Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:02:
Ik moet nog steeds mijn Domoticz updaten naar 2022-2, maar zit alleen tegen de upgrade van Z-wave van Open Z-Wave naar Z-Wave JS UI aan te hikken omdat dat nogal bewerkelijk is en er echt nergens een fatsoenlijke handleiding te vinden is. Je moet echt alles zelf bij elkaar Googlen.

Belangrijk is dat ik mijn installatie zo eenvoudig mogelijk probeer te houden. Ik lees veel over Docker, maar zie daar nog geen nut van in.

Huidig plan is:Zie ik hier iets over het hoofd? Zijn er redenen om toch naar Docker te gaan?
Hmm, begint al lekker bij het installeren van Mosquitto. Volgens https://randomnerdtutoria...o-broker-on-raspberry-pi/ zou dit minimaal versie 2.0.11 op moeten leveren, maar ik heb nu versie 1.5.7. Schiet mij maar weer lek....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@raspberrypi:~ $ mosquitto -h | grep version
mosquitto version 1.5.7
pi@raspberrypi:~ $ sudo apt-get update
Hit:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease
Hit:2 http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease
Reading package lists... Done
pi@raspberrypi:~ $ sudo apt-get install mosquitto
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
mosquitto is already the newest version (1.5.7-1+deb10u1).

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 12-01-2023 20:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:09
Andrehj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Hmm, begint al lekker bij het installeren van Mosquitto. Volgens https://randomnerdtutoria...o-broker-on-raspberry-pi/ zou dit minimaal versie 2.0.11 op moeten leveren, maar ik heb nu versie 1.5.7. Schiet mij maar weer lek....
De Mosquitto package in Bullseye is volgens mij wel 2.x.x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
tsjoender schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:41:
De Mosquitto package in Bullseye is volgens mij wel 2.x.x.
Aha. Ligt het daar aan. Dan die later maar weer updaten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jobr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:05:
[...]

DIe is inderdaad niet incrementeel
Maar eens zoeken of ik iets vind. Ben meer van het copie/paste en wat proberen.
Tasmota al 2 keer overhoop gehaald en domoticz gecrashed, we komen er wel. haha

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
MikeyMan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Ging over het hele topic, niet zozeer de laatste post ;)

Mijn probleem is vooral dat mqtt zeker icm batterij apparaten niet lekker werkt. Er wordt gewacht op een signaal voordat het apparaat wordt aangemaakt in domoticz. En de helft werkte ook nog eens niet bij mij.
Dat is toch een kwestie van de sensor even triggeren? Dat moest ook al bij bepaalde upgrades van Domoticz.

En openzwave, een project dat niet meer onderhouden wordt zul je vanaf moeten. Dat gaat ongetwijfeld nog vaker met andere zaken gebeuren. Een voor- en een nadeel van opensource spul zoals Domoticz, HA etc. Als je alles meer flawless wil moet je iets kopen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@janne_nl ja enorm handig ook. Heb een kleine 100 devices. Waar een groot deel ingebouwd zit.

Mijn punt is vooral dat het basale ontwerp niet klopt. Wachten op berichten voor een systeem dat in feite bidirectioneel werkt klopt gewoon niet. Nog los van het feit dat ik een stel apparaten niet ondersteund wordt. Terwijl dat overgenomen had kunnen worden uit openzwave. Open zegt het al een beetje ;)

En ik snap dat openzwave niet meer wordt onderhouden. Maar de effort die nu hierin gestoken is was m.i. beter besteed geweest aan het oppakken van dat onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:50

Tijntje

Hello?!

MikeyMan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:03:
@janne_nl ja enorm handig ook. Heb een kleine 100 devices. Waar een groot deel ingebouwd zit.

Mijn punt is vooral dat het basale ontwerp niet klopt. Wachten op berichten voor een systeem dat in feite bidirectioneel werkt klopt gewoon niet. Nog los van het feit dat ik een stel apparaten niet ondersteund wordt. Terwijl dat overgenomen had kunnen worden uit openzwave. Open zegt het al een beetje ;)

En ik snap dat OpenZwave niet meer wordt onderhouden. Maar de effort die nu hierin gestoken is was m.i. beter besteed geweest aan het oppakken van dat onderhoud.
Dit was bij OpenZwave niet anders, daar worden devices ook pas aangemaakt als het apparaat zich meld. Dit kan bij devices met batterij inderdaad even duren.
Ben zelf een hele tijd geleden overgeschakeld naar Zwave JS en moet zeggen dat het stabieler draait dan OpenZwave. Daar had ik vaak dat mijn ozwcpxxx.xml corrupt was na een reboot van Domoticz.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tijntje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Dit was bij OpenZwave niet anders, daar worden devices ook pas aangemaakt als het apparaat zich meld. Dit kan bij devices met batterij inderdaad even duren.
Ben zelf een hele tijd geleden overgeschakeld naar Zwave JS en moet zeggen dat het stabieler draait dan OpenZwave. Daar had ik vaak dat mijn ozwcpxxx.xml corrupt was na een reboot van Domoticz.
Neehoor, als een apparaat bekend is in de Zwave stick/OpenZwave, verscheen deze in domoticz.
Alle devices van dat apparaat worden op dat moment ook aangemaakt. Netjes op volgorde ook nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:50

Tijntje

Hello?!

MikeyMan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Neehoor, als een apparaat bekend is in de Zwave stick/OpenZwave, verscheen deze in domoticz.
Alle devices van dat apparaat worden op dat moment ook aangemaakt. Netjes op volgorde ook nog eens.
Apparaat = Zwave sensor
Device = alle sub devices die je binnen Domoticz ziet met eigen idx

Dan had je het apparaat toegevoegd als nieuw apparaat met OpenZwave, dus dan is het actief en worden alle devices naar OpenZwave verstuurd die Domoticz dan kan laten zien.
Nu is het apparaat al aangemeld bij je Zwave Stick en switch je alleen van OpenZwave naar Zwave JS dus zal je moeten wachten tot het apparaat weer wakker wordt om een polling te doen. Op dat moment ziet Zwave JS alle devices weer binnenkomen.
Wil je eerder alles zien dan kun je alle devices wakker maken, of je Zwave Stick factory default zetten en alles opnieuw aanmelden.

Het werkt echt op exact dezelfde manier.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tijntje schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Apparaat = Zwave sensor
Device = alle sub devices die je binnen Domoticz ziet met eigen idx
Zat ook al met de entiteiten in de knoop. Je hebt de zwave hardware in domoticz. Het apparaat bedoelde ik dan de dimmer/sensor mee, en devices zijn inderdaad de afzonderlijke IDX-en
Dan had je het apparaat toegevoegd als nieuw apparaat met OpenZwave, dus dan is het actief en worden alle devices naar OpenZwave verstuurd die Domoticz dan kan laten zien.
Nu is het apparaat al aangemeld bij je Zwave Stick en switch je alleen van OpenZwave naar Zwave JS dus zal je moeten wachten tot het apparaat weer wakker wordt om een polling te doen. Op dat moment ziet Zwave JS alle devices weer binnenkomen.
Wil je eerder alles zien dan kun je alle devices wakker maken, of je Zwave Stick factory default zetten en alles opnieuw aanmelden.

Het werkt echt op exact dezelfde manier.
Gek genoeg had ik bij het overzetten van de Zwave Stick naar een nieuwe domoticz installatie gelijk al mijn devices weer. Dat zal geen toeval geweest zijn, en ik ging er vanuit dat dat uit de (Aeotec) stick zelf werd opgehaald.

Helemaal nieuwe devices heb ik nog niet aan de hand gehad met ZwaveJS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Het Xiaomi-Zigbee plan moet even wachten, m'n USB drive heeft het (deels) begeven.
Ik heb met veel pijn en moeite de RPi kunnen starten met Domoticz maar de MQTT Tasmota plugin werkt nu niet.

Het lukt me niet op een 1-op-1 clone te maken via de laptop (krijg foutmeldingen). Inloggen mbv SSH op de RPi lukt me ook (nog) niet, ook FTP lukt me nu niet meer. Hoe kan ik het beste verder nu Domoticz op halve kracht draait?
Ik heb een backup van de DB (elke nacht) dus dat is wel handig.

Edit: na enkele keren herstarten draait alles weer zoals het hoort maar wel op de USB drive die ik nu niet meer vertrouw. Ik kan ook weer inloggen dmv SSH.

Hoe maak ik een image van de USB drive naar de NAS of MacBook zodat ik dat image daarna weer terug kan schrijven naar een nieuwe USB drive?

[ Voor 26% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-01-2023 13:42 ]

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 15:22
Ik heb al een paar jaar domoticz op een PI draaien.
Ik was nooit verder gekomenmet domoticz dan een paar lampen schakelen.
Nu wil ik ook wat meer er mee gaan doen en heb een paar NOUS smart wifi sockets gekregen met tasmota,Ik ben zo ver dat ik het relays wat in die plug zit kan bedienen maar ik zou ook graag iets met de gemeten data wille doen.
Ik ben hier alleen een absolute beginner in en heb aardig wat zitten lezen eer ik zover was dat ik de plug kan laten schakelen. Maar ik heb geen idee waar te beginnen als ik dan terwijl hij aan staat het vermogen zou moeten uitlezen.
(Met MQTT explorer zie ik wel de info voorbij komen , maar volgens mij alleen als ik de plug schakel dus ik neem aan dat er iets met een trigger gegeven moet worden op dat te laten verzenden?)
Liefst wil ik dat in een grafiekje tegen tijd uit gaan zetten.
Wat is hiervoor de juiste aanpak?

