De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.723 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09 17:42
Even een kleine vraag over HR+++ ramen.
Ik heb inmiddels een paar oude dubbele ramen vervangen, waaronder 1 van tuindeuren ( om te kijken of het paste ).
En nu is dus met dit vochtige weer heel goed het verschil te zien.
Ene beslagen, andere nog normaal.
Dat is uiteraard het gevolg van de isolatie ( en ik wist dat het ging gebeuren ).
Nu kreeg ik de vraag hier of daar iets aan te doen is.
Zat zelf te denken aan heel klein beetje zeep maar dat is niet echt de oplossing natuurlijk.
En misschien dat ze hier er wel aan wennen, maar just in case mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:00
annespruit1980 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:46:
Ik heb inmiddels een paar oude dubbele ramen vervangen, waaronder 1 van tuindeuren ( om te kijken of het paste ).
Dat is uiteraard het gevolg van de isolatie ( en ik wist dat het ging gebeuren ).
Zat zelf te denken aan heel klein beetje zeep maar dat is niet echt de oplossing natuurlijk.
Ik stoor mij daar niet aan. Bovendien is het vaak na enkele uurtjes (beetje afhankelijk van weerstype) weer weg.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
annespruit1980 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:46:
Er ontstaat condens op de buitenkant van goed geïsoleerd glas wanneer de buitentemperatuur laag en de vochtigheid relatief hoog is.
Dit komt dus door de weersomstandigheden in combinatie met de hoge isolatiewaarde van het glas. Het komt vooral ‘s ochtends voor in de lente en het najaar. Je zal zien dat de condens in de loop van de ochtend verdwijnt. Dan stijgt de temperatuur en neemt de luchtvochtigheid af. Condensvorming aan de buitenzijde wordt eveneens beïnvloed door richting van de wind en bijvoorbeeld struiken of bomen. Dat is de reden waarom het ene raam wel en een andere niet beslagen is. Je kan het beslaan van de buitenzijde van je ramen niet voorkomen. Zolang het buiten koud en vochtig is zal de condens terugkomen. Deze condens tegengaan heeft dus geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
IvoB2 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Er ontstaat condens op de buitenkant van goed geïsoleerd glas wanneer de buitentemperatuur laag en de vochtigheid relatief hoog is.
Dit komt dus door de weersomstandigheden in combinatie met de hoge isolatiewaarde van het glas. Het komt vooral ‘s ochtends voor in de lente en het najaar. Je zal zien dat de condens in de loop van de ochtend verdwijnt. Dan stijgt de temperatuur en neemt de luchtvochtigheid af. Condensvorming aan de buitenzijde wordt eveneens beïnvloed door richting van de wind en bijvoorbeeld struiken of bomen. Dat is de reden waarom het ene raam wel en een andere niet beslagen is. Je kan het beslaan van de buitenzijde van je ramen niet voorkomen. Zolang het buiten koud en vochtig is zal de condens terugkomen. Deze condens tegengaan heeft dus geen zin.
Dat het ene raam wel en het andere niet is beslagen ligt hier niet aan de wind. Het ene raam heb ik vervangen door HR++ glas, het andere raam heeft nog het glas uit 1998.
En dat het komt door de luchtvochtigheid weet ik ook, en ik stoor me er ook niet aan.
Alleen ben ik hier niet alleen, en die anderen hebben er ( nog ) wel problemen mee.
Valt hier vooral op omdat het de deuren naar de tuin zijn, en dat de ene het wel en de andere het niet heeft.
Vandaar dat ik me zat af te vragen of er iemand al iets aan had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als men gecentraliseerde elektriciteitsopwekking en gas blijft subsidiëren zal men minder mensen aan de hernieuwbare energie krijgen:
Aanvankelijk was de premie van 196 euro (61 euro voor elektriciteit plus 135 euro voor aardgas) alleen voor de maanden november en december voorzien. Maar in de zopas afgeklopte begroting wordt de maatregel verlengd tot einde maart, zodat de hele winter overbrugd wordt.
Ik heb zopas mijn maandelijks voorschot berekend op de site van mijn energieleverancier: 49 euro voor elektriciteit en 101 euro voor gas. Zo zou ik 232 euro krijgen voor de energie die ik tot maart verbruik - het overschot zou de maanden daarna in mindering gebracht worden. Ik heb ook beslist om zonnepanelen en een warmtepomp te plaatsen (de gasbrander is intussen wel al 11 jaar). Is wel wat dubbel. Je zou zeggen dat het een luxeprobleem is, maar het gaat alles samen wel over een investering van 15000 euro. Anderzijds is deze situatie uitzonderlijk en is het begrijpelijk dat de overheid (belastingbetaler) tussenkomt, daarnaast zullen de prijzen waarschijnlijk lang hoog blijven en nooit meer naar het (pre)corona niveau gaan, en zal de overheid (belastingbetaler) niet kunnen blijven tussenkomen in de energiefacturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
annespruit1980 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Dat het ene raam wel en het andere niet is beslagen ligt hier niet aan de wind. Het ene raam heb ik vervangen door HR++ glas, het andere raam heeft nog het glas uit 1998.
Uiteraard was mijn bijkomende reactie gericht naar het uitgangspunt dat condens bij ramen met dezelfde isolatiegraad door externe factoren ook nog al eens kan verschillen.
Het besluit is dat, bij goed geïsoleerde ramen en met dezelfde goede isoaltiegraad, je er weinig structureel aan kan doen. Buiten ramen met een lagere isolatiegraad* nemen. Maar dat lijkt me meestal niet de bedoeling.
Verdwijnt meestal ook gewoon vanzelf in de loop van de dag.

* klinkt misschien gek maar hier werd dat argument wel degelijk door de installateur gebruikt om geen driedubbel 6.0 glas te nemen maar dubbel 1.0 glas.
Niet gedaan natuurlijk. Het "oude" 8.0 glas beslaat hier, bij dezelfde weersomstandigheden, buiten bijna nooit en van de nieuwe 6.0 glazen beslaan 's morgens in deze tijd van het jaar twee wanden (oost en zuid) van de drie bijna altijd. Alleen de westenwand met een oversteek van 1,5 meter beslaat nooit.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:06:
Als men gecentraliseerde elektriciteitsopwekking en gas blijft subsidiëren zal men minder mensen aan de hernieuwbare energie krijgen:
In de praktijk is het nog erger: wie verwarmt met elektriciteit krijgt nul euro extra premie. Wie verwarmt met gas, mazout en pellets krijgt wel een premie. Wie met gas verwarmt krijgt de hoogste premie. Tot zover, bij de eerste de beste tegenslag, de transitie in de praktijk.
In jouw geval kan je dus maar beter gaan verwarmen met de warmtepomp maar de gasaansluiting nog niet opzeggen tot einde maart. Je verbruikt dan geen gas meer maar krijgt wel nog de premie die je kan besteden aan de elektriciteitsfactuur van je warmtepomp.

Zelf heb ik geen gas. Dus ik "krijg"* dit jaar "slechts 222 € teruggestort via de elektriciteitsaansluiting en 183 € in 2023 (ik heb geen maandelijkse voorschotfacturen, alleen een jaarafrekening).

*Tenminste als het contract van de energieleverancier onder de regeling valt. Zoniet is het nul euro. :9~
Maar gelukkig betaal ik ook netto geen belastingen om dat systeem recht te blijven houden (ben netto ontvanger). :)

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

In de praktijk is het nog erger: wie verwarmt met elektriciteit krijgt nul euro extra premie. Wie verwarmt met gas, mazout en pellets krijgt wel een premie. Wie met gas verwarmt krijgt de hoogste premie. Tot zover, bij de eerste de beste tegenslag, de transitie in de praktijk.
In jouw geval kan je dus maar beter gaan verwarmen met de warmtepomp maar de gasaansluiting nog niet opzeggen tot einde maart. Je verbruikt dan geen gas meer maar krijgt wel nog de premie die je kan besteden aan de elektriciteitsfactuur van je warmtepomp.

Zelf heb ik geen gas. Dus ik "krijg"* dit jaar "slechts 222 € teruggestort via de elektriciteitsaansluiting en 183 € in 2023 (ik heb geen maandelijkse voorschotfacturen, alleen een jaarafrekening).

*Tenminste als het contract van de energieleverancier onder de regeling valt. Zoniet is het nul euro. :9~
Maar gelukkig betaal ik ook netto geen belastingen om dat systeem recht te blijven houden (ben netto ontvanger). :)
De WP-boiler komt er pas in het voorjaar, dus tot dan ga ik niet van het gas. Ik zou daarna wel nog de gasaansluiting kunnen houden (afhankelijk van hoe hoog de vaste kosten nog zijn) voor als er nog eens een gascrisis komt en er premies uitgedeeld worden :)

Maar goed, met zonnepanelen en een WP ben je op lange termijn sowieso aan de winnende kant. Hoe meer mensen van het gas gaan, hoe hoger de vaste kosten per afnemer zullen zijn. Daarnaast zal het gas ivm uitstootrechten duur blijven.

Ook ivm duurzaamheid: op de parking van de supermarkt stonden daarnet weer 30x meer auto's dan fietsen, dus olie is blijkbaar ook nog helemaal niet zo duur.

PS: anderzijds wel goed dat het niet over een procentueel bedrag gaat:
En toch lijkt er een kleine groep zelfs winst uit die premie te kunnen halen. Er zijn namelijk huishoudens die nog steeds minder betalen dan 196 euro voor gas en elektriciteit. Omdat ze bijvoorbeeld erg zuinig met energie omspringen of omdat ze geholpen worden door zonnepanelen. Die mensen zien niet alleen hun hele factuur vergoed worden, ze krijgen er ook nog geld bovenop. “Dat is niet onlogisch”, meldt Andries Bomans, woordvoerder van Tinne Van der Straeten. “Het doel van de premie is ook om het verbruik naar beneden te halen. Mensen die veel minder verbruiken of heel goed geïsoleerde woningen hebben, mogen daarvoor beloond worden.”

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
annespruit1980 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

En dat het komt door de luchtvochtigheid weet ik ook, en ik stoor me er ook niet aan.
Alleen ben ik hier niet alleen, en die anderen hebben er ( nog ) wel problemen mee.
Valt hier vooral op omdat het de deuren naar de tuin zijn, en dat de ene het wel en de andere het niet heeft.
Vandaar dat ik me zat af te vragen of er iemand al iets aan had gedaan.
Je hebt voortreffelijk weten te vermijden te melden of het ene of het andere HR++ is, en of het condens binnen of buiten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Je hebt voortreffelijk weten te vermijden te melden of het ene of het andere HR++ is, en of het condens binnen of buiten zit.
Tja, voor mij is dat duidelijk......
Voor een ander uiteraard niet.

