinden. Als het daarmee ook blijft werken vind ik het prima
Een schakel- of seriebuffer zorgt ervoor dat het verschil tussen opgewekt en afgegeven vermogen tijdelijk opgevangen kan worden. Je slaat het overschot aan opgewekte vermogen dus op in de buffer, om dat later weer te gebruiken.
Dat is dus alleen zinnig in systemen waar het maximaal afgegeven vermogen continu wisselt (bij zoneregeling dus). Een buffer gaat nooit op zichzelf het vermogen van het afgiftesysteem aanpassen (even los van het kleine verlies dat de buffer zelf heeft, maar zolang dat binnen de thermische schil is telt dat niet mee).
Een parallelbuffer gaat nog een stap verder. Die stelt je in staat om flow en delta-T over het afgiftesysteem te optimaliseren (nagenoeg) onafhankelijk van de flow en delta-T over het opweksysteem.
Dank je wel voor je antwoord.Gramser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
In princiupe heeft de pompschakelaar er niks mee te maken. Als er 's nachts warmtevraag is, gaat je ketel stoken tot het moment dat het setpoint is bereikt. Die informatie krijgt hij van de kamerthermostaat. De pompschakelaar er tussenuit heeft geen zin, want dan draait de vvw-continu, of er nou een warmtevraag is of niet. Dat is sowieso minder zuinig qua elektriciteitsverbruik.
Wil je niet dat de vvw-pomp 's nachts draait, dan moet je het setpoint verlagen. Maar dan heeft de ketel wel meer op te warmen, 's ochtends, want het setpoint ligt dan relatief verder weg omdat de kamertemperatuur meer is gezakt in de nacht.
Dan laat ik het zo staan. Heb de thermostaat in de nacht 1 graad lager gezet en in de ochtend weer terug naar het normale. Dan kost het meer energie dan niet aanpassen, dus dat heeft geen nut.
Nog een klein puntje. Wat zegt de instelling op de vloerverwarming pomp nou eigenlijk? In de bijgevoegde handleiding spreken ze over verschildruk constant en dat het wordt aanbevolen deze optie te nemen.
@Blihi Ik denk dat ik jou advies wel kan gebruiken ik zit namelijk met het volgende. Wij hebben net een verbouwing achter de rug en de situatie is nu als volgt:Blihi schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:19:
Dat geloof ik meteen. Maar de filmpjes (althans, die van de Intergas XTreme 36) zijn te beperkt, waardoor mensen aanpassingen gaan doen die niet verstandig zijn.
Het beperken van het maximale vermogen bij een modulerende ketel is gewoon niet nodig. Door dat te doen ga je eigenlijk de Opentherm regeling (die heeft hij er in dat filmpje op zitten) tegen. De thermostaat vraag 56 graden water, de ketel kan dat niet leveren vanwege de beperking op het vermogen en dus levert de ketel maar 50 graden (bijvoorbeeld). De thermostaat krijgt het niet warm en vraagt om nog warmer water, etc.
Uiteindelijk doe je met die instelling de hele thermostaatregeling teniet.
Het beperken van het vermogen aan de bovenkant heeft alleen zin als je de minimale flow die bij dat vermogen hoort niet kunt garanderen. Anders moet je daar gewoon afblijven.
Zolder: intergas xtreme 36
1e verdieping: 4 radiatoren voorzien van heimeier eclipse kranen. Ingesteld met en volgens de app van heimeier.
Begane grond: vloerverwarming woonkamer en keuken en 1 radiator in de Hal voorzien van dezelfde heimeier eclipse kraan.
Voor de verbouwing had ik geen vloerverwarming en waren de radiatoren in de woonkamer ook voorzien van heimeier eclipse kranen en werkte dit met de thermostaatknoppen van Tado naar behoren. Inmiddels hangen er traditionele heimeier thermostaat knoppen en ondanks de warmtevraag op de thermostaat worden de verwarmingen in de slaapkamers niet lekker warm. Nu zat ik wat te spelen met de ketelinstelling en wat mij opviel is dat deze warm werden toen ik de maximale cv op 25% had. Kun jij aangeven wat hier mis is aangezien ik eigenlijk niet aan die Max cv moet komen?
