Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 17:28
RichieB schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Ok, dus de Tflow is dan een schatting op basis van de Taanvoer en Tretour. Weet jij waarom de aanvoer bij mij, @Wolfram55 en @Beekforel (3x HRE) warmer wordt dan de temperatuur op het display en de ingestelde Tmax? Als de Taanvoer wordt gemeten zou het eenvoudig zijn om die weer te geven en te zorgen dat de ingestelde Tmax niet wordt overschreven.
Gebeurd dit direct na aanvang warmtevraag of als de ketel al een tijdje voor cv brand?
Als je warmwater comfort actief hebt dan wordt de wisselaar op een temp gehouden gelijkwaardig aan de uitstroomtemperatuur, dus standaard 60 graden. Als de pomp dan voor cv gaat draaien gaat er toch ook eerst 60gr water de installatie in omdat de gehele wisselaar op die temperatuur is.
Als het is als de cv al een tijdje aan het draaien/branden is voor verwarming, dan kan het zijn als je een open therm thermostaat hebt dat die de aanvoertemperatuur van je ketel bepaald.
Als het geen van de 2 is dan zal ik eens vragen waar die "overshoot" vandaan kan komen. Ik zie vaak meerdere intergas ketels per dag, dus zal er ook zelf eens op letten.
Btw zat net bij m’n Vaillant solide met een chronotherm modulation eraan geknoopt en ook hier had ik een eindtemperatuur die 4 graden hoger was als de max ingestelde aanvoertemp.

[ Voor 6% gewijzigd door scofield op 06-02-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Wolfram55 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:40:
@leonbong

[Afbeelding]

Nu is vlg mij les 1 bij cv-systemen om geen themostaatknopopen op radiatoren te gebruiken in de ruimte waar de thermostaat hangt

Ik heb niet voldoende kennis van heel veel wat betreft deze materie dus wellicht zie ik iets over het hoofd.
Kan je eea verduidelijken .....
Een thermostatisch ventiel op radiatoren die in dezelfde ruimte hangen als de kamerthermostaat is idd ongewenst/uit den boze. Mits er in het systeem een by-pass is opgenomen en er evt weersafhankelijk gestookt wordt.
@Wolfram55 Een thermostaatknop voelt alleen maar in z'n eigen omgeving, ongeveer een half tot een hele meter om zich heen.

[ Voor 7% gewijzigd door scofield op 06-02-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik heb nu een danfoss dynamic valve. Deze moet volgens de berekening op stand N staan. Maar ik zie nergens een streepje waar je kan zien op welke stand die staat. Of moet die gewoon naar boven zodat je het gelijk af kunt lezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij-mUsDnHSERXF9NSCYKiwYECyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R84f0m3L8cbObv61yiduTkXv.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
De juiste instelling moet overeenkomen met het "pijltje" welke naar de radiator wijst.
Dus in dit geval als je de N nodig hebt dan komt de N op de foto aan de linkerzijde.
https://assets.danfoss.co...125086402935nl-000502.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door scofield op 06-02-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13
Ok, helder. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
RichieB schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Ok, dus de Tflow is dan een schatting op basis van de Taanvoer en Tretour. Weet jij waarom de aanvoer bij mij, @Wolfram55 en @Beekforel (3x HRE) warmer wordt dan de temperatuur op het display en de ingestelde Tmax? Als de Taanvoer wordt gemeten zou het eenvoudig zijn om die weer te geven en te zorgen dat de ingestelde Tmax niet wordt overschreven.
Klopt, bij de HRE is de weergegeven aanvoertemp een berekende waarde op basis van de sensoren en representeert dus niet per se de temperatuur van het water dat de aanvoerleiding instroomt. Waarom dit zo is weet ik niet maar Intergas heeft mij zelf verteld dat dit zo werkt.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er twee factoren zijn die zorgen voor een groter verschil tussen de display en de op de leiding gemeten temperatuur:
-1- te weinig flow (pompstand te laag of teveel radiatoren teveel geknepen)
-2- wanneer de ketel op meer vermogen moduleert zie ik ook iets meer verschil.

Maar #1 is veruit de grootste factor. Sinds ik e.e.a. beter heb ingeregeld enkele jaren terug is dit verschil bij mij nog steeds ongeveer 3 graden (dat de display te weinig aangeeft). Maar met een lagere pompstand was het bijna 10 graden verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
scofield schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Gebeurd dit direct na aanvang warmtevraag of als de ketel al een tijdje voor cv brand?
Als je warmwater comfort actief hebt dan wordt de wisselaar op een temp gehouden gelijkwaardig aan de uitstroomtemperatuur, dus standaard 60 graden. Als de pomp dan voor cv gaat draaien gaat er toch ook eerst 60gr water de installatie in omdat de gehele wisselaar op die temperatuur is.
Als het is als de cv al een tijdje aan het draaien/branden is voor verwarming, dan kan het zijn als je een open therm thermostaat hebt dat die de aanvoertemperatuur van je ketel bepaald.
Als het geen van de 2 is dan zal ik eens vragen waar die "overshoot" vandaan kan komen. Ik zie vaak meerdere intergas ketels per dag, dus zal er ook zelf eens op letten.
Btw zat net bij m’n Vaillant solide met een chronotherm modulation eraan geknoopt en ook hier had ik een eindtemperatuur die 4 graden hoger was als de max ingestelde aanvoertemp.
Bij mij was/is dit als het circuit opwarmt en ook als hij al langdurig op bedrijfstemp is. En de warmwater comfort/eco optie staat helemaal uit dus speelt geen rol.

EDIT: en het maakte niet uit of de thermostaat als ot-modulerend of als aan/uit gebruikt werd (dus met vast setpoint).

[ Voor 3% gewijzigd door Remmit op 06-02-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
scofield schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Het is continue. Vandaag sprong om 18:20 de CV aan. De ingesteld temperatuur voorop is 45. Binnen 2 minuten zit hij al op 57 graden en stijgt daarna door naar 66 om 18:30 uur. Daar blijft hij dan rustig uren hangen totdat de vraag afneemt en de CV afslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRZE25oTfyp4XWfPVGA9YnJ4dMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQsmaMnMjCnnrTqXxCUwXq1e.png?f=fotoalbum_large
Als je warmwater comfort actief hebt
Dat staat bij mij uit.
[...]
Dat heb ik inderdaad, maar als in op de Intergas een Tmax instel dan mag OpenTherm dat toch niet overrulen? Ik zal een kijken of ik in Evohome ook een Tmax kan instellen.
Dat zou top zijn! Ik erger me hier echt aan.. probeer ik mijn CV te tunen, blijkt die mijn instructies te negeren. Stoute CV. :+
Ik vind dat toch erg bijzonder, als je Tmax 4 graden hoger had gewild had je hem toch 4 graden hoger ingesteld?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Remmit schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:19:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er twee factoren zijn die zorgen voor een groter verschil tussen de display en de op de leiding gemeten temperatuur:
-1- te weinig flow (pompstand te laag of teveel radiatoren teveel geknepen)
-2- wanneer de ketel op meer vermogen moduleert zie ik ook iets meer verschil.

Maar #1 is veruit de grootste factor. Sinds ik e.e.a. beter heb ingeregeld enkele jaren terug is dit verschil bij mij nog steeds ongeveer 3 graden (dat de display te weinig aangeeft). Maar met een lagere pompstand was het bijna 10 graden verschil.
Dank, dat is goede info! Te weinig flow zou op zich kunnen, ik heb het minimale toerental en capaciteit (parameters c en c.) zo laag gezet als kon. Maar omdat de maximale waardes nog hoog staan (parameters 3 en 3.) verwacht ik dat de ketel zelf kiest wat het beste is. Op zich ben ik best tevreden met mijn "tuning": de CV maakt lange runs, de kamers warmen prima op. Duurt wel iets langer dan toen te Tmax nog op 60 stond, maar toen had ik last van overshoots in de kamers en pendelen van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Het is volgens mij beter om parameter c op zn standaard waarde te laten staan, dat is het minimale toerental cv en met c. op het laagste percentage heb je kans dat de pomp het opgewekte vermogen niet kwijt kan.

[ Voor 59% gewijzigd door scofield op 06-02-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Maar het is toch slechts het minimum? Als hij zijn warmte niet kwijt kan hoop ik dat hij sneller gaat draaien. Op de standaardinstelling werden mijn kamers 1 - 2 graden te warm (overshoot) en ging de CV pendelen. Ik wil juist dat mijn CV op een zo laag mogelijk pitje draait, net genoeg om mijn kamers op temperatuur te houden. Dat ging met de standaard instellingen helaas niet.

Mijn CV pomp draait bij normaal gebruik nu op 1300 rpm. Soms schiet hij naar kort naar 3400 of zelfs 7000. Dan gaat de Taanvoer omlaag en de Tretour omhoog, Tdelta wordt dan kleiner. Dus hij kan wel harder maar besluit toch weer terug te gaan naar de lagere toeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb05tbK3y3dMlhlxxvnMdm2vXvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jo8u45mZxJGtTs6NJkIdLHEy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door RichieB op 07-02-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

AtleX schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:52:
Nou, vijf dagen non-stop vorst met ook echt wat behoorlijk lage temperaturen. Zijn we allemaal al nieuwsgierig wat onze zorgvuldig afgestelde installaties gaan doen de komende week? Ik wel. :+ Draai nu al een paar weken op maximaal 6.5 kW vermogen, hopelijk is dat ook voor de komende week genoeg. Ook tijdens de koude dagen in januari stookte de ketel maar zo'n 15-20 minuten per uur dus ik zou wat overcapaciteit moeten hebben.
Mijn ketel vindt dit een goed moment om in storing te gaan :/
Maar dat zal iets te maken hebben met de sneeuwstorm, storingscode geeft aan dat er iets met het rookkanaal aan de hand is. Straks eens kijken of er iets te zien is vanaf buiten..

