@Blihi, P035 stappenmodulatie staat bij mij uit. Zou dit niet alleen het geval moeten zijn bij een modulerende thermostaat?
Die moet je lekker aan laten staan, tenzij je zoneregeling hebt met gescheiden temperaturen voor zone 1 en zone 2.witterholt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:24:
@Blihi, P035 stappenmodulatie staat bij mij uit. Zou dit niet alleen het geval moeten zijn bij een modulerende thermostaat?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik heb deze zelf niet van de standaard instelling afgehaald. Ik vermoed dat de installateur dat overal heeft gedaan omdat alle woningen een modulerende klokthermostaat en gescheiden zones kregen wegens vloerverwarming (ltv) beneden en radiatoren (htv) boven. Wij hebben als enige overal vloerverwarming en een zoneregeling van Watts Vision wat volgens mij werkt met aan/uit regeling van de ketel.Blihi schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:54:
[...]
Die moet je lekker aan laten staan, tenzij je zoneregeling hebt met gescheiden temperaturen voor zone 1 en zone 2.
[ Voor 9% gewijzigd door witterholt op 19-10-2021 08:05 ]
Wij zijn het volgens mij wel eens. De rookgassen worden gekoeld tot de retourtemperatuur (dat doet de warmtewisselaar met tegenstroming). Hoe lager de retourtemperatuur dus hoe beter. Aangezien de retourtemperatuur automatisch lager komt te liggen bij het verlagen van de aanvoertemperatuur is dat ook gunstig.Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:04:
[...]
Een verwarmingssysteem is een systeem waarbij je de warmte uit je verbrandingskamer moet af voeren naar je kamer.
En de eigenschappen van een verwarmingsketel met condensatie zijn zo dat je het beste rendement krijgt als de afvoergassen zokoud mogelijk zijn (condensatie, en minder warmte door de schouw). Dat krijg je dus alleen bij hoge flow, en lage verwarmingsweerstanden tussen de warmtewisselaar in de verbrandingskamer en het water, en daarna ook in je radiatoren.
Dat laatste is de reden waarom vloerverwarming zo goed is bij een condensatieketel (maar ook WP). Met hoe kouder water je de kamekan warm houden hoe beter, en dus beter hoge flow dan lage flow en een ketel op 80 graden.
Ideale verbranding heb je als de rookgastemperatuur gelijk is aan de retourtemperatuur (en dat ruim onder de 57 graden ligt).
Wat ik niet helemaal met je eens ben is dat de flow daarbij heel belangrijk is. Als je dat lukt bij een lage flow (omdat de delta-T over het afgiftesysteem groot genoeg is) is dat net zo zuinig als wanneer dat lukt bij hoge flow. Dus 50-30 stoken bij flow 500 liter/uur of 40/30 bij 1000 liter/uur is even zuinig. Er is nog steeds 11.38 kW vermogen nodig en de rookgastemperatuur van 30 graden maakt dat dat in beide gevallen zuinig is.
Wel zal, als het afgiftesysteem gelijk is, het tweede systeem wat minder afgiftevermogen hebben omdat de gemiddelde temperatuur daarvan maar 35 graden is en in het eerste geval 40 graden.
Bij een WP is naast een lage Ta een constante delta-T belangrijk. Die apparaten kunnen minder snel moduleren, dus reageren wat trager als de Tr begint te dalen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Zelfs bij een modulerende klokthermostaat kan dat gewoon aan blijven staan. Zo'n klokthermostaat regelt alleen maar de Ta, meer niet. Ik begrijp niet zo goed waarom een installateur die parameter uit zou zetten.witterholt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:58:
[...]
Ik heb deze zelf niet van de standaard instelling afgehaald. Ik vermoed dat de installateur dat overal heeft gedaan omdat alle woningen een modulerende klokthermostaat kregen. Wij hebben als enige een zoneregeling van Watts Vision wat volgens mij werkt met aan/uit regeling van de ketel.
Volgens mij betekent deze parameter het volgende:
Stappenmodulatie uit: De ketel levert bij warmtevraag direct maximaal vermogen om de gevraagde Ta te halen. Vervolgens toert hij af zolang de Ta stabiel blijft.
Stappenmodulatie aan: De ketel levert minimaal vermogen na opstarten en hij toert op om de gevraagde Ta te halen. Vervolgens toert hij af zolang Ta stabiel blijft. Bij verhoging van de Ta door de thermostaat zal de ketel langzaam volgen.
Stappenmodulatie uit is nodig bij een LT/HT zoneregeling. Bij omschakelen van LT naar HT warmtevraag loopt de gevraagde Ta immers ineens op van 50 naar 80 graden. Dan moet de ketel niet langzaam op gaan toeren richting de 80, maar direct maximaal gaan stoken om 80 graden te halen.
@Blihi, ik heb naderhand nog toegevoegd dat in andere woningen wel sprake is van gescheiden zones. Ik denk dat dat verklaart waarom de instelling uit staat. Maar bij ons zou die dus aan moeten staan. Bedankt voor de uitleg. Hopelijk kan ik hiermee het gasverbruik verlagen.
Dat de Ta oploopt betekent dat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan. De ketel slaat echter niet direct af als de Ta hoger wordt dan Tset (de gevraagde Ta). Dat duurt even. Pas als de Ta hoger wordt dan Tset + x gaat de ketel pendelen.Toekejoeke schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:21:
Het probleem van bedrijfscode 1 op mijn intergas Xtreme lijkt verholpen door het verhogen van de minimale pompsnelheid. Al loopt de Ta nog wel op maar volgens mij is dit ook normaal? Situatie huidige temperatuur 18 graden, ingesteld op 19,5 en zie sensor 1 bij aanvang 34 graden aangeven. na een 20/30 minuten staat deze op 43 graden. Waarna deze vervolgens weer daalt omdat de 19,5 bijna gehaald is.
Door de flow te verhogen heb je het afgiftevermogen van de radiatoren verhoogd. Het duurt dus langer voordat de ketel gaat pendelen (bedrijfscode 1). Als je nu de badkamerradiator gaat knijpen gaat dat pendelen ook weer terug komen.
Nee, in de aanvoer of retour knijpen maakt niets uit. Wordt de radiator wel netjes aan de bovenkant als eerste warm? Dat is wel van belang.Bijkomende vraag, ook ik heb zo'n design handdoekradiator geval in de badkamer hangen. Gisteren eens gevoeld aan de leidingen en schrok dat de "retour" leiding zo warm aanvoelde. Wat blijkt, vandaag thermostaat verhoogd en beide leidingen gevoeld en de "retour" leiding werd als eerste warm. Er zit een simpele radiatorkraan op maar deze zit dus op de retour leiding ipv op de aanvoer. Maakt het voor een radiator uit of je de aanvoer of retour knijpt? Ook zou ik graag deze beter kunnen regelen want dit is de enige radiator zonder voorinstelling gaat dit veel uitmaken?
Is het te warm in de badkamer? Zo nee, lekker met rust laten. Ik neem aan dat die radiator niet als enige warmtevraag heeft, dus dat er ook andere radiatoren mee draaien?
Ik las ergens anders al dat die 817 inderdaad te traag zijn voor 9600 baud. Ik zal eens kijken of ik een paar van die 4n25 kan vinden.Wolfram55 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Ken alleen de optocoupler 4n25 (welke ik gebruik) en ben te weinig elektronicus om te kunnen beoordelen of die 817 zouden moeten werken.
De ketel geeft bij mij wel zelf een 5v spanning af.Kan me niet meer herinneren of ik t op de laptop aan de praat gekregen heb. Draai t op Wemos D1 mini. Geloof t niet. Met de usb2serial lukte t mij ook niet geloof ik (al weer even geleden). Ga deze week verder met de ESP32 dus dan loop ik alles ook weer een na.
Wat betreft t aansluiten naar de ketel. Maakt niet zoveel uit. Wat je wel moet doen (en wat ze op circuitsonline niet deden is voeding op de ketel zetten. Of-te-wel .... alle 4 de draadjes op de X5 aansluiten.
Als het niet werkt kan je met gerust hart Tx en Rx ondraaien.
Vcc (ketel kant) is nodig om het versturen te starten.
Verder heb ik echt deze gebruikt : https://github.com/keesma/Central-Heating-Intergas-Reader
en niet zijn later versies met Homie. Wil niet teveel verschillende sysyemen draaien hier en ik vond t niet echt wat ook.
Hoor of zie t wel
Kan ook zijn dat de waardes van de weerstanden niet meer voldoen. Zijn nogal kritisch als ik t goed begrijp.Blihi schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:58:
Ik las ergens anders al dat die 817 inderdaad te traag zijn voor 9600 baud. Ik zal eens kijken of ik een paar van die 4n25 kan vinden.
Die bedoel ik ook ja. Anders doet die kant van de opto niks.De ketel geeft bij mij wel zelf een 5v spanning af.
Niet extern voeden.
Bij de laatste quote het antwoord eraf gevallen ?
Wat vond je van m'n laatste plaatje van gisteren?
Netjes, je ziet nog steeds dat de Ta oploopt boven Tset, dus je hebt nog steeds minder afgiftevermogen dan opgewekt vermogen. Uiteindelijk zal je ketel gaan pendelen, maar je vangt dat nu op doordat je voortijdig de warmtevraag afkapt.Wolfram55 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
Wat vond je van m'n laatste plaatje van gisteren?
Door de hogere flow heb je meer afgiftevermogen gecreëerd (de gemiddelde temperatuur van de radiatoren is opgelopen, dus geven ze meer warmte af). De woning zal wel sneller opwarmen (en dus schakelt de ketel iets eerder uit).
Of je er iets mee wint hangt ervan af hoe lang het duurt voordat er opnieuw een stooksessie begint. Deze begint al met een hogere retourtemperatuur, dus zal Ta ook weer sneller boven Tset komen. Maar met zulke lange sessies zou ik me daar geen zorgen over maken.
Ter vergelijking: Door de beroerde afstelling van mijn ketel en installatie had ik het eerste jaar bijna 50,000 (ja echt 50 duizend) branderstarts over 209 branduren. Dat is dus een gemiddelde stooksessie van 15 seconde

Overigens heb ik dat probleem als het goed is nu niet meer, maar ik kan nu even de ketel niet uitlezen, dus weet het aantal branderstarts niet.
Kun je je branderstarts niet op het display van de ketel aflezen? Of kan dat nu juist niet?Blihi schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:10:
[...]
Netjes, je ziet nog steeds dat de Ta oploopt boven Tset, dus je hebt nog steeds minder afgiftevermogen dan opgewekt vermogen. Uiteindelijk zal je ketel gaan pendelen, maar je vangt dat nu op doordat je voortijdig de warmtevraag afkapt.
Door de hogere flow heb je meer afgiftevermogen gecreëerd (de gemiddelde temperatuur van de radiatoren is opgelopen, dus geven ze meer warmte af). De woning zal wel sneller opwarmen (en dus schakelt de ketel iets eerder uit).
Of je er iets mee wint hangt ervan af hoe lang het duurt voordat er opnieuw een stooksessie begint. Deze begint al met een hogere retourtemperatuur, dus zal Ta ook weer sneller boven Tset komen. Maar met zulke lange sessies zou ik me daar geen zorgen over maken.
Ter vergelijking: Door de beroerde afstelling van mijn ketel en installatie had ik het eerste jaar bijna 50,000 (ja echt 50 duizend) branderstarts over 209 branduren. Dat is dus een gemiddelde stooksessie van 15 secondeEn dan blijft de installateur volhouden dat de installatie echt voldeed....
Overigens heb ik dat probleem als het goed is nu niet meer, maar ik kan nu even de ketel niet uitlezen, dus weet het aantal branderstarts niet.