Maar de beslagen ruit is het nieuwe HR++ glas.
En het condens zit buiten.
Dat is altijd het 'probleem' van goed isolerend glas.
Zat er heel even over te denken een dun laagje zeep aan de buitenkant te smeren, net zoals je in de auto kan doen.
Maar dat werkt ook niet, er is teveel condens, dus dat druipt er weer vanaf ( ook zonder regen al ).
En ik stoor me er niet echt aan, het zijn meer de anderen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Ik hoop het niet. Ik heb hier al eens aangegeven hoe ik over al die subsidieregelingen denk:
Andrehj in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Investeer maar in een accu op eigen kosten tegen de tijd dat het echt uit kan.
Dit heb ik dus letterlijk met diverse producten gezien, eerst met subsidie was je nog maar bijvoorbeeld ~ €500,- kwijt voor een warmtepompboiler of zo’n spaarpomp.
Fabrikanten gooien er vervolgens gewoon €1000,- boven op de prijs en kassa.

+ de subsidies zijn ook niet consequent zoals bijvoorbeeld maar €150,- verschil in subsidie tussen full electric of hybride… 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 22-10-2022 16:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
annespruit1980 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Tja, voor mij is dat duidelijk......
Voor een ander uiteraard niet.

Maar de beslagen ruit is het nieuwe HR++ glas.
En het condens zit buiten.
Dat is altijd het 'probleem' van goed isolerend glas.
Zat er heel even over te denken een dun laagje zeep aan de buitenkant te smeren, net zoals je in de auto kan doen.
Maar dat werkt ook niet, er is teveel condens, dus dat druipt er weer vanaf ( ook zonder regen al ).
En ik stoor me er niet echt aan, het zijn meer de anderen hier.
Dat goed geïsoleerde glas koelt 's nachts sterk af door uitstraling naar de blote hemel. Een stralingsscherm werkt. Bijvoorbeeld een fikse boom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
Vandaag voor een ander topic de warmtegeleidbaarheid van bepaalde materialen opgezocht: Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Uit de lijst blijkt de betere isolatiewaarde van krypton tov argongas welke gebruikt worden in isolatieglas.
Nog betere isolatie krijg je met chloorgas vulling... :P
En voor warmtewisselaars gebruik je het liefst diamant... (hoge waf) :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

natural colour schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:14:
Vandaag voor een ander topic de warmtegeleidbaarheid van bepaalde materialen opgezocht: Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Uit de lijst blijkt de betere isolatiewaarde van krypton tov argongas welke gebruikt worden in isolatieglas.
Nog betere isolatie krijg je met chloorgas vulling... :P
En voor warmtewisselaars gebruik je het liefst diamant... (hoge waf) :9
De "beste" gasvulling was SF6.
Kr isoleert beter dan Cl2 - niet goed gelezen (chloor is ook nog groen).
Ik zou Xe nemen - is wel wat duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 22-10-2022 19:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Uit het volgende document: https://www.nieman.nl/wp-.../A-7210-uit-HB-Gevels.pdf
blijkt dat Xenon gasvulling de beste Ug waarde oplevert; waar Argon bijvoorbeeld bij Ug= 1.0 blijft steken haalt Xenon de waarde Ug= 0.5 bij dezelfde opbouw van het glas-paneel

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

natural colour schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:23:
Uit het volgende document: https://www.nieman.nl/wp-.../A-7210-uit-HB-Gevels.pdf
blijkt dat Xenon gasvulling de beste Ug waarde oplevert; waar Argon bijvoorbeeld bij Ug= 1.0 blijft steken haalt Xenon de waarde Ug= 0.5 bij dezelfde opbouw van het paneel.
De Duitse wikipedia is wat uitvoeriger dan de Nederlandse
bijvoorbeeld staat er ook Xe in.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Dat goed geïsoleerde glas koelt 's nachts sterk af door uitstraling naar de blote hemel. Een stralingsscherm werkt. Bijvoorbeeld een fikse boom.
Ah, een hele grote ( als in brede ) boom is toevallig ook net helemaal teruggesnoeid.
Dat zal er ook mee te maken hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
dunklefaser schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

De "beste" gasvulling was SF6.
Kr isoleert beter dan Cl2 - niet goed gelezen (chloor is ook nog groen).
Ik zou Xe nemen - is wel wat duurder.
"Wat" duurder?
Ik heb bij het oude dubbelglas hier vorig jaar gaten geboord om er edelgas in te blazen.
Gevraagd wat Xe kost bij gasleveranciers.
Dat spul is echt iets van 50 keer ( zoiets, ben de prijs kwijt, zou ik moeten nakijken ) duurder dan argon.
Dus ik heb maar het simpele argon gebruikt.
Chloor ging me wat ver...... ( wel beter ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:00:
[...]
Ook ivm duurzaamheid: op de parking van de supermarkt stonden daarnet weer 30x meer auto's dan fietsen, dus olie is blijkbaar ook nog helemaal niet zo duur.
[...]
Inderdaad. En gas blijkbaar ook niet.
Van een crisis is op straat niet veel te merken.
Door het goede weer gisteren in een opwelling beslist om Vlaamse provinciestad (per e-fiets) te bezoeken.
De terassen zaten er overvol en pas bij het vijfde restaurant konden we zonder reservatie binnen (al de rest was zowel 'smiddags als 's avonds reeds volzet geboekt).
Wel een dikke proficiat voor die stad omdat ze het binnenplein van het historische stadshuis (waar we toevallig de fiets gingen stallen want aanduidingen waren er niet) verschillende fietsstallingen waren voorzien van een stopcontact om een e-bike bij te laden. Nu nog uitvlooien hoe je daar kan laden en het risico op eenvoudige diefstal van de lader kan uitsluiten. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Tja, juist in de periode dat dit fenomeen (waar ik overigens persoonlijk ook geen nadeel van heb, tegen de tijd dat ik van het uitzicht naar buiten wil genieten is het al verdwenen) zich het meeste voordoet beginnen de bladeren massaal van de bomen te vallen. :)
En om voor de hand liggende redenen* ga ik voor grote geïsoleerde ramen ook geen hagen planten die hun blad niet verliezen.

* zoals daar zijn onbelemmerd uitzicht en/of gratis zonnewinsten door kernfusie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
annespruit1980 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
"Wat" duurder?
Ik heb bij het oude dubbelglas hier vorig jaar gaten geboord om er edelgas in te blazen.
Gevraagd wat Xe kost bij gasleveranciers.
Dat spul is echt iets van 50 keer ( zoiets, ben de prijs kwijt, zou ik moeten nakijken ) duurder dan argon.
Dus ik heb maar het simpele argon gebruikt.
Chloor ging me wat ver...... ( wel beter ).
Hoeft helemaal niet zoveel duurder te zijn.
Toen ik in 2013 vroeg om dubbel glas te plaatsen met een waarde van 0.8 ipv 1.1 of 1.0 heeft me dat voor de volledige woning 250 € extra gekost.
Echter toen ik in 2019 vroeg om de zuidwand van de leefruimte volledig te voorzien (nieuw aangebouwd) van 0,8 glas (ik ging uiteraard niet voor minder dan glas uit 2013) bood een van de kandidaat installateurs (om de offerte binnen te halen) met ipv dubbel glas met een waarde van 1.0 voor dezelfde prijs driedubbel glas met een waarde van 0.6 aan (waarna de concurentie, te laat, ook volgde). Beetje geduld en onderhandelen kan dus tot hetzelfde resultaat leiden dan het achteraf zelf doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
IvoB2 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Hoeft helemaal niet zoveel duurder te zijn.
Toen ik in 2013 vroeg om dubbel glas te plaatsen met een waarde van 0.8 ipv 1.1 of 1.0 heeft me dat voor de volledige woning 250 € extra gekost.
Echter toen ik in 2019 vroeg om de zuidwand van de leefruimte volledig te voorzien (nieuw aangebouwd) van 0,8 glas (ik ging uiteraard niet voor minder dan glas uit 2013) bood een van de kandidaat installateurs (om de offerte binnen te halen) met ipv dubbel glas met een waarde van 1.0 voor dezelfde prijs driedubbel glas met een waarde van 0.6 aan (waarna de concurentie, te laat, ook volgde). Beetje geduld en onderhandelen kan dus tot hetzelfde resultaat leiden dan het achteraf zelf doen. :)
Ik bedoelde als je een gasfles met Xe koopt.
Verschil in prijs van een fles met Ar en een met Xe is schrikbarend.
Als je ramen koopt is het wat anders, dan is het wel duurder, maar valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
annespruit1980 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Ik bedoelde als je een gasfles met Xe koopt.
Verschil in prijs van een fles met Ar en een met Xe is schrikbarend.
Als je ramen koopt is het wat anders, dan is het wel duurder, maar valt het mee.
Het atoom xenon is veel groter dan die van argon, argon zal veel sneller in isolatie glas 'verdwijnen' dan xenon of krypton.
Om die reden had ik bij de bouw van mijn huis om krypton gevuld glas gevraagd maar helaas was dat niet leverbaar bij de (plaatselijke) AGC fabriek, de fabriek ligt op 3 kilometer afstand van mijn huis, de aannemer rijd er gewoon even langs als ze op vrijdag een patatje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
natural colour schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Het atoom xenon is veel groter dan die van argon, argon zal veel sneller in isolatie glas 'verdwijnen' dan xenon of krypton.
Om die reden had ik bij de bouw van mijn huis om krypton gevuld glas gevraagd maar helaas was dat niet leverbaar bij de (plaatselijke) AGC fabriek, de fabriek ligt op 3 kilometer afstand van mijn huis, de aannemer rijd er gewoon even langs als ze op vrijdag een patatje halen.
Ar kan ik makkelijk nu zelf bijvullen als dat nodig is, ik ben bezig de ramen te plaatsen, dus er 'even' uit om via de zijkant het gas te vervangen is dan relatief makkelijk. ( gaten boren in het glas doe ik niet met dit nieuwe glas ).
Maar met Xe zal dat niet gaan.
En ik vraag me ook af hoe snel dat Ar weglekt.
Helium is wel heel snel weg, maar dat is dan wel weer het andere uiterste van de atomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik neem toch aan dat als je een raam koopt wat gevuld is met inert gas, daar een lange garantie van 10-20 jaar op zit? Of niet? Anders is het wel een heel dure hobby.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
JeroenH schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:59:
Ik neem toch aan dat als je een raam koopt wat gevuld is met inert gas, daar een lange garantie van 10-20 jaar op zit? Of niet? Anders is het wel een heel dure hobby.
Hoe kan iemand bewijzen dat het edelgas wég is?... ik vermoed inwendige condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
natural colour schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Hoe kan iemand bewijzen dat het edelgas wég is?... ik vermoed inwendige condensvorming.
Tja. hoe weet je of het glas ( dubbel of trippel ) inderdaad de isolatie heeft die ze zeggen?
Enige manier is om een meetmethode te hebben die dat precies aangeeft.
Ik weet dat het nieuwe dubbel en tripel glas dat ik heb beter is dan wat er zat ( oud dubbel glas ) omdat het beslaat in de ochtend.
Maar hoeveel beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
natural colour schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Correct, het edelgas kan alleen weg zijn als er een lek in het raam zit. Dan komt er vochtige lucht in dat condenseert op koude nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
annespruit1980 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Tja. hoe weet je of het glas ( dubbel of trippel ) inderdaad de isolatie heeft die ze zeggen?

