Wel ff gegoogled, maar lijkt dat je de divider alleen in de settings kunt aanpassen.
Uit de tekst:
Om ervoor te zorgen dat er liters i.p.v. m3 geregistreerd worden ga je naar SETUP > SETTINGS > METERS/COUNTERS en wijzig RFXMeter/Counter Dividers : Water naar 1000. Eventueel kun je “Sensor Timout” op 10000 zetten (dit voorkomt dat je time-outs en log-errors krijg indien je bv. op vakantie bent en gedurende langere tijd geen water verbruikt).
Wil graag mijn huidige waardes gas en elektriciteit van 5 jaar uit mijn database halen en importeren
in een nieuwe database.
Wat is de beste manier om dit aan te pakken ?
limboconnect schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:50:
Wil graag mijn huidige waardes gas en elektriciteit van 5 jaar uit mijn database halen en importeren
in een nieuwe database.
Alvast bedankt.
De csv export gebruiken van domoticz?
Anders de sql database direct, geen idee welke velden je dan moet hebben.
limboconnect schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:50:
in een nieuwe database.
Alvast bedankt.
Met sqllite uit de database halen.
De waardes per min oid ga je er niet uit krijgen voor die 5 jaar. Die worden geaggregeerd.
Wel ff gegoogled, maar lijkt dat je de divider alleen in de settings kunt aanpassen.
Uit de tekst:
Om ervoor te zorgen dat er liters i.p.v. m3 geregistreerd worden ga je naar SETUP > SETTINGS > METERS/COUNTERS en wijzig RFXMeter/Counter Dividers : Water naar 1000. Eventueel kun je “Sensor Timout” op 10000 zetten (dit voorkomt dat je time-outs en log-errors krijg indien je bv. op vakantie bent en gedurende langere tijd geen water verbruikt).
Heb me ook suf gezocht, maar kon inderdaad niets vinden. Nou ja, klikken dan maar!
Hierboven is idx=2 de index van je Virtual Sensor hardware. Als index voor deze sensor krijg ik 18 toegewezen. Verder heb ik de S0 op m'n Raspberry Pi aangesloten op GPIO23, zonder extra weerstand (die pull-up zit al op de Pi zelf, dacht ik zo).
Het script van @klump4u hier nogmaals voor de volledigheid, en geüpdate naar python3 + elke 5 seconde een update.
Ik ga er dus van uit dat je nu een meter "WP Vermogen" hebt die het actuele vermogen van je warmtepomp rapporteert, en een meter "WP Verbruik" zoals in stap 1. Beiden op elkaar delen geeft de COP.
In de praktijk werkt het niet zo vanzelfsprekend. Omdat de WP defrosts doet of schakelt van-en-naar SWW, krijg je soms een redelijk "gemeten" vermogen zonder noemenswaardig verbruik. Je kunt het zien als een "vals" vermogen waarbij de warmte uit je boiler komt terwijl alleen de pomp loopt.
Mijn record is een COP van 200
Goed, we zullen dus wat moeten smeren om een beetje een redelijk plaatje te behouden.
-- Live COP scriptreturn{active=true,on={devices={'WP Vermogen','WP Verbruik',}},execute=function(domoticz)localHeat=domoticz.devices("WP Vermogen")._state*1000localElektra=domoticz.devices("WP Verbruik").actualWattlocalPrev_COP=domoticz.devices("WP COP")._statelocalLive_COP=Heat/Elektralocaldiff_COP=Live_COP-Prev_COP-- Make sure to smooth out spikes in COPifmath.abs(Live_COP)>0.1thenifdiff_COP>0thenLive_COP=Prev_COP+math.min(math.abs(diff_COP),0.5)elseLive_COP=Prev_COP-math.min(math.abs(diff_COP),0.5)endelse-- A COP<0.1 is usually an artifact of a small Tdiff and some anti-frost flows with no actual heat generatedLive_COP=0;end-- Round off and update dummy sensorsLive_COP=domoticz.utils.round(Live_COP,1)domoticz.openURL('http://localhost:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx='..domoticz.devices('WP COP').idx..'&nvalue=0&svalue='..Live_COP)end}
Aangezien mijn kWh meter elke 5 seconden een meting doorstuurt naar WP Verbruik (indien er iets gebeurd), óf mijn Kamstrup elke 15 seconden naar WP Vermogen, werkt bovenstaande smoothing van max 0.5 betrekkelijk goed. Kleinere waarde zal meer smoothen. De defrosts zien er nog vrij puntig uit namelijk.
(gare taal trouwens lua - wel een math library, maar geen sign() functie)
Goed, als alles werkt, krijg je zo'n ovezicht
Best netjes, dacht ik zo
Stap 3: COP van gister corrigeren
Ja, we zijn er nog niet. Zo'n live COP is leuk, maar als je de dagelijks verbruik- en opwekdata hebt, dan krijg je de werkelijke COP over die dag. Ik weet geen betere manier dan dit buiten Domoticz om de dag van gister te corrigeren.
Idee is dus om elke nacht een script te draaien dat de data uitleest en aanpast.
LET OP: ONDERSTAAND SCHRIJFT DIRECT IN JE DOMOTICZ.DB, EN IS DUS NIET ZONDER RISICO!
