Toekejoeke schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
ik snap dat er niet een “one size fits all” oplossing is voor elk probleem. Ik heb al heel wat kennis opgedaan via dit topic maar zie toch ook veel tegenstrijdigheden. De een roept flow terugschroeven/knijpen zodat radiatoren meer tijd hebben om warmte af te geven. Ander roept flow verhogen. Vermogen beperken vs. Max aanvoer temperatuur beperken. Dit is voor mij verwarrend.
Verwarring zaaien is hier nooit de opzet geweest. Tenminste

. Ik zal proberen dat recht te zetten.
Dus pakken we de “one formula fits all “erbij.
P=Qm x c x ΔT
P in kW
Qm in kg/s bij water dus ltrs/s Veel mensen hebben liever ltrs/h dan x 1/3600
c in kJ/kg.K
ΔT in Kelvin
Dus P=Qm x c x ΔT x 1/3600 en omgebouwd ΔT = P/(Qm x c) x 3600
Dan kunnen we gelijk uitrekenen hoeveel kW een cv ketel moet leveren om te kunnen douchen met CW 3 dit is 6 ltr/min oftewel 360 ltr/h van 60 graden. (van 10 naar 60 graden is 50 ΔT)
360 x 4.186 x 50 x 1/3600 = 20.93 vandaar dat de kleinste combiketel 21 kW is.
Het cv gedeelte:
Ik heb een ketel die minimaal 10kW levert en op dit vermogen geblokkeerd is en 500ltr/h cv water verpompt.
10/(500 x 4.186) x 3600 = 17.2 graden ΔT dus als je retour water 20 is dan kan de ketel er 17 bij verwarmen en het cv water komt er dus met 37 uit de ketel.
Je kunt allerlei temperatuur instellingen aan je ketel veranderen om het water warmer te krijgen maar dat gaat niet lukken. Er is niet meer dan 10kW vermogen.
Als alles begint door te warmen dan wordt de retour 21 en + 17 en de Ta wordt dan 38. De retour wordt 22 de aanvoer 39 dit spelletje gaat net zolang door totdat de kamer thermostaat ingrijpt en de ketel uitschakeld.
Een ketel die ingesteld staat op max.80 oC bereikt deze temperatuur misschien nooit. Dus waarom beperken op de aanvoer temperatuur?
We gaan nu teveel knijpen en er staan wat radiatoren dicht, de flow loopt terug naar 250 ltr/h.
Het vermogen is nog steeds 10kW.
10/(250 x 4.186) x 3600 = 34.4 oC dus als de retour 20 oC is + 34.4 = 54.4 aanvoer temperatuur.
Hee, overal wordt geroepen om je cv eens te testen of een warmte pomp wel kan. Dus zet hem op 50. Maar je zit nu al op de max.water temperatuur en dus gaat de ketel uit. Nog voordat de ruimte thermostaat ingrijpt.
Als de pomp blijft lopen koelt de ketel af en komt onder de max. Cv water temperatuur en schakelt weer aan. Waarbij de water temperatuur weer overschreden wordt. Enz.enz. Dat is dus pendelen. Of bij een Xtreme: bedrijfscode 1. CV-watertemperatuur bereikt.
Overduidelijk dat het verstandig is om de max. cv-water temperatuur hoog te houden.
Betreffende je rendement, de retour moet laag blijven (maar niet ten koste van de flow) dat de aanvoer hoog is maakt niet uit voor de ketel.
Dus ook voor de mensen die helemaal wild zijn van elektrische thermostaat kranen. Want als je maar 1 radiator open hebt waar 150 ltr/h doorstroomd. Dan 10/(150x4.186) x 3600 = 57.3
Dus 20 graden retour + 57.3 = 77.3 Dat gaat dus heel snel fout. En dan wordt er hier ook geroepen om de flow te verhogen. (dat is pomp harder of meer radiatoren open) inderdaad “je vlam beter koelen”.
Hopenlijk verduidelijkt dit een beetje.
Overigens is het beperken van het ketel vermogen vaak een goede methode om de boel netjes te laten werken. Want niet iedere ketel, niet iedere thermostaat en dan alle combinaties hiervan geven niet altijd een goed resultaat.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.