Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.462 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:25
@Wolfram55 Ik ken flir en dallas niet, maar een warmtebeeldcamera (zoals flir) kan geen temperatuur meten. Die kan alleen temperatuurverschillen meten en als je de camera ijkt door een bepaald punt te zeggen: dat is 50 graden, gaat de rest mee.

Een eenvoudige test: Heb je geen koortsthermometer die je even kunt gebruiken om je flir te ijken? Wat lauwwarm water in een glas, thermometer er in en met de flir een foto maken.

Die DS18B20 op de leidingen wijken soms ook best af hoor. Daar zit bij mij ook enkele graden verschil tussen wat de ketel zelf aangeeft en wat de sensor aangeeft. Die sensoren zijn veel trager dan de interne sensoren in de ketel.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 15-01-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:00
@Blihi

De flir vertrouw ik wel.
Gisteren toevallig nog in kokend water gehad. Mooi 100°. Daarnaast op de retour mooi 30°. Dus die lijkt (mij) wel ok.
De dallasjes zijn idd, meestal 'n paar graden te hoog. Perfect om te vergelijken. Niet zozeer echt op te meten maar dat is ook niet nodig. Plus dat de afwijking onder de ketel meer komt van warm water wat uit de ketel zakt.
Vandaar dat ik onder de ketel ( ter hoogte van de dallas) en net boven de vloer mat.

Zo redenerend zou het zeker n kapotte sensor kunnen zijn.

Edit:
En de waarde van de flir komt overeen met de sensor.
Zo redenerend zou het geen kapotte sensor moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolfram55 op 15-01-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:11
Blihi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:10:
Mag ik hier weer even een theoretische vraag stellen?
B zal heel slecht werken omdat centrifugaal pompen nauwelijks aanzuigend zijn, waardoor als de vloerverdeler ver van het buffer af zit er nauwelijks water naartoe zal gaan.

Zoiets zou het moeten zijn als je met buffer wil werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzK12mp8SyXtLqtYj1IDuJ8N97I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBKDPp524whBb5esAQC7E2cd.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij ik ervanuit ga dat vloerverdelers hun pomp behouden dus hele extra pomp.

Je kan ook vloerverdelerspomploos maken maar dan moet je een thermostatische pomp groep kopen die het water al op een max temperatuur begrenst.

[ Voor 49% gewijzigd door leonbong op 15-01-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:31:
[...]

B zal heel slecht werken omdat centrifugaal pompen nauwelijks aanzuigend zijn, waardoor als de vloerverdeler ver van het buffer af zit er nauwelijks water naartoe zal gaan.

Zoiets zou het moeten zijn als je met buffer wil werken.
[Afbeelding]
Waarbij ik ervanuit ga dat vloerverdelers hun pomp behouden dus hele extra pomp.

Je kan ook vloerverdelerspomploos maken maar dan moet je een thermostatische pomp groep kopen die het water al op een max temperatuur begrenst.
Dank! Dat is een duidelijk antwoord waar ik wat mee kan. Dus zo'n LTV verdeler die tussen 0 en 100% instelbaar is qua menging is eigenlijk helemaal niet geschikt om in zo'n situatie toe te passen? Dan vraag ik me wel af waarom zo'n verdeler zo'n mengschroef heeft, of is zo'n pomp we geschikt in een systeem waar helemaal niet gemengd hoeft te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Misschien trouwens wel als je hem naar 0% kan draaien.

[ Voor 82% gewijzigd door leonbong op 15-01-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:25:
Zonder buffer werkt zo’n ltv verdeler prima. Maar door de buffer aan te sluiten als open verdeler zal de cv-pomp nauwelijks water richting de verdeler pompen.
Tuurlijk dat ltv ventiel zorgt voor wat extra zuiging, maar dat betekent niet dat hij opeens van meters zonder pomp kan aanzuigen.
Helder dus dat mengventiel is puur om bij lage temperatuur aanvoer te zorgen dat er niet teveel gemengd wordt, maar is niet bedoeld om zelf uit de buffer aan te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nouja misschien werkt het op 0% wel of bijna 0.

Ik had bij mijn eerdere antwoord en schets niet gerealiseerd dat het ltv verdelers zijn.

[ Voor 107% gewijzigd door leonbong op 15-01-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies.

Ik ben nu eerst maar eens aan het rekenen geslagen m.b.t. de pompsnelheden en debieten.

Bij 55 graden aanvoer en 25 retour moet ik ongeveer een mengverhouding hebben van 80:20 over de verdeler om 35 graden aanvoer de vloer in te krijgen en 25 de vloer uit. Dus de pomp van de verwarming hoeft maar 20% van de som van de debieten over de flowmeters te leveren.

De totale flow als alle groepen open staan is 2100 liter/uur (aflezen flowmeters, dus kan wat onnauwkeurigheid in zitten).

De maximale warmtelast van de woning lijkt inmiddels op 12 kW uit te komen bij -10 buitentemperatuur en de verhouding 80:20 is bij een opgenomen vermogen van 6 kW, dus bij 12 kW zal de flow twee keer zo groot moeten zijn.

Dus, bij -10, moet de ketel 55 graden water leveren met een flow van 850 liter/uur. Dat is dus 44% van het maximale vermogen (12 kW) en 40 procent van de maximale pompcapaciteit. De minimale pompcapaciteit kan naar 15% (zo laag mogelijk).

Het enige 'probleem' is dan nog steeds dat bij zeer geringe vraag de thermostatische kraan voor de verdeler dicht stuurt omdat de aanvoertemperatuur te ver op loopt (bij het sluiten van de kleppen kan de ketel niet ver genoeg terug moduleren). Op dat moment gaat de ketel over de bypass sturen, maar goed, so be it.

Nu ga ik dit een tijdje meten en dan eens kijken of ik die 55 graden nog weersafhankelijk kan maken, want misschien is een stooklijn met dezelfde helling als het opgenomen vermogen hier wel een mooie oplossing zodat ook in het voor- en naseizoen de ketel geen pendelgedrag laat zien.

Wordt vervolgd, maar bedankt voor alle hulp en inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:31:
Nouja misschien werkt het op 0% wel of bijna 0.

Ik had bij mijn eerdere antwoord en schets niet gerealiseerd dat het ltv verdelers zijn.
Dank voor de schets. Dit vereist inderdaad een extra pomp en die moet ook weer nauwkeurig ingesteld worden op minimale en maximale debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heb je cv pomp al op minimum ingesteld in de cv ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:38
Blihi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:48:
[...]

Zo lees ik het ook, waarschijnlijk omdat de gebruikte warmtewisselaar een hogere interne weerstand heeft.

[...]

Dat vroeg ik me af. Die systeemcurve zou af moeten hangen van het afgiftesysteem. Als deze ketel een parallebuffer voedt die vrijwel direct naast de ketel staat is het drukverlies minimaal en is een debiet van 2500 l/uur mogelijk
nvm... weer de pagina niet ge-refreshed voordat ik post |:(

[ Voor 52% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 15-01-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik snap er niets meer van.

Na mij eerst goed ingelezen te hebben ben ik aan de slag gegaan met cv-tuning en waterzijdig inregelen.

Cv-ketel Remeha avanta 28 CW4 (bj.2008)
Deze is in de parameters terug gezet naar max 2600 toeren, dat kan lager dat weet ik.
Ketel temperatuur 55 graden.
Retour temperatuur 36 graden.

2 onder één kap met verwarmde geïsoleerde garage huis en garage plat dak bj. 96 isolatie waarde 3.0.
Alle radiatoren zijn vergroot, en 2 bijgeplaatst één in de huiskamer en één in de gang/vide in aanloop op lvt systeem, (toekomstige warmtepomp)

Alle radiatoren waterzijdig ingeregeld 55 aanvoer, 35 Gr retour.

Vloerverwarming ook ingeregeld gang en keuken, 40 in 20 graden Celsius retour.

Resultaat in vergelijking met alle radiatoren open, zonder waterzijdig inregelen.
Meer comfort meer dezelfde temperatuur in verschillende ruimtes van het huis.

Ook hebt ik achter alle radiatoren folie aangebracht, om zo zuinig mogelijk te stoken.

Alle dagen geregeld door een toon thermostaat, waar elke dag hetzelfde patroon heeft met 21,5 graden binnentemperatuur.

Nu mijn verbruik is gestegen van 8,5 kub gas naar 11,5 kub gas per 24 uur.

In het verleden kwam ik wel eens op de 11 kub met op 23 graden Celsius stoken met nachtvorst buiten.
Nooit ben ik boven de 10kub per 24u uitgekomen, met het ingestelde programma op de Toon.
Jaarverbruik 1250-1350 kub per jaar.

Wat is er mis of mis gegaan in deze bespaar ronde, want 3 kub meer met tuning en al het werk snap ik niet meer waar het mis is gegaan.

Is mijn Delta-T te groot? de radiatoren teveel terug geknepen en daardoor nutteloze lange stooktijd?

Bedankt voor alle input, en hopelijk genoeg gegevens voor een conclusie.

[ Voor 13% gewijzigd door Supertip op 16-01-2021 01:08 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@medu80 Ik heb ondertussen mijn DS18B20's binnen. Nog een goede tip om ong 15 van die dingen netjes aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:46:
De pomp staat nu op minimaal 15% (bij minimum vermogen) en maximaal 40% (bij 12 kW vermogensvraag).

Puur gekeken naar de flow over beide verdelers als alle groepen open staan, moet 55% van het water naar de ene verdeler en 45% naar de andere om bij beide verdelers een gelijke mengverhouding te krijgen (dus 55/25 primair naar 35/25 secundair).

Maar,.... als zones dichtsturen wordt die ideale mengverhouding verstoord. Als op een verdeler maar een groep open stuurt en op de andere verdeler alle groepen, dan moet je eigenlijk een andere verdeling krijgen tussen de twee verdelers en dat gebeurt natuurlijk niet (nou ja, pas na een tijdje, als de thermostatische beveiliging er in komt.)

De mooiste oplossing is inderdaad om beide verdelers pomploos te maken en 1 drukverschil geregelde pompgroep (die dus zelf al gemengd water wegstuurt met een temperatuur die geschikt is om de vloer in te gaan) achter een buffer te zetten. Jouw schets, maar dan zonder de pompen in de verdelers.

Die pomp moet dan wel het maximale debiet kunnen halen van 2100 m3 per uur en om alle vloergroepen te voeden. Daarbij moet die pomp dat debiet kunnen halen bij een relatief grote opvoerhoogte gezien de hoeveelheid leidingen.

Alternatief zou zijn om de pompen op 0% menging te zetten en een buffer van 35 graden te maken, maar dat is een stuk lastiger voor een CV ketel in verband met de zeer beperkte delta-T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 01:45:
@medu80 Ik heb ondertussen mijn DS18B20's binnen. Nog een goede tip om ong 15 van die dingen netjes aan te sluiten?
In ieder geval niet stervormig, dus niet alle draden aan elkaar knopen. Dit is een bus-systeem, dus ze werken het beste als je de op even lange afstand van elkaar op een kabel aansluit (maar dat is wat onpraktisch).

Ik heb een 4-aderige kabel gebruikt van de meterkast naar de CV ruimte. 1 ader is +5V, de andere is massa en twee aders zijn databussen.

Boven heb ik op de ene databus de aanvoersensor met een kabellengte van 20 cm en de vloer in sensor met een kabellengte van 80 cm (stukje van 30 cm afgeknipt van de ene en de andere mee verlengd), op de andere databus de retoursensor en de vloer uit sensor op dezelfde manier.

Op dezelfde kabels zitten beneden naast de meterkast ook nog twee sensoren (een op iedere bus).

Die kabels gaan naar de Raspberry Pi, waarbij de massa en 5V rechtstreeks uit de Pi komen en de bussen met een diode en wat weerstandjes naar 3.3V gelegd zijn, zodat een hoog signaal (5V) nooit meer dan 3.3V op de input geven.