Maar hoeveel beter?
er zijn testprocedures, je mag niet zomaar van allss roepen, zeker omdat de isolatiewaarden ook worden gebruikt in de bouwvergunning.

In het glas zelf staat er ergens in de metalen strip een U waarde dat geeft aan hoe goed het isoleert. Hoe lager de waarde, hoe beter. Hr++ ligt doorgaans rond de 1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
annespruit1980 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Enige manier is om een meetmethode te hebben die dat precies aangeeft.
Ik weet dat het nieuwe dubbel en tripel glas dat ik heb beter is dan wat er zat ( oud dubbel glas ) omdat het beslaat in de ochtend.
Maar hoeveel beter?
In principe kun je het ook meten. Je hebt dan een flink temperatuurverschil nodig en een heat flux sensor. Dat is een dun plakje goed warmtegeleidend plastic of rubber met daarin thermokoppels die het temperatuurverschil tussen voor- en achterkant meten. Je meet met een microvoltmeter het spanningsverschil over die thermokoppels en rekent dat om naar W/m2. Daaruit kun je met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten de U-waarde berekenen. Een eerste versie daarvan gebruikten we 40 jaar geleden in mijn kamer in een studentencomplex waar we iets aan verduurzaming wilden doen. Moderne heat flux sensors worden in dunnefilmtechniek gemaakt met halfgeleidende materialen.

https://www.hukseflux.com...rs/hfp01-heat-flux-sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Skyaero schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

er zijn testprocedures, je mag niet zomaar van allss roepen, zeker omdat de isolatiewaarden ook worden gebruikt in de bouwvergunning.

In het glas zelf staat er ergens in de metalen strip een U waarde dat geeft aan hoe goed het isoleert. Hoe lager de waarde, hoe beter. Hr++ ligt doorgaans rond de 1.2
Mogen en doen zijn twee heel verschillende dingen heb ik gemerkt.
Als ik zou willen rommelen, dan is het voor mij heel simpel om in de de strip die ik in de ramen plak ( even er van uit gaande dat ik dubbel en trippel glas maak en verkoop ) willekeurige tekst te zetten.
Een goed bedrijf doet dat uiteraard niet, maar mijn punt is dat we er maar van uit moeten gaan dat het klopt.
Want er zullen niet veel klanten zijn die het even nameten.
En wat ik ooit zelf aan metingen heb gedaan is totaal onbetrouwbaar.
FransvWoerkom schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

In principe kun je het ook meten. Je hebt dan een flink temperatuurverschil nodig en een heat flux sensor. Dat is een dun plakje goed warmtegeleidend plastic of rubber met daarin thermokoppels die het temperatuurverschil tussen voor- en achterkant meten. Je meet met een microvoltmeter het spanningsverschil over die thermokoppels en rekent dat om naar W/m2. Daaruit kun je met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten de U-waarde berekenen. Een eerste versie daarvan gebruikten we 40 jaar geleden in mijn kamer in een studentencomplex waar we iets aan verduurzaming wilden doen. Moderne heat flux sensors worden in dunnefilmtechniek gemaakt met halfgeleidende materialen.

https://www.hukseflux.com...rs/hfp01-heat-flux-sensor
Ja, dat weet ik, ongeveer een jaar geleden ook gedaan met wat thermometers.
Dat ( wat ik deed ) was gerommel in de marge, alleen bedoeld om te kijken of argon in oud dubbel glas blazen de isolatie deed toenemen voordat ik er in ging boren.
Maar als je het echt goed wil doen, moet je het dus serieus aanpakken.
En dat doet volgens mij vrijwel niemand.
Dus als het gas er langzaam uitlekt, zullen de meeste dat niet snel merken.
Hooguit als je de condens op de ramen gaat vergelijken 's ochtends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Maar dan moet je luchtvochtigheidgraad weten en/of binnen en buitentemperatuur meten van het glas en lucht.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Skyaero schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:53:
[...]
Bij recenter isolatieglas is dat al geen metalen spacer meer maar van kunststof. Scheelt 0.1. :)
Recent standaard dubbel glas HR++ met metalen strip heeft dan ook een U-waarde van 1.1 en met kunststofstrip 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:54

Processorkoeler

Geen stock koeler

Processorkoeler in "De Duurzame Kroeg deel 4"

Nog even hierop terugkomend; warmtepompboiler en zonneboiler zijn voor mij niet rendabel. Geen ruimte voor WPB en is tevens +- 100L of meer, én enorm duur. Ik ben alleen en verbruik weinig. Beide verdienen zichzelf niet terug helaas. Gebruik nu steeds vaker op en af korte momenten warm water, en die doorstroom CV doet er lang over (comfortstand uit, scheelt gas). Om alleen al warm te worden pakt 'ie 0,03m³ en dat is zonde m.i. Per douchebeurt pakt 'ie 0,2m³ en ik vind dat best veel voor 7 minuten douchen met spaarkop.

Ik wil dus gewoon een elektrische boiler, dacht zelf aan 30L. Met een oude Nefit-ketel met (gas)boiler konden hier 4 personen mee douchen, maargoed, dat ging op gas. Het idee wat ik wil is identiek, alleen elekrisch. Boiler van 30L op 55C, en als die leeg is, de CV als doorstromer.
  • Wat is hiervoor nodig? Kan de output van warm water boiler op de input koud water cv?
  • Moet zo'n boiler helemaal vol? Of is het dan slimmer om de temperatuur te verlagen? Zit je wel met legionella...
De reden dat ik de cv er nog aan wil is indien de boiler onvoldoende is. Dat is zo incidenteel dat ik 100L zonde vind om voor 1 persoon warm te houden. CV is een Remeha Calenta Ace 28C, maar volgens mij is dit geen specifieke cv-ketel vraag. Met de zoekfunctie kreeg ik geen zelfde situatie, heb ik een heel raar idee opgesteld?

[ Voor 15% gewijzigd door Processorkoeler op 29-10-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Processorkoeler schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:26:
Processorkoeler in "De Duurzame Kroeg deel 4"

Nog even hierop terugkomend; warmtepompboiler en zonneboiler zijn voor mij niet rendabel. Geen ruimte voor WPB en is tevens +- 100L of meer, én enorm duur. Ik ben alleen en verbruik weinig. Beide verdienen zichzelf niet terug helaas. Gebruik nu steeds vaker op en af korte momenten warm water, en die doorstroom CV doet er lang over (comfortstand uit, scheelt gas). Om alleen al warm te worden pakt 'ie 0,03m³ en dat is zonde m.i. Per douchebeurt pakt 'ie 0,2m³ en ik vind dat best veel voor 7 minuten douchen met spaarkop.

Ik wil dus gewoon een elektrische boiler, dacht zelf aan 30L. Met een oude Nefit-ketel met (gas)boiler konden hier 4 personen mee douchen, maargoed, dat ging op gas. Het idee wat ik wil is identiek, alleen elekrisch. Boiler van 30L op 55C, en als die leeg is, de CV als doorstromer.
  • Wat is hiervoor nodig? Kan de output van warm water boiler op de input koud water cv?
  • Moet zo'n boiler helemaal vol? Of is het dan slimmer om de temperatuur te verlagen? Zit je wel met legionella...
De reden dat ik de cv er nog aan wil is indien de boiler onvoldoende is. Dat is zo incidenteel dat ik 100L zonde vind om voor 1 persoon warm te houden. CV is een Remeha Calenta Ace 28C, maar volgens mij is dit geen specifieke cv-ketel vraag. Met de zoekfunctie kreeg ik geen zelfde situatie, heb ik een heel raar idee opgesteld?
30 liter water opgewarmd van 12 naar 70°C kost precies 0,2m3 gas. Als je daar 7 minuten mee kon douchen met 4 personen, dan deed je dat kennelijk met 4 personen tegelijk. Anders schakelde de ketel vroeger gewoon nadat de boiler leeg was over op doorstroomverwarming voor de 2e tm 4e persoon.

De ketel achter de boiler is geen goed idee. Als er sww getapt wordt, gaat de brander meteen aan. Die gaat dan wel weer uit als het water heet genoeg blijkt, maar hij heeft dan inmiddels de warmtewisselaar en interne leidingen opgewarmd met 0,03m3 gas.

Als je (voor sww) van het gas af wilt, neem dan een moderne 50L boiler, maak je niet druk over legionella en zet de temperatuur gewoon zoals het je het best uitkomt. voor het leidingverlies kun je zo'n kleine boiler het best ophangen waar je kleine beetjes water tapt en niet bij de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:40:
[...]

30 liter water opgewarmd van 12 naar 70°C kost precies 0,2m3 gas. Als je daar 7 minuten mee kon douchen met 4 personen, dan deed je dat kennelijk met 4 personen tegelijk. Anders schakelde de ketel vroeger gewoon nadat de boiler leeg was over op doorstroomverwarming voor de 2e tm 4e persoon.

De ketel achter de boiler is geen goed idee. Als er sww getapt wordt, gaat de brander meteen aan. Die gaat dan wel weer uit als het water heet genoeg blijkt, maar hij heeft dan inmiddels de warmtewisselaar en interne leidingen opgewarmd met 0,03m3 gas.

