Toon posts:

CV-schoorsteen bevroren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04 17:12
Ik heb een probleem met m'n CV-ketel (Remeha Quinta 28c), deze werkt op dit moment niet tot nauwelijks wat niet zo prettig is met de huidige weersomstandigheden.
Ketel schiet steeds in storing, na een reset start ie weer en probeert z'n ding te gaan doen. Aangezien de storingscode duidt op een probleem met de schoorsteen ben ik buiten gaan kijken en zag toen dit:

Er lijkt dus een kap van ijs volledig om de schoorsteen te zitten, wat voor de storing zorgt. Als de ketel gaat branden hoor je ook een trilling vanuit de schoorsteen komen.
Gek genoeg lukt het wel om de interne boiler op te warmen en ook douchen ging goed, maar zodra ie moet gaan branden voor de CV slaat ie meestal weer in storing.

Dus zou het probleem te verhelpen zijn door het ijs van de schoorsteen te verwijderen? Ik heb zelf al geprobeerd een ladder neer te zetten (er zit een balkon onder), maar dat was doodeng dus daar ben ik snel afgestapt :+

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-03 14:15
De luchtdruk is door de deels gesloten doorvoer anders en kan niet naar boven toe. De verbrande gassen co2 zullen dus ook niet naar buiten gaan! Hierdoor slaat hij in zijn beveiligingsstand.

Wat je kan proberen is de voorplaat van je cv te halen. De tegendruk is dan deels weg. Je kan de cv dan even hoog opstoken. Open wel in de nabije buurt je ramen. Met een beetje geluk is de warmte die vrij komt, genoeg om de afvoer te ontdooien.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Haan
Ik heb het al opgelost, vanuit het raam van de dakkapel kon ik met een stok bij de schoorsteen. Nu is het ijs er af en werkt de ketel weer!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27
@haan je kunt ook je haardroger of een verf afbrander (op lage temperatuur) tegen je uitlaat pijp laten blazen.

Als de kap van de ketel eraf is kun je mischien warme lucht in de aanzuig blazen om alles te ontdooien.
Of een elektrisch kacheltje er een tijdje op laten blazen. En dat allemaal van binnen uit met een lekkere bak koffie in de hand. :)

Spelletjes met de ladder zo ik inderdaad even voorbij laten gaan. ;)

Edit: opgelost dus.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:40
Dit zal vermoedelijk veroorzaakt zijn door aangevroren condens uit de uitlaat. Dusdanige hoeveelheden condens geeft te denken dat je HR ketel niet best condenseert en er dus weinig HR aan is zoals hij nu werkt.

Op welke aanvoertemperstuur staat je CV ingesteld? Voor maximaal condenserend (HR) effect wil je een zo laag mogelijke retourtemperatuur.

Idealiter stel je aanvoertemperstuur zo laag mogelijk in tot het minimum waarbij je woning nog (snel genoeg) warm wordt. Komende week is een goede week dat te testen.

Dit zou herhaling kunnen voorkomen maar kan ook fors schelen in gasverbruik door hogere efficiëntie ketel.

https://sdwaterland.nl/20...tel%20optimaal%20te,60-70°C%20is.
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een HR- ketel. Wat velen niet weten is dat een HR-ketel zijn hoge(re) rendement pas haalt als het water dat terugkomt bij de ketel kouder is dan 58°C. Alleen dan kunnen de hete rookgassen goed afkoelen (condenseren) tegen het koele water. Om de ketel optimaal te kunnen laten werken is een retourtemperatuur tussen de 30 en 40 graden ideaal.

In veel huizen staat de cv-watertemperatuur nog ingesteld op 80°C. Onderweg zal het water in de radiatoren dan maximaal zo’n 10-20°C graden af koelen, waardoor het water dat weer terug komt nog steeds 60-70°C is. Te hoog voor het beste rendement dus. Hoe kouder het water is dat terugkomt, hoe hoger het rendement.

[Voor 122% gewijzigd door assje op 07-02-2021 11:56]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Gewoon een tijdje heetdrinkwater tappen wordt rookgas lekker heet. Alles weg!

