Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
jobr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

cache van je browser wissen?
Probeer anders eens in een incognito window
Uiteindelijk ben ik begonnen om alles helemaal opnieuw te installeren, maar met die nieuwste versie van Raspberry kom ik er gewoon niet meer in.
Ik dacht dat doe ik wel even, zoals ik wel vaker heb gedaan, maar ik ben nu nog verder van huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yn2qzk6RXHmFzcpbp-pJOFamnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwgDG02OkYCaFCa2yN5DN0NQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier van alles ingevuld en geprobeerd, maar kom er gewoon niet in!??

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Het is me nog niet gelukt om de waarde van de gasmeter te uploaden naar Mindergas.nl vanaf mijn Synology met Domoticz in Docker.

Welk script moet ik precies gebruiken en is dat dan DzVents - timer? En waar plaats ik precies de naam van het device en de API ?

Tot nog toe krijg ik foutmeldingen:

Error: EventSystem: in Mindergas timer: [string "-- Script to upload gas metering readings to ..."]:11: attempt to index a nil value (global 'domoticz')

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 18:14
M.v.Veelen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:10:
Het is me nog niet gelukt om de waarde van de gasmeter te uploaden naar Mindergas.nl vanaf mijn Synology met Domoticz in Docker.

Welk script moet ik precies gebruiken en is dat dan DzVents - timer? En waar plaats ik precies de naam van het device en de API ?

Tot nog toe krijg ik foutmeldingen:

Error: EventSystem: in Mindergas timer: [string "-- Script to upload gas metering readings to ..."]:11: attempt to index a nil value (global 'domoticz')
Ik gebruik deze al jaren naar wens.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
--[[

/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/upload_gas_usage_to_minderGas.lua
 Author         : Roblom
 Description    : This script collects the gas values from Domoticz (for example from the smart meter) and uploads the values to a MinderGas account.
            For more information about MinderGas, see the API instructions on their website on https://mindergas.nl/member/api
]]--

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
local AUTH_TOKEN = ' TOKEN'  -- Fill in here your Mindergas authentication token
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

return {
    active = true,

on = {
        timer           = {'at 23:30'},
        httpResponses   = {'UploadToMindergas'}
    },

logging =   {
        level   =   domoticz.LOG_DEBUG,
        marker  =   'Mindergas'
    },

execute = function(domoticz, item)

if item.isTimer then

local GasUsageCounter   = domoticz.devices('devicename').counter
            local TodaysDate        = tostring(domoticz.time.rawDate)

domoticz.log('The gas usage is ' .. GasUsageCounter, domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.log('The date is ' .. TodaysDate, domoticz.LOG_INFO )

domoticz.openURL({
                url = 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings',
                method = 'POST',
                headers = {
                    ['Content-Type']    = 'application/json',
                    ['AUTH-TOKEN']      = AUTH_TOKEN
                },
                callback = 'UploadToMindergas',
                postData = {
                    ['date']            = TodaysDate,
                    ['reading']         = GasUsageCounter
                },
            })

elseif (item.isHTTPResponse) then
            if (item.statusCode == 201) then
                domoticz.log('Gas usage data is sucessfully upoaded to Mindergas.nl.', domoticz.LOG_INFO)
            else
                if (item.statusCode == 401) then
                    domoticz.log('There was an authorisation problem with the Mindergas.nl database.', domoticz.LOG_ERROR)
                end
                if (item.statusCode == 422) then
                    domoticz.log('There was an unprocessable entry while trying to upload the gas usage data to Mindergas.nl', domoticz.LOG_ERROR)
                end
                domoticz.notify('Domoticz error', 'An error occured while trying to upload the gas usage data to Mindergas.nl', PRIORITY_NORMAL)
            end
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
funske schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:53:
[...]
Uiteindelijk ben ik begonnen om alles helemaal opnieuw te installeren, maar met die nieuwste versie van Raspberry kom ik er gewoon niet meer in.
Ik dacht dat doe ik wel even, zoals ik wel vaker heb gedaan, maar ik ben nu nog verder van huis.

[Afbeelding]
Uiteindelijk is het me toch gelukt om alles opnieuw te installeren, maar helaas........
Het begon keurig met 0 maar staat er dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Jfg-3fuqLxCq_iVztaezx16vmg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ktivtlck8IqETzXg6mSfyNnZ.jpg?f=user_large
Wederom hetzelfde getal, maar onmogelijk, want ik lever nog niets terug.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
funske schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Uiteindelijk is het me toch gelukt om alles opnieuw te installeren, maar helaas........
Het begon keurig met 0 maar staat er dus
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft dit de P1 meter uitgestuurd. Wellicht kan je de ruwe data ook lezen, dan kan je onderzoeken of het ingelezen wordt uit je P1 meter (via die omzetting naar USB,) of dat domoticz dit er van maakt.

Met de neo coolcam zwave plug heb ik dit ook, maar per plug soms hoog verbruik. Hiervoor is een work-around. Kan mij voorstellen dat dit evt ook werkt voor andere bronnen, zoals de P1 meter. Even zoeken op neo coolcam plug fix. Anders ff DM, dan stuur ik hem door/ zet ik hem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Tiffanylampje schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:16:
Zijdelingse vraag: ik heb een RFXCom gekocht, maar ik kan behalve het el cheapo-weerstation niets bedenken dat ik met de RFXCom ga uitlezen of aansturen. Ik wil alles op Zigbee of Z-wave. Dan kan ik de RFXcom beter retourneren, toch? Weerdata haal ik wel elders vandaan, een of andere webservice.
Ik gebruik hem om temp gerelateerd spullen uit te lezen en een aantal schakelaars te bedienen van lampen e.d. (el-cheapo KAKU spul).
Daarnaast zie ik bergen brandmelders en temp-sensors in de buurt en voordeurbellen. Die laatste is vvoral leuk als je je verveelt. Niets zo leuk om deuren open en dicht te zien gaan en de frustratie na een paar keer :+

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
funske schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:25:
[...]
Check even of je daadwerkelijk de beta release gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

Groentjuh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Meestal doen 433MHz sensoren ook geen elke seconde rapporteren. 1,5 keer per minuut veelal. Ik zie niet gek veel verschillen tussen de el cheapo buitensensor van een weerstation en die in de Philips Hue Motion Outdoor Sensor. Maar inderdaad geen luchtvochtigheid!
De prijs is het grootste verschil denk ik.

De mijne doet ongeveer elke 10-20 seconden.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
jobr schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Check even of je daadwerkelijk de beta release gebruikt
Die gebruik ik niet, omdat het gisteren ook helemaal fout ging nadat ik die beta release geïnstalleerd had.
Dus ben ik nu een beetje huiverig, om die beta toch weer te gaan gebruiken.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Heinemancp schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Ik gebruik deze al jaren naar wens.
code:
1
2
3
4
--[[

knip
}
Dank, maar hoe voer je deze in. Als DzVents? Lua? En dan, als Timer? Of welke keuze?

Dan ga ik daar eens verder mee.

Edit:

Ik heb dit als DzVents - Timer script gebruikt, de API key ingevoerd en ook de naam van het device aangepast naar 'Gas' en krijg wederom:

2022-08-07 10:20:00.341 Error: EventSystem: in Mindergas: [string "--[[..."]:22: attempt to index a nil value (global 'domoticz')

[ Voor 42% gewijzigd door M.v.Veelen op 07-08-2022 12:23 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
M.v.Veelen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Dank, maar hoe voer je deze in. Als DzVents? Lua? En dan, als Timer? Of welke keuze?

Dan ga ik daar eens verder mee.

Edit:

Ik heb dit als DzVents - Timer script gebruikt, de API key ingevoerd en ook de naam van het device aangepast naar 'Gas' en krijg wederom:

2022-08-07 10:20:00.341 Error: EventSystem: in Mindergas: [string "--[[..."]:22: attempt to index a nil value (global 'domoticz')
Je zou even meer logregels toe moeten voegen. Haal je wel een waarde binnen? Lijkt erop dat het variabele leeg is, van regel 22. Dus daarvoor even de waarde laten loggen en daarin kijken. Dan terug werken, mogelijk heb je ergens een foute reading of foute verwijzing zitten. Een niet bestaand idx nummer of sensor naam zorgt ook voor 'nil value'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Als ik zou weten hoe ik dat moet doen....?

De IDX van de gasmeter (die ook de naam "Gas" draagt) is 49. Kan ik dat dan niet invullen? Heb dat geprobeerd zonder aanhalingstekens, maar krijg dezelfde foutmelding dan.
Ik weet dus niet of ik een waarde binnenkrijg, aan de fout te zien zou je denken van niet. Maar hoe ga ik te werk om dat uit te vissen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
M.v.Veelen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:04:
Als ik zou weten hoe ik dat moet doen....?
Post eerst je complete script hier maar eens.
En je hebt neem ik aan dzVentz wel aanstaan in de config van domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
jobr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Post eerst je complete script hier maar eens.
En je hebt neem ik aan dzVentz wel aanstaan in de config van domoticz.
Ik heb dzVents inderdaad aan staan. Nog geen dzVents behalve deze in gebruik trouwens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
--[[

/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/upload_gas_usage_to_minderGas.lua
 Author         : Roblom
 Description    : This script collects the gas values from Domoticz (for example from the smart meter) and uploads the values to a MinderGas account.
            For more information about MinderGas, see the API instructions on their website on https://mindergas.nl/member/api
]]--

local AUTH_TOKEN = '1234abcd5678'  -- Fill in here your Mindergas authentication token

return {
    active = true,

on = {
        timer           = {'at 12:26'},
        httpResponses   = {'UploadToMindergas'}
    },

logging = {
    level = domoticz.LOG_DEBUG,
    marker = "Mindergas" 
    },

execute = function(domoticz, item)

if item.isTimer then

local GasUsageCounter    = domoticz.devices('Gas').counterToday 

--local GasUsageCounter   = domoticz.devices('Gas').counter
            local TodaysDate        = tostring(domoticz.time.rawDate)

domoticz.log('The gas usage is ' .. GasUsageCounter, domoticz.LOG_INFO)
           domoticz.log('The date is ' .. TodaysDate, domoticz.LOG_INFO )

domoticz.openURL({
                url = 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings',
                method = 'POST',
                headers = {
                    ['Content-Type']    = 'application/json',
                    ['AUTH-TOKEN']      = AUTH_TOKEN
                },
                callback = 'UploadToMindergas',
                postData = {
                    ['date']            = TodaysDate,
                    ['reading']         = GasUsageCounter
                },
            })

elseif (item.isHTTPResponse) then
            if (item.statusCode == 201) then
                domoticz.log('Gas usage data is sucessfully upoaded to Mindergas.nl.', domoticz.LOG_INFO)
            else
                if (item.statusCode == 401) then
                    domoticz.log('There was an authorisation problem with the Mindergas.nl database.', domoticz.LOG_ERROR)
                end
                if (item.statusCode == 422) then
                    domoticz.log('There was an unprocessable entry while trying to upload the gas usage data to Mindergas.nl', domoticz.LOG_ERROR)
                end
                domoticz.notify('Domoticz error', 'An error occured while trying to upload the gas usage data to Mindergas.nl', PRIORITY_NORMAL)
            end
        end
    end
}

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
M.v.Veelen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:26:
Ik heb dzVents inderdaad aan staan. Nog geen dzVents behalve deze in gebruik trouwens.
Bij mij doet deze het wel.
Lijkt net of als je dzVentz niet goed werkt. Hij kent het domoticz object niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Hahaha, dat frustreert me nu juist zo. Dat het hiermee lukt bij anderen en dat ik telkens vastloop.