Als je (voor sww) van het gas af wilt, neem dan een moderne 50L boiler, maak je niet druk over legionella en zet de temperatuur gewoon zoals het je het best uitkomt. voor het leidingverlies kun je zo'n kleine boiler het best ophangen waar je kleine beetjes water tapt en niet bij de douche.
Ik was nog klein toen hoor, mar weet achteraf dat er met die kleine boiler altijd SWW was. Dat ding had wel reteveel SWW-vermogen, gas was goedkoop en verbruik was niet te meten.

Is het mogelijk om de ketel te schakelen met de boiler zodat ze communiceren?
Voor SWW wil ik van het gas af. Had 2 ideeeën: een 30-50L boiler op zolder die alle SWW doet, alleen is het 'nadeel' dat zodra die boiler leeg is, het 2-3 uur duurt. Ik heb nog een bad, maar die wordt weinig tot niet gebruikt. Leidingafstand is alsnog 2 verdiepingen.

idee 2 was een close-in bij keuken en badkamerkraan. Ik las iets over hotfill 400W, als je die op een koude kraan zet werkt 't blijkbaar ook. Of is dat de oplossing? Weet niet wanneer die hotfill al gaat branden namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-07 19:10
Nee hoor, geen raar idee.
Gewoon je e-boiler aansluiten als zonneboiler. Hierover is zat informatie te vinden op tweakers en elders op het internet.
Mooiste is om een Remeha Zentasol aansluitset te gebruiken. art.nr. S101439.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Lange Herman schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:47:
Nee hoor, geen raar idee.
Gewoon je e-boiler aansluiten als zonneboiler. Hierover is zat informatie te vinden op tweakers en elders op het internet.
Mooiste is om een Remeha Zentasol aansluitset te gebruiken. art.nr. S101439.
Je bedoelt dus een elektrische boiler op die Remeha aansluiten, zodat die CV denkt dat dat ding een zonneboiler is? De simpele, korte gewenste situatie is: SWW via elektrische boiler, maar als die leeg is, dan alsnog CV zodat ik niet uren hoef te wachten.

Grote reservoirs en warmtepomp/zonneboilers zijn te duur/niet rendabel in deze situatie :/

edit: zat nog te denken, voor situaties waar héél veel warm water nodig is, kun je dan geen soort switch op de leiding zetten die handmatig kan worden omgezet, zodat CV dan aanspringt?

[ Voor 31% gewijzigd door Processorkoeler op 29-10-2022 01:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:57
Processorkoeler schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:49:
[...]

Je bedoelt dus een elektrische boiler op die Remeha aansluiten, zodat die CV denkt dat dat ding een zonneboiler is? De simpele, korte gewenste situatie is: SWW via elektrische boiler, maar als die leeg is, dan alsnog CV zodat ik niet uren hoef te wachten.

Grote reservoirs en warmtepomp/zonneboilers zijn te duur/niet rendabel in deze situatie :/

edit: zat nog te denken, voor situaties waar héél veel warm water nodig is, kun je dan geen soort switch op de leiding zetten die handmatig kan worden omgezet, zodat CV dan aanspringt?
Het doel ontgaat me hier een beetje. Als ik het zo snel lees kan je niet volledig van het gas af en is dat ook niet het doel. Zolang je nog gas en een werkende cv ketel hebt is het op veel vlakken toch interessanter om je sww relatief efficiënt met gas te laten maken? De boiler zal ongeveer 50% van de tijd op energie uit het net draaien, en als deze stroom met gas wordt opgewekt heeft dat energetisch gezien een efficiëntie van ongeveer 50% waardoor je er op dat vlak niets op vooruit gaat, met naar mijn idee als enige voordeel dat je de uitstoot van het gas verbranden niet in je eigen achtertuin hebt. Zodra het salderen wordt afgebouwd ga je ook nog eens dubbelop betalen over die 50% kwhs die je teruglevert en daarna weer importeert. Daar komt het stilstand verlies van de 30l boiler nog bij plus de kosten van de aanschaf, of mis ik nu iets?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Processorkoeler schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:49:
[...]

Gewoon 2 kranen. Een op de E boiler en een op de CV zodat als de E boiler leeg is je dan overschakelt op CV. Zo heb ik het hier ook gehad. Welgeteld 0 keer nodig gehad. (nu van het gas af) Als je het eenmaal weet en er een tikje rekening mee houd gaat het wel goed. Maar hier maar 2 volwassenen en in een ander huishouden is dat misschien anders.

Grote reservoirs niet rendabel vind ik meevallen hoor. Onze 80 L boiler heeft standaard een standby verlies van ca 1 kwh en nu met na isoleren maar 0,5 kwh per dag. Dat is hetzelfde als de gemiddelde close in boiler! Die veel kleiner is. Heb deze wel tijdgeschakeld om zoveel mogelijk op PV te draaien en temp staat op 65C.

Maar gebruik je niet voldoende water zodat een WPB gewoon wel rendabel is? Want met veel gebruik kunnen de kosten van een E boiler aardig oplopen inderdaad. Wij zaten hier op 100 m3 gas per jaar voor SWW maar als je daar enigzins boven zit wordt een WPB al wel snel rendabel hoor. Zeker als je geen of weinig PV opwek hebt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 13:49
LinuZZ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 06:22:
[...]

Het doel ontgaat me hier een beetje. Als ik het zo snel lees kan je niet volledig van het gas af en is dat ook niet het doel. Zolang je nog gas en een werkende cv ketel hebt is het op veel vlakken toch interessanter om je sww relatief efficiënt met gas te laten maken? De boiler zal ongeveer 50% van de tijd op energie uit het net draaien, en als deze stroom met gas wordt opgewekt heeft dat energetisch gezien een efficiëntie van ongeveer 50% waardoor je er op dat vlak niets op vooruit gaat, met naar mijn idee als enige voordeel dat je de uitstoot van het gas verbranden niet in je eigen achtertuin hebt. Zodra het salderen wordt afgebouwd ga je ook nog eens dubbelop betalen over die 50% kwhs die je teruglevert en daarna weer importeert. Daar komt het stilstand verlies van de 30l boiler nog bij plus de kosten van de aanschaf, of mis ik nu iets?
Ik snap ‘m ook niet helemaal. Neem dan een doorstromer als je ‘fuck de TvT, minder gas want fuck Putin’ denkt. Een instelling waar ik trouwens volledig achter sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LinuZZ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 06:22:
[...]

Ik denk dat je m'n idee anders interpreteert. Ja, boiler heeft stilstandsverlies. Maar nu gooi ik water weg en duurt het 1 minuut voor het water warm is. Net net de warme kraan in de keuken even aan en dat kostte 0,08m³. Door de dag heen is dat mooi een halve kuub gas. Enorm duur, prijsplafond is ook niet eeuwig.
De boiler zal ongeveer 50% van de tijd op energie uit het net draaien, en als deze stroom met gas wordt opgewekt heeft dat energetisch gezien een efficiëntie van ongeveer 50%
Wat bedoel je precies? Die boiler stookt elektrisch en ik kan er een slimme schakelaar achter hangen icm PV. Idee is dat als 'ie leeg is, de cv bijspringt als doorstromer. Niet om de boiler indirect te stoken zoals een CW6. Bijv. die enkele keer dat het bad volloopt of er bezoek is. Ik woon alleen. Stilstand is +- 0,6kW op een dag + verbruik. Aanschafkosten zijn er idd, maar ooit wil ik van het gas af. Met PV-overschot (ruim 1,5x mijn verbruik) kan ik voorlopig goed salderen, en als die afbouw er is, geldt dat overal voor.
Gerco-M schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Gewoon 2 kranen. Een op de E boiler en een op de CV zodat als de E boiler leeg is je dan overschakelt op CV. Zo heb ik het hier ook gehad. Welgeteld 0 keer nodig gehad. (nu van het gas af) Als je het eenmaal weet en er een tikje rekening mee houd gaat het wel goed. Maar hier maar 2 volwassenen en in een ander huishouden is dat misschien anders.

Grote reservoirs niet rendabel vind ik meevallen hoor. Onze 80 L boiler heeft standaard een standby verlies van ca 1 kwh en nu met na isoleren maar 0,5 kwh per dag. Dat is hetzelfde als de gemiddelde close in boiler! Die veel kleiner is. Heb deze wel tijdgeschakeld om zoveel mogelijk op PV te draaien en temp staat op 65C.

Maar gebruik je niet voldoende water zodat een WPB gewoon wel rendabel is? Want met veel gebruik kunnen de kosten van een E boiler aardig oplopen inderdaad. Wij zaten hier op 100 m3 gas per jaar voor SWW maar als je daar enigzins boven zit wordt een WPB al wel snel rendabel hoor. Zeker als je geen of weinig PV opwek hebt.
2 kranen in de keuken/badkamer? Hoe bedoel je? Of kan er een soort switch onder de wasbak komen zodat je kan kiezen waar je warm water vandaan pakt? Dat zou prima zijn.

WPB kost relatief veel, ik heb geen ruimte om die te plaatsen en ook de luchtverplaatsing niet. Ik denk niet dat ik boven de 100m³ kom voor SWW, maar dat is ook omdat ik nu continu een waterkoker pakt omdat SWW in de keuken héél lang duurt.
overhyped schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Ik snap ‘m ook niet helemaal. Neem dan een doorstromer als je ‘fuck de TvT, minder gas want fuck Putin’ denkt. Een instelling waar ik trouwens volledig achter sta.
Huh, wat bedoel je precies? Mijn doel was vrij duidelijk toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Processorkoeler op 29-10-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Processorkoeler schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

Ik denk dat je m'n idee anders interpreteert. Ja, boiler heeft stilstandsverlies. Maar nu gooi ik water weg en duurt het 1 minuut voor het water warm is. Net net de warme kraan in de keuken even aan en dat kostte 0,08m³. Door de dag heen is dat mooi een halve kuub gas. Enorm duur, prijsplafond is ook niet eeuwig.

[...]

Wat bedoel je precies? Die boiler stookt elektrisch en ik kan er een slimme schakelaar achter hangen icm PV. Idee is dat als 'ie leeg is, de cv bijspringt als doorstromer. Niet om de boiler indirect te stoken zoals een CW6. Bijv. die enkele keer dat het bad volloopt of er bezoek is. Ik woon alleen. Stilstand is +- 0,6kW op een dag + verbruik. Aanschafkosten zijn er idd, maar ooit wil ik van het gas af. Met PV-overschot (ruim 1,5x mijn verbruik) kan ik voorlopig goed salderen, en als die afbouw er is, geldt dat overal voor.

[...]