Nee, dat kan inderdaad niet. Branderstarts niet. Branduren kan wel in de app van Intergas met zo'n rf gateway. Die heb ik, maar ook daar staan geen branderstarts in.
Bedankt voor de tip, ik heb zojuist een InComfort Gateway 2 besteld zodat ik mijn Intergas CV-ketel in Home Assistant kan uitlezen m.b.v. deze integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort/Blihi schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:38:
Nee, dat kan inderdaad niet. Branderstarts niet. Branduren kan wel in de app van Intergas met zo'n rf gateway. Die heb ik, maar ook daar staan geen branderstarts in.
[ Voor 8% gewijzigd door witterholt op 19-10-2021 18:52 ]
Ik zit nog eens even dit draadje door te lezen om te bezien of ik de handel beter kan instellen. Vraag: stel dat ik mijn woonkamer bij het minimum instelbaar vermogen en een lage Ta (40 graden) op temperatuur kan houden (ook bij vorst) is het dan efficiënter af te zien van de verlaging van de nachttemperatuur? Of is het beter om de Ta wat hoger te zetten (stel 60 graden) bij gelijk blijvend vermogen zodat de ketel de woonkamer sneller kan opwarmen na verlaging van de nachttemperatuur met max. 2 graden?
leonbong schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:42:
@Gramser
Zo zwart/wit is het niet.
Het ligt er ook aan hoe je vloerverwarming gebruikt, zet je deze nooit uit geen nachtverlaging dan zal 45 graden prima gaan omdat je geen momenten van opeens van een groot vermogen behoefte zal hebben.
Waarbij je moet realiseren hoe kouder het wordt hoe meer je CV-pomp moet gaan doen wat strenge vorst alsnog een probleem kan zijn.
Pas jij nachtverlaging toe dan is meer zoals ik hierboven schets, want dan heb je bij het aanwarmen relatief veel vermogen nodig. Wat de ketel wel kan leveren, maar de kans bestaat dat je het niet verplaatst krijgt richting de verdeler.
Veel oudere mengverdelers zijn natuurlijk ook uitgerust met dunne leidingen en relatief kleine doorlaat thermostaat kranen kv 0,8-1, dezelfde die je op een radiator draait.
Heb je nu dikke leidingen en groot volume thermostaatkranen (die bestaan) dan kan het meevallen.
Samenvatting
Bij een lage aanvoertemperatuur van vloerverwarming heb je gewoon het risico dat je vermogen niet verplaatst krijgt door leidingen. Waardoor de ketel wel het vermogen levert maar pomp krijgt niet verplaats, waardoor je tegen de max-aanvoertemp aanloopt en de ketel daarop uitschakelt.
Een slimme ketel doet dit.Leatherneck1665 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:54:
Ik zit nog eens even dit draadje door te lezen om te bezien of ik de handel beter kan instellen. Vraag: stel dat ik mijn woonkamer bij het minimum instelbaar vermogen en een lage Ta (40 graden) op temperatuur kan houden (ook bij vorst) is het dan efficiënter af te zien van de verlaging van de nachttemperatuur? Of is het beter om de Ta wat hoger te zetten (stel 60 graden) bij gelijk blijvend vermogen zodat de ketel de woonkamer sneller kan opwarmen na verlaging van de nachttemperatuur met max. 2 graden?
[...]
Mijn ketel werkt weersafhankelijk, dus de vertrektemp wordt bepaald adv stooklijn, buitentemperatuur en dan een correctie via de kamerthermostaat.
Om sneller van verlaagde temp naar comforttemp te gaan wordt de vertrektemperatuur gedurende een uur met 10 graden verhoogd.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Er zijn veel mensen die hun aanvoertemperatuur begrenzen, met gedachte dat het zuiniger is. Dan kan het probleem worden om vermogen bij aanwarmen of vorst te verplaatsen door de cv-leidingen.
@Leatherneck1665
Als je mengverdelers zou ik de ketel op max 60 a 65 zetten, gaat bij vloerverwarming heel goed.
Ps wel even de nog aanwezige radiatoren inregelen/afstellen.
@Leatherneck1665
Als je mengverdelers zou ik de ketel op max 60 a 65 zetten, gaat bij vloerverwarming heel goed.
[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 19-10-2021 21:55 ]
Ja, dat snap ik. Dat is ook de reden dat ik thans de Ta niet teveel heb geknepen om gegeven het ingestelde vermogen toch enigszins vlot weer de ingestelde temperatuur na de nachtverlaging te kunnen bereiken. Vanwege het geknepen vermogen haalt de CV toch de Ta niet. Ik weet dat nachtverlaging in principe een besparing oplevert (bij gelijke instellingen). Ik vroeg me alleen af of dit verwaarloosbaar wordt indien je Ta bijvoorbeeld 20 graden lager instelt op 40 graden en dus afziet van de nachtverlaging. Maar wellicht moet ik het gewoon proberen en meten.leonbong schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:50:
Er zijn veel mensen die hun aanvoertemperatuur begrenzen, met gedachte dat het zuiniger is. Dan kan het probleem worden om vermogen bij aanwarmen of vorst te verplaatsen door de cv-leidingen.
@Leatherneck1665
@Leatherneck1665 Het ligt ook aan je patroon. Ben je weinig thuis en is er slechtere isolatie, kun je beter alleen stoken als je thuis bent.
Ben je vaak thuis of onregelmatig thuis, of is er heel goede isolatie, dan is continu warmhouden wellicht beter.
Ben je vaak thuis of onregelmatig thuis, of is er heel goede isolatie, dan is continu warmhouden wellicht beter.
Ik denk dat mijn huis redelijk goed is geïsoleerd (volgens mindergas.nl 0,277 m3/graaddag over de afgelopen 365 dagen voor een vloeroppervlak van ca. 90 m2; jaarverbruik ca. 900 m3 voor een vrijstaande woning). Ik ga het gewoon maar eens proberen: 24/7 op 21 graden bij een Ta van 40 graden (lager kan niet; heb een Nefit Ecomline HRC 30).Blihi schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:03:
@Leatherneck1665 Het ligt ook aan je patroon. Ben je weinig thuis en is er slechtere isolatie, kun je beter alleen stoken als je thuis bent.
Als je ketel 24/7 aanzet met Max aanvoer 40 of 65
Dat zal in praktijk dezelfde aanvoertemperatuur hebben.
Maar als het dan echt koud wordt kan je wel makkelijker het vermogen leveren bij 65 als Max aanvoer.
Maar als het dan echt koud wordt kan je wel makkelijker het vermogen leveren bij 65 als Max aanvoer.
[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 19-10-2021 22:20 ]
Maar nu stook ik 12 uur op 19 graden en 12 uur op 21 graden. Is dat niet gunstiger voor het verbruik en hangt dat nog af van de ingestelde Ta? Krijg ik dan niet dat mijn CV gaat pendelen?leonbong schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:19:
Als je ketel 24/7 aanzet met Max aanvoer 40 of 65
[ Voor 4% gewijzigd door Leatherneck1665 op 19-10-2021 22:43 ]
Als de ketel condenseert is het goed en is niet echt een meetbaar verschil tussen 40 en 60.
In beide gevallen zal het water uit de vloer grofweg 25-30 en dat zal dus je retourtemperatuur zijn.
Beide ruim voldoende voor goede condensatie.
In beide gevallen zal het water uit de vloer grofweg 25-30 en dat zal dus je retourtemperatuur zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 19-10-2021 22:43 ]
Maar dan is de onderliggende boodschap dat het toch zuiniger zal zijn indien ik maar de helft van de tijd stook?leonbong schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:42:
Als de ketel condenseert is het goed en is niet echt een meetbaar verschil tussen 40 en 60.
Om mijn cv-installatie goed in te regelen wil ik alle radiatoren voorzien van de welbekende Heimeier Eclipse afsluiters, maar voor 2 radiatoren weet ik alleen niet zo goed hoe ik dat moet gaan doen. Deze radiatoren zijn namelijk zogenaamde ventielcompactradiatoren, waarbij de thermostaatkraan direct op de radiator zit.
Nu heb ik wel kunnen vinden dat beide radiatoren (Thermrad Super-8 compact en een Vasco flatline) waarschijnlijk een Heimeier insert type 4382-00.300 moet hebben, maar die lijkt echt nergens te koop te zijn.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van AFC inserts in deze typen radiatoren?
Nu heb ik wel kunnen vinden dat beide radiatoren (Thermrad Super-8 compact en een Vasco flatline) waarschijnlijk een Heimeier insert type 4382-00.300 moet hebben, maar die lijkt echt nergens te koop te zijn.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van AFC inserts in deze typen radiatoren?
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
In theorie zeker.Leatherneck1665 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:45:
[...]
Maar dan is de onderliggende boodschap dat het toch zuiniger zal zijn indien ik maar de helft van de tijd stook?
Het warmteverlies dat je met stoken moet compenseren is recht evenredig met het temperatuursverschil tussen binnen en buiten.
De besparing wordt klein als je elke morgen een uur of 2 moet stoken met temperaturen van 80 graden omdat je dan geen condensatie hebt. Dat moet afgezet worden tegenover het extra verlies.
Nee dat is niet de boodschap.Leatherneck1665 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:45:
[...]
Maar dan is de onderliggende boodschap dat het toch zuiniger zal zijn indien ik maar de helft van de tijd stook?
Het warmteverlies van je woning is gelijk in beide situaties 40 of 60 aanvoer.
Of nachtverlaging zuiniger is, dat is moeilijk te zeggen maar in mijn optiek vaak wel. Zeker als de woning oud is, dus veel warmteverlies in de nacht.
Bij een goed afgestelde CV dat je dus bij het opwarmen van de woning ook gewoon condenseert dan is nachtverlaging vaak zuiniger.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 20-10-2021 08:19 ]
Misschien zitten ze er al in?Ethnocentrix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:10:
Om mijn cv-installatie goed in te regelen wil ik alle radiatoren voorzien van de welbekende Heimeier Eclipse afsluiters, maar voor 2 radiatoren weet ik alleen niet zo goed hoe ik dat moet gaan doen. Deze radiatoren zijn namelijk zogenaamde ventielcompactradiatoren, waarbij de thermostaatkraan direct op de radiator zit.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Er zitten standaard helaas geen AFC ventielen in maar "gewone" voorinstelbare.
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Maar de concrete vraag is of het zuiniger is geen nachtverlaging in te stellen en de Ta op 40 graden te houden (gaat de CV dan niet pendelen?) of wel een nachtverlaging van bijv. 2 graden in te stellen en de Ta op 60 graden te zetten om na de nachtverlaging voldoende snel weer te kunnen bijwarmen (van 19 naar 21 graden)?Tommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:18:
[...]
In theorie zeker.
Het warmteverlies dat je met stoken moet compenseren is recht evenredig met het temperatuursverschil tussen binnen en buiten.
De besparing wordt klein als je elke morgen een uur of 2 moet stoken met temperaturen van 80 graden omdat je dan geen condensatie hebt. Dat moet afgezet worden tegenover het extra verlies.
Duidelijk. Dank.leonbong schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:18:
[...]
Nee dat is niet de boodschap.
Het warmteverlies van je woning is gelijk in beide situaties 40 of 60 aanvoer.
Of nachtverlaging zuiniger is, dat is moeilijk te zeggen maar in mijn optiek vaak wel. Zeker als de woning oud is, dus veel warmteverlies in de nacht.
Bij een goed afgestelde CV dat je dus bij het opwarmen van de woning ook gewoon condenseert dan is nachtverlaging vaak zuiniger.