[Voor 3% gewijzigd door leonbong op 07-02-2021 12:22]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:21:
Gewoon een tijdje heetdrinkwater tappen wordt rookgas lekker heet. Alles weg!
Dat gaat alleen op bij ketels zonder condensatie op het tapwatercircuit.

• leonbong
Volgas (dus volle heetwaterstroom) is condenseert bijna geen enkele cv-ketel ook niet op tapwater.

En als hij wel volledig zou condenseren dan zou er geen probleem zijn want dan is het rookgas droog.

[Voor 34% gewijzigd door leonbong op 07-02-2021 12:55]

• Haan
@leonbong Het zou dus helpen om bijv. de douche aan te zetten op z'n heetst? Want het probleem is nog niet helemaal weg, het gaat wel iets beter maar hij schiet wel nog steeds in storing. Afvoerpijp is aan de buitenkant helemaal schoon nu, maar wellicht dat er binnenin nog ijs zit? Die pijp begint ook heel erg te trillen / resoneren als de ketel probeert te starten, dat doet ie normaal gesproken nooit

[Voor 36% gewijzigd door Haan op 07-02-2021 13:07]

• leonbong
Zou ik wel even proberen, met een beetje geluk wordt het rookgas lekker warm.
Ik zou gewoon de wastafel kraan vol open (heet) zetten voor een tijdje.

[Voor 32% gewijzigd door leonbong op 07-02-2021 13:08]

• Haan
Nu mee bezig, wat ik nu constateer is dat er water lekt van onder uit de grijze pijp, zie foto:

Water druipt nu onder uit de cv-ketel op de grond. Dit zou dan smeltend ijs moeten zijn?

@assje Slechte condensatie zou het probleem niet mogen zijn, aanvoer staat ingesteld op max. 70 en retour is normaal gesproken zo'n 37-38 graden (dankzij de vloerverwarming) dus ruim beneden de grens voor condenseren.

[Voor 16% gewijzigd door Haan op 07-02-2021 13:23]

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49
Is er wel regelmatig onderhoud aan de ketel uitgevoerd?
Het lijkt of de condensbak vol staat met prut, of is je sifon dichtgeslibd.
Als er water bij die grijze pijp omhoog kruipt is de lippenring ook niet best meer, gevolg rookgaslekkage. En welke storingsmelding had je dan.

[Voor 7% gewijzigd door scofield op 07-02-2021 13:41]

• Haan
@scofield ja die wordt jaarlijks onderhouden, laatste keer in oktober en hoeft toen nog een nieuwe pakking gekregen. Foutcode was eerst 77: "Ionisatie wegval tijdens bedrijf(na 4 herstarts tijdens 1 warmte-vraag" ->
- Recirculatie rookgassen (interne lekkage of uitmon-dingsconstructie niet juist)
- Onvoldoende luchttransport door verstopping
- Afstelling van het toestel is niet juist
Vandaar dat ik vrij snel de schoorsteen in de gaten had.

Maar nu is de de foutmelding veranderd in 02: 'Geen vlamvorming of geen ionisatie (na 5 startpogingen)' (met een hele rits mogelijke oorzaken die voor een leek niet makkelijk te checken zijn)

Wat ik verder constateer is dat het toestel maar op heel laag vermogen lijkt te werken. Na een reset gaat hij namelijk eerst de interne boiler verwarmen, daarna gaat ie branden voor de CV, maar (als dat al goed start) dan krijgt hij de temperatuur niet omhoog. Het blijft een beetje hangen rond de 40 graden, terwijl m'n thermostaat natuurlijk vol warmte aan het vragen is de hele tijd). Normaal gesproken schiet de temperatuur heel snel naar z'n max. van 70 graden.

Ook hoor ik luid water gedruppel vanuit de ketel komen, dat was voorheen ook niet zo. Kan het zijn dat er nu iets stuk is gegaan doordat de rookafvoer verstopt heeft gezeten?

[Voor 7% gewijzigd door Haan op 07-02-2021 14:21]

• kabeltjekabel
Tja. Zo CV schoorsteen tussen de dakkapellen is natuurlijk ook niet echt de juiste plaats..
leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:54:
Volgas (dus volle heetwaterstroom) is condenseert bijna geen enkele cv-ketel ook niet op tapwater.