2 kranen in de keuken/badkamer? Hoe bedoel je? Of kan er een soort switch onder de wasbak komen zodat je kan kiezen waar je warm water vandaan pakt? Dat zou prima zijn.

WPB kost relatief veel, ik heb geen ruimte om die te plaatsen en ook de luchtverplaatsing niet. Ik denk niet dat ik boven de 100m³ kom voor SWW, maar dat is ook omdat ik nu continu een waterkoker pakt omdat SWW in de keuken héél lang duurt.

[...]

Huh, wat bedoel je precies? Mijn doel was vrij duidelijk toch?
Doel was geen gas verspillen dacht ik. Waarom dan kloten met boilertjes en dan toch nog weer een cv als achtervang, als je gewoon een Electrische doorstromer kan pakken. 0 stilstand, altijd water, geen gas, goedkoper dan een duurzame oplossing als een warmtepomp, zelfde cop als een e-boiler.

Dan ben je klar voor gasloos. Mocht je gebruik ooit veranderen kan je altijd nog een mooie warmtepomp boiler plaatsen.

Stilstand verlies is bij weinig gebruik een grote factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

overhyped schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Doel was geen gas verspillen dacht ik. Waarom dan kloten met boilertjes en dan toch nog weer een cv als achtervang, als je gewoon een Electrische doorstromer kan pakken. 0 stilstand, altijd water, geen gas, goedkoper dan een duurzame oplossing als een warmtepomp, zelfde cop als een e-boiler.

Dan ben je klar voor gasloos. Mocht je gebruik ooit veranderen kan je altijd nog een mooie warmtepomp boiler plaatsen.

Stilstand verlies is bij weinig gebruik een grote factor.
Ah zo. Hoe lang is de opwarmtijd voor een elektrische doorstromer? Lijkt me ook dat dat wel even duurt. Nadeel is wel een krachtstroom/kookgroepvereiste |:( maargoed alles heeft pro's en cons. Ik ga er eens naar kijken.

Ik denk niet dat de stilstand het probleem is eerlijk gezegd, dat is 200-250kWh per jaar. Ik heb nu 3550WP liggen en verbruik +- 1500 a 1800kWh. Dit jaar was dan uitzonderlijk (nu al 4000kWh teruggeleverd).Bij weinig verbruik is het wel weer de overhangende factor ja.

Ik ga eens even de drie opties berekenen a.d.h.v. 1 vaste douchebeurt. Wordt zo geüpdatet!
Voordeel van doorstromer is geen stilstandverlies, maar ik gok ook dat het enorm veel stroom pakt ipv een boiler met voorraad.

Als ik het zo bekijk:

Douchebeurt met doorstroom gas cv: 0,15m³ (+- 40 cent)
Douchebeurt met doorstroom elektra cv: 10kWh vermogen × 10 min = 1,167 kWh (68 cent) volgens deze tool
Douchebeurt met elektrische boiler 50L op 60c: 2,9 kWh = 2,9 kWh (€1,45) (7 min douchen volgens de tool??) lijkt mij niet correct, maar weet zelf de berekening niet.

50 (inhoud) × 4,19 (factor water) × 50 (60 warm - 10 koud) = 10 475 kJ
10 745 (kJ) / 3600 (sec) = 2,9 kWh

Met 50L boiler op 60c met 7L/min en 40c tapwater zegt deze tool dat hier 7 min mee kan worden gedoucht en dan is 'ie leeg.
Lijkt me sterk? Of is dit in de praktijk gewoon zo? 7 × 7 = = 47 en dan zit je op 60c ipv gemengd 40.

Gas lijkt zo de beste optie, maar dat is dan bij "langdurig" continuverbruik. Nog altijd onhandig bij incidenteel verbruik en duurt ook enorm lang.

Voordeel elektra doorstroom is geen stilstandverlies, maar er moet ook krachtstroom komen en het vermogen is met pv niet te "compenseren". Voordeel boiler is gewoon de snelheid van warm water en het feit dat al het overschot van pv hierin kan. Dus feitelijk geen kosten. Idem met doorstroom, maar op salderingsbasis dan.

[ Voor 69% gewijzigd door Processorkoeler op 29-10-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Processorkoeler En juist die saldering houd dus een keer op. En dan worden de gebruikskosten wel aardig verschillend, tussen een boiler en E doorstroomverwarmer. Als je zelf overschot PV hebt vind ik het een no brainer.

2 kranen bij de CV en de E boiler. Zodat je naar wens kan schakelen. En als de E boiler leeg is, dan alsnog kan overschakelen op CV. Maar ik zou gewoon een iets grotere E boiler nemen dan je nodig denkt hebben, dan heb je met een beetje planning altijd wel genoeg warm water. En je kan ook nog temperatuur hoger / lager instellen afhankelijk van noodzaak. Wel boven 60C blijven ivm legionella.

Als je met een huishouden van 4 personen onder de 100 M3 komt voor SWW is het mooi, maar ik geloof het niet. Met 2 personen is dat al super krap, kort douchen en niet dagelijks douchen. In de keuken en badkamer gebruikten we al praktisch nooit warm water omdat dit 1.5 minuut duurde. En nu met badkamer close in boiler / keuken Quooker is dat SWW ook “direct” beschikbaar en hoeft niet uit de grote boiler te komen. Bespaard warmte en energie, en belangrijkst, mijn kostbare tijd ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Gerco-M schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:57:
@Processorkoeler En juist die saldering houd dus een keer op. En dan worden de gebruikskosten wel aardig verschillend, tussen een boiler en E doorstroomverwarmer. Als je zelf overschot PV hebt vind ik het een no brainer.

2 kranen bij de CV en de E boiler. Zodat je naar wens kan schakelen. En als de E boiler leeg is, dan alsnog kan overschakelen op CV. Maar ik zou gewoon een iets grotere E boiler nemen dan je nodig denkt hebben, dan heb je met een beetje planning altijd wel genoeg warm water. En je kan ook nog temperatuur hoger / lager instellen afhankelijk van noodzaak. Wel boven 60C blijven ivm legionella.

Als je met een huishouden van 4 personen onder de 100 M3 komt voor SWW is het mooi, maar ik geloof het niet. Met 2 personen is dat al super krap, kort douchen en niet dagelijks douchen. In de keuken en badkamer gebruikten we al praktisch nooit warm water omdat dit 1.5 minuut duurde. En nu met badkamer close in boiler / keuken Quooker is dat SWW ook “direct” beschikbaar en hoeft niet uit de grote boiler te komen. Bespaard warmte en energie, en belangrijkst, mijn kostbare tijd ;)
Ik ben alleen zoals ik zei, dus onder de 100m³ zit ik makkelijk. Douchebeurt tussen de 0,1 á 0,2m³(afhankelijk van het seizoen blijkbaar). het ergerpunt is gewoon het gasverbruik per "tapmoment" en de tijd + water die het kost om warm water te krijgen.

In eerste instantie 'gestopt' met warm water in de keuken en badkamer gebruiken, maar ik mis het wel gewoon. De waterkoker duurt lang. Je hebt dus zowel in de badkamer als keuken een close-in. Is dat qua stilstand niet net zo veel als een grote boiler dan?

Zat nu zelf te kijken naar een 30/50/80L boiler. Vind het lastig te bepalen wat er nodig is, maar 2 close-ins en 1 grote boiler is denk ik onnodig veel verbruik. Doorstroom cv ook niet bepaald de 1e keuze, maar ik ben daar nog te vreemd in. Close-in beneden is een easy optie, maar dan mist de badkamer nog.

Dan toch een optie voor 2 close-ins (boven en beneden) en dan douchen op gas? Lijkt me ook een verkapte oplossing waardoor ik dan toch weer een grote(re) boiler zou pakken voor alles. Maar die berekening gaf 2 á 3 kWh voor 80L op 60c. Vind ik dan toch weer veel als je per douchebeurt zo'n boiler leegdoucht. Ik weet dan niet waar de rekenfout zit maar 3kWh voor een douchebeurt is mij te vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Processorkoeler
Ik heb soms ook 3 kwh voor een douchebeurt, maar dan douche ik wel met 100L (37C) en heb geen spaarkop dus als je het een tikje slimmer of zuiniger aanpakt dan ik dan gebruik je veel veel minder hoor ;)

Okee ik las ergens 4 personen maar voor minder personen ben je ook minder water nodig dus dat scheeld flink. Dan kan je met een kleinere boiler ook wel toe.

Ja met meer E boilers is er ook meer stilstandsverlies, maar de badkamer close in boiler heb ik na geisoleerd. Standaard 0,5 kwh per dag, maar nu maar 0,20 kwh (met tijdschakelaar voor PV) Keuken Quooker standby 0,23 kwh/dag. En 80 liter douche boiler (ook nageisoleerd) zit aan 0,5 kwh per dag. Dus samen 1 kwh per dag wat ik wel vind meevallen. Ik heb een PV overschot dus het kost ook weinig.
En onze belangrijkste reden, je hebt overal direct warm water dus comfort verhogend, erg fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Gerco-M schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:14:
@Processorkoeler
Ik heb soms ook 3 kwh voor een douchebeurt, maar dan douche ik wel met 100L (37C) en heb geen spaarkop dus als je het een tikje slimmer of zuiniger aanpakt dan ik dan gebruik je veel veel minder hoor ;)

Okee ik las ergens 4 personen maar voor minder personen ben je ook minder water nodig dus dat scheeld flink. Dan kan je met een kleinere boiler ook wel toe.

Ja met meer E boilers is er ook meer stilstandsverlies, maar de badkamer close in boiler heb ik na geisoleerd. Standaard 0,5 kwh per dag, maar nu maar 0,20 kwh (met tijdschakelaar voor PV) Keuken Quooker standby 0,23 kwh/dag. En 80 liter douche boiler (ook nageisoleerd) zit aan 0,5 kwh per dag. Dus samen 1 kwh per dag wat ik wel vind meevallen. Ik heb een PV overschot dus het kost ook weinig.
En onze belangrijkste reden, je hebt overal direct warm water dus comfort verhogend, erg fijn!
Ben je volledig gasloos? Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is je "na-isolatie". Hoe isoleer je zo'n ding na?

2e punt bij mij is dat het gasverbruik al enorm laag is, maar ik zit écht heel erg aan de besparende kant. Sept 2021 - sept 2022 nog geen 200m³ gas verbruikt, maar het was toch wel koud overal 8)7

Nu ben ik vrij jong en woon ik in een (te) groot huis waarvan ik weet dat de verduurzaamheidsinvestering in m'n eentje er niet snel uit komt. Ik wil wel een warmtepomp, maar met 112m² uit 1986, geen vloerverwarming, regulier dubbel glas en een hoekwoning is dat een hoge temperatuur draaien óf gaan isoleren.