Ik ben bezig geweest met tweaken van de ketel/vloerverwarming. Dit zorgt al meteen voor een lager gasverbruik, maar het valt mij op dat het gasverbruik per dag zo verschillend is.
15 okt - 3,24 m3 - 0,385 m3 - 8 graaddagen
16 okt - 5,46 m3 - 0,557 m3 - 10 graaddagen
17 okt - 6,60 m3 - 0,892 m3 - 7 graaddagen
18 okt - 5,39 m3 - 0,829 m3 - 7 graaddagen
19- okt - 2,26 m3 - 0,943 m3 - 2 graaddagen
Gemiddelde in oktober is nu 0,524 m3 / graaddag. Persoonlijk vind ik dat nog vrij veel.
Wij hebben een weersafhankelijke regeling met nachtverlaging van 1,5 graden (21/19,5). De nachtverlaging gaat in om 19.00 uur aangezien wij maar hooguit 1 graad in de tijd van 19.00/06.00 verliezen. Dus volgens mij is dat prima vwb de isolatie.
Ketel staat op 65 graden, vloer op max 40 graden. Flow op standje 1 continu. Retour weet ik niet (geen meter)
Als ik de ketel op ruimtetemperatuur zet dan schiet het verbruik omhoog.
Er zit wel iets verschil is gasverbruik door gebruik van bad/douche. Maar er zit wel een heel groot verschil in dat ik niet echt kan verklaren.
Gemiddelde in oktober is nu 0,524 m3 / graaddag. Persoonlijk vind ik dat nog vrij veel.
Wij hebben een weersafhankelijke regeling met nachtverlaging van 1,5 graden (21/19,5). De nachtverlaging gaat in om 19.00 uur aangezien wij maar hooguit 1 graad in de tijd van 19.00/06.00 verliezen. Dus volgens mij is dat prima vwb de isolatie.
Ketel staat op 65 graden, vloer op max 40 graden. Flow op standje 1 continu. Retour weet ik niet (geen meter)
Er zit wel iets verschil is gasverbruik door gebruik van bad/douche. Maar er zit wel een heel groot verschil in dat ik niet echt kan verklaren.
Dat is enorm verschillend en je kan het eigenlijk alleen maar uitvinden door te testen.Leatherneck1665 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:07:
[...]
Maar de concrete vraag is of het zuiniger is geen nachtverlaging in te stellen en de Ta op 40 graden te houden (gaat de CV dan niet pendelen?) of wel een nachtverlaging van bijv. 2 graden in te stellen en de Ta op 60 graden te zetten om na de nachtverlaging voldoende snel weer te kunnen bijwarmen (van 19 naar 21 graden)?
In een slecht geïsoleerd huis gaat nachtverlaging zeker wat opleveren, in de best geïsoleerde huizen verwarmd met WP wordt meestal gewoon 24/24 verwarmd, net omdat een WP best constant tegen laag vermogen draait.
Nachtverlaging zinvolheid zelf hangt veel af van de mate van isolatie van het huis volgens mij. Zie bijvoorbeeld hier.Leatherneck1665 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:07:
[...]
Maar de concrete vraag is of het zuiniger is geen nachtverlaging in te stellen en de Ta op 40 graden te houden (gaat de CV dan niet pendelen?) of wel een nachtverlaging van bijv. 2 graden in te stellen en de Ta op 60 graden te zetten om na de nachtverlaging voldoende snel weer te kunnen bijwarmen (van 19 naar 21 graden)?
Op het moment dat je van 20 graden naar 17,5 verlaagd en het is 's ochtends nog steeds 20 graden of 19,5 heeft het bijna geen zin natuurlijk. De ketel is überhaupt niet aangegaan.
Daalt de ruimtetemperatuur tot die 17,5 en gaat de ketel dus ook 's nachts alsnog het huis op temperatuur houden dan heb je best wat besparing. Met 17,5 graden is er een kleiner verschil met de buitentemperatuur dan met 20 graden en neemt het warmteverlies van het huis dus af. Als die periode lang genoeg duurt is het extra opwarmverbruik in de ochtend minder dan de hele nacht (vaker de ketel even aan) op 20 graden de temperatuur hanteren.
Zoals in de link te lezen verlaagd een lagere thermostaat temperatuur je verlies/verbruik snel met ongeveer 10% per graad. Dat gaat best hard dus.
Alle tweaks aan de CV ketel voor een lagere retourtemperatuur/meer condensatie etc. zitten in de orde van enkele procenten meer winst. Want met 60 graden aanvoer krijg je (als het goed is) ook een grotere Delta T en dus ook nog steeds relatief koud retourwater.
Zie hier bijvoorbeeld dat het dan om procenten gaat. Een goede modulerende ketel zal immers ook niet direct die 60 graden leveren maar rustig opbouwen en op basis van de retourtemperatuur de Ta verhogen. Hierbij wil je vooral pendelen voorkomen inderdaad, dus als dat bij 40 graden gebeurt kun je kijken of je met een hogere pompsnelheid dat kan voorkomen, of dat 'werkt' zal afhangen hoe goed je de warmte 'kwijt' kan. Als de warmte gewoon nergens heen kan zal ook de hogere flow heel snel gewoon opwarmen.
Lang verhaal kort; het heeft best snel zin nachtverlaging toe te passen in mijn optiek.
Qua comfort vind ik het zelf ook prettiger dat ik 's ochtends uit bed stap in een opwarmend huis (met dus relatief warme vloer), eenmaal het huis op temperatuur daalt de gemiddelde temperatuur van de vloer namelijk.
Dat is natuurlijk heel subjectief.
Wij gaan dus in de nacht naar 17,5. Vragen de thermostaat bij opstaan 18,5 (mag 90 minuten vooraf starten) en nog eens een 2 uur later 19,5 graden voor de dag. Die 2 uur met 18,5 (waarvan de ketel ook al snel begint met rustig verder opwarmen om op tijd de 19,5 te bereiken) voelen gewoon comfortabel. Nog los van het feit dat we dan vaak best actief zijn in huis; ontbijten, douchen/aankleden etc. en iets lagere temperatuur sowieso niet zo erg is.
PS. Waarom kan het niet en/en? Dus ook gewoon 's ochtends het huis opwarmen na nachtverlaging met Ta 40 graden? Tenzij je ketel het vermogen niet kwijt kan en dus vaak blokkeert omdat de 40 graden is bereikt..
Afhankelijk hoe je leidingen lopen (door onverwarmde ruimten) is er eventueel nog wat verspilling bij een hogere Ta natuurlijk maar dat is vaak heel beperkt.
Hier doe ik dit jaar een experiment met de ketel begrensd op 6,7kW (om te kijken of we uit zouden kunnen met een 7-8kW warmtepomp in de toekomst) een max Ta van 55 graden. Dat laatste wordt nu niet bereikt omdat de vloerverwarming genoeg warmte kan opnemen maar ik wil voorkomen dat de ketel afslaat omdat die temperatuur bereikt zou worden. Dit wil ik nog steeds doen in combinatie met nachtverlaging maar als het dan niet (snel) genoeg warm wordt gaan we de nachtverlaging reduceren natuurlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Banjy op 20-10-2021 12:02 ]
Zeer bedankt voor je uitvoerige uitleg. Dit raakt precies het vraagstuk waarmee ik 'worstel'. Ik ga jouw experiment ook eens proberen, zij het dat ik mijn ketel niet verder kan terugschroeven dan iets van 9 kW. Ik verwacht dat ik bij een Ta van 40 graden als snel last van pendelen krijg. En bij nachtverlaging duurt het dan te lang voordat de boel weer is opgewarmd. Dat pleit ervoor de Ta toch wat hoger te zetten (richting 60 graden) in plaats van op 40 graden zonder nachtverlaging.Banjy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:56:
[...]
Nachtverlaging zinvolheid zelf hangt veel af van de mate van isolatie van het huis volgens mij. Zie bijvoorbeeld hier.
Op het moment dat je van 20 graden naar 17,5 verlaagd en het is 's ochtends nog steeds 20 graden of 19,5 heeft het bijna geen zin natuurlijk. De ketel is überhaupt niet aangegaan.
Daalt de ruimtetemperatuur tot die 17,5 en gaat de ketel dus ook 's nachts alsnog het huis op temperatuur houden dan heb je best wat besparing. Met 17,5 graden is er een kleiner verschil met de buitentemperatuur dan met 20 graden en neemt het warmteverlies van het huis dus af. Als die periode lang genoeg duurt is het extra opwarmverbruik in de ochtend minder dan de hele nacht (vaker de ketel even aan) op 20 graden de temperatuur hanteren.
Zoals in de link te lezen verlaagd een lagere thermostaat temperatuur je verlies/verbruik snel met ongeveer 10% per graad. Dat gaat best hard dus.
Alle tweaks aan de CV ketel voor een lagere retourtemperatuur/meer condensatie etc. zitten in de orde van enkele procenten meer winst. Want met 60 graden aanvoer krijg je (als het goed is) ook een grotere Delta T en dus ook nog steeds relatief koud retourwater.
Zie hier bijvoorbeeld dat het dan om procenten gaat. Een goede modulerende ketel zal immers ook niet direct die 60 graden leveren maar rustig opbouwen en op basis van de retourtemperatuur de Ta verhogen. Hierbij wil je vooral pendelen voorkomen inderdaad, dus als dat bij 40 graden gebeurt kun je kijken of je met een hogere pompsnelheid dat kan voorkomen, of dat 'werkt' zal afhangen hoe goed je de warmte 'kwijt' kan. Als de warmte gewoon nergens heen kan zal ook de hogere flow heel snel gewoon opwarmen.
Lang verhaal kort; het heeft best snel zin nachtverlaging toe te passen in mijn optiek.
Qua comfort vind ik het zelf ook prettiger dat ik 's ochtends uit bed stap in een opwarmend huis (met dus relatief warme vloer), eenmaal het huis op temperatuur daalt de gemiddelde temperatuur van de vloer namelijk.
Dat is natuurlijk heel subjectief.
Wij gaan dus in de nacht naar 17,5. Vragen de thermostaat bij opstaan 18,5 (mag 90 minuten vooraf starten) en nog eens een 2 uur later 19,5 graden voor de dag. Die 2 uur met 18,5 (waarvan de ketel ook al snel begint met rustig verder opwarmen om op tijd de 19,5 te bereiken) voelen gewoon comfortabel. Nog los van het feit dat we dan vaak best actief zijn in huis; ontbijten, douchen/aankleden etc. en iets lagere temperatuur sowieso niet zo erg is.
PS. Waarom kan het niet en/en? Dus ook gewoon 's ochtends het huis opwarmen na nachtverlaging met Ta 40 graden? Tenzij je ketel het vermogen niet kwijt kan en dus vaak blokkeert omdat de 40 graden is bereikt..
Afhankelijk hoe je leidingen lopen (door onverwarmde ruimten) is er eventueel nog wat verspilling bij een hogere Ta natuurlijk maar dat is vaak heel beperkt.
Hier doe ik dit jaar een experiment met de ketel begrensd op 6,7kW (om te kijken of we uit zouden kunnen met een 7-8kW warmtepomp in de toekomst) een max Ta van 55 graden. Dat laatste wordt nu niet bereikt omdat de vloerverwarming genoeg warmte kan opnemen maar ik wil voorkomen dat de ketel afslaat omdat die temperatuur bereikt zou worden. Dit wil ik nog steeds doen in combinatie met nachtverlaging maar als het dan niet (snel) genoeg warm wordt gaan we de nachtverlaging reduceren natuurlijk.
Je kan ook proberen met 45 of 50 graden.Leatherneck1665 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:16:
[...]
