Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb vorig jaar ook al eens een post gedaan, en toen redelijk wat geleerd en aangepast aan mijn CV, radiatoren en vloerverwarming. Nu ben ik opnieuw alles aan het bekijken (zeker nu met de huidige prijzen) en aan het kijken of ik toch niet hier en daar nog wat dingen kan tweaken. Zeker omdat ik toen ook al ben aangesproken door @leonbong dat mijn retourtemp (39 graden) nog steeds best hoog was.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen om het verder in orde te krijgen? Ik beschik over een Valliant VHR 18-22C
Nog even belangrijke informatie. De twee andere radiatoren (badkamer en kleine kamer) staan standaard open en gaan gewoon mee zodra er beneden gestookt wordt. Eén van deze radiatoren heeft een thermostatische kraan, de andere is een oude kraan die enkel open of dicht kan en geen thermostaat heeft.
Alles onderstaand gemeten met een IR meter:
- De aanvoertemp bij de CV is 70 graden.
- De retourtemp bij de CV is 39 graden
- Ik heb dus 2 radiatoren (klein) 1 in de badkamer en 1 op een klein kamertje, waarvan 1 een thermostaatkraan heeft
- Beide radiatoren staan echt minimaal open (praktisch dicht) en staan op de eerste verdieping.
- Op de begaande grond heb ik mijn vloerverwarming op CP1 staan (Grundfos)
- De temp die op de vloerverwarming is ingesteld op 45 graden.
- De temperatuur waarmee het aankomt bij de vloerverwarming is circa 60 graden
- De retourtemp bij de vloerverwarming is circa 40 graden
Note: Ik heb de aanvoertemperatuur als eens naar 60 graden gezet, maar het lijkt er dan op dat hij gaan pendelen (heel snel naar de 60 en zakt dan weer terug naar circa 34 graden)
[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 16-10-2021 01:09 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Bij mij ga ik het met het veranderen van instellingen nooit helemaal opgelost krijgen, maar ik boek wat resultaten met:
- het verhogen van de pompsnelheid. De ketel kan dan beter zijn vermogen kwijt waardoor je de Ta wat kan verlagen
Ik zit op die 1000m3 gas met vloerverwarming beneden. Is ook zo'n halfvrijstaand huis van ca. dezelfde afmetingen uit 1978.dunklefaser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:37:
[...]
Voor een 2-onder-1 uit 2005 met 150 m² met alleen de benedenverdieping (60-70 m²?) op gemiddeld? 19,5°C verwarmd is ca. 80% van 1953 m³ (gebruikelijke? verdeling cv/sww) = 1562 m³ bij ca. 3000-3100 graaddagen (afgelopen wat langer stookseizoen)
naar mijn mening veel te veel. Ik zou eerder iets van maximaal! ca. 1000m³ verwachten.
P.S.: Waaraan de afwijking ligt is een ander verhaal
Toverwoorden zijn isolatie van dak, vloer en HR++. Reductie van 2400 naar 1000m3. En alle bestaande thermostaatknoppen vervangen.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Goede tip. Naast het verhogen van de pompsnelheid kun je ook nog het vermogen van de ketel terugschroeven. Dan gaat het ook wat langzamer.Stillekracht schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 07:48:
Ik heb dat probleem ook. Een ketel met teveel vermogen en geen buffer.
Bij mij ga ik het met het veranderen van instellingen nooit helemaal opgelost krijgen, maar ik boek wat resultaten met:
- het verhogen van de pompsnelheid. De ketel kan dan beter zijn vermogen kwijt waardoor je de Ta wat kan verlagen
@ocajStillekracht schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 07:48:
Ik heb dat probleem ook. Een ketel met teveel vermogen en geen buffer.
Kun je de pomp snelheid ook aanpassen op een VHR 18-22c dat je weet? Dit kan ik namelijk nergens vinden.
Je zou eens moeten uitzoeken welke van die twee radiatoren de hoge retourtemperatuur veroorzaakt.Wachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:45:
Beste leden.
Ik heb vorig jaar ook al eens een post gedaan, en toen redelijk wat geleerd en aangepast aan mijn CV, radiatoren en vloerverwarming. Nu ben ik opnieuw alles aan het bekijken (zeker nu met de huidige prijzen) en aan het kijken of ik toch niet hier en daar nog wat dingen kan tweaken. Zeker omdat ik toen ook al ben aangesproken door @leonbong dat mijn retourtemp (39 graden) nog steeds best hoog was.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen om het verder in orde te krijgen? Ik beschik over een Valliant VHR 18-22C
Nog even belangrijke informatie. De twee andere radiatoren (badkamer en kleine kamer) staan standaard open en gaan gewoon mee zodra er beneden gestookt wordt. Eén van deze radiatoren heeft een thermostatische kraan, de andere is een oude kraan die enkel open of dicht kan en geen thermostaat heeft.
Alles onderstaand gemeten met een IR meter:Klopt het dat het nog verder geoptimaliseerd kan worden door de retourtemperatuur lager te krijgen? En zo ja hoe?
- Ik heb dus 2 radiatoren (klein) 1 in de badkamer en 1 op een klein kamertje, waarvan 1 een thermostaatkraan heeft
- Beide radiatoren staan echt minimaal open (praktisch dicht) en staan op de eerste verdieping.
Note: Ik heb de aanvoertemperatuur als eens naar 60 graden gezet, maar het lijkt er dan op dat hij gaan pendelen (heel snel naar de 60 en zakt dan weer terug naar circa 34 graden)
Je zou ze eens allebei kunnen dichtdraaien en dan kijken en daarna om de beurt open doen.
Dan kom je erachter welke veel te veel waterflow heeft.
En als de hoge retour echt door je vloerverwarming wordt veroorzaakt dan moet je inregelventiel in de aanvoer of afvoer van de vloerverwarming plaatsen om het goed te krijgen.
Of een inregelventiel bij je ketel.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 16-10-2021 09:48 ]
30 graden verschil is niet zo weinig hoor.Wachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:45:
Beste leden.
Alles onderstaand gemeten met een IR meter:Klopt het dat het nog verder geoptimaliseerd kan worden door de retourtemperatuur lager te krijgen? En zo ja hoe?
Ik zou proberen de hele boel op lagere temp te krijgen door de debieten zo hoog mogelijk te krijgen. Zeker die vloerverwarming op 45 lijkt me hoog.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb een Vaillant hrSolide 18-22. Daar is het parameter d.19, die zit overigens wel pas op het 2e installateurs-niveau achter een wachtwoord.Wachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:26:
[...]
@ocaj
Kun je de pomp snelheid ook aanpassen op een VHR 18-22c dat je weet? Dit kan ik namelijk nergens vinden.
Check even de handleiding van je VHR 18-22c.
(overigens kent mijn Vaillant maar 2 pompstanden. Standaard (waarde 1) gebruikt hij de hoge stand voor warm water en de lage stand voor verwarming. Met parameter d.19 op waarde 0 gebruikt hij de hoge stand voor warm water én voor verwarming (en de lage stand alleen bij de voorloop en naloop).
Kun jij een hele goede overzichts foto van je vloerverwarmings verdeler posten?Wachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:45:
Beste leden.
Ik krijg het idee dat je cv aanvoer en retour belachelijk dicht naast elkaar zitten op je verdeler.
Je retour verplaatsen naar het andere uiteinde van dezelfde verdeler is denk ik je oplossing.
Pompschakelaar heb je die en hoe aangesloten?
Had je ook thermografische foto's?
Bij deze een foto. Een Heat foto kan ik helaas niet maken (heen apparatuur voor).Seafarer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:18:
[...]
Kun jij een hele goede overzichts foto van je vloerverwarmings verdeler posten?
Ik krijg het idee dat je cv aanvoer en retour belachelijk dicht naast elkaar zitten op je verdeler.
Je retour verplaatsen naar het andere uiteinde van dezelfde verdeler is denk ik je oplossing.
Pompschakelaar heb je die en hoe aangesloten?
Had je ook thermografische foto's?
:strip_exif()/f/image/tVh4Tvbwej5dBV8OBSr2JymD.jpg?f=fotoalbum_large)
@Tommie12
Kun je iets meer uitleggen wat je bedoelt? En waarom is 45 te warm? Dit werd mij toen geadviseerd door de vloerverwarmingsboer.
[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 16-10-2021 12:52 ]
@leonbongWachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Bij deze een foto. Een Heat foto kan ik helaas niet maken (heen apparatuur voor).
[Afbeelding]
@Tommie12
Kun je iets meer uitleggen wat je bedoelt? En waarom is 45 te warm? Dit werd mij toen geadviseerd door de vloerverwarmingsboer.
Ik zal ze nog een keer nameten, maar zoals gezegd staan ze al praktisch dicht. Dus weet niet of er veel te halen valt daar.
Wat gebruik jij om temperatuur te meten?Wachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Bij deze een foto. Een Heat foto kan ik helaas niet maken (heen apparatuur voor).
Dat is duidelijker. Het zou kunnen dit ik fout zit en dat er binnenin de bovenste rechthoekige balk een schotje zit gelast die voorkomt dat aanvoer en retour een directe kortsluiting kunnen hebben.
Je zei ook dat je vloer verwarmings retour 39 graden was/is. Dat betekend eigenlijk dat je hele vloer zelfs boven de 39 zit en het in huis dus een sauna is. Ik denk dat je ergens verkeerd meet.
Wees je ook bewust dat tijdens het maken van temperatuur metingen de ketel moet branden en op het moment dat de ketel uitgaat, dat die waarden de beste zijn. Maar 1 minuut later en je hebt een compleet verkeerd beeld.
Maakt het dan uit of je die enkele (weinig gebruikte) kamers niet open zet bij het inregelen?
Ik meet met een Ir temp meter. Ik meet dan de 2 witte leidingen. De linker witte leiding is de aanvoer (die meet ik dus op circa 60 graden. En de rechter witte leiding meet ik dus circa 39 graden. De blauwe aanvoer leidingen worden circa 45 graden (zoals dus ingesteld op de kraan).Seafarer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:15:
[...]
Wat gebruik jij om temperatuur te meten?
[...]
Dat is duidelijker. Het zou kunnen dit ik fout zit en dat er binnenin de bovenste rechthoekige balk een schotje zit gelast die voorkomt dat aanvoer en retour een directe kortsluiting kunnen hebben.
Je zei ook dat je vloer verwarmings retour 39 graden was/is. Dat betekend eigenlijk dat je hele vloer zelfs boven de 39 zit en het in huis dus een sauna is. Ik denk dat je ergens verkeerd meet.
Wees je ook bewust dat tijdens het maken van temperatuur metingen de ketel moet branden en op het moment dat de ketel uitgaat, dat die waarden de beste zijn. Maar 1 minuut later en je hebt een compleet verkeerd beeld.
Ik meet alles terwijl hij aan het stoken is.
Het wordt overigens geen sauna hier hoor. Ik heb de vloer zelf nog niet gemeten qua temp. Maar die voelt gewoon normaal warm aan als je stookt. Ik zal de vloer dus misschien nog eens moeten meten. Maar is 39 retour echt veel te warm voor vloerverwarming dan?
De CV schakelt vaak naar stand 1 (load control) en gaat pendelen. Ik heb het maximaal pomptoerental al opgeschroeft naar 40 procent, en het maximaal vermogen op 28% gezet.
Meet je op 20cm afstand of houd je de ir meetkop tegen de pijp aan want dat wil nogal veel uitmaken.En wat geven die prachtige thermometers op je verdelers aan?Wachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:26:
[...]