Er is nu een airco de woonkamer in gegaan die prachtig verwarmt. Behalve een slaap- en badkamer staan de rest van de kamers leeg, zolang het maar niet vriest daar :X

Dat is dus het knelpunt; ik wil comfort zonder onnodig veel verbruik. Zit enorm te twijfelen tussen alle opties op dit moment. Easy uitweg is gas; maar daar wil ik (op den duur) van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Processorkoeler
Yep helemaal gasloos. Inductie koken doen we al 20 jaar dus daar zat het ook niet op vast. En hier ook verwarmen met de airco, dat is netto een comfort verbetering eigenlijk (direct warmte wanneer je wilt!)

Na-isoleren is best een klusje ja, maar is wel te doen. Ik heb de vierkante badkamer boiler na geisoleerd met een 10 cm PIR box, en de 80 L E-boiler met 17cm glaswol omheen gewikkeld. Scheeld op beide boilers ca 1 kwh per dag. In 10 jaar tijd tikt dat best aan… Ik heb van beide projecten wel pics gepost op GoT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:57
Processorkoeler schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

[...]

Wikipedia: Elektriciteitscentrale

De efficiëntie van een gascentrale is ongeveer 45% (ik dacht 50%) dus als je minder gas wil gebruiken met sww, dan moet je dit ofwel volledig van zonnepanelen doen, ofwel met een warmtepomp met minimaal een cop van 2,22 zolang er nog gas gestookt wordt om elektriciteit te maken. (Oke voor een eerlijker vergelijk moet je natuurlijk de hele energiemix meerekenen maar daar heb ik nu even geen zin in) Een cv ketel is best een efficiënt apparaat geworden door de jaren heen. De berekening die je zelf maakt laat dit ook aardig zien, voor dezelfde hoeveelheid aan warmte kom je kosten-wise bijna of ruim 2 keer hoger uit.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

LinuZZ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

Wikipedia: Elektriciteitscentrale

De efficiëntie van een gascentrale is ongeveer 45% (ik dacht 50%) dus als je minder gas wil gebruiken met sww, dan moet je dit ofwel volledig van zonnepanelen doen, ofwel met een warmtepomp met minimaal een cop van 2,22 zolang er nog gas gestookt wordt om elektriciteit te maken. (Oke voor een eerlijker vergelijk moet je natuurlijk de hele energiemix meerekenen maar daar heb ik nu even geen zin in) Een cv ketel is best een efficiënt apparaat geworden door de jaren heen. De berekening die je zelf maakt laat dit ook aardig zien, voor dezelfde hoeveelheid aan warmte kom je kosten-wise bijna of ruim 2 keer hoger uit.
Ah zo. Het gaat me echt om m'n eigen verbruik, hoe elektriciteit buiten de deur opgewekt wordt, interesseert me totaal niet haha.

Voor zover de conclusie: voor langdurig tappen is een cv-doorstromer/boiler beter. Ik wil dat comfort dus behouden, maar voor het kortstondig tappen een close-in. Alleen wil ik dit op twee punten (badkamerkraan en keuken) waardoor ik dan denk: is het gezien het stilstandsverlies dan niet beter om gelijk een 50-80L boiler te pakken? "nadeel" (en voordeel) daarvan is dan dat de douche erop zit. Maar die pakt dan c.a. 1.5 kWh of meer energie voor een douchebeurt, en cv-ketel max. 0.2m³.

Voordeel van de kWh's is dat het PV-overschot erin kan, maar die kan ik ook verkopen (nu nog een mooi bedrag). Lastig wel hoor dit. Anyhow, voor een toekomstbestendig huis is elektrisch sowieso beter, alleen dan focust het zich niet alleen op SWW.
Gerco-M schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:31:
@Processorkoeler
Yep helemaal gasloos. Inductie koken doen we al 20 jaar dus daar zat het ook niet op vast. En hier ook verwarmen met de airco, dat is netto een comfort verbetering eigenlijk (direct warmte wanneer je wilt!)

Na-isoleren is best een klusje ja, maar is wel te doen. Ik heb de vierkante badkamer boiler na geisoleerd met een 10 cm PIR box, en de 80 L E-boiler met 17cm glaswol omheen gewikkeld. Scheeld op beide boilers ca 1 kwh per dag. In 10 jaar tijd tikt dat best aan… Ik heb van beide projecten wel pics gepost op GoT.
Ik hou me aanbevolen voor beeldmateriaal :)

[ Voor 17% gewijzigd door Processorkoeler op 29-10-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee DM verstuurd met pics.
Anderen mogen ook DMs sturen, ik heb het hier al eerder gepost en wil het topic niet volledig vervuilen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Processorkoeler schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:58:
[...]

Ah zo. Het gaat me echt om m'n eigen verbruik, hoe elektriciteit buiten de deur opgewekt wordt, interesseert me totaal niet haha.
Grappige instelling, echt om te lachen ja…. Je weet dat de wereld niet stopt bij jouw voordeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ook iets met de topic titel hier of zo? >:)

Ik begrijp de houding overigens wel. Ik heb zelf ook bakken met goedkope hardstikke grijze stroom gekocht (toen nog bij Fenor!!) om maar wat geld te besparen zodat ik eerder het budget had om mijn dak vol te leggen. Want dan weet je tenminste zeker waar je stroom vandaan komt en hoe GROEN of die is.

Met de energie mix in NL kwa gas en kolen en greenwashing en CO2 certificaten weet je het toch nooit zeker. Zeker nu recent zelfs de grote spelers op de vingers zijn getikt wat betreft hun duurzame claims :|

[ Voor 85% gewijzigd door Gerco-M op 30-10-2022 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

overhyped schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:02:
[...]

Grappige instelling, echt om te lachen ja…. Je weet dat de wereld niet stopt bij jouw voordeur?
Gek, volgens mij heb ik eerder gezegd dat ik overproductie heb en wil kijken wat een handige oplossing is, nu begin jij opeens over de globale energieopwek. Ja, het interesseert me voor mijn situatie vrij weinig, dat maakt geen verschil. Of ik nu met 100m³ gas of (bijv) 1000kWh warm water opwek, de wereld ligt daar niet wakker van. Op grote schaal ligt dat anders, maar dat is niet aan de individu om nu op korte termijn op te lossen. Laten we daar dus geen discussie over voeren, dat verandert de "lokale" situatie niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Processorkoeler op 30-10-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:14
Ik zou beginnen met isolatie van je huis, eerst datgene met het meeste rendement (spouw->dak-vloer-glas) en ondertussen je warm waterverbruik minimaliseren. Als je dat goed hebt kijken naar gas/boiler etc. Of moet je nu kiezen

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Processorkoeler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Gek, volgens mij heb ik eerder gezegd dat ik overproductie heb en wil kijken wat een handige oplossing is, nu begin jij opeens over de globale energieopwek. Ja, het interesseert me voor mijn situatie vrij weinig, dat maakt geen verschil. Of ik nu met 100m³ gas of (bijv) 1000kWh warm water opwek, de wereld ligt daar niet wakker van. Op grote schaal ligt dat anders, maar dat is niet aan de individu om nu op korte termijn op te lossen. Laten we daar dus geen discussie over voeren, dat verandert de "lokale" situatie niet.
Ik was vooral verbaasd om zo’n statement in een duurzaam topic. Volgens mij hebben we het juist veel te weinig over de dingen waar het om gaat, en te veel over geneuzel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

overhyped schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Ik was vooral verbaasd om zo’n statement in een duurzaam topic. Volgens mij hebben we het juist veel te weinig over de dingen waar het om gaat, en te veel over geneuzel in de marge.
De marge bepaalt het meest, anders was het probleem wel opgelost. Als duurzaamheid boven financiën gaat was het allang geregeld :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
Processorkoeler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

De marge bepaalt het meest, anders was het probleem wel opgelost. Als duurzaamheid boven financiën gaat was het allang geregeld :)
En dat verschil begint bij jezelf. Dus door te kijken wat het bredere effect is van acties. Dus niet tot op de laatste euro uit te rekenen wat het goedkoopst is, maar gewoon dat gas uit te faseren bijvoorbeeld. Zeker als je toch Electra produceert.

Niet allen dit voorbeeld, maar algemeen: we moeten van die TvT fetish af, en van het gas.

Voor wie niet buiten geweest ie: het is eind October en het was boven de 20 graden vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

overhyped schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

En dat verschil begint bij jezelf. Dus door te kijken wat het bredere effect is van acties. Dus niet tot op de laatste euro uit te rekenen wat het goedkoopst is, maar gewoon dat gas uit te faseren bijvoorbeeld. Zeker als je toch Electra produceert.

Niet allen dit voorbeeld, maar algemeen: we moeten van die TvT fetish af, en van het gas.

Voor wie niet buiten geweest ie: het is eind October en het was boven de 20 graden vandaag.
Ook mee eens, maar ik ben een knul van begin 20, ik heb geen geldboom staan om duurzaamheid voor financiën te zetten, als je het dan toch over individuen hebt. Met deze prijzen en 'maatschappijle situatie' gaat geld, c.q. zelf boven water blijven, voor het milieu.

Wat bedoel je met TvT?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Processorkoeler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Ook mee eens, maar ik ben een knul van begin 20, ik heb geen geldboom staan om duurzaamheid voor financiën te zetten, als je het dan toch over individuen hebt. Met deze prijzen en 'maatschappijle situatie' gaat geld, c.q. zelf boven water blijven, voor het milieu.

Wat bedoel je met TvT?
Terug verdien tijd.

Iets waar we niet naar kijken als we een cv ketel kopen maar wel als we een warmtepomp kopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Terug verdien tijd.

Iets waar we niet naar kijken als we een cv ketel kopen maar wel als we een warmtepomp kopen.
Ah zo. Ik zou 't liefst een warmtepomp willen, ook qua duurzaamnheid, maar heb de 20-30K niet liggen (totaaalkosten voor 't huis). Vandaar de financiën > duurzaamheid in dit geval. En ik denk dat 4/5 van de mensen zo denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Processorkoeler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Ah zo. Ik zou 't liefst een warmtepomp willen, ook qua duurzaamnheid, maar heb de 20-30K niet liggen (totaaalkosten voor 't huis). Vandaar de financiën > duurzaamheid in dit geval. En ik denk dat 4/5 van de mensen zo denkt.
Waarom neem je dan geen airco in de woonkamer? Kan je het enkelglas laten zitten, en boven nog verwarmen met de 80°C/60°C radiatoren. Toch een flinke deuk in de verwarmingskosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Terug verdien tijd.