#!/usr/bin/python3## COP corrector - updates yesterday's COP based on the whole generated/consumed power#importsysimportpathlibimportsqlite3fromdatetimeimportdatetime,timedeltaimportloggingimportlogging.handlersDOMOTICZ_DATABASE='/home/pi/domoticz/domoticz.db'OPBRENGST_IDX=17VEBRUIK_IDX=18COP_IDX=19# Setup loggingsyslog=logging.handlers.SysLogHandler(address='/dev/log',facility='local1')syslog.setFormatter(logging.Formatter('cop_corrector.py: %(levelname)s%(message)s'))logging.getLogger().addHandler(syslog)logging.getLogger().setLevel(logging.INFO)# Get yesterday's time stringyesterday=datetime.now()-timedelta(1)YESTERDATE=datetime.strftime(yesterday,'%Y-%m-%d')# Connecting to the databasefile=pathlib.Path(DOMOTICZ_DATABASE)ifnotfile.exists():logging.error('Unable to find the database at %s!'%DOMOTICZ_DATABASE)sys.exit()domobase=sqlite3.connect(DOMOTICZ_DATABASE)cursor=domobase.cursor()# Get Opbrengstcursor.execute("SELECT * FROM Meter_Calendar WHERE DeviceRowID='"+str(OPBRENGST_IDX)+"' AND Date='"+YESTERDATE+"'")ans=cursor.fetchall()iflen(ans)!=1:logging.error('Got none or multiple entries for WP Opbrengst, ingnoring yesterday!')sys.exit()WPOpbrengst=ans[0][1]# Get Verbruikcursor.execute("SELECT * FROM Meter_Calendar WHERE DeviceRowID='"+str(VEBRUIK_IDX)+"' AND Date='"+YESTERDATE+"'")ans=cursor.fetchall()iflen(ans)!=1:logging.error('Got none or multiple entries for WP Gebruik, ingnoring yesterday!')sys.exit()WPVerbruik=ans[0][1]# Update COPcursor.execute("SELECT * FROM Percentage_Calendar WHERE DeviceRowID='"+str(COP_IDX)+"' AND Date='"+YESTERDATE+"'")ans=cursor.fetchall()iflen(ans)!=1:logging.error('Got none or multiple entries for WP COP, ingnoring yesterday!')sys.exit()WPCOP=ans[0][3]ActualCOP=WPOpbrengst/WPVerbruiklogging.info('Op %s was de Opbrengst: %f, verbruik: %f, COP: %f, werkelijke COP: %f'%(YESTERDATE,WPOpbrengst,WPVerbruik,WPCOP,ActualCOP))# Formatting and updateActualCOPString=('%.2f'%ActualCOP)cursor.execute("UPDATE Percentage_Calendar SET Percentage_Avg='"+ActualCOPString+"' WHERE DeviceRowID='"+str(COP_IDX)+"' AND Date='"+YESTERDATE+"'")domobase.commit()# Close databasedomobase.close()
Maak een script /etc/cron.d/cop_corrector aan:
code:
1
2
3
# Run COP correction script daily, at 1 in the night, so you have time to backup your database right after midnight
55 00 * * * root cp /home/pi/domoticz/domoticz.db /home/pi/domoticz_backup.db
00 01 * * * root /usr/bin/python3 /home/pi/scripts/cop_corrector.py
Afhankelijk van hoe lang de backup van je systeem duurt, moet je de tijd van de cop_corrector daarop aanpassen. De database kopiëren is zo gedaan, maar een goede off-site systeembackup duurt wat langer natuurlijk.
Watermeterscriptje draait ook naar behoren hier. Ik heb niet meer naar het originele scriptje gekeken. Ik vond het niet logisch om een extra bestandje met meterstanden bij te houden, is nergens voor nodig.
waarbij idx=2 in de eerste regel de index is van je Virtual Sensor hardware, en de idx=30 de tweede regel de meter IDX is die de eerste regel teruggeeft.
Vervolgens klik je in Domoticz op de meter op Edit en zet de divider op 1000. Dan heb je nu een General Incremental Water counter
De NPN sensor heb ik zonder extra weerstand (maar met logic level converter(!)) aangesloten op GPIO 20. De weerstand zit in de Pi, wordt in het script als pull-down geconfigureerd.
#!/usr/bin/python3importtimeimportjsonimporturllib3fromurllib.requestimporturlopenimportthreadingimportloggingimportlogging.handlersimportosfromgpiozeroimportDigitalInputDeviceGET_URL='http://localhost:8080/json.htm?type=devices&rid=%d'SET_URL='http://localhost:8080/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=%d&svalue=%d'WATER_DELTA=0WATER_IDX=30WATER_GPIO=20WATER_COUNTER_LOCK=threading.Lock()WATER_LAST_UPDATE=0defwater_intr():tme=time.time()globalWATER_DELTAwithWATER_COUNTER_LOCK:WATER_DELTA+=1# 1 tick per litrelogging.debug('Water counter tick: %d'%WATER_DELTA)defmain():globalWATER_DELTAglobalWATER_LAST_UPDATEsyslog=logging.handlers.SysLogHandler(address='/dev/log',facility='local1')syslog.setFormatter(logging.Formatter('water_meter.py: %(levelname)s%(message)s'))logging.getLogger().addHandler(syslog)logging.getLogger().setLevel(logging.DEBUG)# Here we wait until Domoticz is startedwhileTrue:try:res=json.load(urlopen(GET_URL%WATER_IDX))ifres['status']!='OK':raiseException('Domoticz json error')breakexceptExceptionase:logging.warning(e)time.sleep(30.0)waterSensor=DigitalInputDevice(WATER_GPIO,pull_up=False)waterSensor.when_deactivated=water_intros.nice(-20)logging.info('Polling loop starting')whileTrue:time.sleep(5)withWATER_COUNTER_LOCK:# Update if water was used, but also every 5 minutes to avoid the indicator turning redifWATER_DELTA>0ortime.time()-WATER_LAST_UPDATE>300:try:res=json.load(urlopen((SET_URL)%(WATER_IDX,WATER_DELTA)))ifres['status']!='OK':raiseException('Domoticz json error')logging.info('Water counter %d'%(WATER_DELTA))WATER_DELTA=0WATER_LAST_UPDATE=time.time();exceptExceptionase:logging.warning(e)if__name__=="__main__":main()
Ik heb het kWh-meter script van @klump4u gerycled, is gewoon een prima basis. Dit script geeft elke 5 seconden een nieuwe tick door, maar ook elke 5 minuten een "live-line" zodat je meter niet in time-out gaat. Zie je een rode meter in Domoticz, dan weet je dat het script is gecrashed
Script toevoegen aan /etc/rc.local zodat hij start bij het booten:
code: /etc/rc.local
1
2
3
4
5
...
# Run the water meter script in the background
python3 /home/pi/scripts/water_meter.py &
...
exit 0
Logging is naar /var/log/syslog, ofwel:
code:
1
tail -f /var/log/syslog
Zie je wat ie doet
De meterstand goedzetten kun je misschien het makkelijkste via de Offset in de dialog. Ik ga de oude data van m'n oude meter overzetten door deze in de database weg te schrijven, dan komt het bij mij ook goed.
Ja, dat zijn verschillende dingen. Live COP, COP per dag, per maand, per jaar, etc. Domoticz logt alleen live, per 5 minuten en per dag. Live+5 min COP volgt ook uit de directe metingen, voor de COP per dag is dus een correctie nodig. Maar er is voor zover ik weet geen periodieke functionaliteit.
Je kunt natuurlijk wel een Managed Counter opstellen waarin je zelf de sCOP weergeeft, maar dat is gewoon een script gestuurd tellertje die niet logged
Nog los van het feit dat ik op vier verschillende waardes uit kom [Afbeelding]
Oh, dat valt ontzettend mee!
Mijn kWh-teller meet "heel de WP", dus inclusief de aansturingsmodule. Kan me voorstellen dat de interne kWh-meting alleen meet als de compressor draait. En dan is het ook de vraag of hij alleen de compressor meet, of ook de fan, pomp, etc.
Verder zijn niet alle meters even goed geijkt. In mijn Vaillant heeft de Ta-sensor een afwijking van 0,7 K, ofwel het zelf berekende vermogen is 20-30% te optimistisch (afhankelijk van de draaiuren). De zelfgerapporteerde COP van Vaillant ligt dus ook standaard iets van een punt te hoog. Naast het feit dat ik wanneer ik puur de data uit de Vaillant gebruik ook niet op een sluitende boekhouding kom, maar dat terzijde. Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Ik heb meer vertrouwen in m'n Kamstrup en m'n scripts
@Zwartoog Je kunt toch gewoon de nieuwe watermeter toevoegen en op replace drukken?