Zeer bedankt voor je uitvoerige uitleg. Dit raakt precies het vraagstuk waarmee ik 'worstel'. Ik ga jouw experiment ook eens proberen, zij het dat ik mijn ketel niet verder kan terugschroeven dan iets van 9 kW. Ik verwacht dat ik bij een Ta van 40 graden als snel last van pendelen krijg. En bij nachtverlaging duurt het dan te lang voordat de boel weer is opgewarmd. Dat pleit ervoor de Ta toch wat hoger te zetten (richting 60 graden) in plaats van op 40 graden zonder nachtverlaging.
Groot voordeel.... proberen kost niks. Hoogstens heb je het een dag wat kouder.
Maar met bv 50 graden kan het wel zijn dat bij een aantal vorstdagen je de temp wat moet bijsturen.
Met mindergas gedaan?Highfive95 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:30:
Ik ben bezig geweest met tweaken van de ketel/vloerverwarming. Dit zorgt al meteen voor een lager gasverbruik, maar het valt mij op dat het gasverbruik per dag zo verschillend is.
Mindergas is alleen geschikt voor bekijken per week. En dan nog kom je slecht uit als de wind anders op je huis staat. Warmwater heeft ook een grootte invloed. Vooral als je al weinig stookt.
BTW welke flow staat op 1, vloer of ketel?
@Seafarer
Pomp vloerverwarming staat op standje 1 continu. Minimaal toerental ketel staat op 50% (lager kan niet) en maximaal ook 50%. Vermogen staat nu op 5,5 kW. Zal in de winter iets hoger moeten. Nadraaitijd staat op 5 minuten.
Warmwater is gemiddeld ongeveer 0,65m3 per dag.
Pomp vloerverwarming staat op standje 1 continu. Minimaal toerental ketel staat op 50% (lager kan niet) en maximaal ook 50%. Vermogen staat nu op 5,5 kW. Zal in de winter iets hoger moeten. Nadraaitijd staat op 5 minuten.
Voor ieder huis en installatie is het weer anders, maar meestal kan in het voor- en najaar de aanvoer best laag, hoe laag daar moet je mee experimenteren, maar 40 á 50° zou kunnen, merk je dan in de winter dat het te lang duurt/niet warm wordt dan moet je ‘m tijdelijk verhogen naar 60°.Leatherneck1665 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:16:
[...]
Zeer bedankt voor je uitvoerige uitleg. Dit raakt precies het vraagstuk waarmee ik 'worstel'. Ik ga jouw experiment ook eens proberen, zij het dat ik mijn ketel niet verder kan terugschroeven dan iets van 9 kW. Ik verwacht dat ik bij een Ta van 40 graden als snel last van pendelen krijg. En bij nachtverlaging duurt het dan te lang voordat de boel weer is opgewarmd. Dat pleit ervoor de Ta toch wat hoger te zetten (richting 60 graden) in plaats van op 40 graden zonder nachtverlaging.
Bij ons werkt het prima met een nacht/afwezigheid verlaging naar 12°, in een koude winter is het hier niet kouder geweest dan 13°. Bij aanwezigheid staat hij op 19,5°.
Aanvoer staat nu op 50°, maar als het echt koud wordt gaat hij in de winter naar 60°.
Hiermee is ons gasverbruik flink gedaald.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Voor wie het leuk vindt, bij dezen een grafiekje van afgelopen nacht van 3:00 tot 6:00
/f/image/Qaqtisrm5EnVsaTTdzHABJ2V.png?f=fotoalbum_large)
Temperatuur in de woonkamer blijft prachtig vlak (nu was het natuurlijk ook niet heel koud buiten). De periodetijd van de zoneverdelers is 1 uur, dus je ziet drie periodes met steeds warmtevraag gedurende +/- 20 minuten. Het begint steeds met warmtevraag in de badkamer, dan de woonkamer en daarna de hal nog. De flow is berekend aan de hand van de gemiddelde delta-T en het gasverbruik.
/f/image/Qaqtisrm5EnVsaTTdzHABJ2V.png?f=fotoalbum_large)
Temperatuur in de woonkamer blijft prachtig vlak (nu was het natuurlijk ook niet heel koud buiten). De periodetijd van de zoneverdelers is 1 uur, dus je ziet drie periodes met steeds warmtevraag gedurende +/- 20 minuten. Het begint steeds met warmtevraag in de badkamer, dan de woonkamer en daarna de hal nog. De flow is berekend aan de hand van de gemiddelde delta-T en het gasverbruik.
Ik heb de volgende pomp voor mijn vloerverwarming https://www.robotclimate....oad/file/105/product/437/
Ik vraag mij af welke instelling het beste is? Iemand enig idee?
Als je geen zone regeling hebt contante verschildruk.
En afhankelijk van de lengte en aantal groepen laag/middel of hoog.
[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 20-10-2021 13:33 ]
Niet te laag, laat het water maar vlot stromen.turkeyhakan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:30:
Ik heb de volgende pomp voor mijn vloerverwarming https://www.robotclimate....oad/file/105/product/437/
Wat houdt zone regeling precies in?leonbong schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:32:
Als je geen zone regeling hebt contante verschildruk.
Ik heb nu constante druk met 2 streepjes (de middelste).Tommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:36:
[...]
Niet te laag, laat het water maar vlot stromen.
Dan je ruimtes onafhankelijk kan regelen op temperatuur.
Maar dat heb je dus niet.
Wat betekenen 2 streepjes, is dat in cubic inch per second, of cubic mile per year?turkeyhakan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:38:
[...]
Ik heb nu constante druk met 2 streepjes (de middelste).
Niet op temperatuur, wel kan ik de watertoevoer lager zetten per groep.leonbong schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
Dan je ruimtes onafhankelijk kan regelen op temperatuur.
Maar dat heb je dus niet.
Geen idee, in de link hierboven staatTommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:45:
[...]
Wat betekenen 2 streepjes, is dat in cubic inch per second, of cubic mile per year?
Stand I = 2 meter (20kPa);
Stand II = 3 meter (30 kPa) advies stand bij groepslengte tot 90 meter individueel;
Stand III= 4,5 meter (45 kPa) advies stand bij groepslengte tot 120 meter individueel.
Dat is dus een druk, geen debiet.turkeyhakan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:46:
[...]
Geen idee, in de link hierboven staat
Stand I = 2 meter (20kPa);
Stand II = 3 meter (30 kPa) advies stand bij groepslengte tot 90 meter individueel;
Stand III= 4,5 meter (45 kPa) advies stand bij groepslengte tot 120 meter individueel.
Zal wel OK zijn.
Dus constante druk + stand 2 is een prima instelling voor 6 groepen? Zou je een pompschakelaar aanbevelen?Tommie12 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:49:
[...]
Dat is dus een druk, geen debiet.
Zal wel OK zijn.
Stand lijkt prima.turkeyhakan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Dus constante druk + stand 2 is een prima instelling voor 6 groepen? Zou je een pompschakelaar aanbevelen?
Wat wil je bereiken met die pompschakelaar?
Altijd een pompschakelaar doen, waarom zou de pomp moeten draaien als er geen warmte is om te transporteren?turkeyhakan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Dus constante druk + stand 2 is een prima instelling voor 6 groepen? Zou je een pompschakelaar aanbevelen?
In de zomer laat de pompschakelaar alsnog de vloerverwarmingspomp 1x per dag even paar minuten draaien om eventuele blokkades te voorkomen, ideaal ding dus. PS. Zoek er wel eentje waar je zelf de activeringstemperatuur kan instellen. Volgens mij las ik in dit topic iemand die nu met lage temperaturen verwarmt en dat zo laag is dat de pompschakelaar niet inschakelt. De Amframatic lees ik vaak als tip en voldoet voor velen aan de verwachtingen (gebruik hem zelf ook) .
[ Voor 23% gewijzigd door Banjy op 20-10-2021 14:15 ]
Als de vloerverwarming een oude 3 standen pomp is zou ik hem eens op 2 zetten.Highfive95 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:36:
@Seafarer
@Seafarer
De pomp is een Grundfos Alpha 2. Dus geen oudje.
Bij mijn beste weten adviseert men stand 2 of Cp ook stand 2.Highfive95 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:30:
@Seafarer
Die heeft een zomerregeling ingebouwd. En verbruikt zo weinig dat de terugverdientijd van een pompschakelaar erg lang gaat worden.Highfive95 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:30:
@Seafarer
Niet alle modellen van de ALPHA2 hebben de handmatige zomerstand, pas vanaf model C dus. YMMVSimple mind schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:54:
[...]
Die heeft een zomerregeling ingebouwd. En verbruikt zo weinig dat de terugverdientijd van een pompschakelaar erg lang gaat worden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb de waarden van de pomp op standaard gezet en vervolgens heb ik de heimeier eclipse kranen op de radiatoren allemaal verdubbeld. Het werkt nu goed!Blihi schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:02:
[...]
Maak van die 25 eens 35 of 40 en kijk of het helpt. Let wel: een groot deel van de flow gaat over de verdeler van de vloerverwarming. Je kunt ook die wat knijpen om meer door de radiatoren te laten gaan.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waarom zou ik niet waterzijdig hoeven in te regelen? Ik heb vloerverwarming en 2 radiatoren (in gang en design radiator in badkamer). Ik lees in dit forum dat je kan tweaken met pompsnelheid, vermogen ketel en toerental, inregelventielen.Tommie12 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:27:
[...]
Wat wil je daar aan tunen?
Waterzijdig inregelen is overbodig, die kringen krijgen wel hun debiet.
Heb je een ketel die wat lager kan moduleren? Zit er een buitensensor op?
Dan kan je met de stooklijn toch wat spelen om de temperatuur binnen mooi op peil te krijgen.
Voor de rest, gewoon zorgen voor goede flow, dan krijg je zo veel mogelijk condensatie en dus het hoogste rendement.
Ik heb een Remeha Avanta 28c. Het wordt al snel nu 22 graden als die aanslaat. Maar dat zal je bedoelen met stooklijn?
Ik heb een Grundfos Alpha 2L pomp op de stand CP2 staat. Omschrijving: (fabrieksinstelling) Hoogste constante druk curve (alternatief) met 6 groepen.
En als laatste ik heb een Nefit Easy slimme thermostaat die je op verschillende manieren kan instellen, waaronder weersafhankelijke regeling of zelflerend. De weersafhankele heb ik even geprobeerd, maar heb ik uiteindelijk maar weer uitgezet, omdat het anders juist helemaal niet warm werd. Zelflerend nog niet geprobeerd.
Kortom, ik heb nog heel veel vragen
[ Voor 10% gewijzigd door UtrechtOost75 op 21-10-2021 10:59 ]
Weersafhankelijk vind ik goed, maar het kost je even om die correct in te stellen. Je hebt de helling van de curve, en je kan ze in hoogte verstellen.UtrechtOost75 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:51:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waarom zou ik niet waterzijdig hoeven in te regelen? Ik heb vloerverwarming en 2 radiatoren (in gang en design radiator in badkamer). Ik lees in dit forum dat je kan tweaken met pompsnelheid, vermogen ketel en toerental, inregelventielen.
Ik heb een Remeha Avanta 28c. Het wordt al snel nu 22 graden als die aanslaat. Maar dat zal je bedoelen met stooklijn?
Ik heb een Grundfos Alpha 2L pomp op de stand CP2 staat. Omschrijving: (fabrieksinstelling) Hoogste constante druk curve (alternatief) met 6 groepen.
En als laatste ik heb een Nefit Easy slimme thermostaat die je op verschillende manieren kan instellen, waaronder weersafhankelijke regeling of zelflerend. De weersafhankele heb ik even geprobeerd, maar heb ik uiteindelijk maar weer uitgezet, omdat het anders juist helemaal niet warm werd. Zelflerend nog niet geprobeerd.