Ik meet met een Ir temp meter. Ik meet dan de 2 witte leidingen. De linker witte leiding is de aanvoer (die meet ik dus op circa 60 graden. En de rechter witte leiding meet ik dus circa 39 graden. De blauwe aanvoer leidingen worden circa 45 graden (zoals dus ingesteld op de kraan).
Voor dit jaar getijde wel ja. Niet dat er wat kapot gaat maar ik krijg al zweet voeten als ik het lees.Ik meet alles terwijl hij aan het stoken is.
Het wordt overigens geen sauna hier hoor. Ik heb de vloer zelf nog niet gemeten qua temp. Maar die voelt gewoon normaal warm aan als je stookt. Ik zal de vloer dus misschien nog eens moeten meten. Maar is 39 retour echt veel te warm voor vloerverwarming dan?
Of liggen er 3 verschillende vloeren bovenop die buizen inplaats van direct tegels erop?
Gemeten temperatuur? 75 is wat hoog bij deze buitentemperaturen. Of vriest het al bij jouw?Extreme smell schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:30:
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem als @Wachten..., ik heb een Intergas HRE 36/30, aanvoer temperatuur van 75 graden en retour van 45 graden. (Geen vloerverwarming).
Zet het pomp toerental eens op 50% en wat is het minimum pomp toerental?De CV schakelt vaak naar stand 1 (load control) en gaat pendelen. Ik heb het maximaal pomptoerental al opgeschroeft naar 40 procent, en het maximaal vermogen op 28% gezet.
En zet het maximum vermogen eens op minimaal.
Heb je toevallig waterzijdig ingeregeld? Zet dan alles eens wat verder open.
Ik ga zo even stoken en het meten. Ik laat dan even weten wat er op die meters komt te staan.
Ik heb de Ir meter wel redelijk dicht op de leiding gericht ja, want ik kan niet zien waar ik anders richt als ik 20cm afstand neem. Alle leidingen zitten namelijk redelijk dicht bij elkaar.
Maar kun je dus niet dichtbij meten met z'n ding? De aanvoer boven klopt altijd precies als ik hem er praktisch tegenaan houdt.
Nee, dichterbij is beter is mijn ervaring ook met verschillende merken. Dus helemaal goed bezig.Wachten... schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:50:
@Seafarer
Ik ga zo even stoken en het meten. Ik laat dan even weten wat er op die meters komt te staan.
Ik heb de Ir meter wel redelijk dicht op de leiding gericht ja, want ik kan niet zien waar ik anders richt als ik 20cm afstand neem. Alle leidingen zitten namelijk redelijk dicht bij elkaar.
Maar kun je dus niet dichtbij meten met z'n ding?
De aanvoer boven klopt altijd precies als ik hem er praktisch tegenaan houdt.
Ik lees meestal dat vloerverwarming vrijwel continu werkt, en dan op lage temperatuur, zo’n 25 graden.
Maar dan moet de ketel ook laag kunnen moduleren natuurlijk.
Ik kan me niett voorstellen dat je continu 40 graden in de vloer pompt, dat wordt toch bloedheet?
Of heb je gewoon 2-5 cycli per uur dat er een paar minuten die temperatuur door gaat?
Dit in combinatie met vloerverwarming beneden en een aan/uit thermostaat. Eerste indrukken zijn positief. Nu heb ik vorig seizoen door de lengte van de leidingen van ketel naar vv verdeler de pompstand op de hoge stand gezet.
Dit levert vrij snel een temperatuur op van rond de 35-38 aanvoer en gaat dan heel langzaam verder oplopen omdat de retour natuurlijk ook heel langzaam oploopt. Nu heb ik net de pompstand op de lage stand gezet en had verwacht de ketel snel in pendel modus te zien schieten omdat de flow te laag is, hij draait echter rustig door maar dan op 38-42 graden met een retour rond de 30 graden.
Klopt het als ik zeg dat ik dan nog steeds zoveel warmte aan het huis toevoeg als eerst?
Scheelt 10w energieverbruik op de niet energiezuinige cv-pomp. Maar verlies ik misschien door hoger verlies in de leidingen (hogere delta T met de omgeving/in de kruipruimte)?
Retourtemperatuur moet ik nog even goed bekijken, kan mij voorstellen dat die relatief gelijk blijft omdat het water meer tijd krijgt om af te koelen met de lagere pompstand maar met een hogere temperatuur start.
:strip_exif()/f/image/jia56T1HP5FdBIs41Eh4Gk3N.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu denk ik dat het de boiler (buffervat) is die warm wordt gehouden. In de handleiding zie ik een optie dat je deze kunt aanpassen van 0 naar 10.
Wat gebeurt er als ik deze instelling aanpas van 2 naar 0? Of kan ik deze beter op 10 zetten?
:strip_exif()/f/image/kyaEvSaX0HQdBfRy21N7KC4X.jpg?f=fotoalbum_large)
I intend to live forever. So far, so good.
Hoe lang is lengte?Banjy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:03:
Korte checkvraag, ik heb mijn ketel voor dit stookseizoen begrensd op zijn minimum van 6-7kW.
Dit in combinatie met vloerverwarming beneden en een aan/uit thermostaat. Eerste indrukken zijn positief. Nu heb ik vorig seizoen door de lengte van de leidingen van ketel naar vv verdeler de pompstand op de hoge stand gezet.
Je pompt ook direct je pomploze vloerverwarmingsverdeler in?Dit levert vrij snel een temperatuur op van rond de 35-38
Ik heb even dezelfde retour temperatuur genomen want je vermeld die temperatuur alleen bij de tweede pomp stand.aanvoer en gaat dan heel langzaam verder oplopen omdat de retour natuurlijk ook heel langzaam oploopt. Nu heb ik net de pompstand op de lage stand gezet en had verwacht de ketel snel in pendel modus te zien schieten omdat de flow te laag is, hij draait echter rustig door maar dan op 38-42 graden met een retour rond de 30 graden.
P=Qm x c x ΔT x 1/3600
Even ombouwen:
P x 3600 / (c x ΔT) = Qm
Jij had 7kW x 3600 / (4.186 x 7 ΔT) = 860ltr/u daarna heb je pomp lager gezet
7kW x 3600 / (4.186 x 10 ΔT) = 602ltr/u
Jij had waarschijnlijk een halvering van de flow verwacht? Maar de opbrengst van een cv pomp is ook afhankelijk van de leiding weerstand in het afgifte systeem.
Klopt zie bovenstaande berekening.Klopt het als ik zeg dat ik dan nog steeds zoveel warmte aan het huis toevoeg als eerst?
Leidingen in de kruipruimte altijd isoleren.Scheelt 10w energieverbruik op de niet energiezuinige cv-pomp. Maar verlies ik misschien door hoger verlies in de leidingen (hogere delta T met de omgeving/in de kruipruimte)?
Ga je nu met die 7kW je flow beperken tot 150 ltr/u dan ΔT = P/(Qm x c) x 3600Retourtemperatuur moet ik nog even goed bekijken, kan mij voorstellen dat die relatief gelijk blijft omdat het water meer tijd krijgt om af te koelen met de lagere pompstand maar met een hogere temperatuur start.
7/(150 x 4.186) x 3600 = 40 graden Als je retour 30 is en de ketel maakt er 40 bij dan kom je al op 30 + 40=70 dan ben je hard op weg naar een antipendel stand, maar zulke lage flows heb je meestal niet met vloerverwarming.
Dank voor de uitgebreide reactie en berekeningen, leerzaam.Seafarer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:43:
[...]
Hoe lang is lengte?
[...]
Je pompt ook direct je pomploze vloerverwarmingsverdeler in?
[...]
Ik heb even dezelfde retour temperatuur genomen want je vermeld die temperatuur alleen bij de tweede pomp stand.
P=Qm x c x ΔT x 1/3600
Even ombouwen:
P x 3600 / (c x ΔT) = Qm
Jij had 7kW x 3600 / (4.186 x 7 ΔT) = 860ltr/u daarna heb je pomp lager gezet
7kW x 3600 / (4.186 x 10 ΔT) = 602ltr/u
Jij had waarschijnlijk een halvering van de flow verwacht? Maar de opbrengst van een cv pomp is ook afhankelijk van de leiding weerstand in het afgifte systeem.
[...]
Klopt zie bovenstaande berekening.
[...]
Leidingen in de kruipruimte altijd isoleren.
[...]
Ga je nu met die 7kW je flow beperken tot 150 ltr/u dan ΔT = P/(Qm x c) x 3600
7/(150 x 4.186) x 3600 = 40 graden Als je retour 30 is en de ketel maakt er 40 bij dan kom je al op 30 + 40=70 dan ben je hard op weg naar een antipendel stand, maar zulke lage flows heb je meestal niet met vloerverwarming.
Ik had inderdaad een veel grotere reductie van flow verwacht.
Leiding is ongeveer 15-20 meter lang (enkeltje) met 22mm. In de kruipruimte is deze geïsoleerd met buisisolatie. Deze winter laat ik een warmtescan maken, ik ben benieuwd of er nog een extra laagje overheen mag.
Vloerverwarming verdeler heeft trouwens eigen pomp (stand 2), gaat om 7 groepen waarvan 2 bijna dicht.
Voor energiezuinigheid kan ik denk ik de pompstand van de ketel weer op stand 2/hoog zetten om minder leidingverlies te hebben. Al wil ik nog even luisteren hoeveel het scheelt qua stromingsgeluiden in de nacht.
Gisteren las ik ook dat voor condensatie er echt een redelijke delta T moet zijn (10-20 graden). Ik dacht altijd dat het koude retourwater wordt gebruikt voor het afkoelen van de (altijd) hete rookgassen. En dus met name die retourtemperatuur van belang is voor het condensatie effect en minder de Delta T?
[ Voor 8% gewijzigd door Banjy op 17-10-2021 07:58 ]
Delta T is niet doorslaggevend om condensatie te krijgen. Je retourtemperatuur is belangrijker. Je mag er van uitgaan dat je condensatie hebt tot een rookgastemperatuur van 56 graden, en dat betekent een retourtemp van circa 50-52 graden.Banjy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 07:55:
[...]
Dank voor de uitgebreide reactie en berekeningen, leerzaam.
Ik had inderdaad een veel grotere reductie van flow verwacht.
Leiding is ongeveer 15-20 meter lang (enkeltje) met 22mm. In de kruipruimte is deze geïsoleerd met buisisolatie. Deze winter laat ik een warmtescan maken, ik ben benieuwd of er nog een extra laagje overheen mag.
Vloerverwarming verdeler heeft trouwens eigen pomp (stand 2), gaat om 7 groepen waarvan 2 bijna dicht.
Voor energiezuinigheid kan ik denk ik de pompstand van de ketel weer op stand 2/hoog zetten om minder leidingverlies te hebben. Al wil ik nog even luisteren hoeveel het scheelt qua stromingsgeluiden in de nacht.
Gisteren las ik ook dat voor condensatie er echt een redelijke delta T moet zijn (10-20 graden). Ik dacht altijd dat het koude retourwater wordt gebruikt voor het afkoelen van de (altijd) hete rookgassen. En dus met name die retourtemperatuur van belang is voor het condensatie effect en minder de Delta T?
Waar heb je dat gelezen?Banjy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 07:55:
[...]
I
Dat willen we hier allemaal weten.
Seafarer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
Waar heb je dat gelezen?
Dat willen we hier allemaal weten.
Bron: https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/De voorwaarde voor condensatie is dat de hr-ketel voldoende afgekoeld water terugkrijgt uit radiatoren, convector en vloerverwarming. Dit water moet 10°C (vloerverwarming) tot 20°C (radiatoren) kouder zijn dan de temperatuur van het aangevoerde warme water. Ook is van belang dat de temperatuur van het retourwater onder de 57°C blijft. Dit is de dauwpunttemperatuur van de waterdamp uit aardgas.
