[Remeha Tzerra Ace] Sanitair Warmwater instelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TDeK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 18:23
Recent heb ik een Remeha Tzerra Ace 28c laten hangen met bouwjaar 2018. Toen de ketel eenmaal hing bleek ik zowel in de eTwist thermostaat als in de Remeha app de sanitair warmwater instellingen niet te kunnen vinden. Volgens de handleiding moet ik deze op 'comfort', 'eco' of 'klokprogramma' kunnen zetten, maar deze opties waren nergens te bekennen.

Na contact te hebben opgenomen met Remeha Nederland (en het doorsturen van de logfiles vanuit de eTwist thermostaat) werd mij verteld dat 'de module' in de CV ketel verouderde software bevatte. Updaten had geen zin, er moest een hele nieuwe module in.

De monteur is langs geweest en heeft de CU-GH09 print vervangen (deze zit om de ventilator in de zwarte behuizing). De oude print betrof versie 1.0, de nieuwe is 1.1. Geen kosten voor gerekend, Remeha heeft het vervangen onder garantie.

Het resultaat is dat ik nu wél het SWW kan bedienen, zowel vanuit de app as vanuit de eTwist thermostaat.

Ik wil dit hier graag posten omdat het een nieuwe ketel betreft waar nog weinig over te vinden is. En omdat ik het bizar vind dat een fonkelnieuwe, superzuinige HR ketel af fabriek op de 'comfort-stand' staat en hierdoor regelmatig zijn platenwisselaar naar 60 graden blaast. Ok, dat zijn tienden van kuubs per dag, maar het telt wel op. En veel mensen hebben het niet eens door (sterker nog, de Remeha monteur bleek de SWW optie ook te missen in zijn eigen CV installatie).

Tot slot over de ketel zelf: fijne ketel, super stil, veel zuiniger dan mijn oude Nefit Ecomline. Aangezien de nieuwe Tzerra Ace voortaan ook een display met knopjes heeft, is deze zeker te overwegen t.o.v. een Calenta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt best een hoop tunen aan een ketel vziw. Loopt ook een heel topic over, moet je even zoeken.
Die 60 graden is prima. Vanaf 60 graden gaan namelijk alle bacterien in je warme tapwater dood. En da's toch wel handig ;) Maar is ook even de vraag dan wat je temp van je verwarming is. ook daar kan 60 graden prima zijn, maar lager (of hoger) kan ook. Maar is helemaal afhankelijk van je huis, de isolatie, type verwarmingen etc.
En ergens moet je als fabrikant ook een default maken natuurlijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Gas besparen door middel van CV tuning deel II have fun :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2019 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDeK
The Eagle schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:17:
Die 60 graden is prima. Vanaf 60 graden gaan namelijk alle bacterien in je warme tapwater dood. En da's toch wel handig ;) Maar is ook even de vraag dan wat je temp van je verwarming is. ook daar kan 60 graden prima zijn, maar lager (of hoger) kan ook. Maar is helemaal afhankelijk van je huis, de isolatie, type verwarmingen etc.
60 graden SWW is wel prima, maar niet als er geen warmtevraag is. Dat is wat de comfortstand doet en wat op vrijwel elke ketel van de afgelopen 12 jaar is in te stellen. Je kunt pas tweaken als de optie in het menu zit en dat was hier niet het geval. Dit topic is puur ter referentie voor anderen met hetzelfde probleem bij deze specifieke ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Lezen mensen...

Dank voor de post, nuttig voor mensen die van hun comfort functie af willen!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-03 14:27
In de handleiding van mijn nieuwe, gisteren geplaatste Tzerra Ace 28C vind ik geen parameter of instelling om de Eco stand in te schakelen.
Wel kan ik met DP070 de temperatuur van de Eco stand naar 40 graden Celsius verlagen.
Op welke wijze zet je de ketel in Eco stand?
TDeK schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:07:
Recent heb ik een Remeha Tzerra Ace 28c laten hangen met bouwjaar 2018. Toen de ketel eenmaal hing bleek ik zowel in de eTwist thermostaat als in de Remeha app de sanitair warmwater instellingen niet te kunnen vinden. Volgens de handleiding moet ik deze op 'comfort', 'eco' of 'klokprogramma' kunnen zetten, maar deze opties waren nergens te bekennen.

Na contact te hebben opgenomen met Remeha Nederland (en het doorsturen van de logfiles vanuit de eTwist thermostaat) werd mij verteld dat 'de module' in de CV ketel verouderde software bevatte. Updaten had geen zin, er moest een hele nieuwe module in.

De monteur is langs geweest en heeft de CU-GH09 print vervangen (deze zit om de ventilator in de zwarte behuizing). De oude print betrof versie 1.0, de nieuwe is 1.1. Geen kosten voor gerekend, Remeha heeft het vervangen onder garantie.

Het resultaat is dat ik nu wél het SWW kan bedienen, zowel vanuit de app as vanuit de eTwist thermostaat.

Ik wil dit hier graag posten omdat het een nieuwe ketel betreft waar nog weinig over te vinden is. En omdat ik het bizar vind dat een fonkelnieuwe, superzuinige HR ketel af fabriek op de 'comfort-stand' staat en hierdoor regelmatig zijn platenwisselaar naar 60 graden blaast. Ok, dat zijn tienden van kuubs per dag, maar het telt wel op. En veel mensen hebben het niet eens door (sterker nog, de Remeha monteur bleek de SWW optie ook te missen in zijn eigen CV installatie).

Tot slot over de ketel zelf: fijne ketel, super stil, veel zuiniger dan mijn oude Nefit Ecomline. Aangezien de nieuwe Tzerra Ace voortaan ook een display met knopjes heeft, is deze zeker te overwegen t.o.v. een Calenta.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gg3b
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Via de e-twist of de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDeK
avandermeulen schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:20:
In de handleiding van mijn nieuwe, gisteren geplaatste Tzerra Ace 28C vind ik geen parameter of instelling om de Eco stand in te schakelen.
Wel kan ik met DP070 de temperatuur van de Eco stand naar 40 graden Celsius verlagen.
Op welke wijze zet je de ketel in Eco stand?

[...]
Controleer de volgende optie in de eTwist thermostaat: Technische Informatie --> Systeeminformatie.
Als daar onder de naam CU-GH09 de softwareversie 1.0 of lager staat, dan heb jij hetzelfde probleem als ik. Bel dan even naar Remeha en laat de CU-GH09 print vervangen, onder garantie. Daarna zul je de optie 'warmwater' zien verschijnen in de app en in de eTwist thermosaat.

M.b.t. de handleiding kan ik je aanraden om deze van de Remeha website te downloaden: https://www.remeha.nl/con...tels/tzerra-ace#downloads
In die pdf staan namelijk veel meer codes dan in de papieren handleiding die bij de ketel zat. Met de pdf erbij wordt het afstellen van de ketel een stuk eenvoudiger.

[ Voor 24% gewijzigd door TDeK op 10-05-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
TDeK schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:37:
[...]

Controleer de volgende optie in de eTwist thermostaat: Technische Informatie --> Systeeminformatie.
Als daar onder de naam CU-GH09 de softwareversie 1.0 of lager staat, dan heb jij hetzelfde probleem als ik. Bel dan even naar Remeha en laat de CU-GH09 print vervangen, onder garantie. Daarna zul je de optie 'warmwater' zien verschijnen in de app en in de eTwist thermosaat.

M.b.t. de handleiding kan ik je aanraden om deze van de Remeha website te downloaden: https://www.remeha.nl/con...tels/tzerra-ace#downloads
In die pdf staan namelijk veel meer codes dan in de papieren handleiding die bij de ketel zat. Met de pdf erbij wordt het afstellen van de ketel een stuk eenvoudiger.
Inderdaad, het blijkt met parameter DP237 te kunnen rechtstreeks op de ketel, dat is handig voor mij omdat ik geen eTwist thermostaat maar een Plugwise Anna in combinatie met een hybride warmtepomp heb:

DP347 Sww-modus
0 = Uit
1 = Aan
2 = volgt OT-thermostaat

stond standaard op 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adarkar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 10:38
avandermeulen schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:07:
[...]

Inderdaad, het blijkt met parameter DP237 te kunnen rechtstreeks op de ketel, dat is handig voor mij omdat ik geen eTwist thermostaat maar een Plugwise Anna in combinatie met een hybride warmtepomp heb:

DP347 Sww-modus
0 = Uit
1 = Aan
2 = volgt OT-thermostaat

stond standaard op 1
Als ik het goed begrijp gaat de ketel in eco modus zodra in de SWW-modus op 0 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Inderdaad, sorry klopt
Adarkar schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 11:51:
[...]

Als ik het goed begrijp gaat de ketel in eco modus zodra in de SWW-modus op 0 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zojuist ingesteld maar dit blijkt niet goed te zijn. Ik zie in de software welke slimme meter uitleest dat het patroon van gasverbruik gewoon doorgaat.

Contact gezocht met Remeha zelf. Zij hebben geverifieerd dat voor het instellen van de Comfort of Eco modus je DP200 hebben. Volgens Remeha staat het in de handleiding echter een fout, want daar spreken ze over handmatig en vorstbeveiliging.

Volgens Remeha zelf:
Comfort modus: DP200 op 1 zetten
Eco modus: DP200 op 2 zetten

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
Klopt, DP200 of CP320, afhankelijk van welke Ace ketel je hebt. Zie: https://www.remeha.nl/pro...de-tzerra-ace-calenta-ace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Laatst online: 01-05 15:03
Mooie tip!

Ik heb zojuist de printplaat bekeken. Er is geen zichtbaar versienummer op aangegeven, alleen het type van de printplaat. Enig ideehoe dit te controleren zonder eTwist?