Ik zit, omdat ik al dagen hiermee zit te knoeien, te denken om het anders te doen. Ik heb zelf Domoticz draaien op een RPi en daarmee kan ik probleemloos mijn waardes naar mindergas.nl sturen.

Als ik nu op de remote Domoticz (op een Synology) zorg dat de waarde van de gasmeter rond 00:05 naar een dummy sensor in MIJN Domoticz wordt gestuurd en dan vanaf mijn RPi de waarde vervolgens push met de bijbehorende API?
Het gaat maar om 1 waarde per dag dus dat zou dan geen issue moeten zijn.

Ik heb al wat zitten proberen om een waarde vanaf remote (even VPN verbinding gemaakt) naar m'n dummy sensor weg te schrijven. Dat lukt. Ook in een bash script.

Alleen, dat lukt me met een zelf ingevulde waarde. Maar hoe krijg ik die waarde vanuit het bestaande gas device naar deze curl-opdracht?

Dus met:

curl 'http://user:pass@minDDNS.synology.me:12345/json.htm?type=command&param=udevice&idx=1940&nvalue=0&svalue=1'

Krijg ik de waarde 1 te zien in de dummy sensor.

Hoe lees ik de waarde van de gasmeter uit in het bash script en zet die dan vervolgens om in een VALUE zodat ik die VALUE kan gebruiken in de URL hierboven?

Edit:

met http://ipadresdomoticz:poort/json.htm?type=devices&rid=49

Krijg ik een berg van informatie, maar het gaat me natuurlijk om slechts 1 waarde. En die moet dan in bovenstaande URL worden gepusht.

[ Voor 7% gewijzigd door M.v.Veelen op 07-08-2022 19:58 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 21:10
M.v.Veelen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:50:
Als ik nu op de remote Domoticz (op een Synology) zorg dat de waarde van de gasmeter rond 00:05 naar een dummy sensor in MIJN Domoticz wordt gestuurd en dan vanaf mijn RPi de waarde vervolgens push met de bijbehorende API?
Kan prima met de master/slave instellingen: https://www.domoticz.com/wiki/Setting_up_Device_sharing

Synology is slave en MIJN is de master.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Klinkt aardig, maar zo te zien kun je niet 1 sensor selecteren en krijg je dan dus van alles sensoren gedurende 24/7 alle data. Ik hoef maar 1 keer per dag van 1 sensor de data te krijgen waarna ik die dan kan uploaden.
Ik heb nog niets kunnen vinden wat dit doet in een bash script. Ondertussen zoek ik natuurlijk verder :-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 21:10
M.v.Veelen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:18:
Klinkt aardig, maar zo te zien kun je niet 1 sensor selecteren en krijg je dan dus van alles sensoren gedurende 24/7 alle data. Ik hoef maar 1 keer per dag van 1 sensor de data te krijgen waarna ik die dan kan uploaden.
Ik heb nog niets kunnen vinden wat dit doet in een bash script. Ondertussen zoek ik natuurlijk verder :-)
Zeker kun je wel één sensor (of 2) selecteren.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:51:
Ben toch maar aan het klooien gegaan met de Somfy Developer API.

Heb het nu na een hoop trial and error soort van aan de praat met postman.
Token is gegenereerd, kan de tahoma uitlezen.

De volgende stap is; hoe gaan we deze data in Domoticz krijgen? Iemand enig idee wat de logische stap is van 'api' naar 'domoticz'? Ik vind vooral documentatie over data uit Domoticz krijgen. De andere kant op hebben ze het vaak over plugins, maar die is er natuurlijk nog niet :-)
Zit hier nog steeds mee te rommelen. Dacht dat API's lekker makkelijk waren. Maar het aanroepen van dat spul in een omgeving waar je er wat mee wilt is nog een volgende uitdaging.

Somfy levert een OpenAPI template:
https://github.com/Somfy-...ob/main/docs/openapi.yaml

Maar hoe ik dat dan moet gaan omknutselen naar een plugin.py waar domoticz wat mee kan. Geen idee.
Maar eens proberen of ik een andere API gebaseerde plugin kan misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MikeyMan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:23:
Maar hoe ik dat dan moet gaan omknutselen naar een plugin.py waar domoticz wat mee kan. Geen idee.
Je kan een plugin maken maar je kan mogelijk ook gewoon in dzVentz de requests doen die je ook in postman hebt gedaan. (ik heb de api niet bekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jobr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Je kan een plugin maken maar je kan mogelijk ook gewoon in dzVentz de requests doen die je ook in postman hebt gedaan. (ik heb de api niet bekeken)
Oh dank voor de tip. Zoek me kapot naar alternatieven. Maar de zoekterminologie is wat onhandig.

Zag dat home assistant wel een plugin heeft. Maar dat is niet echt bruikbaar, hoewel het zo te zien ook python is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MikeyMan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

Oh dank voor de tip. Zoek me kapot naar alternatieven. Maar de zoekterminologie is wat onhandig.

Zag dat home assistant wel een plugin heeft. Maar dat is niet echt bruikbaar, hoewel het zo te zien ook python is.
Je kan ook een python (of andere taal) script maken helemaal los van domoticz en deze in de crontab regelmatig draaien. En dan in dit script de waardes naar domoticz met een http request posten (https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s).
Dan ben je helemaal flexibel.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 08-08-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jobr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:38:
[...]

Je kan ook een python (of andere taal) script maken helemaal los van domoticz en deze in de crontab regelmatig draaien. En dan in dit script de waardes naar domoticz met een http request posten (https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL%27s).
Dan ben je helemaal flexibel.
Haha, ik ben helaas nooit verder gekomen dan basic. Hoop eigenlijk een start te kunnen maken en mede geïnteresseerden te vinden.

Eerst even met dzvents prutsen. Wellicht op basis daarvan een losse plugin. Wel een goed idee om de scripts los van domoticz te testen d:)b

Had gehoopt dat er elke x minuten een API call afgevuurd zou kunnen worden. Maar zonder scripting wordt dat toch wat lastig blijkt.

Uiteindelijke doel is het betrekken van de kamertemperatuur in het al dan niet sluiten van de zonwering. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 08-08-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MikeyMan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:42:
Had gehoopt dat er elke x minuten een API call afgevuurd zou kunnen worden. Maar zonder scripting wordt dat toch wat lastig blijkt.
Elke x minuten naar Somfy bedoel je?
In dzVentz is dat heel gemakkelijk met een timer script. dus elke x minuten wordt dan het script uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
MikeyMan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:42:
Haha, ik ben helaas nooit verder gekomen dan basic.
Dan zou ik (nog) niet aan een plugin beginnen.

Mogelijk is er ergens wel een python library waarmee je die somfy kan benaderen. Vandaar de optie van een los python script (kun je de library gemakkelijker gebruiken).

[ Voor 28% gewijzigd door jobr op 08-08-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
BazemanKM schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:10:
[...]

Zeker kun je wel één sensor (of 2) selecteren.
Ik zie dat je in ieder geval een selectie kunt maken die beperkt hoeveel devices ik erbij zou gaan krijgen.
Het lukt me alleen nog niet om het aan de praat te krijgen.

Mijn Domoticz draait op een RPi3B+ en ik heb daarop onder hardware ingesteld:

Remote address: DDNSnaam.synology.me
Port: 6144
User: user
Pass: pass

Op de remote Domoticz die draait op een Synology:
User aangemaakt met user/pass die ik gebruik bij de instellingen zoals ik hierboven aangeef.
Rights: Viewer
Utility aangezet

In de router aan de andere kant heb ik poort 6144 (extern) geforward naar de poort waarop Domoticz intern in Docker draait op de Synology.

De foutmelding die ik nu krijg op mijn Domoticz is:

Error: Remote Domo server Syno: Can not connect to: DDNSnaam.synology.me:6144 (Connection refused)

Edit: knurft.....vul dan wel de juiste interne poort in....dat aangepast en nu krijg ik op de slave:

Error: Error parsing http request address: 172.17.0.1

Waar dat adres vandaan komt??

En op de master:

2022-08-08 21:08:53.043 Error: UNHANDLED PACKET TYPE: FS20 2F
2022-08-08 21:08:53.043 Error: UNHANDLED PACKET TYPE: FS20 79

[ Voor 14% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-08-2022 21:10 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
M.v.Veelen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:03:
[...]

Ik zie dat je in ieder geval een selectie kunt maken die beperkt hoeveel devices ik erbij zou gaan krijgen.
Het lukt me alleen nog niet om het aan de praat te krijgen.

Mijn Domoticz draait op een RPi3B+ en ik heb daarop onder hardware ingesteld:

Remote address: DDNSnaam.synology.me
Port: 6144
User: user
Pass: pass

Op de remote Domoticz die draait op een Synology:
User aangemaakt met user/pass die ik gebruik bij de instellingen zoals ik hierboven aangeef.
Rights: Viewer
Utility aangezet

In de router aan de andere kant heb ik poort 6144 (extern) geforward naar de poort waarop Domoticz intern in Docker draait op de Synology.