Dan nog willen de sensoren wel eens "vastlopen". Ze geven dan gewoon geen meetwaardes meer terug. Als de Raspberry Pi dat ziet verbreekt deze even de voeding naar de sensoren om ze te resetten (via een extern relaisbordje). Het hangt heel erg van de kwaliteit van de sensoren af of dat nodig is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:12
@Supertip Ik denk dat 50/35 te groot is. Op lagere temperaturen is de dT ook kleiner.
Ik zou het eens proberen om een retour van 40 te krijgen. En die 2600 toeren is qua aantal kW nog wel wat je minstens aan vermogen hebt hangen? Niet dat je het vermogen nu te ver hebt geknepen...

Wellicht misschien zelfs beter om de ketel qua aanvoer niet begrenzen. Zet dat eens op 70 graden bijv. Een beetje ketel regelt zelf ook al wel terug in vermogen op basis van retourtemperatuur namelijk. Als je het vermogen niet te hoog hebt staan dan werkt die opzet beter dan hem hard begrenzen op die 55 graden vermoed ik.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:18
Supertip schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:59:
Ik snap er niets meer van.

Na mij eerst goed ingelezen te hebben ben ik aan de slag gegaan met cv-tuning en waterzijdig inregelen.

Cv-ketel Remeha avanta 28 CW4 (bj.2008)
Deze is in de parameters terug gezet naar max 2600 toeren, dat kan lager dat weet ik.
Ketel temperatuur 55 graden.
Retour temperatuur 36 graden.

2 onder één kap met verwarmde geïsoleerde garage huis en garage plat dak bj. 96 isolatie waarde 3.0.
Alle radiatoren zijn vergroot, en 2 bijgeplaatst één in de huiskamer en één in de gang/vide in aanloop op lvt systeem, (toekomstige warmtepomp)

Alle radiatoren waterzijdig ingeregeld 55 aanvoer, 35 Gr retour.

Vloerverwarming ook ingeregeld gang en keuken, 40 in 20 graden Celsius retour.

Resultaat in vergelijking met alle radiatoren open, zonder waterzijdig inregelen.
Meer comfort meer dezelfde temperatuur in verschillende ruimtes van het huis.

Ook hebt ik achter alle radiatoren folie aangebracht, om zo zuinig mogelijk te stoken.

Alle dagen geregeld door een toon thermostaat, waar elke dag hetzelfde patroon heeft met 21,5 graden binnentemperatuur.

Nu mijn verbruik is gestegen van 8,5 kub gas naar 11,5 kub gas per 24 uur.

In het verleden kwam ik wel eens op de 11 kub met op 23 graden Celsius stoken met nachtvorst buiten.
Nooit ben ik boven de 10kub per 24u uitgekomen, met het ingestelde programma op de Toon.
Jaarverbruik 1250-1350 kub per jaar.

Wat is er mis of mis gegaan in deze bespaar ronde, want 3 kub meer met tuning en al het werk snap ik niet meer waar het mis is gegaan.

Is mijn Delta-T te groot? de radiatoren teveel terug geknepen en daardoor nutteloze lange stooktijd?

Bedankt voor alle input, en hopelijk genoeg gegevens voor een conclusie.
Staat er nog minimaal 1 radiator vol open? Zo nee, te ver geknepen, retour langzaam laten stijgen, tot er een vol open staat.
Alle ruimtes gelijkmatiger, als ze vroeger kouder waren, kost opwarmen en dus comfort gewoon gas.
Hoe is je toon programma, snelle stijgingen die nu te langzaam gaan kosten extra gas.
Als je de retour hebt laten stijgen, en die komt boven hr gebied, probeer dan te zakken in vermogen bij modulerende ketel. En anders zakken met Ta.
En zoals je net als ik heb gemerkt, waterzijdig inregelen is nog iets meer dan zoals altijd wordt verkondigd.
Het enige dat blijft is dat waterzijdig inregelen, comfort oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:46:
Volgens mij begint het me ineens te dagen. Het heeft echt even geduurd voor het kwartje viel...

Kloppen onderstaande redeneringen:

- De pompsnelheid in de ketel moet niet moduleren, alleen de brander moet moduleren. De pompsnelheid in de ketel moet afgestemd zijn op de mengverhouding in de verdelers en maximale benodigd vermogen (dat is ongeveer 800 liter/uur bij 12 kW)
- De verdelers moeten allebei constante flow hebben vanuit de ketel, in een verhouding die klopt met de flow over de vloerlussen (54%/46%)
- De bypass moet niet openen bij deze flow, maar wel als de thermische beveiliging van een van de verdelers er in komt.

Het niet moduleren van de pompsnelheid zorgt ervoor dat de bypass fatsoenlijk in te stellen is, anders lukt dat niet.

In die setting heeft het openen/sluiten van zonekleppen geen invloed op de onderlinge verhoudingen, maar alleen op de retourtemperatuur naar de ketel waardoor de ketel terugmoduleert.

Slaat dit ergens op of zie ik nu weer iets over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 16-01-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Supertip
Ik vermoed dat je de Max-aanvoertemperatuur te laag hebt staan.
Daarnaast denk door een focus op deltaT radiatoren te veel hebt afgeknepen.

Dus zet de aanvoermax op 70 eventueel enkele radiatoren iets meer flow geven.
Daarnaast raad ik het over het algemeen af om vloerverwarming de primaire waterstroom in te regelen, dat heeft niet zo veel zin.
De retourtemperatuur van een vloerverdeler is toch altijd 40 of lager.

Ik zie vaker in dit topic dat mensen hebben ingeregeld zonder daarbij de ketel.
Op Max-pomp toerental te zetten
Cv-ketel op vollast (Max ingesteld vermogen)

In die bedrijfssituatie inregelen waarbij gelijke retourtemperaturen van de radiatoren belangrijker is dan de deltaT.

Na het inregelen zet je de pomp weer op laag toerental en tada de deltaT wordt een stuk beter.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 16-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
leonbong schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:29:
Ik zie vaker in dit topic dat mensen hebben ingeregeld zonder daarbij de ketel.
Op Max-pomp toerental te zetten
Cv-ketel op vollast (Max ingesteld vermogen)
Dit is een puntje wellicht.
Heb onlangs een keer, na mijn eclipsjes te hebben nagelopen, het vermogen van de ketel ook weer eens bekeken.
Vond wat ik zag niet erg verklaarbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoJ-Ze8kWD1j13-KtzdXQ13s9os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ciIhTFDA3JQ4mrJ6PAixyJtK.png?f=fotoalbum_large
Pompsnelheid staat bij mij op 1.
Thermostaatknoppen van alle radiatoren af.

Om 11:40 begonnen met vermogen op 30
13:20 vermogen naar 35 Zoals hoort een stijging van de temp.
14:32 vermogen naar 40 Geen waarneembare verandering ..... vreemd (?)
14:48 vermogen naar 45 idem
14:50 vermogen naar 50 idem
15:00 vermogen naar 35 idem

Vreemd gedrag.
Kan dit gedrag met wat je schrijft te maken hebben ?

Ik heb in de ruimte waar de thermostaat hangt een convectorput liggen waar ik op de retour een T22 heb hangen.
Hierdoor kreeg ik eindelijk die ruimte behaaglijk warm. Was een geweldige zet !

De verlaging in temp op 15:23 kwam omdat ik de eclips op die radiator van 10 naar 15 zette.
En op 15:50 weer van 15 naar 10.
Die veranderingen zie je gelijk maar veranderingen op vermogen niet,

Tja als gasbesparings tweaker moet je natuurlijk wel de belangrijkste para erbij geven ..... de retour ....
Bij deze nog ...

[ Voor 25% gewijzigd door Wolfram55 op 16-01-2021 11:49 . Reden: Plaatje met retour ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:34
Blihi schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 06:42:
[...]

In ieder geval niet stervormig, dus niet alle draden aan elkaar knopen. Dit is een bus-systeem, dus ze werken het beste als je de op even lange afstand van elkaar op een kabel aansluit (maar dat is wat onpraktisch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U93spVIgnN3a_XYDsQ38Qn5E3GI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uNwFL39SCnW9YdKHlMFBcrF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihpwa5nk_hpTjB8knbLy8NX8uJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pm2cQee7sGbozLlHKEQAJHXK.jpg?f=fotoalbum_tile

4 op een sonoff, in ster, geen probleem. Of heb ik gewoon geluk gehad?
Ik heb een 4-aderige kabel gebruikt van de meterkast naar de CV ruimte. 1 ader is +5V, de andere is massa en twee aders zijn databussen.

Boven heb ik op de ene databus de aanvoersensor met een kabellengte van 20 cm en de vloer in sensor met een kabellengte van 80 cm (stukje van 30 cm afgeknipt van de ene en de andere mee verlengd), op de andere databus de retoursensor en de vloer uit sensor op dezelfde manier.

Op dezelfde kabels zitten beneden naast de meterkast ook nog twee sensoren (een op iedere bus).

Die kabels gaan naar de Raspberry Pi, waarbij de massa en 5V rechtstreeks uit de Pi komen en de bussen met een diode en wat weerstandjes naar 3.3V gelegd zijn, zodat een hoog signaal (5V) nooit meer dan 3.3V op de input geven.
Ik vat hem niet, die dingen hebben maar 3 draadjes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLoT9j7AKAbiL00thZdnfK9ib_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7xHm4boylJ879qGgNGhv4E6.jpg?f=fotoalbum_large
Dan nog willen de sensoren wel eens "vastlopen". Ze geven dan gewoon geen meetwaardes meer terug. Als de Raspberry Pi dat ziet verbreekt deze even de voeding naar de sensoren om ze te resetten (via een extern relaisbordje). Het hangt heel erg van de kwaliteit van de sensoren af of dat nodig is of niet.
Aha. Ik had al zo'n vermoeden. Blij dat iemand dat bevestigd. Ik heb een Originele sonoff TH10 die soms zomaar uitschakelt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Om 11:40 begonnen met vermogen op 30
13:20 vermogen naar 35 Zoals hoort een stijging van de temp.
14:32 vermogen naar 40 Geen waarneembare verandering ..... vreemd (?)
14:48 vermogen naar 45 idem
14:50 vermogen naar 50 idem
15:00 vermogen naar 35 idem

Vreemd gedrag.
Kan dit gedrag met wat je schrijft te maken hebben ?
De instelling is een max. instelling er staat nergens beschreven dat de ketel dit dan ook maar moet gebruiken. Als de software het niet nodig vind dan wordt het niet gebruikt.
Ik heb in de ruimte waar de thermostaat hangt een convectorput liggen waar ik op de retour een T22 heb hangen.
Hierdoor kreeg ik eindelijk die ruimte behaaglijk warm. Was een geweldige zet !

De verlaging in temp op 15:23 kwam omdat ik de eclips op die radiator van 10 naar 15 zette.
En op 15:50 weer van 15 naar 10.
Die veranderingen zie je gelijk maar veranderingen op vermogen niet,
ik heb ook eclipse, ook een convector put met T16 en 2600mm lang. Eclipse staat op 150 en er gaat eigenlijk nog veel teweinig water door. En jouw eclipse staat op 100 dat lijkt mij echt veel te laag.
Tja als gasbesparings tweaker moet je natuurlijk wel de belangrijkste para erbij geven ..... de retour ....
Bij deze nog ...
Ik denk dat je wel meer eclipsen te ver geknepen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:55
Blihi schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 06:42:
[...]