Wat is je ingestelde Ta? Waar zit de thermostaat die het geheel aanstuurt (wat is de referentieruimte)? Stuurt die de ketel aan/uit of via Opentherm.
Mijn gok is dat je Opentherm thermostaat de Ta begint te verlagen waardoor de radiatoren vermogen verliezen. Je kunt ook eens proberen om de ketel zo in te stellen dat hij minimaal een bepaalde temperatuur water levert (parameter P056 hoger zetten dan de standaard 30 graden).
Is dit juist? Is de nadraaitijd ook niet veel te lang?
@Blihi ja vreemd dat vond ik ook.Blihi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:29:
Je radiatoren worden warm als je het vermogen van de ketel beperkt? Dat klinkt vreemd.
Wat is je ingestelde Ta? Waar zit de thermostaat die het geheel aanstuurt (wat is de referentieruimte)? Stuurt die de ketel aan/uit of via Opentherm.
Mijn gok is dat je Opentherm thermostaat de Ta begint te verlagen waardoor de radiatoren vermogen verliezen. Je kunt ook eens proberen om de ketel zo in te stellen dat hij minimaal een bepaalde temperatuur water levert (parameter P056 hoger zetten dan de standaard 30 graden).
60 graden is de aanvoertemp. Thermostaat in de woonkamer.
Betreft een Honeywell round T87RF2025 verbonden met de R8810A.
Ik heb de temperatuur op 25 gezet en ik zie op de ketel dat 60 graden gevraagd wordt maar er is geen flow op de verwarmingen. Althans beperk ik de Max cv dan hoor ik water duidelijk de verwarming in stromen (nadelige eigenschap ook van die eclipse kranen). Als ik de Max cv laat staan en ik ga stel de debietregeling van de dynamische eclipse kranen anders in dan gaan ze ook wel stromen maarja dan klopt de doorvoer niet meer voor de delta T.
Maar welk stook regime heb je gebruikt bij het gebruik van de Heimeier app.?tom_aagten schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:59:
[...]
@Blihi ja vreemd dat vond ik ook.
60 graden is de aanvoertemp. Thermostaat in de woonkamer.
Betreft een Honeywell round T87RF2025 verbonden met de R8810A.
Ik heb de temperatuur op 25 gezet en ik zie op de ketel dat 60 graden gevraagd wordt maar er is geen flow op de verwarmingen. Althans beperk ik de Max cv dan hoor ik water duidelijk de verwarming in stromen (nadelige eigenschap ook van die eclipse kranen). Als ik de Max cv laat staan en ik ga stel de debietregeling van de dynamische eclipse kranen anders in dan gaan ze ook wel stromen maarja dan klopt de doorvoer niet meer voor de delta T.
Wat als je de flow van alle radiatoren nu bij elkaar optelt dan kom je aan.....tom_aagten schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:37:
60 aanvoer. Retour 40 en T ruimte 21 graden.
Eigenlijk wil ik direct 60/50 adviseren. Heb je meteen een stuk meer flow. En is snel te doen met die eclipsen.
Edit:60/45 zou ook kunnen.
[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 14-10-2021 06:57 ]
Bij meer flow wordt ook je vloer warmer. Ik neem aan dat daar een mengverdeler op zit. Als je dat niet wilt kun je de pomp daar een standje lager zetten, dus die zo laag mogelijk.
Afgelopen week begonnen met het inregelen van mijn CV. Waterzijdig inregelen wil ik de komende weken een keer oppakken, maar ik heb eerst in de CV het een en ander gewijzigd. Situatie: vloerverwarming als bijverwarming, echter wordt deze ondersteund door de radiatoren ipv radiatoren die ondersteund worden door de bijverwarming. Vandaar de volgende instellingen gehanteerd:
1. Max vermogen CV ketel op 10kw.
2. Branderwachttijd op maximaal 40 minuten.
3. Max. aanvoertemperatuur op 50 graden.
4. Betreft een Vaillant ecotec plus
We stoken in de avond op 19,5 graden, in de nacht/overdag op 19 graden. Hier wil ik wellicht nog wat mee spelen (verlaging naar 18,5).
Op dit moment stookt de CV ketel nooit het maximum (50 graden). De ketel gaat eens in de X minuten aan (10?) en stookt naar maximaal 38 graden. Daarna stopt die weer. Wat ik online heb begrepen is dat dit de low load modus en verder prima is.