Kortom, ik heb nog heel veel vragenEn ik zou graag de antwoorden willen achterhalen.
Daar moet je even mee spelen. Als het niet warm wordt, dan moet de curve wellicht wat steiler, en mogelijk iets hoger.
Ok je moet naatuurlijk inregelen.UtrechtOost75 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:51:
[...]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waarom zou ik niet waterzijdig hoeven in te regelen? Ik heb vloerverwarming en 2 radiatoren (in gang en design radiator in badkamer). Ik lees in dit forum dat je kan tweaken met pompsnelheid, vermogen ketel en toerental, inregelventielen.
Kortom, ik heb nog heel veel vragenEn ik zou graag de antwoorden willen achterhalen.
De volgorde is mijn optiek.
Radiatoren juisten kv of L/uur instellen
Bypass afstellen
Ketelvermogen afstellen
En dan pas:
Pompen (alleen lager zeten als je suizende leidingen hebt) en aanvoertemperaturen (std 65 graden is prima).
Ik ben een particulier met beperkte kennis hoor! Wat bedoel je met helling van de curve?Tommie12 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:23:
[...]
Weersafhankelijk vind ik goed, maar het kost je even om die correct in te stellen. Je hebt de helling van de curve, en je kan ze in hoogte verstellen.
Daar moet je even mee spelen. Als het niet warm wordt, dan moet de curve wellicht wat steiler, en mogelijk iets hoger.
Ik kan de volgende parameters instellen:
Eindpunt stooklijn: 45,0 (fabrieksinstelling?)
Voetpunt stooklijn: 20,0
Max. aanvoertemperatuur: 35,0 (thermostaatknop pomp heb ik hier ook op staan)
Min. aanvoertemperatuur: 20,0
Ruimte-invloed: 0 -geen (andere keuzes: 1 laag temperatuursysteem of 2 Midden temperatuursysteem)
Uitschakeltemp. zomer: 16,0
Type nachtafschakeling: Geen (andere opties: Ruimtetemperatuur of CV uit)
Is je CV-ketel ingesteld op max-aanvoer 35 graden.
Dat is vragen om problemen, wat voor type vloerverwarming verdeler heb je. Een met pomp?
Plaats anders eens foto's van:
Je vloerverwarming verdeler
Badkamer radiator thermostaatkranen
Overige radiator thermostaatkranen
Eventuele bypass
Dat is vragen om problemen, wat voor type vloerverwarming verdeler heb je. Een met pomp?
Plaats anders eens foto's van:
Je vloerverwarming verdeler
Badkamer radiator thermostaatkranen
Overige radiator thermostaatkranen
Eventuele bypass
Ook hier, mijn opmerking: Ik ben een particulier met beperkte kennis. En het instellen van de weersafhankelijke slimme thermostaat heb je niet meegenomen. Die als allerlaatste?
Nu, zijn deze de meeste tijd koud, aangezien de cv-ketel maar eventjes aan hoeft en de rest van de dag is het warm in huis. Is dit dan nodig? En zo ja, hoe doe ik dit? kv betekent?De volgorde is mijn optiek.
Radiatoren juisten kv of L/uur instellen
Wat bedoel je? De bypass naar de radiatoren? Hoe kun je die afstellen? Er zitten ventielen en knoppen op de radiatorenBypass afstellen
Hoe doe je dit?Ketelvermogen afstellen
Nergens last van. CP2 zo laten staan?En dan pas:
Pompen (alleen lager zeten als je suizende leidingen hebt) en aanvoertemperaturen (std 65 graden is prima).
Temperatuurspunten kan je iets verhogen, maar die max aanvoer van 35 lijkt me de boel te begrenzen. Met 35 graden in een radiator stook je bijna niks. Voor een vloer is dat wel goed.UtrechtOost75 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Ik ben een particulier met beperkte kennis hoor! Wat bedoel je met helling van de curve?
Ik kan de volgende parameters instellen:
Eindpunt stooklijn: 45,0 (fabrieksinstelling?)
Voetpunt stooklijn: 20,0
Max. aanvoertemperatuur: 35,0 (thermostaatknop pomp heb ik hier ook op staan)
Min. aanvoertemperatuur: 20,0
Ruimte-invloed: 0 -geen (andere keuzes: 1 laag temperatuursysteem of 2 Midden temperatuursysteem)
Uitschakeltemp. zomer: 16,0
Type nachtafschakeling: Geen (andere opties: Ruimtetemperatuur of CV uit)
Ik zou zeker de ruimte invloed op 1 zetten.
Krijg je dan niet dat die ketel gaat pendelen vanwege de lage Ta (35 graden)?Tommie12 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:27:
[...]
Temperatuurspunten kan je iets verhogen, maar die max aanvoer van 35 lijkt me de boel te begrenzen. Met 35 graden in een radiator stook je bijna niks. Voor een vloer is dat wel goed.
Ik zou zeker de ruimte invloed op 1 zetten.
Daar ontkom je op een gegeven moment helaas niet aan.Leatherneck1665 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Krijg je dan niet dat die ketel gaat pendelen vanwege de lage Ta (35 graden)?
Dan is het minimum vermogen wat wordt gestookt hoger dan het afgifte vermogen.
Wat je wilt is zo lang en laag mogelijk doorstoken op een goede stooklijn maar op een gegeven moment houd het even op. Dan kan je evt de antipendeltijd op een kwartier instellen.
Water blijft nog wel even warm en kan dan genoeg afkoelen om een nieuwe run mogelijk te maken
Ja, daarom ook de max Ta hoger zetten dan 35 graden.Leatherneck1665 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Krijg je dan niet dat die ketel gaat pendelen vanwege de lage Ta (35 graden)?
Ik zou nog even reageren op jouw eerder reacties.Seafarer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:38:
[...]
Meet je op 20cm afstand of houd je de ir meetkop tegen de pijp aan want dat wil nogal veel uitmaken.En wat geven die prachtige thermometers op je verdelers aan?
[...]
Voor dit jaar getijde wel ja. Niet dat er wat kapot gaat maar ik krijg al zweet voeten als ik het lees.
Of liggen er 3 verschillende vloeren bovenop die buizen in plaats van direct tegels erop?
Ik ben alles nog even aan het nakijken en om te beginnen de meters die op mijn vloerverwarming zitten.
Deze geven een temp aan van circa 30 graden en 45 graden als ik aan het stoken ben. (die 45 graden staat ook op de thermostaatknop ingesteld van de vloerverwarming) Ik heb overigens de verwarming in de badkamer even uitgezet, want zelfs met echt minimaal open zetten (echt 2mm open draaien) wordt de hele verwarming gloeiend heet en krijg ik best snel een warme retour op mijn CV.
:strip_exif()/f/image/KlEGh1ZrDBNr5JoMxggfcMVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Leidingen gemeten met IR thermometer
De linkerleiding (wit) in de onderstaande foto wordt circa 50 graden
En de rechterleiding (wit met blauwe kraan) wordt circa 39 graden
:strip_exif()/f/image/hH5YIl0EptWyXzmHNR51pAWF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem even laten stoken en de CV schiet redelijk snel naar de 55 graden, daar blijft hij een aardige tijd op hangen, en gaat vanuit daar heel langzaam omhoog. Ik heb hem 12 minuten laten gaan en toen maar gestopt met stoken, want geen idee wanneer het goed is dat hij uit hoort te slaan.
Ik weet niet of je hier wat wijzer uit wordt. Ik vind het tot op heden nog redelijk lastig waar ik nu moet beginnen.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
*knip*, nee dit is inderdaad niet de juiste plek. Gebruik Werkspot/Marktplaats/je kennissenkring om een klusser te vinden.
[ Voor 84% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2021 09:14 ]
Zo dat is heet vloerwater voor deze periode van het jaar. Is het niet bloedheet in huis?Wachten... schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:14:
[...]
Ik zou nog even reageren op jouw eerder reacties.
Ik ben alles nog even aan het nakijken en om te beginnen de meters die op mijn vloerverwarming zitten.
Deze geven een temp aan van circa 30 graden en 45 graden als ik aan het stoken ben. (die 45 graden staat ook op de thermostaatknop ingesteld van de vloerverwarming) Ik heb overigens de verwarming in de badkamer even uitgezet, want zelfs met echt minimaal open zetten (echt 2mm open draaien) wordt de hele verwarming gloeiend heet en krijg ik best snel een warme retour op mijn CV.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hem even laten stoken en de CV schiet redelijk snel naar de 55 graden, daar blijft hij een aardige tijd op hangen, en gaat vanuit daar heel langzaam omhoog. Ik heb hem 12 minuten laten gaan en toen maar gestopt met stoken, want geen idee wanneer het goed is dat hij uit hoort te slaan.
Ik weet niet of je hier wat wijzer uit wordt. Ik vind het tot op heden nog redelijk lastig waar ik nu moet beginnen.
Meldt 
Mijn cv installateur heeft alle instellingen standaard gelaten
Radiatoren waren heet met 80 graden aanvoer.
Doelstellingen:
1 verbeterpunt: het duurt bijna een uur om van 20.0 naar 20.5 te gaan. De graden ervoor gaan wel redelijk snel. Ik vind het overigens prima, in de ochtend wat kouder, later op de dag komt die 20.5 graden wel.
Nog tips? Ik neig ernaar om de temperatuur nog iets te verlagen naar 40 ipv 45 graden. De vloerverwarming is nu nog best warm te noemen (voelt niet zo) en de retour is nu nog erg koud, er is nog ruimte voor verlaging.
Edit: ik heb voor nu de cv op 35 gezet, pompthermostaat blijft op 37. Max vermogen verlaagt naar 40% Maximaal vermogen naar 40%, minimaal vermogen naar 25% en toerental naar 30%. Max toerental blijf ik van af. Eens een paar dagen zo proberen
Ik zie dat @Wachten... ook met een relatief hoge vloerverwarming zit.
Wat mij opviel is dat er veel advies is rondom het verlagen van de max temp, maar hier bijvoorbeeld wordt het door John Visser heel anders aangepakt:
YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...
Ik vraag mij serieus af hoeveel % verschil besparing het oplevert als ik John zijn benadering kies. Ik heb het gevoel dat het gerommel in de marge wordt.
- Tussenwoning uit 1997
- HRE Combi Kompakt 36/30
- vloerverwarming als bijverwarming + radiatoren
- We stoken alleen beneden
- Nachtverlaging van 20.5 naar 18.5, vanochtend was het 19.5
- Vorig jaar 850 kuub gas verstookt
Mijn cv installateur heeft alle instellingen standaard gelaten
Doelstellingen:
- Meer comfort via de vloerverwarming
- Minder gas stoken
- Max temperatuur aangepast naar 40 graden in de cv ketel
- Aanvoerbuis is net niet beet te pakken, volgens ketel is aanvoer 43 graden (geen retour sensor)
- Retourbuis is koud en heel misschien lauw te noemen. De vloerverwarming slurpt alle warmte op
- Pompschakelaar zegt 50 graden aanvoer (hysteresis is +2, correctie van 1 graad)
- Pompschakelaar slaat aan op 32 graden (het wordt zelden in huis hoger dan 28 graden in de zomer)
- Pomp thermostaat staat op 37 graden
- De meter op de pomp gaat naar 40 graden
- CV ketel pendelt niet, stookt continue wanneer de kamerthermostaat er om vraagt. Gaat naar LC5, eindigt met LC1, waarschijnlijk 1 minuut napompen
1 verbeterpunt: het duurt bijna een uur om van 20.0 naar 20.5 te gaan. De graden ervoor gaan wel redelijk snel. Ik vind het overigens prima, in de ochtend wat kouder, later op de dag komt die 20.5 graden wel.