En als hij wel volledig zou condenseren dan zou er geen probleem zijn want dan is het rookgas droog.
De nieuwere ketels wel.

Ook al condenseert hij "volledig", dan nog is het niet droog, maar gewoon verzadigd bij whatever welke temperatuur hij het loost.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:21
e trek (draai) je ketel sifon er eens uit waarschijnlijk zit deze vol met ijs water. leeggooien. en weer vullen.
met water. en weer terug plaatsen anders komt er co.2 je huis binnen, er zit nu gewoon teveel water in je cv ketel. en dat moet er op de ene of andere manier gewoon uit. (ook kan je de rookgas binnen loshalen en hier een fohn opzetten kijk wel even wat je doet met het condens/ijswater. als dit in ja fohn komt is deze stuk,)
doe dit enkel als je weet waar je mee bezig bent. laat je ketel niet draaien zonder rookgas afvoer.

e een andere optie is dat je ionisatie pen en je onstekingspen teveel water hebben gezien.

• Seafarer
Heel soms heb je een "Norwegian Reset" nodig. ;)

Stekker uit je WCD trekken, 5 min. wachten en er weer insteken.
Sommige apparatuur houd je ketel in "safe modus" omdat er teveel storingen achterelkaar zijn geweest. Deze kun je alleen wissen door het apparaat zeker 5 min. spanningsloos te houden.

• Haan
Sifon losgehaald, die is erg smerig van binnen, lijkt wel zand oid te zijn. Beetje lastig om een scherpe foto te maken ondersteboven in het apparaat ;)

Ook de ionisatiepen er uit gehaald, die kwam er zo uit :

Deze wat opgeschuurd en gepoetst. Nu de boel verder schoonmaken en weer een keer proberen.

[Voor 5% gewijzigd door Haan op 07-02-2021 14:54]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-04 21:22

Part

Helemaal niets.....

Sifon wel even vullen met water als je deze terug plaatst.

[Voor 4% gewijzigd door Part op 07-02-2021 14:58]

• miciel
is het lekken in je ketel nu gestopt ?

• Haan
Ik steek net een schroevendraaier in dat gat waar de sifon op hoort, met een hele sloot water als gevolg 8)7 Volgens mij zat daar iets flink verstopt.

• Ricardo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
Haan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:05:
Ik steek net een schroevendraaier in dat gat waar de sifon op hoort, met een hele sloot water als gevolg 8)7 Volgens mij zat daar iets flink verstopt.
Ik had dat ook, maar daar was 5 jaar geen onderhoud aan uitgevoerd. Ik zou toch eens de kundigheid van je huidige monteur in twijfel trekken.

• Haan

Kan iemand vertellen wat dit voor meuk is? Ik voel nog een hoop van dat spul zitten, moet ik dat meteen allemaal maar weg krabben?

@Ricardo ja die hebben wat uit te leggen, dit is zo te jaren niet gedaan..

[Voor 7% gewijzigd door Haan op 07-02-2021 15:15]

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:04

WouterB

3680 Wp

Haan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:12:
[Afbeelding]
Kan iemand vertellen wat dit voor meuk is? Ik voel nog een hoop van dat spul zitten, moet ik dat meteen allemaal maar weg krabben?
Zeer waarschijnlijk is dat grotendeels aluminium van je branderblok en je rookgas-afvoer. (dat is ook de reden dat de rookgas-afvoer bij een nieuwe ketel vervangen moet worden). Het condensatiewater is zo puur, dat het metaal hierin oplost, en dan dus residu achterlaat. Dit is normaal, en als je het jaarlijks reinigt, is dat verder geen probleem

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Wellicht even met je vinger doen, om schade te voorkomen?

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-04 21:22

Part

Helemaal niets.....

CV monteur die de boel mooi schoon gemaakt heeft maar de rommel onder in heeft laten liggen.
Nu stroomt dat mee met het condens water.

Ik zou het voorzichtig weg halen en de komende week de sifon een paar keer schoon maken.