Het valt mij echter op dat als de ketel aanslaat deze eerst een kort moment volop brandt (booster oid?) voor een paar seconden en daarna meteen terug schaalt. Dit lijkt me niet het meest zuinige voor mijn verbruik, echter in de handleiding kan ik hier niets over terug vinden. Weet iemand of hier instellingen voor zijn en of dit nog wat oplevert qua verbruik?
@dunklefaser @TalkingCarrot Als jullie het brandertoerental bedoelen, daarover staat in mijn handleiding van de Vaillant ECOtec Plus het volgende:TalkingCarrot schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:54:
Goedemorgen!
Afgelopen week begonnen met het inregelen van mijn CV. Waterzijdig inregelen wil ik de komende weken een keer oppakken, maar ik heb eerst in de CV het een en ander gewijzigd. Situatie: vloerverwarming als bijverwarming, echter wordt deze ondersteund door de radiatoren ipv radiatoren die ondersteund worden door de bijverwarming. Vandaar de volgende instellingen gehanteerd:
1. Max vermogen CV ketel op 10kw.
2. Branderwachttijd op maximaal 40 minuten.
3. Max. aanvoertemperatuur op 50 graden.
4. Betreft een Vaillant ecotec plus
We stoken in de avond op 19,5 graden, in de nacht/overdag op 19 graden. Hier wil ik wellicht nog wat mee spelen (verlaging naar 18,5).
Op dit moment stookt de CV ketel nooit het maximum (50 graden). De ketel gaat eens in de X minuten aan (10?) en stookt naar maximaal 38 graden. Daarna stopt die weer. Wat ik online heb begrepen is dat dit de low load modus en verder prima is.
Het valt mij echter op dat als de ketel aanslaat deze eerst een kort moment volop brandt (booster oid?) voor een paar seconden en daarna meteen terug schaalt. Dit lijkt me niet het meest zuinige voor mijn verbruik, echter in de handleiding kan ik hier niets over terug vinden. Weet iemand of hier instellingen voor zijn en of dit nog wat oplevert qua verbruik?
Dat laatste wil ik nog proberen: bij mij zit-ie op een open vvw-verdeler met pomp, maar hij staat nog wel op auto.11.1.7 Pompvermogen instellen
De ecoTEC plus CV-ketel is met een toerentalgeregelde
hoogefficiënte pomp uitgerust.
Instellen van de toerentalgeregelde hoogefficiënte
pomp
De toerentalgeregelde hoogefficiënte pomp past zich automatisch aan de hydraulische omstandigheden van de CVinstallatie aan.
Als het nodig is, dan kunt u het pompvermogen in de diagnosemodus handmatig in vijf stappen van 53, 60, 70, 85 of 100 % van het maximaal mogelijke vermogen vast instellen. De toerentalregeling schakelt u hiermee uit.
De modus van de pomp is volgens EnEV 2000 af fabriek op
"auto" (diagnosecode D.014 = 0) ingesteld.
> Om het pompvermogen van de automatische toerentalregeling
op een vaste waarde om te stellen, wijzigt u de
diagnosecode "D.014" ("pomptoerental gewenste
waarde") in de gewenste waarde van 53, 60, 70, 85 of
100 % van het maximaal mogelijke pompvermogen.
INFO: Als u in de CV-installatie een open verdeler geïnstalleerd
hebt, dan raden we u aan om de toerentalregeling
uit te schakelen en het pompvermogen
op een vaste waarde in te stellen.
Het gaat om de brander (=starttoerental van de ventilator), niet om de circulatiepomp.
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 14-10-2021 09:50 ]
Excuus - ik haal zaken door elkaar. Nog niet goed genoeg wakker denk ik. Voor die instelling van de brander vind ik niks in de handleiding, helaas.dunklefaser schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:49:
@Gramser Nee - dit is niet wat ik bedoel, misschien lees je nog een keer wat @TalkingCarrot schreef.
Het gaat om de brander (=starttoerental van de ventilator), niet om de circulatiepomp.
Niettemin heeft @TalkingCarrot misschien toch nog wat aan die instelling icm open verdeler, dus ik laat de post maar staan.