Nog tips? Ik neig ernaar om de temperatuur nog iets te verlagen naar 40 ipv 45 graden. De vloerverwarming is nu nog best warm te noemen (voelt niet zo) en de retour is nu nog erg koud, er is nog ruimte voor verlaging.
Edit: ik heb voor nu de cv op 35 gezet, pompthermostaat blijft op 37. Max vermogen verlaagt naar 40% Maximaal vermogen naar 40%, minimaal vermogen naar 25% en toerental naar 30%. Max toerental blijf ik van af. Eens een paar dagen zo proberen
Ik zie dat @Wachten... ook met een relatief hoge vloerverwarming zit.
Wat mij opviel is dat er veel advies is rondom het verlagen van de max temp, maar hier bijvoorbeeld wordt het door John Visser heel anders aangepakt:
YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...
Ik zie in het onderwerp hier dat het al meerdere keren besproken is... ik plaats deze reactie en ga eens verder met lezenDe instellingen die ik in deze tekst geef is voor 9 van de 10 woningen goed..
Minimaal vermogen 25%
Maximaal vermogen 28%
Pompsnelheid minimaal 25%
Pompsnelheid maximaal 28%
Bij koude klachten kan het maximale vermogen iets verhoogd worden.
Als de ketel continu op 1 blijft staan pompsnelheid iets verhogen..
Aanvoertemperatuur op 75 graden zetten en warmwater op eco..
(beide lampjes uit).
Dag / nachttemperatuur maximaal 1 graad verschil..
[ Voor 14% gewijzigd door Motrax op 22-10-2021 10:03 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
@Wachten... ik zou nog even wachten.Wachten... schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:14:
[...]
Ik zou nog even reageren op jouw eerder reacties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totdat het wat kouder wordt en de cv lang en vaak brand. Heb je dan nog steeds van die hoge temperaturen de vloer in ? En wat is de delta-t in de winter op die thermometertjes?
Maar wat was nu het probleem of was dat die hoge retour temperatuur doordat die badkamer radiator vol open stond?
@leonbong @Seafarer
Kunnen jullie eens uitleggen wat jullie bedoelen met bloedheet? En waarom de waarde anders zou zijn als ik nu stook, of als het kouder is? Mij lijkt het dat het niks uitmaakt of ik nu stook, of in de winter toch? (blijkbaar wel, maar zo gaat mijn gedachte). Het was gisteren 19 graden in huis, en heb de temp even opgeschroefd naar 20 graden, dus warmer dan 20 graden zal het nooit worden in huis dan toch?
Omdat jullie beide een beetje verbaasd zijn over de temperaturen van de vloerverwarming, wil ik dus graag eerst de vloerverwarming goed afstellen, en vanuit daar de 2 andere radiatoren (die redelijk dicht bij de CV zitten) af gaan stellen. Ik loop anders van het één in het ander en wil graag dat alles geregeld is VOOR dat de winter eraan komt
@Seafarer De metertjes geven een temp aan van 30 graden en van 45 graden. Dus een delta T van 15 graden.
Heeft het ergens nog nut om over te gaan van mijn Nest thermostaat naar een Honywell evohome, zodat ik dingen beter kan regelen? Ik lees namelijk ook wat verschillende verhalen over Nest en vloerverwarming. Daarnaast wil ik sowieso mijn thermostaat het liefst integreren in Home Assistant, en met Nest is dat niet heel lekker te doen.
Kunnen jullie eens uitleggen wat jullie bedoelen met bloedheet? En waarom de waarde anders zou zijn als ik nu stook, of als het kouder is? Mij lijkt het dat het niks uitmaakt of ik nu stook, of in de winter toch? (blijkbaar wel, maar zo gaat mijn gedachte). Het was gisteren 19 graden in huis, en heb de temp even opgeschroefd naar 20 graden, dus warmer dan 20 graden zal het nooit worden in huis dan toch?
Omdat jullie beide een beetje verbaasd zijn over de temperaturen van de vloerverwarming, wil ik dus graag eerst de vloerverwarming goed afstellen, en vanuit daar de 2 andere radiatoren (die redelijk dicht bij de CV zitten) af gaan stellen. Ik loop anders van het één in het ander en wil graag dat alles geregeld is VOOR dat de winter eraan komt
@Seafarer De metertjes geven een temp aan van 30 graden en van 45 graden. Dus een delta T van 15 graden.
Heeft het ergens nog nut om over te gaan van mijn Nest thermostaat naar een Honywell evohome, zodat ik dingen beter kan regelen? Ik lees namelijk ook wat verschillende verhalen over Nest en vloerverwarming. Daarnaast wil ik sowieso mijn thermostaat het liefst integreren in Home Assistant, en met Nest is dat niet heel lekker te doen.
Als je met huidig weer 45 graden moet toevoeren in vloer met 30 graden retour. Dan heb je of heel veel warmteverlies in je huis of het zijn steeds hele korte perioden dat de ketel stookt.
Korte stook perioden hebben als nadeel dat de temperatuur in de woning meer varieert.
Korte stook perioden hebben als nadeel dat de temperatuur in de woning meer varieert.
Maar dan snap ik het denk ik nog niet helemaal. Want zoals je het nu zegt heeft afstellen met dit weer geen zin, of begrijp ik je dan verkeerd?leonbong schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:29:
Als je met huidig weer 45 graden moet toevoeren in vloer met 30 graden retour. Dan heb je of heel veel warmteverlies in je huis of het zijn steeds hele korte perioden dat de ketel stookt.
Het koelt nu namelijk s`nachts soms genoeg af dat de thermostaat onder de 18 graden komt (onze temperatuur ingesteld voor de nacht) en dan de CV aanslaat, kortom hij is nu heel soms al aan het stoken s`nachts en wil dus graag nu al alles goed afstellen.
Maar zoals gezegd, misschien begrijp ik je compleet verkeerd. Ik zou graag nu al alles goed in willen stellen voor als de CV s`nachts aanslaat en misschien onnodig veel aan het verbruiken is.
Ik heb zojuist de instelling aangepast van om de 2 uur (waarde 02) naar 10 uur (waarde 10) Helaas kon ik de instelling niet helemaal uitzetten ( waarde 00) op de ketel zelf. Laagste stand via menu op de ketel was 01.IkWilbert schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:42:
Wij hebben thuis een Remeha Quinta 28c hangen uit 2008. Sindskort heb ik een P1 meter en zie ik elke 2 uur de cv kort aan gaan.
[Afbeelding]
Nu denk ik dat het de boiler (buffervat) is die warm wordt gehouden. In de handleiding zie ik een optie dat je deze kunt aanpassen van 0 naar 10.
Wat gebeurt er als ik deze instelling aanpas van 2 naar 0? Of kan ik deze beter op 10 zetten?
[Afbeelding]
I intend to live forever. So far, so good.
Wat ik zeg is zet de thermostaatknop van vloer maar op 30 graden en als je het koud krijgt in de winter dan draai je hem naar 40/45.Wachten... schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:25:
[...]
Maar dan snap ik het denk ik nog niet helemaal. Want zoals je het nu zegt heeft afstellen met dit weer geen zin, of begrijp ik je dan verkeerd?
Het koelt nu namelijk s`nachts soms genoeg af dat de thermostaat onder de 18 graden komt (onze temperatuur ingesteld voor de nacht) en dan de CV aanslaat, kortom hij is nu heel soms al aan het stoken s`nachts en wil dus graag nu al alles goed afstellen.
Maar zoals gezegd, misschien begrijp ik je compleet verkeerd. Ik zou graag nu al alles goed in willen stellen voor als de CV s`nachts aanslaat en misschien onnodig veel aan het verbruiken is.
45 graden de vloer in is vrij warm. Het ligt een beetje aan het type vloer of dat te warm is of niet.
Nu krijg je 45/30 tijdens het stoken van de ketel, dat is waarschijnlijk maar een korte periode en gedurende die periode worden je radiatoren niet warm genoeg. Als je nu naar 35/xx zou gaan, door de knop op de verdeler eens op 35 te zetten in plaats van 45. Dan moet de vloer langer opgewarmd worden (dus langere stookperiode), maar deze blijft gemiddeld even warm. Je radiatoren krijgen dan ook meer tijd om warm te worden.
Dus, ik zou je verdeler eens op 35 zetten en kijken wat er gebeurt. En dan gewoon een tijd lang wachten.....
edit: Wat @leonbong zegt dus...
Nu krijg je 45/30 tijdens het stoken van de ketel, dat is waarschijnlijk maar een korte periode en gedurende die periode worden je radiatoren niet warm genoeg. Als je nu naar 35/xx zou gaan, door de knop op de verdeler eens op 35 te zetten in plaats van 45. Dan moet de vloer langer opgewarmd worden (dus langere stookperiode), maar deze blijft gemiddeld even warm. Je radiatoren krijgen dan ook meer tijd om warm te worden.
Dus, ik zou je verdeler eens op 35 zetten en kijken wat er gebeurt. En dan gewoon een tijd lang wachten.....
edit: Wat @leonbong zegt dus...
Haha, ik dacht, duurtlang, probeer het zelf welIkWilbert schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Ik heb zojuist de instelling aangepast van om de 2 uur (waarde 02) naar 10 uur (waarde 10) Helaas kon ik de instelling niet helemaal uitzetten ( waarde 00) op de ketel zelf. Laagste stand via menu op de ketel was 01.
Sinds eergisteren op advies van @Blihi parameter 35 stappenmodulatie ingeschakeld. Dat heeft in elk geval een hoorbaar verschil opgeleverd; als de brander nu aan staat hoor je die nauwelijks.
Qua gasverbruik kan ik nog geen verschil zien. Deze week heb ik ook een Intergas Gateway geïnstalleerd waarmee ik in Home Assistant het gedrag van de ketel kan zien en loggen.
:strip_exif()/f/image/YzFwhOciBbfryLuAaal3l4jc.jpg?f=fotoalbum_large)
Qua gasverbruik kan ik nog geen verschil zien. Deze week heb ik ook een Intergas Gateway geïnstalleerd waarmee ik in Home Assistant het gedrag van de ketel kan zien en loggen.
:strip_exif()/f/image/YzFwhOciBbfryLuAaal3l4jc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OwUZ5XYCrM5MU0qcn7QQfjPE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo allemaal.
Ik heb een ATAG I28EC met ATAG ONE thermostaat. Ik ben een beetje aan het experimenteren om comfort en gasverbuik optimaal te laten zijn. Ik heb daarbij twee vragen:
1. Door het verlagen van de aanvoertemperatuur, is een rustigere stooklijn ontstaan. Langer op lagere temperatuur verwarmen. Plus voor gasverbruik en comfort. Maar in mijn systeem zit ook een kickspace (plint keuken). Die doet vaak niet mee, behalve indien de cv hogere temperatuur het systeem in stuurt. Is het gebruik van een Kickspace verstorend voor het leren van de thermostaat? Het systeem lijkt namelijk wat moeite te hebben om logisch te verwarmen. Daarmee bedoel ik dat hij niet goed vooruitverwarmd om op tijd op de ingestelde temperatuur te komen. De inschakeloptimalisering staat op automatisch.
2. Ik heb de weersafhankelijke regeling uit staan. Eigenlijk omdat ik niet goed begrijp hoe dat werkt. Is dat koudwatervrees? Zou dit altijd de betere keus zijn?