Mooier is van binnenuit schoon maken maar dan moet je een nieuwe pakking plaatsen.

• miciel
normaal spoel je een ketel altijd schoon na onderhoud juist om dergelijke problemen te voorkomen,
vermoedelijk heeft deze ketel nog geen groot onderhoud gehad. dat hoef naemlijk pas als de rookgas meter
aangeeft dat deze ketel niet meer goed brandt/ (dus te vuil is) er is nog een topic waarin dit helemaal wordt uitgelegdt. een quinta hoeft dus niet ieder jaar volledig uit elkaar terwijl alle andere ketels dat wel moeten.

echter het onderhoud is aan monteurs maar de sifon legen (en de boel doorprikken) mag je als klant wel doen.

[Voor 10% gewijzigd door miciel op 07-02-2021 15:23]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:01
miciel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:22:
normaal spoel je een ketel altijd schoon na onderhoud juist om dergelijke problemen te voorkomen,
vermoedelijk heeft deze ketel nog geen groot onderhoud gehad. dat hoef naemlijk pas als de rookgas meter
aangeeft dat deze ketel niet meer goed brandt/ (dus te vuil is) er is nog een topic waarin dit helemaal wordt uitgelegdt. een quinta hoeft dus niet ieder jaar volledig uit elkaar terwijl alle andere ketels dat wel moeten.

echter het onderhoud is aan monteurs maar de sifon legen (en de boel doorprikken) mag je als klant wel doen.
In de praktijk gebeurt dat bij andere ketels ook bij diverse onderhoudsbedrijven. Lekker makkelijk en als bij het volgende onderhoud de boel dan alsnog open komt is die de bespaarde tijd dubbel en dwars weer kwijt (maar dat boeit de ZZP'er die is ingehuurd bij de vorige beurt niks).

Sifon moet sowieso bij elk onderhoud schoongemaakt worden. Als die uitstroom nu zo vol zit vermoed ik dat de rookgasanalyse bij het laatste onderhoud in oktober ook al niet goed was.

• Haan
Ik heb in ieder geval weer nieuwe dingen geleerd, ketel lijkt het nu weer goed te doen. Rare geluiden zijn verdwenen en hij warmt weer op naar 70 graden. Toch gek dat er dan opeens twee problemen tegelijkertijd optreden.

Bedankt iedereen voor de hulp!

• Seafarer
Haan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:31:
Ik heb in ieder geval weer nieuwe dingen geleerd, ketel lijkt het nu weer goed te doen. Rare geluiden zijn verdwenen en hij warmt weer op naar 70 graden. Toch gek dat er dan opeens twee problemen tegelijkertijd optreden.

Bedankt iedereen voor de hulp!
Ik zal je uit de droom helpen: 75 % van technische problemen (bij allerlei machines en apparaten) komen altijd samen met een ander probleem. En daardoor is storing zoeken soms een uitdaging. (sport) :)

• miciel
ik vindt het wel knap dat je verder helemaal zelf hebt uitgevonden.
de meeste mensen gooien de sifon leeg en zetten hem terug.
hoezo kijk je wel verder dan je neus lang is ? was dat omdat er geen water kwam ?

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:19
Je zou op de ketel bij de uitgang naar de sifon ook even een dunne slang naar binnen kunnen steken en langs die weg de ketel even schoonspoelen met water.
wel even een opvangbakje eronder zetten voor de rotzooi en het water

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-04 14:48
Als je sifon er nog geen half jaar er zo uitziet vraag ik mij af of Jules de Korte het onderhoud heeft uitgevoerd.
En een pakking vervangen? Als ze onderhoud uitvoeren en de brander wordt gedemonteerd moet er altijd een nieuwe pakking in.
Overigens de ontsteekpen die je hebt losgehaald, daar moet je eigenlijk nu ook de pakking van vervangen.
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:21:
Tja. Zo CV schoorsteen tussen de dakkapellen is natuurlijk ook niet echt de juiste plaats..
Waar moet die dan?