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
klump4u schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:04:
[...]

Maar eens zoeken of ik iets vind. Ben meer van het copie/paste en wat proberen.
Tasmota al 2 keer overhoop gehaald en domoticz gecrashed, we komen er wel. haha
Zoiets ?
(niet getest)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
return {
    on = {
        timer = {
            'at 00:01',             
        }
    },
        execute = function(domoticz, device)
        local stand = domoticz.devices('WarmWater').counter
        domoticz.devices('WarmWater').updateCounter(stand)
        end
}

Nu wordt de laatste stand opnieuw gestuurd. Als dat niet werkt dan 1 optellen bij verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Zoiets ?
(niet getest)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
return {
    on = {
        timer = {
        }
    },
        end
}

Nu wordt de laatste stand opnieuw gestuurd. Als dat niet werkt dan 1 optellen bij verbruik.
Ik heb een rule in Tasmota gemaakt die om 00:01 de stand doorgeeft naar de device, even vannacht afwachten of dat werkt en anders probeer ik die van jou ook een keer. Zal het melden.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:14
Ik heb een script die om 23.55 loopt (time based) en een waarde door moet geven aan een custom sensor, maar tot 0.55u staat die waarde er op elke 5min in. Benieuwd hoe dit bij jou gaat, misschien helpt dit mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40
mrbert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:39:
Nu wil ik ook wat meer er mee gaan doen en heb een paar NOUS smart wifi sockets gekregen met tasmota,Ik ben zo ver dat ik het relays wat in die plug zit kan bedienen maar ik zou ook graag iets met de gemeten data wille doen.
Ik ben hier alleen een absolute beginner in en heb aardig wat zitten lezen eer ik zover was dat ik de plug kan laten schakelen. Maar ik heb geen idee waar te beginnen als ik dan terwijl hij aan staat het vermogen zou moeten uitlezen.
(Met MQTT explorer zie ik wel de info voorbij komen , maar volgens mij alleen als ik de plug schakel dus ik neem aan dat er iets met een trigger gegeven moet worden op dat te laten verzenden?)
Dat kan best nog eens een uitdaging worden. Zie je in de Tasmota omgeving wel het verbruik? Als dit niet verzonden wordt over MQTT dan kan je het ook niet inlezen in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:26:
[...]

Heb je de gateway al een reset gegeven? En hoe werken de sensoren op de gateway zelf ipv domoticz?

Alternatieven komen hier redelijk vaak langs:
Sonoff zigbee dongle
Conbee II
CC2652
Om wat voorbeelden te noemen
Ze werken weer allebei zo te zien, maar ik heb evengoed een Sonoff zigbee dongle besteld om de 2 Xiaomi's te vervangen.

Ik hoop alleen dat iemand me kan helpen met een volledige backup van de RPi te maken zonder dat ik deze of Domoticz uitschakel en de USB drive verwijder. Als ik een image kan trekken naar de NAS oid., zou dat heel tof zijn.

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Zoiets ?
(niet getest)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
return {
    on = {
        timer = {
        }
    },
        end
}

Tasmota rule om 00:01 gaf wel dezelfde stand door en dagteller ging naar 0 maar om 00:05 weer naar de dagwaarde van de vorige dag totdat er water werd verbruikt en de teller met +1 omhoog gaat.
Jou code ook geprobeerd maar dat geeft rare waardes aan de domoticz device, ook als ik er 1 bij optel.
Als ik nu in Tasmota een command geef van 'counter1 +1' of 'counter1 -1 dan telt de tasmota counter er netjes 1 bij of 1 af' en geeft dit ook door aan de domoticz device en deze gaat netjes omhoog of omlaag.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik geen rule krijg gemaakt in tasmota.
Dus het command
code:
1
Counter1 +1
werkt rechtstreeks op de commandline in Tasmota
Maar het command
code:
1
Rule4 on Time#Minute=1 do Backlog Counter1 +1 endon
geeft een {"Command":"Error"} in de commandline

Dit is dan de log,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13:17:59.348 CMD: Counter1 +1
13:17:59.356 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Counter1":379}
13:17:59.626 RUL: COUNTER#C1>%VAR4% performs "Backlog var4 379; publish domoticz/in {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"379"}"
13:17:59.656 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Var4":"379"}
13:17:59.857 MQT: domoticz/in = {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"379"}
13:18:22.686 CMD: Counter1 -1
13:18:22.693 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Counter1":378}
13:18:23.314 RUL: COUNTER#C1<%VAR4% performs "Backlog var4 378; publish domoticz/in {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"378"}"
13:18:23.345 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Var4":"378"}
13:18:23.545 MQT: domoticz/in = {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"378"}
13:18:38.566 CMD: Rule4 on Time#Minute=1 do Backlog Counter1 +1 endon
13:18:38.572 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Command":"Error"}

[ Voor 24% gewijzigd door klump4u op 14-01-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Tasmota rule om 00:01 gaf wel dezelfde stand door en dagteller ging naar 0 maar om 00:05 weer naar de dagwaarde van de vorige dag totdat er water werd verbruikt en de teller met +1 omhoog gaat.
Jou code ook geprobeerd maar dat geeft rare waardes aan de domoticz device, ook als ik er 1 bij optel.
Als ik nu in Tasmota een command geef van 'counter1 +1' of 'counter1 -1 dan telt de tasmota counter er netjes 1 bij of 1 af' en geeft dit ook door aan de domoticz device en deze gaat netjes omhoog of omlaag.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik geen rule krijg gemaakt in tasmota.
Dus het command
code:
1
Counter1 +1
werkt rechtstreeks op de commandline in Tasmota
Maar het command
code:
1
Rule4 on Time#Minute=1 do Backlog Counter1 +1 endon
geeft een {"Command":"Error"} in de commandline

Dit is dan de log,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13:17:59.348 CMD: Counter1 +1
13:17:59.356 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Counter1":379}
13:17:59.626 RUL: COUNTER#C1>%VAR4% performs "Backlog var4 379; publish domoticz/in {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"379"}"
13:17:59.656 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Var4":"379"}
13:17:59.857 MQT: domoticz/in = {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"379"}
13:18:22.686 CMD: Counter1 -1
13:18:22.693 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Counter1":378}
13:18:23.314 RUL: COUNTER#C1<%VAR4% performs "Backlog var4 378; publish domoticz/in {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"378"}"
13:18:23.345 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Var4":"378"}
13:18:23.545 MQT: domoticz/in = {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"378"}
13:18:38.566 CMD: Rule4 on Time#Minute=1 do Backlog Counter1 +1 endon
13:18:38.572 MQT: stat/tasmota_1C55E5/RESULT = {"Command":"Error"}
je kunt maar 3 rules aan maken. rule4 kan dus niet.
je kunt wel meerdere rules in 1 rule zetten, dus dat is hoe je dat kunt oplossen.

dus stel je wil meerdere rules in 1 rule dan doe je dat zo:

Rule3 on Time#Minute=1 do Backlog Counter1 +1 endon on Time#Minute=2 do Backlog Counter1 +1 endon on Time#Minute=3 do Backlog Counter1 +1 endon

dus meerdere 'on - endon' gebruiken binnen 1 rule.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 14-01-2023 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:29:
[...]

je kunt maar 3 rules aan maken. rule4 kan dus niet.
je kunt wel meerdere rules in 1 rule zetten, dus dat is hoe je dat kunt oplossen.

dus stel je wil meerdere rules in 1 rule dan doe je dat zo:

Rule3 on Time#Minute=1 do Backlog Counter1 +1 endon on Time#Minute=2 do Backlog Counter1 +1 endon on Time#Minute=3 do Backlog Counter1 +1 endon

dus meerdere 'on - endon' gebruiken binnen 1 rule.
Dan ga ik rule 2 en 3 samenvoegen en dan een nieuwe rule3 maken.
Rule2 wordt dan
code:
1
Rule2 on Counter#C1>%var4% do Backlog var4 %value%; publish domoticz/in {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"%value%"} endon on Counter#C1<%var4% do Backlog var4 %value%; publish domoticz/in {"idx":125,"nvalue":0,"svalue":"%value%"} endon

En rule3 wordt dan
code:
1
rule3 on Time#Minute =1 do Backlog Counter1 +1 endon on Time#Minute=2 do Backlog Counter1 -1 endon

Bij de test net werkte het, nu maar afwachten of om 00:02 de dagtellers op nul blijven.
We komen er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Knielen schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Dat kan best nog eens een uitdaging worden. Zie je in de Tasmota omgeving wel het verbruik? Als dit niet verzonden wordt over MQTT dan kan je het ook niet inlezen in Domoticz.
JA ik zie in de tasmota explorer het verbruik en nog wat meer parameter als verbruik vandaag en ook dat van gisteren;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mrbert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:39:
Maak in Domoticz een dummy switch aan
Onthoud de idx
Login op je tasmota
config je mqtt [ wel hebben draaien op domoticz ]
Zet je domoticz idx in de switch
Vergeet niet eea te saven :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
dat heb ik precies gedaan:) Ik kan dee schakelaar ook bedienen maar wet niet waar ik de sensorwaarden kan zien in domoticz en hoe ik daar wat mee kan doen .