Ik ga er eens mee aan de slag...
De S0 COP gebruikt overigens m'n eigen kWh meter, die meet dus echt alles. Daarom verbaast het me ook dat deze gemiddeld genomen een hogere COP oplevert dan de andere waardes.
[Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2023 10:31]
Moet ik hier nog ongebruikte idx-en invullen? Of gewoon deze?
Of kan ik in Domoticz gewoon een nieuwe water device aanmaken?
Of kan ik de rest van het script naar de bestaande meter laten verwijzen?
edit: blijft angstvallig leeg
Moet hier ook een 'script started' log verschijnen ofzo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@raspberrypi:~ $ tail -f /var/log/syslog
Jan 27 10:56:37 raspberrypi systemd[828]: Reached target Main User Target.
Jan 27 10:56:37 raspberrypi systemd[828]: Startup finished in 659ms.
Jan 27 10:56:37 raspberrypi systemd[1]: Started User Manager for UID 1000.
Jan 27 10:56:37 raspberrypi systemd[1]: Started Session 1 of user pi.
Jan 27 10:56:39 raspberrypi kernel: [ 33.751432] cam-dummy-reg: disabling
Jan 27 10:56:46 raspberrypi systemd[1]: systemd-fsckd.service: Succeeded.
Jan 27 10:56:58 raspberrypi systemd-timesyncd[328]: Initial synchronization to t ime server 82.73.221.51:123 (2.debian.pool.ntp.org).
Jan 27 10:57:04 raspberrypi systemd[1]: Started Session 3 of user pi.
Jan 27 10:57:05 raspberrypi systemd[1]: systemd-timedated.service: Succeeded.
Jan 27 10:57:09 raspberrypi systemd[1]: systemd-hostnamed.service: Succeeded.
[Voor 73% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2023 10:58]
De S0 COP gebruikt overigens m'n eigen kWh meter, die meet dus echt alles. Daarom verbaast het me ook dat deze gemiddeld genomen een hogere COP oplevert dan de andere waardes.
Ja, alleen m'n oude was een RFX-meter, en die wordt niet gezien als geschikte replacement of zo. Staat na migratie naar de Pi ook op disabled, en krijg hem niet meer zomaar aan.
Wat ik zie is dat je ook de "standaard" RFX meter hebt. Als die bij jou wel actief is, kun je die misschien wel via de interface updaten?
Anders even wachten, als ik mijn migratiescriptje klaar heb, post ik hem wel.
Die idx=2 is de ID van je virtual sensor hardware. Hieronder bij mij is hij inmiddels idx=4 (had na het schrijven van de howto's nog wat zitten klooien):
Heb je die niet, aanmaken doe je zo (of klik je in de rondte in de interface):
krijg een foutmelding als ik het script handmatig draai:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $ python3 watermeter.py
Traceback (most recent call last):
File "/home/pi/domoticz/scripts/watermeter.py", line 75, in <module>
main()
File "/home/pi/domoticz/scripts/watermeter.py", line 51, in main
os.nice(-20)
PermissionError: [Errno 1] Operation not permitted
Heb het script hernoemd naar watermeter.py. Ook in het script zelf, en in de domoticz/scripts folder gezet.
Daar uiteraard ook het start-script op aangepast.
Eens proberen met sudo:
code:
1
2
3
4
5
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $ sudo python3 watermeter.py
File "/home/pi/domoticz/scripts/watermeter.py", line 11, in <module>
from gpiozero import DigitalInputDevice
ModuleNotFoundError: No module named 'gpiozero'
Niet echt beter
Eens kijken of ik de GPIO input vanaf de command line kan vinden.
[Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2023 11:09]
pi@raspberrypi:~ $ tail -f /var/log/syslog
Jan 27 11:33:14 raspberrypi systemd[793]: Reached target Main User Target.
Jan 27 11:33:14 raspberrypi systemd[793]: Startup finished in 675ms.
Jan 27 11:33:14 raspberrypi systemd[1]: Started User Manager for UID 1000.
Jan 27 11:33:14 raspberrypi systemd[1]: Started Session 1 of user pi.
Jan 27 11:33:17 raspberrypi kernel: [ 33.751485] cam-dummy-reg: disabling
Jan 27 11:33:23 raspberrypi systemd[1]: systemd-fsckd.service: Succeeded.
Jan 27 11:33:36 raspberrypi systemd-timesyncd[314]: Initial synchronization to time server 94.198.159.15:123 (2. debian.pool.ntp.org).
Jan 27 11:33:43 raspberrypi systemd[1]: systemd-timedated.service: Succeeded.
Jan 27 11:33:47 raspberrypi systemd[1]: systemd-hostnamed.service: Succeeded.
Jan 27 11:34:24 raspberrypi systemd[1]: Started Session 3 of user pi.
Jan 27 11:38:13 raspberrypi dbus-daemon[423]: [system] Activating via systemd: service name='org.freedesktop.tim edate1' unit='dbus-org.freedesktop.timedate1.service' requested by ':1.5' (uid=0 pid=448 comm="/usr/lib/snapd/sn apd ")
Jan 27 11:38:13 raspberrypi systemd[1]: Starting Time & Date Service...
Jan 27 11:38:14 raspberrypi dbus-daemon[423]: [system] Successfully activated service 'org.freedesktop.timedate1 '
Jan 27 11:38:14 raspberrypi systemd[1]: Started Time & Date Service.
Jan 27 11:38:44 raspberrypi systemd[1]: systemd-timedated.service: Succeeded.
Jan 27 11:43:10 raspberrypi influxd[526]: ts=2023-01-27T10:43:10.144620Z lvl=info msg="Cache snapshot (start)" l og_id=0fdhS1D0000 engine=tsm1 trace_id=0fdi1Ql0000 op_name=tsm1_cache_snapshot op_event=start
Jan 27 11:43:10 raspberrypi influxd[526]: ts=2023-01-27T10:43:10.244313Z lvl=info msg="Snapshot for path written " log_id=0fdhS1D0000 engine=tsm1 trace_id=0fdi1Ql0000 op_name=tsm1_cache_snapshot path=/var/lib/influxdb/data/Pa nasonic/autogen/8 duration=99.941ms
Jan 27 11:43:10 raspberrypi influxd[526]: ts=2023-01-27T10:43:10.244596Z lvl=info msg="Cache snapshot (end)" log _id=0fdhS1D0000 engine=tsm1 trace_id=0fdi1Ql0000 op_name=tsm1_cache_snapshot op_event=end op_elapsed=100.038ms
Jan 27 11:48:11 raspberrypi systemd[1]: Starting Cleanup of Temporary Directories...