Maar het gaat dus niet zozeer om die Delta T tussen aanvoer en retour als wel de retourtemperatuur zelf.
Je spreekt jezelf hier wel redelijk tegen, je zegt het gaat niet om de deltaT, maar je bron zegt (deels) van wel. Daarnaast ben ik het niet eens met de bron de waterdamp van aardgas heeft geen 'dauwpunttemperatuur'.Banjy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:00:
[...]
[...]
Bron: https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/
Maar het gaat dus niet zozeer om die Delta T tussen aanvoer en retour als wel de retourtemperatuur zelf.

Je kunt het volgens mij beter zien als je begint helemaal rechts in het figuur (bij > 100degC) en hoe verder je naar links op schuift hoe lager de vaporpressure (dampdruk = lagere druk betekent minder water mogelijk in de omgeving) en hoe meer water er zal condenseren en nu is het natuurlijk zo dat je bij een graad of 40 al 90% van het water hebt gecondenseerd en dat er dus niet veel extra uit te halen is, maar in principe is het altijd hoe lager hoe beter. En daarin is de retourtemperatuur de maat die er echt toe doet aangezien die uiteindelijk het laatste beetje condensatie zal bepalen.
Jij hebt net even teveel gefocust op dit stukje tekst:Banjy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:00:
[...]
[...]
Maar het gaat dus niet zozeer om die Delta T tussen aanvoer en retour als wel de retour temperatuur zelf.
"De voorwaarde voor condensatie is dat de hr-ketel voldoende afgekoeld water terugkrijgt uit radiatoren, convector en vloerverwarming. Dit water moet 10°C (vloerverwarming) tot 20°C (radiatoren) kouder zijn dan de temperatuur van het aangevoerde warme water. Ook is van belang dat de temperatuur van het retour water onder de 57°C blijft. Dit is de dauw punttemperatuur van de waterdamp uit aardgas."
Er wordt pas later uitgelegd dat de delta T afhankelijk is van de aanvoer temperatuur. (en die temperatuur is vanzelf ontstaan en niet afgedwongen door de Ta max. instelling op de ketel)
:strip_exif()/f/image/JI3YbSALIPaftdyU6Cm3BDn1.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik houd meestal 0,8 aan dus aanvoer 60 x 0,8 = 50 graden retour. delta 10
Maar bij 40 x 0.8 = 32 delta 8.
Je voelt al aankomen wat hier vaak fout gaat, 60 graden aanvoer en dan net zolang knijpen tot je een delta hebt van 20 graden. Je beperkt de flow door de radiator maar ook de flow door de ketel. En doordat de flow door de ketel te laag is bij een bepaald ketel vermogen knalt de water temperatuur omhoog en als je dan je cv aanvoer water temperatuur te laag hebt staan gaat de ketel uit op max. aanvoer temperatuur. (je moet die vlam koelen met flow en met redelijker wijs wat mogelijk is als laagste retour temperatuur)
Ander voorbeeld: Geblokkeerd vermogen. Systeem afgesteld 60 x 0,8 = 50 graden retour. delta 10. Wat gebeurt er nu als je de ketel heel lang laat branden. Je had zelf al opgemerkt dat de retour iets hoger wordt en de ketel er weer warmte bovenop legt en de aanvoer wordt vanzelf hoger en de retour weer een beetje hoger enz.enz. Stook je nu net zolang totdat de aanvoer 90 graden wordt dan 90 x 0.8 = 72 graden retour water.
18 graden delta-T heel dicht bij die soms vreselijk geadoreerde 20 graden.
(hier is dus geen enkele instelling of stukje elektronica die de temperatuur regelt!!) Het is warmte op warmte net als rente op rente.
Bij jouw verloopt dat allemaal vlekkeloos, voldoende flow, 22mm pijp helemaal naar de vloerverwarming zorgt voor weinig tegendruk. En je vloer neemt dit water makkelijk op en je retour temperatuur is laag.
Jouw probleem wordt hoe ga ik het op de bovenverdieping warm krijgen met die radiatoren en lage aanvoer temperaturen.
Overigens een leuke duidelijke site die je aanhaalt. https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/
[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 17-10-2021 14:34 ]
Toch ook hier weer het fabeltje wat hier de laatste tijd weer regelmatig besproken is:Seafarer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
Overigens een leuke duidelijke site die je aanhaalt. https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/
2. Pompsnelheid verlagen
Het doel van waterzijdig inregelen is dat het warme water rustiger door de radiatoren stroomt. Daardoor krijgt het de tijd om de warmte over te dragen aan de ruimte waar deze in staan.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
gatsie.Kire88 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:46:
[...]
Toch ook hier weer het fabeltje wat hier de laatste tijd weer regelmatig besproken is:
[...]
Ik had het nog niet gezien. Heel veel zaken zijn hier heel correct met duidelijke plaatjes.
Meeste lijkt wel goed te kloppen. Ook de uitleg over het verlagen van het ketelvermogen is duidelijk. Maar deze is en blijft hardnekkig.Seafarer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
gatsie.![]()
Ik had het nog niet gezien. Heel veel zaken zijn hier heel correct met duidelijke plaatjes.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
De condensatie-experts van de HR-ketel en de afstel-goeroes van de cv-installatie mogen opstaan!
P.S.: @heintjeput De dampdrukcurve van water is hier maar voor een klein deel relevant, namelijk voor het gedeelte lager dan ca. 57°C. Bij optimale verbranding van laagcalorisch (Groninger)gas, niet teveel lucht, maar vooral niet te weinig (CO!) begint de condensatie pas dan. Vermoedelijk moet de r.v. van de toegevoerde lucht dan ook niet lager zijn dan ca. 90% (bij ca. 5°C gemiddelde buitentemperatuur).
Bij hoogcalorisch gas begint de condensatie trouwens enkele graden hoger, bij ca. 60°C als ik me niet vergis.
Just my 2 cts
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Momenteel verwarmen we alleen de vloerverwarming op de begane grond (12 groepen gemiddelde slanglengte 80m, h.o.h. 10cm.); omgevingstemperatuur overdag 20 en 's nachts 19 graden. De aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel is 35 graden. Ons gasverbruik zit deze week gemiddeld tussen de 2 en 3m3 per dag. Bouwjaar woning: 2020.
[ Voor 17% gewijzigd door witterholt op 17-10-2021 15:14 ]
Kan makkelijk omlaagwitterholt schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:05:
Voor wat betreft het verlagen van het vermogen. Is dat iets waarmee je veel kan besparen? Momenteel staat onze Intergas Xtreme 36 ingesteld op 50% wat neerkomt op 12,8kW. Als ik deze nog een stapje lager zet op 35% wordt het 9kW.
Momenteel verwarmen we alleen de vloerverwarming op de begane grond (12 groepen gemiddelde slanglengte 80m, h.o.h. 10cm.); omgevingstemperatuur overdag 20 en 's nachts 19 graden. De aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel is 35 graden. Ons gasverbruik zit deze week gemiddeld tussen de 2 en 3m3 per dag. Bouwjaar woning: 2020.
Ik ben inmiddels ook begonnen met het inregelen van mijn cv in combinatie met een Airco die ook verwarmt en een houtkachel.
Het doel is om de vloer net even de kou eruit te krijgen en niet het huis gaat opwarmen want dit ga ik met de airco of houtkachel proberen.
Alle radiatoren zijn gesloten maar de badkamer mag wil ik wel wat kunnen verwarmen dus dat zal de enigste radiator zijn die wordt gebruikt.
Ik heb een intergas HRE 36/30 A CW5
De vraag is wat de beste manier is om dit in te regelen, de CV staat ingesteld op 35 graden en de vloer thermostaat knijpt op 32 graden, Mijn huiskamer thermostaat staat op 23 graden wat de vloer verwarming dus niet kan halen ( als het goed is) mijn houtkachel of airco verwarmd de huiskamer verder naar 22 graden vandaar dat de cv thermometer wat hoger staat anders slaat deze uit en wordt de vloer koud. is dit de juiste manier om in te regelen of zijn er andere opties?
[ Voor 16% gewijzigd door merlin1201 op 17-10-2021 15:47 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Er zit natuurlijk overal een maar aan.witterholt schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:05:
Voor wat betreft het verlagen van het vermogen. Is dat iets waarmee je veel kan besparen? Momenteel staat onze Intergas Xtreme 36 ingesteld op 50% wat neerkomt op 12,8kW. Als ik deze nog een stapje lager zet op 35% wordt het 9kW.
Momenteel verwarmen we alleen de vloerverwarming op de begane grond; overdag 20 en 's nachts 19 graden. De aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel is 35 graden. Ons gasverbruik zit deze week gemiddeld tussen de 2 en 3m3 per dag.
@leonbong en @Seafarer zijn nogal voorstander van vermogen verlagen. Niet direct om energie te besparen maar om een rustigere reactie in je cv systeem te krijgen. En ook systemen af te remmen die er als een malloot vandoor gaan met veel vermogen en veel start stops veroorzaken tot pendelen aan toe. Veel start/stops is natuurlijk slechter dan rustig opwarmen.
Ook combinaties van ketels en thermostaten kunnen tot ongewenst hard en snel opstoken lijden.
@Blihi is hier behoorlijk tegenstander van en is ervan overtuigd dat moderne ketels dit goed zelf kunnen bepalen en zeker als er goed waterzijdig is ingeregeld. Dat is zeker waar.
Wat ik nog niet begrijp is dat er vaak gevraagd wordt "kan ik mijn vermogen nog verder verlagen" ja waarom niet je gaat er niet aan dood. En als het niet warm te krijgen is dan zet je hem een stapje hoger totdat je tevreden bent.
Je hebt dan een goede balans gevonden. Want dat is een cv, een balans systeem.
Bij radiatoren is wat meer vermogen wenselijk want dan kan je succesvol nachtverlaging toepassen.
Maar 10-12kW is zat zelfs in radiator huizen om het opwarmen van het huis niet te traag te maken.
Begin jaren 90 hadden bergen huizen 10/12kW en losse sanitairwater boiler en dat ging prima.
Je vermogen bedoel ik he..
Door je vermogen te verlagen duurt het iets langer voordat je huis op temperatuur is.. maar het op temperatuur houden kost helemaal niet zoveel vermogen.. dus ik zou hem gewoon op z'n laagst zetten.
[ Voor 29% gewijzigd door dbzfan op 17-10-2021 15:50 ]
Houtkachel of hout cv kachel?merlin1201 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:38:
Hoi.
Ik ben inmiddels ook begonnen met het inregelen van mijn cv in combinatie met een Airco die ook verwarmt en een houtkachel.
Het doel is om de vloer net even de kou eruit te krijgen en niet het huis gaat opwarmen want dit ga ik met de airco of houtkachel proberen.
Alle radiatoren zijn gesloten maar de badkamer mag wil ik wel wat kunnen verwarmen dus dat zal de enigste radiator zijn die wordt gebruikt.
Ik heb een intergas HRE 36/30 A CW5
De vraag is wat de beste manier is om dit in te regelen, de CV staat ingesteld op 35 graden en de vloer thermostaat knijpt op 32 graden, Mijn huiskamer thermostaat staat op 23 graden wat de vloer verwarming dus niet kan halen ( als het goed is) mijn houtkachel of airco verwarmd de huiskamer verder naar 22 graden vandaar dat de cv thermometer wat hoger staat anders slaat deze uit en wordt de vloer koud. is dit de juiste manier om in te regelen of zijn er andere opties?
