Toon posts:

mmWave human presence sensor, de missing link in Domotica

Pagina: 1
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:16

de Peer

under peer review

Topicstarter
Ik lees nog niets op Tweakers over deze nieuwe revolutionaire human presence sensor.
Ik zie dit zelf echt als de sensor die mijn smart home compleet maakt.

Het is een goed werkende en betaalbare (35€) radarsensor die in staat is om mensen te detecteren die stil zitten of slapen. Dit doordat hij micro-bewegingen en schijnbaar zelfs hartslagen kan detecteren.
Vrijwel alle reacties op deze sensor zijn zeer positief.

De sensor is bekend als de RFRobot SEN0395 maar is op Aliexpress ook te vinden als HS2A43A van fabrikant Leapmmw.
Beschikbaarheid van de sensor is een probleem door de grote populariteit, maar via AliExpress had ik hem binnen 2 weken binnen voor de acceptabele prijs van 35 euro.

Er bestaan 2 versies. Het verschil zit hem in de 'kijkhoek'. 1 versie ziet 100 bij 40 graden en de andere 100 bij 100 graden.
Het bereik (0-10 meter) is in te stellen.

Er bestaan ook hele goedkope (1-2€) radarsensoren zoals de RCWL-0516. Persoonlijk heb ik dat nooit goed werkend gekregen. Veel false positive meldingen. Reageerde op van alles (zelfs het wifi signaal) en heeft onvoldoende filtering van die signalen om betrouwbaar te zijn.
de SEN0395 is wat dat betreft écht anders. Werkt op een andere frequentie, heeft betere filtering en ook aparte antennes voor ontvangst en verzenden. Tot nu toe werkt hij perfect.

Voor wie niet kan/wil knutselen en solderen bestaat er ook de Aqara FP1 sensor. Een kant en klare sensor met daarin een iets ander type mmWave sensor. Deze kost wel ongeveer het dubbele van de sensor in dit topic.

Meer informatie:
De Wiki van DFrobot
Uitgebreid topic op het Home Assistant forum
Uitgebreide review op Youtube

Met het scriptje van de wiki had ik het eigenlijk gelijk binnen 1 minuut werkend. Ik had hem aangesloten op een Wemos D1. Op deze manier maak ik er human presence sensor van die via Wifi communiceert met mijn domoticasysteem, dat op Domoticz draait.

Ik ga nu Tasmota op de Wemos D1 Mini zetten en ik gebruik dan de GPIO2 van de SEN0395 om een HIGH signaal naar de Wemos en dus Tasmota te laten sturen in geval van presence detectie. edit: ik heb dit inmiddels werkend.

Ik gebruik overigens nog steeds een PIR bewegingsensor om bijvoorbeeld mijn lichten aan te laten gaan, maar ik laat de lampen alleen uitgaan als de SEN0395 sensor geen activiteit meer waarneemt.
Ik denk dat je op deze manier het beste van 2 werelden hebt, al denk ik dat de SEN0395 ook beide taken wel op zich kan nemen.

Ik ga de Wemos D1 samen met de SEN0395 in een 3d geprinte behuizing plaatsen. Er rouleren wel wat 3d-modellen op het internet dus zelf ontwerpen is niet nodig. Vervolgens eens kijken hoe ik die behuizing kan verstoppen. Het signaal zou door niet al te dikke/massieve materialen moeten kunnen gaan dus dat betekent dat er geen line of sight nodig hoeft te zijn.

Update: Ik heb hem achter een gordijn geplaatst (1 laag stof, vouwgordijn) en de sensor werkt echt perfect. Je hoeft maar 1 vinger te bewegen en hij reageert.

Het is ook mogelijk de sensitivity te verhogen. Standaard staat hij op 7 maar de maximale waarde is 9.

Ik heb hem ook geprobeerd in een tv-kastje te plaatsen. het signaal moet dan door bijna 2 cm hout (nouja, ikeahout) heen en de sensor werkt dan ook nog, maar verliest wel gevoeligheid.

[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 08:49]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:39:
Update: Ik heb hem achter een gordijn geplaatst (1 laag stof, vouwgordijn) en de sensor werkt echt perfect. Je hoeft maar 1 vinger te bewegen en hij reageert.
Als hij elke beweging registreert ben ik wel benieuwd welke use-case je in gedachten hebt.

Ik zou het veel interessanter vinden als hij kan detecteren of je een ruimte in of uit loopt en een ‘teller’ bijhoudt als in van: er zijn 3 mensen een ruimte ingelopen, 2 minuten later loopt er één de ruimte uit dus er zijn nu nog twee mensen in de ruimte.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

Rannasha

aka "Species5618"

Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:56:
[...]