Jan 27 11:48:11 raspberrypi systemd[1]: systemd-tmpfiles-clean.service: Succeeded.
Jan 27 11:48:11 raspberrypi systemd[1]: Finished Cleanup of Temporary Directories.
[Voor 80% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2023 11:54]
Volgens mij heb ik alleen raspi-gpio met de hand geïnstalleerd, maar anders kun je de python3-gpiozero ook met de hand erbij doen.
Script moet inderdaad als root draaien, anders kun je niet nice-n of in de syslog schrijven. De nice op -20 geeft maximale prioriteit tussen alle andere systeemprocessen, zodat je geen ticks mist.
Script toevoegen aan /etc/rc.local zodat hij start bij het booten:
code: /etc/rc.local
1
2
3
4
5
...
# Run the water meter script in the background
python3 /home/pi/scripts/water_meter.py &
...
exit 0
Vind het zo gek dat er helemaal niks naar voren komt.
Ding is ook dat je met pip3 normaal gesproken geen modules onder sudo installeert toch?
[Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2023 12:17]
Vind het zo gek dat er helemaal niks naar voren komt.
Ding is ook dat je met pip3 normaal gesproken geen modules onder sudo installeert toch?
Ja, rc.local wordt als root uitgevoerd. Maar eerst moet hij normaal goed draaien, kan best zijn er iets anders aan de hand is nog.
Kijk in één terminal naar de log:
tail -f /var/log/syslog
En in een andere terminal het script starten:
sudo python3 water_meter.py
Als het script crashed, dan die je dat hier gelijk. Blijft hij draaien, dan zul je messages in de syslog zien (die in de andere terminal wordt gelogd). Als alles goed zit, dan laat hij daar de watermeterticks zien.
Ja, rc.local wordt als root uitgevoerd. Maar eerst moet hij normaal goed draaien, kan best zijn er iets anders aan de hand is nog.
Kijk in één terminal naar de log:
tail -f /var/log/syslog
En in een andere terminal het script starten:
sudo python3 water_meter.py
Als het script crashed, dan die je dat hier gelijk. Blijft hij draaien, dan zul je messages in de syslog zien (die in de andere terminal wordt gelogd). Als alles goed zit, dan laat hij daar de watermeterticks zien.
Gaat nog niet helemaal vanzelf...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $ sudo apt-get install gpiozero
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
E: Unable to locate package gpiozero
main()
os.nice(-20)
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $
edit:
code:
1
sudo python3 -m pip install gpiozero
did the trick.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Jan 27 12:36:59 raspberrypi watermeter.py: INFO Polling loop starting
Jan 27 12:37:04 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 0
Jan 27 12:37:15 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:19 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Jan 27 12:37:24 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:29 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Jan 27 12:37:34 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:34 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Jan 27 12:37:44 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:44 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Nu nog een issue oplossen met hoe het in de frontend terecht komt:
[Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2023 12:43]
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $ sudo apt-get install gpiozero
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
E: Unable to locate package gpiozero
main()
os.nice(-20)
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts $
edit:
code:
1
sudo python3 -m pip install gpiozero
did the trick.
Wakker blijven! Je moet python3-gpiozero hebben ipv gpiozero. Je hebt hem nu gepipt, werkt ook blijkbaar. Ben zelf geen fan van pip als het via systeempackages kan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Jan 27 12:36:59 raspberrypi watermeter.py: INFO Polling loop starting
Jan 27 12:37:04 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 0
Jan 27 12:37:15 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:19 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Jan 27 12:37:24 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:29 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Jan 27 12:37:34 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:34 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Jan 27 12:37:44 raspberrypi watermeter.py: DEBUG Water counter tick: 1
Jan 27 12:37:44 raspberrypi watermeter.py: INFO Water counter 1
Mooi! Ik neem aan dat je de kraan goed hebt laten lopen?
Nu nog een issue oplossen met hoe het in de frontend terecht komt:
Ja, dat is dus het probleem met die RFX-meter. Daar moet je absolute meterstanden aan doorgeven. Idee kan dus zijn eerst de huidige stand uitlezen, dan optellen, dan terugschrijven. Maar zoals ik al zei, ik vind zo'n dubbele administratie onnodig. En onnodige dingen leiden tot onnodige fouten.
Wat jij nu ziet is een overflow. Je gaat van 71360 liter naar 1 liter. Waarom hij dan max_int32 (2.147.483.647) is denk ik een inwendige cap op een int ipv een uint.
Enfin, vandaar mijn advies om gewoon het andere metertype te gebruiken
Wakker blijven! Je moet python3-gpiozero hebben ipv gpiozero. Je hebt hem nu gepipt, werkt ook blijkbaar. Ben zelf geen fan van pip als het via systeempackages kan
Zoals je merkt heb ik absoluut geen flauw idee wat ik aan het doen ben
Zal wel ff een nieuw metertje maken. Of even kijken of ik het stukje script dat de meterstand in een bestand zet kan hergebruiken.
Zal niet echt makkelijk samen te voegen zijn op een andere manier lijkt me.
Zoals je merkt heb ik absoluut geen flauw idee wat ik aan het doen ben
Ach, al doende leert men Idee achter deze scripts is dat ze op de achtergrond van het systeem meedraaien. Vandaar dat ze als root worden gestart, en informatie naar de syslog schrijven. Verder moet je inderdaad je Pi als systeem in orde hebbe
Zal wel ff een nieuw metertje maken. Of even kijken of ik het stukje script dat de meterstand in een bestand zet kan hergebruiken.
Zal niet echt makkelijk samen te voegen zijn op een andere manier lijkt me.
Kijk eerst maar of je je meter gewoon kunt updaten binnen Domoticz, dat is het makkelijkste (wel je DB backuppen vooraf).
Lukt dat niet, dan krijg je van mij van het weekend een ander script die de historische standen overneemt.
Kan ik met die CURL het originele devicetype niet aanpassen?
Slim idee! Zover had ik nog niet gedacht. Niet via CURL, wel via de DB.
Net even quick-and-dirty gedaan, gezien mijn beperkte sql ervaring.
- domoticz stop zetten (sudo service domoticz stop)
- db kopiëren
- db openen met sqlitebrowser
- ga naar BrowseData->DeviceStatus en zoek je oude watermeter op:
- Daar zie ik al mijn probleem: HardwareID staat op 29, die niet bestaat. Was in m'n oude config ook zo, bestond ie ook niet. Enfin: bij mij HardwareID op 4 zetten (mijn virtual sensor hardware idx), Type op 243, Subtype op 28, Switchtype op 2
- Database opslaan, afsluiten, en domoticz weer opstarten.
En mijn oude watermeter is weer terug
Nou nog de meterstanden van de afgelopen week terug invoeren.
Lukt bovenstaande zelf?
