Bedankt voor de antwoorden.

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:47:
[...]
We zeggen hetzelfde: Te weinig flow in het systeem, maw; de pomp levert te veel flow voor het systeem.
Ik neem aan dat je een apart pomp op de vv verdeler hebt zitten? dan zou de warmte vraag van de vv weinig invloed op de ketel pomp moeten hebben. Hij levert immers alleen "liters" warmte aan die nodig zijn om de vv-loop op temperatuur te houden. Als je al ver aan het minimum zit wordt het dus wel kritisch (simpel gezegt is de min capaciteit van je ketel te veel). Hij pompt niet door je vv-loop heen. Op zich is het hydraulisch gezien al bijzonder dat alle vloerverwarmings opstellingen netjes blijven draaien door de jaren heen aangezien er meerdere pompen met (of tegen) elkaar staan te pompen zonder enige verdere regeling...
Het klinkt inderdaad dat de bypass dan gebruikt blijft worden. Wat je volgens mij zal zien is dat de ketel daar op reageert door de water temperatuur naar beneden te gooien (zo ver dat nog kan) omdat het retour water te hoog is (delta T is klein). Op zich is dat niet erg en wat je wilt: zo weinig mogelijk warmte genereren wat toch niet wordt afgenomen.
ok, dan begrijpen we elkaar in ieder geval ^^
De verdeler heeft idd een eigen pomp.
Zal daardoor dan niet de ketel in storing vallen?
De retourtemperatuur zal immers steeds hoger worden. (vanuit de ketel gezien is er dan geen/te weinig warmteafgifte in het systeem)
leonbong schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:53:
[...]
Heel goed idee die inregelventielen let op dat je verschillende varianten hebt met verschillende flow bereiken.
0-8 l/min 0-20 l/min bijvoorbeeld.
De bypass mag achter het inregelventiel zitten, steker nog dat is gebruikelijk.
Tip de glaasjes zodanig plaatsen dat er geen lucht in blijft staan.
Het handigst is kijken wat het minimum vermogen van je ketel is, het inregelventiel(en) gezamenlijk op een debiet instellen dat meer is dan minimum flow die de ketel moet hebben.
Als jij nou bijvoorbeeld 15kW voor je huis moet hebben kies dan debiet wat daarbij ongeveer hoort voor de ketel.
Bijvoorbeeld een intergas moet voor 3kW minimaal 150l/uur hebben.
Als dit niet in je handleiding staat kan je redelijk bij voorbeeld de getallen van bijvoorbeeld intergas aanhouden.
Hierbij een link van Danfoss inregelgids, dat jij andere inregelventielen wil gebruiken, maakt niks uit voor het principe.
https://assets.danfoss.co...138386407669nl-000301.pdf
Hmm, nu wordt het iets ingewikkelder voor mij als leek. Even kijken of ik het begrijp.
Stap 1:
Normaliter staat alleen de vloerverwarming open. (+-60M^2 – 10 hoh).
Online vind ik hiervoor een gemiddelde warmteafgifte van 100w/M2 --> Totaal 6000w vermogen
Is de 100w/M2 een reële aanname voor de vloerverwarming?
Stap 2: Toelaatbaar drukverschil is bij mij niet bekend.
Dus standaard 10 kPA
Stap 3:
Temperatuurverschil tussen aanvoer en retour is +- 20
Min. Flow = 6*0,86/20 = 258 l/h
Zijn de volgende stappen afhankelijk van het type inregelventiel?
Bijv. het watts inregelventiel wordt in l/m ingeregeld toch? ( 4,3 l/m)
Of waar moet ik deze gegevens dan nog gebruiken?
Voor mijn ketel geld bij de flow van 258 l/h een restopvoerhoogte van 200 mBar
200 – toelaatbaar drukverschil (100) = 100mBar = 10kPa
https://www.installatieproducten.nl/image/data/Apdf/cv%20ketels/Nefit-trendline-2-installatiehandleiding.pdf (Pagina 8 )
KV waarde: Kv waarde = 0,258/(wortel(0,1)) = 0,815
Instelling Bypass --> 0.15kBar.
Dit zou resulteren in de volgende opstelling.
De minimale flow voor de ketel kan ik niet zo snel vinden. momenteel staat de ketel ingesteld op 9,9 kW (min, 6,9 kW) echter zal komend jaar pas de vloerisolatie en de spouwmuurisolatie worden aangebracht. dus verwacht dat dit nog omlaag gaat/kan.
Kan ik de minimale flow dan 1 op 1 doorrekenen vanuit intergas?
6,9 kw --> 345, --> 400 incl. veiligheidsmarge? 9,9 kW --> 500l/uur?
Resten mij nog 2 andere vragen.
- Gaat er geen drukopbouw plaatsvinden voor de inregelventielen?
Met als gevolg uitschakeling van de ketel?
- Maakt verder de locatie van het expansievat nog iets uit in dit verhaal? m.i. tussen de inregelventielen.