Er lekt ook water ergens onder uit de ketel, kan dat sneeuw zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Haan op 07-02-2021 09:40 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Kan, maar dat zou met een goede dakdoorvoer eigenlijk niet moeten kunnen. Ik ken jouw situatie niet. Gaat de rga horizontaal of verticaal naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@scofield Ik heb er maar even een nieuw topic voor gemaakt aangezien het hier een beetje offtopic is: CV-schoorsteen bevroren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:25
Het opwarmen duurde vandaag iets langer dan gebruikelijk dit is ook logisch als ik naar de wind en temperatuur kijk.

Nog een vraag, heb alle radiatoren ingeregeld met een voorinstelbare insert. Nu verwarm ik op de 1e verdieping alleen de badkamer met een designradiator. Het geval de retourtemperatuur is even warm als de aanvoertemperatuur. Nu zie ik met bestaande radiatorknop geen oplossing iemand een idee? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7p-x4xh96Rd01_mxckW9fsX8nE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2qLDu8uZuKTmhZDFQ5zKs0g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Binnenwerk vervangen voor eclipse of v-exact dat kan waarschijnlijk en dan een m30 handknop erop of thermostaatknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:25
leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:52:
Binnenwerk vervangen voor eclipse of v-exact dat kan waarschijnlijk en dan een m30 handknop erop of thermostaatknop
Welke is aan te raden? Hiervoor moet het hele systeem geen water meer bevatten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
@Toekejoeke Als je dat ding altijd open hebt staan draai je hem deels dicht. Anders idd ander binnenwerk of hele knop vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Toekejoeke schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Welke is aan te raden? Hiervoor moet het hele systeem geen water meer bevatten neem ik aan?
Ja water moet eruit. Voor zo’n radiator met beperkt vermogen zoals design radiator eigenlijk altijd wel is zou ik een eclipse nemen.
Mits de cv-pomp modulerend is.

Nu zou ik dat in badkamer wel durven vervangen met een hoop doeken en gedeeltelijk aftappen omdat de vloer niet zo snel schade heeft door de tegels. Moet je wel snel zijn.

Er bestaan wel hulpstukken om het te vervagen zonder dat het water eruit hoeft. Maar dat is een beetje duur voor consumenten.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 07-02-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:25
AtleX schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:52:
Nou, vijf dagen non-stop vorst met ook echt wat behoorlijk lage temperaturen. Zijn we allemaal al nieuwsgierig wat onze zorgvuldig afgestelde installaties gaan doen de komende week? Ik wel. :+ Draai nu al een paar weken op maximaal 6.5 kW vermogen, hopelijk is dat ook voor de komende week genoeg. Ook tijdens de koude dagen in januari stookte de ketel maar zo'n 15-20 minuten per uur dus ik zou wat overcapaciteit moeten hebben.
Ik verwacht weinig problemen. Met 0,3m³ per graaddag (rolling average over afgelopen 6 weken) verwacht ik op maximaal 9m³ per dag incl. SWW uit te komen. Dat zou geen enkel probleem moeten zijn voor mijn Intergas Xtreme 36. Bovendien heb ik overal vloerverwarming met 10cm h.o.h. met pomploze verdelers in een goed geïsoleerd huis uit 2019 waardoor met lage temperatuur constant verwarmd kan worden. Ik heb het vermogen beperkt op maximaal 25% wat neerkomt op maximaal 6,4kW. Dat zou ruim voldoende moeten zijn om het huis warm te houden bij -10C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
MarcoC schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Ik verwacht weinig problemen. Met 0,3m³ per graaddag (rolling average over afgelopen 6 weken) verwacht ik op maximaal 9m³ per dag incl. SWW uit te komen. Dat zou geen enkel probleem moeten zijn voor mijn Intergas Xtreme 36. Bovendien heb ik overal vloerverwarming met 10cm h.o.h. met pomploze verdelers in een goed geïsoleerd huis uit 2019 waardoor met lage temperatuur constant verwarmd kan worden. Ik heb het vermogen beperkt op maximaal 25% wat neerkomt op maximaal 6,4kW. Dat zou ruim voldoende moeten zijn om het huis warm te houden bij -10C.
mag ik vragen welke thermostaat jij hebt en gaat jouw ketel ook de hele tijd aan/uit?
Ik kan mijn systeem eigenlijk niet fatsoenlijk inregelen omdat de ketel steeds maar enkele minuten doet branden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/R4f33pK/Knipsel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3YzCL1G/Knipsel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:25
darklord007 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:46:
[...]

mag ik vragen welke thermostaat jij hebt en gaat jouw ketel ook de hele tijd aan/uit?
Ik kan mijn systeem eigenlijk niet fatsoenlijk inregelen omdat de ketel steeds maar enkele minuten doet branden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Chronotherm Touch. Ik heb dit probleem niet bij de benedenverdieping, wel bij de bovenverdieping met zoneregeling. Ik vermoed dat de warmtevraag daar veel kleiner is dan wat de ketel op de laagste stand kan leveren met stop/start-gedrag tot gevolg (6x per uur). Volgens mij is dat naar verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
MarcoC schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:10:
[...]

Chronotherm Touch. Ik heb dit probleem niet bij de benedenverdieping, wel bij de bovenverdieping met zoneregeling. Ik vermoed dat de warmtevraag daar veel kleiner is dan wat de ketel op de laagste stand kan leveren met stop/start-gedrag tot gevolg (6x per uur). Volgens mij is dat naar verwachting.
Ik heb de comfort touch van intergas.
Als het 17 graden is en ik zet m naar 18, dan nog gaat ie uit/aan/uit.

Regeling staat wel op slow, maar voor de rest kan ik nix instellen.
Max temp staat op 50graden, maar dat haalt ie zelden. En ik kan nergens het actuele vermogen uitlezen.
Ik denk de theorie wel te kennen, maar ik zie de variabelen niet om aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 11:51
Beste forummers,

Ik probeer de radiatoren van mijn schoonouders in te regelen. Huis is van begin jaren 90 met een paar radiatoren bijgeplaatst her en der. Een aantal kranen zijn instelbaar maar ik kom er niet achter wat voor kraan dit geweest moet zijn en dus ook niet hoe ik ze moet instellen. Wie kan er helpen met de identificatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h5t4vIftmmq4qVP49OaR0b2bdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaQcHUAtjtqA97M7omx30FxF.jpg?f=fotoalbum_large

Op de afsluiter hierboven zit een thermostaatkraan van Heimeier maar ik word geen wijs uit hoe/of deze in te regelen is. Er staan wel een aantal markeringen op. Welke kraan is dit en is deze instelbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew6n9E-JMR9VmFnNZH3jv2d3Nhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCpjIR3vzl4cd1iKo5qaLRx0.jpg?f=fotoalbum_large

Deze afsluiters lijken op Herz GP maar de markeringen lopen van 1 tot en met 8. De tabel gaat echter maar tot 3,8 dus dat lijkt ook niet te kloppen. Ook zie ik zo niet waar/wat de markering zit. Wie weet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Ben de komende dagen heel benieuwd wat het gasverbruik gaat doen, zit nu op 10.7 m3 sinds 00:00 vannacht.
Huis uit 1969 met overal HR++ glas en nageisoleerde spouw.
Thermostaat staat 24/7 op 21.5 graden en er gaat max 45 graden de vloer in.
Gemiddeld tussen de 35 en 41 graden.
Beneden vloerverwarming en boven 3 radiatoren.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 18:39
Vandaag goede testdag voor de CV installatie.

Vanmiddag thermostaat nog niet op temperatuur toen maar is even naar de ketel gaan kijken.

Blijkbaar pendeld de ketel al geruime tijd.
Afgelopen 1.5 jaar sinds dat die geïnstalleerd is al in de 7600 starts gehad.

Situatie in huis:
- Nefit cw5 trendline ketel
- Begane vloer 55m2 vloerverwarming
- Rest van het huis nog simpele radiatoren.
- Waarvan alleen de badkamer en kamer dochtertje open staan.
- CV aanvoer temperatuur had ik al op 50⁰c gezet.

Om het pendelen tegen te gaan:
- VVW pomp standje hoger gezet
- Temp van 35 naar 38 gehaald.
- CV vermogen terug geschroefd van 22kw naar 13 kw.
- 2 radiatoren extra open gezet om de warmte afgifte te verhogen.

Hopelijk blijft het systeem nu wel gewoon een lange run doen om de thermostaat op temp te krijgen.

Uitdaging voor mij, wordt nu alleen uitzoeken waar de hoge retour temperatuur vandaan komt.
Op de CV geeft die retour van 40⁰c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Ik ga ervanuit dat je vlrvrwrmng een mengverdeler is en dus wel 38gr de vloer in kan stoppen. Ik zou de av temp van je trendline hoger zetten naar 70 graden. Je, neem aan dat er een moduline of easy aanzit, bepaald dan zelf wel of ie die 70 gr nodig heeft. Maar dan doen je radiatoren tenminste ook iets. Dat afkappen van de av temp wat je vaak ziet werkt ook pendelgedrag in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Swenno

Ik had dat pendelen ook heel erg toen ik nog een mengverdeler had.
Mijn verdeler kan met een inbus worden ingesteld hoeveel water er wordt bijgemengd.
Ik heb die helemaal dicht gedraaid en de verdeler werkt nu als een hydraulisch actieve verdeler, verder ook de thermostaatknop van de vloertemperatuur eraf gehaald.
Ketel max op 45 graden gezet en nu geen pendelen meer, ketel heeft vannacht bijna 8 uur achter elkaar gedraaid op een laag pitje.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@scofield @-Junkiexp-

Idd mengverdeler. En easy thermostaat.

Heb de vvw nog wat hoger gegooid om wat meer flow door het systeem te krijgen.

En zal wel even testjes doen met verhogen of verlagen van de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Meer een foto van de zijkant maken zodat het kraanhuis beter zichtbaar is. Dat is makkelijk het merk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
-Junkiexp- schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:43:
@Swenno

Ik had dat pendelen ook heel erg toen ik nog een mengverdeler had.
Mijn verdeler kan met een inbus worden ingesteld hoeveel water er wordt bijgemengd.
Ik heb die helemaal dicht gedraaid en de verdeler werkt nu als een hydraulisch actieve verdeler, verder ook de thermostaatknop van de vloertemperatuur eraf gehaald.
Ketel max op 45 graden gezet en nu geen pendelen meer, ketel heeft vannacht bijna 8 uur achter elkaar gedraaid op een laag pitje.
Ik neem aan dat een dergelijke mengverdeler hebt? en dan de messing flow klep dicht hebt gedraaid?
Afbeeldingslocatie: https://www.robotclimate.com/media/catalog/product/cache/024cfe33db9111601a5c9654db69eb0f/l/t/ltvupm.png
https://www.robotclimate....eelunit-2-groeps-met-upm3

@Swenno

Bij een traditionele mengverderler zal je geen warmte toevoer meer hebben als je of de aanvoer of de retour dicht zet.

[ Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-02-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 12-09 08:42
Bovenstaande verdeler heb ik ook, Het helemaal dichtdraaien werkt bij mij averechts. Dan lijkt het alsof de pomp van de ketel er te weinig water in krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
is op zich goed spul van Robot

[ Voor 87% gewijzigd door scofield op 07-02-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
medu80 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:01:
Bovenstaande verdeler heb ik ook, Het helemaal dichtdraaien werkt bij mij averechts. Dan lijkt het alsof de pomp van de ketel er te weinig water in krijgt.
Kan zijn dat je dan met je thermostaat moet spelen. Eigenlijk moet je in deze opstellen met de aanvoerklep altijd volledig open draaien, dus zonder de thermostaat knop erop. In dat geval moet ook de aanvoer temperatuur beperkt worden om je vloer te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Meer een foto van de zijkant maken zodat het kraanhuis beter zichtbaar is. Dat is makkelijk het merk te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaMJCmWtvZw5ylyVxQehNOCydag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFXr60mxbiVV0pooMJ3Mx3l3.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de bovenste

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn27D7yT2sVfaEph0-HZMUzwdoc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FCOG8a5SDt7hI45iA4gd3m88.jpg?f=user_large
Dit is de Herz, staat ook op de knop en op de andere kant staat een vakje met een hartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

mukky schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:33:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de bovenste

[Afbeelding]
Dit is de Herz, staat ook op de knop en op de andere kant staat een vakje met een hartje
Bovenste is Heimeier.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Ja maar wat voor type dan? Installatiedatum is van 2005. De V exact was zo ingeregeld maar geen idee wat ik hiermee aan moet vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Swenno schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:31:

Vanmiddag thermostaat nog niet op temperatuur toen maar is even naar de ketel gaan kijken.

Situatie in huis:

Hopelijk blijft het systeem nu wel gewoon een lange run doen om de thermostaat op temp te krijgen.

Uitdaging voor mij, wordt nu alleen uitzoeken waar de hoge retour temperatuur vandaan komt.
Zoals gezegd temperatuur hoger, 70 graden en het vermogen verlagen.
Gemiddeld woonhuis heeft aan 10 kw al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Swenno schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:31:

Situatie in huis:

Blinde gok.

Badkamer een design radiator?
Zo ja dan zal deze hoogst waarschijnlijk de hoge retour veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swenno
@edsandje check instellingen aangepast.

@leonbong klopt heb nog een afsluiter in de uitlaat ga deze even flink afknijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:38
Ik mag niet klagen. We doen vandaag, in onze jaren 30 woning, waarschijnlijk 12 kuub. Vrijstaande woning, alles geïsoleerd behalve spouw. Wind heeft vrij spel. Maar de Vaillant EcoTec pruttelt gestaag 40-45 graden de vloerverwarming in en draait lange runs op laag vermogen. Ben erg benieuwd naar de komende dagen. Vandaag en morgen geen zon die helpt, dus dit is een reële weergave zo!

Maar ja, je pompt toch bijna een tientje weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:27
darklord007 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Ik heb de comfort touch van intergas.
Als het 17 graden is en ik zet m naar 18, dan nog gaat ie uit/aan/uit.

Regeling staat wel op slow, maar voor de rest kan ik nix instellen.
Max temp staat op 50graden, maar dat haalt ie zelden. En ik kan nergens het actuele vermogen uitlezen.
Ik denk de theorie wel te kennen, maar ik zie de variabelen niet om aan te draaien.
@darklord007 Ben je bekend met hoe je parameters in de ketel kan aanpassen? Heb je een Intergas Xtreme ketel?

Zet dan van expert installateurs instellingen C020 (dus niet C015) parameter P002 op 2.

De ketel laat nu standaard meer info zien op het display. Je ziet dan ook de Setpoint die de thermostaat vraagt aan de ketel. Zou kunnen dat deze op 30gr staat. Dit is zo weinig dat de ketel meteen weer afslaat, omdat deze temperatuur binnen no time is gehaald en niet verder terug kan moduleren.

Zet dan bij C020 parameter P056 op 35gr. De ketel heeft dan meer tijd om bij het lage vermogen tot 35gr te komen. Gevolg is minder pendelen. Minimum van 30gr bij 4kw is in mijn ervaring toch nog iets te optimistisch van Intergas. Vooral als de retour ook niet meer koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

mukky schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Ja maar wat voor type dan? Installatiedatum is van 2005. De V exact was zo ingeregeld maar geen idee wat ik hiermee aan moet vangen.
Je kan hier in het archief zoeken. https://www.imi-hydronic....23-47e0-a79f-a45924810cdc
Of je stuurt de foto naar Heimeier en vraag welk type dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegenier
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04-2021
Beste forumleden,
Na het lezen van een groot deel van dit deel over CV tuning heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Dit komt eigenlijk omdat een klein deel van de muurverwarming niet goed warm werd, terwijl het grootste deel behaaglijk warm wordt. Nu heb ik een en ander bijgehouden dit weekend en eerlijk is eerlijk de muren zijn nu allemaal lekker warm maar toch zit ik met nog wat vragen.
hieronder eerst wat ik heb bijgehouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oixZ9b-IyceWD9vTMdoo7wRfqIU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a0F8oq5UHkG67eZLx5MTMctd.png?f=user_large

Ketel parameters min. 6.9KW max 32.5KW
onsteeknivo 30% lager gaat de ketel ploffen en dreunen
nadraaitijd pomp 1 min.
wachttijd cv na cv 4 min.
max capaciteit CV 25% kan deze lager dan ontsteeknivo
max CV aanvoertemp 45⁰
max dT aanvoer en retour 20⁰ stond op 10 ketel gaat pendelen, nu ook??
Pomp staat op stand 2 op stand 3 dezelfde problemen

mengventiel regel aanvoerwater terug naar net onder de 40⁰
Alle waarden zijn gemeten op de verdelerunit (WTH) met dezelfde infrarood thermometer

Nu merk ik dat als de thermostaat aan gaat de ketel rustig oploopt van ongeveer 27⁰ naar 45⁰ en dan stopt.
enkele minuten later (2min) slaat de ketel weer aan en begint opnieuw met rustig opwarmen, ik raak schijnbaar de warmte van het CV water niet snel genoeg kwijt en hij slaat dus naar ongeveer 1,5 minuut weer af, dit gaat door tot alles op temperatuur is.als hij stopt bij de ingestelde temperatuur dan loopt hij nog iets door (ongeveer 0.5 tot 1 graad)

nu mijn vragen:
Wat kan ik doen om dit pendelen (zo heet dit toch) te verminderen (ook met aanvoer van 38⁰ lukt het niet) of moet ik de aanvoertemperatuur verhogen?
Wat houdt de dT aanvoer en retour precies in op de ketel, ik weet dat dit het temperatuurverschil is tussen aanvoer en retour, maar wat kan de ketel hiermee als het retour water te koud is gaat hij dat extra stoken of gaat hij dan juist de aanvoertemperatuur verlagen (nee toch) dus even voor mijn warrige brein wat houdt dit precies in??

Iedereen alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door vliegenier op 07-02-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:58:
[...]

Ik neem aan dat een dergelijke mengverdeler hebt? en dan de messing flow klep dicht hebt gedraaid?
[Afbeelding]
https://www.robotclimate....eelunit-2-groeps-met-upm3

@Swenno

Bij een traditionele mengverderler zal je geen warmte toevoer meer hebben als je of de aanvoer of de retour dicht zet.
Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/125e65c3-d9d3-4394-896d-63578e1163b4/image/cache/full/f85e4db5634ac64c4e70239865810e7fd01ddfca.jpg

Rechtsboven in zit een ventiel en die staat nu helemaal dicht, werkt perfect.
Nadeel: iets meer stromingsgeluid in het toilet, de 26mm leidingen lopen boven het plafond van het toilet.
Maar als dat het enige is kan ik er goed mee leven

[ Voor 9% gewijzigd door -Junkiexp- op 07-02-2021 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Gramser schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:54:
Ik mag niet klagen. We doen vandaag, in onze jaren 30 woning, waarschijnlijk 12 kuub. Vrijstaande woning, alles geïsoleerd behalve spouw. Wind heeft vrij spel. Maar de Vaillant EcoTec pruttelt gestaag 40-45 graden de vloerverwarming in en draait lange runs op laag vermogen. Ben erg benieuwd naar de komende dagen. Vandaag en morgen geen zon die helpt, dus dit is een reële weergave zo!

Erg netjes hoor!
Ik zit nu op 14,3 kuub.
Wel een hoekhuis en dat merk je erg goed.
Daarnaast een baby van 6 maanden en een zoon van 5 jaar waarbij we de kamers op 21 graden houden.
Badkamerradiator staat vol aan en een radiator op zolder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het is uiteindelijk 12,8 kuub geworden. Ik zou dus ongeveer kunnen rekenen met 0,5m3 per uur. Gaan we eens in de gaten houden komende dagen, want het wordt nog wel wat serieuzer!

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat wij stoken tot 19 graden, en in de nacht een graadje minder. De elektrische kacheltjes staan klaar maar nog niet nodig; de slaapkamers blijven onverwarmd redelijk goed op temperatuur. De badkamer is de kou goed vanaf, daar is nog wel een radiator.