[ Voor 4% gewijzigd door DarkHelmet op 23-09-2019 11:29 ]

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven0503
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-04-2020
Ik zie dat het topic al weer een jaartje oud is, maar via google kwam ik hier terrecht door een soort gelijk probleem.

TDeK, ik heb denk ik een zelfde situatie als jou, Tzerra ace uit 2018,
Ook in kan de code voor de SWW niet vinden in het ketel menu voor installateurs.

Ik wil m'n warm water activiteiten ook regelen via een Tado V3+ thermostaat, maar dat werkt momenteel niet.

Met het laten vervangen van de print moet je dus wel de SWW code krijgen voor het omzetten naar optie 2 ( regelbaar met OT Thermostaat ) ?

Werkt het inmiddels bij jou naar behoren?
TDeK schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:07:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
sven0503 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:07:
Ik zie dat het topic al weer een jaartje oud is, maar via google kwam ik hier terrecht door een soort gelijk probleem.

TDeK, ik heb denk ik een zelfde situatie als jou, Tzerra ace uit 2018,
Ook in kan de code voor de SWW niet vinden in het ketel menu voor installateurs.

Ik wil m'n warm water activiteiten ook regelen via een Tado V3+ thermostaat, maar dat werkt momenteel niet.

Met het laten vervangen van de print moet je dus wel de SWW code krijgen voor het omzetten naar optie 2 ( regelbaar met OT Thermostaat ) ?

Werkt het inmiddels bij jou naar behoren?
[...]
Het probleem was bij mij specifiek dat ik middels de Remeha app het SWW niet op de ECO stand kon zetten, op de ketel kon dat wel, echter lijkt er in de CU-GH09 v1.0 nog een foutje te zitten, namelijk dat deze een eventuele temperatuurverlaging (douchetimer, verlaging setpunt in de handleiding) niet toont op het display. Maar stiekem werkt het dan toch :) .
Remeha ketels werken native met R-BUS en hebben voor OpenTherm een extra interface nodig [edit: de Tzerra Ace accepteert zowel R-BUS, OpenTherm als AAN/UIT thermostaten zonder extra interface. Alleen voor de 0-10V sturing is een extra interface nodig]. Je zou bij Remeha na moeten vragen in hoeverre de OpenTherm spec 1-op-1 beschikbaar is in de Tzerra Ace.

Edit: het is goed om het volgende te beseffen. Heb je een:
  • AAN/UIT thermostaat? Dan is de ketel de baas.
  • OpenTherm thermostaat? Dan is de thermostaat de baas.
  • R-BUS thermostaat? Dan vullen de thermostaat en de ketel elkaar aan waar nodig en is niet één van beide hoger 'in rang'.

[ Voor 16% gewijzigd door TDeK op 28-09-2020 08:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TDeK
Nog een leuk probleem: een regelmatig optredende foutmelding A.00.34 (buitentemperatuursensor werd verwacht, maar niet gedetecteerd). Treedt om de paar weken op zonder aanwijsbare oorzaak; ik heb niet eens een buitentemperatuursensor.
  • Nadeel 1: een weergestuurde stooklijn wordt hiermee in de war gestuurd.
  • Nadeel 2: doordat een foutmelding altijd mét backlight op het display wordt getoond, staat mijn hele zolder 's nachts in het licht.
Dus Remeha gebeld, maar die wist het ook niet, verwees naar mijn installateur. Maar mijn ervaring is dat mensen met gereedschapskoffers niet veel weten van firmware, buiten wat de fabrikant ze vertelt. En die wist het in dit geval ook niet :), dus dat leek me niet de juiste weg.

Ondanks dat Remeha het niet wist, zette de medewerkster me wel op het juiste spoor. Ik was ervan overtuigd dat hun server (of dienst) die de buitentemperatuur aanlevert op basis van de postcode in de Remeha app, regelmatig uitviel. Remeha gaf juist aan dat de oorzaak van de storing ín mijn ketel moest zitten.

En ik denk dat ze daar gelijk in heeft.

Mijn vermoeden is (en ik zal deze post aanpassen mocht anders blijken) dat dit probleem wordt veroorzaakt door parameter AP091.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
AP091
Type van te gebruiken buitensensorverbinding

0 = auto
1 = bedrade sensor
2 = draadloze sensor
3 = internet gemeten
4 = geen

Af fabriek staat deze parameter op 0, auto(detect) dus. Het lijkt erop dat af en toe, uit het niets, de ketel 'denkt' dat er een buitenvoeler is aangesloten op de print. Om er dan binnen enkele seconden achter te komen dat deze 'fantoomsensor' er niet 'meer' is, om vervolgens foutmelding A.00.34 te geven. Na een x-aantal uren verdwijnt de melding weer en krijg ik de buitentemperatuur weer via het internet.

De oplossing was in mijn geval om AP091 vast te zetten op 3, zodat mijn buitentemperatuur altijd via het internet wordt aangeleverd. Heb je geen eTwist thermostaat of app, dan kun je 4 kiezen (uit).

Het lijkt er op dat op dit punt een stukje logica in de firmware de verkeerde prioriteit aanhoudt, of verkeerd wordt getriggerd, of dat de autodetect een fout maakt. Dat is een interessante voor Remeha om uit te zoeken.

Edit: na ruim 3 maanden is de storingscode niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 12:53
@TDeK en @avandermeulen dit topic is al weer even oud, echter hoop ik dat iemand mij nog kan helpen. Sinds een aantal dagen heb ik een evoTouch (Honeywell evoHome) thermostaat. Vanaf het moment dat ik deze thermostaat heb, heb ik weer last van mijn Remeha Tzerra Ace die 's nachts de warmtewisselaar warm staat te houden voor SWW... Deze problemen had ik destijds ook met een Nest thermostaat.

Ik krijg het maar niet uitgeschakeld. Ik heb de volgende instellingen geconfigureerd op de CV (ook nog eens met behulp van de eTwist aan de CV).

CodeBeschrijvingMogelijke parameterinstellingenIngestelde parameter
DP200Warmwatermodus0 = Klokprogramma
1 = Handmatig
2 = Vorstbeveiliging
3 = Tijdelijk
2 (Dit zou de ECO modus moeten zijn, dit is ook de waarde dit de eTwist aanzet als ik ECO kies)
DP347SWW-modus als MK1 is aangesloten in combi0 = Uit
1= Aan
3 = Volgt OT-thermostaat
Vanalles geprobeerd, staat nu op 0
DP060Geselecteerde klokprogramma voor warmwater0 = Klokprog. 1
1= Klokprog. 2
3 = Klokprog. 3
Op mijn eTwist had ik een klokprogramma waarbij overdag Comfort mode en snachts ECO mode ingeschakeld werd. Op de evoHome geen opties voor SWW. Toch moet ik een klokprogramma kiezen... Hij staat op 0

Heeft iemand enig idee wat DP347 precies doet (en wat is een MK1)?
Edit 11-11-2020: Voor de volgende persoon die op zoek is...dit is een MK1 ;)

Met de eTwist had ik de SWW 's nachts heerlijk uit staan, nu wordt ik elke nacht meerdere malen wakker van dat geloei... iemand tips om dit echt definitief uit te schakelen bij gebruik van een niet Remeha thermostaat?

[ Voor 4% gewijzigd door dezonnebril op 11-11-2020 15:04 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
dezonnebril schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:12:
@TDeK en @avandermeulen dit topic is al weer even oud, echter hoop ik dat iemand mij nog kan helpen. Sinds een aantal dagen heb ik een evoTouch (Honeywell evoHome) thermostaat. Vanaf het moment dat ik deze thermostaat heb, heb ik weer last van mijn Remeha Tzerra Ace die 's nachts de warmtewisselaar warm staat te houden voor SWW... Deze problemen had ik destijds ook met een Nest thermostaat.

Ik krijg het maar niet uitgeschakeld. Ik heb de volgende instellingen geconfigureerd op de CV (ook nog eens met behulp van de eTwist aan de CV).

1 = Handmatig
2 = Vorstbeveiliging
3 = Tijdelijk
2 (Dit zou de ECO modus moeten zijn, dit is ook de waarde dit de eTwist aanzet als ik ECO kies)
1= Aan
3 = Volgt OT-thermostaat
1= Klokprog. 2
3 = Klokprog. 3
Op mijn eTwist had ik een klokprogramma waarbij overdag Comfort mode en snachts ECO mode ingeschakeld werd. Op de evoHome geen opties voor SWW. Toch moet ik een klokprogramma kiezen... Hij staat op 0

Met de eTwist had ik de SWW 's nachts heerlijk uit staan, nu wordt ik elke nacht meerdere malen wakker van dat geloei... iemand tips om dit echt definitief uit te schakelen bij gebruik van een niet Remeha thermostaat?
Naar het schijnt overruled een OpenTherm thermostaat de instellingen van de ketel en is dit mogelijk de reden waarom je instellingen niet werken. Ik kan het in de handleiding niet echt vinden, maar ik las het bij toeval op een YouTube kanaal van iemand die een aantal filmpjes over de ketelinstellingen gemaakt heeft.
Ondertussen is het winter en de douchetimer werkt nog steeds prima, zonder comfort klachten.
Mocht de douchetimer, na het instellen, toch niet werken? Dan ligt dat meestal aan de thermostaat. Ga na wat voor soort thermostaat je hebt:
- Bij een AAN/UIT thermostaat is de ketel de baas en werkt de douchetimer wel
- Bij een OpenTherm thermostaat is de thermostaat de baas en werkt de douchetimer niet
- Bij een RBUS thermostaat (bijvoorbeeld de eTwist) zijn zowel de ketel als de thermostaat de baas (samenwerkig) en werkt de douchetimer wel
bron: YouTube: Remeha Tzerra Ace — besparen met de douche timer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
@VERNederlander dat klopt, dit had ik ook gelezen. Echter heeft de evoTouch helemaal geen mogelijkheid tot instellen van SWW... Ik zou het heel gek vinden als deze dan wel dit soort signalen gaat sturen naar de CV. Ik ga er sowieso eens een mailtje aan wagen richting de support van Honeywell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
De comfortstand voor SWW heb ik permanent uitstaan.
DP200 op 1 en DP347 op 0