[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 14-10-2021 09:55 ]
Iemand?turkeyhakan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:41:
Ik heb recent vloerverwarming laten installeren op de begane grond. Boven en in de garage nog wel radiatoren. Laatst wilde ik de cv aanzetten (intergas hre 36/30) vanwege het weer: geen warmte. Bleek dat de instellingen verkeerd waren ik kreeg telkens LC op de cv. Monteur langs geweest die heeft nadraaitijd cv pomp op 15 minuten gezet, het vermogen nog verder teruggeschroeft en volgens mij stand driewegklep/afsluiter gewijzigd.
Is dit juist? Is de nadraaitijd ook niet veel te lang?
Na draai tijd is wat lang.
Maar is je probleem verholpen nadat
service bezoek?
Ja zeker! Maar de CV verbruikt aardig wat gas per dag, en zo hoog staat de thermostaat niet. Is een verbruik van 5-6 m3 normaal ?Seafarer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:16:
[...]
Na draai tijd is wat lang.
Maar is je probleem verholpen nadat
service bezoek?
Wat is een optimale nadraaitijd icm met vloerverwarming en radiatoren?
Of dat verbruik normaal is, valt niet te zeggen: hoeveel m3 moet je verwarmen, tot welke temperatuur, hoe vaak ben je thuis, hoe is de isolatiegraad van de woning, etc. etc. Misschien dat je daar wat meer over kunt vertellen? Dat zou overigens ook hier een plek kunnen hebben: Wat is jouw actuele energieverbruik?turkeyhakan schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:23:
[...]
Ja zeker! Maar de CV verbruikt aardig wat gas per dag, en zo hoog staat de thermostaat niet. Is een verbruik van 5-6 m3 normaal ?
Wat is een optimale nadraaitijd icm met vloerverwarming en radiatoren?
[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 14-10-2021 10:31 ]
@Blihi Zou je dit nog nader kunnen toelichten. Want in principe stel je de verwarming toch zo af dat de delta t 20 graden is en de T ruimte 21 graden. Er zit idd een verdeler met pomp op.Blihi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 07:33:
Ja precies: Meer flow => hogere gemiddelde temperatuur radiatoren => meer vermogen van het afgiftesysteem
Bij meer flow wordt ook je vloer warmer. Ik neem aan dat daar een mengverdeler op zit. Als je dat niet wilt kun je de pomp daar een standje lager zetten, dus die zo laag mogelijk.
Ik kom op een debiet van ongeveer 125l/h. Ik zal vanavond eens zien wat die wijzigingen voor gevolg hebben. Het lijkt erop dat de pomp van de ketel niet hard genoeg pompt om het in de verwarmingen boven te krijgen. Als ik de ketel uitlees draait de pomp ook harder bij een verlaging van de Max cv dan bij de oorspronkelijke Max cv.Seafarer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 06:51:
[...]
Wat als je de flow van alle radiatoren nu bij elkaar optelt dan kom je aan.....
Eigenlijk wil ik direct 60/50 adviseren. Heb je meteen een stuk meer flow. En is snel te doen met die eclipsen.
Edit:60/45 zou ook kunnen.
Die focus op delta-T is niet nodig.tom_aagten schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:45:
[...]
@Blihi Zou je dit nog nader kunnen toelichten. Want in principe stel je de verwarming toch zo af dat de delta t 20 graden is en de T ruimte 21 graden. Er zit idd een verdeler met pomp op.
Je hebt inmiddels zelf geconstateerd dat jouw radiatoren een hogere flow nodig hebben. Bij een hogere flow met gelijke Ta wordt de radiator namelijk gemiddeld warmer (de Tr loopt op) en dus wordt er meer warmte afgegeven.
Als je een hogere flow door de verdeler van de vloerverwarming stuurt zal die ook gemiddeld warmer worden. Er wordt immers meer warm water aangevoerd, dus de mengverhouding verandert. Als het water in de vloer warmer wordt, wordt de ruimte warmer.
Dus, om dat te compenseren, zet je de flow van de ketel wat hoger en de flow over de vloerverwarmingsverdeler wat lager.
125 l/uur is vrij laag. Probeer die eens te verdubbelen en kijk eens of dat helpt. Als je de Ta gelijk houdt en ook het vermogen gelijk houdt, wordt de delta-T de helft kleiner, dus:tom_aagten schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:47:
[...]