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mrbert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:28:
dat heb ik precies gedaan:) Ik kan dee schakelaar ook bedienen maar wet niet waar ik de sensorwaarden kan zien in domoticz en hoe ik daar wat mee kan doen .
eerst moet hij dat ondersteunen
Dan moet je daar ook idx voor aanmaken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:48:
[...]

eerst moet hij dat ondersteunen
Dan moet je daar ook idx voor aanmaken
Ik heb een index voor de plug aangemaakt en die in de tasmota settings van de plug ingevoerd.
Wat is al schreef ik kan de schakelaar aan en uit zetten via domoticz:)

De stekkers ondersteunen het verzenden van die gegevens
De data die ik bij de MQTT exploren zie voor de sensor is:
{
"Time": "2023-01-14T15:59:18",
"Time": "2023-01-14T16:04:18",
"ENERGY": {
"TotalStartTime": "2022-12-30T16:41:58",
"Total": 0.025,
"Yesterday": 0.01,
"Today": 0.011,
"Period": 0,
"Power": 1,
"Power": 0,
"ApparentPower": 4,
"ReactivePower": 4,
"Factor": 0.14,
"Factor": 0.11,
"Voltage": 230,
"Current": 0.016
}

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mrbert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Ik heb een index voor de plug aangemaakt en die in de tasmota settings van de plug ingevoerd.
Wat is al schreef ik kan de schakelaar aan en uit zetten via domoticz:)

De stekkers ondersteunen het verzenden van die gegevens
De data die ik bij de MQTT exploren zie voor de sensor is:
{
"Time": "2023-01-14T15:59:18",
"Time": "2023-01-14T16:04:18",
"ENERGY": {
"TotalStartTime": "2022-12-30T16:41:58",
"Total": 0.025,
"Yesterday": 0.01,
"Today": 0.011,
"Period": 0,
"Power": 1,
"Power": 0,
"ApparentPower": 4,
"ReactivePower": 4,
"Factor": 0.14,
"Factor": 0.11,
"Voltage": 230,
"Current": 0.016
}
Je tasmota settings?

Er zijn ook node red flows om je data uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
klump4u schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:16:
Wat voor waardes kreeg je dan ?
Mocht het met Tasmota niet lukken, laat het dan maar even weten dan kijk ik nog een keer (en test het even).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Wat voor waardes kreeg je dan ?
Mocht het met Tasmota niet lukken, laat het dan maar even weten dan kijk ik nog een keer (en test het even).
Ik kreeg dit te zien, maar weet niet of die waarde tijdelijk is of blijvend.
Mijn water devices krijgen van Tasmota een waarde van een teller door, bij ieder liter gebruik loop die teller van Tasmota op, misschien als ik dan via dzvents +1 doe klopt de volgende waarde die doorkomt niet meer volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxblOW9xRlb9kiJqYWnU-5hBiHQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yM2rbKzJVWEa6pyphSdyOE37.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
klump4u schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Ik kreeg dit te zien, maar weet niet of die waarde tijdelijk is of blijvend.
Mijn water devices krijgen van Tasmota een waarde van een teller door, bij ieder liter gebruik loop die teller van Tasmota op, misschien als ik dan via dzvents +1 doe klopt de volgende waarde die doorkomt niet meer volgens mij.
[Afbeelding]
Dat is de max integer waarde van een 32 bits signed integer. Wat je zegt zou misschien wel eens kunnen kloppen. Ik ken Tasmota niet op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Dat is de max integer waarde van een 32 bits signed integer. Wat je zegt zou misschien wel eens kunnen kloppen. Ik ken Tasmota niet op dat gebied.
De counter waarde van de device WarmWater is nu 395.
Doe ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
    on = {
        timer = {
            'at 19:06',             
        }
    },
        local stand1 = stand +1
        domoticz.devices('WarmWater').updateCounter(stand1)
        end
}

Dan gaat het fout.

Doe ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
return {
    on = {
        timer = {
        }
    },
        local stand1 = 396
        end
}

Dan gaat die netjes met 1 omhoog.

Edit, doe ik daarna de waarde in het script wijzigen naar 395 dan gaat de device netjes 1 liter omlaag

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 14-01-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
klump4u schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:14:
[...]

De counter waarde van de device WarmWater is nu 395.
Doe ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
    on = {
        timer = {
        }
    },
        local stand1 = stand +1
        end
}

Dan gaat het fout.

Doe ik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
return {
    on = {
        timer = {
        }
    },
        local stand1 = 396
        end
}

Dan gaat die netjes met 1 omhoog.

Edit, doe ik daarna de waarde in het script wijzigen naar 395 dan gaat de device netjes 1 liter omlaag
Doe dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
    on = {
        timer = {
        }
    },
        domoticz.log('Stand: ' ..stand )
        domoticz.devices('WarmWater').dump()
        end
}

[ Voor 15% gewijzigd door jobr op 14-01-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Doe dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
    on = {
        timer = {
        }
    },
        domoticz.log('Stand: ' ..stand )
        domoticz.devices('WarmWater').dump()
        end
}
Dan komt dit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> hardwareId: 31
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> name: WarmWater
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> isSecurity: false
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> _data:
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> protected: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> lastLevel: 0
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> switchTypeValue: 2
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> changed: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> deviceType: RFXMeter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> data:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> protected: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> customImage: 116
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> counter: 159.367 m3
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareID: 31
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareType: Dummy (Does nothing, use for virtual switches only)
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> _nValue: 0
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> Image: KraanW
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> _state: 395
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> unit: 1
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareTypeValue: 15
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> counterToday: 35 Liter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> valueQuantity: Custom
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> icon: counter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> valueUnits:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareName: Water
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> baseType: device
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> batteryLevel: 255
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> subType: RFXMeter counter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> iconNumber: 0
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> rawData:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> 1: 395
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> description:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> signalLevel: 12
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> timedOut: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> name: WarmWater
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> deviceID: 82125
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> image:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> switchType: Contact
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> id: 125
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> lastUpdate: 2023-01-14 19:22:00
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> _adapters:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> 1: Counter device adapter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> isDevice: true
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> counter: 159.367
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> deviceId: 82125
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> switchType: Contact
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> signalLevel: 12
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> nValue: 0
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> bState: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> changed: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isScene: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> valueUnits:
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareTypeValue: 15
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> idx: 125
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> timedOut: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareName: Water
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> id: 125
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isTimer: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> state: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> baseType: device
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isGroup: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isHTTPResponse: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> deviceSubType: RFXMeter counter
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> sValue: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> icon: counter
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> switchTypeValue: 2
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> lastUpdate: 2023-01-14 19:22:00
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareType: Dummy (Does nothing, use for virtual switches only)
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> valueQuantity: Custom
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isHardware: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> customImage: 116
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isVariable: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareID: 31
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> rawData:
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> 1: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> deviceType: RFXMeter
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> _state: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> active: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: Info: ------ Finished Script #1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
klump4u schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Dan komt dit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> hardwareId: 31
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> name: WarmWater
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> isSecurity: false
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> _data:
2023-01-14 20:06:00.360 Status: dzVents: device> protected: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> lastLevel: 0
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> switchTypeValue: 2
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> changed: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> deviceType: RFXMeter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> data:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> protected: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> customImage: 116
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> counter: 159.367 m3
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareID: 31
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareType: Dummy (Does nothing, use for virtual switches only)
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> _nValue: 0
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> Image: KraanW
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> _state: 395
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> unit: 1
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareTypeValue: 15
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> counterToday: 35 Liter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> valueQuantity: Custom
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> icon: counter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> valueUnits:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> hardwareName: Water
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> baseType: device
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> batteryLevel: 255
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> subType: RFXMeter counter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> iconNumber: 0
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> rawData:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> 1: 395
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> description:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> signalLevel: 12
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> timedOut: false
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> name: WarmWater
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> deviceID: 82125
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> image:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> switchType: Contact
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> id: 125
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> lastUpdate: 2023-01-14 19:22:00
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> _adapters:
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> 1: Counter device adapter
2023-01-14 20:06:00.361 Status: dzVents: device> isDevice: true
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> counter: 159.367
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> deviceId: 82125
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> switchType: Contact
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> signalLevel: 12
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> nValue: 0
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> bState: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> changed: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isScene: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> valueUnits:
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareTypeValue: 15
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> idx: 125
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> timedOut: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareName: Water
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> id: 125
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isTimer: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> state: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> baseType: device
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isGroup: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isHTTPResponse: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> deviceSubType: RFXMeter counter
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> sValue: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> icon: counter
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> switchTypeValue: 2
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> lastUpdate: 2023-01-14 19:22:00
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareType: Dummy (Does nothing, use for virtual switches only)
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> valueQuantity: Custom
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isHardware: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> customImage: 116
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> isVariable: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> hardwareID: 31
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> rawData:
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> 1: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> deviceType: RFXMeter
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> _state: 395
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: device> active: false
2023-01-14 20:06:00.362 Status: dzVents: Info: ------ Finished Script #1
Dan zou je kunnen pakken:
local stand = tonumber(domoticz.devices('WarmWater').sValue)
of
local stand = tonumber(domoticz.devices('WarmWater').state)

Wegschrijven van de huidige waarde zou voldoende moeten zijn.