De foutmelding die ik nu krijg op mijn Domoticz is:

Error: Remote Domo server Syno: Can not connect to: DDNSnaam.synology.me:6144 (Connection refused)
Kan je niet beter het ip van de Syno invullen in plaats van de de DNS naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
rens-br schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Kan je niet beter het ip van de Syno invullen in plaats van de de DNS naam?
Daarmee heb ik nu inderdaad een verbinding. Laten we daarmee verder gaan (al heeft een DDNS de voorkeur omdat het externe IP adres kan wijzigen op termijn).

En nu, ik zie in Unused devices 2 apparaten, maar niet de Gasmeter die ik heb geselecteerd als device die moet worden "doorgegeven". Even zoeken wat nu dan nog fout staat.

Edit: te vroeg gejuicht....zelfde foutmeldingen in de logs.

Edit 2: bij het opslaan van de instellingen op mijn Domoticz setup krijg ik een pop-up met daarin het IP adres van mijn Domoticz en "AAA". Eh....? 8)7

Edit 3:

Komt het misschien hierdoor?

Preconditions
Because of a bug, device sharing only works between hardware platforms using the same endianness. For example if the master Domoticz is a Raspberry Pi which uses "little endian" the Slave instance has to be "little endian" as well and vice versa.

The bug report is here: Github #1182

All software should be at the latest version and all master and slaves must be running the same version.

Ik draai v2022.1 (build 14453) en op de remote Synology draait v2022.1 (build 14438)

[ Voor 42% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-08-2022 21:50 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Bezig om te proberen een tasmota uit te lezn met een nodered en dan in domoticz..
Had een paar flows die ik hier en daar geleend/gevonden had.
Maar tasmota spuugt andere data dan de meesten mqtt.

iemand een flow die een tasmota sensor helemaal uit kan lezen?
Of een idee hoe ik dit in nodered aan de gang krijg.+
Dit spuugt de tasmota in zijn consol: Liefst de dallas-1 2 enz.
code:
1
tele/Tasmota-TER-Sensoren/SENSOR = {"Time":"2022-08-08T20:24:46","DS18B20-1":{"Id":"0000047161BD","Temperature":26.7},"DS18B20-2":{"Id":"0000047199AF","Temperature":26.4},"DS18B20-3":{"Id":"00000471E197","Temperature":26.4},"DS18B20-4":{"Id":"000004728ADF","Temperature":26.9},"DS18B20-5":{"Id":"000004728CE7","Temperature":26.8},"DS18B20-6":{"Id":"000006B5DF82","Temperature":25.8},"DHT11":{"Temperature":26.0,"Humidity":15.0,"DewPoint":-2.7},"TempUnit":"C"}

Dit zegt mqtt explorer:
code:
1
tele/Tasmota-TER-Sensoren/SENSOR

En:
code:
1
{"Time":"2022-08-08T20:29:46","DS18B20-1":{"Id":"0000047161BD","Temperature":26.7},"DS18B20-2":{"Id":"0000047199AF","Temperature":26.4},"DS18B20-3":{"Id":"00000471E197","Temperature":26.4},"DS18B20-4":{"Id":"000004728ADF","Temperature":26.9},"DS18B20-5":{"Id":"000004728CE7","Temperature":26.7},"DS18B20-6":{"Id":"000006B5DF82","Temperature":25.8},"DHT11":{"Temperature":26.0,"Humidity":15.0,"DewPoint":-2.7},"TempUnit":"C"}

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jobr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Dan zou ik (nog) niet aan een plugin beginnen.

Mogelijk is er ergens wel een python library waarmee je die somfy kan benaderen. Vandaar de optie van een los python script (kun je de library gemakkelijker gebruiken).
Haha, je moet ergens beginnen.

Heb het nu wel voor elkaar om met python script de APIs aan te roepen.

Das pas het begin natuurlijk. Ook een Githubje gemaakt:
https://github.com/MikeyMan83/Somfy-Tahoma-for-Domoticz

Ik zeg het nog maar eens, totaal gepruts, maar je moet ergens beginnen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 09-08-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
funske schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

Die gebruik ik niet, omdat het gisteren ook helemaal fout ging nadat ik die beta release geïnstalleerd had.
Dus ben ik nu een beetje huiverig, om die beta toch weer te gaan gebruiken.
Na het installeren van de zonnepanelen werkt alles weer prima; geen rare getallen meer!!
Iedereen bedankt voor de hulp!

Have Fun Funske

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weer een stapje verder met de aanroep van de API's.

Heb nu een mooie output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
    {
        "deviceURL": "io://2017-8871-5701/14384853",
        "available": true,
        "synced": true,
        "type": 2,
        "states": [
            {
                "type": 3,
                "name": "core:StatusState",
                "value": "available"
            },
            {
                "name": "core:DiscreteRSSILevelState",
                "value": "normal"
            },
            {
                "type": 1,
                "name": "core:RSSILevelState",
                "value": 50
            },
            {
                "type": 1,
                "name": "core:LuminanceState",
                "value": 5193
            }
        ],
        "label": "Verlichtingssensor achterkant",
        "subsystemId": 0,
        "attributes": [
            {
                "name": "core:Manufacturer",
                "value": "Somfy"
            },
            {
                "name": "core:FirmwareRevision",
                "value": "5126936A15"
            }
        ],
        "enabled": true,
        "controllableName": "io:LightIOSystemSensor",
        "definition": {
            "states": [
                {
                    "name": "core:StatusState"
                },
                {
                    "name": "core:DiscreteRSSILevelState"
                },
                {
                    "name": "core:RSSILevelState"
                },
                {
                    "name": "core:LuminanceState"
                },
                {
                    "name": "core:SensorDefectState"
                }
            ],
            "widgetName": "LuminanceSensor",
            "attributes": [],
            "uiClass": "LightSensor",
            "commands": [
                {
                    "nparams": 1,
                    "commandName": "advancedRefresh",
                    "paramsSig": "p1"
                }
            ],
            "type": "SENSOR"
        }
    },

Volgende stap is; apparaten toevoegen.

Heb het volgende stuk gepikt uit een andere plugin:
def extractDeviceData(self, device):
if json.loads(response.text)['deviceURL'] not in self.dict_devices.keys():
self.dict_devices['deviceURL'] = device
print('\n---device\n', deviceURL, '\n---\n')
Maar dat wil niet helemaal lukken nog...

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:07
Binnenkort stap ik over op Frank Energie met uurprijzen. Die wil ik ook in Domoticz krijgen. Er is wel een koppeling met Home Assistant, maar nog niet met domoticz. Daar ik alles geautomatiseerd heb wil ik dit graag in domoticz blijven doen. En ik dacht, zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Mijn plan van aanval was om dit met een dzvents script te doen. Nu heb ik wat eravaring Api's (postman en met javascript) en dzvents... maar de combinatie krijg ik maar niet aan de gang. Nu wordt ik ook totaal niet wijzer van de debug info van domoticz dus raak een beetje gefrustreerd.

Zie dit bericht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71779430 voor de originele query vanuit python.

Met dzvents moeten ook API calls mogelijk zijn, dus vol goede moed aan de slag

Nu had ik de volgende simpele code, maar krijg een aantal keer herhaling hiervan, maar geen resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
return {
   on = {
      timer = { 'every 1 minutes' },
      httpResponses = { 'testresponse' }
   },
   logging = 
    { 
        level = domoticz.LOG_DEBUG
       },
   execute = function(domoticz, response)
            domoticz.openURL({
                url = 'https://graphcdn.frankenergie.nl', 
                method = 'POST',
                headers = { ['Content-Type'] = 'application/json', ['User-Agent'] = 'Integromat/production'},
                postData = '"query": "query MarketPrices {\n\tmarketPricesElectricity(startDate: \"2022-08-11\", endDate: \"2022-08-12\") {\n till\n from\n marketPrice\n priceIncludingMarkup\n\t}\n\tmarketPricesGas(startDate: \"2022-08-11\", endDate: \"2022-08-12\") {\n from\n till\n marketPrice\npriceIncludingMarkup\n }\n}"}',
                callback = 'testresponse'
         })
        print(response)
   end 
}

Iemand die me een zetje in de juiste richting kan geven? Of zit ik het totaal verkeerd te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sinds kort ook een Domoticz gebruiker. Voornamelijk om met een Raspberry Pi de P1 slimme meter uit te lezen. Ik heb Home Assistant ook geprobeerd maar dat was zwaar overkill en te log voor dit gebruik.
Het Energy scherm en de rapporten van Domoticz is precies goed.

Met Rclone wordt er ook dagelijks een volledige encrypted backup gemaakt naar de cloud van de belangrijkste bestanden. Zeer fijne app en ondersteunt veel verschillende cloud diensten.
Wel de laatste versie van GitHub gebruiken, de package manager van Raspberry OS loopt verschillende versies achter. https://github.com/rclone/rclone

Het default theme van Domoticz is wel wat te gedateerd.
Het Machinon theme is modern en clean, dat zou van mij wel zo de nieuwe default mogen worden.

Alleen hoe kun je de weersensoren allemaal bij elkaar krijgen? Het zijn de Buienradar activiteiten en staan nu onder Weer en Overig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl_LuBJYaLYTN7IktyluJ-CFi1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GytF9VPLnSjhgtZZvJVi2ISw.png?f=fotoalbum_large

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
GilbertvH schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:14:
Laat ik mij ook weer eens melden hier. Bij mijn dochter op de kamer gebruik ik een Aqara wall switch die een power plug (Neo Coolcam met Tasmota) aanstuurde om kastlampen aan en uit te zetten. Deze power plug is helaas overleden. Beneden heb ik een aantal Tuya lampen (LSC) draaien die via de Plugin uitstekend werken in Domoticz en daarom dacht ik, waarom haal ik niet ook een power plug van LSC. Toegevoegd in de app, automatisch in Domoticz en direct te schakelen. So far so good. Maar als ik de json van de schakelaar verander naar de idx van de nieuwe power plug schakelt deze niet in bij het indrukken van de Aqara schakelaar. De json die voorheen wél werkte:

Aan: http://192.168.178.150:80...&idx=131&switchcmd=Toggle
Uit: http://192.168.178.150:80...device&idx=131&nvalue=off

Idx was voorheen 65 en de nieuwe power plug heeft 131 dus dat is het enige dat ik heb aangepast. Ik heb ook geprobeerd om de plug als Sub/Slave apparaat in te stellen bij de schakelaar, maar dat geeft ook geen resultaat.