1 = Handmatig
2 = Vorstbeveiliging
3 = Tijdelijk
1= Aan
3 = Volgt OT-thermostaat
1= Klokprog. 2
3 = Klokprog. 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
avandermeulen schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:39:
De comfortstand voor SWW heb ik permanent uitstaan.
DP200 op 1 en DP347 op 0

[...]
DP200 op '2' bedoel je dan neem ik aan. Waarde '1' is toch juist Comfort stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
Dp200 op 1,
2 is vorstbeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Klopt @avandermeulen maar dit is (lijkt) een fout in de handleiding. Ik heb dit inmiddels ook bevestigd gekregen door Remeha support:
De parameters zoals door u ingesteld zijn de juiste parameters voor het instellen van de ECO-stand.
Helaas werkt het bij mij niet, waarom geen idee... Wellicht moet ik eens proberen om de CV naar fabrieksinstellingen te zetten en dat dan nogmaals proberen.

Zie ook de post hierboven van @Elect :
Volgens Remeha zelf:
Comfort modus: DP200 op 1 zetten
Eco modus: DP200 op 2 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Ik bleef het probleem houden dat de warmtewisselaar warm gehouden werd, ongescht welke instellingen. Dit in combinatie met een Tado thermostaat.

Uiteindelijk is Remeha langs gekomen voor een software update. Hiervoor hebben ze het hele moederbord vervangen (onder garantie).

Nu werken de instellingen allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Elect schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:54:
Ik bleef het probleem houden dat de warmtewisselaar warm gehouden werd, ongescht welke instellingen. Dit in combinatie met een Tado thermostaat.

Uiteindelijk is Remeha langs gekomen voor een software update. Hiervoor hebben ze het hele moederbord vervangen (onder garantie).

Nu werken de instellingen allemaal wel.
Super dat je dit even vermeld! Ik heb dus exact dit probleem, maar dan met een evoHome systeem. een jaar geleden exact hetzelfde met een Nest. Alleen met de eTwist gaat het wel goed... Had jij op dat moment al wel een versie 1.1 board (CU-GH09 versie: 1.1)?

Ik heb dus contact gezocht met Remeha, het probleem is alleen dat Remeha zegt dat ik eerst een installateur moet laten komen, die dan weer een opdracht aan Remeha kan geven als het echt niet blijkt te lukken.... Extra kosten dus, terwijl ik echt wel weet hoe ik DP200 op "2" moet zetten.

Hoe is dit bij jou verlopen?

[ Voor 4% gewijzigd door dezonnebril op 28-10-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
dezonnebril schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Super dat je dit even vermeld! Ik heb dus exact dit probleem, maar dan met een evoHome systeem. een jaar geleden exact hetzelfde met een Nest. Alleen met de eTwist gaat het wel goed... Had jij op dat moment al wel een versie 1.1 board (CU-GH09 versie: 1.1)?

Ik heb dus contact gezocht met Remeha, het probleem is alleen dat Remeha zegt dat ik eerst een installateur moet laten komen, die dan weer een opdracht aan Remeha kan geven als het echt niet blijkt te lukken.... Extra kosten dus, terwijl ik echt wel weet hoe ik DP200 op "2" moet zetten.

Hoe is dit bij jou verlopen?
Klopt, met de eTwist schijnen alle instellingen wel te werken. Daarom duurde het bij mij ook 6 maanden voor ik er klaar mee was en ik met zekerheid kon zeggen dat het echt niet lag aan een gebruiker/monteur instelling op het toestel maar dat het toestel lak had aan alle instellingen. Ik zag in mijn verbruiksstatistieken namelijk dit gasverbruik blijven terugkomen op dagen dat we niet thuis waren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ5G3QTZRpMTt02uGLQzLCShzMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aXTyFllFmc1VCM2ulaMDESwu.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik het geluk dat mijn buurman bij het installatiebedrijf werkt. Hoewel zij geen rol hebben gespeeld in de oplossing hebben ze mij wel voorzien van de juiste persoon binnen Remeha om dit probleem te bespreken. Na wat heen en weer gemail is er een monteur langsgekomen die al direct een nieuw moederbord bij zich had.
Ik heb ze na het vervangen van het moederbord de feedback gegeven dat versie 1.5 van het moederbord het probleem op heeft gelost. Het moet dus bekend zijn bij Remeha zonder dat ze hier helemaal een monteur voor moeten laten komen.

Als je mij een DM stuurt kan ik je wel het e-mail adres geven van de persoon die mij geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
Het is wat dat betreft wel bizar dat die CU-GH09 print niet geflashed kan worden, maar dat de hele print fysiek moet worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Helemaal mee eens. Het lijkt mij ook dat er heel veel mensen zijn met een "oud" board. Mijn CV is net een jaar oud en heeft versie 1.1. Dit soort onvolkomenheden wil je eigenlijk standaard kunnen oplossen tijdens regulier onderhoud met een firmware update.

Gelukkig ben ik door @Elect op het juiste spoor gekomen, Remeha heeft hier goed op gereageerd en e.e.a. besproken met mijn installateur. Binnen 2 jaar na plaatsing valt dit nog onder garantie. Ik ben nu in afwachting van zijn planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
Mijn ketel kwam met bord 1.0 en heeft nu 1.1. In 1.0 zat een fout waardoor je het SWW niet kon schakelen. Nu gebruik ik een RBUS thermostaat, dus onvolkomenheden met OpenTherm zijn voor mij geen issue, echter heeft Remeha recent een Elga Ace hybride warmtepomp geïntroduceerd, die OpenTherm gebruikt om de Tzerra Ace aante sturen. Geen idee of de versie van de print daar een issue gaat zijn, maar wellicht goed om dat vooraf goed na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-04 19:05
Goedemiddag allemaal,
Ik sta op het punt om een remeha tzerra 28 ace cw4 aan te schaffen bij Cvtotaal. Na wat onderzoek op internet leek mij dat wel een goede koop.
Welke thermostaat raden jullie aan om erbij te bestellen? Jullie hebben daar vast meer kijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie!
Nog even een extra vraagje. Is het bij aanschaf al verstandig te vragen of er een 1.0 board of 1.1 board in zit? Ik lees dat de 1.0 veel problemen oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Als je geen extra wensen hebt zoals zoneverwarming o.i.d. dan is de Remeha eTwist een goede keus. Deze past goed bij de CV en je kunt ook specifieke zaken regelen en storingscodes uitlezen wat met andere thermostaat merken niet kan.

Versie 1.1 van de CU-GH09 is wel een vereiste om SWW vanaf de thermostaat te kunnen regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door dezonnebril op 08-11-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie!
Bedankt voor je reactie.
Ik lees ook veel negatieve reviews over die eTwist. Maar misschien moet ik niet teveel lezen en gewoon maar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Ik heb zelf de eTwist een jaartje gebruikt, ik vond m prima. Nu overgestapt op Honeywell evoHome omdat ik graag per kamer wilde verwarmen. App van eTwist werkt prima. Verder weet niet wat je precies voor verwachtingen van een thermostaat hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie!
Eerlijk gezegd heb ik weinig verwachtingen van een thermostaat. Alleen de temperatuur hoger of lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie!
Ik heb even alles goed doorgelezen (superfijn al die informatie) en ga toch maar voor de eTwist. Want volgens jullie ervaringen werkt die het beste. Want naast de temperatuur hoger en lager zetten wil ik de ketel natuurlijk ook op eco stand kunnen zetten.
Nu maar hopen dat ik meteen de juiste type krijg die ik meteen op eco stand kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
@Elect vandaag is de installateur geweest om de CU-GH09 te vervangen door een versie 1.5 :) Ik ga er vanuit dat het ECO mode probleem i.c.m. een 3rd party thermostaat nu volledig opgelost is. Vannacht ga ik het ondervinden of ik wakker wordt of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veronika020
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-11-2020
Beste,

Welke last ervaar je precies?

Wij hebben sinds onze nieuwe Remeha Tzerra Ace ketel een kort gesuis in de buizen 's nachts 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veronika020
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-11-2020

1 = Handmatig
2 = Vorstbeveiliging
3 = Tijdelijk
1= Aan
3 = Volgt OT-thermostaat
1= Klokprog. 2
3 = Klokprog. 3

Edit 11-11-2020: Voor de volgende persoon die op zoek is...dit is een MK1 ;)

Beste Zonnebril,

Geloei, zou je dat ook gesuis in de buizen kunnen noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
Veronika020 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 05:17:
Beste,

Welke last ervaar je precies?

Wij hebben sinds onze nieuwe Remeha Tzerra Ace ketel een kort gesuis in de buizen 's nachts 7(8)7
Check of het SWW op de eco stand staat, zie eerdere reactie. Of wellicht staat de nachtverlaging niet aan en is je ketel 's nachts aan het verwarmen. Zorg ook voor voldoende systeemdruk (~1.8 Bar).

[ Voor 5% gewijzigd door TDeK op 06-12-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-05 21:01
Veronika020 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 05:21:
[...]