Ik kom op een debiet van ongeveer 125l/h. Ik zal vanavond eens zien wat die wijzigingen voor gevolg hebben. Het lijkt erop dat de pomp van de ketel niet hard genoeg pompt om het in de verwarmingen boven te krijgen. Als ik de ketel uitlees draait de pomp ook harder bij een verlaging van de Max cv dan bij de oorspronkelijke Max cv.
60/40 bij 125 l/uur is gelijk aan 60/50 bij 250 l/uur. Zolang het tweede getal onder de 57 blijft stook je zuinig in HR bereik. Je kunt dus ook prima 60/55 bij 500 l/uur stoken (maar dat ga je wel horen in de leidingen).
tom_aagten schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:47:
[...]
Ik kom op een debiet van ongeveer 125l/h

Edit: Sorry was al behandelt.
[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 14-10-2021 18:31 ]
klopt maar eigenlijk zou die hogere flow door mijn ketel wel opgepakt moeten worden toch en dat doet hij niet. Ik zou ook niet weten welke setting ik op mijn xtreme moet aanpassen om de flow te verhogen. Het lijkt mij verstandig om de flow van de radiatoren aan te passen.Blihi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:57:
[...]
Die focus op delta-T is niet nodig.
Je hebt inmiddels zelf geconstateerd dat jouw radiatoren een hogere flow nodig hebben. Bij een hogere flow met gelijke Ta wordt de radiator namelijk gemiddeld warmer (de Tr loopt op) en dus wordt er meer warmte afgegeven.
Als je een hogere flow door de verdeler van de vloerverwarming stuurt zal die ook gemiddeld warmer worden. Er wordt immers meer warm water aangevoerd, dus de mengverhouding verandert. Als het water in de vloer warmer wordt, wordt de ruimte warmer.
Dus, om dat te compenseren, zet je de flow van de ketel wat hoger en de flow over de vloerverwarmingsverdeler wat lager.
Wat is voor mij nu wijsheid om aan te passen? De ketel zelf laten moduleren en zijn gang laten gaan en dan de eclipse kranen op radiatoren verder open zetten? Daarmee stroomt er meer water door de radiatoren maar zal het retour dus hoger zijn (is dit nog nadelig). Overigens deed de radiator op de badkamer (zo'n handdoek designradiator) het nog prima op instelling 1 een debiet van 10l/h. En de radiator beneden in de hal type 22 90x60 ook bij instelling 3 een debiet van 30 l/h. Is dit te verklaren door dat deze bijvoorbeeld minder weerstand hebben doordat deze op een bepaalde plek in het leidingssysteem zitten?Blihi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:00:
[...]
125 l/uur is vrij laag. Probeer die eens te verdubbelen en kijk eens of dat helpt. Als je de Ta gelijk houdt en ook het vermogen gelijk houdt, wordt de delta-T de helft kleiner, dus:
60/40 bij 125 l/uur is gelijk aan 60/50 bij 250 l/uur. Zolang het tweede getal onder de 57 blijft stook je zuinig in HR bereik. Je kunt dus ook prima 60/55 bij 500 l/uur stoken (maar dat ga je wel horen in de leidingen).
De overige radiatoren 160x60 type 10 staat nu op 2,5 / staat gelijk aan 25 l/h. 200x40 type 11 staat nu op 3 staat gelijk aan 30l/h en de laatste betreft 180x50 type 11 Staat nu op 3 staat gelijk aan 30l/h.
De minimale pompstand van de ketel (=flow) is instelbaar. Parameter P032. Die staat standaard op 35%. De maximum pompstand is paramter P031.tom_aagten schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
klopt maar eigenlijk zou die hogere flow door mijn ketel wel opgepakt moeten worden toch en dat doet hij niet. Ik zou ook niet weten welke setting ik op mijn xtreme moet aanpassen om de flow te verhogen. Het lijkt mij verstandig om de flow van de radiatoren aan te passen.
[...]