Iemand die weet of deze plug überhaupt werkt op deze manier en die mij de gouden tip kan geven?
Even een ongegeneerde post kick. Is er niemand die mij kan helpen met deze vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:33
Ferrox1 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:36:
Iemand die me een zetje in de juiste richting kan geven? Of zit ik het totaal verkeerd te doen?
Execute wordt 2 keer door dzVents aangeroepen. Eenmaal via de timer, eenmaal zodra er een response is.
Lua:
1
2
3
4
5
if (response.isTimer) then
-- Hier de code om de http request te doen.
elseif (response.isHTTPResponse) then
-- Hier de code om de reponse af te handelen.
end

Bij de isHTTPResponse is response zo'n object.

[ Voor 13% gewijzigd door Groentjuh op 11-08-2022 13:52 ]

• Heinemancp
Corrigan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:48:
Sinds kort ook een Domoticz gebruiker. Voornamelijk om met een Raspberry Pi de P1 slimme meter uit te lezen. Ik heb Home Assistant ook geprobeerd maar dat was zwaar overkill en te log voor dit gebruik.
Het Energy scherm en de rapporten van Domoticz is precies goed.

Met Rclone wordt er ook dagelijks een volledige encrypted backup gemaakt naar de cloud van de belangrijkste bestanden. Zeer fijne app en ondersteunt veel verschillende cloud diensten.
Wel de laatste versie van GitHub gebruiken, de package manager van Raspberry OS loopt verschillende versies achter. https://github.com/rclone/rclone

Het default theme van Domoticz is wel wat te gedateerd.
Het Machinon theme is modern en clean, dat zou van mij wel zo de nieuwe default mogen worden.

Alleen hoe kun je de weersensoren allemaal bij elkaar krijgen? Het zijn de Buienradar activiteiten en staan nu onder Weer en Overig.

[Afbeelding]
nog nooit van Machinon theme gehoord, thema vind ik ook niet zo belangrijk. als het maar stabiel en soepel werkt.

maar...
https://www.domoticz.com/wiki/Machinon_Theme
https://www.machinon.com/software

dit zou je moeten helpen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
GilbertvH schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:15:
[...]

Even een ongegeneerde post kick. Is er niemand die mij kan helpen met deze vraag?
Waarschijnlijk is het commando anders.
Wat je kunt doen is even domoticz in de browser met developer tools bekijken.

Dus naar de pagina gaan waar nieuwe powerplug staat. Dan developer tools starten (wordt new window) en dan op de domoticz pagina de powerplug aan en uit schakelen.
Dan kun je in developertools het commando voor bij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Omdat ik het maar niet voor elkaar krijg om een dzVents script aan de praat te krijgen, ik foutmeldingen krijg als ik een script wil opslaan, door MQTT regelmatig dezelfde devices erbij krijg en elke keer bij een reboot de USB drivers van Jadahl moet installeren, wil ik eigenlijk 'from scratch' beginnen en zou ik van jullie willen weten of hetgeen hier staat beschreven:

https://www.domoticz.com/wiki/Synology

me tot een goed resultaat weet te loodsen. Iemand ervaring mee?

Wil dus Domoticz draaien op de Synology NAS (DS920+) van m'n schoonvader, er is geen mogelijkheid om het op een RPi te installeren.

Kwestie van backup maken, alle stappen in die Wiki volgen en dan backup terugzetten?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Hoi allemaal,

Iemand ervaring met een:
Tuya Zigbee 3.0 Smart Gateway Hub Multi-Mode Smart Home Brug Wifi
https://a.aliexpress.com/_uHqN2v

Dan niet van Ali maar kwam hem hier tegen.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:29
M.v.Veelen schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:45:
Omdat ik het maar niet voor elkaar krijg om een dzVents script aan de praat te krijgen, ik foutmeldingen krijg als ik een script wil opslaan, door MQTT regelmatig dezelfde devices erbij krijg en elke keer bij een reboot de USB drivers van Jadahl moet installeren, wil ik eigenlijk 'from scratch' beginnen en zou ik van jullie willen weten of hetgeen hier staat beschreven:

https://www.domoticz.com/wiki/Synology

me tot een goed resultaat weet te loodsen. Iemand ervaring mee?

Wil dus Domoticz draaien op de Synology NAS (DS920+) van m'n schoonvader, er is geen mogelijkheid om het op een RPi te installeren.

Kwestie van backup maken, alle stappen in die Wiki volgen en dan backup terugzetten?
Wiki is volgens mij al wat ouder en hangt ook sterk af of er DSM 6 of 7 op draait. In 7 is het volgens mij allemaal wat anders gemaakt qua usb drivers.
Je kunt dit dan proberen, zelf geen ervaring mee ;)
https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/

Waarom het niet in Docker draaien. 920+ draait dit uitstekend en heb je het met een paar klikken draaien.
https://mariushosting.com...icz-on-your-synology-nas/

Normaal zou je de backup terug kunnen zetten maar hou rekening mee dat dit niet altijd goed gaat. Zorg dus dat je een goede backup hebt van je omgeving mocht het niet werken en je terug moet naar de oude opstelling.

Via Docker kun je het gewoon ernaast installeren en even testen of een restore goed gaat. Zou dan wel je huidige Domoticz stoppen om problemen qua conflicten te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
MikeOO schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:52:
[...]

Wiki is volgens mij al wat ouder en hangt ook sterk af of er DSM 6 of 7 op draait. In 7 is het volgens mij allemaal wat anders gemaakt qua usb drivers.
Je kunt dit dan proberen, zelf geen ervaring mee ;)
https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/

Waarom het niet in Docker draaien. 920+ draait dit uitstekend en heb je het met een paar klikken draaien.
https://mariushosting.com...icz-on-your-synology-nas/

Normaal zou je de backup terug kunnen zetten maar hou rekening mee dat dit niet altijd goed gaat. Zorg dus dat je een goede backup hebt van je omgeving mocht het niet werken en je terug moet naar de oude opstelling.

Via Docker kun je het gewoon ernaast installeren en even testen of een restore goed gaat. Zou dan wel je huidige Domoticz stoppen om problemen qua conflicten te voorkomen
Hi, ik ben niet compleet geweest in mijn verhaal zie ik. Het moet ook in docker draaien op de DS920+ en er draait DSM7 op. Ik heb Mosquitto werkend, maar alleen als App, niet in Docker.
Terugzetten van de DB doe ik liefst wel maar als dit de boel om zeep helpt, dan moet het from scratch. Gelukkig valt het aantal devices wel mee, het merendeel is Sonoff met Tasmota en met MQTT terug te zetten.

Een up-to-date beschrijving van alle stappen, dus ook met USB drivers (persistent ?) zou dan wel zeer welkom zijn. Ik zal je link eens goed doorlezen en bedenken of ik dan genoeg handvatten heb of het beter zo kan laten.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit_K
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-11-2023
M.v.Veelen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Hi, ik ben niet compleet geweest in mijn verhaal zie ik. Het moet ook in docker draaien op de DS920+ en er draait DSM7 op. Ik heb Mosquitto werkend, maar alleen als App, niet in Docker.
Terugzetten van de DB doe ik liefst wel maar als dit de boel om zeep helpt, dan moet het from scratch. Gelukkig valt het aantal devices wel mee, het merendeel is Sonoff met Tasmota en met MQTT terug te zetten.

Een up-to-date beschrijving van alle stappen, dus ook met USB drivers (persistent ?) zou dan wel zeer welkom zijn. Ik zal je link eens goed doorlezen en bedenken of ik dan genoeg handvatten heb of het beter zo kan laten.
Dit is mijn ervaring
Ik had Domoticz op een syno als package van Jadahl draaien. Waarschijnlijk incl. Usb drivers, maar dat weet ik zo niet meer.
Nadat er voor de package geen updates meer zouden komen, ben ik domoticz in dockercontainer gaan draaien.
Ik heb niets met usb drivers hoeven doen, maar gewoon via de wiki. Ik zit nog wel op dsm 6.
Ik ga voorlopig ook niet naar dsm7. Het draait nu gewoon heel stabiel, versie 2022.1 (stable)
Ik heb er een zwave stick, Conbee en rfx aan hangen. En Deconz draait ook in een container. Alle (dz) scripts staan buiten de container

[ Voor 4% gewijzigd door Gerrit_K op 15-08-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Heinemancp schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

nog nooit van Machinon theme gehoord, thema vind ik ook niet zo belangrijk. als het maar stabiel en soepel werkt.

maar...
https://www.domoticz.com/wiki/Machinon_Theme
https://www.machinon.com/software

dit zou je moeten helpen denk ik.
Thnx. Het oog wil ook wat.
Ik ben nu even verder gegaan met Home Assistant. Heb nu ook een Zigbee USB-stick voor de Raspberry Pi en wat Philips Hue lampen en sensors in huis gehaald. Alles werd met HA automatisch herkend en werkt perfect met automations.

Ik ben er nog niet uit wat mijn voorkeur heeft, Domoticz of Home Assistant. Domoticz is wat spartaanser en daarmee wat eenvoudiger. Home Assistant heeft meer mogelijkheden waaronder Node-Red maar ook een steilere leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Twijfel om een apart topic aan te maken omdat het misschien meer over de hardware/connectiviteit gaat of toch hier in Domoticz topic te zetten. Eerst maar eens hier proberen.

Ik wil graag mijn ramen gaan voorzien van solar rolluiken (7 stuks) en deze uiteraard ook aansturen met mijn Domoticz installatie. Ik ga bewust voor solar rolluiken omdat ik geen zin heb in het boren/frezen in muren en kozijnen voor de stroomvoorziening. Nu heb ik al wat research gedaan en heb ik vooralsnog 3 verschillende fabrikanten ontdekt die de solar buismotoren en aansturing leveren voor de talloze merken rolluiken: Brel, Elero en Somfy IO (niet RTS). Alle drie leveren ook afstandsbedieningen en een hub/app.