Anders wordt het iets met:
sqlite3 domoticz/domoticz.db "UPDATE DeviceStatus SET HardwareID='4', Type='243', SubType='28', SwitchType='2' WHERE DeviceID='82011'"
De DeviceID kun je vinden onder de Devices tab in Domoticz. Ik heb bovenstaand sqlite commando niet getest nog, speel er maar mee
Toch weer een stapje terug, zie in m'n tail van syslog geen ticks meer...
rc.local gek genoeg weer leeg... weird...
Ok, werkt weer... Nu toch de db weer in om wat standen te fixen denk ik:
dagverbruik lijkt goed te gaan. Heb bij offset m'n daadwerkelijke meterstand ingevuld nu.
Zit dit in de 'meter' tabel?
Ah... In de tabel 'meter' staan de standen van vandaag.
En in de tabel 'meter_calendar' de historische standen... Paar onzinwaardes verwijderen en we zijn er denk ik
Done:
[Voor 137% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2023 15:06]
@Zwartoog je zou toch verwachten dat er zoiets als een kWh-meter via Gpio pin standaard in Domoticz zou zitten net zoals de DS18b20 temperatuur sensoren.
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Ja zeker. Een GPIO-puls aan een meter koppelen lijkt me niet zo ingewikkeld. Maar er is wel meer verbetering toe te voegen:
- eenheid zelf kiezen (l ipv m³)
- aantal weer te geven decimalen
Zit sqlitebrowser gewoon ergens in het pakket op de Pi (Buster/domoticz) of moet je dat appart installeren?
Als het er al op zit, hoe open je dat dan?
Kun je apart installeren:
sudo apt-get install sqlitebrowser
maar als je een headless Pi hebt, krijg je wel een berg X-packages erbij. Kun je ook weer deinstalleren achteraf natuurlijk. sqlitebrowser is op verschilllende platforms beschikbaar.
maar als je eens headless Pi hebt, krijg je wel een berg X-packages erbij. Kun je ook weer deinstalleren achteraf natuurlijk. sqlitebrowser is op verschilllende platforms beschikbaar.
Ik ga dat een proberen. Wellicht ook wel handig om een database te repareren na een crash. Daar zitten nu nog wel eens gaatjes in na een crash, hoewel dat gelukkig na ingebruikname van eMMC meer dan een jaar geleden eigenlijk nagenoeg niet meer is voorgekomen
Ik ga dat een proberen. Wellicht ook wel handig om een database te repareren na een crash. Daar zitten nu nog wel eens gaatjes in na een crash, hoewel dat gelukkig na ingebruikname van eMMC meer dan een jaar geleden eigenlijk nagenoeg niet meer is voorgekomen
Heh, ik zou wat dat betreft investeren in een dagelijkse backup
Simpelste is een USB-stick waar je dagelijks je DB naartoe schrijft.
Overigens gebruik ik deze voor de watermeter. Bedrading rechtstreeks op de Pi. Slimme meter loopt bij mij via een Youless 120 met S0 voor de zonnepanelen.
Heh, ik zou wat dat betreft investeren in een dagelijkse backup
Simpelste is een USB-stick waar je dagelijks je DB naartoe schrijft.
Dat gebeurt al. En tussentijds maak ik ook nog wel eens en kopie van de .db via domoticz zelf. Een keer per week een complete systeem backup
Gaatjes gaat meestal om een of een paar uurtjes, tenzij de boel tijdens de vakantie omvalt
Voor mij watermeter gebruik ik dit script. Bedrading rechtstreeks op de Pi zelfs zonder extra weerstandje. Werkt al 4 jaar perfect. Af en toe een paar liter verschil per kwartaal (nooit meer dan 10 liter). Kan je makkelijk herstellen.
Slimme meter via een Youless 120 met S0 voor de zonnepanelen. Werkt ook vlekkeloos.
[Voor 9% gewijzigd door Copitano op 27-01-2023 17:53]
Binnenkort zonnepanelen met 2 omvormers (apart 1 voor de garage en 1 voor het dak van de woning), moet ik daarvoor nog iets voorbereiden als ik dit in Domoticz wil loggen? Zal ook naar PVout loggen overigens.
M.v.Veelen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:22:
Binnenkort zonnepanelen met 2 omvormers (apart 1 voor de garage en 1 voor het dak van de woning), moet ik daarvoor nog iets voorbereiden als ik dit in Domoticz wil loggen? Zal ook naar PVout loggen overigens.
Op dezelfde manier als dat ik nu m'n slimme meter uitlees met een P1 kabel. Wordt dan het totaal automatisch doorgegeven en wordt dat dan zichtbaar in Domoticz zoals ik nu mijn verbruik log?
Op dezelfde manier als dat ik nu m'n slimme meter uitlees met een P1 kabel. Wordt dan het totaal automatisch doorgegeven en wordt dat dan zichtbaar in Domoticz zoals ik nu mijn verbruik log?
Ligt er aan welke omvormer je krijgt/koopt, bij de meeste gaat het niet net zo makkelijk als met een slimme meter
Als je alleen P1 gebruikt, dan zie je alleen wat je terugleverd aan het net en dus niet wat de productie van de panelen is.
Afhankelijk van het merk omvormer zijn er verschillende hard- en software mogelijkheden op de productie opbrengst online en daarna in Domoticz of rechtstreeks in Domoticz te krijgen.
Als de productie van de panelen in Domoticz zit dan kun je aan de hand van die cijfers en P1 gaan berekenen wat je verbruikt, wat je produceert, wat van het net haalt en wat je terugleverd.
Ah, dankjewel. Dat is dan voor de toekomst. Voorlopig vind ik het prima om te zien wat ik verbruik en teruglever, berekeningen en wat de panelen produceren ga ik achteraan op het moment dat ze er liggen.
Zit sqlitebrowser gewoon ergens in het pakket op de Pi (Buster/domoticz) of moet je dat appart installeren?
Als het er al op zit, hoe open je dat dan?
Nou, ik moet wel zeggen: die database raakt wel snel corrupted. Snap nog niet precies wat er verkeerd aan kan gaan, maar heb al een aantal keer een corruptie meegemaakt nu.
Ik probeer de missende data van m'n watermeter in te vullen, en de teller weer in lijn met de meter zelf te krijgen. Ik denk dat het komt omdat Domoticz de getalletjes enorm overflowd, en dan zelf de database corrumpeert?
Naast Meter en Meter_Calendar moet je ook de huidige stand aanpassen in DeviceStatus, anders blijft het emmeren. Nu lijkt het goed te gaan.
Draai je van sd kaart? Crashed je Domoticz regelmatig?
Dit ging over zelf in de database klooien Oude meterstanden toevoegen, meters samenvoegen, meterstanden corrigeren etc.