Maar nogmaals: niet ontevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik denk dat ik eindelijk op de goede weg ben met m'n ketel en vloerverwarming. En de vloer voelt ook nog eens warmer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lLEgz07NSDMDpPhUuhNER7ax38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mE8YaDmTkjfJsc9GBo795Li.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag of morgen nog even proberen de retourtemps gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
Ik heb hier vorig jaar ook al mee gelezen om mijn verwarmingsinstallatie beter af te stellen. Toen heb ik wat geprutst om waterzijdig in te regelen. Door het thuiswerken worden er nu meer kamers gebruikt en verwarmd die voordien nooit verwarmd werden. Hier zijn de radiatoren dus ook nog niet ingeregeld.
In mijn huis hebben we op de gelijkvloerse verdieping overal vloerverwarming, en op de eerste en tweede verdieping hangen radiatoren.
Bij het regelen van de radiotoren op de eerste verdieping kwam ik op een aansluiting met 3 verschillende plaatsen om dicht te draaien. Ik had mij verwacht aan 1 draaiknop. Kan er iemand meer uitleg geven over wat het verschil is tussen deze 3 aansluitingen en welke ik best kan gebruiken voor de inregeling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH2jGU_1r3At6tSto9dt_Rt_LWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhWn14Nu355LwvDQGopk2iV9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unUOJJ4k2lqEqxqXh6AJSwTOwf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ti9VgzIZ9heBuU8sPrc7dcp.jpg?f=fotoalbum_large

Op onderstaande plaatjes nog even de metingen van aanvoer en retour temperaturen bij de ketel en van de twee (vloerverwarming en radiatoren) circuits. Hierbij viel mij dus vooral op dat de radiatoren een enorm kleine deltaT hebben, en hier nog wel wat verbeterd kan worden. (na 12u was er geen warmtevraag meer bij de radiatoren)
Daarnaast viel het mij op dat wanneer er geen warmtevraag is (bijvoorbeeld tijdens de nacht), de aanvoer en retourtemperaturen van de ketel toch regelmatig even de hoogte in schieten. Wat gebeurt er hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HCxWQu3ipdceVyMkk_M_YqYU5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5b9Rmz4NMofQdwD7UqGyJEtg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59rLdttgZJ7iq3gm__MXFq2Yo_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6w7GexnS98MIOw4KzMPZbesK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Vandaag voor het eerst een fatsoenlijke stookdag gehad. Dit was werkelijk de eerste keer dat er continu warmtevraag was aan de ketel (aan/uit gestuurd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8e3voA2Qjkwdp7ziuizBGv9HVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYNDT6LVlgzmOQCa13VsXApQ.png?f=fotoalbum_large

De ketel staat ingesteld op 35 graden aanvoer met een minimum vermogen van 4 kW (bij +/- 1000 liter per uur en maximum vermogen 13 kW (bij +/- 1500 liter per uur). De twee mengverdelers boven en beneden hebben allebei meerdere zones, maar nu zijn voor het eerst de zones boven mee gaan doen. Die staan op 19 graden ingesteld.

De temperaturen boven en beneden worden gemeten in het netwerk van de centrale ventilatie en die sensoren wijken wat af van de werkelijke temperatuur.

Het buffervat in de retour heeft ervoor gezorgd dat er heel netjes gestookt kan worden. De aanvoer ligt steeds mooi rond de 35 graden en de retour aan de ketel schommelt tussen 25 en 31 graden.

Als ik dit zo de komende weken kan volhouden betekent het dat dit heel netjes voorbereid is voor stoken met een warmtepomp op 35/28.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Gramser schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:54:

Ik ben ook erg benieuwd naar de komende dagen, jammer van het gas verbruik maar wel fijn om eens te zien hoe een en ander nu functioneert met wat kouder weer. Tot nu toe blijft mijn boven verdieping op temperatuur. Het scheelt dat het warmte verlies van het huis dichter in de buurt komt van het minimum vermogen van mijn ketel. In de low-load mode is de aan tijd nu een stuk langer dan bij hogere buiten temperaturen, waardoor de radiatoren ook daadwerkelijk op temperatuur kunnen komen en meer warmte afgeven wat tot nu toe mooi het extra warmte verlies lijkt te compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNb7IfYbc1HdaAsY94aS9hCSI9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/quY7f6ofQBovibO9Xuu4Q0Gc.png?f=user_large

Ter vergelijk begin Januari met een Tbuiten van ~6oC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHIJD81M-0lFt0gV6nYxUk39gQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QygEhnct6inPAhcNuDzCASCk.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 12-09 08:42
Mijn ketel brand nu 24 uur per dag vermoed ik. Sinds gisteravond 23:00 tot op heden aan één stuk aan geweest met 0,600 m3 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 13:24

mlo

Gisteren ook de DS18B20 sensoren aangesloten op de verschillende verwarmingsdelen. Levert direct weer nieuwe inzichten op :-) Om te beginnen met de vloerverwarmingsgroepen

Ik heb geen flow meters in mijn systeem zitten. Kan ik aan de hand van de temperaturen ook zien welke Vloerverdeler pomp stand het beste is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzPoOTkR4lws50WNpBYkGiWTRFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y69KpmlUVoAA9XCPnuHbiTrc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb om 8.36 de vloerverdeler pomp van stand 3 naar stand 1 gezet.

Op stand 1 zie je de temperatuur de vloer in groter en de retour temperaturen lager worden. Is dit beter? Er lijkt wel meer warmte afgifte of wordt de retour temperatuur nu te laag +/24 graden?

Ik verwacht dat stand 2 hier tussen in zal liggen. Welke stand zouden jullie adviseren?

ps. de 5 grote dalen in de VvInGroup is een ander "issue" daar kom ik later op terug

[ Voor 4% gewijzigd door mlo op 08-02-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Ik denk dat je dat nog niet echt kunt zeggen. De retourtemperaturen lopen langzaam op, dus je vloer is langzaam warmer aan het worden. Je thermostaat zal daarop gaan reageren door minder lang te gaan stoken, maar dat kan even duren.

De flow in de vloer moet dusdanig zijn dat de warmte egaal verspreid wordt. Te weinig flow betekent dat de warmte halverwege "op" is en de vloer dus het retour water op gaat warmen, in plaats van andersom.

Een hogere flow heb je alleen nodig als blijkt dat je met een lagere flow de ruimte niet goed warm krijgt. Bijvoorbeeld omdat de langste lus niet voldoende water meer krijgt (bij zoneregeling gebeurt dat als de zonetijd kleiner wordt dan de tijd die nodig is om het water door die lus te pompen), maar ook als de vloer eigenlijk niet voldoende capaciteit heeft (badkamer).

Ik zou het gewoon proberen. Werkt een lagere flow goed en is dat comfortabel, dan prima. Maar let wel dat je enige tijd nodig hebt om het effect te zien. Zeker bij een cementdekvloer kan het lang duren voordat het systeem weer stabiel is.

Over het algemeen geldt voor comfort: beter een constante lage flow dan een hoge flow die steeds aan/uit gaat.

De flow is te laag als de ruimte niet meer opwarmt. Dan is de capaciteit van het afgiftesysteem (de vloer) dus niet voldoende. En die capaciteit wordt bepaald door de aanvoer- en retourtemperatuur maal de flow, in combinatie met de ruimtetemperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 08-02-2021 11:20 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
@mlo Ik zou nog een grafiek erbij maken waarbij je de deltaT van elke groep t.o.v. de aanvoer bekijkt. Dan kun je de groepen perfect inregelen (zorgen dat de retouren zo dicht mogelijk bij elkaar komen te liggen). Om te beginnen zou ik dan alles vol open zetten en vanuit daar terug gaan regelen.

Zo doe ik het ook. Ik zie echter bij mij dat de langste lus te weinig flow krijgt, die heeft zelfs vol open een te grote deltaT (meer dan de 10°C verschil die geadviseerd wordt). Ik zal dus de pomp harder moeten zetten.

Maar zoals gezegd zul je het de tijd moeten geven omdat vloerverwarming zo traag is. Ik zou nu iets aanpassen en dan pas vanavond/morgenochtend weer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Beekforel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:10:
Ik denk dat ik eindelijk op de goede weg ben met m'n ketel en vloerverwarming. En de vloer voelt ook nog eens warmer aan.

[Afbeelding]

Vanmiddag of morgen nog even proberen de retourtemps gelijk te krijgen.
Wat heb je verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
mlo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:06:
Gisteren ook de DS18B20 sensoren aangesloten op de verschillende verwarmingsdelen. Levert direct weer nieuwe inzichten op :-) Om te beginnen met de vloerverwarmingsgroepen

Ik heb geen flow meters in mijn systeem zitten. Kan ik aan de hand van de temperaturen ook zien welke Vloerverdeler pomp stand het beste is?
[Afbeelding]

Ik heb om 8.36 de vloerverdeler pomp van stand 3 naar stand 1 gezet.

Op stand 1 zie je de temperatuur de vloer in groter en de retour temperaturen lager worden. Is dit beter? Er lijkt wel meer warmte afgifte of wordt de retour temperatuur nu te laag +/24 graden?

Ik verwacht dat stand 2 hier tussen in zal liggen. Welke stand zouden jullie adviseren?

ps. de 5 grote dalen in de VvInGroup is een ander "issue" daar kom ik later op terug
tip: gebruik de annotations in grafana... dan weet je het over 6 maanden ook nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
thunderfury schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:31:
Daarnaast viel het mij op dat wanneer er geen warmtevraag is (bijvoorbeeld tijdens de nacht), de aanvoer en retourtemperaturen van de ketel toch regelmatig even de hoogte in schieten. Wat gebeurt er hier?
Ik zie dat ook. Bij mij komt het precies overeen met een korte tap-water burn. Zet je dhw_active er maar eens bij in de grafiek.

Ik vermoed dat het een anti-legionella iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
mrmartinuz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:01:
[...]

@darklord007 Ben je bekend met hoe je parameters in de ketel kan aanpassen? Heb je een Intergas Xtreme ketel?

Zet dan van expert installateurs instellingen C020 (dus niet C015) parameter P002 op 2.

De ketel laat nu standaard meer info zien op het display. Je ziet dan ook de Setpoint die de thermostaat vraagt aan de ketel. Zou kunnen dat deze op 30gr staat. Dit is zo weinig dat de ketel meteen weer afslaat, omdat deze temperatuur binnen no time is gehaald en niet verder terug kan moduleren.

