thespeed schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:47:
[...]
Dan ga ik nog wat met de minimale opentherm temperatuur spelen.
Denk dat ik hem daarmee wel wat hoger krijg.
Hij lijkt de temperatuur wel te halen op deze manier maar ik vraag me af als ik
toch niet wat te laag zit vanwege de warmte afgifte.
Het voelt gewoon niet zo comfortabel.
Ik heb net nog even een snapshot gedeeld.
Hier heb ik ook veel mee moeten experimenteren om het goed te krijgen. Een Intergas HRE 30/36 in een redelijk geisoleerde vrijstaande woning (2010) met voornamelijk jaga convectoren en twee radiatoren (badkamer en hal). Naar de twee grootste convectoren in de woonkamer is te weinig flow. Voor een comfortabel huis en een redelijke deltaT moet ik alle andere convectoren en radiatoren behoorlijk knijpen. Daardoor (te) lage flow door de ketel.
Je moet weten dat de Intergas in zo’n situatie (zonder enige foutmelding) in een soort noodmodus gaat: het minimum ingesteld vermogen om te verwarmen (parameter c). Hierdoor kan het zijn dat je geen goede aanvoertemp bereikt of dat het heel traag gaat. Als je hier last van hebt moet je ook zeker de pompstand niet lager zetten.
Dit heb ik opgelost door het max vermogen (parameter 3) flink terug te schroeven. Deze staat bij mij nu op slechts 34%. Hiermee treedt die noodmode niet meer op en klimt de aanvoertemp toch redelijk vlot op.
Vervolgens doet de Honeywell thermostaat zijn best om de boel te frustreren: deze vraagt veel te snel een idioot lage aanvoertemp. Dit heb ik enkele jaren verholpen door de ketel op Aan/Uit reactie te zetten (parameter E. op 2). Maar sinds een paar weken ben ik er weer volop ingedoken en draai nu met de volgende settings: E. op 1 en de minimale aanvoertemp-reactie (E) op 53 graden. In de Honeywell heb ik de max aanvoertemp op 57 staan (zodat de ketel niet in pendelmodus gaat mocht de Honeywell 57 vragen+krijgen en dan ineens maar 53 vragen, want de Intergas gaat pendelen bij 5 graden boven de vraag). Een hele kleine range dus. Werkte uitstekend ook tijdens de recente wat koudere dagen en nachten.
Daarnaast met warm weer zoals nu is zelfs het standaard minimum vermogen (30%) veel te veel. Dus heb ik deze verlaagd naar 25% (parameter c) wat hetzelfde is als het standaard minimum voor warm water. Zelfs op 25 procent klimt de aanvoer nu met dit warme weer heel langzaam naar 57 graden terwijl er slechts 53 gevraagd wordt.
Verder heb ik over de afgelopen winters de nachtverlaging steeds iets minder laag gezet en nu het roer helemaal omgegooid omdat we zoveel thuis zijn ivm corona. De nachtverlaging is nu 19 graden. Ik heb het Honeywell programma uitgebreid naar 6 periodes en dit zijn de instellingen (met adaptief aanwarmen uitgezet):
- 06:40 naar 19,5 graden
- 07:10 naar 20,0 graden (vanmorgen sprong hij op dit tijdstip pas aan)
- 10:00 naar 20,5
- 13:00 naar 21,0
- 16:00 naar 21,5
- 20:50 naar 19,0
De redenen: Door steeds een half graadje hoger te gaan hoeft de ketel geen zware stooksessies te doen, dus zoveel mogelijk op laag vermogen. Omdat het voornamelijk convectoren zijn wordt de lucht warm en merk je het ook als de verwarming weer uitgaat. Je mist de straling van een radiator en het duurt een tijd voor muren en meubilair mee opgewarmd zijn. Daarom al om 16:00 naar de hoogste stand. Zodat als we na avondeten en de kleine naar bed eindelijk rustig op de bank kunnen zitten, het comfortabel is.
Tot nog toe lijkt het qua kuub per graaddag best redelijk te gaan versus vorige winters, ondanks dat we nu veel meer thuis zijn en de verwarming langer gebruiken en gemiddeld hoger hebben staan.
Recent heb ik na een belletje met Honeywell ook geëxperimenteerd met parameter E. op 0 (dus warmtevraag onder 53 graden negeren, ketel gaat dan niet aan). Volgens de Honeywell medewerker zou de thermostaat binnen no time leren dat 53 gevraagd moet worden om de ketel aan te krijgen. Nou dat was helaas niet zo. De Honeywell bleef het patroon handhaven van de max vragen (57) en daarna heel snel terug te zakken tot bijv. 35. En ja, dan ging elke keer de ketel dus uit. Twee uur lang stond de ketel zo 3x per minuut te starten en stoppen. Toen heb ik E. maar snel weer op 1 gezet.
Als laatste een vraag aan de mensen met meer kennis van cv systemen. Afgelopen maandag heeft de ketel een servicebeurt gehad. Alles was in orde. Echter is er 1 ding veranderd. De druk was eerst 1,2 bar (met de ketel als hoogste punt op de tweede verdieping geen probleem). De monteur heeft hem op 2 gevuld. Hij gaf aan dat de Intergas onder de 2 bar zijn vermogen kan knijpen. Op zich dacht ik, meer druk = meer water dus hij zal wel iets beter zijn warmte kwijt kunnen. Maar wat bleek: alle wat meer geknepen convectoren kregen veel minder flow dan voorheen. En de aanvoertemp liep steevast een stuk sneller op richting 58 graden (waar het pendelen begint). Dit heb ik enigszins kunnen verhelpen door op veel plekken de convectoren en radiatoren iets minder te knijpen.
Is dit inderdaad een effect wat kan gebeuren als je de druk substantieel verhoogt? Ik had het omgekeerde verwacht.