Ik snap niet helemaal waarom dit gebeurd. counter heeft de waarde 159.367 en daarom ging het mis.
Als ik wat meer tijd heb zal ik eens bij me zelf kijken.
Ik gebruik eigenlijk altijd incrementele counters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:18:
[...]

of

Ik snap niet helemaal waarom dit gebeurd. counter heeft de waarde 159.367 en daarom ging het mis.
Ga ik morgen proberen als het vanavond weer fout gaat met Tasmota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

klump4u schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Ik heb een rule in Tasmota gemaakt die om 00:01 de stand doorgeeft naar de device, even vannacht afwachten of dat werkt en anders probeer ik die van jou ook een keer. Zal het melden.
Gaat dit nu eigenlijk nog steeds over de watermeter? Waarom wil je dan eigenlijk 'de stand' door geven.
Was de counter vanuit tasmota niet goed genoeg?

Welke extra functionaliteit wil je hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Gaat dit nu eigenlijk nog steeds over de watermeter? Waarom wil je dan eigenlijk 'de stand' door geven.
Was de counter vanuit tasmota niet goed genoeg?

Welke extra functionaliteit wil je hebben?
De counterToday van de device doe ik uploaden naar PVOutput bij de extended data en deze counterToday reset niet na 0 na 00:00u maar pas na een update vanuit Tasmota

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jobr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:18:
[...]

of

Heeft een incrementele counter dit dan niet? dan ga ik die gebruiken.
Edit, Laat maar die telt op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@jobr Vannacht ging het goed, warmwatermeter om 00:01 stand +1 en om 00:02 stand -1
Totaal watermeter om 00:01 stand +1 en om 00:06 stand -1
PVOutput rekent dan zelf koudwater uit.
Bewust ene om 00:06 gedaan om te kijken of het met het wegschrijven van de 5 minuten data te maken had in Domoticz.
De Upload naar PVOutput laat ik pas na 00:10 beginnen en die ziet er nu goed uit.
Probleem lijkt dus opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:02:
Ik moet nog steeds mijn Domoticz updaten naar 2022-2, maar zit alleen tegen de upgrade van Z-wave van Open Z-Wave naar Z-Wave JS UI aan te hikken omdat dat nogal bewerkelijk is en er echt nergens een fatsoenlijke handleiding te vinden is. Je moet echt alles zelf bij elkaar Googlen.

Belangrijk is dat ik mijn installatie zo eenvoudig mogelijk probeer te houden. Ik lees veel over Docker, maar zie daar nog geen nut van in.

Huidig plan is:Zie ik hier iets over het hoofd? Zijn er redenen om toch naar Docker te gaan?
Omdat het bovenstaande in de praktijk (zoals helaas gebruikelijk op een Pi) nogal bewerkelijk bleek (enorm veel stappen), en je de hele rataplan bij elkaar moet Googlen, heb ik maar een compleet stappenplan gemaakt om je Domoticz te upgraden naar 2022.2, inclusief de upgrade van Zwave naar zwave-js-ui en de upgrade van het OS van Buster naar Bullseye.
Het hele stappenplan is hier te vinden: https://www.domoticz.com/...opic.php?p=297829#p297829

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Je tasmota settings?

Er zijn ook node red flows om je data uit te lezen
de settings die ik in de plug moet doen. Dus het IP adres van de PI met broker en het poort nummer
Die kloppen dus nu.
Ik ben nog helemaal onbekend met node red, Behalve dat ik dat voorbij heb zien komen.
Maar ik heb wel gevonden dat ik dat kan starten in de PI
MOet ik die op mijn PC browser gebruiken of kan dat ook vanuit domoticz?
Maar er zijn al standaard flows om uit te lezen? Waar vind ik die?

[ Voor 6% gewijzigd door mrbert op 15-01-2023 12:47 ]

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
klump4u schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:04:
@jobr Vannacht ging het goed, warmwatermeter om 00:01 stand +1 en om 00:02 stand -1
Totaal watermeter om 00:01 stand +1 en om 00:06 stand -1
PVOutput rekent dan zelf koudwater uit.
Bewust ene om 00:06 gedaan om te kijken of het met het wegschrijven van de 5 minuten data te maken had in Domoticz.
De Upload naar PVOutput laat ik pas na 00:10 beginnen en die ziet er nu goed uit.
Probleem lijkt dus opgelost. Bedankt voor het meedenken.
Mooi dat het gelukt is.
Die Today is een berekende stand, zit dus niet in de db van domoticz. Die gaat inderdaad pas op 0 bijv vandaag bij de eerste update van die counter.
Ik zou overigens verwachten dat je helemaal niet +1 hoeft te doen. Gewoon de actuele stand zou voldoende moeten zijn.
Die 5 minuten wachten is ook niet nodig (mocht je toch +1 en -1 willen doen). Kan direct achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mrbert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:45:
[...]

de settings die ik in de plug moet doen. Dus het IP adres van de PI met broker en het poort nummer
Die kloppen dus nu.
Ik ben nog helemaal onbekend met node red, Behalve dat ik dat voorbij heb zien komen.
Maar ik heb wel gevonden dat ik dat kan starten in de PI
MOet ik die op mijn PC browser gebruiken of kan dat ook vanuit domoticz?
Maar er zijn al standaard flows om uit te lezen? Waar vind ik die?
Wiki van domoticz stapje voor stapje...
Flow kan ik geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Parody op 16-01-2023 22:25 . Reden: Never mind. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik merk dat mijn vraag enigszins is ondergesneeuwd of misschien heeft niemand het antwoord op de vraag om van een running Domoticz een volledige backup te maken van de USB stick naar bijv. een NAS.

Vanavond trek ik de stoute schoenen aan om dan toch Domoticz te stoppen (ik heb vele keren moeten herstarten om Domoticz weer volledig aan de praat te krijgen) en de USB stick in een Windows laptop te doen en met Windiskimager32 een 1-op1 kopie te maken naar een identieke USB stick.

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

M.v.Veelen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:56:
Ik merk dat mijn vraag enigszins is ondergesneeuwd of misschien heeft niemand het antwoord op de vraag om van een running Domoticz een volledige backup te maken van de USB stick naar bijv. een NAS.

Vanavond trek ik de stoute schoenen aan om dan toch Domoticz te stoppen (ik heb vele keren moeten herstarten om Domoticz weer volledig aan de praat te krijgen) en de USB stick in een Windows laptop te doen en met Windiskimager32 een 1-op1 kopie te maken naar een identieke USB stick.
Ik gebruik hiervoor Raspibackup al een paar jaar naar volle tevredenheid.
1 x per week maakt die volautomatisch een complete backup (van complete SD kaart, duurt 10 minuten) naar een NAS.
hij stopt Domoticz automatisch en start hem daarna ook weer automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
de Peer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Ik gebruik hiervoor Raspibackup al een paar jaar naar volle tevredenheid.
1 x per week maakt die volautomatisch een complete backup (van complete SD kaart, duurt 10 minuten) naar een NAS.
hij stopt Domoticz automatisch en start hem daarna ook weer automatisch.
Dank. Het stoppen van Domoticz ben ik in deze situatie wat angstig voor omdat ik Domoticz pas na zo'n 10 keer herstarten zonder foutmeldingen weer aan de praat kreeg. Maar ik zal daar zeker naar kijken als ik een 1-op-1 kopie van de USB stick heb gemaakt.

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

M.v.Veelen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Dank. Het stoppen van Domoticz ben ik in deze situatie wat angstig voor omdat ik Domoticz pas na zo'n 10 keer herstarten zonder foutmeldingen weer aan de praat kreeg. Maar ik zal daar zeker naar kijken als ik een 1-op-1 kopie van de USB stick heb gemaakt.
dat probleem ken ik wel een beetje. Ik heb ook vaak dat Domoticz niet goed start. maar bij mij meestal na een 2e keer of heel soms een 3e keer wel. Maar dat is eigenlijk alleen als ik de boel (snel) handmatig stop en gelijk weer start. Als er meer tijd tussenzit gaat het volgens mij wel altijd goed.

Bij het geautomatiseerd stoppen en weer starten via Raspibackup gaat het bij mij altijd in 1 x goed.

Ja je zou eens moeten uitzoeken waar hij over struikelt. Of kijken of je domoticz in een iets later stadium kunt laten starten, dus bijv 1 minuut na opstarten van de raspberry.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:16

Seafarer

XXX

de Peer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:44:
[...]

dat probleem ken ik wel een beetje. Ik heb ook vaak dat Domoticz niet goed start. maar bij mij meestal na een 2e keer of heel soms een 3e keer wel. Maar dat is eigenlijk alleen als ik de boel (snel) handmatig stop en gelijk weer start. Als er meer tijd tussenzit gaat het volgens mij wel altijd goed.

Bij het geautomatiseerd stoppen en weer starten via Raspibackup gaat het bij mij altijd in 1 x goed.

Ja je zou eens moeten uitzoeken waar hij over struikelt. Of kijken of je domoticz in een iets later stadium kunt laten starten, dus bijv 1 minuut na opstarten van de raspberry.
Kun je hieruit de conclusie trekken dat raspibackup blijkbaar op een nette manier Domoticz afsluit en met de hand niet?
Vraag is dan wat doet Raspibackup tijdens afsluiten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Seafarer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Kun je hieruit de conclusie trekken dat raspibackup blijkbaar op een nette manier Domoticz afsluit en met de hand niet?
Vraag is dan wat doet Raspibackup tijdens afsluiten?
hmm ja of het heeft met het opnieuw opstarten van de raspberry te maken. Daar struikt hij bij mij denk ik.
Terwijl raspibackup na de backup gewoon de domoticz service opstart. Dat lijkt altijd te werken.

als ik handmatig commando's (domoticz service starten) geef via console gaat het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Je moet wel het systeem de tijd geven om netjes af te sluiten.

Nu met docker aan t stoeien, die geeft aan dat het stoppenzo'n 10 a 11 seconden duurt. En dan heb ik nog niet de usb-sticks gekoppeld. Die zitten nog aan de oude pi.

[ Voor 57% gewijzigd door janne_nl op 17-01-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

de Peer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:03:
[...]

hmm ja of het heeft met het opnieuw opstarten van de raspberry te maken. Daar struikt hij bij mij denk ik.
Terwijl raspibackup na de backup gewoon de domoticz service opstart. Dat lijkt altijd te werken.

als ik handmatig commando's (domoticz service starten) geef via console gaat het altijd goed.
Dat kan zeker. Iemand heeft hier al eens overgeschreven. Dat je domoticz vertraagd moet starten of zoiets ik kan het niet meer terug vinden.
Na een volledige herstart moet ik ook naar de concole om de service te herstarten.

Ik denk dat iemand hier wel op reageert. :) Hoop ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Het vertraagd starten van Domoticz speelt met name op een pi, omdat die geen klok heeft. Dus een pi moeten wachten tot hij de nieuwe tijd via NTP krijgt.

Er zijn wel wat mogelijkheden om de tijd op te slaan met een pseudo hardware klok, zodat een reboot meestal meteen en snel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik zal eens kijken of het met sudo service domoticz stop/start is op te lossen Ɣls ik erbij kan met SSH.

Ik herstart eigenlijk nooit de RPi maar dit moest laatst een keer omdat ik ineens met de Pilot app van buitenaf niet meer bij Domoticz kwam en ging troubleshooten.
Bij een sudo reboot van de RPi kreeg ik Domoticz niet aan de praat zonder foutmeldingen en kon ik er ook niet meer bij via SSH. Dus moest ik de RPi telkens herstarten totdat het allemaal weer leek te werken.

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

M.v.Veelen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:23:
Ik zal eens kijken of het met sudo service domoticz stop/start is op te lossen Ɣls ik erbij kan met SSH.

Ik herstart eigenlijk nooit de RPi maar dit moest laatst een keer omdat ik ineens met de Pilot app van buitenaf niet meer bij Domoticz kwam en ging troubleshooten.
Bij een sudo reboot van de RPi kreeg ik Domoticz niet aan de praat zonder foutmeldingen en kon ik er ook niet meer bij via SSH. Dus moest ik de RPi telkens herstarten totdat het allemaal weer leek te werken.
https://www.domoticz.com/wiki/Troubleshooting

Het volgende gevonden:

Domoticz stops after cold boot

When booting after a cold boot (no power attached or power failure) some users report that Domoticz will run shortly and then stop.

This could be related with time settings that only can be restored after internet connection. This should be fixed in 2022.2 Stable. Possible solutions for older versions are:

Start Domoticz manually after a cold boot: sudo service domoticz restart
Add a battery powered Real Time Clock (RTC) so your systems knows the time directly after booting.
Put a x seconds delay in the startup of Domoticz to give the system time to update time settings using Command line parameter -startupdelay
use crontab and add @reboot sleep 180 && /etc/init.d/domoticz.sh restart This will restart domoticz after 180 seconds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Mijn issue was niet zozeer dat Domoticz niet startte of na korte tijd stopte, maar Domoticz startte en een bepaalde plugin (MQTT Tasmota) werkte niet met foutmeldingen tot gevolg. Ik heb daarom Domoticz een flink aantal keer moeten herstarten via de CLI en toen het eenmaal werkte heb ik Domoticz niet meer durven stoppen. Ik vermoedde ook dat het misschien aan de USB stick zou liggen, maar Domoticz draait nu al dagen zonder foutmeldingen. Enige wat niet werkt, is dat Domoticz van buitenaf met Pilot niet meer kan verbinden. Thuis lukt het alleen als ik in de instellingen van Pilot het interne IP adres ingeef terwijl het voorheen altijd werkte dmv de DDNS via de Synology. Dus uit voorzorg wil ik de USB stick backuppen en daarna ga ik op zoek naar een oplossing voor het probleem met Pilot.

Edit: overigens is Domoticz mbv de browser wel van buitenaf bereikbaar. Kan dus ook nog aan Pilot zelf liggen (op 2 toestellen hetzelfde probleem).

Edit 2: zojuist Domoticz geüpdate...dit ging goed, dus goede hoop dat het allemaal in orde is.
Vwb Pilot: er is waarschijnlijk een extra optie in Pilot gekomen: "Legacy-aanmeldingsmo..." en die stond aan. Uitgezet en nu werkt het weer als vanouds. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door M.v.Veelen op 17-01-2023 20:45 ]

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:05
Zoals eerder aangegeven maak ik gebruik van het script garbagecalendar.lua

Werkt prima en je hebt er geen omkijken naar behalve dat je even kijkt welke bak er naar buiten moet :P

Nu wil ik daar een icoon bij omdat deze nog niet getoond wordt.

Voordat ik zelf ga lopen kloten in het script was ik benieuwd of iemand dit al voor elkaar gekregen had.

Nu zie je dit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no4_v95-fIGClWMp_qLhyFL_DQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ogv1r4qqDUNuNkAa3fONnna.png?f=user_large

Dus bij de groene bak een groente icon etc de afbeeldingen heb ik van de website afgehaald dus dat is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/gft_80.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnafvalwijzer.nl/default-icons/papier_80.png?f=user_large

Dus eigenlijk dit als resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0Tb5GlwDn5ct6k45217P2v3au8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N3exgyr9tSP2Pp3kNDmSruq7.png?f=user_large

Nu zie ik het volgende in de code staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
-- Configuration for the Notificaton system:
NotificationEmailAdress = {'', ''} -- Specify multiple Email Addresses for the notifications. Leave empty to skip email notification
Notificationsystem = '' -- Specify notification system eg "telegram/pushover/gcm/http/kodi/lms/nma/prowl/pushalot/pushbullet/pushsafer" leave empty to skip
Notificationscript = '' -- Specify personal notification script/command eg:  lua sendmessage.lua "@TEXT@"  (where @TEXT@ will be replaced by the notification text.)
--                                                                                                                     It also supports: @GARBAGETYPE@; @GARBAGEDATE@; @GARBAGETEXT@
-- Define how the title and bodytext should look
-- @DAY@         ==> Will be replaced by notificationtoday; notificationtomorrow; notificationlonger depending on the days difference.
-- @GARBAGETYPE@ ==> Will be replaced by the GarbageType definition from the WebSite
-- @GARBAGEDATE@ ==> Will be replaced by the pickup date found on the schedule data
-- @GARBAGETEXT@ ==> Will be replaced by the text from garbagetype_cfg[].text field
-- @REMINDER@    ==> Will be set to "" for first notification and "notificationreminder" for the reminder run
-- @TEXT@        ==> Will be replaced by the finalised notificationtext and can be used in the notification script

Zou ik hier iets mee moeten doen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MdO82 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:31:
Zoals eerder aangegeven maak ik gebruik van het script garbagecalendar.lua

Werkt prima en je hebt er geen omkijken naar behalve dat je even kijkt welke bak er naar buiten moet :P

Nu wil ik daar een icoon bij omdat deze nog niet getoond wordt.

Voordat ik zelf ga lopen kloten in het script was ik benieuwd of iemand dit al voor elkaar gekregen had.

Nu zie je dit :

[Afbeelding]

Dus bij de groene bak een groente icon etc de afbeeldingen heb ik van de website afgehaald dus dat is geen probleem.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dus eigenlijk dit als resultaat

[Afbeelding]

Nu zie ik het volgende in de code staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
-- Configuration for the Notificaton system:
NotificationEmailAdress = {'', ''} -- Specify multiple Email Addresses for the notifications. Leave empty to skip email notification
Notificationsystem = '' -- Specify notification system eg "telegram/pushover/gcm/http/kodi/lms/nma/prowl/pushalot/pushbullet/pushsafer" leave empty to skip
Notificationscript = '' -- Specify personal notification script/command eg:  lua sendmessage.lua "@TEXT@"  (where @TEXT@ will be replaced by the notification text.)
--                                                                                                                     It also supports: @GARBAGETYPE@; @GARBAGEDATE@; @GARBAGETEXT@
-- Define how the title and bodytext should look
-- @DAY@         ==> Will be replaced by notificationtoday; notificationtomorrow; notificationlonger depending on the days difference.
-- @GARBAGETYPE@ ==> Will be replaced by the GarbageType definition from the WebSite
-- @GARBAGEDATE@ ==> Will be replaced by the pickup date found on the schedule data
-- @GARBAGETEXT@ ==> Will be replaced by the text from garbagetype_cfg[].text field
-- @REMINDER@    ==> Will be set to "" for first notification and "notificationreminder" for the reminder run
-- @TEXT@        ==> Will be replaced by the finalised notificationtext and can be used in the notification script

Zou ik hier iets mee moeten doen ?
Ik maak altijd zelf de icons, hier staat dat beschreven, als je plaatjes zoekt op het net om daar icons van te maken zoek dan op png bestand en niet jpg, png zijn al transparant.
https://www.domoticz.com/wiki/Custom_icons_for_webinterface

dan krijg je zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbdL5N4ngpQlaNGJsm00psLf2xs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkO4mxCPBFFKQxqsYSYz6dBv.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 18-01-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
klump4u schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Ik maak altijd zelf de icons, hier staat dat beschreven, als je plaatjes zoekt op het net om daar icons van te maken zoek dan op png bestand en niet jpg, png zijn al transparant.
https://www.domoticz.com/wiki/Custom_icons_for_webinterface

dan krijg je zoiets
[Afbeelding]
@klump4u thanks daarmee kan ik kijken of het gaat werken :)
Dit werkt niet als je verschillende iconen gebruikt voor 1 device neem ik aan dit is statisch ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MdO82 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:14:
[...]

@klump4u thanks daarmee kan ik kijken of het gaat werken :)
Dit werkt niet als je verschillende iconen gebruikt voor 1 device neem ik aan dit is statisch ?
Dan moet je met de 48_On en 48_Off gaan spelen denk ik maar normaal is het een icoon voor 1 device en dan licht en donker (On en Off)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Dylantje2 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Flow kan ik geven
Ik heb de wiki gevolg volgens mij.
Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar de flow:)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Grrr..... m'n USB drive is toch corrupt. Op geen enkele manier kan ik een clone maken van de drive. En een repair durf ik niet uit te voeren omdat ik bang ben dat ie dan helemaal niet meer wil starten (nu draait ie weer).

Ik heb een identieke drive liggen, maar wat is wijsheid?

Op de oude drive draait Raspbian Buster met Domoticz, maar zoals ik ooit heb beschreven welke stappen ik heb uitgevoerd: dat is jaren geleden en volledig achterhaald. Moet ik nu helemaal from scratch starten of hebben jullie tips om e.e.a. over te zetten naar een nieuwe drive?

Edit: nu op de goede USB drive Buster aan het installeren, updaten, enz. Domoticz installeren en dan maar 1-op-1 de DB overzetten incl. de scripts. Hoop dat dit werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door M.v.Veelen op 20-01-2023 16:59 ]

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gebruikte tot voor kort naar tevredendheid een python script voor de watermeter.
Sinds kort werkt dat niet meer. Denk door de overgang naar Bullseye en daarmee ook het deprecaten van python2.

Heb geprobeerd met een tooltje er een python3 script van te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
#!/usr/bin/python
import RPi.GPIO as GPIO
import time
import urllib.request, urllib.error, urllib.parse
import os

#Watermeter stand (wordt alleen initeel gebruikt als er geen bestand meterstand_water.txt is)
global Counter
Counter = 0

#Domoticz URL
domoticz_url = "http://127.0.0.1:8080"
#Domoticz IDX van de water sensor (RFXMeter)
idx = 43

#Open meterstand.txt file en lees meterstand
#Als meterstand.txt niet aanwezig is maakt script bestand aan en vult de meterstand
fn = "/home/pi/domoticz/scripts/meterstand_water.txt"
if os.path.exists(fn):
    f = open(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
else:
    f = open(fn, "w")
    f.write( 'meterstand = ' + repr(Counter))
    f.close()

#Board is pin nr, BMC is GPIO nr
#Read output from water meter op pin 12
GPIO.setmode(GPIO.BOARD)
# Set GPIO 21 (Pin 12) als Input aditioneel als Pullup-Weerstand aktiveren
GPIO.setup(12, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN)

#Functie  callback
#Dit is de functie die aangeroepen wordt in de interrupt
def Interrupt(channel):
    print('Callback function called!')
    time.sleep(0.05)         # need to filter out the false positive of some power fluctuation
    if GPIO.input(12) == 0:
       print('quitting event handler because this was probably a false positive')
       return
    #Teller elke interrupt uitlezen en met 0.5 liter verhogen (deler watermeter op 10 zetten)
    open(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
    Counter = Counter + 1
    f.close()
    #Schrijf meterstand naar bestand
    f = open( fn, 'w')
    f.close()
    #Send counter to domoticz JSON
    url1 = domoticz_url+'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='+str(idx)+'&svalue='+str(Counter)
    req1 = urllib.request.Request(url1)
    response1 = urllib.request.urlopen(req1)
    #Voor debug => print voorbeeld van de JSON aanroep en/of de counter
    print("JSON call = "+ str(url1))
    print("Watermeter Counter = " + str(Counter))

#Interrupt-Event toevoegen, sensor geeft een 0 en en bij detectie een 1
#Bij detectie een 1 daarom check stijgende interrupt.
GPIO.add_event_detect(12, GPIO.RISING, callback = Interrupt, bouncetime = 200)

try:
    while True:
      time.sleep(0.2)        
except KeyboardInterrupt:
  GPIO.cleanup()
  print("\nBye")

Maar no luck zover. Iemand een hint?

Originele script komt van https://ehoco.nl/watermet...n-domoticz-python-script/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MikeyMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:53:
Gebruikte tot voor kort naar tevredendheid een python script voor de watermeter.
Sinds kort werkt dat niet meer. Denk door de overgang naar Bullseye en daarmee ook het deprecaten van python2.

Heb geprobeerd met een tooltje er een python3 script van te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
#!/usr/bin/python
import RPi.GPIO as GPIO
import time
import urllib.request, urllib.error, urllib.parse
import os

#Watermeter stand (wordt alleen initeel gebruikt als er geen bestand meterstand_water.txt is)
global Counter
Counter = 0

#Domoticz URL
domoticz_url = "http://127.0.0.1:8080"
#Domoticz IDX van de water sensor (RFXMeter)
idx = 43

#Open meterstand.txt file en lees meterstand
#Als meterstand.txt niet aanwezig is maakt script bestand aan en vult de meterstand
fn = "/home/pi/domoticz/scripts/meterstand_water.txt"
if os.path.exists(fn):
    f = open(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
else:
    f = open(fn, "w")
    f.close()

#Board is pin nr, BMC is GPIO nr
#Read output from water meter op pin 12
GPIO.setmode(GPIO.BOARD)
# Set GPIO 21 (Pin 12) als Input aditioneel als Pullup-Weerstand aktiveren
GPIO.setup(12, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN)

#Functie  callback
#Dit is de functie die aangeroepen wordt in de interrupt
def Interrupt(channel):
    print('Callback function called!')
    time.sleep(0.05)         # need to filter out the false positive of some power fluctuation
    if GPIO.input(12) == 0:
       print('quitting event handler because this was probably a false positive')
       return
    #Teller elke interrupt uitlezen en met 0.5 liter verhogen (deler watermeter op 10 zetten)
    open(fn, "r+")
    f = open(fn)
    inhoud = f.readline()
    a,b,c = inhoud.split()
    Counter = int(c)
    Counter = Counter + 1
    f.close()
    #Schrijf meterstand naar bestand
    f = open( fn, 'w')
    f.close()
    #Send counter to domoticz JSON
    url1 = domoticz_url+'/json.htm?type=command&param=udevice&idx='+str(idx)+'&svalue='+str(Counter)
    req1 = urllib.request.Request(url1)
    response1 = urllib.request.urlopen(req1)
    #Voor debug => print voorbeeld van de JSON aanroep en/of de counter
    print("JSON call = "+ str(url1))
    print("Watermeter Counter = " + str(Counter))

#Interrupt-Event toevoegen, sensor geeft een 0 en en bij detectie een 1
#Bij detectie een 1 daarom check stijgende interrupt.
GPIO.add_event_detect(12, GPIO.RISING, callback = Interrupt, bouncetime = 200)

try:
    while True:
      time.sleep(0.2)        
except KeyboardInterrupt:
  GPIO.cleanup()
  print("\nBye")

Maar no luck zover. Iemand een hint?

Originele script komt van https://ehoco.nl/watermet...n-domoticz-python-script/
God wat heb ik hier lang mee lopen klooien, ben er vanaf gestapt en werkt nu met een losse Wemos en 2 inductieve sensoren, geen puls meer gemist en wat nog belangrijker is geen puls te veel. Niet dat je er wat aan hebt nu maar ik wilde het even kwijt, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klump4u schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:47:
[...]

God wat heb ik hier lang mee lopen klooien, ben er vanaf gestapt en werkt nu met een losse Wemos en 2 inductieve sensoren, geen puls meer gemist en wat nog belangrijker is geen puls te veel. Niet dat je er wat aan hebt nu maar ik wilde het even kwijt, succes.
In alle eerlijkheid, hij heeft het heel lang goed gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqavMWJVmX2FBw7nIukDjq3Q8a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkZZJ4pwPdLnPRy2lZqRWgXz.png?f=fotoalbum_large

De pulsen krijg ik nu ook gewoon netjes binnen. Maar nu het python3 script nog.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:20:
Grrr..... m'n USB drive is toch corrupt. Op geen enkele manier kan ik een clone maken van de drive. En een repair durf ik niet uit te voeren omdat ik bang ben dat ie dan helemaal niet meer wil starten (nu draait ie weer).

Op de oude drive draait Raspbian Buster met Domoticz, maar zoals ik ooit heb beschreven welke stappen ik heb uitgevoerd: dat is jaren geleden en volledig achterhaald. Moet ik nu helemaal from scratch starten of hebben jullie tips om e.e.a. over te zetten naar een nieuwe drive?

Edit: nu op de goede USB drive Buster aan het installeren, updaten, enz. Domoticz installeren en dan maar 1-op-1 de DB overzetten incl. de scripts. Hoop dat dit werkt.
Je hebt dus nooit een backup gemaakt? Dan zou ik inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen (voortaan met backup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
de Peer schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Je hebt dus nooit een backup gemaakt? Dan zou ik inderdaad uithuilen en opnieuw beginnen (voortaan met backup)
Ik maak elke nacht automatisch een backup en eens per maand een backup van de scripts directory.
Maar niet van de USB drive nee. Er zullen er niet veel zijn die regelmatig een full backup van de hele kaart / drive maken, of wel?

Ik heb op een nieuwe USB drive nu vrijwel alles geĆÆnstalleerd en ingesteld, maar heb nog wel wat tweaks te gaan.

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:51:
[...]

Ik maak elke nacht automatisch een backup en eens per maand een backup van de scripts directory.
Maar niet van de USB drive nee. Er zullen er niet veel zijn die regelmatig een full backup van de hele kaart / drive maken, of wel?

Ik heb op een nieuwe USB drive nu vrijwel alles geĆÆnstalleerd en ingesteld, maar heb nog wel wat tweaks te gaan.
Ik doe het 1x per week (automatisch) van mijn hele SD kaart. Duurt 10 min. Domoticz database doe ik elke nacht.

OK maar dan valt de schade dus nog mee. Gelukkig wel je database veilig gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb op een 2e RPi met een goede USB drive Raspbian Buster geĆÆnstalleerd, Domoticz geĆÆnstalleerd en e.e.a. aan extra's. Ook scripts overgezet.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat deze andere RPI de DB niet kan restoren en als ik de USB drive in de juiste RPI doe, dan zie ik geen Domoticz verschijnen waarin ik de DB nog een keer kan proberen in te laden.

Dus:

De RPi waarop m'n Domoticz moet draaien, draait op xxx.xxx.x.126 met een USB drive waarop bad sectors zijn ontstaan. De andere RPi draait op xxx.xxx.x.127 en daarop heb ik alles geĆÆnstalleerd op een nieuwe USB drive. Beide Domoticz versies kan ik zo starten. Doe ik de goede USB drive nu in de RPi waarop Domoticz moet draaien, dan zie ik Domoticz niet verschijnen. Ik kan wel inloggen met SSH en de service herstarten (gaat - te - snel), maar in de browser komt geen Domoticz tevoorschijn.

Welke verkeerde afslag neem ik of wat vergeet ik?

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Laatst online: 17-09 17:31
Ctrl-F5 gedaan in de browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ja, dat wel. Niet de hele cache geleegd moet ik bekennen maar wel met een andere browser geprobeerd (waar misschien ook de cache van geleegd had moeten worden). Toch maar proberen...

Edit: helaas. Ook in een 3e browser page not found.

Edit 2: een herinstallatie van Domoticz via de CLI waarbij het IP adres en poort goed worden weergegeven, heeft ook niet het gewenste resultaat.

[ Voor 36% gewijzigd door M.v.Veelen op 20-01-2023 20:27 ]

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:08:
Ik heb op een 2e RPi met een goede USB drive Raspbian Buster geĆÆnstalleerd, Domoticz geĆÆnstalleerd en e.e.a. aan extra's. Ook scripts overgezet.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat deze andere RPI de DB niet kan restoren en als ik de USB drive in de juiste RPI doe, dan zie ik geen Domoticz verschijnen waarin ik de DB nog een keer kan proberen in te laden.

Dus:

De RPi waarop m'n Domoticz moet draaien, draait op xxx.xxx.x.126 met een USB drive waarop bad sectors zijn ontstaan. De andere RPi draait op xxx.xxx.x.127 en daarop heb ik alles geĆÆnstalleerd op een nieuwe USB drive. Beide Domoticz versies kan ik zo starten. Doe ik de goede USB drive nu in de RPi waarop Domoticz moet draaien, dan zie ik Domoticz niet verschijnen. Ik kan wel inloggen met SSH en de service herstarten (gaat - te - snel), maar in de browser komt geen Domoticz tevoorschijn.

Welke verkeerde afslag neem ik of wat vergeet ik?
Als je de service in ssh herstart en daarna een status opvraagt kan je zien wat de reden is dat hij gestopt is, heb je daar al iets in gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Vreemd, hij draait maar is dus niet zichtbaar.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz status
ā— domoticz.service - LSB: Home Automation System
   Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
   Active: active (exited) since Fri 2023-01-20 20:06:07 GMT; 6s ago
     Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
  Process: 659 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

Jan 20 20:06:06 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: 2023-01-20 20:06:07.044  Status: Domoticz V2022.2 (c)2012-2022 GizMoCuz
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: 2023-01-20 20:06:07.044  Status: Build Hash: eea9db734, Date: 2022-11-05 12:05:35
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: 2023-01-20 20:06:07.044  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: domoticz: Domoticz is starting up....
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz[664]: Domoticz is starting up....
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz[665]: Domoticz running...
Jan 20 20:06:07 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:07:
Vreemd, hij draait maar is dus niet zichtbaar.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pi@raspberrypi:~ $ sudo service domoticz status
ā— domoticz.service - LSB: Home Automation System
   Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
   Active: active (exited) since Fri 2023-01-20 20:06:07 GMT; 6s ago
     Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
  Process: 659 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

Jan 20 20:06:06 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: 2023-01-20 20:06:07.044  Status: Domoticz V2022.2 (c)2012-2022 GizMoCuz
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: 2023-01-20 20:06:07.044  Status: Build Hash: eea9db734, Date: 2022-11-05 12:05:35
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: 2023-01-20 20:06:07.044  Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz.sh[659]: domoticz: Domoticz is starting up....
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz[664]: Domoticz is starting up....
Jan 20 20:06:07 raspberrypi domoticz[665]: Domoticz running...
Jan 20 20:06:07 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
(exited) is niet goed, daar moet (running) staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik zie het inderdaad. Ik heb de oude USB drive er weer in gedaan en daar staat

Active: active (running) since Fri 2023-01-20 21:17:57 CET; 1min 6s ago

Dus ik zal morgen maar eens gaan kijken wat de reden is dat ie ermee stopt.

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:20:
Ik zie het inderdaad. Ik heb de oude USB drive er weer in gedaan en daar staat

Active: active (running) since Fri 2023-01-20 21:17:57 CET; 1min 6s ago

Dus ik zal morgen maar eens gaan kijken wat de reden is dat ie ermee stopt.
Wat je ook kunt doen is domoticz op de commandline starten (domoticz.sh). Dan rolt alle logging output over je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
jobr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Wat je ook kunt doen is domoticz op de commandline starten (domoticz.sh). Dan rolt alle logging output over je scherm.
Dat is ook wat ik steeds deed. Stoppen en starten. Maar welk commando geeft de output dan precies weer?

(ben er vandaag niet aan toegekomen, had een andere klus ter voorbereiding van zonnepanelen....ja, dat is in Domoticz de volgende stap...)

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
M.v.Veelen schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Dat is ook wat ik steeds deed. Stoppen en starten. Maar welk commando geeft de output dan precies weer?

(ben er vandaag niet aan toegekomen, had een andere klus ter voorbereiding van zonnepanelen....ja, dat is in Domoticz de volgende stap...)
Je moet hem dan niet via de service starten.
Dus eerst: sudo service domoticz stop

Dan ga je naar de dir waar domoticz is geĆÆnstalleerd (waarschijnlijk in je home dir en dan cd domoticz.
En dan geef je: ./domoticz
Als het goed rolt dan alles over het scherm.
(het is al even geleden dat ik dat gedaan heb dus kan zijn gewijzigd).

Wat je ook kan doen (als je dat al niet had gedaan) is een logfile locatie aangegeven.

Je moet dan toevoegen: DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -log /var/log/domoticz/domoticz.log"
in bijv /etc/init.d/domoticz.sh (als je die gebruikt) of in domoticz/domoticz.sh in je home directory (als je daar domoticz hebt geinstalleerd).
En dan domoticz even opnieuw starten zoals je dat altijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:00
klump4u schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Hoe werkt die dubbele sensor dan?

Ik heb er al een tijdje een draaien op een Wemos met 1 NPN sensor. Werkt redelijk, niet heel precies. Wilde hem juist op de Pi zetten in de hoop dat hij beter gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zwartoog schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:22:
[...]

Hoe werkt die dubbele sensor dan?

Ik heb er al een tijdje een draaien op een Wemos met 1 NPN sensor. Werkt redelijk, niet heel precies. Wilde hem juist op de Pi zetten in de hoop dat hij beter gaat werken.
https://gathering.tweaker...message/74020424#74020424

https://gathering.tweaker...message/74053866#74053866

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 21-01-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Laat maar verkeerde topic :z

[ Voor 132% gewijzigd door mrc4nl op 22-01-2023 00:27 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ah, slim! Ligt dus inderdaad niet aan de Wemos, maar de sensor. Wel weer een gepruts op de vierkante milimeter met 2 sensoren, maar het is een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zwartoog schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Ah, slim! Ligt dus inderdaad niet aan de Wemos, maar de sensor. Wel weer een gepruts op de vierkante milimeter met 2 sensoren, maar het is een poging waard.
Ik heb flink aan de sensoren moeten vijlen om van beiden een puls te krijgen en bij mij worden ze apart gevoed, 1 door de wemos zelf en een door een adapter met printje ertussen, bij beiden op de wemos ging het fout maar bij @de Peer niet want die heeft ze beiden op de wemos.Was een leuk project bij mij omdat ik twee water meters heb, 1 bij binnenkomst en een voor de warmtepompboiler dus ik heb nu warm, koud en totaal water in Domoticz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s28p-d5jIPknnVXItb_v3oZ_6ZQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YfDeRGt1TdacmSg1eIuHED4J.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, belangrijker... Is er nog iemand die python3 ervaring heeft en het scriptje eens tegen het licht wil houden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:42:
Maar, belangrijker... Is er nog iemand die python3 ervaring heeft en het scriptje eens tegen het licht wil houden? ;)
Deze gezien natuurlijk wel of niet?
https://docs.python.org/3/library/2to3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup, daarmee heb ik bovenstaande gecreƫerd.

File veranderd in open, maar werkt helaas nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
jobr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Je moet hem dan niet via de service starten.
Dus eerst: sudo service domoticz stop

Dan ga je naar de dir waar domoticz is geĆÆnstalleerd (waarschijnlijk in je home dir en dan cd domoticz.
En dan geef je: ./domoticz
Als het goed rolt dan alles over het scherm.
(het is al even geleden dat ik dat gedaan heb dus kan zijn gewijzigd).

Wat je ook kan doen (als je dat al niet had gedaan) is een logfile locatie aangegeven.

Je moet dan toevoegen: DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -log /var/log/domoticz/domoticz.log"
in bijv /etc/init.d/domoticz.sh (als je die gebruikt) of in domoticz/domoticz.sh in je home directory (als je daar domoticz hebt geinstalleerd).
En dan domoticz even opnieuw starten zoals je dat altijd doet.
Zo suf.....ik moest updaten naar de laatste Beta (./updatebeta) en daarmee was het opgelost.
Nu nog wat tweaken en kijken of ik de pseristent USB kan instellen want dat gaat met het terugzetten van de database van vannacht helaas nog niet goed. Ik heb een heel stuk verder in ieder geval, dankjewel !

Ik blijf helaas hangen op MQTT, ik heb diverse tutorials gevolgd om het te installeren maar krijg het niet voor elkaar. Voorbeeld: https://stevessmarthomegu...l-mosquitto-raspberry-pi/

Zal kijken of ik de config over kan nemen van de oude USB drive, misschien kom ik zo verder.

Edit: dit laatst is me nu ook gelukt :-)

[ Voor 12% gewijzigd door M.v.Veelen op 22-01-2023 13:49 ]

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:42:
Ja, ik ga er de komende weken mee prutsen. Wil sowieso de sensor op de Pi overzetten, dus moet sowieso het scriptje aanpassen. Wilde het eigenlijk dit weekend doen, maar dat loopt alweer over :X Zal hem hier posten als het zover is. 2e sensor komt later wel een keer.

[ Voor 11% gewijzigd door Zwartoog op 22-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb zo te zien alles werkend op een nieuwe USB drive.

Nu kijken naar een oplossing om een full backup te maken van de hele drive eens in de maand en niet alleen de DB en scripts.

Ik heb raspibackup geprobeerd maar kom daar, ondanks de uitgebreide instructies niet helemaal uit.
Zo wil ik heel graag naar m'n Synology wegschrijven, maar hoe ga ik dan te werk?
Mocht iemand hier ervaring mee hebben lees ik graag welke extra stappen ik moet nemen, alvast bedankt!

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

M.v.Veelen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:26:

Nu kijken naar een oplossing om een full backup te maken van de hele drive eens in de maand en niet alleen de DB en scripts.

Ik heb raspibackup geprobeerd maar kom daar, ondanks de uitgebreide instructies niet helemaal uit.
Zo wil ik heel graag naar m'n Synology wegschrijven, maar hoe ga ik dan te werk?
Mocht iemand hier ervaring mee hebben lees ik graag welke extra stappen ik moet nemen, alvast bedankt!
Je moet die synology mounten op je raspberry. Google daar maar eens gericht op.

Eenmaal gemount is je synology gewoon bereikbaar en kun je dat als bestemming kiezen binnen raspi backup

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 22-01-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
M.v.Veelen schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:26:

Ik heb zelf gebruikt van deze guide om mijn raspberry te backuppen.

http://guficulo.blogspot....rry-pi-automatically.html

Omdat ik nog wel eens aan het kloten was heb ik hem zo in gesteld dat hij tussen 800 en 1800 elk uur geback-upt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 22-01-2023 17:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:57
M.v.Veelen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:20:

Als je database, scripts etc nog leesbaar is van de usb-stick, dan zou dit in principe moeten werken.

Maar als je dan toch aan het rommelen bent, richt de boel dan meteen in met Docker. Dat scheelt later een boel gedoe. Geautomatiseerd backupje maken van je volumes en je hebt altijd alles bij elkaar. Update van je OS? Geen probleem. Opnieuw inrichten van je Raspberry Pi? Geen probleem, alleen de Docker commando's ergens opschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
de Peer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Je moet die synology mounten op je raspberry. Google daar maar eens gericht op.

Eenmaal gemount is je synology gewoon bereikbaar en kun je dat als bestemming kiezen binnen raspi backup
Het is gelukt om een gedeelde map te mounten en een backup te maken. Dit nu ingesteld om wekelijks uit te voeren, we gaan zien of dat lukt.

Een (denk ik) laatste vraag: de Beta vroeg om een update en ik wilde dat via de GUI doen maar bij de 100% verscheen een melding dat het downloaden niet gelukt was en dat ik m'n internetverbinding moest controleren. Ook bleef Domoticz hierna offline. Onzin natuurlijk, dat stukje over de internetverbinding, maar het lukt me nu alleen nog om handmatig via de CLI te updaten.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de foutmelding?

ĀÆ\_(ツ)_/ĀÆ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:29

GVR

Krijgen jullie de laatste dagen ook weer meer ERROR's op de SolarEdge plugin in Domoticz?

2023-01-23 09:33:09.183 Error: SolarEdge hardware (15) thread seems to have ended unexpectedly
2023-01-23 09:33:20.076 Error: SolarEdge: Error getting http data (Equipment details)!
2023-01-23 09:33:23.190 Error: SolarEdge hardware (15) thread seems to have ended unexpectedly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:46
@GVR Ik zie ze ook in mijn logging veel terug inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:29

GVR

Witlof schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:05:
@GVR Ik zie ze ook in mijn logging veel terug inderdaad.
Oke dan ligt het niet aan mij. Een hele tijd geleden SolarEdge al eens bevraagd hierover maar die geven geen ondersteuning verder. Dan hou ik het maar op een niet altijd goed bereikbare SE api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ja, ik ook. Ik schat dat er iets niet goed is bij Solaredge, de app wil ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Dylantje2 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Flow kan ik geven
Heb nu wel wat werkend. Licht gaat nu netjes zachter als ik TV ga kijken;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Weet iemand hoe je via json de divider van een meter kunt zetten? :?

Aanmaak watermeter:
curl "http://localhost:8080/json.htm?type=createdevice&idx=4&sensorname=Watermeter2&devicetype=243&devicesubtype=28"
curl "http://localhost:8080/json.htm?type=setused&idx=30&name=Watermeter2&switchtype=2&used=true"

Maar dan kom ik niet verder. Ik heb geprobeerd:
&divider=1000
&options=divider:1000

maar beiden worden niet opgepakt. In de get device info blijft deze op default 100 staan (wat is dat ook voor standaard trouwens...)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
...
    "result" : 
    [
        {
            "AddjMulti" : 1.0,
            "AddjMulti2" : 1.0,
            "AddjValue" : 0.0,
            "AddjValue2" : 0.0,
            "BatteryLevel" : 255,
            "Counter" : "0.000 m3",
            "CounterToday" : "0.000 m3",
            "CustomImage" : 0,
            "Data" : "0.000 m3",
            "Description" : "",
            "Divider" : 100.0,
...

[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 26-01-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwartoog schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:37:
Weet iemand hoe je via json de divider van een meter kunt zetten? :?

Aanmaak watermeter:
curl "http://localhost:8080/json.htm?type=createdevice&idx=4&sensorname=Watermeter2&devicetype=243&devicesubtype=28"
curl "http://localhost:8080/json.htm?type=setused&idx=30&name=Watermeter2&switchtype=2&used=true"

Maar dan kom ik niet verder. Ik heb geprobeerd:
&divider=1000
&options=divider:1000

maar beiden worden niet opgepakt. In de get device info blijft deze op default 100 staan (wat is dat ook voor standaard trouwens...)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
...
    "result" : 
    [
        {
            "AddjMulti" : 1.0,
            "AddjMulti2" : 1.0,
            "AddjValue" : 0.0,
            "AddjValue2" : 0.0,
            "BatteryLevel" : 255,
            "Counter" : "0.000 m3",
            "CounterToday" : "0.000 m3",
            "CustomImage" : 0,
            "Data" : "0.000 m3",
            "Description" : "",
            "Divider" : 100.0,
...
MƩt hoofdletter misschien, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
de Peer schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:59:
[...]

MƩt hoofdletter misschien, of maakt dat niet uit?
Helaas...
Pagina: 1 ... 36 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!