Bv de watermeter heeft altijd teveel gemeten, en loopt dus voor op het werkelijke gebruik. Als je alle historische standen wat teruggschaalt, dan "klopt" het weer. Maar je moet dus zorgen dat het op 3 plaatsen in de DB klopt, en de formatting klopt.
Wat ik dan bijzonder vindt, is dat er na een schrijfactie van Domotiz dan niet een "database error" oid optreedt, maar dat heel de DB niet meer te lezen is. Wellicht is de gebruikte library te "light" en schrijft maar wat zonder sanity checks.
Omvormers (2 stuks) lopen via een KwH meter die ik weer met een Youless uitlees en doorstuur naar Pvoutput en Domoticz. Slimme meter lees ik uiteraard ook uit
Laat dus direct een KwH meter plaatsen in de meterkast en laat de omvormers door die meter lopen.
[Voor 9% gewijzigd door bing69 op 30-01-2023 09:22]
M.v.Veelen schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:39:
Ah, dankjewel. Dat is dan voor de toekomst. Voorlopig vind ik het prima om te zien wat ik verbruik en teruglever, berekeningen en wat de panelen produceren ga ik achteraan op het moment dat ze er liggen.
Laat er door de installateur een DIN-railmeter van een paar tientjes tussen zetten met S0 aansluiting. Later kost je dat veel meer.
Ik vrees dat ik een probleem heb met influxdb wat ik niet zelf kan oplossen. Sinds vannacht is dit het beeld op beide Pi3B+'en die ik heb draaien:
Als ik in de terminal influx probeer te benaderen krijg ik dit:
Wat ik al geprobeerd heb is:
Influxdb opnieuw activeren en starten
De Pi netjes afsluiten, helemaal uit, na een paar minuten opnieuw opstarten
apt-get update && apt-get upgrade
Browsercache leegmaken
Pingen met http://localhost:8086/ping
Maar niets van dat helpt.
Overigens krijg ik bij het updaten van het systeem de volgende foutmelding voor influxdb
Vermoedelijk zit daar ergens de oorzaak, hoewel influxdb en Grafana nog wel gewoon hebben gewerkt na dat ik deze melding voor het eerst zag. Heb er daarom niet zoveel aandacht aan geschonken. Het bizarre is dat het op beide Pi's op het zelfde moment is gebeurd. Op de tweede Pi kan ik overingens nog wel gewoon de infulx database benaderen. Daar zit alleen niets in.
Copitano schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:09:
Ik vrees dat ik een probleem heb met influxdb wat ik niet zelf kan oplossen. Sinds vannacht is dit het beeld op beide Pi3B+'en die ik heb draaien: [Afbeelding]
Als ik in de terminal influx probeer te benaderen krijg ik dit: [Afbeelding]
Wat ik al geprobeerd heb is:
Influxdb opnieuw activeren en starten
De Pi netjes afsluiten, helemaal uit, na een paar minuten opnieuw opstarten
apt-get update && apt-get upgrade
Browsercache leegmaken
Pingen met http://localhost:8086/ping
Maar niets van dat helpt.
Overigens krijg ik bij het updaten van het systeem de volgende foutmelding voor influxdb
[Afbeelding]
Vermoedelijk zit daar ergens de oorzaak, hoewel influxdb en Grafana nog wel gewoon hebben gewerkt na dat ik deze melding voor het eerst zag. Heb er daarom niet zoveel aandacht aan geschonken. Het bizarre is dat het op beide Pi's op het zelfde moment is gebeurd. Op de tweede Pi kan ik overingens nog wel gewoon de infulx database benaderen. Daar zit alleen niets in.
[Afbeelding]
Alle instructies netjes uitgevoerd. Foutmelding bij het updaten is weg, maar helaas kan ik nog steeds geen verbinding maken met influxdb ($ influx)
Ook de foutmelding in het log van domoticz is niet weg. Ook niet na opnieuw starten van de Pi.
Alle instructies netjes uitgevoerd. Foutmelding bij het updaten is weg, maar helaas kan ik nog steeds geen verbinding maken met influxdb ($ influx)
Ook de foutmelding in het log van domoticz is niet weg. Ook niet na opnieuw starten van de Pi.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik verwacht dat daar iets van influxd op draait, ws een oud proces?
code:
1
ps wauxxxf | grep influxd
Zo ja, zou je die kunnen killen met
code:
1
killall influxd
Als dat het niet opruimt zou je -9 achter killall kunnen zetten.
Daarna influxd opnieuw proberen te starten.
Alles geprobeerd. Helaas...............
Kan opnieuw installeren een oplossing kunnen zijn of ben ik dan ook mijn database kwijt.
Ik heb eventueel wel een backup van afgelopen nacht 01:00 uur.
Ik heb ook nog een volledige systeembackup van 27 januari. domoticz.db veilig stellen, backup van 27 januari er in domoticz.db. terug kopieren en dan de backup van influxdb terugzetten.
[Voor 17% gewijzigd door Copitano op 30-01-2023 18:46]
Kan opnieuw installeren een oplossing kunnen zijn of ben ik dan ook mijn database kwijt.
Ik heb eventueel wel een backup van afgelopen nacht 01:00 uur.
Ik heb ook nog een volledige systeembackup van 27 januari. domoticz.db veilig stellen, backup van 27 januari er in domoticz.db. terug kopieren en dan de backup van influxdb terugzetten.
De 1e netstat heb je niet als root gedaan.
Tevens zie ik niet wat je na de killall gedaan hebt?
Maar ik denk dat een reinstall van influxd ws het beste is.
De data zou je normaal gesproken niet kwijt moeten zijn.
De 1e netstat heb je niet als root gedaan.
Tevens zie ik niet wat je na de killall gedaan hebt?
Maar ik denk dat een reinstall van influxd ws het beste is.
De data zou je normaal gesproken niet kwijt moeten zijn.
Inmiddels was ik over de drempel om dan maar een reinstall te doen. Gaat dat hetzelfde als een gewone eerste installatie? Of moet ik dan andere commando's gebruiken. Kan ik dan niet gelijk upgraden naar een nieuwere versie. Ik werk nu nog op een versie (1.8.10) van ongeveer 5 jaar geleden denk ik
Eventueel kan ik de backup van gisteravond proberen terug te zetten met:
Zojuist de systeembackup van de 27 teruggezet. Die geeft nu echter hetzelfde resultaat.
Ik snap er geen biet meer van
100% dat influxdb en grafana gisteren nog gewoon werkte en nu geeft zelfs een backup die ouder is dan gisteren dezelfde fout die ik vanmorgen ontdekte.
Oude systeembackup teruggezet. Domoticz database teruggezet. Kon de influx database weer benaderen. Kon een backup van afgelopen nacht terugzetten. In grafana kon ik zelfs weer data zien van enkele dagen terug, al was het niet snel. Toen kwam het probleem.
Iets te lichtvaardig gedacht dat ik wel even de oude database weg kon gooien en de database die onder de zelfde naam met de toevoeging _bak uit de backup kwam kon hernoemen door de toevoeging _bak weg te halen.
Toen ik ging googelen om uit te vinden hoe dat dan moet kwam ik er achter dat Influxdb het hernoemen van databases niet ondersteund
Maar ook het commando
code:
1
SELECT mean("value") FROM "Temperature" WHERE ("name" = 'Taanvoer') AND time >= '2020-01-16T01:51:00Z' and time <= '2020-01-16T01:55:00Z' group by time(1m)
Met veel pijn en moeite ben ik er ingeslaagd Influxdb weer op te starten, althans bij status is influx running en in kan ook de database weer benaderen.
De database bestaat ook nog (Kamstrup)
Als ik echter show measurements in tik op de terminal krijg ik niets terug terwijl daar ooit een hele rits sensors stond opgesomd. Ook in grafana krijg ik nog steeds niets te zien. Overigens wel zonder al die rode driehoekjes met ! rechtsboven in elke panel. Domoticz geeft geen foutmeldingen meer bij het doorzetten van data naar influxdb. Heb het gevoel dicht bij de oplossing te zijn, maar de laatste stap(pen)???
Wat moet mijn volgende stap zijn om de measurements weer zichtbaar te krijgen en koppeling tussen influx en grafana te herstellen?
[Voor 29% gewijzigd door Copitano op 31-01-2023 13:15]
De database is compleet tot middag 27 januari 2023 (toen de backup gemaakt is).
Nu eens kijken of ik de data uit de backup van influx van 30 januari er ook weer in kan schuiven.
[Voor 29% gewijzigd door Copitano op 31-01-2023 14:21]
De database is compleet tot middag 27 januari 2023 (toen de backup gemaakt is).
Nu eens kijken of ik de data uit de backup van influx van 30 januari er ook weer in kan schuiven. [Afbeelding]
Nou was dat nou zo moeilijk, haha, gelukkig nog niet veel kwijt.
Nou was dat nou zo moeilijk, haha, gelukkig nog niet veel kwijt.
Hahaha, nee moeilijk is het helemaal niet.................als je weet waar je naar moet zoeken
Ook @Lizard Naja, voor wie dit ook eens overkomt: het kan in 5 minuten opgelost zijn
Ik was al een tijd op zoek naar een oplossing om m'n sensors flexibel te bedraden en onderhouden. Voorheen had ik her en der een Wemos, maar 1) is atlijd solderen, 2) herprogrammeren alleen door nieuwe firmware te uploaden (welke source code was het, welk model kaartje was het ook alweer, welke boodloader, en waar zijn die micro-USB-kabels gebleven? ), 3) WiFi is niet echt stabiel bij alle kaartjes, 4) bordjes zelf zijn ook niet heel stabiel. Daarnaast heb ik 1 array sensors in de schuur hangen, en 1 in huis.
Ik heb nu hetvolgende gedaan: een plankje gemaakt waar de Pi en aansluitingen op zitten. Aan de achterkant zitten haakjes, zodat ik deze aan m'n verticale rack kan hangen. Ik kan hem dus makkelijk ontstekkeren en op tafel leggen om verder te bedraden.
Wat zie je op het plankje? De Raspberry Pi met een schroefterminal HAT. Rechts een logic-level-shifter voor de NPN sensor van de watermeter, via een RJ11 telefoonstekkertje. Links zitten er een paar Wago's die de 3.3V en DB18B20-bus doorverbinden. Een gedeelte gaat in de RJ11-connector, zodat ik daar m'n binnenshuis temperatuursensors in kan klikken.
De grijze RJ45/netwerkabel is om de signaaldraadjes aan te sluiten op m'n doosje in de schuur: ik heb een Cat7 netwerk in huis aangelegd, en afgemonteerd op een patch panel. Het leuke is dat Cat7 redelijk dikke aders heeft, dus je kunt er gerust van alles doorheen sturen zonder noemenswaardige spanningsval Alleen goed opletten welke aansluitingen geen netwerk zijn
Qua USB zit er een RF 868MHz ontvanger op voor de Kamstrup, en de P1 dongle.
Achterkant en hangend in m'n serverhokje onder de trap Op het achterste patch-panel zie je 3 witte RJ11 modules: P1 en de watermeter (en DSL, maar die gaat het modem in).
Doosje in de schuur: hierin worden de S0-signaaldraadjes en DS18B20 sensors gemonteerd op een schroefterminal. Genoeg ruimte nog om uit te breiden
Wat zijn die Wago221 trouwens enorm fijne dingen voor dit soort oplossingen. Geen gesoldeer, geen kroonsteentjes, maar plug-and-play. Die DS18B20 1Wire-bus is ook een uitkomst: je kunt compleet willekeurig een sensor op zo'n kabel bijprikken, decentraal.
In de meterkast heb ik een RFXCom hangen waarmee ik onder andere de zonwering bedien en een aantal KAKU dimmers/schakelaars. Een en ander wordt bediend via domoticz. Bij apparaten tref ik echter ook bossen apparaten aan die ws hier ergens in de buurt hangen, maar die ik niet ken. Onderandere heel veel thermostaten en rookmelders. Nu ben ik begonnen om die apparaten te verwijderen uit de lijst van domoticz. Het lukt mij echter niet om een hele trits te selecteren en in een keer te verwijderen.
Ligt dat aan mij of is dat gewoon niet mogelijk en moet ik ze dus een voor een verwijderen (monnikenwerk)?
Als je een oplossing hebt gevonden mag je deze ook gewoon delen
[Voor 198% gewijzigd door septillion op 07-02-2023 20:07]
Copitano schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:10:
Met veel pijn en moeite ben ik er ingeslaagd Influxdb weer op te starten, althans bij status is influx running en in kan ook de database weer benaderen.
De database bestaat ook nog (Kamstrup)
Als ik echter show measurements in tik op de terminal krijg ik niets terug terwijl daar ooit een hele rits sensors stond opgesomd. Ook in grafana krijg ik nog steeds niets te zien. Overigens wel zonder al die rode driehoekjes met ! rechtsboven in elke panel. Domoticz geeft geen foutmeldingen meer bij het doorzetten van data naar influxdb. Heb het gevoel dicht bij de oplossing te zijn, maar de laatste stap(pen)???
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wat moet mijn volgende stap zijn om de measurements weer zichtbaar te krijgen en koppeling tussen influx en grafana te herstellen?
In principe geen bezwaar, maar nog nooit eerder gedaan. Hoe doe je zo iets "veilig"? Maar eigenlijk zijn het gewoon allemaal eenvoudige Singlestats bijvoorbeeld:
Tandwiel, Dashboard settings en dan JSON model.
Code knippen en plakken.