Ik heb er 20 aangesloten op 1 GPIO waarvan er 10 in 1 string en 10 stervormig. Deze zijn 1-2m lang behalve 1 die 5m is. Deze mix geeft geen problemen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ga hier even mee aan de slag, minder knijpen op de radiatoren, en de vloerverwarming weer open.
Had die van de vloerverwarming nog geen eens zo ingeschat, maar idd daar gaat slechts 40 graden in.
De ketel temperatuur staat al jaren op 55 graden werkte altijd goed, als het niet helpt ga ik stapgewijs met 5 graden omhoog.
De pomp is één vaste stand, kan ietwat terug van 68 naar 60 that's it.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Laatst online: 17-06 22:31
Bij 50 aanvoer is het gebruikelijk om een retour van 40 aan te houden op de vv verdeler.
Hoe lager de aanvoer, hoe kleiner het verschil moet zijn met de retour.

[ Voor 5% gewijzigd door BadEendTerror op 16-01-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01 05:43
Ik heb een woning (1000 m3) uit 1989 en een Nefit Ecomline HRC 30 met een 70L boiler uit 1999. Het huis is goed geïsoleerd (buitenmuren zijn van 40 cm dik gasbeton, ramen HR-glas, vloer en dak zijn niet geïsoleerd). Ik heb van de zomer beneden vloerverwarming (100 m2) laten aanleggen en door het hele huis het EVO-systeem m.u.v. de badkamer. Die radiator staat constant volledig open. Op de bovenverdieping gebruik ik radiatoren. Die staan echter maar sporadisch aan.

Door de tips in dit 'draadje' heb ik de CV-ketel ingesteld op minimaal vermogen (9 kW) en de Ta op 75 graden. De nachttemperatuur (vanaf 22.00 uur) staat op 18 graden. Vanaf 10.00 uur wordt deze weer 20 graden. Met deze instellingen lukt het mij bij de huidige buitentemperatuur (1,5 graden) de woning in 3 uur van 18 op 20 graden te krijgen. De ketel heeft op deze manier lange stookruns en pendelt dus niet. De Ta is 30-35 graden. Geen idee wat de Tr is. Vorig jaar was mijn verbruik iets van 1000 m3. Ik ben benieuwd wat het dit jaar wordt met vloerverwarming en deze instellingen. Vraag: valt er nog iets te optimaliseren behalve beter isoleren en/of een warmtepomp of een nieuwe, zuinigere CV-ketel?

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:05:
[...]
De instelling is een max. instelling er staat nergens beschreven dat de ketel dit dan ook maar moet gebruiken. Als de software het niet nodig vind dan wordt het niet gebruikt.
I know :)
Maar ik wilde ook vooral kijken of er iets veranderde.
Vermogen omlaag brengen op de ketel ben ik nog niet van overtuigd dat dat nut heeft.
ik heb ook eclipse, ook een convector put met T16 en 2600mm lang. Eclipse staat op 150 en er gaat eigenlijk nog veel teweinig water door. En jouw eclipse staat op 100 dat lijkt mij echt veel te laag.
Er hangt een radiator (60-90 T22) in dezelfde lus van de put. Uitgang put is ingang radiator.
Scheelde mij 1º en een veel constanter/rustigere temperatuur in die ruimte.
Ik denk dat je wel meer eclipsen te ver geknepen hebt.
Nou daarom heb ik alles nog eens nagelopen en ingesteld vlg de app HyTools en controle op instellingentabel uit de folder van Heimeier.
Buiten de put om heb ik een debiet van 155 l/h van alle radiatoren.
Daar komt dan zo'n 100 l/h (opstand 10) of 150 l/h (op stand 15) bij.

Als ik dat zo opschrijf gaat er dus evenveel door de rest van het huis als max door de put. Zou kunnen dat je gelijk hebt maar dan weet ik niet waar ik de fout maak.

Het verlagen van de pomp heeft daadwerkelijk effect op het vermogen van de ketel.
Het verlagen van vermogen als parameter zijnde heeft (bij mij iig) geen merkbaar/zichtbaar effect omdat de thermostaat dat doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nF8mlyf-O2-dmnZNU0D1NMhIBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3gFKN87o10dJfiO16BvJLfKm.png?f=user_large

Als ik onzin uitkraam hoor ik het vast/graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@Blihi @Seafarer @cville

Thanks voor de antwoorden. Mijn vraag was origineel meer voor de praktische kant bedoelt: gebruiken jullie bv kroonsteentjes of solderen jullie alles, etc..

Getriggerd (pun intended) door @Blihi ben ik dieper in de documentatie van het 1-wire bus systeem gedoken. Ik moet zoiezo zeggen dat ik erg blij verrast ben met de documentatie: duidelijk en goed begrijpbaar geschreven en eenvoudig beschikbaar, dat zie je niet vaak!
In de datasheet wordt zelf wordt niet veel over de network topografie gezegd. Wel wordt in het signaling hoofdstuk verwezen naar verschillende application notes. Interessant om te lezen met goede adviezen maar ook niet specifiek over de topografie. Uiteindelijk ben ik bij guideline 148 terechtkomen: GUIDELINES FOR RELIABLE LONG LINE 1-WIRE NETWORKS

Daar staat een heleboel netjes beschreven

Ik had een heel stuk met veel detail getypt maar dat gaat te veel offtopic hier dus ik post alleen nog de TL;DR:
STER netwerken worden afgeraden omdat het moeilijker is dit betrouwbaar te bedrijven. De problemen worden voorzaakt doordat reflecties het gehele gewicht van het netwerk kunnen reizen, in andere netwerk topgrafien is dit beperkt tot de radius van het netwerk. Het is echter niet onmogelijk dat deze opstelling betrouwbaar werkt.
Hierbij wordt ook aangemerkt dat alle aanbevelingen gelden voor 5V netwerken; 5V wordt aangeraden voor alle netwerken, 3.3V wordt afgeraden voor grote (> 100m) netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:52:
Ik vat hem niet, die dingen hebben maar 3 draadjes.[Afbeelding]

[...]
@Blihi heeft zelf een kabel gelegd waarmij hij voeding, aarde en 3 signaal kabels (de 'bussen') beschikbaar maakt. De 3 bussen zijn dus elk een '1-wire' en gaan elk waarschijnlijk naar een eigen gpio (kunnen ook geschakeld uitgelezen worden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Blihi schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:12:
Even een vraagje over grafieken in de handleiding van de XTreme 36:

[Afbeelding]

Lees ik dit goed?

Om 25,7 kW vermogen af te geven moet de ketel minstens een flow hebben van 738 liter/uur, en dat komt overeen met een delta-T van 30 graden, dus bijvoorbeeld 80/50 of 55/25.

Om datzelfde vermogen af te geven bij 35/29 (theoretisch voorbeeld), moet de ketel tenminste 3800 liter/uur verstouwen en dat kan de pomp niet aan.

Ik begrijp niet helemaal hoe ik de grafiek rechtsonder moet lezen. Wat betekenen die 100%, 75%, 50% en 25% in die grafiek?

Ik vermoed dat dat de pompsnelheid bij een bepaalde instelling en opvoerhoogte?

De pomp op 100% bij een heel grote opvoerhoogte betekent dus lage maximum flow en bij 100% en heel lage opvoerhoogte betekent een flow van 3000 liter/uur.
Heb nu de reacties doorgelezen en zag geen directe antwoorden op je originele vraag:

De informatie in de handleiding is onvolledig maar het meeste is logisch met redelijke aannames omdat een cv systeem vrij beperkt is:

- % is pomp snelheid, uitgedrukt in % van de max snelheid
- je hebt gelijk: je kan of veel flow hebben of een hoge druk, nooit beide. De relatie tussen de twee is de % curve die getekend is. Merk op dat er dus voor ieder toerental zo'n curve bestaat maar alleen voor de 4 toerentallen nu getekend is.
- curves A, B en C zijn wat vreemd benoemd. Met de tekst zoals geschreven zijn dit de weerstands curves van de ketel zelf. Dit is de weerstand als je niets tussen de cv water aanvoor en cv water uitvoer van je ketel zou installeren behalve een stukje leiding. Ik bedoel dus dat in- en uitlaat direct met elkaar verbonden zijn met een diameter die geen verdere weerstand introduceert
- snijpunt van curve C met eender welke % curve is het theoretische werkpunt van de ketel pump. Bij 100% met ketel C is er dus theoretisch 1700l/hr @ 0.4barg. je kan dus nooit meer dan 1700l/hr verpompen met ketel C (zonder verdere aanpassen of booster pompen etc). Het is niet mogelijk om aan de rechter/onder kant van curve C te komen zonder de weerstand in de ketel te verlagen (onderdelen aanpassen/wisselen) of met andere viscositeiten/temperaturen te opereren. Theoretisch omdat de test condities haast nooit gelijk zijn de bedrijfscondities. Maar 3000l/hr ga je nooit halen. die 3000l/hr is ook niet praktisch toepasbaar in de meeste situaties: je heb dan weinig druk en kan het niet eens naar de eerste verdieping gepompt krijgen.
- als we nog steeds naar 'alleen de ketel' kijken geldt het volgende: het werkpunt, ongeacht toerental, zit altijd op curve C. Dus als je druk en toerental weet, dan kan je de flow uit de grafiek aflezen. Dit geld natuurlijk ook voor wanneer wel leidingen en radiatoren zijn aangesloten, maar die informatie (die weerstands curve) staat niet in deze grafiek.
- in deze grafieken is niet de invloed van het cv systeem - leidingen en radiatoren - zichtbaar. Maar als die meer weerstand introduceren dan de ketel zelf wordt die weerstandscurve bepalend en die zal dus (minstens ten dele) links van de C curve liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:47:
[...]

@Blihi heeft zelf een kabel gelegd waarmij hij voeding, aarde en 3 signaal kabels (de 'bussen') beschikbaar maakt. De 3 bussen zijn dus elk een '1-wire' en gaan elk waarschijnlijk naar een eigen gpio (kunnen ook geschakeld uitgelezen worden)
Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:44:
@Blihi @Seafarer @cville

Thanks voor de antwoorden. Mijn vraag was origineel meer voor de praktische kant bedoelt: gebruiken jullie bv kroonsteentjes of solderen jullie alles, etc..
Ik heb van alles gebruikt, ook voor tijdelijk gewoon in elkaar draaien en een plakbandje erover. of Stekkertjes met schroef verbinders. (eigenlijk te duur) Als het maar goed contact maakt.

DS18B20 zijn ook te koop met 15 mtr aansluitkabel. En zelfs schroefdraad om ze direct in een T stuk te draaien. Sensor zit dan in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@sjorsjuhmaniac @leonbong

Over de curves zijn jullie het dus niet eens. Ik dacht ook te lezen dat je niet rechtsonder de curve kunt komen, net als @sjorsjuhmaniac , maar @leonbong denkt daar anders over.

Ik lijk heb het hele systeem nu onder controle te hebben. Het probleem was de modulerende pompsnelheid bij de ketel. Doordat het volledige afgiftesysteem hydraulisch neutraal is met zoneregeling moet de flow vanuit de ketel naar de verdelers gewoon constant zijn en dus niet moduleren. De ketel moet alleen moduleren op delta-T en niet op pompcapaciteit.

De pompcapaciteit moet zo afgesteld worden dat er bij volledige warmtevraag voldoende vermogen verpompt kan worden. Ik heb hem nu op 40% staan, dat is zo'n 700 liter per uur. De verdelers hebben een flow van 2100 liter/uur, dus de mengverhouding is 1:3.
Rekenfoutje. Het warmteverlies is maximaal 12 kW. Om dat bij 55 aanvoer en 25 retour te leveren is een flow nodig van 350 liter/uur, wat overeenkomt met een pompsnelheid van 20%. De mengverhouding is dan dus 1:5 en de temperatuur die de vloer in gaat bij die verhouding 30 graden.

Omdat de verdelerpompen op verschildruk sturen blijft die mengverhouding 1:3, wel loopt bij sluitende groepen de retour op en moduleert de ketel terug.

Als teveel groepen dicht sturen en de aanvoer te heet wordt sluit de thermostatische klep zich en krijg je flow over de bypass, maar dus niet meer flow over de andere verdeler.