Ik heb een ATAG I28EC met ATAG ONE thermostaat. Ik ben een beetje aan het experimenteren om comfort en gasverbuik optimaal te laten zijn. Ik heb daarbij twee vragen:
1. Door het verlagen van de aanvoertemperatuur, is een rustigere stooklijn ontstaan. Langer op lagere temperatuur verwarmen. Plus voor gasverbruik en comfort. Maar in mijn systeem zit ook een kickspace (plint keuken). Die doet vaak niet mee, behalve indien de cv hogere temperatuur het systeem in stuurt. Is het gebruik van een Kickspace verstorend voor het leren van de thermostaat? Het systeem lijkt namelijk wat moeite te hebben om logisch te verwarmen. Daarmee bedoel ik dat hij niet goed vooruitverwarmd om op tijd op de ingestelde temperatuur te komen. De inschakeloptimalisering staat op automatisch.
2. Ik heb de weersafhankelijke regeling uit staan. Eigenlijk omdat ik niet goed begrijp hoe dat werkt. Is dat koudwatervrees? Zou dit altijd de betere keus zijn?
Kick space. Tsja. Wat zal ik daarop zeggen. Gewoon eruit slopen.DaKo2019 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:24:
Hallo allemaal.
Ze zuigen al het stof op en raken volledig verstopt na een tijdje. Moeilijk schoon te maken, willen hoge temperaturen hebben. Zoals je zelf zegt, ze schakelen te laat in. En als er geen thermostaat kraan op zit en/of een aan/uit waterklep en de ventilator draait niet dan heb je gewoon een bypass in je cv systeem zitten . Oftwel een retour temperatuur verhoger.
Wat jezelf al op merkte, het lijkt het zelflerende van de thermostaat te verstoren.
Zit er een afsluiter op die je tijdelijk kan dicht zetten, dan kun je het verschil wel merken.
Niet onbelangrijk: ze maken vaak een rotherrie met hun fan en de plint als klankkast. Hier zat er ook eentje in de keuken, snel weggehaald. Bleek nog te lekken ook, sindsdien nooit meer hoeven bijvullen.
Denk dat het leerprobleem is dat vanaf de schakeltemperatuur opeens het verwarmingsvermogen een sprong maakt en dat snapt de cv vermoedelijk niet.
Denk dat het leerprobleem is dat vanaf de schakeltemperatuur opeens het verwarmingsvermogen een sprong maakt en dat snapt de cv vermoedelijk niet.
[ Voor 26% gewijzigd door JME op 23-10-2021 14:36 ]
Die kickspace kwam er 15 jaar geleden in als vervanging van een radiator die in het keukendeel stond. Het helemaal weghalen lijkt me een probleem voor het totale radiatorvermogen in de ruimte. Overigens hebben we het over 1 ruimte met woonkamer en keuken. Dan blijven alleen de radiatoren over aan 1 zijde van de ruimte. dat lijkt me voor het comfort een beetje karig.
Ik lees dat de kickspaceventilator inschakelt bij 43graden. Ik heb nu een aanvoertemp ingesteld van 50graden. Dat moet dus goed gaan als de maximale temp wordt doorgestuurd. Maar het moduleren gooit roet in het eten denk ik.
Ik lees dat de kickspaceventilator inschakelt bij 43graden. Ik heb nu een aanvoertemp ingesteld van 50graden. Dat moet dus goed gaan als de maximale temp wordt doorgestuurd. Maar het moduleren gooit roet in het eten denk ik.
Sterker, het moduleren werkt voor geen meter meer door die gekke sprong in de curve. Misschien eens kijken wat aan/uit sturing doet?
Ik heb geen instelling gevonden waarmee ik dat kan instellen.JME schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:11:
Sterker, het moduleren werkt voor geen meter meer door die gekke sprong in de curve. Misschien eens kijken wat aan/uit sturing doet?
Wat ik wel in de installatie-instellingen tegenkwam is de keuze uit 4 stooklijnen. Standaard staat deze op 1, waar de volgende kenmerken bij horen:
-Tmax 85c
- gradient 5
- stookijn 24 (verwijst naar een grafiek in de handleiding)
Nu ik de aanvoertemperatuur op 50c heb gezet, zou dan niet de instelling gezet moeten worden op:
Tmax 50c, gradient 3, stooklijn 11? Is Tmax hetzelfde als aanvoertemperatuur eigenlijk?
Ik heb dezelfde situatie, stook op 50 graden met een Kickspace in de keuken. Ik laat hem staan voor wanneer het heel koud wordt, maar heb hem zeer zwaar geknepen om de retour zo weinig mogelijk te verstoren.
Ik meen mij te herinneren dat er afsluiters op de leiding zitten zodat de kickspace er tijdelijk vanaf gekoppeld kan worden. Heb je die gebruikt om te knijpen?Ribruijn schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:55:
, maar heb hem zeer zwaar geknepen om de retour zo weinig mogelijk te verstoren.
Ik heb toch nog vaak last dat cv direct afslaat door een te groot temperatuur verschil tussen aanvoer en retour. Dit verschil ontstaat dan door het hoge start vermogen van de CV (13,7 kw).
De intiele eerste stookrun gaat meestal goed maar daarna als je de verwarming een graad hoger zet is het lastig. Waardoor het bereiken van deze graad heel lang duurt.
De radioteren zijn waterzijdig ingeregeld. Ik gebruik een goede dynamische bypass en de CV temperatuur staat op 75 graden.
Wat is hier nog aan te doen mijn eigen idee was de bypass gevoeliger afstellen
De intiele eerste stookrun gaat meestal goed maar daarna als je de verwarming een graad hoger zet is het lastig. Waardoor het bereiken van deze graad heel lang duurt.
De radioteren zijn waterzijdig ingeregeld. Ik gebruik een goede dynamische bypass en de CV temperatuur staat op 75 graden.
Is dat lager in te stellen? Welke fout melding zie je dan?LemonC200 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:10:
Ik heb toch nog vaak last dat cv direct afslaat door een te groot temperatuur verschil tussen aanvoer en retour. Dit verschil ontstaat dan door het hoge start vermogen van de CV (13,7 kw).
Welk stook regime heb je gebruikt? 60/40 of 60/45 of 60/50? Pomp percentage?De intiele eerste stookrun gaat meestal goed maar daarna als je de verwarming een graad hoger zet is het lastig. Waardoor het bereiken van deze graad heel lang duurt.
Helaas niet. De foutmelding die verschijnt is verschil tussen aanvoer en retour te groot. Na de (45 sec) 13.7kw gaat de ketel terug naar 7 kw, maar dat moment wordt dus vaak niet gehaald. Vermoedelijk vanwege onvoldoende flow.Seafarer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:57:
[...]
Is dat lager in te stellen? Welke fout melding zie je dan?
75/55 omdat anders de ketel sowieso afslaat vanwege een overschrijding van de max tempratuur.Welk stook regime heb je gebruikt? 60/40 of 60/45 of 60/50? Pomp percentage?
Pomp percentage is 30% het laagst instelbare en meer dan genoeg met 5 radiatioren.
Ketel betreft overigens een Nefit Trendline I CW4
[ Voor 4% gewijzigd door LemonC200 op 24-10-2021 13:49 ]
dit begrijp ik niet. 75/55 is wat je ingesteld hebt op je voor instellings ventielen? Mag ik sowieso adviseren om daar 75/60 van te maken. Anders beperk je de flow teveel over de ketel.LemonC200 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
Helaas niet. De foutmelding die verschijnt is verschil tussen aanvoer en retour te groot. Na de (45 sec) 13.7kw gaat de ketel terug naar 7 kw, maar dat moment wordt dus vaak niet gehaald. Vermoedelijk vanwege onvoldoende flow.
[...]
[i]75/55 omdat anders de ketel sowieso afslaat vanwege een overschrijding van de max tempratuur.
Kan, als je dikke leidingen hebt. Heb je erg veel 15mm pijp dan zou ik naar 40% gaan.Pomp percentage is 30% het laagst instelbare en meer dan genoeg met 5 radiatioren.[/i]
Ik zit met een conundrum. Dit is niet zozeer om mijn kosten superhard omlaag te brengen, maar vooral om het comfort op niveau te krijgen. @ThinkPad: Als dit een eigen topic behoeft zal ik dat openen en de boel hier vrijmaken.
Als eerste: hardware upgrades horen niet tot de mogelijkheden. We zitten nu tijdelijk in een huurhuis van een huisjesmelker. Maar ik moest vanwege een nieuwe baan in een maand een ander huis hebben aan de andere kant van het land als waar we toen woonden. Ik ga hier zo min mogelijk geld aan uitgeven. Ik wil zo snel mogelijk weg, maar ik zie dat sowieso niet voor het eind van de winter gebeuren.
De situatie:
Appartement van 90m2 in een galerijflat (2e verd). Galerijzijde met keuken en werkkamer op NNO, en de andere kant met de woonkamer en slaapkamer op ZZW. De zuidzijde heeft over de hele breedte ramen van 1,80m hoog. Dus zowel de slaapkamer en de woonkamer hebben samen zo'n 12,6m2 glas. De ramen in de werkkamer zijn zo'n 2,5m2. De hele flat is nog niet gemoderniseerd. Wel zit overal dubbel glas in, behalve de bovenlichten in elke kamer. Isolatie heb ik geen idee van, maar ik gok dat de spouw leeg is (bouwjaar 1963). Actieve ventilatie is nergens aanwezig. De afzuigkap blaast wel naar buiten. In de slaapkamer hebben we altijd het bovenlicht open, alleen als de wind er dusdanig op staat dat het lawaai oplevert zal die dicht gaan. De andere kamers zullen ook zo veel mogelijk de raampjes open hebben staan.
:strip_exif()/f/image/yPF3tVG6TZXqM7UIoOTGI7JP.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie:
Valliant thermoCOMPACT VCW 26kW (geïnstalleerd in 2016)
Honeywell Round aan/uit
Sivap 4 groeps RVS-verdeler met ontluchter in de gang
Verschillende vermogens radiator waarvan de woon-, slaap- en werkkamer voorzien zijn van een onderblok.
Vanaf de verdeler gaan de leidingen met flex door de vloer naar de radiatoren.
Geen enkele radiatorknop is thermostatisch.
:strip_exif()/f/image/S3rVUXhk1rRGnkLs1uw6JeWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn idee (als elektro-opgeleid-persoon): dit is er ooit snel in gehobbied voor de laagste prijs. Het is een bende...
Warm water:
Duurt een uur! De kraan in de keuken vol open zorgt voor een stroom van 5L/min (diagnostics v/d ketel), en het duurt voor die ca. 5m leiding (PeX 16x2) ongeveer 30 á 40 seconden voordat het warm word. De douche lijkt sneller te gaan ondanks de waterbesparende douchekop (resulterend in een debiet van 2L/min, ketel pendelt hierop).
Wensen:
Woonkamer op 20 graden, slaapkamer op 15 á 16 graden, werkkamer 21 graden in verband met thuiswerken op ma, wo en vrijdag. De badkamer ook op 21 graden. Er is een ventilatiekanaal dat gedeeld word door alle 6 verdiepingen, maar zonder actieve afzuiging. Dus de handdoeken drogen voor geen meter.Met een beetje warmte hopen we dat dat gaat schelen.
Uitdagingen:
De thermostaat hangt in de woonkamer op zuid dus na 11 uur schijnt de zon vol op de ramen en loopt nu in oktober de temperatuur op naar 24 graden. In de werkkamer op noord gaat de hele boel ook uit. Werkt niet lekker achter een PC.
Ik wil zelf de boel zo efficient mogelijk inregelen, wetende dat er zeker energie weggegooid moet worden omdat de vraag ruim onder de minimale capaciteit van de ketel zit. Ik heb toegang tot een warmtebeeldcamera, en de ketel heeft een ruime informatievoorziening op het display.