Wat is voor mij nu wijsheid om aan te passen? De ketel zelf laten moduleren en zijn gang laten gaan en dan de eclipse kranen op radiatoren verder open zetten? Daarmee stroomt er meer water door de radiatoren maar zal het retour dus hoger zijn (is dit nog nadelig). Overigens deed de radiator op de badkamer (zo'n handdoek designradiator) het nog prima op instelling 1 een debiet van 10l/h. En de radiator beneden in de hal type 22 90x60 ook bij instelling 3 een debiet van 30 l/h. Is dit te verklaren door dat deze bijvoorbeeld minder weerstand hebben doordat deze op een bepaalde plek in het leidingssysteem zitten?
De overige radiatoren 160x60 type 10 staat nu op 2,5 / staat gelijk aan 25 l/h. 200x40 type 11 staat nu op 3 staat gelijk aan 30l/h en de laatste betreft 180x50 type 11 Staat nu op 3 staat gelijk aan 30l/h.
Om de minimale flow te verhogen, verhoog je dus parameter P032 (en P031 moet mee verhogen).
Ik zou zeggen: Zet P032 eens op 35 en P031 op 65. Daar horen ze standaard op en kijk eens of dat het probleem oplost.
De ketel moduleert op Ta. Het vermogen wordt dus verlaagd zolang de Ta gehaald wordt. Daarbij wordt de flow ook verlaagd tot P031. De delta-T is minder relevant, zolang de retour onder de 57 graden blijft.
Bedankt, ziet er interessant uit. Ik ga er eens induiken.Fantastic_fox schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:25:
@Tsuranim ik gebruik deze best leuk om zelf te maken. Niet heel complex
https://temperature-machine.com/
Ok dat ga ik proberen. Deze staan nu op 25 en 75.Blihi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:31:
[...]
De minimale pompstand van de ketel (=flow) is instelbaar. Parameter P032. Die staat standaard op 35%. De maximum pompstand is paramter P031.
Om de minimale flow te verhogen, verhoog je dus parameter P032 (en P031 moet mee verhogen).
Ik zou zeggen: Zet P032 eens op 35 en P031 op 65. Daar horen ze standaard op en kijk eens of dat het probleem oplost.
De ketel moduleert op Ta. Het vermogen wordt dus verlaagd zolang de Ta gehaald wordt. Daarbij wordt de flow ook verlaagd tot P031. De delta-T is minder relevant, zolang de retour onder de 57 graden blijft.
Maak van die 25 eens 35 of 40 en kijk of het helpt. Let wel: een groot deel van de flow gaat over de verdeler van de vloerverwarming. Je kunt ook die wat knijpen om meer door de radiatoren te laten gaan.tom_aagten schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:42:
[...]
Ok dat ga ik proberen. Deze staan nu op 25 en 75.
Thanks ga het een en ander proberen. Je hoort het.Blihi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:02:
[...]
Maak van die 25 eens 35 of 40 en kijk of het helpt. Let wel: een groot deel van de flow gaat over de verdeler van de vloerverwarming. Je kunt ook die wat knijpen om meer door de radiatoren te laten gaan.
Nu ben ik er achter gekomen dat onze CV installatie veel gas verbruikt.
De CV installatie bestaat uit een Vaillant ecoTEC plus ketel met vrt150 thermostaat ingesteld op modulerend.
Beneden volledige vloerverwarming en boven 6 radiatoren.
In de kelder hangt de ketel met daarbij de vloerverwarming verdeler, en daar onder nog een kleine radiator.
Alle radiatoren in de woning hebben een thermostaatknop.
Omdat we altijd thermostaat op 19.5 gr hebben en alleen de vloerverwarming aan hebben staan, wil ik graag kijken of ik het systeem zuiniger kan laten draaien.
Kan iemand me meer vertellen over deze verdeler en wat dat zwarte ding is dat voor de thermostaatknop zit.
/f/image/hhBe0Qk2QPflq50uVgHtFsJF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door marc9393 op 14-10-2021 21:24 . Reden: taal ]
Wat is "veel"?marc9393 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:22:
Vorig jaar verhuisd naar een nieuwe woning uit 2005.
Kun je die onder verschillende hoeken fotograferen want ik heb geen flauw idee waar ik naar zit te kijken.De CV installatie bestaat uit een Vaillant ecoTEC plus ketel met vrt150 thermostaat ingesteld op modulerend.
Kan iemand me meer vertellen over deze verdeler en wat dat zwarte ding is dat voor de thermostaatknop zit.