Ik ga weer een paar dagen meten en deel de plaatjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 16-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 18:46
Sinds deze zomer hebben wij onze oude ketel (agpo econpact) vervangen voor een intergas xtreme.
De meeste besparing lijkt te zitten in het stroomverbruik (agpo +- 180w en xtreme 20-25w) bij cv gebruik en ook het standby verbruik is van 10 naar 1watt gegaan.

Nu wil ik er wel voor zorgen dat ook het gasverbruik optimaal is.

Voordeel van deze ketel is dat het minimum vermogen veel lager is dan de agpo.
nadeel is echter dat deze ketel heel veel zelf regelt en je daar dus weinig zelf aan kunt tweaken (pompsnelheid is bijv variabel waarbij de agpo gewoon 3 standen had)

Dmv de gateway kan ik het gedrag van de ketel bijhouden.
Hierbij valt mij op dat de ketel vrijwel niet een langere periode doet branden. Iedere keer aan/uit/aan/uit....
CV temp is op 50graden gezet en regeling op langzaam.

Voordeel van dit gedrag is dat de retour temperatuur erg laag is. Hij condenseert prima.
Ik vraag me alleen af of en waarom deze ketel zo pulserend verwarmt en of dit in welke zin dan ook negatief zou kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dDG1D8F/Knipsel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
darklord007 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:11:
Sinds deze zomer hebben wij onze oude ketel (agpo econpact) vervangen voor een intergas xtreme.
De meeste besparing lijkt te zitten in het stroomverbruik (agpo +- 180w en xtreme 20-25w) bij cv gebruik en ook het standby verbruik is van 10 naar 1watt gegaan.

nadeel is echter dat deze ketel heel veel zelf regelt en je daar dus weinig zelf aan kunt tweaken (pompsnelheid is bijv variabel waarbij de agpo gewoon 3 standen had)

Hierbij valt mij op dat de ketel vrijwel niet een langere periode doet branden. Iedere keer aan/uit/aan/uit....

Voordeel van dit gedrag is dat de retour temperatuur erg laag is. Hij condenseert prima.
Ik vraag me alleen af of en waarom deze ketel zo pulserend verwarmt en of dit in welke zin dan ook negatief zou kunnen zijn.

[Afbeelding]
Heb je van de vorige ketel nog grafieken om te vergelijken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Heb je van de vorige ketel nog grafieken om te vergelijken? ;)
als ik die had willen hebben had ik er met pen en papier naast moeten zitten haha.
Maar dit gedrag is mij nooit opgevallen. Wat ik had gezien was dat deze gewoon langer op lagere temperatuur deed verwarmen tot de thermostaat uit klikte.

Bij auto's is het zo dat er bij starten relatief veel brandstof wordt gebruikt. Ik vraag me af of dat bij cv ketels ook is.
Ik had liever gezien dat de ketel gewoon op 40 graden ofzo ging verwarmen totdat het setpoint dichterbij komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
darklord007 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:16:
[...]

als ik die had willen hebben had ik er met pen en papier naast moeten zitten haha.
Maar dit gedrag is mij nooit opgevallen. Wat ik had gezien was dat deze gewoon langer op lagere temperatuur deed verwarmen tot de thermostaat uit klikte.

Bij auto's is het zo dat er bij starten relatief veel brandstof wordt gebruikt. Ik vraag me af of dat bij cv ketels ook is.
Ik had liever gezien dat de ketel gewoon op 40 graden ofzo ging verwarmen totdat het setpoint dichterbij komt
Ik denk toch dat je niet veel te klagen hebt. Als ik goed tel dan stook je iedere 20min. dus 3 keer per uur.

Bedenk het volgende,
Als je ketel 5kw maakt op de laagste brander stand en je huis verliest 3kw. Dan kun je nooit die brander een uur aan laten. Of het was de bedoeling om een sauna te maken. 8)
Door starten en stoppen maakt de ketel er gewoon 3kw van.

Gooi de voor en achterdeur maar eens open. Dan blijft hij wel branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-288W1h0XBuHiKHrkmwZtTlRtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsv4Jd678MU1HvYbbaKDalQh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gebeurt er met een Nefit ecomline van 23 jaar. Laag vermogen is 7.7 kW. 3 tot 4 keer per uur aan/uit.
Edit: ketelwater staat gewoon op 80 graden. Maar vermogen op laagste stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
dbzfan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Mooi :) Vooral P056 zocht ik naar..
P011 krijg ik op mijn xtreme30 helaas niet onder de 26..
arpeggio schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat het wellicht te maken heeft met het type. @dbzfan heeft een Xtreme 30.
In mijn Xtreme 36 is P011 default ook 22%, net als bij jou.

Edit: Wel erg vreemd trouwens dat bij een Xtreme 30 het minimum vermogen niet lager instelbaar is dan 26%, terwijl via P010 het maximum vermogen kan worden ingesteld vanaf 25%...
dbzfan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Klopt, raar. Zou willen dat mijn Xtreme30 wat lager kon moduleren. Als ik naar het info menu ga (2x het steeksleuteltje 2 seconden inhouden) zie ik dat hij meestal op 7kw moduleert en niet lager gaat.
Hier ben ik ook nog even ingedoken. In de Italiaanse en Tsjechische documentatie staat dat P011 default op 16% staat. Dat komt overeen met 4.1 kW (16% van 25.7 kW is 4.1 kW). Bij mijn ketel (en dus ook bij de jouwe) is de minimumwaarde van P011 niet 16%, maar 22%, wat overeenkomt met 5.6 kW en op het display staat nooit minder dan 7 kW (en dat lijkt te kloppen met de gemeten delta-T en de ingestelde flow).

Ik heb Intergas maar gemaild met de vraag hoe ze die 7 kunnen verklaren, terwijl in de specificaties staat dat het 4 moet kunnen worden.

Zul je zien dat er een reactie komt dat die 4 kW alleen gehaald kan worden met een extraspeciale Intergas thermostaat ...

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 16-01-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
darklord007 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:11:

[Afbeelding]
Ik had dit ook. Behalve het nadeel van de extra slijtage en extra gasverbruik door de vele brander starts (bij mij tot 96 keer per dag), krijg je ook nog dat het gemiddelde vermogen lager is dan het kan zijn met als gevolg langzamere opwarming en minder comfort. Na veel werk is het aantal onnodige brander starts nu teruggebracht tot 0 en heb ik vaak een lange run van 08:00 tot 21:00, uitsluitend onderbroken door warm water vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
cville schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Ik had dit ook. Behalve het nadeel van de extra slijtage en extra gasverbruik door de vele brander starts (bij mij tot 96 keer per dag), krijg je ook nog dat het gemiddelde vermogen lager is dan het kan zijn met als gevolg langzamere opwarming en minder comfort. Na veel werk is het aantal onnodige brander starts nu teruggebracht tot 0 en heb ik vaak een lange run van 08:00 tot 21:00, uitsluitend onderbroken door warm water vraag.
Maar jij hebt toch een BEETJE vloerverwarming?
Edit: of heeft @darklord007 dat ook ?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 16-01-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Blihi schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:43:
@sjorsjuhmaniac @leonbong

Over de curves zijn jullie het dus niet eens. Ik dacht ook te lezen dat je niet rechtsonder de curve kunt komen, net als @sjorsjuhmaniac , maar @leonbong denkt daar anders over.

Ik lijk heb het hele systeem nu onder controle te hebben. Het probleem was de modulerende pompsnelheid bij de ketel. Doordat het volledige afgiftesysteem hydraulisch neutraal is met zoneregeling moet de flow vanuit de ketel naar de verdelers gewoon constant zijn en dus niet moduleren. De ketel moet alleen moduleren op delta-T en niet op pompcapaciteit.

De pompcapaciteit moet zo afgesteld worden dat er bij volledige warmtevraag voldoende vermogen verpompt kan worden. Ik heb hem nu op 40% staan, dat is zo'n 700 liter per uur. De verdelers hebben een flow van 2100 liter/uur, dus de mengverhouding is 1:3.

Omdat de verdelerpompen op verschildruk sturen blijft die mengverhouding 1:3, wel loopt bij sluitende groepen de retour op en moduleert de ketel terug.

Als teveel groepen dicht sturen en de aanvoer te heet wordt sluit de thermostatische klep zich en krijg je flow over de bypass, maar dus niet meer flow over de andere verdeler.

Ik ga weer een paar dagen meten en deel de plaatjes.
Hmm dan heb ik Leon's reactie alsnog gemist, ik dacht dat niemand op je vraag gereageerd had.

Als toevoeging op mijn verhaal nog: ik vind de benaming van A, B en C wat onduidelijk. Ik interpreteer het nu dus als de weerstand van alleen de ketel. Dat is ook nog wel te beredeneren aangezien ze nooit kunnen weten wat voor verwarmings systeem erachter gehangen wordt en dus niets kunnen zeggen over de bijbehorende weerstandscurve. Bovendien kan de weerstand van het systeem ook nooit lager worden dan weerstand van de ketel zelf. Ik zie niet hoe je de ketelweerstand kan verlagen met het systeem wat je erachter hangt. Natuurlijk worden de ketel en het systeem dan beiden dan 1 compleet systeem maar je kan niet de weerstand van de ketel verlagen door leidingwerk en radiatoren. Maar misschien mis ik iets, ik heb al eerder gezien dat CV's iets heel specifieks kunnen hebben wat afwijkt van al het andere in de industrie.

Het voelt natuurlijk wat tegenstrijdig dat een ketel met meer vermogen een lager max theoretisch debiet heeft. Als je even grof het vermogen doorrekent met een dT van 30 graden kom je rond de 1500l/hr voor de 36kW-er, dus het bevestigd wel dat het vermogen nog haalbaar is met deze max flow. Het betekend dat voor de kleinere vermogens de pump dus niet de beperkende factor voor de ketel is, die ketels kunnen namelijk gebaseerd op de max theoretische flow (met dezelfde dT van 30) dus meer vermogen leveren. Het zal in de praktijk niet kunnen omdat hoogst waarschijnlijk de wisselaar de beperkende factor is. Diezelfde 'andere' wisselaar is dan hoogst waarschijnlijk ook hetgene het verschil in weerstandscurve veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 13:13
olafmol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:33:
[...]

het kan ook zijn dat er ergens warmte "lekt"? Het is nu natuurlijk kouder buiten, dus mss houd je huis de warmte niet goed vast? Heb je evt een losse temperatuurmeter die je ernaast kan zetten om te checken?
Er staat ergens anders in de kamer een thermostaat, die is wat optimistisch maar zit altijd boven de 20.
Heb toevallig laatst voor de luchtvochtigheid een metertje voor de garage gekocht met thermometer. Dat zat binnen de halve graad van de Honeywell en nooit onder de 19.

Wellicht de grote stap maar nemen om de Honeywell op 21 te gooien en dat getal niet voor waar aan te nemen?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Hmm dan heb ik Leon's reactie alsnog gemist, ik dacht dat niemand op je vraag gereageerd had.

Als toevoeging op mijn verhaal nog: ik vind de benaming van A, B en C wat onduidelijk. Ik interpreteer het nu dus als de weerstand van alleen de ketel. Dat is ook nog wel te beredeneren aangezien ze nooit kunnen weten wat voor verwarmings systeem erachter gehangen wordt en dus niets kunnen zeggen over de bijbehorende weerstandscurve. Bovendien kan de weerstand van het systeem ook nooit lager worden dan weerstand van de ketel zelf. Ik zie niet hoe je de ketelweerstand kan verlagen met het systeem wat je erachter hangt. Natuurlijk worden de ketel en het systeem dan beiden dan 1 compleet systeem maar je kan niet de weerstand van de ketel verlagen door leidingwerk en radiatoren. Maar misschien mis ik iets, ik heb al eerder gezien dat CV's iets heel specifieks kunnen hebben wat afwijkt van al het andere in de industrie.