Zet dan bij C020 parameter P056 op 35gr. De ketel heeft dan meer tijd om bij het lage vermogen tot 35gr te komen. Gevolg is minder pendelen. Minimum van 30gr bij 4kw is in mijn ervaring toch nog iets te optimistisch van Intergas. Vooral als de retour ook niet meer koud is.
Ik ga het eens proberen. Erg vervelend dat de ketel geen supply/retour temp sensor heeft (kan m iig niet uitlezen via de gateway)

Retour blijft echt heel erg koud, moet nog eens een temp sensortje maken voor in domoticz, maar ik kan me niet voorstellen dat de ketel echt zelf gaat pendelen.

Lijkt eerder een setting van de thermostaat te zijn maar weet niet hoe goed mijn aanname is. Deze is nl gebaseerd op het feit dat het vlammetje op de thermostaat uit gaat.

Moet eerlijk zeggen dat ik mijn oude chronotherm V (aan/uit) beter vond werken. Deze schakelde gewoon aan en dan kon je de ketel zelf balanceren zodat ie niet ging pendelen. Heel veel zuiniger is de intergas tot op heden ook niet (tov 17jaar oude agpo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@mlo ik zou ook tegelijk naar je aanvoer en retour van je ketel kijken. Ik kijk meestal op dit overview (maar vaak ook nog de thermostaat en kamertemp erbij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzVb2cG45qWQRrAJTsqfEp0gi8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IO4Us5FhooG1L5NMWHTIgzG6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

ThinkPadd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:25:
@mlo Ik zou nog een grafiek erbij maken waarbij je de deltaT van elke groep t.o.v. de aanvoer bekijkt. Dan kun je de groepen perfect inregelen (zorgen dat de retouren zo dicht mogelijk bij elkaar komen te liggen). Om te beginnen zou ik dan alles vol open zetten en vanuit daar terug gaan regelen.

Zo doe ik het ook. Ik zie echter bij mij dat de langste lus te weinig flow krijgt, die heeft zelfs vol open een te grote deltaT (meer dan de 10°C verschil die geadviseerd wordt). Ik zal dus de pomp harder moeten zetten.

Maar zoals gezegd zul je het de tijd moeten geven omdat vloerverwarming zo traag is. Ik zou nu iets aanpassen en dan pas vanavond/morgenochtend weer kijken.
Bedankt Thinkpad. Inregelen van de groepen staat inderdaad nog op het todo lijstje.
Ik zal er wat meer tijd overheen laten gaan, maar ik weet voor de stand van de vloerverdelerpomp nog niet zo goed waar ik naar moet kijken.
jij haalt de 10 graden verschil aan, is dat de richt temperatuur? of max verschil?
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:41:
[...]
tip: gebruik de annotations in grafana... dan weet je het over 6 maanden ook nog. ;)
goeie tip, deze functie zat nog niet op mijn vorige versie van grafana, inmiddels heb ik de laatste versie geinstalleerd maar nog niet gewend aan de functionaliteit ;-)
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:50:
@mlo ik zou ook tegelijk naar je aanvoer en retour van je ketel kijken. Ik kijk meestal op dit overview (maar vaak ook nog de thermostaat en kamertemp erbij)

[Afbeelding]
Ik heb in dit plaatje nog niet alles laten zien. Ik meet nog meer, maar merkte in eerdere berichten dat als ik teveel informatie gaf of teveel vragen stelde ik geen of nauwelijks antwoord kreeg ;-)

Bij deze mijn huidige dasboard inclusief OTGW en Gas verbruik data
https://snapshot.raintank...qYzFGXy2Ou83QrpGVcFKYK4qy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@sjorsjuhmaniac ik heb de pomp van de vvw nu op stand III (is een Grundfoss Alpha 2L) gezet. Verder de ketel (Intergas 36/30) vermogen op 35% (parameter 3), vermogen cv pomp op 40% (parameter 3.). Rest gewoon standaard (ok tapcomfort uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
mlo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:09:

goeie tip, deze functie zat nog niet op mijn vorige versie van grafana, inmiddels heb ik de laatste versie geinstalleerd maar nog niet gewend aan de functionaliteit ;-)
tip 2: ctrl + left click slepen kan je 'areas' selecteren voor annotation.. ook erg handig
[...]

Ik heb in dit plaatje nog niet alles laten zien. Ik meet nog meer, maar merkte in eerdere berichten dat als ik teveel informatie gaf of teveel vragen stelde ik geen of nauwelijks antwoord kreeg ;-)

Bij deze mijn huidige dasboard inclusief OTGW en Gas verbruik data
https://snapshot.raintank...qYzFGXy2Ou83QrpGVcFKYK4qy
Tip 3: gebruik rows. Dan kan je eenvoudig graphs inklappen om makkelijker 2 data te vergelijk/correleren zonder dat je de hele pagina door moet scrollen

Tip 4: gebruik de 'metaqueries' datasource om delta-T's te kunnen maken (als je bv van influx gebruikt maakt)

Je hebt geen radiatoren zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Beekforel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:16:
@sjorsjuhmaniac ik heb de pomp van de vvw nu op stand III (is een Grundfoss Alpha 2L) gezet. Verder de ketel (Intergas 36/30) vermogen op 35% (parameter 3), vermogen cv pomp op 40% (parameter 3.). Rest gewoon standaard (ok tapcomfort uit).
Interessant, ik ben er ook wat mee aan het prutsen. Draai je echt op stand Romeinse 3: III (constant speed) of op CP1 (constant pressure), 3e blokje van de grote driekhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
mlo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Bedankt Thinkpad. Inregelen van de groepen staat inderdaad nog op het todo lijstje.
Ik zal er wat meer tijd overheen laten gaan, maar ik weet voor de stand van de vloerverdelerpomp nog niet zo goed waar ik naar moet kijken.
jij haalt de 10 graden verschil aan, is dat de richt temperatuur? of max verschil?
[...]
Max. verschil. Wat ik van diverse bronnen op internet begreep is dat je de deltaT van de groepen niet hoger dan 10°C wil hebben. Dat is dan het verschil tussen wat de vloer in gaat (niet de aanvoer vanaf ketel naar verdeler dus!) en wat eruit komt.
Als de dT groter is dan die 10°C dan is er schijnbaar te weinig flow en moet je pomp dus harder.

Mooi om al die grafiekjes van iedereen te zien _O_ Deze week is toch wel het hoogtepunt van dit topic denk ik :9

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:17:
[...]

tip 2: ctrl + left click slepen kan je 'areas' selecteren voor annotation.. ook erg handig

[...]

Tip 3: gebruik rows. Dan kan je eenvoudig graphs inklappen om makkelijker 2 data te vergelijk/correleren zonder dat je de hele pagina door moet scrollen

Tip 4: gebruik de 'metaqueries' datasource om delta-T's te kunnen maken (als je bv van influx gebruikt maakt)

Je hebt geen radiatoren zo te zien?
Nice, heel tof en handig deze tips, die metaqueries moet ik eens induiken die ken ik niet, ik wilde al zelf in mijn domotica system een nieuwe variable bereken en in influxdb opslaan, wellicht is dat via metaqueries makkelijker.

ik heb op de 1e verdieping radiatoren
en 1 in de garage vleugel. In de woonkamer, hal en keuken heb ik geen radiatoren en daar zit ook de thermostaat.
ThinkPadd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Max. verschil. Wat ik van diverse bronnen op internet begreep is dat je de deltaT van de groepen niet hoger dan 10°C wil hebben. Dat is dan het verschil tussen wat de vloer in gaat (niet de aanvoer vanaf ketel naar verdeler dus!) en wat eruit komt.
Als de dT groter is dan die 10°C dan is er schijnbaar te weinig flow en moet je pomp dus harder.

Mooi om al die grafiekjes van iedereen te zien _O_ Deze week is toch wel het hoogtepunt van dit topic denk ik :9
Thanks dit is nieuwe info voor mij, ik lees toch al een tijdje mee maar nog niet eerder meegekregen. Is er ook een ideale minimaal dT verschil wat je wil hebben? Een band breedte waarin je ideaal gezien de dT voor de vloergroepen wil hebben? Het lijkt er nu op dat voor zowel stand 1 als stand 3 onder deze 10 zit namelijk en welke stand kan je dan het beste kiezen? maar laten we ook even de hele meting afwachten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
ThinkPadd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Het gaat nek-aan-nek tussen het warmtepomptopic(s) en deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
mlo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Nice, heel tof en handig deze tips, die metaqueries moet ik eens induiken die ken ik niet, ik wilde al zelf in mijn domotica system een nieuwe variable bereken en in influxdb opslaan, wellicht is dat via metaqueries makkelijker.
Tip 3-a: geeft de naam van een row heel veel '.'-tjes. Je kan namelijk alleen de row in- en uitklappen door op het pijltje of de text te klikken, wat ik dodelijk irritant vind. Hoe meer '.' hoe meer er te klikken valt :)
ik heb op de 1e verdieping radiatoren
en 1 in de garage vleugel. In de woonkamer, hal en keuken heb ik geen radiatoren en daar zit ook de thermostaat.
Ooh, kom je weg met die lage aanvoer temperaturen? ik merk dat het bij mij boven te koud blijft (werkkamer).

@Beekforel , @mlo hoe schakelen jullie de pompen? Ik ben sinds kort afgestapt van een "pomp schakelaar" met zo'n temp sensor eraan naar aan/uit via schakelbare stopcontacten via domotica. Ik vind het toch wel prettiger werken omdat er nu direct geschakelt wordt met een cv-burn niet geschakeld wordt op tap water bv. Ook kan je sneller stoppen met circuleren als de ketel afslaat.

[ Voor 18% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 08-02-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 07:52
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:17:
Dat zit in de recente versies van Grafana ook in de vorm van 'Transformations':
https://grafana.com/docs/...t/panels/transformations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Tip 3-a: geeft de naam van een row heel veel '.'-tjes. Je kan namelijk alleen de row in- en uitklappen door op het pijltje of de text te klikken, wat ik dodelijk irritant vind. Hoe meer '.' hoe meer er te klikken valt :)

[...]