Beste Zonnebril,

Geloei, zou je dat ook gesuis in de buizen kunnen noemen?
DP200 zit er niet op.. Gesuis heb ik opgelost door de pomp op 70% te zetten ipv 100%. Ik heb vandfaag wat lopen te tweaken ivm met een hoog gasverbruikl en weinig warmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Draak1978 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:35:
[...]

DP200 zit er niet op.. Gesuis heb ik opgelost door de pomp op 70% te zetten ipv 100%. Ik heb vandfaag wat lopen te tweaken ivm met een hoog gasverbruikl en weinig warmte...
Wanneer DP200 niet aanwezig is, heb je zeer waarschijnlijk een oudere versie (< v1.1) van de branderautomaat (CU-GH09). Dit kun je door Remeha kosteloos laten vervangen indien je nog binnen de 2 jaar na aanschaf zit.

Je kunt de versie in het display zien wanneer de CV opstart na het insteken van de stekker, of in de eTwist thermostaat als je die hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door dezonnebril op 07-12-2020 14:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:58
Elect schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:54:

Ik heb dus een Tzerra Ace met een Tado v3+. De DP200 instelling ontbreekt in mijn ketel (dus dan een oude print, ketel is nu 1 jaar oud?) maar mijn gasverbruik is maar 0,005m3 per nacht (springt ergens 1 keer aan) en bij mij lijkt de ketel dus niet aan te springen zoals ik ook heb ingesteld in de Tado app. Waarom werkt het bij mij wel?

[ Voor 5% gewijzigd door mukky op 07-12-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01
dezonnebril schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:08:
Wanneer DP200 niet aanwezig is, heb je zeer waarschijnlijk een oudere versie (< v1.1) van de branderautomaat (CU-GH09). Dit kun je door Remeha kosteloos laten vervangen indien je nog binnen de 2 jaar na aanschaf zit.

Je kunt de versie in het display zien wanneer de CV opstart na het insteken van de stekker, of in de eTwist thermostaat als je die hebt.
Ik heb dus wel de DP200 instelling op mijn Tzerra Ace. Alleen bij opstarten zag ik v01.01 voorbij komen, daarna LOAD en daarna V01.02.
Dus geen 1.1
Welk versie heb ik nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
jobr schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:05:
[...]

Ik heb dus wel de DP200 instelling op mijn Tzerra Ace. Alleen bij opstarten zag ik v01.01 voorbij komen, daarna LOAD en daarna V01.02.
Dus geen 1.1
Welk versie heb ik nu?
De 2e getoonde versie is van de branderautomaat. Bij mij start hij ook op met v01.01 en daarna v01.05. Mijn branderautomaat is laatst vervangen door een 1.5 versie, dus dat klopt ;).

Jij hebt dus een CU-GH09 branderautomaat met softwareversie 1.02 (of 1.2 zoals deze vaak wordt genoemd... ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door dezonnebril op 07-12-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-05 21:01
dezonnebril schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:08:
[...]

Ik ga dat zeker even doen. Ik heb ook de tado v3 versie. Na wat getweak heb ik nu eindelijk een fijne warmte in huis ipv veel gestook. Ik zit nu de laatste 2 dagen op 8 kuub de dag aan stoken. Maar de grafiek ziet er veel geleidelijker er uit.

De CV ketel hangt sinds augustus dit jaar, dus dat zal geen probleem zijn. Alles stond nog op fabrieks instellingen en ik heb dus al wat aanpassingen gedaan aan de pomp (70% ipv 100%) CV (naar 60 ipv 85) en toerental ventilator aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
mukky schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:02:
[...]

Ik heb dus een Tzerra Ace met een Tado v3+. De DP200 instelling ontbreekt in mijn ketel (dus dan een oude print, ketel is nu 1 jaar oud?) maar mijn gasverbruik is maar 0,005m3 per nacht (springt ergens 1 keer aan) en bij mij lijkt de ketel dus niet aan te springen zoals ik ook heb ingesteld in de Tado app. Waarom werkt het bij mij wel?
BIj opstarten krijg ik eerst v1.01, dan LOAD en dan v1.02. Toch geen DP200 instelling, enig idee hoe dat dan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:25
(nvm)

[ Voor 88% gewijzigd door ma3d1um op 08-12-2020 18:25 . Reden: Niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01
dezonnebril schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:34:
De 2e getoonde versie is van de branderautomaat. Bij mij start hij ook op met v01.01 en daarna v01.05. Mijn branderautomaat is laatst vervangen door een 1.5 versie, dus dat klopt ;).

Jij hebt dus een CU-GH09 branderautomaat met softwareversie 1.02 (of 1.2 zoals deze vaak wordt genoemd... ;) )
Ik heb eigenlijk dat probleem ook niet dat deze 's nacht gaat branden voor SWW.
Volgens mij komt dat door de Toon thermostaat waar water voorverwarmen op Nee staat. Mijn DP200 staat namelijk op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
mukky schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:38:
[...]

BIj opstarten krijg ik eerst v1.01, dan LOAD en dan v1.02. Toch geen DP200 instelling, enig idee hoe dat dan kan?
Kijk je wel in het gebruikersmenu i.p.v. het installateursmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
dezonnebril schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:43:
[...]

Kijk je wel in het gebruikersmenu i.p.v. het installateursmenu?
Nee? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:28

lonkhuijzen

100% ADH

TDeK schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:43:
Nog een leuk probleem: een regelmatig optredende foutmelding A.00.34 (buitentemperatuursensor werd verwacht, maar niet gedetecteerd). Treedt om de paar weken op zonder aanwijsbare oorzaak; ik heb niet eens een buitentemperatuursensor.

...

Edit: na ruim 3 maanden is de storingscode niet meer voorgekomen.
Nadat vorig jaar Remeha 2x is langs geweest en praktisch alle printplaten heeft vervangen waarbij ik ook al had aangegeven dat mijn vermoeden was dat het bij hun server lag kwam ik jouw post een tijd geleden tegen. AP091 aangepast naar 3 maar toch de laatste paar weken regelmatig weer deze melding.

Is dat jouw ervaring ook weer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2tdwWPhyw18vbftafABUP36DgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nIB1YzWvKUc21PxEByQfR8qu.png?f=fotoalbum_large

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyDog_NL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 17:39
-

[ Voor 100% gewijzigd door MartyDog_NL op 09-02-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
MartyDog_NL schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:06:
Hoi,

Ik heb ook de Remeha Tzerra Ace aangesloten met een Nest Thermostat E..
Werkt perfect, alleen slaat hij elk uur een keer aan tot een graad of 60 en dan weer af.. wat toch het nodige gas verbruikt..

DP200 staat op 2 "vorstbeveiliging" en toch blijft hij dit doen..
versie van de printplaten is 1.1 volgens het startupschema.

Iemand een idee?
Begin eens een paar pagina's terug met lezen, bijvoorbeeld hier. Als je geen warmtevraag hebt, zeer waarschijnlijk het issue dat DP200 genegeerd wordt door jouw boardversie i.c.m. een niet Remeha thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
lonkhuijzen schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:07:
[...]

Nadat vorig jaar Remeha 2x is langs geweest en praktisch alle printplaten heeft vervangen waarbij ik ook al had aangegeven dat mijn vermoeden was dat het bij hun server lag kwam ik jouw post een tijd geleden tegen. AP091 aangepast naar 3 maar toch de laatste paar weken regelmatig weer deze melding.

Is dat jouw ervaring ook weer?

[Afbeelding]
Ja, elke week weer storing ja, ik heb met AP091 op 4 de hele virtuele buitenvoeler uitgezet. Jammer dat ze hun server/service niet stabiel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
MartyDog_NL schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:06:
Hoi,

Ik heb ook de Remeha Tzerra Ace aangesloten met een Nest Thermostat E..
Werkt perfect, alleen slaat hij elk uur een keer aan tot een graad of 60 en dan weer af.. wat toch het nodige gas verbruikt..

DP200 staat op 2 "vorstbeveiliging" en toch blijft hij dit doen..
versie van de printplaten is 1.1 volgens het startupschema.

Iemand een idee?
Als de Nest op OpenTherm staat, dan is de Nest de baas en worden vrijwel alle ketelinstellingen genegeerd. Dus stel de Eco stand in op de Nest, of stel de Nest in op AAN/UIT sturing, dan zijn de ketelinstellingen weer leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-gerard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05-2024
Weet iemand hoe ik het klokprogramma van de SWW (DHW) modus (eco vs. comfort) kan instellen op de Remeha Calenta 40c?

Als ik DP200 op 1 'handmatig' zet gaat hij elke 35 minuten de warmtewisselaar van 45 naar 55 opwarmen (á 1 cent per keer); als ik DP200 op 2 'vochtbeveiliging' zet stop het periodiek verwarmen. Dat is dus de ECO stand. DP200=1 is de Comfort stand. Op zich mooi: ik heb er controle over.

Het kost wel een stukje meer tijd voordat mijn douche warm is, als ik de ECO stand activeer. Maar ik wil nu dat laten afhangen van het tijdstip. 's Morgens graag snel warm water, de rest van de dag mag het langer duren, 's avonds weer rap, na het sporten, en de nacht mag hij weer uit. Dus ik wil het programmeren.

DP200 = 0 betekent 'klokprogramma'. Maar in dat geval staat in de praktijk de Comfort mode geactiveerd. En ik kan het klokprogramma niet wijzigen. Als ik naar het menu daarvoor ga krijg ik "SEE RU". Oftewel: dat moet ik via de thermostaat instellen. En ik heb geen eTwits van Remeha, maar een EvoHome van Honneywell, en een zelfgebouwde OTGW Opentherm Gateway. Waarom de optie om dit in te stellen op de ketel zelf ontbreekt is me niet duidelijk. Kan het zijn dat ik een oude versie van de CU-GH08 print heb? Remeha zelf (via email) wil me niet helpen, want ik ben geen installateur.