Het voelt natuurlijk wat tegenstrijdig dat een ketel met meer vermogen een lager max theoretisch debiet heeft. Als je even grof het vermogen doorrekent met een dT van 30 graden kom je rond de 1500l/hr voor de 36kW-er, dus het bevestigd wel dat het vermogen nog haalbaar is met deze max flow. Het betekend dat voor de kleinere vermogens de pump dus niet de beperkende factor voor de ketel is, die ketels kunnen namelijk gebaseerd op de max theoretische flow (met dezelfde dT van 30) dus meer vermogen leveren. Het zal in de praktijk niet kunnen omdat hoogst waarschijnlijk de wisselaar de beperkende factor is. Diezelfde 'andere' wisselaar is dan hoogst waarschijnlijk ook hetgene het verschil in weerstandscurve veroorzaakt.
A B C zijn gewoon verschillende pomptypes.
Waarschijnlijk allleen een andere diameter waaier.

Die snijlijn die vanaf de oorsprong komt is de lijn waarop de pomp elektrisch het meest efficiënt werkt. In praktijk zit je natuurlijk nooit exact op die lijn.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 16-01-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Hmm.. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt. Ik heb 11 VV groepen en 1 badkamerradiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong Wel vreemd dan dat ze dan type C bij de 36 kW toepassen en type A bij de 24 kW.
Als jouw interpretatie klopt had ik het juist omgedraaid verwacht.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee helemaal niet vreemd C levert de hoogste persdruk energie-efficiënt.
Dus die kan het makkelijkst veel volume verpompen, de y-AS is namelijk de opvoerhoogte.
Als je systeemweerstand 0,2 bar is dan levert C het hoogste volume.

Intergas past wilo pompen toe.
Maar kijk eens voor grap op Grundfos bij een daar zitten interactieve pompgrafieken dan je muis bewegen en zie je water gebeurd met flow/druk

Zo zien die grafieken in de industrie eruit, maar voor de beeldvorming is deze makkelijker te lezen.
https://vereniging-clp.nl...2/3788077-35-724x1024.png

[ Voor 68% gewijzigd door leonbong op 16-01-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:29:
[...]

Ik denk toch dat je niet veel te klagen hebt. Als ik goed tel dan stook je iedere 20min. dus 3 keer per uur.

Bedenk het volgende,
Als je ketel 5kw maakt op de laagste brander stand en je huis verliest 3kw. Dan kun je nooit die brander een uur aan laten. Of het was de bedoeling om een sauna te maken. 8)
Door starten en stoppen maakt de ketel er gewoon 3kw van.

Gooi de voor en achterdeur maar eens open. Dan blijft hij wel branden.

[Afbeelding]

Dit gebeurt er met een Nefit ecomline van 23 jaar. Laag vermogen is 7.7 kW. 3 tot 4 keer per uur aan/uit.
Edit: ketelwater staat gewoon op 80 graden. Maar vermogen op laagste stand.
cville schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:31:
[...]

wat heb je dan precies gedaan?
Het vreemde is dat hij dit ook doet wanneer de temp flink lager is dan het setpoint.
Ik snap dat hij op de laatste stand soms nog te veel warmte maakt, maar hij doet dit dus ook wanneer het 17graden is en ik wil opstoken tot 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat voor ketel heb je ook alweer? En gebruik je opentherm of aan/uit.

Heb je toevallig stappenmodulatie aan staan?

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 16-01-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
darklord007 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:01:
[...]

[...]

wat heb je dan precies gedaan?
Het vreemde is dat hij dit ook doet wanneer de temp flink lager is dan het setpoint.
Ik snap dat hij op de laatste stand soms nog te veel warmte maakt, maar hij doet dit dus ook wanneer het 17graden is en ik wil opstoken tot 19.
Ik neem aan dat je "laagste stand" bedoeld? Mijn verhaal is een heel lang verhaal. Kijk even naar mijn posts van gisteren of eergisteren waarin ik een tipje van de sluier oplicht. Uiteraard ben ik bereid om verder specifieke vragen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Die C ketel kan geen 36 kW leveren aan het CV systeem. Dat is maximaal 25.7 kW. Om 36 kW te halen moet een externe pomp toegepast worden (volgens de handleiding).
leonbong schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:45:
Dus die kan het makkelijkst veel volume verpompen, de y-AS is namelijk de opvoerhoogte.

Intergas past wilo pompen toe.
Maar kijk eens voor grap op Grundfos bij een daar zitten interactieve pompgrafieken dan je muis bewegen en zie je water gebeurd met flow/druk

Zo zien die grafieken in de industrie eruit, maar voor de beeldvorming is deze makkelijker te lezen.
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
cville schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:32:
[...]

Hmm.. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt. Ik heb 11 VV groepen en 1 badkamerradiator.
Dat bedoelde ik een beetje heel veel vloer verwarming. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:57

dbzfan

Nee.

leonbong schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:04:
Wat voor ketel heb je ook alweer? En gebruik je opentherm of aan/uit.

Heb je toevallig stappenmodulatie aan staan?
Ik heb stappenmodulatie ook aan staan.. lijkt me geen probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
cville schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:37:
[...]

Ik heb er 20 aangesloten op 1 GPIO waarvan er 10 in 1 string en 10 stervormig. Deze zijn 1-2m lang behalve 1 die 5m is. Deze mix geeft geen problemen.
Wat ik zo gelezen heb zit er behoorlijk kwalileitsverschil tussen de sensoren. Die van mij waren de goedkoopste die ik kan vinden. Er valt er nogal eens een uit.

De reden dat ik twee bussen gebruik is simpelweg omdat die 4-aderige kabel beschikbaar was. Zonde om een ader niet te gebruiken. Dus, massa, +5V en 2 bussen die bij GPIO weer naar 3.3V getrokken wordt met een diode en wat weerstanden. Volledig op 3.3V sturen was instabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Mijn interpretatie van die handleiding is dus:
- % is pomp toerental (een en dezelfde pomp geinstalleerd bij alle 3 types ketels
- drukverlies curves zijn 'systeem curves' van de ketel zelf, zonder cv systeem gekoppelt
leonbong schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:27:
[...]

A B C zijn gewoon verschillende pomptypes.
Waarschijnlijk allleen een andere diameter waaier.
Het is ongebruikelijk om verschillende impellers in een grafiek te zetten waarbij er geen contstant toerental wordt aangehouden. Verschillende impellers worden normaal uiteengezet met een constant toerental, voorbeeld, maar mogelijk dat dit iets specifieks is bij cv's? Wordt op de getoonde pagina helaas niet vermeld.
De curves A, B en C zijn benoemd als 'drukverlies', dat strookt niet met een andere impeller of pomptype klopt niet. Maar de documentatie kan fout zijn.

Merk op dat toerental variatie en impeller diameter variatie in princiepe het zelfde effect hebben, de grafieken zijn vergelijkbaar. het zou dus kunnen zijn dat met het % impeller diameters bedoelt worden. Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien er in de begeleidende tekst over % modulatie van het pomp toerental wordt gesproken.
Die snijlijn die vanaf de oorsprong komt is de lijn waarop de pomp elektrisch het meest efficiënt werkt. In praktijk zit je natuurlijk nooit exact op die lijn.
Het is ongebruikelijk om die lijn in te tekenen, maar het zou kunnen. Dit zou betekenen dat documentatie fout is aangezien de curves als 'drukverlies curve' worden benoemd en niet als 'curve van beste efficiëntie'.
leonbong schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:45:
Het woord hoogste in 'hoogste volume' is hier misplaatst en kan verwarrend zijn met de opvoerhoogte. Ik neem aan dat je grootste bedoelt.

In @Blihi's de grafiek uit handeiding is x-as is het debiet/volume in Liter per uur.
- Bij 0,2 barg heeft A het grootste volume. (horizontale lijn trekken op de grafiek)
- Bij een volume van 1500l/hr heeft C de grootste druk/opvoerhoogte. (verticale lijn trekken op de grafiek)
In het industrie voorbeeld is curve '1' dus een 'systeem curve' of 'druk verlies curve'. Dit is hetzelfde als hoe curves A,B en C nu benoemd zijn als 'druk verlies grafiek toestel' in de documentatie.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 16-01-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Blihi schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Wat ik zo gelezen heb zit er behoorlijk kwalileitsverschil tussen de sensoren. Die van mij waren de goedkoopste die ik kan vinden. Er valt er nogal eens een uit.

De reden dat ik twee bussen gebruik is simpelweg omdat die 4-aderige kabel beschikbaar was. Zonde om een ader niet te gebruiken. Dus, massa, +5V en 2 bussen die bij GPIO weer naar 3.3V getrokken wordt met een diode en wat weerstanden. Volledig op 3.3V sturen was instabiel.
Heb je een linkje/voorbeeldje van de diode opstelling? neem dat die als spanningsverder wordt gebruikt dmv zijn sperspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die lijn werkpuntlijn is overduidelijk de BEP lijn. Maar oké dat ben je niet met mij eens, dus laten we er maar over op houden.

Maar ik zou zeggen zoek de pomp eens op bij wilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:47:
Mijn interpretatie van die handleiding is dus:
- % is pomp toerental (een en dezelfde pomp geinstalleerd bij alle 3 types ketels
- drukverlies curves zijn 'systeem curves' van de ketel zelf, zonder cv systeem gekoppelt

[...]

Het is ongebruikelijk om verschillende impellers in een grafiek te zetten waarbij er geen contstant toerental wordt aangehouden. Verschillende impellers worden normaal uiteengezet met een constant toerental, voorbeeld, maar mogelijk dat dit iets specifieks is bij cv's? Wordt op de getoonde pagina helaas niet vermeld.
De curves A, B en C zijn benoemd als 'drukverlies', dat strookt niet met een andere impeller of pomptype klopt niet. Maar de documentatie kan fout zijn.
Het is natuurlijk wel voor “leken” geschreven en vereenvoudigd.
Merk op dat toerental variatie en impeller diameter variatie in princiepe het zelfde effect hebben, de grafieken zijn vergelijkbaar. het zou dus kunnen zijn dat met het % impeller diameters bedoelt worden. Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien er in de begeleidende tekst over % modulatie van het pomp toerental wordt gesproken.
Nee die % zijn toerentallen
[...]

Het is ongebruikelijk om die lijn in te tekenen, maar het zou kunnen. Dit zou betekenen dat documentatie fout is aangezien de curves als 'drukverlies curve' worden benoemd en niet als 'curve van beste efficiëntie'.

[...]

Het woord hoogste in 'hoogste volume' is hier misplaatst en kan verwarrend zijn met de opvoerhoogte. Ik neem aan dat je grootste bedoelt.

In @Blihi's de grafiek uit handeiding is x-as is het debiet/volume in Liter per uur.
- Bij 0,2 barg heeft A het grootste volume. (horizontale lijn trekken op de grafiek)
- Bij een volume van 1500l/hr heeft C de grootste druk/opvoerhoogte. (verticale lijn trekken op de grafiek)

[...]

In het industrie voorbeeld is curve '1' dus een 'systeem curve' of 'druk verlies curve'. Dit is hetzelfde als hoe curves A,B en C nu benoemd zijn als 'druk verlies grafiek toestel' in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Blihi schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Die C ketel kan geen 36 kW leveren aan het CV systeem. Dat is maximaal 25.7 kW. Om 36 kW te halen moet een externe pomp toegepast worden (volgens de handleiding).
Volgens de documentatie 32 kW. voor een snelle berekening is dat 'in de buurt' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
leonbong schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:59:
Die lijn werkpuntlijn is overduidelijk de BEP lijn. Maar oké dat ben je niet met mij eens, dus laten we er maar over op houden.
Dat is toch niet duidelijk? Anders handen ze ze geen 'drukverlies' genoemd.
Inderdaad, lets agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Blihi schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Ik heb blijkbaar geluk gehad met de kwaliteit. 10 stuks zijn de versie met een metalen huls en kabel en de andere 10 (voor de retourleidingen van de groepen) heb ik zelf gemaakt van losse ICs. Deze zijn serieel aangesloten. Ik denk dat het in totaal 3-4 bestellingen bij AliExpress zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
cville schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:37:
[...]