Maar als ik zoek op de verbinding/integratie van deze 3 in een Domoticz systeem dan zijn de resultaten vrij summier.

Somfy IO - niet mogelijk
Elero - niets gevonden
Brel - enkele posts in het Domoticz forum, maar geen duidelijke resultaten/successen.

Hebben jullie ervaringen met solar rolluiken en de integratie in jullie Domoticz systeem? Wat werkt wel en wat werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vanenkelen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:13:
Twijfel om een apart topic aan te maken omdat het misschien meer over de hardware/connectiviteit gaat of toch hier in Domoticz topic te zetten. Eerst maar eens hier proberen.

Ik wil graag mijn ramen gaan voorzien van solar rolluiken (7 stuks) en deze uiteraard ook aansturen met mijn Domoticz installatie. Ik ga bewust voor solar rolluiken omdat ik geen zin heb in het boren/frezen in muren en kozijnen voor de stroomvoorziening. Nu heb ik al wat research gedaan en heb ik vooralsnog 3 verschillende fabrikanten ontdekt die de solar buismotoren en aansturing leveren voor de talloze merken rolluiken: Brel, Elero en Somfy IO (niet RTS). Alle drie leveren ook afstandsbedieningen en een hub/app.

Maar als ik zoek op de verbinding/integratie van deze 3 in een Domoticz systeem dan zijn de resultaten vrij summier.

Somfy IO - niet mogelijk
Elero - niets gevonden
Brel - enkele posts in het Domoticz forum, maar geen duidelijke resultaten/successen.

Hebben jullie ervaringen met solar rolluiken en de integratie in jullie Domoticz systeem? Wat werkt wel en wat werkt niet.
Somfy IO is op zich wel mogelijk, er is een lokale API beschikbaar.

Ben zelf niet zo handig met programmeren, maar mocht je hier een bijdrage aan kunnen/willen leveren, graag :)

De API's zelf heb ik aan de praat. Nu een Plugin ervan maken blijkt een stapje lastiger.

[Python] Domoticz plugin tbv Somfy Tahoma IO ontleden/maken

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
vanenkelen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:13:
Brel is 433MHz. Deze fabrikant heeft 2 protocollen (Of zoals ze het zelf noemen: bi- en mono-directionele motoren). Domoticz met een RFXtrx433XL USB 433.92MHz Transceiver kan prima omgaan met de mono-directionele motoren van Brel. Ik zou moeten nakijken of 1 van mijn motoren niet stiekem bi-directioneel is. (De afstandbediening kan bij die motor immers vermelden dat de accu bijna leeg is.) Als dat zo is, dan wordt die via het mono-directionele protocol ook prima bestuurd.

Nadeel is natuurlijk dat je enkel op, neer en stop functie heb en geen ga X procent dicht. Wel kun je 1 preset instellen en door meerdere malen stop te sturen ervoor zorgen dat de motor naar die positie gaat. Je krijgt natuurlijk bij mono-directionele motoren geen feedback uit de motor, dus is onduidelijk of de motor een commando heeft uitgevoerd. Mijn ervaring is dat ze prima alle dingen uitvoeren totdat de accu leeg is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Groentjuh positie is nog nieteens zo heel erg interessant. Weten of een scherm open of dicht is wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:23:
@Groentjuh positie is nog nieteens zo heel erg interessant. Weten of een scherm open of dicht is wel ;)
Ze gaan niet automagisch open (zit geen ketting aan...), dus dat gaat bij mij zelden mis. De RFXCom ontvangt de signalen van een eventuele afstandbediening ook. Als ik "Neer" op de afstandbediening druk, dan gaat het (in mijn geval rolgordijn) neer. De RFXCom ziet ook het Neer signaal en sluit ook in Domoticz het rolgordijn daarin. Dus als het puur om open en dicht doen, gaat dan lukt dat.

Enige problemen kunnen zijn als het bereik van de RFXCom niet voldoende is. Maar de motoren geschikt voor zonnepanelen zijn volgens mij bi-directioneel, dus dat is nog maar de vraag of de RFXCom daarvan de op, neer en stop commando's kent.

[ Voor 10% gewijzigd door Groentjuh op 17-08-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Somfy IO is op zich wel mogelijk, er is een lokale API beschikbaar.

Ben zelf niet zo handig met programmeren, maar mocht je hier een bijdrage aan kunnen/willen leveren, graag :)

De API's zelf heb ik aan de praat. Nu een Plugin ervan maken blijkt een stapje lastiger.

[Python] Domoticz plugin ontleden / maken

Ik ben zelf helemaal niet handig met programmeren helaas. Ik leun dus volledig op bestaande plug-ins en oplossingen. Wel mooi dat de api blijkbaar toegankelijk is, hopelijk zijn er dan mensen met de juiste skills die een plug-in kunnen maken.
Groentjuh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Brel is 433MHz. Deze fabrikant heeft 2 protocollen (Of zoals ze het zelf noemen: bi- en mono-directionele motoren). Domoticz met een RFXtrx433XL USB 433.92MHz Transceiver kan prima omgaan met de mono-directionele motoren van Brel. Ik zou moeten nakijken of 1 van mijn motoren niet stiekem bi-directioneel is. (De afstandbediening kan bij die motor immers vermelden dat de accu bijna leeg is.) Als dat zo is, dan wordt die via het mono-directionele protocol ook prima bestuurd.

Nadeel is natuurlijk dat je enkel op, neer en stop functie heb en geen ga X procent dicht. Wel kun je 1 preset instellen en door meerdere malen stop te sturen ervoor zorgen dat de motor naar die positie gaat. Je krijgt natuurlijk bij mono-directionele motoren geen feedback uit de motor, dus is onduidelijk of de motor een commando heeft uitgevoerd. Mijn ervaring is dat ze prima alle dingen uitvoeren totdat de accu leeg is :+
Ik zocht op de combinatie Brel en Domoticz en vond inderdaad mensen die zeiden dat het met RFXcom module mogelijk is. Maar in datzelfde topic werd aangegeven dat het inleren van de signalen van de afstandbediening niet lukte en dat het alleen mogelijk was met een workaround (het kopieren van een code en die weer plakken in een handmatig aan te maken schakelaar). Hoe heb jij dit dan gedaan?

Trouwens voor het automatiseren vind ik het helemaal niet erg dat hij 100% open of dicht gaat. Dat is vooral in situaties waarbij de zon ineens vol op het huis schijnt (lichtsensor > x lumen --> schermen dicht). Als we thuis zijn of naar bed gaan en we willen een % open/dicht instellen doe ik dat wel met de afstandbediening.

Ik google nu net nog een keer en vind nu ineens wel een plug-in voor Brel voor Domoticz.

Link

Daar staat ook bij dat hij bi-directioneel ondersteund, maar hij gaat er dan wel vanuit dat je de Brel hub hebt. Dat is op zich een optie, alhoewel ik liever met de RFXCom zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vanenkelen dan is RTS toch ook nog steeds een optie, als je toch alvoor RFXcom zou gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
vanenkelen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:19:
Maar in datzelfde topic werd aangegeven dat het inleren van de signalen van de afstandbediening niet lukte en dat het alleen mogelijk was met een workaround (het kopieren van een code en die weer plakken in een handmatig aan te maken schakelaar). Hoe heb jij dit dan gedaan?
Als je geen fysieke afstandbediening neemt/hebt, dan kun je met de RFXMngr app de motor programmeren (kies een leuk eigen ID!) en dan moet je inderdaad handmatig dat zelf gekozen ID kopiëren en handmatig die switch aanmaken.

Als je wel een fysieke afstandbediening neemt/hebt, dan kun je onder "Setup" -> "Hardware" bij "Set mode" van de RFXCom de mode "Blind T1/T2/T3/T4" aanzetten en dan krijg je automagisch apparaten erbij als je op de knop van de afstandbediening drukt. Je wilt dan even het type van dat apparaat op "Blind" zetten. Het programmeren van de motor kun je dan gemakkelijker via de fysieke afstandbediening doen.

Let wel op dat ik met "oude" mono-directionele motoren werk.

Somfy RTS lijkt mij misschien op dit moment de meest plug-en-play... Volgens mij beter te krijgen en werkt ook met een RFXCom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:29:
@vanenkelen dan is RTS toch ook nog steeds een optie, als je toch alvoor RFXcom zou gaan?
Somfy levert voor zover ik tot nu toe heb kunnen ontdekken alleen IO motoren voor de solar rolluiken, geen RTS motoren. Dus die optie valt af.
Groentjuh schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

Als je geen fysieke afstandbediening neemt/hebt, dan kun je met de RFXMngr app de motor programmeren (kies een leuk eigen ID!) en dan moet je inderdaad handmatig dat zelf gekozen ID kopiëren en handmatig die switch aanmaken.

Als je wel een fysieke afstandbediening neemt/hebt, dan kun je onder "Setup" -> "Hardware" bij "Set mode" van de RFXCom de mode "Blind T1/T2/T3/T4" aanzetten en dan krijg je automagisch apparaten erbij als je op de knop van de afstandbediening drukt. Je wilt dan even het type van dat apparaat op "Blind" zetten. Het programmeren van de motor kun je dan gemakkelijker via de fysieke afstandbediening doen.

Let wel op dat ik met "oude" mono-directionele motoren werk.

Somfy RTS lijkt mij misschien op dit moment de meest plug-en-play... Volgens mij beter te krijgen en werkt ook met een RFXCom.
Ah dat klinkt inderdaad ook goed te doen, thanks!