Maar wat rest is de vraag bovenaan mijn post:
Hoe kan ik het klokprogramma van de SWW (DHW) modus (eco vs. comfort) kan instellen op de Remeha Calenta 40c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
jan-gerard schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:26:
Weet iemand hoe ik het klokprogramma van de SWW (DHW) modus (eco vs. comfort) kan instellen op de Remeha Calenta 40c?

Als ik DP200 op 1 'handmatig' zet gaat hij elke 35 minuten de warmtewisselaar van 45 naar 55 opwarmen (á 1 cent per keer); als ik DP200 op 2 'vochtbeveiliging' zet stop het periodiek verwarmen. Dat is dus de ECO stand. DP200=1 is de Comfort stand. Op zich mooi: ik heb er controle over.

Het kost wel een stukje meer tijd voordat mijn douche warm is, als ik de ECO stand activeer. Maar ik wil nu dat laten afhangen van het tijdstip. 's Morgens graag snel warm water, de rest van de dag mag het langer duren, 's avonds weer rap, na het sporten, en de nacht mag hij weer uit. Dus ik wil het programmeren.

DP200 = 0 betekent 'klokprogramma'. Maar in dat geval staat in de praktijk de Comfort mode geactiveerd. En ik kan het klokprogramma niet wijzigen. Als ik naar het menu daarvoor ga krijg ik "SEE RU". Oftewel: dat moet ik via de thermostaat instellen. En ik heb geen eTwits van Remeha, maar een EvoHome van Honneywell, en een zelfgebouwde OTGW Opentherm Gateway. Waarom de optie om dit in te stellen op de ketel zelf ontbreekt is me niet duidelijk. Kan het zijn dat ik een oude versie van de CU-GH08 print heb? Remeha zelf (via email) wil me niet helpen, want ik ben geen installateur.

Maar wat rest is de vraag bovenaan mijn post:
Hoe kan ik het klokprogramma van de SWW (DHW) modus (eco vs. comfort) kan instellen op de Remeha Calenta 40c?
Dit kan visueel in de eTwist thermostaat, de eTwist app, of met wat denkwerk ook rechtstreeks op de ketel. Download de Installatiehandleiding (pdf) op de Remeha website en bekijk daar de volledige parameterlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-gerard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05-2024
TDeK schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:01:
[...]
Dit kan visueel in de eTwist thermostaat, de eTwist app, of met wat denkwerk ook rechtstreeks op de ketel.
Dat probeerde ik al, maar dan zie ik dus ""SEE RU" (waarmee de thermostaat bedoeld wordt). Kan je me verder helpen wat ik me bij dat denkwerk moet voorstellen om het rechtstreeks op de ketel voor elkaar te krijgen?
Ik heb het nu maar met een Opentherm gateway die de communicatie tussen thermostaat en ketel onderschept opgelost, en een Automation in Home Assistant die op basis van tijdstip en dag de Comfort/Eco mode schakelt. Maar een timer op de ketel vind ik robuuster. Echter, de installatiehandleiding (pdf) schiet hier hopeloos tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
jan-gerard schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:41:
[...]

Dat probeerde ik al, maar dan zie ik dus ""SEE RU" (waarmee de thermostaat bedoeld wordt). Kan je me verder helpen wat ik me bij dat denkwerk moet voorstellen om het rechtstreeks op de ketel voor elkaar te krijgen?
Ik heb het nu maar met een Opentherm gateway die de communicatie tussen thermostaat en ketel onderschept opgelost, en een Automation in Home Assistant die op basis van tijdstip en dag de Comfort/Eco mode schakelt. Maar een timer op de ketel vind ik robuuster. Echter, de installatiehandleiding (pdf) schiet hier hopeloos tekort.
Als je OpenTherm gebruikt valt er niks meer in te stellen op de ketel, aangezien de thermostaat (of gateway) leidend is in dat geval. Alle instellingen op de ketel worden dan overruled door OpenTherm. Bij AAN/UIT aansturen is de ketel juist leidend en bij RBUS (de eTwist dus in dit geval) worden instellingen op de thermostaat meteen doorgezet naar de ketel en andersom, zodat ze te allen tijde gelijk zijn.
Zoek even op de Installatiehandleiding pdf, daar staan duidelijk meer parameters in vermeld dan in de originele handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Mijn excuses voor de post na zo lang in dit topic, maar ik vroeg me af, hoe kan je het makkelijkste zien of je eco stand werkt voor SWW met DP200?

Ik zit op OpenTherm met een Tado, waar ik de instellingsmogelijkheid heb om tapwater uit te zetten namelijk.
For the record, volgens mij heb ik een V1.1 print plaat, hij laat namelijk voor en na LOAD 1.01 zien als versie nummer. Maar ik weet nu niet of dat een probleem is met de opentherm modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Titus schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:25:
Mijn excuses voor de post na zo lang in dit topic, maar ik vroeg me af, hoe kan je het makkelijkste zien of je eco stand werkt voor SWW met DP200?

Ik zit op OpenTherm met een Tado, waar ik de instellingsmogelijkheid heb om tapwater uit te zetten namelijk.
For the record, volgens mij heb ik een V1.1 print plaat, hij laat namelijk voor en na LOAD 1.01 zien als versie nummer. Maar ik weet nu niet of dat een probleem is met de opentherm modus.
Mijn eigen ervaring is dat je SWW niet op ECO krijgt met branderautomaat CU-GH09 board versie 1.1 i.c.m. een Nest of Evohome. Ik verwacht daarbij geen uitzondering voor een Tado.

Opentherm of aan/uit heeft hier geen invloed op. De branderautomaat negeert gewoon de eco stand op board versie 1.1 waneer je een andere thermostaat dan een eTwist hebt.

Ik heb board 1.05 gekregen om dit te verhelpen. Als ik de CV opstart zie ik eerst V01.01 en daarna V01.05. De 2e is de versie voor het betreffende board (CU-GH09).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Nu online
dezonnebril schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Mijn eigen ervaring is dat je SWW niet op ECO krijgt met branderautomaat CU-GH09 board versie 1.1 i.c.m. een Nest of Evohome. Ik verwacht daarbij geen uitzondering voor een Tado.

Opentherm of aan/uit heeft hier geen invloed op. De branderautomaat negeert gewoon de eco stand op board versie 1.1 waneer je een andere thermostaat dan een eTwist hebt.

Ik heb board 1.05 gekregen om dit te verhelpen. Als ik de CV opstart zie ik eerst V01.01 en daarna V01.05. De 2e is de versie voor het betreffende board (CU-GH09).
Ah zo, ik begreep eerst dat de ketel de ketelsetting negeert, maar dat als de thermostaat (nest/tado) deze instelling over OT communiceert, dat het dan wel zou werken. Maar als dat niet het geval is ga ik even een mailtje naar Remeha sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-04 23:14
Een ander WW (instellings?) probleem met de 28c, dat ik niet kon vinden op tweakers.

Ketel staat op zolder.
Als ik in de keuken warm water tap met korte tussenpozen (bijvoorbeeld: 2 minuten lang 60-65oC water, dan 30-60 sec uit, en daarna weer heet water), dan krijg ik bij de tweede keer tappen: eerst wat warm water (zat nog in de leiding), dan een golfje lauw/koud water, en dan pas weer goed heet water.

Dat golfje koud water is superirritant, vooral bij dagelijkse situaties als 3 of 4 keer vaatdoek spoelen, iets afnemen en weer spoelen. Ik wil dan niet de kraan laten lopen tijdens het afnemen.

Nb. Ik had hier geen last van bij de vorige ketel (agpo econpact 127c), maar die had een warmhoudvat.

Nb2. Het duurt bij eerste keer warm water vragen ca. 40 sec voordat ik goed heet water krijg in de keuken. Dit is wat mij betreft acceptabel.

Wat veroorzaakt bovenstaand probleem met de tzerra ace (koelt die warmtewisselaar zo snel af als je stopt met tappen)?
En is er iets aan te doen mbt instellingen (zou de nadraaitijd vd pomp, dp020, hier invloed op hebben?), de gebruikswijze (toch water zachtjes laten lopen oid?). Of is dit een storing waar naar gekeken moet worden door een monteur, of is enige oplossing een andere ketel, of een close-in-boiler?

Alvast grote dank voor het meedenken!

Edit:
Vanavond de warmwater temp in de ketel gemonitord (code bm000). Nadat temp 60oC is geworden (en een minuut of 2 daarop gehouden), heb ik de kraan dicht gedraaid. Binnen 30 sec is de temp gezakt tot 42oC. Dit past goed bij het hierboven beschreven fenomeen. Zo'n snelle afkoeling lijkt me enkel mogelijk als die temp ergens actief door verlaagd wordt. Ik gok het water vd CV, want nu ik de verwarming een tijdje uit heb, de opentherm de ketel in eco heeft gezet, en ik al een half uur geen warm water heb gebruikt, valt me op dat de ww temp in de ketel precies hetzelfde is als aanvoer en retourwater vd CV: allen 34oC.

Klopt het dat de platenwarmtewisselaar van het tapwater actief gekoeld wordt mbv het CV water?
If so: why?!
...en kan ik iets doen om te voorkomen dat de platenwarmtewisselaar van het tapwater zo snel afgekoeld wordt (liefst zonder de CV superinefficient te maken)? NB. CV wordt dus met opentherm aangestuurd (klokprogramma) en ik heb CV temp op hoofdmenu in de ketel op 60oC staan.