Lekker eigenwijs heb ik er nu 5 in ster werkend ;) nog wat spullen bestellen om alles netjes lineair aan te sluiten.

Weer interessant om zo de verschillende temperaturen in de lussen te zien :) kunnen daar weer verder gaan regelen.

[ Voor 13% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 16-01-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Bij mn ouders hangt een Intergas HRE 36/30 en onlangs viel het ze op dat de ketel een doffe tik geeft wanneer deze aanslaat. Ik heb er even naast gestaan om proberen te achterhalen wat het zou kunnen zijn. De vlam hoor ik aanslaan en hoor dan even kort - woesj - en kort daarna een stevige tik. Zou dit het aanslaan van de pomp kunnen zijn of wellicht het inschakelen van de ventilator?

Wel heb ik eerder aanpassingen gedaan in het minimale toerental van de ketel maar verder niet echt veel spannends eigenlijk. Nu heb ik alle settings op standaad maar verder geen verschil in geluid wanneer de ketel inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:49
Waterkoker schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:52:
Bij mn ouders hangt een Intergas HRE 36/30 en onlangs viel het ze op dat de ketel een doffe tik geeft wanneer deze aanslaat. Ik heb er even naast gestaan om proberen te achterhalen wat het zou kunnen zijn. De vlam hoor ik aanslaan en hoor dan even kort - woesj - en kort daarna een stevige tik. Zou dit het aanslaan van de pomp kunnen zijn of wellicht het inschakelen van de ventilator?

Wel heb ik eerder aanpassingen gedaan in het minimale toerental van de ketel maar verder niet echt veel spannends eigenlijk. Nu heb ik alle settings op standaad maar verder geen verschil in geluid wanneer de ketel inschakelt.
Tikken doet ie hier ook wel sinds de laatste onderhoudsbeurt, zitten de bouten te strak of is het keramisch vet uitgewerkt (voor zover dat ooit is aangebracht).

Als het echt een doffe klap is moet je het in gas/lucht of ontsteking zoeken. Die van mij had een doorslaande kabel, kwam de ontsteking te laat en had je een doffe klap zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

_JGC_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:10:
[...]
Tikken doet ie hier ook wel sinds de laatste onderhoudsbeurt, zitten de bouten te strak of is het keramisch vet uitgewerkt (voor zover dat ooit is aangebracht).

Als het echt een doffe klap is moet je het in gas/lucht of ontsteking zoeken. Die van mij had een doorslaande kabel, kwam de ontsteking te laat en had je een doffe klap zo nu en dan.
Meen dat het onderhoud al 4/5 naar niet gedaan is omdat ze met de vaste CV boer uit het dorp geen positieve ervaringen hadden. Ontdekte ook dat de sifon goed vol zat met een grijze substantie. Deze snel vervangen met vers water.

De klap/tik komt vlak na het ontsteken van de vlam. Hoor je dus elke keer als het geheel inschakelt als er warmtevraag is.

op zich ben ik wel goed met sleuten, momemtsleute en keramisch vet heb ik liggen, maar die co meting kan ik niet zomaar uitvoeren :+ misschien toch maar een mannetje inschalen voor de zekerheid?

[ Voor 10% gewijzigd door AOC op 16-01-2021 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Waterkoker schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:40:
[...]

Meen dat het onderhoud al 4/5 naar niet gedaan is omdat ze met de vaste CV boer uit het dorp geen positieve ervaringen hadden. Ontdekte ook dat de sifon goed vol zat met een grijze substantie. Deze snel vervangen met vers water.

De klap/tik komt vlak na het ontsteken van de vlam. Hoor je dus elke keer als het geheel inschakelt als er warmtevraag is.

op zich ben ik wel goed met sleuten, momemtsleute en keramisch vet heb ik liggen, maar die co meting kan ik niet zomaar uitvoeren :+ misschien toch maar een mannetje inschalen voor de zekerheid?
Zou ik maar eens laten doen ja. 4-5 jaar geen onderhoud op een HRE is wachten op problemen. Gok ook dat niet alleen je sifon vol zat, denk dat de stuwstrips in de wisselaar inmiddels ook bijna vast zitten.
Ventilatorpakking wil ook nog wel eens vulkaniseren, dat kan ook plofjes veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Mag je tegenwoordig het onderhoud zelf doen of dient er een keuringsstickertje door een gecertificeerd bedrijf geplaatst worden? Of is dat alleen van toepassing op de gasafstelling?

Zelf ben ik een beetje wantrouwend tegenover CV bedrijven en doe het dan liever zelf. Of ik moet er met m'n neus bovenop gaan staan:+

mn vriendin had een onderhoudspakket voor de CV afgenomen en na 10 jaar sprong de ketel in storing. Er moesten 3 verschillende monteurs langskomen en eentje daarvan had denk ik meer motivatie en/of verstand dan diegene eerder langs zijn geweest over de afgelopen 9 jaar. Die zei dat onderdeel x y en z allang en breed vervangen had moest worden. Ondanks dat sprong de ketel nog steeds in storing en pas na 5 bezoekjes in totaal, en op aandringen van mij, hadden ze de ontstekingsunit/aansturing vervangen en de storing was weg (vriendin wou niet dat ik er zelf aan ging sleutelen overigens)

Bovenstaand verhaal is ongeveer hetzelfde als bij mijn ouders. Zelfde bedrijf ook overigens en ook de enige grote in het dorp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Waterkoker schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:52:

Ventilator gaat altijd eerst aan. Ventileert de verbrandings ruimte, ontsteking aan, gas erbij en vlam aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Waterkoker De nieuwe ketelwet is nog in overgangsperiode. In principe mag je straks zelf niet meer sleutelen als je geen papieren hebt.
Niemand die dat nu controleert overigens, maar dat zal de volgende stap zijn... verplicht elke 2 jaar laten keuren/onderhouden door iemand met CO papieren.

Als je na april 2022 nog laat sleutelen aan je ketel door iemand zonder CO papieren ben je strafbaar.

Schoonmaken, voorplaatpakking en ventilatorpakking vervangen kan je zelf, gas/lucht afstellen niet. Dat afstellen/controleren zou ik wel laten doen.

Wat betreft servicebedrijven, ik zit zelf bij Energiewacht. Gaat op zich redelijk, maar het is maar net welke monteur je krijgt. Sommigen maken zich er gewoon heel makkelijk af. Ik weet zelf ongeveer wat er bij een servicebeurt moet gebeuren want ik ken de handleiding en spreek altijd de monteur die de werkzaamheden doet. Laatste monteur heeft aangegeven dat ik gewoon direct een nieuwe afspraak moet maken als een monteur zich er makkelijk van af maakt door onderhoud half te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:08:
[...]

Volgens de documentatie 32 kW. voor een snelle berekening is dat 'in de buurt' :+
Die 32 kW is bij een pompinstelling van 125%, dus met externe pomp. De interne pomp kan niet meer dan 25.7 kW leveren (Uitleg bij Parameter P010 op pagina 57 van de handleiding).
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Heb je een linkje/voorbeeldje van de diode opstelling? neem dat die als spanningsverder wordt gebruikt dmv zijn sperspanning?
Zou ik even moeten zoeken, maar het schijnt eenvoudiger te kunnen met een enkel weerstandje:

https://www.raspberrypi.o...opic.php?t=30359#p1552106

Gewoon de databus met 4.7 kOhm naar 3.3 volt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 19:18
Werkt inderdaad op deze manier. Al eens getest toen het bij mij ook vreemde storingen gaf.
Bij mij was het uiteindelijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:33:
[...]

ik heb idd vloerverwarming als bijverwarming samen met de originele radiators.
de vloerverwarming heeft een pomp welke op stand 3 draait als we warmte komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Blihi schreef op zondag 17 januari 2021 @ 07:50:
[...]

Die 32 kW is bij een pompinstelling van 125%, dus met externe pomp. De interne pomp kan niet meer dan 25.7 kW leveren (Uitleg bij Parameter P010 op pagina 57 van de handleiding).
Had ik gemist, ik had in de specsheet in het begin van de handleiding gekeken.
[...]

Zou ik even moeten zoeken, maar het schijnt eenvoudiger te kunnen met een enkel weerstandje:

https://www.raspberrypi.o...opic.php?t=30359#p1552106

Gewoon de databus met 4.7 kOhm naar 3.3 volt trekken.
Thanks!

Heb de eerste data binnen, heb er 4 even snel in ster aangesloten en opgehangen. Een sensor geeft soms alleen spikes :( Zien jullie dat gedrag ook wel eens? Heb er gelukkig een aantal extra besteld dus ik zal de rest eens gaan testen.
Ik ben ook blij verrast de retour temperatuur van deze eerste 3 loops zo dicht blij elkaar te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E42lzI1ZH7CDRPKzYgenbdJ_qxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RsKyml2yzsFzg2ifKqnK8NCz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
Het is weer even geleden maar ik ben aan de slag gegaan bij mijn schoonouders. Eerst de ketel maar eens modulerend aangesloten en een passende radiator geplaatst in de woonkamer. Echter bij het vullen werd al snel duidelijk dat de installatie niet waterzijde is ingeregeld en de meeste warmte weglekt via kleine radiatoren die dichtbij de ketel staan. Het liefst zou ik alle kranen vervangen door Heimeier Eclipse maar ik vraag me af in hoeverre deze klus te doen is. Overal zitten op verschillende leidingen allerlei andere kranen. Zijn er in de markt kranen te krijgen met dezelfde maten of zijn alle maten altijd hetzelfde. Geen idee hoe ik dit aanpak (of juist niet), jullie tips? Een selectie van kranen bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxrLt3mne1qb24DCYDfhqrqfV2A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zSEleNPlcdnOwRfwkYCF3oiJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFLxrRrTT7OfBHeelTtpNqy8X2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6HS7M7esnXAXgSEHMVm7hYJu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn27D7yT2sVfaEph0-HZMUzwdoc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FCOG8a5SDt7hI45iA4gd3m88.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 21:21
mukky schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:20:
Het is weer even geleden maar ik ben aan de slag gegaan bij mijn schoonouders. Eerst de ketel maar eens modulerend aangesloten en een passende radiator geplaatst in de woonkamer. Echter bij het vullen werd al snel duidelijk dat de installatie niet waterzijde is ingeregeld en de meeste warmte weglekt via kleine radiatoren die dichtbij de ketel staan. Het liefst zou ik alle kranen vervangen door Heimeier Eclipse maar ik vraag me af in hoeverre deze klus te doen is. Overal zitten op verschillende leidingen allerlei andere kranen. Zijn er in de markt kranen te krijgen met dezelfde maten of zijn alle maten altijd hetzelfde. Geen idee hoe ik dit aanpak (of juist niet), jullie tips? Een selectie van kranen bijgevoegd.
Zover ik weet zijn er kranen in veel verschillende maten eclipse bijvoorbeeld in dn10,15,20.
Voordat je Heimeier eclipse plaatst zou ik wel even kijken of je na het waterzijdig inregelen niet ver onder miminum capaciteit van de pomp terechtkomt, anders krijg je last van ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@mukky de opmerking van @LemonC200 zou ik even ter harte nemen. Ik heb zelf ook eclipse maar als je je pomp niet met 3 standen kan verstellen of niet in het ketel menu kan regelen dan zit je straks met gesuis.

Of de @leonbong favoriet achter de ketel plaatsen zodat je de flow kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMBzQufBs9lRyu1AaZVcTVk1PYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/90eGFZNC3SKCxOF6vI6gnnSh.jpg?f=user_large

Als je de juiste documentatie hebt, staan de maten erin en kun je het nameten. Op je foto's zie ik trouwens afsluiters met knel en met beide fit werk. Opletten met bestellen.
Eclipse: opletten altijd de knelring en aandruk moer mee bestellen.