Zou iemand mij tips kunnen geven over het instellen van de aanvoertemperatuur, en het slim knijpen van de radiatoren. Heeft het zin om de ketel om te zetten naar regelen op retourtemperatuur? Wellicht toch de radiator in de hal gebruiken als bypass?
Het warme water kan ik denk ik niet veel aan veranderen. Ik heb de temperatuur ingesteld op 55 graden. Als ik dat hoger doe zal er door de mengkraan meer koud bijgemengd worden en de 7l/min douchekop zorgt er voor dat de flow door de ketel nóg lager word. Gaat me niets brengen. Ik ben bang dat er ergens in de leiding naar de keuken een weerstand zit die de flow remt waardoor het een eeuw duurt. Ik kan nu in de winter als de CV toch werkt de standby-verwarming aanzetten zodat de warmtewisselaar in ieder geval warm blijft.
In ons vorige appartement hadden we blokverwarming en de radiatoren hooguit 10 dagen per jaar aan. Verder was de flat warm genoeg (veel ouderen en een gedeelde gasmeter voor het hele gebouw met een verdeelsleutel voor de kosten. Dus niemand die een idee had wat er verbruikt werd, dus ook geen basis om te gaan bezuinigen). Mijn ervaringen met het inregelen zijn nihil. Ik volg de duurzame topics al geruime tijd met hoge interesse.
Het beste antwoord zal blijven: zo snel mogelijk verhuizen naar een eigen huis. EENS! maar lastig...
Als eerste: hardware upgrades horen niet tot de mogelijkheden. We zitten nu tijdelijk in een huurhuis van een huisjesmelker. Maar ik moest vanwege een nieuwe baan in een maand een ander huis hebben aan de andere kant van het land als waar we toen woonden. Ik ga hier zo min mogelijk geld aan uitgeven. Ik wil zo snel mogelijk weg, maar ik zie dat sowieso niet voor het eind van de winter gebeuren.
De situatie:
Appartement van 90m2 in een galerijflat (2e verd). Galerijzijde met keuken en werkkamer op NNO, en de andere kant met de woonkamer en slaapkamer op ZZW. De zuidzijde heeft over de hele breedte ramen van 1,80m hoog. Dus zowel de slaapkamer en de woonkamer hebben samen zo'n 12,6m2 glas. De ramen in de werkkamer zijn zo'n 2,5m2. De hele flat is nog niet gemoderniseerd. Wel zit overal dubbel glas in, behalve de bovenlichten in elke kamer. Isolatie heb ik geen idee van, maar ik gok dat de spouw leeg is (bouwjaar 1963). Actieve ventilatie is nergens aanwezig. De afzuigkap blaast wel naar buiten. In de slaapkamer hebben we altijd het bovenlicht open, alleen als de wind er dusdanig op staat dat het lawaai oplevert zal die dicht gaan. De andere kamers zullen ook zo veel mogelijk de raampjes open hebben staan.
:strip_exif()/f/image/yPF3tVG6TZXqM7UIoOTGI7JP.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie:
Valliant thermoCOMPACT VCW 26kW (geïnstalleerd in 2016)
Honeywell Round aan/uit
Sivap 4 groeps RVS-verdeler met ontluchter in de gang
Verschillende vermogens radiator waarvan de woon-, slaap- en werkkamer voorzien zijn van een onderblok.
Vanaf de verdeler gaan de leidingen met flex door de vloer naar de radiatoren.
Geen enkele radiatorknop is thermostatisch.
:strip_exif()/f/image/S3rVUXhk1rRGnkLs1uw6JeWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn idee (als elektro-opgeleid-persoon): dit is er ooit snel in gehobbied voor de laagste prijs. Het is een bende...
Warm water:
Duurt een uur! De kraan in de keuken vol open zorgt voor een stroom van 5L/min (diagnostics v/d ketel), en het duurt voor die ca. 5m leiding (PeX 16x2) ongeveer 30 á 40 seconden voordat het warm word. De douche lijkt sneller te gaan ondanks de waterbesparende douchekop (resulterend in een debiet van 2L/min, ketel pendelt hierop).
Wensen:
Woonkamer op 20 graden, slaapkamer op 15 á 16 graden, werkkamer 21 graden in verband met thuiswerken op ma, wo en vrijdag. De badkamer ook op 21 graden. Er is een ventilatiekanaal dat gedeeld word door alle 6 verdiepingen, maar zonder actieve afzuiging. Dus de handdoeken drogen voor geen meter.Met een beetje warmte hopen we dat dat gaat schelen.
Uitdagingen:
De thermostaat hangt in de woonkamer op zuid dus na 11 uur schijnt de zon vol op de ramen en loopt nu in oktober de temperatuur op naar 24 graden. In de werkkamer op noord gaat de hele boel ook uit. Werkt niet lekker achter een PC.
Ik wil zelf de boel zo efficient mogelijk inregelen, wetende dat er zeker energie weggegooid moet worden omdat de vraag ruim onder de minimale capaciteit van de ketel zit. Ik heb toegang tot een warmtebeeldcamera, en de ketel heeft een ruime informatievoorziening op het display.
Zou iemand mij tips kunnen geven over het instellen van de aanvoertemperatuur, en het slim knijpen van de radiatoren. Heeft het zin om de ketel om te zetten naar regelen op retourtemperatuur? Wellicht toch de radiator in de hal gebruiken als bypass?
Het warme water kan ik denk ik niet veel aan veranderen. Ik heb de temperatuur ingesteld op 55 graden. Als ik dat hoger doe zal er door de mengkraan meer koud bijgemengd worden en de 7l/min douchekop zorgt er voor dat de flow door de ketel nóg lager word. Gaat me niets brengen. Ik ben bang dat er ergens in de leiding naar de keuken een weerstand zit die de flow remt waardoor het een eeuw duurt. Ik kan nu in de winter als de CV toch werkt de standby-verwarming aanzetten zodat de warmtewisselaar in ieder geval warm blijft.
In ons vorige appartement hadden we blokverwarming en de radiatoren hooguit 10 dagen per jaar aan. Verder was de flat warm genoeg (veel ouderen en een gedeelde gasmeter voor het hele gebouw met een verdeelsleutel voor de kosten. Dus niemand die een idee had wat er verbruikt werd, dus ook geen basis om te gaan bezuinigen). Mijn ervaringen met het inregelen zijn nihil. Ik volg de duurzame topics al geruime tijd met hoge interesse.
Het beste antwoord zal blijven: zo snel mogelijk verhuizen naar een eigen huis. EENS! maar lastig...
[ Voor 4% gewijzigd door DavidZH op 24-10-2021 18:52 . Reden: extra informatie ]
Klinkt als een hele opgave. Ik geef je mijn opinie, zonder te pretenderen dat ik hier echt kaas van gegeten heb. Volgens mij beschrijf je vier problemen/knelpunten:
1. onder normale omstandigheden overal goede temperatuur halen
2. oplossing voor de thermostaat in de zonnige woonkamer
3. beetje vlot war water in de keuken
4. Flow douche te laag waardoor risico op pendelen.
Ad 1.: hier begin je met dT te meten op de radiatoren. Dan de flow per radiator bijstellen zodat goede warmte afgifte ontstaat. Je hebt dan wel voetventielen nodig, anders ben je veroordeeld tot de radiatorknop, maar dan kun je dus geen temperatuur meer regelen. En om specifiek temperatuur te regelen, zul je toch aan de thermostatisch knop moeten.
Ad 2.: Tja, zonder hardwareaanpassingen doe je hier volgens mij niets aan.
Ad 3: De ketel heeft misschien een comfort-stand? Daarmee blijft de warmtewisselaar warm. Is niet gas-efficient, maar je zou sneller warm water kunnen hebben. En anders een elektrische boiler installeren. Maar ja, dat is weer hardware (mee te nemen bij verhuizing, maar toch)
Ad 4: 55 graden is eigenlijk te laag om legionella tegen te gaan. Minimum is 60 graden daarvoor. Maar ik snap dat pendelen niet echt comfortabel is. Dus minder besparende douche kop. Heb je ergens kunnen vinden wat de minimumvraag moet zijn?
Zonder ingrijpende maatregelen denk ik niet dat je 1,2,3, van de knelpunten af bent. Ik ben benieuwd of iemand nog slimme ideeën heeft.
1. onder normale omstandigheden overal goede temperatuur halen
2. oplossing voor de thermostaat in de zonnige woonkamer
3. beetje vlot war water in de keuken
4. Flow douche te laag waardoor risico op pendelen.
Ad 1.: hier begin je met dT te meten op de radiatoren. Dan de flow per radiator bijstellen zodat goede warmte afgifte ontstaat. Je hebt dan wel voetventielen nodig, anders ben je veroordeeld tot de radiatorknop, maar dan kun je dus geen temperatuur meer regelen. En om specifiek temperatuur te regelen, zul je toch aan de thermostatisch knop moeten.
Ad 3: De ketel heeft misschien een comfort-stand? Daarmee blijft de warmtewisselaar warm. Is niet gas-efficient, maar je zou sneller warm water kunnen hebben. En anders een elektrische boiler installeren. Maar ja, dat is weer hardware (mee te nemen bij verhuizing, maar toch)
Ad 4: 55 graden is eigenlijk te laag om legionella tegen te gaan. Minimum is 60 graden daarvoor. Maar ik snap dat pendelen niet echt comfortabel is. Dus minder besparende douche kop. Heb je ergens kunnen vinden wat de minimumvraag moet zijn?
Zonder ingrijpende maatregelen denk ik niet dat je 1,2,3, van de knelpunten af bent. Ik ben benieuwd of iemand nog slimme ideeën heeft.
1: zover ik weet hebben de radiatoren met onderblok een ventiel ingebouwd. De pomp staat nu op automatisch die zou ik intuïtief op zo laag mogelijk (53%) zetten. En zoals je zegt; dat er eigenlijk thermostaatknoppen nodig zijn snap ik helemaal. De temperaturen die ik noemde waren vooral indicatief.DaKo2019 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:14:
2: Ik hoop hier op een slimme hack van iemand die ongeveer dezelfde situatie heeft (kan me niet voorstellen dat ik de enige ben)
3: die comfort-stand houd ik in de gaten. Ik heb vrijdag de verwarming aangezet en wil eigenlijk een maand monitoren wat het verbruik doet. Dan de maand daarna met de comfort-stand aanzetten, en dat ook een maand bijhouden (gewoon analoog, met pen en papier).
4: in de gegevens staat de minimale flow niet expliciet genoemd. Maar bij een dT van 45K (van 10 naar 55 graden) staat een nominale flow van 8,3l/min.
Alvast bedankt voor je snelle analyse. Hoop dat er nog meer volgen met een stukje van de puzzel.
Waarom die pomp zo laag? Zijn je radiatoren goed warm van boven tot onder?LemonC200 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
Helaas niet. De foutmelding die verschijnt is verschil tussen aanvoer en retour te groot. Na de (45 sec) 13.7kw gaat de ketel terug naar 7 kw, maar dat moment wordt dus vaak niet gehaald. Vermoedelijk vanwege onvoldoende flow.
[...]
75/55 omdat anders de ketel sowieso afslaat vanwege een overschrijding van de max tempratuur.
Pomp percentage is 30% het laagst instelbare en meer dan genoeg met 5 radiatioren.
Anders kan je beter gaan naar hogere pomp percentages en lagere keteltemperatuur.
Jij hebt duidelijk veel te weinig flow over je systeem, waardoor de ketel uitschakelt.LemonC200 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
[...]
75/55 omdat anders de ketel sowieso afslaat vanwege een overschrijding van de max tempratuur.
Ik zou beginnen met alle radiatoren in gebruik royaal meer flow te geven door de voorinstelling aan te passen.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 25-10-2021 08:23 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?