Als hij elke beweging registreert ben ik wel benieuwd welke use-case je in gedachten hebt.
Een gewone (PIR) bewegingssensor is niet gevoelig genoeg voor kleine bewegingen. Dus als je op de bank TV aan het kijken bent of je zit aan een bureau te werken, dan is de kans groot dat een PIR sensor niet merkt dat er nog iemand is. Als je iets als verlichting automatisch laat aansturen aan de hand van aanwezigheid, dan zal de lamp dus regelmatig uitgaan tot je weer even naar de sensor zwaait.

Met een mmWave sensor kun je wel nauwkeurig bijhouden of er iemand aanwezig is, waardoor automatisering die gedreven wordt door aanwezigheid veel accurater is.

Overigens kun je een mmWave aanwezigheidssensor ook "kant en klaar" kopen van Aqara. De Aqara FP1. Dit is een Zigbee apparaat dat bedoelt is voor de Chinese Aqara Hub, maar ook goed werkt met third party Zigbee coordinators. Ik heb een FP1 i.c.m. Zigbee2MQTT.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Rannasha schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:04:
[...]

Een gewone (PIR) bewegingssensor is niet gevoelig genoeg voor kleine bewegingen. Dus als je op de bank TV aan het kijken bent of je zit aan een bureau te werken, dan is de kans groot dat een PIR sensor niet merkt dat er nog iemand is. Als je iets als verlichting automatisch laat aansturen aan de hand van aanwezigheid, dan zal de lamp dus regelmatig uitgaan tot je weer even naar de sensor zwaait.

Met een mmWave sensor kun je wel nauwkeurig bijhouden of er iemand aanwezig is, waardoor automatisering die gedreven wordt door aanwezigheid veel accurater is.

Overigens kun je een mmWave aanwezigheidssensor ook "kant en klaar" kopen van Aqara. De Aqara FP1. Dit is een Zigbee apparaat dat bedoelt is voor de Chinese Aqara Hub, maar ook goed werkt met third party Zigbee coordinators. Ik heb een FP1 i.c.m. Zigbee2MQTT.
Daarom is een sensor die bijhoudt of je een ruimte in of uit loopt veel interessanter dan een luxe bewegingsmelder.

@de Peer heeft het in z’n OP over ‘slapen’ en daarvoor lijkt deze sensor me ideaal, alleen kan ik geen use case er voor vinden. Het is niet dat ik dood stil in bed lig ;)

[Voor 7% gewijzigd door Toppe op 05-09-2022 09:11]

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:10:
[...]

Daarom is een sensor die bijhoudt of je een ruimte in of uit loopt veel interessanter dan een luxe bewegingsmelder.
Het zijn 2 verschillende mogelijkheden om een bepaald probleem op te lossen.

Een sensor die mensen 'telt' en probeert te registreren waar je in en uit loopt zou ook kunnen. Maar die moet je dan dus wel bij elke deur plaatsen. Ik heb er overigens nog niet 1 gezien die ook echt goed werkt.

De mmwave sensor is de sensor waar ik jaren op gewacht heb. En ik gebruik hem dus om de lichten aan te houden als ik op de bank een boek lees of aan tafel zit.
Het is dus vooral handig als je je huis volledig geautomatiseerd hebt. Mijn verlichting gaat uit/aan en harder/zachter op basis van de aanwezigheid van mensen op bepaalde plekken (zithoek, keukentafel, bureau etc).

Ook in de slaapkamer komt er een. Ik heb wel een aantal usecases waarbij ik met zekerheid wil weten of er nog iemand in huis is. Maar denk ook aan subtielere voorbeelden. Als iemand de slaapkamer binnen loopt dan gaat de hoofdverlichting alleen aan als er niemand in bed ligt. Als er wel iemand ligt, dan gaat alleen een nachtlampje aan. Maar denk ook aan de airco die automatisch aan (en weer uit) gaat om de slaapkamer te koelen, alleen als er iemand is. Of het huisalarm automatisch inschakelen. Of de warmtepompboiler water laten verwarmen: dat hoeft niet als er niemand is die in het huis overnacht.

[Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 09:41]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:56:
[...]

tsja het is een human presence sensor. En ik heb voldoende usecases voor aanwezigheid in bijvoorbeeld delen van mijn woonkamer.
Ik zou het veel interessanter vinden als hij kan detecteren of je een ruimte in of uit loopt en een ‘teller’ bijhoudt als in van: er zijn 3 mensen een ruimte ingelopen, 2 minuten later loopt er één de ruimte uit dus er zijn nu nog twee mensen in de ruimte.
Persoonlijk heb ik dan weer geen usecase voor het tellen van mensen. Ik wil alleen weten of er iemand is, of niet. En dan is een mmwave sensor interessant.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:35:
[...]

tsja het is een human presence sensor. En ik heb voldoende usecases voor aanwezigheid in bijvoorbeeld delen van mijn woonkamer.