En weet je zeker dat je eclipse nodig hebt? Als je de radiatoren vlak bij de ketel gewoon knijpt kom je ook al een heel eind. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:54
Seafarer schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:46:
@mukky de opmerking van @LemonC200 zou ik even ter harte nemen. Ik heb zelf ook eclipse maar als je je pomp niet met 3 standen kan verstellen of niet in het ketel menu kan regelen dan zit je straks met gesuis.

Of de @leonbong favoriet achter de ketel plaatsen zodat je de flow kan instellen.

[Afbeelding]

Als je de juiste documentatie hebt, staan de maten erin en kun je het nameten. Op je foto's zie ik trouwens afsluiters met knel en met beide zijden fit werk. Opletten met bestellen.
Eclipse: opletten altijd de knelring en aandruk moer mee bestellen.

En weet je zeker dat je eclipse nodig hebt? Als je de radiatoren vlak bij de ketel gewoon knijpt kom je ook al een heel eind. ;)
Dank voor het meedenken. Ik dacht eigenlijk dat geen enkele kraan dubbel instelbaar zou zijn maar dat valt mee. Zijn uit 1984 en krijg ze niet allemaal geïdentificeerd. Nu even genoeg tijd doorgebracht bij de schoonfamilie, binnenkort meer.

Heb zelf geen eclipse maar “gewone” V-exact II+ en die voldoen voorlopig. Vind het lastog te begrijpen hoe je controle houdt over een type A pomp en dynamische regelaars, lijkt mij enorm te gaan jitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Laatst online: 15-06 16:42
Waterkoker schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:22:
Mag je tegenwoordig het onderhoud zelf doen of dient er een keuringsstickertje door een gecertificeerd bedrijf geplaatst worden? Of is dat alleen van toepassing op de gasafstelling?

Zelf ben ik een beetje wantrouwend tegenover CV bedrijven en doe het dan liever zelf. Of ik moet er met m'n neus bovenop gaan staan:+

mn vriendin had een onderhoudspakket voor de CV afgenomen en na 10 jaar sprong de ketel in storing. Er moesten 3 verschillende monteurs langskomen en eentje daarvan had denk ik meer motivatie en/of verstand dan diegene eerder langs zijn geweest over de afgelopen 9 jaar. Die zei dat onderdeel x y en z allang en breed vervangen had moest worden. Ondanks dat sprong de ketel nog steeds in storing en pas na 5 bezoekjes in totaal, en op aandringen van mij, hadden ze de ontstekingsunit/aansturing vervangen en de storing was weg (vriendin wou niet dat ik er zelf aan ging sleutelen overigens)

Bovenstaand verhaal is ongeveer hetzelfde als bij mijn ouders. Zelfde bedrijf ook overigens en ook de enige grote in het dorp
Helemaal mee eens!

Voorbeeld 1) Toen we ons huidige huis kochten was de ketel ondergestickert met 12x jaarlijks onderhoud.
Op een gegeven moment rook ik verbanringsgassen.
Bleek dat de sifon leeg was omdat de de ketel niet meer condenseerde.

Onderhoudshandleiding gedownload.
Het bleek dat de dat bekende onderhoudsbedrijf nooit de brander had opengemaakt en schoongeborsteld zoals de fabrikant (Nefit) voorschreef.
Niet alleen was er ongewenste situatie ontstaan (verbrandingsgassen in huis, maar ook was het rendement heel slecht waardoor de ketel ~3x te veel gebruikte.

Voorbeeld 2) Op Youtube staat een filmpje van een zelfingenomen CV monteur die met de Franse slag onderhoud uitvoert en en gescheurde voorplaatisolatie niet ziet of niet erg vind (moet volgens fabrikant worden vervangen).

Dus, zo'n onderhoudsbedrijf komt er bij mij niet meer in. Ik koop een onderhoudsset en doe het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:05
WackoH schreef op maandag 18 januari 2021 @ 00:26:
[...]

Helemaal mee eens!

Voorbeeld 1) Toen we ons huidige huis kochten was de ketel ondergestickert met 12x jaarlijks onderhoud.
Als de sifon leeg is ruik je geen verbrandingsgassen maar rioollucht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
@Simple mind
Nee nee.

Als het goed is heeft de ketel een sifon om de rookgassen af te sluiten van de ruimte.
Daarnaast heb je als het goed nog een sifon om het riool af te sluiten.

De sifonuitloop van de ketel moet namelijk vrije uitloop zijn waardoor je dus niet aan het tweede sifon in in de afvoer ontkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 18-01-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
mukky schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:46:
[...]
Heb zelf geen eclipse maar “gewone” V-exact II+ en die voldoen voorlopig. Vind het lastog te begrijpen hoe je controle houdt over een type A pomp en dynamische regelaars, lijkt mij enorm te gaan jitteren.
Dit is de combi zoals het bedoelt is dus een toerentalgeregelde pomp en een eclipse.
Een eclipse icm een ouderwetse pomp kan nog wel eens ruizen veroorzaken door een veel te hoge persdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takeitezie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-10-2023
Ik heb een vraag over het instellen van de pomp. Het betreft een tweepijpssysteem met overal radiatoren en de cv-ketel op zolder. Binnenkort komt er op elke radiator een dynamisch regelbaar ventiel. De totale gewenste stroom doorheen de ventielen in vollast heb ik berekend op 541 l/h. Het stabiele werkingsgebied van de ventielen begint bij een drukverschil van 10kPa. Gegeven onderstaande pompgrafiek, klopt het dan dat ik deze best instel op stand F?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5JP1nQxv_BbvTb0Vwz3GsGcyr8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MjxYQwF52HLtzkgZxskxwqnu.png?f=user_large

Wat ik verder ook niet goed begrijp is dat vanaf stand E en hoger de interne by-pass redelijk snel lijkt te openen in deellast. Stel nu bv stand F en de helft van mijn radiatoren dicht, dan kom ik uit op een debiet rond de 275 l/h. Wat zou betekenen dat de by-pass openstaat terwijl dit eigenlijk niet gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

[...]
Dus, zo'n onderhoudsbedrijf komt er bij mij niet meer in. Ik koop een onderhoudsset en doe het zelf.
Als ik het goed heb begrepen mag je met de huidige wetgeving omtrent cv-ketels, welke in april 2022 definitief wordt, het onderhoud niet meer zelf uitvoeren en is dan zelfs strafbaar.

Hierbij vraag ik mij af of de installateur het gaat rapporteren wanneer zij erachter komen dat je zelf de ketel hebt geopend en alles vervangen hebt als ze dat al kunnen zien/achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:28
Dat lijkt me wel lastig. Moeilijk te zien wanneer een en ander dan vervangen zou zijn. En ik denk niet dat de installatiebranche erop zit te wachten om te gaan rapporteren welke particulier zelf zijn ketel heeft opengemaakt. Dan hoeft-ie daarna ook nooit meer terug te komen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Het is vooral om je de schuld te geven als ze jou en je vrouw en drie kindjes dood vinden door een koolmonoxidevergiftiging. Verder niet

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:28
technopeuter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:55:
Het is vooral om je de schuld te geven als ze jou en je vrouw en drie kindjes dood vinden door een koolmonoxidevergiftiging. Verder niet
technopeuter schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:55:
Dat is prima, maar het zal niet de installateur zijn die de boodschapper van die schuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:11

bert pit

asdasd

Waterkoker schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Als ik het goed heb begrepen mag je met de huidige wetgeving omtrent cv-ketels, welke in april 2022 definitief wordt, het onderhoud niet meer zelf uitvoeren en is dan zelfs strafbaar.

Hierbij vraag ik mij af of de installateur het gaat rapporteren wanneer zij erachter komen dat je zelf de ketel hebt geopend en alles vervangen hebt als ze dat al kunnen zien/achterhalen.
Wetgeving is op zich wel een goed idee, als ze dan ook maar eens een professional royeren die zich niet aan de regels houdt.

Toen ik hier 10 jaar geleden een nieuwe ketel liet ophangen werd het gas leidingwerk door de monteur op lekkage gecontroleerd dmv het vlammetje van een aansteker.... 8)7 Ik zweer het je, ik stond er toevallig bij te kijken.

Op mijn vraag of dat niet beter met een beetje sop gedaan kon worden, antwoordde zijn collega: "dat doet ie altijd". Ook bleek in het halve huis de aanvoer en retour verkeerd om te zitten. Naderhand heb ik voor de service maar een ander bedrijf in de arm genomen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sinds dit weekend hebben we een Intergas HRE 30/36 hangen dus ik ben opnieuw begonnen met de CV-instellingen. Allereerst wilde ik de aanvoertemperatuur verlagen, maar ik vraag me af of dit wel zinvol is? Ik heb na 3 dagen de ketel namelijk nog niet hoger dan 65C zien stoken, waarbij het vrijwel de hele dag rond de 52C - 56C ligt met een delta T van vrijwel continu tussen de 13C en 16C.

Mijn iSense staat op 'opwarmsnelheid = normaal'. Ik kan me voorstellen dat als ik deze op 'snelst' zet de aanvoer wel hoger dan 65C zal zijn of wanneer het extreem koud is buiten.

Wellicht ga ik een OpenTherm gateway maken/kopen want ik ben wel benieuwd hoe de ketel zich gedraagt. Vooralsnog lijkt het er op dat deze een groot deel van de dag op de laagste modulatiestand aan het draaien is met een delta T van 13C - 16C. Op zich best prima met standaard settings lijkt me?

Verder heb ik 2 extra radiatoren gehangen van in totaal 6500 watt. Dat is wel te zien in het verbruik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Helemaal mee eens!

Onderhoudshandleiding gedownload.
Het bleek dat de dat bekende onderhoudsbedrijf nooit de brander had opengemaakt en schoongeborsteld zoals de fabrikant (Nefit) voorschreef.
Niet alleen was er ongewenste situatie ontstaan (verbrandingsgassen in huis, maar ook was het rendement heel slecht waardoor de ketel ~3x te veel gebruikte.

Voorbeeld 2) Op Youtube staat een filmpje van een zelfingenomen CV monteur die met de Franse slag onderhoud uitvoert en en gescheurde voorplaatisolatie niet ziet of niet erg vind (moet volgens fabrikant worden vervangen).

Tja, je hebt stikkerplakkers en monteurs die wel serieus met hun werk bezig zijn.
Je kan wel zelf een onderhoudsset kopen maar ketelonderhoud is meer dan pakkingen vervangen en een borstel erdoor halen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 18:02
Ik heb de afgelopen tijd mijn Installatie waterzijdig ingeregeld. Alle normale handbediende kranen beneden zijn vervangen door Heimeier Eclipse kranen, met radiografische thermostaat kranen (die normaal op 100% open staan omdat Nefit Easy thermostaat temperatuur regelt) en ik heb een andere pomp geplaatst die instelbaar is ipv de oude pomp die maar 1 stand had (grundfos UP 25-50 130)
Ik heb de pomp vervangen door een Grundfos Alpha 2 die ik nu op AutoAdapt heb ingesteld en lijkt het goed te doen, ook warm water (douchen) gaat goed.
Af en toe zie ik een melding in domoticz voorbij komen (system waiting (boiler cannot transfer heat to central heating)) maar verder geen foutmeldingen op Nefit Easy display

Mijn CV uitgaande temperatuur heb ik ingesteld op 65C en mijn retour zit nu rond de 40-45C.

In de badkamer heb ik een handdoek design radiator, met een thermostaat kraan (geen Exact of Eclipse)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NfqSqq8oCsehpedqUmJJZFSfAw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gsJ4PkqSmIQ1tcd75im82rmE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSNwo8nqKsjxDzuCGBeQ1Ik2LMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gg5HENySdnxugjidmbzsEwOA.jpg?f=user_large

tijdens het inregelen heb ik gemerkt dat de retour bijna net zo heet is als de aanvoer, (57C - 55C) waardoor ook het retour water bij de CV omhoog gaat.. Wat is de beste manier om deze designradiator in te regelen, zodat ik lagere retour/beter rendement krijg? Moet ik de thermostaat kraan vervangen door een Heimeier Exact of Eclipse?