• kabeltjekabel
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:08:
Als je sifon er nog geen half jaar er zo uitziet vraag ik mij af of Jules de Korte het onderhoud heeft uitgevoerd.
En een pakking vervangen? Als ze onderhoud uitvoeren en de brander wordt gedemonteerd moet er altijd een nieuwe pakking in.
Overigens de ontsteekpen die je hebt losgehaald, daar moet je eigenlijk nu ook de pakking van vervangen.

[...]

Waar moet die dan?
Niet ingesloten;
Een instroomopening van een toevoervoorziening voor verbrandingslucht en een uitmonding van een afvoervoerziening voor rookgas, gelegen boven een constructieonderdeel of het aansluitende terrein, liggen, ter voorkoming van gehele of gedeeltelijke afsluiting van de opening door ophoping van vuil of sneeuw, ten minste 0,3 m boven de bovenzijde van dat constructieonderdeel of dat terrein.
https://rijksoverheid.bou...3/afd3-8/par3-8-1/art3-51

In jouw geval verlengen denk ik zo.

• scofield
Haan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:05:
Zei ik toch......... goed dat je doorgezet hebt. Ik ben ook niet onder de indruk van de ontsteek/ionisatie pen (S54339), waarvan iemand ergens net zei dat in dit toestel een aparte ontsteker en ionisatiepen zouden zitten 👍. Als deze er sinds oktober in zit, ziet ie er niet uit.

• edsandje
Het is een standaard dakdoorvoer dus die voldoet aan de eis.
Waar zit deze dan ingesloten volgens jou?

• scofield
Ben blij voor ts dat ie het weer doet, en sorry dat ik dit bot zeg maar de helft van alle “hulp” hierboven is totale onzin. Deze ketel heeft geen afdoende onderhoud gehad, that’s it. En met pakking wordt ws de lipring van 70mm die de condensbak met de grijze interne rga moet afdichten. Als je toch eea wilt schoon spoelen dan die pijp voorzichtig naar boven draaien als de stekker eruit is natuurlijk, als dan je vulslang erin kan deze voorzichtig openen en alle meuk wegspoelen. Als laatste je sifon weer reinigen en met nog een beetje water uit je slang het sifon weer vol laten lopen. Overigens maken wij dat gat wat bij jouw dichtgeslibd was altijd schoon met het zgn remeha pizzames. Succes.

• Seafarer
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:25:
[...]

Tussen twee dak kapellen.

• scofield
Deze ddv zou het liefst hoger in het dakvlak gemonteerd moeten zijn. Dit is o.a. ook een eis in het nieuwe Co besluit.

• Seafarer
scofield schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:37:
Deze ddv zou het liefst hoger in het dakvlak gemonteerd moeten zijn. Dit is o.a. ook een eis in het nieuwe Co besluit.
Gelukkig maar, want soms zie je uitlaat pijpjes op plaatsen zitten waar de rookgassen zo bij de buren naar binnen waaien.

• edsandje
Voldoet gewoon aan de regelgeving.
Welk co besluit is dat?

• _JGC_
Eis in het nieuwe CO besluit is ook dat onderhoud gedaan moet worden door iemand met de juiste certificering. Die certificering kunnen ze ook kwijtraken als ze hun werk niet goed doen.

Die dakdoorvoer is iets wat bij volgende ketel wel aangepakt wordt. Ik vermoed dat dat niet nog 10 jaar zal duren, er zijn steeds minder Quinta's in het wild.

• scofield
Seafarer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Gelukkig maar, want soms zie je uitlaat pijpjes op plaatsen zitten waar de rookgassen zo bij de buren naar binnen waaien.
Dit is al jaren een eis dat je rga niet binnen 2 meter van een deur of openslaand raam mag zitten.

• scofield
[b]edsandje in "CV-schoorsteen bevroren"edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:04

Welk co besluit is dat?
https://www.techniekneder...ficering-cv-installateurs
https://www.rovc.nl/blogs...etelwet-wat-betekent-dit/

Gaat wel erg off topic gezien de bevroren schoorsteen van ts.

[Voor 8% gewijzigd door scofield op 07-02-2021 17:44]

• kabeltjekabel
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:25:
[...]

Ding staat tussen twee dakkapellen in, nog net niet ingesneeuwd.