Overigens weet ik niet zeker of instellen van CV en tapwater in dat hoofdmenu vd ketel zin heeft... Ik heb tapwater daar op 65oC ingesteld, maar zoals gezegd zie ik bij langdurig open draaien van kraan (ook bij medium debiet van 4L/min) de bm000 temp uitmaxen op precies 60oC. In de ketel zie ik tapwatersetpoint (dm029) op 60oC staan, dus die zal de echte max vh tapwater bepalen. Klopt dat?
Maar waarom dan dat hoofdmenu met mogelijkheid om tapwater naar 65oC te zetten...?

[ Voor 38% gewijzigd door Plam op 31-01-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoekWhostalkin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-01 09:22
Plam schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:11:
Een ander WW (instellings?) probleem met de 28c, dat ik niet kon vinden op tweakers.

Ketel staat op zolder.
Als ik in de keuken warm water tap met korte tussenpozen (bijvoorbeeld: 2 minuten lang 60-65oC water, dan 30-60 sec uit, en daarna weer heet water), dan krijg ik bij de tweede keer tappen: eerst wat warm water (zat nog in de leiding), dan een golfje lauw/koud water, en dan pas weer goed heet water.

Dat golfje koud water is superirritant, vooral bij dagelijkse situaties als 3 of 4 keer vaatdoek spoelen, iets afnemen en weer spoelen. Ik wil dan niet de kraan laten lopen tijdens het afnemen.

Nb. Ik had hier geen last van bij de vorige ketel (agpo econpact 127c), maar die had een warmhoudvat.

Nb2. Het duurt bij eerste keer warm water vragen ca. 40 sec voordat ik goed heet water krijg in de keuken. Dit is wat mij betreft acceptabel.

Wat veroorzaakt bovenstaand probleem met de tzerra ace (koelt die warmtewisselaar zo snel af als je stopt met tappen)?
En is er iets aan te doen mbt instellingen (zou de nadraaitijd vd pomp, dp020, hier invloed op hebben?), de gebruikswijze (toch water zachtjes laten lopen oid?). Of is dit een storing waar naar gekeken moet worden door een monteur, of is enige oplossing een andere ketel, of een close-in-boiler?

Alvast grote dank voor het meedenken!

Edit:
Vanavond de warmwater temp in de ketel gemonitord (code bm000). Nadat temp 60oC is geworden (en een minuut of 2 daarop gehouden), heb ik de kraan dicht gedraaid. Binnen 30 sec is de temp gezakt tot 42oC. Dit past goed bij het hierboven beschreven fenomeen. Zo'n snelle afkoeling lijkt me enkel mogelijk als die temp ergens actief door verlaagd wordt. Ik gok het water vd CV, want nu ik de verwarming een tijdje uit heb, de opentherm de ketel in eco heeft gezet, en ik al een half uur geen warm water heb gebruikt, valt me op dat de ww temp in de ketel precies hetzelfde is als aanvoer en retourwater vd CV: allen 34oC.

Klopt het dat de platenwarmtewisselaar van het tapwater actief gekoeld wordt mbv het CV water?
If so: why?!
...en kan ik iets doen om te voorkomen dat de platenwarmtewisselaar van het tapwater zo snel afgekoeld wordt (liefst zonder de CV superinefficient te maken)? NB. CV wordt dus met opentherm aangestuurd (klokprogramma) en ik heb CV temp op hoofdmenu in de ketel op 60oC staan.

Overigens weet ik niet zeker of instellen van CV en tapwater in dat hoofdmenu vd ketel zin heeft... Ik heb tapwater daar op 65oC ingesteld, maar zoals gezegd zie ik bij langdurig open draaien van kraan (ook bij medium debiet van 4L/min) de bm000 temp uitmaxen op precies 60oC. In de ketel zie ik tapwatersetpoint (dm029) op 60oC staan, dus die zal de echte max vh tapwater bepalen. Klopt dat?
Maar waarom dan dat hoofdmenu met mogelijkheid om tapwater naar 65oC te zetten...?
Had precies dezelfde ervaring met mijn nieuwe 39C (januari 2022). Heb toen DP020 van standaard 15 naar 60 secondes gezet. Voordeel is ook dat de 3-wegklep minder vaak schakelt als er CV-vraag is en je elke keer na 15 seconden opnieuw de warme kraan opendraait. Nadeel is dat het in huis misschien iets meer kan afkoelen als je langere tijd steeds opnieuw de warme kraan opendraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plam
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-04 23:14
LoekWhostalkin schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Had precies dezelfde ervaring met mijn nieuwe 39C (januari 2022). Heb toen DP020 van standaard 15 naar 60 secondes gezet. Voordeel is ook dat de 3-wegklep minder vaak schakelt als er CV-vraag is en je elke keer na 15 seconden opnieuw de warme kraan opendraait. Nadeel is dat het in huis misschien iets meer kan afkoelen als je langere tijd steeds opnieuw de warme kraan opendraait.
Dank voor de feedback, maar helaas, dit heeft me niks opgeleverd. Hij houdt de warmtewisselaar niet langer op temp. Zodra ik stop met ww vragen, zakt de temp vd warmtewisselaar. Hoe snel/hoe ver ie zakt is afhankelijk vd cv-retourtemp (maarja, die kan ik niet constant op 60 proberen te houden).

Heeft iemand anders nog tips?
Warmtewisselaar 30sec. langer op 65oC houden na stop ww vraag is het enige wat ik wens😀

Zou het een beetje jammer vinden als hier geen instelling voor is... Ketel wat zuiniger maken door het voorraadvat weg te laten is natuurlijk leuk, maar als je hem vervolgens op zolder hebt en daardoor een close-in boiler in de keuken nodig hebt, is de finaciële & milieuwinst meteen weer vervlogen...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Plam schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:05:
[...]

Dank voor de feedback, maar helaas, dit heeft me niks opgeleverd. Hij houdt de warmtewisselaar niet langer op temp. Zodra ik stop met ww vragen, zakt de temp vd warmtewisselaar. Hoe snel/hoe ver ie zakt is afhankelijk vd cv-retourtemp (maarja, die kan ik niet constant op 60 proberen te houden).

Heeft iemand anders nog tips?
Warmtewisselaar 30sec. langer op 65oC houden na stop ww vraag is het enige wat ik wens😀

Zou het een beetje jammer vinden als hier geen instelling voor is... Ketel wat zuiniger maken door het voorraadvat weg te laten is natuurlijk leuk, maar als je hem vervolgens op zolder hebt en daardoor een close-in boiler in de keuken nodig hebt, is de finaciële & milieuwinst meteen weer vervlogen...?!
Ik ben bang dat er geen andere mogelijkheden zijn. Hier in huis wordt ook geklaagd over het feit dat krijgen van warm water in de keuken (CV hangt op zolder) lang duurt. Wij waren een Nefit met ingebouwede boiler gewend. Naast het langer door laten lopen van de pomp, zijn er geen instellingen voor.

Daarnaast heb ik zelf nog steeds last van telkens maar weer terugkerend luchtbelletjes in de pomp, alleen hoorbaar tijdens SWW gebruik. Iemand anders hier ook last van? Je hoort het als het ware ruizen in de pomp (en dus ook in de radiatoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otherside
  • Laatst online: 21-01-2024
Wij zijn helaas ook slachtoffer van de niet werkende Eco stand.
Helaas hangt de ketel al enkele jaren (zeker langer dan de twee jaar garantie) en dachten we hem op eco modus ingesteld te hebben, rustig verder gegaan met verbouwen. We zijn er pas bij toeval eergister erachter gekomen dat er eea mis is. Dit door aanschaf van een slimme gasmeter op P1.

Met geregelde intervallen blaast de ketel 0.006 kuub gas de lucht in voor niks. Kosten zeker 25 euro per jaar met ons oude energie contract, straks kost het ons 56 euro.

Parameter dp200 op alle standen geprobeerd. Het eco lampje op het display van de ketel wat erop zou moeten zitten gaat ook nooit aan. Wij hebben geen etwist thermostaat overigens.

Weet iemand wat we nog kunnen doen? We hebben echt spijt als haren op ons hoofd van deze (zeker
niet de goedkoopste) ketel, de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over en nu ook al dit, terwijl wij juist erg bezig zijn met energie besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Otherside schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:29:
Wij zijn helaas ook slachtoffer van de niet werkende Eco stand.
Helaas hangt de ketel al enkele jaren (zeker langer dan de twee jaar garantie) en dachten we hem op eco modus ingesteld te hebben, rustig verder gegaan met verbouwen. We zijn er pas bij toeval eergister erachter gekomen dat er eea mis is. Dit door aanschaf van een slimme gasmeter op P1.

Met geregelde intervallen blaast de ketel 0.006 kuub gas de lucht in voor niks. Kosten zeker 25 euro per jaar met ons oude energie contract, straks kost het ons 56 euro.

Parameter dp200 op alle standen geprobeerd. Het eco lampje op het display van de ketel wat erop zou moeten zitten gaat ook nooit aan. Wij hebben geen etwist thermostaat overigens.

Weet iemand wat we nog kunnen doen? We hebben echt spijt als haren op ons hoofd van deze (zeker
niet de goedkoopste) ketel, de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over en nu ook al dit, terwijl wij juist erg bezig zijn met energie besparen.
Wellicht Remeha bellen en om coulance vragen? Niet geschotennis altijd mis. Goed aangeven dat dit een probleem met de CV is dat niet had mogen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
dezonnebril schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:39:
[...]
Daarnaast heb ik zelf nog steeds last van telkens maar weer terugkerend luchtbelletjes in de pomp, alleen hoorbaar tijdens SWW gebruik. Iemand anders hier ook last van? Je hoort het als het ware ruizen in de pomp (en dus ook in de radiatoren).
Om voor de volledigheid nog even terug te komen op bovenstaand probleem, misschien heeft iemand anders er ooit nog iets aan: nadat ik een microbellen ontluchter geplaatst had, ging het probleem nog niet over. Het leek alsof er steeds nieuwe lucht in de pomp kwam nadat er SWW gevraagd was. Wat blijkt; in de SWW aanvoer is een wasmachinekraan met beluchter geplaatst om de CV bij te kunnen vullen... Deze leek niet meer goed te werken, ik kreeg zelfs geen normale waterdruk uit deze kraan. Ik heb de kraan vervangen en per direct het probleem opgelost! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Laatst online: 21-01-2024
dezonnebril schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Wellicht Remeha bellen en om coulance vragen? Niet geschotennis altijd mis. Goed aangeven dat dit een probleem met de CV is dat niet had mogen bestaan.
Ja, helaas krijg ik een basis klantenservice medewerker die mij verwijst mijn installateur. Super frustrerend, want ik ga zeker geen voorrijkosten en de hele mikmak betalen voor dit bekende probleem, voor een gebruikers instelling te wijzigen nota bene... Iemand nog een ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dezonnebril schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Ik heb zelfs board V01.06 zie ik net, ik krijg morgen of overmorgen de Tado v3+ binnen, zou DP200 (de eco stand) dan via Opentherm moeten werken denk je met de Tado?
Of raadt je mij aan om de Tado aan/uit aan te sluiten ipv Opentherm? en alle instellingen dus op de CV zelf te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door edgarf28 op 05-09-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
edgarf28 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:46:
[...]

Ik heb zelfs board V01.06 zie ik net, ik krijg morgen of overmorgen de Tado v3+ binnen, zou DP200 (de eco stand) dan via Opentherm moeten werken denk je met de Tado?
Of raadt je mij aan om de Tado aan/uit aan te sluiten ipv Opentherm? en alle instellingen dus op de CV zelf te doen?
De wijze van aansluiten maakt niet uit, of dit nu OpenTherm of Aan/Uit is. Een Tado regelt ook alleen het 'verwarmingsgedeelte' op je CV (net als evoHome en Nest). Je kunt met deze thermostaten niks configureren of bedienen op het sanitair warm water (SWW) gebied, dat kan alleen met een eTwist van Remeha zelf.

Dus met jouw boardversie en instelling DP200 op waarde 2, zou gewoon gehonoreerd moeten worden door je Tzerra, ongeacht welke thermostaat je er aan zou hangen (EvoHome, Tado, Nest, ...). De 'bug' tot board versie 1.05 was dat dit dus niet het geval was, en dat dit alleen goed werkte i.c.m. een eTwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Ik heb overigens nog een vraagje over Opentherm i.c.m Tado...
Accepteert Opentherm het maximale vermogen en pomp-toerental wat ik instel op de CV zelf?
Volgens mij blijft hij moduleren tussen wat ik als minumum en maximum vermogen en pomp-toerental instel op de CV zelf toch?
Alleen de ingestelde CV aanvoertemperatuur op de CV negeert Opentherm dacht ik, en moduleert hij via de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKris
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb board 01.01 (1.1 dus). Bij mij bleef de ketel ook telkens branden om het warm water voorverwarmt te houden. Ik gebruikt mijn CV enkel voor tapwater, waardoor er geen thermostaat aan hangt. Om dit tegen te gaan heb ik lange tijd een Toon eraan gehangen.

Uiteindelijk bleek dat SWW modus op 0 moest (uit), waarbij het voorverwarmen nu stopt. Ook zonder open-therm thermostaan.DP200 op vorststand is de ECO modus. Bij mij werkt het prima. Alleen als ik over wil op een nest, zou ik een bord 1.5 moeten regelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rajverhoeven
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 18:23
Hallo

Na heel lang proberen en gebruik maken van alle info uit dit forum is het eindelijk gelukt.

Warmtewisselaar staat nu uit bij CU-GH09 versie v01.01 I.c.m. Tado v3.

Op deze manier gedaan:
Op tzerra ace:
DP200 op 2
DP347 op 0

Op tado de warmwater aansturing aangezet. Dat doe je op thermostaat zelf door knop 3sec in te houden en door menu te lopen en HW aan te zetten.

Dan in tado app warmwater UIT zetten.

Bij mij gaat de warmtewisselaar nu niet meer aan. Eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singerin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-10-2022
Hallo allemaal.

Ik heb alles gelezen. En snap er weining van alle termen, die hier gebruiket worden, zoals DP200 etc. Ik heb sinds afgelopen maandag Remeha Tzerra Ace 28C hangen. Wat een pokke herrie maakt dat ding,zeg. Het ersgte is, dat ik ’s nachts van de herrie wakker word, want ik slaap op zolder. Zou aljesblieft iemand in Jip en Janneke taal uit kan leggen, hoe of wat?

Ik begreep dat het waterprogramma op eco stand moet, zodat de opwarming van het water niet meer in gang gezet wordt. Ik heb etwist thermostaat gratis erbij gekregen. Ik heb gekeken. Water staat op 60 gr. Warmwater functie staat op Klokprogramma. Als ik naar het programma kijk, dat staan er van 00 tot 06:00 uur eco stand. Van 06:00 tot 22:00 comfort stand. Waarom gaat de CV ketel dan in het midden vd nacht aan, als er eco stand geactiveerd is? Het lijkt wel een waterval geluid wat eruit dan ding komt. Ik slaap al de hele week niet, omdat ik daadoor wakker word. Overdag worden de kinderen ook bang van. Is dat normaal, dat er zoveel geluid geproduceerd wordt!? Monteur heeft alles nagekeken en kon uiteraard niks vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
@Singerin volgens mij kan het niet veel duidelijker uitgelegd worden dan er al gedaan is. Dit topic is ook gemakkkelijk vanaf het begin te lezen, zo groot is het niet. Kijk even in de handleiding hoe je in het menu van de CV komt, ik neem aan dat dit je grootste struikelblok is...?

De instellingen (DP200 etc) staan ook allemaal in de handleiding. Wijzig de waarde en check of het je probleem oplost.

Ps. Daarnaast zou je het probleem dat de eco stand genegeerd wordt niet mogen hebben, aangezien jij een eTwist gekoppeld hebt. Het probleem deed zich alleen voor met een andere thermostaat i.c.m. een te lage board versie. Dus: Eco stand instellen en klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door dezonnebril op 21-10-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singerin
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-10-2022
@dezonnebril
Sorry. Ben een beetje blond. Had het niet door dat het over de handleiding ging. Ga vanavond alles uitproberen. Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
Singerin schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:54:
@dezonnebril
Sorry. Ben een beetje blond. Had het niet door dat het over de handleiding ging. Ga vanavond alles uitproberen. Bedankt voor de snelle reactie.
Begin maar bij hoofdstuk 8, pagina 42 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-04 16:53
Hallo,
Sinds kort ook in het bezit van Remeha tzerra ace 28c + Tado v3+ en probeer de Tado zo gek te krijgen om het warm water te regelen, en zag je stukje, maar ik kom er niet uit:
rajverhoeven schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:57:
Hallo

Na heel lang proberen en gebruik maken van alle info uit dit forum is het eindelijk gelukt.

Warmtewisselaar staat nu uit bij CU-GH09 versie v01.01 I.c.m. Tado v3.

<snip>

Dan in tado app warmwater UIT zetten.
Precies dit. Hoe kan je in de tado app iets met warm water doen? ik zie geen enkele optie mbt warm water in de app. Ik kan alleen op de thermostaat in woonkamer zelf de temperatuur (bij het kraantje symbool) instellen met de pijltjes en staat nu op 60 graden. (stond op "OFF")
Maar in de app: helemaal niets wat met warm water te maken heeft.

Mijn doel is eigenlijk om ook een schema in te stellen, dus alleen 's ochtends en 's avonds comfort stand voor snel warm water, en rest van de dag ECO stand. Maar dit lukt me dus niet.

NB: ik heb nieuwe versie tzerra ace met board V1.6, dus dat zou goed moeten zijn, en is het meer een juiste combi van de instellingen van DP200 en DP347 op de ketel en de tado thermostaat volgens mij,
Wellicht dat je (of iemand anders) de oplossing weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmj2
Als antwoord op mijzelf en willicht handig voor anderen met Remeha en Tado:
Ik denk dat ik het heb gevonden wat er mis was. Het lijkt erop dat mijn Tado thermostaat zichzelf initieel niet goed had aangemeld. Ik heb 'm verwijderd in de app, half uur gewacht, en weer toegevoegd. En jawel, daar is ineens de missende optie voor warm water instellingen in de app! Met de instelling DP200 op 0 (default, schema mode) en DP347 op 2 (volgt OT thermostaat) op de CV ketel lijkt alles nu te werken.

NB: ook handig om te weten, met de Tado professional App voor installateurs kan je de maximale CV temperatuur instellen onder "systeem controle", op b.v. 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Nu online
gmj2 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:06:
Als antwoord op mijzelf en willicht handig voor anderen met Remeha en Tado:
Ik denk dat ik het heb gevonden wat er mis was. Het lijkt erop dat mijn Tado thermostaat zichzelf initieel niet goed had aangemeld. Ik heb 'm verwijderd in de app, half uur gewacht, en weer toegevoegd. En jawel, daar is ineens de missende optie voor warm water instellingen in de app! Met de instelling DP200 op 0 (default, schema mode) en DP347 op 2 (volgt OT thermostaat) op de CV ketel lijkt alles nu te werken.

NB: ook handig om te weten, met de Tado professional App voor installateurs kan je de maximale CV temperatuur instellen onder "systeem controle", op b.v. 65 graden.
Niet DP200 op 2(eco)?