Gasverbuik per jaar van 1953m3 2 onder 1 kap woning 150m2Seafarer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:12:
[...]
Wat is "veel"?
[...]
Kun je die onder verschillende hoeken fotograferen want ik heb geen flauw idee waar ik naar zit te kijken.
Hierbij wat extra foto's
/f/image/rTQmA3D02nvYcbdb2dmcADg7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door marc9393 op 14-10-2021 22:45 . Reden: verkeerde foto ]
Dus eigenlijk ook meteen een hoekwoning. Klinkt niet echt als abnormaal. Wat @leonbong al zegt" weinig te halen". Isolatie en HR++ glas zijn de toverwoorden.marc9393 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:42:
[...]
Gasverbuik per jaar van 1953m3 2 onder 1 kap woning 150m2
Dat is een kogel kraan en daar heeft vroeger een zone klep opgezeten. (met motortje, open/dicht.)Hierbij wat extra foto's
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 14-10-2021 22:54 ]
Veel gas is relatief, als alle 6 radiatoren boven open staan is dat een verklaring.marc9393 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:22:
Vorig jaar verhuisd naar een nieuwe woning uit 2005.
Als de CV 24 uur op 19,5° staat is dat ook een verklaring.
En zo kan ik nog wel even doorgaan
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Oke bedankt, goed om te weten.Seafarer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:52:
[...]
Dus eigenlijk ook meteen een hoekwoning. Klinkt niet echt als abnormaal. Wat @leonbong al zegt" weinig te halen". Isolatie en HR++ glas zijn de toverwoorden.
[...]
Dat is een kogel kraan en daar heeft vroeger een zone klep opgezeten. (met motortje, open/dicht.)
De radiatoren staan altijd uit. Ik laat de temperatuur op 19.5 omdat ik de vloerverwarming aan wil laten staan.HereIsTom schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:06:
[...]
Veel gas is relatief, als alle 6 radiatoren boven open staan is dat een verklaring.
Als de CV 24 uur op 19,5° staat is dat ook een verklaring.
En zo kan ik nog wel even doorgaan
Hoeveel koelt het nu af in de nacht als hij “uit” staat?marc9393 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:09:
[...]
Oke bedankt, goed om te weten.
[...]
De radiatoren staan altijd uit. Ik laat de temperatuur op 19.5 omdat ik de vloerverwarming aan wil laten staan.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Je kan idd met de minimale temperatuur spelen, maar is dat nodig? Als de pomp op de verdeler niet draait (kan die pompschakelaar eigenlijk niet wat lager), dan zal het warme water niet door de vloer gaan maar direct door de verdeler terug naar de CV; daar wordt weer warmte toegevoegd dus het zal snel opwarmen tot op het punt dat de pomp op de vloerverwarmingsverdeler inschakelt.Franciesco schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:35:
Een vraag over de temperatuur van het CV water . Maar ik zal eerst even mijn situatie schetsen:
Remeha Calenta 40c combiketel
Remeha iSense thermostaat (hangt beneden in de keuken), geen zoneregeling
Beneden verdieping: volledig vloerverwarming (13 groepen)
Boven verdieping: badkamer met 1 groep vloerverwarming en designradiator en slaapkamers met normale radiatoren (die zelden open staan)
Verdeler vloerverwarming (foto genomen tijdens installatie, dus nog niet helemaal aangesloten):
....
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Voor een 2-onder-1 uit 2005 met 150 m² met alleen de benedenverdieping (60-70 m²?) op gemiddeld? 19,5°C verwarmd is ca. 80% van 1953 m³ (gebruikelijke? verdeling cv/sww) = 1562 m³ bij ca. 3000-3100 graaddagen (afgelopen wat langer stookseizoen)Seafarer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:52:
[...]
Dus eigenlijk ook meteen een hoekwoning. Klinkt niet echt als abnormaal. Wat @leonbong al zegt" weinig te halen". Isolatie en HR++ glas zijn de toverwoorden.
[...]
naar mijn mening veel te veel. Ik zou eerder iets van maximaal! ca. 1000m³ verwachten.