Ooh, kom je weg met die lage aanvoer temperaturen? ik merk dat het bij mij boven te koud blijft (werkkamer).

@Beekforel , @mlo hoe schakelen jullie de pompen? Ik ben sinds kort afgestapt van een "pomp schakelaar" met zo'n temp sensor eraan naar aan/uit via schakelbare stopcontacten via domotica. Ik vind het toch wel prettiger werken omdat er nu direct geschakelt wordt met een cv-burn niet geschakeld wordt op tap water bv. Ook kan je sneller stoppen met circuleren als de ketel afslaat.
Ik heb er een pompschakelaar tussen zitten. Nog niet over nagedacht om daar wat mee te doen.

De pomp staat op de Romeinse 3, na wat lezen leek mij dat het beste.

Heb nu natuurlijk nog maar 1 goeie run gehad. Valt mij op dat de ketel nu toch nog wat lijkt te pendelen dus misschien nog wat meer omlaag in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

ja het wordt op de 1e verdieping en in de ruimte achter de garage met radiator goed warm. Wat ook scheelt is dat de verwarming in deze periode ongeveer 15 uur aanstaat voornamelijk omdat de vloerverwarming in de woonkamer zo tergend langzaam opwarmt. Ik heb thermostaat constant op 21 graden. Dit betekend dat de cv aangaat bij 20.8 (vanacht om 3.30) en stopt bij 21.5. Omdat vloerverwarming zo traag reageert koelt het na het aangaan van de cv (vanochtend) eerst nog af tot 20.35 graden en gaat dan langzaam aan de ruimte verwarmen. Na 6 uur begint de opwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh-eL6mDWafOn9zxRYW4ZdjBz2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOC7qWPrM3uJwfN6CghZB4s0.png?f=fotoalbum_large

ik ben vooral zoekende hoe ik het systeem sneller kan laten reageren en vooral met minder gasverbruik kan instellen (gisteren bijvoorbeeld heb ik 20m3 gebruikt)
het huis is uit 2011 en goed geisoleerd dus iets zegt me dat het zuiniger moet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

op dit moment nog via pompschakelaar maar ik wil wel kijken of ik dit via domotica beter kan laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Mijn werkkamer op zolder zit aan de koude kant van het huis en merk nu met dit weer dat de radiator eigenlijk te klein is. Op de eerste verdieping is een kamertje waar juist een veel te grote radiator hangt, dus die ga ik verwisselen. Maar dat komt wel ergens in het voorjaar, ga ik nu niet aan beginnen ;)
Nu maar tijdelijk de Tmax naar 75gr gezet ipv 70 en het vermogen van de ketel iets omhoog, dan krijg ik de kamer op 17 graden zonder dat de CV echt non-stop aan het stoken is voor deze ene kamer (vanwege Tado knoppen kan ik per kamer de ketel aansturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
theredone51 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Kreeg het nooit aan de gang maar te lui om de documentatie te lezen. Ik zie, en test, met binary operation en dat werkt prima! (y) thanks! Het aanmaken werkt een stuk makkelijker dan metaqueries

Edit:
Note to self: niet toepasbaar... je kan de originele query niet disablen of enkel een aantal items in de legenda enablen en 'opslaan' in het dashboard. Niet te doen voor zoveel items in een grafiek.

[ Voor 20% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 08-02-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:44:
offtopic:
@theredone51 welke eBus module heb je aangeschaft? Heb ook een Vaillant. Ben benieuwd naar je vervolg met die module.
offtopic:
Het heeft even mogen duren, maar ondertussen Ebusd al enkele weken in werking. Heb ebusd in een Docker draaien op de RPI. Moelijkste van heel de oefening was uiteindelijk het instellen van de potmeter op de Ebus-USB adapter die ik had gekocht. Hele tijd bezig geweest met afregelen, maar zonder het beoogde resultaat (er moeten 'AA' codes uit ebusd komen en ik kreegn 'AAE' of dergelijke codes), bleek uiteindelijk een voedingsprobleem van de RPI te zijn 8)7 Had de lader van de Wemos D1 mini er aan hangen om te testen, met de 2,5A lader voor de RPI had ik binnen no time verbinding.

Wat ik uit lees:
- Buitentemperatuur (weersafhankelijke regeling)
- Binnen- /kamertemperatuur
- Temperatuur sanitair warm water (kan ik zien of er mensen onder de douche staan)
- Flow sanitair warm water (kan ik zien of er mensen onder de douche staan)

Er valt uiteraard nog veel meer uit te halen, maar daar heb ik op het vlak van uitlezen geen behoefte aan. In de toekomst nog eens bekijken of ik de ketel ook zelf wil gaan aansturen, maar momenteel doet de Vaillant thermostaat ook wat hij moet doen. Wel al 'winst' gehaald met het systeem: door het bekijken van de data gemerkt dat bij het vervangen van de batterijen van de thermostaat hij ergens de verbinding met de draadloze buitenvoeler kwijt was. Resultaat: buitentemperatuur van constant 6,5 C de afgelopen dagen, waardoor de WAR natuurlijk niet goed kon werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik wijk een beetje af van de CV tuning maar ik denk dat hier wel de meeste specialisten zitten en ik denk dat ik goed binnen het thema blijf. Ik stel hier en daar een vraag, ik ben erg benieuwd naar jullie commentaar\tips.

Wij wonen sinds vorige zomer in onze woning uit 1976. Het huis is vrijstaand en er is over het algemeen goed geisoleerd (HR glas, relatief nieuwe kozijnen en sinds een paar weken vloerisolatie). Er is tevens een gedeelte nieuwbouw waar al met iets modernere isolatie normen is gewerkt. Helaas is op willekeurige plekken juist echt totaal niet over isolatie nagedacht of zelfs gewoon teniet gedaan.

We hebben beneden alleen vloerverwarming en boven 4 radiatoren (3 slaapkamers + badkamer). Met het idee dat ik de slaapkamers toch nooit op 20.5 hoef te hebben heb ik onze oude CV ketel op minimaal 25 en maximaal 50 graden aanvoer gezet en nog wat andere beperkingen gedaan en het lijkt erop dat dit prima werkt, (boven is sinds het weekend wel iets aan de frisse kant dus ik moet de max temperatuur misschien op 60 zetten als het buiten vriest).

Waar ik me nu zorgen over maak is de vloerverwarming. Deze lijkt verkeerd om aangelegd, heet water uit de ketel gaat in wat normaalgesproken de uitgaande kant van de verdeler is, retour water komt door de thermostaatkraan uit de verdeler en gaat terug naar de ketel. Het lijkt volledig te werken en het water gaat niet kokend de vloer in maar ik blijf er toch mee rondlopen, niet iets wat ik zelf durf om te draaien dus dat komt wel als het buiten warmer wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM-TUtvIBvvnUWlm0Oc0rk6VKFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBQrDZBE4u5c3fSAcHvXvOKt.jpg?f=fotoalbum_large

Verder, helaas MOET ik de (niet slimme) Atag BrainQ thermostaat gebruiken in combinatie met de Atag ketel want alleen in deze combinatie kan hij moduleren. Ik durf de thermostaat 's nachts maximaal maar 1-2 graden omlaag te doen, anders duurt het bijna de hele dag voordat het huis weer op temperatuur is, maar wanneer het niet vriest buiten hoeft de ketel 's nachts bijna niet bij te springen.

Dit was gisteren:

Buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoaxhFZfrjmzTfBr1h6cRBwgbvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IlHsQtJWvHhVdSxbaKPhqgUt.png?f=fotoalbum_large

Binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlNphnZM5YF3MrAXamhCeDyATFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFeayvLqzIHCMwTBnpktv4Hm.png?f=fotoalbum_large

Gasverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bWmI0VRWug27wFwsIhpuLfOun8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SLwmWgtbDoMYSsKgGprtyl3.png?f=fotoalbum_large

De ketel pruttelt non stop op 20% met 0.75 m3 gas per uur (de pieken zijn douche\bad gebruik).Dit soort dagen zitten we dus tussen de 10\12 euro gas per dag :( De temperatuur binnen van 19.5 haalt hij met moeite (geeft hele dag 19 aan), ik stoor me er niet aan omdat 19 eigenlijk al heel behaaglijk aanvoelt. Er lijkt geen sprake te zijn van pendelen.

Ik loop de laatste dagen dus wat met mijn infrarood thermometer door het huis en heb wat ernstige zaken gevonden. Het plafond in de woonkamer was echt heel koud, vooral op één plek onder de badkamer :-(
Even buiten op het terrein van de buurman naar mijn gevel gekeken en daar twee grote ventilatieroosters gevonden op 2.5 meter hoogte, roosters eraf gehaald en dit gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H49dYU39KuXScFoSS17MQJkzGeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rz5qr1E0itUSVSHDyGly6YHU.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven een best wel groot gat met zicht op de onderkant van het ligbad, vandaar dat het bad vanmorgen zo'n 4 graden aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4Rxu8dzkNFejPledazci09AoxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIDyaQkPfyrVOQ8S1NgS7OeG.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven het tweede gat op een halve meter afstand en direct zicht op de gipsplaten van het plafond v\d woonkamer.

Ik snap niet wie met zijn volle verstand zoveel ventilatie aanbrengt, ik heb de gaten voor nu tijdelijk dichtgemaakt met een plastic zak met daarin PUR schuim, dit heeft mooi uitgezet in beide gaten. (wonderbaarlijk dat het bij -5 wilde uitharden).

Kan ik dit zonder gevaar dichtlaten? Mis ik iets? Ik denk dat risico op condens onder het bad te verwaarlozen is omdat er verse lucht bij komt via een luikje in één van de kamers. Ventilatie tussen plafond en vloeren hoeft toch ook niet zo drastisch?