Net geprobeerd. Ik ws wel een oudere versie van grafana. Bij mij heet het ws nog View JSON, maar de code is sowieso (veel) te lang om hier te plakken
@Dylantje2 Kan eventueel wel in brokken. Het hele dashboard is ongeveer 5 x zo groot als ik hier in een keer kwijt kan.
Net geprobeerd. Ik ws wel een oudere versie van grafana. Bij mij heet het ws nog View JSON, maar de code is sowieso (veel) te lang om hier te plakken
@Dylantje2 Kan eventueel wel in brokken. Het hele dashboard is ongeveer 5 x zo groot als ik hier in een keer kwijt kan.
Ik ben aan het stoeien met Domoticz op Ubuntu. Heb het al een hele lange tijd stabiel draaien, maar gisteren is hij er ineens mee gestopt. Wel weer opnieuw kunnen opstarten via de terminal.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom die er mee is gestopt. Kan je dit ergens terug zien?
BThomas schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:33:
Ik ben aan het stoeien met Domoticz op Ubuntu. Heb het al een hele lange tijd stabiel draaien, maar gisteren is hij er ineens mee gestopt. Wel weer opnieuw kunnen opstarten via de terminal.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom die er mee is gestopt. Kan je dit ergens terug zien?
BThomas schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:33:
Heel af en toe loopt Domoticz bij mij op de Pi en ook op Ubuntu vast. Een script start Domoticz dan automatisch opnieuw en stuurt een berichtje naar Telegram.
Heel af en toe loopt Domoticz bij mij op de Pi en ook op Ubuntu vast. Een script start Domoticz dan automatisch opnieuw en stuurt een berichtje naar Telegram.
- Ga naar: /home/pi/domoticz/scripts
- maak een bestand aan : sudo nano chech_domoticz_online.sh
- Kopieer daarin onderstaande code en sla op; Ctrl+x en y en enter
- maak uitvoorbaar: sudo chmod +x /home/pi/domoticz/scripts/check_domoticz_online.sh
- test: sudo /home/pi/domoticz/scripts/check_domoticz_online.sh
- crontab: */15 * * * * sudo /home/pi/domoticz/scripts/check_domoticz_online.sh
Dit checkt iedere 15 minuten of Domoticz draait
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/sh
# check domoticz
status=`curl -s -i -H "Accept: application/json" "http://192.168.0.17:8080/json.htm?type=devices&rid=1" | grep "status"| awk -F: '{print $2}'|sed 's/,//'| sed 's/\"//g'`
if [ $status ]
then
echo "Domoticz has already been started"
else
sudo service domoticz.sh stop
sleep 5
sudo service domoticz.sh start
fi
- maak uitvoorbaar: sudo chmod +x /home/pi/domoticz/scripts/check_domoticz_online.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/sh
# check domoticz
status=`curl -s -i -H "Accept: application/json" "http://192.168.0.17:8080/json.htm?type=devices&rid=1" | grep "status"| awk -F: '{print $2}'|sed 's/,//'| sed 's/\"//g'`
if [ $status ]
then
else
sleep 5
fi
Kun je niet beter sudo service domoticz restart gebruiken? Werkt bij mij vaak veel beter.
Kun je niet beter sudo service domoticz restart gebruiken? Werkt bij mij vaak veel beter.
Geen idee, misschien is het beter om nog lopende processen af te sluiten (stop) en daarna opstarten (start)
Maar ik zou zeggen pas het scriptje aan naar eigen wens.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/sh
# check domoticz
if [ $status ]
then
else
sleep 5
fi
En @klump4u saves Domoticz again Wilde net zoiets gaan schrijven, aangezien hij vaak niet opstart als er (nog) geen netwerk is. Was geloof ik een bug, maar er zullen nog wel meer bugs volgen.
En @klump4u saves Domoticz again Wilde net zoiets gaan schrijven, aangezien hij vaak niet opstart als er (nog) geen netwerk is. Was geloof ik een bug, maar er zullen nog wel meer bugs volgen.
Is al langer beschikbaar op de site van Domoticz dacht ik, maar het werkt wel gelukkig.
@septillion Geen idee meer wat daar nog onder heeft gestaan. Weet dus ook niet welke overtreding ik daar heb gemaakt .
Maar de oplossing was nogal simpel: het was laat en ik heb gewoon niet goed gekeken. Boven de aanvinkvakjes verschijnt gewoon een afbeelding van een vuilnisbak zodra je een of meer sensor(s) aanvinkt. Maar dat ondekte ik zelf pas veel later
En het is lekker opgeruimd nog maar 11 van de 17 pagina's apparaten over en die apparaten zijn allemaal in gebruik
Over het algemeen deel ik ook gewoon de oplossing als een probleem is opgelost
Dus wie daar ook eens tegenaan loopt:
Er stond niets onder maar je had de hele past leeg gehaald, dat is niet zo netjes. Bedankt voor deze post
[Voor 6% gewijzigd door septillion op 08-02-2023 07:36]
Hoe kan het toch dat ik op simpele vragen me rot zoek en hele ingewikkelde zaken in het forum meteen opduiken? Mijn vraag is echt heel simpel; welke video deurbel werkt samen met Domoticz? En omdat de vraag maar op de vraagsteller simpel is; graag een systeem zonder ingewikkelde programma coderingen en programmering. Wie helpt me op weg?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#!/bin/sh
# check domoticz
if [ $status ]
then
else
sleep 5
fi
Rolandtwilt schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 05:26:
Hoe kan het toch dat ik op simpele vragen me rot zoek en hele ingewikkelde zaken in het forum meteen opduiken? Mijn vraag is echt heel simpel; welke video deurbel werkt samen met Domoticz? En omdat de vraag maar op de vraagsteller simpel is; graag een systeem zonder ingewikkelde programma coderingen en programmering. Wie helpt me op weg?
Op de Domoticz wiki staat een hele lijst met compatibel camera's
Ik heb een deurbel via Ali, die werkt niet samen met Domoticz, maar het signaal van de deurbel naar de gong is 433mhz en dat kan Domoticz d.m.v. RFlink wel weer zien. Ik krijg dus via Telegram al een notificatie dat er op de deurbel wordt gedrukt, voordat de app van de deurbel zich meld.
Rolandtwilt schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 05:26:
Je moet gewoon voldoende info meegeven bij je vraag, dat helpt
Hangt ervan af wat je al hebt qua hardware. Heb iets als een RFLink of RFXCom ? Dan kan bijna elke draadloze deurbel al voldoende zijn. Of iets als dit aan je bestaande deurbel hangen.
Als je (nog) geen 433 in huis hebt, kan je via een Shelly Uni ook rechtstreeks koppelen met Domoticz over Wifi (als je Wifi ok is aan je deurbel). En voor de rest zijn er nog oplossingen via Zigbee, ZWave, ...
[Voor 3% gewijzigd door wimmme op 08-02-2023 12:11]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details