Zal zelf eens kijken naar DP347, die ken ik niet.

also, tado professional? Ik kan mijn heet water op 37 graden zetten als ik wil (niet dat ik dat ooit zou doen) in de normale app (niet dat mijn ketel er naar luister vrees ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Titus schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:17:
[...]

Niet DP200 op 2(eco)?

Zal zelf eens kijken naar DP347, die ken ik niet.

also, tado professional? Ik kan mijn heet water op 37 graden zetten als ik wil (niet dat ik dat ooit zou doen) in de normale app (niet dat mijn ketel er naar luister vrees ik)
DP200 heb ik maar op default waarde gelaten. Volgens mij is ECO stand dat ie helemaal niets doet met de platenwisselaar. Al weet ik niet zeker of de opentherm thermostaat ook dit weer kan overrulen...

Wat temperatuur betreft. Klopt dat je je SWW temp in de Tado app kan instellen, en ik zou dat overigens niet lager zetten dan 60 gr. i.v.m. legionella.

Maar wat ik bedoel is de CV-kant. Normaliter staat max. temperatuur op 80gr. Dit kan je alleen in de "Tado installatie" app aanpassen en niet in de normale Tado app. Aangezien de ketel moduleert zal die temperatuur niet zo vaak gehaald worden, maar ik heb 'm in ieder geval wat lager gezet (65 gr) zodat e.e.a niet zo heet kan worden bij vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Nu online
gmj2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:33:
[...]

Wat temperatuur betreft. Klopt dat je je SWW temp in de Tado app kan instellen, en ik zou dat overigens niet lager zetten dan 60 gr. i.v.m. legionella.
Uiteraard :9
gmj2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:33:
[...]
Maar wat ik bedoel is de CV-kant. Normaliter staat max. temperatuur op 80gr. Dit kan je alleen in de "Tado installatie" app aanpassen en niet in de normale Tado app. Aangezien de ketel moduleert zal die temperatuur niet zo vaak gehaald worden, maar ik heb 'm in ieder geval wat lager gezet (65 gr) zodat e.e.a niet zo heet kan worden bij vol vermogen.
Ah, je hebt het over de CV aanvoer temp, die max kan je gewoon instellen op de display van de ketel right? Uit mijn hoofd plusje en dan instellen en dan enter :) Staat hier op 50 graden.

Maar ben benieuwd naar wat de Tado installateur app allemaal kan, zal even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Nu online
Hm, nog even gekeken en ik kan met de app alleen op https://model-selector.tado.com/system-check komen. Daar kan ik Max. flow temperature instellen en dat lijkt qua beschrijving op CV water ( Optional: Set a max. flow temperature
tado° sets the max. flow temperature for boilers to 80°C. If the heating system requires a lower max. flow temperature, this must be set here. )

Alleen de waarde die in het uitleessscherm staat ( Data can be read from the boiler Current flow temperature: 54.14°C ) die is veel te hoog, aangezien mijn CV op 50 deg max staat zelf, en al een paar uur uit!

Wel heeft SWW net aangestaan even. Dus vraag me wel af of het het juiste doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmj2
Die web interface is hetzelfde als in de app inderdaad. Alleen geeft ie het bij mij in de app in het nederlands weer, en is de beschrijving m.i. wat duidelijker: Huidige aanvoer temperatuur is: .. en in verwamingketel gegevens -> Max. aanvoertemperatuur: (vul hier je waarde in)

Het blijft wel warrig met de instelling op de ketel. Daar kan je het inderdaad ook instellen. Maar opentherm protocol is zoals ik het begrijp altijd leidend. Dus als de thermostaat aanvoer op 75 graden wil hebben, dan doet ie dat ook, ondanks wat je had ingesteld op de ketel zelf met de + toets op b.v 50 graden.
Die instelling op de ketel werkt alleen met een simpele aan/uit thermostaat. Dan gelden de instellingen van de ketel.

Met de instelling zoals hierboven met de app (of web interface), vertel je de Tado thermostaat eigenlijk dat hij de CV ketel niet boven de ingestelde temperatuur moet komen (met de default van 80 als je niks doet).

NB: hier de thread van Tado over dit onderwerp:
https://tado.vanillacommu...r-via-de-app-opentherm/p1

Hiervoor had ik een Honeywell touch modulation thermostaat (ook opentherm) en ook daar kon je dat instellen. Ik heb toen ook ondervonden dat de instelling op de ketel niet werkt, en na instellen van max. aanvoer temp. op de Honeywell, was die max. temp pas lager. Ik neem aan dat de Tado ook zo werkt.
Idem voor de warm water temperatuur overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-M
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-04-2024

D-M

Ik heb inmiddels op mijn ketel met versie 1.01 toch ook de eco-stand werkend gekregen met een 3rd party OT thermostaat.

Ik heb een Nefit easy die middels een control adapter via Opentherm aan de ketel hangt.
na installatie merkte ik dat de ketel niet in eco-modus ging ondanks dat de DP0200 parameter op 2 gezet was.

Nu kun je in de Nefit app het warmwater "volgens klokprogramma" aan zetten en dan verschijnt in het home menu de optie "snel warm water" en die kan je dan weer uit zetten en voila!!! de verwarming van de wisselaar blijft uit!

Wij gebruiken het warm water van de ketel enkel voor douchen dus geen enkele toegevoegde waarde om die warm te houden.

het enige wat nu nog niet lijkt te werken is de douche timer, die had ik graag na 5 min de temperatuur laten verlagen, maar dat lijkt niet te werken helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 19:27

Eboman

Ondertitel

sorry dat ik het topic kaap, maar ik heb ook een Tzerra Ace met etwist. Sinds de recente update naar nieuwe servers en login etc. Heb ik het idee dat de comfort stand aanstaat, ik heb elke 80 tot 90 minuten een ruis in de leidingen en er is gas verbruik. Meer info in mijn eigen topic : Eboman in "Raar gedrag Remeha Tzerra"

De app had al wel een comfort programma standaard gemaakt tussen 08:00 en 23:00, die had ik al weggehaald maar dat maakte geen verschil.

Iemand een idee, hoe ik met een etwist kan controleren of ECO nu goed werkt ? Ik zal ook de installatie handleiding nalopen. Helaas heb ik de ketel al vanaf eind 2017, maar dit probleem hebben we nog nooit eerder gehad.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
@Eboman heb je op de CV zelf gekeken of de parameters voor SWW daadwerkelijk goed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 19:27

Eboman

Ondertitel

dezonnebril schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:56:
@Eboman heb je op de CV zelf gekeken of de parameters voor SWW daadwerkelijk goed staan?
sorry ik heb blijkbaar een Tzerra M, daar kun je zelf niets instellen :(

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
dezonnebril schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:34:
[...]

De wijze van aansluiten maakt niet uit, of dit nu OpenTherm of Aan/Uit is. Een Tado regelt ook alleen het 'verwarmingsgedeelte' op je CV (net als evoHome en Nest). Je kunt met deze thermostaten niks configureren of bedienen op het sanitair warm water (SWW) gebied, dat kan alleen met een eTwist van Remeha zelf.

Dus met jouw boardversie en instelling DP200 op waarde 2, zou gewoon gehonoreerd moeten worden door je Tzerra, ongeacht welke thermostaat je er aan zou hangen (EvoHome, Tado, Nest, ...). De 'bug' tot board versie 1.05 was dat dit dus niet het geval was, en dat dit alleen goed werkte i.c.m. een eTwist.
Bij mij doen ze net alsof hun neus bloedt helaas.... Slechte zaak eigenlijk, gewoon een product leveren welke vanaf het begin niet goed werkt, maar de fout niet erkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
@henkjansmits123 je kunt dit probleem nog eens voorleggen aan customercare@remeha.nl en verwijzen naar dit topic. Dit probleem moeten ze inmiddels toch wel herkennen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
dezonnebril schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:21:
@henkjansmits123 je kunt dit probleem nog eens voorleggen aan customercare@remeha.nl en verwijzen naar dit topic. Dit probleem moeten ze inmiddels toch wel herkennen....
Bedankt voor je suggestie.
Ik heb inmiddels 4 of 5 keer gemaild, maar krijg helaas helemaal geen reactie. Zeer arrogant.
Zitten ze hier ook op het forum? @Remeha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Nu online
Ik hier ook nooit reactie. Althans, het moest via mijn installateur, die heeft contact met ze gehad en ze zouden me bellen of mailen om een vervangafspraak te maken. Nooit gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Ik had een v.1.0.6 totdat er een foutmelding kwam en de hoofdprintplaat vervangen moest worden...
En wat denk je? ze hebben er een v1.0.0 printplaat in gedaan, en idd de eco stand werkte niet meer.
Overigens stonden er gelijk weer 2 foutmeldingen in, en na een dag 4 stuks.
Ik weer de monteur laten komen en heb echt flink moeten praten om een nieuwe v.1.0.6 printplaat te krijgen, eerst wilde hij mij niet geloven dat de eco stand niet werkte met v.1.0.0, en ging het bij andere oorzaken zoeken (bij m'n thermostaat oa), hij ging Remeha bellen en daar wisten ze ook van niets en staken ze het op mijn Tado thermostaat... Wat onzin is, want met de v.1.0.6 printplaat deed de eco stand het prima icm Tado.
Ik had geluk dat na het belletje dat hij had gepleegd de CV aansloeg waar de monteur bij stond (om de plaatwisselaar warm te houden, ondanks dat DP200 op 2 stond)
En toen wilde hij mij pas geloven en ging hij een nieuwe bestellen.

De nieuwe v.1.0.6 zit er nu ruim een week in, en eco stand werkt weer en tot nu toe nog geen foutmeldingen gehad!

[ Voor 11% gewijzigd door edgarf28 op 11-07-2023 19:30 ]

Pagina: 1