[ Voor 59% gewijzigd door vanenkelen op 17-08-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vanenkelen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Somfy levert voor zover ik tot nu toe heb kunnen ontdekken alleen IO motoren voor de solar rolluiken, geen RTS motoren. Dus die optie valt af.
Ah, check, dat zou inderdaad een valide reden zijn dan.
Als je je even in python verdiept komen we er wel uit joh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
-Randy- schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:11:
Hoi allemaal,

Iemand ervaring met een:
Tuya Zigbee 3.0 Smart Gateway Hub Multi-Mode Smart Home Brug Wifi
https://a.aliexpress.com/_uHqN2v

Dan niet van Ali maar kwam hem hier tegen.
Iemand hier ervaaring mee?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
Trouwens voor het automatiseren vind ik het helemaal niet erg dat hij 100% open of dicht gaat. Dat is vooral in situaties waarbij de zon ineens vol op het huis schijnt (lichtsensor > x lumen --> schermen dicht). Als we thuis zijn of naar bed gaan en we willen een % open/dicht instellen doe ik dat wel met de afstandbediening.
Als je wel de mogelijkheid hebt om de motor te stoppen, zou je iets met timing kunnen proberen. Bijv. Eerst helemaal open en dan x seconden dicht en dan stoppen. Niet heel precies waarschijnlijk maar misschien genoeg om een nachtstand te creëren. Ik had zoets met m’n dakluik, eenvoudig te realiseren in een scène.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:33:
[...]
Als je je even in python verdiept komen we er wel uit joh ;)
Ik heb daar zo mijn twijfels over, haha… 8)

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:01
vanenkelen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Daar staat ook bij dat hij bi-directioneel ondersteund, maar hij gaat er dan wel vanuit dat je de Brel hub hebt. Dat is op zich een optie, alhoewel ik liever met de RFXCom zou werken.
Als goedkoper alternatief: RFLink met rflink-alt firmware erop.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb een nieuwe sensor in Domoticz gemaakt voor mijn watermeter. Deze heeft natuurlijk een beginstand die erg groot is. Deze komt nu in beeld als compleet 'verbruik' op dag 1 en dat drukt alle grafieken helemaal plat. Ik dacht dit te kunnen corrigeren met 'meter offset', maar dat lijkt geen effect te hebben.

Iemand een idee hoe ik dit netjes krijg?

• Heinemancp
superduper schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:28:
Ik heb een nieuwe sensor in Domoticz gemaakt voor mijn watermeter. Deze heeft natuurlijk een beginstand die erg groot is. Deze komt nu in beeld als compleet 'verbruik' op dag 1 en dat drukt alle grafieken helemaal plat. Ik dacht dit te kunnen corrigeren met 'meter offset', maar dat lijkt geen effect te hebben.

Na een week is dit uit beeld, na een maand en dan weer na een jaar uit de andere grafieken. Andere optie is verwijderen, zodat je wel op 0 begint. Dat wil je niet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
superduper schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:28:

Wat onder je post al gezegd wordt is dat deze in de bovenste grafiek vanzelf weg is na een aantal dagen.
In de grafieken eronder kun je deze na een paar dagen met de shift en dan linker of rechter muis toets verwijderen.
In de bovenste grafiek verwijderen helpt niet want dan komt deze gewoon terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Na een eerste testronde van Domoticz, Home Assistant en openHAB ben ik eruit.
Het is Domoticz geworden. ;)

Domoticz is compact en werkt als enige eenvouidg op een standaard Raspberry OS installatie. Domoticz backups naar de cloud zijn hierdoor gemakkelijk met Rclone. Iedere week wordt er nu een cron job uitgevoerd encrypted naar Dropbox.

Alleen Blocky is wel een gepuzzel. Ik heb met Blocky nu zo ingesteld dat de keukenlamp automatisch aan en uit gaat door de bewegingssensor na zonsondergang. Dat werkt perfect.

De vaste Domoticz timers van lampen hebben veel meer mogelijkheden. Zoals verschillende civiele en nautische sunsets. zoals 'na civiele schemering geëindigd'. Is er een manier om deze ook zelf toe te voegen aan Blocky? Ik kan nu alleen Sunset of Sunrise kiezen.

Lamp.motion.keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DqSNb8gFUeii_k0ki1wT8ub5RI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4jRkFseQuOC5an1VDv6zNVvS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34
Corrigan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:24:
Na een eerste testronde van Domoticz, Home Assistant en openHAB ben ik eruit.
Het is Domoticz geworden. ;)

Domoticz is compact en werkt als enige eenvouidg op een standaard Raspberry OS installatie. Domoticz backups naar de cloud zijn hierdoor gemakkelijk met Rclone. Iedere week wordt er nu een cron job uitgevoerd encrypted naar Dropbox.

Alleen Blocky is wel een gepuzzel. Ik heb met Blocky nu zo ingesteld dat de keukenlamp automatisch aan en uit gaat door de bewegingssensor na zonsondergang. Dat werkt perfect.

De vaste Domoticz timers van lampen hebben veel meer mogelijkheden. Zoals verschillende civiele en nautische sunsets. zoals 'na civiele schemering geëindigd'. Is er een manier om deze ook zelf toe te voegen aan Blocky? Ik kan nu alleen Sunset of Sunrise kiezen.

Lamp.motion.keuken
[Afbeelding]
Kijk eens naar DzVents, is echt niet moeiijk maar veel soepeler

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
bing69 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:55:
[...]

Kijk eens naar DzVents, is echt niet moeiijk maar veel soepeler
@Corradini het is een beetje een dooddoener, maar daar zou ik ook voor kiezen.

Dit is bijvoorbeeld mijn script voor het aan/uitzetten van de WC-lamp met een bewegingsmelder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 20-05-2019
--Last update: 22-08-2019
--Changelog: Added cancelQueuedCommands() so that the seperate LUA script is not neccesary 
--Source: -
--Description: Used to Switch on Lamp, when there is movement
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

--Declarations
local HBSNum       = 431 -- HBS WC

return {
    on = {
        devices = {
            HBSNum  -- HBS
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Light     = domoticz.devices(295) --Lampen WC
        local TimeofDay = domoticz.devices(73) --DayNight
        local HBS       = domoticz.devices(HBSNum) -- HBS WC

--Function
        if ((HBS.active) and (TimeofDay.state == 'Evening' or TimeofDay.state == 'Day')) then -- sensor on and Evening or Day
            Light.cancelQueuedCommands()
            Light.dimTo(100)-- Turn on 100%
        elseif ((HBS.active) and (TimeofDay.state == 'Night')) then -- sensor on and Night
            Light.dimTo(15)
        else
            Light.switchOff().afterMin(2)
        end
    end
}

Als je iets met tijd wilt doen kan je het volgende declareren:

code:
1
2
        local Time                  = require('Time') --Time function
        local CurrentTime           = Time() --Current time

En dan kan je dit in de if statement zetten:

code:
1
if CurrentTime.matchesRule('between 15 minutes before sunset and 23:59') then

[ Voor 98% gewijzigd door rens-br op 30-08-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb er ook al eens naar gekeken, maar ik mis gewoon de inhoudelijke achtergrond van programmeren. Als ik de code zie, dan zie ik het gewoon niet.

Kennen jullie bronnen/sites waarin de basis van programmeren (liefst specifiek voor DZVents) echt in lekentaal wordt uitgewerkt?

Een voorbeeld waar ik er wel redelijk uit ben gekomen is Dashticz. Die website is echt geweldig, alle voorbeelden en mogelijkheden zijn duidelijk gedefinieerd en zo is het met goed gelukt om een dashboard in elkaar te klussen.

[ Voor 29% gewijzigd door vanenkelen op 30-08-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 16:14
jobr schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:09:
[...]

Waarschijnlijk is het commando anders.
Wat je kunt doen is even domoticz in de browser met developer tools bekijken.

Dus naar de pagina gaan waar nieuwe powerplug staat. Dan developer tools starten (wordt new window) en dan op de domoticz pagina de powerplug aan en uit schakelen.
Dan kun je in developertools het commando voor bij zien komen.
Late reactie i.v.m. vakantie Frankrijk. Gisteren direct geprobeerd en ik kreeg andere waardes door dan bij de eerste powerplug. Direct daarna ging de lamp aan, maar uit werkte niet. Ik heb de Aqara wall switch omgezet naar ‘Selector’ met de waardes Off, Click en Double Click. Deze in een Blockly geplaatst en nu werkt alles weer perfect. Voorheen moest ik met een long press het licht uitzetten en nu met 2x drukken. Beter nog. Thanks voor de tip @jobr !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Misschien kan iemand me op weg helpen.

Ik heb domoticz op een raspberry draaien met daar een RFLINK aan gekoppeld.
Nu heb ik mijn 3 rolluiken wat ik al bedien middels een shelly 2.5.
Op zolder heb ik nieuwe rolluiken gekregen waar echter maar 2 draden uitkomen, er zit een bediening bij "simu mobile hz transmitter 5c". Als ik hier op zoek zie ik wisselende berichten dat dit zou werken middels het 433Mhz. Hoe kan ik deze nu koppelen aan mijn RFlink? Kan ik deze koppelen aan mijn RFlink?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@rens-br @bing69 Bedankt. Dzevents gebruik ik soms ook.

Alleen lukt het mij niet om deze andere sunset timers aan te roepen. In de Domoticz log staan deze altijd bovenaan: Civil twilight end, Nautical twilight start, Astronomical twilight end, etc. Deze tijden schuiven afhankelijk van de datum en je lokatie steeds verschillend op.

Ik kan ze alleen terugvinden in de standaard schakelaars onder Timers op het dashboard.
Dat werkt hier ideaal met verlichting. Bij zonsondergang gaan een paar lampen aan en wanneer civil twilight eindigt gaan de overige lampen pas aan.

Alleen nu nog in een script. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
kromme schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:11:
Misschien kan iemand me op weg helpen.

Ik heb domoticz op een raspberry draaien met daar een RFLINK aan gekoppeld.
Nu heb ik mijn 3 rolluiken wat ik al bedien middels een shelly 2.5.
Op zolder heb ik nieuwe rolluiken gekregen waar echter maar 2 draden uitkomen, er zit een bediening bij "simu mobile hz transmitter 5c". Als ik hier op zoek zie ik wisselende berichten dat dit zou werken middels het 433Mhz. Hoe kan ik deze nu koppelen aan mijn RFlink? Kan ik deze koppelen aan mijn RFlink?
Als je op de knoppen van de remote drukt krijg je dan geen nieuwe devices in domoticz ?
Wel Accept new Hardware Devices in de settings van domoticz aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Corrigan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:27:

Alleen lukt het mij niet om deze andere sunset timers aan te roepen. In de Domoticz log staan deze altijd bovenaan: Civil twilight end, Nautical twilight start, Astronomical twilight end, etc. Deze tijden schuiven afhankelijk van de datum en je lokatie steeds verschillend op.