• scofield
Is ook wel een beetje niet alledaags weertype vandaag.
(Gelukkig 😭😭) Alleen het hoofdprobleem hier was de dichtgeslibde sifon en condensbak door onvoldoende onderhoud.

• Seafarer
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Voldoet gewoon aan de regelgeving.

[...]

Welk co besluit is dat?
je hebt gelijk. Als ik de foto uitvergroot dan is de uitmonding boven de dakkapel.

• edsandje
Dat is de gasketelwet. Geen regelgeving, Dat valt onder het bouwbesluit.
Off topic ja wel een beetje, 8)
kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Ding staat tussen twee dakkapellen in, nog net niet ingesneeuwd.
Net niet? Er kan nog wel zo'n hoeveelheid bij hoor.
Seafarer schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:04:
[...]

je hebt gelijk. Als ik de foto uitvergroot dan is de uitmonding boven de dakkapel.
Dat ook, doorvoer zit een beetje ongelukkig met de dakkapellen en de schoorsteen, je kan wel mooi zien wat sneeuw met wind dan doet. Zou mij ook niet verbazen als dit gaat smelten ts lekkage krijgt bij de doorvoer.

[Voor 48% gewijzigd door edsandje op 07-02-2021 18:25]

• Haan
miciel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:46:
ik vindt het wel knap dat je verder helemaal zelf hebt uitgevonden.
de meeste mensen gooien de sifon leeg en zetten hem terug.
hoezo kijk je wel verder dan je neus lang is ? was dat omdat er geen water kwam ?
Dankjewel, is een beetje de aard van het beestje ;) Ik geef op m'n werk ook altijd mensen op hun kop als ze bij het verhelpen van een software bug alleen niet naar het symptoom van het probleem hebben gekeken in plaats van de onderliggende fout te zoeken, dat is hier een beetje het zelfde.

Interessante discussie ook mbt de plaatsing van de dakdoorvoer, nu is het zo dat deze er al zat voor mijn dakkapel geplaatst werd, dus dat zou e.e.a. kunnen verklaren. En het is inderdaad de bedoeling om de huidige ketel (uit 2008) wel binnen twee jaar te vervangen, dan is dit zeker iets dat ik zal onthouden.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Eis in het nieuwe CO besluit is ook dat onderhoud gedaan moet worden door iemand met de juiste certificering. Die certificering kunnen ze ook kwijtraken als ze hun werk niet goed doen.

Die dakdoorvoer is iets wat bij volgende ketel wel aangepakt wordt. Ik vermoed dat dat niet nog 10 jaar zal duren, er zijn steeds minder Quinta's in het wild.
Geldt alleen voor de woonhuizen, kantoorpanden en bij cascade opstellingen worden er nog steeds Quinta’s verkocht.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• leonbong
En 12/13 jaar oud als deze uit 2008 is niet heel oud.
Zou nog zo 5 - Max 10 jaar mee moeten kunnen.

• DutchWing
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:17:
[...]

Dat is de gasketelwet. Geen regelgeving, Dat valt onder het bouwbesluit.
Off topic ja wel een beetje, 8)

[...]
De gasketelwet op zichzelf is wel een wetgeving voor mensen welke aan gasverbrandingstoestellen werken, mensen vergissen zich alleen dat er geen wetgeving komt op een soort APK op ketels. Zodra er wat gebeurd word het wel een verzekeringsverhaal, dus indirect ben je wel verplicht tot onderhoud. (Maar niemand denkt erbij na.)

Tevens mogen wij van de grote installaties >100KW op dit soort dingen niet afkeuren alleen opmerkingen over geven of het voldoet of niet voldoet. Geen idee hoe dit bij de <100KW installaties gehandeld wordt.

• DutchWing
  • Niet online
leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:47:
Economisch afgeschreven bij 13-15 jaar, zou er niks meer aan uitgeven! HR ketels gaan geen 20 jaar meer mee... Als branderautomaat of ventilator defect is van een Quinta, kun je beter tegelijk vervangen of nieuw toestel. Gezien bij elkaar al snel 500 euro kost excl. service kosten etc.