Verder meteen mooi zicht op de spouwmuur isolatie, zou het veel schelen als hier parels of schuim bijgespoten wordt? Ik gok de breedte op zo'n 5 a 6 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh9mu9WquatQyBYdvYTkYz7obBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puyh9kFGI6EYvR903TGfhkye.jpg?f=fotoalbum_large

Een uurtje na het dichten van de twee gaten begon de ketel opeens te pendelen en is inmiddels al een uur uit! Terwijl de temperatuur binnen stabiel blijft, ik hou het gebruik al weken in de gaten en dit kan haast geen toeval zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5_A8g4R2-1jNQwarNYynmLK0sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D62JzUcreZoC0FpQPiGWiZ0t.png?f=fotoalbum_large

Ik durf nog niet meteen te juichen maar ik ben erg benieuwd wat dit over een volle dag met het gebruik doet. :X Nadeel is dat het boven wel iets meer afkoelt nu de ketel af en toe uit gaat dus het tunen kan weer beginnen -O-

Als laatste vraag, wie weet of dit normaal is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IatUZMhWzA2YJ8pNZQqj2-wNnuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoXbOedHOg6cnwGFuE5uyid8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Pixal schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:58:

Waar ik me nu zorgen over maak is de vloerverwarming. Deze lijkt verkeerd om aangelegd, heet water uit de ketel gaat in wat normaalgesproken de uitgaande kant van de verdeler is, retour water komt door de thermostaatkraan uit de verdeler en gaat terug naar de ketel. Het lijkt volledig te werken en het water gaat niet kokend de vloer in maar ik blijf er toch mee rondlopen, niet iets wat ik zelf durf om te draaien dus dat komt wel als het buiten warmer wordt.
[Afbeelding]
Zo te zien heeft je thermostaat kraan een voeler die in de verdeler meet en ben je alsnog redelijk beschermd. De kraan gaat immers dicht als de temp hoog is. Hij sluit de weg naar de retour af en daardoor kan er ook geen aanvoer water meer bij (gesloten systeem: geen koud water eruit == geen warm water erin) Je zal uiteindelijk wel doorwarming krijgen maar dat zal wat langer duuren en zal zich niet zo ver verspreiden. Bovendien circuleer ook een redelijk volume in verhouding dus ik zou me niet direct heel druk maken.
Wel zou ik zeker stellen dat de thermostaat dus echt werkt. Dit kan door zelf de locale temperatuur metingen in de gaten te houden of te monitoren met een temperatuur sensor.

Zit er een temperatuur beveiliging in de snoer van de pomp? Zie het zwarte blokje in deze snoer als voorbeeld.

Als je die hebt, en het blokje op je verdeler zit dan ben je hiermee ook nog beschermd tegen te hoge temperaturen, die slaan bij 50graden af dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[...]

Hoe krijg je alleen een grafiek met de berekende delta's zonder dat je de originele waardes te zien krijgt? als ik de betreffende query 'hide' of disable dan zie ik ook geen transformations meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Gramser schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:55:
Het is uiteindelijk 12,8 kuub geworden. Ik zou dus ongeveer kunnen rekenen met 0,5m3 per uur. Gaan we eens in de gaten houden komende dagen, want het wordt nog wel wat serieuzer!

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat wij stoken tot 19 graden, en in de nacht een graadje minder. De elektrische kacheltjes staan klaar maar nog niet nodig; de slaapkamers blijven onverwarmd redelijk goed op temperatuur. De badkamer is de kou goed vanaf, daar is nog wel een radiator.

Maar nogmaals: niet ontevreden!
Ik ben op 15.8 m3 uitgekomen.
Maar wij stoken dan wel op 21.5 zonder nachtverlaging.
Er ligt hier een laminaatvloer van 1cm dik op de vloerverwarmimg, opwarmsnelheid is om te huilen, 1 graad kan zomaar 3-4 uur duren met deze temperaturen.
Stook met 45 graden aanvoer op ingefreesde vloerverwarming en de oppervlakte temperatuur van de vloer is 28 graden.
Dus de geleiding van de vloer is niet ideaal.

Dus er kom keramisch parket of pvc in zodra die mogelijkheid zich aandient.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7UnKNEh.jpg

Ketel maakt wel lange runs, die piek om 0730 is douchen en begin van de middag heeft de zon hier nog geschenen.
Grote pui pal op het zuiden dus dan blijft het wel lekker warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Hoe krijg je alleen een grafiek met de berekende delta's zonder dat je de originele waardes te zien krijgt? als ik de betreffende query 'hide' of disable dan zie ik ook geen transformations meer.
Als er geen data is, dan kan hij ook niets 'transformeren', dus een query disablen gaat niet werken. Als ik maar 1 of meerder items wil zien en niet alle, dan selecteer ik die gewoon in de legende en krijg je alleen de geselecteerde items te zien.
-Junkiexp- schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:59:
[...]
Stook met 45 graden aanvoer op ingefreesde vloerverwarming en de oppervlakte temperatuur van de vloer is 28 graden.

Hier momenteel 32,5 graden aanvoer, 25,2 graden vloertemperatuur, ook ingefreesde vloerverwarming maar met keramisch parket. Flink verschil als ik het zo zie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
theredone51 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:15:
[...]

Als er geen data is, dan kan hij ook niets 'transformeren', dus een query disablen gaat niet werken. Als ik maar 1 of meerder items wil zien en niet alle, dan selecteer ik die gewoon in de legende en krijg je alleen de geselecteerde items te zien.
Aah dat is jammer... dat kan met metaqueries juist wel. Dan is dit niet echt praktish toepasbaar.
Ik heb nu 15 tags in die grafiek staan. Dus 'even' aanklikken werkt niet als je dat iedere keer moet doen. Ik heb ook getest maar enekele items 'enabled' via de legenda en dan het dashboard saven werkt ook niet.

Erg jammer dit want het is een stuk intuitiever dan metaqueries.

[ Voor 6% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 08-02-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
-Junkiexp- schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Ik ben op 15.8 m3 uitgekomen.
Maar wij stoken dan wel op 21.5 zonder nachtverlaging.
Er ligt hier een laminaatvloer van 1cm dik op de vloerverwarmimg, opwarmsnelheid is om te huilen, 1 graad kan zomaar 3-4 uur duren met deze temperaturen.

[Afbeelding]

Ketel maakt wel lange runs, die piek om 0730 is douchen en begin van de middag heeft de zon hier nog geschenen.
Grote pui pal op het zuiden dus dan blijft het wel lekker warm :)
Prima toch? Hier doet de boel er ook lang over. Maar hij blijft met lang doorpruttelen ook prima op temperatuur. Heel benieuwd naar de komende dagen... de zon zal wat meehelpen maar dan is de vloer weer minder lekker warm😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
theredone51 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:15:

[...]

Hier momenteel 32,5 graden aanvoer, 25,2 graden vloertemperatuur, ook ingefreesde vloerverwarming maar met keramisch parket. Flink verschil als ik het zo zie!
Ja daarom, mijn vloer is goed geisoleerd met 16cm pir aan de onderkant, dus ik gooi niet veel weg alleen de afgifte gaat wel flink omlaag natuurlijk.
Zodra ik keramisch parket of pvc heb liggen zal de vloertemperatuur ook wel onder de 40 kunnen worden ingesteld.
Nu krijg ik het niet weer met Ta <40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Gramser schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Prima toch? Hier doet de boel er ook lang over. Maar hij blijft met lang doorpruttelen ook prima op temperatuur. Heel benieuwd naar de komende dagen... de zon zal wat meehelpen maar dan is de vloer weer minder lekker warm😌
Precies, lekker laten pruttelen is ook beter voor de ketel dan al die start en stops.

Eerlijk gezegd heb ik vloerverwarming vooral gedaan ivm toekomstige warmtepomp en omdat ik geen radiatoren wilde.
Ik loop nooit op blote voeten of sokken, vind ik niet prettig.
Altijd pantoffels of slippers aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Haha, hier exact hetzelfde - ook geen radiatoren, wel sloffen, en uiteindelijk ook een watmtepompwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:32
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Aah dat is jammer... dat kan met metaqueries juist wel. Dan is dit niet echt praktish toepasbaar.
Ik heb nu 15 tags in die grafiek staan. Dus 'even' aanklikken werkt niet als je dat iedere keer moet doen. Ik heb ook getest maar enekele items 'enabled' via de legenda en dan het dashboard saven werkt ook niet.

Erg jammer dit want het is een stuk intuitiever dan metaqueries.
Kun je ze niet op een andere Y-as zetten met schaal zo groot dat ze x-as worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

[...]

Heb je hiervoor dezelfde timestamps nodig van de 2 data punten waar je een transformatie over wil doen? Ik krijg de VVin en VVretour op verschillende tijden binnen. Wel beide met een interval van 10 sec. Ik krijg transformations niet werkende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Haan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:58:
Mijn werkkamer op zolder zit aan de koude kant van het huis en merk nu met dit weer dat de radiator eigenlijk te klein is. Op de eerste verdieping is een kamertje waar juist een veel te grote radiator hangt, dus die ga ik verwisselen. Maar dat komt wel ergens in het voorjaar, ga ik nu niet aan beginnen ;)
Nu maar tijdelijk de Tmax naar 75gr gezet ipv 70 en het vermogen van de ketel iets omhoog, dan krijg ik de kamer op 17 graden zonder dat de CV echt non-stop aan het stoken is voor deze ene kamer (vanwege Tado knoppen kan ik per kamer de ketel aansturen)
Ik zou die grote radiator lekker laten hangen en op je werkkamer berekenen welk vermogen je nodig hebt om daar een nieuwe radiator te plaatsen. Een over gedimensioneerde radiator is juist ideaal want dan kan je av temp naar beneden. P.s. voetventiel en bv een danfoss dynamic valve therm. kraan en je kan er weer jaren tegen. Oh nee, je hebt tado’s 8)7 my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
YouTube: CV-installatie waterzijdig inregelen? Leer het in 20 minuten!
Vanaf 13:30 gaat hij uitleggen dat hij met behulp van een app het debiet van een radiator kan uitrekenen bij een gewenste temperatuur.
Hij neemt letterlijk deze waarde over op z’n heimeier kraan met debiet instelling.

Hij voegt in de comments nog toe dat hij dit voor iedere radiator zo doet ongeacht waar deze zich bevindt.