Welkom bij DZvents: https://www.domoticz.com/...pting#timer_trigger_rules
At every place you read <astroMoment> you can use one of: sunset, sunrise, solarnoon, midnight , sunatsouth , civiltwilightstart, civiltwilightend, astronomicaltwilightstart , astronomicaltwilightend , nauticaltwilightstart * or nauticaltwilightend *.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben langzamerhand mn spullen een beetje van de raspberry pi aan het verplaatsen naar M'n nas.

Node red etc is zonder problemen gelukt.
Overzetten van DB van de Pi naar de NAS in theorie ook. Echter; ik moet nog iets met m'n P1 data.

Deze zal via de pi aangeleverd moeten blijven worden. Nu lukt dat op zich ook best met een master/slave setup. Maar dan; hoe zorg ik ervoor dat die data de bestaande historie blijft gebruiken?
Mijn plan was db naar de nas, nas als master, pi als slave, daar alle lokale apparaten verwijderen, zodat alleen de P1 over blijft.

Maar dan krijg ik op m'n master dus een nieuwe meting ipv dat de oude wordt gecontinueerd. Iemand een idee of en hoe dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34
Corrigan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:27:

Ik kan ze alleen terugvinden in de standaard schakelaars onder Timers op het dashboard.
Dat werkt hier ideaal met verlichting. Bij zonsondergang gaan een paar lampen aan en wanneer civil twilight eindigt gaan de overige lampen pas aan.

ik schakel met een licht meter

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:34:
Ben langzamerhand mn spullen een beetje van de raspberry pi aan het verplaatsen naar M'n nas.

Node red etc is zonder problemen gelukt.
Overzetten van DB van de Pi naar de NAS in theorie ook. Echter; ik moet nog iets met m'n P1 data.

Deze zal via de pi aangeleverd moeten blijven worden. Nu lukt dat op zich ook best met een master/slave setup. Maar dan; hoe zorg ik ervoor dat die data de bestaande historie blijft gebruiken?
Mijn plan was db naar de nas, nas als master, pi als slave, daar alle lokale apparaten verwijderen, zodat alleen de P1 over blijft.

Maar dan krijg ik op m'n master dus een nieuwe meting ipv dat de oude wordt gecontinueerd. Iemand een idee of en hoe dit mogelijk is?
Met het terugzetten van de database backup krijg je al die data er toch bij? Vervolgens kies je voor 'vervang sensor' en kan je de nieuwe selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Met het terugzetten van de database backup krijg je al die data er toch bij? Vervolgens kies je voor 'vervang sensor' en kan je de nieuwe selecteren.
Ah, vervang sensor, die kende ik nog niet. Even zoeken :)

Helemaal naadloos zal het niet zijn vrees ik.

Edit: werkt inderdaad, wel hoop gekloot dat alles als 'unknown device' wordt toegevoegd. En dat het nogal lang duurt voordat alle devices beschikbaar komen.

Voor de Z-wave apparaten die ook in de meterkast achter bijven wordt dat nog een hele klus :X

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 31-08-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Ah, vervang sensor, die kende ik nog niet. Even zoeken :)

Helemaal naadloos zal het niet zijn vrees ik.

Edit: werkt inderdaad, wel hoop gekloot dat alles als 'unknown device' wordt toegevoegd. En dat het nogal lang duurt voordat alle devices beschikbaar komen.

Voor de Z-wave apparaten die ook in de meterkast achter bijven wordt dat nog een hele klus :X
In navolging hierop, niet alle devices kunnen überhaupt mee. Zwave, mqtt etc, werkt helaas niet.

Zie ook:
https://github.com/domoti...6#issuecomment-1234031239

Wellicht nuttige info voor degenen die ook aan een master/slave setup denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
bing69 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

ik schakel met een licht meter
Dat is ook een idee. Voor nu werken de verschillende soorten schemeringen ook soepel.

@rens-br Thnx voor de time object namen. RTFM werkt beter dan Google. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0C9TGdkobltWO6QGsXiLF1xWS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/612Roep4ljIOkImSJj8vNR5K.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:04
Corrigan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:10:
[...]

Dat is ook een idee. Voor nu werken de verschillende soorten schemeringen ook soepel.

@rens-br Thnx voor de time object namen. RTFM werkt beter dan Google. ;)

[Afbeelding]
Voordeel van een LUX sensor is dat je als het bijvoorbeeld slecht weer is en dus relatief al donker is je lampen eerder aan gaan (of later als je ze normaal al vrij vroeg aan gaan).
Zou je natuurlijk ook kunnen combineren met de weerdata in een scriptje, maar gewoon hoeveel licht is er werkt wat dat betreft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit nog even verder te stoeien om via NodeRed een API te connecten met Domoticz.
Gebruik hiervoor MQTT.

Heb het inmiddels voor elkaar om een bericht in de juiste folder in MQTT te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7HmdHw3JfgD-PWc6V3gCeGVC2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BERqNnssVfbukCU9B48aJygM.png?f=user_large

Heb in domoticz een dummy aangemaakt met idx 388:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_keG9wZEg509B37BMGk4saxQyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JONAb0Xe8QWzbcaD5qnfbqvb.png?f=fotoalbum_large

Maar het bijwerken lukt helaas nog niet... Iemand enig idee?

Het is volgens mij in lijn met de info op:
https://piandmore.wordpre...04/mqtt-out-for-domoticz/

code:
1
{"command":"udevice", "idx":1234, "svalue":"any text"}

Ik krijg in de 'out' folder netjes data binnen vanuit domoticz. Dus dat gedeelte gaat m.i. goed.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 02-09-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
JurienW schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:25:
[...]

Voordeel van een LUX sensor is dat je als het bijvoorbeeld slecht weer is en dus relatief al donker is je lampen eerder aan gaan (of later als je ze normaal al vrij vroeg aan gaan).
Zou je natuurlijk ook kunnen combineren met de weerdata in een scriptje, maar gewoon hoeveel licht is er werkt wat dat betreft prima.
Hier werkt dat minder goed omdat ik de lampen gefaseerd aan laat gaan

Na sunset gaan alleen enkele lampen op een lagere brightness level aan en pas na einde civic sunset zijn alle lampen volledig aan. Dat werkt beter als vaste vertragingen omdat de schemertijden wijzigen in het jaar. Dat voelt heel natuurlijk. In plaats van opeens pats boem alles aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:04
Corrigan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:06:
[...]

Hier werkt dat minder goed omdat ik de lampen gefaseerd aan laat gaan

Na sunset gaan alleen enkele lampen op een lagere brightness level aan en pas na einde civic sunset zijn alle lampen volledig aan. Dat werkt beter als vaste vertragingen omdat de schemertijden wijzigen in het jaar. Dat voelt heel natuurlijk. In plaats van opeens pats boem alles aan.
Dat is ook mogelijk met een LUX waarde.
Heb zelf een script dat als de LUX onder een bepaalde waarde komt, het x tijd voor of na zonsondergang is er bepaalde lampen stapsgewijs aangaan.

Op zich kan je alles doen wat je met een tijd ook doet , alleen hangt er nog een extra voorwaarde van de lichthoeveelheid aan maar je moet wel even scripten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 17:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

JurienW schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:32:
[...]

Dat is ook mogelijk met een LUX waarde.
Heb zelf een script dat als de LUX onder een bepaalde waarde komt, het x tijd voor of na zonsondergang is er bepaalde lampen stapsgewijs aangaan.

Op zich kan je alles doen wat je met een tijd ook doet , alleen hangt er nog een extra voorwaarde van de lichthoeveelheid aan maar je moet wel even scripten.
Zo heb ik het ook gemaakt in DzVents dat het op basis van een Lux waarde gaat. Maar dan wel de hele dag door omdat als het in de winter overdag 'te' donker wordt ik dan ook graag een verlichte woonkamer wil.

Daarom kijk ik 5 minuten lang elke minuut of de lux-waarde te laag is en dan schakel ik de verlichting in. De drempelwaarde is wel meer dan wanneer de verlichting aan staat 's nachts dus dan is de plotselinge overgang er niet. Ook heb ik een soort van override gemaakt die wanneer het echt donker is en er is beweging dat dan alles direct aan gaat en er geen 5 minuten hoeft worden gewacht.

Wel gaat er natuurlijk rond zonsondergang wel verlichting aan in huis ook al zijn we niet thuis.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
@JurienW @Mr.Viper Dit is ook het leuke, je kunt het allemaal op verschillende manieren aanvliegen.

Ik ben nu bezig met een script met een motion sensor om de lampen in te stellen waar ook de status van de LG tv wordt meegenomen. Wanneer we tv zitten te kijken kijken is er soms te weinig beweging en zit je anders opeens in het donker.

Je kunt hiermee zelfs de tv aansturen. Ieder dag de tv aan op je favoriete soap. ;)
Met behulp van deze library. https://blog.cslim.nl/ind...icz/37-lg-tv-and-domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb een topic geopend over de RFRobot SEN0395 human presence sensor. Een sensor die stilzittende en/of slapende mensen kan detecteren. Perfecte aanvulling voor bewegingsensoren dus. Vrijwel alle bevindingen zijn zeer positief tot nu toe dus ik denk dat het een perfecte aanvulling kan zijn voor elk domoticasysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43

StarWing

Huh ?!?

Helaas kan ik totaal niet scripten/programmeren. Daarom ben ik op zoek naar een scriptje welke het energieverbruik meet en als er een drempelwaarde voor langer dan X tijd overschreden wordt, er een actie plaatsvind.

In mijn geval monitor ik het verbruik van mijn VM's via een neo plug. Doch zit er een experimentele VM tussen die af en toe vastloopt, en hierdoor 100% CPU verbruikt.
Ik zou hiervoor iets willen maken.
Indien verbruik gedurende x tijd hoger is dan x Watt ==> stuur een mailtje uit.

De scripts die ik reeds gevonden heb op google en/of geprobeerd heb, werken helaas niet (mede door mijn onkunde van programmeren). Ook geraak ik er zelf niet uit met Blockly.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Mail-probleem!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g2ljrBO-2ytgljZtaSJMW3vCSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JLm5V3COp0lFzmKJo1F0Arv.jpg?f=fotoalbum_large

Oftewel de instellingen staan goed. Maar er komt niets aan!
Als ik mezelf gewoon een email stuur komt deze wel aan.
Iemand een oplossing??