[ Voor 39% gewijzigd door merlin1201 op 17-10-2021 15:58 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Dan zet je toch een radiator achter de houtkachel?merlin1201 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:58:
Een gewone houtkachel. daarmee warm ik de woonkamer
Pompje erbij en je hele huis is warm.
Even recap:sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:15:
[...]
Aanvoer 55. Retour was lastig te meten. De IR deed het niet lekker op het buizenwerk rondom de CV inclusief de geschilderde leidingen. Wellicht keer met een ouderwetse thermometer. Voor mijn gevoel kwam het min of meer net zo warm terug.
-Woning uit 1972
-CV stond op iets van 90+ graden
-Van origine slechts twee radiatoren met een thermostaatkraan; uitbouw woonkamer en badkamer.
-Ondertussen vier radiatoren met een thermostaatkraan laten uitrusten; de woonkamer noord en de drie slaapkamers op de eerste etage. De drie slaapkamers hebben tevens een voetventiel gekregen
-de gang, keuken en de zolder kamer (washok
-Netatmo systeem geïnstalleerd met regeling per kamer voor 3 slaapkamers en woonkamer.
Ondertussen is het weer wat kouder en heb ik de netatmo instellingen aangepast zodat individuele warmtevraag vanuit de slaapkamer wordt doorgezet naar de CV. De standaard instelling bleek eco te zijn, comfort is de optie die ik zocht. Daarnaast heb ik de heating prediction uitgeschakeld. De slaapkamer is in ongeveer 30 minuten op temperatuur (18.5 graden) dus daar houd ik zelf rekening mee in het schema. Dit voorkomt tevens de irritatie in de woonkamer dat het systeem 2-3 uur van te voren begon te stoken terwijl er niemand is en later de zon (zuiden) ging helpen. Qua comfort gaat het momenteel dus eigenlijk goed, ook met 55 graden CV aanvoer.
Maar hoe zit het met de retourtemperatuur? Nou die was opnieuw niet lekker te meten, ook niet met geel schildertape. Maar hij voelde loeiwarm dus het had weinig zin om een exact getal te achterhalen.
Vervolgens ben ik alle actieve radiatoren afgegaan:
-Woonkamer zuid - moderne dubbelplaat/ thermostaatkraan - 58 erin 24 eruit = OK
-Woonkamer noord - oudere dubbeplaat / thermostaatkraan - 58 erin 34 eruit = OK
-Keuken (sluit aan op woonkamer zuid) - dikke lamelradiator 70x60x24 handmatige = 46 erin 43 eruit (niet goed meetbaar)
-Slaapkamer 1, 2 en 3 - enkelplaat met thermostaatkraan - gemiddeld 52 erin 36 eruit = OK
In eerste instantie twijfelde ik nog of de woonkamer wel dicht ging bij individuele warmtevraag van de bovenliggende slaapkamer. De Netatmo interface gaf namelijk warmtevraag aan in de woonkamer. Echter de verwarming bleek ijskoud en de retourbuis loeiwarm. Boosdoener was de gang. Daar zit een 124x40 dubbelplaats verwarming met een manuele kraan. Deze geeft zijn warmte blijkbaar niet af. Ik heb hier geen thermostaat kraan op laten zetten omdat ik deze hele verwarming wil vervangen. Deze heb ik nu maar volledig dichtgedraaid. Op basis van deze bevinding de keuken ook maar volledig dichtgedraaid, dit is ook een kleine radiator die zijn warmte niet goed afgeeft. Staat in een koof, klein en geen voetventiel oid.
Binnenkort opnieuw kijken of in de praktijk het retour water nu kouder terug komt. Zit nu nog met twee actuele problemen.
1) Met deze hogere stroomsnelheid hoor je water vallen in de enkelplaats radiator op de (hoofd)slaapkamer. Daar zit dus lucht in. Maar die heeft geen ontluchtingsventiel

2) Ik moet verzinnen wat ik aan moet met de oude verwarmingen. Die in de gang was het plan om deze te vervangen voor een radiator met een praktischer formaat zodat daar een schoenenkast naast past. Echter een nieuwe radiator fraai aansluiten lijkt me daar lastig. Het buizenwerk komt nu door de muur zetten en aan de andere kant zit een koof. Tevens bleek boven dat de aftakkingen niet schroefbaar zijn, alles is gelast. Keuken verwarming hetzelfde. Dus ik wordt gedwongen dit te combineren met stucen van de woonkamer. Gelukkig heb ik daar mee gewacht! Maar wil ik uberhaupt wel nieuwe radiatoren? Twee slaapkamers gaan op korte termijn over op airco/warmtepomp. De keuken moet vervangen en dan is het mooiste om de woonkamer ook van nieuwe vloer te voorzien. De gang moest uberhaupt nieuwe vloer in. Dus geeft kans op (elektrische) vloerverwarming. Misschien iets voor een apart topic
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 17-10-2021 16:34 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Probeer gewoon eens om het vermogen lager te zetten. Meer dan …. Ik heb het koud … kan er niet gebeuren.witterholt schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:05:
Heb je geen buitenvoeler? Dan kan je de temp van de ketel vanzelf verlagen als het buiten wat warmer wordt.
Laten we voorop stellen dat het verlagen van het vermogen meestal niet kan. Je kunt alleen de bovengrens van het modulatiebereik aanpassen. En dat vind ik inderdaad onverstandig.Seafarer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:39:
[...]
Er zit natuurlijk overal een maar aan.![]()
@leonbong en @Seafarer zijn nogal voorstander van vermogen verlagen. Niet direct om energie te besparen maar om een rustigere reactie in je cv systeem te krijgen. En ook systemen af te remmen die er als een malloot vandoor gaan met veel vermogen en veel start stops veroorzaken tot pendelen aan toe. Veel start/stops is natuurlijk slechter dan rustig opwarmen.
Ook combinaties van ketels en thermostaten kunnen tot ongewenst hard en snel opstoken lijden.
@Blihi is hier behoorlijk tegenstander van en is ervan overtuigd dat moderne ketels dit goed zelf kunnen bepalen en zeker als er goed waterzijdig is ingeregeld. Dat is zeker waar.
Wat ik nog niet begrijp is dat er vaak gevraagd wordt "kan ik mijn vermogen nog verder verlagen" ja waarom niet je gaat er niet aan dood. En als het niet warm te krijgen is dan zet je hem een stapje hoger totdat je tevreden bent.
Je hebt dan een goede balans gevonden. Want dat is een cv, een balans systeem.
Vergelijk het met een CPU. Die dingen kunnen op 800 MHz draaien, maar ook op 3 GHz. Je computer kiest zelf de juist snelheid. Je kunt die 3 GHz wel verlagen naar 1 GHz, maar daar win je niets mee (hooguit dat je accu langer meegaat).
Bij vloerverwarming kan het wel verschil maken. Als je in de vloer veel vermogen kwijt kan, gaat kan het zijn dat de thermostaat korte periodes met wat meer vermogen gaat stoken. Beperk je het maximum, stookt hij langer met minder vermogen (maar met een Ta die niet gehaald wordt, zie ook de prachtige simulatiefilmpjes).
Mijn filosofie is dat de thermostaten programma's hebben die prima om kunnen gaan met wisselende vermogens en minder goed met beperkte vermogens omdat ze dan niet goed kunnen inschatten hoe het systeem reageert bij een specifieke Tgevraagd. Doordat die Tgevraagd in eerste instantie niet gehaald wordt ga je het regelsysteem dus tegenwerken. Hoe korter de intervallen (het wordt buiten kouder), hoe sneller de Ta gehaald wordt, met als gevolg mogelijk overshoots (en bij dalende temperaturen undershoots).
Door de ketel zo in te stellen dat de Ta altijd vrijwel direct gehaald kan worden, kan de thermostaat goed zijn ding doen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Daar win je niets mee. De Xtreme gaat niet zo hoog las het niet nodig is. Effectief zorgt het verlagen van maximum vermogen voor het verhogen van de stroomsnelheid omdat die lineair van min rpm naar max rpm schaalt tussen minimaal vermogen en maximaal vermogen.witterholt schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:05:
2 a 3 kuub per dag is toch niet vreemd? Wat is je gas/graaddag over het afgelopen jaar? Mijn huis is in juni 2020 opgeleverd en ik zit op 0.55 kuub gas/graaddag inclusief warm water en dat komt door een extreem slecht ingeregelde installatie bij oplevering. Dat is nu beter!
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dat verhaal over de delta-T tussen 10 en 20 graden gaat vooral op bij radiatoren. Die zijn daar op ontworpen. Dan wil je 10 tot 20 over de radiatoren en een lage retour, dus 60/40 of 50/30.Banjy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:00:
[...]
[...]
De flow verdubbelen bij hetzelfde vermogen geeft 60/50 of 50/40. Dat is nog steeds efficiënt hoor. Ook 35/28 kan prima zijn, maar meestal heb je dan een hogere flow nodig, vandaar dat warmtepompen ook veel hogere debieten hebben.
@Blihi Verbruik per dag, van mij uit ook in m³/ggd is een huisnummer en zegt zonder verwarmd oppervlak, en gemiddelde kamertemperatuur en het bouwjaar en/of isolatiestandaard absoluut niets!Blihi schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:36:
[...]
Daar win je niets mee. De Xtreme gaat niet zo hoog las het niet nodig is. Effectief zorgt het verlagen van maximum vermogen voor het verhogen van de stroomsnelheid omdat die lineair van min rpm naar max rpm schaalt tussen minimaal vermogen en maximaal vermogen.
2 a 3 kuub per dag is toch niet vreemd? Wat is je gas/graaddag over het afgelopen jaar? Mijn huis is in juni 2020 opgeleverd en ik zit op 0.55 kuub gas/graaddag inclusief warm water en dat komt door een extreem slecht ingeregelde installatie bij oplevering. Dat is nu beter!
En het gasverbruik voor sww moet je natuurlijk aftrekken, dit is individueel heel erg verschillend (gezinssamenstelling, pubers, leeftijd).
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Mijn verbruik per graaddag van het afgelopen jaar is 0,573m3 inclusief warm water gebruik.Blihi schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:36:
[...]
Daar win je niets mee. De Xtreme gaat niet zo hoog las het niet nodig is. Effectief zorgt het verlagen van maximum vermogen voor het verhogen van de stroomsnelheid omdat die lineair van min rpm naar max rpm schaalt tussen minimaal vermogen en maximaal vermogen.
Het betreft een woning van 212m2 woonoppervlak.
Ook was bij ons de installatie na oplevering in april 2020 niet goed ingesteld. Alleen betrof het hier de controle modules bij de verdelers op de bovenverdiepingen welke constant een warmtevraag hadden. Na deze weer vanaf fabrieksinstelling opnieuw te hebben ingeleerd was dit gelukkig opgelost.
[ Voor 20% gewijzigd door witterholt op 18-10-2021 07:24 ]
Ben ik ook wel heel benieuwd naar! Heb dezelfde ketel, en dit "comfort" kost ~0,3 m³ gas per etmaal, en elektra rond de kWh. Tikt toch wel aan over een jaar. Mijn verwachting was echter dat je straks eerst je boiler moet leegtappen voor je warm water hebt, maar dat durf ik niet te zeggen.IkWilbert schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:42:
Wij hebben thuis een Remeha Quinta 28c hangen uit 2008. Sindskort heb ik een P1 meter en zie ik elke 2 uur de cv kort aan gaan.
[Afbeelding]
Nu denk ik dat het de boiler (buffervat) is die warm wordt gehouden. In de handleiding zie ik een optie dat je deze kunt aanpassen van 0 naar 10.
Wat gebeurt er als ik deze instelling aanpas van 2 naar 0? Of kan ik deze beter op 10 zetten?