[...]

Persoonlijk heb ik dan weer geen usecase voor het tellen van mensen. Ik wil alleen weten of er iemand is, of niet. En dan is een mmwave sensor interessant.
Ik wel, zo ben ik met regelmaat langdurig in de garage. Ik heb nu een bewegingsmelder en zodra die niets meer ziet gaat het licht na 2 minuten uit. Natuurlijk kan daar 4 extra sensoren ophangen maar liever heb ik dan een teller naast de deur hangen die telt of ik naar binnen of naar buiten ga.

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:48:
[...]

Ik wel, zo ben ik met regelmaat langdurig in de garage. Ik heb nu een bewegingsmelder en zodra die niets meer ziet gaat het licht na 2 minuten uit. Natuurlijk kan daar 4 extra sensoren ophangen maar liever heb ik dan een teller naast de deur hangen die telt of ik naar binnen of naar buiten ga.
Maar dan is deze human presence sensor toch veel handiger? Die kan tot 9 meter beweging nauwkeurig detecteren. En met een kijkhoek van 100 graden is die wel zo te plaatsen dat die een gemiddelde garage volledig dekt.

Bij een erg grote ruimte is het inderdaad logischer om de in- en uitgangen te monitoren. In de praktijk is dit echter altijd lastig gebleken en foutgevoelig.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:52:
[...]

Maar dan is deze human presence sensor toch veel handiger? Die kan tot 9 meter beweging nauwkeurig detecteren. En met een kijkhoek van 100 graden is die wel zo te plaatsen dat die een gemiddelde garage volledig dekt.

Bij een erg grote ruimte is het inderdaad logischer om de in- en uitgangen te monitoren. In de praktijk is dit echter altijd lastig gebleken en foutgevoelig.
Ik ga even opzoek naar een Nederlandse webwinkel die er nog 1 heeft om eens te testen. Dat ik de hoofdprijs er voor betaal maakt me dan niet zoveel uit :D

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-04 14:19
Zou misschien wel een mooie zijn voor het toilet. Niets zo irritant dat het licht daar uitgaat als je er te lang zit...

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-03 13:25
Leuke sensor. Dank voor het tippen! Dit is een andere implementatie van diezelfde sensor?

https://wiki.seeedstudio.com/Radar_MR24HPB1/

o.a. hier te koop:

https://www.tinytronics.n...ische-aanwezigheidssensor

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
tsjoender schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:37:
Leuke sensor. Dank voor het tippen! Dit is een andere implementatie van diezelfde sensor?

https://wiki.seeedstudio.com/Radar_MR24HPB1/

o.a. hier te koop:

Die ziet er ook erg goed uit. Vergelijkbaar denk ik. En lijkt iets uitgebreider gedocumenteerd te zijn.
In dit topic wordt die Seeedstudio sensor ook goed ontvangen. Nu ik verder lees zie ik ook juist berichten waaruit blijkt dat hij niet geschikt is.

Hier wordt aangegeven dat hij te gevoelig zou zijn en dat je hem niet goed kunt richten.

[Voor 35% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 13:04]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaringen met detecteren van 'kleinere' wezens zoals huisdieren?

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-03 13:25
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:46:
[...]

Die ziet er ook erg goed uit. Vergelijkbaar denk ik. En lijkt iets uitgebreider gedocumenteerd te zijn.
In dit topic wordt die Seeedstudio sensor ook goed ontvangen.
Het valt me wel op dat op de seeedstudio.com website een verbruik van 500mA genoemd wordt (niet duidelijk of dat piek of gemiddeld is). De DFRobot zou iets van 90mA verbruiken wat als operating current omschreven is, dus dat zal dan wel een gemiddelde zijn. Als die 500mA ook een operating current is, dan zou het toch een andere implementatie zijn (of een erg inefficiente).

• Toppe

Toppe

Oké ✅

barrymossel schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:32:
Zou misschien wel een mooie zijn voor het toilet. Niets zo irritant dat het licht daar uitgaat als je er te lang zit...
Inderdaad. Heb zo'n sensor door de aannemer laten plaatsen vanuit de bouw. Scheelt ook nog eens dat hij werkt als een normale schakelaar dus ook geen ellende meer met mensen die heb indrukken :D

@de Peer Ik heb hem besteld. Komt waarschijnlijk morgen binnen en ga dan eens testen. Heb al wel een use-case in gedachten ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Sander schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:49:
Heeft iemand hier ervaringen met detecteren van 'kleinere' wezens zoals huisdieren?
Nee, maar dat moet prima gaan met zon mmwave sensor. Een heel klein slapend hondje is misschien iets lastiger op 5 meter afstand, maar zodra het maar iets beweegt of iets groter is, wordt hij wel gezien.

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
tsjoender schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:52:
[...]

Het valt me wel op dat op de seeedstudio.com website een verbruik van 500mA genoemd wordt (niet duidelijk of dat piek of gemiddeld is). De DFRobot zou iets van 90mA verbruiken wat als operating current omschreven is, dus dat zal dan wel een gemiddelde zijn. Als die 500mA ook een operating current is, dan zou het toch een andere implementatie zijn (of een erg inefficiente).
Ja, het mooiste zou zijn als je zelf het e.e.a. kan instellen. Continu meten is bijvoorbeeld helemaal niet nodig voor mijn toepassing. 1 x per minuut zou zelfs genoeg zijn (voor mij). Dat zou dan ook weer wat energieverbruik schelen.

Ik kan naar de DFRobot wel een 'stop' signaal sturen. Helaas gaat er dan een rood LED lampje branden wat weer irritant kan zijn. ook zit ik niet zo te wachten op telkens start/stop signalen sturen.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:02:
[...]

Ik kan naar de DFRobot wel een 'stop' signaal sturen. Helaas gaat er dan een rood LED lampje branden wat weer irritant kan zijn. ook zit ik niet zo te wachten op telkens start/stop signalen sturen.
Ideaal als vakantie mode :)

Die in de garage wil ik bijvoorbeeld na mijn welterusten scene negeren dus dat zou op deze manier wel handig zijn. Ook eenvoudig voor de WAF: Rood ledje? Dan gebeurt er niets :D

Zelf gebruik ik overigens geen Domoticz en bij voorkeur ook geen Tasmota maar ESPHome, daar al mee getest?

[Voor 29% gewijzigd door Toppe op 05-09-2022 12:05]

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:03:
[...]

Ideaal als vakantie mode :)
Ja dat wel. Al denk ik ergens wel: waar hebben we het over qua verbruik.
Want sowieso zit ik met een AC/DC adapter die de Wemos D1 + de RFrobot van stroom voorziet. Dus als ik de RFrobot uit zet is dat maar een fractie van het totale verbruik denk ik.

Maargoed, alles wat eenvoudig automatisch uit kan, is meegenomen.
Toppe schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:03:
[...]

Zelf gebruik ik overigens geen Domoticz en bij voorkeur ook geen Tasmota maar ESPHome, daar al mee getest?
Nee ik heb alleen naar mijn eigen situatie gekeken, dus Domoticz + Tasmota.
maar hier zal er wel voldoende over ESPHome te vinden zijn.

[Voor 33% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 12:08]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12
Interessant, dit zou ook wel binnen ons huis passen. Je hebt ook de FP1 sensor van Aqara, daarbij kan je ook gebieden instellen. Zou die hierbij ook kunnen?

Mijn usecase is namelijk bepalen of iemand aan de eettafel zit, een normale beweging sensor gaat ook af als iemand langs de tafel loopt :D

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
kepler schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:15:
Interessant, dit zou ook wel binnen ons huis passen. Je hebt ook de FP1 sensor van Aqara, daarbij kan je ook gebieden instellen. Zou die hierbij ook kunnen?
Ja dat kan, maar kost wel even wat tijd om in te stellen. Je kan hem ook gewoon richten natuurlijk

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:18:
[...]

Ja dat kan, maar kost wel even wat tijd om in te stellen. Je kan hem ook gewoon richten natuurlijk
Richten gaat dus niet, door de opstelling van de kamer. Ik krijg hem niet alleen gericht op de eettafel, hij pakt altijd de looproute mee (of mist een stuk van de tafel). Ik ga er misschien eens eentje bestellen om te proberen

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
kepler schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:46:
[...]

Richten gaat dus niet, door de opstelling van de kamer. Ik krijg hem niet alleen gericht op de eettafel, hij pakt altijd de looproute mee (of mist een stuk van de tafel). Ik ga er misschien eens eentje bestellen om te proberen
met radarsensor kun je volgens mij een onder- en bovengrens instellen voor de afstand. Dus als jij 2-5 meter instelt dan zou hij signaal dichterbij dan 2 meten moeten negeren. Dan zou je het looppad er dus uit kunnen filteren. Ik heb dit zelf nog niet getest.

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 23:40
Excuses, niet goed gelezen

[Voor 91% gewijzigd door peter_slee op 05-09-2022 15:17]

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Ja daarom link ik daar ook naar in de openingpost. Ik ben ook via hem op de hoogte gebracht van deze sensor.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:00:
[...]

Nee, maar dat moet prima gaan met zon mmwave sensor. Een heel klein slapend hondje is misschien iets lastiger op 5 meter afstand, maar zodra het maar iets beweegt of iets groter is, wordt hij wel gezien.
Tja das dus juist voor mij een gebrek. Zou betekenen dat met name in de avonduren en nacht regelmatig de lampen aan gaan voor 1 van de katten die een wandelingetje door het huis maakt... Overigens dezelfde reden als waarom ik ook vrij beperkt motion sensors inzet en als ik dat al doe vaak icm deur naar de ruimte (toilet, hal, overloop).

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Sander schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:49:
[...]

Tja das dus juist voor mij een gebrek. Zou betekenen dat met name in de avonduren en nacht regelmatig de lampen aan gaan voor 1 van de katten die een wandelingetje door het huis maakt... Overigens dezelfde reden als waarom ik ook vrij beperkt motion sensors inzet en als ik dat al doe vaak icm deur naar de ruimte (toilet, hal, overloop).
Oke, jij wilt dus kunnen onderscheiden tussen human presence en 'pet presence'. Dat is natuurlijk wel lastiger. Ik zou dan vooral inzetten op hoogte. Dus alle sensoren vanaf 1 meter hoogte laten meten en niet daaronder. Dan zou je dat eruit moeten kunnen filteren.

Sensitivity kun je vaak ook instellen. Dus met finetunen zou je dan een eind moeten kunnen komen. Maar eenvoudig is het niet.

[Voor 8% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 14:55]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sander schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:49:
[...]

De sensoren moet je inderdaad wat lastiger weg werken maar wat lager bij de grond en om hoog gericht werkt het prima.

Edit: Als ik deze link mag geloven is er wel iets van target tracker/teller.

[Voor 13% gewijzigd door Toppe op 05-09-2022 15:23]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iedereen de voorraad aan het leeg kopen?

Eergisteren nog 12 :o

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik ben benieuwd of andere mensen hem hier werkend hebben gekregen, ik ben al 2 uurtjes bezig en krijg hem (nog) niet werkend.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-04 14:19
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:32:
Ik ben benieuwd of andere mensen hem hier werkend hebben gekregen, ik ben al 2 uurtjes bezig en krijg hem (nog) niet werkend.
@de Peer heeft het schijnbaar snel werkend gekregen. Waar gaat het bij jou mis dan?

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:32:
rx en tx verkeerd om aansluiten is een veelgemaakte (beginners)fout, maar ik weet niet wat jouw kennisniveau is natuurlijk.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:16:
[...]

rx en tx verkeerd om aansluiten is een veelgemaakte (beginners)fout, maar ik weet niet wat jouw kennisniveau is natuurlijk.
Heb jij de Seeed studio dan? Die heeft een. andere pinout he :)

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:22:
[...]

Heb jij de Seeed studio dan? Die heeft een. andere pinout he :)
[Afbeelding]
ahhh ohja dat is waar ook, ik dacht even dat je dezelfde gekocht had.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:22:
[...]

ahhh ohja dat is waar ook, ik dacht even dat je dezelfde gekocht had.
Hun pinout klopt niet. RX & TX omgedraaid en dan werkt het wel. Zet ik het terug stopt het weer met werken.
Nu alleen de juiste pinout onderin nog vinden zodat ik hem fatsoenlijk kan aansluiten.

[Voor 12% gewijzigd door Toppe op 09-09-2022 09:40]

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:38:
[...]

Hun pinout klopt niet. RX & TX omgedraaid en dan werkt het wel. Zet ik het terug stopt het weer met werken.
Nu alleen de juiste pinout onderin nog vinden zodat ik hem fatsoenlijk kan aansluiten.
Dat is dus wat ik bedoelde ;) . Die fout wordt veelgemaakt.
Je moet RX op TX aansluiten en TX op RX.

De 1 is de zender, de ander de ontvanger. Als ze hun oren op elkaar leggen horen ze allebei niets. mond (TX) op oor (RX) daarentegen...

[Voor 9% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 09:44]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:43:
[...]

Dat is dus wat ik bedoelde ;) . Die fout wordt veelgemaakt.
Je moet RX op TX aansluiten en TX op RX.

De 1 is de zender, de ander de ontvanger. Als ze hun oren op elkaar leggen horen ze allebei niets. mond (TX) op oor (RX) daarentegen...
Ja, maar nu zit RX op RX en TX op TX 8)7

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:45:
[...]

Ja, maar nu zit RX op RX en TX op TX 8)7
oh. dat is vreemd ja. Heb ik ook wel eens bij Sonoff gezien. blijkbaar passen de fabrikanten zich aan aan de verwachtingen van de gemiddelde klant :P

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:47:
[...]

oh. dat is vreemd ja. Heb ik ook wel eens bij Sonoff gezien. blijkbaar passen de fabrikanten zich aan aan de verwachtingen van de gemiddelde klant :P
Goed. Ondertussen een nieuwe besteld, ik was bezig met desolderen van de header, in volle concentratie bezig, gaat de bel, schrik me 't apenzuur en trek zo de header er af :(

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:47:
[...]

Goed. Ondertussen een nieuwe besteld, ik was bezig met desolderen van de header, in volle concentratie bezig, gaat de bel, schrik me 't apenzuur en trek zo de header er af :(
ai, dat is zuur :F

• Toppe

Toppe

Oké ✅

€29 foetsie :( maar goed, nieuwe komt morgen :D

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik heb ook twee van die DFrobot sensoren die @de Peer gebruikt. Heb ze in januari besteld bij Mouser, toen waren ze nog gewoon op voorraad.

Mijn eerste prototype was met een Arduino, die zijn 5v en serial is super simpel met hun standaard libraries (DFRobot heeft ook een paar Arduino voorbeelden). Werkt top, en ligt al een paar maanden in m'n werkkamer.

Nu het weer herfst wordt en tijd voor binnen-hobbies :) wilde ik eigenlijk iets met een ESP8266 maken, dan kan het in een veel kleinere behuizing. Daar moet alleen een level-converter tussen, want die ESPs doen alleen 3.3v en niet de 5v die de sensor nodig heeft.

En ik ben nog aan het uitwerken hoe ik er een beetje een meer "af" geheel van kan maken aan de software kant. Bijvoorbeeld WifiManager om een simpel configuration web-portal te maken en met pubsubclient via MQTT verbinden met Home Assistant. Dan zou je zelfs een soort auto-discovery moeten kunnen doen zodat het geheel in een paar klikken in je home automation verschijnt.

Maargoed, het is dus nu nog een los prototype op een breadboard. Ben benieuwd of er nog meer goede ideeën zijn en of iemand al wat software aan elkaar geplakt heeft?

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
NTS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:24:
Ik heb ook twee van die DFrobot sensoren die @de Peer gebruikt. Heb ze in januari besteld bij Mouser, toen waren ze nog gewoon op voorraad.

Mijn eerste prototype was met een Arduino, die zijn 5v en serial is super simpel met hun standaard libraries (DFRobot heeft ook een paar Arduino voorbeelden). Werkt top, en ligt al een paar maanden in m'n werkkamer.

Nu het weer herfst wordt en tijd voor binnen-hobbies :) wilde ik eigenlijk iets met een ESP8266 maken, dan kan het in een veel kleinere behuizing. Daar moet alleen een level-converter tussen, want die ESPs doen alleen 3.3v en niet de 5v die de sensor nodig heeft.

En ik ben nog aan het uitwerken hoe ik er een beetje een meer "af" geheel van kan maken aan de software kant. Bijvoorbeeld WifiManager om een simpel configuration web-portal te maken en met pubsubclient via MQTT verbinden met Home Assistant. Dan zou je zelfs een soort auto-discovery moeten kunnen doen zodat het geheel in een paar klikken in je home automation verschijnt.

Maargoed, het is dus nu nog een los prototype op een breadboard. Ben benieuwd of er nog meer goede ideeën zijn en of iemand al wat software aan elkaar geplakt heeft?
Ik gebruik dus een Wemos D1 (ESP8266) en die heeft gewoon 5v voor de sensor.
Ik heb er Tasmota op gezet en dus een mooie web-portal. werkt perfect.
Vervolgens een klein 3d printje gemaakt en dat achter mijn gordijn bevestigd. tot nu toe werkt het zonder problemen en ook geen false positives.

• NTS
  • Niet online
Ja, ik heb ook nog wel ergens zo'n D1 of namaak daarvan liggen. Maar die 5v is alleen een power supply, heb jij dan de TX / RX gewoon op standaard pinnen van je D1 aangesloten? Want de sensor verwacht eigenlijk 5v logic op de TX / RX pinnen en de D1 wil daar 3.3 hebben. Zou kunnen dat het wel gewoon werkt, maar het is niet helemaal de bedoeling.

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
NTS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:54:
Ja, ik heb ook nog wel ergens zo'n D1 of namaak daarvan liggen. Maar die 5v is alleen een power supply, heb jij dan de TX / RX gewoon op standaard pinnen van je D1 aangesloten? Want de sensor verwacht eigenlijk 5v logic op de TX / RX pinnen en de D1 wil daar 3.3 hebben. Zou kunnen dat het wel gewoon werkt, maar het is niet helemaal de bedoeling.
ja gewoon op de standaard pinnen. werkt gewoon.
Hoe weet je dat de Sen0395 5v verwacht op de RX/TX? ik heb dat nergens kunnen vinden.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-09-2022 15:00]

• NTS
  • Niet online
Lekker makkelijk, als dat al een paar maanden werkt zal het inderdaad wel goed gaan. Dan is ESPHome of Tasmota met MQTT veruit de simpelste route. Tnx!

Edit:
Hoe weet je dat de Sen0395 5v verwacht op de RX/TX? ik heb dat nergens kunnen vinden.
Dat is wat ze in de voorbeelden van DFRobot gebruiken, 5v pinnen van een Arduino. En 5v als supply voltage. Maar er staat inderdaad niet expliciet dat minder niet kan. Over het algemeen verwacht zo'n ding minimaal 0.7x de input voltage om iets als een logic 1 te zien. Dus alles boven de 3.5 zou dan goed zijn, maar de 3.3 van een ESP8266 is wat laag.

[Voor 60% gewijzigd door NTS op 15-09-2022 15:11]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@de Peer (of iemand anders), wel eens mee gemaakt dat het ontzettend lang duurt voordat hij de aanwezigheid afmeld? Vanochtend een tweede sensor gemaakt voor op zolder. Ding in de technische ruimte gehangen (waar alleen een MV WTW staat!) met de sensor naar buiten gericht. Zit alleen gipsplaat tussen.

Beweging registreert hij perfect maar hij meld de afwezigheid niet af. Sensor is gericht naar een trap opgang vanaf de eerste etage naar zolder. Buren kunnen het niet zijn want er zit vanaf de sensor richting de buitenmuur van de buren dik 20 meter.

Nu heb ik hem maar gewoon op de eerste etage gehangen als test en daar wordt hij wél afgemeld...?

• de Peer

de Peer

under peer review

Topicstarter
Toppe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:21:
@de Peer (of iemand anders), wel eens mee gemaakt dat het ontzettend lang duurt voordat hij de aanwezigheid afmeld? Vanochtend een tweede sensor gemaakt voor op zolder. Ding in de technische ruimte gehangen (waar alleen een MV WTW staat!) met de sensor naar buiten gericht. Zit alleen gipsplaat tussen.

Beweging registreert hij perfect maar hij meld de afwezigheid niet af. Sensor is gericht naar een trap opgang vanaf de eerste etage naar zolder. Buren kunnen het niet zijn want er zit vanaf de sensor richting de buitenmuur van de buren dik 20 meter.

Nu heb ik hem maar gewoon op de eerste etage gehangen als test en daar wordt hij wél afgemeld...?
Ik heb in Tasmota de 'Switchdebounce' op 800 millisconden gezet en een 'force LOW' want ik heb ook een paar keer gehad dat hij aanwezighed detecteerde. In mijn geval elke dag op hetzelfde tijdstip. het blijkt het tijdstip te zijn dat er elke dag bij mij een aquariumpomp aanslaat.

sinds de debounce en force LOW is dat probleem verholpen. Die filtert zo'n hickup er dus uit.

ik weet niet wat je met afmelden bedoelt trouwens. de output naar de microcontroller is toch 1 (high) of 0 (low)? of lees je de seriële data uit?

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 23-09-2022 11:52]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

de Peer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:50:
[...]

Ik heb in Tasmota de 'Switchdebounce' op 800 millisconden gezet en een 'force LOW' want ik heb ook een paar keer gehad dat hij aanwezighed detecteerde. In mijn geval elke dag op hetzelfde tijdstip. het blijkt het tijdstip te zijn dat er elke dag bij mij een aquariumpomp aanslaat.

sinds de debounce en force LOW is dat probleem verholpen. Die filtert zo'n hickup er dus uit.

ik weet niet wat je met afmelden bedoelt trouwens. de output naar de microcontroller is toch 1 (high) of 0 (low)? of lees je de seriële data uit?
Ik gebruik ESPHome. Die gebruikt low/high en serial :)

Zal die tijden eens aanpassen!

• NTS
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:21:
@de Peer (of iemand anders), wel eens mee gemaakt dat het ontzettend lang duurt voordat hij de aanwezigheid afmeld?
Ja, dan is er ergens een trilling ofzo die gedetecteerd wordt. Als je ESPHome gebruikt met het component via Github dan kan je in via de logs ook de uart communicatie zien. Daaruit kan je halen hoeveel targets de sensor ziet en op welke distance en SNR die zijn.

Met die info weet je of het iets is wat ver weg is, dan kan je de max distance lager zetten en ben je er vanaf. Of misschien een heel kleine beweging (lage SNR) die wel dichtbij is. Dan kan je de sensitivity lager zetten totdat die beweging net onder de grens valt.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 21:14
Ik heb nu ook mijn eerste SEN0395 gekoppeld aan een Raspberry Pi RX/TD en GPIO. Opzich werkt de sensor zoals verwacht. Ook de configuratie heeft het verwachte resultaat.

Echter, zodra ik de seriele poort loskoppel lijkt het gedrag van de sensor te veranderen. De detectie van beweging vertraagt met tientallen seconden. Zodra ik de seriele poort weer aansluit werkt alles weer zoals verwacht.

Zie ik een instelling over het hoofd?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Supermario16 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:19:
Ik heb nu ook mijn eerste SEN0395 gekoppeld aan een Raspberry Pi RX/TD en GPIO. Opzich werkt de sensor zoals verwacht. Ook de configuratie heeft het verwachte resultaat.

Echter, zodra ik de seriele poort loskoppel lijkt het gedrag van de sensor te veranderen. De detectie van beweging vertraagt met tientallen seconden. Zodra ik de seriele poort weer aansluit werkt alles weer zoals verwacht.

Zie ik een instelling over het hoofd?
Gebruik je die Pi voor meerdere doeleinden? Ik heb hier gewoon een ESP met zn mmWave sensor er achter, zowel serial als via GPIO aangesloten. Werkt perfect.

• Supermario16
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Gebruik je die Pi voor meerdere doeleinden? Ik heb hier gewoon een ESP met zn mmWave sensor er achter, zowel serial als via GPIO aangesloten. Werkt perfect.
Ja, die Raspberry Pi draait nog wat back-end services voor mijn domotica systeem. Er zitten ook nog wat andere GPIO achtige zaken op.

Als de serial is aangesloten werkt hij prima, ook GPIO. Als ik de serial loskoppel gaat het mis. Weet je wat er gebeurt als jou serial losgekoppeld wordt? Ik ben aan het overwegen twee sensors via serial te koppelen, maar dan heb ik dus wel een extra RPi nodig of moet ik een serial extension board (o.i.d.) gaan kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Supermario16 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Ja, die Raspberry Pi draait nog wat back-end services voor mijn domotica systeem. Er zitten ook nog wat andere GPIO achtige zaken op.

Als de serial is aangesloten werkt hij prima, ook GPIO. Als ik de serial loskoppel gaat het mis. Weet je wat er gebeurt als jou serial losgekoppeld wordt? Ik ben aan het overwegen twee sensors via serial te koppelen, maar dan heb ik dus wel een extra RPi nodig of moet ik een serial extension board (o.i.d.) gaan kopen.
Nee, geen flauw idee. Heb ze vast gesoldeerd :9

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:49
Heeft toevallig iemand ervaring met ld2410 van Hi-link, en dan met name lifetime gerelateerd?
Vorig jaar heb ik die kort bekeken en vond het prijstechnisch prima functioneren.

Nu heb ik het nieuwe model (c) gebruikt in wat projectjes in/om het huis maar vind ze best warm worden.

- knip -

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-03 23:32
@Raymond P over life time kan ik nog niets zeggen. Ik heb er eentje geïnstalleerd op 't toilet. Ding draait nu een weekje of 3 en ik moet zeggen dat ik er best tevreden over ben.
Warm wordt die van mij niet, ik heb hem zelfs bevestigd met 2 zijdig tape en blijft nog steeds goed plakken.

• Raymond P
@etienne001 Welk exemplaar heb je exact?
Hier in een pvc (waterdicht) doosje met een ESP erin meet ik 5 graden verschil met de omgevingstemperatuur.

- knip -

• etienne001
Raymond P schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:39:
@etienne001 Welk exemplaar heb je exact?
Hier in een pvc (waterdicht) doosje met een ESP erin meet ik 5 graden verschil met de omgevingstemperatuur.
Ik heb het even nagekeken en ik heb de LD-2410-P.
Dus geen C zoals jij die hebt.

• Raymond P
@etienne001 De "B" dan neem ik aan, (ook) met bluetooth?

- knip -

• etienne001
Raymond P schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:49:
@etienne001 De "B" dan neem ik aan, (ook) met bluetooth?
Deze heb ik besteld:

5v d'r op en home assistant ziet het ding gelijk.

• Raymond P
@etienne001 Ah! Dat is denk ik een LD2410B-P (waar de P waarschijnlijk voor 'pins' staat).

Belangrijk voor mij is iig dat die ook bluetooth heeft en dat niet de reden is waarom die van mij warm worden. Thx voor het checken.

Van het weekend dus aan de pentazemin en weer 1.27mm pitch proberen te solderen om te zien of dat minder warm wordt.
Oncomfortabel klein voor mij. :+

- knip -

• etienne001
@Raymond P die P zal vast voor pins staan.
Die van mij heeft zeker bluetooth daarvoor staat er ble achter het typenummer.
Zoals gezegd alleen 5v d'r op en ha ziet de device direct via Bluetooth.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-04 12:52

Heb er een. Eigen draai aan gegeven

• Supermario16
Supermario16 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Om hier toch nog even op terug te komen: als ik de seriele poort loskoppel stopt de rode led ook met knipperen. Het lijkt erop alsof het detectieproces op dat moment gestopt wordt. Ik kan geen configuratie vinden waarmee ik dit gedrag kan beinvloeden en het speelt bij twee sensoren, dus een defect lijkt me ook sterk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee