De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.721 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Vind de keuzes helemaal niet lastig, alleen de meeste mensen weten niet wat er allemaal bij komt kijken, en sommige maken er Rocket sience van terwijl het kei simpel is....
Dat is omdat je een trucje hebt geleerd via het forum, zodra er serieuze problemen of storingen komen wordt het andere koek!
Of je moet zelf in de klimaattechniek zitten, dan is het natuurlijk een ander verhaal ;)

Maar teveel mensen denken daar te makkelijk over, hetzelfde zie ik ook met collega’s…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Als je minder vaak dingen koopt, is er ook minder transport, dus ja het is beter voor milieu. Maar verder gaat het alleen om de portemonee.
De hele wereld draait om de portemonee, alle zogenaamde verduurzaming moet geld op leveren anders word er niks in geïnvesteerd.
Mooi voorbeeld zijn de windmolens, waarom staan die zo vaak stil.....
Hiermee heb je zeker een punt, zo werk de financiële sector en bedrijfsleven ook.
Natuurlijk zijn er ook bedrijven welke verduurzamen en denken aan het milieu, enige nadeel is dat investeerders hier geen brood in zien en ze dus vervolgens links laten liggen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Dat hangt natuurlijk ook van je toekomst visie af.
Als het werkelijk beter is voor het milieu en je hebt kinderen dan gun je die ook nog wat toekomst.
Dus tja hap je dan uit idealisme die extra onkosten of kijk je net wat verder dan je eigen levensduur.
Maar dan geld nog steeds als je het niet rond kan breien houd het op.

En als ik kijk hoe we 35 jaar terug omgingen met bepaalde zaken en hoe dat nu gaat zijn er best wel wat stappen gezet.

Maar je kunt ook van af een andere kant de zaak aanvliegen, ik leef nu en na mij de zondvloed.
Ik ben van mening dat het voor heel veel mensen een kwestie is van niet willen of andere prioriteiten stellen.
Ik heb zeker geen slecht salaris, maar gewoon bepaalde prioriteiten voorop gesteld.

Ik vind persoonlijk als je kinderen kunt maken, moet je er ook voor kunnen zorgen… Dus ook zorgen dat zij een toekomst hebben, alleen maar tot je eigen grafkist redeneren vind ook zo’n makkelijke denkwijze :+

Natuurlijk zijn er ook mensen welke echt geldnood hebben, maar met z’n alle klagen over hoge inflatie en kosten, maar vervolgens wel met z’n alle naar de Efteling… Want rustig is het daar zeker niet 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 30-10-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

IvoB2 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:57:
En gelijktijdig een WP voor CV en een WPB voor SWW vind ik persoonlijk redelijk overkill.
De WP staat in de zomer uiteraard ook niet van de stroom af. De pomp moet sowieso regelmatig zijn draaimomenten hebben.
Dat maakt voor een compressor niks uit, want dan zouden heel veel airco’s welke alleen in de zomer gebruikt worden dit zelfde euvel moeten hebben.
Het enige wat af en toe aangaat is de transportpomp om vastlopen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Dat hangt natuurlijk ook van je toekomst visie af.
Als het werkelijk beter is voor het milieu en je hebt kinderen dan gun je die ook nog wat toekomst.
Dus tja hap je dan uit idealisme die extra onkosten of kijk je net wat verder dan je eigen levensduur.
Maar dan geld nog steeds als je het niet rond kan breien houd het op.

En als ik kijk hoe we 35 jaar terug omgingen met bepaalde zaken en hoe dat nu gaat zijn er best wel wat stappen gezet.

Maar je kunt ook van af een andere kant de zaak aanvliegen, ik leef nu en na mij de zondvloed.
Ik heb een kind maar dat verandert niets aan de zaak wmb. Efficiënt is duurzaam en goedkoop, op de lange termijn. Gas verbranden in een doortocht woning is dat niet maar als de prijs voor gas laag gehouden wordt omdat niet alle kosten meegenomen worden is het niet verbazend dat men vrolijk gas blijft stoken.

Mijn keuzes zijn dus makkelijk: zonnepanelen, goed geïsoleerd huis en nu verwarmen met de airco ipv stadsverwarming. Ik woon ook expres in de stad waar ik werk zodat ik naar werk kan fietsen (wederhelft ook overigens).

Niets hiervan is idealisme, wel efficiënt. Dat geeft dan ook de financiële ruimte om andere dingen te kunnen doen zoals bv een EV rijden.

Maar goed, deze discussie is hier eerder langsgekomen en toen was er ook niemand die betaald heeft voor duurzaamheid zonder daar persoonlijk gewin uit te halen. En terecht, want jezelf offeren is gewoon dom.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
@Processorkoeler
Inderdaad je e-boiler aansluiten met die Zenta aansluitset.
Is je boiler leeg of te koud dan springt de gasketel bij.

Je zou nog een stroomrelais kunnen plaatsen bij je omvormer zodat de boiler alleen elektrisch opgewarmd wordt als je zonnepanelen genoeg produceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
DutchWing schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:41:
[...]

Dat maakt voor een compressor niks uit, want dan zouden heel veel airco’s welke alleen in de zomer gebruikt worden dit zelfde euvel moeten hebben.
Het enige wat af en toe aangaat is de transportpomp om vastlopen tegen te gaan.
Bij mijn weten heeft een L/L WP geen circulatiepomp.
Ik kan bij mijn L/W WP er in de zomer de stroom niet afhalen zonder dat de circulatiepomp zonder stroom valt.
In de buitenunit zitten trouwens nog een paar dingetjes die, ook al werkt de compressor niet, ook stroom moeten hebben. Niet dat het veel uitmaakt want ik gebruik de L/W WP tussen half februari en begin november hier uitsluitend om SWW aan te maken.

Soit, het punt was trouwens dat ik het sneu vond dat je, als je dan toch een L/W WP hebt deze de warmste tijd van het jaar op nonactief gaat zetten om dan via een doorstromer van 6 kW SWW te gaan aanmaken.
En om een L/W WP tijdelijk op non actief zetten om de compressor te sparen om via de compressor van een extra WPB dan SWW te gaan aanmaken, daar zie ik ook niet direct veel voordeel. Maar wie ben ik.
Een degelijke WP slijt niet zozeer door het aantal draaiuren maar door het aantal start/stops.

En de L/W WP voor CV en SWW op één buitenunit draait hier al negen jaar zonder veel problemen. Het enige dat in al die jaren van gebruik recent moest vervangen worden was een flow swith. Valt dus wel mee inzake slijtage en onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:59:
[...]
Mijn keuzes zijn dus makkelijk: zonnepanelen, goed geïsoleerd huis en nu verwarmen met de airco ipv stadsverwarming. Ik woon ook expres in de stad waar ik werk zodat ik naar werk kan fietsen (wederhelft ook overigens).
Ieder de woonomgeving van zijn voorkeur maar wat je hier aanhaalt vind ik een nonargument.
Onze voorkeur gaat uit naar een renovatiewoning midden de natuur (in een Vlaamse context, het is dus hier niet Yosemite park). Dat weerhoudt niemand van ons het grootste deel van de verplaatsingen binnen een straal van 50 km (de range van de e-bikes is 110 km), inclusief sporadisch WW-verkeer van de partner, met de fiets te doen. Binnen die straal bereiken we met gemak en zonder files en hoofdzakelijk via jaagpaden en fietsostrades minstens drie steden en alles daar tussen.
Voor het overige is alles wat je daarvoor hebt opgenoemd (PV, isolatie, WP verwarmen) met nog wat extra's ook mogelijk buiten de stad hoor.

Iedere woonomgeving heeft zijn specifieke voor- en nadelen. :)

Duurzaamheid moet ook niet altijd samengaan met jezelf "offeren". 8)7
Efficiëntie kan ook perfect samengaan met duurzaamheid en op termijn zelfs voordeliger zijn dan van dag tot dag leven. Toch als je op termijn kan en wil handelen.
Je kan een euro idd maar eenmaal uitgeven (alhoewel als je werkt ligt dat toch even anders want dan wordt de kist regelmatig terug aangevuld :+ ) maar wat al even belangrijk is, je kan ze ook niet meenemen naar de overzijde van de Styx. :)

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@IvoB2 Dat is het punt juist. Efficiëntie leidt tot duurzaamheid.

En ja, je hoeft niet in de stad te wonen waar je werkt om er heen te kunnen fietsen. Ik had het ook gewoon 'fietsafstand' kunnen noemen. Overigens is bijkomend voordeel dat we zo'n beetje alle dagelijkse dingen op de fiets kunnen (of lopend) met dank aan het leven in een stad waar alle voorzieningen zijn en lang open. Beter 1 vrachtwagen naar de supermarkt voor tientallen/honderden mensen aan spullen die er vervolgens heen lopen of fietsen. We hebben alleen een auto voor gemak met de kleine naar familie en/of vrienden die op afstand wonen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Mee eens.

Maar op loop- en/of fietsafstand is uiteraard een uitermate relatief gegeven.
Wij doen hier alle dagelijkse dingen ook lopend of fietsend hoor. Zoals gezegd, natuur is in Vlaanderen ook relatief. We wonen er nergens in de middle of nowhere. Het centrum van de dichtsbijzijnde stad is op 10 km en te bereiken via autoluwe wegen en het dichtsbijzijnde grootwarenhuis op 5 km.
Dus helemaal niet buiten het bereik van wandel- en/of fietsafstand van een normal gezond persoon.

Bijkomend voordeel is dat we in de vakanties ook nergens heen moeten en van vakanties in eigen tuin/omgeving van de rust kunnen genieten. :)

Wij hebben ook maar één auto. Gewoon omdat deze in het voordelenpakket van het werk van de partner zit.
Af en toe gemakkelijk maar niet in die mate om er privé één te kopen gezien we zelf er maar een 3000 km/jaar gebruik van maken en hij voor 2 personen 10 keer meer energie verbruikt dan een e-fiets.
En deze maand was de EV bijna volledig "uitgeleend" aan de kinderen (die zelf geen auto meer hebben).
In de feiten dus privé autodelen tussen vijf gezinnen. :)

Maar zoals eerder geschreven. Iedere keuze heeft zijn voor- en nadelen.
En ik heb niets tegen de stad. Heb 25 jaar in een begijnhof binnen de muren van een stad gewoond en ken dus de voordelen en nadelen van beiden. Maar werken in de stad waar je woont is daar niet bij gezien ik nooit een job gehad heb die zich altijd langdurig op één plaats heeft afgespeeld. Zie ik trouwens ook terug bij sommige van de kinderen. Wonen in één stad maar inmiddels al meermaals van job gewisseld tussen andere steden.

[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 31-10-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21
Mensen, ik krijg 12,5 mWP op mijn huis en een Daikin 8 kW warmtepomp. Grapje kost bij elkaar bijna 29k incl subsidie. Nog exclusief kosten voor aanleg vloerverwarming en verwijderen oude CV installatie en radiatoren. Kort samengevat kost het enorm veel geld.

Nu lees ik ineens over een prijsplafond voor gas en wordt waterstof misschien wel hip in de toekomst via het huidige gasnetwerk.

Ben ik nog steeds goed bezig of doe ik een investering die ik beter niet had kunnen doen? Is met dat prijsplafond gas ineens toch weer interessanter?

Mooie discussie voor de kroeg => verplaatst

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 01-11-2022 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Atomius schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:16:
Mensen, ik krijg 12,5 mWP op mijn huis en een Daikin 8 kW warmtepomp. Grapje kost bij elkaar bijna 29k incl subsidie. Nog exclusief kosten voor aanleg vloerverwarming en verwijderen oude CV installatie en radiatoren. Kort samengevat kost het enorm veel geld.

Nu lees ik ineens over een prijsplafond voor gas en wordt waterstof misschien wel hip in de toekomst via het huidige gasnetwerk.

Ben ik nog steeds goed bezig of doe ik een investering die ik beter niet had kunnen doen? Is met dat prijsplafond gas ineens toch weer interessanter?
Dat plafond blijft niet bestaan en gas gaat er nog steeds uit. Die bootjes nlg kosten de hoofdprijs en is in de toekomst hooguit interessant voor 10x lagere prijs in de industrie.

29k is wel erg veel vind ik, maar ja de slechtste tijd voor al de genoemde wijzigingen.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online

31000 zonnepanelen voor 29k€ moet je altijd doen. Dat is net iets meer dan 1€ per paneel. Ik wil wel graag 20 panelen van jouw overnemen voor het dubbele. O-)

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wordt waterstof misschien wel hip in de toekomst via het huidige gasnetwerk.
dat word alleen geroepen door mensen die niet weten waar ze het over hebben en andere mensen die hun weer napraten zonder 2 minuten op google even te kijken hoe dat zou gaan moeten werken in de praktijk. op geen enkele wijze is waterstof een alternatief ten opzichte van de oplossingen die er al zijn zonder volslagen idiote subsidies.

zelfs met een plavond dit jaar (niet gaan denken dat die er volgend jaar nog is) komt gas niet uit ten opzichte van een warmtepomp.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 01-11-2022 19:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Atomius Ik sluit me aan bij wat @flippy schrijft.
Waterstof voor particuliere verwarming gaat 'm niet worden, de komende 10-15 jaar tenminste.
Ik hoop trouwens dat je 12,5 MWp laat leggen en niet 12,5 mWp (Mega vs. milli) O-)
Mijn motto: Pomp warmte - geen gas.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 01-11-2022 19:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
dunklefaser schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:30:
@Atomius Ik sluit me aan bij wat @flippy schrijft.
Waterstof voor particuliere verwarming gaat 'm niet worden, de komende 10-15 jaar tenminste.
Ik hoop trouwens dat je 12,5 MWp laat leggen en niet 12,5 mWp (Mega vs. milli) O-)
En als je toch aan het dromen bent, wacht dan vooral op deze….
https://www.zonnepaneelprijzen.nl/waterstof-zonnepanelen/

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Dank voor de antwoorden. Het is vooral dat ik soms weleens denk.. wat allemachtig veel geld geef ik uit om te verduurzamen. Zie ik dat ooit nog terug etc..

Die L/W WP kost idd heel veel. 15,5k inclusief subsidie.. Doet pijn ja. Maja allang blij dat ik iemand heb gevonden..

De rest van dat bedrag 13k is van de panelen.

En het is idd megawattpiek ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 01-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Echt 12 MWp? Dus 12.000 kWp, 12.000.000 Wp? Dit is geen gewoon huis gok ik. Dan vind ik 29k een schijntje. Mooie 0.002 euro/Wp. Ik vermoed dat je er alsnog een factor 1000 naast zit :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht. Blijkt zelfs petawattpiek te zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-09 21:39
Dat is een mooie slogan voor alle warmtepomp topics op Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
En als die warmtepomp nou R290 propaangas rondpompt? :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Atomius schreef op woensdag 2 november 2022 @ 06:11:
Ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht. Blijkt zelfs petawattpiek te zijn!
Er blijkt zelfs nog picowatt te zijn!!
Wat is het verschil tussen PW en pW?
1 PW = 1015 W
1 pW = 10-12 W
1 PW = 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000 pW (27 x nul)

groot en KLEIN spelen soms wel een rol
mwH

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

!null schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:43:
[...]

En als die warmtepomp nou R290 propaangas rondpompt? :+
Nou ja - als de stroom uitvalt kan je het tenminste nog verbranden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:52
dunklefaser schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:57:
[...]

Nou ja - als de stroom uitvalt kan je het tenminste nog verbranden :Y
Exact de reden waarom ik een R290 WP besteld heb. Ik zit nooit meer in de kou! :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 22:19
Aziraphale schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:04:
[...]

Exact de reden waarom ik een R290 WP besteld heb. Ik zit nooit meer in de kou! :+
Bij stroomuitval fik je gewoon het propaan op! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:52
Zwartoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:30:
[...]

Bij stroomuitval fik je gewoon het propaan op! >:)
Dat bedoel ik!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:29
@wheli @Ronald.42 Ik moet ook wat apparaten nauwkeurig gaan monitoren op een externe lokatie en zit naar de homewizard energy sockets en de app te kijken. Maar wat ik niet kan vinden is of ik daarin/daarmee voor bv. een paar weken terug in de app een willekeurige dag kan aanklikken en dan voor een energy socket kan zie hoe het stroomverbruik over de dag is geweest.
Kan dat hiermee?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:01:
@wheli @Ronald.42 Ik moet ook wat apparaten nauwkeurig gaan monitoren op een externe lokatie en zit naar de homewizard energy sockets en de app te kijken. Maar wat ik niet kan vinden is of ik daarin/daarmee voor bv. een paar weken terug in de app een willekeurige dag kan aanklikken en dan voor een energy socket kan zie hoe het stroomverbruik over de dag is geweest.
Kan dat hiermee?
bedankt
Tja wat is nauwkeurig je kunt wel een dag zien ergens in het verleden maar dan ook echt 24 uur en niet bijv uitvergroten tot wat er tijdens 2 uren op die dag is gebruikt.
Dat vind ik wel een minpunt.
Ik zou graag vergelijken wat mijn warmtepomp voor run maakte tussen 2 en 4 vorige week woensdag en na wat tweaken deze week woensdag.

Ik krijg bijv van een willekeurige dag in het verleden onderstaande grafieken van mijn wp boiler die achter een socket hangt.
Als dat genoeg is voor jou doel dan kan het dus ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3expFmQTeMXJjevnvNIu7M0IpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytcXGc6hN9mQaJrptQh3hOla.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy7ETEnz9PozLpA6AmJA9rCugR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGvGPEROmgSgZQNtSZGsN1ze.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb ik van de warmtepomp dit grafiekje met 2 x een run van dik 1 uur en dat zijn dan eigenlijk maar 2 domme piekjes terwijl als je ze zou kunnen uitrekken de top van die piek een stuk meer informatie bevat over het op en af toeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO73VXPhxliveGiy16XbfjVsLkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDakV4kZtH6qlAPwInjjpTGd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 05-11-2022 18:14 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Ronald.42
bedankt
En als je niet thuis bent kan je toch ook je actuele verbruik op die sockets zien? *Had ik de lamp nu aangelaten"?
toch?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:23:
@Ronald.42
bedankt
En als je niet thuis bent kan je toch ook je actuele verbruik op die sockets zien? *Had ik de lamp nu aangelaten"?
toch?
Ja dat klopt, ik kijk meestal overdag op het werk ook wel even wat er gaande is.

Hoofdzakelijk naar onderstaande en natuurlijk de zonnepanelen.

Dit is nu hier zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJUjAyEJegXy9JqfL7fx6wD-Tqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YekJc9uM45qOHSwVBnHYGpX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci_sGqpXtzfV8cRoa7iiEa2rF_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7IuYds6e0IiDmoOAuOoZlYL.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:14
Je kan de data ook exporteren en zelf die 2 uur dan 'inzoomen'. Dat is wel wat meer werk natuurlijk.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 14:44
Ik heb in een kamer waar ik eigenlijk nooit zit maar waar 2 plafondlampen op een dimmer zitten. Ze worden aangestruurd door een NIKO "pulsdrukker". Heeft iemand hier enig idee of zo een pulsdrukker een sluimerverbruik heeft? Of zit er hier ergens nog een dimmer tussen de pulsdrukker en de lamp die wel een sluimerverbruik heeft?

Zie hieronder een voorbeeld van de NIKO "pulsdrukker" die bij mij in de muur zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZ-yWJnpZr0m5W6ZQ1HXTwnN1ZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wstdxouEnBm00MMZzRoT3jY4.png?f=user_large

Indien blijkt dat ik een sluipverbruik heb op deze lampen dan zou ik ze willen ombouwen naar een gewone aan/uit situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Rubbaa Dat hangt van de dimmer/trafo af bij de spots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Rubbaa schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:08:
Ik heb in een kamer waar ik eigenlijk nooit zit maar waar 2 plafondlampen op een dimmer zitten. Ze worden aangestruurd door een NIKO "pulsdrukker". Heeft iemand hier enig idee of zo een pulsdrukker een sluimerverbruik heeft? Of zit er hier ergens nog een dimmer tussen de pulsdrukker en de lamp die wel een sluimerverbruik heeft?

Zie hieronder een voorbeeld van de NIKO "pulsdrukker" die bij mij in de muur zit.

[Afbeelding]

Indien blijkt dat ik een sluipverbruik heb op deze lampen dan zou ik ze willen ombouwen naar een gewone aan/uit situatie.
De pulsdrukker gebruikt zelf geen energie. Hij wordt gebruikt om de dimmer te bedienen die elders zit (achter het plafond?). Die dimmer heeft misschien zelf een gering sluipverbruik, maar dat valt waarschijnlijk in het niet bij dat van je koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

De tandjes. In het voorjaar verhuist naar een huis uit 2018. Vloerverwarming en nu eindelijk pas de kachel aangehad. Jaagt de cv er zo 2 m3 doorheen en het lijkt alleen maar erger te worden.

Staat de cv elke 5 minuten te pendelen... (de anti-pendel stand is 5 minuten :+ )

Wat blijkt? Een mooie Grundfos Alfa 2 pomp met auto-adapt? Leuke marketing, maar die auto-adapt reageerde helemaal nergens op.

Plus het lijkt er op dat de cv ook al sneller afslaat dan dat het warm wordt bij de verdeler. Dat wordt sleutelen aan de instellingen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Motrax schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:15:
Plus het lijkt er op dat de cv ook al sneller afslaat dan dat het warm wordt bij de verdeler.
Wellicht dat de pomp daarom niet reageert?
Een mooie uitzoekklus inderdaad.
Als de plak beton nog koud is, kan het wel wat gas kosten om het voor het eerst op te warmen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Voor deze specifieke use case, slimme oplossing!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Verlengkabeltje net te kort, trekt ie uit het stopcontact, kabbel je weg :'(

Haha geintje, zal zeker aan gedacht zijn.

heb dat gekut namelijk altijd met de stofzuiger :')

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 08-11-2022 08:07 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nooit over nagedacht, maar de veren over de Maas in Limburg zijn allemaal (nog altijd?) verankerd aan een punt stroomopwaarts. Lijkt me geen enkel probleem daar een flinke elektriciteitskabel naar te leggen, die naar het veer te leggen en de dieselmotor overbodig te maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:47:
Nooit over nagedacht, maar de veren over de Maas in Limburg zijn allemaal (nog altijd?) verankerd aan een punt stroomopwaarts. Lijkt me geen enkel probleem daar een flinke elektriciteitskabel naar te leggen, die naar het veer te leggen en de dieselmotor overbodig te maken.
Hoe werkt dat dan? Varen die "in een boogje" heen en weer tussen de beide oevers? Dat klinkt inderdaad alsof dat redelijk makkelijk te electrificeren moet zijn ja.

Dit Deense veer werkt anders, die trekt zich heen en weer aan een kabel (die er dus toch al was) die tussen beide oevers gespannen is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@JeroenH Die deense oplossing is er in NL ook op een paar plaatsen (Stromende rivier met weinig scheepvaart), tijdens de overtocht van de pont kan (diepliggende) scheepvaart niet passeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:03:
[...]

Hoe werkt dat dan? Varen die "in een boogje" heen en weer tussen de beide oevers? Dat klinkt inderdaad alsof dat redelijk makkelijk te electrificeren moet zijn ja.

Dit Deense veer werkt anders, die trekt zich heen en weer aan een kabel (die er dus toch al was) die tussen beide oevers gespannen is.
Ja, de voortstuwing is hetzelfde (trekken aan een ketting, maar ik geloof dat de moderne veren tegenwoordig een schroef gebruiken), maar omdat je op een stromende rivier bent moet je het veer in de stroomrichting fixeren, en dat is met een ankerpunt stroomopwaarts.
En dan is de stroomvoorziening dus ook een stuk simpeler.
Hier zie je de bevestigingskabel van het veer Baarlo - Steyl.

Dat is dus iets anders dan vrijvarende veren zoals bijvoorbeeld over het IJ in Amsterdam.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:24:
Ah ja, dan werkt dat zoals ik het me voorstelde. Simpel en slim.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 11:59
JeroenH schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:03:
[...]

Dat is een zogenaamde 'gierpont'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• high
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09-2024
Zonliefhebbers en mensen met zonnepanelen hebben een topjaar. Het is 8 november en nu al is het een recordzonnig jaar. Gemiddeld over het land scheen de zon tot nu toe 2099,6 uur en daarmee is het record een feit. Het aantal zonuren zal vandaag nog iets verder oplopen naar ruim 2100 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Maasluip schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:24:
[...]

Ja, de voortstuwing is hetzelfde (trekken aan een ketting, maar ik geloof dat de moderne veren tegenwoordig een schroef gebruiken), maar omdat je op een stromende rivier bent moet je het veer in de stroomrichting fixeren, en dat is met een ankerpunt stroomopwaarts.

Dat is dus iets anders dan vrijvarende veren zoals bijvoorbeeld over het IJ in Amsterdam.
Met zo'n gierpont kun je naar de overkant "zeilen" op de stroom. Door het schip schuin op de stroom te leggen, bepaal je of je heen of weer gaat. Alleen als ze haast hebben, gebruiken ze de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
FransvWoerkom schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:40:
Met zo'n gierpont kun je naar de overkant "zeilen" op de stroom. Door het schip schuin op de stroom te leggen, bepaal je of je heen of weer gaat. Alleen als ze haast hebben, gebruiken ze de motor.
Ook daar heeft Tom Scott een leuke video over:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
BarryH schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:19:
@JeroenH Die deense oplossing is er in NL ook op een paar plaatsen (Stromende rivier met weinig scheepvaart), tijdens de overtocht van de pont kan (diepliggende) scheepvaart niet passeren
https://goo.gl/maps/5qZ9f4EMxx4oooVd9 dit is er zoeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Even snel vraagje. Ik ga binnenkort mij installatie zonnepanelen iets uitbreiden mijn totale vermogen opgewekt zit dan rond de 4300 watt. Op dit moment gebruik ik een pv verdeler op de wasmachine groep maar die wil ik gaan vervangen door een 20A alamat. Tevens wil ik een extra 40A automaat plaatsen zoals in de Whitepaper van ABB staat. Ik vroeg me alleen even af of ik de VD draad van zolder naar de meterkast moet vervangen van 2,5 naar 4mm2 of dat het opzich wel kan met Max 4300watt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

FransvWoerkom schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:40:
[...]

Oa de pont tussen pannerden en doornenburg. Op Google maps zie je zelfs het pontonnetjes met de ketting richting het scharnierpunt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HYHzUmzGz6Px4nG20XXH_e7lMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEy94MB5aD9o2phQWVBTztrt.jpg?f=fotoalbum_large

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:00
fenrir schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:07:
[...]

Oa de pont tussen pannerden en doornenburg. Op Google maps zie je zelfs het pontonnetjes met de ketting richting het scharnierpunt
[Afbeelding]
Ik neem die pont geregeld, en dat is geen gierpont. Deze pont vaart altijd op de motor naar de overkant.
De ketting wordt alleen gebruikt om te voorkomen dat de pont wegdrijft (en bespaart daardoor wel veel brandstof).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Andrehj schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:32:
[...]

Ik neem die pont geregeld, en dat is geen gierpont. Deze pont vaart altijd op de motor naar de overkant.
De ketting wordt alleen gebruikt om te voorkomen dat de pont wegdrijft (en bespaart daardoor wel veel brandstof).
Ze noemen het zelf anders wel een gierpont?
Tussen Doornenburg en Pannerden wordt al eeuwenlang een veerdienst onderhouden met een zogenaamde “gierpont”.

Willem Cornelissen nam in 1923 de exploitatie van de veerdienst Doornenburg-Pannerden op zich om die met een gemotoriseerd schip te gaan uitvoeren.
De Willem, zijn eerste pont, heeft daar tot 1957 gevaren. Hierna kwam de tweede Willem in dienst. Dat was een degelijk schip van slechts vijftien jaar oud. Deze Willem heeft ruim 53 jaar trouw als veer gevaren.

Vanaf 2010 vaart er een nieuwe pont.
https://veerdienstdoornenburg.nl/

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens Wikipedia: Veerboot :
Omdat een ongemotoriseerde gierpont langzaam is en dus ook hinderlijk voor het overige scheepvaartverkeer kan zijn, zijn er in Nederland en België alleen nog gemotoriseerde gierponten.
Hoedanook zijn dat prima kandidaten om 2x een 140 pk Volvo Penta diesel te vervangen door een paar elektromotoren aan een verlengsnoer (en een knoopcelletje om bij rampen thuis te komen en de lampen aan te laten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:00
Proton_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:47:
Volgens Wikipedia: Veerboot :
[...]

Hoedanook zijn dat prima kandidaten om 2x een 140 pk Volvo Penta diesel te vervangen door een paar elektromotoren aan een verlengsnoer (en een knoopcelletje om bij rampen thuis te komen en de lampen aan te laten).
Volgens de eerdere youtubelink zou het zelfs dus met alleen een roerblad kunnen waardoor je op de waterstroom naar de overkant vaart. Heb je zelfs geen electra nodig!
Alleen wat tijd want gaat wss wat langzamer...

[ Voor 4% gewijzigd door CvP_tweakers op 10-11-2022 09:22 ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:59
Dit is zo'n echte motor loze veerdienst op de donau vlak voor Wenen (Klosterneuburg)
http://www.donaurollfaehre.at/index.html
Kabel hoog over de rivier heen, met daar een rolblock naar het veer, welke dan door roerstand van de ene over naar de andere over beweegt (door de stroming).

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Vraagje; welke relatieve luchtvochtigheid meten jullie nu bij jullie in huis? Wij stoken normaal tot 18 graden maar daarmee zit ik de afgelopen weken op waardes rond de 68%. Op de bovenverdiepingen zat er vannacht behoorlijk condens op de ramen.

Beneden hebben we decentrale wtw, boven roostertjes en in de badkamer alleen afzuig (niet vocht/CO2 gestuurd). Ben ff benieuwd of ik
a) dezelfde waardes als anderen heb
b) beter wat meer kan stoken zodat er relatief meer vocht afgevoerd wordt
c) ik beter co2/vochtgestuurd kan gaan afzuigen (nieuwe unit in de badkamer) en de temp gelijk kan laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:26
wheli schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:40:
Vraagje; welke relatieve luchtvochtigheid meten jullie nu bij jullie in huis? Wij stoken normaal tot 18 graden maar daarmee zit ik de afgelopen weken op waardes rond de 68%. Op de bovenverdiepingen zat er vannacht behoorlijk condens op de ramen.

Beneden hebben we decentrale wtw, boven roostertjes en in de badkamer alleen afzuig (niet vocht/CO2 gestuurd). Ben ff benieuwd of ik
c) ik beter co2/vochtgestuurd kan gaan afzuigen (nieuwe unit in de badkamer) en de temp gelijk kan laten
Goedkope Ali express meter geeft aan 20,5 graden met 60% luchtvochtigheid. De Honeywell geeft 20 graden aan.

Mechanische ventilatie keuken en natte ruimtes en een Climarad in de woonkamer. Huis uit 2015, overal dubbel glas. In de slaapkamers roosters boven het raam... Ik mis qua temperatuur de wtw installatie uit ons vorige huis met ventilatie door het hele huis heen...

Net even alles open gezet en luchtvochtigheid nu 59, zal over half uurtje nog even kijken

Edit: na half uurtje 19 graden en 56%

[ Voor 9% gewijzigd door President op 12-11-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 18:19
... Op de bovenverdiepingen zat er vannacht behoorlijk condens op de ramen.
...
Condens aan de buitenkant? Zo ja, heel normaal met dit weer.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
hansvk schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:09:
Condens aan de buitenkant? Zo ja, heel normaal met dit weer.
Condens aan de buitenkant heeft geen relatie met ventilatie dus ga er vanuit dat de binnenkant bedoeld werd.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Had vanmorgen ook druppels aan de binnenkant van de ramen van de slaapkamer, niet van de andere kamers, denk mijn eigen zweet :9

Heb geen verwarming boven het was dan ook 15 graden toen ik uit bed ging.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 12-11-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:00
Hier momenteel 58% bij 20.8°C. Ik had vanochtend ook overal condens op de ramen, maar dan wel aan de buitenkant (drievoudig glas).
We hebben centrale WTW-ventilatie met een enthalpiewisselaar (maar volgens mij maakt dat laatste nu niks uit, die moet zijn geld in de winter opbrengen).

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 12-11-2022 16:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Het gaat inderdaad om het binnen klimaat. Jullie zitten ook relatief hoog zo te zien. Dus zal een groot deel temperatuur in huis zijn en misschien ietsje meer ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@wheli over het algemeen wordt gezegd dat een goede luchtvochtigheid tussen de 40 en 60% ligt. 68% is dan iets aan de hoge kant, maar schokkend vind ik dat niet. Hier was dat een paar dagen geleden ook zo in de woonkamer. Vandaag overigens niet, mede door de zonnige dag denk ik: nu 57%. Een prima waarde wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
We zitten hier nu op 50% bij 22,5 graden.
Ventileren en verwarmen is de sleutel.

Afgelopen weken met de warmtepomp aan op 22 graden huis temperatuur zaten we rond de 60%

Gister avond en nu net de houtkachel weer eens even aan en een raampje op een kier.
Dan keldert de luchtvochtigheid met een bloed gang.

Overigens ook bij ons op de slaapkamer condens aan de binnenzijde van het hr++ glas maar dat is een kleine kamer met de ramen snachts dicht.
Bij de jeugd op een ruimere kamer met een klein persoontje niks te zien.

Wij doen altijd sochtend als we wakker worden de boel luchten tot in de namiddag, dan zo rond etenstijd savonds gaat de boel boven dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier momenteel 53%, maar dat is regelmatig ook wel hoger, tot zo rond de 60%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FeFgLO0YdZNca3Jz51xrBwDG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 13:47
Pffff, zitten wij hier met 75 procent met 18 graden...

Goed, dit is voor de verbouwing en zonder ventilatue, en straks met de houtkachel stoken we het ook wat warmer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:18:

Wij doen altijd sochtend als we wakker worden de boel luchten tot in de namiddag, dan zo rond etenstijd savonds gaat de boel boven dicht.
Ik doe het altijd precies omgedraaid: 's nachts voor voldoende ventilatie zorgen (en overdag in de slaapkamer op zuid alles dicht). Zo wordt het lekker warm met de zon op dit moment.
Als ik 's nachts alles dicht doe in de slaapkamer schiet de CO2 door het dak > 1250 ppm.
Slaap lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:49:
[...]

Ik doe het altijd precies omgedraaid: 's nachts voor voldoende ventilatie zorgen (en overdag in de slaapkamer op zuid alles dicht). Zo wordt het lekker warm met de zon op dit moment.
Als ik 's nachts alles dicht doe in de slaapkamer schiet de CO2 door het dak > 1250 ppm.
Slaap lekker!
Mjah ik twijfel om zo'n meter te kopen, als je het niet ziet is het er niet :+
We slapen prima overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:53:
[...]

Mjah ik twijfel om zo'n meter te kopen, als je het niet ziet is het er niet :+
We slapen prima overigens.
Met 2 personen en wat lichamelijke activiteit kan dat ook snel meer dan het dubbele worden.
En boven de 5000 ppm: "Maar vanavond heb ik hoofdpijn . . " :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:04:
[...]

Met 2 personen en wat lichamelijke activiteit kan dat ook snel meer dan het dubbele worden.
En boven de 5000 ppm: "Maar vanavond heb ik hoofdpijn . . " :+ _O-
De Mac waarde is 5000ppm..
Ik hou het toch geen 8 uur vol die lichamelijke oefeningen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:06:
[...]

De Mac waarde is 5000ppm..
Ik hou het toch geen 8 uur vol die lichamelijke oefeningen _O-
Je verslapt natuurlijk O-) , maar de CO2 concentratie blijft hoog (y) zonder luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
M4inDC schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:42:
Pffff, zitten wij hier met 75 procent met 18 graden...

Goed, dit is voor de verbouwing en zonder ventilatue, en straks met de houtkachel stoken we het ook wat warmer...
Moet je dan fijnstof eens gaan meten ;)

Als je wat leest over CO2 concentraties en de effecten er van dan vind je interessante dingen. Zoals dit over onderzeeboten van de Amerikaanse marine:
Submarine crew are reported to be the major source of CO2 on board submarines (Crawl 2003). Data collected on nine nuclear-powered ballistic missile submarines indicate an average CO2 concentration of 3,500 ppm with a range of 0-10,600 ppm, and data collected on 10 nuclear-powered attack submarines indicate an average CO2 concentration of 4,100 ppm with a range of 300-11,300 ppm (Hagar 2003).
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2007. Emergency and Continuous Exposure Guidance Levels for Selected Submarine Contaminants: Volume 1. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/11170.
Bron

Dat zijn me nogal concentraties, maar gelukkig komen we die in onze woningen niet tegen.

Maar ook dit. TLDR; door toenemende CO2 concentraties in de buitenlucht neemt die concentratie binnen ook toe, wat een negatieve impact heeft op het functioneren van onze hersenen - we worden er dommer van. Dat is best tragisch, als je het mij vraagt. Over jezelf in de voet schieten gesproken.

Ja, CO2 is een interessant goedje. Ik ben blij dat ik het sinds een tijdje meet in onze woonkamer. Ik heb een notificatie aan staan als de concentratie 1200 ppm of hoger is, en die krijg ik echt eens in de twee dagen wel een keer.

Net vandaag kwam een setje ESP32's en MH-Z19 CO2-sensoren binnen. Van één setje maak ik een standalone meter met display om eens te kijken hoe het met de concentraties zit in muffe vergaderzalen met wel te veel mensen. Dat kon wel eens schrikbarend hoog oplopen.

[ Voor 74% gewijzigd door JeroenH op 12-11-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
We zitten hier nu op 50% bij 22,5 graden.

Afgelopen weken met de warmtepomp aan op 22 graden huis temperatuur zaten we rond de 60%

Gister avond en nu net de houtkachel weer eens even aan en een raampje op een kier.
Dan keldert de luchtvochtigheid met een bloed gang.

Overigens ook bij ons op de slaapkamer condens aan de binnenzijde van het hr++ glas maar dat is een kleine kamer met de ramen snachts dicht.
Bij de jeugd op een ruimere kamer met een klein persoontje niks te zien.

Ieder zijn keuze uiteraard, maar dit is niet een erg gezonde en ook geen energiebewuste methode lijkt me. Waarom niet in de nacht de ramen op een kier in je slaapkamer? En omdat dat afhankelijk van het weer etc niet altijd genoeg zal zijn, in de ochtend na het opstaan de ramen even een uurtje ofzo wat verder open en daarna weer dicht. Liefst dan overdag nog wel een ventilatierooster open in de slaapkamer.

Bovenstaande bij gebrek aan een (de)centrale wtw.

Ik denk dat je dan een stuk betere luchtkwaliteit gedurende de nacht hebt en daarnaast ook minder warmte verliest dan met de hele dag het slaapkamerraam open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:12:
[...]

Ieder zijn keuze uiteraard, maar dit is niet een erg gezonde en ook geen energiebewuste methode lijkt me. Waarom niet in de nacht de ramen op een kier in je slaapkamer? En omdat dat afhankelijk van het weer etc niet altijd genoeg zal zijn, in de ochtend na het opstaan de ramen even een uurtje ofzo wat verder open en daarna weer dicht. Liefst dan overdag nog wel een ventilatierooster open in de slaapkamer.

Ik denk dat je dan een stuk betere luchtkwaliteit gedurende de nacht hebt en daarnaast ook minder warmte verliest dan met de hele dag het slaapkamerraam open.
Heel eenvoudig antwoord.
Ik wordt snachts snel wakker ondanks oordoppen en dan ook echt wakker dus ik sta dan meteen aan.
En ik ben niet anders gewend de afgelopen 35 tot 40 jaar.
Ik heb er eigenlijk verder nooit over na gedacht, van jongs af aan is dit hoe het vroeger thuis ging en nu nog.

Qua energie valt het mee zolang er beneden geen warmte vraag is gebeurd er boven ook niks.
En het plafond is geïsoleerd met een mooi dik pak isolatie dus daar zie ik geen probleem.

Verder is co2 zwaarder dan lucht en hebben we voldoende ruimte onder de deuren en genoeg naden en kieren dat het wel wat ventileert (huis 1930)

Maar wat de exacte waardes zijn gedurende de nacht geen idee dat kan ook niemand weten in onze situatie je kan hooguit een aanname doen.

Mischien toch eens een metertje aanschaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:34:
Mischien toch eens een metertje aanschaffen...
Ik zou dat echt eens doen. Het gaat niet alleen om de CO2 zelf, maar dat gas is ook een algemene indicatie van of er voldoende wordt geventileerd of niet. Het is niet voor niets dat de meeste actief gestuurde ventilatiesystemen gebaseerd zijn op CO2.