Wel valt me op dat de Eclipe kranen een beetje suisend geluid maken als de CV in bedrijf is, dit was voorheen met de oude handkranen niet het geval, die waren fluister stil. Deze handkranen waren wel enigszins ingeregeld met de interne stelschroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Simple mind schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:07:
[...]
Als de sifon leeg is ruik je geen verbrandingsgassen maar rioollucht.
In de CV ketel zit ook een sifon die moet voorkomen dat verbrandingsgassen via de ontwatering weglekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Waterkoker schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Goede lobby van deinstallateurs geweest.
maar, met een beetje geluk heb ik tegen die tijd geen CV ketel meer.
Dat 'alles vervangen hebt' klinkt wel negatief.
Maar ik verving de isolatie van de voorplaat wel zoals de fabrikant voorschrijft, waarbij zo'n erkende CV monteur met z'n filmpjes op Youtube dat niet doet.
Het zal dan inderdaad wel zo moeten dat je er met je neus op moet staan met de handleiding van de ketel erbij om de installateur te vertellen wat ie moet doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
edsandje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:28:
[...]Tja, je hebt stikkerplakkers en monteurs die wel serieus met hun werk bezig zijn.
Je kan wel zelf een onderhoudsset kopen maar ketelonderhoud is meer dan pakkingen vervangen en een borstel erdoor halen.
Het enige wat ik helaas niet kan is de O2/CO2 meten. Bij m'n vorige werk had ik nog de beschikking over een rookgasmeter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Klopt... het gaat wel eens mis met die onderhoudstechnici.
Ik heb er ooit één gehad die nadat hij de testloop deed, en voor alles dicht ging nog een stekker uit trok.

Resultaat... 2 uur nadat hij weg was werd het koud in huis.

Dan 3 telefoons verder toch een bevestiging gekregen dat hun "expert" de dag nadien ging langs komen.
Ondertussen had ik het zelf gevonden. Wat die man bezield heeft... nobody knows.

Maar er zijn er ook die goed weten wat ze doen en moeten doen.
Het is in B al jaren zo dat installatie en onderhoud enkel gebeurt door erkende CV monteurs.
Ik ga niet beweren dat er geen beunen meer zijn, maar het is toch verminderd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb zelf ooit twee CV ketels gehangen. In mijn eigen huis en bij mijn ouders. In beide gevallen gewoon de oude ketel er uit en een andere er in (Nefit Topline).

Bij mijn ketel, nooit een centje pijn gehad, maar wel na een paar jaar de pakkingen preventief vervangen. Dat is een heel eenvoudig klusje.

Bij mijn ouders een keer een vervelende terugkerende storing gehad. Uiteindelijk een monteur gebeld en hem gevraagd ook meteen onderhoud te doen. Hij draaide de stekker in het stopcontact om (letterlijk) en de storing was verholpen. Dat was een bekend probleem volgens hem.

Het onderhoud deed hij toen ook (pakkingen vervangen dus), maar hij gaf al aan dat er aan die ketels niets te onderhouden viel, behalve de sifon legen en de binnenkant een keer stofzuigen...

In mijn eerste huurwoning had ik een Vaillant ketel met zonneboiler. Daar kwam de monteur om de haverklap omdat er in die ketel vanalles stuk ging. Met name de driewegklep werd daar volgens mij jaarlijks vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Blihi schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:56:
Ik heb zelf ooit twee CV ketels gehangen. In mijn eigen huis en bij mijn ouders. In beide gevallen gewoon de oude ketel er uit en een andere er in (Nefit Topline).

Bij mijn ketel, nooit een centje pijn gehad, maar wel na een paar jaar de pakkingen preventief vervangen. Dat is een heel eenvoudig klusje.

Bij mijn ouders een keer een vervelende terugkerende storing gehad. Uiteindelijk een monteur gebeld en hem gevraagd ook meteen onderhoud te doen. Hij draaide de stekker in het stopcontact om (letterlijk) en de storing was verholpen. Dat was een bekend probleem volgens hem.

Het onderhoud deed hij toen ook (pakkingen vervangen dus), maar hij gaf al aan dat er aan die ketels niets te onderhouden viel, behalve de sifon legen en de binnenkant een keer stofzuigen...

In mijn eerste huurwoning had ik een Vaillant ketel met zonneboiler. Daar kwam de monteur om de haverklap omdat er in die ketel vanalles stuk ging. Met name de driewegklep werd daar volgens mij jaarlijks vervangen.
tja... jij weet min of meer wat je doet (anders zat je niet in dit topic).
Maar er zijn mensen die hun capaciteiten behoorlijk overschatten en "niet gehinderd door kennis van zaken" ook de gevaren niet kennen.
Ik durf aan electrische installaties wel werken, maar zodra het over gas gaat ben ik toch wat voorzichtiger.

Nu ja, een deksel los schroeven en een pakking vervangen is niet zo spannend. En aan de waterkant heb je buiten een lek ook niet veel gevaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:12
Zullen we weer ontopic? Dit topic is niet 'het grote onderhoudsmonteur recensie topic' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
[

tijdens het inregelen heb ik gemerkt dat de retour bijna net zo heet is als de aanvoer, (57C - 55C) waardoor ook het retour water bij de CV omhoog gaat.. Wat is de beste manier om deze designradiator in te regelen, zodat ik lagere retour/beter rendement krijg? Moet ik de thermostaat kraan vervangen door een Heimeier Exact of Eclipse?
Eerlijke vraag eerlijk antwoord.Maar ook deze zul je moeten inregelen. Als het echt een design radiator is zoals op de foto getoond dan is er maar een goede oplossing: radiator vervangen door iets wat groot en laag is met een voorinstelbare afluiter.
Ik heb zelf een veel te grote hoge radiator hangen daar krijg je lage retour temperaturen mee en een warme badkamer.
Helaas moest iemand in dit forum me er met de neus opdrukken dat hoge (1,6 mtr.) radiatoren gewoon plafond verwarmers zijn. En dat klopt. Ik had hetzelfde vermogen moeten nemen en dan 50 of 60 cm hoog.

Zoek maar eens het vermogen op wat er nu hangt en wat er zou moeten hangen. :'(
Wel valt me op dat de Eclipe kranen een beetje suisend geluid maken als de CV in bedrijf is, dit was voorheen met de oude handkranen niet het geval, die waren fluister stil. Deze handkranen waren wel enigszins ingeregeld met de interne stelschroef.
Klopt. probeer je pomp nog ietsje lager te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 18:02
Nog lager zetten is bijna niet mogelijk. Dan zou ik van "auto adapt" naar stand 1 van proportioneel geregeld moeten, maar dan heb ik te weinig flow als warm water wordt gevraagd.

Het vervangen van de design radiator door iets "groots en laag". wordt een probleem ivm de beperkte ruimte, schuin dak en toilet wat in die hoek zit. Op dit moment zit er "gewone" thermostaat kraan op, die niet ingeregeld kan worden, is het nog zinvol om die te vervangen door een Exact of Eclipse thermostaat, waardoor je wel kunt inregelen. Of zijn er andere design / handdoek radiatoren die wel in te regelen zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door lammerts op 19-01-2021 19:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb inmiddels de training bij Intergas gevolgd, via de Intergas Academy. Daar kun je, na eindeloze video's over onderhoud, een bestand met de codes vinden.

Dit zijn ze, voor zover ze niet in de handleiding staan:

Parameters C020:
P001: Keteltype
P002: Displayoptie (0= minimaal, 2 = maximaal)
P009: Toestelbelasting aanpassing van -5% tot +5%
P010: Maximaal CV vermogen
P011: Minimale capaciteit CV-vermogen (default 22% bij mijn ketel, zou volgens de documentatie 16% moeten zijn),
P012: Opstartvermogen bij CV-vraag (default 50% bij mijn ketel, zou default 40% moeten zijn)

P037: Wachttijd inschakelen bij warmtevraag (default: 0 minuten)

P051: Stooklijn minimum CV-water temperatuur (default: 25)
P052: Stooklijn minimum buitentemperatuur (default: -9)
P053: Stooklijn maximum buitentemperatuur (default: 25)
P056: Opentherm minimumtemperatuur (default: 30, dus als OT minder dan 30 graden vraagt wordt 30 graden geleverd)

P060: Aanvoertemperatuur bij tweede circuit (alleen relevant bij LT/HT regeling, aan te zetten met P100)
P071: Minimaal vermogen bij tapwatervraag (default 13%?)
P072: Startvermogen bij tapwatervraag (default 70%)
P073: Tapwatertemperatuur in ECO bedrijf (0-65, default 0). Stand 0 betekent dat de ketel in ECO bedrijf het tapwater op 3 graden onder P075 houdt. Dit is echter instelbaar tot een andere waarde. ECO bedrijf houdt in dat de ketel zelf leert op welke tijden er warm water gevraagd wordt en dan het warm water al voorbereid).
P085: Legionella preventie aan/uit (default: 0, alleen relevant als P001 op 1 staat, dus externe boiler).

P086: Comfort-offset

P090: Functie contact 3,4 van X4: 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem, 2 = injectiepomp?, 3= houtboiler, 4= externe CV pomp, 5 = externe opslagpomp, 6 = externe warmwaterpomp
P091: Functie contact 4,5 van X4: 0 = driewegklep, 1 = driewegklep voor LT/HT systeem, 2 = injectiepomp?, 3= houtboiler, 4= externe CV pomp, 5 = externe opslagpomp, 6 = externe warmwaterpomp
P097: Relaisfunctie contact X11 (alarmrelais): 0 = functie uit, 1 betekent boiler werkt, dan contacten 1,3 open, boiler error, dan contact 1,3 gesloten. Dit is bedoeld voor een extern alarm.
P100: Functie contact 3,4 van X13: 0 = buitentemperatuurvoeler, 1 = LT aanvoervoeler, 2 = Warmtewisselaarsensor (NVT), 3= Buffersensor (Aquastat of 10k NTC)
P101: Functie contact 4,5 van X13: 0 = buitentemperatuurvoeler, 1 = LT aanvoervoeler, 2 = Warmtewisselaarsensor (NVT), 3= Buffersensor (Aquastat of 10k NTC)

De bron voor al deze parameters:
https://intergasacademy.nl/app/uploads/2020/05/Overzicht-Expert-Installateursinstellingen-C020.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 19-01-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
lammerts schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:06:
Nog lager zetten is bijna niet mogelijk. Dan zou ik van "auto adapt" naar stand 1 van proportioneel geregeld moeten, maar dan heb ik te weinig flow als warm water wordt gevraagd.

Het vervangen van de design radiator door iets "groots en laag". wordt een probleem ivm de beperkte ruimte, schuin dak en toilet wat in die hoek zit. Op dit moment zit er "gewone" thermostaat kraan op, die niet ingeregeld kan worden, is het nog zinvol om die te vervangen door een Exact of Eclipse thermostaat, waardoor je wel kunt inregelen. Of zijn er andere design / handdoek radiatoren die wel in te regelen zijn?
De radiator zelf is niet in te regelen. ;)
Het aparte bedienings orgaan wel. Ik zou beginnen om er wel een regelbare afsluiter voor te zetten. Je krijgt dan een lagere retour. (hopend dat er dan nog voldoende warmte uit de radiator komt) Dan kun je die weer gebruiken voorals je toch besluit die radiator te vervangen.

Mijn eclipse zit trouwens een halve meter verder zonder thermostaat knop. Het was mij te duur om die peperdure design onder aansluiting met thermostaat kop te vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 19-01-2021 20:39 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?