Afgelopen jaar nog een Quinta bij familielid vervangen was ook 13/14 jaar toen.

[Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 07-02-2021 19:59]

• edsandje
DutchWing schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:52:
[...]

De gasketelwet op zichzelf is wel een wetgeving voor mensen welke aan gasverbrandingstoestellen werken, mensen vergissen zich alleen dat er geen wetgeving komt op een soort APK op ketels. Zodra er wat gebeurd word het wel een verzekeringsverhaal, dus indirect ben je wel verplicht tot onderhoud. (Maar niemand denkt erbij na.)

Tevens mogen wij van de grote installaties >100KW op dit soort dingen niet afkeuren alleen opmerkingen over geven of het voldoet of niet voldoet. Geen idee hoe dit bij de <100KW installaties gehandeld wordt.
Hetzelfde geld voor installaties onder de 100kw, je mag aan/opmerkingen maken over de installatie.
Als deze voldoet aan de bouwbesluit eisen is er geen reden om af te keuren.
In geval van ts voldoet deze en mag de dakdoorvoer niet als afkeur gerekend worden.

• DutchWing
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Hetzelfde geld voor installaties onder de 100kw, je mag aan/opmerkingen maken over de installatie.
Als deze voldoet aan de bouwbesluit eisen is er geen reden om af te keuren.
In geval van ts voldoet deze en mag de dakdoorvoer niet als afkeur gerekend worden.
Het mooiste zou wezen bovendaks vrij. (Uitmondingsgebied 1)

• _JGC_
leonbong schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:47:
Bij het juiste onderhoud wel ja...

• DutchWing
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:14:
[...]

Bij het juiste onderhoud wel ja...
Klopt natuurlijk dat bij juist onderhoud het de levensduur van het toestel verlengt, maar als je in 13 jaar nog geen branderautomaat, ventilator of pomp heb vervangen. Je beter kan overgaan op toestel vervanging, je zal net diverse onderdelen hebben vervangen en ineens raakt de wisselaar lek, vervolgens pompen ze nog meer geld in het toestel en vervolgens net zoals met gokken gaat de gebruiker net zolang door totdat hij tot de conclusie komt dat hij net zoveel heeft uitgegeven als de kostprijs van een nieuw toestel excl. montage.

Het is niet voor niks dat de NPR 3378-45 aangeeft dat een CV toestel gemiddeld 13 tot 15 jaar meegaat.

Remeha quinta: (ventilator en branderautomaat advies altijd gelijk vervangen ivm ene het ander kan opblazen is de ervaring.)
Branderautomaat: +/- 530 euro excl. montage.
Ketelpomp: +/- 285 euro excl. montage.
Ventilator: +/- 250 euro excl. montage.
tussen de 1300-2000 euro heb je al een nieuwe CW4 of CW5 toestel met alles erop en eraan.

[Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 07-02-2021 22:53]

• kabeltjekabel
DutchWing schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:47:
Het is niet voor niks dat de NPR 3378-45 aangeeft dat een CV toestel gemiddeld 13 tot 15 jaar meegaat.
Maar om te bepalen hoe duur stadsverwarming mag zijn gaan ze uit van 10 jaar :+ (al is dat recent allemaal weer veranderd, maar toen mocht SV nog duurder worden..)

[Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-02-2021 22:56]

• leonbong
Ja en dan rekenen ze ook met een kale ketelprijs van 2500€ die 250€ onderhoud per jaar nodig heeft.
Daarvoor plaatsen ze afleverset van grofweg 1000€ waarvoor ze meer dan >100€ huur vragen per jaar.

• Vae Victus
  • Laatst online: 22-03 21:56

Vae Victus

Awesome God

[Afbeelding]

@Ricardo ja die hebben wat uit te leggen, dit is zo te jaren niet gedaan..
Laatst is bij mij de CV ketel ook vervangen, ik had nog een RVS rookgasafvoer(rga), die is nu vervangen voor een kunststof exemplaar. Ik begreep dat de ketels met een aluminium blok niet zo goed samen gaan met een RVS rga. Dat zou de grijze smurrie kunnen verklaren.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee