Dan verwarm je dus om de binnenkant van het glas boven het dauwpunt te houden terwijl je slapend je best doet om de hoeveelheid vocht in de lucht te verhogen. Ventileren!JDx schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:36:
[...]
Maar "verkouden" is minder relatief.
Misschien toch maar aan toegeven dat ik niet zonder verwarmen kan boven. Dus alles open houden en dan maar wat verwarmen.
Het is niet 'of', het is 'en'.FransvWoerkom schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:40:
Dan verwarm je dus om de binnenkant van het glas boven het dauwpunt te houden terwijl je slapend je best doet om de hoeveelheid vocht in de lucht te verhogen. Ventileren!
Of je verwarmt, is een kwestie van smaak of gewenning. Ventileren is noodzakelijk tegen schimmels. Verwarmen is optioneel.
Als ik mijn vrouw wil houden, zal ik toch echt moeten verwarmenFransvWoerkom schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:20:
Verwarmen is optioneel.
Ikzelf functioneer prima bij alles boven de +/- 17 C, maar mijn vrouw is wat koudbloediger aangelegd.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Een kwestie dus van smaak en gewenning.JeroenH schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:08:
[...]
Als ik mijn vrouw wil houden, zal ik toch echt moeten verwarmen
Haha, ja dat zou je zo kunnen zeggen ja.IvoB2 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:57:
Een kwestie dus van smaak en gewenning.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Ik vind het nu met 16 graden ook al comfortabel, maar als ik straks een uurtje achter de PC zit mag het inderdaad wel richting de 17.JeroenH schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:08:
[...]
Als ik mijn vrouw wil houden, zal ik toch echt moeten verwarmen
Ikzelf functioneer prima bij alles boven de +/- 17 C, maar mijn vrouw is wat koudbloediger aangelegd.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Zitten er eigenlijk nog nadelen aan laminaat op laminaat? Mijn laminaat is niet mooi meer, was ook erg goedkoop spul (dankzij mijn knieperige ex lol), zou het het gebrek aan goede vloerisolatie redelijk kunnen compenseren?
Dus dan krijg je beton, isotac gold (isolerend en vochtwerend), laagje Praxis laminaat, daarover een dun laagje van die groene rollen ondervloer en daarover een wat duurdere laminaatvloer.
Aangezien ik doorlopend laminaat heb en bestaande drempels heb verwijderd is de ruimte onder de binnendeuren sowieso al erg groot en heb (na 4 jaar) nog steeds geen plinten geplaatst. Mede omdat ik dacht dat dit laminaat het toch niet lang vol zou houden.
Dus dan krijg je beton, isotac gold (isolerend en vochtwerend), laagje Praxis laminaat, daarover een dun laagje van die groene rollen ondervloer en daarover een wat duurdere laminaatvloer.
Aangezien ik doorlopend laminaat heb en bestaande drempels heb verwijderd is de ruimte onder de binnendeuren sowieso al erg groot en heb (na 4 jaar) nog steeds geen plinten geplaatst. Mede omdat ik dacht dat dit laminaat het toch niet lang vol zou houden.
Vanaf deze morgen toch ook maar de verwarming aangedaan wegens thuiswerk van de partner.JDx schreef op maandag 14 november 2022 @ 06:33:
[...]
Ik vind het nu met 16 graden ook al comfortabel, maar als ik straks een uurtje achter de PC zit mag het inderdaad wel richting de 17.
Is buiten nu minus 1,2.
Maar met het huidige weer is dat eigenlijk niet zo erg. PV brengt over een etmaal gezien nog altijd meer op dan elektrisch verbruik.
Liever buiten berekoud en aanhoudend een heldere hemel (anderzijds zou het wel weer dringend moeten gaan regenen) met door de dag stijgende temperaturen dan aanhouden grijs kwakkelweer van rond de 10°C en geen zon (zoals vorige winter).
Met gasverwarming hoop je dan waarschijnlijk weer eerder op de laatste situatie.
Waar is het nu -1,2 dan? Zit je Duitsland ergens ofzo?IvoB2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:42:
[...]
Vanaf deze morgen toch ook maar de verwarming aangedaan wegens thuiswerk van de partner.
Is buiten nu minus 1,2.
Maar met het huidige weer is dat eigenlijk niet zo erg. PV brengt over een etmaal gezien nog altijd meer op dan elektrisch verbruik.
Liever buiten berekoud en aanhoudend een heldere hemel (anderzijds zou het wel weer dringend moeten gaan regenen) met door de dag stijgende temperaturen dan aanhouden grijs kwakkelweer van rond de 10°C en geen zon (zoals vorige winter).
Met gasverwarming hoop je dan waarschijnlijk weer eerder op de laatste situatie.
Centraal Vlaanderen, niet in de stad maar aan een bosrand.JDx schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:56:
[...]
Waar is het nu -1,2 dan? Zit je Duitsland ergens ofzo?
Resultaten gemeten volgens officiële condities (thermometerhut).
Zon komt nu boven de boomrand dus over enkele uren zal het er al heel anders uitzien.
Maar de "condens" aan de buitenzijde van de ramen (deel triple) was deze morgen rond 8:00 uur toch gewoon ijs hoor. Lichtstraat op dak is zelfs nu nog ijs en begint nu pas licht te ontdooien.
Verbruik L/L WP is - vergeleken met een dag geleden bij +11°C - (tijdelijk) wel maal 5.
Gelukkig kan ze over een uurtje al op non actief gezet worden tot zonsondergang.
:strip_exif()/f/image/aKifgaQmrzKgz8lw9jP1RbYG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3AmWaNsdjrKNlRjRBhqzR9tl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aLlE3xhrvPFnPdIXVYRDaIct.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2022 09:17 ]
In Nederland is er ook op een paar plekken vorst gemeten. Woensdrecht geeft zelfs nu nog vorst.
Signatures zijn voor boomers.
Ik zie het, Noord/Zuid verdeling, meestal is het meer West/Oost qua warmte/kou.Maasluip schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:04:
In Nederland is er ook op een paar plekken vorst gemeten. Woensdrecht geeft zelfs nu nog vorst.
Weet je wat ook helpt om energie te besparen, 10 minuten dansen, lol
Ook een mooie boost voor duurzame energie: in Frankrijk moeten alle parkeerterreinen voor 80 auto's of meer een dak met zonnepanelen krijgen.
Nu is het natuurlijk wachten dat parkeerterreinen van 100 plaatsen worden teruggebouwd naar 79, maar als je kijkt naar de grote parkeerplaatsen bij hun Auchan's, dan kan dit nog wel eens effect hebben.
En uiteraard direkt laadpalen neerzetten.
Nu is het natuurlijk wachten dat parkeerterreinen van 100 plaatsen worden teruggebouwd naar 79, maar als je kijkt naar de grote parkeerplaatsen bij hun Auchan's, dan kan dit nog wel eens effect hebben.
En uiteraard direkt laadpalen neerzetten.
Hier heeft de Lidl (met AC/DC laadpaal voor de klanten, nu ja dat laatste was toch de initiële bedoeling) ook al jaren een dak vol PV liggen hoor.
Maar idd, zo'n asfaltterrein kan nuttiger gebruikt worden.
Maar idd, zo'n asfaltterrein kan nuttiger gebruikt worden.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2022 10:20 ]
Mag je als supermarkt eigenlijk gratis 'achter-de-meter' stroom leveren tijdens aan je klanten op de parkeerplaats (via een directe koppeling PV-laadpaal), of moet het bedrijf daarover energiebelasting betalen?
In Nederland betaalt de afnemer de belasting, niet de opwekker ( vandaar dat je zonneoverschot uitbetaald wordt aan de hand van de kale energieprijs).Dreamvoid schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:47:
Mag je als supermarkt eigenlijk gratis 'achter-de-meter' stroom leveren tijdens aan je klanten op de parkeerplaats (via een directe koppeling PV-laadpaal), of moet het bedrijf daarover energiebelasting betalen?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
OK, dus supermarkten kunnen nooit gratis stroom aanbieden op laadpalen onder hun PV panelen?
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 14-11-2022 10:54 ]
Voorzover ik weet gaat dat pas spelen als stroom de perceelgrens over gaat. Dus op 1 perceel mag je stroom opwekken en gebruiken zonder energieleverancier, netbeheeder, etc.Dreamvoid schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:54:
OK, dus supermarkten kunnen geen gratis stroom aanbieden op laadpalen onder hun PV panelen?
Gaat het van het ene perceel naar het andere dan zit er een netbeheerder tussen, en wordt het officieel.
En dan nog: de houder van het contract waar de zonnepanelen op terugleveren mag toch ook gratis energie aanbieden? Hoe die dat dan afrekent met de supermarkt (als dat een andere partij is, wat best mogelijk is) is toch zijn zaak?
Bijvoorbeeld: ik mag toch iemand gratis laten laden op mijn aansluiting en een derde partij een rekening daarvoor sturen die niet noodzakelijk de kosten daarvoor dekt?
Het wordt wat anders als de supermarkt zijn energiebehoefte wil dekken met de zonnepanelen op de parkeerplaats, als die zonnepanelen niet via zijn aansluiting terugleveren.
Bijvoorbeeld: ik mag toch iemand gratis laten laden op mijn aansluiting en een derde partij een rekening daarvoor sturen die niet noodzakelijk de kosten daarvoor dekt?
Het wordt wat anders als de supermarkt zijn energiebehoefte wil dekken met de zonnepanelen op de parkeerplaats, als die zonnepanelen niet via zijn aansluiting terugleveren.
[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 14-11-2022 11:05 ]
Op zich wel, maar als de supermarkt EB moet betalen wordt 'gratis stroom voor klanten op de parkeerplaats als de zon schijnt' een heel stuk duurdere grap dan wanneer het enkel de eigen opwek kosten hoeft te dekken.
Hier in Vlaanderen zit het iets anders in elkaar:phicoh schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:57:
[...]
Voorzover ik weet gaat dat pas spelen als stroom de perceelgrens over gaat. Dus op 1 perceel mag je stroom opwekken en gebruiken zonder energieleverancier, netbeheeder, etc.
Gaat het van het ene perceel naar het andere dan zit er een netbeheerder tussen, en wordt het officieel.
Je kan en mag gratis energie uitwisselen tussen twee percelen maar dan moet je zelf de kabelverbinding voorzien en geen gebruik maken van openbare gronden en netwerk. In de praktijk komt het er dus op neer dat de percelen aan elkaar moeten grenzen. Binnen hetzelfde perceel uiteraard ook geen probleem.
Vanaf het ogenblik dat je voor transport van je productie gebruik maakt van het openbaar net (dus ook bij aan elkaar grenzende percelen) zal de afnemer minstens de netkosten betalen. Hier is het idd ook zo dat de producent niet betaalt om gebruik te maken van het net en alle kosten verhaald worden op de afnemer.
Energiedelen over het openbaar net mag ook alleen maar zonder winstoogmerk (dus geen vergoeding) en binnen hetzelfde klokkwartier. De producent krijgt dus niets en de afnemer betaalt de netkosten.
Peer-to-peer verkoop (tussen 2 netgebruikers) mag wel met een vergoeding voor de producent. De afnemer betaalt dan de netkosten + een vergoeding aan de producent (vergoeding individueel af te spreken en te regelen tussen producent en afnemer).
Ik zag gisteravond dat je bij de McDonalds ook kunt laden op de parkeerplaats, met deze stroomprijzen kan je gratis vreten als je een beetje lang doet over je McKroketDreamvoid schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:54:
OK, dus supermarkten kunnen nooit gratis stroom aanbieden op laadpalen onder hun PV panelen?
McDolands heeft voor laadpalen toch een partnership met Vattenfall... dat is niet gratis voor zover ik weet.JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:23:
[...]
Ik zag gisteravond dat je bij de McDonalds ook kunt laden op de parkeerplaats, met deze stroomprijzen kan je gratis vreten als je een beetje lang doet over je McKroket
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Oh, beetje jammer dan.ArjoK schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:18:
[...]
McDolands heeft voor laadpalen toch een partnership met Vattenfall... dat is niet gratis voor zover ik weet.
Het is gewoon een (goede) service.
Net als een pinautomaat in een winkel bijvoorbeeld. Die geven ook geen gratis geld weg
True, maar bij de Lidl is het volgens mij gratis, kan je op je gemak boodschappen doen in plaats van fastfood.de Peer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:40:
[...]
Het is gewoon een (goede) service.
Net als een pinautomaat in een winkel bijvoorbeeld. Die geven ook geen gratis geld weg
Ik snap dat gratis laden een leuke plus zou zijn als een etablissement bezoekt, maar ergens is het wel typisch; we verwachtten vroeger toch ook geen gratis halve liter benzine als je ergens boodschappen deed?JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:16:
Oh, beetje jammer dan.
Maar wel zegeltjesJeroenH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:04:
[...]
Ik snap dat gratis laden een leuke plus zou zijn als een etablissement bezoekt, maar ergens is het wel typisch; we verwachtten vroeger toch ook geen gratis halve liter benzine als je ergens boodschappen deed?
maar het kan een lokkertje zijn of een kijk hoe groen wij zijn milieu dingetje
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 10:10 ]
Vroeger werden producten ook niet voor dezelfde prijs (of lager) thuisbezorgd.JeroenH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:04:
[...]
Ik snap dat gratis laden een leuke plus zou zijn als een etablissement bezoekt, maar ergens is het wel typisch; we verwachtten vroeger toch ook geen gratis halve liter benzine als je ergens boodschappen deed?
Is nog altijd gratis maar door aanhoudend misbruik (laadpaalklevers die zelfs niet gaan winkelen) is het "voordeel" voor de winkelende klant (van onbeperkt laden naar max. 1 uur (met uitzondering voor laadpaalklevers die onbeperkt kunnen blijven laden) en van DC 50 naar DC 20 kW.JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:46:
[...]
True, maar bij de Lidl is het volgens mij gratis, kan je op je gemak boodschappen doen in plaats van fastfood.
Anderzijds heb je als klant nu meestal terug een plekje vrij om te laden. Kom je op een "voordeel" van 4-5 euro per winkelbeurt uit.
Voor Lidl is het tov de klant een vorm van klantenbinding (maar dan zouden ze, mijn persoonlijke mening, dat beter aan een winkelrekening/Lidl app verbinden dan voor alles en iedereen vrij open te stellen) en geen vorm van liefdadigheid (hier in Vlaanderen krijgen ze voor die service fiscale voordelen).
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2022 10:29 ]
Ik snap dat vroeger != nu, en ik snap ook dat het een leuk voordeeltje voor klanten is, maar ik snap niet dat men het lijkt te verwachten, en zelfs een beetje teleurgesteld is als men moet betalen.Wolly schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:18:
Vroeger werden producten ook niet voor dezelfde prijs (of lager) thuisbezorgd.
Het kan mij niet schelen, ik heb alleen een fiets, niet eens elektrischJeroenH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:42:
[...]
Ik snap dat vroeger != nu, en ik snap ook dat het een leuk voordeeltje voor klanten is, maar ik snap niet dat men het lijkt te verwachten, en zelfs een beetje teleurgesteld is als men moet betalen.
Denk niet dat bezitters van een elektrische auto echt teleurgesteld zijn. Kunnen ook thuis of op het werk laden meestal, wel handig als je ver weg bent voor je werk en na tijd ff jezelf en de auto opladen voor de terugweg.
Ik denk dat het vooral symboolpolitiek is, de gemiddelde Lidl klant heeft geen elektrische auto.....
Dat gaat niet op volgens mij, hier staan altijd de dikste Audi's bij de Aldi en de Lidl. Volgens mij zijn veel rijke mensen ook juist erg zuinig, tenminste wel in mijn omgeving.ds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:03:
Ik denk dat het vooral symboolpolitiek is, de gemiddelde Lidl klant heeft geen elektrische auto.....
Misschien ligt het wel ergens in het midden? Ik heb het idee dat de samenstelling van de clientèle van budgetsupermarkten nou niet heel erg veel afwijkt van de samenstelling van de Nederlandse bevolking. Iedereen zal er met zijn/haar eigen redenen komen, denk ik zo.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 15-11-2022 11:08 ]
Bij onze Lidl in Appingedam zie ik alleen 5de handsjes voor de deur staan. De dure bakken staan 200 meter verderop bij de Appie.
Ik probeer alleen de Action te vermijden, wat een grafwinkelJeroenH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:08:
Misschien ligt het wel ergens in het midden? Ik heb het idee dat de samenstelling van de clientèle van budgetsupermarkten nou niet heel erg veel afwijkt van de samenstelling van de Nederlandse bevolking. Iedereen zal er met zijn/haar eigen redenen komen, denk ik zo.
Bedenk me trouwens net dat de Lidl hier een Aldi is...ds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:10:
Bij onze Lidl in Appingedam zie ik alleen 5de handsjes voor de deur staan. De dure bakken staan 200 meter verderop bij de Appie.
De "gemiddelde" Tesla/Mercedes/Audi.... elektrische rijder precies ook geen budget meer om thuis of betalend openbaar te laden.ds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:03:
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2022 11:47 ]
Zijn dat dan snelladers of destination chargers?JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:23:
[...]
Ik zag gisteravond dat je bij de McDonalds ook kunt laden op de parkeerplaats, met deze stroomprijzen kan je gratis vreten als je een beetje lang doet over je McKroket
Want voor dat half uurtje dat je bij de McDonalds zit (of door de Lidl loopt) gaat toch niemand de moeite nemen aan een 11kW ladertje te hangen? Tenzij het snelladers zijn is het idd symboolpolitiek.
[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 15-11-2022 12:16 ]
Google: mcdonalds opladen auto en je komt hier uitmcDavid schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:15:
[...]
Zijn dat dan snelladers of destination chargers?
Want voor dat half uurtje dat je bij de McDonalds zit (of door de Lidl loopt) gaat toch niemand de moeite nemen aan een 11kW ladertje te hangen? Tenzij het snelladers zijn is het idd symboolpolitiek.
https://incharge.vattenfa...x3baB9nJtOthoCqqcQAvD_BwE
50 kW DC en 43 kW AC. Wel maar één laadstation voor die snelheid.mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:15:
[...]
Zijn dat dan snelladers of destination chargers?
Rond de 50 c€/kWh.
Vergelijkbaar laadstation als bij de Lidl (maar dan gratis en softwarematig teruggebracht naar 20 kW).
Disclaimer: de locaties waar ik gecontroleerd heb. Kan elders anders zijn maar ben ze niet allemaal gaan controleren.
[ Voor 124% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2022 13:56 ]
Lekker prijzig, betaal nu nog 22 cent voor een kWh thuis.
Tja, mijn thuisbereide maaltijd is ook goedkoper dan bij de Mac.
Wat je zelf doet of kan doen is bijna altijd goedkoper dan elders of uitgevoerd door derden.
Wat je zelf doet of kan doen is bijna altijd goedkoper dan elders of uitgevoerd door derden.
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2022 14:40 ]
Heeft je EV na snelladen bij de mac ook sneller honger dan na thuis laden? 
...als je je tijd niet in geld omrekent.IvoB2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:39:
[ Voor 61% gewijzigd door JeroenH op 15-11-2022 14:42 ]
Toegegeven, geen idee. Het moet al decennia geleden zijn dat ik daar nog eens iets gegeten hebJeroenH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:41:
Heeft je EV na snelladen bij de mac ook sneller honger dan na thuis laden?
Ook toegegeven, gelukkig wordt iedere minuut van mijn leven niet naar geld omgerekend....als je je tijd niet in geld omrekent.
En dan nog, persoonlijk neemt thuis laden geen tijd in en kost bovendien niets.
Dus toch dubbel gewonnen tov laden bij de Mac
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2022 16:09 ]
Ik kom er ook hooguit 1x per jaar of zo, dan is echt een uitje voor de kinderen. Maar ik vind het altijd tegenvallen.IvoB2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:
Toegegeven, geen idee. Het moet al decennia geladen zijn dat ik daar nog eens iets gegeten heb
Nee, moet je ook niet doen natuurlijk. Ik bouw de laatste tijd allemaal sensortjes voor thuis. Allemaal gewoon te koop, en zelfbouw kost bakken met tijd. Maar dat mag ook omdat het leuk isOok toegegeven, gelukkig wordt iedere minuut van mijn leven niet naar geld omgerekend.
En dan nog, persoonlijk neemt thuis laden geen tijd in en kost bovendien niets.
En inderdaad, ik kan het moeilijk exact uitrekenen, maar ik heb ook het idee dat ik thuis praktisch gezien gratis laad.
Dan zit je ook nog super voordelig, ik ging 7 november van 47 cent naar 79 cent en zo half Nederland.ds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:16:
Lekker prijzig, betaal nu nog 22 cent voor een kWh thuis.
Bij Vattenfall gaan ze naar 71 cent dal en 93 piek, tenminste bij 1 iemand in een ander topic.
[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 15:01 ]
Op de plaatjes nietJeroenH schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:56:
[...]
Ik kom er ook hooguit 1x per jaar of zo, dan is echt een uitje voor de kinderen. Maar ik vind het altijd tegenvallen.
Maar ik ben er ook zeker een jaar niet geweest, misschien wel 2 jaar niet.
[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 15-11-2022 15:00 ]
Nee voor de goedkope wijn die ze thuis in een dure karaf schenken.IvoB2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:45:
[...]
De "gemiddelde" Tesla/Mercedes/Audi.... elektrische rijder precies ook geen budget meer om thuis of betalend openbaar te laden.Komen ze dan laden bij de Lidl omdat ze klant zijn of uit noodzaak?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dan valt het hier voorlopig nog mee.JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:59:
[...]
Dan zit je ook nog super voordelig, ik ging 7 november van 47 cent naar 79 cent en zo half Nederland.
Van 28 c€/kWh (tot 31/10) naar 46 c€/kWh (maandelijks voor 50% te herzien).
Anderzijds injectie van 6 naar 20 c€/kWh. Bij gelijk verbruik als vorig jaar eigenlijk op het einde van de rit goedkoper dan afgelopen energiejaar (loopt hier van 1/10 tot 30/9).
Voorlopig ziet het najaar er al beter uit dan vorig jaar.
En in tegenstelling tot vorig jaar nu elke maand (voor de volgende 5 maanden) ook maandelijks voor 61 € "gratis" stroom.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2022 16:15 ]
Goedkope wijn? De meeste van die Lidl-laadpaalklevers zien niet eens de binnenkant van het warenhuis.klump4u schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:28:
[...]
Nee voor de goedkope wijn die ze thuis in een dure karaf schenken.
Die zitten achter het stuur op hun smartphone/tablet te tikken tot het uur om is en ze de laadpaal kunnen herstarten met een druk op de knop.
Zowel de Lidl en de Aldi hebben veel sterke posities wat betreft wijn. Daartoe betekent een gunstige prijs niet dat de wijn niet lekker wordt gevonden. Een hogere prijs kan de verwachtingen en daarmee de smaakwaardering versterken. Maar een lagere prijs haalt deze niet perse omlaag. Lidl is nog sterker bezig en heeft echt leuke seizoensgebonden instuur. Natuurlijk als je op zoek bent naar een specifieke Picpoul de Pinet moet je het net treffen, maar jaar op jaar kun je echt wel de meeste wijnen in dezelfde periode terugverwachten.klump4u schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:28:
[...]
Nee voor de goedkope wijn die ze thuis in een dure karaf schenken.
Toegegeven, enkele producten zou ik vermijden. Die hebben ze in het schap vanwege bijvoorbeeld prijsconcurrentie, een vegan positie omdat het moet, een zoete rosé voor een bepaald type klant... Alles wat afwijkt van het brede midden is bij discounters altijd een gok omdat ze dan grote keuzes nemen voordat het in het schap staat, in plaats van de klant bij het schap te laten kiezen (waar de full-service supermarkten wel de ruimte voor hebben).
Tip: Aldi Southern Creek Prestige Shiraz en de Negroamaro zijn echt waar voor je geld, als ze in je smaak vallen.
Nee, ik heb geen belang.
Groet, voormalig werknemer van een Aldi-leverancier.
fazit: goedkope wijn in een dure karaf is een uitstekend idee om de perceptie te verbeteren.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Dat zet idd nog wat zoden aan de dijk.IvoB2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:47:
[...]
50 kW DC en 43 kW AC. Wel maar één laadstation voor die snelheid.
Rond de 50 c€/kWh.
Vergelijkbaar laadstation als bij de Lidl (maar dan gratis en softwarematig teruggebracht naar 20 kW).
Disclaimer: de locaties waar ik gecontroleerd heb. Kan elders anders zijn maar ben ze niet allemaal gaan controleren.
Uiteindelijk zal het waarschijnlijk niet zo zijn dat mensen speciaal zo'n laadpaal opzoeken, maar staan ze er om te voorkomen dat een potentiële klant (iemand die toch al op zoek was naar fastfood/een supermarkt) naar de concurrent gaat omdat zijn accu wat laag is.
Schijn, stel je voor dat de buurvrouw je auto ziet staan bij de lidlds23man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:10:
Je maakt mij niet wijs dat EV-rijders die in hun voertuig blijven zitten terwijl het aan het laden is, er meer dan een uur staan (en zelfs de laadpaal na een sessie herstarten) "toevallig" langs een Lidl-laadpaal zijn gereden.mcDavid schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:51:
[...]
Dat zet idd nog wat zoden aan de dijk.
Uiteindelijk zal het waarschijnlijk niet zo zijn dat mensen speciaal zo'n laadpaal opzoeken, maar staan ze er om te voorkomen dat een potentiële klant (iemand die toch al op zoek was naar fastfood/een supermarkt) naar de concurrent gaat omdat zijn accu wat laag is.
Die zoeken deze uiteraard speciaal op om zoveel mogelijk kWh gratis binnen te halen.
Wat betreft de palen aan de Mac, dat lijken me wel meer destination chargers te zijn. Een must in de toekomst.
Maar dat is dan weer off topic (met de auto naar de Mac lijkt me alles behalve duurzaam
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2022 19:35 ]
Toevallig laatst bij een mac in Zaandam stukje opgeladen. Waren 3 type kabel, 2x snel. De gewone 16a kabel gebruikt. Wel fijn zeker als je op vakantie bent.
Vandaag blowerdoortest laten uitvoeren van mijn woning. QV10: 0.42 en ACH: 2.7. Boven verwachting goed maar het komt omgerekend nog steeds neer op een kieren opgeteld tot 140cm2 .
Ik moet aan de bak met de kitspuit en kijken of ik een Velux dakraam kan repareren, daar is het ventilatierooster kapot.
Ik moet aan de bak met de kitspuit en kijken of ik een Velux dakraam kan repareren, daar is het ventilatierooster kapot.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
rooster kapot of schuim verpulvert?mkleinman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:18:
Vandaag blowerdoortest laten uitvoeren van mijn woning. QV10: 0.42 en ACH: 2.7. Boven verwachting goed maar het komt omgerekend nog steeds neer op een kieren opgeteld tot 140cm2 .
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Schuim is in elk geval vergaan, of er nog meer mis is weet ik niet. Het lekt in elk geval overal langs dat rooster.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
velux verkoopt standaard onderhoud setjes met nieuw schuimmkleinman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:29:
[...]
Schuim is in elk geval vergaan, of er nog meer mis is weet ik niet. Het lekt in elk geval overal langs dat rooster.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@mkleinman Nog leuke plaatjes geschoten met de FLIR?
@mkleinman spullen van Velux kan je goedkoop via de hornbach site bestellen (pakje komt gewoon van velux
)
Bij mij sloten de rubbers niet meer goed, omdat het kozijn iets scheef gezakt was. Ik heb één kant iets verlaagd en nu sluiten de rubbers een stuk beter.mkleinman schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:29:
[...]
Het schuim kan je vervangen met onderhoudssets, bijv via
https://www.zonweringstunter.nl/c/velux-onderhoudsproducten
Via tanta ali heb ik ook geprobeerd om foam te kopen, maar dat spul is net te massief voor een velux raam.
When life gives you lemons, start a battery factory
Laatste 4 mensen waar ik geweest ben met vloerverwarming:
- 3x geen pompschakelaar (dus 24x365 pomp aan a 40-94 watt)
- 1x een verkeerd ingestelde pompschakelaar (dus 24x365 pomp aan a 94 watt, n.b. 2 verdiepingen, dus x2)
allemaal ingestalleerd na 2010.....
Dus: heb je VVW, toch maar even gaan controleren
- 1x een verkeerd ingestelde pompschakelaar (dus 24x365 pomp aan a 94 watt, n.b. 2 verdiepingen, dus x2)
Dat soort energieverspillers zouden wat mij betreft per direct verboden moeten worden. En dan die idiote terrasverwarmers er achteraan.Daannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:51:
Ze hebben alleen een jacuzzi die cop1 verwarmd wordt.. wel PV maar de opwek daarvan (5000kwh) gaat volledig die jacuzzi in....
Liep gisteren hier door het winkelcentrum. Buitentemperatuur was +1°C en bij het Kruitvat hadden ze de halve gevel open gezet. Gewoon een gat van 6 meter breed bij 2.5 meter hoog...

Kon ook niet meer dicht, want stond vol met uitgestalde verkoopwaar.
En ondertussen maar klagen over de hoge energieprijzen. Prutsers.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedenk me net dat die glazen deuren voor de koeling in de supermarkt eigenlijk ook nog niet zo oud is.Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:19:
[...]
Dat soort energieverspillers zouden wat mij betreft per direct verboden moeten worden. En dan die idiote terrasverwarmers er achteraan.
Liep gisteren hier door het winkelcentrum. Buitentemperatuur was +1°C en bij het Kruitvat hadden ze de halve gevel open gezet. Gewoon een gat van 6 meter breed bij 2.5 meter hoog...![]()
![]()
Volledig mee eens.. sinds een maand is hij dan ook uit...Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:19:
[...]
Dat soort energieverspillers zouden wat mij betreft per direct verboden moeten worden. En dan die idiote terrasverwarmers er achteraan.
Liep gisteren hier door het winkelcentrum. Buitentemperatuur was +1°C en bij het Kruitvat hadden ze de halve gevel open gezet. Gewoon een gat van 6 meter breed bij 2.5 meter hoog...![]()
![]()
Ik kan praten als brugman tegen mn schoonmoeder maar tot voor kort was dit geen mogelijkheid.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
/f/image/x3DkIcBozYo0w3DYs8dsj4Rw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8Olav6Srks5Dxr1rO4topuRd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mu3wSKWHBGtecbeY2YRC8iC4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IfpCBb2TWzHgV6zlXzw5jiCU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g5ftgjfQcDl2ASQp77PkX9aw.png?f=fotoalbum_large)
Wat foto's van de blowerdoortest.
Intussen ook al druk bezig geweest op zolder.
:strip_exif()/f/image/AAyYCZv8LrH6xEmwYA4KsxU0.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle kieren en naden dicht gemaakt met Betrafol 50 tape. Alle dakdoorvoeren dicht gemaakt met een andere tape waarvan ik de naam geven kwijt ben.
Situatie: jaren 30 woning met originele kozijnen. Hout zonder rubbers. Op korte termijn niet realistisch om de kozijnen te vervangen.
Kieren heb ik tot op heden zo goed mogelijk gedicht met tochtstrips. Dit blijft echter een houtje touwtje oplossing (bij de ramen welke open kunnen).
Heeft iemand in kozijnen zonder rubbers wel eens achteraf rubbers geplaatst? Ik denk dat dit een stuk beter zou moeten werken dan tochtstrips. Echter, als ik nu rubbers er in plaats, dan sluiten de ramen denk ik helemaal niet meer (want zeker aan scharnierkant te weinig ruimte. Moet dan denk ik ook de scharnieren een paar mm opschuiven. Dat gaat natuurlijk niet werken (gaten zo dicht bij elkaar..).
Ben benieuwd naar gedachten / suggesties.
Kieren heb ik tot op heden zo goed mogelijk gedicht met tochtstrips. Dit blijft echter een houtje touwtje oplossing (bij de ramen welke open kunnen).
Heeft iemand in kozijnen zonder rubbers wel eens achteraf rubbers geplaatst? Ik denk dat dit een stuk beter zou moeten werken dan tochtstrips. Echter, als ik nu rubbers er in plaats, dan sluiten de ramen denk ik helemaal niet meer (want zeker aan scharnierkant te weinig ruimte. Moet dan denk ik ook de scharnieren een paar mm opschuiven. Dat gaat natuurlijk niet werken (gaten zo dicht bij elkaar..).
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Je kunt toch aluminium/kunststof tochtstrips (met rubber) aan de binnenkant van de kozijnen monteren zodat de ramen (bewegende delen) ertegenaan sluiten?pietje63 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:58:
Situatie: jaren 30 woning met originele kozijnen. Hout zonder rubbers. Op korte termijn niet realistisch om de kozijnen te vervangen.
Zoiets:
/f/image/MVrCZDxx88Pf5QenLlU5rE1y.png?f=fotoalbum_large)
Werkt goed en heb je niets met scharnieren aanpassen oid te maken.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
:strip_exif()/f/image/nP84Cr31UuVzsX24RF4CI86l.png?f=user_large)
Zojuist besteld, nadat er een lading ijzige sneeuw met een hoop herrie die panelen af schoof zo het hele dak af de voortuin in
[ Voor 7% gewijzigd door LordSinclair op 21-11-2022 10:37 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ja, die zitten er nu ook deels. In het kozijn leek me beter / mooier, maar deze zijn idd beter dan de plakstripsCvP_tweakers schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:06:
[...]
Je kunt toch aluminium/kunststof tochtstrips (met rubber) aan de binnenkant van de kozijnen monteren zodat de ramen (bewegende delen) ertegenaan sluiten?
Zoiets:
[Afbeelding]
Werkt goed en heb je niets met scharnieren aanpassen oid te maken.
Aah, ze zijn er ook wat "mooier" / in hout (overschilderbaar).
https://www.gyzs.nl/ellen...D30RW8UwKXrwaAv07EALw_wcB
[ Voor 16% gewijzigd door pietje63 op 21-11-2022 11:23 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Altijd fijn om te zien dat de zolder van andere mensen er ook niet altijd uitziet alsof het een beeld uit een Ikea gids is. Soms denk ik dat ik de enige sloddervos ben.....mkleinman schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:44:
Wat foto's van de blowerdoortest.
Intussen ook al druk bezig geweest op zolder.
[Afbeelding]
Alle kieren en naden dicht gemaakt met Betrafol 50 tape. Alle dakdoorvoeren dicht gemaakt met een andere tape waarvan ik de naam geven kwijt ben.
Even een vraag waar mensen hier misschien ook wel antwoord op weten.
Ik zie in andere topics eigenaren van Enphase of APC Micro omvormers soms klagen dat de 30mA aardlekautomaat eruit klapt met die reden hebben ze een 300mA gezet. Ik ga binnenkort ook nog wat panelen bij leggen maar dan met Hoymiles Micro omvormers. Ik moet mijn meterkast hier nog voor aanpassen.
De vraag is nu eigenlijk. Is er een reden dat Micro omvormers algemeen gevoeliger zijn om de aardlek te trippen? Zo ja waarom en is het sowieso slim om voor de panelen alleen een 300mA aardlekautomaat te zetten?
Er zit niks anders op die aardlekautomaat dan de zonnepanelen.
Thanks.
Ik zie in andere topics eigenaren van Enphase of APC Micro omvormers soms klagen dat de 30mA aardlekautomaat eruit klapt met die reden hebben ze een 300mA gezet. Ik ga binnenkort ook nog wat panelen bij leggen maar dan met Hoymiles Micro omvormers. Ik moet mijn meterkast hier nog voor aanpassen.
De vraag is nu eigenlijk. Is er een reden dat Micro omvormers algemeen gevoeliger zijn om de aardlek te trippen? Zo ja waarom en is het sowieso slim om voor de panelen alleen een 300mA aardlekautomaat te zetten?
Er zit niks anders op die aardlekautomaat dan de zonnepanelen.
Thanks.
Heeft er hier iemand al eens ooit nagedacht over een DHZ zandbatterij?
Nu met het salderen nog niet interessant, maar als dit er op termijn afgaat.
Ik zat te denken aan een vat vol met zand met een elektrische verwarming er om.
In het midden een waterleiding spiraal aangesloten op de warmwaterleiding of cv.
https://www.kracht.nl/200-ltr-vatverwarmers/page11-2-19.html
In het midden een waterleiding spiraal aangesloten op de warmwaterleiding of cv.
Zand heeft een volumetrische warmtecapaciteit die 3.5 keer kleiner is dan water. Waarom zou je dan zand willen gebruiken?GielT schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:24:
Heeft er hier iemand al eens ooit nagedacht over een DHZ zandbatterij?
De enige reden voor zand/basalt/... is dat het veel heter kan worden dan water.
Wat moet je thuis met een voorraad op 600 graden? En pas bij een paar kuub voorraad tellen de isolatieverliezen niet meer zo hard mee, dus je moet de hele wijk meekrijgen.
Ik mis ook de link met 'wat als salderen eraf gaat'. Het is vooralsnog niet zo dat je moet bijbetalen voor opwek, dus in warmte omzetten met cop1 blijft vierde keus. (1. nuttig gebruiken (warmtepomp(boiler), auto opladen, wasje, ...) 2. terugleveren voor een leuk tarief 3. als elektriciteit opslaan in een accu )
Wat moet je thuis met een voorraad op 600 graden? En pas bij een paar kuub voorraad tellen de isolatieverliezen niet meer zo hard mee, dus je moet de hele wijk meekrijgen.
Ik mis ook de link met 'wat als salderen eraf gaat'. Het is vooralsnog niet zo dat je moet bijbetalen voor opwek, dus in warmte omzetten met cop1 blijft vierde keus. (1. nuttig gebruiken (warmtepomp(boiler), auto opladen, wasje, ...) 2. terugleveren voor een leuk tarief 3. als elektriciteit opslaan in een accu )
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ dat mag het issue niet zijn. Om een beetje een deuk in je winterverbruik te slaan heb je al gauw enkele tientallen kubieke meters nodig... uitgaande van zand op 600 graden.
@GielT voordat je 100 van die units bestelt zou ik even controleren of dat past in je kruipruimte. Reken ook enkele tientallen centimeters isolatie mee, je wilt niet dat je hele huis in het najaar 600 graden wordt...
@GielT voordat je 100 van die units bestelt zou ik even controleren of dat past in je kruipruimte. Reken ook enkele tientallen centimeters isolatie mee, je wilt niet dat je hele huis in het najaar 600 graden wordt...
50% mee eens.Proton_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:51:
Gezien ik niet in NL woon zou ik 3 en 2 omdraaien in volgorde. Dat "leuk" injectietarief heeft meestal nog altijd een ratio van iets lager dan 1:2. Of je zou bij een leverancier moeten zitten die het jaar rond heel hoge terugleververgoedingen geeft. Maar hier hebben die dan de gewoonte om nogal ondoorzichtige tarieven te hanteren als ze je al niet gewoon belazeren met andere "trukken van de foor".
Ik weet niet precies waar met de huidige energie- en accuprijzen het kantelpunt zit, maar ook met een terugleververgoeding van de helft van je leveringstarief is het volgens mij erg lastig een thuisaccu terug te verdienen.
De laaste keer dat ik eraan rekende was zelfs als je geen cent terugleververgoeding krijgt, het krap aan of je meer winst zou maken dan de afschrijving. Nu liggen inmiddels de energietarieven fors hoger, maar goed de inflatie zal ook de accu's, en zeker de installatiekosten geraakt hebben.
De laaste keer dat ik eraan rekende was zelfs als je geen cent terugleververgoeding krijgt, het krap aan of je meer winst zou maken dan de afschrijving. Nu liggen inmiddels de energietarieven fors hoger, maar goed de inflatie zal ook de accu's, en zeker de installatiekosten geraakt hebben.
Wat je hier precies mee bedoelt weet ik niet maar ik stel alleen maar vast dat tegenover een jaar geleden de hardware en arbeidsuren alleen maar gestegen zijn en de premies (in Vlaanderen) gedaald tot binnenkort volledig afgeschaft. En op 1/1 e.k. verdwijnt wat betreft nestkosten hier dan ook nog eens het tariefverschil tussen piek, dal en uitsluitend nachttarief en krijg je een extra tarief aangerekend voor ieder eenmalig maandelijks afgenomen vermogen (berkend over een klokkwartier) boven de 2,5 kW en krijgt wie nog saldeert sowieso een forfaitair vermogen aangerekend van 2,5 kW + een lagere korting op het kWh-netgebruik.mcDavid schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:44:
maar goed de inflatie zal ook de accu's, en zeker de installatiekosten geraakt hebben.
Wanneer het enige doel van een accu is om ze ze snel mogelijk "terug te verdienen" hangt het er alleen vanaf hoeveel je er persoonlijk in hebt moeten investeren en wat je verbruikers/productieprofiel is. ROI is dus gewoon altijd een heel individueel gegeven.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2022 12:51 ]
Onze pomp is hoorbaar in het hele huis, ik weet dus zeker dat onze pompschakelaar het wel doetBarryH schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 23:18:
Laatste 4 mensen waar ik geweest ben met vloerverwarming:
Niet dat hij herrie maakt hoor, misschien 40dB.
Is je pomp dan wel oké? Onze pomp zit in de trapkast in de woonkamer en alleen als je de deur open doet hoor je een klein beetje een zoem.Tehh schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:48:
[...]
Onze pomp is hoorbaar in het hele huis, ik weet dus zeker dat onze pompschakelaar het wel doet
Niet dat hij herrie maakt hoor, misschien 40dB.
Hij pompt in elk geval wel. Hij maakt ook al vanaf dag 1 hetzelfde geluid, de installateur van destijds kon er niets aan vinden en vond het normaal.GoEV6 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:46:
[...]
Is je pomp dan wel oké? Onze pomp zit in de trapkast in de woonkamer en alleen als je de deur open doet hoor je een klein beetje een zoem.
Binnenkort komt er elders in het huis ook vloerverwarming op een eigen groep, dan kijk ik wel even wat er anders is.
Ik kom er zelf ook niet helemaal achter of het nou geluid is van resonantie of iets anders. Als ik de pomp vast pak is het geluid wel iets minder maar boven hoor je het net zo goed.
Ik zit net dit te bekijken, maar is die fixed cost -0,69 niet enkel de vermindering energiebelasting op gas?
Heeft het dan wel nut om gas helemaal af te sluiten als je die -0,69 niet krijgt bij alleen stroom?
Heeft het dan wel nut om gas helemaal af te sluiten als je die -0,69 niet krijgt bij alleen stroom?

Die zit alleen op elektra, kijk maar op je rekening.JDx schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:06:
[Afbeelding]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ah, ok ik herinnerde me van vorig jaar dat het maar op 1 van de 2 zat, ik dacht gas, omdat dat zo duur is.Proton_ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:25:
[...]
Die zit alleen op elektra, kijk maar op je rekening.
Ok, dan scheelt het dus iets van 15 euro per maand, maar kost me wel een nieuw (gas)fornuis en wellicht ook een aanpassing in m'n verouderde meterkast. Ik laat het wel ff zo voorlopig.
Ik heb geen idee waar je het over hebt. De "Teruggave Energiebelasting" is €2,15 per dag. Die krijgt iedereen met een elektriciteitsaansluiting. Kosten zijn ongeveer €1,25 per dag voor de netbeheerder en €0,40 voor de leverancier bij gas en elektriciteit. O ja; dan krijg je nu ivm sinterklaas, kerst en de aanstaande verkiezingen ook nog twee maanden €6,23 per dag.JDx schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:06:
Ik zit net dit te bekijken, maar is die fixed cost -0,69 niet enkel de vermindering energiebelasting op gas?
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 23-11-2022 12:15 ]
Ja en per saldo komt dat dus op -69 cent bij mij, ik vroeg me af of je nog de volle 2,15 krijgt zonder gasaansluiting, maar blijkbaar wel dus. Dus kan het uit om gas af te sluiten, maar heb nog geen inductiekookplaat en douche nog met gas, dus gaat me nu teveel kosten.FransvWoerkom schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:11:
[...]
Ik heb geen idee waar je het over hebt. De "Teruggave Energiebelasting" is €2,15 per dag. Die krijgt iedereen met een elektriciteitsaansluiting. Kosten zijn ongeveer €1,25 per dag voor de netbeheerder en €0,40 voor de leverancier bij gas en elektriciteit. O ja; dan krijg je nu ivm sinterklaas, kerst en de aanstaande verkiezingen ook nog twee maanden €6,23 per dag.
Duurzaam... Gekoelde voorgensneden groente een dag over de datum ligt in de Albert Heijn. Zag er nog prima uit, dus ik pak het mee, maar kon hem niet scannen vanwege de datum. Dus ik vragen... Ik wil hem graag hebben. Nee, meneer die mag ik u niet verkopen. Ik zeg wat gebeurd er dan mee? Ja, dat wordt weggegooid meneer.
Man man man, zo zonde.
Man man man, zo zonde.
Tja, tot er iemand 1 of andere voedselvergiftiging aan overhoudt, dan is het land weer te klein.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
"Mag je het dan wel gratis meegeven"?
"Kom je achter me aan als ik het zonder betalen meeneem?"
"Kom je achter me aan als ik het zonder betalen meeneem?"
Jahoor, voedselvergiftiging van een voorgesneden groente....Termy schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:10:
Tja, tot er iemand 1 of andere voedselvergiftiging aan overhoudt, dan is het land weer te klein.
Sowiezo, waarom moet voedsel voorgesneden worden?
En wie gaat het in hemelsnaam nog een keertje thuis nasnijden????

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Ja juist groente staat er bekend om dat je er flink ziek van kunt worden als het bedorven is.CvP_tweakers schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:05:
[...]
Jahoor, voedselvergiftiging van een voorgesneden groente....
Voor zover ik weet wordt daar diervoeding van gemaakt. In mijn tijd bij de AH (al wel járen geleden) moesten we alles wat over datum of waar de verpakking van open was in bakken scheiden voor verschillende soorten voer.vinom schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:56:
Duurzaam... Gekoelde voorgensneden groente een dag over de datum ligt in de Albert Heijn. Zag er nog prima uit, dus ik pak het mee, maar kon hem niet scannen vanwege de datum. Dus ik vragen... Ik wil hem graag hebben. Nee, meneer die mag ik u niet verkopen. Ik zeg wat gebeurd er dan mee? Ja, dat wordt weggegooid meneer.
Man man man, zo zonde.
Al die bakken gaan ook gewoon netjes terug met de vrachtwagen, wordt dus niet weggegooid in een container ofzo.
Verder snap ik goed dat ze het risico niet gaan nemen door het toch mee te geven, als je die week dan toch per ongeluk ziek wordt van iets heeft de AH het gedaan natuurlijk.
Ik ben toevallig microbioloog dus hier blaat je helaas tegen de verkeerde. @de Peer vatte het al goed samen.CvP_tweakers schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:05:
[...]
Jahoor, voedselvergiftiging van een voorgesneden groente....
Sowiezo, waarom moet voedsel voorgesneden worden?
En wie gaat het in hemelsnaam nog een keertje thuis nasnijden????
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.