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

funske schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:17:
Mail-probleem!!
[Afbeelding]

Oftewel de instellingen staan goed. Maar er komt niets aan!
Als ik mezelf gewoon een email stuur komt deze wel aan.
Iemand een oplossing??
Via gmail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Nee, via eigen domein.
Het heeft altijd gewerkt totdat ik Domoticz opnieuw moest installeren. Ik heb toen de backup teruggezet en sindsdien werkte de mail niet meer…..

Ook als ik het probeer via de smtp van mijn provider krijg ik dezelfde melding, maar geen mailtje

[ Voor 24% gewijzigd door funske op 04-09-2022 16:57 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@StarWing Je kunt als trigger een user variabele gebruiken als dummy switch. Dat werkt hier prima.
Met dank aan deze tip.

https://easydomoticz.com/forum/viewtopic.php?t=3614

[ Voor 56% gewijzigd door CR2032 op 04-09-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

Ik heb onderstaand script gevonden, en wat aangepast, maar ik krijg totaal geen reactie, wat ik ook verander.
Zowel geprobeerd als device of time based.

De "Dummy_ServerUsage" is een gewone on/off die ik momenteel met de hand bedien. Deze werkt, maar onderstaand scriptje pikt niets op, geeft geen melding van uitvoer. Ik zie gewoon niets terug in de logging van domoticz.

Aangezien dit mijn eerste scriptje is, doe ik waarschijnlijk iets mis. (ja, ik moet de teksten nog aanpassen, maar ik ben aan het testen.)

Het originele script gaat uit van een open/close, en dit had ik ook al gedaan, maar dit werkt ook niet.

Ik heb dit script aangemaakt in via de ingebouwde editor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
-- script_NotificationServerUsage.lua
t1 = os.time()
s = otherdevices_lastupdate['Dummy_ServerUsage']
-- returns a date time like 2013-07-11 17:23:12

year = string.sub(s, 1, 4)
month = string.sub(s, 6, 7)
day = string.sub(s, 9, 10)
hour = string.sub(s, 12, 13)
minutes = string.sub(s, 15, 16)
seconds = string.sub(s, 18, 19)

commandArray = {}

t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
difference = (os.difftime (t1, t2))
if (otherdevices['Dummy_ServerUsage'] == 'on' and difference > 60 and difference < 70) then
commandArray['SendNotification']='Garage door alert#The garage door has been open for more than 10 minutes!'
end

return commandArray

[ Voor 6% gewijzigd door StarWing op 05-09-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik zou eens wat print statements ertussen zetten om oa de waarde van difference te kunnen zien.

Daarnaast, ik neem dat dummy_serverusage een virtuele schakelaar is? Die moet je denk ik zeker een keer aan en uit zetten voordat dat goed werkt in een script.

Bovendien, hoe heet het script? Het moet iets zijn van: script_device_xxx.lua of script_time_xxx.lua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

Op zich wordt het wel uitgevoerd, indien ik er een opzettelijke typfout inzet, zie ik deze wel verschijnen in de error log. Rest de vraag, waarom krijg ik geen notification.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Is het een time of een device (event script) script? Als het een time script (dat elke minuut wordt uitgevoerd) is, zou het theoretisch net kunnen dat het net voor seconde 60 wordt uitgevoerd, de volgende keer.

En zet er toch eens wat print statements in om te debuggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

Onderstaande werkt.

aangepast: case sensitive on/off, diffirence timer meer dan 60s laten (had ik aangepast als test)

Gevonden door het gebruik van print statements (thx @janne_nl

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
-- script_NotificationServerUsage.lua
t1 = os.time()
s = otherdevices_lastupdate['DummyServerUsage']
-- returns a date time like 2013-07-11 17:23:12

year = string.sub(s, 1, 4)
month = string.sub(s, 6, 7)
day = string.sub(s, 9, 10)
hour = string.sub(s, 12, 13)
minutes = string.sub(s, 15, 16)
seconds = string.sub(s, 18, 19)

commandArray = {}
t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
difference = (os.difftime (t1, t2))
  if (otherdevices['DummyServerUsage'] == 'On' and difference > 600 and difference < 700) then
        commandArray['SendEmail']='Server Usage Too High#Check server status#xxxxxxxxxxxxx'
end

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Thx, en schaam schaam, die 'on' had ik moeten/kunnen zien.

Goed dat het nu werkt.

Trouwens, via http://<ip>:<poort>/json.htm?type=devices&plan=0 zie je van alle devices de status ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 22:42

luigi87

Domotica Fanaticus

Wat ik zou willen bereiken is een energie meter die mijn aangeeft wat mijn actuele verbruik is.

Nu ben ik verschillende schripts tegen gekomen, maar geen krijg ik werkent zoals ik dat zou willen.
o.a.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=16440

wat ik dus zou willen is eens per minuut

P1 meter (watt) - SAJ inverter (watt) = Echt verbuikt in watt (IDX: 63)
- En waarbij P1 meter (watt) dus nog eerst moeten worden omgezet van een min waarde naar een postive waarde.
- En waarbij de SAJ inverter waarde dus ook nog nul kan zijn.

helaas snap ik te weinig van DZvents of LUA om dit zelf te maken... Iemand die mij hierbij kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EOxWi3cP7dhrMrgAp1feZJB8Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2uwSOt32Pd8Vvj1KGb1jIOzm.png?f=fotoalbum_large

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

luigi87 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:57:
Wat ik zou willen bereiken is een energie meter die mijn aangeeft wat mijn actuele verbruik is.

Nu ben ik verschillende schripts tegen gekomen, maar geen krijg ik werkent zoals ik dat zou willen.
o.a.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=16440

wat ik dus zou willen is eens per minuut

P1 meter (watt) - SAJ inverter (watt) = Echt verbuikt in watt (IDX: 63)
- En waarbij P1 meter (watt) dus nog eerst moeten worden omgezet van een min waarde naar een postive waarde.
- En waarbij de SAJ inverter waarde dus ook nog nul kan zijn.

helaas snap ik te weinig van DZvents of LUA om dit zelf te maken... Iemand die mij hierbij kan helpen?

[Afbeelding]
Dat is niet zo moeilijk. Je telt gewoon wat bij elkaar op en trekt er iets vanaf. Ik heb dat ook gedaan. Zal vanavond even posten hoe ik dat gedaan heb. Dat zijn gewoon 2 of 3 regels. A-B=C etc..
Tenzij iemand me voor is natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

de Peer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:17:
[...]

Dat is niet zo moeilijk. Je telt gewoon wat bij elkaar op en trekt er iets vanaf. Ik heb dat ook gedaan. Zal vanavond even posten hoe ik dat gedaan heb. Dat zijn gewoon 2 of 3 regels. A-B=C etc..
Tenzij iemand me voor is natuurlijk. :P
Haha, nee dat vindt ik nou ook.
Maar nu in de juiste programmeertaal en functies daar zit het probleem bij mij :P

Het is inderdaad niet meer dan:
P1 meter + SAJ inverter = verbruik
En hierna het verbruik *-1, (dan kan het geen min waarde worden).

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

luigi87 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:26:
[...]

Haha, nee dat vindt ik nou ook.
Maar nu in de juiste programmeertaal en functies daar zit het probleem bij mij :P

Het is inderdaad niet meer dan:
P1 meter + SAJ inverter = verbruik
En hierna het verbruik *-1, (dan kan het geen min waarde worden).
Ik heb even voor je gekeken.
Ik heb letterlijk deze regels gebruikt.
'Zonnepanelen' vervang je dan door 'SAJ inverter' in jouw geval.

en 85 vervang je door het idx van jouw 'echt verbruik' sensor.

Dit zet je dan in een LUA device script, weet je hoe dat moet?

Ze gaan er in dat voorbeeld vanuit dat je power5 en power6 nodig hebt maar dat kan per slimme meter verschillen volgens mij. Dus misschien beter om ze eerst even uit te lezen zodat je weet wat je van wat moet aftrekken.

Dus zet er (tijdelijk) in het script nog even bij:
print (power1)
print (power2)
print (power3)
print (power4)
print (power5)
print (power6)

Die zet je boven de 'end' uit dat voorbeeldscript.

dan zie je de waarden in de log.
als je eenmaal weet wat wat is, kun je dit weer weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

de Peer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:46:
[...]

Ik heb even voor je gekeken.
Ik heb letterlijk deze regels gebruikt.
'Zonnepanelen' vervang je dan door 'SAJ inverter' in jouw geval.

en 85 vervang je door het idx van jouw 'echt verbruik' sensor.

Dit zet je dan in een LUA device script, weet je hoe dat moet?

Ze gaan er in dat voorbeeld vanuit dat je power5 en power6 nodig hebt maar dat kan per slimme meter verschillen volgens mij. Dus misschien beter om ze eerst even uit te lezen zodat je weet wat je van wat moet aftrekken.

Dus zet er (tijdelijk) in het script nog even bij:
print (power1)
print (power2)
print (power3)
print (power4)
print (power5)
print (power6)

Die zet je boven de 'end' uit dat voorbeeldscript.

dan zie je de waarden in de log.
als je eenmaal weet wat wat is, kun je dit weer weghalen.
gelijk even geprobeerd.

Lua script aangepast en opgeslagen als "time"

de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    if (devicechanged['p1 meter'] ~= meter) then
        meter = devicechanged['p1 meter']
        --P1 meter uitsplitsen
        power1, power2, power3, power4, power5, power6 = devicechanged['p1 meter']:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")
        --Zonnepanelen uitsplitsen
        paneelpower = otherdevices_svalues['SAJ inverter']:match("([^;]+);([^;]+)")
        --Echte verbruik berekenen: verbruik - teruglevering + panelen opbrengst
        print (paneelpower)
        stroomverbruik = power5 - power6 + paneelpower
        --En in een dummy device gooien met idx 63
        commandArray[1] = {['UpdateDevice'] = '63|0|' .. stroomverbruik}
    end

de error:
2022-09-06 19:37:00.646 Error: EventSystem: in LUA Echt verbruik: [string " if (devicechanged['p1 meter'] ~= meter) t..."]:1: attempt to index a nil value (global 'devicechanged')

- leeg -

Pagina: 1 ... 31 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!