Spreek voor jezelf. Ik kijk daar wel gewoon naar hoor. Ook bij een cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Dre schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Waarom neem je dan geen airco in de woonkamer? Kan je het enkelglas laten zitten, en boven nog verwarmen met de 80°C/60°C radiatoren. Toch een flinke deuk in verwarmingskosten.
Die airco hangt er al! :)
Ik heb nooit gezegd dat ik enkelglas heb, het is 'oud' dubbelglas.
Boven verwarm ik nauwelijks, zit meer met vocht te kijken, maar met de huidige radiatoren (van die paneeldingen, niet zulke nieuwe maar ook geen jaren 60-ribbeldingen) werkt de lage temp niet heel top. Heb wel al ventilatoren geplaatst.

Gas is nu puur nog SWW, koken (zou wel inductie willen gaan, ook vanwege het schoonmaken wat op gas echt irritant is), maar de gehele woning verwarmen zonder gas is nu nog een té grote investering denk ik. Het gaat met dit weer prima zonder, maar als het eens -5 is, wordt het overal toch wel 13-15 in huis als er geen radiator brandt. Wordt dan te vochtig.

Heb nog hybride overwogen, maar dan wordt het een halve oplossing en terugverdientijdplaatje (wederom financieel :O )

Ik ben nog steeds van mening dat die 23mld ipv direct de portemonnee in, ook naar verduurzaming kon. Probleem is alleen dat er geen capaciteit voor is. Maar wij betalen 't mooi terug over x-tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Processorkoeler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven zo simpel is het dan ook.
Maar je zou bijv. vast kunnen beginnen met een wpboiler om daar mee te douchen dan kun je je kwh's daarin kwijt.
Enig idee wat je per maand gebruikt aan gas voor douchen en warm water?

En dan op termijn als je wat gespaard hebt een stap verder met de warmtepomp voor de verwarming.

Je moet ergens beginnen al was voor mij de wpboiler samen met het fornuis (die moet nog) het sluitstuk om van het gas af te gaan.

Ik ben begonnen met de wp voor verwarming dat was de hoofdmoot aan gas hier net als bij iedereen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:01:
[...]

Spreek voor jezelf. Ik kijk daar wel gewoon naar hoor. Ook bij een cv ketel.
Ja jij wel maar het gros moet gewoon een nieuwe ketel als hij stuk is en die gaan niet lopen rekenen die willen gewoon een bak heet water want comfort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:01:
[...]

Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven zo simpel is het dan ook.
Maar je zou bijv. vast kunnen beginnen met een wpboiler om daar mee te douchen dan kun je je kwh's daarin kwijt.
Enig idee wat je per maand gebruikt aan gas voor douchen en warm water?

En dan op termijn als je wat gespaard hebt een stap verder met de warmtepomp voor de verwarming.

Je moet ergens beginnen al was voor mij de wpboiler samen met het fornuis (die moet nog) het sluitstuk om van het gas af te gaan.

Ik ben begonnen met de wp voor verwarming dat was de hoofdmoot aan gas hier net als bij iedereen.
Ruimte voor een wpb is beperkt helaas. Zag dat het rond de 2K kostte. Maar het is vooral zonde om dan voor 1 persoon 200L warm water vast te houden, met 100L idem denk ik.

Uhh gas voor SWW, echt waanzinnig laag al. Per douchebeurt gemiddeld 0,15m³ en warm water nu nauwelijks omdat ik dat bewust ontwijk met de trage doorstroomtijd.

Houd het op een gemiddelde 5m³ per maand, hooguit 10m³. Bizar laag eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Processorkoeler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Ruimte voor een wpb is beperkt helaas. Zag dat het rond de 2K kostte. Maar het is vooral zonde om dan voor 1 persoon 200L warm water vast te houden, met 100L idem denk ik.

Uhh gas voor SWW, echt waanzinnig laag al. Per douchebeurt gemiddeld 0,15m³ en warm water nu nauwelijks omdat ik dat bewust ontwijk met de trage doorstroomtijd.

Houd het op een gemiddelde 5m³ per maand, hooguit 10m³. Bizar laag eigenlijk.
10m3 per maand met een gasketel kost al bijna niks.
Rendement van een wpb is hoger dan een doorstromer.
Stilstandverlies wat zal het zijn bij een bijv. 150 liter boiler 1 Kwh per dag? Geen idee eigenlijk.
Valt en staat ook met hoe heet je dat ding stookt.

Als je 2k kunt dragen en een stukje van het gas af wil is het een optie.
Eventueel in combi met een airco om te verwarmen schiet je al leuk op richting gasloos.

Maar ook dat is een keuze ik houd bijv. niet van die blaasdingen maar er zijn ook hele volksstammen blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:13:
[...]
Stilstandverlies wat zal het zijn bij een bijv. 150 liter boiler 1 Kwh per dag? Geen idee eigenlijk.
Mijn 200 liter wpb doet ca 0,4 kWh/dag standby (zonder douchebeurt dus).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

10m3 per maand met een gasketel kost al bijna niks.
Rendement van een wpb is hoger dan een doorstromer.
Valt en staat ook met hoe heet je dat ding stookt.

Als je 2k kunt dragen en een stukje van het gas af wil is het een optie.
Eventueel in combi met een airco om te verwarmen schiet je al leuk op richting gasloos.

Maar ook dat is een keuze ik houd bijv. niet van die blaasdingen maar er zijn ook hele volksstammen blij mee.
Mijn probleem is simpel, in je eentje 112m² (begane grond, 1e verd. en zolder). Dat allemaal warmhouden is zonde, maar ik kan 't ook niet laten bevriezen c.q. 10 graden worden. En dat zit allemaal met gas nu, de easy way is WP, maar die investering verdient zich niet terug en is ook (voor mij) een grote smak geld.

Airco hangt beneden, warmte zal wel iets naar boven trekken, maar airco's op elke kamer is ook niet te doen. De oplossing is dus alsnog het bestaande 'circuit' gebruiken, wellicht toch hybride, of gas houden.

Op den duur wil ik een overkapping erbij met zonnnepanelen erop, al wordt die saldering 0, dan stop ik het lekker in 'in-house' energie. Tot nu toe bevalt die airco beneden prima, maargoed, het is hier al 2 weken lang 19c beneden zonder ook maar iets te hoeven doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Processorkoeler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Wat bedoel je met TvT?
Dat snap ik volledig, en over de reden: ‘heb niet meer budget’ zal je mij niet horen. Maar juist van de jonge generatie hebben we nog wat extra idealisme nodig :)

Op dinancie gebied is er ook veel te verbeteren vanuit centraal beleid. Een warmtemeter zou een goed alternatief moeten zijn, geen financieel verdien model voor monopolisten, subsidie moet bij burgers komen, geen extra marge voor leveranciers, etc.. helaas snapt Den Haag dst nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

overhyped schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Dat snap ik volledig, en over de reden: ‘heb niet meer budget’ zal je mij niet horen. Maar juist van de jonge generatie hebben we nog wat extra idealisme nodig :)

Op dinancie gebied is er ook veel te verbeteren vanuit centraal beleid. Een warmtemeter zou een goed alternatief moeten zijn, geen financieel verdien model voor monopolisten, subsidie moet bij burgers komen, geen extra marge voor leveranciers, etc.. helaas snapt Den Haag dst nog niet helemaal.
Mee eens. Ik zeg niet dat ik het beter kan, maar ik vind het raar gaan. Mede door dat 'prijsplafond' vragen leveranciers m.i. de hoofdprijs, burgers klagen niet, want het gros zit toch onder het plafond. Met als resultaat dat de staat de kosten betaalt, en de burger betaalt indirect de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:09
[...]

Terug verdien tijd.

Dat zeg je verkeerd, we kijken alleen naar tvt als we een goede CV ketel vervangen, dat moet wel rendabel zijn.
Als je een leeg huis hebt en er een wp voor koopt kijk je niet naar tvt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Dat zeg je verkeerd, we kijken alleen naar tvt als we een goede CV ketel vervangen, dat moet wel rendabel zijn.
Ik heb, toen ik m'n Nefit ketel uit '98 verving, gekeken naar een cv-ketel die "zo zuinig mogelijk" was. Maar al die dingen zijn zo ongeveer hetzelfde als je gelijke categorieën vergelijkt. Qua SWW waren er wat verschillen.

Bij een leeg huis zou ik een WP kiezen als dat kan, maar dat ligt ook echt aan het huis gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:18:
[...]

Mijn 200 liter wpb doet ca 0,4 kWh/dag standby (zonder douchebeurt dus).
Voor mijn begrip: Is dat wat je aan elektrische energie weer in moet stoppen
of is het de resulterende thermische energie?

De meeste boilers (er is ook een EN! voor boilerverliezen)
hebben thermische verliezen (@60°C als ik me niet vergis)
welke minimaal dubbel zo hoog zijn dan de 0,4 kWh/d voor 150 l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Goed punt.
Gelukkig was mijn ketel verrot.

Maar normaal gezien als iemand zijn ketel stuk heeft beyond repair moet er gewoon wat nieuws komen en met de huidig wp markt wordt dat gewoon weer een ketel want geen opties.

De categorie die een jonge ketel vervangt door een wp zal er inderdaad anders naar kijken.
Maar wat was hun doel? duurzaam of goedkoper of iets daar tussen in of een gelukkige combinatie daarvan.

Of de ketel loopt op zijn eind en wat gaan we doen.

Ook bij die ploeg zullen de meeste naar de kosten op lange termijn kijken.

Alhoewel dat momenteel ook een wassen neus is met prijsplafonds einde saldering mischien wel mischien schuiven we nog wat op..

Het zijn gewoon lastige keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@dunklefaser dat is elektrisch met een Edel Eau (zie sig).
Laatste lang weekend weg was 360 Wh/dag.
Setpoint SWW is 50°C.
Met twee douchebeurten wordt het ~0,8 kWh op een dag, maar dat is ook in combinatie met een dwtw.

Voor @Processorkoeler kan een (opbouw) dwtw nog een idee zijn, dan is met een (7 of 11 kW) doorstromer ook nog wel goed te douchen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Laatst online: 04-08 09:48
In de maanden dat de WP niet aan verwarming doet loopt mijn douche door een 6kW doorstromer voorverwarmd met een douche WTW. Gaat echt prima. Zou ik ook overwegen voor douchen als je makkelijk die WTW kunt plaatsen. Weinig kosten als je het zelf doet.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:00:
Setpoint SWW is 50°C.
Met twee douchebeurten wordt het ~0,8 kWh op een dag, maar dat is ook in combinatie met een dwtw.

Voor @Processorkoeler kan een (opbouw) dwtw nog een idee zijn, dan is met een (7 of 11 kW) doorstromer ook nog wel goed te douchen.
Ik kende dat opbouw ding niet maar mijn eerste vraag wordt dat niet een heel vies ding?
Iemand ervaringen ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Ronald.42 ik ben ook wel benieuwd :)
Mijn verticale koperpijp is na 3 jaar vanbinnen nog als nieuw, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

Goed punt.
Gelukkig was mijn ketel verrot.

Maar normaal gezien als iemand zijn ketel stuk heeft beyond repair moet er gewoon wat nieuws komen en met de huidig wp markt wordt dat gewoon weer een ketel want geen opties.

De categorie die een jonge ketel vervangt door een wp zal er inderdaad anders naar kijken.
Maar wat was hun doel? duurzaam of goedkoper of iets daar tussen in of een gelukkige combinatie daarvan.

Of de ketel loopt op zijn eind en wat gaan we doen.

Ook bij die ploeg zullen de meeste naar de kosten op lange termijn kijken.

Alhoewel dat momenteel ook een wassen neus is met prijsplafonds einde saldering mischien wel mischien schuiven we nog wat op..

Het zijn gewoon lastige keuzes
Vind de keuzes helemaal niet lastig, alleen de meeste mensen weten niet wat er allemaal bij komt kijken, en sommige maken er Rocket sience van terwijl het kei simpel is....

Ik heb in ieder geval mijn twee jaar oude CV ketel vervangen voor een wp.
Tvt was vier jaar ongeveer. Anders had het gewoon gas gebleven, gaat mij enkel om portemonee, milieu geneuzel doe ik niet aan mee...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:00:
Setpoint SWW is 50°C.

Dan is mijn schatting van minimaal 0,8 - 1 kWh/d thermisch verlies toch realistisch.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur van de wpb kan dit nog schommelen.
Ik neem aan dat de 360 Wh/d elektrisch vrij recent zijn dus in de zomermaanden
met hogere koudwater- en ook kamertemperaturen.
Als ik dan nog de dwtw meeneem . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Voor mijn begrip: Is dat wat je aan elektrische energie weer in moet stoppen
of is het de resulterende thermische energie?

De meeste boilers (er is ook een EN! voor boilerverliezen)
hebben thermische verliezen (@60°C als ik me niet vergis)
welke minimaal dubbel zo hoog zijn dan de 0,4 kWh/d voor 150 l.
Ik heb een simpel oud modelletje zonder extreme isolatie, en die verbruikt 0.8 kWh per dag om terug op 55 graden te komen als il op vakantie ben.
0.2 elektrisch standby, en 0.6 daadwerkelijk opwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:18:
@Ronald.42 ik ben ook wel benieuwd :)
Mijn verticale koperpijp is na 3 jaar vanbinnen nog als nieuw, in ieder geval.
Ik zit even te kijken naar dat wtw gebeuren maar ik vind het wel royaal geprijst spul.

We willen hier tzt de badkamer weer eens een beurt geven dat spul zit ook allemaal al dik 16 jaar.

Bad eruit, droger en wasmachine naast elkaar in plaats van op elkaar etc.

Dan zou de douche cabine natuurlijk ook wel wat kunnen gebruiken.
Die is wat jonger, natuurstenen plaat en 2 glazen wandelen met rvs beslag en dat ziet er eigenlijk nog als nieuw uit.
Maar als je dan toch bezig bent, een nieuwe bodem met de huidige panelen.

Maar gezien de prijzen ga ik eens brainstormen of ik niet zelf iets kan maken van 90x90 met een koperen spiraal erin en een afneembaar houten plateau.
Ik vind dat houten dekje wel leuk eigenlijk.

Edit: in deze link een opbouw met een pvc teakhouten dekje.
https://www.installatie.nl/nieuws/douche-wtw-opbouwset/

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 30-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:21:
[...]
milieu geneuzel doe ik niet aan mee...
Geniaal gezien de titel van dit topic.

Maar goed je stipt wel precies aan hoe de meeste mensen erin staan.
Duurzaam is leuk maar het mag niet teveel kosten.

En eerlijk is eerlijk dat geld voor mij ook.
Je gaat geen 1000 euro weg geven als het voor 100 ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Ronald.42 leuk project :)
De verticale zijn goedkoper (~€500) en hebben hoger rendement.
Koper blijft duur; als schroot is mijn dwtw al €70 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Srednier schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:08:
In de maanden dat de WP niet aan verwarming doet loopt mijn douche door een 6kW doorstromer voorverwarmd met een douche WTW. Gaat echt prima. Zou ik ook overwegen voor douchen als je makkelijk die WTW kunt plaatsen. Weinig kosten als je het zelf doet.
Wel sneu dat je het SWW niet via de WP kan verwarmen wanneer het rendement van de WP het hoogst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:33:
@Ronald.42 leuk project :)
De verticale zijn goedkoper (~€500) en hebben hoger rendement.
Koper blijft duur; als schroot is mijn dwtw al €70 waard.
Die verticale wordt hier niks, betonplaat ligt op 10cm tempex op het zand. Riool zit daar ergens onder de grond.

Koper is prijzig maar wel makkelijk te verwerken.
Ik zou natuurlijk ook voor rvs kunnen gaan dat ligt iets goedkoper binnen mijn bereik.

Maar dan is de buigradius de beperkende factor of ik moet gaan lassen met korte bochten dat kan natuurlijk ook.

Enig idee van het oppervlak wat nuttig gebruikt wordt voor de warmte uitwisseling?
Meer is beter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Wel sneu dat je het SWW niet via de WP kan verwarmen wanneer het rendement van de WP het hoogst is.
Alleen maar extra slijtage, lekker stil laten staan en wpb zijn werk laten doen, kan ie veel beter.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Geniaal gezien de titel van dit topic.

Maar goed je stipt wel precies aan hoe de meeste mensen erin staan.
Duurzaam is leuk maar het mag niet teveel kosten.

En eerlijk is eerlijk dat geld voor mij ook.
Je gaat geen 1000 euro weg geven als het voor 100 ook kan.
Duurzaam heeft niks met milieu te maken, van het gas af gaan ook niet.
Duurzaam is iets maken wat lang mee gaat, of hergebruik van oude materialen omdat weg gooien zonde is, dat is duurzaam.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Duurzaam heeft niks met milieu te maken, van het gas af gaan ook niet.
Duurzaam is iets maken wat lang mee gaat, of hergebruik van oude materialen omdat weg gooien zonde is, dat is duurzaam.
Iets maken dat lang meegaat is minder belasten van het milieu... en dat is duurzaam toch? Of mis ik wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Iets maken dat lang meegaat is minder belasten van het milieu... en dat is duurzaam toch? Of mis ik wat
Nee dat is beter voor je portemonee want je hoeft minder vaak iets nieuw te kopen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als het financieel niet uit kan dan werkt het niet en gebeurt het niet. Als je als individu dat verlies wilt happen uit idealisme staat je dat natuurlijk vrij maar verwachten dat anderen dat doen is op z'n best dom en op z'n slechtst kwaadaardig.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Nee dat is beter voor je portemonee want je hoeft minder vaak iets nieuw te kopen
Je zegt dat duurzaam niks met het milieu te maken heeft, maar hergebruik en lange levensduur heeft relatief minder impact op het milieu.
Dus toch duurzaam en stiekem ook goed voor je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Je zegt dat duurzaam niks met het milieu te maken heeft, maar hergebruik en lange levensduur heeft relatief minder impact op het milieu.
Dus toch duurzaam en stiekem ook goed voor je portemonnee.
Als je minder vaak dingen koopt, is er ook minder transport, dus ja het is beter voor milieu. Maar verder gaat het alleen om de portemonee.
De hele wereld draait om de portemonee, alle zogenaamde verduurzaming moet geld op leveren anders word er niks in geïnvesteerd.
Mooi voorbeeld zijn de windmolens, waarom staan die zo vaak stil.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Termy schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:22:
Als het financieel niet uit kan dan werkt het niet en gebeurt het niet. Als je als individu dat verlies wilt happen uit idealisme staat je dat natuurlijk vrij maar verwachten dat anderen dat doen is op z'n best dom en op z'n slechtst kwaadaardig.
Dat hangt natuurlijk ook van je toekomst visie af.
Als het werkelijk beter is voor het milieu en je hebt kinderen dan gun je die ook nog wat toekomst.
Dus tja hap je dan uit idealisme die extra onkosten of kijk je net wat verder dan je eigen levensduur.
Maar dan geld nog steeds als je het niet rond kan breien houd het op.

En als ik kijk hoe we 35 jaar terug omgingen met bepaalde zaken en hoe dat nu gaat zijn er best wel wat stappen gezet.

Maar je kunt ook van af een andere kant de zaak aanvliegen, ik leef nu en na mij de zondvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Als je minder vaak dingen koopt, is er ook minder transport, dus ja het is beter voor milieu. Maar verder gaat het alleen om de portemonee.
De hele wereld draait om de portemonee, alle zogenaamde verduurzaming moet geld op leveren anders word er niks in geïnvesteerd.
Mooi voorbeeld zijn de windmolens, waarom staan die zo vaak stil.....
Ja dat is ook het probleem wat beter is voor het milieu is vaak meteen ook duurder en dat willen we niet.

Dus ja wie betaald die bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Alleen maar extra slijtage, lekker stil laten staan en wpb zijn werk laten doen, kan ie veel beter.
Ah, ik had niet door dat een 6 kW doorstromer gelijk stond aan een WPB.

En gelijktijdig een WP voor CV en een WPB voor SWW vind ik persoonlijk redelijk overkill.
De WP staat in de zomer uiteraard ook niet van de stroom af. De pomp moet sowieso regelmatig zijn draaimomenten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
reneeke1970 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

De hele wereld draait om de portemonee,
Het resultaat is er klimatologisch dan ook naar.
Goedkoop wordt na verloop van tijd duurkoop. Maar als je visie is zelf voor de goedkoop in eigen portemonee te gaan en de duurkoop door te schuiven voor wie na je komt heb je, vanuit jouw standpunt, uiteraard volledig gelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2022 22:05 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.