P.S.: Waaraan de afwijking ligt is een ander verhaal
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 15-10-2021 17:35 ]
Bij ons (2 personen) ligt het gemiddelde gebruik voor SWW en koken op 10m3 per maand. In bovenstaand geval is het gasverbruik voor verwarming dus 1853m3 wat nog behoorlijk veel meer is dan in jouw berekening. Lijkt mij ook ruim te veel. Wij hebben 1280m3 voor verwarming voor een bungalow van 156m3 uit 2014 (vind ik ook nog teveel).dunklefaser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:37:
[...]
Voor een 2-onder-1 uit 2005 met 150 m² met alleen de benedenverdieping (60-70 m²?) op gemiddeld? 19,5°C verwarmd is ca. 80% van 1953 m³ (gebruikelijke? verdeling cv/sww) = 1562 m³ bij ca. 3000-3100 graaddagen (afgelopen wat langer stookseizoen)
naar mijn mening veel te veel. Ik zou eerder iets van maximaal! ca. 1000m³ verwachten.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik zit met 1593 in mijn hoofd. Maar dat heb ik dus verkeerd gelezen.dunklefaser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:37:
[...]
Voor een 2-onder-1 uit 2005 met 150 m² met alleen de benedenverdieping (60-70 m²?) op gemiddeld? 19,5°C verwarmd is ca. 80% van 1953 m³ (gebruikelijke? verdeling cv/sww) = 1562 m³ bij ca. 3000-3100 graaddagen (afgelopen wat langer stookseizoen)
P.S.: Waaraan de afwijking ligt is een ander verhaal
Zelf het afgeleide cv-verbruik van ca. 1274 m³ (80%) vind ik hoog voor een label-B 2-onder-1 kap met bj. 2005,Seafarer schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:38:
[...]
Ik zit met 1593 in mijn hoofd. Maar dat heb ik dus verkeerd gelezen.
ook zou je de volledige 150 m² verwarmen. - Just my 2cts
Dank voor je reactie!naftebakje schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:12:
[...]
Je kan idd met de minimale temperatuur spelen, maar is dat nodig? Als de pomp op de verdeler niet draait (kan die pompschakelaar eigenlijk niet wat lager), dan zal het warme water niet door de vloer gaan maar direct door de verdeler terug naar de CV; daar wordt weer warmte toegevoegd dus het zal snel opwarmen tot op het punt dat de pomp op de vloerverwarmingsverdeler inschakelt.
De pompschakelaar is helaas niet in te stellen: 35 graden is zijn vaste waarde. Ik vraag me wel eens af waarom 35 graden en niet bv 30 graden, maar dat terzijde. De voeler heb ik gisteren wel op een iets andere plek gezet: hij zat op de thermostaatkraankoppeling en nu rechtstreeks op de buis. Dit zal misschien net iets schelen waardoor de pompschakelaar eerder inschakelt. Moet ik nog even bekijken.
Als de pomp van de vloerverwarming niet loopt, dan gaat het warme water wel richting de radiator op de badkamer, en zal daar dan dus ook warmte afgeven. Ik snap gewoon niet zo goed waarom de ketel zulke wisselende watertemperaturen maakt terwijl de ingestelde ruimtetemperatuur nog niet bereikt is.
Het gemiddelde in Nederland ligt toch wat hoger.dunklefaser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:15:
[...]
Zelf het afgeleide cv-verbruik van ca. 1274 m³ (80%) vind ik hoog voor een label-B 2-onder-1 kap met bj. 2005,
ook zou je de volledige 150 m² verwarmen. - Just my 2cts
:strip_exif()/f/image/F9kXaInmxG1h8chhDvR3VOmk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Van: https://opendata.cbs.nl/s...1528NED/table?fromstatweb
Als je nu die pompschakelaar er eens tussen uit haalt?Franciesco schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:42:
[...]
Als de pomp van de vloerverwarming niet loopt, dan gaat het warme water wel richting de radiator op de badkamer, en zal daar dan dus ook warmte afgeven. Ik snap gewoon niet zo goed waarom de ketel zulke wisselende watertemperaturen maakt terwijl de ingestelde ruimtetemperatuur nog niet bereikt is.
Wat gebeurt er dan met die temperaturen?
Volgens mij niet echt relevant in dit individuele geval waar we details van weten, zoals bijvoorbeeld het bouwjaar (bouwbesluit).
Dit topic is gesloten.
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?