Dit is onze woonkamer vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp_yMum93BhPPJcIgDRusEMiCCM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nFwoTP2V4qQIa8IToNfGpwyN.png?f=fotoalbum_medium

Tussen 14:30 en 15:30 waren we flink aan het schoonmaken, stofzuigen, dweilen enz (was dat de lichamelijke activiteit waar iemand het eerder het over had? ;) ) en je ziet het, dat stuwt de waarde makkelijk tot over de 1200 ppm.

Ik ga sensoren (CO2, temp en RLV) bouwen voor alle 'actief bewoonde" ruimtes in ons huis, zodat ik die gegevens monitor in Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ik denk dat je dan gaat schrikken @Ronald.42… Waardes van rond de 2000ppm begin van de ochtend zijn niet ondenkbaar met alles dicht. Of er moet (stiekem) veel natuurlijke ventilatie zijn, ook afhankelijk van de hoeveelheid wind gedurende de nacht. Een spleet onder de deur zal niet veel helpen als de rest van het huis ook dicht is.
Maar je hebt gelijk: dat is een gok zonder jouw exacte situatie te kennen.

Ter vergelijk: ik heb pas nog eens gemeten in onze slaapkamer. En zelfs met 2 ramen op de kiepstand en 2 dichte Velux dakramen maar met ventilatie daarvan open liep de waarde na een vrijwel windstille nacht op naar ca 1200ppm. Met een beetje wind maar verder dezelfde situatie is dat meestal 650-850ppm bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met vertical farming heb ik in alle omstandigheden tussen 120 en 3000PPM gewerkt, 120 was echt wel lekkerder voor mij (niet voor de planten overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:01:
Met vertical farming heb ik in alle omstandigheden tussen 120 en 3000PPM gewerkt, 120 was echt wel lekkerder voor mij (niet voor de planten overigens).
Hoe werkt dat dan?
Ik lees dat rond de 400 normaal is in Nederland buiten...

800 is prima
1000 kan ook nog
1200 is de bovengrens

5000 is de Mac waarde.

Ik vind het allemaal nogal wat hoe zal ik dat zeggen..
Slaan we door of zijn we laks..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je wordt er suf van, concentreren is moeilijker en maakt dus meer fouten.
Slapen heb ik niet geprobeerd ;)
120 ppm was met uitgevallen CO2-dosering en snelgroeiende basilicum, dus het rook ook lekker fris en kruidig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 23:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Franciesco schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:12:
[...]

Luchtvochtigheid is 98%. Rond deze temperaturen kan de lucht het meeste vochtig zijn. https://www.buienradar.nl/weer/de%20bilt/nl/2757783

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De sleutel zal eerder bij het ventileren liggen en de aard van het raam en glas.
Hier (wel alles gelijkvloers dus geen bovenverdieping) nergens last van condens aan de binnenzijde van de ramen terwijl er door de dag nog niet verwarmd wordt (alleen in een deel van de leefruimte tussen 18:00 en 22:00 uur met L/L WP).
Het is dan ook overwegend dubbel glas (U-waarde 0.8) met houten kozijnen (in het momenteel verwarmde deel van de leefruimte triple glas met alu profielen). En vooral: in de slaapkamers staan de ramen altijd open (als er iemand in de woning aanwezig is). In badkamer en toilet is er mechanische ventilatie (in de badkamer met vochtsensor) bij gebruik.
Het deel met triple glas en alu profielen heeft 's morgens wel condens aan de buitenkant.

De luchtvochtigheid bedraagt overigens 77,5 %

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAdXuw-krLzWA-zH8AwevP2VmfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2jIMhO9WOLWKEB8Q92hCzME.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2022 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb boven kunststof kozijnen en HR++ glas, ik probeer zonder verwarming te doen, maar inmiddels is het daar nog maar 14,5 graden.

Wat wil het zeggen als de ramen van binnen nat zijn na een nacht 2 graden, gewoon te koud, dat ik toch moet verwarmen of slechte ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
JDx schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:31:
Ik heb boven kunststof kozijnen en HR++ glas, ik probeer zonder verwarming te doen, maar inmiddels is het daar nog maar 14,5 graden.

Wat wil het zeggen als de ramen van binnen nat zijn na een nacht 2 graden, gewoon te koud, dat ik toch moet verwarmen of slechte ventilatie?
Er kan bij lage temperatuur minder vocht in de lucht blijven, dus condenseert het eerder. Maar HR++ met condens aan de binnenkant, hmm. Heb je ventilatieroosters en mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wilke schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:07:
[...]

Er kan bij lage temperatuur minder vocht in de lucht blijven, dus condenseert het eerder. Maar HR++ met condens aan de binnenkant, hmm. Heb je ventilatieroosters en mechanische ventilatie?
Roosters, oude woning.

Heb nu boven maar even alle ramen open.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 13-11-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op zondag 13 november 2022 @ 07:31:

Minstens één van de twee.
Hoe kouder, hoe meer je moet gaan ventileren.
Hoe meer personen in een ruimte = meer ventileren (voor C02).
Meten = weten.

Alleen roosters (afhankelijk van de windrichting en -sterkte) alleen zijn meestal onvoldoende in een bewoonde ruimte. De openingen zijn te klein om voldoende in- en uitgaande volume lucht te veroorzaken. Dan zal je de binnentemperatuur moeten gaan verhogen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:27:
[...]

Minstens één van de twee.
Hoe kouder, hoe meer je moet gaan ventileren.
Hoe meer personen in een ruimte = meer ventileren (voor C02).
Meten = weten.
Ik woon alleen en slaap alleen boven, dus ben er maar 5 uurtjes per dag.

Maar het probleem zit voor het grootste deel in de slaapkamer ja.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 13-11-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:27
JDx schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:28:
[...]

Ik woon alleen en slaap alleen boven, dus ben er maar 5 uurtjes per dag.
Wij doen ons raam altijd open wanneer we gaan slapen. Anders hebben wij inderdaad ook hetzelfde; vocht aan de binnenzijde. Daarnaast wordt de lucht echt slecht tijdens een nacht (ik heb een Netatmo meter).