overhyped schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
Doel was geen gas verspillen dacht ik. Waarom dan kloten met boilertjes en dan toch nog weer een cv als achtervang, als je gewoon een Electrische doorstromer kan pakken. 0 stilstand, altijd water, geen gas, goedkoper dan een duurzame oplossing als een warmtepomp, zelfde cop als een e-boiler.
Dan ben je klar voor gasloos. Mocht je gebruik ooit veranderen kan je altijd nog een mooie warmtepomp boiler plaatsen.
Stilstand verlies is bij weinig gebruik een grote factor.
Ah zo. Hoe lang is de opwarmtijd voor een elektrische doorstromer? Lijkt me ook dat dat wel even duurt. Nadeel is wel een krachtstroom/kookgroepvereiste

maargoed alles heeft pro's en cons. Ik ga er eens naar kijken.
Ik denk niet dat de stilstand het probleem is eerlijk gezegd, dat is 200-250kWh per jaar. Ik heb nu 3550WP liggen en verbruik +- 1500 a 1800kWh. Dit jaar was dan uitzonderlijk (nu al 4000kWh teruggeleverd).Bij weinig verbruik is het wel weer de overhangende factor ja.
Ik ga eens even de drie opties berekenen a.d.h.v. 1 vaste douchebeurt. Wordt zo geüpdatet!
Voordeel van doorstromer is geen stilstandverlies, maar ik gok ook dat het enorm veel stroom pakt ipv een boiler met voorraad.
Als ik het zo bekijk:
Douchebeurt met doorstroom gas cv: 0,15m³ (+- 40 cent)
Douchebeurt met doorstroom elektra cv: 10kWh vermogen × 10 min = 1,167 kWh (68 cent)
volgens deze tool
Douchebeurt met elektrische boiler 50L op 60c: 2,9 kWh = 2,9 kWh (€1,45) (7 min douchen volgens de tool??) lijkt mij niet correct, maar weet zelf de berekening niet.
50 (inhoud) × 4,19 (factor water) × 50 (60 warm - 10 koud) = 10 475 kJ
10 745 (kJ) / 3600 (sec) = 2,9 kWh
Met 50L boiler op 60c met 7L/min en 40c tapwater zegt
deze tool dat hier 7 min mee kan worden gedoucht en dan is 'ie leeg.
Lijkt me sterk? Of is dit in de praktijk gewoon zo? 7 × 7 = = 47 en dan zit je op 60c ipv gemengd 40.
Gas lijkt zo de beste optie, maar dat is dan bij "langdurig" continuverbruik. Nog altijd onhandig bij incidenteel verbruik en duurt ook enorm lang.
Voordeel elektra doorstroom is geen stilstandverlies, maar er moet ook krachtstroom komen en het vermogen is met pv niet te "compenseren". Voordeel boiler is gewoon de snelheid van warm water en het feit dat al het overschot van pv hierin kan. Dus feitelijk geen kosten. Idem met doorstroom, maar op salderingsbasis dan.
[
Voor 69% gewijzigd door
Processorkoeler op 29-10-2022 19:41
]