[Afbeelding]
Dus: probeer het uit en post je bevinding
Huis:
- Beneden circa 50m2 vloerverwarming. Wordt op dit moment niet gebruikt want wordt verwarmd met L/L warmtepomp
- Boven circa 45m2 verwarmd met radiatoren (1 hobbykamer die niet mee doet op het moment)
- 1 kamer (room above garage) heeft 7 12mm fans onder de radiator hangen
- Open trap, dus warmte van de airco 'lekt' naar boven
Ketel:
- Immergas Victrix 20X (minimaal vermogen 3kW)
- Aanvoer temperatuur op basis van buitentemperatuur (gisteren met een graad of 8 buitentemperatuur was de aanvoertemp 42/43 graden)
- Aan/uit thermostaat
Dit is het plaatje van gisteren waarbij de bovenverdieping wordt opgewarmd van 18.5 naar 20 graden:
/f/image/ddH1VJIpn7B2KtWoResJlEDt.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij wel een netjes plaatje.
Wat mij opvalt en nog punten waar ik nog naar wil kijken zijn de:
- Badkamerradiator een lagere delta T (designradiator)
- Room above garage juist een hogere delta T door de fans
- Pompsnelheid. Deze staat redelijk laag, en ook zeker geen geruis te horen. Wil proberen deze nog wat verder op te schroeven om te kijken wat dit doet met de afgifte en opwarmsnelheid van de kamers
En dan nog het puntje van de thermostaat. Brengt een modulerende thermostaat hier nog iets ivm het aan/uit gedrag van aansturing, of valt hier niet veel te halen?
Nu zie ik geen weergave van de ruimtetemperatuur maar varieert deze sterk?
[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 18-10-2021 08:38 ]
Ik stook 24/7, dus de temperatuur varieert niet sterk.leonbong schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:37:
Wat voor aan/uit thermostaat is dat, heeft deze TPI?
Nu zie ik geen weergave van de ruimtetemperatuur maar varieert deze sterk?
Met deze buitentemperaturen slaat de ketel een 3 tot 5 keer per dag aan.
De thermostaat is een DeltaDore Tybox 137. Het is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk of deze TPI heeft.
Ik heb setting 2-08 op 60 minuten gezet zodat de ketel niet voor een hele korte tijd wordt aangestuurd.
Nee, ik had ooit diezelfde ketel maar dan wat ouder. Ik meende dat 0 betekent altijd warm houden. Ik had deze zelf op maximale tijd staan of toch op 0?? Tevens heeft een Quinta geen boiler, maar een buffervat. Het duurt inderdaad een paar tellen langer voordat je warmwater hebt. Maar zo heel lang is dit niet. Probeer eens de 0 uit, het kan best zijn dat dit uit betekent.IkWilbert schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:42:
Wij hebben thuis een Remeha Quinta 28c hangen uit 2008. Sindskort heb ik een P1 meter en zie ik elke 2 uur de cv kort aan gaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn geheugen laat me niet in de steek. Het is inderdaad een cv-zijdig buffervat dat een platenwisselaar warm houd zodat je sneller warmwater hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 18-10-2021 09:21 ]
Even checken of ik je snap. Als ik als gebruiker een lager maximum ketelvermogen instel, dan gooit dus de ketel de stroomsnelheid omhoog zodat er minder warmte aan het doorstromende water wordt afgegeven. Hoe verbetert dat het gasverbruik? Moet de brander dan niet juist harder gaan branden om de gewenste aanvoertemperatuur in dat sneller stromende water te kunnen krijgen? Ik maak vast ergens een denkfout.Blihi schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:36:
Effectief zorgt het verlagen van maximum vermogen voor het verhogen van de stroomsnelheid omdat die lineair van min rpm naar max rpm schaalt tussen minimaal vermogen en maximaal vermogen.
En als ik dan toch aan het denken ben: wat nou als ik ook andere besparende (?) dingen doe? Bijvoorbeeld het knijpen van de radiatoren of het verlagen van de maximum pompsnelheid, om de verblijftijd van het warme water in de radiatoren en daarmee de warmteafgifte te vergroten? Ben ik dan niet aan de ene kant het systeem aan het beperken en aan de andere kant hetzelfde systeem aan het opjagen? En wat doet dat dan met dat systeem?
Ik vind 60min wel erg lang voor een CV-ketel, een minimale aan tijd van min. of 5 is vaak wel zat voor radiatoren.Kire88 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:55:
[...]
Ik stook 24/7, dus de temperatuur varieert niet sterk.
Met deze buitentemperaturen slaat de ketel een 3 tot 5 keer per dag aan.
De thermostaat is een DeltaDore Tybox 137. Het is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk of deze TPI heeft.
Ik heb setting 2-08 op 60 minuten gezet zodat de ketel niet voor een hele korte tijd wordt aangestuurd.
Nu heb je wel laag minimaal vermogen (3kW) waardoor dit wel aardig werkt, denk ik.
Misschien helpt dit plaatje. Zo bepaalt de Intergas XTreme zijn modulatiebereik:JME schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:07:
[...]
Even checken of ik je snap. Als ik als gebruiker een lager maximum ketelvermogen instel, dan gooit dus de ketel de stroomsnelheid omhoog zodat er minder warmte aan het doorstromende water wordt afgegeven. Hoe verbetert dat het gasverbruik? Moet de brander dan niet juist harder gaan branden om de gewenste aanvoertemperatuur in dat sneller stromende water te kunnen krijgen? Ik maak vast ergens een denkfout.
En als ik dan toch aan het denken ben: wat nou als ik ook andere besparende (?) dingen doe? Bijvoorbeeld het knijpen van de radiatoren of het verlagen van de maximum pompsnelheid, om de verblijftijd van het warme water in de radiatoren en daarmee de warmteafgifte te vergroten? Ben ik dan niet aan de ene kant het systeem aan het beperken en aan de andere kant hetzelfde systeem aan het opjagen? En wat doet dat dan met dat systeem?
:fill(white):strip_exif()/f/image/I2aNtMjmrl7jJ9gYUrW5tPgU.png?f=user_large)
De standaardinstelling is dus een combinatie van brandersnelheid van 18% tot 75% (voor de 36) en pomp van 35% tot 65%.
Ga je alleen het brandersnelheid beperken tot 25%, dan schuift die grafiek op en krijg je bij een gegeven vermogen een hogere flow.
Ik heb de pomp op 70% staan (altijd) en dan krijg je de bovenste lijn. Het moduleren gebeurt dus volledig op de brander, niet op de flow.
De minimuminstelling zit linksonder. Vermogen van de brander tussen 18% (P011)en 25% (P010) en flow beperkt tot 15% (P031 = 15 & P032 = 15)
De delta-T over de ketel en het afgegeven vermogen zijn dus steeds een afgeleide van wat de ketel aan flow en brandersnelheid kiest. De ketel meet de retourtemperatuur niet. Bij een ketel die dat wel meet kun je flow en brandersnelheid onafhankelijk van elkaar sturen, maar dat doet de Intergas XTreme niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 18-10-2021 11:33 ]
Mijn ervaring is dat de thermostaat deze periode pakt om te bepalen hoelang er gestookt moet worden.leonbong schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:17:
[...]
Ik vind 60min wel erg lang voor een CV-ketel, een minimale aan tijd van min. of 5 is vaak wel zat voor radiatoren.
Nu heb je wel laag minimaal vermogen (3kW) waardoor dit wel aardig werkt, denk ik.
Dus als de thermostaat aangeeft dat er 25% van de tijd gestookt moet worden (op basis van het temperatuurverschil) dat dit dus 15 minuten is. Als deze setting op 15 minuten staat blijft daar nog maar 4 minuten van over, wat dus heel erg vaak aan/uit is en het systeem nauwelijks de tijd krijgt om uberhaupt warm te worden.
Als ik inzoom op het plaatje wat ik eerder poste:
:fill(white):strip_exif()/f/image/tGUD3cHixBj5Sk5NTaQJLymi.png?f=user_large)
De eerste stookcycles hierboven is grofweg 30 minuten, de tweede 25 minuten, de derde 15 minuten. De ruimte komt dus steeds dichterbij de targettemperatuur.
De totale stroomsnelheid verlagen is geen besparende maatregel.JME schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:07:
[...]
Even checken of ik je snap. Als ik als gebruiker een lager maximum ketelvermogen instel, dan gooit dus de ketel de stroomsnelheid omhoog zodat er minder warmte aan het doorstromende water wordt afgegeven. Hoe verbetert dat het gasverbruik? Moet de brander dan niet juist harder gaan branden om de gewenste aanvoertemperatuur in dat sneller stromende water te kunnen krijgen? Ik maak vast ergens een denkfout.
Radiatoren knijpen heeft enkel zin als je er 1 of 2 hebt die merkelijk meer debiet krijgen dan de rest.
Hoge pompsnelheid zorgt er voor dat de ketel op zich aan lagere temperatuur werkt bij eenzelfde vermogen, en dus krijg je meer condensatie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/I2aNtMjmrl7jJ9gYUrW5tPgU.png?f=user_large)
Misschien nog ter verduidelijking:
Modulatie werkt als volgt: De ketel ontbrandt met een ventilatorsnelheid van 50% (minimaal 40%, parameter P012)
Dan begint de pomp te lopen en de ventilatorsnelheid daalt naar het ingestelde minimum. Zolang de Ta gehaald wordt, blijft de ketel op dat punt. Als de Ta niet gehaald wordt, schuiven de instellingen over de ingestelde lijn naar rechtsboven, tot uiteindelijk het meest rechtse punt bereikt wordt.
De pompsnelheid varieert lineair mee met de ventilatorsnelheid (en de flow is daar weer een afgeleide van, want hogere pompsnelheid betekent ook meer weerstand etc.) De flow zelf varieert dus niet lineair.
Is het vermogen dan nog steeds niet genoeg om Ta te halen, dan krijg je dus een lagere temperatuur water dan gevraagd.
Stijgt op een gegeven moment de retourtemperatuur, dan zal de Ta ook stijgen en de ketel daarop reageren door weer over de modulatielijn naar links te bewegen.
Door het beperken van zowel flow als vermogen op het minimum maak je het regelbereik van de ketel extreem klein (korte lijntje linksonder). Je beperkt daarmee het regelsysteem van de ketel en omdat je ook nog eens niet altijd de gewenste Ta haalt beperk je ook het regelsysteem van de thermostaat....
Wel een heel klein beetje, omdat de retour daalt en daarmee de rookgastemperatuur. Maar zolang die al onder de 57 graden zit is het verschil minimaal....Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
De totale stroomsnelheid verlagen is geen besparende maatregel.
Radiatoren knijpen heeft enkel zin als je er 1 of 2 hebt die merkelijk meer debiet krijgen dan de rest.
Hoge pompsnelheid zorgt er voor dat de ketel op zich aan lagere temperatuur werkt bij eenzelfde vermogen, en dus krijg je meer condensatie.
Het is dus andersom. Pompsnelheid verlagen geeft een lagere retourtemperatuur waardoor er meer condensatie optreedt.
Instellingenmenu c020 in plaats van c015witterholt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:56:
@Blihi, hoe ben je bij die min. en max. pompsnelheid van 70% (P-031 & P-032) gekomen?
Ik bedoelde meer; hoe wist je dat 70% voor jou de meest gunstige instelling is?
Praktisch alle mensen - zeker in dit topic gericht op gas besparen - zetten het liefst in zijn geheel de hele comfort/warmhoud functie dus uitZwartoog schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 06:56:
[...]
Ben ik ook wel heel benieuwd naar! Heb dezelfde ketel, en dit "comfort" kost ~0,3 m³ gas per etmaal, en elektra rond de kWh. Tikt toch wel aan over een jaar. Mijn verwachting was echter dat je straks eerst je boiler moet leegtappen voor je warm water hebt, maar dat durf ik niet te zeggen.
Dus: probeer het uit en post je bevinding
Zeker met een thermostaatkraan ga je dan al snel wat warmer water hebben in de douche (deze mengt dan automatisch minder koud water bij om toch al de gewenste douchewater temperatuur te krijgen) om iets daarna de volledige warme straal te hebben als de CV ketel helemaal opgestart is in sanitair bedrijf (en de thermostaatkraan dus meer koud water automatisch zal bijmengen).
Hangt de ketel naast je keukenkraan kan ik mij voorstellen dat het best lekker is meteen warm water te hebben (maar dan is een close-in/Quooker boiler eigenlijk nog meer comfort/luxe).
Heb je alweer bijna 110m3 gas per jaar bespaard, al zal het verlies in de zomer iets minder zijn doordat hij makkelijker op temperatuur blijft.
Mijn eigen installatie is wat anders dan de meeste. Ik heb alleen vloerverwarming, dus geen radiatoren, verdeeld over twee gesloten verdelers (met eigen pomp dus).witterholt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:58:
[...]
Ik bedoelde meer; hoe wist je dat 70% voor jou de meest gunstige instelling is?
Beide verdelers zijn verdeeld in zones en worden met een zoneregelaar aangestuurd. De pompen in de verdelers zijn druk-afhankelijk, dus die geven altijd een specifiek debiet op de geopende vloerlussen, onafhankelijk van het aantal open vloerlussen.
Om het regelsysteem zo eenvoudig mogelijk te houden wil je dus dat er altijd dezelfde temperatuur water door de bovenste balk van de regelaar stroomt. Het openen van de vloerlussen moet eigenlijk geen invloed hebben op de aanvoertemperatuur, ondanks dat er bijgemend wordt.
De grootste groep bevat 6 vloerlussen van ieder 1,5 liter/min. In totaal stroomt daar dus 9 liter/minuut doorheen. Deze verdeler zou dus tenminste 9 liter/minuut uit de ketel moeten krijgen om voor elkaar te krijgen dat de Tin van de vloer gelijk is aan Ta van de ketel (=35 graden). Omdat de groepen afwisselend geopend worden negeren we even de andere twee lussen.
Op de verdeler beneden wil ik dus 9 liter/minuut flow hebben. Op de verdeler boven zit de badkamer (flow 4 liter/min) en de slaapkamers. Daar wil ik dus tenminste 5 of 6 liter/minuut hebben. In totaal dus een flow van ongeveer 15 liter/minuut.
15 liter/min = 900 liter/uur. Bij de XTreme36 moet de pomp dan minimaal 50% capaciteit draaien en daarbij helemaal geen externe weerstand hebben. Aangezien er wel degelijk externe weerstand is, heb ik een percentage van 70% gekozen.
Door nu steeds het verschil tussen aanvoer en retour te meten plus het gasverbruik kan ik uitrekenen wat de stroomsnelheid daadwerkelijk is (per 5 minuten dat er daadwerkelijk continu gestookt wordt). Dat is zo rond de 15 liter/minuut, dus inderdaad wat ik volgens eigen berekeningen minimaal nodig heb.
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 18-10-2021 14:35 ]
Klopt, inderdaad teveel op gefocussed, daarom ook even de check dat het met name de retourtemperatuur is die van belang is. Op dit moment loopt het inderdaad erg soepel, ben benieuwd naar het verbruik deze winter. Vorig jaar toen we er gingen wonen kwam ik er na het stookseizoen achter dat er een bypass in de ketel zat die vol open stond. Vond het al zo gek dat de ketel een hele hoge retourtemperatuur aangaf terwijl de retourleiding veel koeler aanvoelde.Seafarer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
Jij hebt net even teveel gefocust op dit stukje tekst:
"De voorwaarde voor condensatie is dat de hr-ketel voldoende afgekoeld water terugkrijgt uit radiatoren, convector en vloerverwarming. Dit water moet 10°C (vloerverwarming) tot 20°C (radiatoren) kouder zijn dan de temperatuur van het aangevoerde warme water. Ook is van belang dat de temperatuur van het retour water onder de 57°C blijft. Dit is de dauw punttemperatuur van de waterdamp uit aardgas."
[knip]
Bij jouw verloopt dat allemaal vlekkeloos, voldoende flow, 22mm pijp helemaal naar de vloerverwarming zorgt voor weinig tegendruk. En je vloer neemt dit water makkelijk op en je retour temperatuur is laag.
Jouw probleem wordt hoe ga ik het op de bovenverdieping warm krijgen met die radiatoren en lage aanvoer temperaturen.![]()
Met een aan/uit thermostaat help je ook eventuele regelingen met deze werkwijze (begrenzing CV vermogen en vaste pompstand) volgens mij niet om zeep. De thermostaat leert gewoon hoe lang hij 'gas moet geven' totdat er iets gebeurd. Dat de Ta en Tr langzaam oplopen vertaalt zich voor de thermostaat enkel in de benodigde aanwarmtijd.
Boven gaan we trouwens met (Jaga) convectoren werken. De eerste op zolder is zojuist geïnstalleerd. +-50% overgedimensioneerd t.o.v. type 22 plaatradiator en al een speedcomfort er op (had ik nog van de oude, kan er zo nog 3 bijplaatsen). Zo wil ik ook de andere kamers gaan verwarmen op de 1e. Dit zitten ook boven de woonkamer (indirecte vloerverwarming
Eerst dit stookseizoen eens kijken hoe (on)zuinig alles is. Komt ook nog een warmtescan om eventuele isolatiekansen op te sporen. Dan volgend jaar eens kijken of en wanneer de Warmtepomp een goed idee is voor ons.
[ Voor 4% gewijzigd door Banjy op 18-10-2021 14:42 ]
Is jullie modulatie-info specifiek voor de Intergas XTreme, al dan niet met vv, of is deze ook breder toepasbaar? Ik heb hier bijvoorbeeld een Nefit Trendline II i.c.m. een convectorput (woonkamer) en radiatoren (hal en badkamer, overige ruimtes 99% van het jaar onverwarmd). Ik heb in het menu van de Nefit het maximaal cv-vermogen geminimaliseerd, de aanvoertemperatuur staat op 60, de pomp staat minimaal op 30% (kan niet lager) en maximaal op 70% (daarboven horen de gevoeliger ingestelde huisgenoten de leidingen te veel). De maximale gevraagde temperatuur in de thermostaat heb ik op 60 gezet om te matchen met de maximale aanvoertemperatuur van de ketel. De convector en radiatoren heb ik waterzijdig ingeregeld, waarbij de radiatoren flink moesten worden geknepen. De meeste flow gaat dus door de convector. Ik krijg de gewenste ruimtes aangenaam warm terwijl mijn gasverbruik de laatste jaren flink is gedaald.
Tot zover heel mooi allemaal, maar het moet beter kunnen. Omdat het opgetelde vermogen van convector + radiatoren kleiner is dan het minimum cv-vermogen van de ketel, kan de ketel niet altijd zijn warmte kwijt en gaat dan pendelen. Ik dacht dat vorig jaar enigszins te kunnen verminderen door de maximum pompsnelheid verder te verlagen (destijds terug naar 50%). Het idee was dat een tragere flow zou zorgen voor meer warmteafgifte. Ik realiseer mij nu dat ik daarmee ook de ketel heb beperkt in zijn modulerend vermogen. Dit jaar heb ik de capaciteit van de convector vergroot door ventilatoren te plaatsen (DIY-versie van speedcomfort). De maximum pompsnelheid heb ik terug op 70% gezet. Zodra het stookseizoen daadwerkelijk begint, actualiseer ik ook weer de waterzijdige inregeling. En dan houdt de kennis voor mij een beetje op. Als jullie nog tips hebben voor het verder finetunen van de ketel, dan hoor ik dat graag!
Dank voor je toelichting! Maar is dat inderdaad te regelen met de optie die @IkWilbert opgeeft?Banjy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:33:
[...]
Praktisch alle mensen - zeker in dit topic gericht op gas besparen - zetten het liefst in zijn geheel de hele comfort/warmhoud functie dus uitZeker met lange leidingen heb je toch altijd eerst wat koud water, of dat nu nog 1-2 seconden langer is maakt bijna niet uit, bij het douchen idem dito. Ketels met meer dan 21kW brengen het water zo snel op temperatuur dat dit bijna geen afbreuk doet aan het comfort.
Zeker met een thermostaatkraan ga je dan al snel wat warmer water hebben in de douche (deze mengt dan automatisch minder koud water bij om toch al de gewenste douchewater temperatuur te krijgen) om iets daarna de volledige warme straal te hebben als de CV ketel helemaal opgestart is in sanitair bedrijf (en de thermostaatkraan dus meer koud water automatisch zal bijmengen).
Hangt de ketel naast je keukenkraan kan ik mij voorstellen dat het best lekker is meteen warm water te hebben (maar dan is een close-in/Quooker boiler eigenlijk nog meer comfort/luxe).
Heb je alweer bijna 110m3 gas per jaar bespaard, al zal het verlies in de zomer iets minder zijn doordat hij makkelijker op temperatuur blijft.
Ik had er een tijdje terug naar gezocht, maar kon geen expliciete "non-comfort" optie vinden. Ik dacht dus dat dat niet mogelijk was, omdat hij dan eerst een koude voorraad in de leidingen gooit. Maar er zit dus een bypass in de ketel?
Volgens mij moduleren alle moderne ketels nagenoeg traploos op de brander en op de pomp. iets oudere ketels kunnen de pomp niet traploos moduleren, maar in een paar standen. Geen idee hoe dat bij de Nefit zit.JME schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:07:
@Blihi @Tommie12 dank voor de uitleg!
Is jullie modulatie-info specifiek voor de Intergas XTreme, al dan niet met vv, of is deze ook breder toepasbaar? Ik heb hier bijvoorbeeld een Nefit Trendline II i.c.m. een convectorput (woonkamer) en radiatoren (hal en badkamer, overige ruimtes 99% van het jaar onverwarmd). Ik heb in het menu van de Nefit het maximaal cv-vermogen geminimaliseerd, de aanvoertemperatuur staat op 60, de pomp staat minimaal op 30% (kan niet lager) en maximaal op 70% (daarboven horen de gevoeliger ingestelde huisgenoten de leidingen te veel). De maximale gevraagde temperatuur in de thermostaat heb ik op 60 gezet om te matchen met de maximale aanvoertemperatuur van de ketel. De convector en radiatoren heb ik waterzijdig ingeregeld, waarbij de radiatoren flink moesten worden geknepen. De meeste flow gaat dus door de convector. Ik krijg de gewenste ruimtes aangenaam warm terwijl mijn gasverbruik de laatste jaren flink is gedaald.
Tot zover heel mooi allemaal, maar het moet beter kunnen. Omdat het opgetelde vermogen van convector + radiatoren kleiner is dan het minimum cv-vermogen van de ketel, kan de ketel niet altijd zijn warmte kwijt en gaat dan pendelen. Ik dacht dat vorig jaar enigszins te kunnen verminderen door de maximum pompsnelheid verder te verlagen (destijds terug naar 50%). Het idee was dat een tragere flow zou zorgen voor meer warmteafgifte. Ik realiseer mij nu dat ik daarmee ook de ketel heb beperkt in zijn modulerend vermogen. Dit jaar heb ik de capaciteit van de convector vergroot door ventilatoren te plaatsen (DIY-versie van speedcomfort). De maximum pompsnelheid heb ik terug op 70% gezet. Zodra het stookseizoen daadwerkelijk begint, actualiseer ik ook weer de waterzijdige inregeling. En dan houdt de kennis voor mij een beetje op. Als jullie nog tips hebben voor het verder finetunen van de ketel, dan hoor ik dat graag!
Lagere flow verlaagt het afgegeven vermogen. Je beperkt daarmee niet het modulerend vermogen. De ketel moduleert nog steeds, maar krijgt een grotere delta-T te verwerken. Je legt dus alleen het afgegeven vermogen lager en daarmee wordt de gemiddelde aan-tijd van de thermostaat langer (gedurende een langere tijd wordt er minder vermogen afgegeven). De low-load regeling van de thermostaat gaat hier dus een rol spelen.
Jouw Nefit thermostaat? regelt de Ta volgens mij. Die gaat dus op zoek naar de minimale Ta waarbij de boel constant warm blijft. Dat zal altijd in low-load modus zijn (dus tijdje aan, tijdje uit) omdat je minder nodig hebt dan wat de ketel kan leveren.
Dat low load verhaal volg ik nog niet helemaal. Is het nu wel of geen goed idee om in mijn situatie de flow te beperken? Ik heb overigens geen Nefit thermostaat, maar een Toon. Die is ingesteld op moduleren en via een open therm adapter op de ketel aangesloten (Nefit heeft standaard geen OT).
Zou jij een keer al je c020/c015 settings kunnen posten?Blihi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
Volgens mij moduleren alle moderne ketels nagenoeg traploos op de brander en op de pomp. iets oudere ketels kunnen de pomp niet traploos moduleren, maar in een paar standen. Geen idee hoe dat bij de Nefit zit.
Je hebt gelijk dat lagere flow het afgegeven vermogen verhoogt. Je beperkt daarmee niet het modulerend vermogen. De ketel moduleert nog steeds, maar krijgt een grotere delta-T te verwerken. Je legt dus alleen het afgegeven vermogen hoger en daarmee wordt de gemiddelde aan-tijd van de thermostaat korter (gedurende een kortere tijd wordt er meer vermogen afgegeven). De low-load regeling van de thermostaat gaat hier dus een rol spelen.
Jouw Nefit thermostaat? regelt de Ta volgens mij. Die gaat dus op zoek naar de minimale Ta waarbij de boel constant warm blijft. Dat zal altijd in low-load modus zijn (dus tijdje aan, tijdje uit) omdat je minder nodig hebt dan wat de ketel kan leveren.
Bijkomende vraag, ook ik heb zo'n design handdoekradiator geval in de badkamer hangen. Gisteren eens gevoeld aan de leidingen en schrok dat de "retour" leiding zo warm aanvoelde. Wat blijkt, vandaag thermostaat verhoogd en beide leidingen gevoeld en de "retour" leiding werd als eerste warm. Er zit een simpele radiatorkraan op maar deze zit dus op de retour leiding ipv op de aanvoer. Maakt het voor een radiator uit of je de aanvoer of retour knijpt? Ook zou ik graag deze beter kunnen regelen want dit is de enige radiator zonder voorinstelling gaat dit veel uitmaken?
Ben je zeker dat de vet aangegeven zin voor de Nefit-ketel klopt?Blihi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
....
Je hebt gelijk dat lagere flow het afgegeven vermogen verhoogt. Je beperkt daarmee niet het modulerend vermogen. De ketel moduleert nog steeds, maar krijgt een grotere delta-T te verwerken. Je legt dus alleen het afgegeven vermogen hoger en daarmee wordt de gemiddelde aan-tijd van de thermostaat korter (gedurende een kortere tijd wordt er meer vermogen afgegeven). De low-load regeling van de thermostaat gaat hier dus een rol spelen.
Als ik me niet vergis is het precies omgedraaid, lagere flow -> lagere gemiddelde afgiftetemperatuur van een radiator/convector -> minder afgifte vermogen.
Radiatoren en convectoren zijn niet ideaal voor condensatieketels, omdat ze pas goed werken op hogere temperaturen. Met jouw beperking op 60 graden kan het zelfs zijn dat ze de boel niet warm krijgen als het eens echt goed vriest.JME schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:07:
@Blihi @Tommie12 dank voor de uitleg!
Die ventilatoren zijn in elk geval een goed idee, omdat ze zorgen dat je meer warmte haalt uit dezelfde convector, en dus kan je ketel op een iets lagere temperatuur draaien.
Ik denk voor de rest dat je beter minder kan knijpen en de pomp zo snel mogelijk kan laten draaien (tot aan de geluidscomfortgrens natuurlijk).
Dat gaat je een situatie opleveren die leidt tot meer condensatie.
Zeker gezien je de retourleiding niet te warm wilt hebben, vraag ik me af of het isoleren ervan überhaupt noodzakelijk is in de kruipruimte. En als je deze al isoleert, is het dan verstandig om deze samen met de aanvoer te isoleren?
Nee, niet akkoord.Blihi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
Wel een heel klein beetje, omdat de retour daalt en daarmee de rookgastemperatuur. Maar zolang die al onder de 57 graden zit is het verschil minimaal....
[...]
Hogere pompsnelheid => hogere retourtemperatuur => minder condensatie.
Het is dus andersom. Pompsnelheid verlagen geeft een lagere retourtemperatuur waardoor er meer condensatie optreedt.
Jij gaat uit van een vaste vertrektemperatuur. Je moet uitgaan ven een brandervermogen.
Dat brandervermogen wil je zo snel mogelijk in je radiatoren.
Hogere snelheid door je brander is lagere temperatuur omdat je radiatoren over de volle oppervlakte een gelijkaardige temperatuur hebben.
Badkamer radiator zijn bijna “standaard” te veel flow.Toekejoeke schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:21:
Het probleem van bedrijfscode 1 op mijn intergas Xtreme lijkt verholpen door het verhogen van de minimale pompsnelheid. Al loopt de Ta nog wel op maar volgens mij is dit ook normaal? Situatie huidige temperatuur 18 graden, ingesteld op 19,5 en zie sensor 1 bij aanvang 34 graden aangeven. na een 20/30 minuten staat deze op 43 graden. Waarna deze vervolgens weer daalt omdat de 19,5 bijna gehaald is.
Bijkomende vraag, ook ik heb zo'n design handdoekradiator geval in de badkamer hangen. Gisteren eens gevoeld aan de leidingen en schrok dat de "retour" leiding zo warm aanvoelde. Wat blijkt, vandaag thermostaat verhoogd en beide leidingen gevoeld en de "retour" leiding werd als eerste warm. Er zit een simpele radiatorkraan op maar deze zit dus op de retour leiding ipv op de aanvoer. Maakt het voor een radiator uit of je de aanvoer of retour knijpt? Ook zou ik graag deze beter kunnen regelen want dit is de enige radiator zonder voorinstelling gaat dit veel uitmaken?
Die dingen hebben vaak heel weinig afgiftevermogen maar wel een enorme flow en staan vaak permanent open.
Dus ja daar zou ik wel wat aan doen.
Kruipruimte is net zo goed verloren warmte. Als je retour te warm is, dan moet je die elders omlaag krijgen, niet door warmte in je kruipruimte weg te gooien. Lijkt mij dan.Wachten... schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:54:
Ja iemand nog iets zinnigs zeggen over het isoleren van de aanvoer en retour leiding in de kruipruimte?
Zeker gezien je de retourleiding niet te warm wilt hebben, vraag ik me af of het isoleren ervan überhaupt noodzakelijk is in de kruipruimte. En als je deze al isoleert, is het dan verstandig om deze samen met de aanvoer te isoleren?
Je wil die warmte in je huis en niet in kruipruimte dus ja isoleren die hap.Wachten... schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:54:
Ja iemand nog iets zinnigs zeggen over het isoleren van de aanvoer en retour leiding in de kruipruimte?
Of wil je ratten/muizen kolonie onder je huis.
Maar is het verkeerd om aangesloten zijn desastreus? Radiator wordt zowel onder als boven warm maar de knop zit nu op de retour. Dus mijn vraag maakt het wat uit of die bij de aanvoer of retour “geknepen” wordt?leonbong schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:16:
[...]
Badkamer radiator zijn bijna “standaard” te veel flow.
Die dingen hebben vaak heel weinig afgiftevermogen maar wel een enorme flow en staan vaak permanent open.
Dus ja daar zou ik wel wat aan doen.
Verder is het namelijk knap lastig om er iets aan te doen. Komen 2 leidingen onder de radiator uit de vloer, de linker welke dus retour is is aardig kort omdat daar thermostaatknop tussen zit en de rechter welke dus de aanvoer is is wel redelijk van lengte. En iets van een verdeler heb ik niet kunnen vinden.. wordt er eigenlijk wel een beetje triest en moe van dat een woning zo opgeleverd kan worden, beunhazerij
Voor de goede orde deze zit dus op de retour..leonbong schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:20:
Maak eens een foto van de kraan zonder de knop erop.
:strip_exif()/f/image/h0cLk2BkYR0w5p0ic3iuQOHe.jpg?f=fotoalbum_large)
Shit. Aangepast, want je hebt helemaal gelijk. Het is andersom.dunklefaser schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:28:
[...]
Ben je zeker dat de vet aangegeven zin voor de Nefit-ketel klopt?
Als ik me niet vergis is het precies omgedraaid, lagere flow -> lagere gemiddelde afgiftetemperatuur van een radiator/convector -> minder afgifte vermogen.
Nee. Hogere snelheid is hogere retourtemperatuur en dus hogere rookgastemperatuur. De rookgassen koelen af tot de temperatuur van de retour.Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:14:
[...]
Nee, niet akkoord.
Jij gaat uit van een vaste vertrektemperatuur. Je moet uitgaan ven een brandervermogen.
Dat brandervermogen wil je zo snel mogelijk in je radiatoren.
Hogere snelheid door je brander is lagere temperatuur omdat je radiatoren over de volle oppervlakte een gelijkaardige temperatuur hebben.
Dat gaat er wel van uit dat je het vermogen kwijt kunt, dus bij een lagere flow moet er wel voldoende delta-T over blijven.
Denk maar even in extremen: Bij oneindige flow is de delta-T nagenoeg 0. De rookgassen kunnen nooit verder terug koelen dan Tretour, dus die worden warmer dan wanneer er extreem lage flow is bij maximale delta-T (dat wil zeggen, delta-T = Taanvoer - kamertemperatuur).
Ik gok dat dat een heimeier is. Daar kan je een voorinstelbaar thermostatisch binnenwerk voor krijgen voor omgekeerde stroming (art nr 3502-24.300. vanuit gaande dat die kraan ergens tussen 1994 en 2011 is gemaakt)Toekejoeke schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:24:
[...]
Voor de goede orde deze zit dus op de retour..
[Afbeelding]
Of het is een overtrop en die verkopen dat ook.
[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 18-10-2021 19:09 ]
Tuurlijk:dbzfan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:09:
[...]
Zou jij een keer al je c020/c015 settings kunnen posten?
Para- meter | Instelling | Standaard-waarde | Uitleg | Huidige instelling |
P001 | Installatietype | 0 | 0 = Xtreme Kombi 1 = Xtreme Solo + Boiler 2 = Xtreme Tap 3 = Xtreme Solo | 0 |
P002 | Instelling display | 0 | 0 = Weinig info 1 = informatiever 2 = uitgebreid | 2 |
P009 | Toestel belasting aanpassing | -5 tot +5 | 0 | |
P010 | Maximaal CV-vermogen | 75 | Percentage 75 = Xtreme 36 100 = Xtreme 24 / Xtreme 30 Instelbereik 25 tot 100% (zie §7.4) | 44 = 12 kW |
P011 | Minimaal CV vermogen | 18 | Percentage (18 – P010) | 18 |
P012 | Opstartvermogen CV | 50 | Percentage | 40 |
P030 | CV Pomp Instelling | 0 | 0 = Nadraaitijd actief 1 = continu (tapcomfort uitgeschakeld) | 0 |
P031 | Maximum capaciteit pomp | 65 | Percentage (P032 tot 100%) | 70 |
P032 | Minimum capaciteit pomp | 35 | Percentage (15 tot P031) | 70 |
P033 | CV-pomp nadraaitijd na CV bedrijf | 1 | 0 tot 15 minuten | 0 |
P034 | CV-pomp nadraaitijd na boiler bedrijf | 1 | 0 tot 15 minuten | 0 |
P035 | Stappenmodulatie | 1 | 0=uit 1=aan | 1 |
P036 | Anti-pendeltijd CV | 5 | Minimale uitschakeltijd op ketelwatertemperatuur 0 tot 15 minuten | 4 |
P037 | Wachttijd inschakelen bij CV vraag | 0 | Minuten | 0 |
P039 | Warmtevraag niet beantwoorden | 0 | 0 = uit, dus warmtevraag wel beantwoorden 1 = aan | |
P040 | Interne klokthermostaat | 0 | 0 = uit 1 = aan | |
P050 | Maximale CV aanvoer temperatuur / maximum stooklijn | 80 | 10 tot P059 graden Celcius Ook instelbaar via radiatorknop op de ketel | 37 |
P051 | Minimale CV aanvoer temperatuur | 25 | 10 tot 90 graden Celcius | 33 |
P052 | Stooklijn minimum buitentemperatuur | -9 | Graden Celcius -30 tot +10 | -9 |
P053 | Stooklijn maximum buitentemperatuur | 25 | Graden Celcius 10 tot 30 | 25 |
P056 | Opentherm minimumtemperatuur | 30 | Graden Celcius 10 tot 60 | 25 |
P057 | Reactie Opentherm thermostaat | 1 | 0 = warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan P056 1 = warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op P056 2 = warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie) | 2 |
P059 | Maximale instelwaarde aanvoertemperatuur | 90 | 10 tot 90 graden Celcius | 80 |
P060 | Aanvoertemperatuur tweede circuit | 50 | Alleen relevant bij LT/HT regeling | 55 |
P070 | Maximaal WW vermogen | 100 | 20 tot 100 procent | 100 |
P071 | Minimaal vermogen bij warmwatervraag | 18 | 18 | |
P072 | Opstartvermogen bij warmwatervraag | 50 | 40 | |
P073 | Tapwatertemperatuur in ECO bedrijf | 0 | 0 – 65 graden Celcius Stand 0 betekent dat de ketel in ECO bedrijf het tapwater op 3 graden onder P075 houdt. ECO bedrijf houdt in dat de ketel zelf leert op welke tijden er warm water gevraagd wordt en dan het warm water al voorbereid). | 0 |
P074 | Aantal ECO dagen | 7 | 0 tot 10 dagen. De ketel leert een patroon dat zich iedere X dagen herhaalt | 7 |
P075 | Regeltemperatuur tijdens boilerbedrijf | 80 | 60 – 90 graden Celcius | 60 |
P077 | Wachttijd CV bedrijf na warmwater bedrijf | 0 | 0 tot 15 minuten | 0 |
P081 | Stand driewegklep of elektrische afsluiter | 0 | 0 = tijdens CV bedrijf bekrachtigd 1 = tijdens WW bedrijf bekrachtigd 2 = Klep altijd gevoed 3 = Extern commando ketellaadpomp | 1 |
P085 | Legionella Preventie | 0 | 0 = uit, 1 = aan. Alleen relevant als P001 op 1 staat. | |
P086 | Comfort offset | 17 graden | 0 – 60 graden Celcius | 5 |
P087 | Klokprogramma warmwaterfunctie | 0 | 0 = uit 1 = aan | |
P090 | Functie contact 3,4 van X4 | 0 | 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem, 2 = injectiepomp?, 3= houtboiler, 4= externe CV pomp, 5 = externe opslagpomp, 6 = externe warmwaterpomp | 0 |
P091 | Functie contact 4,5 van X4 | 0 | 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem, 2 = injectiepomp?, 3 = houtboiler, 4 = externe CV pomp, 5 = externe opslagpomp, 6 = externe warmwaterpomp | 0 |
P097 | Relaisfunctie contact X11 | 0 | 0 = functie uit, 1 = boiler werkt, dan contacten 1,3 open, boiler error, dan contact 1,3 gesloten. Dit is bedoeld voor een extern alarm. | 0 |
P100 | Functie contact 3,4 van X13 | 0 | 0 = buitentemperatuurvoeler, 1 = LT aanvoer voeler, 2 = Warmtewisselaarsensor (NVT), 3 = Buffersensor (Aquastat of 10k NTC) | 0 |
P101 | Functie contact 4,5 van X13 | 0 | 0 = buitentemperatuurvoeler, 1 = LT aanvoer voeler, 2 = Warmtewisselaarsensor (NVT), 3 = Buffersensor (Aquastat of 10k NTC) | 0 |
Wat P009 doet weet ik nog steeds niet. Ik heb het maximum vermogen beperkt op 12 kW omdat dat volgens de berekeningen de maximale warmtelast van de woning is. ik heb nog nooit 12 kW nodig gehad.
Ik heb geprobeerd dit na te maken, maar de ketel wil niet met me praten. Ik gebruik 817 optocouplers (4-polig, maar dat mag geen verschil maken). Ik heb twee seriële adapters (PL2303 en een andere) geprobeerd, maar beiden werken niet. Ik krijg gewoon geen antwoord van de ketel.Wolfram55 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
Zeker ....
[Afbeelding]
Mocht je meer info willen ...
Wat betreft de rest ... kom ik nog op terug
Kun je nog meer info sturen? Misschien de pinout van de ketel (maar ik denk dat ik die wel kloppend heb) en de types optocouplers?
Bij oneindige flow heb je ook een vrijwel oneindig vermogen omdat je met water van 21 graden dan je kamer op 20,9 kan verwarmen en dus is je retourtemperatuur net iets minder dan 21 graden.Blihi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:56:
[...]
Nee. Hogere snelheid is hogere retourtemperatuur en dus hogere rookgastemperatuur. De rookgassen koelen af tot de temperatuur van de retour.
Dat gaat er wel van uit dat je het vermogen kwijt kunt, dus bij een lagere flow moet er wel voldoende delta-T over blijven.
Denk maar even in extremen: Bij oneindige flow is de delta-T nagenoeg 0. De rookgassen kunnen nooit verder terug koelen dan Tretour, dus die worden warmer dan wanneer er extreem lage flow is bij maximale delta-T (dat wil zeggen, delta-T = Taanvoer - kamertemperatuur).
Ik ga er zeker van uit dat je dat vermogen kwijt kan.
Neem nu het omgekeerde voorbeeld van een heel lage flow. Je hebt dan 80 graden vetrektemperatuur, maar het stroomt zo traag dat je radiator enkel bovenin warm wordt. Je ketel kan zijn vermogen niet kwijt en gaat continu aan/uit.
Op deze dagen met 10 graden buiten kachelt mijn brander biijna de hele dag aan 16% modulatie met temperaturen van 30-35 graden vertrek en een graad of 5 minder retour. De hele radiator is handwarm.
Je moet een flow kiezen die past bij het systeem. Dat is niet 'zo laag mogelijk', maar zo laag als comfortabel is en waarbij de ketel zijn vermogen nog kwijt kan.
Woning dateert van 2002, rest van radiatoren is wel voorzien van heimeier binnenwerk. Zou ik dat bij deze nog ergens aan kunnen herkennen? Dat binnenwerk is specifiek voor mijn probleem ontwikkeld? Dat de kraan op de retour is aangesloten ipv op de aanvoer?leonbong schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:02:
[...]
Ik gok dat dat een heimeier is. Daar kan je een voorinstelbaar thermostatisch binnenwerk voor krijgen voor omgekeerde stroming (art nr 3502-24.300. vanuit gaande dat die kraan ergens tussen 1994 en 2011 is gemaakt)
Of het is een overtrop en die verkopen dat ook.
Die kan je voorzien van voorinstelbare thermostatisch binnenwerk eventueel voor omgekeerde stromingszin.
Daarna kan je hem prima inregelen, zonder dat het geluidshinder oplevert. Als je een normaal themostatisch binnenwerk inregelt gaat nog wel eens rammelen als het water er andersom doorheen gaat.
Ik zou altijd vervangen alleen al omdat de huidige niet knap voorinstelbaar waardoor je flow door je badkamer radiator eigenlijk altijd te hoog is.
Nu heb je gewoon een kraan die zijn niet echt gevoelig voor een richting, ik vind het wel slordig.
[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 18-10-2021 20:33 ]
Ken alleen de optocoupler 4n25 (welke ik gebruik) en ben te weinig elektronicus om te kunnen beoordelen of die 817 zouden moeten werken.Blihi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:12:
Ik heb geprobeerd dit na te maken, maar de ketel wil niet met me praten. Ik gebruik 817 optocouplers (4-polig, maar dat mag geen verschil maken). Ik heb twee seriële adapters (PL2303 en een andere) geprobeerd, maar beiden werken niet. Ik krijg gewoon geen antwoord van de ketel.
Kun je nog meer info sturen? Misschien de pinout van de ketel (maar ik denk dat ik die wel kloppend heb) en de types optocouplers?
Kan me niet meer herinneren of ik t op de laptop aan de praat gekregen heb. Draai t op Wemos D1 mini. Geloof t niet. Met de usb2serial lukte t mij ook niet geloof ik (al weer even geleden). Ga deze week verder met de ESP32 dus dan loop ik alles ook weer een na.
Wat betreft t aansluiten naar de ketel. Maakt niet zoveel uit. Wat je wel moet doen (en wat ze op circuitsonline niet deden is voeding op de ketel zetten. Of-te-wel .... alle 4 de draadjes op de X5 aansluiten.
Als het niet werkt kan je met gerust hart Tx en Rx ondraaien.
Vcc (ketel kant) is nodig om het versturen te starten.
Verder heb ik echt deze gebruikt : https://github.com/keesma/Central-Heating-Intergas-Reader
en niet zijn later versies met Homie. Wil niet teveel verschillende sysyemen draaien hier en ik vond t niet echt wat ook.
Hoor of zie t wel
Een verwarmingssysteem is een systeem waarbij je de warmte uit je verbrandingskamer moet af voeren naar je kamer.Blihi schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:56:
Als je flow te laag wordt om zijn vermogen kwijt te kunnen heb je gelijk. Ik ben ook geen voorstander van het ongebreideld verlagen van die flow.
Je moet een flow kiezen die past bij het systeem. Dat is niet 'zo laag mogelijk', maar zo laag als comfortabel is en waarbij de ketel zijn vermogen nog kwijt kan.
En de eigenschappen van een verwarmingsketel met condensatie zijn zo dat je het beste rendement krijgt als de afvoergassen zokoud mogelijk zijn (condensatie, en minder warmte door de schouw). Dat krijg je dus alleen bij hoge flow, en lage verwarmingsweerstanden tussen de warmtewisselaar in de verbrandingskamer en het water, en daarna ook in je radiatoren.
Dat laatste is de reden waarom vloerverwarming zo goed is bij een condensatieketel (maar ook WP). Met hoe kouder water je de kamekan warm houden hoe beter, en dus beter hoge flow dan lage flow en een ketel op 80 graden.
Dit topic is gesloten.
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?