Is er iemand bekend met deze schijnbaar nog meer eenvoudiger methode dan met een temperatuurmeter per radiator het afknijpen in te stellen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Dapdodo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Kun je ze niet op een andere Y-as zetten met schaal zo groot dat ze x-as worden.
haha, das helemaal geen slecht idee. *O* werkt goed d:)b

Alleen nog een fucking lange legenda -O-

W00t, met series overrides kun je ze uit de legenda halen met legend: flase oOo
Dus:
- een series overrides met regex om de originele eruit te filteren.
- dan naar de rechter y-as.
- legend: false
- schaal rechter y-as, min 0,max 1 (komt alle data dus buiten beeld te liggen)

Thanks!

[ Voor 33% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 08-02-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
mlo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:58:
[...]

Heb je hiervoor dezelfde timestamps nodig van de 2 data punten waar je een transformatie over wil doen? Ik krijg de VVin en VVretour op verschillende tijden binnen. Wel beide met een interval van 10 sec. Ik krijg transformations niet werkende....
Dat lijkt me wel ja, hij doet de berekening tussen 2 queries, als de ene 0 is (geen meting) en de andere 10 (wel een meting), dan is het verschil +/-10 op dat moment. Of je moet werken met een gemiddelde, max/min waarde, etc. in ieder geval een waarde die hij kan behouden zodat je ook een meerwaarde hebt tussen 2 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
mlo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:58:
[...]

Komt waarschijnlijk doordat de variable $_interval kleiner wordt dan 11sec (in 11sec heb je gegarandeerd van allebei minimaal 1 datapunt)

Je kan dit eenvoudig forceren naar minimaal 11 door 'query options' te klikken (blauwe text naast je database selectie bovenin het query vak) en daar 11 sec als min interval op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
HyperTrophy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:15:
Vanaf 13:30 gaat hij uitleggen dat hij met behulp van een app het debiet van een radiator kan uitrekenen bij een gewenste temperatuur.
Hij neemt letterlijk deze waarde over op z’n heimeier kraan met debiet instelling.

Hij voegt in de comments nog toe dat hij dit voor iedere radiator zo doet ongeacht waar deze zich bevindt.

Is er iemand bekend met deze schijnbaar nog meer eenvoudiger methode dan met een temperatuurmeter per radiator het afknijpen in te stellen???
Het is zo eenvoudig doordat hij dynamische kranen toepast.
En dit volstaat, nu is er in dit topic nogal een grote focus op deltaT en retourtemperaturen van de verschillende radiatoren.

Maar of 1 radiator nou deltaT 15 en een andere deltaT van 17 dat is onmeetbaar klein verschil op het gasverbruik.
Als je er dan nog een thermostatische knoppen op zet dan maakt het helemaal niks meer uit.

Ik maak het ook nooit zo ingewikkeld het enigste wat ik belangrijk vind dat elke radiator Max 50 retour heeft en dan vind ik het goed.
Of de ene dan 40 graden en de andere 47 zal mij een zorg zijn. Is onmeetbaar klein verschil op het gasverbruik.
Daarnaast let ik erop dat totale retour bij de ketel koud genoeg is <50 graden dan condenseert de ketel en is het goed. Dan kan je soms zelfs een te hete retour van de badkamer radiator tolereren.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 08-02-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55
HyperTrophy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:15:

Dat is ook het idee achter deze ventielen. Zelfs voordat de stekker van de ketel in het stop contact gaat is het al klaar. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegenier
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04-2021
Beste allen,
@-Junkiexp-
@PentaClover
@mlo
@sjorsjuhmaniac

Ik zie allemaal mooie diagrammen voorbijkomen, zijn dit Arduino of RPI projecten? ben ik wel benieuwd naar.
Heb van beide nog een oud exemplaar in de kast liggen en vind dit als dit hiervoor geschikt is wel iets moois om het voor te gaan gebruiken. hebben jullie misschien een linkje hiervan of moet ik hier even goed zoeken?

alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03
Hallo allemaal. Volgens mij mooie tijden voor alle CV-tweakers, nu de CV's eindelijk eens echt goed aan het werk worden gezet :)

Ik volg de verschillende CV tuning topics hier al een tijdje, met name sinds ik een Nest heb hangen (vraag maar niks LOL), maar wat me opvalt:

Er lijken wel 2 kampen te zijn met tegenstrijdige opvattingen:

het ene kamp zegt: verlaag je aanvoertemperatuur van je ketel, en laat het vermogen met rust, want een modulerende HR ketel zal vanzelf het vermogen terug moduleren als deze in de buurt van de gevraagde aanvoer-temp komt.

Het andere kamp zegt juist het tegenovergestelde: het maakt niet uit wat je instelt bij je aanvoertemperatuur, als je het vermogen van je CV ketel terugschroeft zul je nooit de maximale aanvoertemp halen en zal deze bij een goede vermogens-balans (gebaseerd op de radiatoren in je huis) altijd op een goede en optimale temperatuur blijven, zonder (te veel) pendelen etc.

Maar wie heeft er nu echt gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
vliegenier schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:31:
Beste allen,
@-Junkiexp-
@PentaClover
@mlo
@sjorsjuhmaniac

Ik zie allemaal mooie diagrammen voorbijkomen, zijn dit Arduino of RPI projecten? ben ik wel benieuwd naar.
Heb van beide nog een oud exemplaar in de kast liggen en vind dit als dit hiervoor geschikt is wel iets moois om het voor te gaan gebruiken. hebben jullie misschien een linkje hiervan of moet ik hier even goed zoeken?

alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdvvo7Z3wS6iv5nwcED7ejWY_vs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsv4Jd678MU1HvYbbaKDalQh.jpg?f=fotoalbum_medium

Domoticz kan ook op een windows doos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38
olafmol schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:40:

het ene kamp zegt: verlaag je aanvoertemperatuur van je ketel, en laat het vermogen met rust, want een modulerende HR ketel zal vanzelf het vermogen terug moduleren als deze in de buurt van de gevraagde aanvoer-temp komt.

Het andere kamp zegt juist het tegenovergestelde: het maakt niet uit wat je instelt bij je aanvoertemperatuur, als je het vermogen van je CV ketel terugschroeft zul je nooit de maximale aanvoertemp halen en zal deze bij een goede vermogens-balans (gebaseerd op de radiatoren in je huis) altijd op een goede en optimale temperatuur blijven, zonder (te veel) pendelen etc.

Ik denk zoals zo vaak dat er in allebei wel wat zit. Zoals ik het begrijp kan je de maximale (aanvoer)temperatuur als de maximale snelheid zien, en het maximale vermogen (in combinatie met de pompsnelheid) als de maximale acceleratie. Net als in een auto hebben beide invloed op je verbruik. Te snel accelereren is niet goed voor je verbruik en te hard rijden ook niet, en de hele tijd optrekken en uit laten lopen al helemaal niet (pendelen), maar uiteraard ligt veel aan de specifiek situatie (mn. vloerverwarming of niet). Het opgewekte vermogen goed (waterzijdig) verdelen en kwijt kunnen blijft belangrijker voor je verbruik dan aan dit soort parameters sleutelen, mede omdat de meeste ketels en thermostaten daar inderdaad zelf ook al iets mee doen.

Wat wel ook speelt is dat doorgaans de aanvoertemperatuur niet meer dan 20 graden boven de retourtemperatuur kan zijn. Als de retour dus laag genoeg is dan maakt het niet eens meer uit wat voor maximum je hebt ingesteld. Anderzijds kan een lagere maximum temperatuur (of een hele lage acceleratie) wel weer helpen om (langer) onder de condensatietemperatuur te zitten met je retour. Maar dan moet je hele systeem het wel weer goed kunnen afgeven, aangezien dat afgiftevermogen snel daalt met lagere temperaturen, anders doe je weer te weinig met je opgewekte vermogen. En laat ik al helemaal niet beginnen over hoe snel al dat vermogen weer uit je huis wegloopt of niet. Enfin, zo is het een aardige puzzel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
olafmol schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:40:
Hallo allemaal. Volgens mij mooie tijden voor alle CV-tweakers, nu de CV's eindelijk eens echt goed aan het werk worden gezet :)

Ik volg de verschillende CV tuning topics hier al een tijdje, met name sinds ik een Nest heb hangen (vraag maar niks LOL), maar wat me opvalt:

Als je zo oplettend bent geweest dan weet je ook het antwoord al. ;)

-Tijdens je leestochten ben je ook tegengekomen dat er soms stevige problemen zijn met HT vloerverwarmingen. Want hier moet je vaak met 65 graden aankomen om het goed te laten werken.

-Oude radiatoren in oudere huizen hebben vaak net even meer warmte nodig, dan lukt verwarmen niet met 45 graden water. 65 is dan beter.

-Als het afgifte systeem goed is ingeregeld dan gaat de aan voer temperatuur vanzelf naar beneden. Dan hoef je dat niet af te dwingen.

-Een goed ingeregeld systeem heeft een gelijkmatige lage retour, waarmee de ketel goed kan condenseren dus de retour temperatuur moet "koud " zijn. Dat de aanvoer dan bij het aanwarmen een tijdje hoog is, is helemaal niet erg. Zelfs comfortabel.

Dus van die V-12 gewoon 6 cylinders afzagen om het beest te temmen is prima. Vooral als je met 6 cylinders ook alles kunt. Maar dat gaat dan wat rustiger, kost minder energie en gaat wat comfortabeler.

Dus het "vermogens verlagen kamp" is de winnaar. *O*

Maar dat wist je al. ;) .

Overigens er heeft iemand in Nederland geroepen" zet hem op 50"
Dit is niet de eensluidende voorwaarde om een koude retour te krijgen en nog een goed werkend systeem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venorcis
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04 14:38
Seafarer schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Overigens er heeft iemand in Nederland geroepen" zet hem op 50"
Dit is niet de eensluidende voorwaarde om een koude retour te krijgen en nog een goed werkend systeem te krijgen.
Bedoel je niet de Urgenda “zet ‘m op 60”? Inderdaad zeker niet een oplossing die alles in één keer perfect oplost (wat soms wel lijkt te worden gesuggereerd), maar het is denk ik alsnog wel (iets) beter dan helemaal niets aanpassen.
Pagina: 1 ... 24 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?